رژيم غذايي کم کاري تيروئيد در بارداري

دوره مقدماتی php
رژيم غذايي کم کاري تيروئيد در بارداري
رژيم غذايي کم کاري تيروئيد در بارداري




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

 غده تیروئید، غده ای کوچک و پروانه ای شکل می باشد که در جلوی گردن واقع شده است. تیروئید با ترشح یک سری هورمون، روی سوخت‌وساز و عملکرد بدن موثر است.کم کاری تیروئید و بارداریکم کاری یا پرکاری تیروئید قبل از بلوغ کمتر دیده می شود و در دختران و پسران یکسان بروز می کند. اما پس از بلوغ، مشکلات تیروئید در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود و به نظر می رسد به نوعی با هورمون های جنسی زنانه ارتباط دارد.مشکلات غده تیروئید در دوران حاملگی و بعد از آن هم در خانم ها بسیار شایع  می باشد. کم کاری تیروئید هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن، هورمون تولید کند.لازم به ذکر است که اگر کم کاری تیروئید در دوران حاملگی برای خانمی اتفاق بیفتد، باید سریعا به پزشک متخصص غدد مراجعه کند و اقدامات درمانی را آغاز کند و گرنه با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. مشکلات ناشی از کم کاری تیروئید در بارداری- سقط جنین- زایمان زودرس- مسمومیت بارداری- فشار خون ناشی از بارداری- اختلالات رشد در کودک- عوارضی مانند کاهش آهن بدن و افزایش فشار خون- آسیب های مغزی در کودک مانند معلولیت های شناختیمتخصص غدد علاوه بر تجویز دارو، به فرد باردار توصیه می کند که هر شش هفته یک بار آزمایش تیروئید بدهد تا میزان هورمون تیروئید در خون مشخص شودعلایم شایع کم کاری تیروئید در بارداری- خستگی زیاد در بارداری- فقدان توجه کافی- افزایش وزن غیر عادی- اختلالات خواب خانم باردار- درد مفاصل- ضعف عضلانی- نفخ و احتباس آب در بدن- افتادگی پلک- پف و ورم صورت- یبوست- خشکی پوست- کاهش نبض- انقباض های عضلانی- گیجی- صدای خشن تمام علایم ذکر شده در همه افراد وجود ندارد و افراد مختلف متناسب با وضعیت خود، به برخی از این علایم مبتلا می شوند.

  

رژيم غذايي کم کاري تيروئيد در بارداري

 

درمان کم کاری تیروئید در بارداری- پس از آنکه فرد به پزشک متخصص غدد مراجعه کرد، پزشک بر اساس نتایج آزمایشات او، دارو درمانی را برای مادر آغاز می کند. – به دلیل اینکه در کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید به مقدار کم در خون ترشح می شود، باید اقدامات دارویی در جهت افزایش این هورمون در خون انجام گیرد. معمولا دوز این دارو در دوران بارداری کمی بیش از حالت عادی می باشد، زیرا نیاز به این هورمون در طی این دوران افزایش می یابد. – متخصص غدد علاوه بر تجویز دارو، به فرد باردار توصیه می کند که هر شش هفته یک بار آزمایش تیروئید بدهد تا میزان هورمون تیروئید در خون مشخص شود و اگر لازم باشد دوز دارو را تغییر دهد. – رژیم غذایی و ورزش کافی طبق دستور پزشک برای مادران عزیز می تواند برای درمان کم کاری تیروئید مفید باشد. تذکرات1- مادرانی که قبل از بارداری به کم کاری تیروئید مبتلا بوده اند و یا در حین بارداری دچار کم کاری تیروئید شده اند، باید دقت کنند که هر شش هفته یک بار، آزمایش تیروئید بدهند تا مطمئن شوند مقادیر هورمون های تیروئید در بدن آنها در حد طبیعی است و باید درمان را تحت نظر پزشک متخصص غدد پیگیری کنند. 2- اگر خانم بارداری متوجه افزایش وزن غیر طبیعی خود در این دوران شد، باید به کم کاری تیروئید شک کند، حتی اگر سابقه مشکلات تیروئید را از قبل نداشته باشد.3- در طول چند ماه اول بارداری، جنین به هورمون های تیروئید مادر بسیار وابسته می باشد و هورمون های بدن مادر، نقش مهمی را در رشد طبیعی مغز جنین ایفا می کنند. بنابراین کمبود هورمون تیروئید، تاثیر منفی روی ضریب هوشی و فعالیت های مغزی جنین دارد و به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند خانم ها قبل از اقدام به بارداری، آزمایش خون که شامل هورمون های تیروئید می باشد را انجام دهند تا اگر به مشکلات تیروئید مبتلا هستند، تحت درمان قرار گرفته و سپس باردار شوند. 4- اگر خانمی باردار شد و از مشکلات تیروئید خود آگاه نبود، با آزمایش خونی که طی سه ماه اول بارداری انجام می دهد، می تواند به کم کاری تیروئید خود پی ببرد و اقدامات درمانی را برای جلوگیری از عوارض آن انجام دهد. در طی آزمایش خونی که در غربالگری سه ماهه اول بارداری انجام می گیرد، هورمون محرکه تیروئید که از غده هیپوفیز ترشح می شود اندازه گیری می گردد. اگر بالاتر از حد طبیعی بود، یعنی فرد به کم کاری تیروئید مبتلا می باشد. 5- اگر در بارداری اول به کم کاری تیروئید مبتلا شدید، احتمال اینکه در بارداری های بعدی هم به آن مبتلا شوید بسیار زیاد است. بنابراین تمام نکات گفته شده را قبل از بارداری بعدی و حین بارداری انجام دهید.با تشخیص و درمان به موقع کم کاری تیروئید، هیچ مشکلی برای نوزاد ایجاد نخواهد شد. 6- کم کاری تیروئید و سایر بیماری های غیرواگیر، به علت طولانی بودن دوره درمان، نیاز به همکاری مستقیم و مستمر با پزشک معالج دارد تا به خوبی کنترل شوند. بنابراین مادران باردار باید به طور منظم به پزشک غدد مراجعه کنند و به توصیه های او عمل نمایند.

منبع:tebyan.net


بارداری و زایمان راحت با…

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

رژيم غذايي کم کاري تيروئيد در بارداري

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

در این مقاله از بخش سلامت آکاایران می خواهیم به یکی از موضوعات مهم در سیستم بدنی اشاره کنیم ، موضوعی که به آن زیاد پرداخته نشده است و شاید از آن بی اطلاع باشید . حتما شما هم بیماری پرکاری تیروئید را شنیده اید. اما زیاد درباره کم کاری آن ندانید این عارضه برخلاف پرکاری تیروئید . باعث ترشح نشدن هورمون تیروئید می شود و باعث بیماریهای مختلفی همچون چاقی در بدن شود. پس با آکاایران همراه باشید تا بیشتر درباره کم کاری تیروئید و رژیم غذایی آن آشنا شوید

کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) به این معنی بوده که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح نمی کند. خانم ها بخصوص آنهایی که بیشتر از 60 سال سن دارند، بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید قرار دارند. در گذر زمان کم کاری تیروئید می تواند باعث ابتلا به سایر بیماریها از جمله چاقی، درد مفاصل، ناباروری و یا بیماری های قلبی شود، البته جای نگرانی نیست چراکه تیروئید کم کار را می توان با استفاده از هورمون تیروئید مصنوعی درمان کرده و جلوی ابتلا به بیماری را گرفت. 

بیماری‌های قلبی

– کم کاری یا پرکاری تیروئید می توانند تاثیر مستقیمی بر ایجاد زخم معده داشته باشند.

– کم کاری تیروئید ممکن است باعث یبوست شود.

– بیماری های تیروئیدی می تواند باعث سیاهی زیر چشم شود.

– کم کاری تیروئید موجب خشکی پوست و ناخن شود.

– کم کاری غده تیروئید موجب بی اشتهایی می شود.

– کم کاری تیروئید، گرچه علت افزایش وزن نیست، ولی سوخت وساز بدن را کند کرده و باعث ذخیره شدن کالری به صورت چربی می شود.

– مشکلات غده تیروئید می تواند باعث تهوع شود.

– مشکل تعریق زیاد که در سنین بالاتر بروز می کند، می تواند به دلیل ترشحات غده هیپوفیز و تیروئید ایجاد شود.

– بیماری تیروئید، هم پرکاری و هم کاری کاری آن می تواند ایجاد خارش کند.

– کم کاری تیروئیدد باعث قاشقی شکل شدن ناخن می شود.

– کم کاری تیروئید موجب پر مویی می گردد.

– زنانی که به عارضه کم کاری تیروئید مبتلا هستند، میزان خطر ابتلا به سرطان کبد در آنان بیش از دیگر زنان است. این یافته در مردان صدق نمی کند.

1- برخلاف مبتلایان به پرکاری تیروئید، این بیماران باید از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن پرهیز کنند و سبزی جات را به صورت پخته مصرف نمایند. مواد غذایی گواتروژن شامل انواع کلم، شلغم، روغن گلزا ( کانولا ) ، بادام زمینی، ارزن و سویا است.

2- سویا می تواند مانع جذب کافی داروهای تیروئید شود. بنابراین باید در مصرف آن احتیاط گردد.

3- توجه داشته باشید که از نمک در پایان پخت غذا استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت ید موجود در نمک هنگام برداشتن درب ظرف غذا، همراه با بخار خارج می شود. در این صورت شما میزان ید کمتری از آن چه که انتظار می رود دریافت خواهید کرد. در ضمن نمک یددار را نباید در شیشه های شفاف و در معرض نور نگهداری کرد.

4- توجه کنید که زیاده روی در مصرف ید باعث کم کاری تیروئید خواهد شد.رژيم غذايي کم کاري تيروئيد در بارداري

5- تنظیم کالری دریافتی برای جلوگیری از افزایش وزن ضروری است. برای این منظور مشاوره با کارشناس تغذیه، همراه با استفاده از درمان دارویی توصیه می شود.

کم کاری غده تیروئید

6- اطمینان نسبت به تأمین مقادیرکافی ویتامین های C ، A، E و ویتامین های گروه B به ویژه B2 ، B3 ، B6 که برای تولید هورمون تیروئید ضروری هستند لازم است.

لذا مصرف منظم مواد غذایی زیر در برنامه ی غذایی روزانه توصیه می شود:

* منابع مناسب ویتامین C: توت فرنگی، آناناس، هندوانه، موز ، سیب زمینی و هلو .

* منابع مناسب ویتامین A: جگر، تخم مرغ ، ماهی های روغنی، سبزی های سبز رنگ ( به جز گیاهان خانواده ای کلم )، سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی رنگ. هر چه این میوه ها و سبزی ها پررنگ تر باشند غلظت ویتامین در آنها بیشتر است.

* منابع مناسب ویتامین E: روغن های گیاهی،مغز دانه ها ( به جز بادام زمینی ) وغلات.

* منابع مناسب ویتامین B: غلات سبوس دار، گوشت گاو، گوشت ماکیان و ماهی .

* استفاده از منابع مناسب غنی از روی، نظیر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و غلات سبوس دار.

* استفاده از مکمل مولتی ویتامین و املاح در کنار منابع غذایی بالا.

*مصرف منظم منابع غنی از فیبر، نظیر سبزی ها، میوه هایی مانند انجیر، آلو، سیب ، مرکبات، همچنین حبوبات و غلات سبوس دار، برای برطرف شدن یبوست.

*نوشیدن آب به مقدارکافی (حداقل 7 لیوان) بسیار ضروری است.

* پرهیز از مصرف قند های ساده مانند قند و شکر، شیرینی جات و …

* پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار، میانه روی در مصرف فرآورده های شیری و گندم.

* استفاده از منابع غنی از آهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با آهن، به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از فقر آهن نیز می باشند.

* استفاده از منابع غنی B12 مانند جگر گاو، جگر مرغ، گوشت گاو، ماهی قزل آلا به ویژه در افرادی که دارای کم خونی ناشی از کمبود این ویتامین هستند. عدم توجه به کم خونی با هر منشائی که باشد، در تشدید ضعف و خستگی و بسیاری از علایم دیگر مؤثر خواهد بود.

درباره کم کاری تیروئید

* استفاده از اسیدهای چرب ضروری به ویژه مکمل امگا – 3 که منبع غنی آن ماهی های روغنی آب های سرد هستند، می تواند در تخفیف برخی علایم مفید باشد. کمبود اسیدهای چرب ضروری می تواند باعث بر هم خوردن تعادل در عملکرد غده ی تیروئید شود.

با توجه به آن چه که ذکر شد، اصلاح رژیم غذایی با توجه به نوع بیماری تیروئید بسیار مهم است.در ضمن باید در نظر داشته باشید که در پرکاری و کم کاری تیروئید، رژیم غذایی هرگز نمی توان جایگزین درمان دارویی باشد؛ بلکه باید به عنوان یک اقدام تکمیلی بسیار مفید همراه با درمان دراویی در طول زندگی مورد توجه قرار گیرد.
 

هیپو تیروئیدی Hypothyroidism یا کم‌کاری غده تیروئید در بین بیماری‌های غده درون‌ریز شایع‌ترین بیماری پس از دیابت می‌باشد. به زبان ساده این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند. هورمون غده تیروئید تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) است. این هورمونها وظیفه تنظیم مصرف انرژی، تولید گرما و تسهیل رشد در بدن را برعهده دارند. بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است.

ضعف و خستگی، خواب‌آلودگی، پوست خشک، خشن و سرد، عدم تحمل به سرما، کاهش تعریق، برادی کاردی یا کندتپشی، زبان بزرگ، ادم (ورم) صورت (میکسدم)، فراموشکاری، یبوست، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی، سقطهای مکرر، تاخیر در رفلکسها، کم‌خونی و درد مفاصل و عضلات. بیماری در بالغین سیر کندی دارد و تدریجی است.

اگر هیپوتیروئیدی در دوران نوزادی به سرعت تشخیص و درمان نشود ممکن است عقب‌ماندگی رشد جسمی یا آسیب ذهنی (کرتینیسم) اتفاق بیفتد. معروفترین علامت هیپوتیروئیدی در نوزادی بزرگی زبان، هیپوتونی (کم بودن فعالیت و تحرک) و دیر بسته شدن فونتانلها (ملاج سر) می‌باشد.

کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان می‌تواند باعث ایجاد عقب‌ماندگی‌های ذهنی شود. در صورتی که این عقب‌ماندگی ایجاد شود، دیگر قابل درمان نخواهد بود. امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته، برای تشخیص زودرس کم‌کاری مادرزادی تیروئید، برنامهٔ غربالگری در نوزادان اجرا می‌شود. این کار از طریق گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد، در فاصله روزهای سوم تا پنجم تولد انجام می‌شود.[۱]

در صورتی که کم‌کاری مادرزادی تیروئید، تشخیص داده نشود می‌تواند عوارض زیر را ایجاد کند :

تیروئید کم کار درمان نشده می‌تواند باعث سایر مشکلات از جمله:

تشخیص قطعی با اندازه‌گیری سطح هورمون‌های تیروئید در خون می‌باشد. بیمار هیپوتیروئیدی با TSH بالا و FreeT4 پایین تشخیص داده می شود. برای تشخیص دقیق‌تر سطح TSH خون نیز اندازه‌گیری می‌شود. در هیپوتیروئیدی اولیه هیپوفیز در پاسخ به کاهش سطح هورمون‌های تیروئید، مقدار بالایی از TSH را ترشح می‌کند.

درمان معمولاً مصرف مادام‌العمر قرص لووتیروکسین سدیم است که نتایج رضایت بخشی دارد. نیمه عمر لووتیروکسین ٧ روز است و در بافت ها به T3 تبدیل می شود و سطح مناسبی از T3 که هورمون فعالتری می باشد ایجاد می کند.

گردآوری بخش سلامت آکاایران

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری , چه موادی باعث کم کاری تیروئید میشوند , مواد غذایی مضر برای کم کاری تیروئید , تاثیر شیر بادام در کم کاری تیروئید , درمان تیروئید کم کار برای چاق شدن , آیا آب گندم برای تیرویید مضر است , درمان قطعی بیماری هاشیموتو آمپول , خوراکی های مفید برای غده تیروئید , نشانه های تشدید کم کاری تیروئید , نمک بدن برای رفع پرکاری تیرویید , مصرف هندوانه در کم کاری تیروئید , ایا روزه برای تیروئید ضرر دارد؟ , برای کم کاری تیروئید چه بخوریم , رژیم غذایی تیرویید گلوتن گریوز , رژیم غذایی برای پرکاری تیروئید , چه غذاهایی برای گواتر مفید است , علایم کم کاری تیروئید در زنان , چگونه شدت آسم خود را بدانیم , یبوست مزمن و تیرویید کم کار , کم کاری تیرویید و کم خوابی , کم کاری تیروئید کوچکی صورت , رژیم غذایی تیروئید کم کار , تغذیه برای تیروئید کم کار , کم کاری تیروئید و ازدواج , کم کاری تیروئید و سرطان , پرکاری تیروئید و تغذیه , بیماری کم‌کاری تیروئید , بیماری پر کاری تیروئید , علائم کم کاری تیرویید , عوامل کم کاری تیروئید , کم کاری تیروئید علائم , عوارض کم کاری تیروئید , علائم کم کاری تیروئید , عوارض کم کاری تیرویید , علائم كم كاري تيروئيد , جراحی تیروئید کم کار , علایم کم کاری تروئید , مضرات تیروئید کم کار , رژیم کم کاری تیروئید , درمان همیشگی تیرویید , علائم تيروئيد كم كار , درمان گیاهی هاشیموتو , علائم تیروئید کم کار , علت کم کاری تیروئید , علائم تیروید کم کار , کم کاری غده تیرویید , بيماري هيپوتيروئيدي , علل کم کاری تیروئید , خوراکی‌های کم کاری , غده تیروئید کم کار , كم كاري تيروئيد , كم كاري تيروييد , کم‌کاری تیروئید , کم کاری تیرویید , كمكاري تيروييد , هیپوفیز کم کار , کم کاری تیرئید , بيماري تيروئيد , نمک و تیرویید , درمان تيروئید , تیوئید کم کار , گواتر کم کار , کم کاری شکم , هایپو صورت

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

رژيم غذايي کم کاري تيروئيد در بارداري
رژيم غذايي کم کاري تيروئيد در بارداري
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *