در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

دوره مقدماتی php
در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم
در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

در شروع بارداری خیلی از مادران باردار احساس خستگی می کنند و به خواب بیشتری نیاز دارند. ویار بارداری هم ممکن است این حالت خستگی را افزایش دهد. این حالت خستگی بیشتر به علت تغییرات هورمونی دوران بارداری است.

درهر حال به مادران باردار توصیه می شود بعد از غذای نیمروز حدود یک ساعت استراحت داشته باشند تا با خون رسانی بیشتر به معده، هضم غذای آنها بهتر انجام شود.

خانم ها در طول دوران بارداری بخصوص در سه ماهه اول بارداری احساس خستگی بیشتری می کنند و نسبت به قبل از بارداری به خواب بیشتری نیاز دارند. علائم اولیه بارداری مانند تهوع، سوزش معده، نیاز مکرر به دفع ادرار در طول شب، سوء هاضمه و … عواملی هستند که می توانند روی الگوی خواب مادر تاثیر گذارند. با ایجاد چند تغییر و اعمال چند ترفند در سبک زندگی می توان به بهبود خواب مادر در سه ماهه اول بارداری کمک کرد.

در این زمان ممکن است به دلایل فراوانی دچار مشکل کمبود خواب شوید که تقریبا تمامی آنها ناشی از تغییرات هورمونی بدن شما است و در حقیقت مدت زمانی طول خواهد کشید تا بدن شما با این تغییرات به شکل مناسبی تطابق پیدا کند. از جمله این دلایل می توان به حالت تهوع خصوصاً در اوایل صبح، ترس و اضطراب، سوزش معده، تکرر ادرار و … اشاره کرد.

در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

دوره مقدماتی php

اگر عادت دارید به پشت بخوابید، در ماه های اولیه بارداری مشکلی ایجاد نمی کند. ولی با گذشت زمان و در ماه های بعدی نباید به پشت بخوابید. زیرا رحم در حال رشد به ماهیچه های کمر، ستون فقرات و شریان های اصلی خون که از طریق همین شریان ها خون در بدن شما و جنین جریان پیدا می کند فشار وارد می کند. به پشت خوابیدن باعث درد ماهیچه ها، ورم و هموروئید می شود. این حالت باعث سرگیجه ناشی از افت فشار خون می شود. فشار خون برخی از خانم ها در این حالت بالا رفته و باعث آپنه خواب می شود. خوابیدن به پشت در حالت نیمه نشسته و در صورتی که به چند بالش تکیه داده اید وضعیت مناسبی است و از سوزش معده نیز خودداری می کند.

سه ماهه اول بارداری بهترین زمان برای عادت دادن خود برای خوابیدن به پهلوی چپ است که بهترین حالت برای خوابیدن است.

 

بارداری دورانی است که احتمالا با آغاز آن همه چیز تغییر خواهد کرد. نوع رژیم غذایی، انجام کارهای روزانه، مدیریت کارهای منزل و حتی حالت خوابیدن. با وجود یک موجود کوچک در حال رشد در درون رحمتان شرایط هر ماه تغییر خواهد کرد. مثلا شاید یک پوزیشن برای خواب شما در سه ماهه اول بی خطر باشد، اما همان حالت در هنگام خواب در سه ماهه سوم سلامتی شما و جنینتان را به خطر اندازد.

درست است که در سه ماهه اول بارداری هنوز شکم شما بزرگ نشده و حتی شاید بتوانید بر روی شکمتان نیز بخوابید. اما توصیه می کنیم که از همین زمان، طرز خوابیدن صحیح را تمرین کنید تا با گذشتن از ماه چهارم و شروع ماه های پنج و شش مجبور نباشید که یکباره عادات مربوط به خوابیدنتان را تغییر دهید.

مادران باردار بهتر است به پهلوی چپ بخوابند، زیرا خون رسانی به رحم و جفت و نهایتا جنین بهتر انجام شود و رشد جنین بهبود می یابد. ضمنا استراحت به پهلوی چپ سبب کاهش ورم مادران می شود.

گاهی مادران باردار سوال می کنند که آیا هنگام بلند شدن از رختخواب احتمال پیچیده شدن بند ناف به دور گردن جنین وجود دارد. در پاسخ می توان گفت که پیچیده شدن بند ناف به دور گردن جنین به علت بلند بودن طول بند ناف می باشد و ارتباطی به طرز خوابیدن یا بلند شدن مادر ندارد.

بنابراین بهترین پوزیشن خواب در دوران بارداری بر روی پهلو و ترجیحا پهلوی چپ است. در این زمان خوابیدن به پهلوی راست سبب وارد شدن فشار به کبد نمی شود، زیرا هنوز رحم شما تا حدی بزرگ نشده است که بتواند به هیچ یک از ارگان ها فشار وارد کند، خوابیدن به صورت طاق باز و یا بر روی شکم نیز برای جنین مشکلی ایجاد نمی کند، اما توصیه می شود، با توجه به این که در ماه های بعد لازم است به طور کاملا جدی از خوابیدن به صورت دمر و طاق باز اجتناب کنید، از همین حالا شکل گیری این عادت جدید و درست را در خود تقویت کنید.

نکته بسیار مهم این است که در این زمان بدن تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار خواهد گرفت. بخشی از این تغییرات مربوط به شل شدن مفاصل و دردناک شدن آنها خصوصا در ناحیه لگن و کمر است. بنابراین اگر در این زمان به شیوه های نادرست خوابیدن همچون خوابیدن بر روی شکم ادامه دهید، به احتمال زیاد دردهای لگنی و کمر دردهای مداوم در ماه های بعد در انتظار شما خواهد بود.

یاد آوری می شویم که استراحت مطلق در بارداری ممنوع است زیرا در بارداری فاکتورهای انعقاد خون فعال تر از غیر بارداری است لذا شانس انعقاد و لخته شدن خون در عروق شخصی که استراحت مطلق دارد و فعالیت او کم است بسیار زیاد می شود.

حتی در زنان بارداری که لکه بینی دارند هم استراحت مطلق جایگاهی ندارد در انتهای سه ماهه دوم بارداری، مدت زمان خواب شبانه کاهش می یابد و معمولا زنان از اختلالات خواب شکایت می کنند. توصیه می شود در طول روز بخوابند و کمبود خواب را جبران کنند.

همچنین از شربت بنادریل (Diphenhydramine) می توانند در زمان خواب استفاده نمایند.

 

1- عوارض بی خوابی در بارداری

2- خواب بد و آشفته دیدن در بارداری به چه معنی است؟

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی+

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

خواب در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

تقریباً 50 درصد زنان باردار، به ویژه در شش ماه آخر بارداری، با مشکل خواب مواجه می­شوند. حتی اگر پیشتر هم مشکل خواب نداشته اید، در این دوره ممکن است حالت ­های مورد

علاقه خوابیدنتان نیز بی فایده باشند. در ادامه به راه حل این مشکل پرداخته­ ایم.

چندین دلیل وجود دارند که خواب شبانه راحت در سه ماهه نخست بارداری را به چالش می­کشند. افزایش میزان پروژسترون، تغییرات بدن، حالت تهوع، کمردرد و ادرار شبانه مکرر از جمله این عوامل هستند.

بهترین حالت خوابیدن به پهلو است. در واقع خوابیدن روی پهلوی چپ بسیار بهتر است چرا که جریان خون و مواد مغذی دریافتی جنین افزایش می­یابد.

 

در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

یکی از بدترین حالت­ ها خوابیدن روی شکم است، چرا که منجر به درد کمر و گرفتگی عضلات گردن می­شود. همچنین، خوابیدن به پشت، مشکل آفرین است چرا که باعث می­شود رحم به سیاهرگ بزرگ فشار وارد کند. این دو حالت جریان خون به سمت جنین را کاهش داده و منجر به گیجی و حالت تهوع فرد می­شود.

با به کارگیری راهکارهای مفید زیر می­توانید در دوران بارداری خواب آرام داشته باشید:

اگرچه در سه ماهه دوم بارداری مشکلات کمتری خواهید داشت، باز هم ممکن است با مشکل خواب مواجه شوید.

در این دوره نیز خوابیدن به پهلو می­تواند بهترین حالت برای شما باشد. خوابیدن روی پهلو سمت چپ نیز می­تواند عملکرد کلیه را بهبود بخشیده و جریان مواد مغذی دریافتی توسط جفت جنین را تقویت می­کند.

خوابیدن به پهلو در دوران بارداری

با قرار دادن بالش بین پاها یا زانوها، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. اگر کمردرد دارید، سعی کنید زیر کمر و شکم خود بالش بگذارید. این کار می­تواند فشار وارد بر کمرتان را کاهش دهد.

اگر هنگام بیدار شدن متوجه شویم روی پهلوی سمت راست یا به پشت خوابیده­ایم چه باید کرد؟

نگران نباشید، خوابیدن به پهلوی راست اگرچه توصیه نمی­شود اما مشکلی به وجود نمی­آورد. خوابیدن به پشت نیز نمی­تواند مشکل بسیار بزرگی برای جنین به وجود آورد. در این موارد به آرامی به حالت مناسب خود بازگشته و بخوابید.

با عملی کردن این راهکارها در سه ماهه دوم بارداری خواب آرام داشته باشید:

سه ماهه سوم بارداری می­تواند مشکل ­ترین دوران برای خواب شبانه باشد. شکم بسیار بزرگتر شده است و یافتن پوزیشن راحت برای خواب دشوار است.

طبق معمول، خوابیدن به پهلو بهترین پوزیشن برای زنان باردار است. اگرچه خوابیدن روی پهلوی سمت چپ بهترین پوزیشن است، خوابیدن روی پهلوی سمت راست احساس بهتری خواهد داشت.

به یاد داشته باشید که برای احساس راحتی بیشتر، زیر برآمدگی شکم و بین زانوها، و به ویژه اطراف لگن بالش بگذارید.

اگر در سه ماهه سوم بارداریتان با مشکل بی­خوابی مواجه شده ­اید، عوامل متعددی وجود دارند که در این قضیه نقش دارند.

با عملی کردن این راهکارها در ماه­ های پایانی بارداری می­توانید خواب آرام ­تری داشته باشید:

خوشبختانه کمبود خواب تأثیر مخربی روی جنین ندارد. با این­ حال استرس و خستگی ناشی از بی­خوابی، می­تواند احتمال نیاز به سزارین را افزایش دهد. به همین خاطر است که عملی کردن تمامی مراحل فوق برای داشتن خواب مناسب در دوران بارداری اهمیت دارد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

 

خوابیدن در بارداری مهم است. اما برای بیشتر خانم ها دردسر ساز شده است  که چگونه بخوابم و به پهلو چپ بخوابیم یا به پهلو راست بخوابم، خوابیدن بصورت طاق باز مجازه؟ در طول دوران بارداری وقتی شما به رختخواب می روید ممکن است تا زمانی که به خواب روید تقلا و کش و قوس زیاد داشته باشید. متاسفانه یک موقعیت درست خواب در دوران بارداری زیاد دوام نمی آورد و بدن شما به آن عادت میکند و شما بعد از یه مدت باید دوباره به شکل دیگری بخوابید. دلایل زیادی برای بد خوابیدن در دوران بارداری وجود دارد و تقریبا همه مادران هنگام خوابیدن درگیر هستند. در این مقاله طرز درست خوابیدن را در دوران بارداری به شما معرفی می کنیم:

چرا وضعیت خوابیدن در بارداری مشکل شده است؟

دلایل اذیت شدن شما در هنگام خواب در دوران بارداری

عوارض کم خوابیدن در دوران بارداری

طرز درست خوابیدن در ماه های مختلف بارداری

در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

بهترین طرز خوابیدن در دوران بارداری

از چه نوع خوابیدن در دوران بارداری باید پرهیز کرد؟

وقتی شما باردار هستید تغییرات زیادی در بدن شما اتفاق می افتد. این تغییرات باعث ایجاد نا خوشی هایی در شما میشود که یکی از آنها در هنگام خواب است.

در سه ماهه اول بارداری بدن شما دچار تغییرات جدید شده است و ممکن است باعث کم خوابی شما شود، مواردی که باعث این کم خوابی شده است شامل:

بهترین زمان برای چرت زدن شما بین ساعت 2 تا 4 بعدازظهر است. بهتر است دو بار هر بار 30 دقیقه بخوابید تا اینکه یک ساعت بطور پیوسته خواب باشید

از ساعت 6 عصر به بعد مصرف مایعات را به صفر نرسانده اما آن را محدود کنید.

کراکر درمان خوبی برای بیماری صبحگاهی است.

ورزش کردن در دوران بارداری بسیار مفید است اما در هنگام عصر و یا شب باعث بی خوابی میشود پس ورزش را صبح زود انجام دهید.

در سه ماه دوم بارداری شما ممکن است نگران باشید و خواب شما مختل شده باشد به دلایل زیر:

در این ماه بدلیل یزرگ شدن شکم شما سخت تر به خواب می روید اما دلایل دیگری هم وجود دارد:

راه حل پیشنهادی برای خوابیدن در سه ماهه سوم بارداری

بهترین طرز خوابیدن در بارداری حالت ” SOS” است و همانطور که در تصویر میبینید به معنای خوابیدن به پهلو است که بهتر از آن خوابیدن به پهلوی چپ است. خوابیدن به پهلو چپ باعث افزایش خونرسانی و مواد مغذی بیشتر به جفت و بدن جنین شما میشود. پاها و زانو خود را خمیده کرده و یک بالش را در بین پاهای خود قرار دهید.

 – اگر شما درد پشت دارید، بهترین حالت برای شما همین حالت است اما بهتر است که بالش را زیر شکم خود قرار دهید.

– اگر شما سوزش سر دل در شب دارید. بالش را زیر سر خود قرار دهید و پاها را کاملا به حالت کشیده درآورید.

– در اواخر بارداری که کوتاهی نفس دارید به پهلو خوابیدن شما را کمک خواهد کرد.

این پیشنهادات شاید به ظاهر خیلی راحت بنظر نرسند بویژه اگر شما عادت دارید که به پشت و یا سر معده بخوابید. در تمام طول شب به یک حالت نخوابید و مدل خوابیدن خود را در طول شب تغییر دهید.

اگر چنین اتفاقی بیفتد نگران نباشید. سعی کنید به پهلو بخوابید، اما فقط به خاطر تغییر حالت خواب در طول شب از خواب بیدار نشوید. باید به بدن اجازه دهید کاری که راحت تر است و از آن لذت می برد را انجام دهد.

تنش ها و ناراحتی های حاملگی باعث می شود در هنگام خواب بیشتر اذیت شوید. علاوه بر این، داروهای خواب را نمی توانید در دوران بارداری مصرف کنید. بنابراین از این روش های طبیعی برای خوابیدن استفاده کنید:

اگر به طور معمول به پشت یا روی شکم می خوابید، خوابیدن به پهلو می تواند چالش انگیز باشد. خوشبختانه، برخی از چیزهایی که می توانید انجام دهید، آسان تر خوابیدن و خوابیدن به پهلو است.  از بالشتک بدن استفاده کنید. بالشتک بدن، یا بالش بارداری، یک بالش بلند است که زیر شکم و بین پاها قرار می دهید. این بالشت از شکم و پشت کمر حمایت می کند. شما همچنین می توانید یک بالش های بدن دیگر در کنار پشت خود قرار دهید تا از غلت زدن جلوگیری شود.

حالت خوابیدن در سه ماهه سوم مهم است، زیرا اگر به پشت بخوابید وزن ترکیبی جنین و رحم باعث فشار بر اندام های دیگر بدن شما می شود. محققان به طور خاص نمی دانند دقیقا چه چیزی باعث افزایش خطر تولد نوزاد مرده می شود، اما موارد زیر در این مسئله نقش بازی می کنند:

مطالعات اخیر نشان داده است هنگامی که یک زن در اوایل بارداری به پشت می خوابد (در مقایسه به بغل خوابیدن)، جنین فعالیت کمتری دارد و تغییراتی در الگوهای ضربان قلب او ایجاد می شود. به نظر می رسد این مسئله به خاطر کاهش سطح اکسیژن منتقل شده به جنین می باشد.

تحقیقات بر روی حالت به خواب رفتن می باشد و در خصوص حالت خوابیدن در طول شب نمی باشد. اگر بیدار شدید و به پشت خوابیده بودید، حالت خود را تغییر داده و ب پهلو دراز بکشید. ما نمی توانیم حالت خواب خود را در طول شب کنترل کنیم.

در اولین روزهای بارداری، خوب است روی شکم بخوابید. شکم شما تا سه ماهه دوم بارداری خود را نشان نمی دهد و خوابیدن بر روی شکم ناراحت کننده نیست. در سه ماهه سوم، شکم شما بزرگ است و این حالت خوابیدن دشوار است. با این حال، اگر در حالت خوابیده بر روی شکم از خواب بیدار شدید، نگران نباشید، فقط به پهلو بخوابید.

تحقیقات نشان داده است در سه ماهه سوم (پس از هفته 28  بارداری) به پشت خوابیدن باعث افزایش خطر تولد نوزاد مرده می شود. توصیه می شود در سه ماهه سوم بارداری به پهلو بخوابید زیرا این امر برای جنین امن تر است. این توصیه مربوط به هر قسمت از خواب است، از جمله:

نمی خواهیم در مورد این مسئله نگران باشید. اگر حاملگی شما بدون عارضه باشد خطر زایمان نوزاد مرده بسیار کم است (1 نوزاد در 200 نوزاد). به پهلو خوابیدن این خطر را بسیار کاهش میدهد.

منبع: momjunction.com

خسته نباشی خانم دکتر. ببخشید من باردارم و هفته 26 بارداری هستم. آیا برای جابجا شدن باید کاملا بشینم. اینقد این خوابیدن تو بارداری منو اذیت کرده همش میترسموشبها خوابم نمیبره کمکم کنید همش میترسم جفت دور گردن جنین گره بخوره

سلام شادی جان خیر نیاز به نشستن و سبب جابجا شدن نیست شما باید به آرامی پهلو به پهلو شوید. دروران بارداری به اندازه کافی استرس زا هست پس شرایط خوابیدن را برای خودتان سخت نکنید.

سلام ببخشید یه سوال درباره خوابیدن در بارداری برام پیش اومده من اصلا پهلو نمی تونم بخوابم. فقط بصورت طاق باز می خوابم شنیدم جفت ممکنه دور گردن بچه پیچ بخوره و براش خطرناک باشه.میخواستم بدونم چقد درسته و اینکه من حتما در بارداری باید به پهلو بخوابم. مممنونم از پاسخ شما

سلام عزیزم. بهترین حالت خوابیدن در بارداری پهلوی چپ است که خونرسانی به جنین را بیشتر میکند.اما در ماههای اول بارداری و تا زمانی که شکم خیلی بزرگ نشده است میتواند در هر موقعیتی که راحتتر هستید، بخوابید. در ماههای آخر بارداری به دلیل بزرگ شدن شکم، خوابیدن بصورت طاق باز و یا روی شکم سخت خواهد بود و بهتره که به پهلو خوابیده شوید. در ماههای آخر باید پهلو به پهلو شدن به آرامی انجام شود اما نیاز نیست که بلند شوید و بعد به پهلو بخوابید.

در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

من که هنوز باردار نیستم سخت می خوابم، خدا بخیر کنه

سه ماهه دوم بارداری ،معمولا برای زنان مناسب است “همه چیز عادی شده و هرچیزی با سرعت قبل تغییر نمی کند.”لی ،توضیح داد که تغییرات هورمونی، که در طول سه ماهه اول سیر صعودی دارند، در سه ماهه دوم کاهش یافته و در سه ماهه سوم دوباره دچار شیب افزایشی می شوند. در طول سه ماهه دوم، ممکن است در یک شب تغییرات رخ دهد ، در برخی زنان باردار، به خصوص اگر آنمی و سطح آهن پایین داشته باشند، ممکن است سندرم پای بیقرار در ساعات بعد از ظهر در سه ماهه دوم و در سه ماهه سوم افزایش یابد. این وضعیت، که در آن پا احساسی مانند گزگز و خواب رفتگی دارد، می تواند ،در حالی که نشسته و یا دراز کشیده اید و ممکن است خیلی راحت نباشید، رخ دهد.

اغلب، تنها تسکین این مشکل پیاده روی است، اما پس از آن یک زن ممکن است قادر به خواب رفتن نباشد ، سوزش سر دل، یک مشکل دیگر است که می تواند زنان را در شب بیدار نگه دارد. همانطور که بارداری پیشرفت کند و رحم زن بزرگتر شود، ممکن است بر شکم فشار آورده و فرد احساس سوزش بیشتری را، تجربه کند. خوابیدن بر پهلوی سمت چپ، همراه با خم کردن زانو ممکن است حالتی مناسب برای زنان مبتلا به سوزش سر دل در دوران بارداری باشد.

بعضی از زنان نیز ممکن است رختخواب خود را بالا ببرند، و یا با گذاشتن سرشان بر روی بالش های بیشتر ،برای تسکین وعقب کشیدن سوزش سر دل اقدام کنند بسیاری از زنان می گویند که خوابی عجیب و غریبی را در رابطه با نوزاد خود در دوران بارداری دیده اند. اگر چه بسیاری از زنان رویای عجیب و غریب را گزارش می کنند، نتایج تحقیقات هیچ تفاوتی در خواب های دیده شده در سه ماهه دوم در مقایسه با خواب های پیش از بارداری زن ،نشان نمی دهد ، ممکن است، زنان بتوانند رویای خود را بهتر در دوران بارداری به خاطر بسپارند، زیرا اغلب در فواصل کم بیدار می شوند.

در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

یک مطالعه نشان می دهد، که در اواخر دوران بارداری، زنان گزارش می کنند که کیفیت کلی خواب آنها بسیار پایین بوده است، آنها با مشکل به خواب نرفتن دست و پنجه نرم می کنند، و تعداد بیداری های شبانه و صبحگاهی آن ها نسبت به اواسط بارداری افزایش می یابد. همانطور که شکم فرد باردار افزایش حجم می یابد، جنین بزرگتر و فعالتر می شود، لی، پیشنهاد می کند که زنان باردار در موقعیتی راحت که خود می توانند پیدا کنند، استراحت کنند اما او همچنین توصیه می کند که مادران، اگر می توانند تا حد امکان درست تکیه دهند، زیرا رحم سنگین شده و می تواند بر روی سلسله اعصاب تعبیه شده در ستون فقرات و در یک ورید بزرگ (وانازیرین) که خون بین پایین تنه و قلب را پمپاژ می کند، تحت فشار قرار گیرد.

بنیاد ملی خواب نیز ،توصیه می کند که زنان باردار برروی پهلوی چپ خود بخوابند، چرا که این امر می تواند جریان خون و مواد مغذی را به جنین در حال رشد و قلب، و رحم و کلیه های فرد باردار را بهبود بخشد. لی، توصیه می کند از تعدادی بالش استفاده کنید، تا راحت تر باشید، یکی را بین زانو، یکی زیر شکم و یکی پشت برای تکیه دادن به آن و از بین بردن درد قرار دهید.

در خرگوش ها نیز در سه ماهه سوم بارداری به دلیل افزایش وزن و تراکم مخاط بینی خرناس بیش از حد معمول است ، او توصیه کرد که زنان مبتلا به آبریزش غلیظِ بینی از تامپون بینی استفاده کنند، تا به باز کردن بینی خود و بهبود تنفس شبانه خود کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به خروپف در دوران بارداری در معرض خطر ببیشتری بخاطر فشار خون بالا و پریکلامپسی، در مقایسه با مادرانی که خرخر نمی کنند، هستند.

 

خواب طولانی در سه ماهه اول بارداری امری طبیعی است زیرا در این دوران بدن احساس خستگی بیشتر دارد ، تا زمانی که به شی جدیدی که در حال رشد است عادت کند. در این زمان جفت شکل می گیرد و بدن خون بیشتری تولید می کند و قلب با سرعت بیشتری عمل پمپ را انجام می دهد. اما در ماه های بعدی خوابیدن و فرم خواب دچار ایراد می شود و خانم باردار نمی تواند خواب کافی و بدون وقفه ای در شب داشته باشد.

مهم ترین دلیل نداشتن خواب کافی در این دوران افزایش اندازه جنین می باشد که وضعیت و فرم مادر را برای خوابیدن دچار مشکل می کند. برای مثال اگر فرد عادت به خوابیدن به پشت یا شکم داشته ، مدتها زمان لازم دارد تا به وضعیت جدید و خوابیدن به پهلو عادت کند. بعلاوه جابه جا شدن و تغییر وضعیت در بستر نیز سخت تر می شود.

بسیاری از زنان باردار مدعی هستند که خواب آنها واضح تر و پویاتر از قبل می شود و حتی دچار کابوس نیز می شوند.شاید استرس های این دوران کیفیت خواب را اینگونه تحت تاثیر قرار می دهد. نگرانی بابت سلامت جنین، کیفیت زایمان و توانایی مادر شدن و .. ذهن را به گونه ای درگیر می کند که خواب را از مادر ساقط خواهد کرد.

●  بهترین وضعیت خواب در حاملگی

از همان ابتدای بارداری به خود عادت دهید که به پهلو دراز بکشید. خوابیدن به پهلو  با زانوان خمیده ، بهترین و راحت ترین وضعیت خواب در این دوران می باشد. این وضعیت حتی کار قلب را نیز آسان تر می کند زیرا فشار جنین را از روی بزرگ سیاهرگ برداشته و خون اندام ها راحت تر به قلب بر می گردد.

در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

بعضی از پزشکان معتقدند که زنان باردار باید به پهلوی چپ بخوابند. زیرا کبد در طرف راست بدن قرار دارد و خوابیدن به پهلوی چپ ، فشار ناشی از رحم را از روی این ارگان بزرگ برمی دارد. خوابیدن به پهلوی چپ جریان خون را به قلب ارتقا می بخشد و خون بیشتری به جنین، رحم و کلیه ها راه می یابد و فشار از کمر برداشته می شود. اما راجع به چرخش خود در هنگام خواب نباید نگران بود.

تغییر وضعیت در شب امری اجتناب ناپذیر و کنترل نشده است. اغلب در سه ماهه سوم بارداری خوابیدن به پشت اصلا امکان پذیر نخواهد شد زیرا حالت راحتی نیست. اما اگر به پشت بخوابید فشار ناشی از جنین به بزرگ سیاهرگ اعمال شده و با ایجاد ناراحتی از خواب بیدار می شوید. اگر علی رغم این مسئله باز هم ممکن است به پشت دراز بکشید از پزشک خود راجع به تغییر دادن این وضعیت سوال کنید. شاید استفاده از بالش به شما کمک کند که وضعیت خواب را اصلاح نموده و خواب بهتری را تجربه کنید.

با توجه به تغییر کیفیت خواب در دوران بارداری  زن باردار مجاز به استفاده از داروهای غیر تجویزی و یا گیاهان دارویی برای بهبود کیفیت خواب در این دوران نیستید. ولی رعایت موارد زیر می تواند در کاهش بی خوابی کمک کند

۱- حذف نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه و چای از رژیم غذایی و محدود کردن مصرف به ابتدای صبح و یا ابتدای بعد از ظهر

۲- اجتناب از نوشیدن مایعات فراوان و خوردن غذای سنگین قبل از رفتن به بستر

۳- رعایت برنامه زمانی منظم برای رفتن به بستر و بیدار شدن از خواب

۴- اجتناب از فعالیت بدنی سنگین قبل از رفتن به بستر، در عوض به مدت ۱۵ دقیقه دوش اب گرم  و یا نوشیدن شیر و عسل قبل از خواب .

۵- اگر دچار گرفتگی ساق پا میشوید ، پای خود را به دیوار فشار دهید .مصرف کلسیم کافی نیز میتواند به رفع گرفتگی کمک کند.

●  برای کاهش مشکلات خواب که به علل مختلف مثل سو هاضمه ,سوزش سر دل, فشار رحم و ..ایجاد می شود به نکات زیر توجه کنید:

یک دوش آب گرم قبل از خواب بگیرید

قبل از خواب شیر گرم و یامخلوط آب گرم با آب لیموی تازه بنوشید

نور و صدای اضافی را حذف کنید

طی ۲ ساعت قبل از خواب غذای سنگین نخورید

ورزشهایی مثل نفس کشیدن عمیق را تجربه کنید

به پهلوی چپ خوابیده و از بالشهای متعدد در قسمتهای حساس بدن استفاده کنید

از ماساژ قسمتهای مختلف بدن بهره ببرید

از خوردن محصولات کافئین دار خوداری کنید

کتابهای دوست داشتنی خود را بخوانید

اصلا از داروی خواب استفاده نکنید.

●  عواملی که باعث کم خوابی می شوند

– گرفتگی و درد عضلات در خواب شب

– افزایش ضربان قلب و تنفس کوتاه و سریع

– افزایش دفع ادرار

– جنین بسیار فعال در رحم که به مثانه و سایر نقاط حساس مادر محکم لگد می زند

– سختی تکان خوردن و جابجا شدن در رختخواب به دلیل بزرگی شکم مادر

– احساس درد در قسمت پشت بدن بخصوص کمر

– دیدن خواب بیشتر از حد معمول

– دیدن خواب های آشفته

– عصبی و نگران بودن مادر در مورد نحوه زایمان

– نگرانی مادر در مورد سلامتی نوزاد خود

●  مشکل ‌های جسمی که در دوران بارداری، خواب را مختل می ‌کنند نیز عبارت هستند از:

۱- نیاز مکرر به ادرار کردن:

کلیه ‌ها در دوران بارداری برای تصفیه حجم خون اضافی(۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش نسبت به پیش از بارداری) شدیدتر کار می ‌کنند و این فرآیند، تصفیه ادرار بیشتری ایجاد می‌ کند. همچنین جنین در حال رشد است و رحم بزرگ ‌تر می ‌‌شود و در نتیجه فشار بیشتری از بیرون روی مثانه وارد می ‌شود. این تغییرها باعث می ‌شود که مجبور شوید در روز و شب بیشتر به توالت بروید.

۲- افزایش سرعت ضربان قلب:

ضربان قلب شما حین بارداری افزایش می ‌یابد و از آن جایی که بیشتر خون شما به سمت رحم می ‌رود، قلب شما باید سخت ‌تر کار کند تا خون را به بقیه بدن برساند.

در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم

۳- تنگی نفس:

در ابتدا، تنفس شما ممکن است تحت تاثیر افزایش هورمون‌‌ های بارداری قرار گیرد، که باعث می ‌شوند تنفس‌ عمیق ‌تر شود. این وضعیت ممکن است این احساس را در شما ایجاد کند که برای تنفس هوا دارید تلاش بیشتری می ‌کنید. در ادامه بارداری با بزرگ شدن رحم که فضای بیشتری در لگن و شکم را به خود اختصاص می‌ دهد و بر دیافراگم (پرده ‌ای عضلانی میان ریه‌ ها و اندام‌ های شکم) فشار می ‌‌آورد، ممکن است احساس کنید تنفس برای تان مشکل ‌تر شده است.

۴- گرفتگی عضله‌ های ساق پا و کمردرد:

درد در ساق پا و کمر تا حدی ناشی از وزن اضافی جنین و رحم است. بدن شما در طول بارداری، هورمونی به نام ریلکسین تولید می ‌کند که شما را آماده زایمان می‌ کند. یکی از آثار این هورمون آن است که رباط‌ ها را در سراسر بدن شل‌ تر می‌ کند و به این ترتیب، پایداری بدن شما کاهش می ‌یابد و آسیب ‌پذیری بیشتری نسبت به صدمه‌ ها، مخصوصا در کمرتان پیدا می ‌کنید.

۵- سوزش سردل و یبوست:

بسیاری از زنان باردار دچار سوزش سر دل می‌ شوند که ناشی از بازگشت محتویات معده به درون مری است. فعالیت همه دستگاه گوارش در طول بارداری کند می ‌شود، غذا مدت بیشتری در معده و روده باقی می‌ ماند. هم سوزش سردل و هم یبوست ممکن است در ادامه بارداری بدتر شود، زیرا بزرگ ‌تر شدن رحم بر معده و روده بزرگ فشار می‌ آورد.

استرس هم ممکن است خواب را مختل کند. ممکن است در مورد سلامت جنین‌ تان هم نگران باشید و در مورد توانایی ‌تان به عنوان والد اضطراب داشته باشید و این شما را در طول یک شب بیدار نگه دارد.

عوامل بسیاری چه جسمی و چه عاطفی ممکن است در دوران بارداری خواب شما را به هم بزند.

اما داشتن خواب کافی در این دوران اهمیت دارد.

●  عمل به این توصیه‌ها به برطرف کردن بیخوابی‌ شما در دوران بارداری کمک می‌کند:

یک وضعیت راحت و – شاید جدید- برای خوابیدن بیابید.

پیش از رفتن به بستر با ماساژ یا حمام گرم به خود آرامش بدهید.

هوای اتاق خود را خنک و مطبوع نگهدارید، و برای آرامش موسیقی یا صداهای طبیعی پخش کنید.

قبل از خواب از تکنیک‌های آرامش‌بخشی عضلانی (relaxation) استفاده کنید.

هر روز مقداری ورزش کنید. در مورد مقدار ورزشی که برای شما مجاز است، با دکترتان مشورت کنید.

اگر در به خواب رفتن دچار اشکال هستید، از تختخواب بیرون بیایید و غذای مختصری بخورید یا کتاب بخوانید، سپس هنگامی که خواب‌آلود شدید، دوباره به بستر برگردید.

●  چگونه می توانم خواب راحتی داشته باشم؟

سعی می کنم به ترتیب راههای مقابله با هر یک از مشکلات بالا را برایتان بازگو کنم.

* اگر در خواب، دچار گرفتگی عضلات شدید، پاهای خود را محکم به دیوار فشار دهید یا اینکه روی آن پای خود که دچار گرفتگی عضلات شده، بایستید. انجام این کارها باعث کاهش درد عضلات پا می شود. کمبود کلسیم، گرفتگی عضلات را بدتر می کند. بنابراین بایستی با مصرف منابع غنی از کلسیم  ، از کمبود آن در بدن جلوگیری کنید.

* نبض تند و تنفس کوتاه و سریع به دلیل افزایش حجم خون مادر است. اگر دچار کم خونی  باشید، قلب برای رساندن اکسیژن کافی به خون بیشتر کار می کند، بنابراین وضعیت بدتر می شود. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل آهن مشورت کنید، زیرا مصرف مکمل آهن ممکن است تا حدودی این مشکل را بهبود بخشد.

* بهترین حالت خوابیدن در موقع بارداری این است که به پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. در این وضعیت، قلب راحت تر کار می کند، زیرا سنگینی بچه به سیاهرگ هایی که خون را به قلب برمی گردانند، فشاری وارد نمی کند. همچنین دراز کشیدن به پهلو باعث کاهش درد پشت و کمر می شود.

اگر خوابتان نمی برد خود را به انجام کاری مشغول کنید.کتاب بخوانید، موسیقی گوش دهید، بافتنی ببافید، خیاطی کنید، با اینترنت خود را مشغول کنید، نامه بنویسید، تلویزیون مشاهده کنید، دوش بگیرید، بعضی کارهای سبک خانه را انجام دهید یا آرایش کنید.

* اگر هنگام استراحت کردن دچار درد کمر  می شوید، از بالش های بزرگ استفاده کنید تا احساس راحتی بیشتری کنید. مثلاً یک بالش را زیر شکم، یکی را بین پاهایتان، یک بالش سفت را در پشت بدن و بالشی بزرگ را زیر سرتان قرار دهید.

* با بزرگ شدن تدریجی جنین، به مثانه مادر فشار بیشتری وارد می شود. بنابراین دفع ادرار حتی هنگام خواب شبانه نیز افزایش می یابد. برای کاهش دفع ادرار به شما مادر گرامی توصیه می کنیم:

– هنگام عصر و شب، آب و مایعات زیادی ننوشید .

– موقع خواب نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای  ، قهوه  ، نوشابه های سیاه  را مصرف نکنید، زیرا کافئین با تاثیر بر کلیه ها  دفع ادرار را افزایش می دهد و نیز اعصاب را تحریک می کنند.

– به جای خوابیدن به پشت، به پهلو بخوابید.

– اگر موقع دفع ادرار، احساس سوزش و درد کردید، ممکن است به عفونت مثانه  مبتلا باشید، بنابراین با مراجعه به پزشک یک آزمایش ادرار بدهید.

* با بزرگ شدن شکم، چرخیدن و جابجا شدن در رختخواب بسیار مشکل می شود. اگر این موضوع واقعاً شما را اذیت می کند، می توانید از صفحه گردان استفاده کنید. این صفحه دو لایه است و دو کناره کاملاً صاف و صیقلی دارد که به دلیل کاهش اصطکاک جابجایی شما آنان می سازد ( البته ممکن است چنین وسیله ای در ایران وجد نداشته شد).

* دیدن خواب های آشفته به وضعیت روحی مادر آسیب می رساند. بسیاری از زنان در هنگام بارداری، بیشتر از سایر مواقع کابوس می بینند.

بارداری موقعیتی متفاوت با سایر مواقع است و باعث ایجاد موضوعات بیشتری برای ضمیر ناخود آگاه فرد می شود. اگر خانم باردار در چنین حالتی، خواب های خود را برای کسی تعریف کند، کمتر تحت تاثیر آن قرار می گیرد و کمتر خواهد ترسید.

* اگر از درد زایمان می ترسید، بهتر است با پزشک خود یا یک ماما در مورد نحوه زایمان مشورت کنید تا آنها با تشریح مراحل آن و ارائه ورزشی  مناسب برای زایمان راحت تر، از نگرانی شما بکاهند.

بیشتر خانم ها قبل از زایمان، خیلی نگران سلامتی خود و فرزندشان هستند، ولی بعد فارغ شدن متوجه خواهند شد که این نگرانی بی مورد بوده و نوزادشان کاملاً سالم و طبیعی است.

خواب طولانی در سه ماهه اول بارداری امری طبیعی است زیرا در این دوران بدن احساس خستگی بیشتر دارد ، تا زمانی که به شی جدیدی که در حال رشد است عادت کند. در این زمان جفت شکل می گیرد و بدن خون بیشتری تولید می کند و قلب با سرعت بیشتری عمل پمپ را انجام می دهد. اما در ماه های بعدی خوابیدن و فرم خواب دچار ایراد می شود و خانم باردار نمی تواند خواب کافی و بدون وقفه ای در شب داشته باشد.

مهم ترین دلیل نداشتن خواب کافی در این دوران افزایش اندازه جنین می باشد که وضعیت و فرم مادر را برای خوابیدن دچار مشکل می کند. برای مثال اگر فرد عادت به خوابیدن به پشت یا شکم داشته ، مدتها زمان لازم دارد تا به وضعیت جدید و خوابیدن به پهلو عادت کند. بعلاوه جابه جا شدن و تغییر وضعیت در بستر نیز سخت تر می شود.

بسیاری از زنان باردار مدعی هستند که خواب آنها واضح تر و پویاتر از قبل می شود و حتی دچار کابوس نیز می شوند.شاید استرس های این دوران کیفیت خواب را اینگونه تحت تاثیر قرار می دهد. نگرانی بابت سلامت جنین، کیفیت زایمان و توانایی مادر شدن و .. ذهن را به گونه ای درگیر می کند که خواب را از مادر ساقط خواهد کرد.

●  بهترین وضعیت خواب در حاملگی

از همان ابتدای بارداری به خود عادت دهید که به پهلو دراز بکشید. خوابیدن به پهلو  با زانوان خمیده ، بهترین و راحت ترین وضعیت خواب در این دوران می باشد. این وضعیت حتی کار قلب را نیز آسان تر می کند زیرا فشار جنین را از روی بزرگ سیاهرگ برداشته و خون اندام ها راحت تر به قلب بر می گردد.

بعضی از پزشکان معتقدند که زنان باردار باید به پهلوی چپ بخوابند. زیرا کبد در طرف راست بدن قرار دارد و خوابیدن به پهلوی چپ ، فشار ناشی از رحم را از روی این ارگان بزرگ برمی دارد. خوابیدن به پهلوی چپ جریان خون را به قلب ارتقا می بخشد و خون بیشتری به جنین، رحم و کلیه ها راه می یابد و فشار از کمر برداشته می شود. اما راجع به چرخش خود در هنگام خواب نباید نگران بود.

تغییر وضعیت در شب امری اجتناب ناپذیر و کنترل نشده است. اغلب در سه ماهه سوم بارداری خوابیدن به پشت اصلا امکان پذیر نخواهد شد زیرا حالت راحتی نیست. اما اگر به پشت بخوابید فشار ناشی از جنین به بزرگ سیاهرگ اعمال شده و با ایجاد ناراحتی از خواب بیدار می شوید. اگر علی رغم این مسئله باز هم ممکن است به پشت دراز بکشید از پزشک خود راجع به تغییر دادن این وضعیت سوال کنید. شاید استفاده از بالش به شما کمک کند که وضعیت خواب را اصلاح نموده و خواب بهتری را تجربه کنید.

با توجه به تغییر کیفیت خواب در دوران بارداری  زن باردار مجاز به استفاده از داروهای غیر تجویزی و یا گیاهان دارویی برای بهبود کیفیت خواب در این دوران نیستید. ولی رعایت موارد زیر می تواند در کاهش بی خوابی کمک کند

۱- حذف نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه و چای از رژیم غذایی و محدود کردن مصرف به ابتدای صبح و یا ابتدای بعد از ظهر

۲- اجتناب از نوشیدن مایعات فراوان و خوردن غذای سنگین قبل از رفتن به بستر

۳- رعایت برنامه زمانی منظم برای رفتن به بستر و بیدار شدن از خواب

۴- اجتناب از فعالیت بدنی سنگین قبل از رفتن به بستر، در عوض به مدت ۱۵ دقیقه دوش اب گرم  و یا نوشیدن شیر و عسل قبل از خواب .

۵- اگر دچار گرفتگی ساق پا میشوید ، پای خود را به دیوار فشار دهید .مصرف کلسیم کافی نیز میتواند به رفع گرفتگی کمک کند.

●  برای کاهش مشکلات خواب که به علل مختلف مثل سو هاضمه ,سوزش سر دل, فشار رحم و ..ایجاد می شود به نکات زیر توجه کنید:

یک دوش آب گرم قبل از خواب بگیرید

قبل از خواب شیر گرم و یامخلوط آب گرم با آب لیموی تازه بنوشید

نور و صدای اضافی را حذف کنید

طی ۲ ساعت قبل از خواب غذای سنگین نخورید

ورزشهایی مثل نفس کشیدن عمیق را تجربه کنید

به پهلوی چپ خوابیده و از بالشهای متعدد در قسمتهای حساس بدن استفاده کنید

از ماساژ قسمتهای مختلف بدن بهره ببرید

از خوردن محصولات کافئین دار خوداری کنید

کتابهای دوست داشتنی خود را بخوانید

اصلا از داروی خواب استفاده نکنید.

●  عواملی که باعث کم خوابی می شوند

– گرفتگی و درد عضلات در خواب شب

– افزایش ضربان قلب و تنفس کوتاه و سریع

– افزایش دفع ادرار

– جنین بسیار فعال در رحم که به مثانه و سایر نقاط حساس مادر محکم لگد می زند

– سختی تکان خوردن و جابجا شدن در رختخواب به دلیل بزرگی شکم مادر

– احساس درد در قسمت پشت بدن بخصوص کمر

– دیدن خواب بیشتر از حد معمول

– دیدن خواب های آشفته

– عصبی و نگران بودن مادر در مورد نحوه زایمان

– نگرانی مادر در مورد سلامتی نوزاد خود

●  مشکل ‌های جسمی که در دوران بارداری، خواب را مختل می ‌کنند نیز عبارت هستند از:

۱- نیاز بمکرر ه ادرار کردن:

کلیه ‌ها در دوران بارداری برای تصفیه حجم خون اضافی(۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش نسبت به پیش از بارداری) شدیدتر کار می ‌کنند و این فرآیند، تصفیه ادرار بیشتری ایجاد می‌ کند. همچنین جنین در حال رشد است و رحم بزرگ ‌تر می ‌‌شود و در نتیجه فشار بیشتری از بیرون روی مثانه وارد می ‌شود. این تغییرها باعث می ‌شود که مجبور شوید در روز و شب بیشتر به توالت بروید.

۲- افزایش سرعت ضربان قلب:

ضربان قلب شما حین بارداری افزایش می ‌یابد و از آن جایی که بیشتر خون شما به سمت رحم می ‌رود، قلب شما باید سخت ‌تر کار کند تا خون را به بقیه بدن برساند.

۳- تنگی نفس:

در ابتدا، تنفس شما ممکن است تحت تاثیر افزایش هورمون‌‌ های بارداری قرار گیرد، که باعث می ‌شوند تنفس‌ عمیق ‌تر شود. این وضعیت ممکن است این احساس را در شما ایجاد کند که برای تنفس هوا دارید تلاش بیشتری می ‌کنید. در ادامه بارداری با بزرگ شدن رحم که فضای بیشتری در لگن و شکم را به خود اختصاص می‌ دهد و بر دیافراگم (پرده ‌ای عضلانی میان ریه‌ ها و اندام‌ های شکم) فشار می ‌‌آورد، ممکن است احساس کنید تنفس برای تان مشکل ‌تر شده است.

۴- گرفتگی عضله‌ های ساق پا و کمردرد:

درد در ساق پا و کمر تا حدی ناشی از وزن اضافی جنین و رحم است. بدن شما در طول بارداری، هورمونی به نام ریلکسین تولید می ‌کند که شما را آماده زایمان می‌ کند. یکی از آثار این هورمون آن است که رباط‌ ها را در سراسر بدن شل‌ تر می‌ کند و به این ترتیب، پایداری بدن شما کاهش می ‌یابد و آسیب ‌پذیری بیشتری نسبت به صدمه‌ ها، مخصوصا در کمرتان پیدا می ‌کنید.

۵- سوزش سردل و یبوست:

بسیاری از زنان باردار دچار سوزش سر دل می‌ شوند که ناشی از بازگشت محتویات معده به درون مری است. فعالیت همه دستگاه گوارش در طول بارداری کند می ‌شود، غذا مدت بیشتری در معده و روده باقی می‌ ماند. هم سوزش سردل و هم یبوست ممکن است در ادامه بارداری بدتر شود، زیرا بزرگ ‌تر شدن رحم بر معده و روده بزرگ فشار می‌ آورد.

استرس هم ممکن است خواب را مختل کند. ممکن است در مورد سلامت جنین‌ تان هم نگران باشید و در مورد توانایی ‌تان به عنوان والد اضطراب داشته باشید و این شما را در طول یک شب بیدار نگه دارد.

عوامل بسیاری چه جسمی و چه عاطفی ممکن است در دوران بارداری خواب شما را به هم بزند.

اما داشتن خواب کافی در این دوران اهمیت دارد.

●  عمل به این توصیه‌ها به برطرف کردن بیخوابی‌ شما در دوران بارداری کمک می‌کند:

یک وضعیت راحت و – شاید جدید- برای خوابیدن بیابید.

پیش از رفتن به بستر با ماساژ یا حمام گرم به خود آرامش بدهید.

هوای اتاق خود را خنک و مطبوع نگهدارید، و برای آرامش موسیقی یا صداهای طبیعی پخش کنید.

قبل از خواب از تکنیک‌های آرامش‌بخشی عضلانی (relaxation) استفاده کنید.

هر روز مقداری ورزش کنید. در مورد مقدار ورزشی که برای شما مجاز است، با دکترتان مشورت کنید.

اگر در به خواب رفتن دچار اشکال هستید، از تختخواب بیرون بیایید و غذای مختصری بخورید یا کتاب بخوانید، سپس هنگامی که خواب‌آلود شدید، دوباره به بستر برگردید.

●  چگونه می توانم خواب راحتی داشته باشم؟

سعی می کنم به ترتیب راههای مقابله با هر یک از مشکلات بالا را برایتان بازگو کنم.

* اگر در خواب، دچار گرفتگی عضلات شدید، پاهای خود را محکم به دیوار فشار دهید یا اینکه روی آن پای خود که دچار گرفتگی عضلات شده، بایستید. انجام این کارها باعث کاهش درد عضلات پا می شود. کمبود کلسیم، گرفتگی عضلات را بدتر می کند. بنابراین بایستی با مصرف منابع غنی از

کلسیم  ، از کمبود آن در بدن جلوگیری کنید.

* نبض تند و تنفس کوتاه و سریع به دلیل افزایش حجم خون مادر است. اگر دچار

کم خونی  باشید، قلب برای رساندن اکسیژن کافی به خون بیشتر کار می کند، بنابراین وضعیت بدتر می شود. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل آهن مشورت کنید، زیرا مصرف مکمل آهن ممکن است تا حدودی این مشکل را بهبود بخشد.

* بهترین حالت خوابیدن در موقع بارداری این است که به پهلو دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. در این وضعیت، قلب راحت تر کار می کند، زیرا سنگینی بچه به سیاهرگ هایی که خون را به قلب برمی گردانند، فشاری وارد نمی کند. همچنین دراز کشیدن به پهلو باعث کاهش درد پشت و کمر می شود.

اگر خوابتان نمی برد خود را به انجام کاری مشغول کنید.کتاب بخوانید، موسیقی گوش دهید، بافتنی ببافید، خیاطی کنید، با اینترنت خود را مشغول کنید، نامه بنویسید، تلویزیون مشاهده کنید، دوش بگیرید، بعضی کارهای سبک خانه را انجام دهید یا آرایش کنید.

* اگر هنگام استراحت کردن دچار درد کمر  می شوید، از بالش های بزرگ استفاده کنید تا احساس راحتی بیشتری کنید. مثلاً یک بالش را زیر شکم، یکی را بین پاهایتان، یک بالش سفت را در پشت بدن و بالشی بزرگ را زیر سرتان قرار دهید.

* با بزرگ شدن تدریجی جنین، به مثانه مادر فشار بیشتری وارد می شود. بنابراین دفع ادرار حتی هنگام خواب شبانه نیز افزایش می یابد. برای کاهش دفع ادرار به شما مادر گرامی توصیه می کنیم:

– هنگام عصر و شب، آب و مایعات زیادی ننوشید .

– موقع خواب نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای  ، قهوه  ، نوشابه های سیاه  را مصرف نکنید، زیرا کافئین با تاثیر بر کلیه ها  دفع ادرار را افزایش می دهد و نیز اعصاب را تحریک می کنند.

– به جای خوابیدن به پشت، به پهلو بخوابید.

– اگر موقع دفع ادرار، احساس سوزش و درد کردید، ممکن است به عفونت مثانه  مبتلا باشید، بنابراین با مراجعه به پزشک یک آزمایش ادرار بدهید.

* با بزرگ شدن شکم، چرخیدن و جابجا شدن در رختخواب بسیار مشکل می شود. اگر این موضوع واقعاً شما را اذیت می کند، می توانید از صفحه گردان استفاده کنید. این صفحه دو لایه است و دو کناره کاملاً صاف و صیقلی دارد که به دلیل کاهش اصطکاک جابجایی شما آنان می سازد ( البته ممکن است چنین وسیله ای در ایران وجد نداشته شد).

* دیدن خواب های آشفته به وضعیت روحی مادر آسیب می رساند. بسیاری از زنان در هنگام بارداری، بیشتر از سایر مواقع کابوس می بینند.

بارداری موقعیتی متفاوت با سایر مواقع است و باعث ایجاد موضوعات بیشتری برای ضمیر ناخود آگاه فرد می شود. اگر خانم باردار در چنین حالتی، خواب های خود را برای کسی تعریف کند، کمتر تحت تاثیر آن قرار می گیرد و کمتر خواهد ترسید.

* اگر از درد زایمان می ترسید، بهتر است با پزشک خود یا یک ماما در مورد نحوه زایمان مشورت کنید تا آنها با تشریح مراحل آن و ارائه ورزشی  مناسب برای زایمان راحت تر، از نگرانی شما بکاهند.

بیشتر خانم ها قبل از زایمان، خیلی نگران سلامتی خود و فرزندشان هستند، ولی بعد فارغ شدن متوجه خواهند شد که این نگرانی بی مورد بوده و نوزادشان کاملاً سالم و طبیعی است.


ما را دنبال کنید:

سایت اینترنتی مستقل آنلاین Ⓒ کلیه حقوق متعلق به سایت مستقل آنلاین است.

در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم
در سه ماهه اول بارداری چگونه بخوابیم
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *