طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه

دوره مقدماتی php
طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه
طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه

خورش قیمه

خورش قیمه یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین خورش های ایرانی است که تقریبا بیشترین محبوبیت را در میان غذاهای نذری دارد. این خورش یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که به روش های مختلفی و با مواد متنوعی طبخ می شود.

از معروف ترین انواع خورش قیمه می توان به خورش قیمه سیب زمینی و خورش قیمه بادمجان اشاره کرد. از مواد اصلی تشکیل دهنده خورشت قیمه می توان به گوشت ، لپه ، سیب زمینی ، لیمو عمانی ، پیاز و رب گوجه فرنگی اشاره کرد.

در برخی مناطق علاوه بر مواد متداول از آلو خورشتی هم برای طعم دهندگی این خورش استفاده می شود. خورشت قیمه در کشور عراق هم طبخ می شود که با نام خورش قیمه نجفی معروف است. البته روش پخت و مواد تشکیل دهنده این خورش با خورش قیمه ایرانی متفاوت است.طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورش قیمه تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خورش قیمه با پارسی دی همراه باشید.

دوره مقدماتی php

مواد لازم برای ۴ نفر

دستور پخت

بهتر است حدود ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی لپه ها را در یک کاسه آب بخیسانید و هر ۳۰ دقیقه یک بار آب شان را تعویض کنید. برای شروع آشپزی پیازها را به صورت ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید.

ادامه مطلب

پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا پیاز کمی نرم شود سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه و پیاز یکدست شوند. در همین حین گوشت را پس از شستشو به صورت قیمه ای خرد کنید.

در مرحله بعد گوشت را به قابلمه اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن لپه هایی که از قبل خیسانده اید را اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید. در این مرحله تفت دادن مواد را تا زمانی که گوشت و لپه سرخ شوند باید ادامه دهید.

زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری فلفل سیاه به دیگر مواد اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا رب گوجه فرنگی سرخ شود. این کار علاوه بر اینکه بوی خامی رب را می گیرد باعث می شود خورش رنگ بهتری در پایان پخت داشته باشد.

ادامه مطلب

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و با حرارت ملایم اجازه دهید گوشت و لپه به طور کامل بپزند. در این مرحله لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به مدت ۱ ساعت در یک لیوان آب قرار دهید.

این کار باعث می شود تلخی لیمو عمانی گرفته شود و طعم خورش را تلخ نکند. پس از اینکه گوشت و لپه به طور کامل پختن لیمو عمانی ها را به خورش اضافه کنید. در این مرحله می توانید مقداری نمک و فلفل سیاه هم به خورش اضافه کنید.

حالا باید خورش را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا به آرامی جا بیفتد. پس از اینکه خورش تقریبا آماده شد زعفران دم کرده را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید کمی دارچین هم به خورش اضافه کنید. دارچین باعث می شود طعم خورش شبیه به طعم خورش های نذری شود.

ادامه مطلب

پس از اضافه کردن زعفران خورش را بچشید و در صورت نیاز مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. در مرحله پایانی باید سیب زمینی را آماده کنید. برای این منظور سیب زمینی ها را به صورت خلالی یکدست خرد کنید و با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی روی سیب زمینی ها پاک شود.

در مرحله بعدی سیب زمینی ها را آبکشی کنید و با یک دستمال تمیز خشک کنید. یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. اجازه دهید روغن به حد کافی داغ شود سپس سیب زمینی ها را درون روغن سرخ کنید.

پس از اینکه سیب زمینی ها را سرخ کردید آنها را کنار بگذارید تا خورش کاملا آماده شود. پس از اینکه خورش به خوبی جا افتاد آنرا در ظرف خورشت خوری بکشید و با سیب زمینی ها سرخ شده تزیین کنید. در پایان خورش قیمه را با برنج سرو کنید. نکات پخت خورش قیمه

برای اینکه طعم خورش قیمه شبیه به خورش های نذری شود باید در مراحل پایانی پخت کمی دارچین ( برای ۴ نفر نصف قاشق مرباخوری دارچین ) به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر دارچین را در مراحل ابتدایی پخت خورش به آن اضافه کنید باعث کدر شدن رنگ خورش می شود.

همانطور که می دانید تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. به هیچ وجه لیمو عمانی را در اوایل پخت به خورش اضافه نکنید. ضمن اینکه با ترفند در آب قرار دادن لیمو عمانی می توانید تلخی لیموعمانی ها را تا حد زیادی بگیرید.

در صورتی که خورش قیمه شما تلخ شده است می توانید با اضافه کردن سیب زمینی تلخی آنرا تا حد زیادی بگیرید. برای این منظور نسبت به اندازه خورش خود سیب زمینی آبپز کنید و سپس سیب زمینی آبپز شده را کاملا له کنید و به خورش در حال پخت اضافه کنید.

در صورتی که می خواهید از گوشت مرغ در قیمه خود استفاده کنید کافیست ۴۰۰ گرم گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن ۶۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید. مراحل پخت خورش با گوشت قرمز و مرغ تفاوتی ندارد.

خورش قیمه با گوشت مرغ هم طعم بسیار خوبی دارد. دلیل اینکه می توانید گوشت مرغ بیشتری در خورش قیمه خود استفاده کنید این است که گوشت مرغ حاوی فواید زیادی برای بدن است و قیمت آن هم خیلی به صرفه تر از گوشت قرمز است.

رنگ دهنده های خورش قیمه رب گوجه فرنگی و زعفران هستند. هر چه بیشتر در خورش خود زعفران استفاده کنید خورش خوشرنگ تر می شود. در خورش های نذری مقداری زیادی زعفران استفاده می شود و به همین دلیل خیلی خوشرنگ می شوند.

نکته دیگر در مورد رنگ خورش قیمه ، تفت دادن رب گوجه فرنگی است ، در صورتی که رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید هم روی طعم خورش تاثیر مثبت می گذارد ، هم باعث خوشرنگ تر شدن رنگ خورش می شود.

خورش قیمه در کنار قورمه سبزی از پر طرفدارترین خورش های ایرانی است. مواد اصلی این خورش گوشت ، لپه ، سیب زمینی و لیمو عمانی هستند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر خورشت قیمه تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه خورش قیمه در ادامه با همدوره همراه باشید.

بهتر است لپه ها را از شب قبل بخیسانیم تا راحت تر پخته شوند و نفخ شان نیز گرفته است. در زمان خیساندن بهتر است آب لپه ها را چند بار عوض کنیم. در ابتدا پیاز ها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن در قابلمه ای که برای تهیه خورش در نظر  گرفته ایم تفت می دهیم.

زمانی که پیازها کمی حالت شکل دادند و نرم شدند ، گوشت را به صورت تکه های کوچک خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. در پایان وقتی رنگ گوشت کمی تغییر کرد لپه ها را هم به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

در این مرحله چند لیوان آب ( حدود ۵ لیوان ) روی مواد می ریزیم. سپس رب گوجه فرنگی را با مقدار کمی روغن در یک ظرف جداگانه تفت می دهیم و به قابلمه خورش اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید.طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه

سپس حرارت را به صورت ملایم تنظیم می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا خورش به آرامی شروع به پختن کند. لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ می کنیم و داخل یک لیوان آب می اندازیم تا مقداری از تلخی شان گرفته شود و باعث تلخ شدن خورش نشوند.

زمانی که گوشت و لپه خورش پخت لیمو عمانی ها را باید به خورش اضافه کرد. در همین مرحله نمک و فلفل سیاه را نیز به خورش اضافه می کنیم. در صورت تمایل می توانیم برای خوشرنگ تر شدن خورش مقداری زعفران نیز در این مرحله به آن اضافه کنیم.

بعد از اضافه کردن چاشنی های خورش حدود ۱ ساعت زمان نیاز است تا آن به خوبی جا بیفتد. سیب زمینی ها را به صورت خلالی خرد می کنیم و با مقداری روغن سرخشان می کنیم. در پایان بعد از کشیدن خورش در ظرف با مقداری سیب زمینی آن را تزیین می کنیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

برای خوشمزه تر شدن خورشت قیمه توصیه می شود از گوشت سر دست گوسفند یا گوشت مغز ران گوساله استفاده کنید. البته در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید از گوشت های سفید مانند گوشت بلدرچین ، گوشت مرغ و … نیز استفاده کنید.

تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل دارد و آن هم لیمو عمانی است. اگر لیمو عمانی را زود داخل خورشت بیندازید خورشت شما را تلخ خواهد کرد. ضمن اینکه اگر لیمو عمانی را یک ساعت قبل از انداختن داخل خورش سوراخ کنید و داخل آب بگذارید تلخی آن برطرف می شود.

من عاشق خورش قیمه هستم ممنون از آموزش کاملتون

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این آموزش مورد پسند شما قرار گرفته است.

اگر لپه باپیاز داغ تفت داده شود وچدا از گوشت پخته شود وگوشت با پیاز داغ تفت داده شود وپخته گردد وسپس مخلوط گردد بسیار خوش طعم تر میگردد

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون

ممنونم از اینکه این آموزش ها رو‌ قرار دادین، من چند روزه دارم از روی آموزش‌های سایت شما آشپزی میکنم????????

سلام و عرض ادب خوشحالیم که آموزش ها مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام وعرض احترام من یه نوعروسم که باکمک آموزش های شما تونستم به راحتی آشپزی کنم واقعا ممنونم

سلام و عرض ادب خوشحالیم که آموزش ها مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت و خوشبختی برای شما دوست گرامی

خیلی ممنون از وبلاگه خوبتون عالی بود موفق باشین

سلام و عرض ادب تشکر از لطف شما دوست گرامی موفق باشید

دست گلتون دردنکنه!موفق باشید.

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این آموزش مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

لپه ی من نمیپزه چرا؟اول سرخش کردم الانم خیلی وقته رو گازه ولی هنوز سفته چیکار کنم غذام بد میشه تینجوری??

سلام و عرض ادب بعضی از لپه ها خیلی دیر پز هستند. احتمالا لپه شما هم از این نوع است. اگر آب خورشت کم شده است و گوشت شما به صورت کامل پخته است کمی آب به خورش اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا لپه ها کمی نرم شوند. چون لپه شما دیر پز است باید در آشپزی های بعدی حتما لپه را قبل از ریختن داخل خورش نیم پز کنید سپس به خورش اضافه کنید. موفق باشید.

شاید زیاد سرخ کردی لپه رو.لپه بیشتر از 3 ال 4 دقیقه نباید تفت بخوره

واقعا وبلاگ عالی و کاربردی ای هست ممنونم ک وقت گذاشتید این مطالبو ب اشتراک گذاشتید

سلام و عرض ادب خوشحالیم که مطالب مورد پسندتان قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

سلام من تازه یه مغازه غذا خوری باز کردم پولم هم نمی رسید آشپز استخدام کنم خدم دست بکار شدم و آشپزی کردم ممنون از دستور پختتون خیلی بدردم خورد

سلام و عرض ادب بسیار خرسندیم که این اموزش مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت در کسب و کارتون

سلام من خورشتم بوی بدی گرفته برای چیه؟؟؟؟

سلام و عرض ادب احتمالا به خاطر نوع لپه یا گوشت شماست. کمی آبلیمو به خورش اضافه کنید تا بوی بد لپه یا گوشت گرفته شود. موفق باشید.

باسلام میتونه از گوشت شما باشه اگر باز هم از همان گوشت استفاده کردید بهتره اول گوشت رو در زمان کم در اب جوش بجوشانید مثلا ۵ دقیقه تا کف و خون ابه ی داخل گوشت خارج بشه هم بوی بد ازز بین میره و هم از کف کردن نهایی رو ی خورشت هم جلوگیری میکنه حل و زعفران در نیم ساعت اخر خورشت فراموش نشود برای بار اول حل کمتر استفاده کنید

درود و سپاس بر شما? من برای اولین بار بود که این خورشت رو درست کردم ، با دستور پخت شما فوق العاده شد، خیلی خوش رنگ و لعاب شد?

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این آموزش به شما کمک کرده است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام ممنون از راهنماییای عالی تون. من برای قیمه لپه رو حتی خیس نکرده بودم ولی سه ساعت بعد از پخت کاملا له شدن .باید چکارشون کنم؟ آیا میتونم لیمورو به شکل پرک شده استفاده کنم؟

سلام و عرض ادب لپه ها انواع مختلفی دارند و به راحتی نرم نمی شوند. اگر توجه کرده باشید در زمان پخت کامل هم لپه زیر دندان کمی گیر دارد. در دفعات بعد اگر باز هم از همین لپه استفاده می کنید آنرا بعد از نیم پز شدن گوشت اضافه کنید تا لپه ها حالت خود را در پایان پخت حفظ کنند. لیمو عمانی را به صورت کامل در خورش بیندازید. خرد کردن و پرک کردن لیمو عمانی احتمال تلخ شدن خورش را زیاد می کند. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

با سلام خدمت دوستان فراموش نشه زعفران و حل فراوان نیم ساعت قبل از کشیدن خورشت به آن اضافه شود حل و زعفران از مواد اصلی قیمه میباشد برای بار اول از حل کمتری استفاده کنیدطرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه

سلام و عرض ادب تشکر از شما دوست گرامی بخاطر به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

آموزشتون عالی بود. خیلی ساده و فوری.ممنون

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این آموزش مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

عالی بود ممنون.امیدوارم شام امشبم عالی بشه با کمک راهنمائی شما

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است و امیدواریم که خورش قیمه را به صورت عالی درست کنید. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

با سلام و تشکر از آموزشهای خوبتون که برای بسیاری از ماها کارایی داره . البته من سالهاست قیمه نذری میپزم و برای فوت کوزه گری این خورش اصیل ، یک پیشنهاد برای کدبانوهای محترم دارم و اونم استفاده از ادویه کاری اصل و قدری زردچوبه در مرحله تفت دادن لپه هست . این ادویه ها اگر به میزان یک قاشق چایخوری پر در هنگام تفت آخر لپه به اون اضافه بشوند طعمش بینذیر میشه و ضمنا در پنج دقیقه آخر پخت یک قاشق غذاخوری پر گلاب و کمی زعفران به قیمه آماده شده تون اضافه کنید تا همه بهتون بگن قیمتون طعم قیمه نذری گرفته ☺

سلام و عرض ادب تشکر از شما دوست گرامی به خاطر به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

با سلام من تمام مراحل را انجام می دم ولی هم گوشت خورشتم تیره می شده و هم بؤ می گیرد مواد مصرفی ام هم همه خوب هستند

سلام و عرض ادب سری بعد لپه را جداگانه 5 دقیقه بجوشانید و آبش را دور بریزید. سپس مراحل پخت را تکمیل کنید. احتمالا مشکل از نوع لپه شماست. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

چطور تو هر خورشتی که دستورشو میدین پیازسرخ میکنین با گوشت، با این که خیلیا پیاز تو غذا باشه نمیخورن

سلام و عرض ادب پیاز باعث بهتر شدن طعم خورش می شود. کسانی که پیاز دوست ندارند می توانند بدون استفاده از پیاز غذاها را تهیه کنند. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

شوهر منم پیاز نمیخوره و من مجبورم پیازها رو همیشه رنده کنم

سلام دستتون در نکنه امشب من شام نداشتم

سلام و عرض ادب خوشحالیم که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته است. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

ما لپه رو جدا میپزیم. از ادویه های زعفران و دارچین و هل هم استفاده میکنیم.

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام، وقتتون بخیر من با همین روش منتها ادویه کاری و کمی زردچوبه در زمان تفت اضافه میکنم،و در زمانی ک شعله رو کم میکنم تا خورشت جا بیفته هم مقدار خیلی کمی پودر مرزه اضافه میکنم خوش طعم میشه، با زردچوبه، اگر زعفران هم نداشتین خورشتتون خوش رنگ تر میشه

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام خسته نباشید لطفا کمکمم کنید چرا اول قیمه رو اماده کرپم روغن انداخت بعدش که اب قلم اضافه کردم همه روغنش رفت ناراحتم شبم مهمون دارم

سلام و عرض ادب آب قلم رو باید از اواسط پخت اضافه می کردید نه پایان پخت خورش ، بگذارید با حرارت ملایم کمی قل بزنه تا آب قلم به خورد خورش بره با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام یه پسر مجردم که دارم آشپزی یاد میگیرم تا از گشنگی نمیرم ?

سلام و عرض ادب با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام هیچ ادویه ای نمی زنید بهش؟؟ و اینکه در آخر ترشی مثل آبغوره یا آبلیمو نیاز نداره؟

سلام و عرض ادب ادویه به دلخواه می تونید اضافه کنید. لیمو عمانی به اندازه کافی خورش رو ترش می کنه. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

سلام. من در اواخر پخت قره قوروت هم اضافه می کنم… عاااااااالی میشه.

سلام و عرض ادب تشکر از به اشتراک گذاشتن تجربیاتتون با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

خورشت قیمه یکی از خورش های پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که کمتر کسی پیدا می شود این غذا را دوست نداشته باشد. مواد اصلی این خورش گوشت ، سیب زمینی ، لپه و لیمو عمانی می باشد.

به هر حال اگر با طرز تهیه و درست کردن خورشت قیمه آشنایی ندارید و تا به امروز خورش قیمه درست نکردید نگران نباشید. شما با این آموزش آشپزی بارونک به تنهایی می توانید خورشت قیمه خوشمزه و مجلسی رستورانی درست کنید و از مهمان خود با این خورشت خوشمزه پذیرایی کنید.

برای اینکه نفخ لپه ها گرفته شود و بهتر پخته شوند بهتر است از شب قبل آن ها را در یک ظرف بخیسانید و چند باری آب آن را عوض کنید. برای شروع پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه روغن درون قابلمه ای که می خواهید خورش را در آن بپزید تفت دهید. زمانی که پیازها کمی نرم شدند گوشت را که از قبل به صورت تکه های کوچک خرد کردید به قابلمه خورش اضافه کنید و تفت دهید وقتی رنگ گوشت هم تغییر کرد لپه ها را اضافه کنید و دوباره تفت دهید.

بعد از انجام دادن مراحل قبل حالا در این مرحله حدود 5 لیوان آب به قابلمه خورشت اضافه کنید و در ظرفی جدا رب گوجه فرنگی را با مقدار کمی روغن تفت می دهیم و به قابلمه خورش اضافه می کنیم حالا باید حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب داخل قابلمه به جوش بیاید.

بعد از اینکه آب داخل قابلمه جوشید حرارت را کم کنید و درب قابلمه را هم بزارید تا خورش به آرامی شروع به پختن کند. لیمو عمانی ها را هم بهتر است با چنگال سوراخ کنید و درون یک لیوان آب بریزید تا کمی از تخلی آن ها گرفته شود و باعث تلخ شدن خورش نشوند.طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه

وقتی که گوشت و لپه خورش پخته شد لیمو عمانی ها را به قابمه خورش اضافه کنید. نمک ، فلفل و ادویه های دیگر را در صورت تمایل هم اضافه کنید و من برای خوشرنگ شدن خورشت ، کمی زعفران نیز به آن اضافه کردم.
حالا باید حدود یک ساعت منتظر بمانید تا خورش با حرارت کم بپزد و خوب جا بیفتند. در این مدت زمان می توانید سیب زمینی ها را به صورت خلالی برش دهید و با مقدار کمی روغن سرخ کنید تا در زمان کشیدن خورش ، آن را با سیب زمینی های سرخ شده تزیین کنید و به همراه برنج سرو کنید.

من همیشه برای تهیه خورشت قیمه سعی میکنم از گوشت سردست گوسفند یا گوشت مغز ران گوساله استفاده می کنم چون واقعا خورش قیمه ای که با این گوشت ها پخته شود یه چیز دیگه است.

نکته دیگر هم این است که خیلی از خانما از من راجب تلخ شدن خورشت قیمه شون می پرسند؟ ببینید تلخ شدن خورش قیمه تنها یک دلیل می تواند داشته باشد و آن هم لیمو عمانی است. شما باید قبل از انداختن لیمو عمانی داخل خورشت آن را با چنگال سوراخ کنید و داخل آب بیندازید تا تلخی شان برطرف شد و موقع پخت هم اگر لیموعمانی را زودتر از مؤید داخل خورش بیندازید موجب تلخی خورشت شما خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وبسایت

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بارونک می باشد

امتیاز دهید


3.9
از

234


386
کالری


24 گرم
چربی


38 گرم
کربوهیدرات

طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه


24 گرم
پروتئین


58 میلی گرم
کلسترول

 خورشت قیمه قطعاً یکی از محبوب ترین خورش های ایرانی هست که گرچه در ایام خاصی مثل محرم بازارش بیشتر داغ میشود در همه سال در سفره های ما ایرانی ها جا دارد و تقریباً همه دوستش دارند اما درست کردن خورشت قیمه نکات و جزئیاتی زیادی دارد و در واقع خیلی چیزها میتوانند باعث شوند قیمه شما کیفیتی را که انتظارش را دارید نداشته باشد. گاهی لپه سفت میماند و گاهی بیش از حد پخته شده و به اصطلاح وا میرود. گاهی کمی تلخ میشود یا رنگش تیره میشود. گاهی به نظر میرسد خورشت جا افتاده نیست، لعاب ندارد و اجزایش از هم جدا هستند. همه این ها با رعایت چند نکته ساده قابل حل هستند و هر کسی میتواند با کمی صبر و حوصله یک خورشت قیمه جا افتاده لذیذ درست کند.

 

 

در اینجا میخواهیم طرز تهیه خورشت قیمه را با همه جزئیات و نکات بازگو کنیم و تصویر مراحل تهیه خورشت قیمه را با هم ببینیم. گرچه قیمه بادمجان هم یک گزینه عالی است، در اینجا خورشت قیمه با سیب زمینی سرخ کرده، یک پلوی زعفرانی خوش عطر و رنگ، سبزی خوردن و سالاد سرو میشود. این خورشت قیمه با سیب زمینی برای سرو در مهمانی ها هم عالی است. در آخر ضمن بیان نکات خواهیم گفت که چه چیزهایی به تهیه خورشت قیمه مجلسی کمک میکنند.

 

 

 

لپه ها را از دو سه ساعت قبل در مقداری آب خیس دهید و چند بار آب آن را تعویض کنید. پیازها را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم و طلایی رنگ شوند. سپس 1 قاشق چایخوری زردچوبه به آن اضافه کنید.

 

 

لپه های خیس خورده و گوشت های قیمه ای خرد شده را اضافه کنید. با حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

 

 

 

وقتی رنگ گوشت عوض شد به آن نمک، فلفل سیاه، پرک فلفل قرمز و 1 قاشق چایخوری زردچوبه بزنید. سپس رب را اضافه کنید و چند دقیقه تفت بدهید تا بوی خامی رب گرفته شود و رنگ بهتری پیدا کند.

 

 

 

مواد را داخل قابلمه بریزید. 4 پیمانه پر آب به مواد اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید ؛ سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورشت یکی دو ساعت بپزد. زمان پخت بستگی به نوع لپه دارد.

 

 

وقتی گوشت و لپه پختند لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به خورشت اضافه نمایید. خورشت را بچشید. 1 ساعت دیگر بگذارید خورشت روی حرارت بماند و جا بیافتد(به روغن بیفتد).

 

 

طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه

بگذارید زعفران در 1/4 پیمانه آب جوش دم بکشد و آن را در نیم ساعت آخر همراه دارچین اضافه کنید. خورشت را بچشید و در صورت لزوم کمی دیگر نمک و فلفل اضافه کنید.

 

 

در این مدت سیب زمینی ها را خلالی خرد کنید، با آب سرد بشویید و خشک کنید و بعد در کمی روغن سرخ نمایید.

 

 

خورشت قیمه را در ظرف بریزید و به همراه سیب زمینی سرخ شده و پلو زعفرانی سرو کنید. در کنار پلو قیمه میتوانید از سالاد و سبزی خورن هم استفاده کنید. نوش جان!

 

 

1- میتوانید برای خوشمزه تر شدن خورشت یک قلم گوسفند را نیز به همراه گوشت اضافه کنید.

 

2- دارچین طعم خوب خورش قیمه نذری را به غذای شما میدهد اما آن را زود اضافه نکنید زیرا باعث تیره شدن رنگ خورشت میشود.

 

3- لیمو عمانی را در یک ساعت آخر اضافه کنید چون در غیر این صورت باعث تلخ شدن غذا میشود و در ضمن لیمو عمانی ها با پختن بیش از حد له میشوند و ظاهر زیبایی پیدا نمیکنند که به ویژه در تهیه خورش قیمه مجلسی اهمیت دارد.

 

4- برای این که سیب زمینی ها به هم نچسبند بعد از خرد کردن آنها را در کاسه آب سرد خوب شستشو بدهید و آبکش کنید تا نشاسته روی سطح آنها گرفته شود. سپس بین دستمال حوله ای خشک کنید و در روغن داغ بریزید. همچنین سیب زمینی ها را در تابه بزرگی بریزید تا به هم نچسبند یا آنها را در دو نوبت سرخ کنید.

 

5- پخت خورشت قیمه در زودپز زودتر از قابلمه است اما لازم است اول گوشت نیم ساعت در زودپز پخته شود و بعد لپه اضافه شود. بعد از حدود 40 دقیقه پخت لپه هم تمام میشود. اگر گوشت و لپه را همزمان اضافه کنید لپه ها له میشوند.

 

6- در صورتی که عجله دارید میتوانید برای روغن انداختن خورشت دو قالب کوچک یخ داخل آن بیاندازید و هم بزنید. البته اگر اجازه بدهید خورش زمان کافی روی شعله بماند و به طور طبیعی روغن بیاندازد خیلی بهتر است. (برای این که طعم خورش با اضافه کردن یخ کم نشود میتوانید مشابه ترفندی که برای تهیه ریحان قالبی گفته شده، عصاره مرغ را فریز کنید و در چنین مواردی از آن استفاده نمایید).

 

7- اضافه کردن زعفران اختیاری است اما رنگ و عطر خیلی خوبی به خورشت شما میدهد.

 

 

 

عکس های غذای خود را از طریق اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید

خیلی سایت مفید و ضروری ای دارید، لطفا همیشه ادامه اش بدید و طرز پخت غذاهای جدید را هم وارد کنید.

ممنون از شما

عالــــــــــی بوووووووودمرسی

سلام
همین مراحلو با جزییات می نویسید که وقتی از خانمها میپرسی چکار کردی میگن:
کلی کار کردم. اول پیاز سرخ کردم.. دوم گوشت تفت دادم..سوم چهارم پنجم…منت هم میذارن.
تک مرحله ایش کنین..بگین همون تصویر اول بریزین توی قابلمه درشو ببنید.. قیمه میشه .. تموم.
قیمه در هم برهم بی منت ” به ” از قیمه رنگی با منت… سعدی گفت.

شما یه دفعه به اون روشی که میگی درست کن ببین قابل خوردهن میشه یا نه ?

خیلی عالی دستورپخت خیلی خوبی بود مرسی از سایت خوبتون

سلام مرسی ازتون هر بار غذا پختم با رسپی شما همه گفتن عالی شده

من هیچوقت اصلا آشپزی نکردم

ولی غذا هام خیلی میشه با رسپی شما

فقط اینکه لطفا بگید که در قابلمه رو بذاریم یا نه

و میزان آب که باید بریزیم رو بگید

مرسی بازم خیلی ازتون ممنونم

سلام…نظر لطفته عزیزم.
در جواب سؤالت باید بگم اول بذار آب جوش بیاد و بعدش که جوش اومد شعله رو کم کن و در قابلمه رو ببند تا خورش بپزه. خورشت هر چی بیشتر بمونه روی شعله بهتر جا میوفته. ولی اگر آخر کار دیدی آب زیاد داره میتونی دوباره یه مدت در قابلمه رو برداری تا آبش بخار شه و به غلظتی که میخوای برسه.

سلام خدمت مدیربت محترم سایت، سایتتون معرکه اس اما یه انتقاد کوچیک داشتم، بنده در اشپزی صفرکیلومترم و هیچی از آشپزی نمیدونم برای همینم دستورات آشپزیتون خیلی خلاصه اس و من وامثال من گاهی متوجه توضیحاتتون نمیشیم.واسه همین تقاضامندم بیشتر به جزییات بپردازین.
مثلا در دستور خورش قیمه گفتین:
رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن تفت دهید و بهمراه چند لیوان اب به خورشت اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید ؛ سپس حرارت را کم کنید و در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورشت بپزد.
الان این جمله اجازه دهید خورشت بپزد یعنی چی؟ از کجا بفهمیم خورشت چه موقع پخته شده؟ لااقل یه زمانی بگین یا یه توضیحی بدین واسه منی که از آشپزی چیزی نمیدونم متوجه بشم که خورشت چند دقیقه طول میکشه بپزه یا اصلا از کجا بفهمم پخته.
ممنون از سایت خوبتون

سلام دوست عزیز
انتقادتون کاملاً به جاست. ممنونم از نظرتون. اتفاقا ما الان داریم دستورهای جدیدمون رو همونجوری که شما گفتید کامل و جامع میذاریم. دستورهای قدیمی رو هم داریم به تدریج کامل میکنیم و عکس مراحلشونو هم اضافه میکنیم با نکات و جزئیات کامل. مثلاً دستور قورمه سبزی رو اخیراً کامل کردیم.

بازم ممنون از نظرتون

خخخخخ….یعنی هر چی هم ادم صفر کیلومتر باشه،وقتی از غذا بخورید میدونید پخته یا نه…???????

دستتون درد نکنه سایتتون عالیه و هرچی تا حالا از سایت شما درست کردم عاااالی بوده،ممنون از زحماتتون!
والا من یه پروژه سخت دارم که نامزدم پیاز نمی خوره و سفارش قیمه هم داده،واقعا قیمه یا هرخورشتی بدون پیاز میشه خوب بشه؟؟

سلام. خوشحالیم که مورد پسندتون واقع شده.
پیاز داغ تو طعم خورشت خیلی تاثیر داره

پیاز و‌چرخ کن مشخص نمیشه تو‌غذا

سلام و خسته نباشید من سحر جعفر پوریان هستم ممنون از زحمتاتون

خواهش میکنم سحر جان…موفق باشید.

خیلی خورش خوشمزه ای میشه

لپه رو از ابتدا اضافه میکنین له نمیشه؟
رب رو هم اول کار اضافه کردین گوشت رو دیرپز میکنه که؟

نه عزیزم… تفت دادن لپه اول کار باعث میشه له نشه.
در مورد رب اینو نشنیده بودم. ممنون ازتون.

عالی بود

نوش جانتون عالی بود

برای طعم و بوی بیشتر و مجلسی تر میتوانید از هل و گلاب و در آخر از دارچین استفاده کرد

خوب ومختصربودممنون

ممنون از زحمت های شما،بسیار عالی

خواهش میکنم سروش جان!

واقعا ممنون از اینهمه دستور پخت عالی،مرسی از زحمت هاتون

بهترین دستور پخت خورشت قیمه با رعایت ریزه کاریاش

سلام خسته نباشید جای تقدیر و تشکر داره از زحمت هاتون

من که عاشق قیمه سیب زمینیم برا قیمه سیب زمینی بهتون توصیه میکنم 1 بار از چاشنی خوراک با زعفران استفاده کنید خیلی خوب میشه

ممنون نیلوفرجان، خیلی خوب بود،آخه من فقط خورشت بادمجان بلدم! چون تازه ازدواج کردم وهیچ کلاسی هم نرفتم که یادبگیرم ، واقعأسایتت عالی و شدید قابل استفادست . مرسی

خواهش میکنم عزیزم ، خوشحالم که مفید بوده

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка…

Загрузка…

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی فوق العاده خوشمزه و عالی با نکات ریز آن حتما امتحان کنید How to make khoresht gheimeh

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Загрузка…

Обработка…

Загрузка плейлистов…

طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه
طرز تهیه خورش قیمه ساده و خوشمزه
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *