طرز تهیه خورش اسفناج با لپه

دوره مقدماتی php
طرز تهیه خورش اسفناج با لپه
طرز تهیه خورش اسفناج با لپه

خورش آلو و اسفناج

خورش آلو و اسفناج یکی از انواع خورش های ایرانی است که به عنوان یک خورش مجلسی شناخته می شود. این خورش علاوه بر اینکه طعم بسیار خوبی دارد به دلیل وجود سبزیجات مقوی مانند اسفناج برای بدن نیز بسیار مفید است.

اسفناج خواص بسیار زیادی دارد که با تهیه این خورش می توانید از این خواص بهره مند شوید. از مهم ترین خواص اسفناج می توان به محافظت از بدن در مقابل سرطان ، تقویت ایمنی بدن ، محافظت از سلامت چشم ، استخوان ها و پوست اشاره کرد.

خورشت آلو و اسفناج به صورت متداول با گوشت قرمز طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند گوشت مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش خوشمزه را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.

طرز تهیه خورش اسفناج با لپه

دوره مقدماتی php

با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خوش آلو و اسفناج تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری خورش تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی خوش آلو و اسفناج با پارسی دی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

دستور پخت

ابتدا یکی از پیازها را به صورت خلالی خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را یه قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم و شفاف شود.

ادامه مطلب

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه اضافه کنید و با پیار تفت دهید تا پیاز و زردچوبه با هم یکدست شوند. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از شستشو به صورت قیمه ای ( مانند خورش قیمه ) خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.

گوشت را خوب تفت دهید تا سرخ شود و رنگش تغییر کند سپس چند لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد. در مرحله بعدی پیاز باقیمانده را به همراه سیرها خرد کنید و در یک تابه جداگانه تفت دهید تا نرم شوند.

در همین حین اسفناج و تره را به صورت ساطوری خرد کنید و به تابه اضافه کنید. سبزیجات را چند دقیقه تفت دهید تا کمی سرخ شوند سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. پس از اینکه گوشت نیم پز شد سبزیجات را به قابلمه اضافه کنید.

ادامه مطلب

حرارت زیر قالمه را کم کنید و اجازه دهید خورش با حرارت پایین جا بیفتد. این خورش باید در زمان سرو آب خیلی کمی داشته باشد و کاملا روغن انداخته باشد. پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید.

آلو ها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد بخیسانید و در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش به قابلمه اضافه کنید. برای طعم دهی بهتر می توانید مقداری آبغوره یا آبلیمو هم به خورش اضافه کنید. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

نکات پخت خورش آلو و اسفناج

اگر نمی خواهید از گوشت قرمز برای تهیه خورش آلو اسفناج استفاده کنید و تمایل دارید از گوشت مرغ برای تهیه آن استفاده کنید کافیست گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ اضافه کنید. دستور پخت خورش با گوشت یا مرغ با هم تفاوتی ندارد.

خورش آلو و اسفناج را می توانید مانند خورش آلو مسما با گوشت مرغ یک تکه هم طبخ کنید. به این صورت که برای دستور بالا ۴ تکه ران یا سینه مرغ سرخ کنید سپس در مراحل پخت به خورش اضافه کنید. با این روش خورش شما مجلسی تر خواهد شد.

اگر بخواهید خورش آلو و اسفناج خود را به سبک شمالی ( گیلانی ) طبخ کنید می توانید از گردوی سابیده شده و رب انار هم استفاده کنید. برای دستور بالا ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم مغز گردو و ۲ قاشق غذاخوری رب انار نیاز است.

جالب است بدانید که خورش آلو و اسفناج شمالی شباهت زیادی به خورش فسنجان دارد. رب انار و گردوی سابیده شده را پس از اضافه کردن گوشت به خورش اضافه کنید و با دیگر مواد تفت دهید ، سپس مراحل دیگر را مانند دستور بالا ادامه دهید.

در صورتی که این خورش را با گردو درست کنید مانند خورش فسنجان روغن زیادی می اندازد. برای اینکه تمام روغن موجود در گردوها را خارج کنید هر نیم ساعت کمی آب خنک به خورش اضافه کنید. این کار باعث شوک به گردو می شود و روغن شان را خارج می کند.

مواد لازم برای تهیه خورش آلو اسفناج گوشت لخم تکه شده دو کاسه ماست خوری سبزی اسفناج یک کیلو آلو یک کاسه ماست خوری آرد گندم یک قاشق غذاخوری پیاز یک عدد روغن به مقدار نیازرب دو ق غ ابلیمو دو ق غ نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم با این مقدار مواد لازم به اندازه 3 بشقاب خورش خوری از ” خورش آلو اسفناج“ خواهیم داشت.یک عدد پیاز متوسط (معادل صد گرم)، یک کیلو اسفناج پاک نکرده معادل 4 کاسه ماست خوری اسفناج خرد کرده (500 الی 600 گرم سبزی خرد شده خواهیم داشت)، معادل یک کاسه ماست خوری اسفناج سرخ شده ( 250 الی 300 گرم سبزی سرخ شده خواهیم داشت)

دو فنجان روغن (جمعاً معادل 200 گرم)، یک کاسه ماست خوری آلو (معادل 200 گرم) دو کاسه ماست خوری گوشت لخم تکه شده (جمعاً معادل 500 الی 600 گرم)، یک قاشق غذاخوری آرد گندم (معادل 15 گرم)

نمک، زردچوبه و فلفل به میزان لازم

روش تهیه خورش آلو اسفناجیک کیلو سبزی اسفناج را پاک کرده، شسته، ریز خرد می کنیم. (اسفناج خرد شده حدود 4 الی 5 کاسه ماست خوری خواهد بود) سپس آن را با یک فنجان روغن کاملاً سرخ می کنیم تا یک کاسه ماست خوری سبزی سرخ شده به دست آید.

یک عدد پیاز متوسط را ریز خرد کرده، با یک فنجان روغن و با شعله زیاد آن را سرخ می کنیم و کمی زردچوبه به آن اضافه می کنیم تا پیاز داغ طلایی و برشته به دست آوریم.دو کاسه گوشت، نمک و فلفل را اضافه کرده، تفت می دهیم.

طرز تهیه خورش اسفناج با لپه

یک قاشق آرد با رب و ادویهاضافه کرده، تفت می دهیم سپس اسفناج سرخ شده همراه با 3 الی 4 لیوان آب اضافه کرده تا حدود 2 ساعت با شعله کم بپزد. آلو وابلیمورا اضافه می کنیم. دو ساعت دیگر نیز با شعله کم بپزد تا خورش پخته شده و کاملاً جا بیفتد. خورش آماده است. نکته بعضی ها این خورشت رو با لپه نمیپزن وبعضی ها مثل من با لپه درست میکنیم لپه یک ونیم پ اونو بشورین در اخر تف دادن گوشت با ارد به اون اضافه میکنیم کمی تف میدیم واب روش ریخته وادامه پخت رو انجام میدیم #کوثر

طرز تهیه خورش اسفناج با لپه

آرایش

مدل مو

مدل لباس

آکاایران: دستور طبخ خورشت آلو با لپه

آلو را شسته در دو لیوان آب خیس کنید.

مرغ را با پیاز سرخ کرده و لپه و 2 تا 3 لیوان آب بگذارید نیم پز شود کمی به آن نمک بزنید.

آلو را با آب آن در خورش بریزید و بگذارید آهسته بجوشد و با مرغ کاملا بپزد و زیاد له نشود.

بعد زعفران را در کمی آبجوش حل کرده و با شکر داخل خورش بریزید وقتی خورشت به روغن افتاد آن را بکشید.

منبع :

آموزش آشپزی ، ، آموزش پخت انواع غذای ایرانی ،غذای فرنگی و سنتی

داستان عشق و جنون

 

کفش کودک رنگارنگ با الیاف طبیعی کاموا دست دوز

کفش کودک تک رنگ با الیاف طبیعی کاموا دست دوز

طرز تهیه خورش اسفناج با لپه

زعفران سرگل صادراتی به صورت کاملا ارگانیک

 

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

مواد لازم برای تهیه خورشت آلو اسفناج :

گوشت گوسفند به میزان نیم کیلو، اسفناج مقدار یک کیلو،آلو برقانی150 گرم،پیازسرخ شده۲ قاشق سوپخوری، آبلیمو یا آب نارنج (برحسب ذایقه)به مقدار کافی،نمک و فلفل به مقدار کافی

 

طرز تهیه :

گوشت را چند تکه کنیدو سپس می شوریم و مقداری تفت دهیم. سپس آن را همراه با ۲ لیوان آب ، پیازسرخ شده و آلوبرقانی با حرارت ملایم بپزد و سپس اسفناج را پس از پاک کردن ، کمی خرد کنید و در روغن تفت دهید .بعد از پختن گوشت، اسفناج را به آن اضافه و صبر کنید تا خورش با ترشی و نمک وفلفل جا بیفتد.سپس نوش جان شود

روشی دیگر برای تهیه خورش آلو اسفناج:

برای تهیه خورش آلو اسفناج ابتدا پیازها را ریز خرد کرده و با کمی روغن تفت دهیدو وقتی پیازها نرم شدند، گوشت را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت نغییر کند.

حالا کمی فلفل، زردچوبه و ادویه خورشتی به گوشت اضافه کنید و مقداری آب روی گوشت ریخته و اجازه دهید گوشت نیم‌پز شود.

در این حین اسفناج را در تابه‌ای جداگانه تفت داده البته مواظب باشید زیرا زیاد تفت دادن اسفناج، باعث تلخی آن می‌شود.  اسفناج‌ها را یک ساعت آخر پخت به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش به آرامی جا بیفتد.

میتوانید در این فاصله، آلوها را به مدت نیم ساعت داخل آب سرد خیس و بعد آن‌ها را نیز تفت بدهید و نیم ساعت آخر پخت، به خورش اضافه کنید و حرارت را بسیار کم کنید تا خورش کم‌کم جابیفتد و  در آخر نیز نمک خورش را اندازه کرده و خورش آلو اسفناج خوشمزه را با برنج زعفرانی سرو نمایید.

تهیه آلو اسفناج با مرغ

اسفناج یک کیلوگرم،مرغ نصف عدد،پیاز یک عدد،سیر خردشده دو حبه،نمک، زردچوبه، فلفل و ادویه به میزان لازم

روغن یک قاشق غذاخوری ،آلوبخارا به میزان لازم و آب دو لیوان

 طرز تهیه:

مرغ را به اندازه‌ دلخواه خرد کرده و همراه پیاز خرد شده، سیر و روغن تفت بدهید و زردچوبه، فلفل، ادویه و نمک را به آن اضافه و در ظرف را می‌گذاریم و زیر اجاق را کم کرده تا خود مرغ آب بیاندازد. آن‌گاه اسفناج را پس از شستن و خرد کردن در ظرف بریزید و می‌گذاریم با حرارت کم پخته شود (اسفناج احتیاج به آب ندارد چون اسفناج آب می‌اندازد) وقتی آب اسفناج گرفته شد به مرغ‌ اضافه نموده و آن‌گاه آلوها را همراه با مقداری به اندازه دو لیوان آب به درون غذا ریخته و بگذارید با شعله کم غذا بپزد و به خوبی جا بیفتد. برای چاشنی و مزه غذا اگر آلوها کافی نبود می‌توانیم از آبغوره یا آبلیمو استفاده نمایید سپس نوش جان شود

نکات آشپزی:

برای تهیه خورش می‌توانید از ماهیچه کامل گوسفندی هم استفاده نمایید

این خورش را نیز با کوفته ریزه یا کوفته قلقلی و لپه درست می‌کنند که این به ذایقه شما بستگی داشته.

در برخی از نقاط کشور به خورش آلو اسفناج، لوبیا قرمز یا چیتی یا حتی چشم بلبلی هم اضافه می‌کنند اما توصیه نمی‌شود.

آلوی خورش آلو اسفناج نباید بیشتر از نیم ساعت خیس بخورد زیرا در این صورت، موقع پخت خورش کاملا له می‌شود.

این خورشت نباید زیاد آب داشته و خورشت باید تنگ آب وبه روغن افتاده باشد.

بایداول پخت به اندازه ایی که لازم است به آن آب اضافه و آب بی موقع در خورشت باعث بد طعم شدن خورشت میشود

آلو ها را در اوخر پخت اضافه کنید که له نشود و باعث بد شکل شدن خورشت نشود.

اسفناج را خوب سرخ کنید نه انقدر که سیاه و تلخ شود و در حدی که در خورشت خوب جا بی افته و اینکه خوشمزه و خوش قیافه شود کافی است

  اگر مزه آلو شیرین بود، می‌توانید مقداری کم آبلیمو نیز به خورش اضافه کنید.

برای تهیه این خورش از لواشک آلو نیز می‌توانید استفاده کنید. در این صورت لواشک را به دل‌خواه خرد کرده و در یک ربع آخر پخت، به خورش اضافه کنید.

همچنین می‌توانید برای تهیه این خورش از رب آلو نیز استفاده و در هر غذایی که بخواهید از آلو استفاده ، باید حتما از نیم ساعت قبل آن را خیس و سپس تفت دهید تا آلو در خورش له نشود.

خواص اسفناج

خواص آلو

منبع ملی کالا

طرز تهیه خورش اسفناج با لپه

نام (الزامی)

ایمیل (الزامی، ولی نمایش داده نمی شود)

از تغییر در نظرات مرا با خبر کن

تازه سازی


Designed by:www.melikala.com.

طرز تهیه خورش اسفناج با لپه
طرز تهیه خورش اسفناج با لپه
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *