دليل سرگيجه شديد چيست

دوره مقدماتی php
دليل سرگيجه شديد چيست
دليل سرگيجه شديد چيست




خانه

موبایل

دوره مقدماتی php

چه موقع باید از سرگیجه نگران شد؟سرگیجه یکی از ناراحتی‌های نسبتا رایج است که گاه در شرایطی خاصی مانند خستگی شدید بروز می کند. با تاری دید و بیحالی همراه است، غالبا به خاطر افت فشار ایجاد می‌شود و معمولا پس از چند دقیقه نیز برطرف می شود. اما گاه ممکن است نشانه‌ای هشداردهنده از مشکلی جدی باشد.کشیده شدن پاها روی زمین،‌ چرخیدن اطراف دور سر،‌ کاهش حواس،‌ تاری دید،‌ تهوع و استفراغ علائم سرگیجه هستند که به دلیل اختلال تعادل ایجاد می شوند و برای فرد مبتلا شرایط سختی را به وجود می آورند.

مغز از طریق مخچه تعادل بدن را برقرار کرده، با شرایط محیط هماهنگ می سازد و حرکات را تنظیم می کند. البته مخچه به تنهایی مسئول این عملکرد مهم نیست و اعضای دیگر نیز کمک می کنند. گوش داخلی را در واقع باید مرکز تعادل دانست. در سیستم دهلیزی ( بخشی در گوش)، کریستال هایی که از کانال های نیمه دورانی به شکل مایع عبور می کنند،‌ اعصاب دهلیزی را تحریک می کنند تا اطلاعات مستقیما به مغز فرستاده شود و در نتیجه با حرکات بدن در محیط هماهنگ شود. بینایی نیز در این باره نقش مهمی دارد. کره چشم تصاویر بسیار شفافی از محیط پیرامون را به مخچه می فرستد.ماهیچه ها و گیرنده های واقع در کف پا موقعیت بدن و حرکات بدن را بدون ارسال پیام به حس بینایی مشخص می کنند.

دليل سرگيجه شديد چيست

علل سرگیجه چیست؟در اغلب موارد سرگیجه به عدم عملکرد پیام های اطلاعاتی مربوط شده و مشکل جدی نیست. اما ممکن است نتیجه مشکل حرکتی، بینایی یا گوش داخلی باشد.- سیستم دهلیزی در نزدیک دستگاه شنوایی قرار دارد. مشکل شنوایی، اوتیت و مانعی در گوش می تواند سیستم دهلیزی دچار اختلال کرده و سرگیجه به وجود آید.

– در موارد دیگر سرگیجه، کریستال های سیستم دهلیزی که اطلاعات مربوط به حرکات و جایگاه بدن را به مغز می فرستند، به سمت سیستم شنوایی تغییر مسیر می دهند و در نتیجه مغز اطلاعات نادرستی از موقعیت بدن دریافت می کند که باعث عدم تعادل و سرگیجه می شود.

– التهاب اعصاب سیستم دهلیزی نیز عامل دیگری در سرگیجه است. این مشکل عموما در پی عفونت ویروسی بروز می کند و با حالت تهوع و استفراغ همراه سرگیجه های شدید همراه است. این نوع سرگیجه موقتی است و بیشتر از 15 روز طول نمی کشد.

– بعضی افراد مبتلا به بیماری منیر (Ménière) هستند. این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان و در سن 40 تا 60 سال بروز می کند و با سرگیجه های شدیدی همراه است. علائمی مانند کاهش شنوایی، سردرد و احساس کیپ شدن گوش قبل از بیماری فرد را آزار می دهد. برای درمان و پیشگیری این بیماری که ممکن است فرد را از فعالیت های روزمره باز دارد، بهتر است آزمایشات خاص پزشکی توسط متخصص انجام شود.

 

چه موقع باید از سرگیجه نگران شد؟به طور کلی سرگیجه ها به خاطر مشکل وخیم جسمانی نیستند اما باید مراقب بود و علت را تشخیص داد زیرا در بعضی موارد نشانه ای از بیماری جدی مانند مشکلات عروق مغزی،‌ تومور مغزی، ‌صرع یا اسکلروز (‌تصلب شریان) هستند.سیستم دهلیزی و ماهیچه ها در سالمندان پیر می شوند. بینایی کاهش می یابد و حتی در صورت پیشرفت بیماری دیابت و فشار خون از بین می رود. سرگیجه در این افراد باید مورد توجه باشد زیرا ممکن است عارضه جانبی بیماری قلبی عروقی یا مشکلات جریان خون مانند پرفشاری خون باشد. سرگیجه با افتادن همراه است که البته بی خطر نیست که اغلب باعث شکستگی های شدید و آسیب های جدی می شود.منبع : qudsonline.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

سرگیجه (Dizziness) واژه ای است که اغلب برای تعریف دو احساس مختلف بیان می‌شود. تعریف دقیق از سرگیجه و چیزی که شما به آن سرگیجه می‌گویید بسیار مهم است، چراکه به شما و پزشکتان در شناسایی مشکل کمک می‌نماید. سرگیجه به دو نوع احساس سبکی سر و سرگیجه(دوران سر یا Vertigo) تقسیم می‌شود.انواع سرگیجهاحساس سبکی سر، احساسی است که موقع رخ دادن آن شما فکر می‌کنید دارید می‌افتید و یا غش می‌کنید. هرچند شما احساس گیجی می‌کنید، اما احساس نمی‌کنید که شما و اطراف شما در حال حرکت اید. احساس سبکی سر معمولا با دراز کشیدن بهبود یافته و یا کاملا از بین می‌رود. اگر احساس سبکی سر شدید شده ممکن است باعث احساس غش کردن و یا سنکوپ شود. بعضی اوقات هنگام سرگیجه شما ممکن است، دچار حالت تهوع و یا استفراق شوید.

 

دليل سرگيجه شديد چيست

سرگیجه (دوران سر یا Vertigo)، احساسی از که شما در آن فکر می‌کنید خودتان یا اطرافتان در حال چرخیدن هستید. در سرگیجه شما ممکن است شما احساس چرخیدن، افتادن و یا کج شدن نمایید. زمانیکه شما دچار سرگیجه شدید می‌شوید، ممکن است احساس تهوع شدید و یا استفراغ به شما دست دهد. در این حالت ممکن است ایستادن و یا راه رفتن برای شما سخت بوده و یا احساس افتادن نمایید.

 

هر چند سرگیجه می‌تواند در همه افراد و همه سنین رخ دهد، اما بین بزرگسالان شایع تر می‌باشد.

 

احساس سبکی سراین نوع از سرگیجه احساسی معمول می‌باشد. احساس سبکی سر معمولا بعلت بیماری و مشکل مهمی رخ نمی‌دهد. بعضی اوقات احساس سبکی سر در پی افت ناگهانی فشار خون، پس از بلندشدن ناگهانی از حالت درازکش و یا خوابیده، رخ می‌دهد.

 

احساس سبکی سر می‌تواند دلایل متفاوتی از جمله:آلرژی و حساسیتبیماری از جمله سرماخوردگی و یا آنفلوانزااستفراق، اسهال، تب و سایر بیماری ها که باعث از دست دادن آب بدن می‌شوندتنفس عمیق یا سریعاضطراب و استرساستفاده از سیگار، الکل یا داروهای غیر قانونی و موادمخدریکی دیگر از عوامل جدی تری که می‌تواند باعث احساس سبک سر شود، خونریزی است. اکثر اوقات محل خونریزی و نوع درمان آن مشخص است، اما بعضی اوقات خونریزی مخفی بوده و شما متوجه آن نمی‌شوید. برای مثال خونریزی دستگاه گوارش یکی از این عوامل است که در گذر زمان باعث احساس سرگیجه و خستگی می‌شود. خونریزی شدید در قاعدگی هم می‌تواند باعث سرگیجه شود.خیلی از داروها نیز می‌توانند باعث سرگیجه و احساس سبکی سر شوند.

 

سرگیجه (دوران یا vertigo)سرگیجه یا دوران سر زمانی رخ می‌دهد که بین سیستم های مختلف عصبی بدن که مسئول حفظ تعادل شما هستند، همچون حس بینایی، اعصاب حسی، فشار روی پوست و بخش هایی از گوش داخلی درگیری وجود دارد. بعضی از دلایل شایع سرگیجه شامل:

 

اختلالات گوش داخلی همچون سرگیجه وضعیتی حاملهای خوشخیم (BPPV)، بیماری منیر (Meniere’s disease)، نوریت وستیبولار یا سایر مشکلات باشد.آسیب دیدن گوش و یا سرسردرد های میگرنیکاهش جریان خون در به مرکز مغز

 

زمانیکه سرگیجه ناگهانی همراه با از دست دادن عملکرد یکی از نقاط بدن رخ دهد، می بایست سریع به بیمارستان مراجعه نمود چراکه این سرگیجه ممکن است علامت مشکلی جدی در مغز همچون سکته مغزی یا حمله ایسکمی گذرا (TIA) باشد.

 

الکل و بعضی از انواع داروها نیز می‌توانند باعث سرگیجه و یا احساس سبکی سر شوند.

 

این دو مشکل می‌توانند حاصل:مصرف زیاد دارواختلالات داروییسوءاستفاده و یا استفاده بیش از حد از بعضی از داروها

 

 

عواملی خطرزا که خطر سرگیجه را افزایش می‌دهند، شامل:افزایش سن، افراد بالای 65 سال بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به سرگیجه هستند.

 

مصرف داروهای خاص، از جمله داروهای کاهنده فشارخون، داروهای ضدتشنج، داروهای آرام بخش و مسکن نیز خطر سرگیجه را افزایش می‌دهند.

 

سابقه ابتلا به سرگیجه، افرادیکه سابقه ابتلا به سرگیجه در گذشته را دارند، بیشتر در خطر تکرار سرگیجه هستند.

 

عوارض سرگیجهسرگیجه می‌تواند باعث افتادن فرد و آسیب دیدن وی شود. همچنین سرگیجه هنگام رانندگی و یا کار با ماشین آلات سنگین نیز می‌تواند خطر زا باشد.

 

درمان خانگی سرگیجه و سبکی سراحساس سبکی سر معمولا باعث نگرانی نیست مگر اینکه شدید باشد، بعد از مدتی برطرف نشود یا همراه با سایر عوامل همچون تپش قلب و یا غش باشد. احساس سبکی سر می‌تواند باعث افتادن و آسیب دیدن شود، برای جلوگیری از آسیب دیدن:

 

برای یک یا دو دقیقه دراز بکشید. اینکار باعث جریان خون به مغز شما می‌شود. بعد از دراز کشیدن، بشینید و برای یک یا دوقیقه هم نشته باقی بمانید و سپس بلند شوید.

 

استراحت نمایید، چراکه احساس سبکی سر هنگام سرماخوردگی و یا آنفلوانزا غیرعادی نیست، با استراحت در این هنگام می‌تواند از احساس سبکی سر جلوگیری نماید.

 

از موادیکه برروی جریان خون تاثیر می‌گذارند همچون کافئین، تنباکو، الکل و مواد مخدر استفاده ننمایید.

دليل سرگيجه شديد چيست

 

زمانیکه آب بدن شما کاهش پیدا کرده مثلا هنگام اسهال، استفراغ یا تب مایعات مصرف نمایید.

 

اگر دچار سرگیجه شدید:کاملا دراز نکشید، کمی خود را بالا نگه دارید، تا احساس چرخش بهبود یابد.یواش حرکت نماید تا زمین نیفتید.

 

اگر هریک از موارد زیر اتفاق افتاد، به پزشک یا بیمارستان مراجعه نمایید:دچار حالت تهوع و استفراق شدید و یا میزانش افزایش پیدا کرد.دچار خشکی و کم آبی بدن شدید.غش کردید.علایم بیماری تان تا یک هفته پس از درمان خانگی بهبود نیافت یا شدیدتر شد.

 

پیشگیری از سرگیجه و سبکی سرشما ممکن است بتوانید با اتخاذ روش های خاص جلوی بعضی از انواع سبکی سر را بگیرید، این روش ها شامل:از رختخواب یا صندلی به آرامی بلند شوید.قبل از بلندشدن از رختخواب کمی لبه تختخواب بنشینید.آرام بنشینید و یا بلند شوید تا از تغییر جریان خون به مغز جلوگیری نمایید.

 

در بیشتر موارد سرگیجه (Vertigo) قابل پیشگیری نیست، اما بعضی از انواع سرگیجه بعلت آسیب دیدن سر رخ می‌دهند، پس با رعایت موارد زیر می‌توانید از آسیب دیدن سر جلوگیری کنید، این موارد شامل:زمان رانندگی از کمربند ایمنی استفاده نمایید.الکل و مواد مخدر و کافئین مصرف ننمایید.هنگام موتور سواری از کلاه ایمنی استفاده ننمایید.درون آبهای کم عمق یا ناآشنا شیرجه نزنید.هنگام حرکت در تاریکی بخصوص برروی پله ها از چراق و نور مناسب استفاده نمایید.

منبع:rastineh.ir


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

نگران ریزش موهای خود نباشید

موهایی پرپشت و زیبا داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

 


ادامه امروز »

9 دلیل که چرا تبلیغات آنلاین برای کسب و کار شما ضروری است!

هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(اسکلت ویژه هالووین)

دليل سرگيجه شديد چيست


چطور کمتر فحش بدیم؟!


هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(بوقلمون)


چند کاربرد باحال بطری پلاستیکی!


هر جمعه یک “اوریگامی” یاد بگیرید(خرگوش)

علل سرگیجه چیست؟

در اغلب موارد سرگیجه به عدم عملکرد پیام های اطلاعاتی مربوط شده و مشکل جدی نیست. اما ممکن است نتیجه مشکل حرکتی، بینایی یا گوش داخلی باشد.

– سیستم دهلیزی در نزدیک دستگاه شنوایی قرار دارد. مشکل شنوایی، اوتیت و مانعی در گوش می تواند سیستم دهلیزی دچار اختلال کرده و سرگیجه به وجود آید.

– در موارد دیگر سرگیجه، کریستال های سیستم دهلیزی که اطلاعات مربوط به حرکات و جایگاه بدن را به مغز می فرستند، به سمت سیستم شنوایی تغییر مسیر می دهند و در نتیجه مغز اطلاعات نادرستی از موقعیت بدن دریافت می کند که باعث عدم تعادل و سرگیجه می شود.

– التهاب اعصاب سیستم دهلیزی نیز عامل دیگری در سرگیجه است. این مشکل عموما در پی عفونت ویروسی بروز می کند و با حالت تهوع و استفراغ همراه سرگیجه های شدید همراه است. این نوع سرگیجه موقتی است و بیشتر از 15 روز طول نمی کشد.

– بعضی افراد مبتلا به بیماری منیر (Ménière) هستند. این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان و در سن 40 تا 60 سال بروز می کند و با سرگیجه های شدیدی همراه است. علائمی مانند کاهش شنوایی، سردرد و احساس کیپ شدن گوش قبل از بیماری فرد را آزار می دهد. برای درمان و پیشگیری این بیماری که ممکن است فرد را از فعالیت های روزمره باز دارد، بهتر است آزمایشات خاص پزشکی توسط متخصص انجام شود.

چه موقع باید از سرگیجه نگران شد؟

به طور کلی سرگیجه ها به خاطر مشکل وخیم جسمانی نیستند اما باید مراقب بود و علت را تشخیص داد زیرا در بعضی موارد نشانه ای از بیماری جدی مانند مشکلات عروق مغزی،‌ تومور مغزی، ‌صرع یا اسکلروز (‌تصلب شریان) هستند.

سیستم دهلیزی و ماهیچه ها در سالمندان پیر می شوند. بینایی کاهش می یابد و حتی در صورت پیشرفت بیماری دیابت و فشار خون از بین می رود. سرگیجه در این افراد باید مورد توجه باشد زیرا ممکن است عارضه جانبی بیماری قلبی عروقی یا مشکلات جریان خون مانند پرفشاری خون باشد. سرگیجه با افتادن همراه است که البته بی خطر نیست که اغلب باعث شکستگی های شدید و آسیب های جدی می شود.

سرگیجه دورانی (Vertigo)

سرگیجه دورانی معمولاً نتیجه یک تغییر ناگهانی یا موقتی است که در فعالیت ساختارهای تعادل در گوش داخلی (سیستم دهلیزی) یا در اتصالات ساختارهای تعادل در مغز روی می دهد. این اتصالات حرکت و تغییرات در وضعیت سر را حس می‌کنند. بلند شدن از حالت نشسته یا حرکت سبب بدتر شدن این حالت می‌شود. برخی اوقات سرگیجه دورانی آنچنان شدید است که سبب بروز تهوع، استفراغ و عدم تعادل می‌شود. اما، این مشکل به مدت طولانی ادامه نمی یابد. طی مدت چند هفته بدن معمولاً نسبت به آنچه سبب بروز سرگیجه بوده است، سازگار می شود.   

علل سرگیجه دورانی عبارتند از

1 – سرگیجه وضعیتی خوش خیم حمله ای (BPPV . BPPV )

سبب بروز سرگیجه دورانی شدید و کوتاه مدت، بلافاصله به دنبال تغییر وضعیت سر شده و اغلب زمانی روی می دهد که شما در بستر می‌چرخید یا صبح از خواب بلند می‌شوید. BPPV  شایع ترین علت سرگیجه دورانی می باشد.  

 2 – التهاب گوش داخلی. علائم و نشانه‌های التهاب گوش داخلی(التهاب حاد عصب دهلیزی) شامل شروع ناگهانی سرگیجه دورانی به صورت مداوم و شدید که ممکن است چند روز طول کشیده و همراه تهوع، استفراغ و عدم تعادل باشد. این علائم ممکن است شدید بوده و منجر شود شما در بستر بمانید. زمانی که این علائم با از دست دادن ناگهانی شنوایی همراه باشد، این حالت را التهاب لابیرنت می‌نامند. خوشبختانه، التهاب عصب دهلیزی عموماً فروکش کرده و به خودی خود از بین می‌رود.

 3 – بیماری منییر (Meniere’s disease)

 در این بیماری مایع بسیار زیادی در گوش داخلی جمع می‌شود. این بیماری با حمله‌های ناگهانی سرگیجه دورانی مشخص می‌شود که تا چند ساعت طول کشیده و با کاهش شنوایی، صدای زنگ در گوش و احساس پری در گوش مبتلا همراه است.

 4 – میگرن وستیبولار (Vestibular migraine)

میگرن بیشتر از یک بیماری سردرد است. همانطور که برخی افراد همراه با میگرن aura(شامل اختلالات بینایی، تاری دید و یا دیدن نوارهای ضربان دار و چشمک زن و یا خطوط زیگزاگی) را تجربه می کنند، سایر بیماران ممکن است سرگیجه دورانی یا سایر انواع سرگیجه را حتی زمانی که سردرد شدید ندارند، تجربه کنند. سرگیجه دورانی ممکن است چند ساعت یا چند روز طول کشیده و ممکن است با سردرد و همچنین حساسیت به نور و صدا مرتبط باشد.

 5 -نوروم‌آکوستیک

نوروم آکوستیک یک تومور خوش خیم است که بر روی عصب دهلیزی به وجود می‌آید. این عصب رابط گوش داخلی با مغز شما است. علائم نوروم آکوستیک معمولاً شامل از بین رفتن تدریجی شنوایی و وزوز گوش در یک طرف است که با سرگیجه و عدم تعادل همراه می ‌باشد.

 6 – سایر علل

به ندرت ممکن ‌است سرگیجه دورانی، نشانه‌ یک مشکل عصبی جدی مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی یا مولتیپل اسکلروز(ام اس) باشد. در این موارد، معمولاً سایر علائم عصبی مانند دوبینی، اختلال تکلم، ضعف یا کرختی صورت، عدم هماهنگی اندام ها یا مشکلات شدید تعادل نیز وجود دارد.

منبع:راستینه-قدس آنلاین-عصر ایران

شما به عنوان مهمان نظر ارسال میکنید.


علت پایین بودن مینیمم فشار خون چیست؟


علت ترش شدن دهان چیست؟

دليل سرگيجه شديد چيست


علت سرگیجه ناگهانی چیست؟


آب اکسیژنه چیست؟


فواید و مضرات تماشای تلویزیون


علایم ایدز در مردان


خواص جوانه گندم


علت پایین آمدن سطح هوشیاری چیست؟


مضرات الکترو اسموک ، دستگاه ترک سیگار


برای ضعف بدن چه بخوریم؟


چرا باید روزمان را با زنجبیل شروع کنیم؟


4 درمان خوشمزه سرماخوردگی!


خانوم های سحر خیز افسرده نمیشوند !


9عادت آدم های خیلی خیلی سالم!


چرا همیشه سردتان است؟


هفت دلیل اصلی یبوست!


اینفوگرافی/ ۱۰ راه ساده برای درمان گلودرد

10 روش خانگی و موثر برای از بین بردن زگیل های پوستی


چرا باید روزمان را با زنجبیل شروع کنیم؟


خواص انگور


خواص زغال اخته


خواص زعفران


خواص رزماری


خواص شگفت‌انگیز دانه‌ی چلغوز


مصرف روزانه ی عسل چه فوایدی برای بدن دارد؟


چگونه به طور طبیعی لبانی صورتی داشته باشیم؟

10 روش خانگی و موثر برای از بین بردن زگیل های پوستی

امواج وای‌فای بر عملکرد مغز چه تاثیری دارد؟


چاره طب سنتی برای گرمازدگی

رابطه جنسی برای مبتلایان به دیابت چگونه است؟

مراقبت و بهبود بینایی بدون استفاده از لیزر و عینک


لوسمی سرطان خون قابل درمان است


درمان عفونت گوش باروش های خانگی


علت بروز آلرژی و درمان آن

 

10 تبلیغ خلاقانه +عکس


مشاهده

تصاویر روز 1397/07/29


مشاهده

حیوانات هم عاشق می شوند+عکس


مشاهده

copyright © 2015 – 2018 Mashrooh

. استفاده از مطالب سايت مشروح فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

حتما تا به‌حال برای‌‌تان پیش  آمده که به سرعت از جای تان بلند شوید و کمی سرتان گیج برود. یا اینکه با ابتلا به ویروس معده، محیط اطراف دور سرتان بچرخد. با اینکه سرگیجه می تواند از عوارض یک ناخوشی جزئی باشد، در عین حال ممکن است از وجود یک بیماری جدی خبر بدهد. این مقاله را بخوانید تا با دلایل سرگیجه و راه های مقابله با آن آشنا شوید.

دليل سرگيجه شديد چيست

دکتر دونیکا مور (Donnica Moore)، مدیر گروه سلامت زنان سَپفیر (Sapphire) واقع در چِستِر انگلستان، می گوید: «سرگیجه به هیچ وجه طبیعی نیست. در واقع به شما می‌گوید که چیزی مشکل دارد. می‌تواند مساله‌ی پیش پا افتاده ای باشد و به راحتی حل شود یا نشانه ی اتفاقات دیگری باشد که در بدنتان رخ می‌دهد.»

او همچنین می گوید: «سرگیجه مشکلی است که بیشتر در بین افراد مسن گزارش می شود. ممکن است این سرگیجه از عوارض مصرف داروهایی باشد که برای شان تجویز می شود یا داروهایی که بدون نسخه فروخته می‌شوند. البته تغییراتی که به خاطر سن بالا در بدنشان رخ می دهد هم می تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد.»

دکتر کریستوفر اساندرا (Christopher Asandra)، متخصص بیماری‌های سالخوردگان و رئیس نومیِل(NuMale) که یکی از مراکز سلامتی است، می گوید: «در بسیاری موارد، کمی مراقبت از خود می تواند سرگیجه را درمان کند، اما باید آن را جدی گرفت. چون حتی اگر نشان دهنده‌ی یک بیماری جدی نباشد، می تواند سلامتی تان را با خطرات بزرگی مواجه کند. من پزشک اورژانس بوده ام و افراد زیادی را دیده ام که سرگیجه باعث افتادن شان شده است. کفل آنها شکسته یا سرشان زخمی شده یا به جای دیگری از بدن شان آسیب وارد شده است.»

دکتر مور هم با او موافق است. اولین کاری که باید انجام بدهید نشستن یا دراز کشیدن است. آخرین گزینه هم این است که خودتان تا مطب دکتر رانندگی کنید. او می گوید: «سرگیجه می تواند به تصادف منجر شود. دوست و رفیق برای همین روزهاست.»

معمولا یکی از ۸ مورد زیر باعث سرگیجه می‌شود:

اگر در معرض گرما بوده اید، سفر هوایی تان مدت زیادی طول کشیده، خیلی ورزش کرده اید، یک روز سرد زمستانی را در یک اتاق خیلی گرم سپری کرده اید و یا اینکه چون سرتان خیلی شلوغ بوده یادتان رفته آب و غذا بخورید، ممکن است احساس سرگیجه کنید.

راه حل: اگر حس می کنید اتاق دور سرتان می چرخد یا سرتان گیج می رود، باید کمی آب یا آب پرتقال بنوشید و ببینید که نتیجه چه می‌شود. البته مورد دوم بهتر است چون همزمان کمی قند هم به بدنتان می رسد. اگر تشنه یا گرمازده هستید، ممکن است قند خونتان بیفتد و آب میوه (که به هیچ وجه نباید گرم باشد) با شکری که دارد سطح قند خونتان را بالا می برد.

مور می گوید: «باید چند دقیقه ای دراز بکشید و حتما به یک نفر بگویید که سرگیجه دارید، اگر تنها زندگی می‌کنید به یکی از دوستان تان خبر بدهید و از او بخواهید که ۱۵ دقیقه بعد شما را چک کند. وقتی چیزی نوشیدید یا کمی استراحت کردید، ببینید حال تان بهتر شده یا نه. اگر سرگیجه تان به دلیل گرمازدگی یا تشنگی باشد باید برطرف شود. اگر این اتفاق نیفتاد با پزشک تان تماس بگیرید.»

با اینکه اسم ترسناکی دارد، اما یک وضعیت بسیار شایع است. این همان حالتی است که وقتی از رختخواب بیرون می آیید حس می‌کنید اتاق دور سرتان می چرخد. دکتر مور می گوید: «هر چقدر سن تان بالاتر برود احتمال این نوع سرگیجه بیش تر می شود.»، چون علت این نوع سرگیجه تغییراتی است که با کهولت سن در گوش داخلی تان ایجاد می شود و با توجه به گزارش موسسه ی بیماری وِستیبولار (Vestibular) دلیل نیمی از سرگیجه هایی است که در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می شود. این نوع سرگیجه بیماری ای است که با توجه به موقعیت به وجود می آید و مثلا اگر سرتان را موقع خواب در یک موقعیت خاص قرار دهید رخ می دهد. اگر دائما با این نوع سرگیجه درگیر هستید با یک پزشک تماس بگیرید.

راه حل: دکتر اساندرا می گوید: «ممکن است پزشک تان تعدادی تمرین موقعیتی سر برای تان در نظر بگیرد تا کریستال های کلسیم کربنات موجود در گوش تان را منظم کند چون آنها دلیل وقوع این بیماری هستند. اگر تثبیت موقعیت سر مشکل را حل نکند گزینه های دیگری هم وجود دارد، مثلا: داروهای ضد تهوع هم می توانند مفید باشند.» می توانید تکنیک های تثبیت موقعیت سر را از پزشک تان یاد بگیرید تا خودتان هم بتوانید آنها را انجام بدهید.

دکتر اساندار می گوید: «شاید سرگیجه اولین نشانه ی سکته نباشد، اما اگر ناگهان سرتان گیج رفت و در یک سمت بدنتان احساس ضعف کردید، توانایی حرکت نداشتید، سرتان به شدت درد گرفت و توانایی صحبت کردن نداشتید حتما با ۱۱۵ تماس بگیرید. باید هر چه سریع تر یک پزشک شما را معاینه کند.»

راه حل: باید از نظر سکته معاینه شوید و با توجه به تشخیص پزشک با داروهای ضد انعقاد (داروهای رقیق کننده ی خون و باز کننده ی خون دَلَمه شده) و داروهایی که فشار خون تان را پایین می آورند، معالجه شوید. با توجه به نوع سکته ممکن است اقدام های پزشکی بیشتری لازم باشد.

دکتر مور می گوید: «اگر توضیحاتی که برای استفاده از داروها وجود دارد را بخوانید متوجه می شوید که از سرگیجه به عنوان یکی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از همه ی آنها نام برده شده است.» پس اگر به تازگی استفاده از یک دارو را شروع کرده اید، چه از طریق نسخه و چه فروش آزاد، ممکن است همین دارو دلیل سرگیجه تان باشد. این یعنی یا باید داروهای تان را عوض کنید و یا آن موردی که مشکل دارد را قطع کنید.

دکتر اساندرا اعتقاد دارد که داروهای کنترل فشار خون معمولا باعث سرگیجه می شوند. این داروها باید دائما مورد بررسی قرار بگیرند تا مطمئن شوید که فشار خون تان خیلی بالا یا خیلی پایین نرفته باشد.

راه حل: اگر تحت درمان هستید و سرگیجه دارید، حتما به پزشک تان خبر بدهید و یک لیست کامل از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید شامل مکمل ها، داروهای گیاهی و داروهای بدون نسخه را به او گزارش کنید. ممکن است مکمل ها روی داروهای تجویز شده اثری منفی داشته باشند، پس پزشک تان باید دقیقا از همه ی مواردی که مصرف می کنید مطلع باشد. یک تغییر ساده در نسخه یا تنظیم مقدار دارو می تواند آسایش تان را به هم بزند.

دکتر اسندرا می گوید: «کمبود سطح آهن خون با عنوان (آنمی) شناخته می شود و علائمی مثل کمبود انرژی و احساس خستگی دارد. اما افراد مبتلا به این بیماری ممکن است سرگیجه هم داشته باشند.»

راه حل: پزشک نتایج آزمایش خون تان را  بررسی می‌کند تا در این مورد مطمئن شود. اگر کم خونی داشته باشید، ممکن است یک منبع آهن برای تان تجویز  کند تا سطح آهن خون تان بالا برود. با این کار، حالتان بهتر و سرگیجه تان هم بر طرف می شود.

افراد بین ۴۰ تا ۵۰ سال کسانی هستند که بیش ترین احتمال ابتلا به این بیماری، که یک اختلال در گوش داخلی است، را دارند. افراد مبتلا، دچار سرگیجه و ریزش مو می شوند و حس می کنند چیزی در گوش شان زنگ می زدند و یا گوش شان درد می کند. دکتر اساندرا می گوید: «افراد حس می کنند که گوششان پر است.» ممکن است حالت تهوع و استفراغ هم داشته باشند. این بیماری دلیل مشخصی ندارد اما دانشمندان فکر می کنند که وجود مقدار غیرطبیعی مایع در گوش داخلی منشا آن باشد. با توجه به موسسه ی گوش، حلق و بینی آمریکا درد ناگهانی این بیماری می تواند هر بار بین ۲۰ دقیقه تا ۴ ساعت طول بکشد.

راه حل: دکتر اساندرا می گوید: «این بیماری درمانی ندارد، اما می توان علائمش را کنترل کرد. ممکن است پزشک تان داروهای مربوط به بیماری های حرکتی یا ضد تهوع تجویز کند.» شاید هم داروهای ادرار آور به شما بدهد تا سطح مایع بدن تان کاهش پیدا کند. ممکن است استفاده  از یک سمعک قدرت شنوایی تان را بهتر کند. همچنین می توانید تمرین هایی انجام دهید که تعادل تان را دوباره برگرداند. در بسیاری موارد، ممکن است پزشک دارویی به گوش میانی تان تزریق کند تا سرگیجه تان را درمان کند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید به اندازه ی کافی بخوابند چون حس خستگی ممکن است برای شان مشکل ساز شود. همچنین باید از مصرف این موارد خودداری کرد: نمک، کافئین، سیگار و الکل. اگر ناگهان این اتفاق برای تان افتاد رانندگی نکنید. اگر هم حین رانندگی احساس سرگیجه کردید، ماشین تان را کنار جاده متوقف کنید.

اگر قند خون تان پایین است ممکن است دچار سرگیجه شوید. دکتر اساندار اعتقاد دارد که: «این اصلا شوخی نیست.» و دکتر مور هم می گوید: «قند خون پایین ممکن است باعث شود که بیش از حد طبیعی عرق کنید و احساس تر بودن و ناراحت بودن داشته باشید.»

اگر دیابت دارید این موضوع خطری است که همواره شما را تهدید می کند. علاوه بر احساس سرگیجه به دلیل کاهش سطح قند خون، افرادی که به دیابت مبتلا هستند ممکن است به دلیل کاهش یا افزایش انسولین خون هم سرشان گیج برود. اما حتی اگر قند خون ندارید، در صورتی که زیاد کار کنید و ساعت ها بدون آب و غذا بمانید، ممکن است قند خون تان کاهش یابد و سرگیجه بگیرید.

راه حل: قند سریع. کمی آب پرتقال بنوشید. کمی کربوهیدرات پیچیده مثل نان گندم و مربا هم می تواند مفید باشد. همیشه کمی قند یا یک شکلات با خودتان داشته باشید. این مواد مقدار قابل توجهی قند دارند که برای افزایش سطح قند خون بدن تان مفید است.

ممکن است پزشک تان به شما توصیه کند که فشار خون تان را پایین بیاورید، اما شاید خیلی پایین برود. در حالت کلی، اگر حد بالای فشار خون تان کم تر از ۱۰۰ و حد پایین آن کم تر از ۶۰ است (الزاما نباید همزمان اتفاق بیفتند)، فشار خون شما پایین است. برای افرادی که به طور طبیعی فشار خون شان در این محدوده است مشکلی وجود ندارد. اما اگر فشار خون تان بیفتند (به دلیل تشنگی، بیماری قلبی، مشکلات غدد درون ریز، یا انواع عفونت) ممکن است دچار سرگیجه شوید.

راه حل: با توجه به دلیل این کاهش فشار خون، پزشک تان راه حل های مختلفی را پیشنهاد می کند. شاید لازم باشد بیش تر نمک بخورید یا آب بیش تری مصرف کنید، چون مایعات حجم خون را زیاد می‌کند. ممکن است به شما توصیه شود که از یک جوراب بلند و ضخیم استفاده کنید تا از گرفتگی خون در پای تان جلوگیری شود. داروهای دیگری هم وجود دارد که سطح فشار خون تان را تنظیم می کنند.

دکتر مور می گوید: «در حالت کلی سرگیجه، یک وضعیت اضطراری نیست، اما می تواند به چنین وضعی تبدیل شود.» اگر با یکی از علائم زیر سرتان گیج رفت با ۱۱۵ تماس بگیرید:

اینها می‌توانند نشانه ی سکته یا حمله ی قلبی، نشانه‌های ظاهری التهاب دهلیز یا ورم گوش درونی باشند که با یک حمله شروع می‌شوند و باعث سرگیجه ی شدید می شوند. این موارد تنها ۵ درصد علائم سرگیجه را شامل می شوند که توسط بنیاد تحقیقات شنوایی آمریکا گزارش شده است.

برگرفته از: huffingtonpost

دليل سرگيجه شديد چيست

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

سلامتی

تشخیص جای نیش حشرات مختلف و نحوه درمان آن‌ها

پایین بودن پلاکت خون؛ نشانه‌ها، علل و درمان آن

چگونه لاغر شویم؛ ۱۵ روش کاهش وزن سریع اما مطمئن

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

هورمون پرولاکتین و علائم بالا بودن آن در زنان و مردان

آخرین مطالب


چطور ایمیل تأثیرگذارتری بنویسیم؟

خواص کرن بری؛ ۴ خاصیت درمانی این سوپر غذای سرشار از انواع ویتامین

۱۰ اشتباهی که شرکت‌های کوچک و متوسط مرتکب می‌شوند

پاک کردن تتو با لیزر؛ مراحل، روش‌های جایگزین و عوارض آن

انواع پنیر؛ ۱۵ نوع پنیر خوشمزه و محبوب در دنیا

ترین های جهان


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

دليل سرگيجه شديد چيست
دليل سرگيجه شديد چيست
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *