طرز پخت دلمه برگ مو با گوشت

دوره مقدماتی php
طرز پخت دلمه برگ مو با گوشت
طرز پخت دلمه برگ مو با گوشت

 

دلمه برگ مو از مجلسی ترین و محبوب ترین دلمه های ایرانی محسوب می شود. جالب است بدانید که دلمه برگ مو علاوه بر اینکه به عنوان یک غذای کامل سرو می شود در بعضی مجالس به عنوان پیش غذا هم سرو می شود.

دلمه برگ مو در شهرهای مختلف کشورمان با روش های متفاوتی طبخ می شود. در برخی شهرها به غیر از مواد اصلی دلمه موادی مانند زرشک ، ماست و رب انار به آن اضافه می کنند. مثلا در این دستور به جای سرکه می توانید از رب انار هم استفاده کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر دلمه برگ مو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری دلمه برگ مو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی دلمه برگ مو با پارسی دی همراه باشید.

لپه را از دو ساعت قبل به همراه مقداری آب در یک کاسه بریزید و اجازه دهید به خوبی خیس بخورد. این کار باعث می شود علاوه بر اینکه نفخ لپه برطرف شود ، لپه زودتر بپزد. لپه را پس از خیساندن با مقداری آب و نمک در یک قابلمه کوچک بریزد تا بپزد.طرز پخت دلمه برگ مو با گوشت

در مرحله بعد برنج را خیس کنید و به صورت جداگانه به همراه مقداری آب و نمک داخل یک قابلمه بریزید و اجازه دهید بپزد. برنج را باید زمانی آبکشی کنید که دانه های برنج نرم شده باشند ولی مغز برنج هنوز سفت باشد. پس از آبکشی برنج را کنار بگذارید.

دوره مقدماتی php

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید.

تفت دادن پیاز را ادامه دهید تا به خوبی با ادویه ها مخلوط شود. در ادامه گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و سرخ شود. پس از اینکه گوشت سرخ شد تابه را از روی حرارت بردارید.

سبزی دلمه را پس از شستشو به صورت ساطوری خرد کنید و پس از اینکه مخلوط گوشت و پیاز خنک شد به آن اضافه کنید. لپه را هم پس از اینکه پخت به همراه برنج به دیگر مواد اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند.

در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری آب داخل آن بریزید. پس از اینکه آب به جوش آمد برگ های مو را به مدت سه دقیقه داخل آب جوش قرار دهید تا نرم شوند سپس خارج کنید و با آب ولرم آبکشی کنید.

برای پیچاندن دلمه مقداری از مایه دلمه وسط برگ مو قرار دهید و لبه های برگ مو را مانند بقچه برگردانید تا دلمه به طور کامل بسته شود. یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و با مقداری روغن آنرا چرب کنید سپس دلمه ها را با دقت داخل قابلمه بچینید.

دلمه ها را باید به صورتی داخل قابلمه بچینید که باز نشوند. پس از اینکه تمام دلمه ها را پیچیدید دو لیوان آب به همراه مقداری روغن مایع و سرکه داخل قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب موجود در قابلمه سریع به جوش بیاید.

سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا دلمه ها با حرارت ملایم مغز پخت شوند. توجه داشته باشید که باید آب موجود در قابلمه به طور کامل تبخیر شود و دلمه ها در پایان بدون آب سرو شوند. پس از اینکه دلمه ها آماده شدند آنها را در ظرف مورد نظرتان بچینید و سرو کنید.

 

دلمه برگ مو یکی از معروف ترین انواع دلمه است. تقریبا در اواسط فصل بهار می توانید بهترین نوع برگ مو را برای درست کردن دلمه برگ مو در بازار پیدا کنید. دلمه برگ مو هم به عنوان پیش غذا سرو می شود هم به عنوان غذای اصلی. در این آموزش کامل ترین روش پخت دلمه برگ مو را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر دلمه برگ مو تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه دلمه برگ مو در ادامه با همدوره همراه باشید.

بهتر است لپه را از شب قبل در آب بخیسانیم تا نفخش برطرف شود و در زمان پختن سریعتر بپزد. لپه را با مقداری آب می پزیم و کنار می گذاریم. برنج را نیم ساعت در آب می خیسانیم و پس از گذشت این زمان با چند لیوان آب و کمی نمک می گذاریم برنج نیم پز شود.

باید برنج طوری پخته شود که اطراف دانه های برنج نرم و مغز سفت باشد. پس از پختن برنج آن را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. حالا در یک تابه بزرگ پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود.

پس از نرم شدن پیاز ، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا گوشت رنگش تغییر کند و تقریبا پخته شود. پس از اینکار تابه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم تا مخلوط گوشت سرد شود.طرز پخت دلمه برگ مو با گوشت

سبزی دلمه را یا باید به صورت ساطوری ریز خرد کنیم یا اینکه چرخ کنیم. وقتی مخلوط گوشت سرد شد سبزی ساطوری شده را به همراه ماست ، لپه و برنج به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

حالا برگ موها را می شوییم. اگر برگ موها تازه باشد باید ۱ یا ۲ دقیقه در آب جوش قرار داده شوند تا زمان پیچاندن دلمه نشکنند. برگ مو باید به پشت روی سطح کار قرار گیرد و با قاشق مقداری از مایه دلمه را روی برگ مو می ریزیم.

دلمه ها را می توانیم به دو صورت بپیچانیم . روش اول به صورت بقچه ای است که از یک سمت شروع می کنیم و تمام قسمت های خارجی دلمه را به سمت وسط جمع می کنیم و دلمه ها را به ترتیب در یک ظرف می گذاریم تا باز نشوند.

روش دوم پیچاندن لوله ای است که بعد از قرار دادن مایه دلمه برگ را مانند لوله جمع می کنیم و سر و ته برگ را به داخل دلمه برمی گردانیم. به همین صورت تمام دلمه ها را می پیچانیم. حالا کف قابلمه ای را با روغن چرب می کنیم.

و تمام دلمه ها را با دقت در قابلمه می چینیم. اگر احتمال باز شدن دلمه را می دهید یک کاسه کوچک روی دلمه ها قرار دهید تا از باز شدن آنها جلوگیری کند. پس از اینکه تمام دلمه ها را در قابلمه چیدیم ۲ لیون آب به قابلمه اضافه می کنیم.

حدود ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری هم روغن به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و تقریبا تبخیر شود سپس حرارت را کم می کنیم تا دلمه ها به آرامی پخته شوند. پس از آماده شدن غذا در ظرف مورد نظر می چینیم و سرو می کنیم.

 

همانظور که می دانید معروف ترین دلمه برگ مو متعلق به شهرهایی مثل اردبیل و تبریز است که در این مناطق اکثرا دلمه را با سبزیجات معطر و کوهی تهیه می کنند. سبزی دلمه مرسوم در اکثر شهرهای کشورمان شامل نعناع ، ترخون ، مرزه ، شوی ، پیازچه و جعفری می شود که به سلیقه خود می توانید از سبزیجات کوهی و دارویی هم در سبزی دلمه خود استفاده نمایید.

 

دلمه همه جای ایران هست کردستان و لرستان بهترین و خوشمزه ترین دلمه هارو دارن پس بیخود ربطش ندید به اردبیل و تبریز.

دلمه فقط برای تبریز است و بس .

 

دقیقا مننم موافقم روش تبریزی هاروهم نمی پسندم ما چاشنی اون رو شیره انگور میزنیم وباسرکه ملس وعالی میشه ماست هم نمیزنیم

دلمه تقریبا همه جای ایران درست میکنن…و هرکس یه چیزی داخل دلمه میکنه…مثلا ما پیاز سرخ کرده،کشمش،شوید تازه،برنج،نخود ولوبیا،عدس میریزیم و بعدشم داخل برگ مو میپیچیم و روی آن شیره انگور میریزیم

سلام‌ خسته نباشید ممنون از مطالب خوبتون من با افتخار اصالتا لر هستم و مادرم همیشه برای ما دلمه برگ مو درست کرده و مادربزرگم هم به گفته مادرم از قدیم بهترین دلمه های برگ‌ مو رو درست کرده و خوده استان لرستان دارای بهترین برگ مو هست.

حالامهم نیس مال کجاس همه ایران سرای ماست منم ک از روستام درست میکنیم همتون درپناه حق باشین

البته که ایرانی بودنمون مهمه. اما یه دلیل اینکه میگن دلمه غذای ترکی هست اینه که اصلا خود کلمه « دلمه» یه کلمه ترکی هست و در واقع با تلفظ محلی «دولاما» هست یعنی «پیچاندن، چیزی که می پیچونند».

دلمه فقط ماله قمیاست ولا غیر

 

آخه از اسم دلمه معلومه ترکی هست من ترک نیستم ولی اینکه میگن ترکی هست حتما یه دلیلی داره خوب میرزا قاسمی رو هم همه جا درست میکنن ولی همه میدونه مال شماله تازه غذا تبریزیا واقعا یه چیز دیگس خود فالوده رو شیراز و یزد هم خوردیم تبریز هم خوردیم تازه فهمیدیم فالوده یعنی چی در حالی که فالوده مال شیرازه

به نظرم دلمه باید یه کم ترش باشه که خوشمزه بشه ما توی لرستان علاوه بر ماست، آبلیمو هم به مواد داخل دلمه میزنیم و برای دلمه برگ مو از باقلا به جای لپه استفاده میکنیم. مادر من حتی توی آب روغنی که رو ی دلمه ها میریزه هم آبلیمو اضافه میکنه معرکه میشه

 

 

از من تنبل تر هیچ کس تو این دنیا نیست ، ۳ سال قبل من این دلمه برگ مو را درست کردم بعد از اون همیشه مادرم درست کرده ، چیزی که من تو دلمه دوست دارم اینه که خیلی مرتب پیچیده بشه و این خیلی وقت میگیره ، منم این وقتو خیلی کم پیدا می کنم ، متوجه شدین که غذاهای من فوری فوتی هستن.
تمام مراحل کار رو براتون کرحله به مرحله آموزش میدم پس با من همراه باشید.

 

ببخشید دوستان دستورش این همه دیر شد اما میخواستم عکس مرحله به مرحله بذارم اصلا وقت نمیکردم براش یک وقت درست حسابی بذارم الانم ساعت ۱۱:۱۰ شبه و من از خواب داشتم می مردم. گرفتم از ۸ خوابیدم تا ۱۰ کمی خستگیم در رفت و الان در حین دیدن سریال مورد علاقم الکاپو میخوام بشینم این مطلب را هم آپ کنم.

مواد لازم :
گوشت چرخ شده ۲۰۰ گرم
پیاز یک عدد
لپه نصف پیمانه
برنج نصف پیمانه
سبزی معطر من از یک بسته سبزی کوکوی فریزری استفاده کردم همراه با مرزه و ترخون خشک
برگ مو نیم کیلو
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
آب لیمو نصف پیمانه
شکر یک تا دو قاشق غذاخوری
اگه اهل مزه ترش هستین شکر نریزید.

طرز تهیه :
پیاز را خلال و سرخ کنید ، گوشت چرخ شده را بهش اضافه کنید و تفت بدین.طرز پخت دلمه برگ مو با گوشت

 

برنج را همراه با کمی نمک بذارین بپزه تا آبش کشیده بشه و مغزش مقداری نرم بشه.
لپه را هم جداگانه بذارین بپزه.
برنج ، لپه و سبزیهای معطر را به گوشت اضافه کنید.

 

و با هم تفت بدین.

 

 

یک قابلمه را آب کنید و بذارین آب بجوشه کمی نمک بهش اضافه کنید و برگ های شسته شده را بریزید توی آب تا کمی نرم بشن.
کمتر از یک دقیقه کافیه برگ ها زود نرم میشن.

 

و برگ ها را بریزید توی سبد
کف قابلمه را کمی چرب کنید و چند تا برگ کف قابلمه بچینید

 

بعد یک دونه برگ را بذارین روی سطح کارتون به صورتی که پشت برگ که حالت برجسته داره به طرف شما باشه.
اگه برگا کوچیک بودن از ۲ تا برگ استفاده کنید.
بعد به این روش که تو شکلها براتون توضیح دادم برگها را بپیچین.
دلمه ها را داخل قابلمه به طور مرتب و کیپ هم بچینید.
نصف لیوان آب را با یکی دو قاشق روغن مایع مخلوط کنید و روی دلمه ها بدین.

 

یک بشقاب روی دلمه ها دمر کنید و بذارین با حرارت ملایم دلمه ها پخته بشه.

 

اگه دلمه ها با این مقدار آب که گفتم پخته نشدن باز هم کمی آب بهش اضافه کنید ولی برای دلمه های من همین مقدار آب بس بود.
دلمه ها که پخت نصف پیمانه آب لیموی تازه را با یک قاشق شکر مخلوط کنید و روی دلمه ها بدین وقتی این سس جذب دلمه ها شد دلمه شما آماده است.
این چاشنی آب لیمو و شکر را وقتی دلمه ها پختن باید اضافه کنید وگرنه دلمه ها ناپز میشن.
من یک هویج بلند را ورقه ورقه کردم و روش نمک پاشیدم بعد از یک ربع هویجا نرم میشن.
بعد به صورت نواری برش دادم و برای تزئین دلمه ها ازش استفاده کردم.

طرز پخت دلمه برگ مو با گوشت
طرز پخت دلمه برگ مو با گوشت

10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرز پخت پیتزا با ماکروفر سامسونگ x بخوانید...