دلیل فشار خون چیست

دوره مقدماتی php
دلیل فشار خون چیست
دلیل فشار خون چیست

Dr Fariba Hendesi –

فشار خون بالا دارای عوامل آسیب رسان بسیاری است و عوامل زیادی می توانند علت فشار خون بالا باشند و یا علایم فشار خون بالا را تشدید کنند.

فهرست موضوعات

نتیجه تست فشار خون در حالت عادی باید کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه باشد. زمانی که فشار خون شما بالا باشد، با مشکل هایپرتنشن مواجه هستید؛ در این شرایط میزان فشار شما به شکل پایدار بالاتر از سطح نرمال است.

درمان مشکل فشار خون بالا معمولا با کمک مصرف دارو و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی امکان پذیر است تا بتوان مشکل را مدیریت کرده و از بروز مشکلات و بیماری های مرتبط با آن خودداری کنید یا حداقل آن ها را به تاخیر بیاندازید. هدف درمانی پایین آوردن سطح فشار خون در فرد است.دلیل فشار خون چیست

حالا اگر فشار خون نرمال کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه است، فشار خون بالا چیست؟ زمانی که فشار خون سیستولیک فرد (عدد بالایی) بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ بوده و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) کمتر از ۸۰ باشد، فرد با مشکل فشار خون بالا مواجه است.

دوره مقدماتی php

فشار خون بالا لزوما به معنای بالا رفتن ریسک بروز حمله قلبی یا سکته در افراد نیست. اما در صورت عدم توجه، ممکن است تبدیل به هایپرتنشن شود. در چنین شرایطی ریسک بروز مشکلات قلبی و سکته بالا خواهد بود.

فشار خون بالا زمانی به وجود می آید که فشار سیستولیک ۱۳۰ یا بالاتر بوده و فشار دیاستولیک ۸۰ یا بالاتر باشد.

ابتلا به فشار خون بالا دلایل مختلفی دارد ولی در این بحث به تعداد محدودی از این دلایلی می پردازیم.

خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن زیاد می شود. در اوایل میانسالی یا تقریبا نزدیک ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. در زنان احتمال ابتلا به فشار خون بالا بعد از ۶۵ سالگی بیشتر است.

در میان سیاه پوستان فشار خون بالا معمول تر است، اغلب سیاه پوستان در سنین پایین تر نسبت به سفیدد پوستان به آن مبتلا می شوند. هم چنین عوارضی جدی مانند سکته ی مغزی، حمله ی قلبی و نارسایی کلیه در سیاه پوستان شایع تر است.

فشار خون بالا تمایل به استمرار در خانواده دارد.

هر چه وزنتان بیشتر باشد ، بافت های بدنتان خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذیی نیاز دارند. با افزایش حجم خون در حال گردش از طریق عروق خونی، فشار بر روی دیواره های شریان ها نیز افزایش می یابد.

افرادی که غیر فعال هستند ضربان قلب بالاتری دارند. هر چه ضربان قلب بالاتر باشد، قلبب در هر انقباض باید سخت تر کار کند و فشار قوی تری روی شریان ها ایجاد کند. عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات فشار خون را به سرعت به طور موقت افزایش میی دهد، و هم چنین مواد شیمیایی موجود در دخانیات می توانند به پوشش دیواره های شریان ها آسیب برسانند. در واقع باعث تنگ شدن شریان ها می شوند که افزایش فشار خون را به دنبال دارد. قرار گرفتن در معرض دود هم می تواند فشار خون را افزایش دهد.

سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می تواند باعث حفظ سیالات بدنن شود، که فشار خون را افزایش می دهد.

مطلب مرتبط: متخصص فشار خون

پتاسیم کمک می کند تا مقدار سدیم در سلول های متعادل باشد. اگر بهه اندازه ی کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود دریافت نکنید و یا پتاسیم کافی در بدنتان حفظ نکنید ، ممکن است سدیم زیادی در خون شما تجمع یابد.

هنوز مشخص نشده است که عدم دریافت میزان کافی ویتامین D در رژیمم غذایی می تواند به فشار خون بالا منجر شود یا خیر. ممکن است ویتامین D یک آنزیم تولید شده توسط کلیه را تحت تاثیر قرار دهد که کار آن آنزیم متعادل ساختن فشار خون است.

با گذشت زمان، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به قلب شما آسیب برساند. مصرفف بیشتر از دو نوشیدنی در روز برای مردها و بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

اگر الکل مصرف می کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که تا یک نوشیدنی در روز برای زنان در تمام سنین و مردان بالاتر از ۶۵ سال، و تا دو نوشیدنی در روز برای مردان ۶۵ ساله و جوانتر مجاز است. یک نوشیدنی برابر با ۱۲ اونس آبجو، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس از مشروبات الکلی ۸۰ درصد می باشد.

سطح بالای استرس می تواند به افزایش موقت فشار خون منجر شود. اگر برای آرام شدن دست بهه خوردن زیاد، استفاده از دخانیات و نوشیدن الکل می زنید، پس بهتر است بدانید که فقط مشکلات فشار خون بالا را افزایش می دهید.

بیماری های مزمن نیز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماریی های کلیوی، دیابت و آپنه خواب

گاهی اوقات بارداری نیز منجر به فشار خون بالا می شود. اگر چه فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز در معرض خطر قرار دارند. در برخی کودکان، فشار خون بالا ناشی از مشکلات کلیوی یا قلبی است. اما تعداد بسیاری از کودکان با عادات زندگی فقیرانه مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم تحرک ، به فشار خون بالا دچار می شوند.

مطلب مرتبط: فشار خون بالا در بارداری

مشکل فشار خون بالا معمولا یک شرایط آرام است و افراد هیچ علائم خاصی را تجربه نمی کنند. ممکن است سال ها طول بکشد تا مشکل فرد به سطح شدیدی رسیده و علائمی را از خود بروز دهد. حتی در چنین شرایطی نیز علائم را می توان به مشکلات دیگری ربط داد.

این علائم را باید جدی گرفت و بیمار باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. البته علائم مذکور در تمامی افرادی که با مشکل هایپرتنشن مواجه هستند پدیدار نمی شوند، اما این که بخواهید صبر کنید تا علائم ظاهر شوند ممکن است در نهایت مرگبار باشد.

بهترین راه برای فهمیدن این موضوع که فشار خون شما بالا است یا خیر، انجام تست فشار خون به شکل منظم است. بیشتر پزشکان در مطب خود آزمایش فشار خون را در هر جلسه معاینه از بیماران می گیرند.

اگر جلسات معاینه شما سالانه است با پزشک خود در مورد ریسک های مربوط به فشار خون بالا و دیگر مواردی که باید به خاطر فشار خون آن ها را رعایت کنید مشورت داشته باشید.

به عنوان مثال اگر در خانواده خود سابقه بیماری قلبی یا فاکتورهای ریسکی برای فشار خون بالا را دارید، پزشک شما ممکن است بخواهد فشار خون بدنتان دو بار در سال چک شود. بدین ترتیب پزشک می تواند قبل از بروز مشکلات جدی، شرایط را تحت نظر داشته و کنترل کند.دلیل فشار خون چیست

تعدادی از علائم ممکن است به شکل غیر مستقیم با فشار خون بالا ارتباط داشته باشند، اما فشار خون عامل بروز آن ها نیست. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

لکه های خونی درون چشم (خونریزی زیر انسداد) معمولا در افرادی که دیابت دارند یا فشار خون آن ها بالاست به وجود می آیند. اما هیچ کدام از بیماری های ذکر شده، علت ایجاد لکه های خونی نیستند. 

وجود این موارد در چشم ها نشانه فشار خون بالا نیست. با این حال پزشک چشم ممکن است آسیب به سیستم عصبی چشم در اثر درمان نشدن فشار خون را تشخیص دهد.

زمانی که رگ های خونی روی صورت گشاد شوند این مشکل بروز می کند. ممکن است به صورت غیر منتظره یا در نتیجه مواردی همچون نور خورشید، هوای سرد، غذای تند، باد، نوشیدنی های داغ و محصولات پوستی با این مشکل مواجه شوید. 

همچنین استرس، قرار گرفتن در معرض حرارت و آب داغ، مصرف الکل و ورزش نیز از جمله دیگر عوامل هستند. تمامی این موارد فشار خون را به شکل موقت بالا می برند. با این که جوش زدن ممکن است در زمان بالا بودن فشار خون به وجود بیاید، اما عامل این موضوع هایپرتنشن نیست.

در حالی که سرگیجه ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهای فشار خون باشد، اما در اثر فشار خون بالا به وجود نمی آید. با این حال، نباید سرگیجه را نادیده گرفت، به خصوص اگر به شکل ناگهانی شروع شود. 

سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا کنترل بدن و داشتن مشکل در راه رفتن همگی نشانه های هشداردهنده بروز سکته هستند. فشار خون بالا یکی از فاکتور های ریسکی اصلی برای سکته است.

برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند به افراد در کاهش فشار خون کمک کنند. برخی از این موارد فشار خون شما را در عرض چند هفته کاهش می دهند اما ممکن است تاثیر موارد دیگر را در بلند مدت حس کنید.

سعی کنید اقدامات زیر را در زندگی روزمره خود انجام دهید:

برخی افراد متوجه می شوند که ایجاد تغییرات در سبک زندگی به تنهایی نمی تواند مشکل فشار خون بالای آن ها را مدیریت کند. به همین خاطر در این زمینه باید داروهای خاصی را مصرف کنند. داروهای مختلفی برای درمان هایپرتنشن در افراد وجود دارند که هر کدام کارکرد خاصی ارائه می دهند.

  • عکس خودرو برلیانس h220
  • اگر یک دارو در کاهش فشار خون بالای شما کارساز نباشد، ممکن است یک داروی دیگر در این زمینه موفق شود. برای برخی افراد به ترکیبی از دو یا چند دارو نیاز است تا بتوان مشکل فشار خون بالا را کنترل کرد.

    داروهای هایپرتنشن را می توان بر اساس نحوه عملکرد به چند دسته بندی مختلف در آورد که در ادامه آن ها را با هم مرور می کنیم. داروهای هر دسته فقط نمونه ای از آنچه که در دسترس است بوده و لیست ما محدود است.

    داروی ادرار آور که به آن ها قرص های آب نیز گفته می شود به کلیه ها در تخلیه آب و نمک (سدیم) کمک می کنند. در نتیجه میزان خونی که باید از طریق رگ ها منتقل شود کمتر خواهد شد. در نهایت فشار خون افراد کاهش می یابد. 

    در مجموع سه نوع اصلی از داروهای ادرار آور وجود دارند که بر اساس نحوه کارشان دسته بندی می شوند. سه دسته مورد نظر عبارتند از:

    دیورتیک های گروه تیازیر عموما عوارض جانبی کمتری به نسبت دیگر موارد دارند، به خصوص مصرف آن ها با دز پایین یکی از روش های درمانی رایج برای فشار خون بالا است.

    این داروها به قلب کمک می کنند تا با سرعت و شدت کمتری بتپد. در چنین شرایطی قلب با هر پمپاژ خود، خون کمتری را وارد رگ های خونی می کند و در نهایت فشار خون فرد کاهش خواهد یافت.

    داروهای زیادی در این دسته بندی قرار دارند از جمله:

    آلفا بتا بلاکرها اثری ترکیبی دارند. آن ها زیر دسته بتا بلاکرها هستند که از ترکیب شدن هورمون های کاتکول آمین با گیرنده های آلفا و بتا جلوگیری می کنند.

    آن ها می توانند میزان انقباض رگ های خونی نظیر مسدود کننده های آلفا ۱ را کاهش دهند. همچنین ضربان قلب و فشار پمپاژ خون را می توان به کمک آن ها کاهش داد (درست مثل مسدود کننده های بتا)

    کارودیلول (Coreg) و هیدروکلراید لابتالول (Normodyne) از جمله آلفا بتا بلاکر های رایج هستند.دلیل فشار خون چیست

    فشار خون مناسب و مورد نظر برای افرادی که بیش از ۸۰ سال سن دارند کمتر از ۱۵۰ بر روی ۹۰ میلی متر جیوه است (زمانی که فشار خون در کلینیک یا اتاق عمل اندازه گیری می شود). فشار کهنسالان در اندازه گیری با دستگاه های خانگی باید کمتر از ۱۴۵ بر روی ۸۵ میلی متر جیوه باشد.

    با این که مصرف دارو جهت کاهش فشار خون مزایای خاص خود را دارد، هنوز نمی دانیم آیا مصرف چنین داروهایی برای افراد ۸۰ ساله مفید است یا خیر.

    در حال حاضر محققان بر این باورند که اگر در حین مصرف داروهای کنترل فشار خون بالا به سن ۸۰ سالگی برسید، ادامه دادن این دارو درمانی در صورتی که کماکان مفید بوده و عوارض جانبی نداشته باشد بلامانع است.

    اگر سن شما بالای ۸۰ سال است و مشکل فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده است، پزشک معالج ابتدا فاکتور های ریسکی دیگر شما را در نظر گرفته و سپس پروسه درمانی مناسب برای فشار خون بالا را مشخص می کند.

    اولین مرحله از پروسه درمان کودکان و نوجوانانی که با مشکل فشار خون بالا روبرو هستند، ایجاد تغییرات در سبک زندگی است؛ این اقدامات شامل داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش و تحرک منظم و کاهش وزن برای کسانی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند می شوند.

    در صورت نیاز، کودکان باید داروهای فشار خونی که بزرگسالان استفاده می کنند را مصرف کنند. مشکل فشار خون ثانوی در کودکان معمولا پس از درمان شدن علت پس زمینه برطرف می شود.

    در برخی شرایط خاص نظیر هایپرتنشن مقاوم یا فشار خون بالای ثانوی، ممکن است به اقدامات درمان بیشتر نیاز باشد.

    هایپرتنشن مقاوم زمانی در فرد تشخیص داده می شود که پس از استفاده سه نوع داروی فشار خون مختلف، میزان فشار کاهش نیافته باشد.

    فردی که مشکل فشار خون خود را به کمک چهار نوع داروی مختلف تحت کنترل نگه می دارد با مشکل فشار خون مقاوم مواجه است.

    حتی چنین شرایط ویژه و سختی را نیز معمولا می توان به مرور زمان با موفقیت تحت کنترل درآورد. ممکن است پزشک شما داروی دیگری را با دز متفاوت تجویز کند و یا ترکیبی دیگر از داروها را پیشنهاد نماید. همچنین گاهی اوقات به ایجاد تغییرات جدی و سخت در سبک زندگی نیاز خواهید داشت.

    مراجعه به متخصصان کلیه یا قلب نیز می تواند به افراد در درمان فشار خون بالای مقاوم کمک کند.

    هایپرتنشن ثانوی نوعی فشار خون بالا در افراد است که به شکل مستقیم در اثر عامل اولیه دیگری ایجاد شده باشد؛ به عنوان مثال یک بیماری خاص و یا عوارض جانبی داروها.

    در چنین شرایطی معمولا پس از تشخیص نهایی دکتر و درمان مشکل اولیه فرد، سطح فشار خون دوباره به محدوده مناسب و سالم می رسد.

     

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    Next Post

    چاقی و ارتباط آن با بیماری های قلبی

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیم هنوز علت مشخصی برای بسیاری از فشار خون های بالا در افراد شناسایی نشده و در علم پزشکی یه آن essential hypertension اطلاق میشود 

    در هر صورت باید با دارو مناسب کنترل شود 

    سلام

    مشروبات ناخالص بسیار زیاد شدند بهتر است مصرف نکنین 

    سلام

     نه لزوما خود فشار خون بالاشون علتی بر آسیب شریان هاشون بوده که باید پس از فنر گذاری فشارشون مرتب کنترل شود که آسیب بیشترب ایجاد نکند

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    با سلام وعرض تشکر،مطالب سرکاربرای امراضی که مرقوم فرموده بودید،خواندم،آنچه راکه مربوط به اینجانب است،فشارخون است،من درسن ۸۹ سالگی هستم، بدون شک چون تحصیلکرده ام،مطالبی درمورد فشارخون که سوال اصلی منست،میدانم،من ازبچگی به غذا ومتفرعات آن که نمک سود بود،عرایقه زیادی داشتم،تاسن پنجاه سالگی بکلی اززیان صرف نمک بیش ازحدنه میدانستم ونه توجهی باین موضوع میکردم،بطورمثال: ماست وخیارهمانقدرکه ماست وخیارمن رنده کرده خیارداشت،بهمان میزان ازنمک زبرکه محصول دریاچه مهارلوی شیرازبود،مخلوط ومیخوردم، سی سال است،که ازچنین خوراکی پرهیزکنم،در۱۰سال قبل نزد دکترداخلی رفتم،قرص آمریکائی ( اسمش فراموش کرده ام) مچ های پا تاروی سینه پا ورم کرد،دکترگفت کلیه شما نمیتواند آب رادفع کند،چون ازبی اطلاعی دکترمشکوک شده بودم،نزد دکتری که متخصص کلیه وفشارخون است،مراجعه کردم،سوال ایشان این بود: ازچه داروئی استفاده میکردی،نام همان دارو گفتم،گفت: این دارو حداکثرتا ۳ ماه بیشترتجویزنمیشود،حالابرای تخلیه آبها دوا میدهم وبعد شما روزی یک قرص والساکور۸۰ ملیلی بخورید،تابحال همین کارادامه داده ام،تا چندی خوب بودم،متاسفانه غذای نمک دارشروغ کردم،با دستگاه فشارخون الکترونیکی روزی ۲ بارآزمایش میکنم، گاهی که قرض همراه با قرص کلونازپام که مدت ۲۵ ساله مصرف میکنم،فشاربه نرمال میرسد،سعی کرده ام غذای نمک دارنخورم،چون من وهمسرم هردو فشارخون وناراحتیهای دیگری داریم،آنکه غذا درست میکند،فعلا”نمک غذا را کم کرده،درد قفسه سینه ندارم،ولی بعلت ناراحتی ناشی ازعمل جراحی ۲ چشم،شبیکیه معیوب شده،دو دید شده ام،زمین خورده ام،آسیب زیاد،،یک مهره ستون فقرات شکسته،ناگزیربا عصا وبا احتیاط راه میروم،غرض اززحمت،شنیده شده،قرصی بهمین نام ازکشورچین به ایران وسایرکشورها صادرشده،که چون من از والساکور۸۰ میلی ایرانی استفاده میکنم،خواهشم این است،آیابضرورت گاهی نیمی ویا یک ۸۰ میلی اضافی نیزمصرف میکنم،آیا بعیراز،این قرض والساکور۸۰ داروی دیگری هست،که بهترازاین باشد،ویاهمین را ادامه دهم: با احترام، پوزش ازتصویل کلام

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    واریس در بارداری چیست و درمان آن چگونه است؟

    فشار خون پایین چند است؟

    مراقبت های بعد از درمان واریس پا

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    فشار خون بالا دارای عوامل آسیب رسان بسیاری است و عوامل زیادی می توانند علت فشار خون بالا باشند و یا علایم فشار خون بالا را تشدید کنند.

    فهرست موضوعات

    نتیجه تست فشار خون در حالت عادی باید کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه باشد. زمانی که فشار خون شما بالا باشد، با مشکل هایپرتنشن مواجه هستید؛ در این شرایط میزان فشار شما به شکل پایدار بالاتر از سطح نرمال است.

    درمان مشکل فشار خون بالا معمولا با کمک مصرف دارو و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی امکان پذیر است تا بتوان مشکل را مدیریت کرده و از بروز مشکلات و بیماری های مرتبط با آن خودداری کنید یا حداقل آن ها را به تاخیر بیاندازید. هدف درمانی پایین آوردن سطح فشار خون در فرد است.دلیل فشار خون چیست

    حالا اگر فشار خون نرمال کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه است، فشار خون بالا چیست؟ زمانی که فشار خون سیستولیک فرد (عدد بالایی) بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ بوده و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) کمتر از ۸۰ باشد، فرد با مشکل فشار خون بالا مواجه است.

    فشار خون بالا لزوما به معنای بالا رفتن ریسک بروز حمله قلبی یا سکته در افراد نیست. اما در صورت عدم توجه، ممکن است تبدیل به هایپرتنشن شود. در چنین شرایطی ریسک بروز مشکلات قلبی و سکته بالا خواهد بود.

    فشار خون بالا زمانی به وجود می آید که فشار سیستولیک ۱۳۰ یا بالاتر بوده و فشار دیاستولیک ۸۰ یا بالاتر باشد.

    ابتلا به فشار خون بالا دلایل مختلفی دارد ولی در این بحث به تعداد محدودی از این دلایلی می پردازیم.

    خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن زیاد می شود. در اوایل میانسالی یا تقریبا نزدیک ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. در زنان احتمال ابتلا به فشار خون بالا بعد از ۶۵ سالگی بیشتر است.

    در میان سیاه پوستان فشار خون بالا معمول تر است، اغلب سیاه پوستان در سنین پایین تر نسبت به سفیدد پوستان به آن مبتلا می شوند. هم چنین عوارضی جدی مانند سکته ی مغزی، حمله ی قلبی و نارسایی کلیه در سیاه پوستان شایع تر است.

    فشار خون بالا تمایل به استمرار در خانواده دارد.

    هر چه وزنتان بیشتر باشد ، بافت های بدنتان خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذیی نیاز دارند. با افزایش حجم خون در حال گردش از طریق عروق خونی، فشار بر روی دیواره های شریان ها نیز افزایش می یابد.

    افرادی که غیر فعال هستند ضربان قلب بالاتری دارند. هر چه ضربان قلب بالاتر باشد، قلبب در هر انقباض باید سخت تر کار کند و فشار قوی تری روی شریان ها ایجاد کند. عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

    سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات فشار خون را به سرعت به طور موقت افزایش میی دهد، و هم چنین مواد شیمیایی موجود در دخانیات می توانند به پوشش دیواره های شریان ها آسیب برسانند. در واقع باعث تنگ شدن شریان ها می شوند که افزایش فشار خون را به دنبال دارد. قرار گرفتن در معرض دود هم می تواند فشار خون را افزایش دهد.

    سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می تواند باعث حفظ سیالات بدنن شود، که فشار خون را افزایش می دهد.

    مطلب مرتبط: متخصص فشار خون

    پتاسیم کمک می کند تا مقدار سدیم در سلول های متعادل باشد. اگر بهه اندازه ی کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود دریافت نکنید و یا پتاسیم کافی در بدنتان حفظ نکنید ، ممکن است سدیم زیادی در خون شما تجمع یابد.

    هنوز مشخص نشده است که عدم دریافت میزان کافی ویتامین D در رژیمم غذایی می تواند به فشار خون بالا منجر شود یا خیر. ممکن است ویتامین D یک آنزیم تولید شده توسط کلیه را تحت تاثیر قرار دهد که کار آن آنزیم متعادل ساختن فشار خون است.

    با گذشت زمان، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به قلب شما آسیب برساند. مصرفف بیشتر از دو نوشیدنی در روز برای مردها و بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

    اگر الکل مصرف می کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که تا یک نوشیدنی در روز برای زنان در تمام سنین و مردان بالاتر از ۶۵ سال، و تا دو نوشیدنی در روز برای مردان ۶۵ ساله و جوانتر مجاز است. یک نوشیدنی برابر با ۱۲ اونس آبجو، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس از مشروبات الکلی ۸۰ درصد می باشد.

    سطح بالای استرس می تواند به افزایش موقت فشار خون منجر شود. اگر برای آرام شدن دست بهه خوردن زیاد، استفاده از دخانیات و نوشیدن الکل می زنید، پس بهتر است بدانید که فقط مشکلات فشار خون بالا را افزایش می دهید.

    بیماری های مزمن نیز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماریی های کلیوی، دیابت و آپنه خواب

    گاهی اوقات بارداری نیز منجر به فشار خون بالا می شود. اگر چه فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز در معرض خطر قرار دارند. در برخی کودکان، فشار خون بالا ناشی از مشکلات کلیوی یا قلبی است. اما تعداد بسیاری از کودکان با عادات زندگی فقیرانه مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم تحرک ، به فشار خون بالا دچار می شوند.

    مطلب مرتبط: فشار خون بالا در بارداری

    مشکل فشار خون بالا معمولا یک شرایط آرام است و افراد هیچ علائم خاصی را تجربه نمی کنند. ممکن است سال ها طول بکشد تا مشکل فرد به سطح شدیدی رسیده و علائمی را از خود بروز دهد. حتی در چنین شرایطی نیز علائم را می توان به مشکلات دیگری ربط داد.

    این علائم را باید جدی گرفت و بیمار باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. البته علائم مذکور در تمامی افرادی که با مشکل هایپرتنشن مواجه هستند پدیدار نمی شوند، اما این که بخواهید صبر کنید تا علائم ظاهر شوند ممکن است در نهایت مرگبار باشد.

    بهترین راه برای فهمیدن این موضوع که فشار خون شما بالا است یا خیر، انجام تست فشار خون به شکل منظم است. بیشتر پزشکان در مطب خود آزمایش فشار خون را در هر جلسه معاینه از بیماران می گیرند.

    اگر جلسات معاینه شما سالانه است با پزشک خود در مورد ریسک های مربوط به فشار خون بالا و دیگر مواردی که باید به خاطر فشار خون آن ها را رعایت کنید مشورت داشته باشید.

    به عنوان مثال اگر در خانواده خود سابقه بیماری قلبی یا فاکتورهای ریسکی برای فشار خون بالا را دارید، پزشک شما ممکن است بخواهد فشار خون بدنتان دو بار در سال چک شود. بدین ترتیب پزشک می تواند قبل از بروز مشکلات جدی، شرایط را تحت نظر داشته و کنترل کند.دلیل فشار خون چیست

    تعدادی از علائم ممکن است به شکل غیر مستقیم با فشار خون بالا ارتباط داشته باشند، اما فشار خون عامل بروز آن ها نیست. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    لکه های خونی درون چشم (خونریزی زیر انسداد) معمولا در افرادی که دیابت دارند یا فشار خون آن ها بالاست به وجود می آیند. اما هیچ کدام از بیماری های ذکر شده، علت ایجاد لکه های خونی نیستند. 

    وجود این موارد در چشم ها نشانه فشار خون بالا نیست. با این حال پزشک چشم ممکن است آسیب به سیستم عصبی چشم در اثر درمان نشدن فشار خون را تشخیص دهد.

    زمانی که رگ های خونی روی صورت گشاد شوند این مشکل بروز می کند. ممکن است به صورت غیر منتظره یا در نتیجه مواردی همچون نور خورشید، هوای سرد، غذای تند، باد، نوشیدنی های داغ و محصولات پوستی با این مشکل مواجه شوید. 

    همچنین استرس، قرار گرفتن در معرض حرارت و آب داغ، مصرف الکل و ورزش نیز از جمله دیگر عوامل هستند. تمامی این موارد فشار خون را به شکل موقت بالا می برند. با این که جوش زدن ممکن است در زمان بالا بودن فشار خون به وجود بیاید، اما عامل این موضوع هایپرتنشن نیست.

    در حالی که سرگیجه ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهای فشار خون باشد، اما در اثر فشار خون بالا به وجود نمی آید. با این حال، نباید سرگیجه را نادیده گرفت، به خصوص اگر به شکل ناگهانی شروع شود. 

    سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا کنترل بدن و داشتن مشکل در راه رفتن همگی نشانه های هشداردهنده بروز سکته هستند. فشار خون بالا یکی از فاکتور های ریسکی اصلی برای سکته است.

    برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند به افراد در کاهش فشار خون کمک کنند. برخی از این موارد فشار خون شما را در عرض چند هفته کاهش می دهند اما ممکن است تاثیر موارد دیگر را در بلند مدت حس کنید.

    سعی کنید اقدامات زیر را در زندگی روزمره خود انجام دهید:

    برخی افراد متوجه می شوند که ایجاد تغییرات در سبک زندگی به تنهایی نمی تواند مشکل فشار خون بالای آن ها را مدیریت کند. به همین خاطر در این زمینه باید داروهای خاصی را مصرف کنند. داروهای مختلفی برای درمان هایپرتنشن در افراد وجود دارند که هر کدام کارکرد خاصی ارائه می دهند.

  • عکس از ملکه ثریا اسفندیاری بختیاری
  • اگر یک دارو در کاهش فشار خون بالای شما کارساز نباشد، ممکن است یک داروی دیگر در این زمینه موفق شود. برای برخی افراد به ترکیبی از دو یا چند دارو نیاز است تا بتوان مشکل فشار خون بالا را کنترل کرد.

    داروهای هایپرتنشن را می توان بر اساس نحوه عملکرد به چند دسته بندی مختلف در آورد که در ادامه آن ها را با هم مرور می کنیم. داروهای هر دسته فقط نمونه ای از آنچه که در دسترس است بوده و لیست ما محدود است.

    داروی ادرار آور که به آن ها قرص های آب نیز گفته می شود به کلیه ها در تخلیه آب و نمک (سدیم) کمک می کنند. در نتیجه میزان خونی که باید از طریق رگ ها منتقل شود کمتر خواهد شد. در نهایت فشار خون افراد کاهش می یابد. 

    در مجموع سه نوع اصلی از داروهای ادرار آور وجود دارند که بر اساس نحوه کارشان دسته بندی می شوند. سه دسته مورد نظر عبارتند از:

    دیورتیک های گروه تیازیر عموما عوارض جانبی کمتری به نسبت دیگر موارد دارند، به خصوص مصرف آن ها با دز پایین یکی از روش های درمانی رایج برای فشار خون بالا است.

    این داروها به قلب کمک می کنند تا با سرعت و شدت کمتری بتپد. در چنین شرایطی قلب با هر پمپاژ خود، خون کمتری را وارد رگ های خونی می کند و در نهایت فشار خون فرد کاهش خواهد یافت.

    داروهای زیادی در این دسته بندی قرار دارند از جمله:

    آلفا بتا بلاکرها اثری ترکیبی دارند. آن ها زیر دسته بتا بلاکرها هستند که از ترکیب شدن هورمون های کاتکول آمین با گیرنده های آلفا و بتا جلوگیری می کنند.

    آن ها می توانند میزان انقباض رگ های خونی نظیر مسدود کننده های آلفا ۱ را کاهش دهند. همچنین ضربان قلب و فشار پمپاژ خون را می توان به کمک آن ها کاهش داد (درست مثل مسدود کننده های بتا)

    کارودیلول (Coreg) و هیدروکلراید لابتالول (Normodyne) از جمله آلفا بتا بلاکر های رایج هستند.دلیل فشار خون چیست

    فشار خون مناسب و مورد نظر برای افرادی که بیش از ۸۰ سال سن دارند کمتر از ۱۵۰ بر روی ۹۰ میلی متر جیوه است (زمانی که فشار خون در کلینیک یا اتاق عمل اندازه گیری می شود). فشار کهنسالان در اندازه گیری با دستگاه های خانگی باید کمتر از ۱۴۵ بر روی ۸۵ میلی متر جیوه باشد.

    با این که مصرف دارو جهت کاهش فشار خون مزایای خاص خود را دارد، هنوز نمی دانیم آیا مصرف چنین داروهایی برای افراد ۸۰ ساله مفید است یا خیر.

    در حال حاضر محققان بر این باورند که اگر در حین مصرف داروهای کنترل فشار خون بالا به سن ۸۰ سالگی برسید، ادامه دادن این دارو درمانی در صورتی که کماکان مفید بوده و عوارض جانبی نداشته باشد بلامانع است.

    اگر سن شما بالای ۸۰ سال است و مشکل فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده است، پزشک معالج ابتدا فاکتور های ریسکی دیگر شما را در نظر گرفته و سپس پروسه درمانی مناسب برای فشار خون بالا را مشخص می کند.

    اولین مرحله از پروسه درمان کودکان و نوجوانانی که با مشکل فشار خون بالا روبرو هستند، ایجاد تغییرات در سبک زندگی است؛ این اقدامات شامل داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش و تحرک منظم و کاهش وزن برای کسانی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند می شوند.

    در صورت نیاز، کودکان باید داروهای فشار خونی که بزرگسالان استفاده می کنند را مصرف کنند. مشکل فشار خون ثانوی در کودکان معمولا پس از درمان شدن علت پس زمینه برطرف می شود.

    در برخی شرایط خاص نظیر هایپرتنشن مقاوم یا فشار خون بالای ثانوی، ممکن است به اقدامات درمان بیشتر نیاز باشد.

    هایپرتنشن مقاوم زمانی در فرد تشخیص داده می شود که پس از استفاده سه نوع داروی فشار خون مختلف، میزان فشار کاهش نیافته باشد.

    فردی که مشکل فشار خون خود را به کمک چهار نوع داروی مختلف تحت کنترل نگه می دارد با مشکل فشار خون مقاوم مواجه است.

    حتی چنین شرایط ویژه و سختی را نیز معمولا می توان به مرور زمان با موفقیت تحت کنترل درآورد. ممکن است پزشک شما داروی دیگری را با دز متفاوت تجویز کند و یا ترکیبی دیگر از داروها را پیشنهاد نماید. همچنین گاهی اوقات به ایجاد تغییرات جدی و سخت در سبک زندگی نیاز خواهید داشت.

    مراجعه به متخصصان کلیه یا قلب نیز می تواند به افراد در درمان فشار خون بالای مقاوم کمک کند.

    هایپرتنشن ثانوی نوعی فشار خون بالا در افراد است که به شکل مستقیم در اثر عامل اولیه دیگری ایجاد شده باشد؛ به عنوان مثال یک بیماری خاص و یا عوارض جانبی داروها.

    در چنین شرایطی معمولا پس از تشخیص نهایی دکتر و درمان مشکل اولیه فرد، سطح فشار خون دوباره به محدوده مناسب و سالم می رسد.

     

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    Next Post

    چاقی و ارتباط آن با بیماری های قلبی

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیم هنوز علت مشخصی برای بسیاری از فشار خون های بالا در افراد شناسایی نشده و در علم پزشکی یه آن essential hypertension اطلاق میشود 

    در هر صورت باید با دارو مناسب کنترل شود 

    سلام

    مشروبات ناخالص بسیار زیاد شدند بهتر است مصرف نکنین 

    سلام

     نه لزوما خود فشار خون بالاشون علتی بر آسیب شریان هاشون بوده که باید پس از فنر گذاری فشارشون مرتب کنترل شود که آسیب بیشترب ایجاد نکند

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    با سلام وعرض تشکر،مطالب سرکاربرای امراضی که مرقوم فرموده بودید،خواندم،آنچه راکه مربوط به اینجانب است،فشارخون است،من درسن ۸۹ سالگی هستم، بدون شک چون تحصیلکرده ام،مطالبی درمورد فشارخون که سوال اصلی منست،میدانم،من ازبچگی به غذا ومتفرعات آن که نمک سود بود،عرایقه زیادی داشتم،تاسن پنجاه سالگی بکلی اززیان صرف نمک بیش ازحدنه میدانستم ونه توجهی باین موضوع میکردم،بطورمثال: ماست وخیارهمانقدرکه ماست وخیارمن رنده کرده خیارداشت،بهمان میزان ازنمک زبرکه محصول دریاچه مهارلوی شیرازبود،مخلوط ومیخوردم، سی سال است،که ازچنین خوراکی پرهیزکنم،در۱۰سال قبل نزد دکترداخلی رفتم،قرص آمریکائی ( اسمش فراموش کرده ام) مچ های پا تاروی سینه پا ورم کرد،دکترگفت کلیه شما نمیتواند آب رادفع کند،چون ازبی اطلاعی دکترمشکوک شده بودم،نزد دکتری که متخصص کلیه وفشارخون است،مراجعه کردم،سوال ایشان این بود: ازچه داروئی استفاده میکردی،نام همان دارو گفتم،گفت: این دارو حداکثرتا ۳ ماه بیشترتجویزنمیشود،حالابرای تخلیه آبها دوا میدهم وبعد شما روزی یک قرص والساکور۸۰ ملیلی بخورید،تابحال همین کارادامه داده ام،تا چندی خوب بودم،متاسفانه غذای نمک دارشروغ کردم،با دستگاه فشارخون الکترونیکی روزی ۲ بارآزمایش میکنم، گاهی که قرض همراه با قرص کلونازپام که مدت ۲۵ ساله مصرف میکنم،فشاربه نرمال میرسد،سعی کرده ام غذای نمک دارنخورم،چون من وهمسرم هردو فشارخون وناراحتیهای دیگری داریم،آنکه غذا درست میکند،فعلا”نمک غذا را کم کرده،درد قفسه سینه ندارم،ولی بعلت ناراحتی ناشی ازعمل جراحی ۲ چشم،شبیکیه معیوب شده،دو دید شده ام،زمین خورده ام،آسیب زیاد،،یک مهره ستون فقرات شکسته،ناگزیربا عصا وبا احتیاط راه میروم،غرض اززحمت،شنیده شده،قرصی بهمین نام ازکشورچین به ایران وسایرکشورها صادرشده،که چون من از والساکور۸۰ میلی ایرانی استفاده میکنم،خواهشم این است،آیابضرورت گاهی نیمی ویا یک ۸۰ میلی اضافی نیزمصرف میکنم،آیا بعیراز،این قرض والساکور۸۰ داروی دیگری هست،که بهترازاین باشد،ویاهمین را ادامه دهم: با احترام، پوزش ازتصویل کلام

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    واریس در بارداری چیست و درمان آن چگونه است؟

    فشار خون پایین چند است؟

    مراقبت های بعد از درمان واریس پا

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    فشار خون بالا دارای عوامل آسیب رسان بسیاری است و عوامل زیادی می توانند علت فشار خون بالا باشند و یا علایم فشار خون بالا را تشدید کنند.

    فهرست موضوعات

    نتیجه تست فشار خون در حالت عادی باید کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه باشد. زمانی که فشار خون شما بالا باشد، با مشکل هایپرتنشن مواجه هستید؛ در این شرایط میزان فشار شما به شکل پایدار بالاتر از سطح نرمال است.

    درمان مشکل فشار خون بالا معمولا با کمک مصرف دارو و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی امکان پذیر است تا بتوان مشکل را مدیریت کرده و از بروز مشکلات و بیماری های مرتبط با آن خودداری کنید یا حداقل آن ها را به تاخیر بیاندازید. هدف درمانی پایین آوردن سطح فشار خون در فرد است.دلیل فشار خون چیست

    حالا اگر فشار خون نرمال کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه است، فشار خون بالا چیست؟ زمانی که فشار خون سیستولیک فرد (عدد بالایی) بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ بوده و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) کمتر از ۸۰ باشد، فرد با مشکل فشار خون بالا مواجه است.

    فشار خون بالا لزوما به معنای بالا رفتن ریسک بروز حمله قلبی یا سکته در افراد نیست. اما در صورت عدم توجه، ممکن است تبدیل به هایپرتنشن شود. در چنین شرایطی ریسک بروز مشکلات قلبی و سکته بالا خواهد بود.

    فشار خون بالا زمانی به وجود می آید که فشار سیستولیک ۱۳۰ یا بالاتر بوده و فشار دیاستولیک ۸۰ یا بالاتر باشد.

    ابتلا به فشار خون بالا دلایل مختلفی دارد ولی در این بحث به تعداد محدودی از این دلایلی می پردازیم.

    خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن زیاد می شود. در اوایل میانسالی یا تقریبا نزدیک ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. در زنان احتمال ابتلا به فشار خون بالا بعد از ۶۵ سالگی بیشتر است.

    در میان سیاه پوستان فشار خون بالا معمول تر است، اغلب سیاه پوستان در سنین پایین تر نسبت به سفیدد پوستان به آن مبتلا می شوند. هم چنین عوارضی جدی مانند سکته ی مغزی، حمله ی قلبی و نارسایی کلیه در سیاه پوستان شایع تر است.

    فشار خون بالا تمایل به استمرار در خانواده دارد.

    هر چه وزنتان بیشتر باشد ، بافت های بدنتان خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذیی نیاز دارند. با افزایش حجم خون در حال گردش از طریق عروق خونی، فشار بر روی دیواره های شریان ها نیز افزایش می یابد.

    افرادی که غیر فعال هستند ضربان قلب بالاتری دارند. هر چه ضربان قلب بالاتر باشد، قلبب در هر انقباض باید سخت تر کار کند و فشار قوی تری روی شریان ها ایجاد کند. عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

    سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات فشار خون را به سرعت به طور موقت افزایش میی دهد، و هم چنین مواد شیمیایی موجود در دخانیات می توانند به پوشش دیواره های شریان ها آسیب برسانند. در واقع باعث تنگ شدن شریان ها می شوند که افزایش فشار خون را به دنبال دارد. قرار گرفتن در معرض دود هم می تواند فشار خون را افزایش دهد.

    سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می تواند باعث حفظ سیالات بدنن شود، که فشار خون را افزایش می دهد.

    مطلب مرتبط: متخصص فشار خون

    پتاسیم کمک می کند تا مقدار سدیم در سلول های متعادل باشد. اگر بهه اندازه ی کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود دریافت نکنید و یا پتاسیم کافی در بدنتان حفظ نکنید ، ممکن است سدیم زیادی در خون شما تجمع یابد.

    هنوز مشخص نشده است که عدم دریافت میزان کافی ویتامین D در رژیمم غذایی می تواند به فشار خون بالا منجر شود یا خیر. ممکن است ویتامین D یک آنزیم تولید شده توسط کلیه را تحت تاثیر قرار دهد که کار آن آنزیم متعادل ساختن فشار خون است.

    با گذشت زمان، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به قلب شما آسیب برساند. مصرفف بیشتر از دو نوشیدنی در روز برای مردها و بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

    اگر الکل مصرف می کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که تا یک نوشیدنی در روز برای زنان در تمام سنین و مردان بالاتر از ۶۵ سال، و تا دو نوشیدنی در روز برای مردان ۶۵ ساله و جوانتر مجاز است. یک نوشیدنی برابر با ۱۲ اونس آبجو، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس از مشروبات الکلی ۸۰ درصد می باشد.

    سطح بالای استرس می تواند به افزایش موقت فشار خون منجر شود. اگر برای آرام شدن دست بهه خوردن زیاد، استفاده از دخانیات و نوشیدن الکل می زنید، پس بهتر است بدانید که فقط مشکلات فشار خون بالا را افزایش می دهید.

    بیماری های مزمن نیز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماریی های کلیوی، دیابت و آپنه خواب

    گاهی اوقات بارداری نیز منجر به فشار خون بالا می شود. اگر چه فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز در معرض خطر قرار دارند. در برخی کودکان، فشار خون بالا ناشی از مشکلات کلیوی یا قلبی است. اما تعداد بسیاری از کودکان با عادات زندگی فقیرانه مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم تحرک ، به فشار خون بالا دچار می شوند.

    مطلب مرتبط: فشار خون بالا در بارداری

    مشکل فشار خون بالا معمولا یک شرایط آرام است و افراد هیچ علائم خاصی را تجربه نمی کنند. ممکن است سال ها طول بکشد تا مشکل فرد به سطح شدیدی رسیده و علائمی را از خود بروز دهد. حتی در چنین شرایطی نیز علائم را می توان به مشکلات دیگری ربط داد.

    این علائم را باید جدی گرفت و بیمار باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. البته علائم مذکور در تمامی افرادی که با مشکل هایپرتنشن مواجه هستند پدیدار نمی شوند، اما این که بخواهید صبر کنید تا علائم ظاهر شوند ممکن است در نهایت مرگبار باشد.

    بهترین راه برای فهمیدن این موضوع که فشار خون شما بالا است یا خیر، انجام تست فشار خون به شکل منظم است. بیشتر پزشکان در مطب خود آزمایش فشار خون را در هر جلسه معاینه از بیماران می گیرند.

    اگر جلسات معاینه شما سالانه است با پزشک خود در مورد ریسک های مربوط به فشار خون بالا و دیگر مواردی که باید به خاطر فشار خون آن ها را رعایت کنید مشورت داشته باشید.

    به عنوان مثال اگر در خانواده خود سابقه بیماری قلبی یا فاکتورهای ریسکی برای فشار خون بالا را دارید، پزشک شما ممکن است بخواهد فشار خون بدنتان دو بار در سال چک شود. بدین ترتیب پزشک می تواند قبل از بروز مشکلات جدی، شرایط را تحت نظر داشته و کنترل کند.دلیل فشار خون چیست

    تعدادی از علائم ممکن است به شکل غیر مستقیم با فشار خون بالا ارتباط داشته باشند، اما فشار خون عامل بروز آن ها نیست. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    لکه های خونی درون چشم (خونریزی زیر انسداد) معمولا در افرادی که دیابت دارند یا فشار خون آن ها بالاست به وجود می آیند. اما هیچ کدام از بیماری های ذکر شده، علت ایجاد لکه های خونی نیستند. 

    وجود این موارد در چشم ها نشانه فشار خون بالا نیست. با این حال پزشک چشم ممکن است آسیب به سیستم عصبی چشم در اثر درمان نشدن فشار خون را تشخیص دهد.

    زمانی که رگ های خونی روی صورت گشاد شوند این مشکل بروز می کند. ممکن است به صورت غیر منتظره یا در نتیجه مواردی همچون نور خورشید، هوای سرد، غذای تند، باد، نوشیدنی های داغ و محصولات پوستی با این مشکل مواجه شوید. 

    همچنین استرس، قرار گرفتن در معرض حرارت و آب داغ، مصرف الکل و ورزش نیز از جمله دیگر عوامل هستند. تمامی این موارد فشار خون را به شکل موقت بالا می برند. با این که جوش زدن ممکن است در زمان بالا بودن فشار خون به وجود بیاید، اما عامل این موضوع هایپرتنشن نیست.

    در حالی که سرگیجه ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهای فشار خون باشد، اما در اثر فشار خون بالا به وجود نمی آید. با این حال، نباید سرگیجه را نادیده گرفت، به خصوص اگر به شکل ناگهانی شروع شود. 

    سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا کنترل بدن و داشتن مشکل در راه رفتن همگی نشانه های هشداردهنده بروز سکته هستند. فشار خون بالا یکی از فاکتور های ریسکی اصلی برای سکته است.

    برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند به افراد در کاهش فشار خون کمک کنند. برخی از این موارد فشار خون شما را در عرض چند هفته کاهش می دهند اما ممکن است تاثیر موارد دیگر را در بلند مدت حس کنید.

    سعی کنید اقدامات زیر را در زندگی روزمره خود انجام دهید:

    برخی افراد متوجه می شوند که ایجاد تغییرات در سبک زندگی به تنهایی نمی تواند مشکل فشار خون بالای آن ها را مدیریت کند. به همین خاطر در این زمینه باید داروهای خاصی را مصرف کنند. داروهای مختلفی برای درمان هایپرتنشن در افراد وجود دارند که هر کدام کارکرد خاصی ارائه می دهند.

  • مدل فرش فانتزی
  • اگر یک دارو در کاهش فشار خون بالای شما کارساز نباشد، ممکن است یک داروی دیگر در این زمینه موفق شود. برای برخی افراد به ترکیبی از دو یا چند دارو نیاز است تا بتوان مشکل فشار خون بالا را کنترل کرد.

    داروهای هایپرتنشن را می توان بر اساس نحوه عملکرد به چند دسته بندی مختلف در آورد که در ادامه آن ها را با هم مرور می کنیم. داروهای هر دسته فقط نمونه ای از آنچه که در دسترس است بوده و لیست ما محدود است.

    داروی ادرار آور که به آن ها قرص های آب نیز گفته می شود به کلیه ها در تخلیه آب و نمک (سدیم) کمک می کنند. در نتیجه میزان خونی که باید از طریق رگ ها منتقل شود کمتر خواهد شد. در نهایت فشار خون افراد کاهش می یابد. 

    در مجموع سه نوع اصلی از داروهای ادرار آور وجود دارند که بر اساس نحوه کارشان دسته بندی می شوند. سه دسته مورد نظر عبارتند از:

    دیورتیک های گروه تیازیر عموما عوارض جانبی کمتری به نسبت دیگر موارد دارند، به خصوص مصرف آن ها با دز پایین یکی از روش های درمانی رایج برای فشار خون بالا است.

    این داروها به قلب کمک می کنند تا با سرعت و شدت کمتری بتپد. در چنین شرایطی قلب با هر پمپاژ خود، خون کمتری را وارد رگ های خونی می کند و در نهایت فشار خون فرد کاهش خواهد یافت.

    داروهای زیادی در این دسته بندی قرار دارند از جمله:

    آلفا بتا بلاکرها اثری ترکیبی دارند. آن ها زیر دسته بتا بلاکرها هستند که از ترکیب شدن هورمون های کاتکول آمین با گیرنده های آلفا و بتا جلوگیری می کنند.

    آن ها می توانند میزان انقباض رگ های خونی نظیر مسدود کننده های آلفا ۱ را کاهش دهند. همچنین ضربان قلب و فشار پمپاژ خون را می توان به کمک آن ها کاهش داد (درست مثل مسدود کننده های بتا)

    کارودیلول (Coreg) و هیدروکلراید لابتالول (Normodyne) از جمله آلفا بتا بلاکر های رایج هستند.دلیل فشار خون چیست

    فشار خون مناسب و مورد نظر برای افرادی که بیش از ۸۰ سال سن دارند کمتر از ۱۵۰ بر روی ۹۰ میلی متر جیوه است (زمانی که فشار خون در کلینیک یا اتاق عمل اندازه گیری می شود). فشار کهنسالان در اندازه گیری با دستگاه های خانگی باید کمتر از ۱۴۵ بر روی ۸۵ میلی متر جیوه باشد.

    با این که مصرف دارو جهت کاهش فشار خون مزایای خاص خود را دارد، هنوز نمی دانیم آیا مصرف چنین داروهایی برای افراد ۸۰ ساله مفید است یا خیر.

    در حال حاضر محققان بر این باورند که اگر در حین مصرف داروهای کنترل فشار خون بالا به سن ۸۰ سالگی برسید، ادامه دادن این دارو درمانی در صورتی که کماکان مفید بوده و عوارض جانبی نداشته باشد بلامانع است.

    اگر سن شما بالای ۸۰ سال است و مشکل فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده است، پزشک معالج ابتدا فاکتور های ریسکی دیگر شما را در نظر گرفته و سپس پروسه درمانی مناسب برای فشار خون بالا را مشخص می کند.

    اولین مرحله از پروسه درمان کودکان و نوجوانانی که با مشکل فشار خون بالا روبرو هستند، ایجاد تغییرات در سبک زندگی است؛ این اقدامات شامل داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش و تحرک منظم و کاهش وزن برای کسانی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند می شوند.

    در صورت نیاز، کودکان باید داروهای فشار خونی که بزرگسالان استفاده می کنند را مصرف کنند. مشکل فشار خون ثانوی در کودکان معمولا پس از درمان شدن علت پس زمینه برطرف می شود.

    در برخی شرایط خاص نظیر هایپرتنشن مقاوم یا فشار خون بالای ثانوی، ممکن است به اقدامات درمان بیشتر نیاز باشد.

    هایپرتنشن مقاوم زمانی در فرد تشخیص داده می شود که پس از استفاده سه نوع داروی فشار خون مختلف، میزان فشار کاهش نیافته باشد.

    فردی که مشکل فشار خون خود را به کمک چهار نوع داروی مختلف تحت کنترل نگه می دارد با مشکل فشار خون مقاوم مواجه است.

    حتی چنین شرایط ویژه و سختی را نیز معمولا می توان به مرور زمان با موفقیت تحت کنترل درآورد. ممکن است پزشک شما داروی دیگری را با دز متفاوت تجویز کند و یا ترکیبی دیگر از داروها را پیشنهاد نماید. همچنین گاهی اوقات به ایجاد تغییرات جدی و سخت در سبک زندگی نیاز خواهید داشت.

    مراجعه به متخصصان کلیه یا قلب نیز می تواند به افراد در درمان فشار خون بالای مقاوم کمک کند.

    هایپرتنشن ثانوی نوعی فشار خون بالا در افراد است که به شکل مستقیم در اثر عامل اولیه دیگری ایجاد شده باشد؛ به عنوان مثال یک بیماری خاص و یا عوارض جانبی داروها.

    در چنین شرایطی معمولا پس از تشخیص نهایی دکتر و درمان مشکل اولیه فرد، سطح فشار خون دوباره به محدوده مناسب و سالم می رسد.

     

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    Next Post

    چاقی و ارتباط آن با بیماری های قلبی

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیم هنوز علت مشخصی برای بسیاری از فشار خون های بالا در افراد شناسایی نشده و در علم پزشکی یه آن essential hypertension اطلاق میشود 

    در هر صورت باید با دارو مناسب کنترل شود 

    سلام

    مشروبات ناخالص بسیار زیاد شدند بهتر است مصرف نکنین 

    سلام

     نه لزوما خود فشار خون بالاشون علتی بر آسیب شریان هاشون بوده که باید پس از فنر گذاری فشارشون مرتب کنترل شود که آسیب بیشترب ایجاد نکند

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    با سلام وعرض تشکر،مطالب سرکاربرای امراضی که مرقوم فرموده بودید،خواندم،آنچه راکه مربوط به اینجانب است،فشارخون است،من درسن ۸۹ سالگی هستم، بدون شک چون تحصیلکرده ام،مطالبی درمورد فشارخون که سوال اصلی منست،میدانم،من ازبچگی به غذا ومتفرعات آن که نمک سود بود،عرایقه زیادی داشتم،تاسن پنجاه سالگی بکلی اززیان صرف نمک بیش ازحدنه میدانستم ونه توجهی باین موضوع میکردم،بطورمثال: ماست وخیارهمانقدرکه ماست وخیارمن رنده کرده خیارداشت،بهمان میزان ازنمک زبرکه محصول دریاچه مهارلوی شیرازبود،مخلوط ومیخوردم، سی سال است،که ازچنین خوراکی پرهیزکنم،در۱۰سال قبل نزد دکترداخلی رفتم،قرص آمریکائی ( اسمش فراموش کرده ام) مچ های پا تاروی سینه پا ورم کرد،دکترگفت کلیه شما نمیتواند آب رادفع کند،چون ازبی اطلاعی دکترمشکوک شده بودم،نزد دکتری که متخصص کلیه وفشارخون است،مراجعه کردم،سوال ایشان این بود: ازچه داروئی استفاده میکردی،نام همان دارو گفتم،گفت: این دارو حداکثرتا ۳ ماه بیشترتجویزنمیشود،حالابرای تخلیه آبها دوا میدهم وبعد شما روزی یک قرص والساکور۸۰ ملیلی بخورید،تابحال همین کارادامه داده ام،تا چندی خوب بودم،متاسفانه غذای نمک دارشروغ کردم،با دستگاه فشارخون الکترونیکی روزی ۲ بارآزمایش میکنم، گاهی که قرض همراه با قرص کلونازپام که مدت ۲۵ ساله مصرف میکنم،فشاربه نرمال میرسد،سعی کرده ام غذای نمک دارنخورم،چون من وهمسرم هردو فشارخون وناراحتیهای دیگری داریم،آنکه غذا درست میکند،فعلا”نمک غذا را کم کرده،درد قفسه سینه ندارم،ولی بعلت ناراحتی ناشی ازعمل جراحی ۲ چشم،شبیکیه معیوب شده،دو دید شده ام،زمین خورده ام،آسیب زیاد،،یک مهره ستون فقرات شکسته،ناگزیربا عصا وبا احتیاط راه میروم،غرض اززحمت،شنیده شده،قرصی بهمین نام ازکشورچین به ایران وسایرکشورها صادرشده،که چون من از والساکور۸۰ میلی ایرانی استفاده میکنم،خواهشم این است،آیابضرورت گاهی نیمی ویا یک ۸۰ میلی اضافی نیزمصرف میکنم،آیا بعیراز،این قرض والساکور۸۰ داروی دیگری هست،که بهترازاین باشد،ویاهمین را ادامه دهم: با احترام، پوزش ازتصویل کلام

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    واریس در بارداری چیست و درمان آن چگونه است؟

    فشار خون پایین چند است؟

    مراقبت های بعد از درمان واریس پا

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    Dr Fariba Hendesi –

    فشار خون بالا دارای عوامل آسیب رسان بسیاری است و عوامل زیادی می توانند علت فشار خون بالا باشند و یا علایم فشار خون بالا را تشدید کنند.

    فهرست موضوعات

    نتیجه تست فشار خون در حالت عادی باید کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه باشد. زمانی که فشار خون شما بالا باشد، با مشکل هایپرتنشن مواجه هستید؛ در این شرایط میزان فشار شما به شکل پایدار بالاتر از سطح نرمال است.

    درمان مشکل فشار خون بالا معمولا با کمک مصرف دارو و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی امکان پذیر است تا بتوان مشکل را مدیریت کرده و از بروز مشکلات و بیماری های مرتبط با آن خودداری کنید یا حداقل آن ها را به تاخیر بیاندازید. هدف درمانی پایین آوردن سطح فشار خون در فرد است.دلیل فشار خون چیست

    حالا اگر فشار خون نرمال کمتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه است، فشار خون بالا چیست؟ زمانی که فشار خون سیستولیک فرد (عدد بالایی) بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ بوده و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) کمتر از ۸۰ باشد، فرد با مشکل فشار خون بالا مواجه است.

    فشار خون بالا لزوما به معنای بالا رفتن ریسک بروز حمله قلبی یا سکته در افراد نیست. اما در صورت عدم توجه، ممکن است تبدیل به هایپرتنشن شود. در چنین شرایطی ریسک بروز مشکلات قلبی و سکته بالا خواهد بود.

    فشار خون بالا زمانی به وجود می آید که فشار سیستولیک ۱۳۰ یا بالاتر بوده و فشار دیاستولیک ۸۰ یا بالاتر باشد.

    ابتلا به فشار خون بالا دلایل مختلفی دارد ولی در این بحث به تعداد محدودی از این دلایلی می پردازیم.

    خطر ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن زیاد می شود. در اوایل میانسالی یا تقریبا نزدیک ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع تر است. در زنان احتمال ابتلا به فشار خون بالا بعد از ۶۵ سالگی بیشتر است.

    در میان سیاه پوستان فشار خون بالا معمول تر است، اغلب سیاه پوستان در سنین پایین تر نسبت به سفیدد پوستان به آن مبتلا می شوند. هم چنین عوارضی جدی مانند سکته ی مغزی، حمله ی قلبی و نارسایی کلیه در سیاه پوستان شایع تر است.

    فشار خون بالا تمایل به استمرار در خانواده دارد.

    هر چه وزنتان بیشتر باشد ، بافت های بدنتان خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذیی نیاز دارند. با افزایش حجم خون در حال گردش از طریق عروق خونی، فشار بر روی دیواره های شریان ها نیز افزایش می یابد.

    افرادی که غیر فعال هستند ضربان قلب بالاتری دارند. هر چه ضربان قلب بالاتر باشد، قلبب در هر انقباض باید سخت تر کار کند و فشار قوی تری روی شریان ها ایجاد کند. عدم فعالیت بدنی خطر ابتلا به اضافه وزن را نیز افزایش می دهد.

    سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات فشار خون را به سرعت به طور موقت افزایش میی دهد، و هم چنین مواد شیمیایی موجود در دخانیات می توانند به پوشش دیواره های شریان ها آسیب برسانند. در واقع باعث تنگ شدن شریان ها می شوند که افزایش فشار خون را به دنبال دارد. قرار گرفتن در معرض دود هم می تواند فشار خون را افزایش دهد.

    سدیم بیش از حد در رژیم غذایی می تواند باعث حفظ سیالات بدنن شود، که فشار خون را افزایش می دهد.

    مطلب مرتبط: متخصص فشار خون

    پتاسیم کمک می کند تا مقدار سدیم در سلول های متعادل باشد. اگر بهه اندازه ی کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود دریافت نکنید و یا پتاسیم کافی در بدنتان حفظ نکنید ، ممکن است سدیم زیادی در خون شما تجمع یابد.

    هنوز مشخص نشده است که عدم دریافت میزان کافی ویتامین D در رژیمم غذایی می تواند به فشار خون بالا منجر شود یا خیر. ممکن است ویتامین D یک آنزیم تولید شده توسط کلیه را تحت تاثیر قرار دهد که کار آن آنزیم متعادل ساختن فشار خون است.

    با گذشت زمان، نوشیدن بیش از حد الکل می تواند به قلب شما آسیب برساند. مصرفف بیشتر از دو نوشیدنی در روز برای مردها و بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.

    اگر الکل مصرف می کنید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این بدان معناست که تا یک نوشیدنی در روز برای زنان در تمام سنین و مردان بالاتر از ۶۵ سال، و تا دو نوشیدنی در روز برای مردان ۶۵ ساله و جوانتر مجاز است. یک نوشیدنی برابر با ۱۲ اونس آبجو، ۵ اونس شراب یا ۱.۵ اونس از مشروبات الکلی ۸۰ درصد می باشد.

    سطح بالای استرس می تواند به افزایش موقت فشار خون منجر شود. اگر برای آرام شدن دست بهه خوردن زیاد، استفاده از دخانیات و نوشیدن الکل می زنید، پس بهتر است بدانید که فقط مشکلات فشار خون بالا را افزایش می دهید.

    بیماری های مزمن نیز ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند، مانند بیماریی های کلیوی، دیابت و آپنه خواب

    گاهی اوقات بارداری نیز منجر به فشار خون بالا می شود. اگر چه فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز در معرض خطر قرار دارند. در برخی کودکان، فشار خون بالا ناشی از مشکلات کلیوی یا قلبی است. اما تعداد بسیاری از کودکان با عادات زندگی فقیرانه مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و عدم تحرک ، به فشار خون بالا دچار می شوند.

    مطلب مرتبط: فشار خون بالا در بارداری

    مشکل فشار خون بالا معمولا یک شرایط آرام است و افراد هیچ علائم خاصی را تجربه نمی کنند. ممکن است سال ها طول بکشد تا مشکل فرد به سطح شدیدی رسیده و علائمی را از خود بروز دهد. حتی در چنین شرایطی نیز علائم را می توان به مشکلات دیگری ربط داد.

    این علائم را باید جدی گرفت و بیمار باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. البته علائم مذکور در تمامی افرادی که با مشکل هایپرتنشن مواجه هستند پدیدار نمی شوند، اما این که بخواهید صبر کنید تا علائم ظاهر شوند ممکن است در نهایت مرگبار باشد.

    بهترین راه برای فهمیدن این موضوع که فشار خون شما بالا است یا خیر، انجام تست فشار خون به شکل منظم است. بیشتر پزشکان در مطب خود آزمایش فشار خون را در هر جلسه معاینه از بیماران می گیرند.

    اگر جلسات معاینه شما سالانه است با پزشک خود در مورد ریسک های مربوط به فشار خون بالا و دیگر مواردی که باید به خاطر فشار خون آن ها را رعایت کنید مشورت داشته باشید.

    به عنوان مثال اگر در خانواده خود سابقه بیماری قلبی یا فاکتورهای ریسکی برای فشار خون بالا را دارید، پزشک شما ممکن است بخواهد فشار خون بدنتان دو بار در سال چک شود. بدین ترتیب پزشک می تواند قبل از بروز مشکلات جدی، شرایط را تحت نظر داشته و کنترل کند.دلیل فشار خون چیست

    تعدادی از علائم ممکن است به شکل غیر مستقیم با فشار خون بالا ارتباط داشته باشند، اما فشار خون عامل بروز آن ها نیست. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    لکه های خونی درون چشم (خونریزی زیر انسداد) معمولا در افرادی که دیابت دارند یا فشار خون آن ها بالاست به وجود می آیند. اما هیچ کدام از بیماری های ذکر شده، علت ایجاد لکه های خونی نیستند. 

    وجود این موارد در چشم ها نشانه فشار خون بالا نیست. با این حال پزشک چشم ممکن است آسیب به سیستم عصبی چشم در اثر درمان نشدن فشار خون را تشخیص دهد.

    زمانی که رگ های خونی روی صورت گشاد شوند این مشکل بروز می کند. ممکن است به صورت غیر منتظره یا در نتیجه مواردی همچون نور خورشید، هوای سرد، غذای تند، باد، نوشیدنی های داغ و محصولات پوستی با این مشکل مواجه شوید. 

    همچنین استرس، قرار گرفتن در معرض حرارت و آب داغ، مصرف الکل و ورزش نیز از جمله دیگر عوامل هستند. تمامی این موارد فشار خون را به شکل موقت بالا می برند. با این که جوش زدن ممکن است در زمان بالا بودن فشار خون به وجود بیاید، اما عامل این موضوع هایپرتنشن نیست.

    در حالی که سرگیجه ممکن است یکی از عوارض جانبی داروهای فشار خون باشد، اما در اثر فشار خون بالا به وجود نمی آید. با این حال، نباید سرگیجه را نادیده گرفت، به خصوص اگر به شکل ناگهانی شروع شود. 

    سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا کنترل بدن و داشتن مشکل در راه رفتن همگی نشانه های هشداردهنده بروز سکته هستند. فشار خون بالا یکی از فاکتور های ریسکی اصلی برای سکته است.

    برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند به افراد در کاهش فشار خون کمک کنند. برخی از این موارد فشار خون شما را در عرض چند هفته کاهش می دهند اما ممکن است تاثیر موارد دیگر را در بلند مدت حس کنید.

    سعی کنید اقدامات زیر را در زندگی روزمره خود انجام دهید:

    برخی افراد متوجه می شوند که ایجاد تغییرات در سبک زندگی به تنهایی نمی تواند مشکل فشار خون بالای آن ها را مدیریت کند. به همین خاطر در این زمینه باید داروهای خاصی را مصرف کنند. داروهای مختلفی برای درمان هایپرتنشن در افراد وجود دارند که هر کدام کارکرد خاصی ارائه می دهند.

  • مقدار مصرف زیره سبز در روز
  • اگر یک دارو در کاهش فشار خون بالای شما کارساز نباشد، ممکن است یک داروی دیگر در این زمینه موفق شود. برای برخی افراد به ترکیبی از دو یا چند دارو نیاز است تا بتوان مشکل فشار خون بالا را کنترل کرد.

    داروهای هایپرتنشن را می توان بر اساس نحوه عملکرد به چند دسته بندی مختلف در آورد که در ادامه آن ها را با هم مرور می کنیم. داروهای هر دسته فقط نمونه ای از آنچه که در دسترس است بوده و لیست ما محدود است.

    داروی ادرار آور که به آن ها قرص های آب نیز گفته می شود به کلیه ها در تخلیه آب و نمک (سدیم) کمک می کنند. در نتیجه میزان خونی که باید از طریق رگ ها منتقل شود کمتر خواهد شد. در نهایت فشار خون افراد کاهش می یابد. 

    در مجموع سه نوع اصلی از داروهای ادرار آور وجود دارند که بر اساس نحوه کارشان دسته بندی می شوند. سه دسته مورد نظر عبارتند از:

    دیورتیک های گروه تیازیر عموما عوارض جانبی کمتری به نسبت دیگر موارد دارند، به خصوص مصرف آن ها با دز پایین یکی از روش های درمانی رایج برای فشار خون بالا است.

    این داروها به قلب کمک می کنند تا با سرعت و شدت کمتری بتپد. در چنین شرایطی قلب با هر پمپاژ خود، خون کمتری را وارد رگ های خونی می کند و در نهایت فشار خون فرد کاهش خواهد یافت.

    داروهای زیادی در این دسته بندی قرار دارند از جمله:

    آلفا بتا بلاکرها اثری ترکیبی دارند. آن ها زیر دسته بتا بلاکرها هستند که از ترکیب شدن هورمون های کاتکول آمین با گیرنده های آلفا و بتا جلوگیری می کنند.

    آن ها می توانند میزان انقباض رگ های خونی نظیر مسدود کننده های آلفا ۱ را کاهش دهند. همچنین ضربان قلب و فشار پمپاژ خون را می توان به کمک آن ها کاهش داد (درست مثل مسدود کننده های بتا)

    کارودیلول (Coreg) و هیدروکلراید لابتالول (Normodyne) از جمله آلفا بتا بلاکر های رایج هستند.دلیل فشار خون چیست

    فشار خون مناسب و مورد نظر برای افرادی که بیش از ۸۰ سال سن دارند کمتر از ۱۵۰ بر روی ۹۰ میلی متر جیوه است (زمانی که فشار خون در کلینیک یا اتاق عمل اندازه گیری می شود). فشار کهنسالان در اندازه گیری با دستگاه های خانگی باید کمتر از ۱۴۵ بر روی ۸۵ میلی متر جیوه باشد.

    با این که مصرف دارو جهت کاهش فشار خون مزایای خاص خود را دارد، هنوز نمی دانیم آیا مصرف چنین داروهایی برای افراد ۸۰ ساله مفید است یا خیر.

    در حال حاضر محققان بر این باورند که اگر در حین مصرف داروهای کنترل فشار خون بالا به سن ۸۰ سالگی برسید، ادامه دادن این دارو درمانی در صورتی که کماکان مفید بوده و عوارض جانبی نداشته باشد بلامانع است.

    اگر سن شما بالای ۸۰ سال است و مشکل فشار خون بالا در شما تشخیص داده شده است، پزشک معالج ابتدا فاکتور های ریسکی دیگر شما را در نظر گرفته و سپس پروسه درمانی مناسب برای فشار خون بالا را مشخص می کند.

    اولین مرحله از پروسه درمان کودکان و نوجوانانی که با مشکل فشار خون بالا روبرو هستند، ایجاد تغییرات در سبک زندگی است؛ این اقدامات شامل داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش و تحرک منظم و کاهش وزن برای کسانی که اضافه وزن داشته یا چاق هستند می شوند.

    در صورت نیاز، کودکان باید داروهای فشار خونی که بزرگسالان استفاده می کنند را مصرف کنند. مشکل فشار خون ثانوی در کودکان معمولا پس از درمان شدن علت پس زمینه برطرف می شود.

    در برخی شرایط خاص نظیر هایپرتنشن مقاوم یا فشار خون بالای ثانوی، ممکن است به اقدامات درمان بیشتر نیاز باشد.

    هایپرتنشن مقاوم زمانی در فرد تشخیص داده می شود که پس از استفاده سه نوع داروی فشار خون مختلف، میزان فشار کاهش نیافته باشد.

    فردی که مشکل فشار خون خود را به کمک چهار نوع داروی مختلف تحت کنترل نگه می دارد با مشکل فشار خون مقاوم مواجه است.

    حتی چنین شرایط ویژه و سختی را نیز معمولا می توان به مرور زمان با موفقیت تحت کنترل درآورد. ممکن است پزشک شما داروی دیگری را با دز متفاوت تجویز کند و یا ترکیبی دیگر از داروها را پیشنهاد نماید. همچنین گاهی اوقات به ایجاد تغییرات جدی و سخت در سبک زندگی نیاز خواهید داشت.

    مراجعه به متخصصان کلیه یا قلب نیز می تواند به افراد در درمان فشار خون بالای مقاوم کمک کند.

    هایپرتنشن ثانوی نوعی فشار خون بالا در افراد است که به شکل مستقیم در اثر عامل اولیه دیگری ایجاد شده باشد؛ به عنوان مثال یک بیماری خاص و یا عوارض جانبی داروها.

    در چنین شرایطی معمولا پس از تشخیص نهایی دکتر و درمان مشکل اولیه فرد، سطح فشار خون دوباره به محدوده مناسب و سالم می رسد.

     

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشارخون در تهران

    کلینیک درمان فشار خون

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

    با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

    Prev Post

    فشار خون نرمال برای سنین مختلف

    Next Post

    چاقی و ارتباط آن با بیماری های قلبی

    ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

    سلام عزیم هنوز علت مشخصی برای بسیاری از فشار خون های بالا در افراد شناسایی نشده و در علم پزشکی یه آن essential hypertension اطلاق میشود 

    در هر صورت باید با دارو مناسب کنترل شود 

    سلام

    مشروبات ناخالص بسیار زیاد شدند بهتر است مصرف نکنین 

    سلام

     نه لزوما خود فشار خون بالاشون علتی بر آسیب شریان هاشون بوده که باید پس از فنر گذاری فشارشون مرتب کنترل شود که آسیب بیشترب ایجاد نکند

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    علائم فشار خون عصبی و درمان آن

    افت فشار خون وضعیتی موقع ایستادن

    داروی گوترون یا میدودرین چیست؟

    با سلام وعرض تشکر،مطالب سرکاربرای امراضی که مرقوم فرموده بودید،خواندم،آنچه راکه مربوط به اینجانب است،فشارخون است،من درسن ۸۹ سالگی هستم، بدون شک چون تحصیلکرده ام،مطالبی درمورد فشارخون که سوال اصلی منست،میدانم،من ازبچگی به غذا ومتفرعات آن که نمک سود بود،عرایقه زیادی داشتم،تاسن پنجاه سالگی بکلی اززیان صرف نمک بیش ازحدنه میدانستم ونه توجهی باین موضوع میکردم،بطورمثال: ماست وخیارهمانقدرکه ماست وخیارمن رنده کرده خیارداشت،بهمان میزان ازنمک زبرکه محصول دریاچه مهارلوی شیرازبود،مخلوط ومیخوردم، سی سال است،که ازچنین خوراکی پرهیزکنم،در۱۰سال قبل نزد دکترداخلی رفتم،قرص آمریکائی ( اسمش فراموش کرده ام) مچ های پا تاروی سینه پا ورم کرد،دکترگفت کلیه شما نمیتواند آب رادفع کند،چون ازبی اطلاعی دکترمشکوک شده بودم،نزد دکتری که متخصص کلیه وفشارخون است،مراجعه کردم،سوال ایشان این بود: ازچه داروئی استفاده میکردی،نام همان دارو گفتم،گفت: این دارو حداکثرتا ۳ ماه بیشترتجویزنمیشود،حالابرای تخلیه آبها دوا میدهم وبعد شما روزی یک قرص والساکور۸۰ ملیلی بخورید،تابحال همین کارادامه داده ام،تا چندی خوب بودم،متاسفانه غذای نمک دارشروغ کردم،با دستگاه فشارخون الکترونیکی روزی ۲ بارآزمایش میکنم، گاهی که قرض همراه با قرص کلونازپام که مدت ۲۵ ساله مصرف میکنم،فشاربه نرمال میرسد،سعی کرده ام غذای نمک دارنخورم،چون من وهمسرم هردو فشارخون وناراحتیهای دیگری داریم،آنکه غذا درست میکند،فعلا”نمک غذا را کم کرده،درد قفسه سینه ندارم،ولی بعلت ناراحتی ناشی ازعمل جراحی ۲ چشم،شبیکیه معیوب شده،دو دید شده ام،زمین خورده ام،آسیب زیاد،،یک مهره ستون فقرات شکسته،ناگزیربا عصا وبا احتیاط راه میروم،غرض اززحمت،شنیده شده،قرصی بهمین نام ازکشورچین به ایران وسایرکشورها صادرشده،که چون من از والساکور۸۰ میلی ایرانی استفاده میکنم،خواهشم این است،آیابضرورت گاهی نیمی ویا یک ۸۰ میلی اضافی نیزمصرف میکنم،آیا بعیراز،این قرض والساکور۸۰ داروی دیگری هست،که بهترازاین باشد،ویاهمین را ادامه دهم: با احترام، پوزش ازتصویل کلام

    Your email address will not be published.

    Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

    دوکتور فریبا هندسی متخصصی قلب وعروق وفشاری خوون یه که له و دوکتورانه ی متخصصی قلب وشارزا له بواری کنترولی ناخوشی گه لی قلبیه که به انژویووگرافی له ریگای دست و زوربه ی له ناخوشان بوی درمان ئه اکره وه له کلینیککفشاری خوون وکلنیک واریس باشترین درمان گه ل و کنترول گه ل بو تواوی ناخوشه کان پیش نیار ادادت وچوون یه که له و اعضای انجمنی قلب ووجراحان ئیرانه به خوندوه ومطالعه ی وتحقیق له بواری ناخوشی گه لی عروقی ،زور زانایانه و به قووت ته که بو درمان واریسی پا کمنتروولی فشاری خوون ‌وهروهاانژیو گرافی وعمه لیاتی باز کردن ره گ گه لی قلبوعروق نمونه گه لی زور درجه یه کی له ناسنامه ی کاری خوی به ده ست هیناوه

    – عضو جمعية القلب الأمريكية

    – مؤسس أول عيادة متخصصة لضغط الدم

    – عضو في لجنة حالة السكتة الدماغية

    – عضو في جمعية أمراض القلب والقلب الإيرانية

    – مجلس القلب والأوعية الدموية من جامعة طهران

    – مساهم في مستشفى بارسيان ومستشفى عرفان في طهران

    – عضو انجمن قلب امريكا

    – موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

    – عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    – عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

    – بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

    – سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

    – Member of American Heart Association

    – Founder of the first specialized blood pressure clinic

    – Member of the Committee on the State of Stroke

    – Member of Iranian Heart and Heart Diseases Society

    – Cardiovascular Board of the University of Tehran

    – Shareholder of Parsian Hospital and Erfan Hospital in Tehran

    Recent Posts

    واریس در بارداری چیست و درمان آن چگونه است؟

    فشار خون پایین چند است؟

    مراقبت های بعد از درمان واریس پا

    مزایا و خطرات آنژیوگرافی

    دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

    دكتور فریبا هندسی أمراض القلب الهندسي عضو جمعية القلب الأمريكية مؤسس أول عيادة لضغط الدم عضو في اللجنة الوطنية لتسجيل السكتة الدماغية

    Dr. Fariba Hendesi Cardiologist | Member of American Heart Association | Founder of First Clinic of Blood Pressure Member of the National Committee for Stroke Registration

    آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب شنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ دوشنبه: ۱۰:۳۰ الی ۲۰ چهارشنبه : ۱۴ الی ۲۰ اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها ۱۱:۰۰ الی ۱۷:۰۰

    العنوان: strong> رقم 81 ، شارع 17 ، شارع رياضي بخشايش ، منطقة سعادت آباد ، طهران ، إيران الاتصال بالهواتف strong> ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٩٤ – ۰۰۹۸۲۱٢٢١٣٧١٣٣ – ۰۰۹۸۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ دكتور فریبا هندسی في ساعات العمل السبت ۱۷ الی ۲۰ الاثنين: ۱۷ الی ۲۰ الأربعاء: ۱۷ الی ۲۰

    Address: strong> No. 81, 17th Street, Riazi Bakhshayesh Street, Sa’adat Abad area, Tehran, Iran Call phones strong> 22137194 – 22137133 – 09358916376   Dr. Fariba Hendesi at the office hours strong> Saturday 17 to 20 Monday: 17-20 Wednesday: 17-20

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    مطالب اخیر

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    المشاركات الأخيرة

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Latest Post

    داروی لوزارتان | از نحوه ی مصرف تا عوارض

    احتمال مرگ در آنژیوگرافی

    کبودی یا هماتوم بعد از آنژیوگرافی

    زخم واریس پا از پیشگیری تا درمان

    Welcome, Login to your account.

    Recover your password.

    A password will be e-mailed to you.

    در واقع همه افراد فشار خون دارند! خون برای گردش موثر در عروق بدن از نیرو و فشاری برخوردار است که آن را به نقاط مختلف بدن می رساند. این افزایش فشار خون است که بیماری تلقی می شود.دلیل فشار خون چیست

     

    افزایش فشار خون می تواند اعضای مختلفی از جمله قلب، عروق خونی ، کلیه ها و مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

     

    میزانی از فشار خون که بالا در نظر گرفته می شود در منابع مختلف متفاوت است ولی معمولاً به فشار خون بیشتر از۹۰/۱۴۰میلیمتر جیوه افزایش فشار خون اطلاق می شود. به فشار خون افزایش یافته گاهی قاتل خاموش گفته می شود چون اگرچه معمولاً بی علامت است ولی می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

     

     

    فشار خون بالا در چه کسانی دیده می شود؟

     

    فشار خون بالا خصوصاً در افراد مسن بسیار شایع است.تقریباً در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می برند. در بیماران جوانتر در مردان شایعتر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می یابد.

     


    علت ایجاد فشار خون بالا چیست؟

     

    علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است . در بیشتر موارد افزایش مقاومت محیطی عروق مسئول افزایش فشار خون است که خود علل متفاوتی دارد.

     

     

    عوامل مستعد کننده چیستند؟

     

    بیشتر مردم (نزدیک به نود و پنج درصد آنها) از نوعی افزایش فشار خون رنج می برند که علت مشخصی برای آن یافت نشده است. به این فرم، افزایش فشار خون اولیه گفته می شود.

     

     

    عوامل زیر در بروز این نوع افزایش فشار خون موثر هستند:

     

    سن : در مطالعات مختلف نشان داده شده است که سیر پیشرونده افزایش فشار خون با افزایش سن ارتباط دارد.

     

    ژنتیک : به خوبی اثبات شده است که عوامل ژنتیکی که به ارث می رسند با افزایش فشار خون ارتباط دارند.دلیل فشار خون چیست

     

    نژاد : سفید پوستان ونژاد هندواروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

     

    عوامل محیطی : مانند چاقی، الکل، نمک زیاد و استرس نیز موثر هستند.

     

    پنج درصد باقی مانده مبتلایان به فشار خون افزایش یافته علت مشخصی برای بیماری خود دارند. به این نوع، افزایش فشار خون ثانویه گفته می شود.

     

     

    عوامل زیر در بروز این نوع افزایش فشار خون موثر هستند:

     

  • سامانه نوبت گیری بیمارستان رسول اکرم رشت
  • بیماری کلیوی : به دلیل احتباس آب و نمک در بدن موجب بالا رفتن فشار خون می شود. این افزایش، خود می تواند باعث ایجاد بیماری کلیوی شود و یا آن را بدتر کند.

     

    بیماریهای غدد درون ریز : (مانند سندرم کوشینگ، هایپرپلازی آدرنال و فئوکرومو سایتوما).

     

    داروها و سموم : افزایش فشار خون می تواند عارضه جانبی استروئیدها، الکل، کوکائین، سیکلوسپورین و اریتروپوئیتین باشد. مصرف مواد حاوی تیروزین مانند برخی از پنیرها در افرادی که از داروهای ضد افسردگی خاصی استفاده می کنند ممکن است منجر به حمله افزایش فشار خون در این افراد شود. خطر افزایش فشار خون در زنانی که از قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند، بیشتر است.

     

    اشکال در سیستم عصبی خودکار و یا سیستم هورمونی کلیه ( رنین آنژیوتانسین ).

     

     

    [فشار خون چیست ؟]

    دلیل فشار خون چیست

     

     

    مقاومت به انسولین

     

    فشار بالا در اوایل بارداری ممکن است نشان دهنده افزایش فشار خون اولیه باشد. فشار خون بالا در نیمه دوم حاملگی پره اکلامپسی نامیده می شود که معمولاً اگر کنترل شود، پس از زایمان از بین می رود و مشکل جدی ایجاد نمی کند.

     

     

    چرا باید فشار خون بالا را کنترل کرد؟

     

    فشار خون بالا یک عامل خطر مهم در ایجاد نارسایی قلبی است. همچنین می تواند موجب نارسایی کلیه، مشکلات عروق محیطی، تخریب عروق شبکیه چشم، سکته مغزی و حمله قلبی شود به همین دلیل پیشگیری و درمان آن بسیار مهم است.

     

    اگر میزان فشار خون به سرعت بالا رفته و به حدود ۱۳/۲۰۰ برسد به آن فشار خون بدخیم گفته می شود که آسیب زیادی ایجاد می کند و موجب مرگ و میر می شود.

     

     

    فشار خون بالا چگونه تشخیص داده می شود؟

     

    میزان فشار خون : فشار خون در چند نوبت و در شرایط استاندارد اندازه گیری می شود.

     

    عکس قفسه سینه : ممکن است علائم نارسایی قلبی و بزرگ شدن قلب را نشان دهد.

     

    نوار قلب : ممکن است بزرگی بطن چپ یا کم خونی موضعی (ایسکمی) را نشان دهد.

     

    آزمایش خون : اوره و الکترولیتها برای بررسی عملکرد کلیه و همچنین چربی و قند خون.

     

    آزمایش ادرار : برای یافتن بیماری کلیوی.

     


    فشار خون بالا چگونه درمان می شود؟

     

    هدف از درمان رساندن فشار خون به کمتر از۹۰/۱۴۰ در افراد معمولی و کمتر از۸۵/۱۳۰ در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت است. با این هدف که در دراز مدت خطر عوارض وخیمی که گفته شد کاهش پیدا کند.

     

     

    برای کمک به کاهش عوارض بهتر است:

     

    *سیگار ترک شود تا آسیب عروقی کمتر گردد.

     

    * کاهش وزن با رژیم غذایی و یا ورزش.

     

    * کاهش مصرف نمک و اجتناب از مصرف غذاهایی که شور تهیه می شوند.

     

    *افزایش فعالیت بدنی و ورزش منظم.

     

    *کاستن از استرس.

     

    برای کنترل فشار خون پزشک ممکن است داروهای مختلفی تجویز کند که مکانیسمهای متفاوتی دارند. معمولاً یک نوع دارو همراه تغییر شیوه زندگی به صورتی که گفته شد به کار می رود. اگر به اندازه کافی موثر نباشد داروهای دیگری اضافه می شوند. انتخاب دارو به عوامل متعددی از جمله شرایط جسمانی فرد بستگی دارد.

    کلید واژه ها:
    فشار خون بیماری های شایع بیماری های قلبی و عروقی

    نشانی:

    اراک،میدان حضرت ولیعصر (عج)، مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر (عج)

    پست الکترونیکی:

    pr_valieasr@arakmu.ac.ir

    تلفن:

    086-32222003-8

    دورنگار:

    086-32231283

    کد پستی:

    3814957558

    صندوق پستی:

    411373671857

    ساعات کاری:

    به صورت تمام وقت


    کانال بیمارستان در فضای مجازی arak_valiasr_hospital@

    مجله سلامت دکترتو

    تنظیم و ترجمه: نرجس خبازی

    فشار خون بالا بیماری شایعی است که در آن فشار بالای خون در مقابل دیواره‌ی عروقی که خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند، در طولانی مدت باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی می‌شود. فشار خون به مقدار خونی که قلب پمپ می‌کند و مقدار مقاومت شریان‌ها در برابر جریان خون بستگی دارد. هرچه قلب بیشتر کار کند و خون بیشتری پمپ کند و شریان‌ها باریک تر باشند، فشار خون بالاتر می‌رود. فشار خون با دو عدد گزارش می‌شود: فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) برابر است با فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب منقبض می‌شود. فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) برابر است با فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب شل می‌شود.

    فشار خون بالا، بیماری شایعی است که در آن فشار بالای خون در مقابل دیواره‌ی عروقی که خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند، در طولانی مدت باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی می‌شود.

    در مورد فشار خون طبیعی و دسته بندی‌های فشار خون بالا، در قسمت‌های پایین تر بحث خواهیم کرد.دلیل فشار خون چیست

    حدود ۸۵ میلیون نفر در ایالات متحده و ۱۷/۵ میلیون نفر در ایران، فشار خون بالا دارند. یکی از جنبه‌های خطرناک فشار خون بالا این است که ممکن است فرد از بیماری خود اطلاع نداشته باشد، در واقع تقریبا یک سوم افراد مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع ندارند. تنها راه آگاهی از فشار خون بالا از طریق معاینات منظم است. فشار خون بالای کنترل نشده باعث افزایش آسیب به قلب و عروق و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود. فشار خون بالا در دراز مدت می‌تواند باعث تشکیل پلاک خونی در اثر باریک شدن رگ‌های خونی و در نتیجه تصلب شرایین می‌شود، در این حالت قلب برای پمپ خون باید سخت تر کار کند و در نتیجه فشار خون بدتر می‌شود. فشار خون می‌تواند در هر فرد در طول روز بسته به شرایط متفاوت باشد. عواملی مانند استرس، اضطراب، غذا خوردن (مصرف کافئین یا نمک)، سیگار کشیدن یا عدم ورزش باعث افزایش فشار خون می‌شود. تغییر شیوه‌ی زندگی بهترین راه برای کنترل فشار خون بالا است.

    فشار بیش از حد بر روی دیواره‌ی شریان‌ها ناشی از فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی و اندام‌های بدن آسیب برساند. فشار خون بالای کنترل نشده، می‌تواند به عوارض زیر منجر شود:

    فشار خون بالا ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد حتی اگر میزان فشار خون به سطح خطرناکی برسد، به همین دلیل فشار خون بالا را به عنوان “قاتل خاموش” می‌شناسند، این موضوع چک منظم فشار خون را بسیار حیاتی می‌سازد. بعضی افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است سردرد، تنگی نفس یا خونریزی بینی را تجربه کنند اما این علایم و نشانه‌ها اختصاصی نیستند و تا زمانی که فشار خون بالا به میزان تهدید کننده یا شدید نرسیده باشد معمولا اتفاق نمی‌افتند. فشار خون بالا معمولا با علایمی می‌شود که در زیر ذکر شده، مثل:

    پرفشاری خون تحت تاثیر چندین مورد مختلف است، به این معنی که عوامل و ریسک فاکتور‌های متعددی وجود دارند که با اثرات متفاوتی باعث فشار خون بالا می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد:

    در اکثر بزرگسالان علت مشخصی برای فشار خون بالا وجود ندارد، که فشار خون اولیه یا ضروری نامیده می‌شود و در طول سال‌ها به تدریج پیشرفت می‌کند.

    اگر فشار خون بالا به عنوان نتیجه‌ای از بیماری زمینه‌ای دیگری رخ دهد، آن را فشار خون ثانویه می‌نامند. فشار خون اولیه تحت تاثیر علل متعددی از جمله افزایش حجم پلاسمای خون، فعالیت هورمون‌هایی که حجم و فشار خون را تنظیم می‌کنند، عوامل محیطی مانند استرس و عدم ورزش، می‌باشد. بیماری‌ها و داروهای مختلفی می‌توانند منجر به پرفشاری خون ثانویه شوند، از جمله:

    فشار خون توسط دستگاه فشار خون (اسپیگمومونومتر) اندازه گیری می‌شود. دستگاه فشار خون شامل یک پمپ هوا، یک فشار سنج و یک کاف لاستیکی است. این دستگاه، فشار خون را با واحد میلی متر جیوه (mmHg) اندازه گیری می‌کند. کاف دستگاه فشارسنج در بالای بازو قرار می‌گیرد و با فشار دادن پمپ هوا باد می‌شود و جریان خون را در سرخرگ اصلی بازو مسدود می‌کند. بازو باید در کنار بدن و در سطح قلب قرار داده شود و فشار کاف به تدریج آزاد شود تا کاف به آرامی از هوا خالی شود. همانطور که فشار کاهش می‌یابد، پزشک با استفاده از گوشی پزشکی که بر روی شریان جلوی آرنج قرار داده صدای نبض را گوش می‌دهد و یا دستگاه فشارسنج الکترونیکی ضربان را حس می‌کند. فشاری که در آن پزشک (یا دستگاه) اولین صدای ضربان قلب از شریان را می‌شنود، فشار سیستولیک (عدد بالایی) است. همانطور که فشار کاف کاهش می‌یابد، در نهایت صدای ضربان قلب متوقف می‌شود، آخرین صدایی که پزشک (یا دستگاه) می‌شنود فشار دیاستولیک (عدد پایینی) است.

    برای تشخیص قطعی فشار خون بالا، باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. فشار خون در حداقل دو ویزیت متفاوت، در ساعات مختلف روز اندازه‌گیری می‌شود. به این دلیل که فشار خون معمولا در طول روز متغیر است و ممکن است در طی مراجعه به پزشک افزایش یابد (فشار خون روپوش سفید). اگر فشار خون به طور مداوم بیش از ۱۳۴/۸۰ باشد، پزشک برای درمان فشار خون بالا درمان‌هایی را شروع خواهد کرد و ممکن است آزمایش‌های دیگری مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون، آزمایش کلسترول و الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام جهت بررسی بیشتر درخواست کند. در نظر داشته باشید که هر دو عدد اندازه گیری شده در فشار خون، مهم هستند. اما بعد از ۵۰ سالگی، فشار سیستولیک مهم تر است. براساس تعریف آکادمی قلب و عروق آمریکا دسته بندی‌های فشار خون به شرح زیر است:

    فشار خون طبیعی: فشار خون طبیعی پایین تر از ۱۲۰/۸۰ mmHg است.

    فشار خون افزایش یافته: هنگامی که فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ mmHg و فشار دیاستولیک کمتر از ۸۰ mmHg باشد. فشار خون افزایش یافته می‌تواند در طول زمان بدتر شود، مگر اینکه اقداماتی برای کنترل فشار خون انجام شود.

    مرحله‌ی ۱ فشار خون بالا: هنگامی که فشار سیستولیک از ۱۳۰ تا ۱۳۹ mmHg و فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ mmHg باشد.

    مرحله‌ی ۲ فشار خون بالا: هنگامی که فشار سیستولیک ۱۴۰ mmHg یا بالاتر و فشار دیاستولیک ۹۰ mmHg یا بالاتر باشد.

    فشار خون بالای سیستولیک: نوع رایج فشار خون است که در افراد با سن بیشتر از ۶۵ سال دیده می‌شود. در این بیماری فشار دیاستولیک طبیعی است (کمتر از ۸۰ mmHg) ولی فشار سیستولیک بالا است (بیشتر یا مساوی ۱۳۰ mmHg).

    اگر هنگام اندازه گیری فشار خون، دارای فشار خون بحرانی باشید، ۲ یا ۳ دقیقه صبر کنید و سپس تست را دوباره تکرار کنید. اگر در تکرار اندازه گیری فشار خون، عدد گزارش شده یکسان یا بالاتر باشد، این وضعیت یک اورژانس پزشکی است و باید به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید.

    فشار خون تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود، بنابراین برای آن درمان‌های مختلفی وجود دارد. هدف از درمان فشار خون بالا، حفظ فشار خون کمتر از ۱۳۴/۸۰ است. درمان فشار خون بالا شامل موارد زیر است:

    توجه داشته باشید که این مقاله تنها در راستای افزایش اطلاعات شما می‌باشد و هر گونه درمان و استفاده‌ی دارویی تحت صلاحدید و تجویز پزشک امکان پذیر است.

    انواع مختلفی از داروهای فشار خون وجود دارد که با توجه به شرایط بیمار، پزشک مناسب ترین آن‌ها را تجویز خواهد کرد. داروهایی مانند:

    منابع: mayoclinic ، webMD ، medicalnewstoday ، midicinenet، ISNA

    با بهترین پزشکان از راه دور مشاوره کنید

    وب سایت

    اطلاعات من را در مرورگم جهت ثبت دیدگاه های دیگر ذخیره کن

    دلیل فشار خون چیست

    کلیه‌ی حقوق این وبسایت متعلق به شرکت فن‌آوری اطلاعات نوین آسان تِک مانا است.

     فشار خون، مقدار نیرویی است که در برابر دیواره های شریان ها اعمال می شود زیرا خون از طریق آنها جریان می یابد ،  به گفته انجمن قلب امریکا (AHA)در ایالات متحده حدود 85 میلیون نفر فشار خون بالا دارند که از هر سه نفر آنها یک نفر بالای 20 سال است.

     موسسه ملی بهداشتNIH تخمین می زنند که حدود دو سوم افراد بالای 65 سال در ایالات متحده دارای فشار خون بالا هستنداگر بدون درمان و کنترل نشدن باقی بماند می تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. مانند:نارسایی قلبی، از دست دادن بینایی، سکته مغزی و بیماری کلیوی.

    قلب عضوی است که خون را در اطراف بدن پمپاژ می کند ، خونی که دارای سطح پایینی از اکسیژن می باشد به سمت ریه ها جابجا و پمپاژ می کنند و اکسیژن آن را تأمین می کند سپس خون غنی از اکسیژن به وسیله قلب در اطراف بدن به منظور تأمین عضلات و سلولهای ما تزریق می شود و پمپاژ خون فشار را ایجاد میکند ، اگر یک فرد فشار خون بالا داشته باشد به این معنی است که دیواره های شریانی به طور ثابت تحت فشار زیادی هستند.

    1- سن؛

    دلیل فشار خون چیست

    هر چه سن شما بالاتر باشد خطر ابتلا به فشارخون بیشتر است.

    2 ،تاریخ خانوادگی (وراثت)

    اگر شما در افراد خانواده نزدیک، پرفشاری خون دارید احتمال وجود آن به میزان قابل توجهی در شما بیشتر است.

    3-دما:

    یک مطالعه که درآن 8801 شرکت کننده بالای 65 سال حضور داشتند و تحت نظارت بودند، دریافتند که مقادیر فشار خون سیستولیک ودیاستولیک در طول سال های مختلف و توزیع دمای هوای فصلی متفاوت است.

    که وقتی هوا گرم تر است فشار خون پایین می آید وقتی هوا سردتر است فشار خون بالا می آید.

    4-زمینه قومی:

    شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به سرخجه آفریقایی یا جنوب آسیا در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند در مقایسه با افرادی که عمدتاً قفقاز یا آمریکایی های آمریکایی(بومیان آمریکا) هستند.

    5 – چاقی و اضافه وزن؛

    این افراد نسبت به کسانی که وزن طبیعی دارند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار میگیرند.

    6 – برخی از جنبه های جنسیتی

    به طور کلی فشار خون بالا در مردان بالغ بیشتر از زنان بالغ است که با این حال پس از 60 سالگی هر دو جنس به طور مساوی نسبت به این بیماری حساس هستند.

    7 – فیزیکی

    عدم فعالیت، فقدان ورزش و همچنین داشتن یک زندگی بی حرکت وبی تحرک باعث افزایش فشار خون میشود.

    8- سیگار کشیدن

    سیگار کشیدن باعث عروق خونی و منجر به فشار خون بالا می شود. سیگار همچنین مقدار اکسیژن خون را کاهش می دهد بنابراین ضربان قلب برای جبران این کاهش افزایش می یابد در نتیجه فشار خون بالا می رود.

    9 – مصرف الکل

    به گفته محققان افرادی که به صورت مرتب الکل مصرف می کنند فشار خون سیستولیک بالاتری نسبت به مابقی افراد دارند.

    10 – مصرف زیاد نمک

    طبق گزارشات محققان جوامعی که مردم آن کمتر نمک می خورند فشار خون پایین تری نسبت به کسانی دارند که نمک زیادی استفاده می کنند.

    بسیاری از متخصصان سلامت می گویند که رژیم غذایی با چربی بالا باعث افزایش فشار خون میشود.

    با این حال اکثر متخصصین تغذیه بر این نکته تاکید دارند که مشکل ،خود چربی نیست. مشکل نوع چربی میباشددلیل فشار خون چیست

    چربی های گیاهی مانند آووکادو آجیل روغن زیتون روغن امگا برای شما مفید هستند.

    اما چربی های اشباع شده که در غذاهای حیوانی و همچنین چربی های ترانس رایج هستند برای شما بد است.

    11- استرس ذهنی

    مطالعات مختلف شواهد قانع کننده ای را ارائه داده اند، مبنی بر اینکه استرس ذهنی به ویژه در طولانی مدت تاثیر جدی بر میزان فشارخون می گذارد.

    12 – دیابت

    افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا به علت قند خون بالا هستند.

    و همچنین احتمال بروز اضافه وزن و چاقی بیماری های قلبی عروقی نیز در آنها وجود دارد.

    13 – پسوریازیس

    با مطالعه ای که برروی 78000 زن به مدت 14 سال انجام شد دریافتند که داشتن پسوریازیس به علت افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت مرتبط است این یک وضعیت سیستم ایمنی است که بر روی پوست ظاهر می شود و به صورت ضخیم در می آید.

  • انواع مدل های روتختی تاچ ترکیه
  • 14 – بارداری

    زنان باردار خطر ابتلا به فشار خون بیشتری دارند این شایع ترین مشکل پزشکی است که در دوران بارداری رخ میدهد و دو تا سه درصد از همه حاملگی ها را پیچیده می کند.

    اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا علائم را تجربه نمی کنند به همین دلیل اغلب به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

    با این حال هنگامی که فشار خون به 110 تا 180 میلیمتر جیوه برسد یک فوریت پزشکی شناخته می شود که به عنوان یک بحران شناخته می شود.

    در این مرحله علائم را نشان خواهد داد:

    سیر :اگر مزه سیر برای شما خیلی قوی باشد، مکمل های سیر نیز موجود هستند. اگر نمی توانید کل بوته سیررا بخورید، یک تکه سیر را در دهان خود نگه دارید و سعی کنید آن را 15 دقیقه بمکید.همچنین می توانید 1تا 2 حبه سیر را خرد کنید، آن را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید.یک روش دیگر آن است که تکه های خرد شده را بردارید، آن را روی یک تکه میوه بگذارید با عسل بپوشانید.

    هویج :روزانه 1 تا 3 لیوان آب بنوشید. مطمئن شوید میوه ارگانیک خریده اید و هیچ شکری اضافه نکنید.

    دلیل فشار خون چیست

    گوجه :یک فنجان گوجه فرنگی تازه، سس گوجه فرنگی و یا آب میوه ترکیبی را هر روز بخورید. اگر طعم گوجه فرنگی را دوست ندارید، از مکمل های لیکوپن استفاده کنید. از سس گوجه فرنگی تجاری پرهیز کنید چون حاوی سطوح بالایی از سدیم است.

    کرفس :کرفس خرد شده را در چایی، غذا و یا آب کرفس تازه بریزید و 3 بار در روز بنوشید.

    انار:دانه انار را به سالاد اضافه کنید و یا آب آن را بگیرید.

    چغندر و تربچه :آب چغندر یا تربچه بهترین نوع سبزیجات هستند که فشار خون را کاهش می دهند. روزانه یک لیوان آب از آن را بنوشید. 

    کنجد:یک اونس کنجد یا روغن کنجد را روزانه، حداقل 2 ماه به غذاهای خود اضافه کنید 

    تاثیر کنجد بر روی درمان فشارخون بالا

    زنجبیل :زنجبیل تازه را به اسموتی و آب میوه اضافه و سعی کنید زنجبیل را در غذای روزانه خود بگنجانید .

    آب نارگیل :8 اونس آب نارگیل ارگانیک را 1 تا 3 بار در روز بنوشید. تاثیرات بر پایه وزن هستند، بنابراین اگرچاق هستید، آب نارگیل بیشتر بنوشید ( 3 بار در روز )

    فلفل قرمز :یک قاشق چای خوری فلفل قرمز روزانه مصرف کنید. اگر طعم آن برای شما بسیار تند است، می توانید مکمل فلفل را مصرف کنید.

    شکلات تیره :مطمئن شوید شکلات یا پودر کاکائو حداقل 50 تا 80 درصد از کاکائو را تشکیل می دهد تا از مزایای بهره مند شوید. فقط به خاطر داشته باشید هر چه مقدار کاکائو بیشتر باشد مغزی تر است.

    هل :یک قاشق چای خوری از پودر هل را با عسل ارگانیک خام در یک فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید. دو بار در روز بنوشید.

    چای ختمی :ختمی های خشک را در یک فنجان آب تصفیه شده داغ بریزید . عسل ارگانیک خام و لیمو را به سلیقه اضافه کنید

    زالزالک :چای زالزالک را 1تا 3 بار در روز بنوشید.

    گیاه پنجه گربه : روزانه 350 میلی گرم از گیاه پنجه گربه استفاده کنید . چای با گیاه پنجه گربه جایگزین خوبی است.

    دارواش : دارواش مضر و سمی است اگر خام و فرآوری نشده باشند. قبل از گرفتن عصاره داروش با پزشک مشورت کنید تا از فشار خیلی پایین ( زیر فشار خون طبیعی ) دوری کنید.

    زردچوبه :پودر زرد چوبه را به چای مورد علاقه خود اضافه بکنید و آن را با عسل ارگانیک زنجبیل و خام مخلوط کنید. 

    امگا 3 :ماهی چرب مثل ماهی قزل آلا، شاه ماهی، قزل آلا، ، کنسرو ماهی تن و ساردین حاوی مقدار خوبی از امگا 3 است. مقدار توصیه شده از امگا 3 1000 میلی گرم است.

    ویتامین د :اگر قرار است از مکمل ها استفاده کنید مطمئن شوید د2است . ویتامین د 3شکل فعال بدن است که بدن می تواند از آن استفاده کند. مقدار توصیه شده از ویتامین در هر روز ، 2،000 واحد است.

    مصرف ویتامین d  برای کاهش فشارخون

    کوآنزیم کیو 10 :طبق گفته کلینیک مایو برای درمان فشار خون، روزانه 60 – 360 میلی گرم روزانه 8 تا 12 هفته مصرف کنید.

    اسطوخودوس فرانسوی :از روغن اسانس اسطوخودوس استفاده یا در پخت وپز روزمره استفاده کنید.

    گوش کردن به موسیقی آرام بخش :مدتی را کنار بگذارید تا آرامش خود را حفظ کنید و به برخی موسیقی یا سمفونی ها گوش دهید.

    ورزش کردن :مقدار توصیه شده برای ورزش روزانه 30 دقیقه فعالیت هوازی است.

    

    18 دلیل فشار خون بالامقدار طبیعی فشار خون 120 روی 80 میلیمتر جیوه است. مقدار بین 120 روی 80 تا 139 بر روی 89 به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. فشار خون 140 روی 90 و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالاست.دو نوع فشار خون بالا وجود دارد:1- فشار خون اصلی یا اولیه 2- فشار خون ثانویه فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و 95 درصد افراد مبتلا دچار این نوع فشار خون هستند.فشار خون ثانویه در اثر علت مشخص مثل بیماری کلیوی، تومور و قرص های ضدبارداری رخ می دهد.فشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شودعلل بروز فشار خون بالا1- کشیدن سیگار2- چاقی و اضافه وزن3- بیماری دیابت4- کم تحرکی بدن مثل نشستن طولانی پشت میز کار5- ورزش نکردن6- مصرف زیاد نمک و غذاهای شور7- مصرف کم کلسیم، پتاسیم و منیزیم در غذاها8- کمبود ویتامین D در بدن9- مصرف الکل10- استرس11- افزایش سن12- برخی داروها مثل قرص های ضدبارداری13- زمینه ارثی و ژنتیکی14- سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا15- بیماری مزمن کلیوی16- بیماری ها و یا تومور غدد فوق کلیه17- بیماری ها و یا تومور غده تیروئید18- نواقص مادرزادی موجود در رگ های خونی6 بیماری ناشی از فشار خون بالاکنترل نکردن فشار خون بالا باعث بروز عوارض زیر در بدن می شود :1- حمله یا سکته قلبیفشار خون بالا باعث سختی و افزایش ضخامت سرخرگ های خونی می شود (آترواسکلروز) که این امر باعث حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی می شود.

    دلیل فشار خون چیست

    2- آنوریسمآنوریسم‌ عبارت است از اتساع (باد کردن) یا بیرون‌زدگی دیواره یک سرخرگ در اثر ضعف دیواره سرخرگ‌.پمپ کردن خون در رگ ها علی رغم داشتن فشار خون بالا، باعث ضخیم شدن عضله قلب می شود. در نتیجه قلب به سختی خون را پمپ می کند و دچار نارسایی می شود.3- تنگ و ضعیف شدن رگ های خونی در کلیه هادر این حالت کلیه ها نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند.4- ضخیم شدن، تنگی و یا پارگی رگ های خونی در چشم هادر این حالت بینایی فرد کم می شود.5- سندرم متابولیکسندرم متابولیک یکی از اختلالات مربوط به متابولیسم بدن است که شامل افزایش اندازه دور کمر، تری گلسیرید خون بالا، کاهش کلسترول خوب یا HDL ، فشار خون بالا و افزایش هورمون انسولین است.اگر فشار خون فرد بالا باشد، احتمال ابتلا به سایر اجزای این سندرم زیاداست. هر چقدر اجزای بیشتری از این سندرم را داشته باشید، بیشتر دچار دیابت، بیماری قلبی و سکته می شوید.6- مشکل حافظه و یادگیریفشار خون بالا روی توانایی فکر کردن، یادآوری و یادگیری فرد تأثیر می گذارد.

    منبع:tebyan.net

     

    بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

    رزرو تورهای داخلی و خارجی از درگاه معتبر

    ارسال محرمانه محصولات جنسی

    چطور سیگار را ترک کنیم؟

    جدیدترین و کاربردی ترین مدلهای چرخ خیاط

    به کارگیری جدیدترین متدهای روانشناسی درمان

    برای نظافت خونه‌ دنبال نظافتچی کاربلدی؟

    راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

    تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

    فروشگاه آنلاین سوغات شهرهای مختلف ایران

    از بهترین متخصصان کودک آنلاین مشاوره بگیر

    تست شنوایی و درمان وزوز گوش

    تشخیص و درمان اختلالات جنسی

    مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

    مرکز تخصصی کاشت ابرو در کرج

    Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

    همه دیگر درباره اهمیت فشار خون می دانند و این که اگر فشار خون آن ها در کنترل نباشد دچار مشکل خواهند شد. بگذارید ادامه مطلب را با این پرسش دنبال کنیم; فشار خون چیست؟ چه چیز باعث افزایش فشار خون می شود و این افزایش چه نشانه هایی دارد؟فشار خون نیرویی است که از طرف خون به دیواره رگ ها وارد می شود. خونی که قلب آن را به داخل شریان ها پمپ می کند تا با کمک آن ها به همه نقاط بدن برسد. افزایش فشار خون که «هایپرتنشن» نیز نامیده می شود بیماری خطرناکی است زیرا باعث می شود تا قلب با فشار و سختی بیشتری کار کرده و هم چنین عاملی برای سخت شدن جداره رگ ها یا «آترواسکلروز» است. این آسیب ها در نهایت به نارسایی قلب منتهی می شود.

    فشار خون نرمال چه اندازه است؟فشار خون بر اساس مقدار و میزان خطری که برای سلامتی افراد دارد به چند دسته تقسیم می شود:1-  نرمال; کمتر از 80/120 میلیمتر جیوه2 – قبل از ابتلا به فشار خون 130-89/120-80 میلیمتر جیوه3-  فشار خون- خفیف 159-99/140-90 میلیمتر جیوه4-  فشار خون – متوسط 179-109/160-100 میلیمتر جیوه5-  فشار خون شدید 180 / 110 میلیمتر جیوه

     چه عاملی باعث به وجود آمدن فشار خون می شوند؟ دلایل قطعی افزایش فشار خون هنوز شناخته نشده اند اما بر اساس تحقیقات چندین عامل که در ادامه مطلب می آیند ممکن است که در این افزایش نقش داشته باشند; • سیگار کشیدن• داشتن اضافه وزن • نداشتن فعالیت فیزیکی• رژیم غذایی پر نمک • مصرف مشروبات الکلی• استرس و اضطراب • سن بالا • عوامل ژنتیکی• سابقه خانوادگی فشار خون بالا• بیماری کلیوی مزمن• اختلالات غدد فوق کلیوی و تیروئید علایم فشار خون کدام ها هستند؟متاسفانه در بیشتر اوقات فشار خون بالا هیچ علامت و نشانه ای از خود نشان نمی دهد. در حقیقت یک سوم از کسانی که به افزایش فشار خون مبتلا هستند از بیماری شان هیچ اطلاعی ندارند. تنها راه قطعی برای این که شما را از وضعیت فشار خونتان با خبر کند کنترل مداوم آن به وسیله پزشک است.اگر فشار خون شما به طور ناگهانی خیلی بالا برود می تواند باعث ایجاد علایمی شود که هر کدام از آن ها یک زنگ خطر جدید برای شما هستند. علایمی مانند: • سردرد شدید • سر گیجه • مشکلات بینایی • درد قفسه سینه • تنفس سخت • ضربان قلب نا منظم • وجود خون در ادرار چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون هستند؟همه انسان ها به شکل بالقوه در معرض ابتلا به این بیماری هستند، اما خطر بعضی از ما را بیشتر تهدید می کند. افرادی که بعضی از اعضای خانواده شان مبتلا به فشار خون هستند. افرادی که سیگار می کشند. زنانی که حامله هستند. زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند. افرادی که بالای 35 سال سن دارند. افرادی که اضافه وزن داشته و یا چاق هستند. افرادی که فعالیت فیزیکی ندارند. کسانی که الکل مصرف می کنند. کسانی که رژیم غذایی سرشار از نمک و چربی دارند. فشار خون چگونه تشخیص داده می شود؟پزشک شما می تواند با معاینه روتین، شما را از وجود فشار خون آگاه کند. فقط کافی است در سال حداقل یک بار از این نظر خود را بررسی کنید. قبول کنید که این کار سختی نیست. فشار خون باعث ایجاد چه مشکلاتی برای سلامتی شما می شود؟فشار خون بالا بیماری خطرناکی است که می تواند مشکلاتی جدی را برای قلب و عروق شما ایجاد کند و در صورت ادامه یافتن حتی برای سایر ارگان ها خطر ناک بوده و می تواند باعث مواردی چون:  •سکته   • نارسایی قلبی  • حمله قلبی  • نارسایی کلیهو مشکلات دید شود.  چگونه می توان فشار خون را درمان کرد؟فشار خون به طور عمده با استفاده از تغییر شیوه زندگی بیماران و سپس با استفاده از دارو درمانی بهبود می یابد. تغییر شیوه زندگی شامل موارد زیر است;  • کاهش وزن  • ترک کردن سیگار  • داشتن یک برنامه غذایی مناسب (برنامه غذایی مناسب شامل غذاهای کم چربی، کم سدیم و مصرف روزانه میوه و سبزیجات است)  • انجام ورزش های مناسب به خصوص ورزش های هوازیبعد از تغییر شیوه زندگی داروهای زیر نیز می توانند به شما در کنترل فشار خونتان کمک کنند:   مهار کننده های ACE    بلوک کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARBS)   دیورتیک ها (ادرارآور)   بتابلاکرها   مسدود کننده های کانال های کلسیمیالبته به خاطر داشته باشید که هیچ دارویی را بدون اجازه پزشک نباید مصرف کرد

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز تحقیقات اختلالات ایسکمیک می باشد.

    طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

    دلیل فشار خون چیست

    © 2020 All Rights Reserved | Ischemic Disorders Research Center

    فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

    فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود ، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد.

      فشارخون‌ به طور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالا است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.

     اندازه گیری فشار خون

    دلیل فشار خون چیست

    اصولا فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است ولی در اندازه گیری، فشار خون به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی مجزا می شود.

    فشار خون سیستولی معمولاً به فشار خونی که در سرخرگ‌های است گفته می‌شود و فشارخون دیاستولی به فشارخون ورید گفته می شود. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌ وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. فشارخون طبیعی براساس قرارداد برای فشارخون سیستولی پائین تراز 120 میلی متر جیوه و برای فشارخون دیاستولی پائین تراز 80 میلی ‌لیترجیوه است. شیوع فشارخون بالا در جوامع گوناگون متفاوت است .

    فشار خون بالا در چه کسانی دیده می شود؟

    فشار خون بالا خصوصا در افراد مسن بسیار شایع است. تقریبا در حدود یک نفر از هر چهار نفر از  فشار خون بالا رنج می برند. در بیماران جوان‌تر در مردان شایعتر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود. به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می‌یابد.

     علل ایجاد فشار خون بالا

    علل بروز این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است ولی برخی عوامل فرد را مستعد ابتلا به فشار خون می کنند از جمله:

    1- سن‌ بالای‌ 60 سال با افزایش سن احتمال بروز فشار خون افزایش می یابد

    2- چاقی و اضافه وزن

    3- سیگار کشیدن

    4- مصرف الکل

    5- رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ زیاد یا چربی‌ اشباع‌ شده‌ و عدم مصرف میوه و سبزی

    6- کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی

    7- استرس

    8- عوامل‌ ژنتیکی‌، اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشتر است.

    9- مصرف‌ قرصهای‌ ضد حاملگی ‌، استروییدها و بعضی‌ از انواع‌ داروهای‌ مهارکننده‌ اشتها

    10- پشت میزنشینی

    11- نژاد : سفید پوستان ونژاد هندواروپایی بیشتر دچار افزایش فشار خون می شوند.

    پیشگیری از بیماری فشارخون

    1- کنترل وزن ، کم کردن حتی یک کیلوگرم از وزن برای کنترل فشار خون مفید است

    2- انجام ورزش مرتب، 30 دقیقه ورزش در هر روز بهترین راه مبارزه با پرفشاری خون است

    3- کم کردن مصرف نمک و غذاهای پرچرب

    دلیل فشار خون چیست

    4- داشتن رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات ، لبنیات کم‌چرب و غذاهای حاوی پتاسیم نظیر دانه‌های سبوس‌دار و خشکبار استفاده کنید.

    5- عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی

    6- اندازه گیری فشار خون حداقل هر شش ماه یک بار

    7- زنان باردار باید مرتب برای معاینه پیش از زایمان به پایگاه های بهداشتی درمان و خانه بهداشت مراجعه کنند تا کارشناسان بهداشت بتواند به پرفشاری احتمالی خون پی ببرد و به ‌موقع کنترل کنند.

    8- در خانم هایی که قرصهای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند باید فشار خون خود را مرتب کنترل نمایند

    9- پرهیز از مصرف سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم و همچنین پرهیز از سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور.

    10- مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

    11- اجتناب از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارت‌های بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می ‌شوند، و عدم استفاده ی چند باره از روغن‌های آشپزی .

    12- استفاده از گوشت سفید به جای گوشت‌های قرمز.

    13- کنترل استرس ، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می‌ کند، استرس و عصبانیت است.

  • مدل شال بستن دخترانه بی حجاب
  • 14- استراحت به میزان کافی هر روز زیرا کار کردن بی ‌وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی فرد وارد خواهد کرد

    15- انجام ورزش‌هایی مثل پیاده ‌روی، شنا، دوچرخه سواری برای پایین آوردن فشار خون مفید هستند بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه باید ورزش کرد

     عوارض‌ فشار خون بالا

    سکته مغزی ، حمله قلبی ، نارسایی احتقانی قلب و ورم‌ ریه ، نارسایی‌ کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی از عوارض اصلی فشار خون بالا هستند.

    براساس گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، هرچه فشار خون بالاتر باشد، میزان امید به زندگی پایین تر خواهد بود.

     درمان‌

    اهداف‌ درمان‌ با توجه‌ به‌ ویژگیهای‌ هر فرد تعیین‌ خواهند شد و ممکن‌ است‌ شامل‌ کم ‌کردن‌ وزن‌ ، ترک‌ دخانیات‌ ،کنترل فشار خون‌ ‌ بصورت روزانه‌، استفاده‌ از داروهای‌ ضد فشار خون‌ تحت نظر پزشک، کاستن از استرس، برنامه‌ ورزش‌ مناسب‌ و تغییر شیوه‌ زندگی‌ برای‌ کاهش‌ استرس باشند.

    دلیل فشار خون چیست

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امیر المومنین (ع) کردکوی می باشد.

    طراحی و برنامه نویسی : بیمارستان امیرالمومنین(ع) کردکوی

    فشارخون “عبارت است از نیرویی که خون در هربار ضربان قلب بر دیواره های سرخرگ ها وارد می آورد.”

    بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند که اصطلاحا به آن «فشار خون» یا «فشار خون بالا» هم گفته می شود.علائم فشار خون،به طور معمول قابل مشاهده نیستند و ممکن است تا سال ها در بدن پدیدار نشوند و حتی بعد از پدیدار شدن این علائم به بیماری های دیگر نسبت داده شوند.برای درمان فشار خون بالا، شما میتوانید با یک سری عادات و رفتارها و مصرف دارو با مشورت پزشک سلامت خود را به دست آورید.

    در انگلستان حدود ۱۶ میلیون، یعنی بیش از۲۵% افراد و در آمریکا ۵۸.۴ میلیون نفر یعنی ۲۹% حدود بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا هستند از آنجا که فشار خون بالا اغلب با علایم همراه نیست بسیاری از افراد آن را نگران کننده نمی دانند، حال آنکه این گونه نیست. اکثر افراد نمیتوانند افزایش فشار خون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشار خون معمولا با نشانه ای همراه نیست. فشار خون بالا احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد. بنابراین با کنترل مرتب فشار خون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

    در بیماری فشار خون بالا، ممکن است شخصی که به این بیماری مبتلا شده است هیج علائمی را در بدن خود حس نکند به این دلیل برخی پزشکان آن را قاتل خاموش مینامند.با این حال بعضی از حالات بدنی انسان نماینگر مشکلی در بدن است که میتوان برخی از این علائم را به فشار خون نسبت داد، که عبارت اند از:

    علائمی دیگری نیز وجود دارند که در اندکی از بیماران این علایم بروز پیدا میکند:دلیل فشار خون چیست

    در وضعیتی که این بیماری خطرناک و بحرانی میشود علائم زیر پدیدار میشوند:

     

     

     

     

    نکته 1 : شرایطی که فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد

    فشار خون در شرایط متعدد تحت تأثیر قرار می گیرد و شاهد افزایش فشار خون و یا کاهش فشار خون می شویم که از آن جمله عبارتند از:

    نکته 2 : در موارد خاص اندازه گیری فشارخون نباید از بازو انجام شود

    اندازه گیری فشار خون با خطری همراه نیست. فقط در صورتی که برای انجام دیالیز کلیوی، با استفاده از عمل جراحی، شنت شریانی وریدی قرار داده شده است نباید از بازوی آن طرف اندازه گیری فشار خون انجام شود.

    نکته 3 : با یک بار اندازه گیری فشار خون مبتلا به پرفشاری نیستید

    بالا بودن فشار خون در یک بار اندازه گیری آن، الزاما به معنی پر فشاری خون نیست. از سوی دیگر یک بار طبیعی بودن فشار خون به معنی عدم ابتلا به پر فشاری خون نیست.

    نکته 4 : فشار خون را مرتب در منزل اندازه گیری کنید.

    در صورتی که امکان اندازه گیری مرتب فشارخون در منزل برایتان وجود دارد، ارقام به دست آمده را با ذکر تاریخ و ساعت بر روی کاغذ یادداشت کنید و چنان چه این ارقام به طور دایم از محدوده های طبیعی بالاتر یا پایین تر هستند به پزشک مراجعه نمایید.

    نکته 5 : چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

    چنانچه در زمان بالا یا پایین بودن فشارخون های اندازه گیری شده دچارعلایمی می شوید به پزشک مراجعه کنید.

    نکته 6 : علائم فشار خون بالا

    اگر چه علائم فشار خون بالا معمولا مواردی چون سردرد، گیجی، درد قفس سینه، وزوز گوش، نامنظم شدن ضربان قلب، خونریزی بینی، خستگی و مشکلات بینایی است ولی در اکثر موارد بدون علامت است.

    نکته 7 : عوامل موثر بر فشار خون

    عوامل بسیاری شامل مقدار آب و نمک موجود در بدن، وضیعت کلیه ها، سیستم عصبی یا رگهای خونی و سطوح هورمون های مختلف بدن بر فشار خون تأثیر می گذارند.

    نکته 8 : سابقه خانوادگی فشار خون بالا

    احتمال افزایش فشار خون در صورت وجود سابقه خانوادگی و فامیلی بیشتر است. داشتن فشار خون بالا در آمریکایی های آفریقایی تبار بیشتر از سفید پوست ها دیده می شود.

    نکته 9 : فشار خون بدخیم

    اگر دچار سر درد شدید شده اید فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این سردرد نشان دهنده عارضه ای خطرناک و یا نوعی فشار خون خیلی بالا، موسوم به از فشار خون بدخیم) باشد.

    نکته 10 : پرفشاری خون اولیه

    در ۹۰٪ موارد علت مشخصی برای افزایش فشار خون وجود ندارد ولی بیماری در بعضی از افراد فامیل دیده می شود. این نوع ازدیاد فشار خون، (پرفشاری اولیه خون)، نام دارد.دلیل فشار خون چیست

    نکته 11 : پرفشاری خون ثانویه

    تقریبا در ۱۰٪ موارد، بیماری های کلیه، غدد درون ریز (مثل کم کاری تیرویید) و مصرف داروها (مثل قرص های ضد بارداری) عامل ایجاد فشار خون بالا هستند. به این نوع ازدیاد فشار خون (پرفشاری ثانویه خون) گفته می شود. پرفشاری خون ثانویه، یعنی مواردی از افزایش فشار خون که علت آنها قابل شناسایی است ممکن است در موارد زیر ایجاد شود:

    برای درمان فشار خون بالا شما میتوانید با رعایت یک سری نکات در زندگی روزانه خود،سلامت بدنتان را تضمین کنید:

    اگر به نکاتی که در بالا ذکر شده اند اهمیت نمیدهید ممکن است مبتلا به فشار خون بالا شوید.پس سعی کنید برای دوری از این بیماری حتما این رفتارها را در زندگی خود پیاده سازی کنید و سلامت کلی بدن خود را به دست آورید.فشار خون بالا اگر در مراحل ابتدایی قرار داشته باشد با این اعمال میتواند کنترل و درمان شود و مشکلی را برای شما به وجود نیاورد.

    اکثر افراد نمی توانند افزایش فشارخون خود را احساس کنند زیرا بالارفتن فشارخون معمولا با نشانه ای همراه نیست. بالارفتن فشارخون احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهدو. بنابراین با کنترل مرتب فشارخون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین نمود.

    عوارض احتمالی فشار خون بالا که در صورت عدم درمان پرفشاری روی می دهند عبارتند از:

    پایین بودن فشارخون ممکن است نشانه بیماری هایی مانند نارسایی قلب، عفونت، بیماری های غدد داخلی و کم آبی بدن باشد.

    به طور کلی فشار خون بالا ، بسیار بیماری خطرناک است.این بیماری عوارض جبران ناپذیری را گاها در انسان به وجود می آورد. پس در صورت بروز علائم فشار خون بالا، شما باید به فکر درمان آن باشید و در صورت پدیدار شدن علائم در بدن خود نسبت به آن بی تفاوت نباشید. برای اطلاع از مبتلا شدن به این بیماری حتما فشار خود را روزانه چک کنید زیرا این بیماری ممکن است در خاموشی به سر برد.حتما در مورد درمان فشار خون بالا با پزشک خود مشورت کنید چون درمان خودسرانه این بیماری کاری اشتباه است.

    منابع :

  • شماره تماس بیمارستان رسول اکرم رشت
  • من جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی هستم و دوره عمومی و تخصص را در دانشگاه شیراز گذراندم، در حال حاضر نیز در شیراز مشغول طبابت و خدمت به بیماران در مطبم واقع در معالی آباد و درمانگاههای مختلف هستم. حدود 6 سال در خدمت مردم مناطق محروم کشور بودم. در زمینه های مختلف تخصصی همچون زایمان سزارین، زایمان طبیعی بدون درد در آب، مراقبت های دوران بارداری، مشاوره پیش از ازدواج، زایمان های پر خطر و یائسگی، بررسی و درمان علل نازایی، کلیه اعمال جراحی رحم و تخمدان، زیبایی اندام تناسلی بانوان، کرایو تراپی، پاپ اسمیر، مشاوره و واکسیناسیون زگیل تناسلی و بیماری های مقاربتی فعالیت دارم.

    سلام بابای من 50سالشه یهو سردرد شدید میگیره که باعث حالت تهوع میشه سرگیجه هم میگیره در یک ماه چهار بار اینطوری شده یعنی فشار خون داره پزشک هم نمی ره

    با سلام حتما فشار خون ایشان را چک کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید چون میتواند این بیماری خطرناک باشد.
    عواملی مثل اضافه وزن و سیگار کشیدن هم باعث فشار خون بالا میشوند.باید حتما تست فشار خون برای ایشان لازم انجام بگیرد.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    دلیل فشار خون چیست

    بلاگ پزشکی و سلامت کلینیک مجازی (ویکلینیک) شامل مطالب تخصصی و عمومی پزشکی، تازه های سلامت، دارو ها، متخصصین، ورزش و بهداشت

    کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

    کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

    دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

    فشار خون پایین (هیپوتانسیون) در بسیاری از مردم با علایمی همچون سرگیجه و غش همراه است. با این حال در موارد شدید، فشار خون پایین می تواند یکی از عوامل تهدید کننده زندگی باشد. علت پایین بودن فشار خون چیست؟

    در حالت طبیعی فشار خون پایین باعث ایجاد علامتی نمیشود و قاعدتا نگران کننده نیست اما اگر فشار خون شما خیلی پایین بیاید میتواند خونرسانی به مغز و سایر ارگان های حیاتی را محدود کند. چیزی که میتواند باعث عدم توانایی در ایستادن، سرگیجه یا ضعف شود.

    اگر هر کدام از علائم کم بودن فشار خون را تجربه کرده اید و نگران شده اید، پزشک خود را ببینید. تمام افراد بالغ باید فشار خون خود را حداقل هر ۵ سال یک بار چک کنند. اگر دستگاه اندازه گیری فشار خون ندارید، یا نمیدانید چگونه فشار خون خود را اندازه گیری کنید از پزشک خود بخواهید تا این کار را انجام دهد.

    فهرست مطلب

    دلیل فشار خون چیست

    اگر چه فشار خون از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با این حال تعریف فشار خون پایین عبارت است از فشار خون سیستولیک کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه (عدد بالا در فشار خون) و یا فشار خون دیاستولیک کمتر از ۶۰ میلی متر جیوه (عدد پایین).

    قلب به وسیله ی سرخرگ ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها خون را در کل بدن پمپاژ می کند. فشارخون در واقع نیرویی است که جریان خون به دیواره ی سرخرگ ها وارد میکند. فشارخون با میلی متر جیوه اندازه گیری میشود و با دو معیار ثبت می شود.

    اولین (بالا) عدد در فشار خون، این مقدار همان فشار قلبی شما را تولید می کند که پمپاژ خون از طریق شریان ها به سایر نقاط بدن را برعهده دارد.

    عدد دوم (پایین) در فشار خون، این عدد به مقدار فشار در شریان ها درست زمانی که قلب شما در حال استراحت بین هر ضربان است، اشاره می کند.

    برای مثال اگر فشار خون سیستولیک شما ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک شما ۸۰ میلی متر جیوه باشد، فشار خون شما ۱۲۰ روی ۸۰ است که معمولا به صورت ۱۲۰/۸۰ نوشته می شود. فشار خون نرمال بین ۹۰/۶۰ تا ۱۴۰/۹۰ است. اگر شما فشارخون ۱۴۰/۹۰ یا بیشتر را می خوانید شما فشار خون بالا دارید. این موضوع شما را در معرض ریسک فزاینده مهمی مانند حمله قلبی یا استروک قرار می دهد. افراد با فشارخون ۹۰/۶۰ ، فشار خون پایین دارند.

    برخی از پزشکان متخصص فشار خون تعریف فشار خون پایین را به صورت ۹ روی ۶ یا هر عددی کمتر از این مرز تعریف می کنند.

    اگر شما نشانه های افت فشارخون را بعد از حرکت های سریع و  ناگهانی دارید، فشارخون شما هنگامی که نشسته اید و بلافاصله پس از برخاستن اندازه گیری می شود. بسته به فشارخون سیستولی شما موقع نشستن، اگر فشارخون سیستولی شما موقع ایستادن ۱۵ تا ۳۰ میلی متر جیوه افت کند، شما ممکن است ارتوستاتیک هیپوتنشن داشته باشید.

    اگر شما طبق این راهنما فشارخون پایین دارید نیازی نیست نگران شوید. داشتن فشار خون پایین در شما، سلامتی شما را نشان می دهد؛چون شما را از خطرها و اثرات سو پرفشاری خون حفظ می کند.

    برخی از انواع فشار خون پایین عبارتند از:

    این افت ناگهانی فشار خون زمانی اتفاق می افتد که شما از حالت ایستاده به حالت نشسته و یا اگر در حالت ایستاده قرار دارید، به حالت دراز کشیده تغییر وضعیت دهید. معمولا، گرانش باعث می شود خون در پاها هر زمان که شما بایستید، تجمع پیدا بکند. بدن خود را با افزایش ضربان قلب و انقباض رگ های خونی، وفق می دهد در نتیجه از برگشت خون کافی به مغز شما اطمینان حاصل می شود.

    اما در افراد مبتلا به فشار خون وضعیتی، این مکانیسم جبران با شکست مواجه گردیده و فشار خون می افتد و منجر به علائم سرگیجه، سبکی سر، تاری دید و حتی غش می شود.

    افت فشار خون وضعیتی می تواند به دلایل مختلف، از جمله از دست دادن آب بدن، استراحت طولانی در بستر، بارداری، دیابت، مشکلات قلبی، سوختگی، گرمای بیش از حد، رگ های واریسی بزرگ و اختلالات عصبی خاص رخ دهد.

    شماری از داروهایی که همچنین می تواند باعث افت فشار خون وضعیتی گردد، به ویژه داروهای مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا شامل: دیورتیک ها، مسدود کننده های بتا، مسدودکننده های کانال کلسیم و آنزیم مهار کننده تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE) و همچنین داروهای ضد افسردگی و داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری پارکینسون و اختلال عملکرد در نعوظ می باشند.

    افت فشار خون وضعیتی به خصوص در افراد مسن، شایع تر است. بیش از ۲۰ درصد از افرادی که بالاتر از ۶۵ سال هستند، افت فشار خون وضعیتی را تجربه می کنند. افت فشار خون وضعیتی همچنین می تواند افراد جوان را نیز درگیر کند. در افراد سالم نیز بعد از نشستن طولانی مدت بر روی پاهای خود و یا بعد از کار برای یک زمان طولانی در یک حالت چمباتمه و سپس بطور ناگهانی ایستادن می تواند افت ناگهانی فشار خون پیش آید.

    افت فشار خون پس از صرف غذا یک افت ناگهانی در فشار خون بعد از خوردن است. این شرایط عمدتا بزرگسالان مسن تر را تحت تاثیر قرار می دهد. فقط جاذبه است که خون را در پاهایتان هنگامی که ایستاده اید، جمع می کند، در حالیکه مقدار زیادی از جریان خون در دستگاه گوارش شما بعد از غذا خوردن وارد می گردد.

    افت فشار خون پس از صرف غذا به احتمال زیاد افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا اختلالات اتونوم یا خود مختار سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون تحت تاثیر قرار می دهد. کاهش دوز داروهای فشار خون و خوردن، وعده های غذایی کم کربوهیدرات کوچک ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

    این اختلال باعث می شود که فشار خون پس از ایستادن برای مدت طولانی افت کرده و منجر به علائم و نشانه هایی مانند سرگیجه، تهوع و غش شود. افت فشار خون عصبی با واسطه بیشتر جوانان را تحت تاثیر قرار داده و به نظر می رسد که رخ داده، چرا که یک اختلال ارتباطی میان قلب و مغز محسوب می شود.

    هنگامی که شما برای مدت طولانی ایستاده اید، فشار خون شما به خاطر تجمع خون در پاهایتان می افتد. به طور معمول، بدن شما پس از آن تنظیماتی را برای عادی سازی فشار خون تان انجام می دهد. اما در افراد مبتلا به کاهش فشار خون عصبی با واسطه، در واقع سیگنال های بالابرنده فشار خون که از اعصاب بطن چپ قلب به مغز ارسال می شود، خیلی کم است. به عنوان یک نتیجه، مغز ضربان قلب را کاهش می دهد، در نتیجه فشار خون حتی بیشتر کاهش می یابد. این باعث می شود خون بیشتری در پاها جمع شده و خون کمتری به مغز برسد، و منجر به احساس سبکی سر و غش شود.

    سندرم Shy-Drager شای دراگر، یک اختلال نادر است که باعث آسیب پیش رونده به سیستم عصبی خودکار می شود و کنترل توابع غیر ارادی مانند فشار خون، ضربان قلب، تنفس و هضم را برعهده دارد.

    اگر چه این وضعیت می تواند با لرزش های عضلانی همراه باشد، حرکت آهسته، مشکلاتی با هماهنگی گفتار و بی اختیاری، مشخصه اصلی آن افت شدید فشار خون وضعیتی در ترکیب با فشار خون بسیار بالا هنگام درازکشیدن است.

    افت ناگهانی فشار خون می تواند خطرناک باشد. افت شدید فشار خون به ویژه در افرادی با خونریزی های کنترل نشده، عفونت های شدید و یا واکنش های آلرژیک، می تواند تهدید کننده زندگی باشد. نوع متوسط فشار خون پایین می تواند نه تنها باعث سرگیجه و ضعف گردد بلکه باعث غش و خطر آسیب ناشی از سقوط می شود.

    یک تغییر تنها ۲۰ میلی متر جیوه ای از ۱۱۰ سیستولیک تا ۹۰ میلی متر جیوه سیستولیک، می تواند باعث سرگیجه و غش شود؛ چرا که مغز دیگر نمی تواند یک منبع کافی از خون را دریافت کند.

    ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نسبت به افرادی که با آن سازگاری ندارند، فشار خون پایین تر و ضربان قلب آهسته تری دارند. بنابراین به طور کلی افراد غیر سیگاری و افرادی که یک رژیم غذایی سالم و وزن طبیعی دارند، دارای چنین شرایطی می باشند.

    عوارض جدی تر شوک هیپوولمیک، عوارض تهدید کننده زندگی ناشی از دست دادن آب بدن است. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که حجمم خون پایین باعث افت ناگهانی فشار خون و کاهش میزان اکسیژن و رسیدن به بافت های شما می گردد. در صورت عدم درمان، شوک شدید هیپوولمیک می تواند باعث مرگ در عرض چند دقیقه یا چند ساعت شود.

    از آنجا که سیستم گردش خون یک زن در دوران بارداری به سرعت در حال گسترش است، فشار خون به احتمال زیاد کاهش می یابد. این مورد طبیعی است و فشار خون معمولا پس از تولد فرزندتان به سطح پیش از بارداری خود بر می گردد.دلیل فشار خون چیست

    شما به علل متفاوتی مثل: ساعت خاصی در روز، سن، دما، داروهایی که استفاده می کنید، آسیب و یا بعضی بیماری ها ممکن است مبتلا به فشار خون پایین باشید.

    علل فشار خون پایین می تواند طیفی از دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن به علت اختلالات جدی پزشکی یا جراحی باشد. فشار خون پایین قابل درمان است، اما این مهم است که عامل ایجاد کننده آن را برای درمان درست، بیابید.

    اگر فشارخون شما درحالت طبیعی پایین است غیرمحتمل است که نیاز به درمان داشته باشید. اگرچه فشارخون پایین می تواند بیانگر این باشد که مقدار خون کافی در اختیار مغز یا سایر ارگان های حیاتی نیست همچنین میتواند علائمی مانند زیر ایجاد کند:

    — سرگیجه— عدم توانایی در ایستادن— ضعف کردن— تاری دید— تپش قلب— گیجی— تهوع— ضعف عمومی

    اگر شما بخشی از این علائم را تجربه کردید باید:

    – کار خود را متوقف کنید.– بنشینید یا دراز بکشید.– آب بنوشید.– با انجام این کارها بین چند ثانیه تا چند دقیقه علائم برطرف می شود

    اگر شما مکررا دچار نشانه های کم بودن فشارخون شدید باید دکتر قلب خود را ببینید تا فشارخون شما را اندازه گیری کند و برای شناسایی علت زمینه ای به شما کمک کند.

    فشارخون پایین علل زیادی دارد از انتخاب سبک زندگی گرفته تا علل زمینه ای مرتبط با وضعیت سلامتی. در بعضی موارد ممکن است صرفا نتیجه ی سالم و فعال بودن و یا زمینه ی ژنتیکی است که از والدینتان به ارث برده اید.

    در طی روز فشارخون شما بسته به کاری که انجام میدهید میتواند متفاوت باشد. استرس در کار، دمای بیرون و حتی وضعیت تغذیه ای روی فشارخون شما تاثیر میگذارد. به خاطر همین است که فشارخون شما باید در شرایط و زمان های مشابهی اندازه گیری شود. اگر فشارخون شما پایین است دکتر متخصص قلب و عروق باید تاثیرگذاری عوامل زیر را بر روی فشارخون اندازه گیری شده، بررسی کند.

    اگر شما بعد از تغییر موقعیت(مانند بلند شدن) علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، چیزی که با عنوان پوسچورال یا ارتواستاتیک شناخته می شود. این نشانه ها بیشتر از چند ثانیه طول نمیکشد تا اینکه فشارخون شما با موقعیت جدید سازگار شود. این نوع از فشارخون ممکن است با افزایش سن بیشتر شود طوریکه باعث افتادن های مکرر شود مانند چیزی که بعد از ورزش رخ می دهد.

  • طرز تهیه کیک بدون شیرو بدون فر
  • این نوع فشار خون که به آن پست پرندیال هیپوتنشن گفته می شود، در افراد مسن بیشتر رخ می دهد. مخصوصا افرادی که پر فشاری خون، پارکینسون یا دیابت ملیتوس دارند.

    بعد از غذا روده ی شما به مقدار زیادی خون نیاز دارد. اگر ضربان قلبتان افزایش پیدا نکند و نتواند مقدار خون و فشار خون را افزایش دهد، فشار خون شما افت پیدا میکند و شما دچار علائمی می شوید.

    بعضی از مردم بعد از ایستادن به مدت طولانی علائم افت فشار خون را تجربه می کنند که به عنوان مدیتد هایپوتنشن شناخته می شود. این نوع کاهش فشار خون در کودکان و بزرگسالان جوان شیوع بیشتری دارد.

    فشارخون شما در حالت نرمال هنگامی که خواب هستید، پایین تر است ولی هنگامی که شما تازه برخاسته اید، اندکی افزایش یافته و تا بعد از ظهر به بالاترین میزان خود میرسد.

    موقعی که شما ریلکس هستید، فشار خون پایین تری دارید.

    اگر در حال ورزش هستید، فشار خون شما بالاتر است؛ اما اگر به طور منظم ورزش می کنید و سالم هستید، ممکن است فشار خون شما در  حالت استراحت پایین تر باشد.

    دمای گرم ممکن است فشار خون افت کند.

    زمانی که شما تازه غذا خورده اید، خون به سمت روده ها می رود تا غذا هضم شود بنابراین فشار خون در بقیه بدن افت پیدا می کند. 

    بعضی از تحقیقات پیشنهاد میکنند که فشار خون ژنتیکی است. اگر والدین شما فشار خون پایین دارند این میتواند به شما به ارث رسیده باشد.

    هرچه شما مسن تر میشوید فشارخون شما معمولا افزایش پیدا میکند اما در سنین بالاتر ممکن است بعد از غذا فشارخون شما افت کند.دلیل فشار خون چیست

    بعضی از داروها ممکن است فشار خون شما را کاهش دهند. شامل:

    داروهایی که مسبب فشار خون پایین هستند.

    برخی از داروها ممکن است باعث کاهش فشار خون در شما شوند، از جمله:

    پزشک شما زمانی که دارویی تجویز می کند، راجع به اثرات جانبی احتمالی داروها بحث خواهد کرد و اگر شما در خطر افت فشار خون قرار داشته باشید، فشار خون شما باید با دقت مانیتور شود.

    کم آبی در اثر از دست دادن مایع یا تعریق حین ورزش کردن یا گرمای هوا و نیز اسهال و استفراغ نیز میتواند سبب کاهش فشار خون شود.

    اگر مقدار هموگلوبین یا تعداد گلبول های قرمز پایین تر از نرمال باشد ممکن است فشار خون پایین بدهد.

    بیماری قلبی یا حمله ی قلبی می تواند سبب کاهش فشار خون شود؛ چون قلب شما نمیتواند خون را در تمام بدن به خوبی پمپاژ کند.

    بیماری پارکینسون وضعیتی است که در آن اعصاب شما تحت تاثیر قرار میگیرد. زمانی که قسمتی از سیستم عصبی شما به نام سیستم اتونوم تحت تاثیر قرار بگیرد، فشار خون پایین رخ می دهد. سیستم اتونوم شما عملکردهای غیرارادی بدن مانند: عرق کردن، هضم غذا، گشاد شدن و تنگ شدن عروق را کنترل می کند. اگر مشکلی در سیستم اتونوم شما ایجاد شود، ممکن است عروق شما گشاد بماند که این موضوع علتی برای کم بودن فشار خونتان خواهد بود.

    داشتن شرایطی مانند بیماری ادیسون و دیابت ملیتوس که روی تولید هورمون های اصلی بدن شما تاثیر گذارد، می تواند فشارخون شما را کم کند.

    در  بیماری ادیسون، سیستم ایمنی به غده ی آدرنال حمله کرده و به آن اسیب می زند. غدد آدرنال بالای کلیه های شما قرار دارند و برای کنترل فشارخون و تنظیم مایع و نمک بدن هورمون ترشح می کنند. اگر غدد آدرنال شما آسیب ببیند، به علت عفونت ممکن است فشار خون شما کم شود.

    ممکن است در اثر ایستادن به مدت طولانی دچار افت فشار خون شوید که به آن هیپونتشن نورالی مدییتد گفته میشود در این حالت بدن شما به مغزتان پیام میفرستد که فشار خون شما بالاست؛ در حالی که فشارخون شما پایین است و این باعث می شود تا مغز شما شریان قلب را تحت تاثیر قرار دهد که پیرو آن فشار خون شما هم افت پیدا میکند.

     شوک سپتیک و توکسیک به علل عفونی ایجاد می شوند. باکتری به دیواره ی عروق کوچک حمله می کند و باعث می شود تا مایع درون عروق به بافت اطراف بریزد. این حالت کاهش مقدار و جریان خون و در نتیجه افت فشارخون را سبب می شود.

    ## شوک آنافبلاکتیک

    شوک آنافیلاکتیک یا شوک آنافیلاکسی به علت یک واکنش آلرژیک رخ می دهد و بدن شما مقدار زیادی ماده ی شیمایی به نام هیستامین تولید می کند که عروق را گشاد و باعث افت ناگهانی و شدید فشارخون می شود.

    شوک قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما نتواند به میزان کافی خون پمپاژ کند. در نتیجه باعث افت فشارخون می شود. این مسئله حین حمله قلبی رخ می دهد.

    ممکن است یک ناخوشی باعث افت فشارخون شود. همچنین استراحت طولانی مدت در بستر هم می تواند فشار خون پایین را سبب شود.

    شرایط تیروئیدی، مانند بیماری پاراتیروئید، نارسایی آدرنال (بیماری آدیسون)، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و در برخی موارد، دیابت می توانند آغازگر فشار خون پایین باشند.

    فشار خون پایین به سادگی با اندازه گیری فشار خون تشخیص داده می شود. برای تشخیص علت زمینه ای شما ممکن است به تست های بیشتری مانند نوارقلب یا آزمایش خون نیاز داشته باشید.

    همه ی افراد بالای ۴۰ سال و سالم باید حداقل هر ۵ سال یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنند.

    در بسیاری از موارد، فشار خون پایین جدی نیست. اگر شما به طور مداوم عدد پایینی در فشار سنج می خوانید اما احساس خوبی دارید، پزشکتان به احتمال زیاد در طول معاینات روتین شما را بررسی خواهد کرد.

    حتی سرگیجه های گاه به گاه یا سبکی سر ممکن است یک مشکل نسبتا کوچک در نتیجه از دست دادن آب بدن باشد برای مثال: ناشی از بیش از حد قرار گرفتن در مقابل نور خورشید و یا رفتن درون یک وان آب داغ

    با این حال اگر به طور مداوم هر علامت یا نشانه ای از افت فشار خون دارید، به پزشک خود مراجعه کنید چرا که فشار خون پایین گاهی می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.

    فشار خون پایین که هم می تواند علائم و نشانه ای ایجاد نکرده و یا فقط باعث علائم خفیفی شود، مانند دوره های خفیفی از سرگیجه در حالت ایستاده، به ندرت نیاز به درمان دارند.

    اگر شما دارای علائم می باشید، مناسب ترین درمان بستگی به علت زمینه ای دارد، و پزشکان معمولا برای رسیدگی به مشکل اصلی به علت افت ناگهانی فشار خون مانند: کم شدن آب بدن، نارسایی قلبی، دیابت یا کم کاری تیروئید به جای درمان خود فشار خون پایین می پردازند.

    هنگامی که فشار خون پایین با دارو ایجاد می شود، درمان معمولا شامل تغییر دوز دارو یا متوقف کردن آن به طور کامل است.

    برای درمان دارویی فشار خون پایین معمولا چند دارو، به تنهایی یا همراه با هم استفاده می شوند. به عنوان مثال، فلودروکورتیزون دارویی است که اغلب برای درمان این نوع از فشار خون پایین استفاده می شود. این دارو به افزایش حجم خون شما کمک می کند که فشار خون را بالا ببرد.

    پزشکان اغلب، داروی (midodrine (Orvaten را به منظور بالا بردن فشار خون در افراد مبتلا به افت فشار خون مزمن ارتواستاتیک تجویز می کنند. این دارو با محدود کردن توانایی عروق خونی به گسترش، فشار خون شما را افزایش می دهد.

    فشار خون پایین یک نعمت الهی است و در اغلب موارد برخلاف فشار بالا که یک لحظه آن می تواند حوادث غیر قابل جبرانی را ایجاد کند، نیاز به درمان دارویی وجود ندارد. چنانچه در یک فرد، افت فشار خون به صورت مداوم و با علائمی همچون ضعف، خستگی و سرگیجه باشد، توصیه می کنیم که مصرف روزانه آب را افزایش دهد. همچنین مصرف اندکی نمک نیز می تواند علائم کمبود فشار خون را تا حدود زیادی جبران کند.

    داروی بی عارضه ای برای افزایش فشار خون در دنیا وجود ندارد. گاهی از میدودرین برای افزایش فشار خون استفاده می کنند که به دلیل عوارض آن، اعلب چنین دارویی برای بیمار توصیه نمی شود.

    بسته به علت فشار خون پایین شما، شما ممکن است قادر به برداشتن گامهای مشخصی برای کمک به کاهش و یا حتی پیشگیری از بروز علائم باشید. برخی از پیشنهادات عبارتند از:

    الکل و بی آبی می توانند در پایین آوردن فشار خون نقش داشته باشند، حتی اگر شما در حد اعتدال آن را بنوشید. از سوی دیگر، نوشیدن آب، با از دست دادن آب بدن و افزایش حجم خونی مبارزه می کند.

    اگر پزشکتان به استفاده از نمک بیشتر توصیه می کند اما شما مقدار زیاد نمک در مواد غذایی خود را دوست ندارید، سعی کنید از سس سویا طبیعی و یا اضافه کردن مخلوط سوپ خشک و سس گوجه فرنگی استفاده کنید.

    وعده های غذایی کوچک کم کربوهیدرات مصرف کنید. برای کمک به پیشگیری از افت فشار خون شدید بعد از صرف غذا، وعده های کوچک چندین بار در روز مصرف کنید و خوردن غذاهایی با کربوهیدرات بالا مانند سیب زمینی، برنج، ماکارونی و نان محدود کنید.

    پزشکتان ممکن است همچنین نوشیدن قهوه کافئین دار یا چای بعد از غذا به طور موقتی برای بالا بردن فشار خون را توصیه کند. اما از آنجا که کافئین می تواند باعث مشکلات دیگری شود، با پزشک خود قبل از نوشیدن بیشتر نوشابه های کافئین دار صحبت کنید.

    همچنین نوشیدن مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از کم آبی بدن نیز کمک می کنند، که هر دو در درمان افت فشار خون ناگهانی مهم هستند.

    قبل از بیرون آمدن از رختخواب در صبح، برای چند دقیقه تنفس عمیق انجام دهید و سپس به آرامی قبل از ایستادن، بنشینید. اگر شما بر روی تخت دراز کشیده اید ابتدا مقداری سر خود را بالا ببرید که این می تواند برای مبارزه با اثرات گرانشی به شما کمک کند.

    اگر علائم شما در حالی که ایستاده اید شروع شد، ران خود را به حالت قیچی قرار دهید، و یا یک پای خود را بر روی یک طاقچه یا صندلی قرار دهید. این مانورهای جریان خون شما را به قلبتان بر می گردانند.


    دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون در تهران و فلوشیپ آنژیوپلاستی

    جهت آسایش و حفظ سلامتی شما بیماران عزیز از اول فروردین ماه، سیستم ویزیت آنلاین در این سایت فعال شده است. شما می توانید به جای پرسش از دکتر و یا مراجعه حضوری، به صورت تلفنی با پزشک متخصص صحبت کنید. برای این کار روی ویزیت تلفنی کلیک کنید:

    ویزیت تلفنی

    متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

    مطلب قبلی

    هشدار جدی به بیماران قلبی در سفر نوروزی

    مطلب بعدی

    دنیای تصویر یتیم شد+فیلم

    درمان افت ناگهانی فشار خون پایین | دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

    بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵ | کاربرد و عوارض داروی فشار خون

    آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

    همه چیز درباره ارتباط فشار خون بالا و اختلال نعوظ

    آدرس مطب: خیابان پاسداران، گلستان ششم ، پلاک۴۱ شماره تماس :۰۲۱-۲۲۸۷۴۸۹۹ ۰۲۱-۲۶۶۴۴۵۸۴۰۲۱-۲۶۶۴۴۶۱۵ روزهای حضور دکتر: روزهای شنبه – یکشنبه – دوشنبه – چهارشنبه ساعت 19-14

    مطالب بیشتر خوانده شده


    درمان چربی خون چیست؟


    درمان سکته قلبی خفیف

    دقیق ترین دستگاه فشار خون در سال ۹۹ کدام است؟

    فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می دهد که فشار خون تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون میزان خون عبوری از عروق خونی و میزان مقاومت آن ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می کند.

    شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهد. هرچه شریان ها باریک تر باشد، فشار خون بیشتر می شود. افزایش فشار در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

    پرفشاری خون بسیار شایع است. در واقع از آنجا که دستورالعمل ها به تازگی تغییر کرده اند، انتظار می رود که در حال حاضر حدود نیمی از بزرگسالان با این بیماری تشخیص داده شوند.

    به طور معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می شود و معمولاً بدون هیچ گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می تواند منجر به آسیب عروق خونی و اندام ها، به خصوص مغز، قلب، چشم ها و کلیه ها شود.

    تشخیص زودهنگام مهم است. خوانش منظم فشار خون می تواند به شما و پزشکتان در تشخیص زودهنگام تغییرات کمک کند. در صورت افزایش فشار خون، ممکن است پزشک برای ارزیابی اینکه آیا این مقدار بالا می‌ماند یا به سطوح نرمال باز می‌گردد، تا چند هفته فشار خون را چک کند.دلیل فشار خون چیست

    درمان پر فشاری خون شامل مصرف دارو و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

    به طور کلی فشار خون بالا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ گونه علامتی ندارند. ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد. حتی در این صورت نیز این علائم ممکن است به دلایل دیگری نسبت داده شود.

    علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

    این علائم به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا روی نمی دهد، اما انتظار برای بروز این علامت ها می تواند منجر به مرگ شود.

    بهترین راه آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا اندازه گیری منظم فشار خون است. بیشتر مطب ها در هر مراجعه فشارخون را اندازه گیری می کنند.

    در صورتی که تنها چکاپ سالانه انجام می دهید، با پزشک خود در مورد خطرات ناشی از پرفشاری خون و سایر اقداماتی که ممکن است در اندازه گیری فشار خون به شما کمک کند، صحبت کنید.

    به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری های قلبی یا فاکتورهای خطر ایجاد این بیماری را دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال چک کنید. این کار به شما و پزشک تان کمک می‌کند قبل از بروز مشکل، در جریان وقوع آن باشید.

     


     

    دو نوع پرفشاری وجود دارد و هر یک علت مجزایی دارد.

    پرفشاری اولیه، پرفشاری اساسی نیز خوانده می شود. این نوع پرفشاری با گذشت زمان و بدون هیچ گونه دلیل مشخصی رخ می دهد. بیشتر افراد به این نوع پرفشاری مبتلا هستند.

    محققان هنوز نمی دانند چه مکانیسم هایی موجب افزایش تدریجی فشار خون می شوند. مجموعه ای از عوامل ممکن است در این خصوص نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

    برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند. این امر ممکن است
    ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین به فرزندان ارث رسیده است.

    گاهی تغییر یک چیز در بدن ممکن است با بروز مشکلاتی در سراسر بدن همراه باشد.
    فشار خون بالا می تواند یکی از این مشکلات باشد. به عنوان مثال، تصور می‌شود
    تغییرات عملکرد کلیه به علت افزایش سن می تواند موجب برهم خوردن تعادل طبیعی
    نمک‌ها و مایعات در بدن شود. این تغییر ممکن است افزایش فشار خون را در پی داشته باشد.

    سبک های زندگی ناسالم مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف، می تواند با گذشت زمان بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از سبک های زندگی می تواند منجر به مشکلات وزن شود. اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

    پرفشاری ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از پرفشاری اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است در بروز پرفشاری ثانویه نقش داشته باشند عبارتند از:

    تشخیص فشار خون بالا به سادگی اندازه گرفتن فشار خون است. بیشتر مطب ها فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول چک می کنند. اگر در مراجعه بعدی فشار خون شما اندازه گیری نشد، درخواست اندازه گیری آن را مطرح کنید.

    در صورتی که فشار خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک بخواهد برای چند روز یا چند هفته، چندین بار آن را اندازه گیری کنید. به ندرت اتفاق می افتد که پس از تنها یک خوانش تشخیص فشار خون مطرح ‌شود. پزشک نیازمند مشاهده شواهد حاکی از یک مشکل پایدار است. این امر ناشی از این است که محیط شما، مانند استرس  حضور در مطب پزشک می تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد. همچنین سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند.

    در صورت بالا بودن فشار خون، احتمالاً پزشک آزمایشات بیشتری را برای رد بیماری های زمینه ای انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

    این آزمایشات می تواند به پزشک در تشخیص مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این آنها می توانند اثرات ناشی از افزایش فشار خون بر اندام ها را بررسی کنند.

    در این مدت ممکن است پزشک درمان پرفشاری را شروع کند. درمان زودهنگام ممکن است خطر آسیب پایدار را کاهش دهد.

    در رابطه با درمان بیماری فشار خون شما باید به فوق تخصص کلیه و فشار خون مراجعه کنید.

    در اندازه گیری فشار خون دو عدد ثبت می شود:

    دلیل فشار خون چیست

    این عدد، اولین عدد یا عدد بالایی است و نشان دهنده فشار شریان ها در زمان تپش قلب و پمپاژ خون است.

    این عدد، عدد دوم یا عدد پایینی است و میزان فشار شریان ها بین ضربان های قلب است.

    پنج دسته خوانش فشار خون برای بزرگسالان تعریف می کنند:

    اندازه گیری فشارخون بوسیله دستگاه (بازوبند) فشارسنج صورت می گیرد. درست بستن بازوبند برای خوانش دقیق بسیار حائز اهمیت است. قرارگیری نامناسب بازوبند ممکن است به اندازه گیری نادرست منجر شود.

    اندازه گیری فشار خون در کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر می‌خواهید فشار خون آن‌ها را بررسی کنید، از پزشک بخواهید از بازوبندهای مناسب برای کودک شما استفاده کند.

    عوامل متعددی در انتخاب بهترین روش درمانی به نفرولوژیست کمک می کنند. این عوامل شامل نوع پرفشاری و علل شناسایی شده می شوند.

    در صورت تشخیص پرفشاری اولیه توسط پرشک، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش آن کمک کند.
    اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، و یا چنین کارهایی اثرگذار نباشد، ممکن است پزشک دارو تجویز کند.

    در صورتی که مشخص شود بیماری زمینه ای دیگری عامل پرفشاری خون است، درمان بر روی این بیماری ها متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر آغاز مصرف دارویی باعث افزایش فشار خون شده است، پزشک داروهای دیگری را که این عارضه جانبی ندارند، امتحان می کند.

    گاهی اوقات، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی همچنان پابرجاست است. در چنین حالتی پزشک فوق تخصص فشار خون ممکن است برای کمک به کاهش فشار خون، در ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تجویز داروها با شما همکاری کند.

  • چگونه بهترين فوتباليست شويم
  • برنامه های درمانی پرفشار خون اغلب در حال توسعه اند. درمانی که در ابتدا مؤثر بود ممکن است با گذشت زمان اثرگذاری کمتری داشته باشد. پزشک شما برای بهتر کردن روند درمان شما به همکاری شما ادامه خواهد داد.

    بسیاری از افراد در مورد داروهای فشار خون آزمون و خطا می کنند. ممکن است لازم باشد برای رسیدن به یک، یا ترکیبی از داروهای اثرگذار، داروهای مختلفی را امتحان کنید.

    برخی از داروهای مورد استفاده در درمان پرفشاری خون عبارتند از:

    تغییرات سبک زندگی سالم می تواند در کنترل عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا کمک کننده باشد. در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی ذکر شده است.

    رژیم غذایی سالم قلب برای کمک به کاهش فشار خون بالا بسیار حایز اهمیت است؛ علاوه بر این، برای مدیریت پرفشاری تحت کنترل
    و کاهش خطرات عوارض ناشی از آن نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی می شوند.

    رژیم غذایی سالم قلب بر غذاهایی تأکید دارد که شامل موارد زیر هستند:

    دستیابی به وزن سالم مستلزم فعالیت بدنی بیشتراست. ورزش  کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن دارد، می تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
    هدف، انجام دادن 150 دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته است. این برابر 5 دوره ی 30 دقیقه ای در هفته است.

    در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم قلب و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

    ورزش راهی بسیار خوبی برای مدیریت استرس است. فعالیت های دیگر نیز می تواند باشندباشد. این فعالیت ها عبارتند از:دلیل فشار خون چیست

    همه این ها روش های کاهش استرس هستند. خواب کافی نیز می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

    اگر سیگاری هستید، سعی کنید ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت های بدن آسیب می رسانند
    و دیواره عروق خونی را سخت می کنند.

    اگر معمولاً الکل زیادی مصرف می کنید و یا به مصرف الکل اعتیاد دارید، درصدد کاهش یا ترک آن باشید.
    الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

    یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ناشی از آن، رژیم غذایی شماست. آنچه مصرف می کنید می تواند به تسکین یا رفع پرفشاری خون کمک کند.

    در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مطرح شده است.

    رژیم غذایی گیاهی راه آسانی برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس حاصل از غذاهای لبنی و گوشت است. میزان مصرف میوه، صیفی جات، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین های کم چرب سالم مانند ماهی، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

    افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند ممکن است نلازم باشد مصرف روزانه سدیم خود را بین 1.500 میلی گرم و 2300 میلی گرم در روز حفظ کنند. بیشتر اوقات بهترین راه کاهش سدیم، طبخ غذاهای تازه است. از خوردن غذاهای رستورانی یا غذاهای آماده که عموماً سدیم بسیار زیادی دارند، خودداری کنید.

    غذاها و نوشیدنی های قندی تنها کالری دارند، اما فاقد ارزش غذایی هستند. اگر چیز شیرینی می خواهید، سعی کنید میوه های تازه یا اندکی شکلات تلخ که خیلی شیرین نیستند، مصرف کنید. منابع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که مصرف منظم شکلات تلخ موجب کاهش فشار خون می شود.

    زنان مبتلا به فشار خون بالا علی رغم داشتن این شرایط می توانند نوزادان سالمی را به دنیا آورند. اما این شرایط در صورت عدم نظارت و کنترل در دوران بارداری، می تواند هم برای مادر، و هم برای کودک خطرناک باشد.

    زنان دارای فشار خون بالا مستعد بروز عوارض جانبی هستند. به عنوان مثال، زنان باردار مبتلا به پرفشاری ممکن است با کاهش عملکرد کلیه ها روبرو شوند. نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به فشار خون بالا وزن کمی دارند یا زودتر از موعد متولد می شوند.

    بعضی از خانم ها ممکن است در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شوند. مشکلات مختلفی در رابطه با فشار خون بالا می تواند ایجاد شود. این بیماری معمولاً پس از تولد نوزاد به صورت خود بخود رفع می شود. رخداد پرفشاری در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا در زندگی را افزایش دهد.

    در برخی موارد، زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی شوند. این شرایط افزایش فشار خون می تواند باعث ایجاد عوارضی درکلیه و سایر ارگان ها شود. این وضعیت می تواند منجر به افزایش سطح پروتئین در ادرار، مشکلات عملکردی کبد، ایجاد مایع در ریه ها یا مشکلات بینایی شود.

    با بدتر شدن این وضعیت، خطراتی که مادر و نوزاد را تهدید می کنند افزایش می یابند. پره اکلامپسی می تواند بروز اکلامپسی، که منجر به تشنج می شود را در پی داشته باشد. مشکلات فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از عموامل مهم مرگ مادران در ایالات متحده به شمار می آید. عوارض مربوط به نوزاد شامل وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و مرده زایی است.

    هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از پره اکلامپسی وجود ندارد و تنها راه درمان بیماری، به دنیا آوردن نوزاد است. در صورت بروز این بیماری در دوران بارداری، بعد از مشاوره با پزشک زنان، فرد از نظر بروز عوارض کاملاً تحت نظر گرفته خواهد شد.

    از آنجا که فشار خون بالا در اغلب موارد یک بیماری خاموش است، می تواند تا سال ها پیش از آنکه علائم آن آشکار شود، به بدن آسیب برساند. در صورت عدم درمان پرفشاری، بروز عوارض جدی ویا حتی کشنده محتمل است. عوارض پرفشاری شامل موارد زیر است.

    شریان های سالم انعطاف پذیر و محکم هستند. خون به طور آزادانه و بدون مانع در شریان ها و عروق سالم جریان می یابد.

    فشار خون بالا باعث می شود شریان ها منقبض و سخت شده و الاستیسیته ی آن ها کاهش یابد. این آسیب رسوب چربی های
    مواد غذایی در عروق را تسهیل کرده و جریان خون را کاهش می دهد. این آسیب می تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد
    و در نهایت حمله و سکته قلبی شود.

    فشار خون بالا باعث می شود قلب به شدت کار کند. افزایش فشار در عروق خونی عضلات قلب رابیش از آنچه در قلب سالم
    دیده می شود برای پمپ بیشتر و قوی تر تحت فشار قرار می دهد. این امر ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود.
    بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

    مغز برای داشتن عملکرد درست، به تغذیه ی خونی غنی از اکسیژن متکی است.
    فشار خون بالا می تواند تغذیه ی خونی مغز را کاهش دهد:

    فشار خون کنترل نشده ممکن است حافظه و توانایی یادگیری، به یادآوری، صحبت و استدلال را تحت تأثیر قرار دهد. درمان پرفشاری معمولاً اثرات پرفشاری کنترل نشده را رفع یا تغییر نمی دهد. با این حال، این خطر مشکلات آینده  را کاهش می دهد.

    اگر فاکتورهای خطر فشار خون بالا در شما دیده می شود، اکنون می‌توانید اقداماتی برای کاهش خطر و عوارض ناشی از آن انجام دهید.

    آرام آرام مصرف وعده های گیاهی سالم برای قلب را آغاز کنید. تصمیم بگیرید روزانه بیش از هفت وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.
    هدف بعدی اضافه کردن یک وعده دیگر در روز طی دو هفته است. پس از این دو هفته، هدف خود را اضافه کردن یک وعده دیگر قرار دهید.
    هدف رسیدن به روزانه ده وعده میوه و سبزیجات است.

    به جای اینکه در سه طرف ظرف گوشت داشته باشید، ظرفی را در نظر بگیرید که در آن از گوشت به عنوان چاشنی استفاده شود. به عبارت دیگر، به جای خوردن استیک همراه با سالاد، سالاد بزرگتری را همراه با بخش کمتری از استیک بخورید.

    سعی کنید غذاهای کم شیرین تری مانند ماست های طعم دار، غلات و جوش شیرین را در جایگزین کنید. غذاهای بسته بندی شده حاوی قند غیرضروری هستند، بنابراین حتما برچسب ها را بخوانید.

    به جای کاهش خودسرانه وزن، با پزشک فشار خون خود در مورد وزن مناسب برای شما صحبت کنید. مراکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) کاهش وزن یک تا دو پوند در هفته را توصیه می کند. این بدان معناست که روزانه 500 کالری کمتر از مصرف معمول خود مصرف کنید. سپس در مورد نوع فعالیت بدنی که می خواهید برای رسیدن به هدف انجام دهید، تصمیم بگیرید. اگر برنامه ریزی پنج بار تمرین در هفته کار سختی است، سعی کنید یک نوبت بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می دهید، انجام دهید. هنگامی که این برنامه، با برنامه شما تطابق یافت، یک نوبت دیگر اضافه کنید.

    بهترین راه برای پیشگیری از عوارض و جلوگیری از بروز مشکلات، تشخیص زودهنگام بالابودن فشار خون است. شما می توانید برای اندازه گیری فشارخون به مطب نفرولوژیست مراجعه کنید، و یا ممکن است بنا به تجویز پزشک دستگاه فشار سنج بخرید و در منزل آن را اندازه گیری کنید.

    میزان فشار خون خود را یادداشت کنید و آن را در مراجعات منظم خود همراه داشته باشید. این امر می تواند به پزشک در تشخیص هرگونه مشکل احتمالی پیش از پیشرفت آن کمک کند.

    متاسفانه فقط رو نویسی کرده اید از یک مقاله خارجی!گرد آورنده حتی یکبار متن را نخوانده که اقلا بجای استیک به غذای ایرانی بگذارد یا مثلا بجای پوند که واحد وزنی هست که ایرانی ها استفاده نمیکنند بگذارد کیلو.اداره بهداشت تاکید زیادی دارد در عدم مصرف جوش شیرین حتی در نانوائی ها!ولی نگارند تاکید در مصرف جوش شیرین دارد!؟داروهایی که میتواند در انواع فشار خون استفاده شود ران ام بردن هم کمک زیادی میکرد که اصلا نامی از دارو نبود در کل مقاله.روی هم رفته این رو نویسی من رو یاد نماینده های مجلس انداخت که متن هایی را که در صحن مجلس میخوانند هم غلط املایی خواندن دارد و هم فعل و فاعل را نمیتوانند درست ادا کنند.موفق باشید.

    اطلاعات داده شده خیلی خوب و کاربردی است. خیلی ممنون از مسئولان سایت

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

    دلیل فشار خون چیست
    دلیل فشار خون چیست
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *