طرز تهیه سرکه شیره دلمه

دوره مقدماتی php
طرز تهیه سرکه شیره دلمه
طرز تهیه سرکه شیره دلمه

مواد لازم:گوشت چرخ کرده یا قیمه‌ای ریز خردشده: 300 گرم.

برنج: 4 پیمانه،

برگ مو: 400 گرم،

پیاز: 2 عدد متوسط،

سبزی دلمه: شامل پیازچه، شوید، گشنیز، ترخون، مرزه، تره و جعفری 700 گرم،

لپه: یک پیمانه،

دوره مقدماتی php

نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه دلمه، ابتدا برنج و لپه را از قبل خیس کنید و بعد بپزید و چلو کش کنید و آن را کنار بگذارید. برگ مو را هم بشویید و دسته آنها را بگیرید.

طرز تهیه سرکه شیره دلمه

دقت کنید برگ‌هایی که پهن هستند و کمتر شیار دارند را انتخاب کنید. پیاز را خرد کنید و آن را سرخ کرده و گوشت را به آن افزوده و تفت دهید.

فلفل، زردچوبه و نمک را به همراه سبزی‌های خرد کرده به گوشت اضافه کنید و همه مواد را خوب تفت دهید. برنج و لپه را هم اضافه کرده و در این مرحله، چاشنی مورد نظر که سرکه و شکر است را به همراه مقداری روغن به مواد بیفزایید.

کف قابلمه را چرب کرده و از مواد روی برگ مو بریزید و آن را بقچه‌ای بپیچید و در قابلمه چیده و روی دلمه‌ها را یک شیء سنگین بگذارید و مقداری آب و روغن روی آن بریزید و دلمه را دم بگذارید.

حرارت را کم کنید تا به آرامی دلمه آماده شود.

چاردیواری

درست مثل آن لحظه‌ای که تیمت دو گل عقب است و در وقت‌های اضافه به سر می‌برد.

صدایش را هیچ وقت این چنین خوشحال نشنیده‌بودم. خودش زنگ زده‌بود این خبر خوب را بگوید.

شورای شهر تهران دیروز یک فوریت طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن در آینده‌ای نزدیک نرخ بلیت مترو و اتوبوس مجددا افزایش می‌یابد.


در گفتگو با جام جم آنلاین


در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛


در گفت وگو با جام جم آنلاین؛

سفیر پیشین ایران در آذربایجان در گفت و گو با جام جم آنلاین تشریح کرد؛


در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

مشاغل و خدمات محبوب ایرانی


نشونه بزرگترین بانک اطلاعات مشاغل ایران

شکر …. 1 پیمانه

سرکه …. 1 پیمانه

طرز تهیه سرکه شیره دلمه

طرز تهیه:

1 – برگ مو ها را شسته کنار بگذارید . یک قابلمه را آب کرده به همراه کمی نمک روی حرارت قرار داده تا جوش بیاید . برگ مو ها به مدت 5-6 دقیقه در آب در حال جوش انداخته تا نرم شوند . سپس آبکش کرده کنار بگدارید تا خنک شود .

2 – پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید . سپس گوشت را اضافه کنید تفت دهید تا آب آن کشیده شود . سپس نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و سبزی دلمه را که از قبل شسته و خرد کرده اید به گوشت بیفزایید .

3 – لپه را 3 ساعت بخیسانید سپس با یک پیمانه آب بگذارید تا بپزد و کامل نرم شود .

4 – برنج را نیز در آب در حال جوش و نمک بریزید و پس از نرم شدن آب کش کنید .

5 – برنج و لپه را نیز به مواد گوشتی بیفزایید و کمی تفت داده تا مواد دست هم شود .

6 – برگ مو ها را روی میز باز کرده و مقداری ار مایه دلمه را داخل آن قرار دهید و چهار طرف برگ را جمع کنید تا مانند یک بقچه بسته شود . تمام برگ ها را پر کنید . توجه کنید که برگ های کوچک را کنار هم قرار داده و دوتایی بپیچید .

7 – کف قابلمه را چند برگ روی هم بچینید تا از چسبیدن دلمه ها به کف ظرف جلوگیری شود و دلمه ها را مرتب روی هم بچینید . این کار را تا ارتفاع 5-6 سانتی متر قابلمه ادامه دهید .

8 – یک لیوان آب را به همراه نصف لیوان روغن بر روی دلمه ها داده و یک بشقاب کوچکتر از دهانه قابلمه بر روی دلمه ها برگردانید تا فشار آن باعث شود دلمه ها باز نشوند . به مدت 60 دقیقه در قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا دلمه ها بخار پز شوند .

9 – شکر و سرکه را مخلوط کرده و آرام آرام و در چند مرحله روی دلمه ها بدهید و 10 دقیقه دیگر زمان دهید تا چاشنی به خورد دلمه برود.

10 – بعد از این زمان دلمه ها آماده است با دقت آن ها را از قابلمه خارج کرده و در ظرف مناسب برای سرو بچینید .

نکات :

1 – برگ های مورد استفاده در دلمه باید برگ های سبز روشن و جوان باشند . زیرا برگ های کلفت و پیر بافت سفتی دارند و هنگام خوردن زیر دندان آمده و خوشایند نیست.

2 – میتوانید برگ را بری استفاده در فصول دیگر در تابستان آماده کنید و در یخچال نگهداری نمایید . به این صورت که برگ را در آب نمک و سرکه تنها یک شوک حرارتی در حد 2 دقیقه دهید و با همان آب پس از سرد شدن در شیشه های در بسته نگه داری کنید .

3 – چاشنی دلمه بسته به ذائقه افراد متفاوت است . بعضی از نقاط ایران (بیشتر در شمال کشور) چاشنی دلمه را با رب انار و ترش تهیه میکنند و بعضی نقاط (بیشتر ترک زبانان ایران ) چاشنی را بسیار شیرین و با شیره انگور میگیرند. بعضی نیز به جای سرکه از آب لیمو استفاده میکنند .

4 – مایه دلمه را داخل برگ ها بیش از اندازه نریزید . زیرا باعث میشود که دلمه ها در هنگام پخت باز شوند و مواد داخل آن خارج شود .

5 – دلمه را به صورت گرم یا سرد همراه نان یا خالی و در بعضی مناطق همراه ماست میخورند .

6 – توجه کنید که چاشنی دلمه را زود نریزید . زیرا باعث سفت شدن آن میشود .

7 – دلمه را به شکل رول هم میپیچند که در این مدل هم بسیار زیبا میشود.

منبع: peymooneh.com

مواد لازم دلمه کلم پیچ (برای ۵ الی ۶ نفر):

پیاز/ ۴ عدد (معادل ۵۶۰ گرم )

روغن مایع ذرت/ ۴/۱ ۱ پیمانه (معادل ۱۹۰ میلی لیتر)

گوشت چرخ کرده/ ۵۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی/ ۴ قاشق سوپخوری (معادل ۶۰ گرم)

طرز تهیه سرکه شیره دلمه

زعفران (حل شده در آب جوش)/ ۲ قاشق سوپخوری (معادل ۲۸ میلی لیتر)

شکر/ ۲/۱ پیمانه (معادل ۷۵ گرم)

آبلیمو/ ۳ قاشق سوپخوری (معادل ۴۲ میلی لیتر)

دارچین/ ۲/۱ قاشق چایخوری (معادل ۵/۱ گرم)

نمک و فلفل/ به میزان لازم

برنج/ ۲/۱ ۱ پیمانه (معادل ۲۴۰ گرم)

تره، جعفری، شبت، گشنیز، ترخان/ ۵۰۰ گرم

کلم برگ/ ۱ عدد (معادل ۱۱۰۰ گرم)

آلو/ ۱۵ عدد (معادل ۱۵۰ گرم)

روش تهیه دلمه کلم پیچ:

  • عکس پروفایل پاییز بارانی
  • پیاز را مطابق دستور پیاز داغ تهیه نمائید. نیمی از آن را کنار گذاشته و گوشت چرخ کرده را به پیاز سرخ شده اضافه نمائید، هم بزنید تا آب گوشت کشیده شود. نیمی از رب گوجه‌فرنگی و نیمی از زعفران؛ شکر؛ آبیلمو، دارچین و کمی نمک و فلفل را نیز اضافه کنید، دو پیمانه آب روی آن ریخته، حرارت را ملایم کرده تا آب آن تبخیر شود. در ظرفی مقداری آب و نمک ریخته و روی حرارت قرار داده تا آب بجوشد. سپس برنج را به آن اضافه کنید. چند جوش که زد در آبکش ریخته، سبزی دلمه را پس از پاک کردن و شستن خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید و همراه برنج به مواد بالا اضافه کنید. سپس کلم برگ درسته را در آب جوش قرارداده، ۱۰ دقیقه جوشانده از آب جوش بیرون آورده و برگ های آن را جدا کنید. مجدداً در آب جوش قرار داده، یکی دو جوش که زد، در آبکش ریخته مایه دلمه را گوشه‌ای از برگ کلم قرار دهید و آن را بپیچانید باید دقت کنید که دلمه ها مرتب و منظم پیچیده شود و همه یک اندازه باشد. ته ظرف مورد نظر ۴/۱ پیمانه از روغن باقی مانده ریخته سپس ته ظرف را از برگ کلم بپوشانید و روی برگ ها، دلمه های آماده را کنار هم قرار دهید و مابین آن ها آلو را که از دو ساعت قبل در آب خیس نموده اید، قرار دهید .

    در آخر مابقی روغن را در ظرفی ریخته روی حرارت قرار دهید تا روغن ذوب شود و نیمی دیگر از رب گوجه فرنگی را به روغن اضافه کرده تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و دو پیمانه آب اضافه نموده و خوب مخلوط کرده روی دلمه ها بریزید. آب دلمه باید کم باشد و به دفعات روی دلمه ریخته شود. در اواخر پخت بقیه شکر، آبلیمو، زعفران و دارچین را به دلمه اضافه نمائید .

    نکته:

    اگر چاشنی دلمه را زود اضافه کنید، دلمه سفت می شود. چاشنی دلمه بستگی به ذائقه شما دارد. می توانید شکر آن را بیشتر یا کمتر کنید و یا به جای شکر و آبلیمو از شیره انگور و سرکه استفاده کنید و یا مطابق ذائقه خود می توانید فقط از رب گوجه فرنگی استفاده کنید .

    بدانیم، در هر پرس دلمه کلم پیچ:

    انرژی ۷۶۷ کیلوکالری / پروتئین ۲۷ گرم / کربوهیدرات ۸۳ گرم / چربی ۳۶ گرم

    منبع: asemooni.com

    سبزی‌ها را باهم خرد می‌کنید.

    برگ مو را شسته و در صافی می‌گذارید.

    برنجوو لپه خیس خورده را نیم کوب می‌کنید.

    طرز تهیه سرکه شیره دلمه

    گوشت و سبزی و برنج و لپه را نمک فلفل زده و خوب مخلوط می‌کنید.

    مایه را کمی تفت می‌دهید تا رنگ گوشت قهوه‌ای شود.

    مقداری از مایه را بر روی هر برگ قرار می‌دهید و آنرا مانند بقچه می‌پیچید.

    به دلخواه می‌توانید مقداری آبلیمو و شکر ویا سرکه و شیره را باهم مخلوط کنید و پس از چیدن دلمه‌ها در قابلمه روی آنها بریزید.

    منبع: wikipedia.org

    بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

    در تماشا وارد شوید تا به ویدیو‌ها و کانال‌های
    مد نظر خود دسترسی پیدا کنید

    مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

    برای لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

    در تماشا وارد شوید تا به ویدیو‌ها و کانال‌های
    مد نظر خود دسترسی پیدا کنید

    مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

    برای لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

    آکاایران: طرز تهیه دلمه برگ مو با سرکه شیره

    منبع :

    ثبت‌نام شما به منزله پذیرش تمامی قوانین و خط مشی شبکه‌ما می‌باشد.

    شما می توانید از کد زیر برای نمایش مستقیم ویدئو در وبلاگ و یا وب سایت خود استفاده نمایید:

    تهران – میرداماد، جنب برج اسکان، پلاک ۳۶۹، طبقه سوم

    تلفن های تماس : ۸۸۸۸۰۵۲۴ – ۸۸۸۷۰۲۶۱

    جهت ارتباط با ما از فرم زیر بدین منظور استفاده نمائید.

     

     

    دلمه برگ مو یکی از معروف ترین انواع دلمه است. تقریبا در اواسط فصل بهار می توانید بهترین نوع برگ مو را برای درست کردن دلمه برگ مو در بازار پیدا کنید. دلمه برگ مو هم به عنوان پیش غذا سرو می شود هم به عنوان غذای اصلی. در این آموزش کامل ترین روش پخت دلمه برگ مو را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۴ نفر دلمه برگ مو تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه دلمه برگ مو در ادامه با ما همراه باشید.

    بهتر است لپه را از شب قبل در آب بخیسانیم تا نفخش برطرف شود و در زمان پختن سریعتر بپزد. لپه را با مقداری آب می پزیم و کنار می گذاریم. برنج را نیم ساعت در آب می خیسانیم و پس از گذشت این زمان با چند لیوان آب و کمی نمک می گذاریم برنج نیم پز شود.باید برنج طوری پخته شود که اطراف دانه های برنج نرم و مغز سفت باشد. پس از پختن برنج آن را آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. حالا در یک تابه بزرگ پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود.طرز تهیه سرکه شیره دلمه

    پس از نرم شدن پیاز ، گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن را ادامه می دهیم تا گوشت رنگش تغییر کند و تقریبا پخته شود. پس از اینکار تابه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم تا مخلوط گوشت سرد شود.سبزی دلمه را یا باید به صورت ساطوری ریز خرد کنیم یا اینکه چرخ کنیم. وقتی مخلوط گوشت سرد شد سبزی ساطوری شده را به همراه ماست ، لپه و برنج به آن اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند.حالا برگ موها را می شوییم. اگر برگ موها تازه باشد باید ۱ یا ۲ دقیقه در آب جوش قرار داده شوند تا زمان پیچاندن دلمه نشکنند. برگ مو باید به پشت روی سطح کار قرار گیرد و با قاشق مقداری از مایه دلمه را روی برگ مو می ریزیم.دلمه ها را می توانیم به دو صورت بپیچانیم . روش اول به صورت بقچه ای است که از یک سمت شروع می کنیم و تمام قسمت های خارجی دلمه را به سمت وسط جمع می کنیم و دلمه ها را به ترتیب در یک ظرف می گذاریم تا باز نشوند.

    روش دوم پیچاندن لوله ای است که بعد از قرار دادن مایه دلمه برگ را مانند لوله جمع می کنیم و سر و ته برگ را به داخل دلمه برمی گردانیم. به همین صورت تمام دلمه ها را می پیچانیم. حالا کف قابلمه ای را با روغن چرب می کنیم.و تمام دلمه ها را با دقت در قابلمه می چینیم. اگر احتمال باز شدن دلمه را می دهید یک کاسه کوچک روی دلمه ها قرار دهید تا از باز شدن آنها جلوگیری کند. پس از اینکه تمام دلمه ها را در قابلمه چیدیم ۲ لیون آب به قابلمه اضافه می کنیم.

    حدود ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری هم روغن به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید و تقریبا تبخیر شود سپس حرارت را کم می کنیم تا دلمه ها به آرامی پخته شوند. پس از آماده شدن غذا در ظرف مورد نظر می چینیم و سرو می کنیم.همانظور که می دانید معروف ترین دلمه برگ مو متعلق به شهرهایی مثل اردبیل و تبریز است که در این مناطق اکثرا دلمه را با سبزیجات معطر و کوهی تهیه می کنند. سبزی دلمه مرسوم در اکثر شهرهای کشورمان شامل نعناع ، ترخون ، مرزه ، شوی ، پیازچه و جعفری می شود که به سلیقه خود می توانید از سبزیجات کوهی و دارویی هم در سبزی دلمه خود استفاده نمایید.

    طرز تهیه سرکه شیره دلمه
    طرز تهیه سرکه شیره دلمه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *