دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

دوره مقدماتی php
دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری
دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

هرچند احساس درد در شکم یا کمر در دوران بارداری می تواند طبیعی باشد ولی گاهی ممکن است این علامت، نشانه ای از یک عارضه جدی باشد که برای سلامت مادر و جنین خطر داشته باشد. در این بخش بسیار مهم ار دانستنی های دوران بارداری در نمناک ، دلایل اصلی درد شکمی در دوران بارداری را بررسی خواهیم کرد و همچنین علائم هشدار دهنده ای که همه زنان باردار باید از آنها آگاه باشند.

شرایط زیر در این متن مورد بررسی قرار خواهند گرفت:

در دوران بارداری، به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و هورمونی در بدن، معمول است که زنان برخی از دردهای قسمت های شکمی و لگن را با شدت متغیر تجربه می کنند. اگرچه اغلب عوامل درد شکمی در دوران بارداری بی ضرر هستند، اما انتظار می رود که برخی از آن ها نشانه یک مشکل جدی تر باشند.

علاوه بر مشکلات ناشی از بارداری، مانند بارداری خارج از رحمی، سقط جنین یا مشکلات در رحم یا جفت، زنان باردار نیز می توانند هر گونه بیماری شکمی که در جمعیت عمومی رایج است، مانند آپاندیس، کولسیستیت، پانکراتیت، عفونت دستگاه ادراری، بیماری های گوارشی و غیره را داشته باشند.دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

به این ترتیب اگر باردار هستید، مهم است که در مورد شایع ترین علل درد شکمی در دوران بارداری آگاه شوید، تا بتوانید نشانه هایی که ممکن است مشکلات بالقوه جدی را نشان دهند را تشخیص دهید.

دوره مقدماتی php

قسمت هایی از دردهای شکمی و یا لگنی معمولاً در چند ماه اول شروع می شود و تا پایان دوره بارداری ممکن است که ادامه پیدا کند. درد شکم معمولی بارداری معمولاً متناوب است، اما در برخی موارد می تواند در طول 9 ماه بارداری به طور مرتب ظاهر شود. علل درد شکمی و نیز خصوصیات آن در دوره بارداری تغییر می کند.

تغییرات هورمونی، تغییرات در آناتومی شکمی و لگن، رشد رحمی، انقباضات رحمی، رشد جنین، و اختلالات رباط های مایع. همچنین دردهای زایمان نیز وجود دارند که طبیعی تلقی نمی شوند و این ناراحتی ناشی از عوارض بارداری است.

این انواع دردها، که ممکن است یک مشکل جدی تر را نشان دهند، باید زود تشخیص داده شوند، به طوری که زن باردار می تواند سریعاً مراقبت زایمان کند و خطرات ناشی از عوارض را به حداقل برساند.

از این به بعد، علل اصلی درد شکمی در طول بارداری را توضیح می دهیم، مطابق با سه ماه های بارداری.

در ماه های اول بارداری، درد شکمی معمولاً از طریق تغییرات هورمونی ناشی از عملکرد نرمال روده ها ایجاد می شود. گاز بیش از حد، باد کردگی و یبوست، برخی از مشکلاتی هستند که در طول سه ماهه اول، دچار گرفتگی عضلات شکم می شوند.

به طور کلی، این گرفتگی عضلات خفیف و گذرا هستند و هیچ علائم مرتبط دیگری ندارند. بنابراین، هر درد شکمی که شدید و پایدار است و یا همراه با علائم دیگر مثل خونریزی واژینال، تب شدید، تب شدید، تهوع یا استفراغ، باید توسط متخصص زایمان ارزیابی شود.

حالت تهوع و استفراغ در طول سه ماهه اول بارداری معمول وجود دارد، با این حال آن ها معمولاً با درد شکم، تب، یا اسهال مرتبط نیستند.

در طول سه ماهه اول بارداری، دو دلیل اصلی درد شکمی وجود دارد که ناشی از عوارض ناشی از بارداری است:

بارداری خارج رحمی

اگر حاملگی خارج از رحم رشد کند، برای مثال، درون لوله های فالوپ، بارداری خارج رحمی نامیده می شود. بدیهی است که صرف نظر از رحم، هیچ ساختار دیگری در بدن ما برای رشد یک جنین آماده نشده است. بنابراین چنانچه در نمناک گفته ایم مشکلات جدی می تواند زمانی ایجاد شود که جنین در خارج از رحم ایجاد شود.

علائم بارداری خارج رحمی معمولاً در هفته ششم بارداری منتشر می شود. معمول ترین آن ها عبارتند از:

این تشخیص معمولاً از طریق سونوگرافی انجام می شود که می تواند نشان دهد جنین در داخل رحم قرار ندارد.

سقط جنین:

سقط جنین هر گونه قطع طبیعی بارداری است که قبل از هفته 20 ام بارداری اتفاق می افتد. بارداری هایی که بعد از هفته بیستم به پایان می رسند، اما قبل از موعداست را زایمان زودرس می نامند. سقط جنین یکی از دلایل اصلی درد شکمی در طول سه ماهه بارداری است. اغلب سقط جنین های خود به خودی در طی 13 هفته اول بارداری رخ می دهد.

علائم و نشانه های سقط جنین شامل موارد زیر هستند:

این گرفتگی ها می توانند شبیه به دردهای قاعدگی باشد. آزمایش زنان و زایمان و سونوگرافی معمولاً برای تایید سقط جنین الزامی هستند.

1. درد بارداری عادی در طول سه ماهه دوم:

در دوازدهمین هفته بارداری، رحم به اندازه کافی رشد کرده است تا یک اندام درون شکم تبدیل شود (قبلا، تنها در ناحیه لگن قرار داشت). بنابراین علاوه بر تمام علل درد شکمی طبیعی در طول سه ماهه اول، یک زن باردار در حال حاضر شروع به تجربه درد و ناراحتی ناشی از فشردگی اندام های شکمی در رحم می کند، همراه با افزایش تدریجی در وزن که لگن باید از آن حمایت کند.

در بین علل بی ضرر درد شکمی که در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود، دو مورد از آن ها برجسته هستند:

انقباضات غیر انعقادی رحمی هستند که معمولاً از سه ماهه دوم بارداری (در برخی از زنانی که در آخر سه ماهه اول به نظر می رسند) و به عنوان “انقباضات رحمی” برای رحم آغاز می شوند. این انقباضات بی ضرر هستند و باعث ناراحتی بیشتری از درد می شوند.

انقباضات بروکستون هیکس، بدون درد، کوتاه مدت، با فواصل نامنظم و فرکانس پایین هستند و ریسک زایمان زودرس را افزایش نمی دهند. به طور کلی، تغییر موقعیت و استراحت کافی است تا آن ها ناپدید شوند. کم آبی می تواند این نوع انقباض را تحریک کند و به همین دلیل است که اغلب پزشکان از نوشیدن آب بیشتر برای کاهش فرکانس آن استفاده می کنند.

درد رباط گرد:

رباط گرد مسئول اتصال رحم به ناحیه لگن است. وقتی رحم رشد می کند و سنگین تر می شود رباط گرد بیشتر و بیشتر کش می آید.

کشش رباط گرد معمولاً در طول سه ماهه دوم رخ می دهد و با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. معمولاً هر بار که زن موقعیت خود را تغییر می دهد، دچار درد خنجر زدن در لگن و یا شکم کم تر می شود. بیرون رفتن از رختخواب، سرفه، بلند شدن از یک صندلی و خروج از یک خودرو، موقعیت هایی هستند که می توانند باعث ایجاد این نوع درد شوند.

با پیشرفت بارداری، عوارض حاملگی ممکن نیز افزایش می یابد، به خصوص بعد از هفته بیستم. بیایید به طور خلاصه برخی از این مشکلات را که معمولاً با درد شکمی همراه هستند، مورد بحث قرار دهیم. شرایطی که در زیر توضیح داده شد برای سه ماهه سوم بارداری نیز معتبر است.

زایمان زودرس:

هر گونه زایمان پس از 37 مین هفته بارداری، زایمان زودرس در نظر گرفته می شود. از طرف دیگر، هرچه زمان زایمان زودرس تر باشد، زمان کمتری برای رشد داخل رحمی دارد و در نتیجه خطر عوارض برای نوزاد را افزایش می دهد.دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

با سقط جنین، نیروی زایمان زود هنگام، با درد شکمی، آشکار می شود. شایع ترین نشانه ها، عبارتند از:

یک زن باردار باید سریعاً و بدون کم ترین نشانه ای از تولد نوزاد با پزشک متخصص زایمان کند. پزشک آزمایشات مربوط به زنان و زایمان انجام می دهد، تا بررسی کند که آیا رحم سعی دارد جنین را بیرون کند یا خیر.

انقباض جفتی:

انقباض جفتی زمانی رخ می دهد که جفت به طور کامل یا جزئی از دیواره رحم قبل از زایمان جدا می شود. این، یک مشکل جدی است چرا که گروه از جفت کردن خون از چرخه رحم جلوگیری می کند و حیات جنین را در معرض خطر قرار می دهد. انقباض جفتی در طول سه ماهه سوم بارداری رایج تر است، اما پس از 20 هفته بارداری هم ممکن است رخ دهد.

شایع ترین علائم انقباض جفتی، عبارتند از:

انقباض جفتی نیز یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و القای کار معمولاً بهترین راه برای درمان این مشکل است.

پره اکلامپسی:

پره اکلامپسی نوعی سندروم است که با بالا رفتن فشار خون و پروتیینوری (مقادیر زیادی از پروتیین در ادرار) بعد از 20 هفته بارداری مشخص می شود. در موارد شدید کبد ممکن است آسیب دیده باشد.

شایع ترین علائم آن:

درد شکمی، تورم صورت و دست ها، سردرد، تاری دید، تهوع و استفراغ. هنگامی که بیمار با پره اکلامپسی همراه با صرع ارائه می دهد، وضعیت به نام پره اکلامپسی خوانده می شود.

دلایل کمتر رایج:

دیگر عوارض مربوط به حاملگی که ممکن است موجب درد شکمی، از سه ماهه دوممی شود، شامل موارد زیر است:

همانند هر فرد دیگری، یک زن باردار نیز ممکن است مشکلات شکمی داشته باشد که مختص دوران بارداری نیست، مانند آپاندیس، کولسیستیت، التهاب روده و یا سنگ کلیه. تشخیص این مشکلات معمولاً در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات متعدد در ناحیه شکمی، دشوار است. حتی محل درد نیز ممکن است غیرمعمول باشد.

عفونت ادراری در دوران بارداری

سیستیت (عفونت مثانه) یک مشکل رایج در دوران بارداری است و ممکن است در هر زمانی در طول بارداری اتفاق بیفتد. شایع ترین نشانه ها عبارتند از:

اگر درد شما پس از چند دقیقه استراحت خوب نشد و یا اگر دارای موارد زیر بودید، به پزشک مراجعه کنید:

گرفتگی و درد شکمی در دوران بارداری با درد شدید، سرسخت، و یا همراه با علائم دیگر مثل حالت تهوع، استفراغ، خون ریزی واژینال، سردرد و یا تب. درد و گرفتگی عضلات و خونریزی واژن در دوران بارداری می تواند نشانه ای از حاملگی خارج از رحمی یا سقط جنین باشد.

هم چنین طبیعی نیست که هیچ دردی در قسمت فوقانی شکم داشته باشید و اگر شکم شما به طور غیرمعمول نسبت به لمس حساس است، به خصوص زمانی که فشار وارد می شود، یک عفونت شکمی جدی (پریتونیت) می تواند مجرم شناخته شود.

تمام دردهای شکمی در دوران بارداری نشانه ای از یک مشکل جدی است. علل شایع درد شکمی کوچک و خفیف، عبارتند از:

گاز و باد کردگی:

شما به احتمال زیاد درد گاز و باد کردگی ایجاد شده در طول دوران بارداری را نیز به خاطر هورمون های آن که هضم شما را کند کرده و فشار رحم را افزایش می دهند که بر روی معده و روده ها  احساس خواهد شد، تجربه خواهید کرد.

گرفتگی هنگام ارگاسم:

ممکن است بعد از رسیدن به ارگاسم کمی درد شکمی داشته باشید. تا زمانی که درد آرام و کوتاه باشد، کاملاً طبیعی است و چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

اگر این مشکلات را داشتید با پزشکتان تماس بگیرید:

یبوست:

هورمون های بارداری که هضم را کاهش می دهند و فشار رحم و راست روده را افزایش می دهند، می تواند منجر به یبوست شود.

عفونت های دستگاه ادراری:

باردار شدن باعث می شود که شما بیشتر مستعد مجاری ادراری از جمله عفونت های کلیوی شوید. اگر فکر می کنید ممکن است یک عفونت مثانه داشته باشید، مهم است که با پزشکتان تماس بگیرید. زیرا ممکن است که منجر به عفونت کلیه شود که می تواند موجب بیماری جدی و زایمان زودرس شود.

علائم عفونت مثانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر علائم زیر را دارید که عفونت ممکن است به کلیه ها شما سرایت کند, فوراً به سراغ درمان پزشکی بروید:

بسیاری از شرایط دیگر می توانند باعث درد شکمی شوند، چه شما باردار باشید یا نه. برخی از شایع ترین علل درد شکمی در دوران بارداری عبارتند از:

هم بیماری کیسه صفرا و هم پانکراتیت اغلب نتیجه سنگ صفرا هستند که در دوران بارداری رایج تر هستند. فیبروئید ممکن است در دوران بارداری رشد کنند و موجب ناراحتی شوند.

 

اگر در طول بارداری در ناحیه زیر شکم درد احساس کردید نترسید. در بیشتر موارد، درد زیر شکم به خاطر گاز معده، سوزش معده، یبوست یا رشد جنین است. اما اگر شدت درد زیاد بود به پزشک خود مراجعه نمایید.

درد زیر شکم در هر زمانی در طول بارداری ممکن است پیش بیاید و از بین عوامل ایجاد آن برخی نسبت به دیگری جدی تر می باشد.

لانه گزینی در ابتدای بارداری اتفاق می افتد، زمانی که جنین اولیه به پوشش رحم می چسبد. این چسبندگی ضروری است زیرا باعث می شود جنین بتواند از اکسیژن و مواد مغذی بدن مادر تغذیه کند. اما این مسئله باعث تاثیرات دیگر نیز می شود که به گرفتگی ناشه از لانه گزینی معروف است. این گرفتگی نشانه ای اولیه از بارداری می باشد که با لکه بینی همراه است. اما این نشانه ها و درد به زودی از بین می رود.با سایر نشانه های لانه گزینی آشنا شوید.

هنگامی که رباط منحنی کشیده می شود، درد زیادی در شکم ایجاد می کند. رباط منحنی یکی از رباط هایی است که از رحم محافظت می کند و هنگامی که تکان ناگهانی اتفاق می افتد، این رباط فشرده شده و درد زیادی ایجاد می شود. درد رباط منحنی یکی از دردهای رایج دوران بارداری است. این درد بعد از هفته 18 بارداری اتفاق می افتد زمانی که وزن رحم به رباط ها فشار وارد می کنند.

در طول هفته های آخر بارداری، بیشتر خانم ها دچار انقباض شده و فکر میکنند درد ناشی از زایمان را تجربه می کنند. اگر چه درد کاذب معمولا درد شدیدی ایجاد نمی کند، اما در برخی موارد درد زیر شکم نیز گزارش شده است. درد کاذب زایمان به انقباض Braxton-Hicks نیز معروف است.دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

اگر در روزهای آخری بارداری خود گرفتگی عضلانی و درد زیر شکم را تجربه کردید، درد زایمان در حال شروع شدن است. تفاوت بین درد کاذب و درد واقعی در تغییر دهانه رحم می باشد. هنگامی که درد شروع می شود، گرفتگی های شدیدی مشابه گرفتگی های ناشی از قاعدگی مشاهده می شود. اگر دردهای زیر شکم را به این شکل تجربه کردید با پزشک خود مشورت نمایید.

گرفتگی عضلانی در طول بارداری اتفاق می افتد ولی معمولا درد زیادی ندارد. در ابتدای بارداری رحم رشد می کند و کشیده می شود بنابراین گرفتگی امری رایج می باشد. در انتهای بارداری، این گرفتگی ها می توانند نشانه های زایمان باشند. بعد از زایمان نیز گرفتگی عضلانی را تجربه خواهید کرد. این گرفتگی به دلیل بسته شدن رحم برای توقف خونریزی می باشد. شیردهی نیز باعث گرفتگی عضلانی رحم می شود.

اگر برای اولین بار باردار می شوید، احتمالا می ترسید. تفسیر اموری که بدن شما برای رشد جنین در داخلش انجام می دهد امری ساده است؛ این امر باعث کاهش نگرانی شما می شود. به یاد داشته باشید تمام لحظاتی که شما درد احساس می کند مربوط به بارداری شما نمی باشد. درد زیر شکم در بارداری الزاما به بارداری مربوط نمی باشد.

پس از احساس درد زیر شکم در بارداری با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید خانم های باردار نیز می توانند از درد آپاندیس و کیسه صفرا رنج ببرند. اگر درد به مسئله ای طبیعی مثل گاز، نفخ، یبوست یا رشد نوزاد مربوط باشد، پزشک شما راه های زیادی برای بهبود آن به شما پیشنهاد می کند. راه های زیر را برای کاهش درد زیر شکم انجام دهید:

اگر درد زیر شکم به دلایل جدی تر مثل سقط جنین اتفاق افتاد، باید به مصرف دارو رو بیاورید. اما اگر به دلیل درد زایمان باشد، سریع خود را نشان می دهد.

منبع: www.pregnancycorner.com

رحم توسط چند لیگامان یا بافت پیوندی در فضای شکمی به صورت معلق قرار گرفته است. در حین بارداری، رحم شروع به رشد و کشیدگی می‌کند. این دردها معمولا در تمام فضای شکمی نیست و اغلب محدود به درد زیر شکم سمت راست در بارداری می‌شود. اگر زنی در ماه‌های بالاتر از ماه چهارم حاملگی قرار داشته باشد به دلیل این که این دردها به علت حاملگی خارج رحمی و یا درد ناشی از کیست نیستند بنابراین احتمال این علت قوی‌تر می‌گردد.خصوصا اگر این تیر کشیدن و درد زیر شکم سمت راست به علت ایستادن بیش از حد و یا حتی عطسه کردن به صورت ناگهانی رخ دهد و فورا از بین برود. این دردها معمولا در سه ماهه دوم رخ داده و می‌تواند درد شدید و تیر کشنده در سمت راست زیر شکم بارداری را ایجاد نماید، این درد حتی می‌تواند کشاله ران را تحت تاثیر قرار دهد. علی‌رغم تمامی دلایل برای درد سمت راست زیر شکم در بارداری که می‌توانند تغییرات طبیعی در طی دوران حاملگی باشند.برخی از نشانه‌های هشدار دهنده وجود دارند که عبارتند از- اگر درد همراه با استفراغ، تب، لرز، خون‌ریزی شدید یا تغییر در ترشحات واژینال باشد.- اگر درد تیر کشنده مداومت داشته باشد و با استراحت بهبود نیابد. (دردهای لیگامنتی معمولا بیشتر از چند دقیقه طول نمی‌کشند)- اگر درد، نفس کشیدن، راه رفتن و یا صحبت کردن را با دشواری همراه سازد.- در صورت تجربه هر یک از این علائم بهتر است موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.چند علت برای درد سمت راست بالای شکم در بارداری عبارتند ازفشارخون بالای بارداری یا پره اکلامپسی: این حالت که در نیمه دوم بارداری رخ می‌دهد با علائمی همچون فشارخون بالا، دفع پروتئین در ادرار، سردرد، افزایش وزن سریع و تورم سریع صورت، دست‌ها و پاها همراه خواهد بود. مسمومیت بارداری شدید می‌تواند به کبد و سایر ارگان‌های مادر آسیب وارد کند. پره اکلامپسی شدید و به دنبال آن آسیب کبدی مادر می‌تواند درد پایدار سمت راست بالای شکم و هم چنین بالا رفتن آنزیم‌های کبدی را با خود به همراه داشته باشد.شرایط گوارشی: با توجه به مقادیر بالای هورمون‌های بارداری احتمال تشکیل سنگ کیسه صفرا در زنان باردار وجود دارد. علائم حمله کیسه صفرا می‌تواند در هر زمانی از دوره بارداری رخ دهد که علائم آن عبارتند از: درد راست بالای شکم، تب، تهوع و استفراغ می‌باشد. کبد چرب حاد حاملگی (AFLP) یک عارضه نادر اما جدی است که معمولا در سه ماهه سوم یا بعد از زایمان رخ می‌دهد. علائم آن شامل تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سردرد، خستگی و تغییر رنگ پوست و زردی، علاوه بر این موارد درد راست بالای شکم می‌باشد. این بیماری وضعیت خطرناکی بوده و نیاز به زایمان زودرس وجود خواهد داشت.شرایط ادراری: اگر چه تشکیل سنگ کلیه در بارداری بسیار نادر است ولی عفونت کلیه می‌تواند باعث دردهای شدید در سمت راست یا چپ شوند. علاوه بر درد جانبی یک طرفه، علائم و نشانه‌های رایج پیلونفریت عبارتند از: تب، لرز، تکرر ادرار و ادرار دردناک، تهوع و استفراغ. پیلونفریت معمولا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری اتفاق می‌افتد و در صورت درمان نشدن به زایمان زودرس ختم شود.

سلام، ممنون از توجه و لطف شما

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

 

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

آرشیو موضوعی وبسایت

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

درد زیر شکم در سه ماهه اول بارداری رایج است، ممکن است بعضی از ناراحتی های متناوب در قسمت زیر شکم مشاهده شود اما نباید پایدار باشد و یا شدت آن افزایش یابد.

چهار علت اصلی درد قسمت زیر شکم در اوایل بارداری:

 

درد لانه گزینی با گرفتگی خفیف و مقدار کمی لکه بینی یا خونریزی حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از بارور شدن (زمانی که قاعدگی صورت نمی گیرد) مشخص میشود و فرض بر این است که این درد به کاشت تخمک لقاح یافته در پوشش دیواره رحم مربوط میشود. درد زیر شکم مرتبط با لانه گزینی، گرفتگی خفیفی است که مشابه درد ناشی از گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی شما است. این دردمعمولا برای بارداری شما عواقبی ندارد.

 

در اوایل بارداری دردی در قسمت پایین شکم تجربه خواهید کرد، زیرا رحم شما رشد می کند تا بتواند جنین را در خود جای دهد. هنگامی که رحم شما بزرگ میشود، رباط های گرد که از آن پشتیبانی می کنند، کشیده و نازک می شوند، و به رشته های عصبی اطراف در این فرایند، ضربه وارد میکنند. در نتیجه، شما ممکن است ناراحتی خفیفی در قسمت زیر شکم خود احساس کنید. این ناراحتی درد لیگمان گرد (رباط گرد) نامیده میشود و یکی از علائم رایج بارداری است.

این درد به طور معمول در سمت راست شکم است و اغلب بعد از بیدار شدن، غلت زدن ناگهانی در رختخواب یا فعالیت های شدید رخ می دهد. تغییر در موقعیت ممکن است درد را کاهش دهد، اما هیچ درمانی لازم نیست، زیرا این درد معمولا خفیف و خود محدود کننده است. می توانید با تغییر دادن تدریجی موقعیت خود از این درد جلوگیری کنید. به عنوان مثال، زمانی که بلند می شوید و یا دراز میکشید، میبایست از هر حرکت ناگهانی اجتناب کنید. صرف وقت برای این کار میتواند از ناراحتی شما جلوگیری کند.

 

شایع ترین علائم سقط جنین تهدید کننده، درد کمر و گرفتگی شکمی است. درد سقط جنین ممکن است با خونریزی از مهبل (واژن) همراه باشد. درد زیر شکم یا گرفتگی شکمی همیشه به این معنی نیست که شما سقط جنین را تجریه خواهید کرد. از آنجا که گرفتگی در بارداری می تواند علامت طبیعی بارداری باشد، انتظار می رود نشانه طبیعی بارداری باشد. اما، این درد و گرفتگی می تواند نشانه ای از مشکل نیز باشد، بنابراین همیشه باید با پزشک خود در مورد درد شکمی در اوایل بارداری صحبت کنید.

پزشک شما سوالاتی از شما می پرسد، معاینه لگنی انجام می دهد و سونوگرافی رحم و جنین را بررسی میکند. در اوایل بارداری، نمیتوانید ضربان قلب کودک را بشنوید، اما آزمایش سونوگرافی میتواند بررسی کند که قلب کودک ضربان دارد یا نه. اگر کودک شما دارای ضربان قلب باشد، پس شما سقط جنین ندارید. اگر پزشک شما نگران است که شما ممکن است سقط جنین داشته باشید ممکن است به یک آزمایش خون و پس از آن آزمایش دیگری که چند روز بعد انجام میشود، برای بررسی بارداری شما نیاز داشته باشد.

 

بارداری خارج رحمی بارداری است که در جای اشتباه قرار دارد، یعنی در رحم لانه گزینی صورت نگرفته است. بارداری زمانی شروع می شود که تخمک شما با اسپرم لقاح می یابد. این تخمک بارور شده به گروه بزرگتری از سلولها تبدیل می شود که “رویان” نامیده می شود. در یک حاملگی طبیعی، رویان به دیواره رحم متصل می شود و به نوزاد تبدیل می شود.

در بارداری خارج رحمی، رویان به دیواره رحم متصل نیست. در عوض، به جایی خارج از رحم متصل است که نباید به آن وصل شود و شروع به رشد کند. حتی اگر رویان بزرگتر شود، نمی تواند رشد کند و به کودک تبدیل شود. همانطور که رویان بزرگتر می شود، می تواند درد زیر شکمی ایجاد کند و منجر به مشکلات دیگر شود. برخی از این مشکلات می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

در اکثر بارداری های خارج رحمی، رویان به یکی از لوله های فالوپ متصل می شود (لوله هایی که تخمدان را به رحم وصل می کنند). وقتی این اتفاق می افتد، پزشکان نیز آن را “حاملگی لوله ای” می نامند. در زنان بارداری که بارداری خارج رحمی دارند، علائم همیشه زود هنگام بروز نمیکنند. اما همان طور که بارداری خارج رحمی پیش میرود و رویان رشد میکند، علائمی خواهید داشت که شامل موارد زیر است:

بعضی از زنان تا زمانی که بارداری خارج از رحم باعث مشکلات جدی تر نشود، هیچ گونه علائمی ندارند. به عنوان مثال، رشد جنینی در لوله فالوپ می تواند موجب شود لوله ی فالوپ باز شود. وقتی این اتفاق می افتد، علائم ممکن است شامل موراد زیر باشند:

اگر باردار هستید و این علائم را دارید، در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید.

مقاله مرتبط : درد شکم در دوران بارداری

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

منبع تصاویر

اطلاعات پزشکی

کمک های اولیه

کمک های اولیه

کمک های اولیه

کمک های اولیه

کمک های اولیه

کمک های اولیه

کمک های اولیه

کمک های اولیه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آیا داشتن درد تیز و تیر کشیدن زیر شکم در بارداری طبیعی است؟ در دوران بارداری، در حالی‌که بدن شما خود را با جنین در حال رشد درونش وفق می‌دهد، دچار تغییرات زیادی می‌شود. وز‌نتان زیاد می‌شود و بدن برای جای‌دادن جنین بزرگ می‌شود. در حالی‌که این امر طبیعی و ضروری است، اما می‌تواند موجب ناراحتی شود. خصوصا برای مادرانی که برای بار اول باردار شده‌اند، تشخیص دردهای طبیعی و زمانی که دردهای تیرکشنده نشانه مشکلات احتمالی در دوران بارداری است می‌تواند پرتنش باشد.

یکی از شایع‌ترین دردهای تند و تیزی که مادران گزارش می‌دهند، درد شدید در رحم و اطراف آن (درد زیر شکم، شکم یا کشاله ران است. در عین این‌که این دردها می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، در بسیاری موارد دلیل آن تغییرات طبیعی است که در زمان بارداری رخ می‌دهد.

برخی از دلایل شایع درد شکم در بارداری شامل موارد زیر است:

با این‌که شرایط بالا بخشی از یک بارداری طبیعی است، معمولا موجب بروز درد شدید نمی‌شوند. اگر درد شما در یک طرف متمرکز است، می‌تواند نشانه بارداری خارج از رحم باشد. این یک عارضه بسیار جدی و نیازمند توجه پزشکی است.دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

سقط جنین قریب الوقوع هم می‌تواند موجب درد شدید ناشی از گرفتگی شود. این می‌تواند برای مادرانی که می‌خواهند فرق بین گرفتگی طبیعی مربوط به بزرگ شدن رحم و گرفتگی ناشی از سقط جنین را تشخیص بدهند، مایه نگرانی شود. تماس با پزشک برای توضیح نشانه ها همیشه انتخاب درستی است.

 

به رغم این‌که تیر کشیدن زیر شکم می‌تواند نتیجه تغییرات طبیعی بارداری باشد، اما برخی نشانه های هشداردهنده‌ای وجود دارد که می‌بایست در صورت بروز دردهای شدید مراقب آن‌ها باشید.

برخی از این نشانه های هشدار دهنده شامل موارد زیر است:

اگر هر کدام از نشانه های زیر را دارید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

 

وقتی در دوران بارداری درد شدیدی احساس می‌کنید تماس با پزشک همیشه قدم خوبی است.

راه حل های زیر را امتحان کنید:

باری دیگر، اگر درد خیلی شدید شد یا شما را از انجام فعالیت‌های روزانه بازداشت، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. با پزشک خود درباره ایده‌هایی برای مدیریت بی خطر درد در دوران بارداری مشورت کنید.

 

مطالعه بیشتر:

1- مهمترین علل درد زیر شکم در اوایل بارداری

2- علت سفت شدن شکم در بارداری و چگونه درمان می شود؟

3- عوارض خوابیدن روی شکم در دوران بارداری

4- آیا تیر کشیدن زیر شکم در نیمه دوم بارداری خطرناک است؟

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

سقط جنین

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

درد زیر شکم در اوایل بارداری می‌تواند تجربه ترسناکی باشد، خصوصا برای بانوانی که برای اولین بار باردار شده‌اند. در بسیاری از موارد، تغییرات طبیعی بدن موجب بروز این ناراحتی است که به احتمال زیاد در ادامه بارداری برطرف خواهد شد. اما در برخی موارد، این درد می‌تواند نشان دهنده عارضه جدی‌تری باشد. مهم است که درد زیر شکم را گزارش دهیم و اجازه دهیم که پزشک دلیل آن‌را تشخیص بدهد.

تغییرات در رحم و منطقه گردن رحم در اوایل دوران بارداری و گاهی حتی پیش از آن‌که آزمایش مثبت بارداری را تایید کند می‌تواند باعث درد زیر شکم شود. تقریبا دو هفته پس از باروری، تخمک بارورشده در رحم لانه گزینی می‌کند و به دیواره آن می‌چسبد. دردهای خفیف مانند دردهای عادت ماهانه می‌تواند این سفر را همراهی کند. گاز، نفخ و گشاد شدن رحم نیز می‌تواند باعث این دردهای خفیف شود و به ندرت دلیلی برای نگرانی وجود دارد، هرچند که پزشک شما باید این موضوع را تایید کند.

 

بر اساس منابع علمی مادران در دوران بارداری بیش از سایر مواقع در معرض عفونت مجرای ادرار قرار می‌گیرند زیرا افزایش وزن رحم روی مثانه می‌تواند مجرای ادرار را مسدود کند. نشانه‌های آن شامل درد در ناحیه مثانه، گرفتگی‌های زیر شکم، ناراحتی هنگام ادرار و تکرر ادرار است. عدم درمان عفونت مجرای ادرار می‌تواند موجب عفونت کلیه شود که به نوبه خود می‌تواند زایمان زودرس و کم‌وزنی نوزاد را به همراه داشته باشد. آنتی بیوتیک ها معمولا عفونت را از بین می‌برند. تاکتیک‌های پیش‌گیری شامل نوشیدن مقدار زیادی آب، اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ، تمیز کردن نواحی تناسلی پس از دفع و ادرار کردن به محض احساس نیاز به آن است.دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

 

رباط گرد بخش جلویی رحم را به کشاله ران وصل می‌کند و برای پشتیبانی از رحم در دوران بارداری کش می‌آید. درد رباط گرد در سه ماهه دوم که شکم شروع به بزرگ شدن می‌کند شایع‌ترین است. اما می‌تواند زودتر هم اتفاق بیفتد. درد در زیر شکم رخ می‌دهد و ممکن است به باسن هم بزند. معمولا تیز است و در هر بار تنها چند ثانیه طول می‌کشد و با حرکات ناگهانی نظیر سرفه‌کردن، خندیدن یا ایستادن سریع تشدید می‌شود. حرکت آرام یا انجام روزانه حرکات کششی می‌تواند به درد کمک کند.

 

کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا از دست رفتن جنین در ۲۰ هفته اول بارداری را سقط جنین می‌گویند که بیش از نیمی از آن‌ها در ۱۳ هفته اول رخ می‌دهد. با اینکه خونریزی شایع‌ترین نشانه سقط جنین است اما درد زیرشکم هم می‌تواند رخ بدهد. درد ممکن است افزایش یابد و مشابه درد عادت ماهانه باشد. نشانه‌های دیگر آن شامل بیرون جهیدن بدون درد مایعات از واژن و دفع بافت جنینی باشد. آزمایش برای تایید سقط جنین شامل سونوگرافی و معاینه لگنی است.

 

وقتی جنین خارج از رحم شکل می‌گیرد و به رشد خود ادامه می‌دهد به آن بارداری خارج از رحم می‌گویند. با این‌که بارداری های خارج از رحم اغلب در لوله فالوپی اتفاق می‌افتد، در موارد نادر جنین می‌تواند در تخمدان‌ها یا گردن رحم نیز تشکیل شود. بارداری های خارج از رحم نمی‌تواند با موفقیت به پایان برسد و اگر درمان نشود می‌تواند مرگبار باشد. نشانه‌ها شامل درد زیرشکمی، کمردرد و خونریزی است. اگر ناگهان دچار درد شدید در ناحیه زیر شکمی شدید سریعا با پزشک تماس بگیرید، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از پارگی باشد.

 

مطالعه بیشتر:

1- دلیل و علت اصلی سفت شدن شکم در بارداری چیست؟

2- علت سفت شدن شکم در بارداری و چگونه درمان می شود؟

3- مهمترین علل درد زیر شکم در اوایل بارداری

4- آیا تیر کشیدن زیر شکم در نیمه دوم بارداری خطرناک است؟

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

سقط جنین

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

بهداشت و سلامت بارداری, پره اکلامپسی, درد زیر دل, درد زیر دل در بارداری, درد زیر شکم, سقط جنین, علت درد زیر شکم در بارداری

درد شکم در دوران بارداری طبیعی است. اندام های شما در این دوران دائم درحال تغییر است. رحم بزرگتر و رباط های عضلات این بخش کشیده می شوند.

با این وجود گاهی درد شکم دلایلی جدی تر دارد بهتر است برای یافتن منشأ این نوع از دردها به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنید.

از یبوست گرفته تا دردهای رباط های ناحیه رحم، همه ممکن است علائم شروع یک شکم درد خوش خیم باشد. اگر درد ادامه دار باشد یا به همراه علائمی مانند خون ریزی یا گرفتگی شدید عضلات باشد باید به پزشک زنان مراجعه کنید.دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری

با بزرگ تر شدن رحم به حفره شکمی فشار وارد می شود و جابه جا می شود. این امر سبب احساس تهوع یا اتساع در شکم می شود. راه حل مقابله با این شرایط این است که وعده های غذایی خود را افزایش داده و حجم آن را کمتر کنید، منظم ورزش کنید، استراحت کافی داشته باشید و مثانه خود را مرتب خالی کنید.

گاهی اوقات هم زمان با بزرگ تر شدن رحم، رباط های گرد این ناحیه (دو رباط که از جلوی رحم عبور کرده و به سمت کشاله ران می روند) کشیده می شوند. شما احتمالا این درد را در نواحی پایین شکم حس می کنید که به کشاله های ران سرایت می کند.

این درد هنگامی که شما جابه جا می شوید دردناک و تیز خواهد بود و معمولا در سه ماهه دوم بارداری شروع می شود و خود به خود برطرف می شود ولی اگر خیلی احساس ناراحتی می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا اجازه مصرف استامینوفن را به شما بدهد.

یبوست و گاز متأسفانه بخشی از بارداری هستند. هورمون پروژسترون که طی بارداری افزایش می یابد، باعث کاهش حرکت کل لوله گوارشی و درنتیجه عبور کندتر غذا از آن می شود. برای رفع یبوست، آب بیشتر و موادغذایی فیبر دار استفاده کنید. اگر مشکل رفع نشد، از پزشک خود بخواهید تا برایتان داروهای ملین یا مکمل های فیبری تجویز کند.

انقباض های براکستون هیکس با رقیق شدن دهانه رحم ارتباطی ندارند و اغلب دردناک هستند. نکته اصلی، تشخیص این نوع انقباض ها از انقباض های اصلی مرتبط با زایمان زودرس است. زمان رخ دادن انقباض های اصلی رفته رفته به هم نزدیک می شود.

اگر زن باردار هم زمان با شروع انقباض ها بتواند به کارهای روزانه اش مانند کتاب خواندن، تلویزیون نگاه کردن یا صحبت کردن ادامه دهد، پس احتمالا این انقباض ها مربوط به زایمان نیستند. از دست دادن آب بدن می تواند باعث شروع انقباض های براکستون هیکس شود. در نتیجه دقت کنید که مایعات کافی بنوشید.

اگر انقباض ها از بین نرفتند و شک داشتید که آیا از نوع انقباض های واقعی هستند یا خیر با پزشک خود تماس بگیرید.

موارد حادتر دردهای شکمی طی دوران بارداری کدام ها هستند؟

خیلی از خانم ها بارداری سالم و ایمنی را تجربه می کنند ولی گاهی برخی عارضه های جدی طی بارداری رخ می دهد که نیازمند رسیدگی سریع متخصص زنان می باشد.

برخی از این عارضه ها که باید به آن ها دقت کنید عبارتند از:

بارداری خارج از رحم (بارداری نابه جا) که در آن سلول تخم (زیگوت) در جایی به جز رحم (اغلب در لوله فالوپ) لانه گزینی می کند در ۵۰/۱ بارداری ها رخ می دهد. در این شرایط شما احتمالا بین هفته ششم تا دهم بارداری دردهای شدید و خون ریزی را تجربه می کنید زیرا لوله فالوپ در حال بزرگ تر شدن است.

خانم هایی که در گذشته تجربه یک بارداری خارج رحمی یا جراحی های لگن، شکم و لوله فالوپ را داشته اند یا در زمان لقاح مبتلا به اندومتریوز، چسبندگی لوله، عفونت لگن یا دارای ابزار درون رحمی (IUD) بوده اند، بیشتر در معرض بارداری خارج از رحم هستند.

ناهنجاری در شکل رحم و استفاده از تکنیک های باروری آزمایشگاهی نیز خطر بارداری خارج رحم را افزایش می دهد. این نوع بارداری نمی تواند ادامه پیدا کند و نیازمند درمان سریع است. اگر نتیجه تست بارداری شما مثبت ولی هنوز با معاینه های پزشکی تأیید نشده است و درد شکم دارید، باید سریعا معاینه شوید.

پزشک شما با سونوگرافی می تواند تشخیص دهد که تخم (زیگوت) در داخل رحم مستقر شده است یا خیر.

وقتی خانم ها در سه ماهه اول درد شکم را تجربه می کنند باید نگران خطر سقط باشند زیرا تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد بارداری ها به سقط ختم می شوند. علائم سقط عبارتند از: خون ریزی و گرفتگی های عضلانی که می توانند منظم یا شبیه گرفتگی های دوران قاعدگی (پریود، عادت ماهانه) باشند.

اگر قبل از هفته ۳۷ام بارداری انقباض های منظم را تجربه می کنید و کمر دردتان از بین نمی رود، احتمالا زایمان زودرس را پیش رو خواهید داشت. باید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. این انقباض ها ممکن است با ترشحات واژن یا خون یا کاهش در تحرک جنین همراه باشند. در مواردی که این انقباض ها عادی باشند، مشکلی ایجاد نمی شود و خانم باردار مرخص می شود.

جفت منبع اکسیژن و مواد غذایی برای نوزاد شماست و معمولا به خوبی به دیواره رحم متصل است و تا زمان به دنیا آمدن نوزاد از آن جدا نمی شود. در موارد نادری (یک تولد از هر ۲۰۰ تولد) جفت از دیواره رحم جدا می شود که یک عارضه خطرناک است و معمولا در سه ماهه سوم نیز اتفاق می افتد.

این نوع درد معمولا دردی شدید و مداوم در نواحی پایین شکم است که به مرور بدتر می شود. رحم شما سفت شود و اگر آن را فشار دهید فرو نمی رود. همچنین خون ریزی های تیره رنگ بدون لخته نیز مشاهده می کنید. در چنین مواردی ممکن است خانم باردار مجبور به زایمان می شود که در اغلب موارد متخصص زنان زایمان سزارین را انجام می دهد.

اگر فقط قسمتی از جفت جدا شده باشد پزشک اجازه ادامه بارداری را می دهد یا زایمان را تحریک کرده و نوزاد را با زایمان طبیعی به دنیا می آورد. خانم هایی که سابقه جداشدگی جفت، فشار خون بالا، تروما یا جراحت شکمی، فشار خون قابل کنترل پره اکلامپسی، Preeclampsia دارند، بیشتر در معرض این خطر هستند.

این نوع عارضه به همراه دیگر ناهنجاری های فشارخون در ۵ تا ۸ درصد خانم های باردار دیده می شود. پره اکلامپسی معمولا بعد از هفته بیستم بارداری مشاهده می شود؛ به همین دلیل است که پزشک در هر معاینه فشار خون شما را بررسی می کند.

این عارضه با فشار خون بالا و مشاهده پروتئین در ادرار همراه است. فشار خون بالا رگ های داخل رحم که تغذیه و اکسیژن رسانی به جنین را انجام می دهند منقبض می کند و باعث کند شدن رشد نوزاد می شود.

پره اکلامپسی خطر جدا شدن جفت را نیز افزایش می دهد. در موارد حادتر عارضه پره اکلامپسی، درد در نواحی بالاتر سمت راست شکم، تهوع، سردرد، ورم و اختلالات بینایی نیز وجود دارد.

حدود ۱۰ درصد خانم های باردار در مرحله ای از دوران بارداری خود به عفونت مجاری ادراری مبتلا می شوند. علائم رایج عفونت ادراری زنان عبارتند از: تکرر ادرار، درد یا سوزش ادرار و خون در ادرار. اما برخی از بیماران مبتلا به عفونت ادرار، درد شکمی را نیز تجربه می کنند.

به همین علت و برای جلوگیری از گسترش عفونت به کلیه ها و وقوع زایمان زودرس، در هر معاینه ادرار خانم باردار نیز تست می شود. عفونت مجاری ادراری در مراحل اولیه با آنتی بیوتیک درمان می شود.

التهاب آپاندیس به سختی در دوران بارداری تشخیص داده می شود زیرا همان طور که رحم بزرگ می شود، آپاندیس تا نزدیکی ناف یا کبد بالا می رود. به علت تشخیص دیرهنگام این التهاب، خطر مرگ خانم باردار به دلیل التهاب آپاندیس زیاد است.

گرچه علامت بارز التهاب آپاندیس درد در سمت راست و پایین شکم است ولی زمان بارداری درد ممکن است در نواحی بالاتر احساس شود. علائم دیگر عبارتند از: کم اشتهایی، تهوع و استفراغ.

سنگ های کیسه صفرا در خانم ها مخصوصا خانم هایی با وزن زیاد، سن بالای ۳۵ سال و سابقه تولید سنگ رایج تر است. درد سنگ کیسه صفرا که اصطلاحا به آن التهاب کیسه صفرا (کُله‌سیستیت، Cholecystitis ) می گویند، شدید است و در سمت راست و بالای شکم متمرکز است.

در برخی موارد درد به کمر و زیر کتف راست نیز سرایت می کند.

با توجه به این نکات شما باید هر زمانی که نگران بارداری و شرایط خود هستید یا علائم زیر را مشاهده می کنید با پزشک خود تماس بگیرید.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری
دلیل درد زیر شکم در دوران بارداری
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *