راه هاي كاهش فشار خون بالا

دوره مقدماتی php
راه هاي كاهش فشار خون بالا
راه هاي كاهش فشار خون بالا

نسخه چینی ها برای کاهش و درمان سریع فشارخون بالا در 5 دقیقه؛ این متد کهن چینی چیست؟

 

 فشار خون، مقدار نیرویی است که در برابر دیواره های شریان ها اعمال می شود زیرا خون از طریق آنها جریان می یابد ،  به گفته انجمن قلب امریکا (AHA)در ایالات متحده حدود 85 میلیون نفر فشار خون بالا دارند که از هر سه نفر آنها یک نفر بالای 20 سال است.

 موسسه ملی بهداشتNIH تخمین می زنند که حدود دو سوم افراد بالای 65 سال در ایالات متحده دارای فشار خون بالا هستنداگر بدون درمان و کنترل نشدن باقی بماند می تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. مانند:نارسایی قلبی، از دست دادن بینایی، سکته مغزی و بیماری کلیوی.

دوره مقدماتی php

قلب عضوی است که خون را در اطراف بدن پمپاژ می کند ، خونی که دارای سطح پایینی از اکسیژن می باشد به سمت ریه ها جابجا و پمپاژ می کنند و اکسیژن آن را تأمین می کند سپس خون غنی از اکسیژن به وسیله قلب در اطراف بدن به منظور تأمین عضلات و سلولهای ما تزریق می شود و پمپاژ خون فشار را ایجاد میکند ، اگر یک فرد فشار خون بالا داشته باشد به این معنی است که دیواره های شریانی به طور ثابت تحت فشار زیادی هستند.

1- سن؛

راه هاي كاهش فشار خون بالا

هر چه سن شما بالاتر باشد خطر ابتلا به فشارخون بیشتر است.

2 ،تاریخ خانوادگی (وراثت)

اگر شما در افراد خانواده نزدیک، پرفشاری خون دارید احتمال وجود آن به میزان قابل توجهی در شما بیشتر است.

3-دما:

یک مطالعه که درآن 8801 شرکت کننده بالای 65 سال حضور داشتند و تحت نظارت بودند، دریافتند که مقادیر فشار خون سیستولیک ودیاستولیک در طول سال های مختلف و توزیع دمای هوای فصلی متفاوت است.

که وقتی هوا گرم تر است فشار خون پایین می آید وقتی هوا سردتر است فشار خون بالا می آید.

4-زمینه قومی:

شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به سرخجه آفریقایی یا جنوب آسیا در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند در مقایسه با افرادی که عمدتاً قفقاز یا آمریکایی های آمریکایی(بومیان آمریکا) هستند.

5 – چاقی و اضافه وزن؛

این افراد نسبت به کسانی که وزن طبیعی دارند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار میگیرند.

6 – برخی از جنبه های جنسیتی

به طور کلی فشار خون بالا در مردان بالغ بیشتر از زنان بالغ است که با این حال پس از 60 سالگی هر دو جنس به طور مساوی نسبت به این بیماری حساس هستند.

7 – فیزیکی

عدم فعالیت، فقدان ورزش و همچنین داشتن یک زندگی بی حرکت وبی تحرک باعث افزایش فشار خون میشود.

8- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث عروق خونی و منجر به فشار خون بالا می شود. سیگار همچنین مقدار اکسیژن خون را کاهش می دهد بنابراین ضربان قلب برای جبران این کاهش افزایش می یابد در نتیجه فشار خون بالا می رود.

9 – مصرف الکل

به گفته محققان افرادی که به صورت مرتب الکل مصرف می کنند فشار خون سیستولیک بالاتری نسبت به مابقی افراد دارند.

10 – مصرف زیاد نمک

طبق گزارشات محققان جوامعی که مردم آن کمتر نمک می خورند فشار خون پایین تری نسبت به کسانی دارند که نمک زیادی استفاده می کنند.

بسیاری از متخصصان سلامت می گویند که رژیم غذایی با چربی بالا باعث افزایش فشار خون میشود.

با این حال اکثر متخصصین تغذیه بر این نکته تاکید دارند که مشکل ،خود چربی نیست. مشکل نوع چربی میباشد

راه هاي كاهش فشار خون بالا

چربی های گیاهی مانند آووکادو آجیل روغن زیتون روغن امگا برای شما مفید هستند.

اما چربی های اشباع شده که در غذاهای حیوانی و همچنین چربی های ترانس رایج هستند برای شما بد است.

11- استرس ذهنی

مطالعات مختلف شواهد قانع کننده ای را ارائه داده اند، مبنی بر اینکه استرس ذهنی به ویژه در طولانی مدت تاثیر جدی بر میزان فشارخون می گذارد.

12 – دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا به علت قند خون بالا هستند.

و همچنین احتمال بروز اضافه وزن و چاقی بیماری های قلبی عروقی نیز در آنها وجود دارد.

13 – پسوریازیس

با مطالعه ای که برروی 78000 زن به مدت 14 سال انجام شد دریافتند که داشتن پسوریازیس به علت افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت مرتبط است این یک وضعیت سیستم ایمنی است که بر روی پوست ظاهر می شود و به صورت ضخیم در می آید.

  • کانال عکس شاخ دخترونه جدید
  • 14 – بارداری

    زنان باردار خطر ابتلا به فشار خون بیشتری دارند این شایع ترین مشکل پزشکی است که در دوران بارداری رخ میدهد و دو تا سه درصد از همه حاملگی ها را پیچیده می کند.

    اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا علائم را تجربه نمی کنند به همین دلیل اغلب به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

    با این حال هنگامی که فشار خون به 110 تا 180 میلیمتر جیوه برسد یک فوریت پزشکی شناخته می شود که به عنوان یک بحران شناخته می شود.

    در این مرحله علائم را نشان خواهد داد:

    سیر :اگر مزه سیر برای شما خیلی قوی باشد، مکمل های سیر نیز موجود هستند. اگر نمی توانید کل بوته سیررا بخورید، یک تکه سیر را در دهان خود نگه دارید و سعی کنید آن را 15 دقیقه بمکید.همچنین می توانید 1تا 2 حبه سیر را خرد کنید، آن را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید.یک روش دیگر آن است که تکه های خرد شده را بردارید، آن را روی یک تکه میوه بگذارید با عسل بپوشانید.

    هویج :روزانه 1 تا 3 لیوان آب بنوشید. مطمئن شوید میوه ارگانیک خریده اید و هیچ شکری اضافه نکنید.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    گوجه :یک فنجان گوجه فرنگی تازه، سس گوجه فرنگی و یا آب میوه ترکیبی را هر روز بخورید. اگر طعم گوجه فرنگی را دوست ندارید، از مکمل های لیکوپن استفاده کنید. از سس گوجه فرنگی تجاری پرهیز کنید چون حاوی سطوح بالایی از سدیم است.

    کرفس :کرفس خرد شده را در چایی، غذا و یا آب کرفس تازه بریزید و 3 بار در روز بنوشید.

    انار:دانه انار را به سالاد اضافه کنید و یا آب آن را بگیرید.

    چغندر و تربچه :آب چغندر یا تربچه بهترین نوع سبزیجات هستند که فشار خون را کاهش می دهند. روزانه یک لیوان آب از آن را بنوشید. 

    کنجد:یک اونس کنجد یا روغن کنجد را روزانه، حداقل 2 ماه به غذاهای خود اضافه کنید 

    تاثیر کنجد بر روی درمان فشارخون بالا

    زنجبیل :زنجبیل تازه را به اسموتی و آب میوه اضافه و سعی کنید زنجبیل را در غذای روزانه خود بگنجانید .

    آب نارگیل :8 اونس آب نارگیل ارگانیک را 1 تا 3 بار در روز بنوشید. تاثیرات بر پایه وزن هستند، بنابراین اگرچاق هستید، آب نارگیل بیشتر بنوشید ( 3 بار در روز )

    فلفل قرمز :یک قاشق چای خوری فلفل قرمز روزانه مصرف کنید. اگر طعم آن برای شما بسیار تند است، می توانید مکمل فلفل را مصرف کنید.

    شکلات تیره :مطمئن شوید شکلات یا پودر کاکائو حداقل 50 تا 80 درصد از کاکائو را تشکیل می دهد تا از مزایای بهره مند شوید. فقط به خاطر داشته باشید هر چه مقدار کاکائو بیشتر باشد مغزی تر است.

    هل :یک قاشق چای خوری از پودر هل را با عسل ارگانیک خام در یک فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید. دو بار در روز بنوشید.

    چای ختمی :ختمی های خشک را در یک فنجان آب تصفیه شده داغ بریزید . عسل ارگانیک خام و لیمو را به سلیقه اضافه کنید

    زالزالک :چای زالزالک را 1تا 3 بار در روز بنوشید.

    گیاه پنجه گربه : روزانه 350 میلی گرم از گیاه پنجه گربه استفاده کنید . چای با گیاه پنجه گربه جایگزین خوبی است.

    دارواش : دارواش مضر و سمی است اگر خام و فرآوری نشده باشند. قبل از گرفتن عصاره داروش با پزشک مشورت کنید تا از فشار خیلی پایین ( زیر فشار خون طبیعی ) دوری کنید.

    زردچوبه :پودر زرد چوبه را به چای مورد علاقه خود اضافه بکنید و آن را با عسل ارگانیک زنجبیل و خام مخلوط کنید. 

    امگا 3 :ماهی چرب مثل ماهی قزل آلا، شاه ماهی، قزل آلا، ، کنسرو ماهی تن و ساردین حاوی مقدار خوبی از امگا 3 است. مقدار توصیه شده از امگا 3 1000 میلی گرم است.

    ویتامین د :اگر قرار است از مکمل ها استفاده کنید مطمئن شوید د2است . ویتامین د 3شکل فعال بدن است که بدن می تواند از آن استفاده کند. مقدار توصیه شده از ویتامین در هر روز ، 2،000 واحد است.

    مصرف ویتامین d  برای کاهش فشارخون

    کوآنزیم کیو 10 :طبق گفته کلینیک مایو برای درمان فشار خون، روزانه 60 – 360 میلی گرم روزانه 8 تا 12 هفته مصرف کنید.

    اسطوخودوس فرانسوی :از روغن اسانس اسطوخودوس استفاده یا در پخت وپز روزمره استفاده کنید.

    گوش کردن به موسیقی آرام بخش :مدتی را کنار بگذارید تا آرامش خود را حفظ کنید و به برخی موسیقی یا سمفونی ها گوش دهید.

    ورزش کردن :مقدار توصیه شده برای ورزش روزانه 30 دقیقه فعالیت هوازی است.

    از شایع ترین اختلالات متابولیک فشار خون است که در گذشته افراد در سنین پیری بدان مبتلا می شدند اما امروزه به علت شیوه غلط زندگی این بیماری خود را در سنین جوانی نیز نشان می دهد.

    این بیماری بی علامت است و از آن با نام قاتل خاموش یاد می شود چرا که افراد نسبت به درمان آن توجه کافی نشان نمی دهند. در این بخش از سلامت نمناک با شما را با جزییات تمام درمان های فشار خون آشنا می کنیم و فشار خون مناسب برای هر سن و سال را بیان می کنیم.

    انسان به محض به دنیا آمدن دارای فشار خون است و نوزادان نیز دارای فشار خون هستند. اگر فشار خون نداشته باشیم خون به مغز و قلب و هیچکدام از اعضای حیاتی نمی رسد. نوزادان دارای فشار خون پایین تری به نسبت کودکان و نوجوانان هستند.

    حداقل فشار خون در دوران نوزادی و در سنین 1 تا 12 ماهگی 70 روی 50 است و فشار خون طبیعی در این دوران 90 بر روی 60 است و حداکثر فشار خون در این دوران 110 بر روی 75 می باشد.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    کم کم با بالا رفتن سن و ورود به مرحله کودکی و در سنین 1 تا 5 سالگی حداقل این فشار به حدود 80 روی 55 می رسد. فشار خون طبیعی در این دوران 95 بر روی 65 است و اگر فشار خون در این سنین 110 بر روی 79 باشد بسیار خطرناک است.

    فشار خون طبیعی در سنین 6 تا 13 سالگی 105 بر روی 70 است و حداقل این فشار 90 بر روی 60 و حداکثر این فشار 115 بر روی 80 است.

    در سنین بین 14 تا 19 سالگی فشار خون طبیعی 117 بر روی 77 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 105 بر روی 73 و حداکثر فشار خون برای این سنین 120 بر روی 81 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 20 تا 24 سالگی 120 بر روی 79 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 132 بر روی 83 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد جوان در سنین 25 تا 29 سالگی 120 بر روی 79 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 108 بر روی 75 و حداکثر فشار خون برای این سنین 133 بر روی 84 می باشد.

    فشار خون طبیعی در سنین 30 تا 34سالگی 122بر روی 81است و حداقل این فشار در این سنین 110بر روی 77و حداکثر این فشار 134 بر روی 85 است.

    فشار خون طبیعی در سنین 35تا 39 سالگی 123بر روی 82است و حداقل این فشار در این سنین 111بر روی 78و حداکثر این فشار 135 بر روی 86 است.

    در سنین بین 40 تا 44 سالگی فشار خون طبیعی 125 بر روی 83 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 112 بر روی 79 و حداکثر فشار خون برای این سنین 137 بر روی 87 می باشد.

    در سنین بین 45 تا 49 سالگی فشار خون طبیعی 127 بر روی 84 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 115بر روی 80 و حداکثر فشار خون برای این سنین 138 بر روی 88 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 50 تا 54سالگی 128 بر روی 85 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 116 بر روی 81 و حداکثر فشار خون برای این سنین 142 بر روی 89 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 55 تا 59سالگی 131بر روی 86است ، حداقل فشار خون برای این سنین 118 بر روی 82 و حداکثر فشار خون برای این سنین 144 بر روی 90 می باشد.

    فشار خون نرمال برای افراد در سنین 60تا 64سالگی 134 بر روی 87 است ، حداقل فشار خون برای این سنین 121 بر روی 83و حداکثر فشار خون برای این سنین 147 بر روی 91 می باشد.

    با افزایش سن فشار خون کمی افزایش می یابد. میانگین فشار خون برای افراد مسن 60 تا 70 ساله 134/87 می باشد.

    ورزشکاران به دلیل ورزش و فعالیت بدنی، ضربان قلب پایین تر و در نتیجه فشار خون پایین تری نسبت به افراد عادی دارند، فشار خون مطلوب برای ورزشکاران کمتر از 120/80 می باشد.

    اگر فشار خون نرمال است یعنی کمتر از 120/80 است حداقل هر 2 سال یکبار فشار خون را اندازه بگیرید.

    اگر فشار خون سیستولیک بین 120 و 139 و دیاستولیک بین 80 تا 89 می باشد هر سال فشار خون خود را اندازه بگیرید شما مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستید.

    اگر فشار خون 140/90 یا بالاتر باشد شما فشار خون بالا دارید و باید به پزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم برای کنترل فشار خون بالا را آغاز کنید.

    فشار خون مانند بسیاری از بیماری های دیگر غیر قابل درمان اما قابل کنترل است و افراد مبتلا به این بیماری باید تا آخر عمر تحت درمان قرار بگیرند.

    فشار خون اگر بر اثر عواملی مثل زمینه ژنتیکی، اختلال های ساختاری عروق، مشکلات کلیه و…ایجاد گردد بدون مصرف دارو کنترل نمی شود مخصوصا اگر بالاتر از 160 روی 100 باشد اما در صورتی که فرد در مرحله پیش فشار خون (حداکثر فشار 140 روی 90) باشد ، می تواند این بیماری را با شیوه زندگی درست، ورزش منظم، کاهش وزن و رعایت نکات تغذیه ای،کنترل کند و از درمان دارویی بی نیاز شود.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    آخرین دستورالعمل ها برای تعریف فشار خون کنترل شده اینگونه است که فشارخون سیستولی (فشار بالایی) باید زیر 140 و فشار خون دیاستولی (فشار پایینی) باید زیر 90 باشد. برای اینکه فشار خونمان در حالت نرمال قرار گیرد ، راهکارهای غیردارویی و دارویی مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

    1. کاهش وزن:

    چاقی یکی از عوامل افزایش فشار خون است پس بهتر است افراد چاق وزن خود را کاهش دهند تا BMI یا نمای توده بدنی زیر 25 باشد . برای محاسبه BMI می توانید وزن تان را بر حسب کیلوگرم بر قدتان بر حسب متر تقسیم کنید و عدد حاصل را دوباره بر عدد قدتان بر حسب متر تقسیم کنید یا به عبارت دیگر وزن بر حسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور عدد قد به متر.

    تفسیر عدد BMI به این صورت است:

    2. اصلاح تغذیه:

    افراد مبتلا به فشار خون باید برنامه غذایی مناسبی داشته باشند و نکات تغذیه ای زیر را برای کاهش فشار خون رعایت نمایند:

    3. ورزش روزانه:

    برای کاهش فشار خون افراد مبتلا باید حدود 30 دقیقه ورزش هایی مانند پیاده روی سریع انجام دهند . افرادی که دچار تنگی و گرفتگی هستند نیز باید تحت کنترل و مشورت پزشک به انجام ورزش بپردازند و در صورتی ورزش را قطع کنند که درد یا احساس سنگینی در قفسه سینه نمایند.

  • من نبي قوم عاد وثمود
  • 4. درمان های دارویی:

    اگر فرد نتواند با تغذیه مناسب و کاهش وزن و سبک زندگی سالم فشار خون خود را کاهش دهد ناگزیر است از داروهای کاهنده فشار خون کمک بگیرد . همانطور که می دانید علت مبتلا شدن به فشار خون تنگی عروق یا افزایش فعالیت و پمپاژ قلب می باشد .

    داروهای کاهنده فشار خون می توانند با گشاد کردن عروق و یا کاهش ضربان قلب بر میزان فشار خون تاثیر بگذارند . شایع ترین داروهای فشار خون عبارتند از :

    دیورتیک ها:

    دیورتیک ها یا داروهای مدراولین گروه از داروهای کاهش دهنده فشار خون هستند . این دارو ها فشار درون رگ ها را با کاهش حجم خون داخل رگ ها و افزایش مقدار ادرار می کاهند . این داروها را در شب مصرف نکنید تا خواب شبانه تان بر هم نریزد ، این دارو را بهتر است صبح ها مصرف نمایید. معروف ترین داروهای این گروه عبارتند از :هیدروکلروتیازید، تریامترن اچ، لازیکس یا فورزماید و اسپیرونولاکتون .

    بتابلوکرها:

    داروهای بلوک کننده گیرنده های بتا مانند متورال و پروپرانولول که به عنوان داروهای قلبی شناخته می شوند و روزانه 2 عدد مصرف می گردند سبب کاهش فشار خون نیز می شوند.

    مهارکننده های ACE و ARB ها:

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    این گروه از داروها به واسطه هورمونی خاص از تنگ شدن عروق جلوگیری می کنند . معروف ترین داروهای این گروه عبارتند از :لوزارتان، والزارتان، کاپتوپریل و انالاپریل .

    آلفابلوکرها:

    داروهای بلوک کننده گیرنده های آلفا برای بزرگی پروستات مفید هستند و با گشاد کردن عروق به کاهش فشار خون کمک می کنند . پرازوسین و ترازوسین از داروهای این گروه هستند.

    بلوک کننده های گیرنده های کلسیمی:

    این داروها سبب مهار سرعت هدایت دهلیزی-بطنی و سینوسی-دهلیزی و شل شدن عضلات دیواره قلب و عضلات صاف عروق می گردند و امیلودیپین، وراپامیل و دیلتیازم از این گروه داروها می باشند.

    گشادکننده های مستقیم عروق:

    برخی از افراد دارای فشار خون های مقاوم هستند این گروه از داروها برای این دسته از افراد مناسب هستند و هیدرالازین و ماینوکسیدیل در این گروه از داروها قرار دارند.

    5. رفع عامل زمینه ای:

    در بیش از 80 درصد موارد فشار خون به به دلایل ارثی و ژنتیکی رخ می دهد که به آن فشار خون، اولیه یا ایدیوپاتیک می گویند اما در موارد نادری فشار خون به علت های ثانویه مانند مصرف داروهای خاص از جمله کورتون ها، تنگی عروق کلیه، بیماری های تومورال، تومورهای هیپوفیز، بیماری کوشینگ و… رخ می دهد.

    برای درمان این نوع فشار خون باید ابتدا بیماری زمینه ای را درمان کرد و یا بر اساس دستور پزشک دارو را تغییر یا دوز آن را کاهش داد .

    انتخاب دارو براساس شرایط بیمار

    هر دارویی از فشار خون برای گروه خاصی از بیماران مناسب هستند و پزشک معالج باید با در نظر گرفتن بیماری های زمینه ای فرد یک نسخه مناسب برای او تجویز کند مثلا بهتر است پزشک برای افرادی که سابقه سکته قلبی یا تنگی رگ دارند از داروهای بلوک کننده بتا مثل متورال استفاده کند.

      همچنین داروهای پرازوسین یا ترازوسین برای افرادی که دارای مشکلات ادراری و پروستات هستند مناسب است و یا از داروهای لوزارتان، والزارتان و کاپتوپریل برای بیماران دیابتی مناسب تر هستند.

    برای اثرگذاری به دارو زمان بدهید

    داروهای فشار خون برای اثر گذاری به حدود یک ماه زمان نیاز دارند . بدن به فشار خون بالا عادت کرده و نمی تواند سریع با فشار خون پایین منطبق شود بنابراین باید کم کم فشار خون پایین آید و اگر فشار خون به صورت ناگهانی پایین آید فرد دچار سرگیجه می شود .

    در صورتی فشار خون باید به سرعت کاهش یابد که بیمار دچار سکته قلبی یا نارسایی قلبی یا خونریزی انتهای چشم بر اثر فشار خون بالا گردیده باشد اما در این حالت نیز فشار خون نباید به میزان کمتر از 160 روی 100 برسد.

    هر دارو عارضه خاص خود را دارد

    متاسفانه در کاتالوگ دارویی ، درصد عوارض جانبی دارو نوشته نمی شود و تنها نام این عوارض برده می شود بنابراین هنگامی که برخی از بیماران این بروشور را مطالعه می کنند نگران شده و از مصرف آن دارو اجتناب می نمایند. داروهای فشار خون نیز مانند بسیاری از داروهای دیگر دارای عوارض هستند و هر دارو عوارض جانبی خاص خود را دارد.

    یکی از عوارض جانبی داروی کاپتوپریل، آنژیوادم است که در آن فرد دچار تورم صورت و لب و تنگی نفس شدید می شود، اما این عارضه تنها 1 درصد اتفاق می افتد . برای رفع نگرانی در مورد عوارض جانبی داروی مصرفی حتما با پزشک مشورت نمایید و دارو را خودسرانه قطع نکنید .

    اگر هنگام مصرف دارو برای شما مشکلی پیش آمد و یا دچار یکی از عوارض جانبی دارو شدید نگران نباشید کافی است به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک دارو را تغییر دهد و یا دوز مصرفی آن را کمتر کند. باید بدانید تمام داروهای فشار خون با اختلالات جنسی در آقایان همراه است که با تغییر دارو یا دوز آن توسط پزشک برطرف می شود.

    بارداری و درمان فشار خون

    خانم های بارداری که قبل از بارداری داروی فشار خون برای کنترل فشار مصرف می کرده اند باید بعد از بارداری به پزشک مراجعه نمایند تا پزشک داروهای آنان را تغییر دهد زیرا بیشتر داروهای فشار خون برای خانم های باردار منع مصرف دارند. داروهایی که خانم ها در این دوران می توانند تحت نظرپزشک مصرف نمایند داروهای متیل دوپا، هیدرالازین و لابتالول هستند. 

    خطر قطع یا کاهش دوز دارو بدون مشورت پزشک

    قطع خودسرانه داروهای فشار خون و یا کاهش خودسرانه آنها سبب بالا رفتن فشار خون می شود و عوارضی مثل سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، خونریزی پشت شبکیه چشم و… را در پی دارد.

    احتمال وقوع فشار خون اورژانسی در موارد ناشناخته فشار نیز وجود دارد در این شرایط فرد ناگهان با عارضه جدی مانند سکته و نارسایی کلیه روبرو می شود و به دنبال آن متوجه فشار خون بالای خود می گردد که این افراد باید تحت درمان وریدی برای کاهش فشار خون قرار بگیرند.

    قرص زیرزبانی درمان موقت است

    قرص های زیرزبانی دارای اثر سریع و کوتاه مدت هستند و در عرض 1تا3 دقیقه شروع به اثرگذاری می کنند و حاوی نیتروگلیسیرین هستند . این قرص ها معمولا به صورت قرص های ژله ای قرمزرنگ به فروش می رسند و در 30 دقیقه نیمه عمر آن تمام می شود.

    اگر فرد به واسطه فشار خون بالا دچار درد شدید قلبی شود پزشک برای کنترل سریعتر فشار خون به او قرص زیر زبانی می دهد. حداکثر دوز مجاز مصرف قرص زیرزبانی تا رسیدن به اورژانس بیمارستان 3 بار به فاصله 5 تا 15 دقیقه است اما اگر با بالا رفتن فشار خون فرد دچار عوارضی مثل خونریزی یا سکته مغزی شود نباید به او قرص زیر زبانی بدهیم.

    اگر فردی دچار خونریزی یا سکته مغزی ناشی از فشار خون بالا شود نباید طی 24 ساعت اول فشار خون را به زیر 180 روی 130 رساند و اگر دچار سکته مغزی بدون خونریزی نیزگردد نباید در ساعات اولیه فشار خون نباید به کمتر از 230 روی 130 برسد.

    زیرا زمانی که خونریزی یا سکته مغزی اتفاق می افتد، بدن فشار خون را بالا می برد تا خونرسانی به ناحیه آسیب دیده را افزایش دهد. پس حتما درمورد نحوه مصرف قرص زیرزبانی و منع مصرف آن با پزشک مشورت نمایید.

    وقتی فشار خون نسبت به دارو مقاوم می شود

    اگر بیمار با مصرف 3 گروه دارویی مختلف (که حداقل یکی از آنها دیورتیک باشد) با حداکثر دوز مجاز موفق به کنترل فشار خون نشود دچار وضعیتی به نام فشار خون مقاوم شده است.

    این نوع فشار خون شایع نیست اما در بیماران دیالیزی و افرادی که دچار تنگی عروق کلیه یا کیست های کلیوی شدید هستند، اتفاق می افتد و این افراد نمی توانند فشار خونشان را کنترل کنند. برای تحت کنترل در آوردن فشار خون این افراد باید عامل زمینه ای از طریق پیوند کلیه، گشاد کردن رگ های کلیه با استفاده از بالن و… رفع شود.

    فشار خون روپوش سفید نیازی به درمان ندارد

    برخی از افراد با دیدن پزشک و پرستار دچار استرس می شوند و فشار خون آنها افزایش می یابد به این وضعیت ، فشار خون روپوش سفید می گویند. برای اثبات این موضع پزشک دستگاهی برای اندازه گیری فشار خون به نام هولتر به فرد متصل می کند تا فشار خونش را در یک شبانه روز در منزل، محیط کار و… ثبت نماید.

    بعد از گذشت یک روز فرد دستگاه را به پزشک تحویل می دهد . این افراد ممکن است در آینده در معرض عوارض فشار خون قرار گیرند بنابراین باید منظم پیگیر فشار خونشان باشند اما این افراد در حال حاضر نیاز به درمان دارویی ندارند.

    کاهش فشار خون به روش سنتی

    برخی از مواد غذایی مانند چای، قهوه و نمک بر بالا رفتن فشار خون اثر دارند اما هنوز تاثیر گیاهانی مثل چای ترش و موادی گیاهی پایین آورنده فشار خون در طب سنتی در تحقیقات علمی ثابت نشده است و تجویز آنها در طب به جای درمان های دارویی امکان پذیر نیست.

    فشار دستی فشار خون اصلی شما محسوب می شود و بیشترین میزان را دارد . برای اندازه گیری دقیق فشار خون باید فشارهر دو دست اندازه گیری شود. فشارسنج های بازویی نتایج دقیق تری از دستگاه های مچی دارند همچنین دستگاه های جیوه ای نیز از دستگاه های دیجیتال دقیق تر هستند.

    برای به دست آوردن عدد واقعی فشار خون توجه داشته باشید 30 دقیقه قبل از اندازه گیری فشار خون فعالیت شدید بدنی نداشته باشید و دخانیات استفاده نکنید همچنین قبل از گرفتن فشار خون خوراکی های حاوی کافئین مثل چای و قهوه مصرف نکنید. لازم است حدود 5 دقیقه بنشینید و سپس فشار خونتان را در حالت نشسته اندازه گیری کنید.

    اگر کاف فشارسنج نسبت به دور بازو خیلی بزرگ یا کوچک باشد فشار خون به صورت کاذب بالا یا پایین نشان داده می شود. همچنین شیلنگ متصل به کاف نیز باید در رویه قدام آرنج قرار بگیرد.

    فشار خون در طول شبانه روز براساس فعالیت ها و شرایط فرد تغییر می کند اما آنچه برای پزشک اهمیت دارد، متوسط فشار خون در 24 ساعت است.استرس یا عصبانیت فشار خون را بالا می برد وفشار خون در زمان خواب و استراحت پایین می آید.

     

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فشار خون را قاتل خاموش نامیده‌اند چون معمولا بدون علامت باعث بروز عوارضی مانند سکته می‌شود. فشار خون بالا در سالمندان شایع‌تر است. برای کاهش سریع فشار خون چه بخوریم؟

    ۱ – برای کاهش فشار خون مصرف آب سالم و گوارا به میزان قابل توجه در روز توصیه می‌شود. یک لیوان آب میوه رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می‌‌شود.

    ۲- برای درمان فشار خون بالا مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و به جای آن نان حاوی سبوس جو دو دسر استفاده کنید.

    ۳- مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مانند انواع نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    ۴- سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتما غذای خود را در محیطی‌ آرام و به دور از استرس و تشنج میل کنید.

    ۵- با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، فرایند هضم غذا را بهبود بخشیده و به کاهش فشار خون کمک کنید.

    ۶- نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

    ۷- برای کاهش فشار خون از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه حرارت بسیار بالا یا با مدت زمان طولانی تهیه می‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی مهم و تاثیرگذار در بالا بردن فشار خون است. بنابراین از یک روغن برای چند بار پخت غذا استفاده نکنید.

    ۸- از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مانند انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه‌ای جداً خودداری کنید.

    ۹- اگر به دنبال کاهش فشار خون هستید، مصرف چای و شکلات را تا حد امکان محدود و به جای آنها از چای‌ها و دم کردنی‌‌های گیاهی خانگی (مثل گل‌ گاوزبان و نظایر آن) استفاده کنید.

    ۱۰- به جای مصرف نمک می‌‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه جات مفید (زردچوبه، دارچین و… )، پیاز و آب لیموی تازه برای مزه‌دار کردن غذاها استفاده کنید.

    ۱۱ – موادی مانند کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌‌ها و روغن‌هاى جامد را از برنامه غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون، روغن‌هـاى گیاهی مایع و روغن ماهی برای کاهش فشار خون استفاده کنید.

    ۱۲- مغزها و دانه‌های گیاهی مانند گردو، حاوى مواد مغذی بی‌شماری هستند. می‌‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها و در نتیجه پایین آوردن فشار خون شما کمک شایانی می‌‌کند.

    ۱۳- برای درمان فشار خون بالا حداقل ۳ بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.

    ۱۴- از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌کند، استرس و عصبانیت است.

    ۱۵- هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید کارکردن بی‌وقفه، بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد.

    ۱۶ – حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.

    ۱۷- ورزش‌‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه سواری ورزش‌‌های مناسبی برای کاهش فشار خون به شمار می‌آیند. بنابراین حداقل ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

    ۱۸- از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و… به جای نمک برای طعم‌دار کردن غذاها استفاده کنید.

    ۱۹- سیگار را به طور کامل از برنامه زندگی خود حذف کنید.

    برای اطلاع از خدمات کلینیک دکتر محمد حسین نجفی اینجا را کلیک کنید.

    ۱- نوشیدن مستمر شیر کم چرب کمک می‌کند فشار خون تان تا ۱۰ درصد پایین بیاید.

    ۲- مواد غذایی که سرشار از منیزیم هستند نیز برای کاهش فشار خون مفید هستند. مواد غذایی که منیزیم بالایی دارند شامل حبوبات (لوبیا، باقلا، لوبیا چشم بلبلی و…)، گریپ فروت، بادام، سیب، اسفناج، ذرت، غلات کامل، کلم بروکلی و شیر سویا هستند.

    ۳- شکلات تلخ حاوی فلاووئوئید است که باعث کاهش فشار خون سیستولی و همچنین دیاستولی می‌‌شود.

    ۴- کدو، سویا، کشمش، آلو، زردآلو، سیب زمینی، قارچ، میوه خشک مخلوط، دانه‌‌های بی‌نمک، گوجه فرنگی و از این قبیل، به این دلیل که به بدن برای خلاص شدن از مایعات اضافی که قلب به آن نیاز ندارد کمک می‌‌کند، به کاهش فشار خون کمک می‌‌کنند.

    ۵- مواد غذایی سرشار از فیبر مانند جو، میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانند فشار خون‌ تان را پایین بیاورند.

    ۶- امگا ۳ هم یکی از موادی است که به کاهش فشار خون معروف است و روغن حاوی مقدار قابل توجهی امگا۳ است.

    همچنین می‌‌توانید مکمل‌‌های امگا ۳ را از داروخانه‌ها تهیه کنید. ماهی سالم‌ترین نوع گوشت است زیرا سرشار از پروتئین است و مقدار بسیار کمی چربی دارد.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    ۷- سیر، کرفس، گوجه فرنگی، هویج و پیاز نیز راهی بسیار عالی برای کاهش فشار خون است.

    بعضی گیاهانی که فشار خون را پایین می‌‌آورند عبارتند از ریشه زنجبیل، فلفل هندی، برگ زیتون و زردچوبه، مارچوبه، بامیه و زعفران نیز روش‌های درمانی گیاهی فوق‌العاده‌ای هستند.

    ۸- کم آب شدن بدن نیز گاهی می‌‌تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود و نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز، می‌‌تواند از آن جلوگیری کنید.

    ۹- مرکبات سرشار از ویتامین‌ها هستند و بعضی از آنها خاصیت ضد التهابی نیاز دارند و از لخته شدن خون جلوگیری می‌‌کنند.

    ۱۰- سرکه سیب نیز فشار خون را پایین می‌آورد می‌‌توانید یک چهارم قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید.

    همچنین می‌توانید یک‌چهارم قاشق چایخورى جوش شیرین برای بهتر کردن مزه آن اضافه کنید یا آن را به نوشیدنی‌های دیگر اضافه یا با عسل مخلوط کنید.

    منبع: سلامانه

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

  • عکس نوشته امیر یزدان
  • مطلب قبلی

    هر چند وقت یک بار باید ورزش کنیم؟

    مطلب بعدی

    راهکاری موثر برای کاهش وزن دیابتی ها

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    

    برای کاهش فشار خون مصرف آب سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی توصیه می شود

     

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

     توصیه های مهم برای کاهش فشار خوناز آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خود آگاه نیستند، توصیه بر کنترل منظم آن وجود دارد، زیرا بیماری فشارخون مانند بالا بودن چربی‌های خون، می ‌تواند برای سال ها بی‌ سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد. از این رو مواردی به شکل توصیه ‌وار در زیر مطرح می ‌گردد و امید است با به کاربندی این موارد، به حل مشکل بالا بودن فشارخون بپردازید:

    1- برای کاهش فشار خون مصرف آب سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می ‌کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگ‌ها می ‌شود و به کاهش فشار خون کمک می کند.

    2- برای کاهش فشار خون مصرف نان‌ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نان‌های سبوس‌دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

     

    3- تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز 4 وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می ‌کنند، در نوجوانی فشار خون پایین‌ تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ی قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان ‌کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می ‌شوند، بیشتر است.

     

    4- برای کاهش فشارخون سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتماً غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید.5- با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود بخشید.6- نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.

     

    7- مصرف قند و شکر و سایر فرآورده‌های تهیه شده از آنها مثل نوشابه‌ها، مربا، ژله، شکلات، کیک‌ها و شیرینی‌ها را محدود یا حذف کنید.

    8- از مصرف مواد حاوی افزودنی‌ها و غذاهای فرایند شده که حاوی مقدار زیادی نمک و ادویه‌ها هستند، مثل انواع سوسیس و کالباس، غذاهای کنسروی، شورها، ترشی‌ها و چاشنی‌های کارخانه ‌ای جداً خودداری کنید.

     

    9- ورزش‌هایی مثل: پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه سواری ورزش‌های مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می ‌آیند. بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.

     

    ورزش هایی مانند پیاده روی و شنا به کاهش فشار خون کمک می کند

     

    10- برای کاهش فشار خون چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنید و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چای ننوشید و به جای آنها از چای‌ها و دم‌کردنی‌های گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید.

    11-برای کاهش فشار خون از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.

    12- برای کاهش فشار خون از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می ‌توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویه‌‌جات مفید (زردچوبه- دارچین و…)، پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.

    13- موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سس‌ها و روغن‌های جامد را از برنامه ی غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون- روغن‌های گیاهی مایع و روغن‌ ماهی استفاده کنید تا بتوانید فشار خونتان را کنترل کنید.

     

    14- مغز‌ها و دانه‌های گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی ‌شماری هستند. می ‌توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می ‌کند.

    15- سیگار را به طور کامل از برنامه ی‌ زندگی خود حذف کنید.امید است با راهکارهای تغذیه ‌ای ارائه شده گامی مؤثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی بردارید و جاده ی زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.

     

    16- برای کاهش فشار خون حداقل 3 بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشت‌های قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.17- از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

     

    18- برای کاهش فشار خون از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و… به جای نمک استفاده کنید.

    19- هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه ی روز ندارید، برای دقایقی چشم‌ها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.

     

    عواملی که باعث بالا رفتن فشار خون می‌ شوند:* استرس:هنگامی که در وضعیتی فوق ‌العاده، اعم از تغییر موقعیت، اضطراب، عصبانیت و… قرار می ‌گیریم، بدن ما فعالیت خود را با یک سری تغییرات سریع داخلی تنظیم می‌ کند که یکی از مهم‌ترین آنها، آزاد شدن هورمون آدرنالین از غدد فوق کلیوی است که با افزایش تعداد ضربان قلب و تنگ کردن عروق به کمک یک سری ترشحات دیگر، منجر به بالا رفتن فشار خون و رسیدن خون اکسیژنه به عضلات و مغز می ‌شود.

     

    استرس یکی از علل افزایش فشار خون است

     

    * سیگار:با اولین پک به سیگار یا پیپ، فشار خون سیستولیک تا 25 میلی ‌متر جیوه افزایش می ‌یابد و علت آن نیز، آزاد شدن آدرنالین است.

  • پروفایل پدر و مادر عزیزم
  •  

    * نمک:ثابت شده است که شیوع فشار خون بالا در مناطقی از جهان که مصرف نمک بالاست، بیشتر است. مصرف نمک زیاد از دوران شیرخوارگی پایه‌ ای برای بالا رفتن فشار خون در سنین بالاتر خواهد شد. محدود کردن نمک در سال های بعدی برای بازگرداندن فشار خون به سطح مناسب کافی نیست و کمی منجر به بهبودی می ‌شود. یک قاشق چای خوری نمک حاوی 2300 میلی گرم سدیم است که این مقدار معادل کل مقدار مصرفی توصیه شده ی روزانه را تشکیل می ‌دهد.

     

    * چاقی:فشار خون بالا در افراد چاق، دو برابر افرادی که اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن طبیعی هستند، شایع ‌تر است. در این موارد، کاهش اندک وزن نیز به پایین آوردن فشار خون شما کمک می‌ کند.

     

    * تصلب شرایین (سخت ‌شدن دیواره رگ‌ها):تصلب شرایین علت اصلی پرفشاری مزمن خون است که عامل شروع آن، آسیب به جدار داخلی عروق است و به دنبال رسوب کلسیم، کلسترول و فیبرین و… در جدار عروق رخ می ‌دهد.

    منبع : kermany.com

    بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

    بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

    درمان وسواس در دوران کرونا

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا

    قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

    آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

    درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

    بالاترین قدرت پاک کنندگی شیشه خودرو

    آخر هفته کجا بریم غذا بخوریم؟

    به کارگیری جدیدترین متدهای روانشناسی درمان

    درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

    ترک قطعی سیگار

    خرید لباس بچگانه با نصف قیمت!!

    خرید گیفت کارت اپل

    درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    سبد خرید شما خالی است!

    امتیاز :

    4.95 از 20 نظر

    فشار خون بالا و پایین از جمله بیماری هایی است که این روزها بیشتر از گذشته گریبان مردم دنیا را گرفته است. هرچند بسیاری از افراد گمان می کنند که هیچ راهکار خاصی برای درمان فشار خون وجود ندارد؛ اما راهکارهایی 100 درصد عملی برای درمان این بیماری وجود دارد. 

    البته نباید انتظار داشته باشید که این راهکارها را در بین قرص ها و روش های شیمیایی پیدا کنید. روش های شیمیایی بیشتر برای کنترل فشار خون مفید هستند نه درمان فشار خون! درمان های طبیعی با استفاده از مواد طبیعی می توانند برای درمان فشار خون معجزه کنند و این بیماری را به طور کامل در بدن شما رفع نمایند.

    افرادی که به فشار خون بالا یا فشار خون پایین مبتلا می شوند، باید در دوره درمانی خود حتما مراعات و پرهیزات لازم را انجام دهند. در غیر این صورت نمی توان با روش های طبیعی هم به درمان فشار خون امیدوار بود. این مراعات کردن هم مربوط به مراعات و پرهیزات غذایی می شود و هم مربوط به تحرک داشتن و فعالیت های منظم و البته هوشمندانه ورزشی.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    اگر فرصت کافی برای مطالعه مطلب جامع زیر را ندارید، می توانید در پادکست صوتی زیر، اطلاعات کاملی در مورد بیماری فشار خون و روش های نوین درمانی به دست آورید.

    همچنین برای استفاده از مشاوره رایگان می توانید با متخصصین طب سنتی مجموعه شهدینه گلها تماس گرفته و از اطلاعات و راهنمایی های آنها برای درمان فشار خون استفاده کنید.

    با این حال اگر به دنبال استفاده از مواد طبیعی مختلف برای مبارزه با فشار خون بالا یا متعادل کردن فشار خون پایین هستید، به نظر می رسد مطالعه مطالب زیر بتواند کمک بزرگی به شما برای درمان فشار خون باشد. سعی کرده ایم در ادامه در پاسخ به این سوال که برای فشار بالا چه چیزی بخوریم و همچنین روش های درمانی فشار خون پایین در طب سنتی چیست، جواب های علمی و کاربردی بیاوریم. همچنین اگر به دنبال راهکاری برای درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه هستید، ادامه این مطلب می تواند برای شما مفید باشد. البته قبل از اینکه به این موارد بپردازیم، بهتر است کمی بیشتر با بیماری فشار خون، علائم، عوارض و چالش های این بیماری آشنا شویم. 

    فشار خون در واقع یکی از مهمترین علائم حیاتی انسان است. اگر انسان فشار خون نداشته باشد، در واقع حیات او سلب شده و می میرد. در واقع وقتی می پرسیم فشار خون چیست، نباید انتظار داشته باشیم که در پاسخ، یک بیماری به ما معرفی شود. بلکه بالا یا پایین بودن فشار خون طبیعی است که نوعی بیماری به حساب می آید.

    خون برای جریان پیدا کردن در رگ های بدن، نیاز به فشار خواهد داشت. این فشار یک حد نرمال و طبیعی دارد که برای اجرای وظایف قلب به منظور پمپاژ مناسب است. فشار خون در واقع همان نیرویی است که جریان خون به دیواره رگ ها می آورد و کاملا وابسته به فعالیت قلب و شرایط رگ ها دارد. اگر فشار خون از این میزان بالاتر یا پایین تر رود، خطراتی به دنبال دارد که به آن بیماری فشار خون بالا و بیماری فشار خون پایین گفته می شود.

    دو بیماری فشار خون بالا و فشار خون پایین از جمله بیماری هایی هستند که بسیاری از مردم دنیا را درگیر خود کرده اند. به ویژه در قرن اخیر شاهد افزایش ابتلا افراد به این بیماری ها به ویژه فشار خون بالا هستیم. علت مرگ و میر عده زیادی از مردم دنیا نیز به دلیل عوارض ناشی از فشار خون بالا است که این موضوع نگرانی های جهانی را نیز برانگیخته است.

    به طور کلی در جامعه ما وقتی صحبت از فشار خون می شود، بیشتر منظور فشار خون بالا است. وقتی می گوییم فشار خون گرفته ام، احتمالا می خواهیم بیان کنیم که فشار خون بالایی دارم. علت نیز این است که بیماری فشار خون بالا هم رایج تر و هم خطرناک تر از فشار خون پایین است. فشار خون بالا ممکن است به سکته، بیماری های قلبی و عروقی و… منجر شود. همچنین این بیماری علائم خاصی ندارد و همین موضوع اهمیت چکاپ مداوم فرد در خطر ابتلا به فشار خون بالا را ضروری می کند.

    به اعتقاد سازمان جهانی بهداشت، سبک زندگی غلط در سال های اخیر است که باعث رشد افراد مبتلا به فشار خون بالا در جهان شده است. مصرف غذاهای فراوری شده و افزایش میزان نمک تصفیه شده، مهمترین عواملی هستند که سازمان جهانی بهداشت در مورد آن نظر داده است. البته به نظر می رسد عوامل دیگری نیز دخیل باشند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

    فشار خون نرمال 120 میلی متر جیوه بر روی 80 میلی متر جیوه است. اگر میزان حد بالایی فشار خون از 130 میلی متر جیوه بالاتر رود، فشار خون بالا یا پرفشاری خون محسوب می شود. به حد بالای فشار خون سیستولیک و به حد پایین آن دیاستولیک گفته می شود.

    دلایل مختلفی برای بالا رفتن فشار خون وجود دارد. در نتیجه بالا بودن آن در هر زمان را نمی توان تفسیر بر ابتلا به بیماری فشار خون دانست. ممکن است در شرایط خاصی مثل دویدن، شرایط پراسترس و… فشار خون به صورت مقطعی افزایش پیدا کند. 

    آنچه که به عنوان بیماری در نظر گرفته می شود که نیاز به مراقبت های درمانی دارد، زمانی است که فرد در گرفتن فشار خون در شرایط عادی به صورت متناوب در چند روز، فشار خون بالای 130 میلی متر جیوه بر 80 میلی متر جیوه داشته باشد. پس اگر به صورت مقطعی فشار بالایی دارید، جای نگرانی نیست؛ هرچند بهتر است چکاپ شوید.

    بیماری فشار خون بالا اگرچه ممکن است بیشتر به دلیل استرس و مصرف مواد غذایی ناسالم ایجاد شود؛ اما ممکن است علت اصلی بالارفتن فشار خون، بیماری های دیگر مثلا بیماری های کلیوی باشند. بسیار مهم است که عامل ایجاد فشار خون خیلی سریع شناسایی شده و برای رفع آن تلاش شود. بیماری فشار خون به دلیل اینکه از جمله بیماری های خاموش به شمار می رود، بهتر است در اسرع وقت روند درمان آن شروع شود. درمان فشار خون البته شرایط خاص خود را دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

    یکی از مهمترین دسته بندی هایی که برای فشار خون بالا وجود دارد، دسته بندی این بیماری بر اساس منشاء آن است. در این نوع دسته بندی، فشار خون به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود:

        + فشار خون بالا اولیه، مقدماتی یا اساسی

        + فشار خون بالا ثانویه

    برای درمان فشار خون بالا، چه به صورت خانگی و چه با استفاده از قرص فشار خون یا داروهای طب سنتی این بیماری، باید دقیقا مشخص شود که به کدام یک از انواع فشار خون مبتلا شده اید. در این صورت می توانید دقیق تر برای مبارزه با این بیماری اقدام کنید.

    غشار خون بالا اولیه به فشار خونی گفته می شود که به دلیل عارضه ای دیگر یا بیماری دیگر در بدن فرد ایجاد نشده باشد. در واقع علت اصلی فشار خون بالا در افرادی که به نوع اولیه آن دچار می شوند، بیشتر به فاکتورهای موجود در خون و همچنین عوامل محیطی باز می گردد. 

    در فشار خون اولیه عموما حجم پلاسمای خون دچار اختلال می شود. همچنین ممکن است فعالیت های هورمونی ایجاد مشکل کنند. کمبود تحرک، استرس، غذای ناسالم و… نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا اولیه یا مقدماتی هستند.

    فشار خون بالا ثانویه بر خلاف نوع اولیه، تنها به دلیل شرایط بدنی و عوامل استرس زا ایجاد نمی شود؛ بلکه علت اصلی ابتلا فرد به این بیماری، وجود بیماری های دیگر است. بیماری های دیگر باعث شده اند تا فرد را به سمت فشار خون بالا سوق دهند. درمان فشار خون ثانویه کمی پیچیده تر به نظر می رسد. چراکه باید برای درمان فشار خون بالا ثانویه، ابتدا بیماری های زمینه ای را درمان کنید تا برای مبارزه با فشار خون بالا مهیا شوید.

    بیماری های مختلفی زمینه ساز ایجاد فشار خون هستند. برخی از مهمترین بیماری هایی که عامل به وجود آمدن فشار خون بالا در فرد هستند را می توانید در زیر ببینید:

    + بیماری های کلیوی: بیماران کلیوی باید دقت داشته باشند که احتمال ایجاد فشار خون در آن ها زیاد است. در صورت وجود بیماری های کلیوی، کلیه دیگر نمی تواند به صورت قبل مایعات را فیلتراسیون کند و مایعات اضافی باعث ایجاد فشار خون بالا در فرد می شوند. بهتر است در کنار توجه به درمان بیماری خود، حتما برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون با رعایت غذایی و تحرک مناسب، اقدام کنند. بیماری کلیوی یکی از مهم ترین بیماری های زمینه ای و از علل اصلی بروی فشار خون در افراد است.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    + سندرم کوشینگ: این بیماری که احتمالا به دلیل مصرف داروهای کورتیکواستروئید باشد، یکی از عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا در افراد است.

    + هایپرپلازی مادرزادی آدرنال: این بیماری که نوعی بیماری مادرزادی است، عاملی برای بروز فشار خون بالا در افرادی است که حتی ممکن است هیچ گونه استرسی به خود راه ندهند یا غذاهای پرنمک مصرف نکنند. این بیماری در واقع نوعی اختلال در غده آدرنال است که وظیفه ترشح کورتیزول را دارد. اگر به این بیماری مادرزاد مبتلا هستید، باید رعایت های غذایی زیادی را از دوره نوجوانی لحاظ کنید.

    + پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید یکی از بیماری های رایج است. این بیماری خود عاملی برای بروز فشار خون بالا است. افراد مبتلا به این بیماری عموما لاغر هستن، با این حال در خطر ابتلا به فشار خون قرار دارند. پرکاری تیروئید در آزمایش های عمومی و تخصصی مشخص می شود. اگر به این بیماری مبتلا هستید، حتما باید رعایت های غذایی و به ویژه تحرک مناسب را در نظر بگیرید.

    + پرکاری پاراتیروئید: این بیماری بر روی سطح کلسیوم و فسفر بدن تاثیر می گذارد و به صورت غیرمستقیم باعث ایجاد فشار خون بالا می شود.

    + بارداری: یکی از عوامل ایجاد کننده فشار خون که ممکن است بسیار خطرناک باشد، بارداری است. مادر باردار باید مراقب باشد که مصرف هر نوع ماده غذایی برای او مناسب نیست. به ویژه اگر در خطر فشار خون بالا قرار داشته باشد. اگر در ماه های پایانی بارداری مادر به این بیماری مبتلا شود، ممکن است جنین یا خود او در خطر بیافتد. تمامی درمان هایی که برای فشار خون بالا در دوران بارداری توصیه می شود، حتما و حتما باید زیر نظر پزشک معالج و متخصص انجام شود.

    + آپنه خواب: بیماری تنفسی آپنه خواب یا همان قطع تنفس در هنگام خواب، یکی از دلایل بروز فشار خون بالا در افراد است. این بیماری به دلیل لوزه بزرگ یا دیگر مشکلات تنفسی ایجاد می شود و حتی ممکن است فرد خودش هم تا مدت ها از این بیماری خبر نداشته باشد. آپنه خواب نیز می تواند عاملی مستقیم برای ایجاد فشار خون بالا در فرد باشد.

    + چاقی: ناگفته مشخص است که چاقی یکی از بیماری های بسیار خطرناکی است که در سال های اخیر شرایط وخیم تری پیدا کرده است. درصد بالایی از مردم ایران چاق هستند که این بیماری خود عاملی برای بروز بیماری های جانبی مثل کبد چرب، فشار خون بالا، دیابت و… است. چاقی اثرات منفی زیادی بر روی فشار خون داشته و آن را از حالت طبیعی خارج می کند.

    این بیماری ها تنها تعدادی از امراضی هستند که باعث ایجاد فشار خون می شوند. طبیعی است که هرچه بتوانید میزان پیشرفت این بیماری ها را کنترل کنید، احتمال ابتلا به فشار خون کمتر می شود. همچنین برای درمان فشار خون بالا ثانویه بهتر است اول به فکر درمان این بیماری های زمینه ای باشید.

    تعیین دقیق علت فشار خون، کار چندان ساده ای نیست. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، از بیماری های زمینه ای رنج می برند. به ویژه بیماری های کلیوی CKD که در راس دلایل ایجاد نوع ثانویه این بیماری است. با این حال علاوه بر بیماری ها که به برخی از آن ها اشاره شد، عوامل مختلف دیگری نیز برای ایجاد فشار خون دخیل هستند.

    این عوامل به صورت خلاصه در ادامه آورده شده اند.

  • عکس نوشته فالح
  • هرچه سن بالاتر می رود، خطر ابتلا به فشار خون بالا نیز افزایش پیدا می کند. افرادی که در سنین بالای 60 سال قرار دارند، احتمال مبتلا شدن به این بیماری را داشته و باید پرهیزات غذایی را در دستور کار قرار دهند. هرچه سن بالاتر می رود، شریان های خون نازک تر و سخت تر می شوند؛ در نتیجه فشار خون به صورت طبیعی افزایش پیدا می کند. این فرد مسن است که باید با رعایت های غذایی نگذارد میزان افزایش فشار خون به حدی باشد که آسیب های جدی به بدن او وارد کند.

    برخی از نژادها بیشتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. البته امروزه به دلیل شرایط بد غذایی و عدم تحرک، نژادهایی که تا پیش از این گمان می شد کمتر فشار خون می گیرند نیز، با خطر ابتلا مواجه هستند. سابقه خانوادگی نیز شانس ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. اگر در خانواده درجه 1 و درجه 2 افراد مبتلا به فشار خون بالا دارید، حتما باید مراقبت ها و پرهیزات بیشتری انجام دهید.

    همانطور که گفته شد، چاقی یک از بیماری های زمینه ای است که باعث ایجاد فشار خون بالا می شود. با این حال به نظر می رسد اضافه وزن حتی اگر به چاقی نیز تعبیر نشود، احتمالا خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. وزن بیشتر برابر است با خطر بیشتر ابتلا به فشار خون!

    الکل یکی از دشمنان بدن است. مصرف الکل در میزان کم شاید اثرات جانبی واضحی نداشته باشد؛ اما در دراز مدت همان میزان کم هم باعث بروز بیماری های مزمن خواهد شد. بیماری کبد چرب الکلی یکی از واضح ترین بیماری هایی است که مصرف الکل باعث آن می شود. اگر میزان مصرف الکل افزایش یافته و در مصرف روزانه زیادی روی شود، احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش پیدا می کند. اگر الکل مصرف می کنید، بدانید که در خطر ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه بالا رفتن فشار خون هستید. 

    سیگار و قلیان و به طور کلی دخانیت از جمله موادی هستند که باعث تشدید فشار خون و بالارفتن شانس ابتلا می شوند. اگر هنوز فشار خون نگرفته اید و سیگار می کشید، مطمئن باشید دیر یا زود به فشار خون مبتلا خواهید شد. کشیدن قلیان نیز شرایط بسیار بدی برای بدن ایجاد می کند که یکی از بدترین عوارض آن، ابتلا به فشار خون بالا است. حال اگر به فشار خون بالا مبتلا شده اید می خواهید با این بیماری مبارزه کنید نیز بهتر است هرچه سرعتر سیگار و قلیان را کنار بگذارید. دخانیت شرایط بیماری شما را به شدت بدتر می کند.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    تحقیقات دانشمندان نشان داده که میزان ابتلا مردان و زنان به بیماری فشار خون یکسان است. با این حال، خطر ابتلا به این بیماری در جوانی در آقایان بیشتر از بانوان است. علت را نیز می توان در مسئولیت های مردان برای زندگی به ویژه در سبک زندگی ایرانی جست و جو کرد. در سنین بالاتر اما میزان ابتلا بانوان به فشار خون افزایش پیدا می کند و باید بیشتر از دوران جوانی مراقبت کنند. به ویژه بعد از دوران یائسگی احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش چشمگیری پیدا می کند. در واقع به نظر می رسد که پریود شدن یکی از مهمترین عواملی است که احتمالا خطر ابتلا بانوان در جوانی را به فشار خون کاهش می دهد. البته این موضوع هنوز نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

    یکی از مواردی که به طور قطع ابتلا به فشار خون را جلو می اندازد و شانس بروز آن را در شما بیشتر می کند، کم تحرکی است. مشاغل پشت میز نشین، بیشتر در خطر ابتلا هستند. همچنین افرادی که ورزش نمی کنند نسبت به ورزشکاران در معرض این بیماری قرار دارند. با این حال باید توجه داشته باشید که فعالیت های بدنی حتما باید بر اساس اصول باشد و الا خود خطری برای بروز این بیماری است.

    رژیم غذایی نامناسب نیز یکی از موادی است که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. به ویژه برای افرادی که از رژیم غذایی با نمک تصفیه شده زیاد استفاده می کنند، شرایط وخیمی برای احتمال ابتلا به کبد چرب دارند. توصیه ما این است که برای کاهش خطر ابتلا به فشار بالا، نمک را از غذاهای خود حذف کنید. علاوه بر این، مصرف غذاهایی که کالری زیادی دارند نیز ممکن است باعث تشدید بیماری شود. به طور کلی غذاهای چرب در کنار غذاهای شور، عاملی برای بروز فشار خون هستند. البته غذاهای چرب و شور منجر به بروز کبد چرب نیز خواهند شد. پس سعی کنید رژیم غذایی خود را سالم تر کنید.

    برای درمان فشار بالا بهتر است به جای مصرف قرص فشار و تن دادن به داروهای مضر شیمیایی، کمی از بار استرس خود را کاهش دهید. بسیاری از انواع فشارخون ها، فشارخون های ناشی از شرایط استرس زا است. برای درمان فشار خون عصبی هیچ راهکاری به جز کاهش استرس و اضطراب نیست. سعی کنید از یوگا، ارتباط با خداوند، دمنوش های آرامش بخش و… برای کاهش استرس استفاده کنید.

    حالا که با عوامل ایجاد کننده فشار خون آشنا شدیم، بهتر است به روش تشخیص بیماری فشار خون بپردازیم. این بیماری از جمله بیماری هایی است که اگرچه به عنوان بیماری خاموش شناخته می شود؛ اما در عوض دستگاه تشخیص بیماری به صورت خانگی وجود دارد. 

    راهکار تشخیص ساده و قطعی فشار خون بالا، دستگاه فشارسنج است که به صورت های مختلفی در بازار وجود دارد. فشارسنج خانگی که به صورت فشارسنج های مچی و بازویی و به صورت عقربه ای و دیجیتال در دسترس است، بهترین گزینه برای چک کردن مداوم فشارخون خواهند بود. برای اندازه گیری فشارخون در برخی از این دستگاه ها، حتی نیاز به فرد دوم هم نیست و خود شخص می تواند به اندازه گیری فشار خون اقدام کند.

    البته یکی از مشکلات استفاده از دستگاه فشارسنج خانگی این است که این دستگاه ها فشار را به صورت آنی نشان می دهند. در نتیجه چند بار بالا بودن فشار خون نشان دهنده ابتلا به این بیماری نیست. بلکه برای تشخیص قطعی فشار خون باید به پزشک مراجعه کنید. نه اینکه خودسرانه شروع به مصرف قرص فشار کنید که بسیار خطرناک است.

    مشکل دیگر استفاده از دستگاه فشار خون خانگی این است که برخی افراد به ویژه افراد مسن با دیدن فشار بالا در دستگاه، استرس آنی گرفته و ممکن است به دلیل استرس ایجاد شده ، فشار آن ها بالاتر هم برود. بهتر است نگران نباشید. فشار خون بالا در موقعیت های مختلف بدن ممکن است متفاوت باشد. برای مثال اگر از پله ها بالا آمده اید، بهتر است کمی صبر کنید تا فشار شما به حالت استیبل برید و دستگاه فشار سنج آن را بالاتر از حد نشان ندهد. در هر صورت اگر فشار خون خیلی بالا هم داشته باشید، باز هم جای نگرانی نیست. استرس نگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس 115 تماس بگیرید.

    کار کردن با دستگاه فشار خون دیجیتالی مچی کار چندان سختی نیست. البته اگر قصد دارید از دستگاه فشار خون عقربه ای بازویی استفاده کنید، باید اطلاعات دقیقی نسبت به اندازه گیری فشار خون داشته باشید. این یک کار تخصصی است که نیاز به دقت و دانش دارد. در هر صورت علاوه بر اینکه گرفتن دقیق فشار خون مهم است؛ خواندن اعداد و تحلیل آن ها نیز اهمیت زیادی دارد.

    همانطور که گفته شد، فشار خون در یک حد بالایی به نام فشار خون سیستولیک و یک حد پایینی به نام فشار خون دیاستولیک قرار می گیرد. فشار خون سیستولیک در واقع فشاری است که قلب، خون را با آن فشار در کل بدن پمپاژ می کند. فشار خون دیاستولیک که حد پایینی فشار خون را نشان می دهد، به فشاری اشاره دارد که قلب آرام گرفته و در حال پر شدن مجدد با خون است. 

    اگر قصد دارید درمان خانگی فشار خون بالا را پیگیری کنید یا اینکه فشارسنجی در خانه دارید و می خواهید فشار خون اهالی خانه یا خودتان را بسنجید، بد نیست نگاهی به جدول زیر بیاندازید. این جدول به شما کمک می کند تا بازه بین فشار خون نرمال تا بحرانی را مشاهده کرده و شرایط فردی که فشارخون او را اندازه گرفته اید بسنجید.

    بین ۸۰ و ۸۹

    ارسال رایگان بدون محدودیت مبلغ خرید

    قیمت رقابتی نسبت به سایر همکاران

    محصول با کیفیت و بسته بندی استاندارد

    گارانتی بی قید و شرط محصول

    فروشگاه مركزي :اصفهان خيابان جي خيابان پروين بازار گياهان دارويي غرفه ي شماره ي ٣


    تلفن:

    03191014550

    موبایل:
    09138610971

    کلیه حقوق برای ایران عسل محفوظ است. @ 1396

    13 روش کنترل و درمان فشار خون بالا بدون دارو

    فشار خون بالا چیست؟ چطور فشار خون بالا را درمان کنیم؟ روش های کنترل فشار خون بالا چیست؟ آیا بدون دارو می شود فشار خون را کنترل کرد؟ سبک زندگی نقش بسیار مهمی در فشار خون بالا بازی می کند. اگر فشار خون خودتان را با سبک زندگی سلامت کنترل کنید، شاید بشود از مصرف دارو اجتناب و یا کم کرد و یا حتی به تعویق انداخت. تغییراتی در سبک زندگی برای کنترل فشار خون بالا برای شما وجود دارد.

    اگر فشار خون بیش از حد بالا باشد، نیروی زیادی به سرخرگ‌ها و قلب وارد می‌شود. فشار خون بالا با عنوان هایپرتنشن (hypertension) نیز شناخته می‌شود. اگر فشار خون بالا تحت درمان قرار نگیرد و کنترل نشود، می‌تواند موجب بروز مشکلات جدی سلامتی شود. این مشکلات شامل نارسایی قلبی، از دست دادن بینایی، سکته و بیماری کلیه می‌شود.

    نشانه‌های فشار خون در تمام بیماران آشکار نیست، اما ممکن است علائم زیر وجود داشته باشد:

    معمولا علائمی مانند سرگیجه، تاری دید یا تنگی نفس ناشی از زمانی است که فشار خون بیش از حد بالا باشد.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    اگر شما فشار خون بالا دارید احتمالاً در مورد داروهایی که به کاهش فشار خون بالا کمک می کنند، نگران هستید. اما باید بدانید که با روش های خانگی نیز می توانید فشار خون بالا را کنترل کنید. در ادامه نکاتی را توضیح داده ایم که با رعایت آنها می توانید فشار خون را پایین بیاورید و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا را کم کنید.

    فعالیت فیزیکی منظم و روزانه به مدت 30 دقیقه می تواند فشار خون شما را 4 تا 9 میلی‌متر جیوه (mm Hg) کاهش دهد. مهم است که ورزش کردن به صورت منظم انجام شود برای اینکه اگر شما ورزش کردن را متوقف کنید، ممکن است فشار خون، بالا برود.

    اگر فشار خون نسبتاً بالایی دارید (Prehypertension) ورزش می تواند شما را از خطر ابتلا به فشار خون بالا دور کند. اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، فعالیت های فیزیکی منظم می تواند منجر به کاهش فشار خون شود. بهترین نوع ورزش برای پایین آوردن فشار خون شامل راه رفتن، پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا کردن، تمرینات استقامتی می شود.

    توجه: حتماً قبل از شروع ورزش با دکتر خود درمورد تنظیم کردن یک برنامه ورزشی منظم مشورت کنید.

    فشار خون اغلب با اضافه وزن بالا می رود. اضافه وزن داشتن همچنین در هنگام خواب باعث اختلال در تنفس شما می شود که این خودش باعث بالا رفتن فشار خون می شود. کم کردن وزن یکی از تاثیرگذار ترین تغییرات سبک زندگی برای کنترل فشار خون بالا است.

    کم کردن حدود 4 کیلوگرم وزن می تواند به پایین آوردن فشار خون شما کمک کند. گذشته از کم کردن وزن شما باید مرتباً مراقب دور کمر و وزن خودتان باشید. مقدار وزن زیاد روی کمر شما می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

    عموماً آقایان با دور کمر 102 سانتی متر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند. این مقدار در خانم ها 89 سانتی متر به بالا است. این اعداد در میان افراد تفاوت دارد اما برای اطمینان ز این موضوع می توانید از پزشک معالج خود سوال کنید.

    داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از غلات، میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب و همچنین مقدار خیلی کمی از غذاهای دارای قند اشباه شده و کلسترول می توانند فشار خون شما را تا سطح 14(mm Hg) کاهش دهند.

    این برنامه غذایی به عنوان روش های رژیمی برای پایین آوردن و یا حتی متوقف کردن فشار خون بالا می باشد. ساده نیست که عادت های غذایی خودتان را تغییر دهید اما با این نکات شما می توانید یک رژیم غذایی سالمی را برای خودتان انتخاب کنید.

    لیست غذاهای مصرفی خود را بنوسید. حتی فقط برای یک هفته این کار را انجام دهید. این کار می تواند در دانستن عادات حقیقی غذایی شما خیلی موثر باشد. با نوشتن این موارد می توانید رژیم غذایی خود را تحت نظر داشته باشید.

    پتاسیم می تواند بر روی سدیم تاثیر بگذارد که نتیجه آن به کاهش فشار خون شما منجر می شود. بهترین منبع پتاسیوم غذاها هستند. مثل سبزیجات که نسبت به مکمل ها گزینه بهترین هستند. همچنین در مورد افزایش سطح پتاسیوم با دکتر معالج خودتان مشورت کنید.

    برچسب های روی مواد غذایی که می خرید را مطالعه کنید و همیشه در راستای رژیم غذایی سالم خودتان پیش بروید. وقتی که بیرون از خانه نیز غذا می خورید این مورد را مد نظر داشته باشید.

    حتی مقدار بسیار ناچیزی در کاهش سدیم می تواند فشار خون را 2 تا 8 (mm Hg) کاهش دهد. دریافت سدیم در بدن و اثری که بر روی فشار خون می گذارد بین افراد مختلف متفاوت است. عموماً توصیه می شود مصرف سدیم را به 2.300 میلی گرم در روز یا کمتر از آن کاهش دهید هر چند که مصرف کمتر از 1.500 میلی گرم در روز و یا کمتر از آن مناسب است و توصیه می شود. البته این مقدار برای افرادی که مصرف نمک آنها زیاد است، 1.500 میلی گرم در روز توصیه می شود.

    برای افراد زیر مصرف زیاد نمک(سدیم) توصیه نمی شود.

    برای کاهش سدیم در رژیم غذایی، این نکات را مد نظر داشته باشید :

    اگر امکان دارد گزینه هایی که دارای سدیم کمتری هستند را انتخاب کنید.

    مقدار خیلی کمی سدیم به طور طبیعی در غذاها یافت می شود، بیشترین مقدار سدیم که به غذا اضافه می شود در مراحل سرخ کردن و آماده کردن غذا است.

    فقط یک قاشق چای خوری نمک 2.300 میلی گرم سدیم همراه خودش دارد. برای طعم دادن به غذا از ادویه جات و گیاهان دارویی استفاده کنید.

    اگر احساس می کنید خیلی شدید و ناگهانی باید سدیم را از وعده غذایی خودتان را حذف کنید، به صورت تدریجی اینکار را انجام دهید. و ظاعقه شما با این شرایط جدید وفق پیدا می کند.

    هر سیگاری که می کشید، فشار خون شما را برای چند دقیقه بالا می برد. ترک کردن سیگار کمک می کند که فشار خون شما به حالت طبیعی باز گردد. افرادی که بدون توجه به بالا رفتن سنشان، سیگار را کنار می گذارند، امید به زندگی در آنها بیشتر می شود.

    نقشی که کافئین در بالا بردن فشار خون دارد هنوز مورد بحث است. کافئین فشار خون را تا مقدار 10 (mm Hg) در افرادی که خیلی کم مصرف می کنند، بالا می برد. اما افرادی که قهوه و کافئین زیادی مصرف می کنند و به نوعی بدنشان به مصرف کافئین عادت کرده است، تاثیر خیلی کم و مختصری می گذارد.

    هر چند که تاثیر طولانی مدت مصرف کافئین بر روی فشار خون به روشنی مشخص نیست، اما احتمال افزایش مختصر در فشار خون در اثر مصرف مداوم هنوز وجود دارد. برای اینکه ببینید کافئین فشار خون شما را بالا می برد یا خیر، فشار خون خودتان را در 30 دقیقه بعد از مصرف قهوه یا نوشیدنی کافئین دار، اندازه گیری کنید.

    اگر فشار خون شما 5 تا 10 (mm Hg) بالا رود، فشار خون شما احتمالاً به مصرف کافئین حساس است. پیشنهاد می شود با دکتر خودتان در مورد مصرف کافئین مشورت کنید.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    استرس مزمن و طولانی مدت عامل در افزایش فشار خون بسیار تاثیرگذار است. فشار خون با استرس موقتی هم بالا می رود. اگر که شما با خوردن غذاهای ناسالم بخوابید به استرس پاسخ دهید، فشار خون شما بالا می رود!

    مثل استعمال دخانیات که شایع شده در هنگام استرس و نگرانی از آن استفاده شود!! مقداری در مورد مسائلی که شما را دچار استرس می کنند فکر کنید، مثل کار، خانواده، مسائل مالی و یا بیماری.

    زمانی که دلیل استرس را پیدا کردید در مورد چگونگی کاهش استرس خودتان مقداری فکر کنید. اگر نمی توانید تمام عوامل استرس را از بین ببرید، بطور سالم تری با آنها کنار بیاید.

    راه هایی برای کاهش استرس:

    مقداری به خودتان برای انجام کارها زمان بدهید. یاد بگیرید که “نه” بگویید و بیشتر از آنچه توان و زمانتان، هیچ کاری را بر عهده نگیرید و سعی کنید آنچه را که نمی توانید تغییر دهید. بپذیرید.

    می توانید با رئیس خودتان در مورد مشکلات کاری صحبت کنید و یا با اعضای خانواده در موردش مشکلاتی که در خانه وجود دارد صحبت کنید.

    از هر چیزی که استرس شما را تحریک می کند و منجر به افزایش آن می شود، بپرهیزید. برای مثال: زمان کمتری را با انسان های که شما را آزاد می دهند و ناراحت می کنند، بگذرانید و از رانندگی در زمان اوج ترافیک خودداری کنید.

    به مدت 15 تا 20 در روز را یک جا آرام بنشینید و نفس عمیق بکشید. سعی کنید از کاری که انجام می دهید لذت ببرید تا اینکه فعالیت هایی را برای آرامش با عجله انجام دهید و استرس ایجاد کنید.

    تشکر کردن از سایرین می تواند کمک کند تا افکاری که موجب ایجاد استرس هستند، از شما دور شوند.

  • طرز تهیه جامبو روی گاز
  • خانواده و دوستانی که حامی شما باشند می توانند به سلامت شما کمک کنند. آنها شما را به مراقبت از خودتان تشویق می کنند و شما را به رفتن به مطب دکتر و همچنین ورزش کردن تشویق می کنن تا فشار خون شما را پایین نگه دارند.

    اگر الکل و نوشیدنی های حاوی الکل مصرف می کنید، باید بدانید که نوشیدن الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد. در حقیقت، الکل با 16٪ موارد فشار خون بالا در سراسر جهان مرتبط است. نوشیدن الکل به هر مقدار ممکن است باعث افزایش فشار خون شود.

     

    چک کردن و کنترل منظم فشار خون می تواند به شما این اطمینان را بدهد که تغییر در سبک زندگی، در کنترل فشار خون تاثیر دارد یا خیر. همچنین اگر خطر بالا رفتن فشار خون وجود داشته باشد می توانید از آن مطلع شوید. کنترل فشار خون در خانه بدون نسخه پزشک امکانپذیر و ساده است. در مورد کنترل خانگی فشار خون با دکتر خودتان مشورت کنید و سپس آن را شروع کنید.به طور مرتب به دکتر مراجعه کردن نیز یکی از عوامل کلیدی در کنترل فشار خون شماست. اگر می خواهید کنترل فشار خون در اختیار شما باشد، تنها کافیست هر 6 ماه و یا 12 ماه یکبار به دکتر خودتان مراجعه کنید. البته این شرایط بستگی به وضعیت شما دارد. اگر فشار خون شما به خوبی کنترل نشده، شما باید دکتر خودتان را در زمان های نزدیک تر ملاقات کنید.

    یکی از روش‌های آرامش ذهن، گوش دادن به موسیقی است. گوش دادن به موسیقی، به آرامش سیستم عصبی شما کمک کند. تحقیقات نشان داده است که این یک مکمل مؤثر برای درمان فشار خون است.

    تنفس عمیق و انجام ورزش هایی مانند یوگا و مراقبه می تواند به کاهش استرس شما کمک کند. همانطور که گفتیم، استرس خود عاملی برای افزایش فشار خون است. مراقبه و تنفس عمیق سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می کنند. این سیستم هنگام آرامش بدن درگیر می شود، در نهایت ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد.

    منیزیم یک ماده معدنی مهم است که به آرامش عروق خونی کمک می کند. در حالی که کمبود منیزیم در بدن بسیار نادر است، بسیاری از افراد به اندازه کافی از منیزیم بر خوردار نیستند. برخی از مطالعات نشان داده اند که دریافت منیزیم بیش از حد کم با فشار خون بالا ارتباط دارد، اما شواهد حاصل از مطالعات بالینی کمتر واضح بوده است. (1)

    امیدواریم مطالعه مطلب کنترل فشار خون بالا بدون دارو برای شما مفید بوده باشد. برای درمان و کنترل فشار خون بالا به هیچ وجه خود درمانی نکنید و حتماً به پزشک مراجعه کنید.

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    آیا خواندن این مطلببرای شما مفید بود؟

    برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

    در خبرنامه ایمیلی عضو شوید تا مطالب منتخب را دریافت کنید!

    تشکر از معلومات مفید تان واقعا خیلی خوب بود استفاده کردیم

    درود بر شما واقعا مطالب خوبی بود بهره بردم 

    من چند روزی است که فشارخونم یکم بالا رفته و با دکتر خود مشورت کردم ایشان هم دقیقا این چیزهای که شما فرمودید به من گفتند

    متشکرم علی از آمریکا

    سلام علی عزیز، خوشحالم که مورد استفاده قرار گرفت.مطالب از منابع معتبر خارجی تهیه می شود و به همین دلیل توصیه پزشک با مطلبی که در سایت خواندید شباهت داشت.با آرزوی سلامتی برای شما

    آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

    کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

    ورود کاربران

    متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

    با به کار گیری این 10 تغییر در سبک زندگی، شما می تواند فشار خون خود را کاهش دهید و خطر ابتلا به بیماری های قلبی در خود را بکاهید. اگر شما با فشار خون بالا تشخیص داده شدید، ممکن است درمورد استفاده از دارو برای کاهش فشار خون خود نگران باشید.

    سبک زندگی نقش مهمی در درمان فشار خون بالا دارد. اگر فشار خون خود را به وسیله ی یک سبک زندگی سالم با موفقیت کنترل کنید، ممکن است نیاز شما به دارو کمتر یا با تاخیر باشد و یا اینکه اصلا به دارو نیاز پیدا نکنید. در اینجا به 10 تغییر در سبک زندگی و روش های خانگی می پردازیم که فشار خون را شما کاهش میدهد و آن را پایین نگه می دارد.

    فهرست موضوعات

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    اغلب با افزایش وزن، فشار خون نیز افزایش می یابد. همچنین داشتن اضافه وزن می تواند سبب مشکلات تنفسی در هنگام خواب شود (آپنه)، که همین موضوع نیز فشار خون را بالاتر می برد.

    کاهش وزن یکی از کارآمد ترین تغییرات سبک زندگی برای کنترل کردن فشار خون است. حتی کاهش مقدار کمی از وزن شما، در صورتی که دارای اضافه وزن یا چاق باشید میتواند به کاهش فشار خون شما کمک کند. درکل، ممکن است به ازای هر کیلوگرم کاهش وزش، فشارخون شما 1 میلیمتر جیوه کاهش یابد.

    علاوه بر کاهش وزن، شما باید حواستان به درو کمرتان باشد. چاقی شکمی میتواند خطر ابتلای شما به فشار خون بالا را خیلی بیشتر کند.

    در کل:

    فعالیت جسمانی منظم –مانند 150 دقیقه در هفته، یا حدود 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته- می تواند در صورت اینکه فشار خون تان بالا باشد، حدود 5 تا 8 میلیمتر جیوه فشار خون شما را کاهش دهد. مهم است که پشت کار داشته باشید، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید، فشار خون شما میتواند دوباره افزایش یابد.

    اگر فشار خون شما بالا باشد، ورزش میتواند باعث جلوگیری از ابتلای شما به بیماری فشار خون شود. اگر مبتلا به بیماری فشار خون هستید، فعالیت جسمانی منظم میتواند فشار خون شما را کاهش دهد و به مقدار سالم برساند.

    بعضی از ورزش های هوازی را می توانید برای کاهش فشار خون امتحان کنید، مثل قدم زدن، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا کردن یا رقصیدن. همچنین می توانید ورزش های با شدت بیشتر را امتحان کنید، مثل فعالیت انفجاری بعد از یک دوره استراحت از ورزش های سبک تر. همچنین تمرین های کششی میتوانند به کاهش فشار خون شما کمک کنند. هدف این است که تمرینات کششی حداقل دو روز در هفته انجام شود. با پزشک خود برای برنامه ریزی ورزشی صحبت کنید.

    رژیم غذایی سرشار از دانه های کامل، میوه ها، سبزیجات، لبنیات کم چرب و غذای بدون چربی اشباع و کلسترول میتواند در صورتی که مبتلا به فشار خون باشید، فشار خون شما را تا 11 میلیمتر جیوه کاهش دهد. این برنامه ی غذایی به عنوان رژیم توصیه شده برای توقف فشار خون بالا شناخته می شود.

    آسان نیست که عادات غذایی خود را تغییر دهید، اما با این نکات، میتوانید با یک رژیم سالم برسید:

    حتی مقداری کمی کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی میتواند سلامت قلب شما را بهبود ببخشد و در صورتی که به فشار خون مبتلا هستید فشار خون شما را 5 تا 6 میلیمتر جیوه کاهش دهد.

    تاثیر مصرف سدیم روی فشار خون در افراد مختلف متفاوت می باشد. درکل،مصرف سدیم را به 2300 میلیگرم در روز یا کمتر محدود کنید. هرچند مصرف کمتر سدیم _1500 میلیگرم یا کمتر_ برای بزگسالان ایده آل می باشد.

    برای کاهش سدیم رژیم غذاییتان، به نکات زیر توجه کنید:

     صورت مصرف بیش از حد این اثر محافظتی الکل از بین می رود.  نوشیدن مقدار بیشتری الکل میتواند فشارخون شما را به چند علت افزایش دهد. همچنین میتواند اثربخشی داروهای فشار خون شما را نیز کاهش دهد.

    هر سیگاری که میکشید فشار خون شما را تا چندین دقیقه بعد از تمام شدنش افزایش میدهد. ترک سیگار می تواند به برگرداندن فشار خون شما به میزان طبیعی کمک کند. ترک سیگار خطر ابتلای شما به بیماری های قلبی را کمتر می کند و سلامت کلی شما را نیز بهبود می بخشد. کسی که سیگار را ترک می کند ممکن است مدت طولانی تری از کسی که سیگار را ترک نکرده است زندگی کند.

    نقشی که کافئین در افزایش فشار خون دارد هنوز مورد بحث می باشد. کافئین در کسانی که آن را به ندرت مصرف می کنند میتواند باعث افزایش 10 میلیمتر جیوه در فشار خون شود. اما افرادی که همیشه از کافئین استفاده می کنند تاثیر کمتری در فشار خونشان ایجاد می شود.

    گرچه تاثر مصرف طولانی مدت کافئین روی فشار خون شفاف نیست، اما ممکن است که فشارخون به آرامی افزایش پیدا کند.

    برای مشاهده این که آیا کافئین فشار خون شما را افزایش میدهد یا خیر، 30 دقیقه بعد از مصرف نوشیدنی کافئین دار فشار خونتان را اندازه گیری کنید. اگر فشار خونتان 5 تا 10 میلیمتر جیوه افزایش یافت، احتمالا به اثر افزاینده ی فشار خون کافئین حساس هستید. درمورد اثر کافئین روی فشارخونتان با پزشک خود صحبت کنید.

    استرس مزمن ممکن است با فشار خون در ارتباط باشد. پژوهش های بیشتری لازم است تا تاثیر استرس روی فشار خون اندازه گیری شود. همچنین استرس گاه به گاه می تواند با فشار خون بالا در ارتباط باشد، اگر برای مقابله با استرس غذاهای ناسالم بخورید، الکل بنوشید یا سیگار بکشید.

    زمانی برای اندیشیدن به علت های استرس خود بگذارید، مانند علل کاری، خانوادگی، سرمایه گذاری یا بیماری. وقتی به آن پی بردید که چه چیزی موجب استرس در شما می شود، در نظر داشته باشید چگونه آن را حذف یا کم کنید.

    اگر نمی توانید همه ی استرس های خود را از بین ببرید، می توانید با راه های سالم به مقابله با آن ها بپردازید. این ها را امتحان کنید:

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    ثبت فشارخون در خانه به شما کمک می کند تا مواظب آن باشید، تغییرات خاصی در شیوه زندگیتان موثر است و شما و پزشکتان را از عوارض احتمالی هوشیار می کند. دستگاه فشار سنج در دسترس است و برای خرید آن نیازی به نسخه نیست. قبل از شروع با پزشک خود درمورد انجام این کار صحبت کنید.

    همچنین ویزیت منظم پزشک کلید کنترل فشارخون تان است. اگر فشارخونتان به خوبی کنترل شود، با پزشک خود صحبت کنید که هرچند وقت یک بار نیاز به چک کردن آن دارید. ممکن است پزشکتان توصیه کند که هر روز یا کمتر آن را چک کنید. اگر تغییری در داروها یا درمان های دیگرتان انجام شود، ممکن است پزشکتان توصیه کند بعد از گذشت دو هفته از این تغییر یا یک هفته قبل از ویزیت بعدی شروع به چک کردن فشار خونتان کنید.

    پشتیبانی دوستان و خانواده می تواند به بهبود سلامت شما کمک کند. آن ها ممکن است شما را تشویق کنند تا از خود مراقبت کنید، شما را به مطب پزشک ببرند یا با شما به فعالیت ورزشی بپردازند تا فشار خونتان پایین بیاید.

    دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

    برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

    دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

    نوشته قبلی

    ریواروکسابان جایگزین وارفارین

    نوشته بعدی

    روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

  • نقاشی کودکانه خرگوش نشسته
  • دلیل ایجاد درد کتف راست در بارداری

    سرگیجه های خطرناک در اثر فشار خون بالا

    فشار خون بالا در بارداری چگونه کنترل و درمان می شود؟

    دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

    آخرین مطالب

    درد قفسه سینه من عصبی است یا حمله قلبی یا کرونا ویروس

    چه چیزى باعث تنگی نفس هنگام دراز کشیدن مى شود؟

    با سوزش معده در بارداری چه کنیم؟

    چگونه تپش قلب را سریعا متوقف کنیم؟

    آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

    راه هاي كاهش فشار خون بالا

    شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

    روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

    مطالب ویژه

    روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

    تفسیر جواب اکو قلب

    از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

    راه هاي كاهش فشار خون بالا
    راه هاي كاهش فشار خون بالا
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *