دمنوش پنیرک برای نوزادان

دوره مقدماتی php
دمنوش پنیرک برای نوزادان
دمنوش پنیرک برای نوزادان

ایسنا/خراسان رضوی یک متخصص گیاهان دارویی گفت: گل پنیرک در دهه‌های گذشته در طب سنتی استفاده می‌شده و تاکنون هیچ عارضه جانبی برای آن گزارش نشده است.

یک متخصص گیاهان دارویی گفت: گل پنیرک در دهه‌های گذشته در طب سنتی استفاده می‌شده و تاکنون هیچ عارضه جانبی برای آن گزارش نشده است.

دکتر شهرام امیرمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: دم کرده گل‌های پنیرک به دلیل داشتن “موسیلاژ”، یکی از داروهای ضد سرفه است. همچنین دارای خاصیت قابض ضعیف است و تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می‌کند. در درمان التهاب‌های تنفسی و جوش‌های پوستی کاربرد دارد و دارای ویتامین A ، B و C است.

دوره مقدماتی php

دمنوش پنیرک برای نوزادان

وی افزود: گل پنیرک برای رفع سردردهای شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار و تقویت رحم اثرات مفید دارد. جوشانده آن برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید موثر و مفید است، دم کرده آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند، توصیه می‌شود.

امیرمرادی ادامه داد: از جوشاندن گل آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می‌آید که اثر نرم‌ کننده در پوست بدن دارد و آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند، می‌بخشد. گل پنیرک یکی از بهترین خنک کننده‌های بدن در تابستان است، همچنین برای کاهش تب در نوزادان و کودکان و کاهش سرفه کاربرد دارد.

وی بیان کرد: برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب‌زدگی، جوشانده 500 گرم گل گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی قرار دهید.

این متخصص گیاهان دارویی در خصوص تهیه چای پنیرک گفت: دو گرم از گل‌های پنیرک را در یک لیوان آب سرد ریخته و حداکثر 5 دقیقه جوشانده شود. همچنین می‌توان بر روی همین مقدار گل، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و پس از 15 دقیقه، صاف کرد. توجه شود که گل‌ها را نباید بیش از پنج دقیقه جوشاند زیرا خواص آن از بین می‌رود. روزانه سه تا چهار بار می‌توان از این دمنوش استفاده کرد.

امیرمرادی با اشاره به طرز تهیه شربت پنیرک با اثرات خنک کنندگی بدن، توضیح داد: مقدار 10 گرم از گل پنیرک را می‌توان به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب ولرم قرار داده تا رنگ آبی، به طور کامل از گلبرگ‌های پنیرک خارج و به آب منتقل شود. مایع به دست آمده را صاف کرده و همراه با مقداری عرق بهارنارنج و یا گلاب و کمی شکر مخلوط شود. بهتر است شربت پنیرک جهت حفظ خواص دارویی آن به صورت تازه، تهیه و مصرف شود.


انتهای پیام

برخی از کودکان به نوشیدن چای یا قهوه زمانی که والدینشان از این نوشیدنی ها استفاده می کنند، علاقه نشان می دهند اما چای یا قهوه به دلیل داشتن کافئین برای کودکان مضر است و مشکلی برای سلامتی آنها ایجاد می کند. والدین می توانند به این کودکان به جای چای و قهوه، دمنوش و چای های گیاهی بدهند که فاقد مواد شیمیایی مضر هستند. گر چه دمنوش هایی که در این بخش از نمناک آورده ایم، برای سلامت کودکان مفید است اما مصرف زیاد آن برای کودکان توصیه نمی شود و در صورت بروز هر نوع مشکل، حساسیت و آلرژی در اثر مصرف این نوع نوشیدنی ها در کودک باید مصرف آن را قطع نمایند.

نوشابه

نوشابه یکی نوشیدنی های مضر برای کودکان است. این نوشیدنی حاوی قند فراوانی است که اگر کودک از آن استفاده نماید ، تمایل او برای مصرف شیر کاهش یافته و دچاراضافه وزن و سایر مشکلات مثل پوسیدگی دندان ها می شود.نوشابه ها علاوه بر قند و کالری، حاوی کافئین هستند که می تواند تاثیرات بدی بر بچه ها داشته باشد. توصیه می شود که بچه های پیش دبستانی بیش از 45 میلی لیتر کافئین در روز مصرف نکنند. این برابر با کافئین موجود در یک نوشابه 360 میلی لیتری و شکلات های شیری 45 گرمی است.

قهوه و چای 

قهوه و چای به علت داشتن کافئین نوشیدنی مناسبی برای کودکان نیست و سبب ایجاد اختلال در خواب، بی خوابی و عدم تمرکز، بیش فعالی، عصبی شدن و استرس ،معده درد، سردرد و کاهش قدرت گیرایی کودک می شود.دمنوش پنیرک برای نوزادان

اگر به کودکان در صبح یک فنجان چای شیرین شده با شکر همراه صبحانه می دهید ، ممکن است کودک در سن رشد با گرفتن مقدار بالایی از شکر در شروع روز، در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرد.

آبمیوه های فراوری شده

 آبمیوه های موجود در بازار که از شکر مصنوعی و رنگ های غیر مجاز آماده شده اند ، کودک را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهند.

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا که حاوی شکر و کافئین هستند ، کالری زیادی دارند و برای سلامت کودکان خطرناک اند و مصرف آن ها باعث اختلال در خواب، بالا رفتن قند خون و خطر ابتلا به دیابت و چاقی می شود.

به جای نوشیدنی های غیر مفید که برای کودکان مضر است، به آنان دمنوش های گیاهی دهید که برای سلامتی مفید هستند.

دمنوش یا چای رازیانه

دمنوش یا چای رازیانه حاوی آنتی اکسیدان های حیاتی برای بدن کودک است و مشکلات گوارشی، تنفسی ، درد های کولیک در روده کودکان را رفع می کند . زمانی که کودکتان به این مشکلات دچار شدند ، یک بار در روز به آنها دمنوش یا چای رازیانه دهید.

دمنوش یا چای زنجبیل

چای زنجبیل برای کودکان بسیار مفید است و سبب رفع بدن درد های ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا ، عملکرد هضم و جذب، فعالیت مناسب کبد و کیسه صفرا و از بین بردن مشکلات تنفسی در آنها می شودپ. مصرف زنجبیل همراه با چای سبز یا سیاه بسیار توصیه می شود. 

چای هِل

چای هِل بهترین نوشیدنی برای کودکان دچار دل درد است زیرا هل سبب تسهیل عملکرد دستگاه گوارش و درد های معده می شود بنابراین به کودکانی که دچار دل درد هستند روزی یک مرتبه چای هل دهید.

چای بابونه

دمنوش بابونه از جمله نوشیدنی هایی می باشد که برای بدن کودک مفید است و مصرف محدود آن سبب رفع مشکلات گوارشی کودکان می شود زیرا بابونه ضد دل درد، رفع کننده مشکلات گوارشی، تسکین دهنده درد های بدن و از بین برنده گاز در روده ها است.

چای تمشک قرمز

از بهترین دمنوش هایی که سرشار از مواد مغذی بوده و در سلامت کبد و کلیه نقش مهمی دارد ، چای تمشک قرمز است که توصیه می شود والدین این نوع دمنوش و یا چای را برای رفع اینگونه از بیماری ها در هفته حداقل یکبار به کودک خود بدهند.

چای نعناع

یکی از نوشیدنی های کمک رسان که سبب رفع دل درد و اسپاسم و گرفتگی های عضلات داخل شکمی هنگام ابتلای کودک به مسمومیت های گوارشی می شود، دمنوش یا چای نعناع می باشد.

چای سبز

چای سبز حاوی کافئین زیادی است بنابراین مصرف بیش از حد آن برای کودکان توصیه نمی شود . همچنین برخی کودکان ممکن است با مصرف چای سبز دچار حساسیت و آلرژی شوند بنابراین مصرف چای سبز برای کودکانی که دچار آلرژی و حساسیت هستند، توصیه نمی شود.

اگر فرزند شما بالای 12 سال سن داشت و دچار آلرژی به چای سبز نبود، می تواند یکبار در هفته چای سبز که غلظتی ملایم داشته باشد، بنوشد. چای سبز ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی دارد و تنظیم کننده عملکرد سیستم های بدنی است. 

آب

دمنوش پنیرک برای نوزادان

آب بهترین نوشیدنی برای کودکان است و سبب تنظیم دمای بدن و آبرسانی سلول های بدن می شود ومصرف آن سبب می شود کودک دچار انواع عفونت های ادراری و یبوست نشود.

یکی از بهترین و کامل ترین منابع کلسیم و ویتامین D شیر است که پروتئین های مفید نیز دارد. برای تامین کلسیم و ویتامین D مورد نیاز کودکان توصیه می شود که آنها روزانه نیم لیتر شیر مصرف کنند. کودکان بالای دو سال بهتر است شیر کم چرب مصرف نمایند.

باید بدانید برخی از کودکان به لاکتوز حساسیت دارند و بعد از خوردن محصولات لبنی دچار مشکل می شوند . این کودکان بهتر است از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایند.

کفیر، دوغ و ..

نوشیدنی های لبنی که از شیر تهیه می شوند و دارای مواد معدنی و ویتامین های فراوان هستند ، نیز برای کودک مفید هستند اما به اندازه خود شیر کلسیم ندارند. نوشیدنی هایی مانند دوغ، کفیر، ماست و … که توسط باکتری های زنده تهیه می شوند ، بدن کودک را در برابر باکتری های مضر محافظت می کنند.

شیر سویا ، شیر بادام ، شیر نارگیل

شیر سویا هیچ گونه چربی اشباع شده و کلسترول ندارد و در عوض مملو از اسیدچرب مفید امگا سه است. همچنین شیری که از بادام گرفته می شود، دارای ویتامین و پروتئین است و برای کودک مفید می باشد.شیر نارگیل نیز دارای ویتامین و پروتئین است و جایگزین خوبی برای شیر گاو به شمار می رود

آب سبزیجات

سبزیجات نیز برای کودک بسیار مفید هستند و مصرف روزی یک لیوان آب برخی از سبزیجات مانند گوجه فرنگی و آب آووکادو برای کودکان مانعی ندارد اما آب سبزیجات دیگر را نباید بیشتر از نیم لیوان مصرف نمود زیرا ممکن است بیشتر از حد نیاز بدن کودک در خود سدیم داشته باشند.

  • عکس از زمستان برای پروفایل
  • لیموناد خانگی

    لیمونادهای آماده و موجود در فروشگاه ها مملو از قند و شکر مصنوعی هستند اما می توانید به جای آن ها خودتان در خانه آب لیموترش بگیرید و شربت آب لیمو برای فرزندتان درست کنید، تا ویتامین C زیادی به او برسانید.

    آب میوه طبیعی

    آبمیوه های طبیعی که از میوه های طبیعی تهیه می شود و فاقد مواد شیرین کننده مصنوعی یا نگهداره های مضر هستند ،به دلیل دارا بودن ویتامین های فراوان برای سلامتی کودکان مفید هستند. 

    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرمیلا می باشد.

    نام کاربری یا بخاطر بسپار

    رمز * فراموشی رمز عبور؟

    وارد حساب کاریری خود شوید

    اضافه کردن به اینجا؟ یک حساب کاربری بسازید

    دمنوش پنیرک برای نوزادان

    آدرس

    رمز به آدرس ایمیل شما ارسال میشود.

    از داده های شخصی شما برای پشتیبانی از تجربه شما در سراسر این وب سایت ، مدیریت دسترسی به حساب کاربری خود ، و اهداف دیگری که در سیاست حفظ حریم خصوصی ما شرح داده می شود ، استفاده می شود.

    حساب خود را تنظیم کنید

    قبلا ثبت نام کردید؟ از اینجا وارد شوید

    با عرض پوزش، برای این جستجو چیزی یافت نشد.

    

     

    دمنوش پنیرک برای نوزادان

     

    از مهم ترین اثرات گزارش شده ی گل پنیرک می توان به مواردی چون ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم اشاره کرد.

     

    پنیرک با نام علمی Malva sylvestris در عربی خبازی نامیده می شود. گیاهی است علفی، به ارتفاع تا 60 سانتی متر و پایا. به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط می روید و برای استفاده نیز کشت می گردد.

     

    قسمت مورد استفاده ی پنیرک برگ و گل می باشند. البته در اکثر نواحی، گل پنیرک مورد استفاده قرا می گردد. این گیاه در ایران رویش ندارد و گونه ی نزدیک به آن به نام M.neglecta مورد استفاده قرار می گیرد. گونه ی موجود در ایران، به بلندی گونه ی اول نیست و به حالت تقریبا خوابیده است و حداکثر تا 40 سانتی متر مرتفع می شود. برگ ها دارای حالت دایره ای و دندانه دار و گل ها، بنفش رنگ و کوچک هستند.

     

    قسمت مورد استفاده ی پنیرک در ایران، گل های بنفش رنگ خشک شده ی آن می باشد. محل رویش گیاه در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران، آذربایجان، آستارا، اصفهان، نواحی مرکزی ایران، خراسان، دامغان، سمنان، جنوب ایران، کرمان، بلوچستان و سایر نقاط می باشند.

     

    الف: گل پنیرک

    ترکیبات مهم

    گل های پنیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. این موسیلاژ در اثر هیدرولیز، تبدیل به گالاکتوز، آرابینوز، گلوکز، رامنوز و اسید گالاکتورونیک می شود. هم چنین گل های پنیرک حاوی مقدار کمی تانن و حدود یک دهم درصد لوکوآنتوسیانین ها و 7 درصد آنتوسیانین ها می باشد(نسبت به وزن خشک گل).

     

    اثرات مهم

    دم کرده ی گل ها به خاطر داشتن موسیلاژ، یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان ضد نزله(زکام) و تورم دهان و گلو مصرف می شود. از سویی چون دارای خاصیت قابض ضعیف است، تا حدی به عنوان ضداسهال عمل می کند.

     

    در طب عوام از خوراکی آن، به منظور مشکلات مثانه و به صورت ضماد موضعی در التیام زخم ها استفاده می شود. از رنگ آن(آنتوسیانین های آن)، برای مواد غذایی استفاده می شود.پنیرک

     

    طریقه و مقدار مصرف

    تهیه چای: بر روی 2 گرم از گل ها، یک لیوان آب سرد ریخته و حداکثر 5 دقیقه می جوشانیم. هم چنین می توان بر روی همین مقدار گل، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخته و پس از 15 دقیقه، صاف نموده و میل کنیم.

     

    نکات قابل توجه

    1- اثرات گل پنیرک، عمدتا مربوط به موسیلاژ و آنتوسیانین آن است که یکی از مهم ترین داروهای ضد سرفه و مفید برای رفع گرفتگی صدا است.

     

    2- بهتر است پس از صاف کردن دم کرده، گل را کمی فشار داد تا تمام موسیلاژ استخراج شده و تفاله را دور بریزیم.دمنوش پنیرک برای نوزادان

     

    3- هنگام تهیه ی فرآورده، نباید بیش از 5 دقیقه آن را بجوشانیم، چون باعث هیدرولیز موسیلاژ و کم اثر شدن محصول می شود.

     

    4- در منابع جدید مصرف گیاه را برای درمان کم خونی، مفید گزارش نموده اند.

     

    مهمترین اثرات گزارش شده گل پنیرک:

    ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم.

     

    ب: برگ پنیرک

    ترکیبات مهم

  • طرز تهیه شیرینی نارگیلی در منزل
  • برگ حاوی حدود 8 درصد موسیلاژ می باشد که پس از هیدرولیز، تولید قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید می کند. هم چنین حاوی مقدار تانن و فلاونوئید است.

     

    طریقه و مقدار مصرف

    بر روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه می جوشانیم و یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و بهتر است درب آن را بپوشانیم؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف می کنیم. البته بهتر است محلول های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می شود. این میزان مصرف را می توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.

     

    اثرات مهم

    اثرات مهم برگ پنیرک مشابه با گل های آن است؛ به ویژه جهت درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو، تورم های روده ای – معدی، مناسب است.

     

    داروهای گیاهی

    برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان دیگر وجود دارد.پنیرکدمنوش پنیرک برای نوزادان

     

    عوارض جانبی

    تاکنون عوارضی از مصرف گل و یا برگ پنیرک گزارش نشده است.

     

    نکات قابل توجه

    1- گیاه پنیرک موجود در ایران(Malva neglecta)، از نظر خواص دارویی مشابه با پنیرک موجود در نقاط دیگر دنیا است. این دو گونه گیاه از یک جنسی هستند که شرح آن داده شده است.

     

    2- خواص گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین ها، کامل ترمی باشد.

     

    3- برای استفاده از خواص کامل پنیرک، می توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد.

     

    4- چون اثرات پنیرک با گل ختمی هم جهت است، می توان از مخلوط گل پنیرک و گل ختمی جهت تهیه ی موسیلاژ مربوطه، به ویژه در سرماخوردگی، تسکین سرفه به عنوان خلط آور و رفع گرفتگی صدا استفاده کرد.

     

    5- برای جمع آوری گل ها، بهتر است در زمان باز شدن گل ها که اکثرا در تابستان است، این کار صورت گیرد، جمع آوری برگ ها در فصل بهار باید صورت گیرد.

     

    6- در بازار ایران، فقط گل پنیرک به صورت خشک شده(بنفش رنگ) وجود دارد که می توان طبق روش ذکر شده، از آن استفاده کرد.پنیرک

    پنیرک در طب سنتی

    از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می ‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌ کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب ‌گزیدگی مفید است، دم کرده ی ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌ سازد.

     

    در درمان التهاب ‌های تنفسی و جوش ‌های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری ‌های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.

     

    برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل و یا کورک قرار گیرد باعث می ‌شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

     

    جوشانده ی آن برای عفونت ‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌ های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌ های تنبلی هستند، توصیه می ‌شود.

     

    در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می‌ شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

     

    برای رفع جوش‌های صورت نیز می ‌توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی‌ های محل جوش را تسکین می ‌دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی‌ ها موثر است.

     

    برگ پنیرک به عنوان یکی از گیاهان مؤثر در عوارض سرماخوردگی به ویژه

     

    سرفه، در تعداد زیادی از فرمولاسیون های سرماخوردگی، مخلوط با گیاهان دیگر وجود دارد

     

    در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم‌ کننده و خنک‌ کننده استفاده می‌ شود، 300 گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می‌ جوشانند و به عنوان مسکن می‌ خورند.

     

    استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی‌ های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.

     

    از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می ‌آید که اثر نرم‌ کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می ‌بخشد.

     

    برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب ‌زدگی، جوشانده 500 گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می ‌مالند.

     

    برای رفع سردردهای یک طرفه شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین اثر مفید دارد.

     

    فرآوری: مریم مرادیان نیری

    بخش تغذیه تبیان

    منابع:

    کتاب گیاهان دارویی و گیاه درمانی – جلد اول – تالیف دکتر محمدحسین صالحی سورمقی

    سایت ایرنا

    داروخانه گیاهی بیتوته

    ایمپلنت دیجیتال دندان بدون برش وجراحی

    کسب و کار اینترنتی، پر سودترین هستند

    با فضای مجازی کسب و کارت رو نجات بده!

    موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

    درکوتاه ترین زمان پاسخ سوال پزشکیت روبگیر

    درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

    مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

    آفر ویژه عدسی سن سیتی( فتوکرومیک)

    دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

    پیج اینستاگرامتو پر فروش کن

    آموزش ماساژ به صورت آکادمیک و عملی

    عدسی فتوکرومیک روبا%50تخفیف سفارش بده

    کسب وکارت به بن بست رسیده ودنبال راه حلی؟

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    

    دم کرده گل ها یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان برطرف کننده تورم دهان و گلو مصرف می شود.خواص درمانی :طبیعت: از نظر طب سنتی ایران این گیاه طبیعتی معتدل و تا حدودی سرد و تر دارد.خواص:- دمنوش گل پنیرک برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی موثر است.

    – دمنوش آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند، توصیه می‌شود.دمنوش پنیرک برای نوزادان

    – دم کرده گل ها یکی از داروهای خوب ضد سرفه است. هم چنین به عنوان برطرف کننده تورم دهان و گلو مصرف می شود.

    – انسداد مجاری کبد را باز می کند و موجب ازدیاد ترشح ادرار می شود.

    – همچنین تأثیر آن در درمان سرماخوردگی تأیید شده است.موارد منع مصرف:- افرادی که سابقه آلرژی به گیاهان دارویی دارند باید در مصرف پنیرک احتیاط نمایند.- بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که بدنشان به تغییرات قند خون حساسیت نشان می دهد، باید با توجه بیشتری این گیاه را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب کاهش قند خون گردد.طرز تهیه:یک قاشق غذا خوری گل پنیرک را در یک قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد روی آن می ریزیم و اجازه می دهیم که به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.مشخصات :پنیرک گیاهی است علفی ، پایا و چند ساله که ارتفاع آن به ۶۰ سانتی متر نیز می‌رسد. برگ‌های آن این گیاه خودرو و حالت دایره ای و دندانه دار دارد و گل‌های آن بنفش رنگ و کوچک هستند. قسمت مورد استفاده گیاه پنیرک، برگ و گل آن می‌باشد.دمنوش گل پنیرک با طعمی ملایمی که دارد میتواند بدون شیرین کننده هم اغلب ذائقه ها را راضی کند. این بسته به سلیقه ی شماست. البته به علت اینکه بیشتر خواص دارویی دارد بهتر است که با عسل شیرین شدود.

     

    منبع:farateb.com

    داروخانه گیاهی بیتوته

    سلامتی با خوردن اجیل، چگونه؟

    بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

    آموزش 2ماهه نسخه خوانی با ارائه مدرک رسمی

    درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی

    محصولات مناسب برای پاکسازی روزانه پوست

    راه اندازی فروشگاه اینترنتی

    دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

    کسب وکارت به بن بست رسیده ودنبال راه حلی؟

    ویزیت آنلاین توسط مجرب ترین پزشکان

    ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم

    موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

    خدمات درمانی و مشاوره ترک اعتیاد

    ثبت نام دوره اموزش ماساژ کلاسیک و درمانی

    محصول معجزه آسا برای پرپشتی مو و ابرو

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    تغییر حالت روز و شب

    شرکت تحقیقاتی پارسی طب 2015-10-07 بیماری های کودکان, طب سنتی و مکمل, گیاهان دارویی 61,351 بازدید

    بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم برای درمان بیماری‌های ساده و اختلال‌های کودک یا نوزاد تازه‌رسیده‌مان به جای استفاده از داروهای شیمیایی و شیوه‌های تهاجمی روش‌های درمانی طب مدرن از شیوه‌های طبیعی و سنتی استفاده کنیم.

    شاید این دیدگاه را به طور ناخودآگاه از عطر دم‌نوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی مادربزرگ‌های‌مان در ذهن داریم که چگونه با یک چای گیاهی ساده دل‌دردهای دوران کودکی‌مان را فراموش می‌کردیم و بهبود می‌یافتیم.

    خوشبختانه امروز به اعتراف متخصصان و محققان پزشکی در سراسر جهان شیوه‌های طبیعی درمانی مانند طب سنتی و گیاه درمانی می‌تواند یکی از بهترین و بی‌عارضه‌ترین درمان‌ها برای انسان به ویژه کودکان و خردسالان باشد.دمنوش پنیرک برای نوزادان

    شیوه‌هایی که بهره‌مندی از آنها با همراهی و مشاوره یک متخصص طب سنتی می‌تواند نتایج موثر و قابل ملاحظه‌ای بر سلامت و تندرستی فرزندان‌مان داشته باشد. دکتر سعید صانعی، درمانگر طب سنتی و مشاور گیاه درمانی در این شماره از مجله شهرزاد قصد دارد ما را با برخی از شیوه‌های سنتی و طبیعی درمان شایع‌ترین اختلال‌ها و بیماری‌های دوران نوزادی و خردسالی آشنا کند.

    محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)

    قی چشم یکی از مواردی است که بسیاری از بچه‌ها آن را در زندگی تجربه می‌کنند. این اختلال به دلیل تنگ شدن مجرای اشک کودکان در آنها دیده می‌شود. با تنگ شدن مجرای چشم، اشک کودک به خوبی از مجرا عبور نمی‌کند و رسوباتی در اطراف مجرای اشک جمع می‌شود که گاهی تجمع این رسوبات موجب بسته شدن مجرای اشک می‌شود به گونه‌ای که چشم پزشک برای باز کردن آن مجبور می‌شود از سوند یا میل استفاده کند. برای درمان و بهبود قی چشم ۲ راه‌حل در شیوه طب سنتی وجود دارد:

    شست‌وشوی چشم با جوشانده گل بنفشه، گیاه ناخنک‌ و گل بابونه. برای تهیه این جوشانده کافی است یک قاشق چای‌خوری از هر یک از گیاهان ذکر شده را با ۲ استکان آب بجوشانید تا یک استکان آب آن باقی ماند. آب باقی مانده را صاف کنید و با یک قاشق چای‌خوری از آن چشم‌های کودک را ۲ تا ۳ بار در روز شست‌و‌شو دهید.

    روش دیگر این است بعد از تهیه جوشانده مورد نظر یک قطره شامپوی بچه به این جوشانده اضافه کنید و با آن چشم بچه را شست‌وشو دهید و خیلی آرام کنار بینی او را به سمت گوشه چشم ماسا‍ژ دهید تا به این ترتیب مجرای اشکی او باز شود و التهاب این مجاری نیز کاهش یابد.

    یکی دیگر از بیماری‌های چشم که بیشتر در کودکان و خردسالان گرم‌مزاج دیده می‌شود، گل‌مژه است که معمولا موجب سنگینی پلک کودک می‌شود و به دلیل اختلالی که در دید او به وجود می‌آورد او را بدخلق می‌کند و درمانگران طب سنتی برای درمان این گل‌مژه نیز از جوشانده گیاهی برگ گردو استفاده می‌کنند و محل گل‌مژه را با این جوشانده شست‌وشو می‌دهند. آنها با شست‌وشوی چشم به کمک جوشانده برگ گردو به خروج عفونت و چرک داخل گل‌مژه می‌پردازند و به این ترتیب به درمان و بهبود آن کمک می‌کنند.

    پوسته‌‌های کلفت سر نوزادان که در اصطلاح از آن با نام کلاه پوسته‌ای یاد می‌شود، پوسته‌های کلفتی است که معمولا بعد از زایمان روی سر نوزادان دیده می‌شود و در طب سنتی برای برطرف کردن آن نسخه‌هایی وجود دارد. یکی از طبیعی‌ترین راه‌ها برای این کار استفاده از خیسانده گل‌بنفشه و گل ختمی برای شست‌و‌شوی سر نوزاد است. برای تهیه این خیسانده کافی است یک مشت گل بنفشه را با یک مشت گل ختمی در ۴ لیتر آب جوش بخیسانید و اجازه دهید این ترکیب به مدت یک ساعت بماند. پس از مناسب شدن دمای این خیسانده از آب آن برای شست‌وشوی سر بچه استفاده کنید و اجازه دهید این آب به شیوه طبیعی روی سر بچه خشک شود. استفاده از این روش ۲ بار در هفته تاثیر زیادی در کاهش و بهبود پوسته‌های کلفت سر دارد. روش دیگری که می‌تواند روند بهبود پوسته‌های کلفت سر نوزاد را تسریع کند، اضافه کردن ۳ عدد قرص آسپرین پودر شده به ۵ سی‌سی از شامپوی نوزاد و شست‌وشوی سر او با این شامپوست. در صورتی که کف شامپو به مدت ۵ دقیقه روی سر نوزاد باقی بماند و کف آن با خیسانده گل ختمی و گل بنفشه شسته شود می‌تواند روند درمان پوسته‌های کلفت سر نوزاد را در زمانی کوتاه انجام دهد.

    گرفتگی بینی از جمله اختلالات رایج در دوران نوزادی و خردسالی است که معمولا تنفس را برای بچه‌ها مشکل می‌کند و موجب بی‌قراری آنها می‌شود. یکی از شیوه‌های طبیعی برای درمان این عارضه استفاده از جوشانده گل بنفشه است. بوییدن بخار بدست آمده از جوشانده گل بنفشه در کودکان و خردسالانی که توانایی و شکیبایی لازم برای استفاده از این بخور را داشته باشند می‌تواند به برطرف شدن انسداد و گرفتگی بینی آنها کمک کند اما در صورتی که کودک بی‌تابی دارد و حوصله کافی برای استنشاق بخار این جوشانده را ندارد می‌توان یکی دو قطره از این جوشانده را با کمک قطره چکان در حفره بینی او ریخت تا به این ترتیب به بهبود گرفتگی بینی او کمک کند. برای تهیه این جوشانده کافی است ۱۰ گرم گل بنفشه را در یک لیتر به مدت ۳ دقیقه بجوشانید آن را صاف کرده و از آن استفاده کنید.

    علاوه بر زکام گرم، نوع دیگری از زکام وجود دارد که طبیبان سنتی از آن با نام زکام سرد یاد می‌کنند. کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند معمولا بدنی سرد و رنگ و رویی پریده دارند و آبریزش بینی با سرفه‌های خلط‌‌‌دار را تجربه می‌کنند. رنگ ترشحات بینی و گلو در کودکان مبتلا به زکام سرد، سبز رنگ است. برای درمان این نوع از زکام نیز راه‌حل ساده‌ای وجود دارد که آن استفاده از شربت سیاه‌دانه و عسل است. برای تهیه این عسل باید سیاه‌دانه و عسل را یک به ۳ با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال ۱۰ گرم سیاه‌دانه را با ۳۰ گرم عسل ترکیب کرده و آن را با یک استکان آب و یک عدد لیموترش مخلوط کنید و روزی ۲ تا ۳ بار آن را به کودک بخورانید. مادرانی که تصمیم دارند از ابتدای پاییز کودک‌شان را از ابتلا به زکام سرد مصون بدارند می‌توانند هر شب پیش از خواب یک قاشق چای خوری از مخلوط سیاه‌دانه و عسل را به نسبت یک به ۳ به کودک‌شان بدهند تا از ابتلای او به زکام سرد پیشگیری کنند.

    ابتلا به زکام گرم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصل‌های پاییز و زمستان است. این بیماری با گلودرد آغاز شده و به دنبال آن تب و سرخی گونه‌ها و صورت را در کودک به همراه دارد. در این حالت کودک از سردرد شکایت دارد و ترشحات گلو و بینی او زرد رنگ می‌شود و گه‌گاه سرفه‌های خشک دارد. در طب سنتی برای درمان این نوع از زکام از ترکیب چهارگل استفاده می‌شود. به این ترتیب که چهار گیاه دارویی گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی و گل‌گاوزبان را با هم مخلوط کرده و آن را مثل چای معمولی دم می‌کنند. برای خوش‌طعم شدن این چای گیاهی برای کودکان می‌توانید یک قطعه نبات کوچک نیز به آن اضافه کنید و از این چای ۲ تا ۳ فنجان در روز به کودک‌تان بخورانید تا بیماری‌اش بهبود یابد و گلودرد و تب او برطرف شود.

    یکی از بهترین غذاهای دارویی برای بچه‌های عصبی و شلوغ که دائم در حال جیغ کشیدن در خانه هستند و آرامش اعضای خانواده را برهم می‌زنند، حریره بادام است. مصرف حریره بادام برای بچه‌های پر سرو صدا یا به اصطلاح «جیغ‌جیغو» باعث می‌شود تا میزان آرامش آنها افزایش یابد و کمتر در خانه یا جمع مهمانی‌ها جیغ بکشند و بی‌قراری کنند. خوردن حریره بادام در طول هفته در وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های مختلف می‌تواند به بهبود کیفیت خواب بچه‌های کم‌خواب و عصبی نیز کمک کند و موجب عمیق‌تر شدن خواب و آرامش آنها شود. علاوه بر این استفاده از گشنیز به عنوان یک سبزی مقوی و موثر در غذای کودکان می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر کودکان شلوغ و پرهیاهو داشته باشد و میزان تنش‌های آنها را کاهش دهد. تهیه گشنیز پلو یا سوپ گشنیز یا استفاده از گشنیز در غذاهای مختلف می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

    2020-03-16

    2020-02-29

    2020-02-19

    درمان کرونا با طب سنتی: با توجه به اینکه آمار ابتلا به ویروس کرونا در …

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    “پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

    مطالب پر بازدید

    به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

    پشتیبانی و مشاور رایگان

    کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

     

     

    دمنوش پنیرک برای نوزادان

    سرماخوردگی و زکام در کودکان و نوزادان به ویژه آن دسته از کودکانی که سیستم دفاعی و ایمنی ضعیفی دارند، بسیار دیده می شود؛ این کودکان در مقایسه با سایر کودکان بیشتر به سرماخوردگی و زکام مبتلا می شوند و مدت درمان آن ها نیز طولانی تر است. درمانگران طب سنتی در این شرایط برای درمان کودکان و پایین آوردن حرارت بدن آن ها از شیوه های مختلفی در طب سنتی استفاده می کنند که بسیاری از ما قطعا یکی، ۲ مورد از آن را تجربه کرده ایم. پاشویه کردن یا قرار دادن دستمال های مرطوب و خنک روی بدن یکی از این راه هاست که به سادگی می تواند میزان تب کودک را در حد قابل ملاحظه ای کاهش دهد. برای تاثیرپذیری بیشتر در این مرحله می توانید به آب مقداری سرکه اضافه کنید و با کمک این مخلوط بدن کودک را شست و شو داده و او را بخوابانید؛ بهتر است این کار را ۲ تا ۳ بار در طول روز انجام دهید تا حرارت بدن به خوبی کاهش یابد.

     

     

    متاسفانه برخی از نوزادان از نعمت تغذیه با شیر مادر محرومند؛ این مسئله به دلایل مختلفی ممکن است بروز کند که یکی از آن ها نداشتن شیرمادر یا قبول نکردن شیر توسط نوزاد است، به هر حال در صورتی که نوزاد از شیر مادر محروم باشد و به وسیله شیرخشک تغذیه شود، حتما با مشکل نفخ و درد شکم روبه رو می شود؛ این درد به دلیل وارد شدن هوا هنگام مصرف شیرخشک به معده نوزاد به وجود می آید. در طب سنتی ایران شیوه های درمانی مختلفی برای این مسئله وجود دارد که یکی از ساده ترین آن ها استفاده از عسل تهیه شده از گل گیاه رازیانه است یا تهیه کردن دم نوش رازیانه و خوراندن آن به کودک البته باید دقت کنید بنا به توصیه متخصصان طب سنتی تجویز هرگونه عسل برای کودکان کمتر از یک سال توصیه نمی شود.

     

     

    سوختگی پای نوزادان یکی از شایع ترین موضوعاتی است که خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ بروز کوچک ترین ادرار سوختگی در پای نوزادان موجب بی قراری و بی تابی وکم غذا و بی اشتها شدن نوزاد شده و این مسئله موجب کاهش وزن آن ها می شود. خوشبختانه امروزه کرم ها و داروهای مناسبی در جهان برای درمان ادرار سوختگی وجود دارد که برخی از آن ها شیمیایی و برخی از آن ها تولید شده از گیاهان دارویی هستند. یکی از بهترین این داروها کرم های ضدسوختگی نوزاد تهیه شده از گل همیشه بهار است. این پماد که در حال حاضر به صورت صنعتی با نام تجاری «کالاندولا» در داروخانه ها موجود است یکی از بهترین داروها برای درمان ادرار سوختگی محسوب می شود.

     

     

    حتما به یاد دارید که در دوران کودکی هنگام ابتلا به اسهال پدر، مادر یا مادربزرگ تان شما را به خوردن سیب تشویق یا خوردن رنده سیب را برای بهبود اسهال توصیه می کردند. این شیوه یکی از مفیدترین شیوه ها و کاربردی ترین شیوه های درمانی در میان درمان های خانگی اسهال برای کودکان است. در این حالت باید دقت شود رژیم غذایی کودک نیز باید در طول روزهایی که به اسهال مبتلاست تغییر کند. به این ترتیب که در این روزها از ارائه غذاهای آبکی مثل سوپ، خوراک یا انواع خورش ها به کودک پرهیز شود. خوردن کته یکی از بهترین غذاها برای کودک در این ایام است.

     

     

    از دیدگاه درمانگران طب سنتی نوشیدن جوشانده یا دم نوش گیاه آویشن تاثیر زیادی در درمان سرفه های پیوسته کودکان دارد. برای تهیه این چای در هر وعده کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ های خشک آویشن را در یک لیوان آبجوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد؛ پس از آن این مخلوط را صاف کرده و به کودک بدهید. جوشانده ممکن است طعم تلخی داشته باشد و کودک به راحتی آن را نخورد بنابراین می توانید با اضافه کردن یک قاشق عسل به این چای طعم آن را شیرین کرده و کودک را برای خوردن آن تشویق کنید. مراقب باشید که در کودکان مبتلا به بیماری دیابت باید به شدت از اضافه کردن عسل به این دم نوش پرهیز کرد. نوشیدن دم نوش آویشن ۳ بار در روز تاثیر زیادی در کاهش سرفه های کودک خواهد داشت.

    مطالب مرتبط

    هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

    مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

    سید جواد علوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره آداب مصرف گیاهان دارویی اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند که گیاهان دارویی و داروهایی که پایه گیاهی دارند، نمی‌توانند مشکلی برای سلامتی ایجاد کنند و بر این باورند که مصرف گیاهان دارویی، اگر فایده نداشته باشد، ضرر هم ندارد؛ در حالی که گیاهان دارویی و داروهای گیاهی هم مانند هر داروی شیمیایی، عوارض خاص خودشان را دارند و لازم است پیش از مصرف، نسبت به آنها آگاهی کافی پیدا شود.

    وی ادامه داد: حتی اگر قرار باشد ماده‌ای مانند آب به‌عنوان دارو مصرف شود، باید نکات و ضوابط مربوط به داروها را در نظر داشت, مواد گیاهی ممکن است به‌عنوان غذا هم مصرف شود؛ زمانی که از این مواد به‌عنوان دارو استفاده می‌شود، باید آنها را بر اساس نظر فردی متخصص، در زمانهای مشخص، و به‌مقدار معین مصرف کرد, متخصص پس از بررسی وضعیت سلامت فرد، بیماریهایی که دارد و داروهای دیگری که مصرف می‌کند، نوع، مقدار و روش مصرف داروی گیاهی مورد نظر را تعیین می‌کند و به بیمار درباره احتمال بروز عوارض نیز توضیح لازم را می‌دهد تا بیمار بداند در صورت بروز عوارض، چه اقداماتی باید انجام دهد.

    این کارشناس طب سنتی اضافه کرد: داروهای گیاهی معمولاً نسبت به داروهای شیمیایی ایمنی بیشتری دارند اما با این حال نباید خودسرانه این داروها را مصرف کرد چرا که مصرف خودسرانه این داروها، می‌تواند عوارض ناگواری به‌جای بگذارد برای نمونه، مصرف خودسرانه گل‌گاوزبان به‌عنوان دارو، برای کسانی که فشار خون بالایی دارند، مضر است؛ یا زنجبیل می‌تواند برای کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، مشکل ایجاد کند.

    علوی بیان کرد: همه فرآورده‌های گیاهی احتمال ایجاد حساسیت دارند, بسیاری از فرآورده‌های گیاهی (با مقادیر دارویی) در دوران بارداری منع مصرف دارند و ممکن است باعث وارد آمدن صدمه به جنین شوند بنابراین حتماً پیش از مصرف هر نوع گیاه دارویی یا داروی گیاهی در دوران بارداری و حتی شیردهی باید با پزشک یا متخصص طب و داروسازی سنتی مشورت کرد همچنین مصرف ترکیبات گیاهی، به‌ویژه در کودکان زیر 2 سال, می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند واکنش‌های حساسیتی شود؛ بنابراین در این موارد باید احتیاط کرد.

    انتهای پیام/*

    دمنوش پنیرک برای نوزادان
    دمنوش پنیرک برای نوزادان
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *