طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

دوره مقدماتی php
طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش
طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

شاید دلتان بخواهد که این گیاهان بنفش رنگ را در کالکشن گیاهان خانگی خود داشته باشید .گیاه قلب ارغوان به خانواده گیاهان عنکبوتی برمی گردد و نگهداری و مراقبت از آن نیز بسیار راحت می باشد .

مراقبت از گیاه برگ بیدی بنفش در فضای خانه باعث می شود که محیط را بسیار زیبا کند و شما می توانید گیاه برگ بیدی بنفش را درون یک گلدان بنفش قرار دهید و جذابیت آن را چند برابر کنید.

برای نگهداری از گیاه ترادسکانتیا پالیدا باید با احتیاط زیاد با ساقه های آن رفتار کنید زیرا احتمال شکستن آن ها بالاست و این گیاه را در جایی قرار دهید که احتمال برخورد با آن کمتر باشد .

 گیاه ترادسکانتیا پالیدا در فصل بهار شروع به شکوفه زدن می کند و اگر در فصل تابستان گیاه ترادسکانتیا پالیدا را در حیاط خانه می گذارید، حتما مراقب باشید که نور مستقیم با آن برخورد نکند و همچنین یک روز در میان خاک آن را بررسی کنید تا ببینید که خشک شده است یا خیر و در صورت خشک شدن، به آن آب دهید . 

– نور خورشید

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

دوره مقدماتی php

گیاه خود را در محیطی قرار دهید که نور به آن برسد :گیاه   قلب ارغوان یا همان  ترادسکانتیا پالیدا توانایی رشد در محیط های کم نور را نیز دارد اما برگ های آن به جای بنفش کم کم سبز می شوند و اجازه دهید که نور به این گیاه برسد اما در بهترین حالت آن را در معرض نور جانبی قرار دهید تا باعث پلاسیده شدن آن نشوید.

– برش

ساقه های جدید را در ابعاد کوچک برش دهید تا قلمه زدن آن راحت تر باشد و دوباره رشد خود را از سر بگیرد و مراقب باشید که ساقه ها پاره نشوند و اگر گیاه شما در بین برگ ها فاصله زیادی داشت، می توانید تا 15 سانتی متر آن را هرس کنید .

 – عوض کردن گلدان برگ بیدی بنفش در فصل بهار

چنانچه در نمناک گفته شده است زمانی که دیدید ریشه ها از قسمت نقاط زهکشی خاک بیرون زده اند، آن ها را به یک گلدانی به اندازه 2.5 تا 5 سانتی متر منتقل کنید و همچنین از گلدانی استفاده کنید که زهکشی خوبی داشته باشد و از گل شدن خاک جلوگیری کند و باعث پوسیده شدن ریشه نشود . 

– آب

به گیاه برگ بیدی بنفش به طور کامل آب دهید و اجازه دهید که حدود 2.5 سانتی متر از روی خاک خشک شود و بعد دوباره آب بدهید و در فصل زمستان نیز میزان آب دادن را کاهش دهید که بیش از حد آب دادن باعث پوسیده شدن ساقه می شود که نشان دهنده پوسیدگی ریشه است .

 – رطوبت

 گیاه قلب ارغوان را در اتاقی قرار دهید که 40 درصد رطوبت داشته باشد. نوک قهوه ای برگ ها نشان دهنده خشکی هوا می باشد .

 

– دما

دمای متوسط از 18 تا 27 درجه سانتی گراد برای گیاه قلب ارغوان مناسب است.  گیاهان برگ بیدی بنفش می توانند دماهای بسیار پایین را تا 10 درجه سانتی گراد تحمل می کند اما در هر حال بهتر است که محیط را برای  گیاه  برگ بیدی بنفش گرم کنید. 

– خاک

از خاک گلدان ارگانیک برای گیاه قلب ارغوان استفاده کنید . 

– کود گیاهی

در فصل بهار و تابستان ماهی یک بار به گیاه قلب ارغوان کود دهید و سعی کنید که کود محلول در آب بگیرید.

– هرس کردن

10 سانتی متر از نوک ساقه های این گیاه را در فصل بهار یا در اوایل تابستان برش دهید که گیاهان  در گلدان مرطوب به راحتی ریشه می زنند.

برگ بیدی بنفش (setcreacea) با نام علمی Tradescantia albiflora و بومی جنوب مکزیک از خانواده کملیناسه است و برای کاشت در فضای آزاد بسیار مناسب است، گرچه بسیاری از مردم این گل کم زحمت را در بالکن و تراس خود و در گلدان نگهداری می ‌کنند.

وجود برگ هایی به رنگ بنفش در کنار برگهای سبز گیاهان دیگر در باغچه یا تراس منظره ای بسیار زیبا ایجاد می‌کند. برگ بیدی گیاهی سریع الرشد است و می توانید با هرس کردن به موقع و مداوم آن گلدانی پر و شاداب داشته باشید. همچنین می‌توانید قلمه ها را در گلدان‌های دیگر بکارید و به زودی چندین گلدان بسیار زیبا از آن داشته باشید.

گل های برگ بیدی بنفش دارای جذابیت خاصی در برگ ها هستند که گل های کوچک انها زیبایی خاصی دارند.گل های برگ بیدی بعد از حدود ۳ ماه یا کمتر رشد ساقه ها یشان اویز شده ، ممکن است شکسته شوند و اگر به مرور زمان هرس نشوند تک ساقه شده و از جذابیت خود می کاهند.

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

نور : این بوته زیبا نیاز به حداقل یک ساعت نور مستقیم افتاب در روزدارد و بهتر است بیش از ۴ ساعت در زیر نور مستقیم نباشد تا نیاز به ابیاری کمتری داشته باشد و بیش از حد در زیر افتاب بودن از جذابیت گل شما می کاهد. اگر گل خود را در سایه و یا نور کم نگه دارید برگ های گل شما متمایل به سبز شده ، ساقه ها ظریف شده و زیبایی گل شما از بین می رود.

دما : از اینکه گلدان گل خود را در زمستان در هوای ازاد بگذارید ترس نداشته باشید زیرا اگر دما در منطقه شما سرد شود تنها سا قه ها را خشک می کند و ریشه های گل شما زنده اند و گل شما در خواب زمستانی می باشد که این برای گل شما بهتر می باشد . با فرا رسیدن فصل بهار گلدان شما جوانه های نو زده و زیبایی دو چندانی به فضای خانه ی شما می دهد.

آبیاری : گلدان های خود را در هفته ای دو بار ابیاری کنید . اما اگر گلدان های شما زیاد در افتاب هستند و هوا گرم است نیا ز به ابیاری بیشتری دارند. اگر پای گلدان شما خشک است نیاز به ابیاری دارد و این خود می تواند معیاری برای اب دادن باشد . هر چند وقت یک بار گلدان خود را در نظر داشته باشید تا ببینید پس از ابیاری چند روز بعد پای گل شما خشک می شود سپس با تجربه ای که کسب کرده اید گلدان خود را ابیاری کنید. در فصل زمستان که گیاه شما به خواب زمستانی رفته است نیاز به ابیاری چندانی نیست و همان ابیاری باران برای گلدان شما کافی است . با شروع شدن گرمی هوا و نزدیک شدن به بهار شروع کنید گلدان خود را ابیاری کنید.

گل خود را می توانید از اوایل بهار با تقسیم ریشه و نهال تکثیر کنید و یا در فصل بهار و تابستان با کاشت چند ساقه در گلدان جدید به راحتی ازدیاد کنید. توجه کنید بعد از کاشت جدید تا گلدان شما برگ نو بزند در سایه نگهداری کنید.

گلدان های برگ بیدی نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارند و اگر اندازه گلدان مناسب باشد تا حدود ۳ سال یا بیشتر به زیبایی گل شما ضربه ای وارد نمی شود. اما برای این کار در بهار و تابستان ( بهترین زمان اوایل بهار )فقط کافی است گلدان خود را وارونه کرده گل بیرون امده سپس ریشه ها را به صورت نهال در گلدان جدید بکارید. سا قه ها را هرس کرده و تا زدن جوانه جدید در سایه نگهداری کنید.

اگر گلدان برگ بیدی ما ظاهر زیبای خود را از دست داده است لازم است برای اینکه گلدان به وضعیت قبلی خود باز گردد گل را هرس می کنیم . توجه داشته باشید هرچه ساقه های گل خود را بیشتر ببرید جوانه های جدید و گل جدید شما دارای جذابیت بیشتری است.گل شما بعد از هرس کردن خیلی زود رشد می کند و زیبایی خود را باز می یابد.

۱- برگها به سمت داخل لوله شده سپس خشک می شوند : عامل : هوای گرم و خشک . درمان : رفع عوامل . آبیاری زیادتر و غبار پاشی لازم است . گلدان در معرض آفتاب مستقیم نباشد۲- ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین برگها زیاد است و برگها ابلق بودن خود را از دست می دهند : عامل : نور کم . درمان : رفع عوامل .۳- برگها نرم و آبکی و کم رنگ می شوند : هوا خیلی سرد است . ممکن است گیاه یخ زده باشد . در این صورت از شاخه های سالم به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید۴- برگها ضخیم و سبز روشن شده اند : عامل : تغذیه مصنوعی بیش از اندازه درمان : توقف تغذیه تا ظاهر شدن رنگ ابلق.۵- لکه های سوخته قهوه ای روی برگها : عامل : براقکننده . درمان : عدم استفاده۶- ساقه ها دراز و پراکنده و نسبت به گلدان بسیار بزرگ است : نیاز به تعویض گلدان دارد.۷- خم شدن نوک برگها به طرف پشت برگ و تار عنکبوت در زیر آنها : عامل : کنه ریز قرمز۸- برگهای بدشکل و چسبناک با حشرات سبز رنگ روی آنها : عامل : آفت . درمان : سمپاشی با سم نفوذی دو هفته یک بار تا رفع علائم۹- برگها خیلی رنگ پریده هستند و لکه های قهوه ای روی آنهاست : عامل : تابش مستقیم آفتاب . درمان : رفع عوامل .۱۰- برگها قهوه ای ، چروک و پژمرده می شوند و حاشیه آنها زرد یا قهوه ای است : عامل : خشکی محیط . درمان : غبار پاشی .۱۱- قاعده ساقه ها نزدیک به سطح خاک می پوسد : آبیاری زیاد است . بین دو آبیاری باید سطح خاک حشک شود . زهکش را بازدید کنید . اگر قاعده ساقه فاقد برگ و لخت است ، گیاه پیر شده و باید از ساقه های سالم آن به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید

بیشتر بخوانید:

روش کاشت و پرورش گل رعنا

روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

 

“جهت مشاهده قیمت لامپ رشد گیاه و خرید چراغ رشد گیاه کلیک نمایید.”

مشخصات:  اسم علمی برگ بیدی Tradescantia albiflora ، از خانواده Commelinaceae  میباشد. این جنس داری 60 گونه از گیاهان خشبی و علفی چند ساله می باشد. انواع علفی آن به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داده می شوند.

گونه مذكور بومی، آمریكای جنوبی است و برگهای زیبا و مناسبی برای آویز دارد. این برگها تخم مرغی شكل، پهن و بدون دم برگ و به رنگ سبز روشن با نوارهای سفید یا كرم می باشند.

مراقبت:  برگ بیدی به سایه تا نور متوسط، گرمای زیاد، خاك همیشه خیس، رطوبت 50 تا 70 درصد و خاك قلیایی احتیاج دارد. 

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

کود:  كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان 3 گرم در لیتر، هر دو هفته یكبار از فروردین تا مهر ماه، در اختیار گیاه قرار داد. اگر کود زیاد داده شود رنگ برگها کم رنگ می شود.

خاک:  مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب، خاك مناسب برگ بیدی است.

“جهت مشاهده لامپ led برای گیاهان کلیک نمایید.”

ازدیاد: این گیاه به سرعت در آب و یا خاك ریشه می دهند. از اواسط بهار تا اواخر تابستان كه گیاه مادری تجدید رشد كرده و شاخه ها آن باید سرزنی و جوان شوند، می توانید شاخه های هرس شده را به طول 5/7 سانتیمتر جدا كرده و هر 5 قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر حاوی كمپوست خصوص بذر و قلمه قرار دهید.

خاك را نسبتا مرطوب كنید و گلدان را در دمای 18 درجه سانتیگراد و نور كافی نگه دارید.

پس از 2 تا 3 هفته ریشه دهی انجام می‌شود و شما می توانید مقدار آبیاری را بیشتر كرده و با كود مایع آنها را تغذیه كنید. در شرایط مشابه، قلمه در آب نیز ریشه خوهند داد. 

جهت کسب اطلاع در زمینه نور مصنوعی برای رشد گیاهان و چراغ led مخصوص رشد گیاه, ال ای دی مخصوص رشد گیاه کلیک نمایید.

اگر زمانیكه ازبرگ بیدی نگهداری می كنید، مشاهده كردید برگهای آن نرم و آبكی شده و رنگ خود را از دست می دهند احتمال بدهید هوای سرد باعث یخ زدگی گیاه شده است. برگهای این گیاه در اثر تغذیه مصنوعی بیش از اندازه، ضخیم سبز روشن میشوند.

تغذیه را متوقف كنید ، رنگ ابلق برگها، برمی گردد. لكه های سوخته قهوه ای روی برگها در اثر مواد براق كننده را متوقف كننده شیمیایی حادث میشود.

اگر نوك برگها به طرف بالا برگشت و سپس سقوط كرد حتما هوای محیط آن گرم وخشك بوده است. گلدان را به محل خنكتری ببرید و غبار پاشی را فراموش نكنید. قاعده ساقه نزدیك سطح خاك در اثر آَبیاری زیاد و یا زهكش نامناسب، می پوسد.

در صورتی كه برگها بد شكل وچسبناك شدند و حشرات سبز رنگی هم اطراف گیاه دیده شد بهتر است هر دو هفته یكبار با یك حشره كش نفوذی سمپاشی صورت گیرد. دریك محیط خشك برگهای ترادسكانتیا قهوه ای را از تابش مستقیم خورشید در امان نگه دارید تا برگها رنگ پریده و دارای لكه های قهوه ای نشود.

اين گياه احتياج به مكان روشن با نور غير مستقيم دارد و گونه سبز آن مي تواند تا حدودي در سايه مقاومت كند.

اين گياه نياز آبي متوسط داشته و در فصل تابستان و مكانهاي گرم نياز به غبارپاشي بيشتري دارد. خاك مناسب جهت اين گياه داراي بافت متوسط با زهكش خوب مي باشد. ازدياد گياه فوق به شيوه قلمه زدن در فصول بهار و تابستان مي باشد.

– سوختگي نوك برگها به علت كمبود رطوبت مي باشد كه بهتر است عمل غبار پاشي را هر روز انجام دهيد.

– پلاسيده شدن ساقه ها كه در اثر فعال شدن قارچ بوده كه به علت آبياري زياد مي باشد بهتر است آبياري را كمي با تاخير انجام دهيد

– زرد شدن برگهاي گياه نيز ميتواند به علت آبياري زياد باشد كه بهتر است از ميزان دفعات آبياري بكاهيد

 

گیاه برگ بیدی یکی از انواع گیاهان زینتی آپارتمانی می باشد که قادر است در محیط خانه به خوبی رشد کند طوری که شما می توانید در منزل به راحتی به تکثیر برگ بیدی بپردازید و از آن نگهداری کنید، برگ های این گیاه در رنگ های مختلفی مانند سبز، کرمی و بنفش وجود دارد که نوع بنفش آن از زیبای خاصی برخوردار می باشد.

گیاه برگ بیدی همانند سانسوریا، پتوس از آن دسته گیاهانی است که تقریبا در تمامی خانه ها به چشم می خورد، با وجود اینکه گیاهی کاملا بی آزار می باشد وجود آن در منزل می تواند زیبایی دوچندانی را ایجاد کند، نگهداری، پرورش و تکثیر برگ بیدی نیاز به شرایط ویژه ای ندارد.

گیاه شناسی برگ بیدی: برگ بیدی بومی منطقه آمریکا آمریکای جنوبی می باشد که به دلیل برگ های دو رنگش مورد توجه همگان قرار گرفته است، نوع این گیاه علفی بوده و دارای رشد خزنده ای می باشد، برگ های این گیاه به شکل قلب بوده که دارای سرتیزی می باشند با توجه به گونه مختلف آن رنگ متفاوت می باشد، اما اغلب بیشتر افراد به پرورش و تکثیر برگ بیدی بنفش می پردازند، برگ این گیاه دارای دو رنگ بوده با خطوط سبز و بنفش است.

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

گیاه برگ بیدی به طور کلی دارای ۳ گونه اصلی می باشد که این گونه ها شامل: برگ بیدی با برگ های سبز، برگ بیدی با برگ های بنفش، برگ بیدی موسی در گهواره می باشد که از مهم ترین گونه های اصلی برگ بیدی به شمار می رود. تکثیر برگ بیدی همانگونه که اشاره کردیم کار بسیار آسانی می باشد طوری که می توانید با قلمه ساقه آن در آب، خاک، ماسه صاحب یک گیاه برگ بیدی دیگر شوید.

۱٫برای تکثیر برگ بیدی از راه قلمه زدن بایددر فصل تابستان اقدام نمایید بدین ترتیب ابتدا باید یک ساقه محکم از گیاهتان توسط یک چاقو تیز جدا کنید، قلمه ای باید حداقل ۷ سانتی متر باشد و همچنین ساقه دارای گره هایی باشد، در انتهای قلمه هر چه برگ وجود دارد را جدا کنید طوری که ۱ الی ۲ عدد برگ بر روی قلمه باقی بماند.

۲٫ بعد از آماده شدن قلمه ها باید آن ها را برای ریشه دهی در بستری با خاک کمپوست و ماسه بکارید، همچنین شما می توانید قلمه هایی را که آماده کردید را درون یک لیوان آن یا تنگ آب قرار دهید تا ریشه دار شود. به این نکته توجه داشته باشید که اگر قلمه هایتان را درون خاک قرار دادید اقدام به تعویض روزانه آب کنید، آبی که برای قلمه ها تهیه می کنید باید بدون املاح و کلر باشد.

۳٫ برای کاشت قلمه ها درون گلدان باید قبل از اینکه قلمه ها را در خاک بکارید ابتدا خاک آن را آبیاری نمایید و بعد با استفاده از مداد و یا خودکار در خاک سوراخ ایجاد کنید و بعد قلمه را درون آن بکارید.

۴٫ بعد از اتمام کاشت باید بستر هایی که قلمه ها را درون آن کاشتید را به مکانی منتقل کنید که دارای ۱۸ تا ۲۰ درجه دما باشد. از گذاشتن قلمه ها در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری نمایید، در طول دوران ریشه دهی توجه داشته باشید تا خاک گیاه خشک نشود.

* قلمه های برگ بیدی به سرعت ریشه می دهند طوری که بعد از ۱ هفته شاهد رشد گیاهتان خواهید شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ورود


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار



برگ بیدی گیاهی است که دارای انواع مختلفی از گیاهان خشبی و علفی است که همه آنها چندساله هستند از خانواده Commelinaceae و بومی آمریکای جنوبی که برگ‌هابخش زینتی گیاه را تشکیل میدهندجزو گیاهان خزنده محسوب می شود که اگر دارای رشد بالایی شود برگ ها آویزان شده و زیبایی خاصی  دارد شکل برگ ها  تخم‌مرغی شکل، نوک‌تیز و بدون دمبرگ است و  در بعضی از ارقام آن نوارهای باریک در دو رنگ بر روی آن دیده می‌شود ولی نوارهای سبز و کرم یا سفید از معمولترین رنگ‌هایی است که در برگ بیدی دیده می‌شودو جهت تزئین  پشت پنجره ها ، تراس خانه ها مورد توجه قرار میگیرد احتیاجات نوری ان کم است ولی واریته های ابلق احتیاجات نوری بیشتری دارند.اگر پای گلدان شما خشک است نیاز به ابیاری دارد و این خود می تواند معیاری برای اب دادن باشد . هر چند وقت یک بار گلدان خود را در نظر داشته باشید تا ببینید پس از ابیاری چند روز بعد پای گل شما خشک می شود سپس با تجربه ای که کسب کرده اید گلدان خود را ابیاری کنید. در فصل زمستان که گیاه شما به خواب زمستانی رفته است نیاز به ابیاری چندانی نیست و همان ابیاری باران برای گلدان شما کافی است . با شروع شدن گرمی هوا و نزدیک شدن به بهار شروع کنید گلدان خود را ابیاری کنید.برگ بیدی به رطویت کافی نیاز دارد و به همین دلیل آن را می توانید غبار پاشی کنید ولی بطور میانگین  آبیاری برگ بیدی را ۲ تا ۳ بار در هفته در تابستان و یک‌بار در هفته در زمستان انجام دهید در صورت فراهم نمودن محیطی مرطوب ، گیاه از قدرت رشد بالایی برخوردار خواهد شد.بهترین خاک برای این گیاه مخلوطی از خاک باغچه ، ماسه و تورب یا خاکبرگ است که قلیایی باشد با زهکشی خوب که آب اضافی آن از منافذ زهکشی خارج شود و در بهار و تابستان هر 2 هفته یکبار بهتر است آن را با کودهای کامل تغذیه نمود.سبت به شرایط محیط مقاوم است.در صورت کود دهی بیش از حد رنگ برگها کمرنگ می شود.

گیاه برگ بیدی  دارای ارقام و گونه های زیادی است از برگ ریز گرفته تا برگ درشت وساده و ابلق که به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
 


(T.Pallida) :که با  نام های قلب ارغوانی ، برگ بیدی عنابی و گل لش نیز در ایران مشهور است دارای ساقه های حساس و شکننده  و دائمی می باشدکه اگر در زیر تابش نور آفتاب قرار داشته باشد برگ ها بزرگ تر شده و کاملا به رنگ ارغوانی زیبا در می آید و گلهای بنفش بسیار کوچکی تولید می کند که جنبه ی زینتی ندارد. که اگر در سایه بماند رنگ ارغوانی خود را پس از مدتی  از دست می دهد.

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

 


                 


 

از گونه های برگ بیدی است که بومی آمریکای جنوبی بوده و با نام wandering Jew رایج است  دارای گلهای سفید زیبا و برگ های سبز شفاف و رنگ سبز و طلایی یا سفید است که اگر در زیر نور آفتاب بماند برگ هایش به رنگ ارغوانی کمرنگ در می آید.

 این گونه از برگ بیدی که بر روی ساقه های باریک و بلند آن برگ های بیضی شکل کشیده با خطوط سبز روشن و کرم و لبه سرخ رنگ می روید. 
 



Tradescantia Zebrina : 

این نوع از برگ بیدی دارای 4 گونه می باشد که تماما چند ساله و رونده هستند و دارای  ساقه های گوشتی و ضخیم با برگ های سبز مایل به نقره ای با نوارهای سبز روشن یا قرمزکه سطح زیرین برگ ارغوانی روشن است و دارایریشه های نابجاست و به سرعت در جهت نور رشد می کند. 

فقط دو گونه از این چند گونه بخاطر برگ های زیبایشان به عنوان گیاه آپارتمانی و گلخانه ای پرورش داده می شود که عبارتند از :

1- Z. pendula : بومی مکزیک است . برگ های آن تخم مرغی شکل به طول حدودی 8 سانتی متر که قسمت روی برگ ها به رنگ سبز نسبتا روشن با دو نوار نقره ای رنگ میباشد.زمان گل دهی آن تمام فصل تابستان است.

2- Z. purpusii : بومی مکزیک است و بهترین نوع برای گیاه آویزی می باشد چون هر دو طرف برگ ها زیبا و قابل رویت می باشند.برگ های آن تخم مرغی شکل و بزرگ تر از گونه قبلی است.گل های آن قرمز ، ارغوانی روشن شبیه به گونه قبل و در اوایل پاییز ظاهر می شوند.


 


                                 


 

این گونه از برگ بیدی که دارای ساقه های پرزدار و برگ های کرم رنگ و حاشیه ی سبز و زیر برگ ارغوانی است .


                        


گیاه موسی در گهواره:Moses-in-the-cradle:Tradescantia spathacea


                                                   

گیاهی است زیبا از خانواده برگ بیدی یا کاملیناسه و زادگاهش مکزیک،برگهای پهن و نیم گوشتی به طول سی سانتیمتر که در حول یک محور روییده اند،رنگ برگها سبز براق بارگه های ارغوانی و پشت انها ارغوانی تند،در برابر سایه مقاومت خوبی نشان میدهند و گلهای سفید و زیبایی در لابلای برگها ظاهر میشود،پس از مدتی پاجوشها از کنار پایه مادری شروع به رشد میکنند که منبع تکثیر ان است.


 

                                                                                                                                                                                                      

کنه تارعنکبوتی باعث خمیدگی و زردی برگها و ظهور تار عنکبوت در پشت برگها می‌شود. هوای گرم محیط باعث شیوع بیشتر این آفت می‌شود. شته نیز با استفاده از شیره گیاه موجب زردی برگسار و ضعیف شدن آن میشوند و با تولید عسلک نیز برگسار را چسبناک می‌کنند که در این صورت باید از سموم سیستمیک استفاده کرد. بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند گاهی ممکن است بیماریهای ویروسی که از طریق فعالیت شته‌ها انتقال می‌یابند موجب کوتاه قامت شدن و بد شکلی برگها شوند که راه حلی برای این بیماری وجود ندارد. همچنین استفاده از مواد براق کننده موجب سوختن برگها می شود.اگر زمانیکه ازبرگ بیدی نگهداری می کنید، مشاهده کردید برگهای آن نرم و آبکی شده و رنگ خود را از دست می دهند احتمال بدهید هوای سرد باعث یخ زدگی گیاه شده است. برگهای این گیاه در اثر تغذیه مصنوعی بیش از اندازه، ضخیم سبز روشن میشوند. تغذیه را متوقف کنید ، رنگ ابلق برگها، برمی گردد. لکه های سوخته قهوه ای روی برگها در اثر مواد براق کننده را متوقف کننده شیمیایی حادث میشود. اگر نوک برگها به طرف بالا برگشت و سپس سقوط کرد حتما هوای محیط آن گرم وخشک بوده است. گلدان را به محل خنکتری ببرید و غبار پاشی را فراموش نکنید. قاعده ساقه نزدیک سطح خاک در اثر آَبیاری زیاد و یا زهکش نامناسب، می پوسد. در صورتی که برگها بد شکل وچسبناک شدند و حشرات سبز رنگی هم اطراف گیاه دیده شد بهتر است هر دو هفته یکبار با یک حشره کش نفوذی سمپاشی صورت گیرد. دریک محیط خشک برگهای برگ بیدی قهوه ای را از تابش مستقیم خورشید در امان نگه دارید تا برگها رنگ پریده و دارای لکه های قهوه ای نشود.

                                                                                                                                                                                                              

از انواع گیاه برگ بیدی بدلیل زیبایی برگ ها در تنوع شکل و رنگ آن در فضای سبز ،بولوارها ، حاشیه و پوششی در پارک ها کاربرد  دارد و نیز بعلت تکثیر آسان آن از طریق قلمه هایش که از هر بند آن براحتی قابل ریشه زنی است مورد استقبال خانه ها برای زیبایی در تراس ها و حیاط خانه ها می باشد و چون ساقه های آن حالت آویزان به خود می گیرد بعنوان گلدان آویز هم مورد استفاده قارا می گیرد.

                                                                             

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

برگ بیدی به سادگی از طریق قلمه گیری و تقسیم بوته قابل تکثیر است که البته مانند هر گیاه گلدار دیگری از طریق بذر نیز قابل تکثیر است که تکثیر از طریق بذر برای اصلاح و یا معرفی گونه های جدید هیبرید مورد استفاده قرار می گیرید  برای افزایش با قلمه ،قلمه هارا باید در آب یا ماسه بادی کاملا مرطوب در دمای حداقل 20 درجه سانتی گراد قرار داد که گرفتنقلمه در کلیه فصل های سال از شاخه ها و کاشت در گلدان امکان پذیر است این گیاه به سرعت در آب و یا خاک ریشه می دهند. از اواسط بهار تا اواخر تابستان که گیاه مادری تجدید رشد کرده و شاخه ها آن باید سرزنی و جوان شوند، می توانید شاخه های هرس شده را به طول ۵/۷ سانتیمتر جدا کرده و هر ۵ قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست خصوص بذر و قلمه قرار دهید. خاک را نسبتا مرطوب کنید و گلدان را در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد و نور کافی نگه دارید. پس از ۲ تا ۳ هفته ریشه دهی انجام می‌شود و شما می توانید مقدار آبیاری را بیشتر کرده و با کود مایع آنها را تغذیه کنید. در شرایط مشابه، قلمه در آب نیز ریشه خوهند داد.

شماره تماس:
09126947735 لشگریصحرایی: 09355161163  مالمیر:09384398752 

by Sepahan_Admin | Feb 11, 2020 | آموزشی, گل های آپارتمانی | 0 comments

گیاه قلب ارغوانی یکی از گیاهان گلدار خانواده ی برگ بیدی می باشد و علت این نامگذاری بخاطر برگهای ارغوانی رنگش می باشد. این گروه از خانواده ی كملیناسه و دارای گونه های متعدد است و بیشتر آنها را برای تزئین طاقچه ی گلخانه ها و پشت پنجره ها و بالكن های سرپوشیده نگهداری می كنند و احتیاج به خاك مرغوب و تقویت شده دارد. تمام گیاهان این گروه دارای ساقه های رونده و برگ های بیضی شكل هستند كه اغلب با رنگهای متنوعی در طول برگ تزیین شده اند و برای پرورش در سبدهای آویزان بسیار مناسبند.
رشد آنها بسیار سریع است و در فصل بهار و تابستان در فضای آزاد به خوبی پرورش می یابند. برای آنكه گیاه پرپشت و زیبائی شود، لازمست سرشاخه های آنرا مرتباً قطع نمود و هر ماهه كود مایع تقویتی به آن داد. بسیاری از آنها گل های سفید یا سوسنی و شیری رنگی می دهند كه جنبه تزئینی ندارد. گلهای آنها بیشتر در اواخر فصل تابستان ظهور می كند، ولی در مناطق معتدل گرم، در اواخر بهار گل می دهند.

۱- تیره ترادسكانتیا كه به نام یهودی سرگردان (wandering Jew) مشهور است، دارای واریته های مختلفی به قرار زیر است :

۲- تیره زبرینا zebrine دارای ریشه های نابجاست و به سرعت در جهت نور رشد می كند. ساقه های گوشتی و ضخیم آن دارای برگ های سبز مایل به نقره ای با نوارهای سبز روشن با قرمز و سطح زیرین برگ ارغوانی روشن است. انواع مهم آن به صورت زیر می باشد :

۳-تیره ی كالیسیا callisia دارای شاخه ای ترد و شكننده با رنگ ارغوانی روشن است. برگ ها دارای رگه های طولی به رنگ كرم و پشت برگ ها ارغوانی است.

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

۴-تیره سیانوتیس cyanotis دارای برگ های گوشتی پوشیده از پرزهای نرم و ساقه ارغوانی آن خود را به طرف پائین گلدان می كشاند.

۵-تیره ست كریزیا setcreasea كه دارای گونه های متعدد بوده و برگ های دائمی دارد. ساقه و برگ ها به رنگ ارغوانی تیره است. گلهای زردرنگ بسیار كوچكی تولید می كند كه جنبه ی زینتی ندارد. از انواع آن پورپورآ یا قلب ارغوانی است كه رنگ ارغوانی خود را پس از مدتی كه در سایه بماند از دست می دهد.

۶- تیره سیدرازیسsiderasis دارای برگ های پهن و برجسته با رگبرگ های كرم و زرد است كه به موازات طول برگ كشیده شده و پرزهای قهوه ای رنگی دارد كه سطح برگ را پوشانده و سطح زیرین برگ قرمز رنگ است. از انواع آن فوسكاتا fuscata است كه احتیاج به نور فراوان دارد.

گیاه خود را در محیطی قرار دهید که نور به آن برسد گیاه قلب ارغوان یا همان  توانایی رشد در محیط های کم نور را نیز دارد اما برگ های آن به جای بنفش کم کم سبز می شوند و اجازه دهید که نور به این گیاه برسد اما در بهترین حالت آن را در معرض نور جانبی قرار دهید تا باعث پلاسیده شدن آن نشوید.

 گیاه قلب ارغوان را در اتاقی قرار دهید که ۴۰ درصد رطوبت داشته باشد. نوک قهوه ای برگ ها نشان دهنده خشکی هوا می باشد .

دمای متوسط از ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی گراد برای گیاه قلب ارغوان مناسب است.  گیاهان برگ بیدی بنفش می توانند دماهای بسیار پایین را تا ۱۰ درجه سانتی گراد تحمل می کند اما در هر حال بهتر است که محیط را برای  گیاه  برگ بیدی بنفش گرم کنید.

هوای سرد باعث یخ زدگی گیاه شده، برگ های آن نرم و آبکی شده و رنگ خود را از دست می دهند. برگ های این گیاه در اثر تغذیه مصنوعی بیش از اندازه، ضخیم و سبز روشن می شوند. در این صورت باید تغذیه را متوقف کرده تا رنگ ابلق برگ ها، برگردد. لکه های سوخته قهوه ای روی برگ ها در اثر مواد براق کننده است. در هوای گرم وخشک نوک برگ ها به طرف بالا برگشته و سقوط می کنند. گلدان را به محل خنک تری برده و غبار پاشی کنید. قاعده ساقه نزدیک سطح خاک در اثر آَبیاری زیاد و یا زهکش نامناسب، می پوسد. در صورتی که برگ ها بد شکل وچسبناک شدند و حشرات سبز رنگی هم اطراف گیاه دیدید، باید هر دو هفته یکبار با یک حشره کش نفوذی سمپاشی نمایید.

در کل گل قلب ارغوانی گیاه مقاومی است و داخل خاک سنگین هم رشد می کند اما اضافه کردن مقداری شن و یا خاک برگ به خاک باغچه باعث می شود زهکشی بهتر شود و گیاه از پوسیدگی در امان بماند.

۱۰ سانتی متر از نوک ساقه های این گیاه را در فصل بهار یا در اوایل تابستان برش دهید که گیاهان  در گلدان مرطوب به راحتی ریشه می زنند.

قلمه هایی که حداقل یک گره داشته باشد تهیه کنید و مستقیم در خاک قرار سبک قرار بدهید، به راحتی تکثیر می شود. گل قلب ارغوانی در آب هم ریشه دار می شود و مدت ها می تواند در آب رشد کند و حتی گلدهی داشته باشد.

گلدان های قلب ارغوانی نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارند و اگر اندازه گلدان مناسب باشد تا حدود ۳ سال یا بیشتر به زیبایی گل شما ضربه ای وارد نمی شود. اما برای این کار در بهار و تابستان ( بهترین زمان اوایل بهار ) فقط کافی است گلدان خود را وارونه کرده گل بیرون امده سپس ریشه ها را به صورت نهال در گلدان جدید بکارید.

برگ بیدی را در بسیاری از خانه ها قطعا دیده اید، گیاهی که به دلیل ظاهر زیبا و متفاوتش در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار میگرفت. برگ بیدی یکی از بهترین گیاهانی است که به سادگی در آپارتمان رشد کرده و برگ هایی آویزان و زیبا دارد. برای نگهداری این گیاه نیازی به شرایط ویژه ای ندارید و نوع علفی آن به سادگی می تواند زینت بخش خانه شما باشد. برگ های برگ بیدی نوک تیز هستند، که بر روی آنها دو رگه از رنگ های متفاوت نیز قابل مشاهده هستند، این دو رگه اغلب و در بیشترین مدل به رنگ سبز، سفید و کرم هستند و اما رنگ بنفش آن نیز موجود است، که زیبایی بیشتری داشته و طرفداران خاص خود را دارد.

یادتان باشد برگ بیدی برای یک رشد مناسب باید آفتاب غیر مستقیم و متوسطی داشته باشد و آن را در نقطه ای قرار دهید تا گرمای زیادی در محیط وجود داشته باشد، چراکه این گیاه برای رشد خود نیاز به 30 درجه سانتی گراد گرما دارد. یادتان باشد برگ بیدی به سرما حساسیت بالایی نشان داده و در دما زیر 10 درجه رو به نابودی خواهد رفت. خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد نه به معنای اینکه غرق در آب باشد! بنابراین به 2 تا 3 بار آبیاری در هفته نیازمند خواهد بود؛ این میزان در زمستان ها که دمای هوا کاهش می یابد تا 1 بار در هفته کاهش خواهد داشت.

مناسبترین خاک برای رشد گیاه مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و تورب یا خاک‌برگ می باشد و برای این خاک باید زهکشی مناسب ایجاد کنید تا آب اضافی منجر به گندیدگی ریشه ها نشود. خاک برگ بیدی را می توانید برای تغذیه بهتر با 3 گرم کود در لیتر همراه کنید، این میزان از کود دهی بهتر است یک بار در هفته در فصل بهار و تابستان انجام شود.

برگ بیدی از طریق قلمه زنی ساقه علفی تکثیر می شود، این کار باید از اردیبهشت ماه تا شهریور ماه انجام شود و باید شاخه های هرس شده در داخل آب قرار بگیرند تا ریشه بدهند. این قلمه ها اگر در شرایط مناسبی نور و گرمای محیط باشند تا یک ماه بعد کاملا ریشه دار شده و آماده برای کاشت در گلدان هستند.

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش

اگر گیاه شما تغییر شکل در برگ هایش ایجاد شد، اولین دلیل سردی هوا می باشد، در این حالت برگ ها حالت آبکی و نرم پیدا خواهند کرد و رنگ خود را از دست می دهند. یادتان باشد کود دهی زیاد می تواند منجر به تغییر رنگ برگ ها شده و آنها را ضخیم تر کند که زیبایی برگ های گیاه از دست می رود. اگر رطوبت محیط شما کم باشد و دمای محیط بیش از حد بالا باشد، برگ های گیاه به سوی بالا تغییر شکل می دهند و مداوم خواهند ریخت. یادتان باشد، آبیاری بیش از حد در این گیاه می تواند ریشه را بپوساند، بنابراین اگر مشاهده کردید ساقه بیرون زده از سطح خاک دچار پوسیدگی شده است، بدانید آبیاری شما زیاد بوده است. برای آن دسته از خانه هایی که در مناطق خشک واقع هستند، قرار دادن برگ بیدی در جلوی نور مستقیم خورشید می تواند منجر به زوال گیاه شده و لکه های قهوه ای رنگ را بر روی آن پدید آورد.

شمعدانی گیاهی بهشتی و زیبا و گل‌دار است که نام علمی آن Pelargonium hortorum است و از خانواده Geraniaceae است. شمعدانی‌ها دارای دو نوع یک‌ساله و چندساله هستند و اغلب در ایران نمونه چندساله آن یافت خواهد شد. این نوع از گیاه چندساله را می‌توان در گلدان…

سرخس بوستون یکی از دسته گیاهان زیبایی است که بانام سرخس برگ شمشیری نیز معروف است. سرخس بوستون از دسته گیاهانی بسیار زیبا بوده که برای رشد خود نیازی به نور زیاد ندارد ازاین‌رو بسیار مناسب برای استفاده در آپارتمان‌ها است. سرخس‌ها نیاز به رطوبت بسیار…

گیاهان یکی از بهترین عناصر دکوراتیو در بشمار می‌روند که علاوه بر زیبایی منجر به تصفیه هوای شما نیز شده و طراوت زیادی را به فضای داخلی شما خواهند بخشید. آب نقش بسیار مهمی در زندگی گیاهان دارد و در هر فصلی نیاز گیاه به آب تغییر خواهد کرد؛…

کلیه حقوق این وبلاگ متعلق به شرکت آوای اسکانو نوین شرق می باشد

طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش
طریقه نگهداری گل برگ بیدی بنفش
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *