زنجبیل تازه چه فصلی است

دوره مقدماتی php
زنجبیل تازه چه فصلی است
زنجبیل تازه چه فصلی است

زنجبیل[۱] یک گیاه خوراکی، ادویه و یا گیاه دارویی است که از شاخه کورکومین است و از ریشه گیاهان Zingiber officinale می باشد.

در برخی متون قدیمی از آن با نام زنجفیل یا شنگویر/ژنگویر نیز یاد شده‌است تاجیکها به آن اینبیر میگویند

جنس زنجبیل سرده‌ای از تیره زنجبیلیان علفی ایستاده چندساله با حدود ۷۰ گونه بومی آسیای جنوب شرقی است با ساقه باریک و نی‌مانند و برگ‌های سرنیزه‌ای سبز براق که از زمین‌ساقه‌ای غده‌ای می‌رویند؛ گل‌های آن‌ها سبز مایل به زرد با لبه‌ای ارغوانی و لکه‌های کرم‌رنگ و گل‌آذین مخروطی و کوچک و سنبله‌ای متراکم است که در تابستان از زمین ساقه بیرون می‌زند.[۲]

تركيبات شيميايي:

اصلی ترین ترکیبات زنجبیل شامل مواد بودار سوزاننده ای هست که بیشتر اثرات اصلی آن مربوط به همین مواد می باشد.

زنجبیل تازه چه فصلی است

دوره مقدماتی php

ترکیبات اصلی و اساسی آن شامل: انواع قندها (از 50 تا 70 درصد)، چربی ها ( از 3 تا 18 درصد)، اولئورزین( از 4 تا 5/7درصد) و ترکیبات سوزاننده ( از 1 تا 3 درصد) می باشد.

1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه ( یعنی 6 گرم) حاوی 5 کالری، 1 گرم کربوهیدرات و به مقدار خیلی کمی چربی، پروتئینو فیبر می باشد.

زنجبیل از زمان‌های دور به کار برده می‌شده و هنوز هم در پزشکی باستانی چین جایگاه باارزشی دارد. در ایران باستان نیز این گیاه با نام ژنگویر شناخته شده بود و کاربرد داشت و از ایران و کشورهای عربی به سوی غرب سفر کرد. در غرب پزشکی یونانی به نام «دیوسکوریدس» نخستین بار در سده یکم میلادی کاربرد درمانی زنجبیل را ثبت کرد، گرچه سده‌ها پیش از آن این گیاه عطردار از کشورهای خاور دور به اروپا صادر می‌شد، تا سده‌های میانه، به عنوان یک ماده اولیه آشپزی در اروپا کاملاً شناخته شده بود.

امروزه این گیاه در بیشتر مناطق استوایی کشت می‌شود. آشنایان با پزشکی هندی آیورودا از آن به عنوان داروی جهانی نام می‌برند؛ این امر نه تنها به خاطر خواص ضد قارچی، ضد باکتری آن است، بلکه به خاطر اثر تسکین بخش آن بر روی دستگاه گوارش هم هست، که اینها باعث شده هندیان بیش از ۲۰۰۰ سال زنجبیل را مصرف کرده‌اند و یکی از بهترین شفابخش‌های طبیعی برای درمان بیماری‌های مسافرت، حالت تهوع و سرگیجه در غرب مطرح کرده و برخلاف بعضی داروهای مرسوم این بیماری‌ها هیچ عوارض جانبی منفی ندارد.

در پژوهشی که در دانمارک انجام شد به ۴۰ نفر از دانشجویان نیرو دریایی یک گرم پودر زنجبیل و به ۴۰ نفر دیگر مقداری دارونما داده و مشاهده شد زنجبیل به مراتب در کاهش دفعات استفراغ[۳] و از بین بردن عرق سرد مؤثر بوده. بعضی کارشناسان، زنجبیل را برای درمان تهوع صبحگاهی دوران حاملگی توصیه می‌کنند. البته لازم به تذکر است در این خصوص همیشه با پزشک مشورت نمایید.

زنجبیل بسیار به سرما حساس است و در برابر کم‌آبی نیز مقاومت ندارد. زنجبیل معولا در جنوب هند که از باران‌های موسمی بهره می‌برد یا اقلیم‌های مشابه رشد مناسبی دارد.




در قسمت اول این مطلب گفتیم که زنجبیل به درمان سرطان تخمدان کمک می‌کند، برای مقابله با سرطان کولون، رفع حالت تهوع صبحگاهی، کاهش درد و التهاب، مقابله با ماشین گرفتگی و دریازدگی، تسکین دردهای زنانه، پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا، تسکین مشکلات معده، تسکین دردهای میگرنی و همچنین کاهش مشکلات کلیوی در بیماران دیابتی بسیار موثر است. در قسمت دوم و پایانی این مطلب در خصوص خواص دیگر زنجبیل و طرز تهیه‌ی نوعی چای زنجبیلی صحبت می‌کنیم و موارد منع مصرف آن را نیز بازگو می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

زنجبیل تازه چه فصلی است

از سالیان دور خواص درمانی زنجبیل مورد توجه متخصصان بوده است. اگر دغدغه‌ی لاغری دارید باید بدانید که به عقیده‌ی برخی از متخصصان، ریزوم زنجبیل می‌تواند به لاغری کمک کند. اگر دنبال دلیل آن هستید موارد زیر را با دقت مطالعه کنید:

* زنجبیل دمای بدن را بالا می‌برد و به این ترتیب باعث تحریک متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می‌شود. زمانی که متابولیسم بدن بالا باشد چربی‌های بیشتری می‌سوزاند، کاری که فقط با رژیم گرفتن امکان‌پذیر نخواهد بود.

* زنجبیل اشتها را کاهش می‌دهد. در واقع یک ضد اشتهای طبیعی است. برای همین هم می‌تواند معده را تسکین داده و حالت تهوع را رفع کند.

* زنجبیل برای هضم غذا مفید است. به خاطر اینکه می‌تواند حرکات مواد غذایی را در معده و روده‌ی کوچک کنترل کند. زمانی که هضم غذا به راحتی و درستی انجام می‌گیرد می‌شود ساده‌تر لاغر شد. یعنی بدون تحمل دل درد، گاز معده یا نفخ و غیره.

زنجبیل تازه حاوی ترکیبات ضد التهابی بیشتری است که بسیاری از بیماری‌ها

 را از شما دور می‌کند. توجه داشته باشید موقع خرید، زنجبیل‌های سفت و صاف

را انتخاب کنید. نباید روی ریشه‌ی زنجبیل کپک‌زدگی باشد


باید بدانید که محققان هلندی به این نتیجه رسیده‌اند که زنجبیل متابولیسم بدن و روند سوخت و ساز چربی‌ها را بالا می‌برد. به عقیده‌ی این محققان زنجبیل احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند و جلوی پُرخوری را می‌گیرد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأثیر ریزوم زنجبیل مشابه فلفل سیاه، چای سبز، چای سیاه، کافئین و کاپسایسین (یکی از ترکیبات موجود در فلفل‌ها) می‌باشد. برای همین هم اثرات مثبتی در کاهش وزن دارد.

البته حواستان باشد که نه تنها زنجبیل بلکه هیچ ماده‌ی غذایی به خودی خود شما را لاغر و خوش‌اندام نخواهد کرد. زنجبیل هم مثل هر ماده‌ی غذایی دیگر باید در چهارچوب رژیم غذایی سالم قرار بگیرد و در کنار آن حتماً ورزش منظم نیز باشد.


تهیه‌ی چای خوشمزه از ریزوم زنجبیل کار ساده‌ای است که اتفاقاً برای سلامتی نیز بسیار مفید است. برای تهیه‌ی این چای به 2 قاشق غذاخوری ریشه‌ی زنجبیل (رنده شده) و 2 لیوان آب نیاز دارید. اول آب را بجوشانید و سپس ریشه‌ی زنجبیل رنده شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید چند دقیقه با شعله‌ی ملایم بجوشد و دم بکشد. سپس داخل یک فنجان بریزید و کمی هم آب لیموترش تازه، عسل یا استویا به آن اضافه کرده و میل کنید. اگر سرماخورده باشید این چای حالتان را جا می‌آورد و به رفع علائم سرماخوردگی کمک زیادی می‌کند.

 

تا حد امکان از زنجبیل تازه استفاده کنید به خاطر اینکه عطر بیشتری دارد و همچنین حاوی میزان زیادی «ژینژرول» می‌باشد. زنجبیل تازه حاوی ترکیبات ضد التهابی بیشتری است که بسیاری از بیماری‌ها را از شما دور می‌کند. توجه داشته باشید موقع خرید، زنجبیل‌های سفت و صاف را انتخاب کنید. نباید روی ریشه‌ی زنجبیل کپک‌زدگی باشد. می‌توانید پودر زنجبیل را از عطاری‌ها خریداری کنید. توجه داشته باشید که می‌شود به مدت 3 هفته زنجبیل تازه را در فریزر نگهداری کرد. البته نباید پوست آن را گرفت. اگر زنجبیل تازه را با پوست فریز کنید می‌شود حتی به مدت 6 ماه نیز آن را نگهداری کرد. برای نگهداری پودر زنجبیل کافی است آن را در یک ظرف شیشه‌ای در بسته ریخته و در جای خشک و خنک قرار دهید.



خانم‌های باردار باید در مصرف زنجبیل احتیاط کنند و بهتر است قبل از مصرف نظر پزشک خود را جویا شوند. خانم‌های شیرده بدون نظر پزشک نباید از این گیاه یا پودر آن استفاده کنند. توجه داشته باشید که زنجبیل خاصیت ضد انعقاد خون دارد و می‌تواند مانع از انعقاد کامل خون شود. اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید و یا اینکه در حال مصرف داروهای ضد انعقاد هستید قبل از مصرف زنجبیل حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


چگونه به کمک زنجبیل برونشیت را درمان کنیم؟

9 دلیل خوب برای مصرف بیشتر زنجبیل

تأثیر مفید زنجبیل در مبارزه با سرطان کولورکتال

خواص زنجبیل

چگونه با زنجبیل، تهوع را کم کنیم؟

زنجبیل تازه چه فصلی است

زنجبیل، موثر در کاهش دردهای قاعدگی

درمان تهوع با زنجبیل

زنجبیل با سرطان تخمدان مبارزه می‌کند

زنجبیل و فلفل سرطان‌های مرگبار را درمان می‌کنند

پیشگیری از سرطان کولورکتال با رژیم غذایی

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

گیاه زنجبیل دارای غده یا ریشه هایی می باشد که دارای خواص بسیاری است. در واقع زنجبیل تازه ای که در میوه فروشی ها شما خریداری می کنید ریشه یا غده های آن می باشند که از زیر زمین برداشت می شوند.

براش کاشت زنجبیل در گلدان نیز باید این غده ها را به صورت کامل در خاک بکاریم تا پس از مدتی جوانه زده و رشد کند.

ابتدا بنا بر نیاز خود چندین غده بزرگ و گوشتی زنجبیل را خریداری کنید. برخی از نواحی زنجبیل هایی که شما خریداری کرده اید معمولا دارای برآمدگی هایی می باشد که جوانه نیز از همین جاها رشد خواهد کرد. در واقع ممکن است یک غدهبزرگ زنجبیل دارای چندین مکان برای جوانه زنی باشد.

مانند تصویر زیر ممکن است زنجبیل شما دارای مکانی برجسته برای جوانه زنی باشد. اما اگر هم نبود اشکالی ندارد چون با کاشت زنجبیل خود به خود غده از مکان های مورد نظر جوانه خواهد زد.

اول اینکه زنجبیل را با مقداری آب مثلا دو قاشق در داخل یک پلاستیک زیپک دار قرار دهید و آن را در مکانی گرم و نسبتا تاریک بگذارید تا پس از چند روز زنجبیل شما جوانه بزند. سپس آن را به داخل گلدان منتقل کنید.

زنجبیل تازه چه فصلی است

دوم اینکه پس از قرار دادن غده زنجبیل در آب گرم به مدت یک چندین ساعت آن را مستقیما داخل خاک گلدان قرار دهید. آبیاری کرده و سپس منتظر جوانه زنی آن بمانید.

گلدان شما باید حداقل 25-30 سانتی متر عمق داشته باشد. در کف گلدان نیز باید چندین سوراخ برای خارج شدن آب اضافی از ته گلدان وجود داشته باشد.

خاکی که استفاده می کنید نیز باید به خوبی آب را عبور دهد. مثلا خاک شنی با خاک برگ غنی مناسب است. یا اگر می خواهید زنجبیل را داخل باغچه بکارید بهتر است مقداری ماسه شنی به آن اضافه کنید تا خاک تان زهکشی مناسب داشته باشد.

اما برای داخل خانه می توانید از ترکیب پیشنهاد سایت کوکا که شامل 50 درصد کوکوپیت + 40 درصد پرلیت + 10 درصد پیت ماس یا 60 درصد کوکپیت + 40 درصد پرلیت نیز استفاده کنید.

حتما برای ته گلدان از سنگ ریزه یا برای اینکه سبک تر باشد از پوکه صنعتی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید تا با کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس و پوکه معدنی بیشتر آشنا شوید.

خاک های باغبانی کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

پس از قرار دادن زنجبیل در خاک به مقدار 3-4 سانتی متر روی آن خاک ریخته، آبیاری کنید و منتظر بمانید تا گیاه شما جوانه بزند. در این مدت با اسپری کردن آب محیط را مرطوب نگه دارید.

به یاد داشته باشید بهترین زمان کاشت زنجبیل در بیرون از منزل فصل بهار می باشد. دمای محیط زنجبیل نباید کمتر از 10 درجه باشد، بنابراین اگر در جایی با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید می توانید زنجبیل را در بیرون از خانه نیز پرورش دهید.

گیاه زنجبیل خود را مرتب آبیاری کنید و مطمئن شوید دارای رطوبت کافی نیز می باشد. آبیاری بیش از حد باعث خرابی گیاه می شود بنابراین قبل از آبیاری مطمئن شوید گلدان شما آب خود را از دست داده باشد. به عبارتی ساده تر خاک گلدان باید مرطوب باشد نه غرق در آب!

زنجبیل به مکانی پر نور نیاز دارد. بهترین حالت قرار گرفتن در جایی ست که نور مستقیم آفتاب را به مدت چندین ساعت داشته باشد. البته تابش شدید نور خورشید ممکن است به گیاه آسیب بزند بنابراین گلدان را جایی قرار دهید که حداکثر 2-3 ساعت آفتاب ملایم صبح بر آن بتابد.

اگر زنجبیل را نیز در باغچه کاشته اید مراقب باشید تابش شدید نور خورشید به آن آسیبی نزند و در صورت نیاز سایه ای برای گیاه تان در نظر بگیرید.

زنجبیل گیاهی کند رشد می باشد و ممکن است یک تا دو هفته برای جوانه زنی زمان نیاز داشته باشد. همچنین به مدت 3-4 ماه نیز برای رشد کافی زمان نیاز دارد.

پس از گذشت چند ماه و وقتی گیاه شما به خوبی رشد کرد با کنار زدن خاک می توانید ریزوم ها یا همان غده های جدید را مشاهده کنید.

در صورت تمایل می توانید آنها را خارج کرده و زنجبیل تازه و پر از خاصیت خود را به صورت دمنوش یا داخل آب میوه میل کنید.

در ادامه بخوانید : فواید دارویی زنجبیل

فال حافظ

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

؟؟

من اون هفته خریدم 

الان هس تو بازار

زنجبیل تازه چه فصلی است

الان

مامانا اگه دنبال یه آتلیه خوب هستین برای بارداری و نوزادی و غیره …

ما ینجا کلی دکور قشنگ داریم به ما سر بزنید

منم تازه خریدم 

مرسی دوستان عزیز 

همین الان😊

پاییز .

الآنم هست .کیلو ۳۵ دیدم یه ماه پیش .یه تیکه بگیری ارزون میشه

الان

وای من قبمت کردم کیلویی ۸۵ تومن

من ک هرروز دم میکنم با دارچین بعد از ظهرها 

واااااااا چه خبره من کیلو 22خریدم 

من ۴-۵ روز پرسیدم

زورم اومد نخریدم

کجا میزاری خراب نشه؟

زنجبیل تازه رو چطوری خشک کنیم؟من یه بار پارسال اومدم خشک کنم گندید

بهترین جا تو فریزر ه هر موقع میخای تکه ببر استفاده کن

من دو ماه پیش یک کیلو خریدم گذاشتم فریزر  ولی من از میدون خریدم همه چی قیمتش خوب و البته تهران نیستم

زنجبیل تازه چه فصلی است

من تهرانم از مغازه پرسیدم، تره بار نداشت

محل ما کلن یکم گرون فروش هستن عزیزم

من کمتر از محل خرید میکنم

دلم خواست…. خیلی وقته ندیدم که بگیرم . لامصب اصلا بوی بهشتی داره انگار 😍😍😁

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است


زنجبیل تازه چگونهزنجبیل تازه در غذا استفادهچگونه رنجبیل خواص دارویی زنجبیل طریقه گام به گام کاشت زنجبیل در گلدان ۱۰ خاصیت زنجبیل برای سلامتزیبایی خواص زنجبیل ؛ ۱۷ خاصیت این ماده برای سلامتزیبایی را جام جم سرا آموزش کشت زنجبیل در منزل خواص داروییدرمانی زنجبیل زنجبیلعسل؛ معجونی قدرتمند برای سلامت مفیدترین مطالب آشنایی با گیاه زنجبيل Gingerخواص درمانی آن پارسی طب مصرف زنجبیل در چه شرایطی ممنوع است دپارتمان تغذیه اثر زنجبیل در بیماریهای قلبیعروقی – زنجبیل تازه مربوط به چه فصلی است.

( زنجبیل تازه مربوط به چه فصلی است ) تازه و لاغری زنجبیل تازه در چه فصلی است خواص زنجبیل تازه زنجبیل به کار زنجبیل و خواص بی نظیر زنجبیل و تمامی خواص های زنجبیل و خواص دارویی زنجبیل رادر سایت نمناک ببینید زنجبیل تازه را در آب گرم به مدت یک شب بگذارید بماند و خیس بخورد گلدانی با ابعاد تقریبا ۳۶ سانتی‌متر قطر و ۱۲ سانتی‌متر عمق انتخاب کنید و آن را با خاک مقوی و کود و آب پر کنید سن است کمی زنجبیل تازه مربوط به بهداشت مو است و چه به موی گربه زنجبیل زنجبیل معمولا به خاطر ترکیب فعال روغن‌های فرّار و آنتی‌اکسیدانی که دارد یکی از مهم‌ترین اجزاء محصولات تجاری مربوط به بهداشت مو است می‌دانید که زنجبیل تازه هم به عنوان لم این است که میشود زنجبیل را در چه می کند 3 22 زنجبیل با افزایش ترشح بزاق دهان و آنزیم های مجرای گوارشی به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کند زنجبیل با بیرون راندن مخاط خلطی از ریه ها به درمان آسم برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی کمک می کند عسل می تواند به زنجبیل افزوده شود شخصیت جهان چهی است فصلی شفر؛ از اگر زنجبیل تازه مصرف می کنید حتماً مقدار مصرفی را وزن کنید تا تقریباً دریابید که چه حدی از آن معادل ۲ تا ۴ گرم است مصرف زنجبیل در چه زنجبیل در دوران بارداری ممکن است به یک ابتکار تازه برای غده ای است ساقه های گیاه به طور اصلی آن مربوط به همین مواد است زنجبیل تازه [ زنجبیل تازه مربوط به چه فصلی است ]

کانال تلگرام ایده های خاص Number1 idea

آرایشی بانوان، دیزاین خانه، لباس، ورزش، آشپزی، سلامتی پوست و بدن و …
@N1_idea
https://t.me/N1_idea

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به گروه صنعتی گلرنگ است. ۱۳۹۶ © توسعه توسط گلرنگ سیستم

خواص بی‌نظیر، طعم تند و گرم و از همه مهم‌تر عطر زنجبیل، جایگاه ویژه‌ای به زنجبیل در آشپزی داده. اما زنجبیل تازه توی همه فصل‌ها موجود نیست، پس یاد گرفتن روش نگهداری اون برای همه فصول ضروری به‌نظر می‌رسه.

هنگام خرید عطر، از فروشنده می‌پرسید چه روشی وجود داره که ماندگاری عطر زیاد بشه؟ ترجمه این سؤال توی این یادداشت دقیقاً مثل اینه که بپرسید زنجبیل رو چجوری نگهداری کنیم تا عطر و طعم اون همیشه تازه باشه؟ روش‌های زیادی برای این کار هست، ما سعی کردیم آسون‌ترین و بهترین روش ممکن برای نگهداری زنجبیل رو به شما آموزش بدیم. استفاده از زنجبیل یا زنجفیل در بسیاری از دستورات غذایی توصیه می‌شود. عطر تند این ماده، مثل عطر گرمیه که از هرجا رد می‌شید بوی اون پشت سرتون خط می‌ندازه. علاوه بر این عطر بی‌نظیر، قطعاً اگر از خواص منحربه‌فرد ریشه این گیاه، اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کنید به این راحتیا این همه فایده و خاصیت را از دست نخواهید داد. خواص زنجبیل این‌قدر زیاد هست که علاوه بر محافل آشپزی، محاله جایی از طب سنتی صحبت بشه و از زنجبیل یاد نشه. به‌همین دلیله که زنجبیل در تمام سال، توی اکثر مغازه‌های عطاری و خواروبار فروشی هست. اما به‌طبع بهترین نوع زنجبیل، نوع تازه اونه، شما هم بعد از خوندن این متن همیشه خودتون زنجبیل تازه‌ رو می‌خرید و نگهداری می‌کنید تا مرغوب‌ترین اون در هر فصلی در دسترس شما باشه. همان‌طور که گفتیم روش‌های مختلفی برای نگهداری بلندمدت زنجبیل تازه وجود دارد. از هر روشی خواستید استفاده کنید و خودتون زنجبیل تازه‌ رو نگهداری کنید. کافیه یک‌بار خودتون این کار را انجام بدید و بعد از مدتی اون‌ رو با زنجبیل توی مغازه‌ها مقایسه کنید. بعد از اون مطمعنا (با استفاده از روش‌هایی که امروز آموزش خواهیم داد) آستین بالا می‌زنید و به سرعت دست به کار خواهید شد.

نکته: حتماً هوای درون کیسه پلاستیکی را به‌طور کامل بگیرید و اگر می‌خواهید زنجبیل را به صورت درسته و کامل فریز کنید، بهتر است نخست دور آن فویل آلومنیومی بپیچید. این کار با جلوگیری از نفوذ مقداری آب در بافت کلی زنجبیل، ماندگاری عطر و طعم آن‌را تا مدتی طولانی میسر می‌کند. برای تکه‌های خرد شده نیازی به انجام این کار نیست.

زنجبیل تازه چه فصلی است

در روش خشک کردن با نور آفتاب، ماندگاری عطر و طعم زنجبیل کاهش می‌یابد. حتی در برخی روش‌ها برای درست کردن پوره زنجبیل، اون‌رو توی فر می‌ذارن. به‌طور کلی ما روش خشک کردن زنجبیل را توصیه نمی‌کنیم مگر در مواردی که راه دیگری ندارد. گرما با تبخیر بخشی از آب میان‌بافتی گیاه کمی روی عطر و طعم اون تأثیر منفی می‌گذارد. دلیل تاکید بر فریز کردن زنجبیل و ذکر نکته بالا به این دلیله که زنجیبل تازه موارد استفاده بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد. هر روز عصر می‌توانید یک تکه از این میوه تازه را در قوری یا فلاکس چای تازه دمتان بیندازید و از عطر و بوی بی‌نظیر آن لذت ببرید. زنجبیل تازه در کنار انواع پخت گوشت‌های خورشتی و مرغ می‌تونه طعم بی‌نظیری به اون‌ها بده.

زنجبیل تازه عطر و طعم بی‌نظیر و متفاوتی داره، تهیه اون به روش‌هایی که بالا اشاره کردیم خیلی راحت و بی دردسر است. و حتماً پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار استفاده به این شکل رو تجربه کنید و طعم جدیدش رو مهمون لحظه‌هاتون کنید. منبع: (www.thekitchn.com)

توضیحات کامل و مفیدی بود.متشکرم.

عالی بود، متشکرم

عالی بودش ممنونم

مطالب خیلی خوب بود

واقعا استادانه دستور دادبد بسیار ممنون هما

عالی بود

بسیار اطلاعات مفیدی است ولی حیف وصد حیف که. قیمتش کیلویی ۹۰ هزار تومان است .حتی اینم نصیب. از ما بهترونه

بسیار اطلاعات مفیدی است ولی حیف وصد حیف که. قیمتش کیلویی ۹۰ هزار تومان است .حتی اینم نصیب. از ما بهترونه

بسیارعالی وپربار احسنتم براین همه درایت

دانستنیهای پزشکی, طب سنتی و مکمل, گیاهان دارویی ۲۳ دیدگاه 72,597 بازدید

زنجبیل اصالتاً یک گیاه چینی و هندی است و در این کشورها در طول بیشتر از ۴۰۰۰ سال در پخت و پز غذا مصرف شده است. از آنجا که مردم علاقه وافری به طعم تند و بوی معطر آن داشته اند و نوعی خاصیت گرمایی داشته و برای درمان درد معده مؤثر بوده است، کاشفان و جهانگردان در سرتاسر نقاط گرمسیری آن را کشت داده اند. ریشه این گیاه در درمان سرگیجه، تعریق، تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حرکتی یا دریازدگی مؤثر واقع میشود. این گیاه همچنین گلودرد، سردردها، پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و آرتریت و تب و درد ناشی از انواع سرماخوردگیها و آنفلونزا را درمان می کند.

زنجبیل یک ادویه است که خواص زیادی دارد و به غذا طعم خاصی می‏دهد. در بهبود تهوع ناشی از حرکت ماشینی یا کشتی یا هواپیما و یا تهوع دوران بارداری بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده‏ اند که در رقیق کردن خون نقش مهمی دارد. در یک تحقیق در کشور دانمارک، زنجبیل در رقیق کردن خون برابر با آسپرین نشان داده شد. در بین مواد خوراکی فقط سیر تاثیر مشابه با زنجبیل دارد. همچنین تحقیقات بر حیوانات نشان دهنده تاثیر مثبت استفاده این گیاه بر کلسترول خون بوده است. می‏توان آن را در سس سالاد، سبزیجات آب پز یا تفت داده شده در کمی روغن و در طبخ ماهی و مرغ استفاده کرد.

ساقه های ریشه دار زنجبیل عبارت از دکمه ای به هم پیچیده، ضخیم و قهوه ای روشن است که می توانید از بازار محلی نیز آنرا تهیه کنید. از آنجا که زنجبیل نوعی گیاه زیرزمینی است لذا ساقه ریشه دار این گیاه بخشی از ساقه اصلی است که برحسب انفاق در زیرزمین رشد و نمو پیدا می کند. ریشه اصلی این گیاه از گره های موجود روی ساقه های ریشه دار آن نمو می کند. بالای سطح زمین ساقه های ۱۲ اینچی  دارای برگهای طولانی، باریک، کج و معوج و سبز با گلهای سفید و سبز مایل به زرد قرار دارد.

فرآورده های حاصله از زنجبیل از ریشه تازه یا خشک آن یا از طریق تقطیر روغن از ساقه آن تهیه میشود.

زنجبیل تازه چه فصلی است

اشکال موجود

پس از قطع ساقه ریشه دار این گیاه، مواد شیمیایی فعال موجود در گیاه از قبیل “زینجیبرن”، “بنزابولن”، “جینجرول”، “شوقول” خاصیت ذاتی خود را از دست می دهند. شرکتهای دست اندرکار و فعال در زمینه فرآورده های گیاهی، زنجبیل را به صورت عصاره، تنتور، انواع کپسول یا روغن آن عرضه می کنند تا از زایل شدن این مواد شیمیایی جلوگیری شود. بنابراین فرآورده هایی را مصرف کنید که به وضوح در برچسب خودش میزان زنجبیل مورد مصرف شما را ذکر کرده باشد.

می توانید ریشه تازه آن را بخرید، و با دکمه کردن تکه های آن به اندازه نصب کف دست یا با نصف قاشق چای خوری دکمه رنده شده، شسته شده و پوست دار در آب گرم یا با ریختن نیم لیتر آب جوش روی ۳۰ گرم ساقه ریشه دار، چای زنجبیل درست و مصرف کنید. برای اینکار بگذارید چای مورد نظر به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد و سپس روزانه دو لیوان از آنرا میل کنید. دیگر منبع مناسب تهیه این گیاه همان زنجبیل کریستال شده است. لیکن فریب لایه پوششی قندی آن را نخورید. چون مزه تندی دارد.

این گیاه همراه با گیاهان دیگر بعنوان تقویت کننده معده و بدن بادشکن و ضد نفخ بکار می رود . همچنین پزشکان چینی جدیدا کشف کرده اند که شربت آن بهترین دارو برای معالجه زخم معده می باشد.

زنجبیل تازه و شربت آن با چای در بدن گرما تولید کرده و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج می سازد . این گیاه برای خانم هائیکه عادت ماهیانه آنها عقب می افتند تجویز شده است .

بهترین داروی سرما خوردگی و گلو درد میباشد . هنگامی که حس کردید دچار سرماخوردگی شده اید چند بار چای آن را بنوشید و اگر گلو درد درید علاوه بر آنکه چای آنرا میل می نمائید با آن نیز قرقره کنید .

حتی برای کمپرس نیز می توان استفاده کرد که سموم بدن را خارج می سازد . برای این منظورابتدا چای زنجبیل استفاده کنید دستمالی را با آن آغشته و آب اضافی آنرا فشار داده در محل زخم یا درد بگذارید .

شربت آن برای زخم معده بسیار مفید است .مبتلایان به زخم معده باید هر روز قبل از غذا یک قاشق چایخوری از این شربت را همراه با کمی آب بنوشید زخم معده آنها پس از مدتی التیام خواهد یافت .

مصرف یک گرم پودر این گیاه در جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی به اندازه داروهای آرام بخش مرسوم است.

یکی از بهترین شفابخش های طبیعی برای درمان، حالت تهوع، استفراغ و سرگیجه است.

این گیاه به مراتب در کاهش دفعات استفراغ و از بین بردن عرق سرد سودمند است و بعضی از متخصصان زنان، مصرف این گیاه دارویی را برای درمان تهوع صبحگاهی دوران حاملگی توصیه می کنند.

دلیل معجزه گر بودن زنجبیل اجزای تشکیل دهنده اصلی آن یعنی نشاسته، اسانس ها مانند زینجیبرن که به آن بوی خاص می دهد، میباشد.

یک قاشق چایخوری پودر خشک زنجبیل و یا دو قاشق چایخوری زنجبیل رنده شده تازه را در داخل قوریریخته رویآن آب جوش بریزید و به مدت پنج دقیقه آنرا با حرارت ملایم دم کنید و سپس آنرا با عسل شیرین کرده و میل کنید .

چای آن هر چقدر بیشتر بماند و دم بکشد تندتر می شود .حتی می توان چای زنجبیل را بعد از  سد شدن در داخل یخچال گذاشت و خنک کرد و مانند یک نوشابه سرد استفاده نمود .

برای تهیه شربت زنجبیل یک قسمت زنجبیل رنده شده را با سه قسمت عسل مخلوط کرده و در شیشه دربسته در یخچال نگهدری کنید و هر موقع خواستید مصرف کنید .

برای درست کردن تنتور زنجبیل می توانید از الکل ۵۰ درجه استفاده نمائید . یک قسمت زنجبیل رنده شده را با سه قسمت الکل ۵۰ درجه مخلوط کرده و داخل یک شیشه تیره رنگ بریزید و بمدت چهارده روز آنرا چند بار در روز تکان دهید . بعد ازاین مدت آنرا صاف کرده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید .

 

نحوه مصرف فرآورده های آن به سلیقه شخصی شما و آنچه شما را آزار می دهد، بستگی دارد.

در کل، نباید روزانه بیشتر از دو تا چهار گرم زنجبیل مصرف کنید، چرا که علاوه بر میزان زنجبیلی که مصرف می کنید ممکن است مقداری از این ماده را نیز از طریق برنامه غذایی (یعنی از موادی نظیر نان شیرینی زنجبیل دار، نان زنجبیل دار یا مواد غذایی مخلوط و سرخ شده) جذب کنید.

تهیه چای زنجبیل هم بسیارساده است اما آشنایی با اصول آن می تواند بسیار موثر باشد چرا که برخی از افراد بدون آگاهی از چگونگی تهیه آن از پودر زنجبیل در چای آماده استفاده می کنند و به این دلیل که ذرات این گیاه غیر قابل حل در آب است، نه تنها ظاهربدی به نوشیدنی شما می دهد، بلکه طعم آن را نیز نامطبوع می کند درحالی که با اندکی دقت می توان نوشیدنی بسیار گوارای زمستانی با استفاده از زنجبیل، تهیه کرد. برای این منظور به مواد زیر احتیاج داریم:

۴ فنجان آب

۵ سانتی متر ریشه تازه زنجبیل

در صورت تمایل می توانید از عسل و لیمو هم استفاده کنید.

پوست آن را کنده ( بهتر است بتراشید) و سپس آن را به شکل ورقه های بسیار نازک برش دهید، آب را در ظرفی مناسب جوش بیاورید و در اولین لحظات جوش آمدن آب ورقه های زنجبیل را به آن اضافه کنید. در آن را بپوشانید ،آن را کم کرده و اجازه بدهید ۱۵ تا ۲۰دقیقه بماند ، سپس چای حاصله را صاف کنید برای طعم بهتر می توانید به آن عسل و لیموترش هم اضافه کنید. البته بهتر است این نکته را یاد آور شویم که اگر این چای را برای خواص درمانی آن در زمینه سرماخوردگی و آنفولانزا می نوشید ، انواع شیرین آن توصیه نمی شود.

در برخی از منابع به مزه تند این گیاه اشاره شده و استفاده توام آن با برگ نعناع به شکل میکس شده در تهیه چای را به عنوان راهکاری برای حذف این تندی برشمرده اند. البته با افزودن آب بیشتر نیز نیتوان از تندی آن کاست.

زنجبیل تازه چه فصلی است

اگر زنجبیل تازه مصرف می کنید، حتماً مقدار مصرفی را وزن کنید تا تقریباً دریابید که چه حدی از آن معادل ۲ تا ۴ گرم است.

برای درمان، تهوع، گاز معده یا سوء هاضمه روزانه ۲ تا ۴ گرم ریشه تازه (معادل ۰/۲۵ تا ۱ گرم پودر ریشه) یا ۱/۵ تا ۳ میلی لیتر تنتور آنرا مصرف کنید.

برای پیشگیری از استفراغ، هر ۴ ساعت یک گرم پودر آن (نصف قاشق چایخوری) یا معادل آن یا روزانه سه بار دو عدد کپسول زنجبیل (یک گرم) مصرف کنید. البته می توانید یک تکه ۸ گرمی زنجبیل تازه را نیز بجوید.

برای بیماریهای ناشی از سرماخوردگی، تب ناشی از آنفلونزا، گلودرد، گرفتگیهای ناشی از قاعدگی یا سردرد، دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه آنرا بخور دهید.

برای درمان درد ورم مفاصل از آب، عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه ۴ گرم مصرف کنید یا روغن آنرا روی مفصل دردناک بمالید یا ریشه تازه آنرا در ضماد داغ یا گازهای ضمادی قرار دهید و روی نقاط دارای درد بگذارید.

 

انجمن فرآورده های گیاهان دارویی آمریکا ریشه زنجبیل تازه را از نظر درجه بندی سلامتی و بی خطری در ردیف اول قرار داده است لذا زنجبیل گیاهی بی خطر و وسیع الطیف است. با این وجود میزان تجویزی آن باید رعایت شود. انجمن آمریکایی مذکور ریشه زنجبیل خشک را در مرتبه دوم سلامتی و بی خطری قرار داده است و توصیه می کند که از مصرف آن در طول بارداری اجتناب گردد.

برخی از زنان برای رهایی از علایم بیماری صبح دم از زنجبیل استفاده می کنند لیکن مصرف آن برای این هدف بحث انگیز است. برای رعایت اصول ایمنی و سلامتی هرگز نباید بیش از میزان معمولی آن مصرف گردد. زنجبیلی که به عنوان بخشی معمولی از برنامه غذایی فرد مصرف می شود بی خطر تلقی می شود.

اگر از سنگ صفرا رنج می برید، از مصرف آن بپرهیزید. هر چند که این گیاه معمولاً فاقد عوارض جانبی است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند سبب گرمازدگی جزیی گردد.

اگر داروهای تهیه شده از سیر یا داروهای ضد انعقادی نظیر وارفارین یا داروهای مربوط به درمان دیابت مصرف می کنید و می خواهید جهت پیشگیری از بیماری مسافرت، سرگیجه، میگرن، گرفتگیهای رحمی یا ورم مفاصل زنجبیل مصرف کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. هر چند هیچ مطالعه ای تداخل این گیاه دارویی را با سایر داروها نشان نداده است، لیکن این خطر وجود دارد که این گیاه اثرات برخی از این داروها را خنثی و یا تشدید کند.

  • مدل روتختی دخترانه با قیمت
  • زنجبیل تازه و شربت زنجبیل با چای زنجبیل در بدن گرما تولید کرده و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج می سازد . این گیاه برای خانم هائی که عادت ماهیانه آنها عقب می افتند نیز تجویز شده است. زنجبیل که از قدیم الایام مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است امروزه در تمام دنیا به عنوان گیاهی دوست داشتنی مصرف می شود .

    زنجبیل تازه و شربت زنجبیل با چای زنجبیل در بدن گرما تولید کرده و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج می سازد . این گیاه برای خانم هائی که عادت ماهیانه آنها عقب می افتند نیز تجویز شده است.

    به نظرمی رسد که استفاده ازچای زنجبیل هضم را آسان کرده و اثرات سودمندی در رفع تهوع خواهد داشت ، همچنین به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی ، گلودرد و آنفولانزا به کار می رود.

    برچسبزنجبیل زنجفیل قلب گیاهان دارویی

    2019-05-30

    2019-04-28

    2019-04-23

    عالیییییییییی

    عالی بود

    عاااااااااااالیییییییی…دستتون درد نکنه. :)))

    زنجبیل تازه چه فصلی است

    من امروز دو لیوان چای وعسل همراه کمی زنجفیل خرده شده خوردم …سر درد عجیبی گرفتم که با هیچ قرثی هم خوب نمیشه …چرا ؟

    چون طبیعت عسل گرم هست وطبیعت زنجبیل هم خیلی گرمه واحتمال زیادشماهم گرم هستی لذا این برای شما سازگارنیست

    ببخشید درسته که زنجبیل موهای زائد رو ازبین میبره؟

    عالی

    خیلی ممنون عالی بود

    واقعا عالی بود

    ممنون از مطالبر عالی واموزندتون

    ممنون عالی بود

    ممنون از شما

    عاااااالی بود ممنون

    با سلام متشکرم . خیلی مطالب واضح و مفید بود

    بسیارممنون و سپاسگزارم. مطالب بسیارمفیدی بود

    سلام ازراهنماییهاتان سپاسگزارم خیلی مفید بود

    ممنون خیلی مطالب مفیدی بود.خدا قوت

    سلام فونت سایت چه باحاله منو مجبور کرد نظر بدم!!! ممنون از فونتتون هههه!

    آیا برای تسریع دوران عادت ماهانه خوردن زنجبیل راه مناسبی است ؟

    خیلی عالی بود دستتون دردنکنه

    عالی عالی عالی واقعا عالی بود

    عالی است

    بسیار جالب

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    “پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

    ورود / عضویت

    طعم تند و خاصی دارد; به همین دلیل همه علاقه ای به خوردن آن ندارند. این ریشه هرچند خیلی تازه وارد نیست اما آنهایی هم که علاقه ای به خوردن این خوراکی دارند، نمی دانند چطور از این خوراکی استفاده کنند. رایج ترین شکل مصرف آن به صورت ترشی یا مرباست اما این ریشه خوراکی به شکل های مختلف قابل استفاده است.

    زنجبیل تازه چه فصلی است
    زنجبیل تازه چه فصلی است
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *