سنگ ياقوت سرخ تراش نخورده

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی

سنگ‌ متولدین‌ تیرماه‌ ، یاقوت‌ قرمز RUBY میباشد. رنگ‌ قرمز یاقوت‌ سمبل‌ عشق، میهن ‌پرستی‌ و خشم‌، و رنگ‌ مورد علاقه‌ كودكانِ پرخاشگر است. سنگ یاقوت در اروپا در اواخر قرون‌ وسطی ، سنگ‌ مورد علاقه‌ كشیشان‌ بود ؛ آن‌ را روی‌ انگشتر می ‌گذاشتند و می‌ گفتند از بهشت‌ آمده‌ است. یاقوت بین‌ سنگ‌های‌ قرمز بیشترین‌ خواهان‌ را دارد و با ارزش‌ ترین‌ است. پس‌ از الماس، یاقوت‌ قرمز سخت‌ ترین‌ كانی‌ محسوب‌ می‌شود و در سایزهای‌ بالاتر از پنج‌ قیراط ، از الماس‌ با ارزش‌ تر است. یاقوت سرخ در میان‌ جواهرات‌ به‌ سلطان‌ سنگ‌ها شهرت‌ دارد.

یاقوت‌ قرمز دارای خواص‌ درمانی‌ برای‌ جسم‌ و روان‌ است. از این‌ سنگ‌ برای‌ بیماری ‌های‌ قلبی ، تنظیم‌ جریان‌ خون‌ و تقویت‌غده‌ فوق ‌كلیه‌ استفاده‌ می ‌شود.یاقوت سرخ فشارخون‌ را افزایش‌ داده و حالت‌ ضعف‌ و ناتوانی‌ را در جسم از بین‌ می ‌برد. بینایی‌ را تقویت‌ می ‌كند و جریان‌ خون‌ را در ناحیه‌ چشم‌ها به‌ گردش‌ می‌ اندازد.این‌ گوهر توانایی ، نیرو ، زندگی ، شهامت ، شجاعت‌ و تفكرات‌ مثبت‌ را تقویت‌ می ‌كند. یاقوت مشهور است به خداوندگار گوهرها.

یاقوت در باور پیشینیان

بر پایه باور و خرافات پیشینیان همه گوهرها در آتش می‌گدازد بجز یاقوت سرخ. محمد بن محمود همدانی در کتاب عجایب‌نامه درباره یاقوت می‌گوید:

طبع وی گرم و خشک است، به درجه رابع. هر که با خود دارد از طاعون ایمن بود. یاقوت از زر و سرب سنگی‌تر بود.معدن وی کوه رهون است به سرندیب که آدم به آن فرو آمد، و در میان دریاست. هر که یاقوت با خود دارد، خون در تن وی صافی کند و از خمود و سکته و صرع ایمن بود.

یونانیان‌ مهتقد بودند كه‌ یاقوت سرخ به‌ صاحبش‌ نیروهای‌ خاصی‌ از جمله‌ سلامتی ، دانش ، ثروت‌ و موفقیت‌ در عشق‌ می‌دهد. همچنین‌ معتقد بودند اگر در سمت‌ چپ‌ لباس‌ روی‌ سینه‌ با سنجاق‌ سنگ‌ یاقوت بگذارند ، زندگی‌ آنها همراه‌ با صلح‌ و صمیمیت‌ می شود و اگر سربازی‌ یاقوت با خود داشته باشد شكست‌ناپذیر می‌ گردد. در قرون وسطی تصور می شد که یاقوت با تغییر رنگ و تبدیل آن به رنگ سرخ تیره تر، دارنده خود را از خبری ناگوار، بیماری و یا بداقبالی بر حذر می داشته است.

دوره مقدماتی php

در برمه جنگجویان اعتقادشان بر این بود که حمل یاقوت سرخ در جنگ برایشان پیروزی به همراه خواهد داشت.در هند اعتقاد بر این است که یاقوت میتواند برای صاحبانش زندگی توام با آرامش و صلح با دشمنان به همراه داشته باشد و کسانی که به الهه کریشنا یاقوت سرخ هدیه کنند در تولد مجدد (تناسخ) در کالبد یک امپراتور به زندگی رجعت خواهند کرد.

در مشرق زمین بر این باور بودند که سنگ یاقوت نشانه زندگی و حیات است و معتقد بودند که قطره های خون قلب مادر زمین یاقوت است ، چرا که برای زندگی، خون گرانترین دیه و مبلغی ست که تعیین شده است و همچنین جواهر زیبای یاقوت سرخ یک سنگ خود افروز به شمار می رفت و به همین دلیل این سنگ را تابناک یا درخشنده نیز می نامیدند.

یاقوت عربی شده واژه پارسی یاکَند می‌باشد.یاقوت دارای ترکیب اکسید آلمینیوم Al2o3 است که به دلیل وجود عناصر واسطه به رنگهای متفاوتی یافت می شود . ترکیب شیمیایی یاقوت آلومین خالص است که ممکن است به مقدار کم با مواد دیگر از قبیل کروم و آهن آغشته شود. معمولا یاقوتهای سرخی که از معادن قاره افریقا و کشورهایی مانند موزامبیک ، کنیا و مادگاسکار استخراج میشوند به دلیل داشتن عنصر آهن تیره گی بیشتری دارند. البته این تیره گی در یاقوتهای رخ کشورهای تایلند و کامبوج نیز اغلب دیده میشود.در کل جواهرشناسان برای یاقوتهای سرخی که رنگ آنها به رنگ خون کبوتر pigeon’s blood نزدیک باشد ، ارزش بیشتری قائل هستند و یاقوتهای سرخ با رنگ تیره تر که رنگ آنها به رنگ خون خرگوش rabbit’s blood نزدیک است در مرتبه بعدی جای میگیرد. بر اساس فاکتور رنگ بهترین یاقوتهای سرخ جهان از معادن برمه ، ویتنام ، تانزانیا و موزامبیک استخراج میگردد.

در توصیف رنگ سرخ یاقوت میتوان این بیان را نیز افزود که بهترین رنگ برای یاقوت سرخ ، قرمز مایل به ارغوانی یا صورتی میباشد. معمولا بستر شکل گیری این گونه یاقوتهای با ارزش در دل سنگ مرمر است و یاقوت سرخ به علت رنگ فلورسنسی که داراست ، زیر پرتوهای آفتاب به درخشش و تللئوی رنگ سرخ بیشتری میرسد و این درخشش زیر نور خورشید چندین برابر میگردد. یاقوتهای سرخی که بستر آنها مرمر میباشد ، بیشتر در کشوهای برمه (میانمار) ، منطق شمالی ویتنام و دامنه های غربی هیمالیا در کشورهای تاجیکستان و افغانستان (معدن جگدلک) یافت میشود.

در تجارت بین المللی یاقوت قرمز را Ruby و رنگهای دیگر یاقوت را Sapphire می نامند و همیشه این نام با رنگ آن همراه است مثل Blue Sapphire (یاقوت کبود) ، Yellow Sapphire (یاقوت زرد) و Colorless Sapphire (یاقوت بیرنگ) از آنجائیکه سختی یاقوت 9 است سنگی مناسب برای استفاده در صنعت جواهرسازی میباشد و در زمینه جواهرات کاربرد فروانی دارد

مهمترین معادن که دارای بهترین کیفیت یاقوت قرمز در دنیا می باشند , در کشور برمه یا میانمار Myanmar میباشد.یاقوتهای قرمز خالص و یا دانه اناری که از معدن mogok برمه استخراج می گردد , در دنیای تجارت از ارزش بالایی برخوردار هستند. رنگ قرمز یاقوت با معانی متفاوتی در تاریخ و فرهنگ ها به همراه بوده است. برای مثال در برخی از فرهنگها رنگ قرمز به رنگ قرمز خون جاری در بدن تشبیه شده است که به انسان قدرت زندگی می دهد.

شرایط پیدایش یاقوت در قاره آسیا نتیجه دگرگونی لایه های زمین و در قاره افریقا یاقوتها آذرین و آتشفشانی هستند. به همین دلیل ناپاکی یاقوتهای افریقایی از یاقوتهای آسیایی بیشتر است و در داخل بلورهای یاقوت های افریقایی ، ناخالصی و کریستالهای مهمان به وفور دیده میشود.

خصوصیات فیزیکی و نوری: بلورهای یاقوت سرخ در سیستم تریگونال متبلور شده اند اما تنوع آنها به محل حضورشان بستگی دارد. برای مثال یاقوتهای برمه ای معمولا به صورت منشورهای هگزاگونال تخت با دو انتها معین می شوند. از لحاض فیزیکی کریستال یاقوت دارای شکستگیهای ناهموار و صدفی بوده و کلیواژ یا رخ ندارد. یاقوت درخشندگی شیشه ای دارد. جذب طیفی کریستال یاقوت در خط قرمز، زرد، سبز و بنفش است. انواع‌ یاقوت‌ قرمز مصنوعی به‌ شكل‌ شیشه‌ و دابلت‌ DOBLET در بازار یافت‌ می ‌شوند. اسپینل‌ SPINEL ، گارنت‌ GARNET و همچنین تورمالین‌ قرمز RED TOURMALINE کریستالهای‌ مشابه یاقوت هستند كه‌ رنگ‌ آن‌ مانند یاقوت سرخ میباشند،ولی در حقیقت‌ گوهرهای‌ گرانبهای‌ دیگری‌ هستند.

امروزه بیشترین یاقوت‌های ستاره مصنوعی یا تركیبی هستند.یكی‌ از نشانه‌ها برای‌ تشخیص‌ یاقوت‌ اصل‌ از بدل‌ آن‌ است‌كه‌ سنگ‌ ِاصل، اشعه‌ فرابنفش‌ را از خود عبور می‌ دهد و انواع‌ مصنوعی‌ این‌ ویژگی‌ را ندارند. پس از یاقوت قرمز ، یاقوت کبود با ارزش ترین سنگ در خانواده ی یاقوت هاست .بهترین رنگ طبیعی یاقوت کبود از معادن کشمیر هند استخراج می گردد و دارای رنگ آبی پررنگ مخملی است . البته یاقوتهای سریلانکا هم می توانند دارای رنگ زیبای یاقوت کبود کشمیر هند باشند. وجود عناصری مانند تیتانیوم و آهن باعث ایجاد رنگ آبی مایل به بنفش در یاقوت کبود می شود .از منابع مهم یاقوتهای کبود می توان کشمیر هند ،سریلانکا ، برمه ، تایلند ، پاکستان ، افغانستان , استرالیا و آمریکا را نام برد .

خصوصیات فیزیکی و نوری : کریستال سافایر در سیستم تریگونال متبلور می شود و شکل گیری آن به شرایط معدن وابسته است. مثلا سافایرهای معادن سریلانکا به شکل دو هرمی متبلور می شوند. با اینکه سافایرها دارای شکستگیهای صدفی و ناهمواری هستند اما رخ واقعی ندارند و دارای درخشندگی شیشه ای میباشند.

قابل ذکر است که در درجه بندی کیفیت و ارزش یاقوت چهار عامل مهم تأثیر گذار هستند که عبارتند از:

1- رنگ Color : رنگ مهمترین فاکتور در قیمت گزاری کانیهای رنگی و یاقوت هاست .برای مثال یاقوت قرمز می تواند دارای رنگ قرمز ،نارنجی یا قرمز مایل به بنفش باشد ولی بهترین رنگ یاقوت قرمز، رنگ قرمز خالص همراه با مقدار کمی از رنگ بنفش می باشد که به آن یاقوت دانه اناری سرخ می گویند.

باید توجه داشت که قیمت یاقوت قرمز هنگامی که رنگ قرمز یاقوت همراه با رنگ بنفش و یا نارنجی و یا حتی قهوه ای باشد , کاهش می یابد.از طرف دیگر رنگ قرمز یاقوت باید از غلظت خوبی برخوردار باشد زیرا پایین بودن غلظت رنگ باعث تغییر رنگ قرمز به رنگ صورتی میشود که قیمت آن کمتر است.

2- پاکی Clarity : پاکی سنگ عبارت است از خالی بودن سنگ از هرگونه ناخالصی های درونی و مشکلات سطحی.به عبارتی همانند دیگر سنگهای گرانبها هر چه پاکتر باشند به قیمت آن افزوده می شود زیرا وجود ناخالصی ها در سنگ نه تنها از زیبایی سنگ می کاهد بلکه در شفافیت , استحکام و رنگ سنگ تأثیر می گذارد . دقت داشته باشید که یاقوت قرمز پاک، بسیار کمیاب بوده و از قیمت بسیار زیادی برخوردار هستند.

3- برش Cut : لازم به ذکر است که اگر یاقوتی با دقت بسیار برش خورده باشد می تواند دارای رنگ و جلای بهتر باشد در هنگام خرید به شکل هندسی سنگ برش خورده توجه شود که از قرینگی کاملی برخوردار باشد .اگر برش سنگ مورد نظر گرد است باید کاملاً گرد باشد و تمام صفحات برش خورده بر روی سنگ از نظم و ترتیب خاصی پیروی کند در غیر این صورت از بهای سنگ کاسته میشود .

3- وزن Carat Weight : واحد اندازه گیری وزن یاقوت ها همانند دیگر سنگهای گرانبها و نیمه گرانبها بر اساس قیراط می باشد . یک قیراط 0.2 گرم و یا هر 5 قیراط یک گرم است. هرچه وزن سنگ بیشتر شود قیمت آن هم تصاعدی افزایش می یابد زیرا هر چه اندازه و وزن بیشتر شود ,کمیاب تر بوده و گرانبهاتر است.

یاقوت مصنوعی

امروز به دلیل کمیابی یاقوت های طبیعی با کیفیت ، صنعت ساخت یاقوت های مصنوعی و بهسازی در جهان پیشرفت چشمگیری داشته است یاقوت مصنوعی synthetic corundums برای اولین بار توسط آگوست ورنیوال شیمیدان فرانسوی ساخته شد وی فرآیند ذوب- شعله را برای تولید یاقوتهای ارزان قیمت در سال 1886 اختراع كرد. صنعت ساخت یاقوت های مصنوعی از سال 1902 آغاز و به صنعت جواهرسازی راه یافت. این نوع یاقوت ها دارای خواص فیزیکی و نوری ،ترکیب شیمیایی و ساختمان کریستالی یکسان با نمونه های طبیعی خود هستند و جداسازی آنها از نمونه های طبیعی از روی ناخالصی های آنها در لابراتوارهای گوهرشناسی میسر بوده و گاهی این کار توسط گوهرشناسان و در بعضی از نمونه ها می تواند بسیار دشوار باشد و از آنجایی که سنگهای مصنوعی از قیمت کمتری برخوردار هستند حتماً قبل از خرید از اصالت آنها باید اطمینان حاصل شود.

یاقوت های بهسازی شده (Enhanced Corundums)

صنعت بهسازی یاقوت به قرن ها پیش بر می گردد، ولی در سالهای اخیر سرعت چشمگیری در ابداع روش های جدید بهسازی یاقوت دیده می شود . توجه داشته باشید که یاقوت ها به دلایل زیر بهسازی می شوند :

1- افزایش ،کاهش و یا تغییر رنگ در سنگ

2- افزایش بیشتر شفافیت در سنگ

3- افزایش استحکام بیشتر سنگ

4- بوجود آوردن پدیده ستاره ای در یاقوت ها و یا از بین بردن آن

البته قابل ذکر است که کریستالهایی که مورد بهسازی قرار گرفته اند شاید از زیبایی و استحکام خوبی برخوردار باشند ولی باید با ذکر نام کریستال بهسازی شده و با قیمت پایین تر ارائه شوند و نه به عنوان سنگهای طبیعی با قیمتهای گزاف.برای روشن تر یا تیره تر کردن رنگ کریستال یاقوت کبود برای اینکه در بازار جهانی با قیمت بیشتری به فروش برسند از حرارت Heat استفاده می شود .

موارد استفاده کریستال یاقوت :

چنانچه یاقوت ها از کیفیت مناسبی برخوردار باشند، در صنایع جواهر و جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرند ،در غیر این صورت می توان از یاقوت ها در دیگر صنایع مثل صنعت لیزر ،صفحات برش و سایش ،مته ،ساعت سازی ، دندان پزشکی و استفاده نمود.

*****************************
مرجع : دانشنامه ویکیپیدیا و مراجع معتبر اینترنتی

سلام آقای بخشوده
چرا علیرغم وجود اینهمه مقاله درباره اثرات درمانی یاقوت سرخ , این مسله رو در مطالبتون کم رنگ نشون دادید؟

سلام آقای بخشوده
چرا علیرغم وجود اینهمه مقاله درباره اثرات درمانی یاقوت سرخ , این مسله رو در مطالبتون کم رنگ نشون دادید؟

قیمت یک قطعه یاقوت سرخ ۱۰۰ قیراطی چه قدر براورد میشود

قیمت یک قطعه یاقوت سرخ ۱۰۰ قیراطی چه قدر براورد میشود

مطالب قید شده بسیار جامع و عالی هستند به شما تبریک میگویم کمک بزرگی به تحقیقات من درباره یاقوت سرخ کردید متشکرم

مطالب قید شده بسیار جامع و عالی هستند به شما تبریک میگویم کمک بزرگی به تحقیقات من درباره یاقوت سرخ کردید متشکرم

با تشکر فراوان از شما به خاطره مطالب جالب وجامع درباره سنگ یاقوت

با تشکر فراوان از شما به خاطره مطالب جالب وجامع درباره سنگ یاقوت

ممنون.حقیقتاً مطالب خوبی در خصوص یاقوت ارائه کردید.دست مریزاد!

ممنون.حقیقتاً مطالب خوبی در خصوص یاقوت ارائه کردید.دست مریزاد!

خیلی مطالب زیبایی هست ممنون

خیلی مطالب زیبایی هست ممنون

خیلی جالب و آموزنده بود
یکی از کاملترین مقالاتی بود که درباره یاقوت سرخ و سایر یاقوت ها نوشته شده بود
ایول

خیلی جالب و آموزنده بود
یکی از کاملترین مقالاتی بود که درباره یاقوت سرخ و سایر یاقوت ها نوشته شده بود
ایول

از اون جایی که من علاقه ی زیادی به سنگ های زینتی دارم مطالب شما خیلی به دانستنی های من درمورد سنگ یاقوت کمک کرد.مرسی ممنون از مطالب زیباتون.

از اون جایی که من علاقه ی زیادی به سنگ های زینتی دارم مطالب شما خیلی به دانستنی های من درمورد سنگ یاقوت کمک کرد.مرسی ممنون از مطالب زیباتون.

مطالب خوبی بود تشکر میکنم کاش در مورد قیمت انواع یاقوت مطالبی داشتید

مطالب خوبی بود تشکر میکنم کاش در مورد قیمت انواع یاقوت مطالبی داشتید

تشکر از معلومات خیلی مفید و ارزشمند شما

تشکر از معلومات خیلی مفید و ارزشمند شما

سلام آقای مهندس
دستتون از بابت این مقاله زیبا درد نکنه
لطفا راه های شناسایی یاقوت اصل رو از صنعتی به صورتی که ساده باشه به مطلب بالا اضافه کنین

سلام آقای مهندس
دستتون از بابت این مقاله زیبا درد نکنه
لطفا راه های شناسایی یاقوت اصل رو از صنعتی به صورتی که ساده باشه به مطلب بالا اضافه کنین

سلام و خسته نباشد
مطالب شما در خصوص یاقوت سرخ و یاقوت کبود کامل است ولی درباره یاقوت زرد لطفا بیشتر مطلب بزارید
ممنونم

سلام و خسته نباشد
مطالب شما در خصوص یاقوت سرخ و یاقوت کبود کامل است ولی درباره یاقوت زرد لطفا بیشتر مطلب بزارید
ممنونم

سلام.ممنون از راهنمایی های شما.فقط یه سوال؟ من یک عدد یاقوت دارم که رنگ آن به شدت قرمز است مثل خون.و بسیار شفاف.زمانی که در یک ظرف آب میندازم رنگ آب را کاملا قرمز می کند.و خود سنگ یاقوت در آب گم میشه.وزن این سنگ حدود ۳۰ گرم میباشد.مرسی.فقط زود به من جواب بدید

سلام.ممنون از راهنمایی های شما.فقط یه سوال؟ من یک عدد یاقوت دارم که رنگ آن به شدت قرمز است مثل خون.و بسیار شفاف.زمانی که در یک ظرف آب میندازم رنگ آب را کاملا قرمز می کند.و خود سنگ یاقوت در آب گم میشه.وزن این سنگ حدود ۳۰ گرم میباشد.مرسی.فقط زود به من جواب بدید

سلام جناب مهندس آیا از روی عکس امکان تشخیص سنگ یاقوت اصل از بدل وجود دارد؟ من یه عکسی از یکی از دوستانم گرفتم که صاحب اون مدعی بر برمه بودن یاقوت و وزن ۱۲۷۰ قیراطی با تراشی خاص است آیا این امکان وجود داره؟

سلام جناب مهندس آیا از روی عکس امکان تشخیص سنگ یاقوت اصل از بدل وجود دارد؟ من یه عکسی از یکی از دوستانم گرفتم که صاحب اون مدعی بر برمه بودن یاقوت و وزن ۱۲۷۰ قیراطی با تراشی خاص است آیا این امکان وجود داره؟

سلام
من چند تیکه یاقوت سیاه توپاز با درجه سختی ۸ دارم و هر کسی قیمت خاصی پیشنهاد میکنه که کلافه کننده هستش. قیمت من قیراطی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار هست.
اگه کسی به صورت یکجا بخره حاضر به معامله با قیمت مناسب هستم.

سلام
من چند تیکه یاقوت سیاه توپاز با درجه سختی ۸ دارم و هر کسی قیمت خاصی پیشنهاد میکنه که کلافه کننده هستش. قیمت من قیراطی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار هست.
اگه کسی به صورت یکجا بخره حاضر به معامله با قیمت مناسب هستم.

به نام خدا
سلام خسته نباشید،من منصوره هستم به نظر من یاقوت و زمرد هر دو از یک خانواده اند مثل تبار انسان که از نمر و ماده تشکیل شده است از آنجایی را که خداوند در قرآن فرمودنند که از هر چیزی در دنیا و آخرت جفتی قرار داده است این سنگهای گرانبها هم از آنها دور نمی باشد.و درست مثل نژاد آدمی در رنگهای متنوع وجود دارد منتها در مراتب مختلف درست مٍثل لوحوجودی آدمی که پاک و منزه می باشد منتها در مراتب سنی و موقعیتی متفاوت بر اساس ضایغه ی اخلاقی و فصلی متفاوت و از نوع انرژی مثبت خلق شده است.برای همین اعلام شده است که از نوع سنگهای شفا بخش می باشد.خدا هیچ موجودی را بیمار خلق نمی کند ما بر حسب زمان خود را بیمار می کنیم و از خدا در خواست کمک می کنیم . او با کمترین چیز و بهترین چیز به یاری ما می شتابد.عقیق وقتی مشرف به آیات الهی می شود نامش بهشرف و شمس تغیر پیدا می کند درست مثل بعضی از داروها که خشک اند وجویدنی و بعضی ها آبکی و آبدار خودار یک داروی آبدار هم به ما می دهد که همان آیات شفا بخش قران خودش می باشد.

به نام خدا
سلام خسته نباشید،من منصوره هستم به نظر من یاقوت و زمرد هر دو از یک خانواده اند مثل تبار انسان که از نمر و ماده تشکیل شده است از آنجایی را که خداوند در قرآن فرمودنند که از هر چیزی در دنیا و آخرت جفتی قرار داده است این سنگهای گرانبها هم از آنها دور نمی باشد.و درست مثل نژاد آدمی در رنگهای متنوع وجود دارد منتها در مراتب مختلف درست مٍثل لوحوجودی آدمی که پاک و منزه می باشد منتها در مراتب سنی و موقعیتی متفاوت بر اساس ضایغه ی اخلاقی و فصلی متفاوت و از نوع انرژی مثبت خلق شده است.برای همین اعلام شده است که از نوع سنگهای شفا بخش می باشد.خدا هیچ موجودی را بیمار خلق نمی کند ما بر حسب زمان خود را بیمار می کنیم و از خدا در خواست کمک می کنیم . او با کمترین چیز و بهترین چیز به یاری ما می شتابد.عقیق وقتی مشرف به آیات الهی می شود نامش بهشرف و شمس تغیر پیدا می کند درست مثل بعضی از داروها که خشک اند وجویدنی و بعضی ها آبکی و آبدار خودار یک داروی آبدار هم به ما می دهد که همان آیات شفا بخش قران خودش می باشد.

ﺭاﻩ ﺁﺳﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺳﻨﮓ ﻳﺎﻗﻮﺕ ﭼﻲ اﺳﺖ

ﺭاﻩ ﺁﺳﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺳﻨﮓ ﻳﺎﻗﻮﺕ ﭼﻲ اﺳﺖ

با سلام و خسته نباشید از ارائه مطالب گرانبهای جنابعالی تشکر میکنم.من چند قطعه سنگ دارم که چند جا نشان داده ام و گفته اند یاقوت کبود است.از شما خواهش میکن در باره یاقوت کبودیه سری مطالب به همراه عکس هایی از سنگ آن برایم ارسال کنید تا بیشتر آشنا و مطمئن شوم.ممنونم

با سلام و خسته نباشید از ارائه مطالب گرانبهای جنابعالی تشکر میکنم.من چند قطعه سنگ دارم که چند جا نشان داده ام و گفته اند یاقوت کبود است.از شما خواهش میکن در باره یاقوت کبودیه سری مطالب به همراه عکس هایی از سنگ آن برایم ارسال کنید تا بیشتر آشنا و مطمئن شوم.ممنونم

سلام من یک یاقوت برمه اورجینال دارم میخام بفروشمش اگه کسی طالبه تماس بگیره قیراطشم ۵ هست رنگ سفد همینطور یک الماس قرمز ۱۰ قیراطی ۰۹۳۵۴۵۶***

سلام من یک یاقوت برمه اورجینال دارم میخام بفروشمش اگه کسی طالبه تماس بگیره قیراطشم ۵ هست رنگ سفد همینطور یک الماس قرمز ۱۰ قیراطی ۰۹۳۵۴۵۶***

ممنون خوب بود

ممنون خوب بود

چطوری به طور ساده میشه یاقوت اصل رو از بدل شناسایی کنیم لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان

چطوری به طور ساده میشه یاقوت اصل رو از بدل شناسایی کنیم لطفا راهنمایی کنید با تشکر فراوان

یاقوت کرام چند است

یاقوت کرام چند است

سلام. یه سوال داشتم از حضورتون درباره ی یاقوت. این که میگن یاقوت سرخ شمش معدنی هستش حقیقت داره؟ اصلا یاقوت شمش چی هستش؟ ممنون می شم اگر پاسخ تخصصی شما رو داشته باشم.

سلام. یه سوال داشتم از حضورتون درباره ی یاقوت. این که میگن یاقوت سرخ شمش معدنی هستش حقیقت داره؟ اصلا یاقوت شمش چی هستش؟ ممنون می شم اگر پاسخ تخصصی شما رو داشته باشم.

سلام
برای تهیه یاقوت دو روش کلی وجود داره :
۱ استخراج از معدن
۲ فرآوری و تولید صنعتی
در زمانهای نه چندان دور به علت پایین بودن سطح استحصال از معادن و از طرف دیگر وجود تقاضای زیاد برای گوهر یاقوت طی روشهای صنعتی یاقوت به صورت مصنوعی تهیه میشد و در شکل کلی به صورت شمش (پروفیل) عرضه میگشت و علاقمندان با تهیه شمش و تراش مطلوب به مقصود نظر می رسیدند.اغلب این شمشها ساخت آلمان بود و در رنگهای سرخ و کبود عرضه میشد :http://parsjawaher.com/?p=9368http://parsjawaher.com/?p=8763
پس در نتیجه میتوان دریافت که عبارت شمش معدنی یاقوت اصلاح صحیح و بجایی نخواهد بود

سلام
برای تهیه یاقوت دو روش کلی وجود داره :
۱ استخراج از معدن
۲ فرآوری و تولید صنعتی
در زمانهای نه چندان دور به علت پایین بودن سطح استحصال از معادن و از طرف دیگر وجود تقاضای زیاد برای گوهر یاقوت طی روشهای صنعتی یاقوت به صورت مصنوعی تهیه میشد و در شکل کلی به صورت شمش (پروفیل) عرضه میگشت و علاقمندان با تهیه شمش و تراش مطلوب به مقصود نظر می رسیدند.اغلب این شمشها ساخت آلمان بود و در رنگهای سرخ و کبود عرضه میشد :http://parsjawaher.com/?p=9368http://parsjawaher.com/?p=8763
پس در نتیجه میتوان دریافت که عبارت شمش معدنی یاقوت اصلاح صحیح و بجایی نخواهد بود

سلام
یک نوع از سنگهای قیمتی که با قرار دادن آن در آب رنگ آب تغییر می کند چیست؟ رنگ آب سرخ می شود

سلام
یک نوع از سنگهای قیمتی که با قرار دادن آن در آب رنگ آب تغییر می کند چیست؟ رنگ آب سرخ می شود

باعرض سلام وخسته نباشید،اگه اجازه بدین،تصویر چندتا عکس با بلورهای رنگی و شفاف رو واستون بفرستم وشما نظرتون رو درموردشون بفرمایید.؟!

باعرض سلام وخسته نباشید،اگه اجازه بدین،تصویر چندتا عکس با بلورهای رنگی و شفاف رو واستون بفرستم وشما نظرتون رو درموردشون بفرمایید.؟!

قیمت یک یاقوت قرمز به وزن بالاتر از ۱۰۰ قیراط به شرط پاکی میلیاردها تومان است!!!!!!

قیمت یک یاقوت قرمز به وزن بالاتر از ۱۰۰ قیراط به شرط پاکی میلیاردها تومان است!!!!!!

سلام آیا کارشناسای معتبری وجود دارند که ما بهشون مراجعه کنیم تا سنگ مختلف مون رو کارشناسی کنند .می تونین معزفی کنید.

سلام آیا کارشناسای معتبری وجود دارند که ما بهشون مراجعه کنیم تا سنگ مختلف مون رو کارشناسی کنند .می تونین معزفی کنید.

مقداری یاقوت دارم

مقداری یاقوت دارم

با سلام
من مقداری یاقوت دادم لطفا ممن را جهت فروش یاقوت راهنمای کنید

با سلام
من مقداری یاقوت دادم لطفا ممن را جهت فروش یاقوت راهنمای کنید

سلام
میخواستم بدونم اینکه میگن مو را اگر روی سنگ یاقوت سرخ بگذاری اگر مو نسوزه یاقوتش اصل هستش.
سوال دیگم این بود که اینکه میگن یاقوت سرخ توی آب بندازی اگه آب رنگ سرخ بگیره مشخص میشه که اصله یانه،به نظر شما کدام روش مشخص میکنه که یاقوت سرخ اصل یا نه

سلام
میخواستم بدونم اینکه میگن مو را اگر روی سنگ یاقوت سرخ بگذاری اگر مو نسوزه یاقوتش اصل هستش.
سوال دیگم این بود که اینکه میگن یاقوت سرخ توی آب بندازی اگه آب رنگ سرخ بگیره مشخص میشه که اصله یانه،به نظر شما کدام روش مشخص میکنه که یاقوت سرخ اصل یا نه

سلام مقدار زیادی یاقوت سرخ دارم.کوچیکترینش ۱۰۰قیراطه

سلام مقدار زیادی یاقوت سرخ دارم.کوچیکترینش ۱۰۰قیراطه

یکقطعه یاقوت ۱۰قیراتیبا کیفیت بسیار عالی برای فروش دارم موروثیواز نوع برمه ای قرمز خون کبوتری تقریبا بدون تراش

یکقطعه یاقوت ۱۰قیراتیبا کیفیت بسیار عالی برای فروش دارم موروثیواز نوع برمه ای قرمز خون کبوتری تقریبا بدون تراش

ایا متخصصی برای ارائه حضوری جهت تشخیص دقیق یاقوت در ایران داریم.با تشکر

ایا متخصصی برای ارائه حضوری جهت تشخیص دقیق یاقوت در ایران داریم.با تشکر

درود بر شما بزرگوار.. پوزش میخواهم پرسشی از شما دارم.دوست گرامی.آیا سنگ یاقوت مصنوعی وجود دارد که نور ماوراءبنفش از خود عبور دهد/باسپاس از شما.

درود بر شما بزرگوار.. پوزش میخواهم پرسشی از شما دارم.دوست گرامی.آیا سنگ یاقوت مصنوعی وجود دارد که نور ماوراءبنفش از خود عبور دهد/باسپاس از شما.

درود برشما..آیا سنگ یاقوت مصنوعی تراش کاپوشن ..تراش دستی دارد یا بوسیله دستگاهای جواهر سازی پیشرفته تراش میخورد؟ باسپاس از شما

درود برشما..آیا سنگ یاقوت مصنوعی تراش کاپوشن ..تراش دستی دارد یا بوسیله دستگاهای جواهر سازی پیشرفته تراش میخورد؟ باسپاس از شما

سلام به دوستان عزیز و محترم.
بنده گوهرتراش هستم و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی شما رو نسبت به کیفیت آن خریدارم.
حبیب آقا این شماره من اگه قصد فروش داری با من تماس بگیر تا کمکت کنم،

سلام به دوستان عزیز و محترم.
بنده گوهرتراش هستم و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی شما رو نسبت به کیفیت آن خریدارم.
حبیب آقا این شماره من اگه قصد فروش داری با من تماس بگیر تا کمکت کنم،

سلام ببخشید من میخام برای کسی یاقوت کبود رو بخرم و میخام خواصی رو که در ان وجود داره رو داشته باشه قیمت یک سنگ انگشترش چقدر درمیاد؟

سلام ببخشید من میخام برای کسی یاقوت کبود رو بخرم و میخام خواصی رو که در ان وجود داره رو داشته باشه قیمت یک سنگ انگشترش چقدر درمیاد؟

ببخشید راه تشخیص یاقوت اصل از بدل چیه؟

ببخشید راه تشخیص یاقوت اصل از بدل چیه؟

اطلاعات مفیدی بود . خیلی خوشم اومد . اگه میشه از سنگهای دیگر هم بگذارید ممنون میشم.

اطلاعات مفیدی بود . خیلی خوشم اومد . اگه میشه از سنگهای دیگر هم بگذارید ممنون میشم.

سلام دوست عزیز مو رو دور هر سنگی بگیری نمیسوزه

سلام دوست عزیز مو رو دور هر سنگی بگیری نمیسوزه

س فرزاد هستم از خاش

س فرزاد هستم از خاش

سلام خسته نباشید من یه یاقوت سبز ۳۵۰ گیراتی دارم میشه بگید چقدر ارزش داره در ضمن انالیز داره و سختیشم ۱۰ هستش

سلام خسته نباشید من یه یاقوت سبز ۳۵۰ گیراتی دارم میشه بگید چقدر ارزش داره در ضمن انالیز داره و سختیشم ۱۰ هستش

بیست بود و عالی لایک داری

بیست بود و عالی لایک داری

یاقوت سرخ بهرمانی شنیدین تا حالاتو روایات هست ک بهترینش همونه

یاقوت سرخ بهرمانی شنیدین تا حالاتو روایات هست ک بهترینش همونه

باسلام .من میخواستم بدونم ایا یاقوت اناری باقیراط ۱۳و سختی ۹چقدر قیمت دارد
باتشکر

باسلام .من میخواستم بدونم ایا یاقوت اناری باقیراط ۱۳و سختی ۹چقدر قیمت دارد
باتشکر

اقا من یک شهاب سنگ ابی پر رنگ و شفاف به وزن ۸کیلو کشف کردم طبق سایت اگه مشاهده کنید قرار بود تو لیست حراجی کریستی باشه که برای خروح از کشور به مشکل برخورد میخواهم بفروشم

اقا من یک شهاب سنگ ابی پر رنگ و شفاف به وزن ۸کیلو کشف کردم طبق سایت اگه مشاهده کنید قرار بود تو لیست حراجی کریستی باشه که برای خروح از کشور به مشکل برخورد میخواهم بفروشم

با سلام
یاقوت استار قهوه ای متمایل به بنفش ۳۴۰ قیراطی چقد برآورد میشه؟؟؟

با سلام
یاقوت استار قهوه ای متمایل به بنفش ۳۴۰ قیراطی چقد برآورد میشه؟؟؟

سلام
مقاله خوبی بود ولی لطف کنین بیان ساده تری ازسنگها داشته باشین.و بیشترین چیزی که برای کاربرمهمه تشخیص اصل از بدل با بیان بسیارساده است.و یا اگر واقعا تشخیص چشمی برای تعدادی ازسنگها وجود ندارند بصورت واضح بیان شود که کاربر ندانسته وقت خود را در دیگر سایتها هدر ندهد.
باتشکر

سلام
مقاله خوبی بود ولی لطف کنین بیان ساده تری ازسنگها داشته باشین.و بیشترین چیزی که برای کاربرمهمه تشخیص اصل از بدل با بیان بسیارساده است.و یا اگر واقعا تشخیص چشمی برای تعدادی ازسنگها وجود ندارند بصورت واضح بیان شود که کاربر ندانسته وقت خود را در دیگر سایتها هدر ندهد.
باتشکر

باسلام بخواهیم که بفهیم که یک یاقوت اصله باید از کجا بفهمیم اصله روش امتحانی دارد

باسلام بخواهیم که بفهیم که یک یاقوت اصله باید از کجا بفهمیم اصله روش امتحانی دارد

با عرض سلام
کسی در مورد نوعی از یاقوت یا سنگ اپال که در روز به رنگ یاسی یا ارغوانی یا بنفش و در شب به رنگ سفید در میاد اطلاعاتی داره؟
من یه انگشتر دارم که نگین درشتی داره و در روز یاسی رنگه اما به محض غروب خورشید به رنگ سفید در میاد.
اگر اطلاعاتی دارید ممنون میشم

با عرض سلام
کسی در مورد نوعی از یاقوت یا سنگ اپال که در روز به رنگ یاسی یا ارغوانی یا بنفش و در شب به رنگ سفید در میاد اطلاعاتی داره؟
من یه انگشتر دارم که نگین درشتی داره و در روز یاسی رنگه اما به محض غروب خورشید به رنگ سفید در میاد.
اگر اطلاعاتی دارید ممنون میشم

سلام
من یه دستگاه جم تستر مزوناید و مینرال با یه سری لوازم خریدم که میتونم همه سنگها و اصالتشون رو تشخیص بدم.
ممنون از مطابتون

سلام
من یه دستگاه جم تستر مزوناید و مینرال با یه سری لوازم خریدم که میتونم همه سنگها و اصالتشون رو تشخیص بدم.
ممنون از مطابتون

سلام آیا کسی میدونه یاقوت سرخ اصل ۳۵ قیراطی چقدر قیمت داره؟

سلام آیا کسی میدونه یاقوت سرخ اصل ۳۵ قیراطی چقدر قیمت داره؟

من ٢٥ ياقوت دانه اناري اصل دارم چگونه بفروشمش لطفا راهنمايي كنيد

من ٢٥ ياقوت دانه اناري اصل دارم چگونه بفروشمش لطفا راهنمايي كنيد

سلام میخواستم بدونم یاقوت مثل فیروزه از بین میره یا ن اگه از بین میره چ چیزایی باعث از بین رفتنش میشن با تشکر

سلام میخواستم بدونم یاقوت مثل فیروزه از بین میره یا ن اگه از بین میره چ چیزایی باعث از بین رفتنش میشن با تشکر

با سلام می خواستم بدونم یاقوتی با وزن ۴۰۰ گرم قرمز رنگ چقدر ارزش داره ممنون میشم جواب بدید

با سلام می خواستم بدونم یاقوتی با وزن ۴۰۰ گرم قرمز رنگ چقدر ارزش داره ممنون میشم جواب بدید

باسلام،در بازار سنگهای مصنوعی یاقوت خیلی زیاد شده واصلااز یاقوت طبیعی قابل تشخیص نیستند لطفا راههای تشخیص یاقوت طبیعی از یاقوت مصنوعی رو بیان کنین . ممنون

باسلام،در بازار سنگهای مصنوعی یاقوت خیلی زیاد شده واصلااز یاقوت طبیعی قابل تشخیص نیستند لطفا راههای تشخیص یاقوت طبیعی از یاقوت مصنوعی رو بیان کنین . ممنون

سلام
من دنبال یک یاقوت سبز پر رنگ میگردم میتونم پیداش کنم ؟ و چه طوری؟؟

سلام
من دنبال یک یاقوت سبز پر رنگ میگردم میتونم پیداش کنم ؟ و چه طوری؟؟

سلام من یاقوت دارم چه جوری باید اصل بودنشو تشخیص بدم ؟

سلام من یاقوت دارم چه جوری باید اصل بودنشو تشخیص بدم ؟

سلام و عرض ادب خدمت جناب مهندس
از مطالب ارزندتون بسیار متشکرم که واقعا در بسیاری از اوقات جهت انتخاب، نقش اساسی دارند.
لطفا در مورد ارزش یاقوت زرد ستاره پران و یا اینکه اصلا وجود خارجی داره یا اینکه خیر توضیحاتی میخواستم که اگر زحمتی نباشه برام ارسال کنید.
متشکرم

سلام و عرض ادب خدمت جناب مهندس
از مطالب ارزندتون بسیار متشکرم که واقعا در بسیاری از اوقات جهت انتخاب، نقش اساسی دارند.
لطفا در مورد ارزش یاقوت زرد ستاره پران و یا اینکه اصلا وجود خارجی داره یا اینکه خیر توضیحاتی میخواستم که اگر زحمتی نباشه برام ارسال کنید.
متشکرم

سلام خسته نباشیدمیخواستم بپرسم که همه جاشایعه شده که یاقوته اصل رنگه اب روبه رنگه قرمزعوض میکنه لطفاپاسخ دهیداین حقیقت داره یانه ممنون میشم

سلام خسته نباشیدمیخواستم بپرسم که همه جاشایعه شده که یاقوته اصل رنگه اب روبه رنگه قرمزعوض میکنه لطفاپاسخ دهیداین حقیقت داره یانه ممنون میشم

باسلام و خسته نباشید بنده یک انگشتر مفرغ بالای ۲۰۰۰ ساله دارم که روی نگین آن، به اندازه یک عدس یاقوت سرخ قرار داره ،قیمت این انگشتر چقدر می ارزه

باسلام و خسته نباشید بنده یک انگشتر مفرغ بالای ۲۰۰۰ ساله دارم که روی نگین آن، به اندازه یک عدس یاقوت سرخ قرار داره ،قیمت این انگشتر چقدر می ارزه

با سلام
سنگی سیاه دارم ک در آب واکنش نشان داده و رنگ آب راآبی نموده، میشه لطفا راهنماییم کنید و بگید که این سنگ میتواند از خانواده یاقوت باشد یانه؟؟؟ ممنون میشم جوابمو بدین.

با سلام
سنگی سیاه دارم ک در آب واکنش نشان داده و رنگ آب راآبی نموده، میشه لطفا راهنماییم کنید و بگید که این سنگ میتواند از خانواده یاقوت باشد یانه؟؟؟ ممنون میشم جوابمو بدین.

من مقداری سنگ یاقوت دارم میخواستم ببینم چقدرباارزش هست

من مقداری سنگ یاقوت دارم میخواستم ببینم چقدرباارزش هست

فقط میخواهم بدانم که آسان ترین طریقه شناخت یاقوت اصل چیست؟

فقط میخواهم بدانم که آسان ترین طریقه شناخت یاقوت اصل چیست؟

سلام خسته نباشید ممنون از راهنماییهای خوبتون من هنگام حفاری تو عمق پنج متری سنگی پیدا کردم که خیلی سنگ سختی هستش وشکم به یاقوت هست چجوری باید مطمعن بشم ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام خسته نباشید ممنون از راهنماییهای خوبتون من هنگام حفاری تو عمق پنج متری سنگی پیدا کردم که خیلی سنگ سختی هستش وشکم به یاقوت هست چجوری باید مطمعن بشم ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام چجور میشه که تشخیص داد سنگ یاقوت رو چون تراش نخورده هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام چجور میشه که تشخیص داد سنگ یاقوت رو چون تراش نخورده هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام خسته نباشید من یک انگشتر قدیمی یاقوت مال بابا بزرگم مال ۸۰سال پبش رودارم چطور میتونم از طبیعی بودن سنگش مطمعن بشم ?

سلام خسته نباشید من یک انگشتر قدیمی یاقوت مال بابا بزرگم مال ۸۰سال پبش رودارم چطور میتونم از طبیعی بودن سنگش مطمعن بشم ?

سلام من يه انگشتر خيلي قديمي دارم كه دوتا انگشتر بهم چسبيده هست روي نقره هاي خيلي خيلي قديمي و يكي زرد كه روي دوتاشون تمامأ از ياقوت كبود و ياقوت ابي و سبز استفاده شده و الماس هاي كوچيكه هم دور اون دوتاست خودم كه وقتي اين انگشترو ديدم خيلي تعجب كردم واقعا خيلي قشنگ بود الماساش بقدري مي درخشه كه نور هاي زيادي دوروورو ميگيره اين دوتا انگشتر باهم كامل ميشن يكيشون گل و اون يكي ساقه و برگ گل واقعا زيباست .

سلام من يه انگشتر خيلي قديمي دارم كه دوتا انگشتر بهم چسبيده هست روي نقره هاي خيلي خيلي قديمي و يكي زرد كه روي دوتاشون تمامأ از ياقوت كبود و ياقوت ابي و سبز استفاده شده و الماس هاي كوچيكه هم دور اون دوتاست خودم كه وقتي اين انگشترو ديدم خيلي تعجب كردم واقعا خيلي قشنگ بود الماساش بقدري مي درخشه كه نور هاي زيادي دوروورو ميگيره اين دوتا انگشتر باهم كامل ميشن يكيشون گل و اون يكي ساقه و برگ گل واقعا زيباست .

سلام ساده ترین راه شناسایی یاقوت اصل چیست

سلام ساده ترین راه شناسایی یاقوت اصل چیست

سلام خريدار ياقوت هستم

سلام خريدار ياقوت هستم

باسلام هرکس انگشتر یاقوت معدنی افریقا رو خواست لطفا به ایمیلم یا با شمارم تماس حاصل فرمایید

باسلام هرکس انگشتر یاقوت معدنی افریقا رو خواست لطفا به ایمیلم یا با شمارم تماس حاصل فرمایید

سلام من یک انگشتر یاقوت دارم که روی هر فلز ی مثل استیل فنر ماشین سنگ گرانیت خط میکشد باید چطوری فهمید که اصل است یا بدل ?
راهی بجز ماورابنفش باشه ممنون

سلام من یک انگشتر یاقوت دارم که روی هر فلز ی مثل استیل فنر ماشین سنگ گرانیت خط میکشد باید چطوری فهمید که اصل است یا بدل ?
راهی بجز ماورابنفش باشه ممنون

سلام.آقای سجاد که گفته بود انگشتر یاقوت می فروشه،من چطوری باید باهاشون تماس بگیرم .

سلام.آقای سجاد که گفته بود انگشتر یاقوت می فروشه،من چطوری باید باهاشون تماس بگیرم .

من دوتا یاقوت قرمز و دو تا یاقوت قرمز نزدیک سیاه دارم خودشم اصل و طبیعی هستند با اثبات و سند و مدرک میفروشم و قیمت پیشنهادیم هم یک میلیارد تومنه.چهار قطعه اس که هر.کدوم یگ گرم میشه هر کی خواس به این شماره بزنگه ۰۹۱******

من دوتا یاقوت قرمز و دو تا یاقوت قرمز نزدیک سیاه دارم خودشم اصل و طبیعی هستند با اثبات و سند و مدرک میفروشم و قیمت پیشنهادیم هم یک میلیارد تومنه.چهار قطعه اس که هر.کدوم یگ گرم میشه هر کی خواس به این شماره بزنگه ۰۹۱******

سلام من یک سنگ زرد رنگ تراش خورده دارم وزنش ۲۸ قیراطه نشون چند نفر دادم گفتن یاقوت زرده میشه لطف کنید راهنماییم کنید

سلام من یک سنگ زرد رنگ تراش خورده دارم وزنش ۲۸ قیراطه نشون چند نفر دادم گفتن یاقوت زرده میشه لطف کنید راهنماییم کنید

سلام. من هم یک انگشتر یاقوت سرخ قبلا خریدم. اما نمی دونم واقعا معدنی است یا صنعتیشما در مطالب بالا اشاره ای به روش تشخیص سنگ یاقوت معدنی از غیر معدنی نکردید. لطفا ساده و مبسوط راهنمایی بفرمائید.

سلام. من هم یک انگشتر یاقوت سرخ قبلا خریدم. اما نمی دونم واقعا معدنی است یا صنعتیشما در مطالب بالا اشاره ای به روش تشخیص سنگ یاقوت معدنی از غیر معدنی نکردید. لطفا ساده و مبسوط راهنمایی بفرمائید.

تامین کننده یاقوت های کبود نادر و طبیعی، خام یا تراش خورده از سریلانکا هستم. برای سفارش تک و عمده تماس بگیرید.
امکان ارایه گواهینامه آزمایشگاههای معتبر بین المللی برای سنگ وجود دارد.
سریلانگا ، بزرگترین تولید کننده یاقوت کبود در دنیاست و بزرگترین یاقوت کبود دنیا نیز در سریلانکا یافت شده است.

تامین کننده یاقوت های کبود نادر و طبیعی، خام یا تراش خورده از سریلانکا هستم. برای سفارش تک و عمده تماس بگیرید.
امکان ارایه گواهینامه آزمایشگاههای معتبر بین المللی برای سنگ وجود دارد.
سریلانگا ، بزرگترین تولید کننده یاقوت کبود در دنیاست و بزرگترین یاقوت کبود دنیا نیز در سریلانکا یافت شده است.

ماهم یه انگشتر یاقوت گرفتیم.رنگ بسیار خاصی داره.یه توصیه هم به دوستان بنارو بذارید بر اصل و لذت ببرید از داشتتونچون اگر واقعا واقعا اصل باشه گفتن قیمتش با الماس برابری میکنه بالاتر از ۵قیراط.
از داشته ها لذت ببرید.یا علی

ماهم یه انگشتر یاقوت گرفتیم.رنگ بسیار خاصی داره.یه توصیه هم به دوستان بنارو بذارید بر اصل و لذت ببرید از داشتتونچون اگر واقعا واقعا اصل باشه گفتن قیمتش با الماس برابری میکنه بالاتر از ۵قیراط.
از داشته ها لذت ببرید.یا علی

یاقوت طبیعی همراه با شناسنامه به رنگ قرمز

یاقوت طبیعی همراه با شناسنامه به رنگ قرمز

سلام من چند قطعه ياقوت أصل باشناسنامه دارم تقريبا هركدام بالاتر از ۲۰ و ۳۰ و ۵۰ و ۶۰ قيراط هستند اگر خريدار واقعي باشد قيمت خوب مي فروشم قرمز دونه اناري و شفاف هست منتظر يك دوست خوب كه بخره مي گردم يك انگشتر بشكل ملكه كه دوچشمش الماس كوچك و در دستش يك زمرد شبيه زمين است دارم براي فروش گذاشته ام اگر خواستيد با من تماس بگيريد

سلام من چند قطعه ياقوت أصل باشناسنامه دارم تقريبا هركدام بالاتر از ۲۰ و ۳۰ و ۵۰ و ۶۰ قيراط هستند اگر خريدار واقعي باشد قيمت خوب مي فروشم قرمز دونه اناري و شفاف هست منتظر يك دوست خوب كه بخره مي گردم يك انگشتر بشكل ملكه كه دوچشمش الماس كوچك و در دستش يك زمرد شبيه زمين است دارم براي فروش گذاشته ام اگر خواستيد با من تماس بگيريد

سلام يه سنگ عجيب پيدا كردم ميخوام بدونم ياقوت هست بايد چكار كنم

سلام يه سنگ عجيب پيدا كردم ميخوام بدونم ياقوت هست بايد چكار كنم

باسلام من یه سنگ یاقوت سرخ دانه اناری اصل دارم ۵۰ قیراطی وزنش است تراش خورده ویه انگشتر یاقوت اصل خیلی خیلی قدیمی
اگرکسی خریداره تماس بگیره
لطف فقط تماس بگیری چون زیاد تو کار ایمیل یا تلگرام نیستم
باتشکر

باسلام من یه سنگ یاقوت سرخ دانه اناری اصل دارم ۵۰ قیراطی وزنش است تراش خورده ویه انگشتر یاقوت اصل خیلی خیلی قدیمی
اگرکسی خریداره تماس بگیره
لطف فقط تماس بگیری چون زیاد تو کار ایمیل یا تلگرام نیستم
باتشکر

اقا جعفر گل من یک انگشتر سن و سال دار دارم یاقوت سبز هستو ۱۰قیراط هست برمه .

اقا جعفر گل من یک انگشتر سن و سال دار دارم یاقوت سبز هستو ۱۰قیراط هست برمه .

سلام
من یه انگشتر یاقوت اصل شیک دارم شاید وزنش ۲۵ قیراط باشه حداقل ۵۰سالی هست تو خونمونه
میخواستم بدونم قیمتش چقدره وآیا کسی هست بخره؟
سوارشم نقره هست و اندازش۲.۵×۱سانت قطر نیم سانته.ممنون

سلام
من یه انگشتر یاقوت اصل شیک دارم شاید وزنش ۲۵ قیراط باشه حداقل ۵۰سالی هست تو خونمونه
میخواستم بدونم قیمتش چقدره وآیا کسی هست بخره؟
سوارشم نقره هست و اندازش۲.۵×۱سانت قطر نیم سانته.ممنون

سلام ياقوتي بنام بادپاراچا يا همچين اسمي داريم؟؟؟ لطفا راهنمايي كنيد.

سلام ياقوتي بنام بادپاراچا يا همچين اسمي داريم؟؟؟ لطفا راهنمايي كنيد.

سلام. از برادرخوبم که زحمت زیادی بابت آشنایی با سنگهای قیمتی کشیده‌اند بسیار سپاسگزار.
اما دوستان خوبی که خواستن بدانند که سنگشان یاقوت هست یا خیر ازتستر سنگها استفاده کنند و اکثر نقره فروشیها یا همان افرادی انگشتر میفروشند دارند که باپرداخت دو یا سه هزارتومان برایشان تست میکند.باتشکراز سایت خوبتان

سلام. از برادرخوبم که زحمت زیادی بابت آشنایی با سنگهای قیمتی کشیده‌اند بسیار سپاسگزار.
اما دوستان خوبی که خواستن بدانند که سنگشان یاقوت هست یا خیر ازتستر سنگها استفاده کنند و اکثر نقره فروشیها یا همان افرادی انگشتر میفروشند دارند که باپرداخت دو یا سه هزارتومان برایشان تست میکند.باتشکراز سایت خوبتان

سلام من يه ياقوت اصل اصل دارم ده قيراطه ميخواستم بدون چطور میتونم بفروشمش

سلام من يه ياقوت اصل اصل دارم ده قيراطه ميخواستم بدون چطور میتونم بفروشمش

با سلام اگه کسی یاقوت داره که داخل آب رنگ میده وقتی از آب بر میدارید رنگ آب به حالت اولش بر میگرده اگه رنگ آب قرمز بمونه قلابیه اگه دارین فیلمش برام بفرستین داخل آب بعد قسمتی که از آب برمیدارین ممنون

با سلام اگه کسی یاقوت داره که داخل آب رنگ میده وقتی از آب بر میدارید رنگ آب به حالت اولش بر میگرده اگه رنگ آب قرمز بمونه قلابیه اگه دارین فیلمش برام بفرستین داخل آب بعد قسمتی که از آب برمیدارین ممنون

سلام اگه کسی یاقوت داره که داخل اب رنگ آب تغییر میده و بعد برداشتنش رنگ آب به حالت اولی بر میگرده فیلمش رو بفرسته ممنون میشم

سلام اگه کسی یاقوت داره که داخل اب رنگ آب تغییر میده و بعد برداشتنش رنگ آب به حالت اولی بر میگرده فیلمش رو بفرسته ممنون میشم

ترکیب شیمیایی و فرایند تشکیل یاقوت و زمرد باهم فرق دارن. منشا تشکیل یاقوت تاثیرات ماگمایی و زمرد بصورت رسوبی تشکیل میشه . و میزان ارزشگذاری اونها هم تفاوت زیادی دارن. اما بهترین راه تشخیص یاقوت طبیعی تست فرا بنفشه . که مشخص میکنه طبیعیه یا سنتیتیک .
تهمینه زند

ترکیب شیمیایی و فرایند تشکیل یاقوت و زمرد باهم فرق دارن. منشا تشکیل یاقوت تاثیرات ماگمایی و زمرد بصورت رسوبی تشکیل میشه . و میزان ارزشگذاری اونها هم تفاوت زیادی دارن. اما بهترین راه تشخیص یاقوت طبیعی تست فرا بنفشه . که مشخص میکنه طبیعیه یا سنتیتیک .
تهمینه زند

سلام خانوم زند
از بابت توضیحات بجای شما سپاسگزاریم
در خصوص تست فرابنفش یاقوت سرخ توضیحات خودتون رو ادامه بدید تا بازدید کنندگان اسفاده بیشتری از مطلب داشته باشند

سلام خانوم زند
از بابت توضیحات بجای شما سپاسگزاریم

درهم 2,150 -10

سکه جدید 2,778,000 2,000

گرم 18 عیار 228,100 231

اونس طلا 1256.5 0.1

یکی از مهم ترین سنگ های قیمتی در سراسر دنیا بعد از الماس، یاقوت های سرخ هستند. از زمان های گذشته تا کنون، یاقوت سرخ به عنوان «پادشاه سنگ ها» و جادویی که بیانگر عشق و قدرت است، تلقی شده و سنگ ماه تولد متولدین تیر نیز می باشد. یاقوت های سرخ از خانواده بریل هستند و این سنگها رنگ های متفاوتی دارند اما غالبا نوع قرمز رنگ آن است که یاقوت سرخ نامیده شده و طیف های دیگر رنگی این سنگ را یاقوت کبود می نامند.
زیبا ترین و پرطرفدارترین رنگ آن، قرمز خالص و شفاف است که عموما به عنوان رنگ یاقوت آتشی نامیده می شود. سنگ های قرمز مایل به صورتی، نارنجی مایل به قرمز و قهوه ای مایل به قرمز نیز یاقوت سرخ نامیده می شوند. با این وجود جواهر شناسان و افراد متخصص باید بین یاقوت سرخ و یاقوت های کبود، صورتی و بنفش تمایز قائل شوند.
هنگام خرید یاقوت سرخ، باید به شفافیت رنگ آن توجه کنید؛ گرچه رنگ قرمز آن گاهی صورتی یا کمی هم بنفش به نظر می رسد. یاقوت های سرخ در زیر نور خورشید بسیار زیباتر هستند. میزان درجه رنگ، فاکتور مهمی درمورد این سنگ زیبا است، هر چه سنگ پررنگ تر باشد، سنگ شفاف تر و درخشان تر است. سنگ های کم رنگ تر ممکن است شبیه یاقوت های کبود صورتی باشند و سنگ هایی که تیره تر هستند کاربردشان کمتر است.
یاقوت های سرخ در سراسر دنیا استخراج می شوند، در مکان هایی مانند میانمار، تایلند، کلمبیا، ویتنام، ماداگاسکار، کنیا، تانزانیا، سریلانکا، ایالت متحده، استرالیا، چین، افغانستان، پاکستان. سنگ هایی که نسبت به بقیه بهتر هستند، قیمتشان نیز بیشتر است. یاقوت سرخ برمه، خصوصا یاقوتی که در موگو ( یکی از شهرهای میانمار) یافت می شود، ارزش بسیار دارد و از نمونه های دیگر، بهتر فروش می رود. آرگو با وارد کردن این سنگ با ارزش از کشورهای مختلف و با کیفیت بالا، امکان دسترسی به انواع یاقوت را برای مشتریان خود بوجود آورده است.شما می توانید برای سفارش یاقوت با دفتر آریان گوهر رخشان تماس حاصل نمایید.
منبع: آموزشگاه آرگو

تاریخ: 1396/08/15 ساعت 08:33سلام هفصدوپنجا ه قیرات الماس سرخ دارم میفروشم

تاریخ: 1396/08/02 ساعت 23:53نرخ طلا بر اساس اعیار بالا و پایین جدید وقدیم اگه ذکر شود راحتتر مورد توجه علاقمندان قرار میگیرد

تاریخ: 1396/07/14 ساعت 23:42تو یاقوت ۳۲۶ قیراطی داری واقعا؟؟؟

تاریخ: 1396/05/24 ساعت 01:49من نفر برای خرید یاقو ت دارم

تاریخ: 1396/05/18 ساعت 11:54سلام
یاقوت برای فروش موجود هست

تاریخ: 1396/05/05 ساعت 20:20هرگونه یاقوت راف شما را خریدارم متشکرم

تاریخ: 1396/02/28 ساعت 15:47بنده پنج کیلویاقوت سرخ تراش نخورده طبیعی که ازلحاظ رنگ سیراست موجود دارم به دنبال خریدارهستم۰ممنون

تاریخ: 1395/12/05 ساعت 20:16یاقوت 46 قیراط سرخ اصل افریقا دارم میفروشم

تاریخ: 1395/10/22 ساعت 17:20سلام ببخشیدقیمت یاقوت اصل برمه باوزن۱۷۸قیراط رومیخاستم برای فروش

تاریخ: 1395/10/11 ساعت 20:48یاقوت مهادن دربازار به قیمت چند فروش دارد

تاریخ: 1394/07/27 ساعت 17:43باسلام خواستم قیمت یاقوت سرخ اصل و طبیعی به وزن 326 قیراط رو بپرسم واسه فروش. دنبال خریدار هستم.

تمامی حقوق برای موسسه فرهنگی فن آوران زرّین قلم محفوظ است.

سبد خرید شما خالی است

یاقوت

حدود سال 1800 میلادی یاقوت را از گروه کروندوم ( Corundum ) شناسایی کردند. کروندوم از واژه سانسکریت (Kuruvinda) گرفته شده است. این گروه دارای ترکیب شیمیایى Al2O3 (اکسید آلومینیوم) ، خالص ، سفید رنگ است . سنگ های بی رنگ کمیاب هستند چون همیشه ته رنگی ضعیف از رنگ موجود است. به علت سختی بالای کروندم (که در فرم و رنگ معمولی برای استفاده در جواهر سازی نامناسب است) ، آن را به صورت پودر درآورده و برای جلا دادن و تراشیدن مواد یا کانی های دیگر به کار می برند.
یاقوت در میان کانی شناسان باستان ، سنگی ارزشمند و در زمره گرامی ترین گوهر ها بوده است. چناچه در کتاب ارزشمند عرایس الجواهر و نفایس الاطایب نوشته ابوالقاسم عبدالله کاشانی آمده است : « شریف تر و عزیز تر و نفیس ترین جواهر یاقوت است » همچنین در این کتاب در بیان دلیل نام گذاری چنین گفته شده است که : یاقوت را به لغت «فرس» «یاکند» گفته اند و لفظ یاقت عربی است و حمزه اصفهانی آورده است که فارسیان یاقوت را «سبح اسبور» گفته اند یعنی دافع علت طاعون ، گردیزی در زین الاخبار می نویسد خسرو پرویز شش رنگی داشت که مهره های آن را از یاقوت سرخ و یاقوت زرد تراشیده بودند. همچنین نردی داشت که مهره هایش را از زمرد و یاقوت ساخته بودند.
از دوران پیش از اسلام این گوهر در ایران جایگاهی وزین داشته است. از سلمان فارسی نقل شده : « خداوند یاقوت را در نوروز برای زینت مردم بیافرید»

 

جایگاه یاقوت در ادبیات

بسیاری از شاعران از یاقوت برای پیرایش شعر خود بهره جسته اند. فردوسی با 118 بار بیشترین و حافظ با 12 بار کمترین استفاده از یاقوت را در اشعار خود داشته اند. فردوسی بیشتر یاقوت را در معنای حقیقی خود و برای تزئین شمشیر ، تخت ، تاج ، هدیه پادشاه به دیگران و … به کار می برد.

نشسته برو شهریاری چـو ماه      زیاقوت رخشان به سر بر کلاه

حافظ یاقوت را به می و لب تشبیه میکرد.

یاقوت جان فزایش از آب لطف زاده       شمشاد خوش خرامش در ناز پروریده

 

یاقوت سرخ در سنگ کلسیت

 

یاقوت در باور پیشینیان :

بر پایه باور و خرافات پیشینیان بجز یاقوت سرخ ، همه گوهرها در آتش می گدازند. محمد بن محمود همدانی در کتاب عجایب نامه درباره یاقوت می گوید:
« طبع وی گرم و خشک است، به درجه رابع. هر که با خود دارد از طاعون ایمن بود. یاقوت از زر و سرب سنگی تر بود.معدن وی کوه رهون است به سرندیب که آدم به آن فرو آمد، و در میان دریاست. هر که یاقوت با خود دارد، خون در تن وی صافی کند و از خمود و سکته و صرع ایمن بود.»
یونانیان معتقد بودند كه این سنگ به صاحبش نیروهای خاصی از جمله سلامتی ، دانش ، ثروت و موفقیت درعشق می دهد. همچنین می پنداشتند که اگر در سمت چپ لباس روی سینه با سنجاق سنگ یاقوتی بگذارند ، زندگی آنها همراه با صلح و صمیمیت می شود و اگر سربازی آن را با خود داشته باشد شكست ناپذیر می شود.
این سنگ در اروپا در اواخر قرون وسطی ، سنگ مورد علاقه كشیشان بود؛ آن را روی انگشتر می گذاشتند و می گفتند از بهشت آمده است.
در قرون وسطی تصور می شد که یاقوت با تغییر رنگ و تبدیل آن به رنگ سرخ تیره تر، صاحب خود را از خبری ناگوار، بیماری و یا بداقبالی بر حذر می داشته است.
در برمه جنگجویان اعتقادشان بر این بود که حمل یاقوت سرخ در جنگ برایشان پیروزی به همراه خواهد داشت.
مردم هند معتقد بودند که یاقوت می تواند برای صاحبانش زندگی توام با آرامش و صلح با دشمنان به همراه داشته باشد و کسانی که به الهه کریشنا یاقوت سرخ هدیه کنند هنگام تناسخ در کالبد یک امپراتور به زندگی باز می گردد.
در مشرق زمین بر این باور بودند که سنگ یاقوت نشانه زندگی و حیات است و معتقد بودند که یاقوت ، قطره های خون قلب مادر زمین است .

 

یاقوت از نظر کانی شناسی دارای خاستگاه آذرین و ساختمان بلوری است و به دلیل داشتن عناصری چون آهن ، منیزیم و کلسیمِ بیشتر و سیلیسِ کمتر جزو ماگماهای بازیک (بازالتی) به شمار می آید.

یاقوت دارای انواع سرخ و کبود است و بعد از الماس سخت ترین کانی جواهر می باشد.

 

یاقوت سرخ (Ruby)

ترکیب شیمیایی : Al2O3 (اکسید آلومینیوم )

رنگ : انواع رنگ قرمز

سختی مو : 9

وزن مخصوص : 4.05 – 3.97

کلیواژ : ندارد

سیستم کریستالی : تری گونال

میزان ضریب شکست نور : 1.775 – 1.757

شکست دوگانه : 0.009 – 0.008

پدیده چند رنگی : قوی ؛ زرد ، قرمز ، قرمز پر رنگ یاقوتی

پدیده فلورسانس : قوی ؛ قرمز یاقوتی رنگ

 

( Ruby ) مقتبس از واژه لاتین روبئوس (Rubeus) به معنای سرخ می باشد. سنگ مادر یاقوت سرخ ، سنگ دولومیت (dolomite) است که در نتیجه مجاورت با مواد مذاب یا توده های بسیار گرم درون زمین مخصوصا گرانیت و دگرگونی ناشی از آن که در اصطلاح سنگ شناسی ، دگرگونی مجاورتی (Contact Meta morphism) نامیده می شود از سنگ آهک اولیه به وجود آمده است.
یاقوت سرخ به صورت شفاف ، نیمه شفاف ، مات و همواره قرمز یا صورتی رنگ می باشد. رنگ آن به واسطه کروم ایجاد شده و سایه های قهوه ای که در بعضی از آن ها موجود است به علت وجود مقدار بسیار ناچیزی فلز آهن در ترکیب شیمیایی آن می باشد. رنگ یاقوت های سرخ استخراج شده از معادن مختلف ، متفاوت بوده و بدین جهت نمی توان با توجه به رنگ ، مکان استخراج آن را مشخص نمود. منظور از یاقوت سرخ برمه ای یا یاقوت سرخ سیامی مکان استخراج آن نیست بلکه اصطلاحی است که برای معرفی مرغوبیت رنگ سرخ به کار می رود.
اما محتویات و بلورها در یاقوت سرخ اغلب معرف مکان استخراج یاقوت سرخ می باشند. برخی از محتویات مانند کانی روتیل ، باعث بوجود آمدن جلای ملایم و ابریشمی در بلور یاقوت می شوند. اگر این نوع یاقوت ها به فرم کابوشن تراشیده شوند، پدیده چشم گربه ای و یا پدیده آستزیرم در آنها پدید می آید.
یاقوت سرخ نتراشیده مات ، بدون درخشش و دارای جلای روغنی است ، ولی پس از تراش درخشش به اندازه برلیان پیدا می کند. ترد و شکننده است ، سطح تورق ندارد ولی در جهاتی مشخص ، بهتر می توان کریستال آن را به دو یا چند قسمت تقسیم نمود.
بهترین رنگ در یاقوت سرخ ، قرمز خالص با سایه های آبی رنگ می باشد که به «خون کبوتر» تشبیه شده است.
معمولا رنگ در تمام نقاط نگین یکسان نبوده و گاه به صورت نوارها و با لکه های قرمز مشاهده می شود.
ناخالصی ها ی موجود در آن نه چیزی از ارزش آن کم می کند و نه علامتی برای مرغوب بودن آن می باشد. همچنین از روی این ناخالصی ها می توان آن را از یاقوت های مصنوعی و ساخته شده در لابراتوار تشخیص داد.

 

ساعت طلا مرصع با یاقوت ، 1670 میلادی ، موزه متروپولیتن نیویورک

معادن

ذخایر اصلی یاقوت در برمه ، ویتنام ، تایلند ، پاکستان ، سریلانکا و تانزانیا می باشد.
از میان این معادن مهم ترین آن ها معدن موگوک (Mogok) در برمه است. در اینجا لایه های رسوبی حاوی یاقوت سرخ چندین متر زیر سطح زمین واقع شده و گاهی برای دسترسی به آنها حفره ها و یا کانال هایی به عمق آنها به 8 متر حفر می کنند.
در تایلند یاقوت های سرخ از جنوب شرقی بانوک در محلی به نام چانتابوری (Chantaburi) یافت می شود واغلب سایه ای قهوه ای رنگ دارند .
در یاقوت های سرخ تایلندی به ندرت روتیل وجود دارد ، اغلب ساختاری لایه لایه دارند و یا به دلیل فشارهای جنبی ترک خوردگی در آن ها دیده می شود. گاهی اوقات کانی های گارنت آلماندین و آپاتیت و پیروتیت و به ندرت دیوپسید و پلاژیوکلاز در آن ها دیده می شود.
این یاقت ها قدری تیره تر از یاقوت های میانمار هستند ولی ته رنگ اصلی آنها قرمز تر است. در دهه های 1970و 1980 تایلند تامین کننده اصلی یاقوت بوده است. این یاقوت ها ناخالصی کریستالی دارند که قدری تیره تر از یاقوت میزبان بوده و اطراف آنها هاله هایی ستاره مانند دیده می شوند.
در ویتنام معدن روبی Nangamali در امتداد هیمالیا در سنگ مرمر واقع شده و رگه های حاوی روبی به ضخامت 0.1 تا 2 متر، توده مرمریت و سنگ های کربناتی را قطع می کنند. البته معادن روبی دیگری هم در ویتنام موجود است مانند معدن Yen Bai و معادن Quychau.
یاقوت های سرخ صادره از ویتنام دارای کیفیت مطلوبی هستند و به رنگ های قرمز مایل به بنفش برمه ای ، یا صورتی مایل به بنفش و یا بنفش مایل به قرمز یافت می شوند. در سال 1998 در ویتنام یاقوت سرخی به وزن بیش از 2.58 کیلوگرم یافت شد که گرچه قسمت اعظم آن نیمه اوپاک می باشد ولی دارای بخش های شفاف نیز به رنگ قرمز برمه ای می باشد. یاقوت های ویتنام از اواخر دهه 1980به بازار آمده و به خوبی یاقوت های به دست آمده از برمه می باشد . این یاقوت ها دارای ناحیه بندی رنگ ، چند قلو بودن ، لکه های رنگی در شکستگی ها ، و گاه نواحی آبی رنگ و کریستال های شفاف می باشند.
در پاکستان معادن روبی دارای بهترین کیفیت می باشند. این روبی ها نیز در سنگ مادر مرمریت یافت می شوند و از نظر کیفیت با روبی های معادن کشمیر و Jegdalek افغانستان قابل مقایسه هستند.
در سریلانکا این ذخایر در ناحیه راتناپورا (Ratnapura) می باشند. یاقوت های سرخ استخراج شده در این منطقه معمولا به رنگ قرمز روشن تا قرمز تمشکی می باشند و به زبان محلی ایلام (IIIam) خوانده می شوند .

از سال 1950 میلادی به بعد در کشور تانزانیا سنگ های تزیینی سبز رنگی که عمدتا از یک کانی به نام زویزیت آمفیبولیت (Ziosite Amphibolite) است استخراج می شود که حاوی بلورهای یاقوت سرخ نسبتا درشت ولی غیر شفاف و مات می باشد و به ندرت می توان در تراش نگین های صفحه دار از آن ها استفاده نمود. این یاقوت ها ، مانند یاقوت های سرخ تایلند ، روتیل ، به عنوان کانی میهمان ندارند ولی در عوض محتویات مایع در آن ها دیده نمی شود.
به تازگی نیز در شمال غربی این کشور یاقوت های سرخی به دست آمده که به رنگ های ارغوانی تا قرمز مایل به قهوه ای می باشند.

در اوت 2008 روبی هایی با ناخالصی های سوزنی شکل خمیده مورد آزمایش قرار گرفتند. این روبی ها در نمایشگاه جواهرات بازل در آوریل 2008 به نام روبی هائی از وینزا و تانزانیا معرفی شده اند که دارای ارزشی بالا می باشند.
منطقه ای در حوالی Winza در استان Dodoma در مرکز تانزانیا سافیر آبی رنگ، سافیر پادپارادچا و سافیر تغییر رنگ داده و در کنار روبی در معادن ثانویه به دست می آید.
روبی های وینزا رنگ سرخ زنده دارند که ته رنگ ضعیفی از آبی در آنها دیده می شود. رنگ فلورسانس آن ها در اشعه ماوراء بنفش Lw و Sw قوی تر از روبی های تایلندی می باشد، ولی از روبی های همراه با سنگ مادر بازالت ضعیف تر است.

در بزرگ نمایی بالا ناخالصی های سوزنی شکل منحنی ،مایعات ،کریستال های منفی، و زون های آبی رنگ دیده می شوند. این ناخالصی های سوزنی شکل منحنی می توانند به عنوان مشخصه برای روبی های وینزا در تانزانیا تلقی شوند. زونهای آبی رنگ مشخصه روبی های Mong Hsu در میانمار در روبی های وینزا نیز دیده می شود ،ولی تجمع بلور های زیرکن که در روبی های تایلند یافت می شود در این روبی ها وجود ندارد .

روبی در ابعاد بسیار درشتی یافت نمی شود ، زیرا عنصر کروم موجود در شبکه کریستالی کوروند باعث ترک خوردن و ایجاد شکاف های میکروسکپی در کریستال می شود. بدین جهت عمدتا روبی های نفیس اندازه کوچک داشته و کمتر از 3قیراط می باشند. اکثر روبی های مشهور جهان کمتر از 100 قیراط وزن دارند و معدودی بلور روبی در جهان موجود است که بیش از 100 قیراط می باشند و به همین دلیل است که روبی های به اصطلاح بزرگ در جواهرات سلطنتی جهان همگی اسپینل هستند نه روبی.

امروزه یاقوت های سرخ را در همان کشور تولید کننده تراش می دهند و به دلیل اینکه هنگام تراش همیشه سعی می شود حداکثر وزن یاقوت حفظ شود ابعاد و نسبت های صفحات در این نگین های تراشیده شده اغلب صحیح نیست و باید دوباره تراش داده شوند.
در بازار انواع یاقوت های سرخ بدلی مخصوصا از نوع شیشه و یا دوبلت ها یافت می شود که قسمت بالا یا تاج را معمولا از گارنت و قسمت پایین نگین دوبلت را از شیشه می سازند و یا ممکن است قسمت تاج در این دوبلت ها از یاقوت کبود طبیعی و قسمت زیرین آن از یاقوت سرخ مصنوعی باشد. از یاقوت سرخ مصنوعی در صنعت به خصوص در ساعت سازی در نقاطی که اصطکاک زیادی در نتیجه چرخش فنر ها وجود دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

اسامی تجاری متعددی نیز در مورد نگین های یاقوت سرخ طبیعی رواج یافته که گمراه کننده می باشند مانند یاقوت سرخ بالاس (Balas Ruby) که در حقیقت اسپینل است ، و یا یاقوت سرخ کیپ (Cape Ruby) که تورمالین سرخ یا روبلیت است. کانی هائی نیز به علت تشابه در رنگ و خواص اپتیکی در نظر اول ممکن است با یاقوت سرخ اشتباه شوند ، مانند گارنت آلماندرین ، فلوریت سرخ رنگ ، گارنت هیاسینت ، پیروپ ، اسپینل سرخ رنگ ، توپاز ، تورمالین نوع سرخ رنگ و یا زیر کن.
یاقوت سرخ طبیعی اشعه ماوراء بنفش را از خود عبور می دهد ولی انواع مصنوعی این ویژگی را ندارند اما از نظر ترکیب شیمیایی و خواص فیزیکی و اپتیکی شبیه یاقوت های سرخ طبیعی می باشند . امروزه انواع مصنوعی آن در صنعت به خصوص در ساعت سازی در نقاطی که اصطکاک زیادی در نتیجه چرخش فنرها وجود دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

 

درشت ترین یاقوت سرخ

یاقوت سرخ یکی از گرانبها ترین نگین های جواهر محسوب می شود. یاقوت های سرخ نسبتا درشت از بلور های الماس هم اندازه خود کمیاب تر می باشند. درشت ترین یاقوت سرخ قابل تراش که تا کنون یافت شده بالغ بر 400 قیراط وزن داشته، در برمه کشف گردیده و در برش و تراش به سه قسمت تقسیم شده است.

به هر حال بزرگ ترین روبی یافت شده در جهان به وزن 8.2 پوند (18.696 قیراط) متعلق به کمپانی معروف به West Co. می باشد. این بلور روبی نیمه شفاف تا اپاک بوده و دارای مقادیر زیادی بلورهای سوزنی روتیل است. در صورت تراش،نگین حاصله بزرگ ترین نگین تراشیده شده روبی در جهان نخواهد بود.

در حال حاضر بزرگ ترین قطعه روبی در نیم کره غربی به نام Greenland Ruby می باشد که توسط Thomas Macphee طی 10 ماه حجاری شده و به وزن 302 قیراط می باشد. ارزش این روبی 500.000 دلار برآورد شده است.

درشت ترین یاقوت های سرخ جهان عبارتند از: یاقوت سرخ ادوراد (Edward Ruby ) با وزن 167 قیراط در موزه علوم طبیعی لندن ، یاقوت سرخ ستاره ریوز (Reeves Star Ruby) با وزن 138.7 قیراط در موزه اسمیتسونین در ایالات متحده ، یاقوت سرخ لانگ استار (Long Star Ruby) با وزن 100 قیراط در موزه علوم طبیعی شهر نیویورک است ، و یاقوت سرخ صلح (Peace Ruby) با وزن 43 قیراط که به دلیل تقارن تاریخ کشف آن در 1919 میلادی با پایان جنگ جهانی ،به یاقوت سرخ صلح نامگذاری شده است.

یاقوت های سرخ همیشه جزئی مهم از زینت تاج و تخت پادشاهان را تشکیل می دادند ولی برخی از نگین های مورد آزمایش قرار گرفته یاقوت نبوده بلکه از کانی هایی مانند اسپینل تشکیل شده اند. یاقوت سرخ پرنس سیاه که جزء جواهرات سلطنتی انگلستان است و یاقوت سرخ تیمور (Timur Ruby) که در تاج سلطنتی اسپانیا مورد استفاده قرار گرفته اسپینل هستند.

بهسازی و فرآوری روبی

از اواخر دهه 1990 مقدار زیادی سنگ با کیفیت پایین موجب شد که ارائه روبی های حرارت داده شده ناگهان افزایش و قیمت ها به شدت کاهش یابد.
فرآوری شامل تغییر رنگ ، بهبود شفافیت به کمک انحلال بلورهای روتیل در درون آن ، ترمیم ترک های سطحی موجود و یا پرکردن کامل آن ترک ها می باشد.
رایج ترین شیوه، استفاده از حرارت است. روبی های کیفیت پایین را قبل از تراش با حرارت ، بهبود رنگ می بخشند .این فرآوری عمدتا در حرارت های حدود 1800 درجه سانتیگراد انجام می شود.

برخی از روبی ها را هم در کوزه های زغالی در حرارتی حدود 1300 درجه برای 20 تا 30 دقیقه حرارت می دهند که نتیجه آن حذف قسمتی از سیلک (روتیل) ولی بهبود رنگ است.
روش دیگر ، پر کردن ترک های موجود در سطح آن با شیشه سربی است که به بهبود چشمگیر کیفیت روبی منجر می شود . برای این کار ابتدا:

روبی های سنتز شده یا شبیه سازی شده

در سال 1837 Gaudin اولین روبی سنتز شده را با استفاده از ذوب آلومینیوم همراه با مقداری کروم تولید نمود .
در سال 1877 Frenie،Freil بلور های کوروند تولید نمودند که از آنها نگین های کوچک تراش دادند. Frenie ، Auguste Verneuil به کمک ذوب Baf2، Al2O2و قدری اکسید کروم در حرارت روبی سنتز شده به رنگ سرخ تولید نمودند.
در سال 1903 ورنوی اعلام داشت که توانسته روبی سنتز شده با روش Flame Fusing تولید کند. روش های دیگر تولید روبی شامل روش Pulling و روش Flux با هزینه کمتر از روش Flame Fusion انجام می شوند.
نقایص یاقوت های سنتز شده با چشم غیر مسلح قابل رویت نمی باشند ولی در بزرگ نمائی ، خطوط رشد منحنی شکل و حباب های گاز و خطوط دم اسبی نیز در آن ها دیده می شوند.

 

یاقوت کبود (Sapphire)

ترکیب شیمیایی : +Al2O3

رنگ : انواع رنگ آبی ، بی رنگ ، صورتی ، نارنجی ، زرد ، سبز ، ارغوانی ، سیاه

سختی مو : 9

وزن مخصوص : 4 – 3.99

کلیواژ : ندارد

سیستم کریستالی : تری گونال با اشکال هرمی مضاعف

میزان شکست نور  : 1.775 – 1.757

شکست دوگانه نور : 0.018

پدیده چند رنگی : آبی ، آبی پر رنگ ، سبز ، آبی ، انواع زرد ، انواع سبز ، انواع سرخ ، ارغوانی و ارغوانی مایل به قرمز

پدیده فلورسانس : آبی رنگ ، ارغوانی ندارد و رنگ زرد مخصوص سریلانکا

 

در زبان یونانی سافایر (Sapphire) به معنی آبی رنگ است و به کانی های مختلفی گفته می شود. جواهر تراشان در حدود سال های 1800 میلادی به بعد متوجه شدند که یاقوت کبود نیز مانند یاقوت قرمز از انواع کروندوم است. در ابتدا فقط به انواع آبی رنگ یاقوت کبود گفته می شد و انواع دیگر کروندوم با رنگ های مختلف دارای اسامی اشتباه برانگیز مانند پریدوت مشرق زمین (Oriental peridot) برای انواع سبز رنگ، و توپاز مشرق زمین (Oriental topaz) برای انواع زرد رنگ بودند.
امروزه انواع کروندوم مناسب برای ساخت جواهر با هر رنگی غیر از انواع قرمز رنگ آن، یاقوت کبود خوانده می شود که با توجه به رنگشان نام گذاری می شوند، به طور مثال سافایر زرد و یا سافیر سبز و غیره.
رنگ نارنجی مایل به صورتی، به نام پادپارادچا (Padparadscha) مشهور است.
فقط به کروندوم آبی رنگ ، یاقوت کبود بدون هیچ پیشوندی گفته می شود .

پدیده چند رنگی (پلئوکروئیسم) در یاقوت کبود دیده می شود و بهترین رنگ معمولا در جهت محورهای اپتیکی است، بنابراین نگین را در جهت عمود بر محور اپتیکی می تراشند. در تراش ترکیبی صفحه تاج و پاویلیون پله وار تراشیده می شوند. یاقوت کبود با تراش زمردی بسیار نادرست است. سافایر مونتانا تراش برلیان مدور دارد. تراش کابوشن هم در انواع سافیر ستاره ای و آنهایی که ناخالصی زیاد دارند متداول است.
سنگ های مادر اصلی یاقوت کبود مرمر ، بازالت و یا انواع پگماتیت ها هستند. اکثرا استخراج این کانی از انباشته های رسوبی و یا ذخایری که با تخریب سنگ های مادر اولیه بوسیله عوامل طبیعی (مانند آفتاب، گرما و سرما) به وجود آمده اند صورت می گیرد و از سنگ های اولیه کمتر بهره برداری می شود.
بزرگ ترین سافیر جهان در سال 1995 در ماداگاسکار کشف شد به وزن 61.500 قیراط. این سافیر ظاهرا رکورد دار بزرگ ترین نگین تراشیده و صیقل شده جهان، و طبیعتا گران قیمت ترین سافیر جهان خواهد بود.

عنصر رنگ دهنده در یاقوت کبود ،آهن و تیتانیوم است و در انواع بنفش رنگ وانادیوم می باشد. مقدار جزئی آهن در ترکیب شیمیایی، رنگ های زرد و سبز ایجاد می کند و فلز کروم نیز رنگ صورتی پدید می آورد. رنگ دلخواه و مورد پسند در یاقوت کبود رنگ آبی گل ذرتی خالص (Pure cornflower blue) می باشد.
یاقوت کبود از کانی هم گروه خود یاقوت سرخ فراوان تر یافت می شود و این به دلیل بیشتر بودن فلز آهن نسبت به کروم در طبیعت است که رنگ این دو کانی را به وجود می آورند.

ویژگی سختی در یاقوت های کبود در جهات مختلف کریستالوگرافی متفاوت می باشد. این ویژگی در تراش نگین جواهر اهمیت خاص دارد. در یاقوت کبود پدیده فلورسانس با رنگ های مختلفی وجود دارد که با مقدار و نوع فلز رنگ دهنده تغییر می کند و هم رنگی خاص بافت بخصوصی است.

جلای ابریشمینی که در یاقوت های کبود ایجاد می گردد به خاطر ناخالصی های روتیل سوزنی می باشد. اگر مقدار این ناخالصی ها زیاد باشد پدیده چشم گربه ای و یا آستریزم به وجود می آید. برخی از جواهرشناسان ایجاد پدیده آستریزم در یاقوت کبود را وجود کانال های باریک و متقاطع در سه جهت کریستالوگرافی می دانند. ( بر خلاف یاقوت قرمز که علت ایجاد این پدیده وجود بلورهای روتیل سوزنی شکل می باشد ).

 

چهره ملکه الیزابت بر روی یاقوت کبود ، 1603-1533 میلادی

معادن

رنگ و ناخالصی ها به مکان یافت بستگی دارد.

در استرالیا ذخائر یاقوت کبود در سال 1870 میلادی کشف شد، سنگ حاوی یاقوت کبود ، بازالت تخریب شده توسط عوامل طبیعی می باشد. یاقوت های کبود این ناحیه کیفیت چندان خوبی ندارند و بلورهای رنگ روشن با ته رنگ سبز دارند و در زیر نور مصنوعی به رنگ جوهری و آبی متمایل به سبز و یا متمایل به سیاه دیده می شوند.
( فرآوری حرارتی می تواند عیوب را کاهش داده و رنگ را به رنگ قابل قبول آبی روشن تر تبدیل سازد). یاقوت های کبود زرد و یا سبز نیز یافت می شوند.
ناخالصی های آن شامل رنگ و نواحی رشد مستقیم و زاویه دار، هاله های اطراف زیر کن.

در برمه علاوه بر یاقوت کبود کانی های اسپینل و یاقوت سرخ نیز یافت می شود. یاقوت هایی به رنگ آبی سیر تا بنفش روشن، گاهی نیز متمایل به تیره رنگی یافت می شود که دارای ناخالصی های کریستال های خوش فرم (کوروند، گارنت،زیر کن)، صفحات دو قلو، آثار finger prints و (crumpled flag)، پرهایی از مایعات ، سیلک و زون های هگزاگونال در بعضی از سنگ ها می باشد.
در سال 1966 میلادی بزرگ ترین کریستال یاقوت کبود ستاره ای در ناحیه وگوک یافت شد، کریستالی با وزن 63000 قیراط یا 12.6 کیلوگرم.

بلور های یاقوت کبود که امروزه به نام یاقوت کبود کشمیری فروخته می شوند در واقع از برمه آمده اند .

در کامبوج در Pailin یاقوت هایی به رنگ آبی متوسط تا تیره (navy) ، یافت می شود و شامل ناخالصی هایی از کریستال و شبیه به fried egg (نیمرو) می باشد

درهندوستان در منطقه کشمیر یاقوت آبی گل ذرتی ، که بسیار گرانبها با ساختاری کمابیش مخملی می باشد. این معدن در حال حاضر استخراج نمی شود و چنین سنگ هایی کاملا کمیاب هستند. ناخالصی های آن ممکن است به نظر شیری برسند. مه آلودگی ظاهرا به دلیل وجود سیلک از کریستال های بسیار نازک خارج شده است.

در سریلانکا یاقوت کبود از قدیم شناخته شده بود و ذخایر آن در قسمت جنوب غربی این جزیره و در ناحیه راتناپورا قرار دارند . درسریلانکا نیز با وجودی که سنگ های کمرنگ و دو رنگ نیز به فراوانی یافت می شوند ولی منبع مهمی برای سنگ هایی با کیفیت خوب می باشد.
ناخالصی های این سافایرها شمال نواحی رنگی، سیلک، feathers، مایعات و ناخالصی های finger print هاله های زیرکن و صفحات دوقلو.

در تایلند سافایرها اغلب آبی تند و بسیاری آبی جوهری هستند. ناخالصی های آن ها شبیه به روبی تایلند با کریستال های تیره و محیط اطراف تیره با feathers و صفحات چند قلومی باشد. . سنگ میزبان یاقوت کبود بازالت رگه دار است و از ذخائر موجود در سنگ های رسوبی نیز بهره برداری می شود.

در مونتانای آمریکا یاقوت های آبی فولادی رنگ یافت می شود که ناخالصی های آن شامل زون های رشد زاویه ای ، ناخالصی های کوچک کریستالی می باشد. سنگ میزبان حاوی بلورهای یاقوت کبود در اینجا از نوع سنگ آتشفشان بیرونی یا آندیزیت است و استخراج یاقوت کبود هم از سنگ های تخریب نشده و هم تخریب شده آندیزیت صورت می گیرد.

سایر منابع سافایر: کنیا، ماداگاسکار، مالاوی، موزامبیک ، نیجریه ، آفریقای جنوبی و تانزانیا می باشند. در ماداگاسکار ، نیجریه ، مالاوی ، تانزانیا

سافایر ستاره ای

در طول تاریخ جواهرات بسیاری ساخته شده که در آن ها از گوهر های گران بها بهره جستند. جواهرات سلطنتی بسیاری به دستور پادشاهان ایرانی ساخته شده که برخی نابود شده ، برخی تحت مالکیت کشور های دیگر در آمده و یا این که در موزه ملی جواهرات ایران نگه داری می شوند. از جمله این جواهرات سلطنتی ، مجموعه جواهر نشان عظیمی است که تحت عنوان کره جواهر نشان شناخته می شود.
این کره در سال 1291 هجری قمری، به دستور ناصرالدین شاه، توسط گروهی از جواهرسازان ایرانی به سرپرستی ابراهیم مسیحی از جواهرات که در خزانه موجود بود، ساخته شد. قطر کره تقریباً 66 سانتیمتر است و روی پایه ای که تماماً از طلای آراسته به جواهرات است، قرار دارد وزن خالص طلای به کار رفته در این کره 34 کیلوگرم و وزن جواهرات آن 3656 گرم است. تعداد کل جواهراتی که در روی کره نصب شده، بالغ بر 51366 قطعه است. در این کره اقیانوس ها و دریاها با زمرد، قاره آسیا مرصع به یاقوت و لعل، قاره اروپا با استفاده از یاقوت، قاره آفریقا مرصع به یاقوت سرخ و کبود، آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین استرالیا نیز مرصع به یاقوت و لعل هستند. در این میان کشور ایران و خط استوا با استفاده از الماس مشخص شده اند. در پایان دو حلقه از جنس طلا که با گل هایی از الماس تزئین داده شده اند، به صورت متقاطع در اطراف این کره قرار گرفته است. لازم به ذکر است کوه دماوند نیز توسط یاقوت درشتی مشخص گردیده است.
همچنین نگین یاقوت مشهوری با نام یاقوت اورنگ زیب بر روی این کره، نشان دهنده شهر تهران پایتخت سلسه قاجاریه است.

 

کره جواهر نشان ، 1291 ه.ق ، مربوط به دوره قاجار ، موزه ملی جواهرات ایران

 

درشت ترین یاقوت های کبود :

بلور های درشت یاقوت کبود بسیار کمیاب بوده و گاهی مانند الماس های مشهور جهان شهرت یافته و نامگذاری شده اندستاره هند : بزرگ ترین یاقوت کبود و ستاره ای تراش داده شده در جهان است که 536 قیراط وزن دارد و در موزه علوم طبیعی نیویورک نگه داری می شود.ستاره نیمه شب : نگینی سیاه رنگ است که ۱۱۶ قیراط وزن دارد.ستاره آسیا : 330 قیراط وزن دارد که در موزه اسمیتسونین در واشنگتن نگه داری می شود.
دو نگین یاقوت کبود مشهور دیگر یکی ادوارد (Edward Sapphire)، و دیگری استوارت است که در تاج پادشاهی انگلیس قرار دارد.
چهره سه رئیس جمهور مشهور آمریکا، واشنگتن، لینکلن و آیزنهاور در سه قطعه یاقوت کبود هر کدام به وزن حدود 2000 قیراط حکاکی شده است.سافایر لوگان با وزن 423 قیراط نیز یکی از بزرگ ترین سافیر های تراشیده شده جهان است.

 

سافایر لوگان

 

تاج پادشاهی انگلستان ، سافایر قرار گرفته در بالای تاج مشهور به سنت ادوارد ، سافایر قسمت تحتانی مشهور به استوارت

ویژگی های ذاتی سافیر همانند ضریب شکست نور و شکست دو گانه و وزن مخصوص با حرارت دادن تغییر نمی کند اما ویژگی دو رنگی ، طیف جذبی نور و فلورسانس کاملا تغییر می کنند.
تغییراتی که در ناخالصی ها بوجود می آید همانند ذوب شدن یا گسترش کانی های میهمان به دلیل نقطه ذوب پایین آنها و یا حتی شکسته شدن اینگونه ناخالصی ها می تواند به شناخت این روش بهبود کیفیت کمک کند، اغلب یاقوت های سرخ و کبود امروزه بدین گونه بهبود کیفیت می یابند.
به علت شباهت زیاد، ممکن است یاقوت کبود با کانی های بنیتویت ، ایولیت ، اسپینل ، تانزانیت ، توپاز ، تور مالین ، زیرکن و شیشه آبی رنگ اشتباه شود.

تشخیص یاقوت اصل از بدل

در گذشته برای تشخیص یاقوت اصل از بدل آن را در دهان خود می گذاشتند تا اگر رنگی به آن اضافه شده با کمک آب دهان مشخص شود.
برای تشخیص یاقوت کبود اصل آن را در ظرف شیشه ای آب می اندازند اگر اصل باشد آب به رنگ آبی دیده می شود ؛ سنگ نیز درون آب درخشندگی پیدا می کند و همه جای آن یک رنگ به نظر می رسد.
امروزه بیشترین یاقوت های ستاره مصنوعی یا تركیبی هستند.یكی از نشانه ها برای تشخیص یاقوت اصل از بدل آن است كه سنگ ِاصل، اشعه فرابنفش را از خود عبور می دهد و انواع مصنوعی این ویژگی را ندارند.
همچنین در داخل نگین یا سنگ یاقوت معدنی اصل باید ناخالصی وجود داشته باشد یا بطور دقیق تر اغلب دانه های ریز سیاه در آن مشاهده می شود اما یاقوت مصنوعی ، رنگی بسیار جذاب و بی نقص دارد.

 

گردآوری و تهیه :

گروه کارشناسی ایران آنتیک

www.iranantiq.com

منابع

 

هنوز نظری ثبت نشده…

با عضویت در خبرنامه از تخفیف ویژه و کوپن های تخفیف برخوردار شوید.

ارتباط با فروشگاه اینترنتی ایران آنتیک

دسترسی سریع

حساب کاربری9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...