طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه

دوره مقدماتی php
طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه
طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه

عروسک سازی یکی از هنرهای جذابی است که با آن می توان عروسک های مختلف تهیه کرد و این کار مستلزم داشتن خمیر مناسب است . در این مطلب روش درست کردن خمیر عروسک سازی را یاد می گیرید .

باید بدانید که مینیاتور به معنای یک چیز ظریف است و برای هر چیز ظریف و کوچکی اصطلاح مینیاتوری بودن را به کار می برند . نوعی نقاشی هم وجود دارد که به دلیل ظرافت بالایی که دارد به نقاشی مینیاتوری معروف است .

بافت فرش و گلیم از گذشته های دور میان ایرانیان رواج داشته و از هنرهای اصیل مردم ایران است . در این مطلب بعد از معرفی اجزای گلیم با نحوه بافت آن آشنا می شوید . با ما همراه باشید.

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

ایجادبافت با انواع بتونه و انواع خمیر در پتینه کاری

دوره مقدماتی php

۱ ) ایجاد بافت با انواع بتونه ها در پتینه کاری

تعریف : بتونه ها موادی هستند که به وسیله چسب یا پر کننده ها ساخته می شوند. خمیر رقیق تر بوده و به صورت آماده نیز به فروش می رسد. نحوه کار با بتونه ها می تواند با دست باشد و یک کاردک.

انواع بتونه : الف) جسو ب) بتونه چوب

الف : جسو : پودر نرمی است که به صورت آماده موجود می باشد. از این ماده برای ایجاد انواع بافت روی اجسام، حجم ها، ظروف و بوم نقاشی استفاده می شود.طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه

شیوه کار :

ابتدا سطح اثر را با یک لایه چسب مایع می پوشانیم. سپس سطح را با بتونه جسو آغشته کرده و آن را می پوشانیم. پس از ده دقیقه به وسیله کاردک یا انواع ابزار، نقوش دلخواه را در سطح اثر ایجاد کرده و می گذاریم تا بتونه خشک گردد و برای رنگ آمیزی و پتینه کاری آماده شود.

ب : بتونه چوب. از این بتونه برای پوشش کامل کار استفاده می کنیم.

مواد لازم برای تهیه بتونه :

سریش – مل – رنگ پودری – آب

ابتدا پودر سریش، پودر مل و پودر رنگ را مخلوط نموده و سپس به تدریج آب را به آن اضافه می کنیم که میزان رقیق بودن یا غلظت بتونه ما بسته به نوع بافتی است که می خواهیم ایجاد گردد.

شیوه کار با بتونه چوب :

ابتدا و در مرحله اول، سطح اثر را یک لایه چسب چوب رقیق می زنیم. پس از آنکه بتونه را به آن اضافه کرده و با دست یا به وسیله کاردک، روی کار را حرکت داده و بافت دلخواه را ایجاد می کنیم.

مواد بتونه رقیق : ۳ قاشق غذا خوری پودر مل – یک قاشق چسب چوب – ۲ قاشق آب

۲ ) ایجاد بافت با انواع خمیر

تعریف و کاربرد خمیرها :

از انواع خمیرها می توان برای برجسته کردن و اضافه کردن ضخامت سطح کار و یا زیرسازهای برجسته و بافت دار (سفال، چوب و . . . ) استفاده می شود. می توان به وسیله خمیر، انواع نقوش دلخواه را ساخته و پس از خشک شدن و یا حتی در حالت خیس، به سطح کار چسباند. در ساخت نقوش قالبی نیز از خمیر ها استفاده می شود.

انواع خمیرها : الف )خمیر فرفوژه ب)خمیر نمکی ج)خمیر نما کهنه د)خمیر گل سرامیک ه)خمیر نما عتیقه

الف : خمیر فرفوژه

طرز تهیه : ترکیبی است از ۵/۱ قاشق پودر سینکا به اضافه ۲ قاشق پودر سنگ. توجه داشته باشید برای هر یک لیوان از این ترکیب، یک لیوان چسب چوب لازم است. پس از تهیه مواد، پودرهای ذکر شده را با هم مخلوط کرده و سپس چسب چوب را به آن اضافه می کنیم و آن را ورز می دهیم تا به حالت خمیر درآید. خمیر ما آماده کار می باشد. هنگام ورز دادن بهتر است دست را با وازلین چرب نماییم تا خمیر به دست نچسبد.

ب : خمیر نمکی

مواد و طرز تهیه : آرد سفید ۴ پیمانه – آب ۵/۱ پیمانه – روغن مایع ۵/۱ قاشق غذاخوری – نمک ۱ پیمانه – چسب کاغذ دیواری ۱ قاشق چای خوری

ابتدا مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده، سپس چسب کاغذ دیواری را که به صورت پودر می باشد، همراه با مقداری آب به آن اضافه نموده تا خمیر ساخته شود. سپس روغن مایع را اضافه نموده و آن را ورز می دهیم و بلافاصله آن را استفاده می کنیم.

ج : خمیر کهنه نما

مواد و طرز تهیه : مل ۵/۳ پیمانه – سریش ۱ پیمانه – پودر سینکا ۲ پیمانه – پودر سنگ ۳ قاشق غذاخوری – چسب چوب به مقدار کافی

در تهیه این خمیر، مواد پودری ذکر شده را مخلوط نموده و به آن چسب چوب اضافه می کنیم. پس از ورز دادن و ساخت خمیر، آن را درون کیسه ای ریخته و چند ساعت در درون کیسه نگه می داریم تا خمیر به اصطلاح، خود را بگیرد. در صورتی که احساس می کنیم خمیر ما هنوز شل و رقیق می باشد، مقداری پودر مخلوط تهیه شده که ترکیب آن در بالا ذکر شد، به آن اضافه می کنیم و در صورت غلظت بیش از حد، مقداری چسب چوب داخل خمیر می ریزیم تا به غلظت دلخواه برسیم.

د : خمیر گل سرامیک

مواد و طرز تهیه : نشاسته ذرت ۳ پیمانه – چسب چوب به مقدار لازم – سریش ۱ پیمانه – روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری

طرز ساخت خمیر :

ابتدا پودرها را با هم مخلوط کرده و به تدریج چسب چوب را به آن اضافه می کنیم و سپس آن را ورز می دهیم. توجه داشته باشید در اینجا نیز قبل از ورز دادن، دست ها را با روغن مایع چرب می کنیم تا خمیر به دست نچسبد. خمیر ما برای استفاده آماده می باشد.

ه : خمیر نما عتیقه

مواد و طرز تهیه : نشاسته ۱ پیمانه – چسب چوب به مقدار کافی – مل ۵/۱ پیمانه

طرز ساخت خمیر :

پودرها را مخلوط کرده و چسب را به تدریج به آن اضافه می کنیم تا به صورت خمیری یک دست درآید. این خمیر را می بایست بلافاصله استفاده نمود.

دوست داری ۷سین امسالتو تو ظرف ساخت خودت بچینی

خمیر سرامیکی بهترین گزینه ست اما از بقیه انواع خمیر که تو پست قبل گفتم هم میتونی استفاده کنی.

بعد ساخت خمیر و پهن کردنش از بافت برای طرح انداختن روی کار استفاده کنید.

بافت رو از خمیر جدا کند و با اسفنج مرطوب روی ظرف بکشید.طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه

اطراف ظرف رو بالا ببرید تا شکل مناسب تری به خود بگیرد.

کانال تلگرام

اینستاگرام

کانال آپارات

سلام این ظروفی که با خمیر سرامیکی ساخته میشن احتیاج به پخت ندارن؟؟


نام *


ایمیل (نمایش داده نمیشود) *


وب سایت

در آپارات شما قادر خواهید بود ویدئوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اخبار رویدادها اطلاع پیدا کنید.

آرشیو هزاران فیلم وسریال ایرانی و خارجی

آرشیو انیمیشن و فیلم های مناسب برای کودکان

مسئولیت محتوای ویدئوها و هرگونه پاسخگویی به ادعاهای مطروحه توسط اشخاص حقیقی
و حقوقی با منتشر کننده است و آپارات هیچگونه مسئولیتی نسبت به آن ندارد.

ظروف لعابی از پر مصرف ترین ظروف در بازار مصرف هستند. این ظروف لعابی در انواع مختلفی با طرح ها و شکل های گوناگونی عرضه می شوند که هر کدام کارایی خاصی دارند. ظروف لعابی زیبا و شکیل هستند و توانسته اند سلیقه های مختلف را به خود جلب کنند. از نوعروسان جوان گرفته تا خانم های مسن تر همگی تعدادی ظروف لعابی را در آشپزخانه ها دارند.

لعاب ها ترکیباتی از مواد آلی و معدنی هستند که بر روی سطوح فلزی شیشه ای و یا سرامیک پوشش داده می شوند. پوشش دهی لعاب به گونه ای است که خلل و فرج اشیا را به طور کامل پر کرده و حالتی شیشه ای به سطح زیرین می دهد. علت دقیق شیشه ای بودن لعاب به درستی مشخص نیست در واقع این پوشش شبیه شیشه است و خود شیشه نیست. از لحاظ علمی و علم مهندسی مواد، شیشه ماده ای است که در ترکیب خود SIO2 دارد. این در حالی است که این ترکیب در لعاب به هیچ عنوان وجود ندارد. از این رو لعاب را نمی توان نوعی شیشه نامید بلکه می توان گفت که لعاب بافتی شبیه شیشه ایجاد می کند.

معمولا لعاب سرامیک از ترکیباتی همچون کوارتز، فلدسپات و اکسید فلزاتی نظیر سرب تشکیل می شود. این ترکیبات هر کدام بافت و درشتی متفاوتی دارند که پس از آسیاب کردن یک دست می شوند.

مواد تشکیل دهنده لعاب را ابتدا آسیاب کرده و سپس به صورت خمیری نرم و رقیق تهیه می کنند. سرامیک تولید شده به هر طرح و شکلی باشد باید قبل از ورود به کوره و پخت نهایی لعاب داده شود. ظروف لعابی قبل از ورود به کوره به طور کامل با این خمیر پوشش داده می شوند. به این ترتیب که خمیر بسیار رقیقی از ترکیب لعاب در محفظه بزرگی وجود دارد که ظروف سرامیک را در آن غوطه ور می کنند. پس از غوطه وری کامل در زمان مشخص، سرامیک از محفظه خارج شده و برای خشک شده در دمای معین وارد کوره می شود. درجه حرارت در این مرحله بسیار مهم است و باید از قبل روی درجه مناسبی تنظیم شود.

البته این پایان لعاب‌کاری نیست، بلکه لعاب زیر کار است و در این مرحله روی سرامیک و یا چینی، طراحی های مورد نظر انجام می شود. این مرحله ای است که توسط هنرمندان نقاش و یا خطاط انجام می شود.طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه

نوشتن و نقاشی جلوه ای بی نظیر به سرامیک بی روح می بخشد. پس از انجام طراحی روی ظرف، بار دیگر لعاب کاری انجام می شود.

لعاب کاری دوم نیز باید درون کوره به طور کامل خشک شود. در این صورت طراحی و خطاطی روی اشیا ماندگاری کامل پیدا کرده و بر ارزش کار افزوده می شود. لعاب دوم موجب شیشه ای شدن و شفاف شدن رنگ روی ظرف شده و جلای خوبی به آن می بخشد. تفاوت های اندکی در ترکیبات اولیه لعاب وجود دارد که به این ترتیب لعاب های متفاوتی به دست می آید.

ظروف فلزی بسیار سریع دچار زنگ زدگی می شوند و برای جلوگیری از زنگ زدن ظروف فلزی، آن ها را با لعاب پوشش می دهند. مقاومت ظروف لعابی فلزی در برابر رطوبت بسیار بیشتر می شود.

ولی باید توجه داشته باشید که ظروف لعابی فلزی را نباید تحت گرما و یا سرمای زیاد قرار داد زیرا امکان ترک خوردن و آسیب دیدن لعاب وجود دارد. ضربه ها نیز می توانند به لعاب صدمه بزنند. نوعی ظروف لعابی فلزی به رنگ زرد کم رنگ که در چند سال پیش بیشتر دیده می شد . و در اکثر آشپزخانه های قدیمی وجود داشت بهترین نوع ظروف لعابی فلزی هستند.

پایه این ظروف سرامیک، سفال و پودر چینی است. لعاب سرامیک به منظور ماندگاری و جلای بیشتر استفاده می شود. این لعاب به صورت خمیر رقیق و کاملا یکنواختی است که می تواند سوراخ های ریز روی سرامیک را پوشش دهد. ظروف لعاب داده شده دارای ارزش بیشتری می شوند و خریداران بهتری هم دارند. در صورتی که از لعاب مناسب برای این ظروف استفاده شود، هیچ مشکلی از نظر دما و پخت و پز نخواهند داشت.

لعاب بی رنگ ظروف ترکیبی از کلسیم، سیلیس و خاک چینی سفید که به خوبی آسیاب و نرم شده باشد می تواند لعاب بی رنگ را ایجاد کند. این لعاب اغلب به منظور پوشش دهی سطوح چینی به کار می رود. لعاب بی رنگ از خود رنگ مشخصی ندارد و تنها شفافیت، براق بودن و دوام چینی را بیشتر می کند در نتیجه کار نهایی از لحاظ قیمتی بیشتر خواهد شد.

لعاب رنگی ظروف لعاب های رنگی در چند رنگ متفاوت وجود دارند که از نظر ترکیب متفاوت هستند. وجود اکسید مس در خمیر لعاب، رنگی آبی به ظروف لعابی می دهد. افزودن اکسید آهن در خمیر لعاب رنگی سبز به آن می بخشد. افزودن کرومات سرب می تواند رنگ زرد و کاسیوس رنگ ارغوانی را ایجاد کند. لعاب رنگی بر روی ظروف لعابی از جنس سفال بیشتر انجام می شود.

لعاب کدر ظروف این لعاب از ترکیب SnO2 , PbO , SiO2 , Pb3O۴، نمک و کربنات سدیم به دست می آید. این ترکیب به صورت پودر شده و رقیق برای پوشش دهی ظروف چینی بدلی استفاده می شود.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی رنگ و لعاب

با سابقه 25 سال آموزش سفالگری در تهران

آموزشگاه سفالگری پویا اندیش .

آموزش تخصصی سفالگري و هنرهای تجسمی

سایر وب سایت های ما :

آموزش سفالگری

تهران – پاسداران – بالاتر از برج سفید – ابتدای گلستان سوم – بعد از رستوران چیتربرگر – ساختمان 120مرکز تخصصی آموزش سفالگری در تهران – پویا اندیش

تلفن ها : 05 05 58 22 – 587 587 22 – ( 021 )

( خط ویژه ) 110-111-28

587632 22 – 587621 22  – 22587650

همراه : 60 73 973 0912

ایرانیان در بین مردم سراسر جهان به هنرمندی در لعاب شهره می باشند. این بخاطر آموزش لعاب می باشد که نسل به نسل به یکدیگر منتقل کرده اند . اغلب هنرهای تجسمی و صنایع ظریف دستی در طول تاریخ توسط هنرمندان این سرزمین تولید شده و در معرض دید جهانیان قرار گرفته است. لعابکاری نمونه ای زیبا از آفرینش هنری در تمام دنیاست که ایرانیان آن را به نیکویی پرورش داده و نسل به نسل آموزش لعاب را به یکدیگر داده اند .

ظروف لعابکاری شده علاوه بر زیبایی بیشتر دارای ماندگاری بالا می باشند و امکان نگهداری مواد غذایی را نیز دارند. شاید امروزه بیشتر به منظور جلوه ظاهری و حفظ استحکام از لعاب بر روی اشیاء سفالی استفاده شود .

از دوران باستان ، آثار حجمی و لعابکاری بسیاری اکتشاف شده است. لعابکاری ریشه در هنر سفالگری دارد و ایرانیان در دوران باستان با این صنعت به خوبی آشنا بودند. سفالینه های ساخته شده در دوران باستان در اغلب مناطق ایران به دست آمده است. شیء ساخته شده با سفال خام پس از خشک شدن به صورت متخلخل است و استحکام خوبی ندارد علاوه بر آن خاصیت تراوش مایعات را داشته و قابل استفاده برای ظروف نمی باشد. لعاب همان ماده ای است که می تواند جلوی تراوش مایعات را گرفته و سفال متخلخل را صاف و غیرقابل نفوذ نماید.

با توجه به استفاده از هنر لعابکاری در سفالگری یا نقوش برجسته ، بازارهای زیادی برای این رشته وجود دارد ، از طراحان داخلی ساختمان که از هنر لعاب روی ظروف در تزیین طراحی های خود استفاده می کنند تا کسانی که در حوزه تولید ظروف سفال و سرامیک فعالیت دارند . و این بازار کار برای هنرمندان سفالگر و لعابکار بیش از پیش رونق گرفته است . از این روست که روزانه علاقه مندان بسیاری تمایل به فراگیری این هنر داشته و کلاس های آموزشی مختلفی نیز برای آموزش لعاب و لعابکاری بر روی سفال و دیگر مواد تشکیل می شود .

لعاب ماده ای چسبناک و ساخته شده از ترکیبات گوناکون می باشد که با توجه به اشیاء زیرین و یا رنگ مورد نظر به دو روش اصلی تهیه می شود .طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه

الف- لعاب قلیایی ب- لعاب سربی

این لعاب مناسب برای لعابکاری بر روی سفال و دیگر اشیا می باشد و با مخلوطی از شیشه قلیایی ، سیلیس خام ، شیشه های خورده و حرارت دیده ، تهیه می شود . ماده قلیایی در این ترکیب را از خاکستر نوعی گیاه به دست می آورند که به گیاه اشنون معروف است . اشنون گیاهی بوته ای است که در شوره زار می روید که از نیم سوز شده گیاه خاکستر تهیه کرده و پس از سرد شدن به رنگ سیاه  در می آید . همه این مواد و ترکیب در اثر حرارت و یا مقدار درصد مناسبی با هم ترکیب می شوند و با آب در آسیاب های مخصوصی چرخ شده و به صورت نوعی ماده لزج و بی رنگی در می آیند . این مایع بی رنگ همان لعاب است که در لعابکاری قلیایی از آن استفاده می شود و می توان به رنگ دلخواه نیز آن را مزین کرد.

برای لعابکاری با لعاب سربی ابتدا باید این لعاب را از ترکیب اکسید سرب ، شیشه خورده و سیلیس خام تهیه کرد . درصد به کار رفته در هر کدام از مواد باید به نسبت صحیحی انتخاب شود تا نتیجه کار رضایت بخش باشد . همان‌طور که مشخص است اکسید سرب در این ترکیب وجه تمایز آن با لعاب قلیایی است . برای تهیه اکسید سرب باید سرب را حرارت داده تا به صورت نرم و قابل انعطافی تبدیل شود . این ماده را با دیگر مواد گفته شده به صورت پودر در آورده و همچون تهیه لعاب قلیایی با آب ترکیب کرده تا به صورت مایعی بی رنگ و چسبناک تبدیل شود . لعاب سربی می تواند با فلزات مختلف تهیه شده و ترکیب رنگی بسیار متنوعی را ایجاد نماید .

همان‌طور که مشخص است مراحل تهیه لعاب ، کاری است دشوار که خوشبختانه در کارگاه های آموزشی به صورت آماده وجود دارد . موسسه تصویرگران پویا اندیش لوازم ضروری برای لعاب ، مجسمه سازی و گل سفال را برای راحتی بیشتر هنرجویان در محل برگزاری کلاس ها به فروش می رساند.

انتهای دور ها مدارک معتبر و قابل ترجمه قضایی برای هنرجویان صادر خواهد شد .

۱۱۰ ۱۱۱ ۲۸ –  ۰۵ ۰۵ ۵۸ ۲۲  –   ۵۸۷ ۵۸۷ ۲۲ – ( ۰۲۱ )

۶۰ ۷۳ ۹۷۳ ۰۹۱۲

تهران – پاسداران – بالاتر از برج سفید – ابتدای گلستان سوم  – ساختمان ۱۲۰

مرکز تخصصی آموزش سفالگری – پویا اندیش

pouyaandish@

pouyaandish@

با سابقه 25 سال آموزش سفالگری در تهران

آموزشگاه سفالگری پویا اندیش .

آموزش تخصصی سفالگري و هنرهای تجسمی

سایر وب سایت های ما :

آموزش سفالگری

تهران – پاسداران – بالاتر از برج سفید – ابتدای گلستان سوم – بعد از رستوران چیتربرگر – ساختمان 120مرکز تخصصی آموزش سفالگری در تهران – پویا اندیش

تلفن ها : 05 05 58 22 – 587 587 22 – ( 021 )

( خط ویژه ) 110-111-28

587632 22 – 587621 22  – 22587650

همراه : 60 73 973 0912

طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه
طرز تهیه ظروف سرامیکی در خانه
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *