طرز تهیه ی حلیم بادمجان دونفره

دوره مقدماتی php
طرز تهیه ی حلیم بادمجان دونفره
طرز تهیه ی حلیم بادمجان دونفره

طرز تهیه حلیم بادمجان بعنوان یک غذای محلی و اصیل ایرانی مدل های مختلفی دارد. حلیم بادمجان را با بادمجان و گوشت و عدس غالبا می پزند اما برخی از برنج و یا لوبیا سفید به جای عدس استفاده می کنند.

طرز تهیه حلیم بادمجان انواع مختلفی دارد، بدین دلیل که حلیم بادمجان غذای محلی چند نقطه از ایران است و آن ها با توجه به ذائقه خود مواد لازم آن را کم و زیاد کرده اند. برای پخت حلیم بادمجان به 3 مواد اصلی بادمجان، گوشت و عدس نیاز داریم که برخی از برنج یا لوبیا سفید به جای عدس استفاده می کنند.

   

بادمجان : 1.5 کیلوگرم

گوشت بدون استخوان : نیم کیلوگرم

طرز تهیه ی حلیم بادمجان دونفره

عدس : 250 گرم

دوره مقدماتی php

پیاز سرخ شده : نصف پیمانه

کشک غلیظ ساییده شده : 2.5 فنجان

گردوی چرخ شده : 1.5 فنجان

سیر داغ : 3 قاشق غذاخوری

نعناع داغ : 3 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل : به مقدار لازم

بادمجان ها را پوست گرفته و بشویید و مقداری نمک به آن ها بزنید تا موقع سرخ کردن زیاد روغن به خودشان نگیرند.سپس بعد از 20دقیقه، بادمجان ها را مقداری سرخ کنید.

• گوشت را قطعه قطعه کرده و تمیز بشویید و با مقداری روغن آن ها را تفت دهید تا رنگشان عوض شود. پیاز سرخ شده، نمک و فلفل را به گوشت های در حال تفت اضافه کرده و سپس 3 لیوان آب روی آن ها ریخته و اجازه دهید با حرارت ملایم گوشت ها بپزند.

• وقتی دیدید گوشت ها نیم پز شدند، گردوی چرخ شده و عدس را که از قبل در آب خیسانده بودید را به آن اضافه کنید، تا عدس نیز همراه گوشت پخته شود. زمانی که هر دو پخته شدند بادمجان های سرخ شده را به گوشت و عدس اضافه نمایید تا بادمجان ها نیز خوب بپزند و مغز پخت شوند و همینطور آبش کشیده شود. وقتی کاملا آب آن کشیده شد قابلمه را از روی حرارت بردارید و با استفاده از گوشتکوب، مخلوط بادمجان و گوشت و عدس را خوب بکوبید تا کامل له شوند.

• حلیم را دوباره روی حرارت قرار دهید، حلیم را هم بزنید تا کشدار شود. آرام آرام و به تدریج کشک را به حلیم بادمجان اضافه کنید. لازم است که حلیم را دایما هم بزنید تا ته نگیرد.

•حلیم بادمجان وقتی جا افتاد در ظرف مناسب آن را بکشید و با کشک، سیرداغ، نعناع داغ و مقداری گردو به زیبایی تزیین کنید و حلیم بادمجان خوشمزه و لذیذ را نوش جان نمایید.

• در طرز تهیه حلیم بادمجان می توانید به جای عدس، از لوبیا سفید و یا برنج استفاده کنید.

• برای طعم بهتر حلیم، کشک را با مقداری آب به مدت 20 دقیقه بگذارید بجوشد و سپس به حلیم اضافه کنید. و پس از آن دایما باید حلیم زده شود.

• بعد از اضافه کردن کشک، حلیم بهتر است زیاد نجوشد و حدود 15 دقیقه کافی است.

• از زعفران و یا زردچوبه برای خوشرنگ شدن حلیم و ایجاد طعم و بوی بهتر می توانید استفاده کنید.

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟



چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی



ایده های جذاب برای طراحی ناخن در نوروز 98


دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



معرفی انواع غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

طرز تهیه ی حلیم بادمجان دونفره

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.



70 تا از بهترین سفره های هفت سین برای سال 98



تزیین ظروف هفت سین با ایده های بکر و زیبا



55 ایده جذاب برای هفت سین سال 98



چه غذایی به ماهی قرمز بدهیم؟



سفره هفت سین های نمدی دوست داشتنی



ایده های جذاب هفت سین سال خوک

حلیم بادمجان یکی از غذاهای معروف ایرانی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن بادمجان و گوشت هستند. حلیم بادمجان طبخ شده در شهرهای کرمان ، شیراز و اصفهان معروف ترین نوع حلیم بادمجان در کشورمان است. جالب است بدانید در برخی شهرها به جای استفاده از گوشت قرمز در این غذا از گوشت سفید مانند گوشت مرغ استفاده می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۶ نفر حلیم بادمجان تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه حلیم بادمجان در ادامه با همدوره همراه باشید.

ابتدا ۱ پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا پیاز نرم شود ، سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز به خوبی مخلوط شوند.

حالا گوشت را به قطعات کوچک تر تقسیم می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن گوشت را ادامه می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی پخته شود. پس از اینکه گوشت کمی پخته شد چند لیوان آب به تابه اضافه می کنیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم تا گوشت بپزد.

بهتر است لپه را از شب قبل بخیسانیم یا حداقل چند ساعت بخیسانیم تا راحت تر بپزد. لپه را با چند لیوان آب روی حرارت می گذاریم تا بپزد. برنج را هم می خیسانیم و پس از اینکه لپه کمی نرم شد برنج را به آن اضافه می کنیم تا با هم بپزند و لعاب بیندازند.طرز تهیه ی حلیم بادمجان دونفره

بادمجان ها را پوست می گیریم و یا به صورت سرخ شده یا به صورت آبپز می پزیم. بهتر است پس از پوست گرفتن بادمجان ها مقداری نمک روی آنها بریزیم و بگذاریم تا علاوه بر گرفتن تلخی بادمجان ها ، رطوبت آنها هم خارج شود تا اگر خواستیم با روغن سرخ کنیم روغن کمتری جذب کنند.

پس از اینکه بادمجان ها را پختیم یا سرخ کردیم آنها را با کوشکوب له می کنیم و کنار می گذاریم. در این مرحله کشک را در مقداری آب حل می کنیم و به قابلمه برنج و لپه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند.

حالا گوشت را پس از پختن ریش ریش می کنیم و به همراه بادمجان های له شده به قابلمه اضافه می کنیم. پس از اینکار مغز گردو را هم خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. مواد را روی حرارت به خوبی مخلوط می کنیم تا حلیم بادمجان جا بیفتد.

حالا نعناع خشک را به همراه مقداری روغن در یک کاسه کوچک تفت می دهیم تا به عنوان نعناع داغ روی حلیم بادمجان بریزیم. ۲ عدد پیاز را به صورت خلالی ریز خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم سپس برای تزیین حلیم بادمجان کنار می گذاریم.

پس از اینکه حلیم بادمجان جا افتاد و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظر می کشیم. تزیین حلیم بادمجان تقریبا شبیه به آش رشته می باشد. با استفاده از نعناع داغ ، پیاز داغ و مغز گردو غذا را تزیین می کنیم و به همراه نان سرو می کنیم.

نكات تغذیه ای : حلیم بادنجان ، غذایی محلی و لذیذ است. بادنجان ملین است ؛ یعنی معده و روده ها را نرم می كند . پخته آن برای طحال و اخلاطی كه در آن جمع می شود سودمند است.

طرز تهیه ی حلیم بادمجان دونفره
طرز تهیه ی حلیم بادمجان دونفره
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *