درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

دوره مقدماتی php
درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی
درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی



مطالب پر بازدید

متاسفانه در زمان بارداری احتمال ابتلای افراد به عفونت ادراری از همیشه بیشتر خواهد بود که در این زمینه با متخصص اورولوژِی صحبت کرده ایم با ما همراه باشید.

یک اورولوژیست با هشدار اینکه هر فردی می‌تواند به عفونت ادراری مبتلا شود ولی بروز آن در خانم‌ها به‌خصوص خانم‌های باردار بسیار شایع‌تر است، گفت: «در خانم‌های باردار هورمون‌ها باعث تغییراتی در سیستم ادراری می‌شوند که فرد را مستعد ابتلا به عفونت ادراری می‌کند. هورمون پروژسترون باعث اتساع حالب‌ها می‌شود و عضلات حالب را شل می‌کند و این سبب کندی تخلیه ادرار به وسیله حالب‌ها می‌شود و علاوه بر آن، بزرگ شدن رحم، به حالب‌ها فشار می‌آورد و تخلیه ادرار را بیشتر با مشکل مواجه می‌کند، درنتیجه خانم باردار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری است.»

دوره مقدماتی php

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد اظهار داشت: «از سوی دیگر با توجه به اینکه ادرار خانم‌های باردار کمتر اسیدی و حاوی قند زیادتری است، هر دو عوامل مذبور باعث افزایش استعداد به عفونت ادراری می‌شوند. در ضمن رحم بزرگ شده به مثانه نیز فشار وارد و از خالی شدن کامل آن جلوگیری می‌کند و هر موقع ادرار در مثانه باقی بماند، باکتری‌ها در آن تکثیر پیدا کرده و باعث عفونت ادراری می‌شوند.»

وی در ادامه با بیان اینکه عفونت ادراری در سیستم ادراری را به دو گروه تقسیم می‌کنند، گفت: «عفونت دستگاه ادراری به عفونت دستگاه ادراری تحتانی (مجرای ادرار و مثانه) و عفونت دستگاه ادراری فوقانی (حالب‌ها و کلیه‌ها) تقسیم‌بندی می‌شود. عفونت دستگاه ادراری تحتانی خطرناک نیست ولی اگر درمان نشود عفونت به طرف بالا سرایت می‌کند و باعث عفونت دستگاه ادراری فوقانی می‌شود که خطرناک است.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «خانم‌های بارداری که دچار عفونت دستگاه ادراری تحتانی هستند، به علت ادرار باقیمانده اگر درمان نشوند، عفونت به طرف بالا و سمت کلیه‌ها می‌رود و آن‌ها را درگیر می‌کند بنابراین هر نوع عفونت ادراری در خانم‌ها باید درمان شود تا از گسترش آن به طرف کلیه‌ها جلوگیری شود.»

رییس انجمن کلینیک سلامت خانواده با اشاره به اینکه عفونت کلیه‌ها نیازمند بستری در بیمارستان است، گفت: «تکرر ادرار و احساس نیاز فوری به ادرار، مشکل در ادرار، احساس سوزش، درد در قسمت تحتانی شکم و کمر، ادرار کدر و بدبو را از علائم عفونت ادراری هستند. وقتی هم که عفونت کلیه‌ها را گرفتار کند خانم باردار باید در بیمارستان بستری شود. از علائم عفونت کلیه می‌توان به تب و لرز و تعریق، درد و حساسیت پهلو و تهوع و استفراغ اشاره کرد.»

صفری‌نژاد در پایان افزود: «اگر خانمی قبل از بارداری دارای مشکلی است که باعث عفونت ادراری مکرر در وی می‌شود مثل برگشت ادراری، باید قبل از بارداری مشکل مذبور را برطرف کند و حداقل 6 ماه از آخرین عفونت ادراری وی گذشته باشد و سپس باردار شود.»



منبع: سلامانه

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

عفونت ادراری در بارداری از شایع‌ترین عفونت‌ها و مشکلات این دوران محسوب می‌شود. در زمان بارداری احتمال ابتلای افراد به عفونت ادراری از همیشه بیشتر خواهد بود. عفونت ادراری در بارداری مشکلاتی را برای جنین و مادر به وجود می آورد که تشخیص به موقع آن ضروری می باشد .

طبق آمار از هر 10 زن 1 نفر به عفونت ادراری (UTI) در بارداری مبتلا می شود. این بیماری به دلیل تغییرات بدن و هورمون ها در دوران بارداری بسیار شایع است. عفونت ادراری اگر زود تشخیص داده شود به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است اما اگر پیشرفت کند برای مادر و جنین هر دو خطرناک است. برای پی بردن به علائم عفونت ادراری کافیست به بدن خود توجه کنید. مرتب به دکتر برای معاینات بارداری مراجعه کرده و هرچه زودتر داروهای مناسب برای درمان عفونت ادراری را شروع کنید.

دستگاه ادراری در انسان‌ها از کلیه‌ها، حالب، مثانه و مجرای ادراری تشکیل شده است. عفونت‌ ادراری اغلب در بخش‌های انتهایی یعنی مجرای ادرار و مثانه اتفاق می‌افتد. اما گاهی عفونت از این قسمت‌ها حرکت می‌کند و به بخش‌های فوقانی‌تر دستگاه ادراری، یعنی حالب‌ها و کلیه‌ها می‌رسد که وضع را بسیار خطرناک‌تر می‌کند.

بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش های دستگاه ادراری را بالا می برد. مقادیر زیاد هورمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می شود. رحم در حال رشد می تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آنها با اختلال مواجه کرده سرعت آنرا کُند سازد. رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می شود در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع کامل نخواهد بود. نتیجه نهایی این اختلالات آن خواهد بود که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول می کشد و باکتریها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار خواهند داشت.

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

به همین دلیل است که پزشک در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می کند، خواه شما علائم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر. اگر این تست اولیه منفی باشد احتمال بروز عفونت ادراری در طول دوران بارداری پائین خواهد بود. ولی اگر شما یکی از گروه 5 تا 7% خانم هایی باشید که باکتری در ادرارشان یافت می شود، باید برای برطرف کردن آن از آنتی بیوتیک استفاده کنید. اگر این نوع عفونت باکتریائی درمان نشود احتمال بروز عفونت کلیه در دوران بارداری 30% است.

بارداری خطر عفونت های مجاری ادراری را افزایش می دهد، کارشناسان در این زمینه پیش بینی هایی دارند.

عفونت ادراری معمولا با علائمی همراه است؛ زنان مبتلا به آن دارای تکرر و احساس فوریت در دفع ادرار هستند. همچنین هنگام ادرار به سختی این کار را انجام می‌دهند. احساس سوزش، فشار و درد در زیر شکم و کمر (بخصوص در ناحیه لگن) دارند، رنگ ادرار کدر و معمولا بدبو است و گاهی نیز خون در ادرار دیده می‌شود. البته خون در ادرار با چشم قابل مشاهده نیست و معمولا در آزمایشگاه دیده می‌شود. این علائم نشان‌ می‌دهد که دستگاه ادراری تحتانی، یعنی مجرای ادرار و مثانه، گرفتار است؛ اما وقتی بیمار با نشانه‌هایی مانند تب و لرز، تعریق، تهوع و استفراغ، درد و حساسیت در پهلوها و حال عمومی خراب به پزشک مراجعه می‌کند، نشانه وخیم بودن اوضاع است؛ چون این علائم حکایت از این دارد که دستگاه ادراری فوقانی، یعنی کلیه‌ها و حالب‌ها، درگیر شده‌اند. در این موارد بیماران حتما باید در بیمارستان بستری شوند و آنتی‌بیوتیک وریدی دریافت کنند و کاملا تحت نظر باشند.

عفونت ادراری در بارداری گاهی اوقات بی‌علامت است؛ یعنی به‌طور اتفاقی و در آزمایش ادرار مشخص می‌شود که میزان باکتری در ادرار بالاست. حتی اگر علامتی هم وجود نداشته باشد عفونت ادراری در خانم‌های حامله باید درمان شود. زیرا عفونت ادراری بدون علامت باعث زایمان زودرس می‌شود. چنین نوزادانی کم‌وزن هستند و مشکلاتی در بدو تولد دارند (مهم‌ترین مشکل نوزادان زودرس، نارس بودن ریه‌هاست. چنین نوزادانی قادر به تنفس خودبه‌خودی نیستند و برای ادامه بقا باید تا مدتی در دستگاهی به نام انکوباتور قرار گیرند و اکسیژن دریافت کنند).

عفونت ادراری بدون علامت خطرناک است و احتمال گسترش آن به کلیه‌ها خیلی زیاد و حدود 40 درصد است. این بیماری باید خیلی زود درمان شود. اغلب موارد با درمان مناسب خیلی زود مشکل بیمار برطرف می‌شود؛ ولی گاهی اوقات در بعضی از خانم‌ها عفونت، دوباره برمی‌گردد و ممکن است لازم باشد بیمار تا پایان دوره بارداری دارو مصرف کند.

خانم‌های باردار به محض مشاهده علائم باید به پزشک مراجعه کنند. آزمایش ادرار کم‌هزینه و ساده است و می‌تواند وجود باکتری در ادرار را ثابت کند. آزمایش ادرار از نوع کشت باید باشد. در کشت ادراری علاوه بر اثبات وجود باکتری می‌توان نوع آن را نیز مشخص کرد و با توجه به آن دارو تجویز کرد؛ البته به محض اثبات وجود عفونت ادراری در مادر باردار و قبل از دریافت جواب آزمایش، درمان باید شروع شود.

1. مصرف مایعات را افزایش دهید:

نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات در تمام روز بهترین راه برای بیرون راندن باکتری ها از سیستم بدن است.برای هیدراته نگه داشتن بدن، شما باید بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید تا باکتری ها از سیستم بدنتان خارج شود و در نتیجه احتمال عفونت را کاهش می دهد.

2. ادرار کردن مکرر:

در دوران بارداری، شما باید ادرار کنید تا باکتری ها در مثانه تان رشد نکند. اگر کسی ادرار نکند، باکتری ها می توانند در مجاری ادراری تکثیر شوند و منجر به عفونت شوند.

3. بدنتان را تمیز و خشک نگه دارید:

شما باید سعی کنید لباس های گشاد و شل بپوشید تا به هوا اجازه عبور دهد و به خشک نگه داشتن مجرای پیشاب کمک کند. شما باید بعد از هر بار دستشویی خود را خشک کنید تا مطمئن شوید که باکتری ها وارد مجرای پیشاب نمی شوند.

4. نباید اجازه دهید اسپرم به بدنتان وارد شود:

شما باید از کاندوم در رابطه تان استفاده کنید. شیوع بیماری عفونت ادراری در میان زنانی که به طور جنسی فعال هستند و از کاندوم استفاده نمی کنند، بیشتر است.

5. پروبیوتیک:

پروبیوتیک از پوشش بدن انسان که به عنوان یک دفاع برای بدن است، حمایت می کند. غذاهایی مخمری مثل کیمچی، ماست پروبیوتیکی و پنیر خام از غذاهای شامل پروبیوتیک است. خوردن غذاهای تخمیر شده، باکتری های بدن را بدون ایجاد هر گونه بیماری، ترمیم می کند.

6. سیر:

سیر خام که تازه خرد شده ، حاوی انواع زیادی از خواص ضد میکروبی است. خاصیت ضد قارچی سیر می تواند باعث بهبود عفونت های قارچی شود.

7. ویتامین C:

ویتامین C شانس رشد ایکولای را کاهش می دهد. سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و ادرار را اسیدی می کند. میزان سلامت زنان را بهبود می دهد و اگر درمان ویتامین C به مدت سه ماه صورت گیرد، عفونت های ادراری را نیز کاهش می یابد.

8. روغن میخک:

روغن میخک برای فعالیت ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی شناخته می شود. خاصیت ضد التهابی روغن میخک یک مزیت دیگرش است. با این حال، ممکن است برخی واکنش های معکوس نسبت به بدن وجود داشته باشد، بنابراین لطفا آن ها را تحت نظارت ارائه کننده خدمات بهداشتی خود مصرف کنید.

9. روغن پرتقال:

روغن اساسی پرتقال را می توان با موفقیت به عنوان درمان برای عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار داد. مانع رشد ای کولای می شود. این باکتری ای است که در عفونت ادراری دیده می شود. باید بعد از مشورت با ارائه کننده خدمات بهداشت به بیمار داده شود.

عفونت ادراری عموماً از باکتری ناشی می شود که وارد دستگاه ادراری می شود و باعث درد و ناراحتی می شود. ماهیت مکرر این بیماری به خطر گسترش مقاومت دارویی می افزاید. آن ها عوارض جانبی نامطلوبی دارند، بنابراین فرد باید درمان های خانگی را امتحان کند.

درمان عفونت ادراری دارویی است؛ دارو از نوع آنتی‌بیوتیک است و بیمار باید حداقل هفت روز به‌طور مرتب دارو مصرف کند. علائم بیمار ظرف سه روز از بین می‌روند، ولی بیماران باید همه داروهایی که پزشک تجویز کرده تا آخر مصرف کنند. بعد از این‌که علائم کاملا برطرف شد و داروها به اتمام رسید، به تکرار آزمایش و کشت ادرار نیاز است. همه زنانی که دچار عفونت ادراری در طول بارداری می‌شوند، حتما باید تحت‌نظر پزشک باشند؛ چون ممکن است پزشک این آزمایش را چند بار درخواست کند.

1 تا 2 هفته بعد از پایان دوره درمان و مصرف داروها دوباره برای ارزیابی به دکتر مراجعه کنید. اینکه مطمئن شوید مصرف آنتی بیوتیک ها تاثیر داشته است یا خیر بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل باید 1 تا 2 هفته بعد از اتمام داروها به دکتر مراجعه کنید. در آنجا یک نمونه ادرار از شما گرفته می شود و بررسی می شود که به طور کامل درمان شده اید یا خیر.

بیشتر بخوانید:

عفونت ادراری و روشهای پیشگیری از آن

همه چیز در مورد عفونت کلیه

علت و درمان عفونت کاندیدا در ناحیه تناسلی زنان و مردان چیست؟

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

بارداری تا بلوغ ۳ دیدگاه 35,656 بازدید

عفونت ادراری در زنان باردار : تغییرات فیزیولوژیک و آناتومیک دستگاه ادراری در دوران بارداری به گونه‌ای است که عفونت‌های ساده و خفیف بدون علامت می‌تواند عوارض شدید و پیچیده‌ای را برای مادر و جنین به وجود آورد.

دکتر نازلی فراهانچی برادران در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، درمورد تحقیق خود گفت: عفونت ادراری در زنان باردار یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران بارداری است که طیف وسیعی از علائم و نشانه‌ها از پیلونفریت (عفونت کلیوی) در مادر و جنین یا وجود عفونت ادراری بدون علامت (باکتری اوری) را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر درمان آنتی بیوتیکی عفونت ادراری توسط پزشک در این دوران افزود: چنانچه این عفونت درمان نشود باعث عفونت کلیوی، کم خونی، فشارخون بالا، عفونت رحمی بعد از زایمان و همچنین سقط جنین خواهد شد.

دکتر فراهانچی برادران با اشاره به این که عفونت ادراری مادر، کم وزنی شدید و کاهش رشد داخل رحمی در جنین را موجب می‌شود، تصریح کرد: در نتایج به دست آمده از تحقیق مذکور که بر روی ۱۰۰ بیمار مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان‌های فیروزگر و اکبر آبادی انجام شد، ۳۶ بیمار دارای باکتری اوری (نوع بدون علامت) بودند که در ۳۳ درصد از آنها کشت ادرار مثبت گزارش شده بود.

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

وی لزوم انجام این تحقیق را نبودن آمار مناسب در زمینه عفونت‌های ادراری در زنان باردار دانست و افزود: در حالی که تاکنون گفته می‌شد تنها ۷ تا ۱۰ درصد از مادران مبتلا به این عفونت می‌شوند، اما طبق مطالعات جدید رقمی معادل ۳۶ درصد از زنان باردار دارای این باکتری هستند.

دکتر فراهانچی برادران، طول مجرای ادراری کوتاه در زنان، ‌فشار ناشی از رحم به مثانه در هنگام حاملگی و بزرگ شدن حجم مثانه، دیرتر خارج شدن ادرار و همچنین مقاربت در این دوران را از علل اصلی بالا رفتن ریسک عفونت ادراری در زنان حامله دانست و افزود: بیماری‌هایی همچون دیابت، نقص سیستم ایمنی و ناهنجاری دستگاه ادراری نیز رابطه مستقیمی با عفونت ادراری دارند.

وی در پایان آزمایش ادرار بعد از تشخیص حاملگی را مهمترین فاکتور شناسایی و درمان عفونت ادراری در زنان باردارعنوان کرد و گفت: براساس نتایج حاصله، حاملگی در سن بالا و انجام سزارین در زایمان قبلی نیز احتمال ابتلا به این عفونت را افزایش می‌دهند.

برچسببارداری درمان عفونت ادراری عفونت ادرار عفونت ادراری در زنان باردار

2019-08-22

2019-07-04

2019-03-17

سلام من هفته نوزدهم بارداری هستم ورنگ ادرارم قهوه ای شده ولکه خونی دیده میشه و زیردلم دردمیکنه با دکترم تماس گرفتم گفتن شیاف ستروژن مصرف کنم آیا این مشکل من روی جنینم اثربدی داره؟؟باعث سقط اون میشه؟؟خیلی نگرانم

سلام خسته نباشین.خانم دکتر من برگشت إدرار دارم أیا به بارداری ربطی دارد؟امیدوارم که پاسخ بدین. ممنون

آیا من میتوانم دردوران بارداری برای درمان عفونت از کرمهای دریامسینولون ان ان ودپانتکس وسفکسیم۴۰۰استفاده کنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

خانم‌های باردار اغلب در دوران بارداری به خارش واژن مبتلا می‌شوند. این یک مسئله رایج و طبیعی است. خارش واژینال دلایل زیادی دارد. در بعضی اوقات، علت آن نتیجه تغییرات بدن شما است. دلایل دیگری نیز وجود دارند که شاید اصلا به بارداری شما ارتباطی نداشته باشند.

در دکتر چک شما علت‌های احتمالی خارش واژینال را در دوران بارداری می‌خوانید و اطلاعاتی درباره درمان و پیش‌گیری از آن به دست می‌آورید.

این شرایط ممکن است زمینه‌ساز خارش واژن در دوران بارداری باشند:

زمانی که تعادل میان مقدار باکتری‌های خوب و بد در واژن از بین برود، دچار خارش واژن می‌شوید. این عفونت رایج واژن به دلیل رابطه جنسی، چه در دوران بارداری و چه پیش از آن اتفاق می‌افتد. نشانه‌های آن عبارتند از:

علاوه بر باکتری، واژن شما حاوی مقدار کمی مخمر است. تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند تعادل را در واژن به هم بزند و این ماده مخمر را زیادتر کند. به همین دلیل، عفونت‌های مخمری در دوران بارداری بسیار رایج هستند.

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

نشانه‌های آن عبارتند از:

تغییرات هورمونی یکی از دلایل افزایش مقدار ترشحات واژن و مخاط گلو در دوران بارداری است. اما نرم شدن پشت گردن و دیواره‌های واژن نیز تأثیرات خود را دارند.

ترشحات در اصل، از واژن در برابر عفونت محافظت می‌کنند. اما اگر مقدار آن زیاد باشد، باعث سوزش، خارش و قرمزی پوست می‌شود.

تغییرات هورمونی باعث خشکی واژن در دوران بارداری می‌شود. شواهد نشان می‌دهند خانم‌هایی که در دوران شیردهی حامله می‌شوند، این مشکل را بیش از دیگران تجربه می‌کنند. التهاب، سوزش و درد در زمان رابطه جنسی از نشانه‌های خشکی واژن هستند.

سطح پایین« پروژسترون» نیز باعث خشکی واژن در بعضی از خانم‌ها می‌شود. از آنجایی که ترشح این هورمون برای دوران بارداری اهمیت دارد، در صورتی که احساس کردید میزان آن پایین آمده است ،با پزشک خود مشورت کنید.

در دوران بارداری، خون زیادی در واژن انباشته شده و احتمالا پوست‌تان کمی باز و بیشتر از حد معمول حساس می‌شود.

محصولاتی که شما تا پیش از دوران بارداری به راحتی از آنها استفاده می‌کردید، در دوران حاملگی حساسیت ایجاد می‌کنند. مثلا باعث خارش، سوزش و قرمز شدن پوست‌تان می‌شوند. این محصولات عبارتند از:

جنین درست در بالای مثانه قرار می‌گیرد. هر چقدر که جنین بزرگتر شود، فشار بیشتری بر مثانه وارد می‌شود. این فشار می‌تواند مجاری ادرار را ببندد و باعث عفونت آن شود. به همین دلیل، زنان باردار بیش از دیگران در معرض این نوع از عفونت هستند.

به غیر از این، باکتری‌ها در گلوی خانم‌های باردار نیز می‌توانند باعث بروز عفونت و بیماری شوند. حدود یک چهارم خانم‌های باردار به «GBS» مبتلا هستند، که معمولا در بزرگسالان علائمی را نشان نمی‌دهد. باکتری GBS برای نوزاد شما مضر است. به همین دلیل، پزشک در دوران بارداری از شما آزمایش خواهد گرفت.

نشانه‌های GBS عبارتند از:

یک وضعیت ناخوشایند در کبد است که در اواخر بارداری خود را نشان می‌دهد ، ولی دلیل آن هنوز مشخص نشده است. متخصصان باور دارند که ژنتیک و هورمون‌های بارداری در این رابطه نقش دارند. این مشکل باعث خارش شدید در کف دست‌ها و کف پاها می‌شود. این خارش ها کم‌کم به داخل بدن هم سرایت می‌کنند و به بخش واژن می‌رسند. در این حالت، شما جوش و یا قرمزی در پوست خود مشاهده نمی‌کنید.

بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی، «HPV »و« تریکومونیازیس»  با خارش همراه‌اند. شاید شما زمانی که یکی از این مشکلات را دارید، باردار شوید و یا در دوران حاملگی به آنها مبتلا شوید. STI علامتی ندارند. بنابراین، اگر به علائم  هر یک از این بیماری‌ها شک کردید، با دکتر خود آن مشورت کنید.

نشانه‌های احتمالی STI عبارتند از:

بیماری های مقاربتی می‌توانند به شما و کودک‌تان آسیب برسانند؛ اما شما می‌توانید آنها را در دوران بارداری درمان کنید و خطرات آن را کاهش دهید.

خارش واژن در دوران بارداری، معمولا جای نگرانی ندارد و اغلب با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد.اما در طول بارداری، احتمالا سرمنشأ بیماری‌ های دیگری می‌شوند. به همین دلیل، بهتر است در صورتی که هر نوع نشانه وخیمی را مشاهده کردید، به پزشک خود مراجعه کنید.

روش‌های درمانی خارش واژن براساس علت آنها متفاوت هستند. بعضی از آنها عبارتند از:

اگر پزشک‌تان تأیید کرد که شما مبتلا به عفونت مخمری هستید، می‌توانید از کرم OTC ضد قارچ و یا شیاف آن برای درمان استفاده کنید. از «قرص فلوکونازل یا دیفلوکان» استفاده نکنید؛ این داروهای ضد قارچ خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد و نباید در دوران بارداری از آن‌ها استفاده شود.

اگر با جوش شیرین حمام کنید و ناحیه مورد نظر را با آن بشویید، خارش پوست‌تان از بین می‌رود.

حمام آب سرد یا کمپرس یخ به کاهش خارش کمک می‌کند.

اگر مصرف بعضی از  محصولات ، باعث خارش می‌شوند، دیگر مصرف آنها را کنار بگذارید و از محصولات دست‌ساز و طبیعی که برای جنین ضرری ندارند، استفاده کنید.

اگر UTI ( عفونت ادراری ) و یا STI ( بیماری مقاربتی)دارید، از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

این نوعی کرم ضدخارش است.

اگر شما کلستاز ( اختلال در صفرا ) دارید، پزشک‌تان باید شما را معاینه کند و داروهای ضدصفرا برای‌تان تجویز نماید.

پیش‌گیری

فرار از خارش واژن در دوران بارداری امکان‌پذیر نیست. اما راه‌هایی هست که در پیش‌گیری از آن کمک زیادی به شما می‌کند. به این توصیه‌ها توجه کنید:

هر نشانه‌ای که باعث نگرانی شما در دوران بارداری شود، باید به دکتر گزارش داده شود. اگر خارش واژن شما با چند روش خانگی درمان می‌شود، احتیاجی به درمان پزشکی نیست.

اگر خارش واژن با نشانه‌های دیگری مثل درد یا ترشح کم و بودار همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید تا جلوی عفونت واژن را بگیرد. اگر در ترشح خود خون نیز مشاهده کردید، حتما به نزد پزشک بروید.

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره، خارش واژن یک مشکل رایج در دوران بارداری است و اصلا جای نگرانی ندارد. اگر شما درباره نشانه و دیگر علائم مرتبط با آن نگران هستید، مثلا درد یا بو احساس می‌کنید، پزشک می‌تواند برای شما دارو تجویز کرده و شما را درمان کند.

مطالب مرتبط را حتما بخوانید :

 

منبع : healthline

 

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

عفونت ادراری چگونه به وجود می‌آید؟/strong>عفونت دستگاه ادراری، از نوع عفونت باکتریایی است که دستگاه ادراری شمارا تحت تأثیر قرار داده و موجب سوزش و ناراحتی در ناحیه‌ی تناسلی شما می‌شود. بی‌توجهی به این نوع عفونت، بر نواحی دیگر نیز اثر کرده و منجر به بیماری‌های جدی‌تری می‌شود.
به گفته‌ی پزشکان، زنان به خاطر شکل دستگاه تناسلی خود، بیشتر از مردان دچار عفونت ادراری می‌شوند؛ زیرا دستگاه تناسلی آن‌ها کوچک‌تر بوده و امکان تهاجم این نوع باکتری و تکثیر آن‌ها در آن نواحی بسیار زیاد است. مردان نیز به دلیل رابطه با زنان آلوده به این بیماری دچار می‌شوند. این بیماری بین سن ۲۰ تا ۵۰ سالگی بین زنان شایع است. زنان باردار نیز ممکن است از این بیماری در آسیب باشند.
باکتری که منجر به عفونت ادراری می‌شود را باید در همان مرحله‌ی اولیه نابود کرد. در صورت بی‌توجهی به آن، این باکتری به سمت بالا حرکت کرده و مثانه شمارا درگیر می‌کند و در صورت بی‌توجهی عفونت وارد کلیه شما شده و آن را عفونی می‌کند. عفونت کلیه بسیار خطرناک است و در زنان باردار منجر به زایمان زودرس می‌شود.
برای برطرف کردن مشکل عفونت ادراری، خواندن مطالب زیر خالی از لطف نیست.علائم و نشانه‌های عفونت دستگاه ادراری چیست؟
در قسمت زیر به شایع‌ترین علائم عفونت ادراری در زنان و مردان اشاره‌کرده‌ایم. این علائم معمول و غیرمعمول عبارت‌اند از:
-احساس ناراحتی و سوزش هنگام ادرار کردن و قلقلک مجرای ادرار
-تکرر ادرار همراه با درد
-ادرار بدبو
-ادرار تیره‌رنگ و مشاهده خون در ادرار همراه با دفع لخته
-تب و درد در زمانی که عفونت ادراری به کلیه‌ها کشیده شود.
احساس فشار در شکم و قسمت لگن
-احساس به ادرار مکرر حتی زمانی که میزان ادرار در مثانه بسیار کم است
-دفع غیرارادی ادرار در شما
-احساس نفخ و ناراحتی در شکم خود
-احساس خستگی زیاددلایل عفونت ادراری در زنان و مردان
عوامل زیر نقش به سزایی در بروز عفونت ادراری در شما دارد. با دانستن این عوامل می‌توانید از مبتلا شدن به آن جلوگیری کنید.
-بیماری‌هایی مانند دیابت، ام‌اس و آسیب‌های نخاعی تشدیدکننده‌ی این بیماری است.
-بهداشت نامناسب منجر به ایجاد عفونت در دستگاه ادراری شما می‌شود.
-برقراری رابطه مقعدی در مردان یکی از دلایل عفونت مجاری تناسلی در مردان است.
-رابطه‌ی جنسی مرد با یک زن آلوده به عفونت ادراری، منجر به عفونت دستگاه تناسلی در مردان می‌شود.
-دیافراگم ضدبارداری و یا عوامل اسپرم کش برای پیشگیری از بارداری در عفونت ادراری زنان بسیار مؤثر است.
-کم شدن آب بدن که به دنبال آن دفع ادرار پایین را به همراه دارد منجر به عفونت ادراری می‌شود.
-استفاده از دوش واژی نال در زنان
-وراثت و سابقه خانوادگی نقش بسیار مهمی در عفونت ادراری فرزندان شما دارد.
– ختنه نشدن و بزرگ شدن پروستات و یا سنگ کلیه در مردان یکی از دلایل عفونت ادراری است.
-استفاده از شوینده‌ها مانند شامپو، صابون و مواد خوشبوکننده در قسمت دستگاه تناسلی، عفونت ادراری را تشدید می‌کند.
-استفاده از سوند ادراری آلوده، منجر به عفونت ادراری در زنان و مردان می‌شود.
– کمبود استروژن در زنان یائسه یکی از عوامل عفونت ادراری در زنان با سن بالا است.
-نگه‌داشتن ادرار به مدت طولانی در مثانه باعث رشد باکتری در قسمت دستگاه تناسلی شده و عفونت ادراری را به همراه دارد.
-شل شدن و افتادن دستگاه تناسلی در زنان، عفونت ادراری را به همراه دارد.
-افزایش فعالیت جنسی در زنان
-پوشیدن لباس‌های تنگ و شورت‌های نایلونی و همچنین خشک نکردن لباس‌زیر مکانی مناسب برای رشد باکتری‌ها و عفونت ادراری است.پیشگیری از عواملی که عفونت ادراری را از بدن دور می‌کند
شما می‌توانید با رعایت نکات پیشگیرانه‌ی زیر، برای درمان عفونت ادراری خود کمتر به دارو احتیاج پیدا کنید و یا حتی به عفونت ادراری دچار نشوید.
-روزانه مقدار زیادی آب بنوشید تا به‌سرعت به دستشویی بروید. این کار عفونت‌های موجود در دستگاه ادراری‌تان را خارج می‌کند.
-قبل از رابطه جنسی و بعدازآن ادرار کرده و دستگاه تناسلی خود را بشویید.
-بعد از دفع ادرار، موضع خود از جلو به عقب تمیز کنید تا مانع ورود باکتری‌های مدفوع به دستگاه تناسلی شما شود.
-از لباس‌زیر نخی استفاده کنید.
-دستگاه تناسلی خود را با صابون‌های قوی شستشو ندهید. این کار باعث تحریک دستگاه تناسلی شده و محیط را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. همچنین اسپری و عطرهای زنانه را در موضع دستگاه تناسلی خود نزنید.
-از وان حمام کمتر استفاده کرده و به‌جای آن از دوش استفاده کنید.
-مرکبات و غذاهای دارای ویتامین ث، به دلیل داشتن خاصیت اسیدی عفونت‌های دستگاه مثانه شمارا برطرف می‌کند؛ بنابراین خوردن این نوع مواد غذایی را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید.
-توصیه می‌شود در صورت داشتن عفونت دستگاه ادراری، از داشتن رابطه جنسی با همسر خود خودداری کنید. این عمل علاوه بر انتقال عفونت به همسر خود، باعث احساس سوزش و ناراحتی شما هنگام رابطه نیز می‌شود.
-در صورت مبتلابه عفونت دستگاه ادراری، از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، گازدار و غذاهای تند و پر ادویه خودداری کنید.
-از مصرف سیگار و الکل اجتناب کنید.
-ورزش را در برنامه‌ی روزانه خود بگنجانید. ۳۰ دقیقه در روز و ۵ بار در هفته بسیار مناسب است.
-هیچ‌گاه دفع ادرار خود را به تأخیر نیندازید.
– منیزیم، کلسیم، روی، سلنیوم، ویتامین C و اسیدهای چرب امگا ۳، ریزمغذی‌هایی هستند که کمبود آن منجر به عفونت ادراری دستگاه تناسلی شما می‌شود.
-در رژیم غذایی خود ماهی و سویا را بگنجانید و کمتر از گوشت قرمز استفاده کنید.
-هنگام ادرار کردن، ناحیه‌ی تناسلی خود را با آب گرم بشویید. این کار به کاهش سوزش شما موقع ادرار کردن بسیار کمک می‌کند.
-در دوران پریودی از تامپون (پنبه‌های قاعدگی) استفاده نکنید. دستمال‌های بهداشتی جایگزینی مناسب برای آن است. همچنین مدام دستمال خود را عوض کنید.
در مطلب زیر به درمان خانگی و گیاهی عفونت ادراری پرداخته‌ایم. این مواد با خاصیت معجزه‌گر خود، کمک می‌کند تا زودتر عفونت دستگاه ادراری خود را درمان کنید. درصورتی‌که مشکل شما حادتر است توصیه می‌شود که با یک پزشک مشورت کنید.درمان عفونت ادراری با آب‌میوه‌های طبیعی
-برای درمان عفونت ادراری خود در منزل، میوه زغال‌اخته را مصرف کنید. خواص آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی این میوه به دفع باکتری موجود در ادرار شما کمک می‌کند. این میوه برای کسانی که سابقه‌ی سنگ کلیه دارند و یا برای رقیق شدن خون خود دارو مصرف می‌کنند، منع مصرف دارد.
-مصرف میوه پاپایا با داشتن آنتی‌اکسیدان و ویتامین C به تمیز کردن مثانه شما بسیار کمک می‌کند.
-برای مقابله با عفونت ادراری خود، مصرف آب‌پرتقال و آب لیمو‌ترش را فراموش نکنید.
-برای درمان عفونت ادراری خود از میوه‌ی درمانگر آناناس استفاده کنید. آب این میوه برای درمان عفونت مثانه بسیار مؤثر است.
-برای بهبود سریع‌تر عفونت ادراری خود از معجزه‌ی آب انگور قرمز استفاده کنید. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه، حافظ امنیت سیستم ادراری شما است.درمان عفونت ادراری با دم‌نوش‌ها، گیاهان دارویی و روش‌های سنتی
-دم‌نوش ریشه‌ی گل ختمی، به‌طور طبیعی باکتری‌های عفونت ادراری را از بین می‌برد. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از ریشه‌ی این گیاه را خردکرده و در یک پارچه‌ی نخی تمیز و کوچک قرار دهید. سپس آن را در آب جوشانده و به مدت ۱۰ دقیقه دم‌کنید. بعد از اضافه کردن عسل این دم‌نوش طبیعی را بنوشید. این کار ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.
-یکی از درمان‌های خانگی برای معالجه‌ی عفونت ادراری استفاده از گشنیز است. پزشکان طب سنتی معتقدند که مواد شیمیایی گیاهی موجود در ترکیبات این گیاه باعث پیشگیری و درمان عفونت ادراری می‌شود. برای این منظور ۲ تا ۳ قاشق از تخم گشنیز را خورد کرده و در سه لیوان آب جوشانده و سپس دم‌کنید.
-برای کم کردن التهاب‌ ناشی از عفونت ادراری از دم‌نوش رزماری، دارچین و بابونه بهره ببرید. برای این منظور یک قاشق چای‌خوری از این گیاهان را در یک استکان آب داغ ریخته و سپس سر استکان را بپوشانید. بعد از ده دقیقه دم‌کرده این دم‌نوش‌ها را همراه باکمی عسل میل کنید.
-گیاه خوک طلایی با خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی خود به درمان عفونت ادراری شما کمک بسیاری می‌کند. این گیاه با ترمیم دیواره مثانه و رفع خونریزی ناشی از عفونت، به تسکین درد شما نیز کمک می‌کند.
-بیدگیاه یکی از درمان‌های خانگی برای درمان خانگی عفونت ادراری است. این گیاه با خاصیت تسکین‌دهنده خود، دردهای ناشی از عفونت ادراری را تسکین می‌دهد.
-یک قاشق چای‌خوری آب گل گز روغنی را با نصف لیوان آب نارگیل مخلوط‌کنید. نوشیدن این معجون به‌اندازه ۲ بار در روز به شما اجازه می‌دهد به‌سرعت از شر عفونت مثانه خلاص شوید.
-یکی از راه‌حل‌های طبیعی برای درمان عفونت مثانه، استفاده از گیاه ادرارآور کاکل ذرت است. این گیاه عالی، التهاب مثانه شمارا تا حد زیادی فروکش می‌کند.
-به‌منظور از بین بردن عفونت ادراری، نوشیدن مقادیر مساوی از آب اسفناج و آب نارگیل توصیه می‌شود.
-برای درمان عفونت مثانه خود از گیاه علف طلایی با خاصیت ضد قارچ آن استفاده کنید. این گیاه با خاصیت تنظیم‌کنندگی خود به تسکین دردهای ناشی از عفونت ادراری شما کمک بسیاری می‌کند.
-آب برگ تربچه به درمان سریع عفونت شما بسیار کمک می‌کند. مصرف هرروز یک فنجان از آن برای درمان عفونت ادراری کافی است.
-درمان بیماری شما در دل طبیعت نهفته است. روغن پونه‌ی کوهی یک ضد باکتری قوی برای درمان عفونت مثانه است.
-گل لادن با خاصیت آنتی‌بیوتیکی خود برای درمان عفونت ادراری شما بسیار خوب عمل می‌کند. کافی است یک‌بار امتحان کنید.
-در طب سنتی خاصیت آنتی‌بیوتیکی گیاه پنیرک زبانزد است. ۴۰ گرم از این گیاه را در یک لیتر آب‌ به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید؛ و سپس دم‌کنید. این دم‌نوش گیاهی را روزی سه بار بنوشید تا عفونت‌ مثانه شما برطرف شود.
-برای ضربه‌فنی کردن عفونت ادراری خود از گیاه بادرنجبویه بهره ببرید. ۴۰ گرم از این گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید. سپس دم‌کنید. روزی سه مرتبه و به‌اندازه یک فنجان از این دم‌نوش گیاهی را نوشیده تا بدن شمارا از میکروب پاک‌سازی کند.
-اگر دچار عفونت مثانه شده‌اید، استفاده از گیاه جعفری به درمان شما بسیار کمک می‌کند.
-در صورت داشتن عفونت ادراری مواد غذایی مانند سیر، زنجبیل و جعفری را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این مواد حاوی آنتی‌بیوتیک هستند که به درمان شما کمک می‌کنند.
–مواد غذایی ادرارآور در درمان عفونت ادراری مؤثر است. مواد غذایی نظیر مارچوبه، کرفس، چغندر و خیار از این دسته مواد غذایی می‌باشند.
-شستشوی واژن در سرکه‌ی سیب، برای کاهش سوزش‌های ناشی از عفونت ادراری بسیار مؤثر است.
-برای کمک به درمان عفونت ادراری، مصرف لبنیات مانند ماست بسیار مؤثر است.
-یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش دردهای ناشی از عفونت ادراری گذاشتن کیسه‌ی آب گرم بر روی شکم است.
-برای خلاص شدن از عفونت ادراری آب بسیار بنوشید. آب پاک‌کننده قوی عفونت ادراری است.
-یک قاشق مرباخوری جوش‌شیرین را با آب مخلوط‌کنید و بنوشید. این محلول به‌عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی به شمار می‌رود.
-عسل طبیعی بهترین سلاح برای حافظت از مجاری ادراری است. شما می‌توانید مقداری عسل را به قسمت بیرونی ناحیه تناسلی خود مالیده و پس از چند دقیقه آن را با آب گرم بشویید.
-استفاده از نمک طبیعی یا نمک دریا به‌عنوان یک درمان خانگی برای رفع عفونت ادراری به شمار می‌رود. شما می‌توانید کمی آب‌نمک طبیعی را با پارچه‌ای به قسمت خارجی ناحیه تناسلی خود مالیده و سپس با آب گرم بشویید. همچنین خوردن مقداری نمک طبیعی قبل و بعد از هر غذا در طب سنتی نیز توصیه‌شده است.
موارد فوق در درمان‌ گیاهی عفونت دستگاه تناسلی شما مؤثر ثمر است؛ اما اگر با استفاده از این راهکارها، مشکل عفونت ادراری شما حل نشد و درد و سوزش ناحیه دستگاه ادراری، بیش از ۲۴ ساعت به طول انجامید، حتماً با پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار مشورت کنید.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید بهفروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

درتلاش هستیم تا عرقیجات سنتی ایران عزیزمان را به سفره های شما عزیزان بازگردانیم . سعی برآن داریم که بجای نوشابه های مضر ، مصرف عرقیجات گیاهی را تبلیغ کنیم.

عالیییییییییییی

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

برای بار بعدی نظر من، نام، ایمیل، و وب سایت من را در این مرورگر ذخیره کنید.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.


ایمیل شما:


درتلاش هستیم تا عرقیجات سنتی ایران عزیزمان را به سفره های شما عزیزان بازگردانیم . سعی برآن داریم که بجای نوشابه های مضر ، مصرف عرقیجات گیاهی را تبلیغ کنیم.

با تشکر از شما دوست گرامی
در صورت تمایل به تهیه عرقیحات گیاهی میتوانید بهفروشگاه اینترنتی عرقیجات گیاهی کاکوتی مراجعه نماید و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن ثبت نمایید . برای دانلود اپلیکیشن اندروید کاکوتی اینجا کلیک کنید

طراحی شده در ایران | خرید خوب ، حق شماست،کافیست نگرش خود را تغییر دهید.ساخته شده با عشق در کاکوتی. | نیرو گرفته شده از سرور های قدرتمند سرور ستاپ

 اکثر زنان در دوران بارداری با وجود مراقبتهای بهداشتی که انجام می‌دهند به عفونت ادراری مبتلا می‌گردند.

اغلب افراد لفظ عفونت ادراری را به جای لفظ عفونت مثانه که نوعی عفونت باکتریائی است که در مثانه ایجاد التهاب می‌کند و اغلب با علائمی‌نظیر احساس نیاز به دفع مکرر ادرار و سوزش ادراری همراه است، بکار می‌برند. این حالت که سیستیت نیز نامیده می‌شود در بین خانم های ۲۰ تا ۵۰ ساله که از نظر جنسی فعال هستند، نسبتاً شایع است.

البته باکتری می‌تواند هر بخشی از دستگاه ادراری را آلوده سازد. دستگاه ادراری از کلیه ها که ادرار را ترشح می‌کنند شروع می‌شود و بصورت لوله هایی که حالب خوانده می‌شوند تا مثانه کشیده می‌شود که ادرار در آن جمع می‌شود. دستگاه ادراری به پیشابراه یا اورترا ختم می‌شود که لوله کوتاهی است که ادرار را به خارج از بدن می‌برد.

در تقسیم بندی دیگری عفونت های ادراری را به دو گروه عفونت های سطحی و عفونت های عمقی تقسیم می کنند. عفونت های سطحی پوشش سطحی داخل سیستم ادراری یا مخاط را درگیر می کند و بیش از نود درصد عفونت های این دستگاه را شامل می شود. درحالی که عفونت های عمقی درگیری بافت های عمقی مثل کلیه ها، پروستات و بیضه را باعث می شوند. در عفونت های عمقی، بیماران معمولاً تب شدید و حال عمومی بدی دارند.

اگر عفونت در ناحیة کلیه باشد به آن (پیلونفریت) گفته می شود که از نوع حاد یا مزمن است. اگر عفونت فقط در مثانه باشد به آن (سیستیت) می گویند که آن هم از نوع حاد یا مزمن است. اگر عفونت در مجرای خروجی ادرار باشد به آن (اورتریت) می گویند و معمولاً در مردان دیده می شود.

وقتی باکتری های موجود در روده ها از راه رکتوم به پیشابراه برسد و از آنجا بالا رفته وارد مثانه شود، عفونت بوجود می‌آید. باکتریها می‌توانند مثانه را آلوده کرده سیستیت ایجاد کنند و یا بدون آنکه علامتی ایجاد کنند، در آنجا تکثیر یابند. در هر یک از این موارد، باکتریها ممکن است از راه حالب بالا رفته و کلیه ها را دچار عفونت سازند. عفونت کلیه خطرناک است و ممکن است به زایمان زودرس یا سایر عوارض بیانجامد.

 بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش های دستگاه ادراری را بالا می‌برد. مقادیر زیاد هورمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می‌شود. رحم در حال رشد می‌تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آنها با اختلال مواجه کرده سرعت آنرا کُند سازد. رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می‌شود در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع کامل نخواهد بود. نتیجه نهایی این اختلالات آن خواهد بود که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول می‌کشد و باکتریها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار خواهند داشت. به همین دلیل است که پزشک در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می‌کند، خواه شما علائم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر. اگر این تست اولیه منفی باشد احتمال بروز عفونت ادراری در طول دوران بارداری پائین خواهد بود. ولی اگر شما یکی از گروه ۵ تا ۷% خانم هایی باشید که باکتری در ادرارشان یافت می‌شود، باید برای برطرف کردن آن از آنتی بیوتیک استفاده کنید. اگر این نوع عفونت باکتریائی درمان نشود احتمال بروز عفونت کلیه در دوران بارداری ۳۰% است.

 همچنانکه همه می دانند، به علت بزرگ شدن رحم، زنان دچار تکرر ادرار و سوزش ادرار می شوند و در چند ماه اول به دلیل وجود ویار، تهوع و استفراغ نیز ممکن است وجود داشته باشد. در عفونت ادراری نیز همین علائم ممکن است وجود داشته باشد.

 علائم عفونت مثانه (سیستیت) در خانم ها متفاوت است و میتواند به شکل های زیر بروز کند:

درد، ناراحتی و سوزش هنگام دفع ادرار (و احتمالاً هنگام مقاربت جنسی)
ناراحتی لگن یا درد قسمت تحتانی شکم (اغلب در قسمت فوقانی استخوان لگن)
افزایش دفعات دفع ادرار و احساس فشار و نیاز به ادرار کردن به طور مکرر حتی زمانی که میزان ادرار در مثانه بسیار کم است
ادرار بدبو
ادرار کدر
وجود خون در ادرار (اغلب با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود)

از آنجائیکه میل زیاد به دفع ادرار در دوران بارداری امری شایع محسوب می‌شود ممکن است تشخیص قطعی سیستیت مشکل باشد بخصوص در مواردی که علائم خفیف است. اگر شـما فکر می‌کنید که ممکن است مبتلا به عفونت شده باشید از پزشک خود بخواهید تا درخواست آزمایش ادرار کند تا بتوان تشخیص قطعی داد. عفونت درمان نشده شما را در معرض خطر شدید عفونت کلیه در دوران بارداری قرار میدهد؛ بنابراین بسیار مهم است که درمان به تأخیر نیفتد.

 مصرف آب یا سایر مایعات را افزایش دهید.
مقدار کافی ویتامین ث دریافت کنید.
از نوشیدن نوشابه، الکل، چای و قهوه اجتناب کنید.
کنترل و کاهش قند خون در بیماران دیابتی انجام شود.
بهداشت را رعایت کنید.
همیشه پس از توالت کردن خودتان را از جلو به عقب تمیز کنید(در مورد خانم ها).
پس از داشتن رابطه جنسی ادرار کنید.
جلوی ادرارتان را نگه ندارید.
لباس زیر نخی بپوشید.
دوش بگیرید و از استفاده از وان حمام اجتناب کنید.
از دوش واژینال اجتناب کنید و از سایر محصولات زنانه استفاده کنید.
از استفاده از تامپون (پنبه قاعدگی) اجتناب کنید، به جای آن از دستمال های بهداشتی استفاده و مدام آن را عوض کنید.

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

 اگر شما هنگام بارداری دچار سیستیت شوید و یا در اولین معاینه دوران بارداری باکتری در ادرار شما دیده شود باید به مدت ۷ تا ۱۰ روز آنتی بیوتیک خوراکی دریافت کنید. (بسیاری از آنتی بیوتیک ها را میتوان با اطمینان در دوران بارداری مصرف کرد). اگر علائم سیستیت دارید، احتمالاً با مصرف آنتی بیوتیک در عرض چند روز این علائم برطرف خواهند شد ولی به هر حال ادامه یک دوره درمان بطور کامل بسیار ضروری است تا دستگاه ادراری از وجود باکتری پاک شود.

بعد از درمان باید آزمایش ادرار را تکرار کنید تا مشخص شود که عفونت برطرف شده است. انجام کشت های مکرر ادرار با فواصل معین در تمام دوره بارداری امری الزامی‌است تا از عدم بازگشت عفونت اطمیـنان حاصل شود. در ۴۰% خانم های بـاردار که دچـار عفونت ادراری می‌شوند عفونت تکرار می‌شود. به منظور پیشگیری از عود عفونت، در صورت تکرار عفونت مثانه، ممکن است آنتی بیوتیک بطور دائم و با یک دوز پائین تا زمان زایمان تجویز شود.

در صورت بروز عفونت کلیه در دوران بارداری شما باید بستری شوید و آنتی بیوتیک وریدی دریافت کنید و از نظر علائم زایمان زودرس تحت نظر باشید. پس از درمان باید مرتباً آزمایش ادرار را تکرار کنید و برای باقی مانده دوران بارداری تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گیرید زیرا شما همواره در معرض خطر عود عفونت کلیه خواهید بود

۱_۲تا ۴ گرم میوه خارخاسک را که قبلا کوبیده شده باشد را در یک لیوان آب جوش ریخته، مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف کرده روزی سه بار هربار یک فنجان میل کنید.
۲_ برای از بین بردن عفونت ادراری مقادیر مساوی از آب اسفناج تازه و آب نارگیل را با هم مخلوط کنید سپس آن را بنوشید.
۳_ برای بهبود عفونت های ادراری باید یک گرم ریشه یا برگ خشک گیاه اکیناسه را در یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم و روزانه یک تا ۶ فنجان از این دمنوش میل کنید. ۴_۲ تا ۴ گرم تخم گشنیز یا ریشه روناس یا تخم جعفری را که قبلا کوبیده شده باشد در یک لیوان آب جوش ریخته، مدت نیم ساعت باقی بگذارید تا دم بکشد سپس آنرا صاف کرده روزی سه بار هر بار یک فنجان میل کنید.

 در صورتیکه با هر یک از علائم تکرر ادرار، سوزش ادرار، درد زیر دل و یا درد پهلوها یا کمر تب وجود داشته باشد.
وجود سوزش و تکرر ادرار.
وجود درد در ناحیه زیر دل.
تهوع و استفراغ در نیمه دوم و سوم حاملگی همراه با در پهلو ها یا کمر.
وجود درد به تنهایی در پهلوها، زیر دنده و یا کمر که احیرا شروع شده باشد.
کدر شدن و تغییر رنگ ادرار.

توجه : این علائم فقط احتمال عفونت ادراری را می رسانند و تشخیص قطعی توسط پزشک و انجام آزمایشات لازم صورت می گیرد.

مزاج شناسی و شناخت طبعتان تنها به آنچه که میدانید مربوط نیست. شاید جالب باشد بدانید که حتی راحت بودن پایتان در کفش هم مربوط به طبع شماست. اکنون به منظور سنجش هر یک از کیفیات گرمی، سردی، تری وخشکی سوالاتی مطرح شده است .

عفونت هاى ادرارى دوران باردارى اغلب از نوع عفونت هاى باکتریایى هستند که در بین زنان باردار اتفاق مى افتد. تغییرات فیزیولوژیک به وجود آمده در دوران باردارى احتمال ابتلا به عفونت ادرارى را افزایش مى دهند.

عفونت ادراری در زنان باردار | عفونت ادراری در بین زنان باردار به وفور دیده می شود می خواهیم با روش های درمانی موثر در این زمینه آشنا شویم طب سنتی چه پیشنهاداتی در این زمینه به ما میدهد با برخی توصیه های درمانی خانگی در این زمینه آشنا شوید .

عفونت هاى ادرارى دوران باردارى اغلب از نوع عفونت هاى باکتریایى هستند که در بین زنان باردار اتفاق مى افتد.تغییرات فیزیولوژیک به وجود آمده در دوران باردارى احتمال ابتلا به عفونت ادرارى را افزایش مى دهند.تأثیر هورمون پروژسترون و فشار مکانیکى ایجادشده توسط رحم حاوى جنین باعث مى شوند مثانه در حین ادرار کردن به طور کامل تخلیه نشود که این امر به نوبه خود باعث افزایش مقدار باقى مانده ادرار در مثانه و همینطور بالا رفتن احتمال ریفلاکس مثانه به حالب مى گردد.همجنین تغییرات فیلتراسیون گلومرولى باعث افزایش قند موجود در ادرار و قلیایى شدن آن هم مى گردند.همه این امور در کنار هم باعث آسان تر شدن رشد باکترى ها مى گردند.

عفونت هاى ادرارى با توجه به انواع آن علائم و نشانه هاى مختلفى دارند.عفونت هاى ادرارى در باردارى با توجه به محل و وسعت درگیرى دستگاه ادرارى تقسیم بندى مى گردند.عفونت با منشأ دستگاه ادرارى مى تواند به شکل باکترى اورى بدون علامت، عفونت مثانه (سیستیت)، پیلونفریت و حتى سپسیس (انتشار گسترده عفونت در بدن) بروز کند و عوارض مهمى مانند کم وزنى نوزاد، زایمان زودرس ، عفونت پس از زایمان و در نهایت مرگ را ایجاد کند.

گاهی نیز سوزش ادرار با منشأ غیر عفونى و به دلیل استفاده از مصرف مواد غذایى محرک ایجاد مى شود در این موارد که موضوع ابتلا به عفونت ادرارى پس از بررسى هاى آزمایشگاهى منتفى شده است توصیه مى شود از مصرف برخى غذاها خوددارى شود.

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی

ادویه ها ⇐ فلفل سبز، فلفل قرمز، خردل فرآورده هاى گوشتى نمک سود به ویژه ⇐ سوسیس و کالباس سیرابى، گوشت هاى کنسرو شده و صنعتى مواد غذایى گوگرددار مانند ⇐ مارچوبه، تربچه، سیر و پیاز نوشیدنى هاى حاوى ترکیبات گزانتیک مانند ⇐ قهوه همچنین با اسیدى کردن ادرار مى توان از ایجاد محیط مناسب براى رشد و تکثیر باکترى ها جلوگیرى کرد.

انواع گوشت لخم (قرمز و سفید) ماهى تخم مرغ پنیر شکلات غلاتى که کمتر قابل تخمیر هستند، مانند ⇐ برنج و انواع نان ⇐ ⇐ ⇐ نوشیدن مایعات زیاد به خصوص آب با افزایش دفع ادرار موجب کاهش PH ادرار و نیز کاهش غلظت ادرار و تخفیف علائمى نظیر سوزش مى گردد.دکتر سلام






©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .

درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی
درمان عفونت ادراری در زنان باردار با طب سنتی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *