طریقه پخت دمپخت ماش

دوره مقدماتی php
طریقه پخت دمپخت ماش
طریقه پخت دمپخت ماش

پیشنهاد میکنم حتما این غذای خوشمزه رو درست کنید مخصوصا اونایی که بچه کوچیک دارن. من هفته ای یه بار حتما درستش میکنم چون دخترم خیلی دوست داره و در ضمن مقوی هم هست. کلا اگه یه روز یکی از اعضای خانواده سرما خورده باشه همه میدونن اون روز دمپخت ماش با ماهیچه داریم (البته با ادویه کمتر) واقعا مقوی و خوش خوراکه.

mlns=”http://www.w3.org/1999/xhtml”>

-هنری برای تمام اعضای خانواده

جستجو در سایت:

متاسفانه صفحه ای با مشخصات مورد نظر شما یافت نشد.

کپی برداری از مطالب این سایت تنها با ذکر منبع مجاز می باشدطریقه پخت دمپخت ماش

دوره مقدماتی php

Powered By NewIDea

اشتراک گذاری

دانلود

گزارش

دیدگاه

نمی پسندم

طریقه پخت دمپخت ماش

می پسندم

آموزش آشپزی. دمپخت ماش بوشهری

تا کنون برای این ویدئو دیدگاهی نوشته نشده است.

اشتراک گذاری ویدئو

در دیدستان شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید

با دریافت اپلیکیشن اندرویدی دیدستان، در هر زمان، هر مکان و با هر سرعت اینترنت، از تماشای آنلاین ویدئو بر روی گوشی یا تبلت خود لذت ببرید.

دوستان همیشه همراهم سلام .این هم یک دمپخت با طعم منحصر به فرد که همیشه من را به یاد مادربزرگم می اندازه .مخصوصا اینکه اگه با روغن حیوانی درست بشه، عطر آن تمام خونه رافرا می گیره ومیل کردن آن با ترشی وسبزی خوردن بسیار لذت بخشه .امیدوارم از آن خوشتون بیاد .

مواد لازم :برای 4-5 نفر

برنج:سه لیوان (600 گرم ){نسبت برنج به ماش سه به یک هست }

ماش :یک لیوان (200 گرم )

طریقه پخت دمپخت ماش

پیاز :یک کیلو نیم

زردچوبه :یک قاشق چایخوری

شوید خشک :دو قاشق غذا خوری

روغن حیوانی یا کره :50 گرم

نمک :به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا ماش را با مقداری اب می گذاریم تا بپزه (البته بهتره ماش چند ساعتی خیس خورده باشه ).

 

 

 همانطور که در تصویر ملاحظه می فرمایید علامت پخت ماش هم اینه که می شکفه.بعداز آن نمک ماش را اندازه می کنیم .

 

پیاز ها را پوست می کنیم وبعد به صورت درسته به ماش اضافه می کنیم .ومجددا می گذاریم تا با در بسته وبا حرارت ملایم پیاز ها کاملا بپزه .بهتره سایز پیاز ها یکجور ومتوسط باشه .

 

در فاصله پختن ماش وپیاز ،برنج را با آب ونمک خیس می کنیم .

نکته خیلی خیلی مهم :به طور کلی برای دمپخت برنج ،اگه برنج  از نظر جنس درجه یک باشه وخرده نداشته باشه و تازه برداشت نشده باشه یعنی کاملا خشک باشه به ازای هر واحد برنج یک ونیم واحد آب و به ازای هر لیوان برنج یک قاشق چایخوری نمک لازم هست .

به این نکته توجه بفرمایید کل آب باید مقدار فوق باشه و اگه به فرض در نهایت ماش ولیوان حدود دو لیوان آب داشت .دو لیوان آز اب برنج را کسر می کنیم .

حالا بعد از پخت پیاز ،برنج را هم اضافه می کنیم .

 

با کفگیر به آرامی ماش وبرنج را خوب مخلوط می کنیم وصبر می کنیم در باز بجوشه تا حالت سنجاق جوش پیدا بکنه .(یعنی آب آن کم می شه وحفره هایی در سطح برنج دیده می شه ).در این مرحله روغن حیوانی وشوید را اضافه می کنیم وبا کفگیر کمی برنج را زیر ورو می کنیم .دمکنی را می گذاریم وحدود یک ساعت به آن فرصت می دهیم تا با شعله خیلی ملایم (ترجیحا با شعله پخش کن ) دم بکشه .دمپخت ما آماده هست .نوش جان .

 

 

 

CopyRight © 2011 – 2012 liliangol Group , All Rights Reserved

امتیاز دهید


3.3
از

42

ماش پلو غذاییست که با وجود خواص بسیار و مقوی بودنش در حقش اجحاف شده و طرفداران زیادی ندارد. شاید بهتر باشد کمی بیشتر درباره اش بدانید و حداقل یک بار آن را امتحان کنید. چرا که پلو ماش را بسیار راحت و سریع میتوان آماده کرد و همچنین حیف است از مواد مغذی ماش که برای بدن لازم است صرف نظر کرد. وقتی به دنبال غذایی هستید که از شما انرژی و وقت زیادی نگیرد؛ به جای رجوع به فست فود ها از غذاهای گیاهی مقوی مثل ماش پلو استفاده کنید. کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند غذاهایی که از گیاهان مشتق میشوند برای جلوگیری از بیماری های مزمن فوق العاده هستند و ماش در میان منابع گیاهی سرآمد است.

با ماش میتوان غذاهای متنوعی مانند آش ترخینه و همچنین سوپ جو درست کرد. اما خود ماش پلو مجلسی هم انواع بسیاری دارد و با روش ها و مواد گوناگونی میتوان آن را تهیه کرد. این دستور تهیه ماش پلو با شوید است که به آن ماش پلو بدون گوشت هم میتوان گفت. اما از انواع دیگر ماش پلو ساده میتوان به ماش پلو با مرغ ، ماش پلو با هویج ، ماش پلو با گوشت چرخ کرده و … اشاره کرد. شما عزیزان میتوانید در قسمت دیدگاه ها به ما بگویید کدام نوع این غذا را بیشتر می پسندید. با ایران کوک همراه باشید.

 

طریقه پخت دمپخت ماش

 

 

ماش را مانند سایر حبوبات از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را تعویض نمایید. برنج را خوب بشویید سپس در ظرفی جداگانه به مدت یک الی دو ساعت در آب و نمک خیس کنید.

 

 

ماش را با 4 پیمانه آب درون قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد. برای فهمیدن اینکه  ماش ها پخته است یا نه باید بدانید که ماش پس از پخت باز میشود. پس از پخت، آب اضافه ماش را دور نریزید و برای روی برنج نگه دارید. (حدود 1 پیمانه آب کافی می‌باشد.)

 

 

تا نیمه قابلمه را آب بریزید و اجازه دهید به جوش بیاید. مقداری نمک درون قابلمه بریزید و سپس برنج را به آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا چند جوش بزند. سپس آبکشی کنید. (باید زمانی برنج را آبکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد.)

 

 

پیاز را ریز خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس ماش پخته را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. در آخر نیز نمک و شوید را اضافه کنید، به خوبی مخلوط کنید و بعد از روی حرارت بردارید.

 

در این مرحله از پخت ماش پلو ساده ؛ قابلمه‌ای را روی حرارت قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید. ته دیگ دلخواه را بچینید (نان، سیب زمینی و …). مخلوط ماش را لایه لایه مابین برنج ها داخل قابلمه بریزید تا مواد تمام شوند.

 

کمی حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا برنج بخار کند. وقتی بخار برنج بلند شد حرارت را کم کنید. یک پیمانه آب ماش و کره آب شده را روی برنج بریزید. کره آب شده عطر و طعم بهتری به غذا می دهد و با این کار ماش پلو مجلسی تر و خوش طعم تر میشود. سپس دم کنی را روی در قابلمه بگذارید و منتظر بمانید تا برنج دم بکشد. برنج را پس از دم کشیدن در دیس بکشید.

 

– پلو ماش را میتوانید با هر چیزی که دوست دارید سرو کنید. ماش پلو با هویج و یا با تخم مرغ نیمرو یا تن ماهی، یا ماش پلو با گوشت چرخ کرده و همچنین ماش پلو با مرغ بسیار خوشمزه است و توصیه میکنیم امتحان کنید.

 

ما برنج ماش رو با ماهی میخوریم.
گاهی مخلوط پیاز خلالی سرخ شده و کشمش و کمی زعفران و گلاب رو همراه با ماهی سرخ شده وسط پلو ماش میزاریم و دم میکنیم.
که عربها به اون مطبگ ماهی میگن.

بهتره که وقتی اب جوش اومد برنج ها رو بریزیم .

شیما جان ممنون ازت ، این دفعه امتحان میکنم ببینم چطوری میشه

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

طریقه پخت دمپخت ماش

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

مواد لازم:

ماش نصف پیمانه

برنج یک پیمانه

گوشت چرخ کرده 200 الی 250 گرم

طریقه پخت دمپخت ماش

زعفران دم کرده 2 قاشق غذا خوری

پیاز داغ 2 قاشق غذا خوری

روغن زیتون 2 قاشق غذا خوری

نمک به میزان لازم

پیاز 1 عدد

آب 2 پیمانه

برای ارسال نظر لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

طریقه پخت دمپخت ماش
طریقه پخت دمپخت ماش
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *