روش نگهداری از گیاه کاج مطبق

دوره مقدماتی php
روش نگهداری از گیاه کاج مطبق
روش نگهداری از گیاه کاج مطبق

آبان ۱۹, ۱۳۹۳
درمعرفی گیاه
74,858بازدید

نظری بدهید

کاج مطبق یا کاج طبقه‌ای یا کاج خانگی

ارتفاع آن ۱ تا ۲ متر و گسترش آن ۸۰-۹۰ سانتیمتر می باشد. گیاهی است همیشه سبز و دارای برگ های سوزنی. یک واریته آن دارای قد کوتاهی است که در گلدان کاشته می شود. درتابستان میتوان گلدان آن را در هوای آزاد و نیمه سایه یعنی در سایه سایر درختان قرارداد.

کاج مطبق

مراقبت: کاج مطبق به نور معمولی، هوای خنک، خاک همیشه خیس، رطوبت نسبی بین ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد . کود: ۲ گرم در لیتر سولفات آمونیوم ، هر سه هفته یکبار از فرودین تا شهریور ماه، احتیاجات غذایی این گیاه را بر آورده می کند.روش نگهداری از گیاه کاج مطبق

دوره مقدماتی php

خاک: مخلوطی از دو قسمت خاک برگ، یک قسمت تورب و یک قسمت ماسه خاک مطلوب آروکاریا می باشد. خاک مساعد برای نمو آن خاک خلنگ یا خاک برگ پوسیده سالم است

نور: اگرچه سايه را تحمل می‌‌کند ولی نزديک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنيد البته قابلیت نگهداری در آفتاب را نيز دارد که بهتر است در بهار و تابستان آن را در خارج از آپارتمان نگهداری کنيد. در نور کامل بدون تابش آفتاب سبزتر ميماند ولی در آفتاب بهتر رشد می‌‌کند. هر چند وقت يکبار آن را 180 درجه بچرخانيد تا به طرف نور منحرف نشود.

دما: قابليت تحمل همه دماها را دارد به همين دليل می‌‌توان آن را در داخل يا خارج از آپارتمان نگهداری کرد. (به عنوان گياه باغچه‌ای و آپارتمانی کاربرد دارد.

آبیاری: در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان در 7 تا 10 روز يکبار آبياری نما ييد خاک را هميشه مرطوب نگهداريد.

ازدیاد: این گیاه را نمی توان به آسانی تکثیر کرد (تکثير کاج مطبق در خانه بسيار مشکل و تقريبا ناممکن است) . کاج مطبق از طریق کشت بذر از اواسط بهار تا اوایل تابستان ، در دمای حدود ۲۰ درجه سانتیگراد تکثیر می شود. همچنین تکثیر از راه قلمه هم انجام میشود. قلمه را از شاخه های جوان تهیه کرده و در گلخانه تحت حرارت 19 تا 20 درجه سانتیگراد میکارند.  تکثیر از طریق بذر و ساقه امکان‌پذیر است که البته کار مشکلی است.

رشد كاج مطبق بسيار كند و هرسال يك طبقه و يا حداكثر دو طبقه بر طبقات خود مي افزايد.

زيبايي اين گياه در داشتن برگهاي سوزني شفاف در طبقات و محيط جانبي تنه اصلي است.  براي اين منظور سعي كنيد از دستمالي كردن برگهاي سوزني و استفاده از مواد براق كننده جلوگيري و با آب فشان رطوبت گياه را تامين نماييد.

کاج مطبق

عوارض و درمان

برگها سبز هستند ولي مي‌ريزند: آبياري زياده از اندازه باعث اين عارضه است، آبياري را متوقف كنيد تا سطح خشك شود سپس آبياري را با ميزان كمتري انجام دهيد.

برگهاي شاخه هاي پايين مي ريزد: گياه پير شده است اگر تاريكي زياد از اندازه باشد گياه را بمحل روشن تري انتقال دهيد و شاخه هاي خشك شده را با چاقو و با قيچي تيز حذف نماييد.

برگهاي سوزني زرد و قهو ه اي شده و مي ريزند : هوا گرم و خشك است گلدان را به محل خنك تر با اكسيژن فراوان منتقل كنيد، آبياري و آبفشان را فراموش نكنيد.

شاخه ها بطرف پايين خم شده اند : هوا خيلي سرد است گياه را به محل گرمتري منتقل نماييد.

رشد گياه متوقف شده است: ريشه‌ها را بازديد كنيد اگر متراكم شده‌اند زمان تعويض گلدان فرا رسيده است.

زخمهاي سفيد پنبه‌اي شكل و سفيد رنگ در قاعده برگها تشكيل شده است: حشره آفت باعث اين نارسايي است هر 14 روز يكبار با سم حشره‌كش طبق دستور سمپاشي كنيد و يا با پنبه آغشته محلول به سم روي شاخه بماليد.

برگها متمايل به سفيدي هستند: اشعه مسقتيم آفتاب مخصوصاً از پشت شيشه عامل آن است گياه را به محلي با نور غير مستقيم انتقال دهيد.

شاخه‌هاي باريك و علفي هستند: تغذيه مصنوعي تجويز مي‌گردد، ميزان مواد غذايي را دو برابر كنيد.

حشرات ريز سبز رنگ روي برگهاي سوزني ظاهر و برگها چسبناك شده‌اند: هر 14 روز يكبار با يك سم حشره‌كش نفوذي طبق دستور سمپاشي نماييد تاعلايم برطرف گردند.

منابع: ویکی پدیا

برچسب زده شده با :کاج مطبق گل و گلدون گل و گیاه

آذر ۲۱, ۱۳۹۳

آذر ۲۱, ۱۳۹۳

آذر ۱۵, ۱۳۹۳

کدام دسته از مطالب گل و گلدون رو بیشتر می‌پسندید؟ لطفا حداکثر ۳ گزینه رو انتخاب کنید.

هر دو هفته، گل و گلدون یک خبرنامه‌ی ایمیلی دوست داشتنی، همراه با مقالات جدید و رویدادهای پیش رو در دنیای گل و گیاه را به دوستانمان ارسال می‌کند. تا الآن بیش از ۱۲۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند، چرا شما در جمع دوستان ما نباشید؟

ذکر مطلب در رسانه‌های چاپی مستلزم کسب اجازه قبلی است.

وب‌سایت gologoldoon.com تحت حفاظت امنیتی سامانه کاپی‌اسکیپ (COPYSCAPE) قرار دارد.

روش نگهداری از گیاه کاج مطبق

آرایش

مدل مو

مدل لباس

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد گیاه کاج مطبق را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

به نقل از آکاایران: گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از خانواده «آراکرییاسه» با شاخه های مطبق، موطن اصلی جزیره نور فولک استرالیا رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد می نماید و حداکثر 150 سانتیمتر می رسدو احتیاج شدیدی به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی کند، گیاهانی که از طریق کاشت بذر بدست آمده آند شاخه هایی بیمار و نامنظم تولید می نماید و بهتر است در ازدیاد آن از قلمه های جوانه های انتهایی استفاده گردد.

کاج مطبق

فارسی اصیل : کپی ناژ (کپی = میمون ناژ = کاج) اشاره به معنی ریشه نام لاتین آن

فارسی رایج : کاج مطبق

نام انگلیسی nirfolk island pine :

نیازها

نور: در تابستان از تابش نور مستقیم آفتاب به آن جلوگیری کنید: اگر چه سایه را تحمل می نماید ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید، در بهار و تابستان هر هفته یکبار 80 درجه آنرا بچرخانید در غیر اینصورت گیاه بطرف نور خم شده و شکل طبیعی خود را از دست می دهد.

دما : حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان 5 درجه سانتیگران و حداکثر آن در تابستان 16 درجه سانتیگراد، در صورت امکان بهتر است در تابستان بیرون از اتاق نگهداری شود.

آبیاری : در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هر هفت تا ده روز یکبار آبیاری کافی است، خاک را همیشه مرطوب نگهدارید، در صورت امکان از آب سبک بدون املاح استفاده گردد.

رطوبت: هفته ای یکبار در زمستان و هفته ای دوبار در تابستان احتیاج به غبار پاشی با آبفشان دارد.

تغذیه : با شروع فصل رشد (بهار و تابستان) جهت تغذیه مصنوعی از کود محلول در آب استفاده کنید بعلت نیاز کم این گیاه به تغذیه مصنوعی نصف آن مقداری که روی بسته توصیه شده است کافی است.

خاک مناسب : خاک مورد نیاز این گیاه کمپوست سبک است.

تعویض گلدان: قبل ازاینکه ارتفاع گیاه به یک متر برسد هر سال گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید پس از آن سطح گلدان را با آرامی خارج و با خاک کمپوست نو تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها: غبار پاشی با آبفشان در این خصوص کافی است، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه و کاشت بذر (پایه های بذری دارای طبقات نامظم هستند )

رشد کاج مطبق بسیار کند و هر سال یک طبقه و یا حداکثر دو طبقه بر طبقات خود می افزاد زیبایی این گایه در داشتن برگهای سوزنی شفاف در طبقات و محیط جانبی تنه اصلی است برای این منظور سعی کنید از دستمالی کردن برگهای سوزنی و استفاده از مواد براق کننده جلوگیری و با آب فشان رطوبت گیاه را تامین نمایید.

 

 کاج مطبق

هرس

شاخه های خشک پایینی را تا انتها قطع کنید.

پودر گوگرد و روغن وازلین به محل قطع بمالید.

عوارض و درمان

رشد گیاه متوقف شده است: ریشه ها را بازدید کنید اگر متراکم شده اند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

زخمهای سفید پنبه ای شکل و سفید رنگ در قاعده برگها تشکیل شده است: حشره آفت باعث این نارسایی است هر 14 روز یکبار با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید و یا با پنبه آغشته محلول به سم روی شاخه بمالید.روش نگهداری از گیاه کاج مطبق

برگها متمایل به سفیدی هستند: اشعه مسقتیم آفتاب مخصوصاً از پشت شیشه عامل آن است گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم انتقال دهید.

برگها سبز هستند ولی می ریزند: آبیاری زیاده از اندازه باعث این عارضه است، آبیاری را متوقف کنید تا سطح خشک شود سپس آبیاری را با میزان کمتری انجام دهید.

برگهای شاخه های پایین می ریزند: گیاه پیر شده است اگر تاریکی زیاد از اندازه باشد، گیاه را به محل روشن تر انتقال دهید و شاخه های خشک شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف نمایید.

شاخه های باریک و علفی هستند: تغذیه مصنوعی تجویز می گردد، میزان مواد غذایی را دو برابر کنید.

برگهای سوزنی زرد و قهوه ای شده و می ریزند: هوا گرم و خشک است، گلدان را به محل خنک تر با اکسیژن فراوان منتقل کنید، آبیاری و آبفشانی را فراموش نفرمایید.

حشرات ریز سبز رنگ روی برگهای سوزنی ظاهر و برگها چسبناک شده اند: هر 14 روز یکبار با یک سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی نمایید تاعلایم برطرف گردند.

شاخه ها بطرف پایین خم شده اند: هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل نمایید .

گردآوری: بخش اطلاعات عمومی آکاایران

سایت اطلاعات عمومی، دانستنیها ،آیا می دانید، معلومات عمومی ، نام های ایرانی ، جشن های ایرانی ، آیین ها و مراسم

نمونه سوالات آیین نامه اصلی را در این مطلب مشاهده می کنید ، همانطور که میدانید خواندن نمونه سوالات آیین نامه اصلی تاثیر بسیار زیادی در قبولی در بار اول در آزمون آیین نامه اصلی دارد.

با گرم تر شدن هوا تمرکز دانش آموزان کمتر شده و موجب افت تحصیلی آنها خواهد شد

روش نگهداری از گیاه کاج مطبق

سلول درمانی می تواند اکثر بیماری های خطرناک مانند سرطان همچنین بیماری هایی نظیر ناشوایی را درمان کند

در کشور چین یک شرکت تولید سس از موی انسان به خاطر پروتئین آن برای ساخت سس هایش استفاده می کند

در صورت مصرف خودسرانه قطره های چشمی ممکن است عوارضی از جمله آب مروارید , عفونت و حسایت به دارو در بدن شما رخ دهد

حمام کردن آن هم به طور منظم یکی از بهترین عادت‌های بهداشتی است. 

ریزش مو معمولاً به افزایش سن مربوط می‌شود، اما می‌تواند به دلایل دیگری نیز اتفاق بیفتد. بارداری، استرس، عفونت، شیمی درمانی، بیماری شدید با تب، سیفلیس و زیادی ویتامین A مواردی هستند که موجب ریزش مو می‌شوند.

کم آبی بدن می تواند بر سطوح انرژی و شناخت شما تاثیرگذار باشد و حفظ هوشیاری را دشوار سازد.

دستیابی به شکم تخت و پهلوهای بدون چربی به راحتی شدنی نیست و باید ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب جزو عادات روزنه قرار گیرد.

اختصاصی سایت نیک صالحی

با ایده ها و روش های جالب و خوب برای دانش آموزان و اولیا مدرسه برای برگزاری روز معلم در مدرسه آشنا شوید.

آشپزی و شیرینی پزی

چیزی به رسیدن ماه مبارک رمضان نمانده است و این روزها همه در تدارک این ماه هستند. از مهم ترین نکاتی که در ماه رمضان باید مورد توجه قرار بگیرد مهمانی ها و افطاری های این ماه عزیز است که می توان با پذیرایی متفاوت بسیار متفاوت تر از مهمانی های در طول سال برگزار شود.

مد روز و زیور آلات

فصل بهار مخصوصا در برخی نقاط کم از تابستان ندارد و گرمای زیاد باعث میشود که از لباس های خنک استفاده کنیم. خانم ها در کشور ما پوشش متداولشان مانتو است و در این فصل به دنبال مانتوهای خنک و نخی هستند.

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

روش نگهداری از گیاه کاج مطبق
روش نگهداری از گیاه کاج مطبق
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *