روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

دوره مقدماتی php
روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای
روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

ساکولنت کراسولا خرفه ای به راحتی از راه قلمه قابل تکثیر می باشد. کراسولا را با هرس کردن به آسانی می توان به بونسای تبدیل نمود. کراسولا یک بونسای مقاوم و زیبا می باشد. زمان مناسب برای قلمه زدن کراسولا تابستان می باشد. این گیاه به راحتی ریشه می دواند.

ساکولنت ها انواع و اقسام مختلف دارند که کراسولا یک نوع آن می باشد. کراسولا خرفه ای یک گیاه زینتی آپارتمانی است که برای قلمه زدن آن باید چند نکته مهم را در نظر گرفت. ما در ادامه این مطلب از قلمه زدن کراسولا به روش حرفه ای نوشته ایم.

ما در مطالب قبلی مجله سبزانه از قلمه زدن گل رز و قلمه زدن گل کاغذی مقاله نوشته ایم و در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. در ادامه به آموزش قلمه زدن گیاه کراسولا می پردازیم.

برای قلمه زدن کراسولا باید از ساقه های چوبی و نسبتا چوبی شده استفاده نمایید. به وسیله یک قیچی باغبانی قلمه ها را از گیاه مادری جدا نمایید. طول ساقه ها نباید کمتر از دو سانتی متر باشد.روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

دوره مقدماتی php

شاخه های جدا شده را در محیطی خشک و به دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید تا محل برش خشک شود. این کار به شما کمک می کند که احتمال ابتلا گیاه به قارچ ها و بیماری ها را کاهش دهید.

در مرحله سوم شما می توانید انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید تا قلمه ها خیلی سریع تر ریشه بزنند. البته اگر این هورمون را هم استفاده نکنید باز هم قلمه ها ریشه می دهند.

قلمه ها را در خاک مخلوط ماسه و پیت ماس و یا کوکوپیت بکارید. بهتر است که این خاک استریل باشد. قلمه ها را در حدود یک سانتی متر درون خاک قرار دهید و خاک اطراف آن را سفت کنید تا قلمه ها راست بایستد. دمای مناسب ریشه زنی در قلمه زدن کراسولا ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد.

ریشه زنی قلمه ها حدودا سه هفته طول می کشد و در این مدت گیاه نیازی به آبیاری ندارد و کمی مرطوب بودن خاک کافی می باشد. تا هنگامی که گیاه ریشه ندوانده است، از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم و شدید خورشید اجتناب نمایید. بعد از اینکه ریشه زنی انجام شد گیاه را به طور معمولی آبیاری و در مکانی پر نور تر قرار دهید.

به همین راحتی می توانید کراسولا را قلمه بزنید و گلدان های جدید از این گیاه زینتی آپارتمانی تولید نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ورود


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز عبور

مرا به خاطر بسپار


تکثیر کراسولا خرفه ای به روش قلمه : ما در این مطلب به شما مرحله به مرحله همراه تصاویر نحوه تکثیر قلمه کراسولا خرفه ای رو آموزش میدم تا بتونید به راحتی تو خونه این گیاه زیبا که قابلیت بونسای شدن رو داره تکثیر کنید (روش های گرفتن قلمه کراسولا). فقط نکات رو به خوبی مطالعه کنید که اصل مطبلب نکات هست. خیلی از سایت ها نوشتن تابستان قلمه بگیرید درسته که قلمه در تابستان بهتر جواب میده ولی شما در طول سال میتونید از این گیاه زیبا قلمه بگیرید من خودم که گرفتم شده.

شما میتونید هر از ساقه های قدیمی و چوبی شکل برای تکثیر استفاده کنید و هم میتونید از شاخه های جدید استفاده کنید که روش های اون رو در ادامه بهتون توضیح میدم.

این روش یکی از بهترین روش ها برای ایجاد گلدان پر از کراسولا هست که شما میتونید به راحتی در یک گلدان از 5 الی 10 قلمه استفاده کنید که به نظر من پس از رشد بسیار زیبا میشه و حتی میتونید اونها رو در هم بپیچید تا زیبایی دو چندان بشه.

خب ابتدا شاخه ها را انتخاب کنید و آنها را برش بزنید. حداقل باید هر قلمه شما 10 الی 15 سانتی متر طول داشته باشد.

و پس از برش آنها را به مدت 24 ساعت در محیط اتاق قرار دهید تا محل برش خودشو خوب بگیره همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید.روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

حالا نوبت انتقال قلمه ها به خاک می باشد برای کاشت شما میتونید از خاک با مخلوط ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت + پرلیت استفاده کنید. حتما سعی کنید قبل از استفاده خاک رو استریل کنید.

حالا خاک رو آبیاری کنید و سپس با استفاده از یک عدد خلال دندون خاک رو کنار بزنید و قلمه ها رو داخل خاک قرار بدید همانند تصویر زیر.

به همین راحتی و خوشمزگی شما میتونید یک گلدان پر از کراسولا داشته باشید.

شما برای این کار ساقه هایی (شاخه) که چوبی شده اند رو انتخاب کنید و با استفاده از یکی قیچی و یا کارتر تمیز  و استریل شده از گیاه مادری جدا کنید. و همانند قبل شاخه ها را در یکی محل به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا محل برش خشک شود و سپس ساقه رو در داخل هورمون ریشه زایی قرار دهید تا قلمه شما خیلی زود به ریشه زایی برسه، اگر هم هورمون نگران نباشید فقط زمان ریشه زایی بیشتر میشه. حالا قلمه رو به خاک منتقل کنید. کار شما تموم شد.

تقریبا ریشه زایی حدود 2 الی 3 هفته زمان بر خواهد بود و در این مدت گیاه شما نیاز به آبیاری زیاد نداره چون باعث پوسیدگی و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

تا زمانی که گیاه شما ریشه دار نشده گیاه رو در معرض نور مستقیم قرار ندهید.

بعد از ریشه زدن کامل میتونید آبیاری معمولی انجام دهید و گیاه را در جای با نور زیاد قرار دهید.

شناسایی آفات و درمان گیاه کراسولا

کراسولا تتراگونا “کاج مینیاتوری”

آموزش تصویری ساخت تراریوم در خانه

دیدگاه

نام

ایمیل

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

همه اتفاقات مجله اینترنتی گل من و تو از گل و گیاه شروع شد (آموزش و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی) اما حالا به محلی برای اشتراک گذاشتن تجربیات و ایده ها تبدیل شده.

تمامی حقوق محفوظ است . در گل من و تو ما با ♥ برای شما

کراسولا خرفه ای را گیاه یشم نیز می خوانند و این اسم به دلیل رنگ برگ های آن می باشد که به رنگ سبز یشمی هستند. با تغییر شرایط نوری این گیاه به رنگ قرمز نیز تغییر می کند.

کراسولا یکی از گیاهان مشهور در جهان است که بیش از ۱۵۰ گونه دارد و در ایران مردم بیشتر با گونه خرفه ای آن یا Crassula Portulaca آشنا و آن را به عنوان گیاهی دارویی نوش جان می کنند. اما برخی از گونه های آن از نظر شکل و قیافه شبیه به گیاهان گوشتی و کاکتوس هستند که به اشتباه آن را کاکتوس می خوانند.

کراسولا خرفه ای نوعی از گل ها است که مناسب شرایط آپارتمانی می باشد. بطور کلی نگهداری از آن و برطرف کردن نیاز‌هایش کار بسیار ساده و لذتبخشی است. این گیاه مقاوم و زیبا را به راحتی می‌توان با هرس کردن به بونسای تبدیل کرد. گیاه شناسی کراسولا خرفه ای

کراسولا با نام علمی “Crassula ovata” از خانواده “Crassulaceae” و جنس “Crassula” تعلق دارد و بومی جنوب آفریقا است که امروزه به شکل گسترده ای در اکثر نقاط به عنوان گیاه آپارتمانی مورد استفاده قرار میگیرد. کراسوالا خرفه گیاهی گوشتی (بافت برگها و ساقه می توانند آب در خود ذخیره کنند) ، همیشه سبز است و برگ های ضخیم و براقی دارد. رشد آن کند می باشد.روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

رنگ ساقه های بالغ قهوه و چوبی مانند می شوند. کراسولای خرفه را اگر در شرایط خاص قرار دهیم در فصل بهار گلدهی را شروع می کنند و گلهای ستاره ای سفید یا صورتی شکوفا می شود. یکی از شرایط وجود دوره های تاریک سرد و خشک در زمستان می باشد که منجر به گلدهی این گیاه در این زمان از سال می شود.

محبوبترین گونه کراسولا خرفه C. ovata ‘Hummel’s (نمونه ای است که یک نوار باریک قرمز رنگ برگ ها را احاطه می کند) می باشد. همچنین امروزه بنسای یا بونسای کراسولا بسیار مورد پسند قرار گرفته است. بنسای کراسولا ارتفاعی حدود ۳۰ سانتی متر را دارند. نام انگلیسی متداول این گیاهlucky plant (گیاه شانس)، Friendship plant (درخت دوستی ، Jade Plant (گیاه یشم ) و Money Tree (درخت پول) است.

آبیاری کراسولا خرفه ای :

این گیاه از خانواده ساکولنت یا همون گیاهان گوشتی هست. به همین دلیل در خودش آب ذخیره میکنه. پس نباید زیاد آبیاری بشه. زیرا که آب زیاد اون رو میکشه. خاکش که خشک شد آبیاری کنید.

نور مورد نیاز کراسولا خرفه ای

گیاه کراسولا خرفه نیازمند به نور است و بهترین مکان برای نگهداری آن پشت پنجره در معرض نور می باشد. سعی کنید مکان قرارگیری کراسولا خرفه را تغییر ندهید و میزان نور آن را همواره ثابت نگه دارید، زیرا تغییر ناگهانی مکان قرارگیری آن، موجب ریزش برگهای زیبای خرفه می شود.

خاک مناسب کراسولا خرفه ای

مناسب ترین خاک برای پرورش خرفه ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، کود و مقداری خاک برگ می باشد.

دمای کراسولا خرفه ای

کراسولا خرفه گیاهی آپارتمانی است و بهترین دما برای نگهداری آن فضای داخل خانه می باشد که در طیف ۱۲ تا ۲۷ درجه ی سانتی گراد است.

برای تغییر گلدان فقط یه سایز بزرگتر انتخاب کنید. خاک کهنه رو هم تا جایی که ریشه ها آسیب نبینند بتراشید. هنگام پر کردن خاک جدید کوشش کنید که جایی از گلدان و اطراف ریشه ها خالی نماند. اگر که خاک باغچه مطمئن و خالی از کرم و حشرات دارید مقدار کمی از آن را به خاک برگ یا پیت موس اضافه کنید. خاک اون ترکیبی از دو مشت خاک برگ و یا پیت موس مرغوب با یک مشت و یا یه ذره بیشتر ماسه شسته نرم یا همون ماسه بادی باشد.

در صورتی که خاک زیاد روی برگها نشسته باشد گیاه رو دوشش بگیرید. فقط آب کمی ولرم و مثل بارون بهاری باشد. نه سرد و نه گرم. هر دو سه ماه یک بار، به ویژه در فصل گرما خاک رو به روش قرقابی سیر آب کنید. فقط بعداز آن باید نوبت آبیاری بعدی رو کمی عقب تر بندازید تا خاک خشک بشود. طبیعتاً در فصل سرما آبدهی هم کمتر میگردد.

در فصل رشد کوددهی کنید تا گیاه پرپشت و پر شاخه شود. در فصل استراحت کوددهی هم قطع شود. این گیاه کم رشد در صورت نگهداری خوب، ده ها سال زنده می ماند.

دمای معتدل و بدور از سرما و گرمای زیاد مناسب این گیاه است. نکته مهم اینکه در صورت سرما در حد پائین و یا یخ زدگی، این گل از بین میرود.

تکثیر این گیاه آسان است به شکلی که می توان فقط یک برگ از این گیاه را جدا کرد و در بستری مناسب که نگهدارنده رطوبت است به شکل عمودی قرار داد تا ریشه تشکیل شود. به عنوان مثال میتوان از مخلوط شن + پرلیت برای کاشت قلمه های این گیاه استفاده کرد.

بعد از شکل گیری ریشه، گیاهچه ای کوچک شروع به رشد می کند اما توجه داشته باشید که برگ اولیه (که در ابتدا کار در خاک قرار می دهیم) در نهایت خواهد خشکید و از بین خواهد رفت. گلدان محتوی قلمه های برگی را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

شکل گیری ریشه ها حدود یک ماه طول می کشد. آبیاری در زمانی که ریشه ها در حال شکل گیری است لازم نیست و حتی می‌تواند موجب پوسیدگی قلمه ها شود. بنابراین مرطوب کردن بستر کاشت قبل از قرار دادن قلمه‌ها کافی است.

ساقه های این گیاه توانایی این را دارند که اگر با خاک تماس داشته باشند در طول خود و اکثرا در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) ریشه تولید کنند. ریشه زایی بخصوص زمانی که طول روزها کوتاه است (در پاییز و یا در بهار) بهترصورت می گیرد اما با این وجود در تمامی فصول سال می توان نسبت به قلمه گیری از این گیاه اقدام کرد.

از ساقه های گیاه نیز میتوان قلمه تهیه کرد. بدین صورت که از گیاهی بالغ و ساقه های رسیده و بالغ گیاه می توان قلمه ای با طول حداقل ۱۰-۷ سانتیتمر تهیه کرد و برش را از قسمت بالای یک گره زد. به بیان دیگر قلمه ها حداقل باید یک جفت برگ داشته باشند.

اگر تعداد برگها بیش از این است ابتدا برگهای موجود در قسمت پایین قلمه را جدا کنید تا بتوان به راحتی آنرا در بستر خاک کاشت. البته قبل از عمل کاشتن به مدت یک شب قلمه ها را در مکانی خشک و با دمای ملایم قرار دهید تا رطوبت اضافه آن از بین برود.سپس قلمه ها در بستر کاشت قرار میگیرند و لزومی به آبیاری آنان تا زمان شکل گیری ریشه نمی باشد. حدود یک ۴-۳ هفته طول میکشد تا رشد ریشه ها آغاز شود.

برای هرس اواخر زمستان و یا اوایل بهار بهترین زمان می باشد. هر ساقه ای که زیبایی گیاه کراسولا را کم کرده است هرس کنید. بیش از ۳۰% گیاه را نباید هرس کنید چون ممکن است به گیاهتان شوک وارد شود. همچنین سرزنی گاه به گاه برخی از ساقه ها در طی فصل رشد می تواند به ایجاد فرم بوته ای و انبوه تر این گیاه کمک کند.

با هرس به موقع و مناسب این ساکولنت می توانید از آن یک بونسای زیبا بسازید. گلدان گیاه را سالی یکبار در بهار تعویض و یک هفته بعد تعویض آبیاری نکنید.روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

بیمارهای قارچی

رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی و پوسیدگی کراسولا شود. حتماً در آبیاری این گیاه دقت کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نماید. خاک باید دارای تخلخل بالای باشد تا آب در آن باقی نماند. سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند.

شپشک آردآلود

شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کنید.

بیمارهای ویروسی

بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می‌شود و بر روی قسمت‌های زیرین برگ‌ها حلقه‌های سیاه رنگی ایجاد می‌کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد

علت چروک و لاغر شدن برگ‌های کراسولا

نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی باشد و یا دریافت نور کم. زمانی که نور کافی به این گیاه نرد بخصوص در فصل رشد باعث می‌شود برگ‌ها از حالت طبیعتی کوچک‌تر باشند. چروک شدن و ریزش برگ‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود آب باشد که با آبیاری مجدد می‌تواند احیا شود.

شوکه شدن گیاه کراسولا خرفه ای

  • عکس های بین الحرمین برای پروفایل
  • گاهی ریزش برگ‌ها بخصوص از قسمت‌های پایینی و یا پژمردگی گیاه می‌تواند به دلیل تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشد. که با عادت کردن گیاه به محیط جدید این تنش از بین می‌رود.

    کوددهی بیش از حد

    نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود. برای کود دهی به کراسولا خرفه‌ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید.

    کمبود مواد مغذی

    کمبود مواد مغذی خاک نیز می‌تواند باعث مشکلاتی در کراسولا ها شود مانند رنگ پریدگی و یا زرد شدن برگ‌ها و یا سوختگی نوک برگ‌ها که با کوددهی یا تأمین خاک مناسب این مشکلات از بین می‌رود.

    ریزش برگ‌ها در اثر عوامل طبیعی

    برگ‌های پیر از قسمت‌های پایینی گیاه ریزش خواهند کرد که امری طبیعی است. این اتفاق بخصوص قبل از شروع فصل سرما اتفاق می‌افتد. شاخه‌های خیلی بلند و پیر را بهتر است سالانه هرس کنید تا ساقه‌های جوان و جدید جایگزین شوند.

    بیشتر بخوانید:

    روش کاشت و پرورش گل میخک

    روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

    راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

    نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس

     

    یکی از گیاهان زیبا برای نگهداری در منزل گل کراسولا است. انواع مختلف و شکل های مختلفی از این گیاه زیبا وجود دارد. نکته اساسی برای نگهداری از این گیاه زیبا این است که اگر شرایط نگهداری ان را به خوبی رعایت کنیم سرسبزی آن همیشگی خواهد بود. نکاتی برای نگهداری از گل کراسولا را در پرشین وی بخوانید.

    گل کراسولا به دلیل داشتن برگ های سبز یشمی به نام یشم نیز نامیده می شود
    گل کراسولا گیاهی است پر از انرژی که اگر نگهداری آن را درست انجام بدهید همیشه سبز می ماند و انرژی زیادی از آن می گیرید.

    گل کراسولا به دلیل داشتن برگ هایی به رنگ سبز یشمی به نام یشم نیز نامیده می شود.
    گیاهی است پر از انرژی که اگر نگهداری آن را درست انجام بدهید همیشه سبز می ماند و انرژی زیادی از آن می گیرید.

    کراسولا یکی از گیاهان محبوب با نگهداری آسان و جز ساکولنت هاست اما اغلب با کاکتوس ها اشتباه گرفته می شود.

    انواع مختلفی دارد مثل کراسولا درختی، نقره ای، سم اسبی، خرفه ای و …روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

    گل کراسولا هنگام گلدهی به لطف گل های سفید رنگ خود بسیار زیبا می باشد و البته مستعد می شود‼️

    گل کراسولا از نظر گیاه شناسی در روزهای کوتاه و دمای خنک گل می دهد
    بنابراین نزدیک کریسمس گلریزان آن است. (یعنی فصل پاییز).

    گل هایی که در منزل دایم زیر نور لامپ و هوای گرم داخل منزل هستند گل نخواهند داد.

    هم این گل هم بنت القنسول، را می توانید با افزایش طول تاریکی و کاهش دما تا ۱۰ درجه
    در منزل مثلا با پوشش مشکی روی آن ها از ساعت ۷ شب تا ۹ صبح وادار به گلدهی کنید.

    نکاتی برای نگهداری گل کراسولا :

    برای کوددهی در بهار و تابستان از کود ۱۰-۱۰-۱۰ ماهی یک بار استفاده کنید و در پاییز و زمستان کوددهی را متوقف کنید.

    برای تعویض گلدان بهتر است در فصل بهار انجام شود.

    روش و زمان تکثیر گل کراسولا :

    در همه فصول می شود قلمه زد

    ۱- از شاخه های چوبی قلمه های ۵ سانتی گرفته

    ۲- در سایه چند ساعت می گذاریم بماند

    ۳- در هورمون ریشه زا زده

    ۴- در خاک کوکوپیت و ماسه زده

    ۵- در نور ملایم بعد ۳ هفته ریشه می دهد

    آبیاری نامنظم (کم یا زیاد) باعث تنش به گیاه می شود پس منظم بعد از خشک شدن خاک به آن آب بدهید و آب زیرگلدانی را خالی کنید.

    تغییردما، جابجایی، تعویض گلدان نیز از عوامل ریزش برگ های آن است.

    گیاهی است پر از انرژی که آب کم می خواهد و در اثر آبیاری زیاد ریزش برگ پیدا می کند.

    نور می خواهد ولی نه آفتاب تند چون در نور زیاد چروکیده می شود.

    از ساقه یا برگ به راحتی تکثیر می شود و دمای آن در زمستان کمتراز ده درجه نشود.

    آبیاری: با گیاه کراسولا خرفه باید به صورت یک گیاه آپارتمانی رفتار کنید، زیرا برخی با این تصور
    که این گیاه کاکتوس است آن را از آبیاری محروم می کنند، در صورتیکه کراسولا خرفه به هفته ای
    دوبار آبیاری نیاز دارد.

    نور: گیاه کراسولا خرفه نیازمند به نور است و بهترین مکان برای نگهداری آن پشت پنجره در معرض
    نور می باشد. سعی کنید مکان قرارگیری کراسولا خرفه را تغییر ندهید و میزان نور آن را همواره
    ثابت نگه دارید، زیرا تغییر ناگهانی مکان قرارگیری آن، موجب ریزش برگهای زیبای خرفه می شود.

    خاک: مناسب ترین خاک برای پرورش خرفه ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، کود و مقداری خاک برگ می باشد.

    دما: کراسولا خرفه گیاهی آپارتمانی است و بهترین دما برای نگهداری آن فضای
    داخل خانه می باشد که در طیف ۱۲ تا ۲۷ درجه ی سانتی گراد است.

    منتخب

    Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

    روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

    © باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

    کراسولا یکی از گیاهان مشهور در جهان است که بیش از ۱۵۰ گونه دارد و در ایران مردم بیشتر با گونه خرفه ای آن یا Crassula Portulaca آشنا و آن را به عنوان گیاهی دارویی نوش جان می کنند. اما برخی از گونه های آن از نظر شکل و قیافه شبیه به گیاهان گوشتی و کاکتوس هستند که به اشتباه آن را کاکتوس می خوانند.

    کراسولا خرفه نوعی از گل ها است که مناسب شرایط آپارتمانی می باشد. بطور کلی نگهداری از آن و برطرف کردن نیاز‌هایش کار بسیار ساده و لذتبخشی است. این گیاه مقاوم و زیبا را به راحتی می‌توان با هرس کردن به بونسای تبدیل کرد.

    توضیحات کراسولا خرفه ای
    کراسولا با نام علمی “Crassula ovata” از خانواده “Crassulaceae” و جنس “Crassula” تعلق دارد و بومی جنوب آفریقا است که امروزه به شکل گسترده ای در اکثر نقاط به عنوان گیاه آپارتمانی مورد استفاده قرار میگیرد.

    کراسوالا خرفه گیاهی گوشتی (بافت برگها و ساقه می توانند آب در خود ذخیره کنند) ، همیشه سبز است و برگ های ضخیم و براقی دارد. رشد آن کند می باشد.

    کراسولا خرفه را گیاه یشم نیز می خوانند و این اسم بدلیل رنگ برگ های آن می باشد که به رنگ سبز یشمی هستند. با تغییر شرایط نوری این گیاه به رنگ قرمز نیز تغییر می کند.

    گلدهی گیاه کراسولا خرفه
    گلدهی گیاه کراسولا خرفه
    رنگ ساقه های بالغ قهوه و چوبی مانند می شوند. کراسولای خرفه را اگر در شرایط خاص قرار دهیم در فصل بهار گلدهی را شروع می کنند و گلهای ستاره ای سفید یا صورتی شکوفا می شود. یکی از شرایط وجود دوره های تاریک سرد و خشک در زمستان می باشد که منجر به گلدهی این گیاه در این زمان از سال می شود.

    محبوبترین گونه کراسولا خرفه C. ovata ‘Hummel’s (نمونه ای است که یک نوار باریک قرمز رنگ برگ ها را احاطه می کند) می باشد.

    همچنین امروزه بنسای یا بونسای کراسولا بسیار مورد پسند قرار گرفته است. بنسای کراسولا ارتفاعی حدود 30 سانتی متر را دارند. نام انگلیسی متداول این گیاهlucky plant (گیاه شانس)، Friendship plant (درخت دوستی ، Jade Plant (گیاه یشم ) و Money Tree (درخت پول) است

    شرایط نگهداری کراسولا خرفه:
    آبیاری
    آبیاری کراسولا خرفه نیر مثل کراسولاهای دیگر به آبیاری کمی نیاز دارد و اصولا در تابستان بین هر دو آبیاری خاک باید خشک باشد ولی در زمستان این خشکی خاک باید تا عمق 1-2 سانتی متری خاک برسد و سپس آبیاری را شروع کنیم. این گیاه به آبیاری زیاد حساس می باشد و در صورت آبیاری زیاد برگ ها شروع به ریزش می کنند و ساقه پوسیده می شود. و در طرف مقابل خشکی بیش از حد نیز باعث کم شدن ضخامت برگ های کراسولا می شود و اگر طولانی مدت باشد برگ ها ریزش پیدا می کنند.

    نور
    این گیاه عاشق نور است. آفتاب مستقیم را تحمل می کند و در این شرایط ساقه های ضخیم تر و برگ های بیش تری نیز تولید می کند. اما با نور کم نیز سازگار است. ولی برگ ها با فاصله زیاد بر روی ساقه رشد می کنند. همچنین این گیاه نور صبح تا ظهر را بیش تر از نور بعد از ظهر دوست دارد زیرا وجود دمای بالاتر هوا نسبت به صبحگاه همراه با اشعه مستقیم آفتاب می تواند موجب افزایش آسیب به گیاه شود پس بهترین محل برای نگه داری این گیاه در آپارتمان پنجره های جنوبی است.

    اگر شرایط نوری این گیاه محیا باشد اطراف برگ ها قرمز می شوند که به کراسولا زیبایی دوچندان می دهند.

    توجه داشته باشید که با کم نور شدن محیط باید آبیاری نیز کاهش پیدا کند.

    دما
    بهترین دما برای رشد این گیاه ۲۴-۱۵ درجه سانتیگراد است. درجه های پایین را نیز تحمل می کند ولی برای دوری از خطر یخ زدگی بهتر است گیاه را حدود 10 درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا خطر پوسیدگی را کاهش دهید.

    حتما مطالعه کنید
    معرفی و نگهداری درخت خرمالو
    خاک
    خاک کراسولا خرفه باید زهکشی خوبی داشته باشد تا مانع از این شود که ریشه ها به مدت طولانی تری در آب بمانند. مخلوط خاک برگ+کوکوپیت+پرلیت خاک مناسبی برای این گیاه می باشد. البته اینها تنها مثالهایی برای مخلوط خاکی این گیاه است و شما میتوانید از هر نوع مخلوط خاکی که سبک است و زهکش خوبی دارد برای این گیاه استفاده کنید.

    تغذیه
    بهار، تابستان و پاییز، ماهی یکبار با کودهای مکمل، گیاه را تقویت کنید اما در زمستان بگذارید قدری استراحت کند.

    تعویض گلدان
    نیازی نیست که گلدان را زود به زود تعویض کنید. حتی می توان گفت تا زمانی که ریشه ها از زیر گلدان بیرون نزده اند، نیازی به تعویض گلدان نیست

    نحوه نگهداری و تکثیر کراسولا خرفه ای (بنسای)

    برای سفارش این گیاه به دایرکت اینستاگرام ما مراجعه کنید یا با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید

    09900573006

    09900573007

    روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

    لینک پیج اینستاگرام

    ارسال گل به سراسر کشور

    برای مطالعه این آموزش به ادامه مطلب مراجعه بفرمائید 

    آبیاریآبیاری کراسولا خرفه نیر مثل کراسولاهای دیگر به آبیاری کمی نیاز دارد و اصولا در تابستان بین هر دو آبیاری خاک باید خشک باشد ولی در زمستان این خشکی خاک باید تا عمق ۱-۲ سانتی متری خاک برسد و سپس آبیاری را شروع کنیم. این گیاه به آبیاری زیاد حساس می باشد و در صورت آبیاری زیاد برگ ها شروع به ریزش می کنند و ساقه پوسیده می شود. و در طرف مقابل خشکی بیش از حد نیز باعث کم شدن ضخامت برگ های کراسولا می شود و اگر طولانی مدت باشد برگ ها ریزش پیدا می کنند.نوراین گیاه عاشق نور است. آفتاب مستقیم را تحمل می کند و در این شرایط ساقه های ضخیم تر و برگ های بیش تری نیز تولید می کند. اما با نور کم نیز سازگار است. ولی برگ ها با فاصله زیاد بر روی ساقه رشد می کنند. همچنین این گیاه نور صبح تا ظهر را بیش تر از نور بعد از ظهر دوست دارد زیرا وجود دمای بالاتر هوا نسبت به صبحگاه همراه با اشعه مستقیم آفتاب می تواند موجب افزایش آسیب به گیاه شود پس بهترین محل برای نگه داری این گیاه در آپارتمان پنجره های جنوبی است.دمابهترین دما برای رشد این گیاه ۲۴-۱۵ درجه سانتیگراد است. درجه های پایین را نیز تحمل می کند ولی برای دوری از خطر یخ زدگی بهتر است گیاه را حدود ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید تا خطر پوسیدگی را کاهش دهید.خاکخاک کراسولا خرفه باید زهکشی خوبی داشته باشد تا مانع از این شود که ریشه ها به مدت طولانی تری در آب بمانند. مخلوط خاک برگ+کوکوپیت+پرلیت خاک مناسبی برای این گیاه می باشد. البته اینها تنها مثالهایی برای مخلوط خاکی این گیاه است و شما میتوانید از هر نوع مخلوط خاکی که سبک است و زهکش خوبی دارد برای این گیاه استفاده کنید.تغذیهبهار، تابستان و پاییز، ماهی یکبار با کودهای مکمل، گیاه را تقویت کنید اما در زمستان بگذارید قدری استراحت کند.تعویض گلداننیازی نیست که گلدان را زود به زود تعویض کنید. حتی می توان گفت تا زمانی که ریشه ها از زیر گلدان بیرون نزده اند، نیازی به تعویض گلدان نیست

     

    تکثیر کراسولا خرفه با برگ تکثیر کراسولا خرفه با برگ تکثیر کراسولا خرفه با برگ تکثیر این گیاه آسان و…

    تکثیر کراسولا خرفه با برگتکثیر کراسولا خرفه با برگتکثیر کراسولا خرفه با برگتکثیر این گیاه آسان است به شکلی که می توان فقط یک برگ از این گیاه را جدا کرد و در بستری مناسب که نگهدارنده رطوبت است به شکل عمودی قرار داد تا ریشه تشکیل شود. به عنوان مثال میتوان از مخلوط شن + پرلیت برای کاشت قلمه های این گیاه استفاده کرد.بعد از شکل گیری ریشه، گیاهچه ای کوچک شروع به رشد می کند اما توجه داشته باشید که برگ اولیه (که در ابتدا کار در خاک قرار می دهیم) در نهایت خواهد خشکید و از بین خواهد رفت. گلدان محتوی قلمه های برگی را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.شکل گیری ریشه ها حدود یک ماه طول می کشد. آبیاری در زمانی که ریشه ها در حال شکل گیری است لازم نیست و حتی می‌تواند موجب پوسیدگی قلمه ها شود. بنابراین مرطوب کردن بستر کاشت قبل از قرار دادن قلمه‌ها کافی است.تکثیر کراسولا خرفه از طریق قلمهتکثیر کراسولا خرفهتکثیر کراسولا خرفهساقه های این گیاه توانایی این را دارند که اگر با خاک تماس داشته باشند در طول خود و اکثرا در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) ریشه تولید کنند. ریشه زایی بخصوص زمانی که طول روزها کوتاه است (در پاییز و یا در بهار) بهترصورت میگیرد اما با این وجود در تمامی فصول سال می توان نسبت به قلمه گیری از این گیاه اقدام کرد.از ساقه های گیاه نیز میتوان قلمه تهیه کرد. بدین صورت که از گیاهی بالغ و ساقه های رسیده و بالغ گیاه می توان قلمه ای با طول حداقل ۱۰-۷ سانتیتمر تهیه کرد و برش را از قسمت بالای یک گره زد. به بیان دیگر قلمه ها حداقل باید یک جفت برگ داشته باشند.اگر تعداد برگها بیش از این است ابتدا برگهای موجود در قسمت پایین قلمه را جدا کنید تا بتوان به راحتی آنرا در بستر خاک کاشت. البته قبل از عمل کاشتن به مدت یک شب قلمه ها را در مکانی خشک و با دمای ملایم قرار دهید تا رطوبت اضافه آن از بین برود.سپس قلمه ها در بستر کاشت قرار میگیرند و لزومی به آبیاری آنان تا زمان شکل گیری ریشه نمی باشد. حدود یک ۴-۳ هفته طول میکشد تا رشد ریشه ها آغاز شود.

     

    تکثیر کراسولا خرفه با برگ تکثیر این گیاه آسان است به شکلی که می توان فقط یک برگ از این گیاه را جدا…

    تکثیر کراسولا خرفه با برگتکثیر این گیاه آسان است به شکلی که می توان فقط یک برگ از این گیاه را جدا کرد و در بستری مناسب که نگهدارنده رطوبت است به شکل عمودی قرار داد تا ریشه تشکیل شود. به عنوان مثال میتوان از مخلوط شن + پرلیت برای کاشت قلمه های این گیاه استفاده کرد.بعد از شکل گیری ریشه، گیاهچه ای کوچک شروع به رشد می کند اما توجه داشته باشید که برگ اولیه (که در ابتدا کار در خاک قرار می دهیم) در نهایت خواهد خشکید و از بین خواهد رفت. گلدان محتوی قلمه های برگی را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.شکل گیری ریشه ها حدود یک ماه طول می کشد. آبیاری در زمانی که ریشه ها در حال شکل گیری است لازم نیست و حتی می‌تواند موجب پوسیدگی قلمه ها شود. بنابراین مرطوب کردن بستر کاشت قبل از قرار دادن قلمه‌ها کافی است.تکثیر کراسولا خرفه از طریق قلمهساقه های این گیاه توانایی این را دارند که اگر با خاک تماس داشته باشند در طول خود و اکثرا در قسمت گره ( ناحیه اتصال برگ به ساقه) ریشه تولید کنند. ریشه زایی بخصوص زمانی که طول روزها کوتاه است (در پاییز و یا در بهار) بهترصورت میگیرد اما با این وجود در تمامی فصول سال می توان نسبت به قلمه گیری از این گیاه اقدام کرد.از ساقه های گیاه نیز میتوان قلمه تهیه کرد. بدین صورت که از گیاهی بالغ و ساقه های رسیده و بالغ گیاه می توان قلمه ای با طول حداقل ۱۰-۷ سانتیتمر تهیه کرد و برش را از قسمت بالای یک گره زد. به بیان دیگر قلمه ها حداقل باید یک جفت برگ داشته باشند.اگر تعداد برگها بیش از این است ابتدا برگهای موجود در قسمت پایین قلمه را جدا کنید تا بتوان به راحتی آنرا در بستر خاک کاشت. البته قبل از عمل کاشتن به مدت یک شب قلمه ها را در مکانی خشک و با دمای ملایم قرار دهید تا رطوبت اضافه آن از بین برود.سپس قلمه ها در بستر کاشت قرار میگیرند و لزومی به آبیاری آنان تا زمان شکل گیری ریشه نمی باشد. حدود یک ۴-۳ هفته طول میکشد تا رشد ریشه ها آغاز شود.

     

    آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای : بیمارهای قارچی: رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند و…

    آفت و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای :بیمارهای قارچی:رطوبت بالای خاک همراه با خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی و پوسیدگی کراسولا شود. حتماً در آبیاری این گیاه دقت کنید و از آبیاری بیش از حد خودداری نماید. خاک باید دارای تخلخل بالای باشد تا آب در آن باقی نماند. سفیدک پودری نیز بیماری قارچی دیگری است که می‌تواند بر روی برگها و ساقه‌ها لکه‌های سفید رنگ ایجاد کند.شپشک آردآلود:شپشک آرد آلود و شپشک سپردار از آفت‌های این گیاه هستند. برای مبارزه با این آفت از سموم حشره کش سیستماتیک استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل شپشک آردآلود اینجا کلید کنید.بیمارهای ویروسی:بیماری ویروسی وجود دارد که با نام حلقه سیاه شناخته می‌شود و بر روی قسمت‌های زیرین برگ‌ها حلقه‌های سیاه رنگی ایجاد می‌کند. درمان بیماری‌های ویروسی کار دشواری است ولی می‌توان از طریق جدا کردن و از بین بردن برگ‌های آلوده از گسترش بیماری جلوگیری کرد.علت چروک و لاغر شدن برگ‌های کراسولا چیست؟نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی باشد و یا دریافت نور کم. زمانی که نور کافی به این گیاه نرد بخصوص در فصل رشد باعث می‌شود برگ‌ها از حالت طبیعتی کوچک‌تر باشند. چروک شدن و ریزش برگ‌ها نیز می‌تواند در اثر کمبود آب باشد که با آبیاری مجدد می‌تواند احیا شود.شوکه شدن گیاه:گاهی ریزش برگ‌ها بخصوص از قسمت‌های پایینی و یا پژمردگی گیاه می‌تواند به دلیل تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشد. که با عادت کردن گیاه به محیط جدید این تنش از بین می‌رود.کوددهی بیش از حد:نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است و کود زیاد می‌تواند باعث سوختگی ریشه‌های گیاه و زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها شود. برای کود دهی به کراسولا خرفه‌ای، از کود مخصوص گیاهان ساکولنت استفاده کنید برای خرید کود مخصوص این گیاه اینجا کلیک کنید.کمبود مواد مغذی:کمبود مواد مغذی خاک نیز می‌تواند باعث مشکلاتی در کراسولا ها شود مانند رنگ پریدگی و یا زرد شدن برگ‌ها و یا سوختگی نوک برگ‌ها که با کوددهی یا تأمین خاک مناسب این مشکلات از بین می‌رود.ریزش برگ‌ها در اثر عوامل طبیعی:برگ‌های پیر از قسمت‌های پایینی گیاه ریزش خواهند کرد که امری طبیعی است. این اتفاق بخصوص قبل از شروع فصل سرما اتفاق می‌افتد. شاخه‌های خیلی بلند و پیر را بهتر است سالانه هرس کنید تا ساقه‌های جوان و جدید جایگزین شوند.

    مجله

    سبک زندگی

    پزشکی و سلامت

    آشپزی و خوراکی

    مد و زیبایی

    روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای

    علمی و تکنولوژی

    گردشگری

    خودرو

    خواندنی

    روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای
    روش قلمه زدن گل کراسولا خرفه ای
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *