طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی

دوره مقدماتی php
طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی
طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی

آش ترخینه دوغ

آش ترخینه دوغ یکی از آش های سنتی و قدیمی ایرانی است که در بعضی شهرهای ایران به صورت مناسبتی طبخ می شود. معروف ترین شهرهایی که این آش را طبخ می کنند اراک ، ملایر ، کرمانشاه ، همدان و بروجرد هستند.

خیلی از هموطنان این آش خوشمزه را با نام شهر اراک می شناسند چرا که آش ترخینه دوغ در اراک از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مثلا در مناسبت های مهمی مثل روز اول عید نوروز و سبزده بدر در شهر اراک برای ناهار آش ترخینه دوغ درست می کنند.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر آش ترخینه دوغ تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آش ترخینه دوغ تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با آموزش آشپزی و طرز تهیه آش ترخینه دوغ با پارسی دی همراه باشید.طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی

مواد لازم برای ۴ نفر

دوره مقدماتی php

دستور پخت

ابتدا بلغور گندم را در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم و کناری می گذاریم تا به مدت ۶ ساعت خیس بخورد می توانید از شب در قابلمه آب بگذارید تا صبح خوب خیس بخورد.سپس بلغور را در آبکشی می ریزیم تا آب اضافه آن خارج شود

و ماست را خوب هم می زنیم تا کاملا یکدست شود و در قابلمه ای بزرگ می ریزیم و بعد بلغورها را به آن اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم و هر چند دقیقه یکبار ماست و بلغور را هم می زنیم تا ته نگیرند.

یک ساعت زمان لازم است تا خوب بلغور بپزد. زمانی که مشاهده کردیم مواد منسجم شده است نزدیک به پایان پخت است پس زعفران،فلفل سیاه،نمک،زردچوبه و پونه خشک را به مواد اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا ادویه ها خوب به خورد مواد برود.

پس از اینکه مواد به صورت خمیر در آمدند حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و تامل می کنیم تا ترخیه کمی خنک شود و آن وقت به اندازه یک پرتقال از مایه ترخینه بر می داریم و با کمک دو کف دست آن را گرد می کنیم

و در آخر روی آن فشار می دهیم تا کمی تخت شود. همه مایه را به همین صورت آماده می کنیم و در سینی می چینیم و در جای خشک سینی را می گذاریم تا کاملا ترخینه ها خشک شوند و آماده برای مصرف شوند.

مواد لازم برای ۴ نفر

دستور پخت

ابتدا لوبیا چیتی و نخود را به صورت جداگانه در کاسه ای می ریزیم و روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم از شب تا صبح و یا ۶ ساعت در روز خیس بخورند و ۲ الی ۳ مرتبه آب را در این مدت خیس خوردن بیرون می ریزیم و مجددا آب می گیریم.

این کار باعث از بین رفتن نفخ حبوبات میشود.ترخینه ها را به مدت ۲ ساعت در کاسه ای قرار می دهیم و روی آن آب می ریزیم تا نرم شوند. یک قابلمه متناسب با مقدار آش انتخاب می کنیم و نخود ،لوبیا را آبکش می کنیم و داخل آن می ریزیم

و همین طور آب ترخینه را نیز بیرون می ریزیم و به حبوبات داخل قابلمه می افزاییم و ۱ الی ۲ لیتر آب روی مواد می ریزیم و روی حرارت ملایم رو به کم اجازه می دهیم تا مواد بپزند. عدس را در کاسه ای می ریزیم و آب روی آن می گیریم تا مدتی خیس بخورد.

پیاز ها را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و حرارت را ملایم می کنیم تا داغ شود و پیاز را در تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوند و طلایی شوند.

بعد سیر ها را پوست می گیریم و می شوییم و خرد می کنیم و بعد از اینکه پیاز ها سرخ شدن در بشقابی می ریزیم و سیرها را داخل تابه می ریزیم تا سرخ شوند.پس از سرخ شدن پیازهای سرخ شده را داخل تابه می ریزیم و با سیر تفت می دهیم

و حرارت را کم می کنیم و زردچوبه و فلفل روی آن ها می پاشیم و از روی حرارت بر می داریم و مجددا تفت می دهیم تا نسوزند زیرا تابه هنوز داغ است و کنار می گذاریم. در تابه ای کوچک روغن می ریزیم و نعناع خشک را در آن می ریزیم

و تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و آنگاه شعله را خاموش می کنیم و تابه را کنار می گذاریم و هنوز تفت می دهیم تا نعناع ها نسوزد. حبوبات را تست می کنیم اگر نیم پز شده بودن عدس را آبکشی می کنیم و به مواد اضافه می کنیم چون عدس زود پخته می شود

و اگر با حبوبات دیگر هم زمان اضافه می کردیم له می شدند. در مرحله بعدی سبزی آشی که شامل تره ، جعفری ، گشنیز و اسفناج یا برگ چغندر است را از قبل پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش قرار می دهیم

و سپس آب اضافه آن ها که خارج شد روی تخته آشپزخانه و یا داخل خردکن می ریزیم تا خرد شود. البته توجه داشته باشید سبزی آشی نباید ریز شود و نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد می شود. پس از پخت کامل حبوبات ابتدا مقداری نمک داخل قابلمه می ریزیم

و سپس سبزی را اضافه می کنیم تا رنگ سبزی ها تا جایی که ممکن است کمتر تغییر کند و درب آش را اصلا نمی گذاریم. در این مرحله ده دقیقه صبر می کنیم سپس نیمی از پیاز داغ و سیر داغ را به مواد آش می افزاییم.

پس ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بعد سبزی ها کاملا پخته اند و کشک را اضافه می کنیم و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد آش منسجم شده و قوام گرفته است.آش را در کاسه ای بزرگ می ریزیم و با پیاز داغ و سیر داغ باقیمانده تزئین می کنیم.نوش جان

همچنین ببینید

آش ترخینه دوغ یکی از غذاهای خوشمزه و محلی شهر اراک است. این آش در شهرهای مختلفی مثل ملایر ، کرمانشاه ، همدان و بروجرد طبخ می شود. ترخینه دوغ یک ماده غذایی دست ساز است که از بلغور گندم تهیه می شود. در شهر اراک این آش خوشمزه را بیشتر در مهمانی ها و مراسم های خاص مانند تعطیلات عید نوروز و سیزده بدر می پزند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ تا ۶ نفر آش ترخینه دوغ تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش ترخینه دوغ در ادامه با هم دوره همراه باشید.

ابتدا بلغور گندم را در آب قرار می دهیم تا خیس بخورد. حدود ۶ ساعت زمان برای خیس خوردن بلغور گندم نیاز است. پس از گذشت این زمان بلغور گندم را آبکشی می کنیم. ماست را خوب می زنیم تا یکدست شود سپس به بلغور اضافه می کنیم.

مخلوط بلغور گندم و ماست را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم تا مواد کاملا بپزند. حدود یک ساعت زمان نیاز است تا مواد بپزند ، در این مدت باید مواد را هر چند دقیقه یکبار هم بزنیم تا ته نگیرد. در پایان پخت زردچوبه ، نمک ، فلفل سیاه ، زعفران و پونه خشک را اضافه می کنیم.

زمانی که مواد به شکل خمیر در آمد حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و صبر می کنیم تا مایه ترخینه کمی سرد شود. سپس به اندازه یک پرتقال از مایه بر می داریم و به آن شکل می دهیم سپس آن را فشار می دهیم تا کمی تخت شود.طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی

به همین ترتیب تمام ترخینه را آماده می کنیم. پس از اینکه ترخینه ها آماده شد آنها را در یک سینی بزرگ می چینیم و در یک جای خشک قرار می دهیم تا آب موجود در مواد ترخینه ها گرفته شود و کاملا خشک و اماده مصرف شوند.

ابتدا باید حبوبات آش را از شب قبل در آب بخیسانیم تا ضمن اینکه نفخ شان برطرف شود ، زمان کمتری نیز برای پخت شان صرف شود. ترخینه ها را نیز باید ۲ ساعت قبل از شروع آشپزی در مقداری آب بخیسانیم تا نرم شوند.

یک قابلمه بزرگ انتخاب می کنیم ، نخود و لوبیا چیتی را به همراه ترخینه ها داخل قابلمه می ریزیم و ۱ تا ۲ لیتر آب اضافه می کنیم تا حبوباتمان کاملا بپزند. در همین حین باید سیر داغ ، نعناع داغ و پیاز داغ را برای داخل آش و تزیین آن آماده کنیم.

سیرها و پیاز ها را به صورت نگینی خرد می کنیم و به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه در روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند. نعناع خشک را هم به صورت جداگانه با مقداری روغن تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد سپس از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.

پس از اینکه نخود ، لوبیا چیتی نیم پز شدند عدس را اضافه می کنیم. دلیل اینکه عدس را حدود ۱ ساعت بعد به دیگر حبوبات اضافه می کنیم این است که عدس زودتر از نخود و لوبیا چیتی می پزد. حالا سبزی آشی را خرد می کنیم.

پس از اینکه حبوبات پختند سبزی آشی را اضافه می کنیم و پس از چند دقیقه نیمی از مخلوط سیر داغ و پیاز داغ را به قابلمه آش اضافه می کنیم. در این مرحله نمک آش را اندازه می گیریم و در صورت نیاز مقداری نمک اضافه می کنیم.

بهتر است بعد از اضافه کردن سبزی آشی درب قابلمه را نبندیم ، زیرا بستن درب قابلمه باعث بد رنگ شدن سبزی آش می شود. پس از اینکه آش جا افتاد آن را در ظرف می کشیم و با نعناع داغ ، پیاز داغ ، سیر داغ و کشک تزیین می کنیم.

سبزی آش ترخینه دوغ شامل تره ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج یا برگ چغندر است. سبزی آشی را باید نسبت به سبزی خورشتی درشت تر خرد کرد. می توانید از سبزی فروشی ها سبزی آماده و خرد شده آشی تهیه نمایید.

سایت بسیار جالبیه ولی من دو بار از مطالبش استفاده کردم دیگه حاضر نیستم وارد چنین سایتی بشم چون هر چی رو ضربدر تبلیغ وسط صفحه میزنم نمیره و واقعا رو اعصابه تبلیغ باید حاشیه کادر باشه نه وسط صفحه که مزاحم مطالعه باشه شما د

سلام و عرض ادب با کلیک روی ضربدر کناری تبلیغ دیگه براتون نمایش داده نمی شه. با آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامی

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Завантаження…

Виконується…

Завантаження списків відтворення…

نیر اسحاقی

آشپز افتخاری

طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی

ترخینه:غذایی است آبکی که از دوغ یا شیر تخمیر شده به دست می‌آید. این غذا از خیس دادن بلغورگندم یا جو در دوغ ترش به مدت ۱۰ روز تهیه می‌شود. در روش دیگر بلغور را به مدت چند ساعت در دوغ می‌پزند . پس از این مدت قطعاتی از این مخلوط خمیر مانند را گلوله کرده و گاهی با افزودن اندکی گیاه خشک پونه آنرا زیر نور آفتاب خشک می‌نمایند.تکه‌های خشک ترخینه را با افزودن حبوبات و سبزی به‌عنوان آش آماده می‌کنند . شاید ترخینه را بتوان به‌عنوان اولین غذای نیمه آماده شناخت.
ترخینه به شکل آش یا سوپ بیشتر در روزهای زمستانی طبخ شده، که خاصیت درمانی برای سرماخوردگی را دارد.

مواد لازم: (برای ۴ ـ ۵ نفر )

ترخینه: ۲ تکه

پیاز: ۱ عدد متوسط

نخود و لوبیا چیتی: از هر کدام نصف لیوان

عدس: ۱ لیوان

سبزی آش پاک شده: حدوداً ۲۵۰ ـ ۳۰۰ گرم

روغن به مقدار لازم

نمک، فلفل قرمز، زردچوبه  به مقدار لازم

کشک، نعنا داغ و پیازداغ به مقدار لازم

* نکته : من ترخینه را از یک خشکبار فروشی‌ که به آن اعتماد دارم می‌خرم. موقع خرید ترخینه دقت کنید که ترخینه‌های تمیز بخرید. چون این ماده غذایی را به صورت خانگی و دستی درست می‌کنند، نظافت جایی که ترخینه در آنجا خشک یا درست می‌شود خیلی مهم است.
طرز تهیه : (زمان پخت: حدوداً ۳ ساعت)

* ترخینه را از شب قبل در آب قرار می‌دهیم تا خیس بخورد.

* نخود و لوبیا را هم می‌پزیم و کنار می‌گذاریم.

* ابتدا پیاز را در قابلمه کمی تفت می‌دهیم تا سبک شود، و مقدار بسیار کم زردچوبه به آن اضافه می‌کنیم.

* ترخینه را با همان آبی که خیسانده‌ایم داخل قابلمه می‌ریزیم و دوباره آب اضافه می‌کنیم در قابلمه را نصفه می‌بندیم (چونکه سر می‌رود) تا حسابی مانند جو لعاب بیندازد و اثری از شکل ترخینه باقی نماند.

* بعد از حدود ۲ ساعتی که ترخینه جوشید، نمک و فلفل را اضافه کرده اگر نخود و لوبیای پخته داشتیم حالا اضافه می‌کنیم. (ولی اگر خام بودند بسته به نوع پخت نخود و لوبیا همراه با ترخینه می‌ریزیم که بپزند.)
* نکته : دقت داشته باشند که نخود و لوبیا را حتما از چند ساعت قبل باید بخیسانند و چند باری آب آنها را عوض کنند تا نفخ موجود در حبوبات از بین برود.

* نیم ساعت بعد از اینکه نخود و لوبیای پخته را اضافه کردیم. ابتدا عدس‌ها را در ظرف دیگری روی اجاق می‌گذاریم و چند دقیقه‌ای می‌جوشانیم تا سیاهی موجود در عدس از بین برود و سپس آبکش کرده و داخل قابلمه می‌ریزیم.

* وقتی که عدس نیم پز شد سبزی را اضافه می‌کنیم.

* وقتی که آش جا افتاد (این آش خیلی آبکی نیست و در همین حدی که در تصویر مشخص است کافیست) حرارت را خاموش می‌کنیم و چند دقیقه‌ای صبر می‌کنیم تا از حالت جوش بیفتد.

* سپس با کشک و نعنا و پیاز داغ تزیین می‌کنیم.

براونی یکی از کیک های غنی شده با کاکائو و شکلات هست . طعم بسیار دلچسب و خوبی داره … مطلب کامل

هر نوع بیسکویتی رو می شه با این نوع تزیین و در مناسبت های مختلف برای سرو در نظر گرفت . شکل زیبا و متفاوت آن باعث جذب مهمان خواهد شد . مطلب کاملطرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی

جدیدترین و متفاوت ترین شیرینی رو از بهارسایت آموزش ببینید … مطلب کامل

این کوکیزها هدیه های خیلی شیک و قشنگی هست که می تونید به هر کسی و در هر مناسبتی تقدیم کنید … مطلب کامل

نارنج یه میوه ای هست که تو کشور ما فراوان یافت میشه . خصوصا تو شهر شیراز.
محصولات جانبی این میوه پرخاصیت هم زیاده .
اینجا با برگ این درخت و تعدادی از خواصش آشنا شده و یه دمنوش ساده باهاش درست میکنیم .
دم كرده برگ نارنج تشنج را از بين مي برد. مطلب کامل

برای تهیه این غذا میتونید از فیلینگ های مختلف بسته به ذائقه خودتون استفاده کنید . مثل انواع مرباها (بدون شهد) و تخم مرغ برای صبحانه ، مواد پیتزا ، انواع سبزیجات و… مطلب کامل

این کاپ کیک ترکیبی از کیک و شکلاته که در کنار کرم شکلات فندقی طعم بی نظیری داره و در روز عشق میتونه یک هدیه از طرف شما برای عزیزانتون باشه. مطلب کامل

تفسیر عشق فقط بین دختر و پسر محدود نمی شه ( البته این رابطه هم یکی از آفریده های خداست و بنوبه خود زیباست) .
عشق رو در خیلی موارد می شه تفسیر کرد ؛ عشق به خدا ، عشق به همسر ، عشق به فرزند ، عشق به والدین ، عشق به کار، عشق به زندگی و …. همه اینا یه نوع عشقه و درنوبه خودشون قابل احترام هستن . … مطلب کامل

دمنوش لیمو نوشیدنی ای گوارا و خوش طعم و رنگه که تو فصل زمستون و برای بهبود سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن می تونیداونو تهیه نموده و نوش جان کنید . مطلب کامل

قورمه سبزی یکی از خورش های اصیل ایرانی هست . البته در هر شهر با توجه به ذائقه خودشون تغییراتی دادن که مطمئنا همه شون خوشمزه هستن… مطلب کامل

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

خمیر هزارلا که توسط خانم مهندس مبینی بصورت حضوری و آنلاین تدریس خواهد شد

این دسر طعم آشنایی داره ، همون طعمی که وقتی می خوری یاد بستنی زعفرونی سنتی ایرانی می افتی …..

استفاده از مطالب این سایت تنها با ذکر نام کامل بهارسایت و لینک مربوطه مجاز میباشد.

قدم اول : آموزش ببینید

قدم دوم : اجرا کنید

قدم سوم : لذت ببرید

طرز تهیه آش ترخینه دوغ اراک در گردشگر

ترخینه یا به گویش اراک (ترخنه) یک نوع آش بلغور می ‏باشد؛ در قدیم روستاهای ایران در فصل فراوانی شیر و ماست، ترخینه را درست می ‏نمودند و برای فصل ‏های دیگر انبار می‏ کردند. ترخینه را شما نیز می ‏توانید درست کنید.

سوالی دارید؟

● در تلگرام، پاسخگوی شما هستیم

لطفا جاوا اسکریپت مرورگر را روشن نمایید.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

این آش خوشمزه و بسیار مغذی از غذاهای محلی اراک می باشد. در این ویدئو طرز تهیه ترخینه نیز آموزش داده شده است.

برای ارسال نظر لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی
طرز تهیه اش ترخینه دوغ اراکی
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *