طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)

دوره مقدماتی php
طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)
طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)

مربای هویج را می توان یکی از خوشمزه ترین مرباها نامید که علاوه بر طعم و مزه بی نظیر، دارای ظاهری جذاب و اشتها برانگیز است و از این رو طرفداران زیادی نیز دارد. بر این اساس و برای راهنمایی بیشتر کدبانوهای هنرمند و با ذوق قصد داریم در این مطلب به ارائه طرز تهیه مربای هویج بپردازیم که امیدواریم این آموزش مرحله به مرحله و عالی مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد. پس در ادامه همراه ما بوده و با روشی ساده و لذت بخش برای پخت مربای هویج آشنا شوید.

طرز تهیه مربای هویج که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم یکی از آموزش های امتحان شده و بسیار عالی است که می تواند به شما عزیزان برای پخت مربایی عالی و خوش طعم کمک کند. در مباحث قبل به معرفی طرز تهیه پنکیک صبحانه پرداختیم که می توانید آن را با انواع مربا از جمله مربای توت فرنگی، مربای هویج و… نوش جان فرمایید و صبحانه ایی دلچسب و عالی برای اعضا خانواده فراهم آورید.

برای پخت مربای هویج بهتر است از هویج های تازه و سالم استفاده نمایید تا مربایی خوش طعم و خوش رنگ داشته باشید، ابتدا هویج ها را شسته و پوست بگیرید. سپس آنها را رنده نمایید. البته می توانید به دلخواه هویج ها را خرد کرده و یا از رنده درشت نیز استفاده کنید که این انتخاب کاملا سلیقه ایی است.

طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)

دوره مقدماتی php

حال هویج های رنده شده را در قابلمه لعابی مناسب ریخته و لابه لای آن شکر بپاشید، در صورت تمایل می توانید از در این مرحله از هل پودر شده نیز استفاده کنید و آن را همراه شکر لابه لای هویج ها بریزید. سپس قابلمه را برای چند ساعت کنار بگذارید تا هویج ها تا شکرها کاملا آب شوند.

سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد از گذشت حدود بیست دقیقه می توانید زعفران را که با گلاب دم نموده اید به هویج های داخل قابلمه اضافه کنید. در مراحل آخر پخت نیز آبلیمو را اضافه نمایید. بعد از اینکه آب داخل قابلمه تبخیر شد و مربا قوام یافت می توانید شعله را خاموش نمایید. بهترین زمان برای پختن هویج ها، زمانی است که رنگ هویج شفاف شده  و ظاهر براقی داشته باشند.

زمانی که از پخت کامل مربای هویج اطمینان یافتید و شعله را خاموش کردید، صبر کنید تا مربا در همان قابلمه خنک شود و سپس آن را در ظرف های شیشه ایی مناسب بکشید.

با روشی عالی در رابطه با طرز تهیه مربای هویج آشنا شدید که امیدواریم مورد پسند و توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. از تمامی شما دوستان علاقه مند به تهیه مرباهای مختلف دعوت می نماییم با کلیک بر روی طرز تهیه مربا و مراجعه به این صفحه از دیگر دستورات عالی و امتحان شده در این زمینه دیدن نموده و نهایت استفاده را از هر یک ببرید.

Currently you have JavaScript disabled. In order to post comments, please make sure JavaScript and Cookies are enabled, and reload the page. Click here for instructions on how to enable JavaScript in your browser.

مربای هویج یکی از پر مصرف ترین و محبوب ترین صبحانه های ایرانی است. امروزه با اینکه تقریبا از تمام میوه ها مربا تهیه می شود و تنوع مرباها خیلی بالا رفته است ولی مرباهایی مثل مربا هویج هنوز جایگاه ویژه و محبوب خود را از دست نداده اند. در این آموزش کامل ترین دستور طرز تهیه مربا هویج را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید مقداری مربای هویج به صورت آزمایشی تهیه کنید. با دستور و طرز تهیه مربای هویج در ادامه با همدوره همراه باشید.

ابتدا پوست هویج ها را می گیریم و آنها را در یک قابلمه مناسب رنده می کنیم. با توجه به سلیقه خود می توانید از رنده ریز یا درشت برای رنده کردن هویج ها استفاده نمایید. پس از اینکه هویج ها را رنده کردیم ، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

اجازه می دهیم رنگ هویج های رنده شده کمی تغییر کند و بافت شان کمی نرم شود ، سپس در ادامه شکر را به همراه ۲ لیوان آب ، گلاب ، زعفران ، آبلیمو و هل به قابلمه اضافه می کنیم و مواد را مخلوط می کنیم تا شکر کاملا در آب حل شود.

و باقی مواد هم با هویج های رنده شده کاملا مخلوط شوند. یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم مربا با حرارت بسیار ملایم جا بیفتد. حدودا ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز است تا مربای هویج ما آماده شود.

طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)

برای اینکه متوجه شویم مربا کاملا جا افتاده است با یک قاشق کمی از شربت مربا را از داخل قابلمه بر می داریم و اجازه می دهیم سرد شود. اگر شربت غلظت داشت و به راحتی از قاشق نریخت مربا آماده است ولی اگر مانند آب براحتی از قاشق ریخت مربا باید روی حرارت بماند تا غلظتش بیشتر شود.

پس از اینکه مربا آماده شد آنرا از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا در دمای محیط خنک شود. در صورت تمایل در این مرحله می توانیم مقداری خلال بادام یا خلال پسته به آن اضافه کنیم. در پایان مربا را داخل شیشه می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

اگر مربا را زود از روی حرارت بر داریم به طوری که هویج آن کاملا نپخته باشد و شربت آن هم به غلظت کافی نرسیده باشد ممکن است خیلی زود مربای ما کپک بزند. دلیل دیگری که می تواند باعث کپک زدن مربا هویج شود اینست که شکر مربا به اندازه کافی نباشد.

مهم ترین دلیل شکرک زدن مربای هویج این است که بیش از حد بجوشد و دیر از روی حرارت برداشته شود. دلایل دیگری هم هستند که باعث ایجاد شکرک در مربا شوند ، یکی دیگر از این دلایل این است که شکر مربا کم باشد.

برای رفع شکرک موجود در مربا ، آن را در یک قابلمه مناسب می ریزیم ، سپس مقداری آب جوش و آبلیمو به آن اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا چند قُل بزند سپس از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم در دمای محیط خنک شود.

ممنون از مطالب زیبا و کاربردی شما

سلام و عرض ادب خوشحالیم که مطالب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

صفحه نخست » ? آموزش آشپزی آسان » مربا، ترشی، سس » طرز تهیه مربای هویج مجلسی

 

 

امروز براتون طرز تهیه مربای هویج مجلسی خوشگل رو آماده کردیم . این مربا برای جهیزیه عروس خانومای گل خیلی شیک و عالیه . برای بچه ها هم جالبه .

 

طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)

 

مواد لازم :

هویج 1 کیلو
آهک 1 پیمانه ( آهک خوراکی برای ترد شدن مرباها و جلوگیری از له شدن و تغییرشکلشون استفاده میشه در بعضی از عطاریها قابل دسترسه، اما اگه پیدا نکردید آهک رو تو آب بریزید و حل کنید بهش میگن آهک خوراکی)
شکر 8 پیمانه
پودر هل و گلاب به میزان لازم
خلال دندون

 

 

طرز تهیه:
بعد از شستن و تراشیدن هویج ها، اونارو از بالا به پایین خیلی نازک ورقه ورقه کنید( ابزار این کار در عطاری ها موجوده، از دستگاه چیپس ساز هم میتونید استفاده کنید) و 4 الی 5 ساعت داخل آب نمک بزارین. بعد از اینکه قابلیت تا شدن پیدا کردن و نرم شدن به شکل گل لوله میکنیم و انتهاشو خلال دندون میزنمیم تا گلمون باز نشه. وقتی همه گل ها رو درست کردین چند ساعت داخل آب بزارین و هر یک ساعت آبشو عوض کنین تا شوریش از دست بره. سپس آهک و آب رو مخلوط کرده ( اگر آهک خوراکی پیدا نکردید) از صافی رد کنید هویجارو به مدت 10 ساعت داخلش بزارین، بعد بزارینشون تو آب سرد. آب رو تو قابلمه به جوش آورده هویجارو چند دقیقه داخلش بجوشونین و آبکش کنین. سپس شکر، آب (1 لیتر)، پودرهل و گلاب رو مخلوط کرده بزارین جوش بخوره تا قوام بیاد، بعد بزارین کنار تا سرد بشه و هویجارو داخلش بریزین و در یک ظرف شیشه ای در یخچال نگهداری کنین. قبل اینکه هویجارو بزارین تو شیشه خلالارو جدا کنید.

نکته:
1- شربت مربا باید کاملا قوام بیاد
2- هویج ها باید سالم، بلند و صاف باشن
3- میتونید برای تزئین از خلال پسته یا پودر پسته استفاده کنید

 

بفرمایید شام ایرونی

ارسال این مطلب برای دوستانتان (دکمه رو لمس کنید)


نام(لازم)

 

 طرز تهیه شربت و مربای توت فرنگی   توت فرنگی میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذیه و خواص و فواید درمانی زیادی داره. بنابراین تصمیم گرفتم طرز تهیه شربت و مربای توت فرنگی …

دستور پخت مربای کدو تنبل / مربای کدو حلوایی مربای کدو تنبل ، از مرباهای مجلسی و لذیذ تبریز و مورد علاقه بسیاری از افراد است. تهیه آن آسان ساده ولی کمی زمانبر است. در حالت عادی …

  طرز تهیه سه مربای خوش طعم برای ماه رمضان   اگر دوست دارید در ماه مبارک رمضان برای سفره سحری و افطارتان چند کاسه مربای خوش طعم خانگی داشته باشید، ما دستور تهیه سه …

    روش پخت مربای آناناس   در این مقاله با روشی ساده برای تهیه یک مربای آناناس خوشمزه و ترش و شیرین آشنا می‌شوید. بنابراین آناناس خود را آماده کنید.   مواد لازم برای …

مربای موز یکی از مربا های خوش عطر و طعمه که به عنوان دسر هم می تونید سرو کنید. امیدوارم درست کنید و در کنار خانواده از طعم بی نظیرش لذت ببرید.     مواد لازم  …

پاییز اومد با همه رنگهای قشنگ و خوشمزه هاش از جمله انار که من عاشقشم. تو میوه های این فصل فقط مخلص انارم و بس. هر کی مثه من عاشق اناره، سالاد کلم قرمز و انار …

طرز تهیه ترشی کلم بنفش ترشی کلم بنفش یکی از محبوب ترین ترشی هاست. این ترشی یکی از ترشی های پرطرفدار و خوشمزه است که طرز تهیه ساده ای نیز دارد و برای دورچین و تزئین …

دستور تهیه ترشی هفت بیجار یا ترشی کلم مخلوط الان که فصل پاییزه و بازار ترشی حسابی داغه، تصمیم گرفتیم در بخش آموزش آشپزی مجله تصویر زندگی روش تهیه ترشی گل کلم مخلوط را تقدیمتون کنیم. …

تا فصل توت این میوه پرخاصیت تموم نشده دست بکار شین و این مربای توت سفید خوشمزه را بپزین تا در پاییز و زمستان هم بتونین از خواص توت بهره ببرین. طرز تهیه مربای توت …

لواشک هندوانه را در منزل درست کنید   لواشک اولین بار در سال 1983 معرفی شد. این محصول خوشمزه یک میان وعده ی ارزان قیمت و در دسترس محسوب می شود. اما اگر بخواهید آن …

در آپارات وارد شوید تا ویدیوهای و کانال‌های بهتری بر اساس سلیقه شما پیشنهاد شود
وارد شوید

آهنگ احساسی و غمگین


“آینده در دستان شماست

طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید…

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان

طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)
طرز تهیه مربای مجلسی هویج (تویخچالی عروس)
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *