طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو

دوره مقدماتی php
طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو
طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو

طرز تهیه حلیم بادمجان بعنوان یک غذای محلی و اصیل ایرانی مدل های مختلفی دارد. حلیم بادمجان را با بادمجان و گوشت و عدس غالبا می پزند اما برخی از برنج و یا لوبیا سفید به جای عدس استفاده می کنند.

طرز تهیه حلیم بادمجان انواع مختلفی دارد، بدین دلیل که حلیم بادمجان غذای محلی چند نقطه از ایران است و آن ها با توجه به ذائقه خود مواد لازم آن را کم و زیاد کرده اند. برای پخت حلیم بادمجان به 3 مواد اصلی بادمجان، گوشت و عدس نیاز داریم که برخی از برنج یا لوبیا سفید به جای عدس استفاده می کنند.

   

بادمجان : 1.5 کیلوگرم

گوشت بدون استخوان : نیم کیلوگرم

طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو

دوره مقدماتی php

عدس : 250 گرم

پیاز سرخ شده : نصف پیمانه

کشک غلیظ ساییده شده : 2.5 فنجان

گردوی چرخ شده : 1.5 فنجان

سیر داغ : 3 قاشق غذاخوری

نعناع داغ : 3 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل : به مقدار لازم

بادمجان ها را پوست گرفته و بشویید و مقداری نمک به آن ها بزنید تا موقع سرخ کردن زیاد روغن به خودشان نگیرند.سپس بعد از 20دقیقه، بادمجان ها را مقداری سرخ کنید.

• گوشت را قطعه قطعه کرده و تمیز بشویید و با مقداری روغن آن ها را تفت دهید تا رنگشان عوض شود. پیاز سرخ شده، نمک و فلفل را به گوشت های در حال تفت اضافه کرده و سپس 3 لیوان آب روی آن ها ریخته و اجازه دهید با حرارت ملایم گوشت ها بپزند.

• وقتی دیدید گوشت ها نیم پز شدند، گردوی چرخ شده و عدس را که از قبل در آب خیسانده بودید را به آن اضافه کنید، تا عدس نیز همراه گوشت پخته شود. زمانی که هر دو پخته شدند بادمجان های سرخ شده را به گوشت و عدس اضافه نمایید تا بادمجان ها نیز خوب بپزند و مغز پخت شوند و همینطور آبش کشیده شود. وقتی کاملا آب آن کشیده شد قابلمه را از روی حرارت بردارید و با استفاده از گوشتکوب، مخلوط بادمجان و گوشت و عدس را خوب بکوبید تا کامل له شوند.

• حلیم را دوباره روی حرارت قرار دهید، حلیم را هم بزنید تا کشدار شود. آرام آرام و به تدریج کشک را به حلیم بادمجان اضافه کنید. لازم است که حلیم را دایما هم بزنید تا ته نگیرد.

•حلیم بادمجان وقتی جا افتاد در ظرف مناسب آن را بکشید و با کشک، سیرداغ، نعناع داغ و مقداری گردو به زیبایی تزیین کنید و حلیم بادمجان خوشمزه و لذیذ را نوش جان نمایید.

• در طرز تهیه حلیم بادمجان می توانید به جای عدس، از لوبیا سفید و یا برنج استفاده کنید.

• برای طعم بهتر حلیم، کشک را با مقداری آب به مدت 20 دقیقه بگذارید بجوشد و سپس به حلیم اضافه کنید. و پس از آن دایما باید حلیم زده شود.

• بعد از اضافه کردن کشک، حلیم بهتر است زیاد نجوشد و حدود 15 دقیقه کافی است.

• از زعفران و یا زردچوبه برای خوشرنگ شدن حلیم و ایجاد طعم و بوی بهتر می توانید استفاده کنید.

منبع : آرگا



چگونه اندام های کوچک مانده بدن را بزرگ کنیم؟



چگونه چین و چروک پوست را از بین ببریم ؟


گیوه گلدوزی شیک و جذاب برای خوش پوش بودن در نوروز 98


با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید


راحت ترین اقدام برای تعمیرات لوازم خانگی در شب عید



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

حلیم بادمجان یک غذای کامل و مقوی است حاوی گوشت، عدس، کشک و بادمجان و بسیار خوشمزه است به عنوان پیش غذا برای میهمانی میتوانید تهیه کنید.

برای تهیه حلیم بادمجان، عدس را پاک کرده و بشویید و به مدت ۸ ساعت خیس کنید بادمجان ها را پوست کنده و در روغن سرخ کردنی سرخ کرده و کنار بگذارید.

گوشت را خرد کرده، بشویید و با کمی روغن سرخ کردنی تفت دهید. پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید. سپس گوشت را با سه لیوان آب و پیاز سرخ شده، روی شعله زیاد بجوش آورید و با حرارت ملایم  بگذارید تا بپزد.

بعد از نیم پز شدن گوشت، آب عدس خیس خورده را خالی کرده و به گوشت اضافه کنید و بگذارید عدس بپزد.
بعد بادمجان های سرخ شده را به گوشت و عدس پخته شده اضافه کنید تا بادمجان ها هم بپزد و آب آن کشیده شود.
سپس با گوشت کوب، آن را بکوبید تا کاملا” له شود.
نمک و فلفل را به حلیم اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی آن را هم بزنید تا مایع حلیم بادمجان کشدار شود.
به تدریج کشک را به آن اضافه کرده و مرتبا آن را هم بزنید تاحلیم بجوشد و ته نگیرد. حلیم بادمجان آماده است در دیس بریزید، سیر و نعناع خشک را در روغن سرخ کرده و روی حلیم بادمجان را با کمی گردو، کشک، نعناع داغ و سیر داغ تزئین کنید و سرو نمایید.

حلیم بادمجان را با گوشت گوسفند و یا گوساله میتوانید تهیه کنید بدون گوشت و فقط با عدس هم خوشمزه میشود.

حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است با بادمجان تهیه می شود. حلیم بادمجان دستور پخت های مختلفی دارد و در شهرهای مختلف کشورمان با مواد متفاوتی تهیه می شود.

دلیل اینکه نام این غذا را حلیم بادمجان گذاشته اند این است که پس از آماده شدن شباهت زیادی به حلیم گندم دارد. حلیم بادمجان یک غذای کامل است ، اما در مهمانی های خود می توانید آنرا مانند کشک و بادمجان به عنوان پیش غذا هم سرو کنید.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر حلیم بادمجان تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری حلیم بادمجان تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی حلیم بادمجان با پارسی دی همراه باشید.

ابتدا یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.

طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و مجددا تفت دهید تا پیاز با ادویه ها یکدست شود. در مرحله بعد گوشت را بشویید ، سپس به قابلمه اضافه کنید و با پیاز خوب تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت به طور کامل بپزد. توجه داشته باشید که برای تهیه حلیم بادمجان باید از گوشت یکدست و لخم مانند گوشت سردست و فیله استفاده کنید.

نکته مهم دیگر در این مرحله این است باید مقداری آب داخل قابلمه بریزید که پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت حدود یک لیوان آب گوشت داخل قابلمه باقی بماند. اینکار باعث می شود در وسط پخت مجبور نشوید آب اضافه کنید که روی طعم غذا تاثیر منفی بگذارد.

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت آنرا از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید ، سپس مجددا به قابلمه اضافه کنید. در مرحله بعدی بادمجان ها را پوست بگیرید و با روغن تفت دهید تا سرخ شوند سپس به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید.

در مرحله بعدی برنج را به همراه عدس در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا برنج و عدس به طور کامل بپزند. در همین حین دو پیاز باقیمانده ، سیرها و نعناع خشک را به صورت جداگانه با روغن تفت دهید.

پس از آماده شدن نعناع داغ ، سیر داغ و پیاز داغ نصف آنها را داخل قابلمه بریزید و نصف دیگرشان را برای تزیین حلیم بادمجان نگه دارید. در مرحله بعدی پس از اینکه برنج و عدس پختند آنها را بکوبید و به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید.

حرارت زیر قابلمه را کم کنید و مداوم مواد را هم بزنید تا بادمجان کاملا له شود. پس  از اینکه حلیم بادمجان به روغن افتاد و تقریبا آماده شد کشک را اضافه کنید و با دیگر مواد مخلوط کنید. پس از ده دقیقه غذا آماده سرو است.

حلیم بادمجان یکی از غذاهای معروف ایرانی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن بادمجان و گوشت هستند. حلیم بادمجان طبخ شده در شهرهای کرمان ، شیراز و اصفهان معروف ترین نوع حلیم بادمجان در کشورمان است. جالب است بدانید در برخی شهرها به جای استفاده از گوشت قرمز در این غذا از گوشت سفید مانند گوشت مرغ استفاده می شود. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید برای ۶ نفر حلیم بادمجان تهیه نمایید. با دستور طرز تهیه حلیم بادمجان در ادامه با همدوره همراه باشید.

ابتدا ۱ پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا پیاز نرم شود ، سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا زردچوبه و پیاز به خوبی مخلوط شوند.

حالا گوشت را به قطعات کوچک تر تقسیم می کنیم و به تابه اضافه می کنیم. تفت دادن گوشت را ادامه می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی پخته شود. پس از اینکه گوشت کمی پخته شد چند لیوان آب به تابه اضافه می کنیم و با حرارت ملایم اجازه می دهیم تا گوشت بپزد.

بهتر است لپه را از شب قبل بخیسانیم یا حداقل چند ساعت بخیسانیم تا راحت تر بپزد. لپه را با چند لیوان آب روی حرارت می گذاریم تا بپزد. برنج را هم می خیسانیم و پس از اینکه لپه کمی نرم شد برنج را به آن اضافه می کنیم تا با هم بپزند و لعاب بیندازند.

طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو

بادمجان ها را پوست می گیریم و یا به صورت سرخ شده یا به صورت آبپز می پزیم. بهتر است پس از پوست گرفتن بادمجان ها مقداری نمک روی آنها بریزیم و بگذاریم تا علاوه بر گرفتن تلخی بادمجان ها ، رطوبت آنها هم خارج شود تا اگر خواستیم با روغن سرخ کنیم روغن کمتری جذب کنند.

پس از اینکه بادمجان ها را پختیم یا سرخ کردیم آنها را با کوشکوب له می کنیم و کنار می گذاریم. در این مرحله کشک را در مقداری آب حل می کنیم و به قابلمه برنج و لپه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا مواد یکدست شوند.

حالا گوشت را پس از پختن ریش ریش می کنیم و به همراه بادمجان های له شده به قابلمه اضافه می کنیم. پس از اینکار مغز گردو را هم خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. مواد را روی حرارت به خوبی مخلوط می کنیم تا حلیم بادمجان جا بیفتد.

حالا نعناع خشک را به همراه مقداری روغن در یک کاسه کوچک تفت می دهیم تا به عنوان نعناع داغ روی حلیم بادمجان بریزیم. ۲ عدد پیاز را به صورت خلالی ریز خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم سپس برای تزیین حلیم بادمجان کنار می گذاریم.

پس از اینکه حلیم بادمجان جا افتاد و آماده شد آنرا در ظرف مورد نظر می کشیم. تزیین حلیم بادمجان تقریبا شبیه به آش رشته می باشد. با استفاده از نعناع داغ ، پیاز داغ و مغز گردو غذا را تزیین می کنیم و به همراه نان سرو می کنیم.

طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو
طرز تهیه حلیم بادمجان با گردو
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *