دليل تلخ شدن مزه دهان

دوره مقدماتی php
دليل تلخ شدن مزه دهان
دليل تلخ شدن مزه دهان

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

خیلی از ما گاهی صبح‌ها درحالی از خواب بیدار می‌شویم که احساس می‌کنیم دهان‌مان تلخ‌مزه یا ترش‌مزه (اسیدی) است. این حالت بیشتر وقت‌هایی پیش می‌آید که هَله‌هوله یا خوراکی‌های اسیدی می‌خوریم. مزه‌ی تلخِ دهان نشانه‌‌ی افزایش باکتری‌ها در دهان است که شاید ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد. البته تلخ دهانی علت‌های گوناگونی دارد. در این مطلب با برخی از این علت‌ها آشنا می‌شویم و روش‌هایی را برای درمان این مشکل معرفی می‌کنیم.

دليل تلخ شدن مزه دهان

دوره مقدماتی php

برخی از رایج‌ترین عواملی که باعث تلخی دهان می‌شوند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین دلایل تلخی دهان است. رعایت نکردن بهداشت دهان باعث افزایش احتمال عفونت و بروز بیماری‌های لثه و مشکلاتی مانند عفونت دندان و ورم لثه می‌شود که همگی موجب تلخی دهان هستند.

مصرف برخی داروها ممکن است باعث تلخی دهان شود. این داروها اغلب شامل داروهایی هستند که برای درمان بیماری‌های قلبی‌عروقی و بیماری‌های با ریشه‌ی روان‌شناختی تجویز می‌شوند. برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند آلوپورینول و بعضی داروهای ضدافسردگی هم ممکن است تلخی دهان به همراه داشته باشند.

مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها: انواع خاصی از مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها هم ممکن است باعث تلخی دهان شوند. این مکمل‌ها اغلب دارای مقدار زیادی روی و مس هستند. مکمل‌های آهن هم منجربه تلخی دهان می‌شوند. خوشبختانه با پایان مصرف مکمل‌ یا مولتی‌ویتامین مشکل تلخی مزه‌ی دهان هم از بین می‌رود. ‌

سیگار کشیدن بر غده‌های چشایی تأثیر می‌گذارد که نتیجه‌ی آن تلخی دهان است. تنفس برخی مواد شیمیایی مانند مواد نفتی و بنزین احتمال بروز تلخی دهان را افزایش می‌دهد.

بازگشت اسید معده به مری و ورود آن به دهان، مزه‌ای تلخ در دهان به‌جا می‌گذارد.

دروان بارداری با تغییرات هورمونی همراه است. برخی از این تغییرات هورمونی باعث تلخی دهان می‌شوند. این مشکل که در زنان باردار رایج است، با خوردن آب‌نبات یا تکه‌ای لیمو به‌سادگی از بین می‌رود.

برخی دیگر از دلایل بروز تلخی دهان عبارتند از:

جوش شیرین یک درمان رایج برای تلخی دهان است. مقداری جوش شیرین روی مسواک بریزید و دندان‌ها و زبان‌تان را به مدت ۳ دقیقه مسواک بزنید. روزانه ۲ بار این کار را انجام بدهید تا نتیجه‌ی خوبی بگیرید.

استفاده از مسواک‌ زبان‌شور می‌تواند در رفع تلخی دهان مؤثر باشد. این مسواک را به‌آرامی روی زبان از جلو به عقب بکشید. این کار را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

شست‌وشوی دهان یکی از راه‌های مؤثر برای مقابله با تلخی دهان است. دهان را با یک قاشق غذا‌خوری دهانشویه به مدت ۱ دقیقه بشویید. این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید.

برای رفع تلخی دهان ناشی از رفلاکس معده بهتر است از داروهای ضد اسید که نیازی به تجویز پزشک ندارند استفاده کنید. مصرف دارو با رفع مشکل رفلاکس معده، عارضه‌ی جانبی آن را هم که همان تلخ دهانی است، از بین می‌برد. اگر تلخ دهانی با مصرف دارو از بین نرفت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

خوردن مرکبات تأثیر چشمگیری در رفع تلخی دهان دارد. این میوه‌ها موجب افزایش تولید بزاق می‌شوند که دهان را پاک می‌کند و مزه‌ی تلخ آن را از بین می‌برد. آب‌لیمو یا آب‌پرتقال هم به همان اندازه در از بین بردن تلخی دهان مؤثر است.

رعایت بهداشت دهان و دندان نه‌تنها برای رفع تلخی دهان بلکه برای جلوگیری از بروز آن در آینده هم ضروری است. هنگام مسواک زدن و پاک کردن دهان باید زبان و لثه‌ها را هم به‌خوبی تمیز کنید تا امکان بروز عفونت و به دنبال آن تلخی دهان به‌کلی از بین برود.

برگرفته از: epainassist

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

سلام
اتفاقا من دهنم تلخ شده بود دکتر سونوگرافی از کبد نوشت

علت اصلیش بیماری های مرتبط با کبد هست

سلامتی

هورمون پرولاکتین و علائم بالا بودن آن در زنان و مردان

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

پایین بودن پلاکت خون؛ نشانه‌ها، علل و درمان آن

دليل تلخ شدن مزه دهان

تشخیص جای نیش حشرات مختلف و نحوه درمان آن‌ها

چگونه لاغر شویم؛ ۱۵ روش کاهش وزن سریع اما مطمئن

آخرین مطالب

چگونه یک برنامه عملیاتی کاربردی بنویسیم؟

۷ دروغ بزرگ در مورد موفقیت که نباید باور کنید

آنژیوگرافی قلب چیست؛ مراحل انجام و عوارض آنژیوگرافی

۱۵ غذای مفید که هنگام سرماخوردگی باید بخورید

مراحل نوشتن فهرست انجام کارهای روزانه برای افزایش بهره وری

ترین های جهان


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

سرما خوردگی، آلرژی و سینوزیت از جمله بیماریهایی هستند که موجب احتقان مسیر بینی و کاهش حس بویایی میشوند و به این ترتیب توانایی چشیدن طعمها کاهش می یابد.

گاهی اوقات حس چشایی همیشگی ما، موقتا تغییر میکند و طعم بد یا فلزی در دهان خود احساس میکنیم. این حالت میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

طعم در دهان توسط ساختارهای ویژه ای به نام جوانه های چشایی احساس میشود. به طور متوسط 10000 جوانه چشایی در دهان وجود دارد که اکثر آنها روی زبان قرار گرفته اند اما برخی نیز در سقف دهان و در پشت حلق واقع شده اند. هر یک از این جوانه های چشایی حدود 50 سلول گیرنده حسی دارد که به نوشیدنیها و غذاها واکنش نشان میدهند. جوانه های چشایی به پنج طعم اصلی حساس هستند: شیرینی، ترشی، شوری،  تلخی و اومامی (طعم گوشتی / لذیذ). بزاق موجود در دهان، مواد شیمیایی موجود در غذا و نوشیدنیهایی که مصرف میکنیم را در خود حل میکند و پرزهای چشایی کوچک روی سلولهای گیرنده، سیگنالهایی به مرکز چشایی در مغز ارسال میکند. بو نیز نقش مهمی در چشایی ما ایفا میکند. پوشش داخلی بینی حاوی سلولهای گیرنده بو است که بوی غذاها را میگیرند و این دو حس در کنار هم کار کرده و طعمهای متفاوت گوناگون را شناسایی میکنند. حس چشایی بستگی به ترکیب غذا نیز دارد. اگر غذای شیرین را پس از بلع غذای بی مزه، بخورید  طعم آن شیرین تر احساس میشود. اگر به خوردن یک نوع غذا پشت سر هم ادامه دهید، کاهش رضایت از طعم را احساس میکنید که به علت سازگاری و انطباق با آن غذا است.

 

دليل تلخ شدن مزه دهان

جوانه های چشایی دائما در حال جایگزین شدن هستند بنابراین تغییر در سلامت، مواد مغذی دریافتی و تغذیه، داروها، هورمونها و سن، همگی میتوانند بر عملکرد آنها تاثیر گذاشته و باعث شوند غذاها بی مزه یا مشابه به نظر برسند یا طعم بد، شیرین، گچی، خون مانند یا طعمهای نامطلوب دیگر در دهان ایجاد کنند. از جمله دلایل محتمل طعمهای غیر طبیعی در دهان عبارتند از:

–    سلامت ضعیف دهان: بهداشت ضعیف دهان میتواند به معنی مشکلات لثه و دندان مانند ژینژیویت باشد که موجب طعم بدن در دهان میشود. –    عفونت دستگاه تنفسی فوقانی: سرما خوردگی، آلرژی و سینوزیت از جمله بیماریهایی هستند که موجب احتقان مسیر بینی و کاهش حس بویایی میشوند و به این ترتیب توانایی چشیدن طعمها کاهش می یابد. –    بارداری: در مراحل اولیه بارداری، برخی از زنان متوجه میشوند حس چشایی شان تغییر کرده است. ممکن است طعم فلزی عجیب در دهان احساس کنند یا برخی نوشیدنیها و غذاهایی که سابقا لذت بخش بودند، ناگهان ناخوشایند به نظر برسند. همچنین فرد ممکن است از غذاهایی که پیش از این خوشش نمی آمد، لذت ببرد. –    شیمی درمانی و داروهای درمان بیولوژیکی: افرادی که با این داروها تحت درمان سرطان قرار دارند ممکن است طعم عجیبی در دهان حس کنند که فلزی، تلخ یا شور احساس میشود. –    داروهای دیگر: برخی از داروهایی که برای درمان آلرژی، بیماری آلزایمر، آنمی، آسم، فشار خون، گلوکوم (آب سیاه)، بیماری پارکینسون، نقرس، آرتروز روماتیسمی، اسکیزوفرنی و مشکلات تیروئید مصرف میشوند و نیز آنتی بیوتیکها (مانند مترونیدازول)، ضد قارچها، کورتیکواستروئیدها، دیورتیکها و چسبهای نیکوتین، میتوانند طعم بد و غیر طبیعی در دهان ایجاد کنند. –    مشکلاتی در سلامتی: خشکی دهان به علت بی آب شدن بدن یا آسیب غدد بزاق، میتواند به طعم فلزی در دهان منجر شود. در افرادی که به دیابت یا بیماری تیروئید، کبد یا کلیه مبتلا هستند، و نیز افرادی که ام اس، فلج صورت یا سکته دارند، مشکلات طعم دهان محتمل تر است. سوء هاضمه در نتیجه بیماری رفلاکس مری – معده نیز میتواند طعم شیرین یا اسیدی در دهان ایجاد کند. –    پیری یا سوء تغذیه: طعم شیرین و شور اغلب با تغذیه نامناسب یا پیری، کاهش می یابد. –    سندرم سوزش دهان: این وضعیت که به نامهای گلاسودینیا ( glossodynia)، گلاسوپیروز ( glossopyrosis)، استومودینیا (stomodynia) و دیسستزی دهان نیز شناخته میشود، با حس مداوم سوزش در لبها، زبان یا جای دیگری در دهان مشخص میشود. این وضعیت میتواند با طعم تلخ یا فلزی نامطلوب در دهان یا کاهش چشایی همراه باشد. –    جراحی: جراحی هایی که در دهان، بینی و حلق انجام میشود، میتوانند به عصبهای جوانه های چشایی یا غدد بزاق آسیب وارد کنند. –    اختلالات چشایی: نادر هستند اما برخی افراد به صورت ارثی ممکن است ناتوانی بویایی یا چشایی بوها و طعمهای خاصی را تجربه کنند. ضعف چشایی (Hypogeusia) به کاهش چشایی و اختلال چشایی (dysgeusia) یک طعم غیر طبیعی اشاره دارد. احتمال این که اختلالات بویایی مسئول مشکلات چشایی مزمن باشند، بیشتر است.

 

طعمهای غیر طبیعی به علت عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا دارو باید ظرف چند روز تا چند هفته پس از رفع عفونت یا قطع مصرف دارو، و در صورتی که به علت بارداری باشد، معمولا پس از سپری کردن سه ماهه اول بارداری باید برطرف شود. اما اگر تغییر بلند مدتی در حس چشایی احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک عمومی احتمالا شما را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع میدهد. توانایی شناسایی طعمها را میتوان با استفاده از محلولهای مختلف در نواحی مختلف دهان و زبان امتحان کرد. ساکروز سلولهای گیرنده شیرینی ، کلرید سدیم طعم شور، کنین طعم تلخ و سرکه یا اسید سیتریک طعم ترش  را مشخص میکند. آزمایش خون برای کمک به تشخیص ممکن است توصیه شود. در صورتی که درمان لازم باشد، شیوه آن به علت کاهش چشایی بستگی دارد. بزاق مصنوعی ممکن است در موارد خشکی دهان توصیه شود یا ممکن است تجویز بلند مدت دارو، به داروهایی که همین عوارض را نداشته باشند، تغییر داده شود.

 

در اینجا چند توصیه برای کمک به لذت بردن از غذا (در صورت تغییر موقت حس چشایی) آمده است: –    اگر طعم همه غذاها برایتان مانند هم است، غذاهایی با طعم قوی تر مصرف کنید. –    با استفاده از گیاهان معطر، سس و ادویه طعم بیشتری به غذا بدهید. –    گوشت قرمز را در سرکه یا آب میوه بخوابانید یا آن را با سس کاری یا سس شیرین یا ترش مصرف کنید. –    غذاهای سرد ممکن است طعم بهتری از غذاهای گرم داشته باشند. –    ترشی یا شور برای افزایش طعم در کنار غذا مصرف کنید. –    اگر قهوه یا چای معمولی برایتان طعم خوبی ندارد، آب لیمو یا چای سبز را امتحان کنید. –    نوشیدنیهای گاز دار یا زنجبیلی که طعم قوی تری دارند ممکن است برایتان جالبتر باشند. –    مقدار زیادی آب خالص بنوشید، میتوانید مقداری آب لیموی تازه نیز به آن اضافه کنید. –    مرکباتی مانند پرتقال، گریب فروت و کیوی میتوانند مفید باشند. –    جویدن آدامس بدون شکر یا مکیدن آب نبات سخت ممکن است مفید باشد. –    دندانهایتان را دو تا سه بار در روز مسواک بزنید، هنگام مسواک، زبانتان را نیز مسواک بزنید. استفاده روزانه از نخ دندان به خصوص در اطراف لثه را فراموش نکنید.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

 

 

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

آیا می دانید آنفولانزای معده چیست؟ آیا این بیماری کودکان را نیز درگیر می کند یا فقط مخصوص بزرگسالان است؟ آنفولانزای معده یکی از خطرناک ترین مشکلات سلامتی است که نوزادان و کودکان نوپا را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این بیماری، گاستروانتریت ( التهاب معده) نیز نامیده می شود. آنفولانزای معده بر اثر عوامل متعددی می تواند ایجاد شود ، اما ویروس رایج آنفولانزا، یکی از این عوامل نیست. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم …

درد پایین کمر (LBP) دومین مشکلی است که بیشتر از هر بیماریِ دیگری در مراکز درمانی آمریکا به چشم می خورد. تقریباً 85% جمعیت تجربه درد پایین کمر را یک بار در طول عمرشان تجربه کرده اند. بیشتر جریان های درد پایین کمر یا LBP در ناحیه کمر یا میانه پشت رخ می دهند یعنی دقیقا بخش مربوط به ستون فقرات که بیشتر وزن قسمت بالایی بدن را تحمل می کند. بخش پایینی کمر تشکیل شده از 5 مهره می باشد که بخشی از ستون …

یک آنژیوم گیلاسی نوعی رشد خال گونه ی پوست است که از رگ های کوچک خونی یا مویرگ ها تشکیل شده است. این شکل از آنژیوم رایج ترین نوع آن است. آنژیوم ها تومورهای خوش خیمی هستند که از رشد بیش از حد مویرگ ها ایجاد شده اند. در کودکان رشد و بروز این نوع زخم های غیر سرطانی نادر است. آنژیوم گیلاسی بیشتر در بزرگسالان بالای 30 سال سن رخ می دهد. به آنژیوم های گیلاسی سنیل آنژیوم یا نقاط کمپل دی مورگان نیز …

آیا می دانید چه راهکارهایی برای دوقلو پسردارشدن وجود دارد؟ بعضی از مواد غذایی کمک می کنند تا تخمک بیشتری آزاد شده و بتوانید شانس دوقلو باردار شدنتان را افزایش دهید. چه مکمل هایی به دوقلو باردار شدن و پسر باردار شدن کمک می کنند؟ آیا می دانید پوزیشن های مناسب برای دوقلو پسردارشدن چیست؟ در این مقاله از بخش زنان و زایمان دکتر سلام به بررسی روش هایی برای دوقلو پسردارشدن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. برای دوقلو پسردارشدن چه کارهایی باید کرد؟ …

گوش دادن آهنگ در بارداری چه فوایدی دارد؟ گفته می ‌شود که موسیقی قابلیت‌ های شفا بخشی دارد و تاثیر آرامش ‌بخشی بر روی احساسات ما دارد چون به ما کمک می‌کند تا استرس مان را کاهش دهیم، استراحت کنیم و خلق و خوی خود را بهبود بخشیم. موسیقی چه تاثیری بر کودکی دارد که در رحم مادر رشد می‌کند؟ این موضوع متخصصان را سردرگم کرده است و در نتیجه چندین تلاش تحقیقاتی برای درک تاثیر موسیقی بر روی یک جنین انجام شده ‌است. در …

دليل تلخ شدن مزه دهان

در مورد پماد زینک و دایمتیکون چه می دانید؟ در چه مواردی می توان از این پماد استفاده کرد؟ آیا با عوارض پماد زینک و دایمتیکون آشنایی دارید؟ …

قرص دایمتیکون برای فشار در دستگاه گوارش، سوء هاضمه در دستگاه گوارش، گاز در دستگاه گوارش و دیگر شرایط استفاده می‌شود. قرص دایمتیکون ممکن است برای مقاصدی که …

اختلالات گوارشی در طول دوران بارداری رایج و شایع می باشد. علاوه بر بروز یبوست، ناراحتی معده یا شل شدن مدفوع نیز مشکلات دیگری هستند که در دوران …

میکرونیدلینگ (Microneedling) که به نام درمان القاء کلاژن نیز شناخته می شود، شامل استفاده از یک ابزار با سوزن های کوچک است که در لایه بالای پوست وارد …

جفت قدامی چیست؟ جفت یک عضو اصلی می باشد که در طول دوران بارداری، مواد مغذی، اکسیژن و خون را از مادر به نوزاد منتقل می کند. جفت …

کاهش احتمال ابتلا به آسم در نوزادان با مصرف سبزیجات در بارداری میسر می باشد. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی …

کدام ورزش شکم می تواند برای دوران بارداری مفید باشد و از اضافه وزن در بارداری پیشگیری کند؟ زنان زیادی به محض اینکه باردار …

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا به دنبال راهکارهایی برای تقویت عضلات کمر هستید؟ بعضی از تمرینات ورزشی خیلی ساده ه بدون هیچ تجهیزاتی می توانید آنها را در منزل …

این هفت تمرین ورزشی را انجام دهید تا بهترین نتایج را برای شما به ارمغان بیاورد. می‌ توانید آنها را در باشگاه یا در …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

بیشتر ما تجربه ی طعم بد در دهانمان را داریم در این مقاله میخواهیم بدانیم علت تلخ بودن طعم دهان و راه درمان را مورد بررسی قرار دهیم و امیدواریم مفید واقع شود.

انتظار می رود طعم تلخ در دهان خود را در حالی که شما مصرف چیزی تلخ، مانند قهوه،سیگار کشیدن را نداره اید امری غیر طبیعی باشد .

 داشتن طعم تلخ مزمن در دهان شما، صرفنظر از آنچه که می خورید یا می نوشیدن، طبیعی نیست و می تواند یکی از چندین شرایط سلامتی را نشان دهد و مت در این مقاله میخواهیم بدانیم چه چیزی باعث طعم تلخ در دهان میشود. .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل طعم تلخ در دهان، وقتی که باید به دنبال کمک باشید و از این علائم خلاص شوید، از متخصصان و کارشناسان کلینیک دندانپزشکی تاج در تماس باشید.

داشتن طعم تلخ در دهان شما اغلب یک مشکل جدی نیست، اما می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد و بر رژیم غذایی شما تأثیر بگذارد.

دليل تلخ شدن مزه دهان

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان

همانطور که از نامش بر می آید، سندرم سوزش دهان باعث حساسیت یا سوزش در دهان می شود که می تواند بسیار دردناک باشد. این علائم ممکن است در یک قسمت دهان و یا در سراسر دهان رخ دهد.همچنین می تواند احساس خشکی دهان و طعم تلخ یا فلزی ایجاد کند.

سندرم سوزش دهان در هر دو زن و مردان رخ می دهد ، به ویژه در زنان که در معرض یائسگی قرار دارند.

گاهی اوقات علت سوزش دهان قابل شناسایی نیست. پزشکان معتقدند ممکن است به علت آسیب به اعصابه دهان باشد. همچنین ممکن است به شرایط یا درمان های اولیه برای شرایطی مانند دیابت ، درمان سرطان و تغییرات هورمونی در طول یائسگی مرتبط باشد.

بارداری

استروژن هورمون زنانه که در دوران بارداری نوسان می کند نیز می تواند جوانه های طعم را تغییر دهد. بسیاری از زنان وقتی که باردار هستند، طعم تلخ یا فلزی در دهانشان گزارش می کنند. این معمولا بعدها بعد از بارداری یا پس از زایمان حل میشود.

دهان خشک

سندرم سوزش دهان

 

احساس دهان خشک ، همچنین به عنوان xerostomia شناخته شده است، می تواند ناشی از کاهش تولید بزاق یا تغییر در آرایش بزاق باشد. این کاهش می تواند به دلایل مختلف رخ دهد، از جمله:

بدون تولید بزاق مناسب، طعم و مزه را می توان تغییر داد. چیزهایی ممکن است به عنوان مثال طعم تلخ، یا شور. علاوه بر این، کمبود بزاق می تواند باعث بلعیدن یا صحبت کردن سخت شود و افرادی که با این وضعیت ممکن است حفرات و عفونت های لثه را متوجه شوند .

رفلکس اسید

علت تلخ بودن طعم دهان

رفلکس اسید، همچنین به نام GERD، زمانی رخ می دهد که اسفنکتر مری پایین تر از حد مجاز است و اجازه می دهد غذا و اسید معده از معده به بالا و مری و دهان منتقل شود. اسفنکتر مری پایین تر از ماهیچه ای است که در پایین مری قرار دارد که لوله ای است که غذا را از دهان به معده می برد. از آنجا که این غذا حاوی اسید های گوارش و آنزیم ها است، می تواند منجر به طعم تلخ در دهان شما شود.

سایر علائم عبارتند از:

داروها و مکمل ها

علت تلخ بودن طعم دهان

هنگامی که بدن شما نوع خاصی از دارو را جذب کرده است، بقایای دارو به بزاق منتقل می شود. علاوه بر این، اگر یک داروی یا مکمل دارای عنصر تلخ یا فلزی باشد، می تواند طعم تلخ دهان را ترک کند.

مجرمان رایج عبارتند از:

بیماری ها و عفونت ها

علت تلخ بودن طعم دهان

هنگامی که شما عفونت سرد، سینوس یا بیماری دیگری دارید، بدن شما به طور طبیعی یک پروتئین تولید شده توسط سلول های مختلف بدن را برای ترویج و التیام می دهد. تصور می شود که این پروتئین همچنین می تواند جوانه های طعم را تحت تأثیر قرار دهد و باعث افزایش حساسیت به طعم تلخ شود.

درمان سرطان

علت تلخ بودن طعم دهان

پرتودرمانی و شیمی درمانی می تواند جوانه های طعم را تحریک کند، باعث می شود بسیاری از چیزها، از جمله آب،  طعم فلزی یا تلخ بدهد.

سندرم مهره کاج

علت تلخ بودن طعم دهان

در حالی که حساسیت نیست، بعضی افراد می توانند واکنش به آجیل کاج داشته باشند که طعم تلخ یا فلزی در دهان حدود 12 تا 48 ساعت پس از مصرف آجیل به وجود می آید. دانشمندان دقیقا مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد، اما آنها معتقدند که ممکن است چیزی برای آلودگی وجود داشته باشد، مانند هر کدام از مواد شیمیایی مورد استفاده در فرایند تخریب، یک موقعیت ژنتیکی یا روغن مهره ای که تبدیل به غبار شده است.

برخی از چیزهایی که می توانید در خانه انجام دهید برای کمک به تسکین و حتی جلوگیری از طعم تلخ در دهان شما وجود دارد.

درمان طولانی مدت بستگی به عاملی است که دهان شما را به طعم تلخ تبدیل می کند. دکتر شما برای اولین بار از علائم سؤال می کند، سابقه پزشکی و داروهای شما را می گیرد و سپس یک معاینه فیزیکی انجام میدهید. پزشک شما ممکن است برای آزمایش شرایطی مانند دیابت، به آزمایشگاه مراجعه کند.

درمان بستگی به وضعیت پایه و یا دیگر عامل ها است که طعم تلخ را ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر ریفلاکس اسید طعم تلخ را ایجاد می کند، ممکن است دکتر آنتی اسیدها بدون نسخه یا با نسخه تجویز کند.

 اگر دیابت نوع 2 این موضوع باشد، پزشک ممکن است داروهایی مانند متفورمین (Glucophage) تجویز کند. متفورمین مقدار قند (گلوکز) تولید کبد را کاهش می دهد. اگر داروهای خاصی که باعث می شود طعم تلخ ایجاد شود، ممکن است پزشک بتواند چیزی متفاوت را تجویز کند.

ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما همچنین ممکن است شما را به:

داشتن طعم تلخ در دهان شما، حتی زمانی که شما چیزی تلخ را نخورده و ننوشیده اید، یک مشکل نسبتا شایع است. بیشتر علل قابل درمان هستند

دليل تلخ شدن مزه دهان

هنگامی که شما و دکتر شما تعیین می کنند که چرا شما طعم تلخ دهان خود را دارید و شروع به درمان می کنید، در اغلب موارد جوانه های چشایی شما باید بدون عوارض طولانی مدت به حالت عادی باز گردند.

source

دیگر مقالات مفید کلینیک دندانپزشکی تاج :

۷ ماده معدنی مورد نیاز دندان

کشیدن دندان در سال ۹۷

همه چیز در مورد جرم گیری دندان در سال ۲۰۱۸

انتخاب خمیردندان مناسب ، خصوصیات و انواع آن

۱۰ روش موثر خانگی برای درمان عفونت لثه

جهت رزرو نوبت در کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید

برای مشاهده سایر مقالات کلینیک دندانپزشکی تاج اینجا کلیک کنید.

دندانپزشکی کودکان – ونیر – کلینیک دندانپزشکی – ارتودنسی دندان – ایمپلنت

تلفن : ۴۴۴۴۴۱۰۳  – ۴۴۸۹۸۳۲۴  ( ۰۲۱ )
آدرس :جنت اباد مرکزی تقاطع نیایش ( چهار راه ایرانپارس) طبقه فوقانی بانک کوثر پلاک ۲
ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از ۹ صبح تا ۱۰ شب
(روزهای جمعه و تعطیل از ساعت ۱۱ تا ۷ شب)
ایمیل: Info@tajdentalclinic.com

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

تلفن : ۴۴۴۴۴۱۰۳  – ۴۴۸۹۸۳۲۴  ( ۰۲۱ )
آدرس :جنت اباد مرکزی تقاطع نیایش ( چهار راه ایرانپارس) طبقه فوقانی بانک کوثر پلاک ۲
ساعت کاری : کلینیک دندانپزشکی تاج از 9 صبح تا 2 بامداد
(روزهای جمعه و تعطیل از ساعت ۱۱ تا ۷ شب)
ایمیل: Info@tajdentalclinic.com

کلینیک دندانپزشکی تاج در جنت آباد مرکزی تقاطع نیایش (چهارراه ایرانپارس) در شهر تهران واقع شده است. این مرکز با پشتوانه ای قوی از تجربه و تخصص همکاران دندانپزشک و متخصص و جمعی از اساتید بنام دانشگاهی در انجام کلیه خدمات تخصصی و عمومی دندانپزشکی در خدمت شما بیماران می باشد .

تمامی حقوق این سایت محفوظ و مربوط به کلینیک دندان پزشکی تاج می باشد.
Design By ModArt-Team

هتل های شیراز

دليل تلخ شدن مزه دهان

رزرو هتل

بلیط پرواز

قیمت تشک طبی

بلیط هواپیما چارتر

دليل تلخ شدن مزه دهان
دليل تلخ شدن مزه دهان
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *