طرز تهیه عدس پلو مجلسی

دوره مقدماتی php
طرز تهیه عدس پلو مجلسی
طرز تهیه عدس پلو مجلسی

عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که به دو صورت ساده و مجلسی طبخ می شود. این غذای خوشمزه علاوه بر اینکه یک غذای خانگی است مانند غذاهایی مثل خورش قیمه به عنوان نذری هم در مراسم های مذهبی پخش می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر عدس پلو تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری عدس پلو تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی عدس پلو با پارسی دی همراه باشید.

ابتدا برنج را نسبت به نوع آن در یک کاسه با مقداری آب بخیسانید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید. برنج را به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید برنج چند دقیقه بجوشد.

برنج را باید زمانی که اطراف دانه های آن نرم و مغز آن سفت است آبکشی کنید و کنار بگذارید. عدس را از قبل به مدت دو ساعت بخیسانید تا علاوه بر اینکه نفخش از بین برود راحت تر پخته شود. عدس را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید تا به صورت کامل آبپز شود.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

دوره مقدماتی php

در ادامه یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن مایع در یک تابه تفت دهید تا پیاز نرم شود سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود.

در ادامه پس از اینکه عدس به طور کامل پخت آنرا به تابه حاوی پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عدس و پیاز یکدست شوند سپس تابه را از روی حرارت بردارید و عدس را با برنج آبکش شده مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.

در مرحله بعدی یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود سپس به انتخاب خود برای ته دیگ از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده کنید و ته دیگ را در ته قابلمه قرار دهید.

در مرحله بعدی مخلوط برنج و عدس را داخل قابلمه بریزید سپس نصف لیوان آب به همراه ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع روی برنج بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

حالا یک دم کنی روی درب قابلمه قرار دهید تا برنج دم بکشد. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز باقیمانده را خرد کنید و داخل تابه کمی تفت دهید.

پس از اینکه پیاز نرم شد گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت چرخ کرده به طور کامل سرخ شود. در ادامه کشمش را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

مقداری کمی از برنج را به همراه زعفران دم کرده و کره مخلوط کنید ، پس از اینکه عدس پلو به طور کامل دم کشید و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظرتان بکشید و با برنج زعفرانی و مخلوط گوشت چرخ کرده و کشمش تزیین و سرو کنید.

عدس پلو یکی از غذاهای محبوب ایرانی است که علاوه بر طبخ آن در منزل ، برای مراسم های مذهبی به صورت نذری بین مردم پخش می شود. مواد تشکیل دهنده این غذا برنج ، عدس است که با مواد مختلفی مثل گوشت چرخ کرده و کشمش هم طبخ می شود. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر عدس پلو تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه عدس پلو در ادامه با همدوره همراه باشید.

ابتدا برنج را با توجه به نوع آن به خوبی می خیسانیم ، سپس آنرا به همراه چند لیوان آب و مقداری نمک در یک قابلمه می ریزیم و اجازه می دهیم برنج ها به صورتی پخته شود که اطراف آنها نرم و مغز آن سفت و خام باشد. سپس برنج را با آب ولرم آبکش می کنیم.

بهتر است عدس را از شب قبل در مقداری آب قرار دهیم تا خوب نرم شود و راحت تر بپزد. عدس را به همراه دو لیوان آب در یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم خوب بپزد و آب داخل قابلمه کاملا تبخیر شود.

در این مرحله یکی از پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و در یک تابه مناسب با مقداری روغن تفت می دهیم. پس از اینکه پیاز نرم شد عدس را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم و مواد را خوب تفت می دهیم.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

پس از اینکه مواد را خوب تفت دادیم تابه را از روی حرارت بر می داریم. حالا مقداری روغن در قابلمه ای که برای عدس پلو آماده کرده ایم می ریزیم و برای ته دیگ به دلخواه از نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده استفاده می کنیم.

پس از گذاشتن ته دیگ برنج و عدس را به صورت لایه لایه داخل قابلمه می ریزیم و پس از اینکه تمام مواد را داخل قابلمه ریختیم ، نصف لیوان آب و روغن روی برنج می ریزیم و حرارت را کمی زیاد می کنیم تا غذا بخار کند.

پس از اینکه غذا شروع به بخار کردن کرد درب قابلمه را با پارچه ای تمیز یا دم کنی می بندیم و حرارت را ملایم می کنیم تا عدس پلو به خوبی دم بکشد. حالا باید مایه گوشت و کشمش را تهیه کنیم. برای این منظور پیاز باقیمانده را به صورت نگینی خرد می کنیم.

سپس آنرا در یک تابه با مقداری روغن تفت می دهیم تا نرم شود. پس از آن سیرها رنده می کنیم و به همراه گوشت چرخ کرده به تابه اضافه می کنیم. مواد را تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند ، سپس نمک و فلفل سیاه را اضافه می کنیم.

بهتر است کشمش ها را حداقل نیم ساعت در آب بخیسانیم. در مرحله بعد کشمش ها را به تابه اضافه می کنیم و خوب مواد را تفت می دهیم. در پایان مایه گوشت را از روی حرارت بر می داریم و برای تزیین غذا کنار می گذاریم.

پس از اینکه عدس پلو آماده شد آنرا داخل دیس می کشیم و با مایه گوشت و کشمش آنرا تزیین می کنیم. برای تهیه برنج زعفرانی کره آب شده را به همراه مقدار کمی برنج و زعفران دم کرده مخلوط می کنیم و برای تزیین عدس پلو از آن استفاده می کنیم.

عالی خیلی خوش مزه شده بود حرف نداشا?????

سللام و عرض ادب مطمئنا به خاطر این است که شما آشپزی خوبی هستید. موفق باشید.

من الان دارم درست میکنم امیدوارم خوب درادممنون ازمطلبتون درضمن لطفاازقبل تمام جزئیاتوبگیدنه اینکه درآخربگیدبهترکه مثلاکشمشوتوآب خیس کنیم تانرم بشه

سلام و عرض ادب آرزوی موفقیت داریم براتون چشم در آینده توضیحات را جزئی تر می نویسیم. موفق باشید

سلام ممنون از آموزش های خوبتون من خیلی از غذاها رو از همین دستور ها اجرا کردم(قیمه، قرمه،شوید پلو و حتی پلو رو که همیشه یا خمیر می شد یا شفته دیگه هیچوقت از دستم در نمیره) ?و با این که هر غذایی بار اولم بود همه تعجب میکردن.الان هم قراره عدس پلو درست کنم.از زحمات شما ممنونم??

سلام و عرض ادب بسیار خرسندیم که آموزش ها مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام واقعا ازتون ممنونم مادرم سرکار میره و غذای من هر روز فست فود بود ولی الان خودم غذا درست کردم مرسی واقعا

سلام و عرض ادب خوشحالیم که مطالب سایت مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام و خسته نباشید من الان میخوام درست کنم یکم استرس دارم امیدوارم که خوب بشه مرسی از توضیحاتی دادین ❤️❤️❤️❤️

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است و امیدواریم عدس پلو مورد نظرتان را بتوانید درست کنید. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام من تازه عروسم و میخوام برااولین باردرست کنم کاش خوب بشه ازدستور پخت کامل شماهم ممنونم

سلام و عرض ادب با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

Slm kheli khob bod damet garam ??

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام .عالی بود.مرسی.???

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام.من امروز برای ناهار درست کردم یعنی عاالی شد.خیلیی ممنون دقیق توضیح داده بودید.

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

واقعا کامل توضیح دادین واسه اولین بار عدس پلوم عالی شد

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

منم میخام اینجوری درست کنم اگه بد بشه داداشم با قابلمه میزنه توسرم

سلام و عرض ادب انشاءالله که خوب میشه با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

عدس پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانی و بسیار خوشمزه است که طرفداران خاص خود را دارد، پخت عدس پلو با همه راحت بودن، اصول و قواعد خاص خود را دارد که با رعایت آنها می توان عدس پلویی بسیار خوشمزه و عالی پخت. ما در این مطلب ضمن ارائه طرز تهیه عدس پلو به معرفی اصول اولیه و مهم پخت این غذا و همچنین ایده هایی برای تزیین عدس پلو می پردازیم که مطمئنا مورد توجه همه شما دوستان قرار خواهد گرفت. پس تا پایان ما را همراهی نمایید.

انواع پلوهای مخلوط از جمله لوبیا پلو، عدس پلو، رشته پلو، کلم پلو، آلبالو پلو و… را می توان از جمله رایج ترین پلوها مخلوط دانست، که هر یک دارای طعم و مزه بی نظیری هستند. قبلا به معرفی دستورات پخت این غذاهای خوشمزه پرداختیم. حال قصد داریم طرز تهیه عدس پلو مجلسی را ارائه دهیم که انتخاب مناسبی برای نذری دادن در روزهای ماه محرم می باشد. همراه ما باشید و ضمن استفاده از این دستور پخت، ما را نیز از دعای خیرتان بی بهره نگذارید.

عدس : ۱ پیمانه

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

برنج : ۳ پیمانه

روغن :  به مقدار دلخواه

گوشت چرخ کرده :۴۰۰ گرم

پیاز بزرگ : یک عدد

نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران : به مقرار لازم

کشمش پلویی : نصف پیمانه

برای پخت عدس پلو ابتدا، عدس ها را با مقداری آب روی حرارت گذاشته تا عدس ها کاملا بپزند.

سپس پیاز را پوست کنده و خرد نمایید و با روغن سرخ نمایید. توجه نمایید که تمام روغن مورد نیاز برنج را در این مرحله اضافه می کنیم.

بعد از اینکه پیازها سرخ شد، ادویه های مورد نظر را به آن اضافه کنید و سپس عدس های پخته شده و بدون آب را نیز اضافه کرده و کمی تفت دهید.

حال برنجی را که از دو ساعت قبل خیس خورده داخل آب جوش ریخته و در زمان مناسب آبکش نمایید. ته قابلمه را سیب زمینی چیده و مقداری برنج روی آن ریخته و کمی از مخلوط پیاز و عدس اضافه کرده و مجددا برنج بریزید. این کار را تا زمان به اتمام رسیدن برنج و عدس ادامه داده و سپس مخلوط را کمی هم بزنید. روی درب قابلمه دم کنی قرار داده و صبر کنید برنج دم بکشد.

بعد از پخت عدس پلو، آن را در دیس کشیده و با گوشت چرخ کرده های قلقلی، کشمش تفت داده شده، پیاز داغ، پلو زعفرانی و… تزیین نموده و سپس سرو نمایید. در ادامه نمونه های بسیار زیبایی از تزیین عدس پلو را ارائه می دهیم که امیدواریم برای شما عزیزان نیز مفید باشند.

تزیین زیبا عدس پلو

تزیین دیس عدس پلو مجلسی

دیزاین عدس پلو مجلسی

تزیین روی عدس پلو برای مجلس

تزیین شیک عدی پلو با کشمش و گوشت چرخ کرده

تزیین عدس پلو مجلسی شیک

طرز تهیه عدس پلو که در این مطلب مشاهده نمودید را می توان یکی از رایج ترین روش های تهیه این غذای خوشمزه دانست، البته لازم است به این نکته توجه نمایید که غذاهای ایرانی در هر شهر و منطقه ایی با روشی خاص و ویژه تهیه می شود که بیان همه آنها در این مطلب نمی گنجید. اما می توانید با مراجعه به بخش آشپزی مجله هنر در خانه از دیگر آموزش های مفید و مرحله به مرحله برای پخت غذاهای مختلف دیدن نموده و نهایت استفاده را از هر یک ببرید.

Currently you have JavaScript disabled. In order to post comments, please make sure JavaScript and Cookies are enabled, and reload the page. Click here for instructions on how to enable JavaScript in your browser.

امتیاز دهید


3.4
از

288

 عدس پلو در میان پلوهای ایرانی جایگاه خاصی دارد چون هم سرشار از آهن و مقوی است و هم با مخلفات خوشمزه مختلفی سرو میشود و میتوان آن را به شکل های مختلف برای مهمانی ها تزیین کرد. مثلاً میتوان عدس پلو را با زعفران و گوشت قلقلی تهیه کرد و آن را با کشمش و خلال پسته تزیین کرد. دستوری که در ادامه میخوانید دستور تهیه عدس پلو سنتی با گوشت چرخکرده است. برای خواندن دستور غذاهای بیشتر با عدس میتوانید دستور تهیه عدسی و یا عدس پلو زعفرانی را ببینید.

 

 

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

برنج را از 1 ساعت قبل در مقداری آب و نمک خیس دهید، سپس با چند لیوان آب و نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. پس از اینکه برنج جوشید و کف کرد با اب ولرم آبکشی کنید ( برنج به اندازه ای باید بپزد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

 

 

عدس را از شب قبل در اب خیس دهید ، عدس را با 2 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و  بپزید تا زمانیکه آب آن تمام شود.

 

 

 

یکی از پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس عدس پخته را اضافه کنید ، نمک و فلفل بزنید و کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

 

ته قابلمه روغن بریزید و ته دیگ نان لواش یا سیب زمینی ورقه شده قرار دهید. سپس برنج و عدس را لایه لایه داخل قابلمه قرار دهید ، روی برنج نصف لیوان مخلوط آب و روغن بریزید و حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کند. سپس حرارت را کم کنید و دم کنی را بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

 

 

در مدت زمانی که برنج دم میکشد مایه گوشت را آماده کنید ، یک پیاز دیگر را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود.سپس سیرهای خرد شده و گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند ، نمک و فلفل و کشمشی که 1 ساعت در اب خیس خورده است را به مواد اضافه کنید ، چند دقیقه تقت دهید سپس از روی حرارت بردارید.

 

پس از اینکه عدس پلو اماده شد داخل ظرف بکشید و روی ان را با برنج زعفرانی و مایه گوشت تزیین کنید ( برای تهیه برنج زعفرانی مقداری از برنج را با زعفران دم شده و مقداری کره مخلوط کنید ).

 

نکته : میتوانید به جای گوشت چرخ کرده از قارچ یا گوشت پخته خلال شده یا مرغ پخته قطعه شده استفاده کنید. همچنین میتوانید بجای تهیه مخلوط گوشت چرخ کرده از گوشت های قلقلی شده استفاده کنید.

 

عکس های غذای خود را از طریق اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید

سلام و خسته نباشید. عزیزم چطور کشمشو بپزم ک پف کنه؟ بعد از اینکه ابکشی میکنم سرخش میکنم ولی پف نمیکنه

عالی بود ممنون

عالی

پس سیر چی شد؟؟؟؟!!!تو دستور پخت اسمی از سیر نیومده!

سیر رو موقع درست کردن مایه گوشت تفت میدیم.
ممنون از تذکرت باران جان

سلام گفت که با گوشت تفت شده و پیاز …. توجه بفرمائید توضییح داده بنده خدا

سلام و سپاس فراوان بابت اموزشهای عالیتون خدا خیرتون بده واقعا

سلام ٬ ممنونم مهسا جان

دستتون درد نکنه. واقعا عالی بود. خوشمزه ترین عدس پلوی عمرمو خودم پختم به لطف دستورالعمل شما. اونم در کمتر از نیم ساعت. بازم ممنون

خواهش میکنم ٬ نوش جان خوشحالم خوشتون اومده

سلام.ممنون استفاده کردم

می توان گوشت چرخ کرده را هم با عدس تفت داد و لا به لای برنج ریخت

روشهای مختلفی برای طبخ این غذا تو نت پیدا کردم اما این که شما عنوان کردین بسیار باب طبع منه و من فکر کنم بعد از مهیا شدن این غذا هسرم بخواد دست کم یه بار تو هفته براشون بار بذارم.با سپاس فراوان

من خودم همیشه با همین روش تهیه میکنم و واقعا هم خوشمزه میشه ، امیدوارم همسرت هم خوشش بیاد

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

سلام عزیزم ، من همچنان از دستورات غذایی و شیرینی شما استفاده میکنم و با علاقه اونها رو درست میکنم ، امیدوارم حالتون خوب و خدا نگهدارتون باشه

ممنون معصومه جان ، خوشحالم هنوز با سایت همراه هستی ، دیدگاه های دوستای خوبی مثل شما به من دلگرمی و انرژی زیادی میده ، امیدوارم همیشه سالم و شاد باشی

خیلی خوشمزه بود.ممنون

خواهش میکنم راضیه جان ، خوشحالم دوست داشتی

ممنون عااااااااالی بود دستتون دردنکنه

خواهش میکنم آشپزباشی

خیلی کامل و عالی بود ممنون

خواهش میکنم

ممنون از دستور غذایی دقیق شما پختم و خیلی خوشمزه شد

نوش جان عزیزم

سلام و مرسی

خیلی ممنون از اینکه کمک کردین واقعا مفید بود ممممممممررررررررررررررررررررررررررسسسسسسسسسسسسسسسسسسسی

ممنون زهرا جووون

THANKS

با سلام تازه می خوام خودم اشپزی کنم و دیگه از بیرون غذا نخرم تا طعم و مزه غذا خوب بشه دنبال کشمش پلو بودم که در سایت شما پیدا کردم خیلی عالی بود خیلی خوب توضیح دادید از شما متشکرم امید وارم خدا به شما توفیق عنایت فرماید.

ممنون سید عزیز ، خیلی خوشحالم از رضایت تون … شما هم موفق و پیروز باشید

خیلی خوشمزه شد. ممنون و متشکرم از دستور غذا.

ممنون – خوشحالم که مورد رضایت تون بوده …

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

Loading…

Loading…

Loading…

Working…

Loading…

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

Working…

Loading…

Loading…

Working…

Loading…

Loading…

Subscribe: http://bit.ly/2jZKDGXSana Recipe: http://ashpazibasana.com/recipe/adas-… Ashpazi Ba Sana Channel: https://www.youtube.com/channel/UC0IB…My Facebook Page: https://www.facebook.com/AshpaziBaSanaFollow me on Instagram: https://www.instagram.com/ashpazi_ba_…Join my Telegram Channel: https://telegram.me/AshpaziBaSanaConnect with me on Telegram: https://telegram.me/sanakitchen

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Working…

Loading playlists…

طرز تهیه عدس پلو مجلسی
طرز تهیه عدس پلو مجلسی
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *