طبع كندر چيست

دوره مقدماتی php
طبع كندر چيست
طبع كندر چيست

مجله باسلام

مجله » تغذیه، سلامتی و زیبایی » کندر چیست و فوایدش کدام است؟

کندر (کُندُر) نوعی صمغ است که از پوست درختی بومی مناطق بسیار گرم زمین به دست می‌آید. این صمغ شفاف، خواصی دارد که می‌شود با آن بعضی بیماری‌ها را درمان کرد و به سلامتی بیشتر دست یافت؛ هر چند که طعم این صمغ معطر، کمی تلخ و گس باشد.

صمغ کندر خواصی دارد که گاهی دور از انتظار و غافلگیرکننده به نظر می‌رسند و تا کسی خودش نیازموده باشد شاید نتواند وجود این‌همه خاصیت را یک‌جا و در یک ماده به ظاهر ساده، باور کند. این‌که چطور یک صمغ ساده می‌تواند این‌همه خاصیت داشته باشد را تنها می‌توان این‌گونه پاسخ داد: این، یکی از رموز آفرینش است.

طبع كندر چيست

دوره مقدماتی php

مصرف کندر می‌تواند قدرت حافظه را تقویت کند و به کسی که از ضعف حافظه و ضعف در به خاطرسپاری رنج می‌برد کمک کند. ولی کندر چطور این کار را می‌کند؟ به نظر می‌رسد از طریق دفع بلغم. بله. کندر می‌تواند غلبه بلغم در بدن را که یکی از عوامل ضعف حافظه است از بین ببرد و ما را صاحب حافظه‌ای قدرتمند نماید.

از طرف دیگر، مصرف کندر برای مبتلایان به آلزایمر هم که در معرض از دست دادن همیشگی حافظه هستند کمک می‌کند که جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند و روند رشد بیماری را کند کنند.

برای استفاده بیشتر از فواید کندر در تقویت حافظه، می‌توان آن را به صورت ناشتا و همراه با عسل یا مویز مصرف کرد.

اگر با مشکل گرفتگی صدا مواجه هستید، مصرف کندر را در دستور کار قرار بدهید تا به مرور متوجه باز شدن صدایتان شوید. خوردن صمغ کندر باعث کاهش خش صدا و صاف شدن آن می‌شود. کندر می‌تواند، خلط و ترشحات پشتِ حلقی را برطرف کند و از این طریق، خشونت صدا را برطرف کمد.

می‌شود کندر را جایگزین آدامس کرد و از فوایدش در استحکام دندان‌ها و لثه بهره‌مند شد.

تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم کندر بعد از هر وعده غذایی، به کاهش چربی خون کمک می‌کند و از این طریق بر روی کاهش میزان قند خون نیز اثر می‌گذارد. بنابراین کندر می‌تواند خوراکی خوبی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ باشد.

در ترکیبات کندر، موادی وجود دارد که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و از این طریق به کشتن باکتری‌های موجود در دهان و در نتیجه رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

در صورتی که کندر با آب سرد خورده شود، می‌تواند اسهال را برطرف کند و باعث قطع شدن استفراغ گردد.

در احادیث هم به کندر اشاره شده است:

حضرت رسول(ص) فرموده‌اند: «کندر بخورید؛ زیرا همان‌طور که انگشت، عرق را از پیشانی پاک می‌کند، کندر هم سوزش قلب را می‌برد و کمر را محکم، و عقل را زیاد می‌کند و ذهن را ذکاوت، و چشم را جلا می‌بخشد، و فراموشی را از میان می‌برد» (بِحار الاَنوار، ج ۵۹، ص ۲۹۴).

بهترین نوع کندر، آن کندری است که تازه باشد و در عین حال درونش ناخالصی نداشته باشد. از طرفی دیگر، سفید باشد و خیلی زود شکسته نشود.

من از کندر مثل آدامس استفاده کردم بوی دهانم خوشبو شد اما معده رو سفت می کنه

چه جالب

شما باسلامی‌های عزیز، می‌توانید با عضویت در خبرنامه مجله‌ی باسلام، از آخرین قصه‌های موفقیت غرفه‌داران، محصولات معرفی شده، آموزش‌های روز، مطالب جذاب مرتبط با سلامتی و زیبایی و تغذیه و کلی مطالب مفید دیگر مطلع شوید. برای این کار فقط کافی‌ست آدرس ایمیل‌تان را وارد کنید و منتظر ما باشید.

کندر چیست؟

کُندُر (Olibanum) نام یک گیاه با مصارف دارویی است که در عربی به آن “صمغ معنوی” گفته می شود. کندر در اندازه و رنگ‌ های مختلف در بازار موجود است و گفته می‌شود کندر سفید بهتر از دیگر انواع آن است. کندرهایی که هنگام سوختن، دود کمتر و اشتعال بیشتری ایجاد می‌کند، کمتر ناخالصی دارد. کندر توسط مصریان، یهودیان، یونانیان، رومیان و ایرانیان برای اهداف عمومی و روحی مصرف میشده است. کندر پس از جوشاندن به ماده‌ ای به نام سقز تبدیل می‌شود که مانند آدامس حالت ارتجاعی دارد، با این تفاوت که اگر سقز را قورت دهید هضم می‌شود. ترشی بنه شک از میوهٔ نرسیده و خام کندر که بنه شک نام دارد درست می شود.با دانه های رسیده کندر هم بنه شور درست می شود که انواع تنقلات محسوب می شود. این گیاه پر استفاده دارای شیره نیز هست که از شیره کندر به عنوان خوشبو کننده استفاده می‌شود و به همین جهت عده ای همزمان با دود کردن اسپند دانه، شیره کندر می‌سوزانند. طعم شیره یا عصاره کندر بسیار تلخ است و میوه کندر پوسته‌ ای چرب دارد و به اندازهٔ یک نخود است که بعضی ها میوه کندر را به صورت خام می‌خورند. در استان فارس به درختی که کندر از آن به دست می‌آید بَنه می‌گویند و میوه کندر را میکوبند و غذایی به نام آب بنه با آن درست می کنند.

عکس کندر

علیرغم خواص درمانی و فواید بیشمار کندر همانند تمام گیاهان دارویی در مورد کندر نیز استفاده صیحیح و به اندازه بایستی مورد توجه قرار بگیرد. با توجه به تحقیقاتی که روی بیش از ۱۰۰ نفر از مادرانی انجام شده است که قبل از زایمان به مدت طولانی (۳ الی ۴ ماه) از کندر استفاده کرده‌اند، معلوم شد که مصرف بیش از حد آن موجب بیش‌ فعالی کودکان آنها شده است، اما مادرانی که به مدت یک ماه یا کمتر از کندر استفاده کرده‌اند کودکانشان بیش‌ فعال نشده و همچنین از هوش بالایی برخوردارند.

برای مصرف کندر، ابتدا کندر را بکوبید و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از کندر کوبیده شده را در یک استکان آب حل کرده و مصرف کنید. البته می‌توانید کندر را در دهان گذاشته و به صورت آدامس بجوید ولی در این حالت مزه کندر کمی تلخ است.

طبع كندر چيست

از نظر حکمای طب سنتی، طبع کندر گرم و خشک است.

در روایات پزشکی اسلامی کندر گیاهی مفید و باارزش است و خواص گوناگونی دارد. در برخی روایات آمده است که کندر برگزیده انبیاء است و مریم (ع) از آن کمک می‌جست و هیچ دودی از دود آن زودتر به آسمان بالا نمی‌رود و دودش شیطان را می‌راند و مرض را دفع می‌کند، بنابراین از آن محروم نمانید. امام رضا علیه‌السلام درباره اهمیت و ارزش این گیاه مفید می‌فرماید: هیچ پیغمبری مبعوث نشد مگر به حرام بودن خمر سخن گفت و این که خدا هر چه می‌خواهد می‌کند و این که در میراثش کندر وجود داشت. امام رضا علیه‌السلام هم به این گیاه مفید توجه داشته و از آن بهره می‌بردند. در روایتی معمر بن خلاد می‌گوید: حضرت رضا علیه‌السلام هنگامی که در خراسان بودند، وقتی نماز صبح را ادا می‌کردند، در سجاده خود می‌نشستند تا آن گاه که آفتاب طلوع می‌کرد، بعد برای آن جناب یک کیسه سر بسته که در آن تعدادی مسواک قرار داشت حاضر می‌کردند و مسواک می‌نمودند. بعد از این کار کندر می‌آوردند و آن را مصرف می‌فرمودند.  

امام رضا علیه‌السلام توصیه می‌فرمایند: به زنان حامله کندر بخورانید که اگر بچه‌ی شکمش پسر باشد با قلبی پاک، دانا و شجاع متولد شود و اگر دختر باشد، خوش‌اخلاق و زیبا می‌شود و نزد شوهرش نیز سعادتمند و خوشبخت می‌گردد.

کندر ویژگی‌های دیگری هم دارد، از جمله آنکه برای دستگاه گوارش و معده مفید بوده و به هضم غذا کمک می‌کند. دراین‌باره امام رضا (ع) می‌فرماید: زیاد کندر بخورید و آن را در دهان نگه دارید و خوب بجوید. جویدن آن برای من، دوست‌داشتنی‌تر است. کندر بلغم را از معده می‌شوید و معده را پاک‌سازی می‌کند و عقل را قوی می‌گرداند و غذا را گوارا می‌سازد.

یکی از خواصی که برای کندر نقل شده تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری است. دراین‌باره حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: سه چیز حافظه را زیاد می‌کند و بلغم را از بین می‌برد، قرائت قرآن، عسل و کندر.

در همین زمینه در کتاب فقهی منسوب به امام رضا علیه‌السلام به نقل از امام کاظم علیه‌السلام آمده است: در عسل، درمان هر دردی است، هر کس ناشتا یک انگشت از آن را بلیسد، این عسل بلغم را پایان می‌دهد، صفرا را فرومی‌نشاند، تلخه‌ی سیاه (زرداب) را مانع می‌شود، ذهن را صفا می‌بخشد و اگر که همراه با کندر خورده شود، حافظه را نکو می‌سازد.

پیامبر اکرم (ص) نیز می‌فرمایند: کندر بخورید، زیرا همان‌طور که انگشت، عرق را از پیشانی پاک می‌کند، کندر هم سوزش قلب را می‌برد و کمر را محکم و عقل را زیاد می‌کند و ذهن را ذکاوت و چشم را جلا می‌بخشد و فراموشی را از میان می‌برد.

امام علی (علیه‌السلام) نیز درباره‌ی خواص کندر فرموده‌اند: جویدن کُندر دندان‌ها را محکم و بلغم را دفع می‌کند و بوی بَد دهان را از بین می‌برد.

نتایج تحقیقات سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که ترکیب‌های فعال موجود در صمغ کندر، مانع بروز سرطان پروستات می‌شود. این ترکیب اسیدی که از درخت صمغ کندر گرفته می‌شود به‌طور موثری سلول‌های سرطانی پروستات را از بین می‌برد.

نتایج تحقیقات دیگر نیز نشان می‌دهد که عصاره صمغ کندر لوسمی حاد ملوئیدی را درمان می‌کند. لوسمی حاد ملوئیدی، نوعی سرطان است که روی مغز استخوان تأثیر می‌گذارد. این بیماری زمانی شروع می‌شود که گلبول‌های سفید به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شود. نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد عصاره صمغ کندر به‌طور موثری مرگ سلول‌های سرطانی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

نتایج تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۰۹ انجام گرفت نشان می‌دهد عصاره صمغ کندر بدون تأثیرگذاری روی سلول‌های سالم، سلول‌های سرطانی در مثانه را از بین می‌برد. محققان انگلیسی دریافتند که چگونه استایل- ۱۱- کتو- بتا- بوزولیک (Acetyl-11-keto-beta-boswellic acid) سرطان تخمدان را در حالت پیشرفته درمان می‌کند. این ماده ترکیبی است که در عصاره صمغ کندر یافت می‌شود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سرطان، علت عمده مرگ در جهان است.

بهبودی خشکی پوست از دیگر خواص کندر است. به این منظور به اندازه سر انگشت از کندر را داخل مقداری روغن بادام ریخته و حرارت دهید تا حل شود. پس از اینکه روغن سرد شد، از این روغن همانند لوسیون بر روی قسمتهایی از پوست که دچار خشکی شده است بمالید. از صمغ کندر امروزه در ساخت انواع لوسیونها و کرمهای ضد چین و چروک پوست و ضد پیری استفاده میشود.

درمانگران طب سنتی ایران معتقدند، ماساژ ستون فقرات با کمک روغن کنجدی که در آن کندر حل شده باشد برای تسکین اعصاب و آرام بخشی بیمار بسیار موثر است. برای تهیه این روغن کافی است به اندازه سرانگشت کندر را درون روغن کنجد انداخته و روغن را روی حرارت بگذارید تا کندر حل شود. پس از خنک شدن این روغن آن را روی ستون فقرات ماساژ دهید، علاوه بر تسکین اعصاب و ریلکسی، این ماساژ موجب بهبود تپش قلب و تسکین افرادی که دچار ریزش قلب شده اند می شود.

درمانگران طب سنتی برای درمان خواب آلودگی و بی حالی ناشی از تجمع بلغم در بدن، نسخه ای دارند که به کمک آن می توان بلغم زائد بدن را دفع کرد و به درمان بی خوابی و حتی بوی بد دهان پرداخت. برای تهیه این نسخه کافی است یک نخود کندر را با یک نخود مصطکی و یک فندق سقز ترکیب کرده و آن را بجوید. برای تهیه این مواد می توانید به داروخانه های گیاهی در سطح شهر مراجعه کرده و با تهیه این مواد و جویدن آن علاوه بر بی خوابی، بوی بد دهان خود را نیز درمان کنید. علاوه بر این همین نسخه می تواند ترکیب بسیار مناسبی برای افرادی باشد که به کمر درد یا درد مفاصل از قبیل درد زانو مبتلا هستند. مصرف این نسخه موجب کاهش و تسکین دردهای مفصلی نیز می شود.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی حقوق متعلق به سایت موج باز است و هرگونه کپی برداری از مطالب منوط به دریافت اجازه کتبی است.

گیاه کندر که در عربی به آن صمغ معنوی می گویند و در دنیا به نام کندر هندی معروف شده است، نام یک درخت بومی کشور هند و پاکستان، سومالی، عمان و یمن می باشد.

صمغ این درخت شگفت انگیز به خاطر بوی بسیار خوبی که دارد، از دیر باز برای دود کردن و خوشبو کردن مکان های مختلف مورد استفاده بوده و البته مصرف خوراکی نیز دارد و در طب سنتی از جایگاه بالایی برخوردار است.

فواید کندر بسیارند و ما قصد داریم در ادامه این مقاله شما را با تمامی خواص کندر و نحوه مصرف آن برای سلامتی بدن، لاغری، تقویت حافظه و پوست و مو آشنا کنیم؛ همراه ما باشید :

توجه : پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

مقادیر بالای اسید بوسولیکو آنتی اکسیدان های موجود در کندر با افزایش خاصیت کشسانی پوست، به رفع چین و چروک و لکه های پوستی کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

طبع كندر چيست

کندر یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان پوست خشک و حساس می باشد.

ماسک کندر برای پوست صورت

2 تکه کوچک کندر را در یک فنجان روغن بادام بریزید و حرارت دهید تا کندر آب شود. مقداری از این روغن را بر روی پوست خود ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند تا جذب شود و پوست خشک و حساس را درمان کند.

در طب سنتی آیورودا از کندر برای درمان سریع تر زخم ها استفاده می شود؛ استفاده موضعی از کندر، باعث افزایش گردش خون در بدن شده و به درمان سریع تر زخم کمک می کند. علاوه بر این کندر خطر عفونت زخم را کاهش می دهد.

استفاده ی موضعی از کندر بر روی موها و پوست سر با افزایش گردش خون به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

در طب سنتی از کندر برای تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی و آلزایمر استفاده می شود؛ به نظر می رسد که کندر به دلیل خواص ضد التهابی و همچنین با بهبود گردش خون در مغز خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

تحقیقات ابتدایی نشان می دهد که مصرف کندر خوراکی با بهبود تعادل هورمون ها به ویژه هورمون های تیروئید می تواند، متابولیسم بدن را افزایش داده و به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند.

علاوه بر این کندر به سم زدایی و پاک سازی بدن و به ویژه روده ها کمک کرده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

در طب سنتی گفته می شود که خوردن کندر برای درمان زود انزالی مفید بوده و باعث افزایش میل جنسی در مردان می شود.

مصرف کندر خوراکی به تنظیم تعادل هورمون ها در بدن کمک کرده و علاوه بر این با تحریک جریان خون در رحم و لگن، قاعدگی نامنظم را درمان می کند.

تحقیقات نشان داده که کندر دارای خواص ضد درد طبیعی است و برای درمان درد پریود مفید بوده و خونریزی شدید در دوران قاعدگی و پریودی را کاهش می دهد.

مقادیر بالای اسید بوسولیک موجود در کندر به دلیل خواص ضد التهابی، نفخ معده را کاهش داده، معده درد و زخم معده را درمان می کند و برای بهبود سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.

علاوه بر این کندر به طور مستقیم به کاهش التهاب در روده ها کمک کرده و خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، یبوست و اسهال را از بین می برد.

تحقیقات جدید بر روی کندر نشان داده که اگر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در کنار متفورمین، به مدت 12 هفته دو بار در روز و پس از هر وعده ی غذایی 400 میلی گرم کندر مصرف کنند، بهبود قابل توجهی در قند خون ناشتا، میزان هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c)، سطح انسولین خون، کلسترول و تری گلیسیرید خون داشته اند.

در طب سنتی برای کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که کندر بجوند.

کندر به دلیل خواص ضد التهابی و با بهبود گردش خون در بدن می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

برخی از تحقیقات نشان داده که کندر با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی خطرناک مانند ام اس (مالتیپل اسکلروزیس) را کاهش می دهد.

مطالعات متعدد نشان داده که کندر به دلیل مقادیر بالاب کوکورمین موجود در آن، دارای خواص ضد التهابی بوده و علاوه بر این با تقویت سیستم ایمنی بدن، به پیشگیری و درمان روماتیسم و آرتروز کمک کرده و درد ناشی از بیماری ها را کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال 1998 نشان می دهد که کوکورمین موجود در کندر، به دلیل خواص ضد التهابی که دارد با اثر بر روی برنش ها، علائم آسم را کاهش می دهد.

مقادیر بالای اسید بوسولیک موجود در گیاه کندر با جلوگیری از تولید آنزیم های خاصی که بر روی DNA اثر منفی دارند، خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده که کندر ممکن است با افزایش مرگ سلول های سرطانی (آپوپتوز) به درمان سرطان پیشرفته پستان کمک کرده و خطر ابتلا به لوسمی بدخیم و تومور مغزی را کاهش دهد.

در یک تحقیق دیگر مشخص شده که اسید بوسولیک موجود در کندر، می تواند در کاهش سلول های سرطانی پانکراس موثر باشد.

گفته می شود که مصرف کندر عوارض جانبی ناشی را از شیمی درمانی را در افراد مبتلا به سرطان کاهش می دهد.

سردرد و میگرن یک نوع التهاب در بدن هستند که باعث تورم مویرگ های سر و گیجگاه شده و باعث درد شدید می شوند. در طب سنتی از گیاه کندر به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای پیشگسری و درمان سردرد و میگرن شدید استفاده می شود.

شواهد بی نظیر نشان می دهد که سوزاندن گیاه کندر در خانه به دلیل ترکیبات آروماتیک و تری ترپن های موجود در آن، به کاهش هورمون استرس در بدن کمک کرده و استرس، اضطراب و افسردگی را درمان می کند.

طبع كندر چيست

کندر یکی از بهترین مواد برای افزایش انرژی و استقامت در ورزشکاران و بدنسازان می باشد، همچنین کندر گرفتگی عضلات را کاهش داده و به تقویت ماهیچه ها در بدنسازی کمک می کند.

مصرف کندر در برخی افراد باعث حالت تهوع، رفلاکس معده، اسهال و بثورات پوستی شود.

کندر ممکن است با دارو هایی مانند : ایبوپروفن، آسپیرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، تداخل دارویی داشته باشد.

تحقیقیات نشان داده که کندر ممکن است جریان خون را در رحم و لگن تحریک کند و موجب سقط جنین در زنان باردار شود. به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از مصرف کندر اجتناب کنند.

زیاده روی در مصرف کندر در دوران بارداری احتمال ابتلا به بیش فعالی را در نوزادان و کودکان، افزایش می دهد.

همچنین به دلیل تحقیقات کمی که در مورد اثر مصرف کندر بر روی نوزادان و کودکان انجام شده، توصیه می شود که بهتر است آن ها از مصرف کندر اجتناب کنند.

در موارد نادری گزارش شده که مصرف بیش از حد کندر بر عملکرد و سلامت کبد تاثیر می گذارد.

طبیعت کندر خوراکی (نام علمی درخت : Boswellia serrata) گرم و خشک می باشد. گیاه کندر یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها، اسید بوسولیک و ترپن ها می باشد.

در انگلیسی به صمغ درخت کندر (Olibanum یا Indian frankincense یا Frankincense) می گویند.

درخت کندر، دارای یک میوه ی کوچک به اندازه ی نخود است که آن را به صورت خام می خورند یا از آن برای تهیه غذایی به نام آب بنه و یا ترشی بنه شک استفاده می کنند.

  • عکس از طبیعت اچ دی
  • همچنین صمغ آن را می گیرند؛

    اگر بجوشانند، سقز به دست می آید که مانند آدامس خاصیت ارتجاعی دارد و برای سلامتی دندان ها، تقویت لثه ها  و خوشبو شدن دهان بسیار مفید می باشد.

    کندر به دلیل بوی خوبی که دارد برای تهیه لوازم آرایشی و صابون هم استفاده می شود.

    از کندر برای مصارف خوراکی هم استفاده می شود؛ در طب سنتی آن را می کوبند و در یک لیوان آب ریخته و ناشتا می خورند.

    اگر صمغ را خشک کنند، کندر به دست می آید که آن را مانند اسپند برای مصارف آروماتراپی می سوزانند. بهترین صمغ کندر از کشور عمان به دست می آید، اما کندر یمنی و سومالی هم بسیار مشهور هستند.

    از عصاره صمغ کندر در پزشکی استفاده می شود به عنوان مثال می توان با استفاده از آن یک دهانشویه طبیعی تهیه کرد.

    صمغ سفید رنگی که در ایران همراه با اسفند در مجالس مختلف دود می کنند و آن را کندر می نامند ممکن است شیره خشک شده یک درخت دیگر باشد و با کندر هندی اصلی که غالبا به رنگ زرد کم رنگ، نارنجی و قهوه ای قرمز دیده می شود متفاوت باشد.

    پس جهت مصرف خوراکی و یا حتی دود کردن آن در منزل و بهره بردن از خواص درمانی گیاه کندر، صمغ خشک شده آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

    پیش از مصرف خوراکی کندر حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

    در ادامه بخوانید : خواص دارویی صمغ مصطکی

    طبع كندر چيست

    منابع : healthline – organicfacts

    فال حافظ

    متن عاشقانه متن زیبا

    صفحه اصلی تبلیغات تماس با ما درباره ما

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
    هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
    استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    همه ما از فواید مصرف کندر چیزهای زیادی شنیدیم که برای تقویت حافظه و… خوبه. اما مستند و با اتکا به منابع معتبر چیزی ندیدیم و یا شاید همه چیز رو درموردش ندونیم! در این مطلب سعی کردم با استفاده…

    همه ما از فواید مصرف کندر چیزهای زیادی شنیدیم که برای تقویت حافظه و… خوبه. اما مستند و با اتکا به منابع معتبر چیزی ندیدیم و یا شاید همه چیز رو درموردش ندونیم! در این مطلب سعی کردم با استفاده از کتب معتبر در زمینه طب سنتی و طب اهل بیت و با بیان احادیث مربوط به کندر از فواید و کارایی کندر براتون بگم، به امید اینکه این داروی گیاهی پرفایده به دردتون بخوره و براتون سلامتی به ارمغان بیاره!

    کندر پر خاصیت و بی ضرر

    چند سالی میشه که علاوه بر آدامسهای قدیمی و همیشگی چندین مدل آدامس تو بازار اومده که نه تنها طعم های متنوعی داره بلکه در ساختش به سلامت دندونها بیشتر توجه شده! همونطور که میدونید مصرف آدامس باعث پوسیدگی دندان میشه و خب با هزینه های گزاف دندون پزشکی جز جوونا بقیه افراد جامعه چندان میل و رغبتی به جویدن این خوشمزه ی پر ضرر ندارن! ولی بهتره بدونید اون قدیما آدامس جویدن سن و سال نمیشناخت و همه استفاده میکردن، و جالبه که دندونا هم سالمتر بود! آخه آدامسشون کندر بود! از حضرت علی (ع) حدیث داریم که میفرمایند کندر زیاد بجوید که با جویدن خواصش بهتر به بدنتون میرسه و یکی از خواصش اینه که دندان رو محکم میکنه!(1)

    از ویژگی افرادی که غلبه ی بلغم دارن اینه که زیاد تشنه نمیشن و آب دهانشون زیاده، موهای کم پشتی دارن.حافظه ی ضعیفی دارن اهل کاراهای پر تحرک نیستن عاشق گرمی و شیرینی جات هستن، نفخ مدام اذیتشون میکنه، همونطوری که گفتم و البته براساس روایات برای دفع بلغم بهترین راه جویدن کندر است که میتونه تمام عوارض ناشی از بلغمی مزاج شدن رو از شما دور کنه.(3)

    طبع كندر چيست

    دفع بلغم بدن با کندر

    شاید برای خیلی ها پیش اومده باشه که در دوره ای از زندگی دچار بوی بد دهان شدن، و به انواع مواد بهداشتی، خمیر دندونهای جور وا جور، انواع دهانشویه ها، و در نهایت شاید به آدامسهای خوش بو کننده رو آورده باشین! اما بد نیست بدونین که گاهی بوی دهان بخاطر رسوب خلط عفونی در معده اس! یعنی بخاطر خوردن زیادی غذاهای سرد و تر یه خلط تو معده رسوب میکنه که اگه از بین نره فاسد میشه و حالت عفونی به خودش میگیره و بوی بد رو همیشه همراه ما میکنه! البته ممکنه این رسوب از غذاهای سرد و خشک هم باشه که با کندر دفع نمیشه! پس اگه رسوب معده بلغمی بود میشه با جویدن کندر که طبع گرم و خشک هست این رسوبات رو از معده دفع کرد. همونطور که در حدیثس از حضرت علی(ع) داریم که میفرمایند چویدن کندر بلغم رو دفع بوی بد دهان رو از بین میبره.(1)

    رفع بوی بد معده با کندر

    بلغمی مزاجها در صورتی که تعادل مزاج نداشته باشن و یا در صورتیکه فردی دچار رسوب خلط بلغمی در بدن شده باشه بیشتر از بقیه در معرض بیماریهایی مثل افسردگی، کاهش حافظه، مشکلات خواب، نفخ معده، یبوست، دردها والتهاب های مفصلی، مشکلات بارداری، کاهش میل جنسی، تاخیر در قاعدگی قرار میگیره، از این جهت اگه دچار بلغم باشید با جویدن کندر بلغم بدنتون دفع میشه و علاوه بر تقویت حافظه خواب منظم و سایر بیماریهایی که گفته شد ازتون دور میشه. از حضرت امام رضا (ع) حدیث دریم که میفرمایند: کندر زیاد بجوید که بلغم رو از بین میبره و عقل رو زیاد میکنه. (1)

    تقویت حافظه با کندر

    حدیثی از حضرت رضا(ع) داریم که میفرمایند کندر بخورید که در هضم غذا و گوارش کمکتون میکنه. از همین رو در طب سنتی درمانی وجود داره برای کسانی که دچار مشکلات گوارشی مثل اسهال حاد یا مزمن نفخ شکم و یا کلیت ساده اند میتونن با دستور دارویی که در ادامه میگم بیماریشون رو درمان کنن؛ تخم خرفه 15 گرم، گل ارمنی 15 گرم، کندر 5 گرم، مازو 15 گرم، گلنار 10 گرم همه رو آسیاب کنید و یک قاشق مرباخوری قبل از هر غذا میل کنید.(1) و4 .

    در حدیثی که از حضرت رضا (ع) نقل شده، با این مضمون میفرمایند: زنان باردار کندر بخورد، اگه جنین پسر باشه، باهوش و پاکدل و دلیر میشه و اگه دختر باشه اخلاقش خوب و استایلی همسر پسند پیدا میکنه! البته  که بلغمی شدن مزاج در بارداری تبعات و مشکلات زیادی برای مادر به بار میاره و کندر داروی گیاهی هست که برای دفع بلغم و بهبود حال عمومی مادر مفیده و از معدود داروهای گیاهی هست که در دوران بارداری نه تنها ضرر نداره که مصرفش توصیه شده. همچنین در حدیثی که از پیامبر اکرم نقل شده میفرمایند که زنان باردار کندر بخورن چرا که باعث میشه فرزندشون هوش و حافظه ی بهتری داشته باشن.(5)و(3)

    فواید کندر برای بارداری

    منابع

    1. کتاب مکارم الاخلاق «جلد اول و دوم»نویسنده : حسن بن فضل طبرسی مترجم : سید ابراهیم میرباقری‏

    2. کتاب از هر جا سخنی  نویسنده : سید محمود اسدیان شهر بابکی

    3. کتاب طب النبی و طب الصادق (ع) نویسنده : ابوالعباس مستغفری و محمد خلیلی

    4. کتاب همیشه لاغر باشید  نویسنده : دکتر صفدر صانعی

    5. کتاب دانش نامه احادیث پزشکی  نویسنده : محمد محمدی ری شهری

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    ممنون خانم موسوی. استفاده کردیم.

    بسیار عالی

    کُندُر (Olibanum) گیاهی دارویی است از راسته افراسانان (Sapindales) که از شیره آن هم به عنوان خوشبوکننده استفاده می‌شود. شیره کندر را معمولاً با اسپنددانه می‌سوزانند. در عربی به آن صمغ معنوی گویند.

    نام علمی این گیاه Boswellia thurifera یا B. sacra و همچنین B. carterii است. طعم این عصاره بسیار تلخ است.

    میوهٔ این گیاه را (که پوسته‌ای چرب دارد و به اندازهٔ یک نخود است) خام می‌خورند. همچنین در فارس میوه آن را می‌کوبند و غذایی به نام آب بنه از آن بدست می‌آورند. میوهٔ نرسیده و خام آن را بنه شک گویند که نوعی ترشی به همان نام از آن درست می‌کنند و با دانه‌های رسیدهٔ آن بنه شور درست می‌کنند که نوعی تنقلات است. همچنین، کندر پس از جوشاندن به ماده‌ای به نام سقز تبدیل می‌شود که مانند آدامس حالت ارتجاعی دارد، با این تفاوت که سقز بعد از فرودادن هضم می‌شود.[۱]

    طبع كندر چيست
    طبع كندر چيست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *