طرز تهیه ترشی شور خانگی

دوره مقدماتی php
طرز تهیه ترشی شور خانگی
طرز تهیه ترشی شور خانگی

امتیاز دهید


3.2
از

560

ترشی یکی از اجزا اصلی سفره ­های ایرانی ­هاست. فصل پاییز و زمستان هم پر از سبزیجات و صیفیجات خوشمزه است که می توانیم با آنها ترشی­ های متنوع و خوشمزه مثل ترشی گل کلم و  ترشی بادمجان شکم پر وترشی های خوشرنگ مثل ترشی لبو و ترشی لبو و ترب سفید  درست کنیم . ترشی شور مخلوط یکی از این ترشی هاست که علاوه بر خوشمزه بودن، درست کردنش راحت است و زحمت زیادی ندارد تنها کافیست چند نکته ظریف که در تهیه این ترشی نقش بسیار مهمی دارند را رعایت کنید تا بتوانید در کنار غذاهای خوشمزه یک ترشی شور بسیار ترد و لذیذ هم  بر سر سفره خود داشته باشید. اما نگران نباشید در ادامه تمامی نکات لازم برای تهیه یک شیشه 1 الی 2 لیتری( معادل 2 دبّه کوچک ماست) از ترشی شور مخلوط خوشمزه به صورت مرحله به مرحله برای شما شرح داده شده است.

تفاوت بارزی که ترشی شور با سایر انواع ترشی ها دارد در این است که اکثر ترشی ها به کمک سرکه آماده شده در حالی که در ترشی شور نقش اصلی را آب و نمک ایفا میکنند. از این رو با ذائقه غذایی بسیاری از ایرانی ها همخوانی دارد.

 

دوره مقدماتی php

طرز تهیه ترشی شور خانگی

در اولین مرحله ظرف مناسب شیشه ای که قرار است ترشی شور مخلوط را در آن قرار دهید شسته و اجازه دهید کامل خشک شود. در ادامه صیفی جات و سبزی های معطر را نیز شسته و هویج ها را پوست بکنید.

 

در این مرحله هویج ­ها و ساقه ­های کرفس را به حلقه هایی در اندازه دلخواه برش بزنید اما دقت کنید که خیلی ریز نباشند. در صورتی که خیا­ر­ها قلمی هستند نیاز به خرد کردن ندارد در غیر این صورت خیار­ها را نیز در اندازه ­های دلخواه برش بزنید. گل کلم ها را نیز بهتر است با دست به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. اگر تمایل دارید طعم سیر و فلفل ها در ترشی بیشتر احساس شود میتوانید تعدادی از آنها را نیز خرد کنید. اما ما­بقی را درسته نگه دارید. سبزی های معطر را نیز کمی خرد کنید . در ادامه تمامی این مواد اولیه را بر روی پارچه ای قرار داده و اجاز دهید کاملاً خشک شوند. می توانید بنا به ذائقه خودتان از فلفل تند و یا شیرین استفاده کنید.

 

 

حالا نوبت به آماده سازی آب و نمک لازم برای ترشی شور مخلوط  رسیده است. در این مرحله  قابلمه­ ای  آماده کرده و به ازای هر 1 لیتر آب 3 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید در این مرحله میتوانید برای خوش طعم تر شدن ترشی شور هم چنین سفید ماندن سبزیجاتی مثل گل کلم به ازای 1 لیتر آب نصف لیوان سرکه سفید به محلول اضافه کنید. سپس محلول را از روی شعله برداشته و اجازه دهیدکمی خنک شود.

اگر احساس کردید نمک محلولتان زیاد شده نگران نباشید چرا که شور بودن آن راه حل دارد اما کم نمک بودنش سبب کپک زدن ترشی شما می شود. برای گرفتن شوری آن می توانید قبل از مصرف ترشی را به مدت نیم ساعت در آب قرار دهید.

 

در این مرحله هم مواد آماده است و هم محلول آب و نمک و زمان آن رسیده که تمامی آنها را در ظرفی که از پیش آماده کرده اید قرار دهید. ابتدا مقداری از سبزیجات معطر را کف ظرف قرار داده در لایه بعدی کرفس، هویج و گل کلم ها را بچینید و تا پر شدن ظرف لایه ­ها را تکرار کنید. فراموش نکنید که بین لایه ها سیر و فلفل ها را نیز حتما بچینید. برخی چند برگ کرفس هم در ظرف قرار میدهند که باعث می­شود ترشی شور شما عطر بسیار خوبی بگیرد.

 

در ادامه آب و نمکی را که کمی خنک شده روی مواد ریخته و تا بالای ظرف پر کنید. در این مرحله میتوانید تعدادی برگ کرفس را به عنوان محافظ روی مواد قرار داده و سپس روی شیشه را نایلون بکشید و درب آن را محکم ببنید تا مانع از ورود هوا با داخل شیشه شود. به خاطر داشته باشید که آب و نمک جوشیده شده اضافی را دور نریزید چرا که میتوانید با همین محلول  ترشی ها و شورهای بسیار متنوع دیگری نیز درست کنید و هم چنین ممکن است در مرحله بعد به آن نیاز داشته باشید!

 

 به مدت دو یا سه روز شیشه را در دمای اتاق قرار داده و بعد از این مدت درب آن را باز کنید اگر سطح آب و نمک آن کم شده بود مقداری از همان محلول را اضافه کنید و دوباره درب آن را محکم ببندید. کافیست دو هفته صبر کنید و شیشه ترشی شور خوشمزه تان را این مدت در یخچال قرار دهید. بعد از دو هفته ترشی شور مخلوط ترد شما آماده است تا به عنوان چاشنی در کنار غذا­هایتان آن را نوش­­جان کنید.

 

 

حالا که با طرز تهیه ترشی شور مخلوط آشنا شدید این ترشی خوش آب و رنگ را تهیه کنید و عکس آن را با ترشی_شور_مخلوط_ایران_کوک در صفحه اینستاگرام تان قرار دهید. امیدواریم از آن لذت برده باشید.

 

– بهتر است برای نگهداری انواع ترشی ها از ظروف شیشه ای استفاده کنید.

– برای جوشاند محلول آب و نمک استفاده از قابلمه ی آلومینیومی توصیه می­شود چرا که ممکن است بقیه انواع ظروف سیاه و تیره رنگ شوند.

– برخی برگ مو و یا پودر گلپر هم به مواد اضافه می­کنند که باعث می شود ترشی شور شما کمی ترش مزه شود.

– برخی به مواد اولیه لوبیا سبز هم اضافه میکنند که هم ترکیب رنگی بسیار زیبایی با بقیه مواد دارد و هم ترد بودنش حس بسیار خوبی میدهد. یکبار امتحان کردن ترشی شور مخلوط با لوبیا سبز حتما توصیه میشود!

– اگر به جای سرکه سفید از سرکه قرمز استفاده کنید، سبب تیره رنگ شدن ترشی شور شما می­شود.

دقت کنید که حتماً تمامی مواد و ظرف شما کاملا خشک شده باشند در غیر این صورت ترشی کپک میزند.

فراموش نکنید که اگر هوا وارد ظرف ترشی شود و یا ترشی شما کم نمک باشد و یا قاشق چرب به ترشی بخورد سبب لزج شدن و کپک زدن آن می شود.

 

عکس های غذای خود را از طریق اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید

سلام خدا قوت
اگه به این مواد قارچ هم اضافه کنم چی میشه؟!

خیلی خوب وخوشمزه

سلام بانوجان شور من تند شده چیکار کنم ممنون میشم جواب بدی

ممنون از توضیحات دقیق و عالی

یه سوال ببخشید این ظرفای ترشی رو از کجا تهیه کردید ??

خوب بود اما بهتر بود مقدار سبزی و کلم و…میگفتید

سلام ممنون از راهنناییتون سوال داشتم میشه داخلش شور سیب زمینی ترش هم ریخت؟

طرز تهیه ترشی شور خانگی

دسستون درد نکنه…
بسیار مفید بود.

خواهش می کنم میترا جان!

من درست کردم حالا نمکش خیلی زیاده وشور حالا اگه روشی برای گرفتن شوریش دارید لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

اگر خیلی زیاد شور شده می تونید مخلوط سرکه و آب نمک را تا نصفه خالی کنید و ظرف ترشی رو با آب جوشی که خنک شده پر کنید.

با سلام خدمت نیلوفربانو ، من طبق این دستور شور درست کردم خیلی شور شده حالا چه کار کنم؟

سلام ، مونا جان چند دقیقه قبل از بردن سر میز بذار تو ظرف اب سرد ، اینجوری مشکلت حل میشه

خیلی خوب

مرسی

عالی بود

عالی بود.

نیلوفر بانو من ترشی پیاز انداختم ، بعد از پوست کندن روشون نمک پاشیدم واسه 5 ساعت تا تلخیشون بره بعدم سرکه نجوشیده و جعفری ریختم اونم بعد از سه ماه نرسید
… قربونت اگه واسه پیازا چیزی به ذهنتون رسید ممنون میشم بگی.مرسی

فرزانه جان دستور تهیه ترشی پیازم میذارم برات

وای آره تمام موادو جوشوندم که مثلا زودتر برسه . قربونتون برم حتما همینکارو میکنم.روزگارت به خیر و شادی

اشکالی نداره فرزانه جان ، اینا همه اش تجربه است دیگه

سلام عرض می کنم خدمت شما بانوی عزیز.اول شب یلدا رو بهتون تبریک میگم.من خیلی دنبال سایت خوب گشتم و خداروشکر شما رو پیدا کردم.ببخشید من یه مشکل برا ترشیام پیش اومده.از حدود سه ماه پیش چن نوع ترشی مخلوط لیته گرفتم و قبلشم موادو یه ده دقیقه ای جوشوندم تو سرکه! ولی هنوز ترشی که باید بعد از دو هفته اماده میشد اماده نیست انگار همین الان موادو مخلوط کردم. جای خنکم نگه داشتم.بینهایت ازتون ممنون میشم بگید چیکار کنم که برسن

ممنون فرزانه جان ، یلدای شما هم به شادی .. عزیزم همه مواد ترشی رو جوشوندی ؟! عزیزم فقط بادمجان باید جوشونده شه ، سرکه هم نباید جوشیده باشه و باید سرکه تازه اضافه کنی ، مواد ترشی رو مجدد داخل شیشه بریز و بهش سرکه تازه نجوشیده اضافه کن انشاءالله ترشی ها زود میرسن عزیزم

مطالب شما بسیار مفید بود و استفاده لازم را از این سایت بردم . با کمال تشکر و سپاس

ممنون آیدای عزیز

خوشبحاله شوهرت که یک خانوم سراشپز داره میخواستم ببینم این همه غذا و کیکو مربا خلاصه هرچی که هس از کسای دیگه یاد گرفتی چون علی بهم میگه یکم از شما یاد بگیریم از هر انگشتش یه غذای خوشمزه میچکه زمین البته به شوخی میگه ها…!

فرانک جان من خودم روزی 1 بار اشپزی میکنم ، درباره خودم بالای صفحه قسمتی هست که توضیح دادم … به همسرت هم بگو همه چی شکم نیست ! ?

من تا حالا نشنیدم این غذارو حتما باید ماله منطقه خاصی باشه احتمالا فردا درستش میکنم ببینم چی از اب در میاد فک کنم خوشمزه باشه.

راستش من تو تهران و کرج زیاد دیدم اما نمیدونم مخصوص کجاست ؟ ?

تشکر از سایتتون عالیه و مفیدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد

ممنون محمد خان

سلام. نیلوفرجان ممکن آموزش خیار شور هم بذاری، وقتی خیارشور درست میکنم طعمش خیلی خوب میشه اما نمیدونم چرا داخلش هنوز سفته و نرم نمیشه مثل مغازه ای ها؟!

امیتریس جان قبلا اموزشش رو گذاشتم تو سایت هست ، باید بذاری بیشتر بمونه تا نرم تر شه

سلام . از اینکه مقدار مواد را دقیق توضیح دادید ممنونم

خواهش میکنم سارا جان

سلام من با این روش شما ترشی درست کردم ولی سیر های داخلش سبز رنگ شده ، این نشونه ی کپک هستش؟میشه لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه

نام (ضروری)

ایمیل (منتشر نخواهد شد) (ضروری)

وب سایت

برای دریافت جدیدترین دستور های آموزش آشپزی ثبت نام کنید

آموزش آشپزی | کیک و شیرینی و دسر | تزیین غذا | رژیم چاقی و لاغری

| ترجمه تخصصی | ترجمه مقاله

غذای اصلی | کیک و شیرینی | تغذیه و سلامتی | Feed

© 2016 ایران کوک: هر گونه کپی برداری از مطالب سایت ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد لازم به ذکر است که مسئولیت عواقب پزشکی در خصوص بخش رژیم های غذایی بر عهده خوانندگان محترم می باشد.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

ترشی و شور یکی از چاشنی های ایرانیان و مخصوص پاییز و زمستان است. اگر شما هم قصد دارید برای پاییز و زمستان امسال ترشی و شورهایی خوش طعم درست کنید به شما پیشنهاد می کنیم از این نکته ها حتما استفاده کنید.

چند نکته مهم برای خوشمزه شدن شور و ترشی های پاییزی

ترشی درست کردن تخصص فوق العاده ای نمی خواهد. در واقع هر کسی می تواند ترشی مخصوص خود را با استفاده از میوه و سبزیجات محبوبش درست کند. برای مثال من از همه چیز استفاده می کنم، از لیمو و هندوانه گرفته تا سیب، پیاز، هویج، ترب و خیار.

روی اینترنت می توانید صدها دستور ساخت ترشی شور را پیدا کنید، و با اینکه می دانم همه آنها عالی و خوشمزه هستند، من دوست دارم با در نظر گرفتن برخی نسبت ها همه چیز را ساده نگه دارم. این نسبت بدون خطا را به راحتی می توانید با مقدار میوه و سبزیجاتی که می خواهید ترشی شور کنید تنظیم نمایید، همچنین می توانید با استفاده از انواع سرکه و یا ترکیب ادویه جات مخصوص خود سفارشی اش کنید. اگر یک شیشه با درپوش و مقداری میوه و سبزیجات دارید پس با درست کردن یک ترشی بسیار خوشمزه تنها چند گام ساده فاصله مانده.

طرز تهیه ترشی شور خانگی

نسبت آب نمک چند منظوره در شور و ترشی

پایه هر ترشی شوری آب نمک است که بدون آن مواد اولیه ناقص است. مواد اولیه شور انداختن از چهار عضو اصلی تشکیل می شود: سرکه برای اسیدی کردن، آب برای کاهش تیزی مزه اسید، شکر برای متعادل کردن اسید، و نمک برای طعم.

مهم نیست چه چیزهایی را برای ترشی شور انتخاب می کنم، این چهار مورد همیشه به یک نسبت مشخص حضور دارند:

یک فنجان سرکه

یک فجان آب

یک دوم فنجان شکر

یک قاشق غذا خوری نمک

تا وقتی بتوانید قسمت های مساوی آب و سرکه، یک دوم فنجان شکر بعلاوه یک قاشق غذا خوری نمک در ازای هر دو فنجان مایع را به خاطر بسپارید، قادر خواهید بود به سادگی فرمول خود را با هر مقدار مواد و آب نمک تنظیم کنید. برای درست کردن آب نمک ترشی شور، کافیست چهار ماده اصلی را به همراه هر ادویه ای که دوست دارید را به جوش بیاورید. سپس کافیست این مایع را درون شیشه هر نوع شوری که دوست دارید درست کنید بریزید. همین که آب نمک هم دمای اتاق شد، در پوشش را بگذارید و داخل یخچال قرارش دهید.

ترشی شور را تنها پس از 24 ساعت داخل یخچال بودن می توانید استفاده کنید. با این حال هر چقدر مواد بیشتر در آب نمک بمانند، طعم بیشتری می گیرند و خوشمزه تر خواهند شد.

برای ارسال نظر لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

Loading…

Loading…

Loading…

Working…

Loading…

طرز تهیه ترشی شور خانگی

Working…

Loading…

Loading…

Working…

Loading…

Loading…

Loading…

شور ترشی یکی از ترشی های نمکی خوشمزه ایرانی هست که در همه فصل میشه اونو درست کرد . در این ویدئو آموزش درست کردنش رو به شما آموزش میدیم …

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Loading…

Working…

Loading playlists…

طرز تهیه ترشی شور خانگی
طرز تهیه ترشی شور خانگی
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *