طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

دوره مقدماتی php
طرز کاشت ریحان برای سبزه عید
طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

دوات آنلاین-یک پای ثابت سفره هفت سین ایرانی ها،سبزه ای است که مادر خانواده از مدت ها قبل تدارک آن را دیده است و به دقت فراوان بذر سبزی یا دانه حبوبات را خیسانده و می کارد و سبز و تازه بر سر سفره هفت سین جا می دهد تا روز 13 فروردین  طی مراسمی در طبیعت رها شود .  سبزه  هفت سین نشانه سرسبزی و شادابی زندگی است و هیچ دلیل عقلی وجود ندارد سبزه ای را که با زحمت فراوان و مصرف حبوبات و آب که این روزها باید قدرش را بیشتر از همیشه بدانیم و در مصرف آن نهایت صرفه جویی را داشته باشیم، در طبیعت رها کنیم . برای این کار می توان نهال گیاهانی که آب کمتری نیاز دارند، تهیه کرد و درروز طبیعت کاشت و برای سال ها شاهد رشد آن بود اما سبزه هفت سین را هم می توانید از بذرسبزی تهیه و ازجوانه و سبزی آن  بعد از شست وشوی کامل استفاده کنید و آن را به فرهنگ  کاشت و مصرف سبزی طی سال درخانواده تبدیل کنید .

 

 ادامه مطلب را برای رسیدن  به این هدف مطالعه کنید :

 

براساس گزارش برخی نهادهای حامی محیط زیست، سبزه عید ایرانیان باعث هدررفت 6 میلیارد لیتر آب می شود. اگر هر خانوار ایرانی برای سبزه عید 200 تا 300 گرم گندم یا حبوبات مصرف کند، با توجه به مصرف 1500 لیتر آب برای جوانه زدن هر کیلو بذر، سالانه 4 تا 6 میلیارد لیتر آب برای کاشت سبزه هدر می رود.

طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

دوره مقدماتی php

 

روش سبز کردن سبزی

برای یک بشقاب از انواع سبزی، حدود 50 تا 100 گرم بذر  کافی است.معمولا بذرها را باید در آب خیس کنید.بعد از یک شبانه‏ روز ،  آن ها را لای یک پارچه مرطوب بپیچید و در بشقاب قرار دهید.دقت داشته باشید نباید ظرف حاوی بذر، آب زیادی داشته باشد بلکه باید پارچه ای را خیس کنید و روی بذرها قرار دهید.هر روز مقداری آب روی پارچه بریزید و بذرها را به وسیله پارچه از نور محافظت کنید.( نباید در این مدت بذرها تحت تابش نور خورشید قرار گیرد.)

 

خیس بودن بذرها در این مدت اهمیت زیادی دارد، حتما خیس کردن پارچه را فراموش نکنید.

 

با وجود رطوبت کافی و تاریکی مطلق، بذرها به تدریج جوانه می‏‌زنند.وقتی بذرها جوانه زدند، آن ها را در یک بشقاب گود بریزید و با دست پهن ‏کنید به طوری که روی هم انباشته نشود.روز بعد پارچه را بردارید و بشقاب را در محل آفتابی قرار دهید.به تدریج سبزه‌ها سبز می شود و رشد می‏‌کند. در این مدت مرتب به آن‌ها آب ‏دهید.هر بار موقع آبیاری، آب اضافه را که در زیر بشقاب جمع شده است، خالی کنید و آب تازه به آن بدهید.( مراقب باشید ریشه جوانه ها حالت لیز شده نگیرد.)

 

سعی کنید در کف بشقاب آب زیادی جمع نشود زیرا موجب پوسیدگی سبزه‏‌ها می‏‌شود.در مقابل نور آفتاب، سبزه‏‌ها به سرعت رشد می‏کنند.

 

سبزه عدس

دو تا سه هفته قبل از عید، داخل ظرف مقداری عدس بریزید و روی آن را با آب پر کنید و بگذارید چند روز در دمای اتاق بماند. عدس آب را به خود جذب می‌کند، هر روز آن را بررسی کنید تا اگر آب عدس تمام شده بود، باز هم به آن آب اضافه کنید. عدس را در آب غرق نکنید بلکه آب را روی عدس‌ها اسپری کنید تا مرطوب بمانند.پس از چند روز، یک دستمال پارچه‌ای را با آب نم‌دار کنید و روی عدس‌ها بگذارید. سپس در جایی نزدیک پنجره که دارای هوای معتدلی است (نه گرم و نه سرد) قرار دهید.پس از این که عدس‌ها جوانه زدند، آن‌ها را به ظرف اصلی منتقل کنید. بعد از این که عدس‌ها کمی سبز شدند، می‌توانید دستمال را از روی آن‌ها بردارید. سبزه را همچنان آبیاری کنید (آب کشی و اسپری کردن آب).

 

کاشت  ریحان

بذر ریحان را بین 8 ساعت تا سه روز در آب نگه می داریم تا متورم شود.گلدان مناسبی را انتخاب و آن را با مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ تا ارتفاع حداقل 15 سانتی متر پر می کنیم.در زمان کاشت، ابتدا بذرها را از آب خارج و روی یک پارچه یا روزنامه منتقل می‌کنیم تا نم آن ها گرفته شود.بذرها را حداکثر در عمق یک سانتی متری، به صورت فاصله‌دار (فاصله بوته ها باید 15 سانتی متر باشد) روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم، دقت کنید اگر اندازه بذر دو میلی‌متر باشد، حداکثر دو میلی‌متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با تکه‌ای گونی یا یک برگ روزنامه می‌پوشانیم تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی آن آب می‌ریزیم تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک شود. باید هر روز آبیاری انجام دهید. اگر بذرهای ریحان را در سینی نشاء کاشته اید، بعد از این که جوانه زد و چند سانتی متر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید.با این تجربه موفق می توانید سبزی مورد نیاز خودتان را در منزل و داخل  گلدان یا باغچه منزل تهیه کنید، سبزی هایی مانند خرفه ، شاهی ، ریحان و…

 

نکات اصلی برای کاشت انواع سبزه عید

ظرف های فلزی برای سبز کردن سبزه مناسب نیست.تناسب اندازه ظرف و مقدار بذر در طول عمر سبزه و پرپشتی و زیبایی آن بسیار موثر است.

 

بهتر است برای آب دادن به سبزه، از سیفون های آب استفاه کنید. (آب پاش هایی که آب را اسپری می کنند)بذر را 24 ساعت قبل در آب خیس کنید و در این مدت 2 تا 3 بار آب ظرف را عوض کنید. (نوع بذر مهم نیست) آب باید تا حدی در ظرف باشد که تمام بذر در آب غوطه ور باشد.بهتر است از ظروف سفالی برای سبزه استفاده کنید. اگر در دسترس نبود ظروف چینی هم مناسب است.آبیاری بیش از حد و استفاده از ظروف پلاستیکی باعث بد بو شدن سبزه می شود.

 

در ایران باستان دانه های گندم، جو، برنج، لوبیا، عدس، ارزن، باقلا، نخود و کنجد را بر ستون های خشتی می کاشتند.

منبع: خراسان

 

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

article

بهمن ۲۷, ۱۳۹۸
گل و گیاه

دیدگاهتان را بنویسید
1,772 بازدید

بهمن ۲۷, ۱۳۹۸

مهر ۲۰, ۱۳۹۸

مهر ۹, ۱۳۹۸

کاشت ریحان برای سبزه عید . حتی اگر به کاشت گیاهان خوراکی دیگر هم علاقه‌ای نداشته باشید کاشت ریحان برای سبزه عید را حتما انجام دهید. ریحان گیاهی است که به سرعت پژمرده می‌شود و اگر آن را از بیرون تهیه کنید نهایتا چند روز تازه خواهد ماند.

طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

اگر علاقه مند به کاشت سبزه برای عید هستید پیشنهاد می کنم از مطلب کاشت سبزه طرح دار هم دیدن کنید. با این روش می توانید انواع سبزه را  با طرح ها و شکل های جذاب بکارید و حتی درآمدزایی داشته باشید.

اما اگر ریحان مورد نیاز خود را در منزل بکارید می‌توانید همیشه به آن دسترسی داشته باشید و هر روز به صورت تازه مصرف کنید. ریحان شیرین پرطرفدارترین نوع ریحان است که کمی طعم تند اما دلنشین دارد، بوته این گیاه می‌تواند تا ۶۰ سانتی‌متر نیز رشد کند و برگ‌هایی سبز و زیبا با گل‌های سفید بدهد. البته برخی از انواع ریحان نیز برگ‌های بنفش دارند که قبل از انتخاب بذر باید به این مورد دقت کنید تا همان ریحانی را بکارید که مورد نظرتان است.

ریحان یکی از محبوب‌ترین گیاهان خوراکی قابل کاشت در منزل است که کاربرد زیادی در آشپزی به خصوص تهیه غذاهای ایتالیایی دارد که البته ما ایرانی‌ها آن را به صورت تازه و خام هم مصرف می‌کنیم. برای کاشت ریحان ابتدا باید بذرهای آن را در گلدان بکارید. اگر هوا سرد باشد گلدان را در فضای بسته نگهداری کنید، با شروع بهار و معتدل شدن هوا می‌توانید گلدان را در فضای باز قرار دهید. البته می‌توان برای تکثیر ریحان از بوته آن نیز استفاده کرد. اگر کاشت ریحان را در داخل منزل شروع کرده‌اید حتما فضایی گرم برای آن تدارک ببینید چون این گیاه، یک گیاه گرمسیری است و هوای سرد را تحمل نمی‌کند. گلدان را در محلی قرار دهید که نور مستقیم و کامل خورشید دریافت کند و خاک آن نیز با کود کمپوست، خاک برگ و مواد ارگانیک دیگر تغذیه شده باشد. برای گرم و مرطوب ماندن خاک ریحان می‌توانید سطح آن را مالچ پاشی کنید. پس از جوانه زدن و بزرگ شدن بوته، نوک برگ‌ها را مرتب بچینید تا بوته گیاه به رشد بیشتر تشویق شود و برگ‌های پرشمارتری بدهد.

ابتدا بذرها را کمی در آب خیس کرده و سپس از آب بیرون اورده و به روی یک پارچه یا روزنامه قرار می دهیم تا به خوبی نم آنها گرفته شود.

بذرها را حداکثر در عمق 5/0 تا 1 سانتیمتری، با فاصله 15 سانتیمتری روی سطح خاک می پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می پوشانیم.

نکته :توجه داشته باشید که اگر اندازه بذر دو میلی متر باشد، شما باید حداکثر دو میلی متر روی آن را با خاک بپوشانید.

بعد از انجام صحیح این مرحله سطح گلدان را با یک برگ روزنامه می پوشانیم تا بذرها کامل زیر روزنامه قرار بگیرند.

شما باید هر روز دو تا چهار بار روی گلدانی که بذرهای ریحان را کاشته اید با یک آب پاش کوچک آب بریزید تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم ترین جای ممکن قرار دهید.

فراموش نکنید که وقتی ریحان جوانه زد، نباید اجازه دهید خاک خشک شود و باید هر روز آبیاری انجام دهید.

 

همان طور که گفتیم ریحان برای رشد در فصول مختلف سال به فضای متفاوتی نیاز دارد و محیط نگهداری آن باید گرم و مرطوب و روشن باشد پس بهترین راه برای تطبیق دادن شرایط، کاشت ریحان در یک گلدان بزرگ است طوری که بتوانید آن را جابجا کنید، در پاییز و زمستان به داخل منزل انتقال دهید و در بهار و تابستان، در باغچه بگذارید. در این زمان می‌توانید چند شاخه از بوته را برش داده و در آب قرار دهید تا ریشه بزند. پس از آن می‌توانید این گیاهان تازه را در گلدان بکارید و باغچه ریحان خود را توسعه دهید. ریحان مستعد ابتلا به قارچ‌هایی مثل پژمردگی فوساریم، کپک خاکستری و لکه سیاه است. شما با قرار دادن گیاه در محیط گرم و پرهیز از شلوغ کردن گلدان گیاه می‌توانید از این بیماری‌ها پیشگیری کنید.

1. دقت کنید که خاک مرطوب باشد گیاه ریحان رطوبت را دوست دارد. اگر در یک منطقه گرم زندگی می کنید، از مالچ در اطراف گیاهان ریحان استفاده کنید ( مالچ به مرطوب نگه داشتن خاک کمک خواهد کرد ).

2. بعد از اینکه اولین برگ ها رویید آنها را هرس کنید.

3. هر زمان که یک شاخه شش تا هشت برگ دارد، هرس را ادامه دهید.

4. بعد از 6 هفته، از رویش زود هنگام گیاه جلوگیری کنید اگر گیاهان رشد می کنند، فقط آن ها را ببرید.

5. اگر هوا سرد باشد، حتما گیاه را از قبل برداشت کنید چون هوای سرد گیاهان را نابود خواهد کرد.

منبع: Good HouseKeeping

 

Tags روش کاشت بذر ریحان در باغچه روش کاشت جعفری در گلدان زمان کاشت ریحان برای سبزه عید زمان کاشت ریحان در گلدان سبزه ریحان فیلم کاشت ریحان کاشت بذر ریحان در آب کاشت ریحان کاشت ریحان برای سبزه عید کاشت ریحان تصویری کاشت ریحان در باغ کاشت ریحان در باغچه کاشت ریحان در زمستان کاشت ریحان در گلدان آپارات کاشت شاهی در گلدان

ساکولنت گیاهی گوشتی و آبدار است که در طبیعت در گونه های مختلفی دیده می …

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

ریحان یکی از سبزیجات پر طرفدار برای ایرانی هاست و عطر و طعم دلچسب آن همیشه چاشنی غذاهای ماست.

کاشت ریحان در خانه و گلدان بسیار آسان است. تمام چیزی که شما نیاز دارید یک عدد گلدان و مقداری خاک مناسب و بذر مرغوب می باشد.

توجه داشته باشید که هر چه عمق گلدان بیشتر باشد و ریحان فضای بیشتری برای ریشه دهی و رشد داشته باشد محصول شما بیشتر و بزرگتر خواهد شد. ریحانی که شما از سبزی فروشی های خریداری می کنید چون در زمین های کشاورزی کاشته می شوند معمولا بزرگتر از خانگی ها هستن.

گلدان مورد نظر شما باید حداقل 20-30 سانتی متر ارتفاع داشته باشد و پهنای آن هر چه بیشتر باشد طبیعتا محصول بیشتری خواهید داشت. دقت کنید که کف گلدان شما حتما دارای سوراخ برای خارج شدن آب اضافی باشد.

خاکی که برای کاشت باید استفاده کنید طبیعتا باید مخلوطی از خاک برگ و خاک باغچه باشد. اما تجربه ما در سایت کوکا پس از کاشت انواع درخت ها و سبزیجات نشان می دهد که بهترین ترکیب خاک برای کاشت میوه ها و سبزیجات در آپارتمان و گلدان مخلوط کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و پوکه صنعتی می باشد.

طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

بدین صورت که برای کف گلدان به مقداری 1-2 سانتی متر پوکه سبک صنعتی می ریزیم و بقیه گلدان را با مخلوط 30 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت + 30 درصد پیت ماس پر می کنیم.

اگر آشنایی کامل با مخلوط بالا ندارید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطاله فرمایید.

کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

همچنین مخلطو 60 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت نیز می توانید استفاده کنید. اما چون پیت ماس دارای مواد معدنی بیشتری می باشد چنانچه هزینه آن برای شما مهم نیست بهتر است ترکیب اول ما را استفاده کنید.

بذرهای ریحان را به فاصله 3-4 سانتی متر از هم بر روی سطح گلدان قرار داده و مقداری کوکوپیت به اندازه 1 سانتی متر بر روی آنها بریزید. سپس روی گلدان را با اسپری آب پاشی کنید و آن را در مکانی پر نور قرار دهید.

بین 3-4 روز طول می کشد تا بذرهای ریحان جوانه بزنند. در این مدت خاک باید همیشه مرطوب باشد. اگر آبیاری و چک کردن رطوبت خاک گلدان برای شما سخت است می توانید روی گلدان را پلاستیک کشیده و وقتی جوانه های شما دیده شدن آن را بردارید.

ریحان گیاهی ست که معمولا آن را در فصل بهار می کارند. این گیاه به سرما حساس بوده و نیازمند آب و نور فراوان می باشد. بنابراین خاک گلدان شما باید همیشه مرطوب باشد. برای چک کردن رطوبت گلدان کافیست انگشت خود را به مقدار 1-2 سانتی متر در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان خشک است آن را آبیاری کنید.

هنگام آبیاری بهتر است تنها ساقه گیاه آبیاری شود و از پاشیدن آب بر روی برگ های گیاه خود داری کنید.

بهترین مکان برای نگهداری گلدان نیز جاییست که در روز حداقل 3-4 ساعت آفتاب مستقیم به گیاه بتابد. گیاه شما برای رشد بهتر حتما به نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

هنگامی که گیاه شما بزرگ شد و دارای چندین برگ شد می توانید بنا بر نیاز خود تعدادی از بزرگ های آن را چیده و مصرف کنید. ریحان نیز مانند سایر گیاهان دارای گل می باشد. اگر مشاهده کردید گیاه شما گل داده است بهتر است گل و دو برگ پایینی آن را بچینید تا گیاه شما رشد عرضی پیدا کرده و قوی تر شود.

در ادامه بخوانید : خواص ریحان سبز

فال حافظ

متن عاشقانه متن زیبا

صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

در این مطلب آموزش کاشت سبزه عید با ۷ بذر گیاه مختلف به همراه نکات طلایی برای کاشت بهتر سبزه عید را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم که امیدواریم با کمک این مطلب بتوانید سبزه زیبا و شادابی را برای سفره هفت سین در منزل تهیه کنید.

یکی از رسم و رسومات ویژه عید نوروز سبزه انداختن برای سفره هفت سین است که برای کاشتن سبزه عید باید چند روز قبل از تحویل سال جدید دست به کار شوید. برای کاشتن سبزه عید نوروز می توانید از انواع دانه ها و بذرها استفاده کنید اما مدت زمان خیس کردن دانه ها و بذرها و مدت زمان جوانه زدن آن ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین بهتر است قبل از انتخاب بذر و یا دانه مورد نظر خود اطلاعات لازم را جهت کاشتن آن بدست آورید.

برای کاشتن سبزه عید می توانید از انواع بذر سبزیجات استفاده کنید توجه به قیمت مناسب بذر و سالم و تازه بودن بذر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه آموزش کاشتن سبزه عید با بذرهای مختلف را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار می دهیم.

سبزه گندم و سبزه عدس و سبزه خاکشیر و سبزه تخم کتان و … از انواع سبزه مناسب برای عید نوروز هستند و شما می توانید با توجه به سلیقه شخصی خود یکی از این بذرها را برای کاشت سبزه عید نوروز انتخاب کنید.

طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

سبزه گندم از انواع سبزه های پرطرفدار و محبوب است و برای کاشتن این سبزه زیبا و پرطرفدار می توانید به روش زیر عمل کنید.

سبزه عدس یکی از ساده ترین و محبوب ترین انواع سبزه ها برای عید نوروز است و شما می توانید به روش زیر این سبزه زیبا را برای عید بکارید:

کاشت سبزه خاکشیر به راحتی انجام می شود و شما می توانید برای کاشتن سبزه عید با خاکشیر به روش زیر عمل کنید :

برای کاشت سبزه عید با ذرت باید ۲۰ روز قبل از عید دست به کار شوید و به صورت زیر عمل کنید:‌

کوزه سبز برای کاشتن سبزه عید از انواع ایده های جالب است  و شما می توانید با استفاده از یک کوزه سفالی و بذر شاهی سبزه کوزه ای زیبایی را در منزل به شیوه زیر درست کنید:

طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

در این مطلب با آموزش کاشت سبزه عید با بذرهای مختلف آشنا شدید که امیدواریم با کمک این روش ها بتوانید سبزه زیبایی را برای سفره هفت سین خود تهیه کنید. در صورت تمایل می توانید برای مشاهده آموزش کاشت انواع سبزه عید کلیک کنید.

منبع : آرگا



خواب راحت با این بالش بارداری جذاب


ساخت وسایل خلاقانه با سبد های میوه بی استفاده



چظوری با همسرم صمیمی تر شوم؟


  • روش پخت چلو گوشت مجلسی

  • جذاب ترین انواع عید 99 رو اینجا ببین


    نحوه درست کردن خمیر هزارلا در خانه برای پخت شیرینی های معرکه



    چطور در خانه ژل ضد عفونی کننده درست کنیم؟

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a5e66cf40cb94637f6639d20687b03bd” );document.getElementById(“d0c76c6800”).setAttribute( “id”, “comment” );

    نام

    ایمیل

    وب‌ سایت

    طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

    ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

    آرام آرام به ایام جشن باستانی نوروز نزدیک می‌شویم. مدتی است که پیام‌هایی مربوط به راه‌اندازی کمپین‌هایی مانند « کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه عید » در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های گوشی‌های موبایل، دست به دست می‌شود. غافل از این‌که این کمپین کاملا احساسی، به دور از منطق و از سر ناآگاهی و البته با نیت خیر مطرح شده است. ولی این موضوع جای نگرانی ندارد. ما امروز پیشنهادی بهتر و تازه‌تر را به شما ارائه می‌دهیم. شما نیز با گسترش این کمپین و پیشنهاد دادن لینک این مطلب ( لطفا ذکر منبع و لینک مطلب! ) به دوستان خود در هر جایی، می‌توانید به محیط زیست کشورمان یاری رسانده، از هدر رفت آب و گندم جلوگیری نموده، سفره‌ی هفت سین خود را همچنان زیبا و پر شور و حال و سبز نگه دارید و هم‌زمان  این کمپین نادرست به نام « کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه عید » را به « کمپین کاشت سبزی خوردن به جای سبزه عید » اصلاح کنید. ک. م 1394/12/12

    مدتی است که در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر، یا کانال‌ها و گروه‌های تلگرام، واتساتپ، وایبر و .. می‌بینیم کوشش‌هایی برای راه‌اندازی کمپین‌ها و جنبش‌های دوستدار محیط زیست ایجاد شده. برای نمونه با توجه به بحران آب و خشکسالی که چندین سال است گریبان‌گیر کشور ایران و کل منطقه‌ی خاورمیانه شده و باتوجه به این‌که برای کاشت سبزه‌ی سفره‌ی هفت سین نوروزی معمولا خانواده‌ها مقداری گندم یا دیگر حبوبات را پیش از جشن نوروز می‌کارند و این کار باعث مصرف شدن مقداری آب و گندم می‌شودف دوستداران محیط زیست پیشنهادهایی مانند « کاشتن نهال مرکبات به جای سبزه عید » مطرح شده که در نیت نیک این پیشنهاد و کمپین شکی نیست. ولی کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند برخی از نکات را در نظر نگرفته‌اند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    برای این موضوع چند پیشنهاد ساده ولی با کارایی بالا خدمت شما مطرح می کنیم. شما هر کدام از این گزینه‌ها را می‌توانید انجام دهید. هر چند به دلیل این‌که 1- کاشت نهال هر درختی کمی سخت است و ممکن است دشواری‌هایی ایجاد کند 2- بهتر است برای کاشت درخت از نهال‌های ریشه‌دار اصلاح شده و تایید شده‌ی جهاد کشاورزی استفاده شود 3- سبزه‌ی عید نوروز معمولا یک توده‌ی پُر است و نه چند شاخه‌ی سبز / ما پیشنهاد می‌کنیم که گزینه‌ی نخست یعن کاشت سبزی خوردن به جای سبزه‌ی عید نوروز را برگزینید.

    در این‌جا تنها به گزینه‌ی 1 می‌پردازیم یعنی کاشتن سبزی خوردن به جای سبزه عید. ما می‌توانیم به جای کاشت سبزه عید نوروز و یا کاشتن غیر منطقی و غیر اصولی هسته مرکبات! با تهیه یک گلدان نه چندان بزرگ و ریختن خاک غنی شده با کود کمپوست یا کود برگ ( نسبت 1 به 3 کود به خاک) در آن یکی از سبزی خوردن‌های محبوب را در این گلدان بکارید. این سبزی خوردن‌ها معمولا ریشه‌ی ژرف و عمیقی ندارند و به سادگی می‌توانید بذر آن‌ها را از هر مغازه‌ی کشاورزی و … تهیه کنید و در گلدان خود بکارید.

    با توجه به این‌که نرم_نرمک به روزهای نوروز و ایام تعطیلات جشن باستانی و ملی و ایرانی نوروز نزدیک می‌شویم و یکی از آیین‌ها و مراسم زیبای نوروزی در میان ایرانیان و در کل همگی اقوام آریایی در سراسر گستره‌ی ایران بزرگ فرهنگی یعنی = افغانستان کنونی، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری باکو (آذربایجان)، ارمنستان، کردستان ترکیه و سوریه و عراق و … برپایی سفره‌ی زیبای هفت سین است بد نیست به صورت کوتاه به این آیین زیبا و روش های بهینه کردن آن بپردازیم. درباره ی سفره‌ی هفت سین نوروز و پیشینه و تاریخچه و ارزش های نمادین آن در نشانی زیر بخوانید:

    طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

    سفره هفت سین نوروز

    بی نظیر بود

    عالییی بود عااالی

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    […] زمینه هستند که می توانند در محیط های گوناگون از جم…

    […] در صورتی که دستگاه قهوه ساز و یا اسپرسوساز شما دچا…

    فروشگاه های چیستا و فروشگاه فروهر در اینترنت معمولا انواع ما…

    یک ورودی صدا هم ماژول های فلش و بلوتوث دارند شاید بتوانید یک…

    ببیند درختی که ریشه های عمیق نداشته باشه رو نمی شه دیم پرورش…

    باید ترانس 24ولت برق 1 امپر باشه با برد فلش خور وامپلی فایر…

    با نزدیک شدن به عید نوروز، بسیاری از خانواده‌های ایرانی اقدام به تهیه سبزه برای هفت سین می‌کنند. اگر دلتان می‌خواهد نوروز امسال، سبزه خاص و متفاوتی داشته باشید، بهتر است همین الان نسبت به کاشت برخی از دانه‌ها اقدام کنید. در این مطلب از زومیلا قصد داریم شما را با انواع بذر برای کاشت سبزه عید و زمان کاشت هر کدام آشنا کنیم.

    ارزان‌ترین و راحت‌ترین بذری که می‌توان کاشت، بذر گندم است. با کاشت دانه‌های عدس و ماش نیز می‌توانید سبزه زیبایی داشته باشید. اگر دلتان می‌خواهید سبزه خاص و متفاوتی داشته باشید که بتوانید بعد از عید از آن استفاده کنید، می‌توانید به سراغ بذرهایی مانند ریحان، نعناع، تربچه و شنبلیله بروید و از سبزی‌های دست پرورده خود میل کنید. با کاشت دانه پرتقال، لیمو و نارنج، علاوه بر داشتن سبزه‌ای خاص و متفاوت، می‌توانید عطر دل‌نشینی به منزل خود ببخشید.

    سبزه یونجه: بذر یونجه بسیار سریع رشد کرده و آماده می‌شود. برای تهیه سبزه یونجه،۲۴ ساعت اجازه دهید بذر در آب خیس بخورد و ۱۵ روز مانده به عید نسبت به پرورش آن اقدام کنید.

    سبزه ماش: ماش، یکی دیگر از انواع بذر برای کاشت سبزه عید است. برای این منظور اجازه دهید ماش یک روز کامل در آب خیس بخورد و ۱۰ تا ۱۲ روز قبل از عید نسبت به پرورش آن اقدام کنید.

    طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

    سبزه گندم: بذرهای گندم را یک و نیم روز بخیسانید و از ۲۰ اسفند آن را سبز کنید.

    سبزه عید با خاکشیر: کاشت سبزه عید بسیار راحت است و برای این منظور باید اجازه دهید دانه‌های خاکشیر برای یک روز کامل در آب خیس بخورند. سپس ظرف مناسب سبزه عید را با لایه نازکی از پنبه بپوشانید و پارچه نازکی را روی پنبه بکشید. پارچه را خیس کنید و بذر خاکشیر را روی آن بپاشید. روی یک نایلون چند سوراخ ایجاد کنید و نایلون را روی ظرف مورد نظر بکشید. این سبزه را باید با اسپری یا آب پاش آبیاری کنید. بعد از اینکه بذرهای خاکشیر سبز شدند نایلون را از روی کلاه بردارید و سبزه را هر روز آبیاری کنید.

    سبزه شاهی و خرفه: گیاهان شاهی و خرفه سریع‌تر از همه سبز می‌شوند؛ از این رو شما برای سبز کردن آن‌ها به ۱۰ روز زمان نیاز دارید.

    سبزه ارزن: ارزن یکی دیگر از انواع بذر برای کاشت سبزه عید است. این گیاه طی ۴ روز جوانه میزند و بهترین زمان برای رشد این سبزه، ۱۴ روز قبل از عید است.

    سبزه نارنج: اگر از طرفداران محیط زیست هستید می‌توانید به جای سبزه گندم، ماش و عدس از هسته مرکبات مثل پرتقال، نارنج و لیمو استفاده کنید تا بتوانید بعد از عید هم آن را در فضای سبز بکارید. هسته نارنج خود را برای دو روز درون آب قرار دهید تا خوب خیس بخورد. حالا باید این بذرها را در خاک سبک بکارید.

    یک لیوان یا گلدان کوچکی انتخاب کنید. درون آن را خاک غنی و سبک باغچه بریزید و بذرها را بکارید و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. برای اینکه تا روز نوروز نهال‌های کوچک سبز به اندازه سفره هفت سین رشد کرده باشند، از همین امروز شروع کنید. بهترین زمان کاشت سبزه نارنج برای عید یک ماه زودتر است. اگر بتوانید با احتیاط پوست دور هسته نارنج را جدا کنید، زودتر جوانه می‌زند.

    سبزه کنجد سیاه: ابتدا دانه‌های سیاه کنجد را تقریبا شش الی هفت ساعت در آب بخیسانید البته زمان مناسب برای جوانه زدن کنجد هشت روز پیش از عید نوروز است و چون رشد دانه‌های کنجد به تدریج و با سرعت کم‌تری اتفاق می‌افتد پس برای سبزه عید بسیار مناسب است.

    برای کاشت سبزه کنجد، اول یک تکه پارچه را بر روی یک بطری یا ظرفی که مناسب سبزه عید است، بپیچانید و بعد مقداری از دانه‌های کنجد را در آب خیس کرده و بر روی پارچه بگذارید. بعد از طی چند روز، دانه‌های ریز کنجد بر روی پارچه‌ای که دور بطری بود جوانه زده و یک ستون کوچک سبز رنگ که دارای جلوه خاصی است به وجود می‌آید که دل هر بیننده‌ای را می‌رباید به همین سادگی شما در سفره هفت سینتان صاحب یک درخت بسیار زیبا و کوچک خواهید بود که از دیگر سبزه‌ها متنوع‌تر و به روز تر است و نیز زیبایی خاصی به دکور سفره‌تان خواهد داد. پس برای ایجاد یک طرح جدید در سبزه امسال پیشنهاد می‌کنیم این روش را برای یک بار هم که شده امتحان کنید.

    یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد جوانه زدن و تازه ماندن سبزه در نظر داشته باشید، محل نگهداری سبزه است که به نور کافی و دمای مناسب آن وابسته است. همچنین باید بدانید برای تهیه سبزه در اشکال متنوع می‌توانید شکل ظرف را متناسب با سلیقه‌تان تهیه کرده و یا به وسیله فوم طرح مورد نظرتان را شکل دهید و سپس اقدام به کاشت سبزه کنید. همچنین باید بدانید که بهترین زمان کاشت سبزه عید چه موقع است.

    نویسنده محتوا هستم. من سخت تلاش میکنم و اهداف بزرگی دارم. من با نوشتن سعی میکنم موضوعات غیر قابل توضیح را توضیح بدهم. من به عنوان یک نویسنده با عقیده شل سیلورستاین موافقم که می گوید: اگر کتابی هست که می خواهی بخوانی ولی هنوز نوشته نشده، آن را بنویس.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    در صورتی که نیازمند راهنمایی بیشتر هستید اینجا کلیک کنید

    Rating 4.1 (58)

    Esfand 19, 1393 AP به جای کاشت سبزه نوروز و هدر دادن و اصراف گندم، سبزی خوردن خود را کشت … از خاک پر کنید؛ سپس تخم شاهی، ریحان، تره یا هر سبزی دیگری که دوست…

    How To Grow Basil In Pot – آموزش کاشت ریحان در گلدان.

    طرز کاشت ریحان برای سبزه عید

    فروش بذر ریحان سبز ، قیمت بذر ریحان سبز ، خواص ریحان سبز ، فرق ریحان بنفش و سبز ، مصرف ریحان سبز ، عکس ریحان سبز.

    کاشت و پرورش ریحان و آموزش کاشت و پرورش ریحان و نحوه مراقبت و نگهداری از گیاه ریحان در خانه را در نمناک ببینید.

    ریحان سبز-زرد یا دارچینی که بوی شبیه ادویه شیرین دارد و دارای گل های زیبا و معطر می باشد. … برچسب ها: آموزش کاشت بذر ریحان, آموزش کاشت ریحان, آموزش کاشت ریحان در منزل, … تخم ریحون ها رو هم قبل از کاشت دو روز در آب خیسوندم بعد در خاک کاشتم .

    Rating 4.2 (105) نکاتی در مورد کاشت سبزه عید نوروز با دانه های مختلف شايد خريد سبزه عید نوروز ، بسيار راحتتر از سبز کردن سبزه آن باشد اما لذت سبز کردن سبزه عید.

    Rating 4.1 (58) کاشت و پرورش ریحان و آموزش کاشت و پرورش ریحان و نحوه مراقبت و نگهداری از گیاه ریحان در خانه را در نمناک ببینید.

    Mordad 1, 1398 AP خب واقعیتش اینه که ما خودمون هم میتونیم ریحان رو توی خونه و توی گلدان هم پرورش بدیم کیفشو ببریم. … و آپارتمانمون پرورش بدیم و در نهایت یه گلدان سبز ریحان خوشمزه کنار خونمون داشته باشیم. … آماده سازی بذر برای کاشت در گلدان.

    Khordad 5, 1397 AP برای کاشت بذر ریحان ابتدا دقت کنید زهکشی گلدان به خوبی انجام شده باشد و کف گلدان دارای منافذ خروج آب باشد. خاک را داخل گلدان بریزید و بذرها را…

    نکاتی در مورد کاشت سبزه عید نوروز با دانه های مختلف شايد خريد سبزه عید نوروز ، بسيار راحتتر از سبز کردن سبزه آن باشد اما لذت سبز کردن سبزه عید.

    با دوستانتان به اشتراک بگذارید

    نام و نام خانوادگی

    ایمیل

    تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای موب وب محفوظ است.

    خوش آمدید

    طرز کاشت ریحان برای سبزه عید
    طرز کاشت ریحان برای سبزه عید
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *