طبع گل پنیرک چیست

دوره مقدماتی php
طبع گل پنیرک چیست
طبع گل پنیرک چیست

سبد خرید شما خالی است.

نام کاربری یا آدرس ایمیل *

گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار .btnh:hover { background-color: #d2a56a !important; } .btnh{ min-width: 150px; float: left; margin-top: 10px!important; background-color: #800020!important; cursor: pointer; font-size: 14px; color: #fff; padding: 14px 20px; text-decoration: none!important; border: none; transition: all .6s cubic-bezier(.77,0,.175,1); }ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

طبع گل پنیرک چیست

آدرس ایمیل *

دوره مقدماتی php

گذرواژه *

نام خانوادگی *

نام فروشگاه *

آدرس فروشگاه * https://vipshop.flowers/market/

شماره تلفن*

قوانین و شرایط را خوانده و قبول دارم.

مشتری هستم فروشنده هستم

عضویت

نام کاربری یا آدرس ایمیل *

گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار .btnh:hover { background-color: #d2a56a !important; } .btnh{ min-width: 150px; float: left; margin-top: 10px!important; background-color: #800020!important; cursor: pointer; font-size: 14px; color: #fff; padding: 14px 20px; text-decoration: none!important; border: none; transition: all .6s cubic-bezier(.77,0,.175,1); }ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

آدرس ایمیل *

گذرواژه *

نام خانوادگی *

نام فروشگاه *

آدرس فروشگاه * https://vipshop.flowers/market/

شماره تلفن*

قوانین و شرایط را خوانده و قبول دارم.

مشتری هستم فروشنده هستم

عضویت

گیاه پنیرک با نام علمی گیاهی گل‌دار از جنس مالوا (Malva) است. این گیاه با گل‌های بنفش‌رنگ خود اغلب در دشت‌ها می‌روید و ارتفاع آن معمولا به حدود ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. پنیرک، بومیِ غرب اروپا است؛ اما در بخش‌هایی از مدیترانه و شمال آفریقا هم رشد می‌کند و به بیشتر کشورهای انگلیسی‌زبان وارد شده است.طبع گل پنیرک چیست

عجیب‌ترین بخش گیاه پنیرک، مغز و دانه‌های آن است (که به‌خاطر شکل‌شان به پنیرک معروف شده‌اند). لُعاب (موسیلاژ) موجود در گیاه پنیرک ارزش دارویی زیادی دارد و در تهیه‌ی داروهای مختلف از آن استفاده می‌شود. مردم در قدیم گل پنیرک را نیز مصرف می‌کردند.

پنیرک در بیشتر خاک ها، از مناطق ساحلی گرفته تا زیستگاه های طبیعی کوهستانی، با بیش ترین تنظیمات مناسب برای این گیاه مقاوم، یافت می شود.

یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های گیاه پنیرک برای کاهش درد به‌ خصوص در درمان‌های موضعی است. اگر زخم یا جراحتی در پوست خود دارید می‌توانید برگ پنیرک را به‌صورت ضماد روی محل موردنظر قرار دهید.

مواد شیمیایی موجود در برگ گیاه پنیرک، ‌که دارای ویتامین‌های بسیار زیادی است، نه‌تنها سبب بهبودی سریع‌تر می‌شود، بلکه مواد ضددرد خاصی را ترشح می‌کند که به کاهش درد و ناراحتی کمک خواهد کرد.

از خاصیت ضد درد گیاه پنیرک می‌توان برای دردهای داخلی و خارجی استفاده کرد. به‌خاطر همین ویژگی خاص، از پنیرک می‌توان به‌عنوان ماسک صورت یا درمان سردردهای موضعی استفاده کرد.

قرار دادن گیاه پنیرک بر روی زخم، از نفوذ عفونت‌های باکتریایی و سایر عوامل خارجی از طریق جراحت به بدن جلوگیری می‌کند و با این روش سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مصرف برگ، دانه‌ها و سایر بخش‌های گیاه پنیرک نیز به این امر کمک می‌کند.

برای تسکین نیش حشره، سوختگی‌های وسیع، آفتاب‌سوختگی یا خارش پوستی، استفاده از ژل یا پماد حاوی پنیرک می‌تواند در کاهش التهاب و وَرَم تأثیر زیادی داشته باشد و همزمان به ترمیم سریع‌تر آن ناحیه کمک‌ کند.

اگر از روغن پنیرک یا انواع پنیرک خوراکی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را روی مفاصل یا مناطقی که درد دارد قرار دهید.

  • مدل لباس عروسکی کره ای کوتاه
  • اگر از احتقان سینه یا بیماری تنفسی رنج می‌برید، مصرف پنیرک پیشنهادی عالی برای شما است. پنیرک نه‌تنها با تمیز کردن مجاری تنفسی، سینه را صاف می‌کند، بلکه با ویژگی ضدالتهابی خود سبب تسکین سینه و غدد می‌شود. همچنین به افزایش سلامتی و بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند.

    استفاده از پماد پنیرک می‌تواند تأثیرات چشمگیری روی بدن داشته باشد. در حقیقت اگر نگران افزایش سن‌تان هستید یا هر روز چین‌و‌چروک‌هایتان را جلوی آینه وارسی می‌کنید، از ژل یا کِرِم حاوی پنیرک استفاده کنید و پوست‌تان را جوان نگه دارید.

    از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق رامعتدل می‌کند. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

    پنیرک به صورت دم کرده، ادرار آور و زیاد کننده شیر مادران است.

    مخلوط گل پنیرک و گل ختمی برای درمان سرماخوردگی، تسکین سرفه و رفع گرفتگی صدا مفید است.

    دم کرده گیاه پنیرک برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده تنبلی هستند، بسیار مفید است.

    از خواص پنیرک رفع سردردهای یکطرفه شدید (میگرن)، دل پیچه، ورم لوزه‌ها و درد گلو است.

    استفاده از ضماد برگ و ریشه پنیرک روی دمل یا کورک، باعث می‌شود تا بسیار سریع سرباز کنند.

    رفع ناراحتی‌های بواسیر، ورم پلک چشم و بعضی تومورها از دیگر خواص پنیرک است، به این منظور از جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و یا حمام ته نشین استفاده می‌شود.

    طبع گل پنیرک چیست

    برای سوختگی ناشی از آفتاب و آفتاب زدگی، جوشانده 500 گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی مالیده می‌شود.

    مصرف پنیرک به صورت چای در درمان ورم معده و برطرف نمودن التهاب روده توصیه می‌شود و می‌تواند از ایجاد زخم معده جلوگیری نماید که این خاصیت به خاطر وجود موسیلاژ است.

    این گیاه در درمان برونشیت، آمفیزم و سایر ناراحتی‌های مربوط به برونش‌ها به عنوان درمان مکمل مورد استفاده قرار میگیرد.

    نوشیدن جوشانده پنیرک برای بیماری‌هایی نظیر عفونت مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مفید و موثر است.

    استفاده از پنیرک به صورت کرم و یا لوسیون خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان اگزما میتواند مفید باشد، همچنین از خواص پنیرک درمان آکنه، زخم، کبودی و سوختگی پوست نیز هست.

    از دیگر خواص پنیرک، تسکین درد ناشی از گزیدگی زنبور است به این منظور برگ پنیرک را کوبیده و در محل گزیدگی قرار می‌دهند، همچنین برگ تازه ساییده شده با کره گاوی باعث شده هیچ گزنده‌ای، بدن را نگزد.

    نشستن در جوشانده برگ گیاه پنیرک برای رفع سختی‌های رحم و نرم کردن آنها بسیار مفید و موثر است.

    گیاه پنیرک در درمان بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار موثر است.

    برای تهیه کردن دم کرده پنیرک به یک الی دو قاشق گیاه تازه از آن نیاز دارید. گیاه تازه پنیرک را به مقدار نیاز در یک فنجان آب سرد به مدت ۸ ساعت خیس کنید، سپس با حرارت بسیار کم گرم کنید و نگذارید بجوشد و روزانه دو الی سه بار از آن  بنوشید.

    برای تهیه عصاره پنیرک ۵۰ گرم از گیاه تازه پنیرک را در یک لیوان آب داغ برای دو الی سه ساعت خیس کنید و برای چند لحظه با حرارت کم آن را جوش دهید و برای شستشو دست و صورت و استعمال خارجی از آن استفاده کنید.

    برای از بین بردن انواع عفونت، 40‌ گرم گیاه پنیرک را به‌همراه یک لیتر آب جوش به مدت 10‌دقیقه دم کرده، یک فنجان از این دمکرده را روزی سه‌بار بنوشید تا عفونت‌های ادراری، برونشیت و عفونت‌های سرخک و مخملک از‌بین بروند.

    مخلوط گل پنیرک به همراه گل سرخ، بابونه، گل ختمی و بنفشه برای رفع عفونت دستگاه تناسلی زنان بسیار موثر است.

    دمنوش پونه، پنیرک، و شستشوی با سرکه نیز از درمان‌های خانگی برای رفع عفونت زنان است.

    بر روی 5 گرم برگ پنیرک، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه جوشانده شود، همچنین میتوان بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخت و درب آن را بست؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف کرده و استفاده شود، همچنین می‌توان با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن اضافه نمود که اثر آن قویتر میشود. از این ترکیب روزی 3 تا 4 مرتبه استفاده شود.

    نشستن در جوشانده برگ پنیرک برای رفع سختی‌های رحم و نیز نرم کردن آنها و نرم کردن ورم‌های مقعد مفید است.

    درمان سرفه با گیاه پنیرک

    گفته می شود که چای از این گیاه به مادران شیرده کمک می کند تا شیر بیشتری تولید کنند. مالوا سیلوستریس نیز از آن به عنوان یک منبع غذا استفاده می کند.

    دانه های آن شبیه به فندق های جوان هستند و می توانند در سالاد سبز همراه با برگ ها و گل ها قرار بگیرند. استفاده از پنیرک در آشپزخانه عمدتاً فراموش شده است، اما قطعاً سزاوار بازگشت مجدد است.

    دمنوش گل پنیرک دارای ویتامین وB وC فراوان می باشد ، مقوی رحم و ادرار آور است و برای درمان بیماری های کلیه ومثانه مانند سوزش مجاری ادراری و عفونت مثانه بسیارمفید و موثر است.

     

    دمنوش پنیرک برای درمان یرقان و سلامت کبد و پاک کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مفید است.

    این گیاه سمی نیست و هیچ گزارشی از عوارض جانبی و یا تداخل با دیگر داروها برایش وجود ندارد.

    این شامل هم گل ها و هم برگ ها می شود.

    با این حال، دوزهای زیادش می توانند به عنوان ملین مورد استفاده قرار گیرند و موجب اسهال می شوند.

    در برخی از مقالات زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که از این گیاه اجتناب کنند، اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تایید کند که آیا این گیاه ایمن است یا نباید در دوران بارداری استفاده شود.

    اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد پنیرک وجود دارد تا بدانیم استفاده از آن بی خطر است یا خیر.

    بارداری و شیردهی:اطلاعات کافی در مورد استفاده از پنیرک در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد ؛ در مورد استفاده از آن در حد امن پیش بروید و زیاده روی نکنید.

    گیاه پنیرک را به خوبی با مواد شوینده مخصوص سبزیجات ، چندین مرتبه می شوئیم تا کاملا تمیز شود سپس آن را خرد می کنیم و با کمی آب می پزیم . سپس پیاز داغ و سیر داغ می کنیم و کمی زرد چوبه و فلفل به آن می افزاییم و چند تخم مرغ به آن می افزاییم ، سپس این مخلوط را به پنیرک پخته شده اضافه می کنیم و 5 دقیقه درب ظرف را می بندیم تا این مواد طعم دار شوند.این غذای خوشمزه را همراه ماست میل بفرمایید.

    مقاله امروز هم به پایان رسید مقاله امروز چه طور بود؟ در معرفی و توضیح «گل پنیرک چیست؟ خواص پنیرک (طبیعت و خواص درمانی)» موفق بودیم؟ اگر سوالی در گوشه ذهنتان جا مانده، در قسمت دیدگاه از ما بپرسید.
    سعی میکنیم خیلی زود جوابتان را بدهیم. در آخر هم اگر نظری درباره مقاله «گل پنیرک چیست؟ خواص پنیرک (طبیعت و خواص درمانی)» دارید که فکر میکنید جایش در مقاله خالی است حتما مطرح کنید تا بتوانیم از آن استفاده کنیم 😊 این مقاله به کوشش اعضای تیم VIP تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت خرید آنلاین گل و گیاه و مقالات داشته باشیم. در پایان اگر فکر میکنید خواندن این مقاله میتواند برای دوستان شما مفید باشد حتما آن را به اشتراک بگذارید.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه

    نام

    ایمیل

    وب‌ سایت

    عالى بود! یه سوال آیا دم کرده گل یا برگ پنیرک اگه به صورت خوراکى مصرف بشه واسه پوستهاى پیر مفید هست یا نه؟

    سلام بله

    سلام بله

    پنیرک یک گیاه پرخاصیت است که مردم از گل و برگ آن برای تهیه دارو استفاده می کنند.

    پنیرک در بیشتر خاک ها، از مناطق ساحلی گرفته تا زیستگاه های طبیعی کوهستانی، با بیش ترین تنظیمات مناسب برای این گیاه مقاوم، یافت می شود.

    برگ ها، گل ها، غلاف دانه، ریشه ها.

    برگ ها در بهار؛ گل ها در اواخر بهار؛ غلاف دانه در اوایل تابستان.

    ریشه ها می توانند هر زمان که به اندازه کافی برای خود بوته گیاه بزرگ باشند، برداشت شوند.طبع گل پنیرک چیست

    ویتامین های A، B، C، E؛ انولین؛ لعاب، فنول، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ضروری؛ فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، سلنیوم، پتاسیم.

    همانند بسیاری از گیاهان خوراکی، پنیرک نیز سابقه ای طولانی در کاربردهای دارویی دارد.

    پنیرک به دلیل محتوای لعابی بالای آن، گیاهان تسکین دهنده و آرامش بخش را به ویژه برای التهاب، یا برای مجاری ادراری، گوارشی یا تنفسی، به کار برده می شود.

    زنان باردار یا مادران تازه ممکن است دوست داشته باشند بدانند که برگ های پنیرک می توانند مقادیر مفیدی از آهن را فراهم کنند، همچنین روی و بیشتر ویتامین ها.

    بنا بر گزارش ها، همه خانواده پنیرک ها به جز پنیرک پنبه، خوراکی هستند.

    با میزان موکیلاژ زیاد، برگ ها می توانند به عنوان پادزهر اضطراری برای سوزش و یا تحریکاتی که ممکن است ناشی از مصرف اتفاقی گیاهان تند و زننده باشد.

    آشپزهای خلاق می توانند پنیرک را با اسفناج در بسیاری از غذاها از جمله سوپ و سالاد وارد کنند.

    من حتی برگ های پنیرک بزرگ را برای یک ثانیه در روغن داغ سرخ می کنم تا “پاپدام” درست شود.

    هم چنین پنیرک می تواند سوپ را کمی لعاب دار و سفت کند.

    پنیرک به عنوان مهم ترین گیاه در جامعه وجود دارد.

    هر بهار پنیرک در حومه های شهر جمع می شوند.

    در زمان های قدیم، پنیرک یک محصول قحطی و یک غذای سنتی بود که هر ساله در روز استقلال درست می کردند.

    در زمانی که غذای مصری / خاورمیانه ای به نام مولوخیل تهیه می شود، پنیرک معمولی را می توان جانشین خانواده کورچروس الیتوریوس آکا ‘پنیرک جوت’ کرد.

    در چین، ریشه های پنیرک یک جز اصلی و عام هستند و در سوپ استفاده می شوند.

    غلاف دانه را می توان با سفیده تخم مرغ جایگزین کرد، در صورتی که بخواهد مرنگ پنیرک درست کند. غلاف دانه پوست کنده شده را با استفاده از غلاف دانه 3 قسمت آب و 1 قسمت از آن بجوشانید تا مایع به نصف کاهش یابد.

    برای هر نصف لیوان مایع، یک عدد سفیده تخم مرغ، یک قاشق چایخوری فلفل، کمی وانیل و شکر اضافه کنید، بعد آن را انقدر هم بزنید تا حالت کف و فوم شود، درست مثل مرنگ.

    مزایای پنیرک

    برگ ها و غنچه های گل پنیرک شامل مخاط، تانن، فلاونوئیدها، روغن گیاهی، ویتامین C و مواد دیگر هستند.

    آنتوسیانین گلیکوزید مالوین که یک ماده شیمیایی طبیعی است، تنها در گل ها یافت می شود.

    مالوا سیلوستریس به طور سنتی به عنوان یک درمان گیاهی برای آسم، برونشیت، سرفه، عفونت های گلو و آمفیزم استفاده می شود.

    هم چنین برای درمان زخم یا التهاب غشا مخاطی در دهان، گلو، معده و روده ها استفاده می شود.

    استفاده دیگر از این گیاه در داروهای گیاهی سنتی شامل درمان سنگ صفرا، سنگ کلیه، التهاب کلیه، سردرد، یبوست، دندان درد و بی خوابی است.

     

    طبع گل پنیرک چیست

    به علت داشتن عوامل قابض، باکتریایی و خواص ضد التهابی اش، این گیاه می تواند به صورت موضعی به عنوان یک درمان گیاهی برای زخم ها، کورک ها، جوش ها، نیش حشرات، خارش پوست، اگزما، آکنه و تورم مفید باشد.

    پنیرک های معمول، کاربردهای سلامتی مشابه زیادی با مارشملو دارد.

    پنیرک معمول یک گیاه محبوب برای درمان بیماری های تنفسی است و به آن کمک می کند، چون خواص درمانی دارد که می تواند به مشکلات مخاط دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. این گیاه حاوی مقدار زیادی از مواد مخاطی است که بافت ملتهب را با یک لایه محافظ پوشش می دهد.

    چای تهیه شده از برگ ها یا گل های این گیاه می تواند برای درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا به کار رود. گل ها و برگ ها باید قبل از استفاده، به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس بخورند.

    برای حفظ خواص پزشکی این گیاه، نباید جوشانده شوند. امروزه، گل ها و عصاره خشک شده در بسیاری از مخلوط های چای تجاری و داروهای ضد درمانی مورد استفاده قرار می گیرند که برای تسکین سرفه در نظر گرفته شده است.

     

    گفته می شود که چای از این گیاه به مادران شیرده کمک می کند تا شیر بیشتری تولید کنند. مالوا سیلوستریس نیز از آن به عنوان یک منبع غذا استفاده می کند.

    دانه های آن شبیه به فندق های جوان هستند و می توانند در سالاد سبز همراه با برگ ها و گل ها قرار بگیرند. استفاده از پنیرک در آشپزخانه عمدتاً فراموش شده است، اما قطعاً سزاوار بازگشت مجدد است.

    دمنوش گل پنیرک دارای ویتامین وB وC فراوان می باشد ، مقوی رحم و ادرار آور است و برای درمان بیماری های کلیه ومثانه مانند سوزش مجاری ادراری و عفونت مثانه بسیارمفید و موثر است.

    دمنوش پنیرک برای درمان یرقان و سلامت کبد و پاک کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مفید است.

  • خواص فلفل قلمی شیرین
  • دمنوش گل های پنیرک برای رفع زکام و تورم دهان و گلو بسیار موثر است و به علت داشتن موسیلاژ، از داروهای مفید برای درمان سرفه است ، همچنین دمنوش ساقه و برگ آن ، موجب برطرف شدن گرفتگی صدا می شود.

    دمنوش پنیرک سبب درمان دلپیچه می شود و ضد اسهال است . این دمنوش برای رفع تورم های روده ای و معده ای و یبوست به دلیل خواص ملینی آن مفید است . این دمنوش خلط آوربوده و استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام موجب رفع ناراحتی های بواسیر ، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و … می شود.

    دمنوش پنیرک خاصیت نرم کنندگی پوست بدن را دارد و برای درمان جوش بسیار موثر است ، می توان این دمنوش را به صورت لو سیون برای نرم کردن پوست بدن به کار برد.

     

    تهیه چای:

    در یک قوری 2 گرم گل پنیرک و یک لیوان آب سرد می ریزیم و اجازه می دهیم تا 5 دقیقه بجوشد ، سپس در حالیکه این چای در حال جوش است روی آن یک لیوان آب می ریزیم و بعد از یک ربع آن را صاف می کنیم و این چای مفید را می نوشیم.

    1- گل پنیرک، موسیلاژ و آنتوسیانین فراوان دارد که موجب بند آمدن سرفه و رفع گرفتگی صدا می شود.

    2- پس از صاف کردن دم کرده، برای استخراج تمام موسیلاژ گل را فشار دهید و سپس تفاله را دور بریزید.

    3- هنگام تهیه ی فرآورده، بیش از 5 دقیقه آن را نجوشانید، زیرا موجب هیدرولیز موسیلاژ می شود و محصول را کم اثر می کند.طبع گل پنیرک چیست

    4- مصرف این گیاه برای درمان کم خونی، مفید است.

    ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم.

    ب:برگ پنیرک

    برگ پنیرک دارای 8 درصد موسیلاژ و مقداری تانن و فلاونوئید است که پس از هیدرولیز، قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید تولید می کند.

    یک لیوان آب سرد ریخته را روی 5 گرم برگ پنیرک بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید و یا روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و درب آن را بپوشانیم تا دم بکشد ، سپس بعد از 15 دقیقه آن را صاف می کنیم. اگر می خواهید محلول های سرد برگ پنیرک را مصرف کنید ، قبل از مصرف، آن را کمی گرم کنید. برای هر بار مصرف این دمنوش ، یک قاشق عسل به آن بیفزایید تا اثر آن قوی ترشود. روزی سه تا چهار بار این دمنوش را مصرف کنید.

    درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو، درمان تورم های روده ای – معدی

    از ترکیب برگ پنیرک با گیاهان دیگر برای کاهش عوارض سرماخوردگی به خصوص سرفه، استفاده می کنند.

    پنیرک برای سوزش دهان و گلو، سرفه خشک و برونشیت مورد استفاده قرار می گیرد و هم چنین برای مشکلات شکم و مثانه استفاده می شود.برای درمان زخم، برخی افراد پنیرک را در یک لباس مرطوب گرم قرار می دهند و آن را مستقیماً به پوستشان می مالند و یا آن را به آب وان حمام اضافه کنید.در غذاها، پنیرک به عنوان یک عامل رنگ آمیزی به کار می رود. گل پنیرک حاوی مخاط است که از گلو و دهان محافظت می کند و آنها را تسکین می دهد.

    مدارک تایید شده برای:

    _برونشیت.

    _ناراحتی شکمی.

    _مشکلات مثانه ای.

    _اسهال.

    _تحریک دهان و گلو.

    _سرفه خشک.

    _زخم ، املیدن روی پوست یا ریختن در وان حمام .

    شرایط دیگر:

    شواهد بیشتری برای ارزیابی اثربخشی پنیرک برای این کاربردها مورد نیاز است.

    دوزهای ایمن:

    برای تعیین مقدار مناسب این گیاه، باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

    برخی گیاه شناسان این دوز مصرفی را توصیه می کنند:مصرف 5 گرم گیاه ریز شده، خشک شده یا تازه، روزانه و یا دم کرده.

    این گیاه سمی نیست و هیچ گزارشی از عوارض جانبی و یا تداخل با دیگر داروها برایش وجود ندارد.

    این شامل هم گل ها و هم برگ ها می شود.

    با این حال، دوزهای زیادش می توانند به عنوان ملین مورد استفاده قرار گیرند و موجب اسهال می شوند.

    در برخی از مقالات زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که از این گیاه اجتناب کنند، اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تایید کند که آیا این گیاه ایمن است یا نباید در دوران بارداری استفاده شود.

    اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد پنیرک وجود دارد تا بدانیم استفاده از آن بی خطر است یا خیر.

    بارداری و شیردهی:اطلاعات کافی در مورد استفاده از پنیرک در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد ؛ در مورد استفاده از آن در حد امن پیش بروید و زیاده روی نکنید.

    گیاه پنیرک را به خوبی با مواد شوینده مخصوص سبزیجات ، چندین مرتبه می شوئیم تا کاملا تمیز شود سپس آن را خرد می کنیم و با کمی آب می پزیم . سپس پیاز داغ و سیر داغ می کنیم و کمی زرد چوبه و فلفل به آن می افزاییم و چند تخم مرغ به آن می افزاییم ، سپس این مخلوط را به پنیرک پخته شده اضافه می کنیم و 5 دقیقه درب ظرف را می بندیم تا این مواد طعم دار شوند.این غذای خوشمزه را همراه ماست میل بفرمایید.

     

    پنیرک به صورت دم کرده، ادرار آور و زیاد کننده شیر مادران است.

     

    در این مطلب می خوانید

    گیاه پنیرک چیست؟

    خواص گیاه پنیرک

    طبع گل پنیرک چیست

    تسکین درد

    حفاظت از سیستم ایمنی

    فعالیت ضد التهابی

    بیماری‌های تنفسی

    اثرات ضد پیری

    دیگر خواص پنیرک (طبیعت و خواص درمانی) 

    دستور تهیه دم کرده پنیرک:

    گیاه پنیرک به روش های گوناگونی از قبیل: ژل، دمنوش و روغن مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه پنیرک در درمان مشکلات گوارشی، سرماخوردگی، آفتاب سوختگی، مشکلات رحم و…. مورد استفاده قرار می گیرد. با این مقاله درمورد گیاه پنیرک و خواص دارویی آن بیشتر اطلاعات کسب کنید.

     

    گیاه پنیرک چیست؟

    گیاه پنیرک با نام علمی گیاهی گل‌دار از جنس مالوا (Malva) است. این گیاه با گل‌های بنفش‌رنگ خود اغلب در دشت‌ها می‌روید و ارتفاع آن معمولا به حدود ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد. پنیرک، بومیِ غرب اروپا است؛ اما در بخش‌هایی از مدیترانه و شمال آفریقا هم رشد می‌کند و به بیشتر کشورهای انگلیسی‌زبان وارد شده است.

    عجیب‌ترین بخش گیاه پنیرک، مغز و دانه‌های آن است (که به‌خاطر شکل‌شان به پنیرک معروف شده‌اند). لُعاب (موسیلاژ) موجود در گیاه پنیرک ارزش دارویی زیادی دارد و در تهیه‌ی داروهای مختلف از آن استفاده می‌شود. مردم در قدیم گل پنیرک را نیز مصرف می‌کردند.

    خواص گیاه پنیرک

    تسکین درد

    یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های گیاه پنیرک برای کاهش درد به‌خصوص در درمان‌های موضعی است. اگر زخم یا جراحتی در پوست خود دارید می‌توانید برگ پنیرک را به‌صورت ضماد روی محل موردنظر قرار دهید.

    مواد شیمیایی موجود در برگ گیاه پنیرک، ‌که دارای ویتامین‌های بسیار زیادی است، نه‌تنها سبب بهبودی سریع‌تر می‌شود، بلکه مواد ضددرد خاصی را ترشح می‌کند که به کاهش درد و ناراحتی کمک خواهد کرد.

    از خاصیت ضددرد گیاه پنیرک می‌توان برای دردهای داخلی و خارجی استفاده کرد. به‌خاطر همین ویژگی خاص، از پنیرک می‌توان به‌عنوان ماسک صورت یا درمان سردردهای موضعی استفاده کرد.

    حفاظت از سیستم ایمنی

    قرار دادن گیاه پنیرک بر روی زخم، از نفوذ عفونت‌های باکتریایی و سایر عوامل خارجی از طریق جراحت به بدن جلوگیری می‌کند و با این روش سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. مصرف برگ، دانه‌ها و سایر بخش‌های گیاه پنیرک نیز به این امر کمک می‌کند.

    فعالیت ضد التهابی

    برای تسکین نیش حشره، سوختگی‌های وسیع، آفتاب‌سوختگی یا خارش پوستی، استفاده از ژل یا پماد حاوی پنیرک می‌تواند در کاهش التهاب و وَرَم تأثیر زیادی داشته باشد و همزمان به ترمیم سریع‌تر آن ناحیه کمک‌ کند.

    اگر از روغن پنیرک یا انواع پنیرک خوراکی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را روی مفاصل یا مناطقی که درد دارد قرار دهید.

    بیماری‌های تنفسی

    اگر از احتقان سینه یا بیماری تنفسی رنج می‌برید، مصرف پنیرک پیشنهادی عالی برای شما است. پنیرک نه‌تنها با تمیز کردن مجاری تنفسی، سینه را صاف می‌کند، بلکه با ویژگی ضدالتهابی خود سبب تسکین سینه و غدد می‌شود.

    همچنین به افزایش سلامتی و بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند.طبع گل پنیرک چیست

    اثرات ضد پیری

    استفاده از پماد پنیرک می‌تواند تأثیرات چشمگیری روی بدن داشته باشد. در حقیقت اگر نگران افزایش سن‌تان هستید یا هر روز چین‌و‌چروک‌هایتان را جلوی آینه وارسی می‌کنید، از ژل یا کِرِم حاوی پنیرک استفاده کنید و پوست‌تان را جوان نگه دارید.

    دیگر خواص پنیرک (طبیعت و خواص درمانی) 

    از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌کند. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از: 

    پنیرک به صورت دم کرده، ادرار آور و زیاد کننده شیر مادران است.

    مخلوط گل پنیرک و گل ختمی برای درمان سرماخوردگی، تسکین سرفه و رفع گرفتگی صدا مفید است.

    دم کرده گیاه پنیرک برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده تنبلی هستند، بسیار مفید است.

    از خواص پنیرک رفع سردردهای یکطرفه شدید (میگرن)، دل پیچه، ورم لوزه‌ها و درد گلو است.

    استفاده از ضماد برگ و ریشه پنیرک روی دمل یا کورک، باعث می‌شود تا بسیار سریع سرباز کنند.

    رفع ناراحتی‌های بواسیر، ورم پلک چشم و بعضی تومورها از دیگر خواص پنیرک است، به این منظور از جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و یا حمام ته نشین استفاده می‌شود.

  • عکس پارس مشهد
  • برای سوختگی ناشی از آفتاب و آفتاب زدگی، جوشانده 500 گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی مالیده می‌شود.

    مصرف پنیرک به صورت چای در درمان ورم معده و برطرف نمودن التهاب روده توصیه می‌شود و می‌تواند از ایجاد زخم معده جلوگیری نماید که این خاصیت به خاطر وجود موسیلاژ است.

    این گیاه در درمان برونشیت، آمفیزم و سایر ناراحتی‌های مربوط به برونش‌ها به عنوان درمان مکمل مورد استفاده قرار میگیرد.

    نوشیدن جوشانده پنیرک برای بیماری‌هایی نظیر عفونت مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مفید و موثر است.

    ضماد ساییده شده برگهای تازه پنیرک، برای شکستگی اعضا مفید است.

    استفاده از پنیرک به صورت کرم و یا لوسیون خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان اگزما میتواند مفید باشد، همچنین از خواص پنیرک درمان آکنه، زخم، کبودی و سوختگی پوست نیز هست.

    از دیگر خواص پنیرک، تسکین درد ناشی از گزیدگی زنبور است به این منظور برگ پنیرک را کوبیده و در محل گزیدگی قرار می‌دهند، همچنین برگ تازه ساییده شده با کره گاوی باعث شده هیچ گزنده‌ای، بدن را نگزد.

    نشستن در جوشانده برگ گیاه پنیرک برای رفع سختی‌های رحم و نرم کردن آنها بسیار مفید و موثر است.

    گیاه پنیرک در درمان بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار موثر است. 

    دستور تهیه دم کرده پنیرک:

    طبع گل پنیرک چیست

    برای تهیه کردن دم کرده پنیرک به یک الی دو قاشق گیاه تازه از آن نیاز دارید. گیاه تازه پنیرک را به مقدار نیاز در یک فنجان آب سرد به مدت ۸ ساعت خیس کنید، سپس با حرارت بسیار کم گرم کنید و نگذارید بجوشد و روزانه دو الی سه بار از آن  بنوشید.

    برای تهیه عصاره پنیرک ۵۰ گرم از گیاه تازه پنیرک را در یک لیوان آب داغ برای دو الی سه ساعت خیس کنید و برای چند لحظه با حرارت کم آن را جوش دهید و برای شستشو دست و صورت و استعمال خارجی از آن استفاده کنید.

     

    سقف متحرک

    خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

    تور آنتالیا

    خرید بلیط هواپیما

    تور سریلانکا

    تور کیش

    هدایای تبلیغاتی

    دوربین هایک ویژن

    سئو سایت

    مهاجرت به استرالیا

    تور مشهد

    طراحی سایت

    قهوه گانودرما

    چت روم

    خرید فالوور اینستاگرام

    خرید فالوور ایرانی

    خرید فالوور ایرانی

    Ucuz Takipçi Satın Al

    خرید لایک اینستاگرام

    دانلود آهنگ جدید

    آموزش آنلاین زبان

    کلیه حقوق این سایت متعلق به «پارس نیوز» و هرگونه استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

    

    دم کرده گل ها یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان برطرف کننده تورم دهان و گلو مصرف می شود.خواص درمانی :طبیعت: از نظر طب سنتی ایران این گیاه طبیعتی معتدل و تا حدودی سرد و تر دارد.خواص:- دمنوش گل پنیرک برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی موثر است.

    – دمنوش آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند، توصیه می‌شود.طبع گل پنیرک چیست

    – دم کرده گل ها یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان برطرف کننده تورم دهان و گلو مصرف می شود.

    – انسداد مجاری کبد را باز می کند و موجب ازدیاد ترشح ادرار می شود.

    – همچنین تأثیر آن در درمان سرماخوردگی تأیید شده است.موارد منع مصرف:- افرادی که سابقه آلرژی به گیاهان دارویی دارند باید در مصرف پنیرک احتیاط نمایند.- بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که بدنشان به تغییرات قند خون حساسیت نشان می دهد، باید با توجه بیشتری این گیاه را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب کاهش قند خون گردد.طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری گل پنیرک را در یک قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد روی آن می ریزیم و اجازه می دهیم که به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.مشخصات :پنیرک گیاهی است علفی ، پایا و چند ساله که ارتفاع آن به ۶۰ سانتی متر نیز می‌رسد. برگ‌های آن این گیاه خودرو و حالت دایره ای و دندانه دار دارد و گل‌های آن بنفش رنگ و کوچک هستند. قسمت مورد استفاده گیاه پنیرک، برگ و گل آن می‌باشد.دمنوش گل پنیرک با طعمی ملایمی که دارد میتواند بدون شیرین کننده هم اغلب ذائقه ها را راضی کند. این بسته به سلیقه ی شماست. البته به علت اینکه بیشتر خواص دارویی دارد بهتر است که با عسل شیرین شدود.

     

    منبع:farateb.com

    داروخانه گیاهی بیتوته

    خرید روغن آرگان خالص و اصل

    با فضای مجازی کسب و کارت رو نجات بده!

    مرکز رسمی ومعتبر آموزش درحوزه سلامت

    انواع مغزیجات بی نظیر و مفید برای سلامتی

    گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی

    بدون بخیه و خونریزی ایمپلنت کن!

    اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

    آفر ویژه عدسی سن سیتی( فتوکرومیک)

    لذت نوشیدن آب سالم و گوارا

    بااین روش در 1جلسه بدون درد ایمپلنت کن!

    تقویت مو، ابرو و ناخن با این روغن طبیعی!

    عدسی فتوکرومیک روبا%50تخفیف سفارش بده

    آموزش ماساژ به صورت آکادمیک و عملی

    مشاوره تخصصی اینترنتی کردن کسب و کار

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    در حدود ۲۵ تا ۳۰; متن را ببینید.

    Axolopha (DC.) Alef.Dinacrusa G. Krebs[۲]

    پَنیرَک از گیاهان خزنده و پایا با بلندای ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر(در برخی شهرهای ایران مثل دزفول 50سانتی متر) و ساقه‌های ستبر، شاخه‌شاخه و کرک‌دار و منشعب و رنگ گل‌ها آبی و صورتی و میوه مسطح است.
    این سرده در ایران ۱۰ گونه گیاه علفی یک‌ساله یا چندساله دارد. این گیاه در درمان سرماخوردگی مؤثر است و در اغلب نقاط ایران به ویژه در استان خوزستان و شهرستان اندیمشک و دشت های اطراف آن شهرستان به صورت وفور در می‌روید.

    در متون قدیمی فارسی به پنیرک، تریندینگ، خورپرست، آفتاب‌پرست و آفتاب‌گردک هم می‌گفتند. در عربی به آن خُبازی و خُبازا و در زبان هندی خباجی می‌گویند. در طب سنتی نام ملوخیا و ملوکیه هم به‌کار رفته که از یونانی μαλάχη (ملاخه) گرفته شده‌است. در متون قدیمی، خلمیط، بقلةالیهودیه، و خبازی بستانی هم نوشته‌اند.
    پنیرک را در کرمان و شیراز ختمی (خطمی) و نان کلاغ و خرو و در گیلان پین‌دیره می‌گویند. در مناطق جنوبی‌تر ایران بویژه در استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و فارس به آن تولَه می‌گویند.
    در منطقه آذربایجان با نام “هَمَه گوجی” شناخته میشود.

    پنیرک با نام علمی Malva sylvestris در عربی خبازی نامیده می‌شود. گیاهی است علفی، به ارتفاع تا ۶۰ سانتی‌متر و پایا. به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط می‌روید و برای استفاده نیز کشت می‌گردد.
    طبع گل پنیرک چیست

    قسمت مورد استفادهٔ پنیرک برگ و گل می‌باشند. البته در اکثر نواحی، گل پنیرک مورد استفاده قرا می‌گردد. این گیاه در ایران رویش ندارد و گونهٔ نزدیک به آن به نام M.neglecta مورد استفاده قرار می‌گیرد. گونهٔ موجود در ایران، به بلندی گونهٔ اول نیست و به حالت تقریباً خوابیده‌است و حداکثر تا ۴۰ سانتی‌متر مرتفع می‌شود. برگ‌ها دارای حالت دایره‌ای و دندانه دار و گل‌ها، بنفش رنگ و کوچک هستند.

    قسمت مورد استفادهٔ پنیرک در ایران، گل‌های بنفش رنگ خشک شدهٔ آن می‌باشد. محل رویش گیاه در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران، آذربایجان، آستارا، اصفهان، نواحی مرکزی ایران، خراسان، دامغان، سمنان، بهبهان، جنوب ایران، کرمان، بلوچستان و سایر نقاط می‌باشند.

    از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب گزیدگی مفید است، دم کردهٔ ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌سازد.

    در درمان التهاب‌های تنفسی و جوش‌های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.

    برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل یا کورک قرار گیرد باعث می‌شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

    جوشاندهٔ آن برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مؤثر و مفید است، دم کردهٔ آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند، توصیه می‌شود.

    در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می‌شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

    برای رفع جوش‌های صورت نیز می‌توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی‌های محل جوش را تسکین می‌دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی‌ها مؤثر است.

    در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم‌کننده و خنک‌کننده استفاده می‌شود، ۳۰۰ گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می‌جوشانند و به عنوان مسکن می‌خورند.

    استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی‌های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.

    از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می‌آید که اثر نرم‌کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می‌بخشد.

    برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب زدگی، جوشانده ۵۰۰ گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می‌مالند.

    برای رفع سردردهای یک طرفه شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین اثر مفید دارد.

    گل‌های پنیرک بیش از ۱۰ درصد موسیلاژ دارند. این موسیلاژ در اثر هیدرولیز، تبدیل به گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک می‌شود. هم چنین گل‌های پنیرک حاوی مقدار کمی تانن و حدود یک دهم درصد لوکوآنتوسیانین‌ها و ۷ درصد آنتوسیانین‌ها می‌باشد (نسبت به وزن خشک گل).

    دم کردهٔ گل‌ها به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان ضد نزله(زکام) و تورم دهان و گلو مصرف می‌شود. از سویی چون دارای خاصیت قابض ضعیف است، تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می‌کند.

    در طب عوام از خوراکی آن، به منظور مشکلات مثانه و به صورت ضماد موضعی در التیام زخم‌ها استفاده می‌شود. از رنگ آن(آنتوسیانین‌های آن)، برای مواد غذایی استفاده می‌شود.

    مهمترین اثرات گزارش شده عبارتند از: ضد درد، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط‌آور و مقوی رحم.

    تهیه چای: بر روی ۲ گرم از گل‌ها، یک لیوان آب سرد ریخته و حداکثر ۵ دقیقه می‌جوشانیم. هم چنین می‌توان بر روی همین مقدار گل، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و پس از ۱۵ دقیقه، صاف نموده و میل کنیم.

    برگ حاوی حدود ۸ درصد موسیلاژ می‌باشد که پس از هیدرولیز، تولید قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید می‌کند. هم چنین حاوی مقدار تانن و فلاونوئید است.

    بر روی ۵ گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود ۵ دقیقه می‌جوشانیم یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می‌ریزیم و بهتر است در آن را بپوشانیم؛ آن گاه پس از ۱۵ دقیقه صاف می‌کنیم. البته بهتر است محلول‌های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می‌شود. این میزان مصرف را می‌توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.

    اثرات مهم برگ پنیرک مشابه با گل‌های آن است؛ به ویژه جهت درمان تورم قسمت‌های بالای راه‌های تنفسی و گلو، تورم‌های روده‌ای – معدی، مناسب است.

    برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون‌های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان دیگر وجود دارد.

    تاکنون عوارضی از مصرف گل یا برگ پنیرک گزارش نشده‌است.[۴]

    گیاه پنیرک موجود در ایران(Malva neglecta)، از نظر خواص دارویی مشابه با پنیرک موجود در نقاط دیگر دنیا است. این دو گونه گیاه از یک جنسی هستند که شرح آن داده شده‌است.

    خواص گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین‌ها، کامل ترمی باشد.
    طبع گل پنیرک چیست

    برای استفاده از خواص کامل پنیرک، می‌توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد.

    چون اثرات پنیرک با گل ختمی هم جهت است، می‌توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی جهت تهیهٔ موسیلاژ مربوط، به ویژه در سرماخوردگی، تسکین سرفه به عنوان خلط‌آور و رفع گرفتگی صدا استفاده کرد.

    برای جمع‌آوری گل‌ها، بهتر است در زمان بازشدن گل‌ها که اکثراً در تابستان است، این کار صورت گیرد، جمع‌آوری برگ‌ها در فصل بهار باید صورت گیرد.

    در بازار ایران، فقط گل پنیرک به صورت خشک شده (بنفش رنگ) وجود دارد که می‌توان طبق روش ذکر شده، از آن استفاده کرد.

    مصرف زیاد آن سست‌کننده معده‌های ضعیف است. برای مزاج‌های سرد و تر مناسب نیست.

    مصرف پنیرک ممکن است با داروهای گوارشی و مشکلات تنفسی تداخل داشته باشد. [۵]

    افشار سیستانی، ایرج، جزیره هندرابی و دریای پارس، تهران: مؤلف، ۱۳۷۱. ص. ۸۵.

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » پنیرک: پنیرک چیست / خواص پنیرک / مضرات پنیرک / خواص جوشانده و دمنوش آن

    پنیرک : گیاه و دمنوش آن پرخاصیت است.

    با توجه به خاصیت ضد التهابی این گیاه، پنیرک می تواند برای درمان زخم و یا التهابات معده و روده و گلو موثر باشد.

    سنگ کلیه و یا سنگ کیسه صفرا با این گیاه دفع می شود.

    یبوست، بی خوابی و دندان درد، همگی با پنیرک می توانند تسکین یابند و رفع شوند.طبع گل پنیرک چیست

    دمنوش پنیرک به درمان التهابات و بیماری های تنفسی کمک به سزایی کرده و در، درمان سرفه نیز موثر است.

    پنیرک, پنیرک چیست, خواص پنیرک, مضرات پنیرک

    مصرف پنیرک به مادران شیرده پیشنهاد می‌شود چرا که یک منبع غذای خوب به حساب می آید و سبب افزایش شیر آنها می شود.

    دمنوش پنیرک تاثیرات مثبتی به روی دستگاه ادراری و تناسلی دارد.

    این دمنوش خاصیت نرم کنندگی پوست بدن و ضد جوش دارد.

    در درمان یرقان، سلامت و پاکسازی کبد نیز عملکرد خوبی دارد.

    جوشانده آن اسهال خونی را نیز رفع می کند.

    در این مقاله از نایریکا به پنیرک، خواص پنیرک و مضرات آن می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

    پنیرک از گیاهان خزنده و از تیره پنیرکیان است.

    در کتب سنتی گیاه پنیرک را به سه نوع تقسیم‌بندی کرده‌اند:

    بستانی، بری و صغیر بری که نوع اصلی آن است.

    برگ گیاه پنیرک گرد و دایره مانند بوده، بیمزه و کمی خشن است، خصوصا پشت برگ آن و گلهای آن کوچک و سرخ مایل به بنفش هستند.

    پنیرک گیاهی پایا، علفی، یک تا چند ساله است که ارتفاع آن تا ۶۰ سانتی‌متر هم می‌رسد.

    این گیاه به صورت خودرو در بسیاری از نقاط می‌روید و برای استفاده دارویی نیز کاشته می‌شود.

    پنیرک چیست

    محل رویش گیاه پنیرک در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران در آذربایجان و آستارا، نواحی مرکزی ایران در دامغان، سمنان و اصفهان و برخی نقاط جنوب ایران است.

    قسمتهای مورد استفاده گیاه برگ، ریشه و گل این گیاه است که پس از خشک کردن دور از رطوبت و نور مستقیم و در ظروف سربسته غیر پلاستیکی نگهداری می‌شود.

    این گیاه دارای ویتامین A، B و C بوده، گلهای پنیرک بیش از ۱۰ درصد موسیلاژ دارند.

    پنیرک به صورت دم کرده، ادرار آور و زیاد کننده شیر مادران است.

    مخلوط گل پنیرک و گل ختمی برای درمان سرماخوردگی، تسکین سرفه و رفع گرفتگی صدا مفید است.

    دم کرده گیاه پنیرک برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده تنبلی هستند، بسیار مفید است.

    از خواص پنیرک رفع سردردهای یکطرفه شدید (میگرن)، دل پیچه، ورم لوزه‌ها و درد گلو است.

    استفاده از ضماد برگ و ریشه پنیرک روی دمل یا کورک، باعث می‌شود تا بسیار سریع سرباز کنند.طبع گل پنیرک چیست

    خواص پنیرک

    رفع ناراحتی‌های بواسیر، ورم پلک چشم و بعضی تومورها از دیگر خواص پنیرک است، به این منظور از جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و یا حمام ته نشین استفاده می‌شود.

    برای آفتاب سوختگی، جوشانده ۵۰۰ گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی مالیده می‌شود.

    مصرف پنیرک به صورت چای در درمان ورم معده و برطرف نمودن التهاب روده توصیه می‌شود و می‌تواند از ایجاد زخم معده جلوگیری نماید که این خاصیت به خاطر وجود موسیلاژ است.

    این گیاه در درمان برونشیت، آمفیزم و سایر ناراحتی‌های مربوط به برونش‌ها به عنوان درمان مکمل مورد استفاده قرار میگیرد.

    نوشیدن جوشانده پنیرک برای بیماری‌هایی نظیر عفونت مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مفید و موثر است.

    ضماد ساییده شده برگهای تازه پنیرک، برای شکستگی اعضا مفید است.

    استفاده از پنیرک به صورت کرم و یا لوسیون خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان اگزما میتواند مفید باشد، همچنین از خواص پنیرک درمان جوش و آکنه، زخم، کبودی و سوختگی پوست نیز هست.

    از دیگر خواص پنیرک، تسکین درد ناشی از گزیدگی زنبور است به این منظور برگ پنیرک را کوبیده و در محل گزیدگی قرار می‌دهند، همچنین برگ تازه ساییده شده با کره گاوی باعث شده هیچ گزنده‌ای، بدن را نگزد.

    نشستن در جوشانده برگ گیاه پنیرک برای رفع سختی‌های رحم و نرم کردن آنها بسیار مفید و موثر است.

  • طرز مصرف به در بارداری
  • گیاه پنیرک در درمان بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار موثر است.

    این گیاه سمی نیست و هیچ گزارشی از عوارض جانبی و یا تداخل با دیگر داروها برایش وجود ندارد.

    این شامل هم گل ها و هم برگ ها می شود.

    با این حال، دوزهای زیادش می توانند به عنوان ملین مورد استفاده قرار گیرند و موجب اسهال می شوند.

    در برخی از مقالات زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که از این گیاه اجتناب کنند، اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تایید کند که آیا این گیاه ایمن است یا نباید در دوران بارداری استفاده شود.

    مضرات پنیرک

    اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد پنیرک وجود ندارد تا بدانیم استفاده از آن کاملا بی خطر است یا خیر.

    افرادی که سابقه آلرژی به گیاهان دارویی دارند باید در مصرف پنیرک احتیاط نمایند.

    بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که بدنشان به تغییرات قند خون حساسیت نشان می دهد، باید با توجه بیشتری این گیاه را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب کاهش قند خون گردد.

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)طبع گل پنیرک چیست

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    جریان تحریف به دنبال کتمان قدرت گرفتن ایران در عرصه‌های گوناگون است

    اعضای هیئت رئیسه فراکسیون طب سنتی انتخاب شدند

    جهانگیری:‌ ثبات و امنیت لبنان برای همه کشورهای منطقه مهم است

    خبرنگاران می توانند با پرسشگری و مطالبه گری زمینه ساز توسعه و پیشرفت شوند

    طیبی: مطمئن هستم با بنفیکا قهرمانی های زیادی کسب می کنم

    چرا فیفا جواب فدراسیون فوتبال را نمی‌دهد؟

    پیام تبریک رییس اورژانس کشور به مناسبت روز خبرنگار

    پلیس فتا مرجع هماهنگ کننده امنیت سایبری کسب و کارها

    حذف ویدیوی ترامپ در فیس بوک و توییتر

    پلیس فتا مرجع هماهنگ کننده امنیت سایبری کسب و کارها

    آمریکا برای تهیه واکسن “کووید-۱۹” یک میلیارد دلار دیگر هزینه کرد

    ویدئو / از گام روسیه در تولید واکسن کرونا تا طراحی هواپیمای مافوق صوت

    ودیعه مسکن: جزئیات / آخرین اخبار ودیعه مسکن / ثبت نام / مبلغ و شرایط ودیعه مسکن

    مالکی: آمریکا هرگز نمی‌تواند مورد اعتماد ملت ایران باشد

    وحیدی: آموزش مجازی دانش‌آموزان تابع استاندارد مشخصی باشد

    آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی دو طرح مالیات بر خانه‌های خالی و قیر رایگان در دستور کار

    آصفری: باید از امیدواری بی ثمر به کشورهای اروپایی دست کشید

    هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به کوه دماوند تعرض و دخل‌وتصرف داشته باشد

    اراده ایران گسترش روابط باافغانستان است/ ایران همواره درکنار ملت ودولت افغانستان حضور داشته است

    عربشاهی: پرسپولیس باید در خط حمله و دفاع چپ تقویت شود/ موفقیت در آسیا دور از دسترس نیست

    پاشازاده: این فوتبالی است که شاهین باید بازی کند/ با اسم من بازی کردند

    فعالیت اورژانس بانوان در سه پایگاه در تهران

    توضیح پلیس درباره علت ترافیک نیمه‌سنگین آزادراه کرج – قزوین

    سیم‌کارت‌های گم‌شده در معرض بیشترین سوءاستفاده‌ها

    تولید نرم‌افزار نظارت تصویری هوشمند توسط محققان دانشگاهی

    آیا امکان حیات در زیر سطح مریخ وجود دارد؟

    اتمام ۲۰امین روز قمری ماه‌نورد چین در نیمه پنهان ماه

    سرده پنیرک گیاهانی مانند ختمی و برخی علف های هرز را هم جزو گونه های خود دارد.که خواص طبی همه آنها دریک راستا است.اما اینجا منظور پنیرک بیابانی است که گل های ریز بنفش با رگه ها و لبه های ارغوانی دارد و بعد از خشک شدن بنفش می گردد.شاخه های نیمه خوابیده و دانه های گرد و برگ های دندانه دار دارد.خواصی که نام بردیم فقط مربوط به گل های آنست.دقت کنیم پنیرک کاشتنی مرطوب تر از نوع بیابانی است. گل این گیاه خواص طبی خوبی دارد و ریز و بنفش رنگ است داروی خوبی برای یبوست روده ها و خشکی مزاج است.طبع سرد و تر دارد.در یبوست نوع صفراوی خصوصا در افراد گرم و خشک بسیار عالی است.یک قاشق پودر آن را به آب سرد اضافه کرده 20 دقیقه صبر میکنیم سپس صاف کرده شکر قرمز زده و مایع بسیار خوشرنگ حاصل را میل میکنیم.در کرمان برای شکستن حرارت بدن در تابستان ازین شربت استفاده میشود.این شربت برای سرفه های خشک و حساسیتی و سوزش ادارار هر 8 ساعت یکبار تجویز می گردد.دقت کنیم فاصله استفاده از ان نباید کمتر از 6 ساعت باشد.این دارو جایگزین مناسبی برای سیلاکس (سنا با زیره یا گشنیز یا…)است. و عوارض سنا را هم ندارد.اما دقت کنیم در معده های سرد باعث سستی معده می گردد و حتما باید با شکر یا عسل میل شود.این گیاه بسته به مزاج شخص برای تقویت گوارش-گرفتگی صدا-ازدیاد شیر-فرونشاندن تب و حرارت-رفع یبوست التهابی-رفع التهابات-سینوزیت خوبست.معمولا چند ساعت بعد غذا استفاده شده و مصلح سردی زیاد آن شکر است.


    Powered By
    BLOGFA.COM

    طبع گل پنیرک چیست
    طبع گل پنیرک چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *