درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

دوره مقدماتی php
درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی
درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

عفونت مجرای ادرار چیست؟عفونت مجرای ادرار عارضه شایعی است که نتیجه عفونت باکتریایی دستگاه ادرار است. نیمی از بانوان دست‌کم یک بار در طول عمر خود تحت درمان‌های مخصوص این نوع عفونت قرار می‌گیرند.  –  عفونت مجرای ادراری که مثانه را درگیر کند، التهاب مثانه (سیستیت) یا عفونت مجرای ادرار تحتانی نامیده می‌شود.  –  عفونتی که به کلیه‌ها نیز سرایت کرده باشد، عفونت مجرای ادرار فوقانی یا پیلونفریت نامیده می‌شود.بانوان باردار به دلیل تغییرهایی که در این دوران در بدنشان رخ می‌دهد، بیشتر مستعد عفونت ادرار هستند. هورمون پروژسترون عضله‌های لوله‌هایی (حالب) را شل می‌کند که کلیه‌ها را به مثانه متصل می‌کند. به این ترتیب حرکت ادرار از کلیه به مثانه آهسته می‌شود. بزرگ‌تر شدن رحم نیز جریان ادرار را آهسته می‌کند. در نتیجه باکتری‌ها قبل از دفع از بدن زمان بیشتری برای رشد کردن دارند.

بانوان چه در دوران بارداری چه غیر آن بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند، چون باکتری‌ها حین معاشقه و نزدیکی از روده و واژن وارد حالب می‌شود. بنابراین جنسیت زنانه یکی از علل خطر این عفونت است. رابطه جنسی شدید نیز باعث التهاب مثانه می‌شود و در این شرایط باکتری‌ها راحت‌تر مثانه را آلوده می‌کنند. از آنجایی که میکروب‌ها با ادرار از مثانه و حالب خارج می‌شود، بنابراین کاهش تعداد دفعات ادرار نیز یکی از علل عفونت ادراری در بارداری به شمار می‌آید. ناهنجاری‌های مجاری ادراری یا عارضه‌های مزمنی مانند دیابت نیز ممکن است به عفونت مجرای ادرار منجر شود.بارداری باعث عفونت مجرای ادرار نمی‌شود، به خاطر داشته باشید که از هر 5 خانم یک نفر در مرحله‌ای از عمر خود دچار این مشکل می‌شود. درهر حال بارداری تغییراتی را در بدن مادر ایجاد می‌کند که وی را بیشتر در معرض عفونت ادراری قرار می‌دهد. بارداری قبل از هر چیز با تغییراتی هورمونی همراه است که محیط را برای عفونت و رشد و تکثیر باکتری‌هایی چون اشرشیا کلی فراهم می‌کند.

افزایش پروژسترون نیز باعث شل شدن عضله‌های انتقال دهنده ادرار می‌شود، در نتیجه باکتری‌ها تا مثانه و احتمالاً کلیه بالا می‌رود. به این ترتیب احتمال عفونت در دوران بارداری افزایش می‌یابد. رحم بزرگ شده نیز مانع از تخلیه کامل مثانه می‌شود و مقداری ادرار در مثانه باقی می‌ماند که بستر را برای تکثیر باکتری‌ها فراهم می‌کند.

عفونت مجرای ادرار گاهی هیچ گونه علائمی ندارد. به همین دلیل بهتر است آزمایش ادرار را در ابتدای دوران بارداری انجام داد. اگر در دوران بارداری باکتری‌ در ادرار پیدا شود، آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت تجویز می‌شود، حتی اگر هیچ علامتی وجود نداشته باشد.بعضی از علائم التهاب مثانه عبارت است از:  –  درد پایین شکم یا پشت بدن که گاهی شبیه به انقباض‌های خفیف تا متوسط است.  –  درد یا سوزش هنگام ادرار کردن  –  فوریت یا تکرر ادرار  –  خون در ادرار  –  احساس کسالتچنانچه در دوران بارداری با این علائم مواجه شدید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.وضعیت در صورت منتشر شدن عفونت در کلیه‌ها وخیم‌تر است و به بیماری شدید می‌انجامد. علائم عفونت کلیه به شرح زیر است:  –  تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد  –  درد مداوم در لگن، پهلو یا پشت بدن  –  تب و لرز  –  حالت تهوع و استفراغ  –  اسهال  –  سر درددر صورت مواجهه با علائم فوق به سرعت به پزشک یا بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

پزشک برای بررسی وجود باکتری در ادرار دستور آزمایش می‌دهد و در صورت لزوم آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. آنتی‌بیوتیک عفونت مثانه را برطرف می‌کند و پزشک نوعی از آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند که مصرف آن در دوران بارداری خطری ایجاد نکند.بانوان باردار معمولاً باید آنتی بیوتیک را به مدت 7 روز مصرف کنند. آزمایش ادرار بلافاصله پس از قطع مصرف دارو انجام می‌شود تا از رفع عفونت اطمینان حاصل شود. متخصص گاهی اوقات لازم می‌داند که آزمایش عفونت مثانه تا زمان زایمان به طور مرتب انجام شود.اما اگر کلیه عفونی شده باشد، مادر باید برای دریافت آنتی بیوتیک وریدی و تزریق سرم در بیمارستان بستری شود. درمان سریع بسیار مهم است، چون عفونت کلیه در موارد نادر پیشرفت می‌کند و به عفونت خون (سپسیس) تبدیل می‌شود. عفونت خون زمانی رخ می‌دهد که بدن شروع به حمله به اندام‌ها و بافت‌های خود کند.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

دوره مقدماتی php

احتمال دارد که عفونت ادراری به نوزاد آسیب بزند، بنابراین باید درمان آنتی بیوتیکی عفونت مجرای ادرار را به سرعت شروع کرد. عفونت ادراری یکی از علل زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد محسوب می‌شود؛ چون عفونت ادراری رحم را تحریک به وضع حمل می‌کند و نوزاد نارس متولد می‌شود.

خوشبختانه اکثر موارد عفونت ادراری را می‌توان حتی در دوران بارداری به راحتی با آنتی بیوتیک درمان کرد. هر چند مصرف بعضی داروها در دوران بارداری ممنوع است، اما اکثر آنتی بیوتیک‌ها ایمن هستند. پزشک آنتی بیوتیک مناسب را با توجه به حساسیت‌های مادر و هفته بارداری تجویز می‌کند. گونه‌های مختلفی از آنتی‌بیوتیک وجود دارد که مصرف آنها هیچ خطری را در دوران بارداری ایجاد نمی‌کند.

هیچ راهی برای پیشگیری صد در صدی از عفونت ادراری در بارداری وجود ندارد. روش‌های زیر هر چند اثبات شده نیست، اما معمولاً برای پیشگیری از عفونت ادراری توصیه می‌شود:  –  مثانه را به محض نیاز به دفع ادرار و همچنین پس از مقاربت تخلیه کنید.  –  ناحیه تناسلی را پس از تخلیه ادرار با دستمال از جلو به عقب پاک کنید تا احتمال پخش شدن باکتری‌ها کاهش یابد.  –  بین پاها را هر روز و پس از نزدیکی بشویید. از پاک کننده‌های ملایم و غیرعطری استفاده کنید.  –  آب فراوان بنوشید.احتمالاً شنیده‌اید که کپسول‌ یا شربت قره‌قاط برای درمان عفونت مجرای ادرار مفید است. واقعیت این است که هیچ شواهدی دال بر سودمندی این ماده در دست نیست و قره قاط را نمی‌توان جایگزین آنتی‌بیوتیک کرد؛ به ویژه اگر بیمار باردار نیز باشد.

عفونت ادراری در بارداری از شایع‌ترین عفونت‌ها و مشکلات این دوران محسوب می‌شود. در زمان بارداری احتمال ابتلای افراد به عفونت ادراری از همیشه بیشتر خواهد بود. عفونت ادراری در بارداری مشکلاتی را برای جنین و مادر به وجود می آورد که تشخیص به موقع آن ضروری می باشد .

طبق آمار از هر 10 زن 1 نفر به عفونت ادراری (UTI) در بارداری مبتلا می شود. این بیماری به دلیل تغییرات بدن و هورمون ها در دوران بارداری بسیار شایع است. عفونت ادراری اگر زود تشخیص داده شود به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است اما اگر پیشرفت کند برای مادر و جنین هر دو خطرناک است. برای پی بردن به علائم عفونت ادراری کافیست به بدن خود توجه کنید. مرتب به دکتر برای معاینات بارداری مراجعه کرده و هرچه زودتر داروهای مناسب برای درمان عفونت ادراری را شروع کنید.

دستگاه ادراری در انسان‌ها از کلیه‌ها، حالب، مثانه و مجرای ادراری تشکیل شده است. عفونت‌ ادراری اغلب در بخش‌های انتهایی یعنی مجرای ادرار و مثانه اتفاق می‌افتد. اما گاهی عفونت از این قسمت‌ها حرکت می‌کند و به بخش‌های فوقانی‌تر دستگاه ادراری، یعنی حالب‌ها و کلیه‌ها می‌رسد که وضع را بسیار خطرناک‌تر می‌کند.

بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش های دستگاه ادراری را بالا می برد. مقادیر زیاد هورمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می شود. رحم در حال رشد می تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آنها با اختلال مواجه کرده سرعت آنرا کُند سازد. رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می شود در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع کامل نخواهد بود. نتیجه نهایی این اختلالات آن خواهد بود که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول می کشد و باکتریها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار خواهند داشت.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

به همین دلیل است که پزشک در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می کند، خواه شما علائم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر. اگر این تست اولیه منفی باشد احتمال بروز عفونت ادراری در طول دوران بارداری پائین خواهد بود. ولی اگر شما یکی از گروه 5 تا 7% خانم هایی باشید که باکتری در ادرارشان یافت می شود، باید برای برطرف کردن آن از آنتی بیوتیک استفاده کنید. اگر این نوع عفونت باکتریائی درمان نشود احتمال بروز عفونت کلیه در دوران بارداری 30% است.

بارداری خطر عفونت های مجاری ادراری را افزایش می دهد، کارشناسان در این زمینه پیش بینی هایی دارند.

عفونت ادراری معمولا با علائمی همراه است؛ زنان مبتلا به آن دارای تکرر و احساس فوریت در دفع ادرار هستند. همچنین هنگام ادرار به سختی این کار را انجام می‌دهند. احساس سوزش، فشار و درد در زیر شکم و کمر (بخصوص در ناحیه لگن) دارند، رنگ ادرار کدر و معمولا بدبو است و گاهی نیز خون در ادرار دیده می‌شود. البته خون در ادرار با چشم قابل مشاهده نیست و معمولا در آزمایشگاه دیده می‌شود. این علائم نشان‌ می‌دهد که دستگاه ادراری تحتانی، یعنی مجرای ادرار و مثانه، گرفتار است؛ اما وقتی بیمار با نشانه‌هایی مانند تب و لرز، تعریق، تهوع و استفراغ، درد و حساسیت در پهلوها و حال عمومی خراب به پزشک مراجعه می‌کند، نشانه وخیم بودن اوضاع است؛ چون این علائم حکایت از این دارد که دستگاه ادراری فوقانی، یعنی کلیه‌ها و حالب‌ها، درگیر شده‌اند. در این موارد بیماران حتما باید در بیمارستان بستری شوند و آنتی‌بیوتیک وریدی دریافت کنند و کاملا تحت نظر باشند.

عفونت ادراری در بارداری گاهی اوقات بی‌علامت است؛ یعنی به‌طور اتفاقی و در آزمایش ادرار مشخص می‌شود که میزان باکتری در ادرار بالاست. حتی اگر علامتی هم وجود نداشته باشد عفونت ادراری در خانم‌های حامله باید درمان شود. زیرا عفونت ادراری بدون علامت باعث زایمان زودرس می‌شود. چنین نوزادانی کم‌وزن هستند و مشکلاتی در بدو تولد دارند (مهم‌ترین مشکل نوزادان زودرس، نارس بودن ریه‌هاست. چنین نوزادانی قادر به تنفس خودبه‌خودی نیستند و برای ادامه بقا باید تا مدتی در دستگاهی به نام انکوباتور قرار گیرند و اکسیژن دریافت کنند).

عفونت ادراری بدون علامت خطرناک است و احتمال گسترش آن به کلیه‌ها خیلی زیاد و حدود 40 درصد است. این بیماری باید خیلی زود درمان شود. اغلب موارد با درمان مناسب خیلی زود مشکل بیمار برطرف می‌شود؛ ولی گاهی اوقات در بعضی از خانم‌ها عفونت، دوباره برمی‌گردد و ممکن است لازم باشد بیمار تا پایان دوره بارداری دارو مصرف کند.

خانم‌های باردار به محض مشاهده علائم باید به پزشک مراجعه کنند. آزمایش ادرار کم‌هزینه و ساده است و می‌تواند وجود باکتری در ادرار را ثابت کند. آزمایش ادرار از نوع کشت باید باشد. در کشت ادراری علاوه بر اثبات وجود باکتری می‌توان نوع آن را نیز مشخص کرد و با توجه به آن دارو تجویز کرد؛ البته به محض اثبات وجود عفونت ادراری در مادر باردار و قبل از دریافت جواب آزمایش، درمان باید شروع شود.

1. مصرف مایعات را افزایش دهید:

نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات در تمام روز بهترین راه برای بیرون راندن باکتری ها از سیستم بدن است.برای هیدراته نگه داشتن بدن، شما باید بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید تا باکتری ها از سیستم بدنتان خارج شود و در نتیجه احتمال عفونت را کاهش می دهد.

2. ادرار کردن مکرر:

در دوران بارداری، شما باید ادرار کنید تا باکتری ها در مثانه تان رشد نکند. اگر کسی ادرار نکند، باکتری ها می توانند در مجاری ادراری تکثیر شوند و منجر به عفونت شوند.

3. بدنتان را تمیز و خشک نگه دارید:

شما باید سعی کنید لباس های گشاد و شل بپوشید تا به هوا اجازه عبور دهد و به خشک نگه داشتن مجرای پیشاب کمک کند. شما باید بعد از هر بار دستشویی خود را خشک کنید تا مطمئن شوید که باکتری ها وارد مجرای پیشاب نمی شوند.

4. نباید اجازه دهید اسپرم به بدنتان وارد شود:

شما باید از کاندوم در رابطه تان استفاده کنید. شیوع بیماری عفونت ادراری در میان زنانی که به طور جنسی فعال هستند و از کاندوم استفاده نمی کنند، بیشتر است.

5. پروبیوتیک:

پروبیوتیک از پوشش بدن انسان که به عنوان یک دفاع برای بدن است، حمایت می کند. غذاهایی مخمری مثل کیمچی، ماست پروبیوتیکی و پنیر خام از غذاهای شامل پروبیوتیک است. خوردن غذاهای تخمیر شده، باکتری های بدن را بدون ایجاد هر گونه بیماری، ترمیم می کند.

6. سیر:

سیر خام که تازه خرد شده ، حاوی انواع زیادی از خواص ضد میکروبی است. خاصیت ضد قارچی سیر می تواند باعث بهبود عفونت های قارچی شود.

7. ویتامین C:

ویتامین C شانس رشد ایکولای را کاهش می دهد. سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و ادرار را اسیدی می کند. میزان سلامت زنان را بهبود می دهد و اگر درمان ویتامین C به مدت سه ماه صورت گیرد، عفونت های ادراری را نیز کاهش می یابد.

8. روغن میخک:

روغن میخک برای فعالیت ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی شناخته می شود. خاصیت ضد التهابی روغن میخک یک مزیت دیگرش است. با این حال، ممکن است برخی واکنش های معکوس نسبت به بدن وجود داشته باشد، بنابراین لطفا آن ها را تحت نظارت ارائه کننده خدمات بهداشتی خود مصرف کنید.

9. روغن پرتقال:

روغن اساسی پرتقال را می توان با موفقیت به عنوان درمان برای عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار داد. مانع رشد ای کولای می شود. این باکتری ای است که در عفونت ادراری دیده می شود. باید بعد از مشورت با ارائه کننده خدمات بهداشت به بیمار داده شود.

عفونت ادراری عموماً از باکتری ناشی می شود که وارد دستگاه ادراری می شود و باعث درد و ناراحتی می شود. ماهیت مکرر این بیماری به خطر گسترش مقاومت دارویی می افزاید. آن ها عوارض جانبی نامطلوبی دارند، بنابراین فرد باید درمان های خانگی را امتحان کند.

درمان عفونت ادراری دارویی است؛ دارو از نوع آنتی‌بیوتیک است و بیمار باید حداقل هفت روز به‌طور مرتب دارو مصرف کند. علائم بیمار ظرف سه روز از بین می‌روند، ولی بیماران باید همه داروهایی که پزشک تجویز کرده تا آخر مصرف کنند. بعد از این‌که علائم کاملا برطرف شد و داروها به اتمام رسید، به تکرار آزمایش و کشت ادرار نیاز است. همه زنانی که دچار عفونت ادراری در طول بارداری می‌شوند، حتما باید تحت‌نظر پزشک باشند؛ چون ممکن است پزشک این آزمایش را چند بار درخواست کند.

1 تا 2 هفته بعد از پایان دوره درمان و مصرف داروها دوباره برای ارزیابی به دکتر مراجعه کنید. اینکه مطمئن شوید مصرف آنتی بیوتیک ها تاثیر داشته است یا خیر بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل باید 1 تا 2 هفته بعد از اتمام داروها به دکتر مراجعه کنید. در آنجا یک نمونه ادرار از شما گرفته می شود و بررسی می شود که به طور کامل درمان شده اید یا خیر.

بیشتر بخوانید:

عفونت ادراری و روشهای پیشگیری از آن

همه چیز در مورد عفونت کلیه

علت و درمان عفونت کاندیدا در ناحیه تناسلی زنان و مردان چیست؟

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

درمان فوری عفونت مجاری ادراری برای جلوگیری از آسیب وارده به کلیه‌ها ضروری است. برخی از درمان‌های طبیعی جدا از درمان معمول است که می‌توانند به پیشگیری و درمان UTI، یعنی شایع‌ترین عارضه پزشکی در دوران بارداری کمک کنند.

علائم شایع عفونت مجاری ادراری عبارتنداز:

اگرچه این عفونت‌ها می‌توانند هرکسی را تحت تاثیر قرار دهند، زنان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. این به این دلیل است که مجرای ادرار، یعنی لوله ای که ادرار را به مثانه حمل می‌کند، در زنان کمتر از مردان است. این باعث می‌شود تا باکتری‌ها راحت‌تر وارد شده و به مثانه برسند.

در واقع، تقریبا نیمی از همه زنان در یک برهه از زندگی خود، این عفونت را تجربه خواهند کرد.

آنتی بیوتیک‌ها برای درمان این عفونت‌ها و گاهی اوقات در دوزهای پایین برای جلوگیری از عود مجدد استفاده می‌شوند. هم‌چنین راه‌های مختلفی برای محافظت در مقابل عفونت وجود دارد و خطر عود مجدد آن را کاهش می‌دهد.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

عفونت مجاری ادراری اغلب به خودی خود از بین می‌رود. علی رغم وجود دفاع طبیعی بدن، قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها خود را به دستگاه ادراری متصل کرده و در مثانه، مجرای ادراری و دستگاه ادراری زندگی می‌کنند. آنتی بیوتیک‌ها به عنوان خط اول درمان تجویز می‌شوند، اما باید در طول حاملگی از مصرف آن‌ها به شدت اجتناب شود. بهترین گزینه برای درمان UTI در حین بارداری بدون آنتی بیوتیک این است که داروهای خانگی و طبیعی مصرف کنید.

درمان‌های خانگی برای UTI در حاملگی عبارتند از:

نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات در کل روز بهترین راه برای از بین بردن باکتری‌ها از سیستم ادراری است. برای هیدراته نگه داشتن بدن، باید بعد از هر وعده یک لیوان آب بنوشید تا باکتری‌ها بتوانند از مجاری ادراری خارج شوند، بنابراین احتمال ابتلا به عفونت کاهش می‌یابد.

در دوران بارداری، اغلب باید دفعات ادراری افزایش یابد تا باکتری‌ها نتوانند در داخل مثانه رشد کنند. اگر این مدت زمان طولانی شود، باکتری‌ها می‌توانند در دستگاه ادراری تکثیر یافته، و به عفونت ختم شوند.

شما باید سعی کنید لباس‌های سبک و راحت بپوشید و لباس‌های داخلی را بپوشانید که به هوا اجازه عبور داده شده و در خشک ماندن این محل کمک شود. بعد از هر بار دستشویی رفتن خودتان را کاملا خشک کنید تا باکتری‌ها فرصت نفوذ به مثانه را پیدا نکنند. سعی کنید بعد از رابطه جنسی مثانه خود را تخلیه کنید.

شما باید از کاندوم‌های روغنی که فاقد اسپرم کش‌ها spermicide می‌باشد، استفاده کنید. شیوع UTI در میان زنانی که از لحاظ جنسی فعالند، بالاست و این شانس ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری در خانم‌هایی که اخیرا رابطه جنسی داشته اند، به شدت وجود دارد.

پروبیوتیک‌ها از فلور بدن انسان حمایت می‌کنند که به عنوان دفاع طبیعی برای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. غذاهای رژیمی مانند کیمچی، ماست پروبیوتیک و پنیر خام سالم ترین غذاهای پروبیوتیک محسوب می‌شوند. خوردن غذاهای تخمیر شده، محتوای باکتری‌های بدن را بدون هیچ گونه اثر بیماری‌زایی حفظ می‌کند.

عصاره زغال‌اخته کمک می‌کند تا تعداد کل عفونت‌های مجاری ادراری در افرادی که هرساله متحمل این عفونت‌ها می‌شوند، به شدت کاهش یابد. زغال اخته می‌تواند به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری از این عفونت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. محصولات زغال‌اخته در کاهش رشد باکتری‌هایی که ممکن است باعث عفونت شوند، کمک کننده است.

سیر خام که تازه خرد شده دارای انواع مختلفی از خواص ضد میکروبی است.

ویتامین C موجب کاهش رشد باکتری اکلای می‌شود. ا سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و ادرار را اسیدی تر می‌کند. اگر درمان برای ویتامین C برای مدت سه ماه انجام شود، سطح سلامتی باروری زنان بهبود یافته و عفونت‌های ادراری کاهش می‌یابد.

روغن گل میخک با فعالیت‌های ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچ شناخته شده است. املاح ضد التهابی روغن میخک دارای مزایایی است. با این حال، ممکن است برخی از عوارض جانبی را برای بدن شما به همراه آورد، زیر نظر پزشک از این ماده استفاده کنید.

روغن اسانس پونه کوهی را می‌توان به طور موفقیت آمیز برای درمان عفونت باکتری مورد استفاده قرار داد. این ماده مانع از رشد باکتری اکلای، شایع‌ترین باکتری دخیل در عفونت مجاری ادراری می‌شود. این روغن نیز تحت نظر پزشک باید مصرف شود.

عفونت مجاری ادراری به طور کلی توسط باکتری‌هایی ایجاد می‌شود که از طریق دستگاه ادراری وارد می‌شوند و باعث درد و ناراحتی می‌شوند. ماهیت عود کنندگی این بیماری احتمال ابتلا به باکتری‌های مقاوم را دو چندان می‌کند. آن‌ها به سرعت عوارض جانبی نامطلوبی را ایجاد می‌کنند، بنابراین باید درمان‌های خانگی را برای مقابله با آن‌ها امتحان کنید.

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

اشتراک گذاری:

فاطمه قربانی هستم، لیسانس ژنتیک، به علوم نوین پزشکی و ایمونولوژی علاقمندم. از شما دوست گرامی بخاطر مطالعه این مقاله و همچنین مجموعه تریتا بخاطر فرصت انتشار مطالبم در راستای کمک به ارتقای دانش کمال تشکر دارم. شاد باشید و سلامت

my name is Fatemeh Ghorbani, I have a B.S in genetics and interested in immunology and medical science. I believe that, even into the smallest acts, should be put our heart, mind and soul. Thank you for reading my article

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه فناوری تیکا

121a750b98

لیست مطالب :

در ویدیو زیر به معرفی، درمان و پیشگیری از عفونت ادراری خواهیم پرداخت.

معمولاً عفونت ادراری توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود اما در بعضی از موارد، این بیماری توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. همچنین در موارد نادر ویروس‌ها می‌توانند علت عفونت ادراری باشند. علائم عفونت ادراری می‌تواند بسیار سخت باشد؛ به همین دلیل ممکن است افراد زیادی به دنبال درمان عفونت ادراری باشند.

نسبت ابتلای زنان به مردان برای عفونت ادراری ۸ به ۱ است. یعنی به ازای هر ۸ زن، ۱ مرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

عفونت ادراری می‌تواند در هرکدام از دستگاه‌های ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، میزراه و میزنای ایجاد شود؛ البته در اغلب موارد عفونت دستگاه ادراری میزراه و مثانه را درگیر می‌کند و در موارد کمی، عفونت می‌تواند در میزنای و کلیه و دستگاه بالایی ایجاد شود. اگرچه عفونت دستگاه‌های بالایی ادراری بسیار نادرتر است اما علائم عفونت ادراری در این دستگاه‌ها شدید‌تر است.

در این مطلب از دکتر نیم به علائم عفونت ادراری، علت و روش‌های تشخیص و همچنین راه‌های درمان عفونت ادراری دسترسی خواهید داشت.

همانطور که گفته شد، علائم عفونت ادراری بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر بیماری فوق شده باشد. عفونت دستگاه پایینی ادراری که شایع‌ترین نوع این عفونت هستند در میزراه و مثانه ایجاد می‌شوند. از مهمترین علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی می‌توان به سوزش ادرار اشاره کرد.

موارد دیگری از علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی در لیست بعدی آمده است:

نوع دیگری از عفونت ادراری که دستگاه بالایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار نادرتر است اما معمولاً علائم شدید‌تری دارد. علائم عفونت ادراری دستگاه بالایی که کلیه‌ها و میزنای را تحت تاثیر قرار می‌دهد عبارتند از:

علائم عفونت ادراری در مردان که دستگاه فوقانی را درگیر کرده می‌تواند شبیه به علائم عفونت ادراری زنان باشد. علائم عفونت ادراری در دستگاه پایینی مردان علاوه بر علائم رایج مشترک بین زنان و مردان، گاهی اوقات شامل درد مقعدی نیز می‌شود.

درد لگن از رایج‌ترین علائم عفونت ادراری زنانی است که بیماری در دستگاه پایینی را تجربه می‌کنند. همانطور که ذکر شد، علائم عفونت ادراری در دستگاه فوقانی زنان و مردان مشابه است.

علت عفونت ادراری می‌تواند بسیار مهم باشد؛ چرا که برای درمان عفونت ادراری، دانستن علت و منشاء آن الزامی است. درواقع هرچیزی که باعث تخلیه مثانه شود یا مجاری ادراری را تحریک کند می‌تواند علت عفونت ادراری باشد.

طول و محل قرار گیری میزراه ادرار در زنان ‌احتمال عفونت دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد. میزراه ادراری در زنان بسیار نزدیک به واژن و مقعد است؛ به همین دلیل باکتری‌هایی که به طور طبیعی ممکن است روی مقعد و واژن قرار داشته باشد می‌توانند سبب عفونت میزراه و بقیه مجرای ادرار شوند. به بیان ساده‌تر، میزراه زنان از مردان کوتاه‌تر است و باکتری‌ها برای ورود به مثانه فاصله کمتری را طی می‌کنند.

از جمله شایع‌ترین علل عفونت ادراری، فشار بر روی دستگاه ادراری زنان هنگام مقاربت جنسی ممکن است که سبب حرکت باکتری‌های اطراف مقعد به سمت مثانه شود. بیشتر خانم‌ها بعد از مقاربت جنسی باکتری‌هایی را در ادرار خود دارند؛ البته بدن از شر این باکتری‌ها بعد از ۲۴ ساعت خلاص می‌شود. باکتری های روده ممکن است داری خواصی باشند که به آنها اجازه می‌دهد به مثانه بچسبند.

اسپرم کش‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند. در بعضی از خانم‌ها می توانند باعث سوزش پوست شوند. اسپرم کش‌ها احتمال ورود باکتری به مثانه را افزایش می‌دهند و به عنوان علت عفونت ادراری شناخته می‌شوند.

کاندوم‌های لاتکس غیر روغنی ممکن است اصطکاک را افزایش داده و باعث تحریک پوست مقعد زنان در هنگام مقاربت شود. این کاندوم‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند. شایان ذکر است این عامل می‌تواند به عنوان علت سوزش ادرار در زنان مورد بررسی قرار گیرد.

دیافراگم‌ها ممکن است به مجرای ادرار زنان فشار بیاورند و تخلیه ادرار را کاهش دهند و سبب بروز علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار شوند.

بعد از یائسگی، کاهش سطح استروژن باعث تغییر باکتری‌های طبیعی در واژن می‌شود که ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد.

در بعضی از مواقع ممکن است علت عفونت ادراری باکتری‌های قبلی باشند. اگرچه بعضی از عفونت‌های مکرر لزوماً از همان نوع باکتری نیستند اما ممکن است عفونت جدید به دنبال عفونت‌های قبلی ایجاد شود.

فاکتورها (عوامل) های زیادی وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در افراد شود. عوامل خطر عفونت ادراری شامل:

ممکن است عفونت ادراری در بارداری رخ دهد. زنانی که هنگام حاملگی دچار علائم عفونت ادراری می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند. عفونت ادراری در بارداری می‌تواند سبب افزایش فشار خون و زایمان زودرس شود. عفونت ادراری در بارداری به احتمال زیاد در کلیه‌ها پخش می‌شود.

عوامل خطر عفونت ادراری در مردان اکثراً با زنان مشترک است. البته بزرگ شدن پروستات یکی از عوامل خطر مختص آقایان است.

عوامل خطر عفونت ادراری در زنان می‌تواند گسترده‌تر باشد. عواملی که قبلاً تصور می‌شد علت عفونت ادراری در زنان است، امروزه ثابت شده است که آنچنان مهم نیستند؛ مانند بهداشت ضعیف و حمام نکردن.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خشک کردن از پشت به جلو بعد از حمام باعث عفونت دستگاه ادراری نمی‌شود؛ همانطور که قبلاً اعتقاد داشتند این کار باعث ایجاد عفونت دستگاه ادراری می‌شود.

درمان‌های خانگی را می‌توان به عنوان درمان کمکی در کنار داروهایی که دکتر به شما داده است برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کرد. درواقع به غیر از دارو برای عفونت ادراری، روش‌های خانگی و گیاهی نیز جهت درمان عفونت ادراری وجود دارد. درمان گیاهی عفونت ادراری ممکن است به بدن برای خلاص شدن سریعتر آن از عفونت کمک کند.

سرکه سیب منبع غنی از آنزیم‌ها، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مفید است که می‌تواند باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری شده‌اند را از بین ببرد و یا جلوی رشدآن‌ها را بگیرد. کسانی که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستند می‌توانند از سرکه سیب به‌عنوانیک آنتی‌بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت ادراری استفاده کنند.

آمله غنی از ویتامین C است که می‌تواند مانع رشد باکتری‌ها شود و به عنوان یک روش عالی جهت درمان گیاهی عفونت ادراری مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیبات معینی مانند پروانتوسایانیدین موجود در زغال اخته باعث جلوگیری از برخورد باکتری‌ها به دیواره مجرای ادرار و ایجاد عفونت دستگاه اداری می‌شود. باید توجه شود کسانی که درگذشته به سنگ کلیه مبتلا بوده‌اند از خوردن آب زغال اخته اجتناب کنند.

آب زغال اخته یا کرن بری برای درمان خانگی عفونت ادراری هنگامی که تازه ایجاد شده، کارساز نیست. در آب زغال اخته یا کرن بری یک ماده شیمیایی وجود دارد که از چسبیدن نوع خاصی از باکتری به آستر مثانه که از علل عفونت ادراری است، جلوگیری می‌کند. کرن بری معمولاً برای پیشگیری از عفونت ادراری موثرتر است.

جوش شیرین، سبب تعادل پایه اسیدی و خلاص شدن شما از درد می‌شود؛ همچنین با خنثی کردن ادرار اسیدی سبب کمک به درمان عفونت ادراری می‌شود. برای رفع این بیماری می‌توانید از دستورالعمل ساده زیر پیروی کنید:

از روغن درخت چای می‌توان برای درمان گیاهی عفونت ادراری استفاده کرد؛ زیرا روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند، کمک می‌کند.

بلوبری دارای خواص مهارکننده باکتری است که می‌تواند به درمان خانگی عفونت ادراری کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته آبی برای سیستم ایمنی مناسب هستند و از رشد باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند جلوگیری می‌کنند.

آناناس حاوی آنزیم‌هایی به نام برو ملین است که به علت خواص ضدالتهابی می‌تواند به درمان گیاهی عفونت ادراری کمک کند. همراه با آناناس نیز آنتی‌بیوتیک نیزمصرف کنید تا از شر عفونت دستگاه ادراری خلاص شوید.

استفاده منظم از فشرده‌های آب گرم سبب کاهش فشار مثانه می‌شود و درد ناشی از عفونت را تسکین می‌دهد. کمپرس داغ با می‌توان با کاهش التهاب و جلوگیری از رشد باکتری برای درمان عفونت اداری استفاده شود.

هنگامی‌که از عفونت دستگاه ادراری رنج می‌برید، مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. با نوشیدن آب، بیشتر ادرار می‌کنید و این عمل به درمان عفونت ادراری شما کمک خواهد کرد.

همچنین ادرار شما رقیق‌تر می‌شود و باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوندسریع‌تر از بدن شما خارج می‌شوند. همراه با آب، می‌توانید آب‌میوه و سبزی‌ها بخورید تا برای بدن خود ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای مبارزه با عفونت فراهم کنید.

درمان عفونت ادراری بستگی به علت آن دارد. دکتر با استفاده از نتایج آزمایش می‌تواند به شما بگوید کدام اندام علت عفونت ادراری است.

در اکثر موارد باکتری علت عفونت ادراری است و عفونت‌های ادراری ایجاد شده توسط باکتری‌ها را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

در بعضی از موارد، ویروس‌ها یا قارچ‌ها علت عفونت ادراری هستند. عفونت دستگاه ادراری ویروسی توسط داروهایی به نام ضد ویروس درمان می‌شود. ضد ویروس سیدوفوویر به عنوان یک دارو برای عفونت ادراری ویروسی استفاده می‌شود. همچنین ضد قارچ‌ها به عنوان دارو برای عفونت ادراری قارچی استفاده می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری معمولاً بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر است؛ همچنین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری حتماً باید با نسخه پزشک مصرف شود. اگر دستگاه پایینی ادراری دچار عفونت شده باشد، برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک‌های دهانی استفاده می‌شود. در لیست زیر نام چند مورد از این نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری آورده شده است:

برای عفونت دستگاه بالایی ادراری آنتی بیوتیک از طریق تزریق وریدی (‌تزریق سرم یا دارو به داخل سیاهرگ) انجام می‌شود. در این حالت‌ آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم درون سیاهرگ‌های شما ریخته می‌شود. چند مورد از نوع وریدی آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در لیست زیر آورده شده است:

گاهی اوقات باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند. نتایج حاصل شده از آزمایش کشت ادراری به دکتر کمک می‌کند تا آنتی بیوتیکی را برای درمان انتخاب کند، که بهترین عملکرد را علیه باکتری که باعث عفونت شده را انتخاب کند.

اگر علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار یا… دارید، برای تشخیص سریع به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما علائم را بررسی می‌کند و معاینات جسمی انجام می‌دهد، تا نوع مشکل را تشخیص دهد.

برای بررسی میکروب‌ها آزمایش ادرار از شما گرفته خواهد شد. نمونه ادراری که پزشک از شما می‌گیرد باید یک نمونه تمیز باشد. این یعنی نمونه ادرار باید از وسط جریان ادرار شما جمع آوری شود نه ابتدای ادرار کردن یا انتهای آن. این کار سبب جلوگیری از جمع آوری باکتری‌ها یا مخمرها از پوست می‌شود. دکتر به شما توضیح می‌دهد که چگونه یک نمونه تمیز بگیرید.

هنگام آزمایش نمونه، پزشک به دنبال تعداد زیادی گلبول سفید در ادرار شما خواهد بود. این می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. پزشک شما همچنین آزمایش کشت ادرار را انجام می‌دهد تا بتواند وجود باکتری یا قارچ را آزمایش کند. کشت ادرار به شناسایی علت عفونت ادراری کمک می‌کند. همچنین به دکتر کمک می‌کند که یک راه مناسب برای درمان عفونت ادراری پیدا کند.

پزشک شما برای تشخیص عفونت دستگاه بالایی ادراری نیاز دارد تا آزمایش شمارش کامل خون (CBC) و کشت خون را علاوه بر آزمایش ادرار از شما بگیرد. از طریق‌ آزمایش کشت خون می‌تواند اطمینان حاصل کند که عفونت شما به جریان خون سرایت نکرده است.

اگر عفونت ادراری مکرر دارید، دکتر ممکن است هرگونه ناهنجاری یا انسداد دستگاه ادراری را بررسی کند. سونوگرافی که در آن وسیله ای به نام مبدل به بالای شکم شما منتقل می‌شود می‌تواند تصویری از اندام‌های دستگاه ادراری شما بر روی مانیتور نشان دهد و تشخیص را ساده‌تر کند.

یکی از مهمترین بحث‌ها در این بیماری، تشخیص و درمان سریع آن است. مخصوصاً عفونت ادراری در کودکان باید به سرعت درمان شود و کودک تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. درمان عفونت ادراری نباید به تاخیر بیفتد؛ چرا که احتمال تشدید علائم عفونت ادراری بسیار بالا رفته و سطح بیماری وخیم‌تر می‌شود.

معمولاً افراد، دچار عفونت دستگاه پایینی ادراری می‌شوند که تشخیص و درمان آن آسانتر است. در صورتی که عفونت دستگاه ادراری سریعاً درمان نشود، عفونت ممکن است به دستگاه بالایی منتقل شود.بسیار مهم است که هرچه سریعتر عفونت دستگاه ادراری درمان شود. علائم عفونت ادراری درمان نشده ممکن است به مرور شدیدتر شود. اگر مشکوک هستید که عفونت دستگاه ادراری دارید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون یا ادرار می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات در طولانی مدت نجات دهد.

پیلوگرام داخل وریدی نیز یک روش دیگر برای تشخیص عفونت دستگاه ادراری است. در این روش ابتدا یک ماده حاجب (‌ماده‌ای که در اشعه ایکس قابل رویت باشد) در یکی از وریدها تزریق می‌شود. این ماده در دستگاه ادراری حرکت می‌کند و توسط اشعه ایکس از آن عکس گرفته می‌شود.

سیستوسکوپی یک روش دیگر برای تشخیص عفونت ادراری است؛ در این روش یک دوربین کوچک که از مجرای ادرار و مثانه شما وارد می‌شود، داخل مثانه را تصویر برداری می‌کند. در طول سیستوسکوپی، پزشک ممکن است یک قطعه کوچک از مثانه را برداشته و آن را آزمایش کند تا التهاب مثانه یا سرطان رد شود.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به بیماری مبتلا شوید، کارهای پیشگیرانه‌ای در خصوص سلامتی خود انجام دهید. در ادامه به ذکر راه‌هایی برای پیشگیری از عفونت ادراری پرداخته‌ایم که همه می‌توانند این اعمال را انجام دهند.

برخی اقدامات خاص ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری در زنان کمک کند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت ادراری در زنان یائسه، استفاده از استروژن موضعی را تجویز کند. اگر دکتر شما باور دارد که مقاربت جنسی عامل بازگشت عفونت‌های ادراری یا علائم آن مانند سوزش ادرار است، ممکن است مصرف آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه را بعد از مقاربت جنسی یا طولانی مدت توصیه کند.

بر اساس برخی از مطالعات، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه در افراد سن بالا سبب کاهش ریسک ابتلا به عفونت ادراری می‌شود.

مصرف مکمل‌های روزانه زغال اخته یا استفاده از پروبیوتیک‌های واژن مانند لاکتوباسیل ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کند. بعضی مطالعات توصیه می‌کند که استفاده از شیاف واژن پروبیوتیک می‌تواند باعث کاهش این مسئله و جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مکرر با تغییر باکتری‌های موجود در واژن شود.

این مطلب دارای اطلاعات غلط بود.

محتوای این مطلب چیزی نبود که دنبالش بودم

از نظر شما برای بهبود این مطلب استفاده خواهیم کرد

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

منابع

https://www.healthline.com/health/urinary-tract-infection-adult

آتیلا پیکرگلو هستم، چندسالی میشه در حوزه پزشکی و سلامت فعالیت دارم، همچنین در زمینه زبان انگلیسی هم مطالعات دارم و دکتر نیم رو با هدف ارتقای سلامت جامعه راه اندازی کردیم، امیدوارم بتونم بهترین کیفیت رو در زمینه سلامت و پزشکی به کاربران دکتر نیم ارائه بدم

نظر

وب‌سایت

عفونت باکتریایی و قارچی با عصاره رنیفیکس خوب میشه. یکم تلخه ولی عالیه

موقتا خوب میشه؟ یا دائمه؟

منکه هرروز دارم سرکه سیب با عسل و آبلیمو میخورم، پس چرا الان عفونت ادراری گرفتم؟؟ 🤔

با سلام خدمت کاربر گرامی دکتر نیم، اگر با استفاده از روش های بالا همچنان مشکل شما حل نشده است حتما به پزشک مراجعه کنید

سلام من دو روزه وقتی ادرار میکنم اولاش سوزش ندارم ولی انتهای ادرار کردنم سوزش داره هیچ خونی هم ندیدم درد پهلو هم ندارم میشه کمک کنید در ضمن دختر هستم و بیست سالمه.

با سلام خدمت کاربر گرامی خانوم سارا، مطلب بالا راهنمای جامعی برای مشکل شماس، اگر بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید

کمک منم شبا موقع خواب هی ادرارم میگیره بعد میام بیرون باز یه بار دیگه تکرار میشه بعد سوزشم دارم لطفا کمکم کنید

سلام، وقتتون بخیر. من هنگام ادرار کردن درد بدی دارم، و تعداد رفتن به دستشویی زیاد شده، آیا عفونت ادراری گرفته ام؟؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید، ممنون

برای جدیدترین مطالب سلامتی و پزشکی ایمیل خود را در کادر پایین وارد کنید

121a750b98

لیست مطالب :

در ویدیو زیر به معرفی، درمان و پیشگیری از عفونت ادراری خواهیم پرداخت.

معمولاً عفونت ادراری توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود اما در بعضی از موارد، این بیماری توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. همچنین در موارد نادر ویروس‌ها می‌توانند علت عفونت ادراری باشند. علائم عفونت ادراری می‌تواند بسیار سخت باشد؛ به همین دلیل ممکن است افراد زیادی به دنبال درمان عفونت ادراری باشند.

نسبت ابتلای زنان به مردان برای عفونت ادراری ۸ به ۱ است. یعنی به ازای هر ۸ زن، ۱ مرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

عفونت ادراری می‌تواند در هرکدام از دستگاه‌های ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، میزراه و میزنای ایجاد شود؛ البته در اغلب موارد عفونت دستگاه ادراری میزراه و مثانه را درگیر می‌کند و در موارد کمی، عفونت می‌تواند در میزنای و کلیه و دستگاه بالایی ایجاد شود. اگرچه عفونت دستگاه‌های بالایی ادراری بسیار نادرتر است اما علائم عفونت ادراری در این دستگاه‌ها شدید‌تر است.

در این مطلب از دکتر نیم به علائم عفونت ادراری، علت و روش‌های تشخیص و همچنین راه‌های درمان عفونت ادراری دسترسی خواهید داشت.

همانطور که گفته شد، علائم عفونت ادراری بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر بیماری فوق شده باشد. عفونت دستگاه پایینی ادراری که شایع‌ترین نوع این عفونت هستند در میزراه و مثانه ایجاد می‌شوند. از مهمترین علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی می‌توان به سوزش ادرار اشاره کرد.

موارد دیگری از علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی در لیست بعدی آمده است:

نوع دیگری از عفونت ادراری که دستگاه بالایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار نادرتر است اما معمولاً علائم شدید‌تری دارد. علائم عفونت ادراری دستگاه بالایی که کلیه‌ها و میزنای را تحت تاثیر قرار می‌دهد عبارتند از:

علائم عفونت ادراری در مردان که دستگاه فوقانی را درگیر کرده می‌تواند شبیه به علائم عفونت ادراری زنان باشد. علائم عفونت ادراری در دستگاه پایینی مردان علاوه بر علائم رایج مشترک بین زنان و مردان، گاهی اوقات شامل درد مقعدی نیز می‌شود.

درد لگن از رایج‌ترین علائم عفونت ادراری زنانی است که بیماری در دستگاه پایینی را تجربه می‌کنند. همانطور که ذکر شد، علائم عفونت ادراری در دستگاه فوقانی زنان و مردان مشابه است.

علت عفونت ادراری می‌تواند بسیار مهم باشد؛ چرا که برای درمان عفونت ادراری، دانستن علت و منشاء آن الزامی است. درواقع هرچیزی که باعث تخلیه مثانه شود یا مجاری ادراری را تحریک کند می‌تواند علت عفونت ادراری باشد.

طول و محل قرار گیری میزراه ادرار در زنان ‌احتمال عفونت دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد. میزراه ادراری در زنان بسیار نزدیک به واژن و مقعد است؛ به همین دلیل باکتری‌هایی که به طور طبیعی ممکن است روی مقعد و واژن قرار داشته باشد می‌توانند سبب عفونت میزراه و بقیه مجرای ادرار شوند. به بیان ساده‌تر، میزراه زنان از مردان کوتاه‌تر است و باکتری‌ها برای ورود به مثانه فاصله کمتری را طی می‌کنند.

از جمله شایع‌ترین علل عفونت ادراری، فشار بر روی دستگاه ادراری زنان هنگام مقاربت جنسی ممکن است که سبب حرکت باکتری‌های اطراف مقعد به سمت مثانه شود. بیشتر خانم‌ها بعد از مقاربت جنسی باکتری‌هایی را در ادرار خود دارند؛ البته بدن از شر این باکتری‌ها بعد از ۲۴ ساعت خلاص می‌شود. باکتری های روده ممکن است داری خواصی باشند که به آنها اجازه می‌دهد به مثانه بچسبند.

اسپرم کش‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند. در بعضی از خانم‌ها می توانند باعث سوزش پوست شوند. اسپرم کش‌ها احتمال ورود باکتری به مثانه را افزایش می‌دهند و به عنوان علت عفونت ادراری شناخته می‌شوند.

کاندوم‌های لاتکس غیر روغنی ممکن است اصطکاک را افزایش داده و باعث تحریک پوست مقعد زنان در هنگام مقاربت شود. این کاندوم‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند. شایان ذکر است این عامل می‌تواند به عنوان علت سوزش ادرار در زنان مورد بررسی قرار گیرد.

دیافراگم‌ها ممکن است به مجرای ادرار زنان فشار بیاورند و تخلیه ادرار را کاهش دهند و سبب بروز علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار شوند.

بعد از یائسگی، کاهش سطح استروژن باعث تغییر باکتری‌های طبیعی در واژن می‌شود که ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد.

در بعضی از مواقع ممکن است علت عفونت ادراری باکتری‌های قبلی باشند. اگرچه بعضی از عفونت‌های مکرر لزوماً از همان نوع باکتری نیستند اما ممکن است عفونت جدید به دنبال عفونت‌های قبلی ایجاد شود.

فاکتورها (عوامل) های زیادی وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در افراد شود. عوامل خطر عفونت ادراری شامل:

ممکن است عفونت ادراری در بارداری رخ دهد. زنانی که هنگام حاملگی دچار علائم عفونت ادراری می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند. عفونت ادراری در بارداری می‌تواند سبب افزایش فشار خون و زایمان زودرس شود. عفونت ادراری در بارداری به احتمال زیاد در کلیه‌ها پخش می‌شود.

عوامل خطر عفونت ادراری در مردان اکثراً با زنان مشترک است. البته بزرگ شدن پروستات یکی از عوامل خطر مختص آقایان است.

عوامل خطر عفونت ادراری در زنان می‌تواند گسترده‌تر باشد. عواملی که قبلاً تصور می‌شد علت عفونت ادراری در زنان است، امروزه ثابت شده است که آنچنان مهم نیستند؛ مانند بهداشت ضعیف و حمام نکردن.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خشک کردن از پشت به جلو بعد از حمام باعث عفونت دستگاه ادراری نمی‌شود؛ همانطور که قبلاً اعتقاد داشتند این کار باعث ایجاد عفونت دستگاه ادراری می‌شود.

درمان‌های خانگی را می‌توان به عنوان درمان کمکی در کنار داروهایی که دکتر به شما داده است برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کرد. درواقع به غیر از دارو برای عفونت ادراری، روش‌های خانگی و گیاهی نیز جهت درمان عفونت ادراری وجود دارد. درمان گیاهی عفونت ادراری ممکن است به بدن برای خلاص شدن سریعتر آن از عفونت کمک کند.

سرکه سیب منبع غنی از آنزیم‌ها، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مفید است که می‌تواند باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری شده‌اند را از بین ببرد و یا جلوی رشدآن‌ها را بگیرد. کسانی که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستند می‌توانند از سرکه سیب به‌عنوانیک آنتی‌بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت ادراری استفاده کنند.

آمله غنی از ویتامین C است که می‌تواند مانع رشد باکتری‌ها شود و به عنوان یک روش عالی جهت درمان گیاهی عفونت ادراری مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیبات معینی مانند پروانتوسایانیدین موجود در زغال اخته باعث جلوگیری از برخورد باکتری‌ها به دیواره مجرای ادرار و ایجاد عفونت دستگاه اداری می‌شود. باید توجه شود کسانی که درگذشته به سنگ کلیه مبتلا بوده‌اند از خوردن آب زغال اخته اجتناب کنند.

آب زغال اخته یا کرن بری برای درمان خانگی عفونت ادراری هنگامی که تازه ایجاد شده، کارساز نیست. در آب زغال اخته یا کرن بری یک ماده شیمیایی وجود دارد که از چسبیدن نوع خاصی از باکتری به آستر مثانه که از علل عفونت ادراری است، جلوگیری می‌کند. کرن بری معمولاً برای پیشگیری از عفونت ادراری موثرتر است.

جوش شیرین، سبب تعادل پایه اسیدی و خلاص شدن شما از درد می‌شود؛ همچنین با خنثی کردن ادرار اسیدی سبب کمک به درمان عفونت ادراری می‌شود. برای رفع این بیماری می‌توانید از دستورالعمل ساده زیر پیروی کنید:

از روغن درخت چای می‌توان برای درمان گیاهی عفونت ادراری استفاده کرد؛ زیرا روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند، کمک می‌کند.

بلوبری دارای خواص مهارکننده باکتری است که می‌تواند به درمان خانگی عفونت ادراری کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته آبی برای سیستم ایمنی مناسب هستند و از رشد باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند جلوگیری می‌کنند.

آناناس حاوی آنزیم‌هایی به نام برو ملین است که به علت خواص ضدالتهابی می‌تواند به درمان گیاهی عفونت ادراری کمک کند. همراه با آناناس نیز آنتی‌بیوتیک نیزمصرف کنید تا از شر عفونت دستگاه ادراری خلاص شوید.

استفاده منظم از فشرده‌های آب گرم سبب کاهش فشار مثانه می‌شود و درد ناشی از عفونت را تسکین می‌دهد. کمپرس داغ با می‌توان با کاهش التهاب و جلوگیری از رشد باکتری برای درمان عفونت اداری استفاده شود.

هنگامی‌که از عفونت دستگاه ادراری رنج می‌برید، مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. با نوشیدن آب، بیشتر ادرار می‌کنید و این عمل به درمان عفونت ادراری شما کمک خواهد کرد.

همچنین ادرار شما رقیق‌تر می‌شود و باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوندسریع‌تر از بدن شما خارج می‌شوند. همراه با آب، می‌توانید آب‌میوه و سبزی‌ها بخورید تا برای بدن خود ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای مبارزه با عفونت فراهم کنید.

درمان عفونت ادراری بستگی به علت آن دارد. دکتر با استفاده از نتایج آزمایش می‌تواند به شما بگوید کدام اندام علت عفونت ادراری است.

در اکثر موارد باکتری علت عفونت ادراری است و عفونت‌های ادراری ایجاد شده توسط باکتری‌ها را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

در بعضی از موارد، ویروس‌ها یا قارچ‌ها علت عفونت ادراری هستند. عفونت دستگاه ادراری ویروسی توسط داروهایی به نام ضد ویروس درمان می‌شود. ضد ویروس سیدوفوویر به عنوان یک دارو برای عفونت ادراری ویروسی استفاده می‌شود. همچنین ضد قارچ‌ها به عنوان دارو برای عفونت ادراری قارچی استفاده می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری معمولاً بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر است؛ همچنین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری حتماً باید با نسخه پزشک مصرف شود. اگر دستگاه پایینی ادراری دچار عفونت شده باشد، برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک‌های دهانی استفاده می‌شود. در لیست زیر نام چند مورد از این نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری آورده شده است:

برای عفونت دستگاه بالایی ادراری آنتی بیوتیک از طریق تزریق وریدی (‌تزریق سرم یا دارو به داخل سیاهرگ) انجام می‌شود. در این حالت‌ آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم درون سیاهرگ‌های شما ریخته می‌شود. چند مورد از نوع وریدی آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در لیست زیر آورده شده است:

گاهی اوقات باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند. نتایج حاصل شده از آزمایش کشت ادراری به دکتر کمک می‌کند تا آنتی بیوتیکی را برای درمان انتخاب کند، که بهترین عملکرد را علیه باکتری که باعث عفونت شده را انتخاب کند.

اگر علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار یا… دارید، برای تشخیص سریع به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما علائم را بررسی می‌کند و معاینات جسمی انجام می‌دهد، تا نوع مشکل را تشخیص دهد.

برای بررسی میکروب‌ها آزمایش ادرار از شما گرفته خواهد شد. نمونه ادراری که پزشک از شما می‌گیرد باید یک نمونه تمیز باشد. این یعنی نمونه ادرار باید از وسط جریان ادرار شما جمع آوری شود نه ابتدای ادرار کردن یا انتهای آن. این کار سبب جلوگیری از جمع آوری باکتری‌ها یا مخمرها از پوست می‌شود. دکتر به شما توضیح می‌دهد که چگونه یک نمونه تمیز بگیرید.

هنگام آزمایش نمونه، پزشک به دنبال تعداد زیادی گلبول سفید در ادرار شما خواهد بود. این می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. پزشک شما همچنین آزمایش کشت ادرار را انجام می‌دهد تا بتواند وجود باکتری یا قارچ را آزمایش کند. کشت ادرار به شناسایی علت عفونت ادراری کمک می‌کند. همچنین به دکتر کمک می‌کند که یک راه مناسب برای درمان عفونت ادراری پیدا کند.

پزشک شما برای تشخیص عفونت دستگاه بالایی ادراری نیاز دارد تا آزمایش شمارش کامل خون (CBC) و کشت خون را علاوه بر آزمایش ادرار از شما بگیرد. از طریق‌ آزمایش کشت خون می‌تواند اطمینان حاصل کند که عفونت شما به جریان خون سرایت نکرده است.

اگر عفونت ادراری مکرر دارید، دکتر ممکن است هرگونه ناهنجاری یا انسداد دستگاه ادراری را بررسی کند. سونوگرافی که در آن وسیله ای به نام مبدل به بالای شکم شما منتقل می‌شود می‌تواند تصویری از اندام‌های دستگاه ادراری شما بر روی مانیتور نشان دهد و تشخیص را ساده‌تر کند.

یکی از مهمترین بحث‌ها در این بیماری، تشخیص و درمان سریع آن است. مخصوصاً عفونت ادراری در کودکان باید به سرعت درمان شود و کودک تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. درمان عفونت ادراری نباید به تاخیر بیفتد؛ چرا که احتمال تشدید علائم عفونت ادراری بسیار بالا رفته و سطح بیماری وخیم‌تر می‌شود.

معمولاً افراد، دچار عفونت دستگاه پایینی ادراری می‌شوند که تشخیص و درمان آن آسانتر است. در صورتی که عفونت دستگاه ادراری سریعاً درمان نشود، عفونت ممکن است به دستگاه بالایی منتقل شود.بسیار مهم است که هرچه سریعتر عفونت دستگاه ادراری درمان شود. علائم عفونت ادراری درمان نشده ممکن است به مرور شدیدتر شود. اگر مشکوک هستید که عفونت دستگاه ادراری دارید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون یا ادرار می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات در طولانی مدت نجات دهد.

پیلوگرام داخل وریدی نیز یک روش دیگر برای تشخیص عفونت دستگاه ادراری است. در این روش ابتدا یک ماده حاجب (‌ماده‌ای که در اشعه ایکس قابل رویت باشد) در یکی از وریدها تزریق می‌شود. این ماده در دستگاه ادراری حرکت می‌کند و توسط اشعه ایکس از آن عکس گرفته می‌شود.

سیستوسکوپی یک روش دیگر برای تشخیص عفونت ادراری است؛ در این روش یک دوربین کوچک که از مجرای ادرار و مثانه شما وارد می‌شود، داخل مثانه را تصویر برداری می‌کند. در طول سیستوسکوپی، پزشک ممکن است یک قطعه کوچک از مثانه را برداشته و آن را آزمایش کند تا التهاب مثانه یا سرطان رد شود.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به بیماری مبتلا شوید، کارهای پیشگیرانه‌ای در خصوص سلامتی خود انجام دهید. در ادامه به ذکر راه‌هایی برای پیشگیری از عفونت ادراری پرداخته‌ایم که همه می‌توانند این اعمال را انجام دهند.

برخی اقدامات خاص ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری در زنان کمک کند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت ادراری در زنان یائسه، استفاده از استروژن موضعی را تجویز کند. اگر دکتر شما باور دارد که مقاربت جنسی عامل بازگشت عفونت‌های ادراری یا علائم آن مانند سوزش ادرار است، ممکن است مصرف آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه را بعد از مقاربت جنسی یا طولانی مدت توصیه کند.

بر اساس برخی از مطالعات، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه در افراد سن بالا سبب کاهش ریسک ابتلا به عفونت ادراری می‌شود.

مصرف مکمل‌های روزانه زغال اخته یا استفاده از پروبیوتیک‌های واژن مانند لاکتوباسیل ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کند. بعضی مطالعات توصیه می‌کند که استفاده از شیاف واژن پروبیوتیک می‌تواند باعث کاهش این مسئله و جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مکرر با تغییر باکتری‌های موجود در واژن شود.

این مطلب دارای اطلاعات غلط بود.

محتوای این مطلب چیزی نبود که دنبالش بودم

از نظر شما برای بهبود این مطلب استفاده خواهیم کرد

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

منابع

https://www.healthline.com/health/urinary-tract-infection-adult

آتیلا پیکرگلو هستم، چندسالی میشه در حوزه پزشکی و سلامت فعالیت دارم، همچنین در زمینه زبان انگلیسی هم مطالعات دارم و دکتر نیم رو با هدف ارتقای سلامت جامعه راه اندازی کردیم، امیدوارم بتونم بهترین کیفیت رو در زمینه سلامت و پزشکی به کاربران دکتر نیم ارائه بدم

نظر

وب‌سایت

عفونت باکتریایی و قارچی با عصاره رنیفیکس خوب میشه. یکم تلخه ولی عالیه

موقتا خوب میشه؟ یا دائمه؟

منکه هرروز دارم سرکه سیب با عسل و آبلیمو میخورم، پس چرا الان عفونت ادراری گرفتم؟؟ 🤔

با سلام خدمت کاربر گرامی دکتر نیم، اگر با استفاده از روش های بالا همچنان مشکل شما حل نشده است حتما به پزشک مراجعه کنید

سلام من دو روزه وقتی ادرار میکنم اولاش سوزش ندارم ولی انتهای ادرار کردنم سوزش داره هیچ خونی هم ندیدم درد پهلو هم ندارم میشه کمک کنید در ضمن دختر هستم و بیست سالمه.

با سلام خدمت کاربر گرامی خانوم سارا، مطلب بالا راهنمای جامعی برای مشکل شماس، اگر بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید

کمک منم شبا موقع خواب هی ادرارم میگیره بعد میام بیرون باز یه بار دیگه تکرار میشه بعد سوزشم دارم لطفا کمکم کنید

سلام، وقتتون بخیر. من هنگام ادرار کردن درد بدی دارم، و تعداد رفتن به دستشویی زیاد شده، آیا عفونت ادراری گرفته ام؟؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید، ممنون

برای جدیدترین مطالب سلامتی و پزشکی ایمیل خود را در کادر پایین وارد کنید

121a750b98

لیست مطالب :

در ویدیو زیر به معرفی، درمان و پیشگیری از عفونت ادراری خواهیم پرداخت.

معمولاً عفونت ادراری توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود اما در بعضی از موارد، این بیماری توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. همچنین در موارد نادر ویروس‌ها می‌توانند علت عفونت ادراری باشند. علائم عفونت ادراری می‌تواند بسیار سخت باشد؛ به همین دلیل ممکن است افراد زیادی به دنبال درمان عفونت ادراری باشند.

نسبت ابتلای زنان به مردان برای عفونت ادراری ۸ به ۱ است. یعنی به ازای هر ۸ زن، ۱ مرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

عفونت ادراری می‌تواند در هرکدام از دستگاه‌های ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، میزراه و میزنای ایجاد شود؛ البته در اغلب موارد عفونت دستگاه ادراری میزراه و مثانه را درگیر می‌کند و در موارد کمی، عفونت می‌تواند در میزنای و کلیه و دستگاه بالایی ایجاد شود. اگرچه عفونت دستگاه‌های بالایی ادراری بسیار نادرتر است اما علائم عفونت ادراری در این دستگاه‌ها شدید‌تر است.

در این مطلب از دکتر نیم به علائم عفونت ادراری، علت و روش‌های تشخیص و همچنین راه‌های درمان عفونت ادراری دسترسی خواهید داشت.

همانطور که گفته شد، علائم عفونت ادراری بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر بیماری فوق شده باشد. عفونت دستگاه پایینی ادراری که شایع‌ترین نوع این عفونت هستند در میزراه و مثانه ایجاد می‌شوند. از مهمترین علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی می‌توان به سوزش ادرار اشاره کرد.

موارد دیگری از علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی در لیست بعدی آمده است:

نوع دیگری از عفونت ادراری که دستگاه بالایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار نادرتر است اما معمولاً علائم شدید‌تری دارد. علائم عفونت ادراری دستگاه بالایی که کلیه‌ها و میزنای را تحت تاثیر قرار می‌دهد عبارتند از:

علائم عفونت ادراری در مردان که دستگاه فوقانی را درگیر کرده می‌تواند شبیه به علائم عفونت ادراری زنان باشد. علائم عفونت ادراری در دستگاه پایینی مردان علاوه بر علائم رایج مشترک بین زنان و مردان، گاهی اوقات شامل درد مقعدی نیز می‌شود.

درد لگن از رایج‌ترین علائم عفونت ادراری زنانی است که بیماری در دستگاه پایینی را تجربه می‌کنند. همانطور که ذکر شد، علائم عفونت ادراری در دستگاه فوقانی زنان و مردان مشابه است.

علت عفونت ادراری می‌تواند بسیار مهم باشد؛ چرا که برای درمان عفونت ادراری، دانستن علت و منشاء آن الزامی است. درواقع هرچیزی که باعث تخلیه مثانه شود یا مجاری ادراری را تحریک کند می‌تواند علت عفونت ادراری باشد.

طول و محل قرار گیری میزراه ادرار در زنان ‌احتمال عفونت دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد. میزراه ادراری در زنان بسیار نزدیک به واژن و مقعد است؛ به همین دلیل باکتری‌هایی که به طور طبیعی ممکن است روی مقعد و واژن قرار داشته باشد می‌توانند سبب عفونت میزراه و بقیه مجرای ادرار شوند. به بیان ساده‌تر، میزراه زنان از مردان کوتاه‌تر است و باکتری‌ها برای ورود به مثانه فاصله کمتری را طی می‌کنند.

از جمله شایع‌ترین علل عفونت ادراری، فشار بر روی دستگاه ادراری زنان هنگام مقاربت جنسی ممکن است که سبب حرکت باکتری‌های اطراف مقعد به سمت مثانه شود. بیشتر خانم‌ها بعد از مقاربت جنسی باکتری‌هایی را در ادرار خود دارند؛ البته بدن از شر این باکتری‌ها بعد از ۲۴ ساعت خلاص می‌شود. باکتری های روده ممکن است داری خواصی باشند که به آنها اجازه می‌دهد به مثانه بچسبند.

اسپرم کش‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند. در بعضی از خانم‌ها می توانند باعث سوزش پوست شوند. اسپرم کش‌ها احتمال ورود باکتری به مثانه را افزایش می‌دهند و به عنوان علت عفونت ادراری شناخته می‌شوند.

کاندوم‌های لاتکس غیر روغنی ممکن است اصطکاک را افزایش داده و باعث تحریک پوست مقعد زنان در هنگام مقاربت شود. این کاندوم‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند. شایان ذکر است این عامل می‌تواند به عنوان علت سوزش ادرار در زنان مورد بررسی قرار گیرد.

دیافراگم‌ها ممکن است به مجرای ادرار زنان فشار بیاورند و تخلیه ادرار را کاهش دهند و سبب بروز علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار شوند.

بعد از یائسگی، کاهش سطح استروژن باعث تغییر باکتری‌های طبیعی در واژن می‌شود که ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد.

در بعضی از مواقع ممکن است علت عفونت ادراری باکتری‌های قبلی باشند. اگرچه بعضی از عفونت‌های مکرر لزوماً از همان نوع باکتری نیستند اما ممکن است عفونت جدید به دنبال عفونت‌های قبلی ایجاد شود.

فاکتورها (عوامل) های زیادی وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در افراد شود. عوامل خطر عفونت ادراری شامل:

ممکن است عفونت ادراری در بارداری رخ دهد. زنانی که هنگام حاملگی دچار علائم عفونت ادراری می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند. عفونت ادراری در بارداری می‌تواند سبب افزایش فشار خون و زایمان زودرس شود. عفونت ادراری در بارداری به احتمال زیاد در کلیه‌ها پخش می‌شود.

عوامل خطر عفونت ادراری در مردان اکثراً با زنان مشترک است. البته بزرگ شدن پروستات یکی از عوامل خطر مختص آقایان است.

عوامل خطر عفونت ادراری در زنان می‌تواند گسترده‌تر باشد. عواملی که قبلاً تصور می‌شد علت عفونت ادراری در زنان است، امروزه ثابت شده است که آنچنان مهم نیستند؛ مانند بهداشت ضعیف و حمام نکردن.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خشک کردن از پشت به جلو بعد از حمام باعث عفونت دستگاه ادراری نمی‌شود؛ همانطور که قبلاً اعتقاد داشتند این کار باعث ایجاد عفونت دستگاه ادراری می‌شود.

درمان‌های خانگی را می‌توان به عنوان درمان کمکی در کنار داروهایی که دکتر به شما داده است برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کرد. درواقع به غیر از دارو برای عفونت ادراری، روش‌های خانگی و گیاهی نیز جهت درمان عفونت ادراری وجود دارد. درمان گیاهی عفونت ادراری ممکن است به بدن برای خلاص شدن سریعتر آن از عفونت کمک کند.

سرکه سیب منبع غنی از آنزیم‌ها، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مفید است که می‌تواند باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری شده‌اند را از بین ببرد و یا جلوی رشدآن‌ها را بگیرد. کسانی که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستند می‌توانند از سرکه سیب به‌عنوانیک آنتی‌بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت ادراری استفاده کنند.

آمله غنی از ویتامین C است که می‌تواند مانع رشد باکتری‌ها شود و به عنوان یک روش عالی جهت درمان گیاهی عفونت ادراری مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیبات معینی مانند پروانتوسایانیدین موجود در زغال اخته باعث جلوگیری از برخورد باکتری‌ها به دیواره مجرای ادرار و ایجاد عفونت دستگاه اداری می‌شود. باید توجه شود کسانی که درگذشته به سنگ کلیه مبتلا بوده‌اند از خوردن آب زغال اخته اجتناب کنند.

آب زغال اخته یا کرن بری برای درمان خانگی عفونت ادراری هنگامی که تازه ایجاد شده، کارساز نیست. در آب زغال اخته یا کرن بری یک ماده شیمیایی وجود دارد که از چسبیدن نوع خاصی از باکتری به آستر مثانه که از علل عفونت ادراری است، جلوگیری می‌کند. کرن بری معمولاً برای پیشگیری از عفونت ادراری موثرتر است.

جوش شیرین، سبب تعادل پایه اسیدی و خلاص شدن شما از درد می‌شود؛ همچنین با خنثی کردن ادرار اسیدی سبب کمک به درمان عفونت ادراری می‌شود. برای رفع این بیماری می‌توانید از دستورالعمل ساده زیر پیروی کنید:

از روغن درخت چای می‌توان برای درمان گیاهی عفونت ادراری استفاده کرد؛ زیرا روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند، کمک می‌کند.

بلوبری دارای خواص مهارکننده باکتری است که می‌تواند به درمان خانگی عفونت ادراری کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته آبی برای سیستم ایمنی مناسب هستند و از رشد باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند جلوگیری می‌کنند.

آناناس حاوی آنزیم‌هایی به نام برو ملین است که به علت خواص ضدالتهابی می‌تواند به درمان گیاهی عفونت ادراری کمک کند. همراه با آناناس نیز آنتی‌بیوتیک نیزمصرف کنید تا از شر عفونت دستگاه ادراری خلاص شوید.

استفاده منظم از فشرده‌های آب گرم سبب کاهش فشار مثانه می‌شود و درد ناشی از عفونت را تسکین می‌دهد. کمپرس داغ با می‌توان با کاهش التهاب و جلوگیری از رشد باکتری برای درمان عفونت اداری استفاده شود.

هنگامی‌که از عفونت دستگاه ادراری رنج می‌برید، مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. با نوشیدن آب، بیشتر ادرار می‌کنید و این عمل به درمان عفونت ادراری شما کمک خواهد کرد.

همچنین ادرار شما رقیق‌تر می‌شود و باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوندسریع‌تر از بدن شما خارج می‌شوند. همراه با آب، می‌توانید آب‌میوه و سبزی‌ها بخورید تا برای بدن خود ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای مبارزه با عفونت فراهم کنید.

درمان عفونت ادراری بستگی به علت آن دارد. دکتر با استفاده از نتایج آزمایش می‌تواند به شما بگوید کدام اندام علت عفونت ادراری است.

در اکثر موارد باکتری علت عفونت ادراری است و عفونت‌های ادراری ایجاد شده توسط باکتری‌ها را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

در بعضی از موارد، ویروس‌ها یا قارچ‌ها علت عفونت ادراری هستند. عفونت دستگاه ادراری ویروسی توسط داروهایی به نام ضد ویروس درمان می‌شود. ضد ویروس سیدوفوویر به عنوان یک دارو برای عفونت ادراری ویروسی استفاده می‌شود. همچنین ضد قارچ‌ها به عنوان دارو برای عفونت ادراری قارچی استفاده می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری معمولاً بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر است؛ همچنین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری حتماً باید با نسخه پزشک مصرف شود. اگر دستگاه پایینی ادراری دچار عفونت شده باشد، برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک‌های دهانی استفاده می‌شود. در لیست زیر نام چند مورد از این نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری آورده شده است:

برای عفونت دستگاه بالایی ادراری آنتی بیوتیک از طریق تزریق وریدی (‌تزریق سرم یا دارو به داخل سیاهرگ) انجام می‌شود. در این حالت‌ آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم درون سیاهرگ‌های شما ریخته می‌شود. چند مورد از نوع وریدی آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در لیست زیر آورده شده است:

گاهی اوقات باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند. نتایج حاصل شده از آزمایش کشت ادراری به دکتر کمک می‌کند تا آنتی بیوتیکی را برای درمان انتخاب کند، که بهترین عملکرد را علیه باکتری که باعث عفونت شده را انتخاب کند.

اگر علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار یا… دارید، برای تشخیص سریع به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما علائم را بررسی می‌کند و معاینات جسمی انجام می‌دهد، تا نوع مشکل را تشخیص دهد.

برای بررسی میکروب‌ها آزمایش ادرار از شما گرفته خواهد شد. نمونه ادراری که پزشک از شما می‌گیرد باید یک نمونه تمیز باشد. این یعنی نمونه ادرار باید از وسط جریان ادرار شما جمع آوری شود نه ابتدای ادرار کردن یا انتهای آن. این کار سبب جلوگیری از جمع آوری باکتری‌ها یا مخمرها از پوست می‌شود. دکتر به شما توضیح می‌دهد که چگونه یک نمونه تمیز بگیرید.

هنگام آزمایش نمونه، پزشک به دنبال تعداد زیادی گلبول سفید در ادرار شما خواهد بود. این می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. پزشک شما همچنین آزمایش کشت ادرار را انجام می‌دهد تا بتواند وجود باکتری یا قارچ را آزمایش کند. کشت ادرار به شناسایی علت عفونت ادراری کمک می‌کند. همچنین به دکتر کمک می‌کند که یک راه مناسب برای درمان عفونت ادراری پیدا کند.

پزشک شما برای تشخیص عفونت دستگاه بالایی ادراری نیاز دارد تا آزمایش شمارش کامل خون (CBC) و کشت خون را علاوه بر آزمایش ادرار از شما بگیرد. از طریق‌ آزمایش کشت خون می‌تواند اطمینان حاصل کند که عفونت شما به جریان خون سرایت نکرده است.

اگر عفونت ادراری مکرر دارید، دکتر ممکن است هرگونه ناهنجاری یا انسداد دستگاه ادراری را بررسی کند. سونوگرافی که در آن وسیله ای به نام مبدل به بالای شکم شما منتقل می‌شود می‌تواند تصویری از اندام‌های دستگاه ادراری شما بر روی مانیتور نشان دهد و تشخیص را ساده‌تر کند.

یکی از مهمترین بحث‌ها در این بیماری، تشخیص و درمان سریع آن است. مخصوصاً عفونت ادراری در کودکان باید به سرعت درمان شود و کودک تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. درمان عفونت ادراری نباید به تاخیر بیفتد؛ چرا که احتمال تشدید علائم عفونت ادراری بسیار بالا رفته و سطح بیماری وخیم‌تر می‌شود.

معمولاً افراد، دچار عفونت دستگاه پایینی ادراری می‌شوند که تشخیص و درمان آن آسانتر است. در صورتی که عفونت دستگاه ادراری سریعاً درمان نشود، عفونت ممکن است به دستگاه بالایی منتقل شود.بسیار مهم است که هرچه سریعتر عفونت دستگاه ادراری درمان شود. علائم عفونت ادراری درمان نشده ممکن است به مرور شدیدتر شود. اگر مشکوک هستید که عفونت دستگاه ادراری دارید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون یا ادرار می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات در طولانی مدت نجات دهد.

پیلوگرام داخل وریدی نیز یک روش دیگر برای تشخیص عفونت دستگاه ادراری است. در این روش ابتدا یک ماده حاجب (‌ماده‌ای که در اشعه ایکس قابل رویت باشد) در یکی از وریدها تزریق می‌شود. این ماده در دستگاه ادراری حرکت می‌کند و توسط اشعه ایکس از آن عکس گرفته می‌شود.

سیستوسکوپی یک روش دیگر برای تشخیص عفونت ادراری است؛ در این روش یک دوربین کوچک که از مجرای ادرار و مثانه شما وارد می‌شود، داخل مثانه را تصویر برداری می‌کند. در طول سیستوسکوپی، پزشک ممکن است یک قطعه کوچک از مثانه را برداشته و آن را آزمایش کند تا التهاب مثانه یا سرطان رد شود.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به بیماری مبتلا شوید، کارهای پیشگیرانه‌ای در خصوص سلامتی خود انجام دهید. در ادامه به ذکر راه‌هایی برای پیشگیری از عفونت ادراری پرداخته‌ایم که همه می‌توانند این اعمال را انجام دهند.

برخی اقدامات خاص ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری در زنان کمک کند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت ادراری در زنان یائسه، استفاده از استروژن موضعی را تجویز کند. اگر دکتر شما باور دارد که مقاربت جنسی عامل بازگشت عفونت‌های ادراری یا علائم آن مانند سوزش ادرار است، ممکن است مصرف آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه را بعد از مقاربت جنسی یا طولانی مدت توصیه کند.

بر اساس برخی از مطالعات، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه در افراد سن بالا سبب کاهش ریسک ابتلا به عفونت ادراری می‌شود.

مصرف مکمل‌های روزانه زغال اخته یا استفاده از پروبیوتیک‌های واژن مانند لاکتوباسیل ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کند. بعضی مطالعات توصیه می‌کند که استفاده از شیاف واژن پروبیوتیک می‌تواند باعث کاهش این مسئله و جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مکرر با تغییر باکتری‌های موجود در واژن شود.

این مطلب دارای اطلاعات غلط بود.

محتوای این مطلب چیزی نبود که دنبالش بودم

از نظر شما برای بهبود این مطلب استفاده خواهیم کرد

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

منابع

https://www.healthline.com/health/urinary-tract-infection-adult

آتیلا پیکرگلو هستم، چندسالی میشه در حوزه پزشکی و سلامت فعالیت دارم، همچنین در زمینه زبان انگلیسی هم مطالعات دارم و دکتر نیم رو با هدف ارتقای سلامت جامعه راه اندازی کردیم، امیدوارم بتونم بهترین کیفیت رو در زمینه سلامت و پزشکی به کاربران دکتر نیم ارائه بدم

نظر

وب‌سایت

عفونت باکتریایی و قارچی با عصاره رنیفیکس خوب میشه. یکم تلخه ولی عالیه

موقتا خوب میشه؟ یا دائمه؟

منکه هرروز دارم سرکه سیب با عسل و آبلیمو میخورم، پس چرا الان عفونت ادراری گرفتم؟؟ 🤔

با سلام خدمت کاربر گرامی دکتر نیم، اگر با استفاده از روش های بالا همچنان مشکل شما حل نشده است حتما به پزشک مراجعه کنید

سلام من دو روزه وقتی ادرار میکنم اولاش سوزش ندارم ولی انتهای ادرار کردنم سوزش داره هیچ خونی هم ندیدم درد پهلو هم ندارم میشه کمک کنید در ضمن دختر هستم و بیست سالمه.

با سلام خدمت کاربر گرامی خانوم سارا، مطلب بالا راهنمای جامعی برای مشکل شماس، اگر بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید

کمک منم شبا موقع خواب هی ادرارم میگیره بعد میام بیرون باز یه بار دیگه تکرار میشه بعد سوزشم دارم لطفا کمکم کنید

سلام، وقتتون بخیر. من هنگام ادرار کردن درد بدی دارم، و تعداد رفتن به دستشویی زیاد شده، آیا عفونت ادراری گرفته ام؟؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید، ممنون

برای جدیدترین مطالب سلامتی و پزشکی ایمیل خود را در کادر پایین وارد کنید

121a750b98

لیست مطالب :

در ویدیو زیر به معرفی، درمان و پیشگیری از عفونت ادراری خواهیم پرداخت.

معمولاً عفونت ادراری توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود اما در بعضی از موارد، این بیماری توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. همچنین در موارد نادر ویروس‌ها می‌توانند علت عفونت ادراری باشند. علائم عفونت ادراری می‌تواند بسیار سخت باشد؛ به همین دلیل ممکن است افراد زیادی به دنبال درمان عفونت ادراری باشند.

نسبت ابتلای زنان به مردان برای عفونت ادراری ۸ به ۱ است. یعنی به ازای هر ۸ زن، ۱ مرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

عفونت ادراری می‌تواند در هرکدام از دستگاه‌های ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، میزراه و میزنای ایجاد شود؛ البته در اغلب موارد عفونت دستگاه ادراری میزراه و مثانه را درگیر می‌کند و در موارد کمی، عفونت می‌تواند در میزنای و کلیه و دستگاه بالایی ایجاد شود. اگرچه عفونت دستگاه‌های بالایی ادراری بسیار نادرتر است اما علائم عفونت ادراری در این دستگاه‌ها شدید‌تر است.

در این مطلب از دکتر نیم به علائم عفونت ادراری، علت و روش‌های تشخیص و همچنین راه‌های درمان عفونت ادراری دسترسی خواهید داشت.

همانطور که گفته شد، علائم عفونت ادراری بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر بیماری فوق شده باشد. عفونت دستگاه پایینی ادراری که شایع‌ترین نوع این عفونت هستند در میزراه و مثانه ایجاد می‌شوند. از مهمترین علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی می‌توان به سوزش ادرار اشاره کرد.

موارد دیگری از علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی در لیست بعدی آمده است:

نوع دیگری از عفونت ادراری که دستگاه بالایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار نادرتر است اما معمولاً علائم شدید‌تری دارد. علائم عفونت ادراری دستگاه بالایی که کلیه‌ها و میزنای را تحت تاثیر قرار می‌دهد عبارتند از:

علائم عفونت ادراری در مردان که دستگاه فوقانی را درگیر کرده می‌تواند شبیه به علائم عفونت ادراری زنان باشد. علائم عفونت ادراری در دستگاه پایینی مردان علاوه بر علائم رایج مشترک بین زنان و مردان، گاهی اوقات شامل درد مقعدی نیز می‌شود.

درد لگن از رایج‌ترین علائم عفونت ادراری زنانی است که بیماری در دستگاه پایینی را تجربه می‌کنند. همانطور که ذکر شد، علائم عفونت ادراری در دستگاه فوقانی زنان و مردان مشابه است.

علت عفونت ادراری می‌تواند بسیار مهم باشد؛ چرا که برای درمان عفونت ادراری، دانستن علت و منشاء آن الزامی است. درواقع هرچیزی که باعث تخلیه مثانه شود یا مجاری ادراری را تحریک کند می‌تواند علت عفونت ادراری باشد.

طول و محل قرار گیری میزراه ادرار در زنان ‌احتمال عفونت دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد. میزراه ادراری در زنان بسیار نزدیک به واژن و مقعد است؛ به همین دلیل باکتری‌هایی که به طور طبیعی ممکن است روی مقعد و واژن قرار داشته باشد می‌توانند سبب عفونت میزراه و بقیه مجرای ادرار شوند. به بیان ساده‌تر، میزراه زنان از مردان کوتاه‌تر است و باکتری‌ها برای ورود به مثانه فاصله کمتری را طی می‌کنند.

از جمله شایع‌ترین علل عفونت ادراری، فشار بر روی دستگاه ادراری زنان هنگام مقاربت جنسی ممکن است که سبب حرکت باکتری‌های اطراف مقعد به سمت مثانه شود. بیشتر خانم‌ها بعد از مقاربت جنسی باکتری‌هایی را در ادرار خود دارند؛ البته بدن از شر این باکتری‌ها بعد از ۲۴ ساعت خلاص می‌شود. باکتری های روده ممکن است داری خواصی باشند که به آنها اجازه می‌دهد به مثانه بچسبند.

اسپرم کش‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند. در بعضی از خانم‌ها می توانند باعث سوزش پوست شوند. اسپرم کش‌ها احتمال ورود باکتری به مثانه را افزایش می‌دهند و به عنوان علت عفونت ادراری شناخته می‌شوند.

کاندوم‌های لاتکس غیر روغنی ممکن است اصطکاک را افزایش داده و باعث تحریک پوست مقعد زنان در هنگام مقاربت شود. این کاندوم‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند. شایان ذکر است این عامل می‌تواند به عنوان علت سوزش ادرار در زنان مورد بررسی قرار گیرد.

دیافراگم‌ها ممکن است به مجرای ادرار زنان فشار بیاورند و تخلیه ادرار را کاهش دهند و سبب بروز علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار شوند.

بعد از یائسگی، کاهش سطح استروژن باعث تغییر باکتری‌های طبیعی در واژن می‌شود که ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد.

در بعضی از مواقع ممکن است علت عفونت ادراری باکتری‌های قبلی باشند. اگرچه بعضی از عفونت‌های مکرر لزوماً از همان نوع باکتری نیستند اما ممکن است عفونت جدید به دنبال عفونت‌های قبلی ایجاد شود.

فاکتورها (عوامل) های زیادی وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در افراد شود. عوامل خطر عفونت ادراری شامل:

ممکن است عفونت ادراری در بارداری رخ دهد. زنانی که هنگام حاملگی دچار علائم عفونت ادراری می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند. عفونت ادراری در بارداری می‌تواند سبب افزایش فشار خون و زایمان زودرس شود. عفونت ادراری در بارداری به احتمال زیاد در کلیه‌ها پخش می‌شود.

عوامل خطر عفونت ادراری در مردان اکثراً با زنان مشترک است. البته بزرگ شدن پروستات یکی از عوامل خطر مختص آقایان است.

عوامل خطر عفونت ادراری در زنان می‌تواند گسترده‌تر باشد. عواملی که قبلاً تصور می‌شد علت عفونت ادراری در زنان است، امروزه ثابت شده است که آنچنان مهم نیستند؛ مانند بهداشت ضعیف و حمام نکردن.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خشک کردن از پشت به جلو بعد از حمام باعث عفونت دستگاه ادراری نمی‌شود؛ همانطور که قبلاً اعتقاد داشتند این کار باعث ایجاد عفونت دستگاه ادراری می‌شود.

درمان‌های خانگی را می‌توان به عنوان درمان کمکی در کنار داروهایی که دکتر به شما داده است برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کرد. درواقع به غیر از دارو برای عفونت ادراری، روش‌های خانگی و گیاهی نیز جهت درمان عفونت ادراری وجود دارد. درمان گیاهی عفونت ادراری ممکن است به بدن برای خلاص شدن سریعتر آن از عفونت کمک کند.

سرکه سیب منبع غنی از آنزیم‌ها، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مفید است که می‌تواند باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری شده‌اند را از بین ببرد و یا جلوی رشدآن‌ها را بگیرد. کسانی که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستند می‌توانند از سرکه سیب به‌عنوانیک آنتی‌بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت ادراری استفاده کنند.

آمله غنی از ویتامین C است که می‌تواند مانع رشد باکتری‌ها شود و به عنوان یک روش عالی جهت درمان گیاهی عفونت ادراری مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیبات معینی مانند پروانتوسایانیدین موجود در زغال اخته باعث جلوگیری از برخورد باکتری‌ها به دیواره مجرای ادرار و ایجاد عفونت دستگاه اداری می‌شود. باید توجه شود کسانی که درگذشته به سنگ کلیه مبتلا بوده‌اند از خوردن آب زغال اخته اجتناب کنند.

آب زغال اخته یا کرن بری برای درمان خانگی عفونت ادراری هنگامی که تازه ایجاد شده، کارساز نیست. در آب زغال اخته یا کرن بری یک ماده شیمیایی وجود دارد که از چسبیدن نوع خاصی از باکتری به آستر مثانه که از علل عفونت ادراری است، جلوگیری می‌کند. کرن بری معمولاً برای پیشگیری از عفونت ادراری موثرتر است.

جوش شیرین، سبب تعادل پایه اسیدی و خلاص شدن شما از درد می‌شود؛ همچنین با خنثی کردن ادرار اسیدی سبب کمک به درمان عفونت ادراری می‌شود. برای رفع این بیماری می‌توانید از دستورالعمل ساده زیر پیروی کنید:

از روغن درخت چای می‌توان برای درمان گیاهی عفونت ادراری استفاده کرد؛ زیرا روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند، کمک می‌کند.

بلوبری دارای خواص مهارکننده باکتری است که می‌تواند به درمان خانگی عفونت ادراری کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته آبی برای سیستم ایمنی مناسب هستند و از رشد باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند جلوگیری می‌کنند.

آناناس حاوی آنزیم‌هایی به نام برو ملین است که به علت خواص ضدالتهابی می‌تواند به درمان گیاهی عفونت ادراری کمک کند. همراه با آناناس نیز آنتی‌بیوتیک نیزمصرف کنید تا از شر عفونت دستگاه ادراری خلاص شوید.

استفاده منظم از فشرده‌های آب گرم سبب کاهش فشار مثانه می‌شود و درد ناشی از عفونت را تسکین می‌دهد. کمپرس داغ با می‌توان با کاهش التهاب و جلوگیری از رشد باکتری برای درمان عفونت اداری استفاده شود.

هنگامی‌که از عفونت دستگاه ادراری رنج می‌برید، مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. با نوشیدن آب، بیشتر ادرار می‌کنید و این عمل به درمان عفونت ادراری شما کمک خواهد کرد.

همچنین ادرار شما رقیق‌تر می‌شود و باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوندسریع‌تر از بدن شما خارج می‌شوند. همراه با آب، می‌توانید آب‌میوه و سبزی‌ها بخورید تا برای بدن خود ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای مبارزه با عفونت فراهم کنید.

درمان عفونت ادراری بستگی به علت آن دارد. دکتر با استفاده از نتایج آزمایش می‌تواند به شما بگوید کدام اندام علت عفونت ادراری است.

در اکثر موارد باکتری علت عفونت ادراری است و عفونت‌های ادراری ایجاد شده توسط باکتری‌ها را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

در بعضی از موارد، ویروس‌ها یا قارچ‌ها علت عفونت ادراری هستند. عفونت دستگاه ادراری ویروسی توسط داروهایی به نام ضد ویروس درمان می‌شود. ضد ویروس سیدوفوویر به عنوان یک دارو برای عفونت ادراری ویروسی استفاده می‌شود. همچنین ضد قارچ‌ها به عنوان دارو برای عفونت ادراری قارچی استفاده می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری معمولاً بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر است؛ همچنین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری حتماً باید با نسخه پزشک مصرف شود. اگر دستگاه پایینی ادراری دچار عفونت شده باشد، برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک‌های دهانی استفاده می‌شود. در لیست زیر نام چند مورد از این نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری آورده شده است:

برای عفونت دستگاه بالایی ادراری آنتی بیوتیک از طریق تزریق وریدی (‌تزریق سرم یا دارو به داخل سیاهرگ) انجام می‌شود. در این حالت‌ آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم درون سیاهرگ‌های شما ریخته می‌شود. چند مورد از نوع وریدی آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در لیست زیر آورده شده است:

گاهی اوقات باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند. نتایج حاصل شده از آزمایش کشت ادراری به دکتر کمک می‌کند تا آنتی بیوتیکی را برای درمان انتخاب کند، که بهترین عملکرد را علیه باکتری که باعث عفونت شده را انتخاب کند.

اگر علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار یا… دارید، برای تشخیص سریع به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما علائم را بررسی می‌کند و معاینات جسمی انجام می‌دهد، تا نوع مشکل را تشخیص دهد.

برای بررسی میکروب‌ها آزمایش ادرار از شما گرفته خواهد شد. نمونه ادراری که پزشک از شما می‌گیرد باید یک نمونه تمیز باشد. این یعنی نمونه ادرار باید از وسط جریان ادرار شما جمع آوری شود نه ابتدای ادرار کردن یا انتهای آن. این کار سبب جلوگیری از جمع آوری باکتری‌ها یا مخمرها از پوست می‌شود. دکتر به شما توضیح می‌دهد که چگونه یک نمونه تمیز بگیرید.

هنگام آزمایش نمونه، پزشک به دنبال تعداد زیادی گلبول سفید در ادرار شما خواهد بود. این می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. پزشک شما همچنین آزمایش کشت ادرار را انجام می‌دهد تا بتواند وجود باکتری یا قارچ را آزمایش کند. کشت ادرار به شناسایی علت عفونت ادراری کمک می‌کند. همچنین به دکتر کمک می‌کند که یک راه مناسب برای درمان عفونت ادراری پیدا کند.

پزشک شما برای تشخیص عفونت دستگاه بالایی ادراری نیاز دارد تا آزمایش شمارش کامل خون (CBC) و کشت خون را علاوه بر آزمایش ادرار از شما بگیرد. از طریق‌ آزمایش کشت خون می‌تواند اطمینان حاصل کند که عفونت شما به جریان خون سرایت نکرده است.

اگر عفونت ادراری مکرر دارید، دکتر ممکن است هرگونه ناهنجاری یا انسداد دستگاه ادراری را بررسی کند. سونوگرافی که در آن وسیله ای به نام مبدل به بالای شکم شما منتقل می‌شود می‌تواند تصویری از اندام‌های دستگاه ادراری شما بر روی مانیتور نشان دهد و تشخیص را ساده‌تر کند.

یکی از مهمترین بحث‌ها در این بیماری، تشخیص و درمان سریع آن است. مخصوصاً عفونت ادراری در کودکان باید به سرعت درمان شود و کودک تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. درمان عفونت ادراری نباید به تاخیر بیفتد؛ چرا که احتمال تشدید علائم عفونت ادراری بسیار بالا رفته و سطح بیماری وخیم‌تر می‌شود.

معمولاً افراد، دچار عفونت دستگاه پایینی ادراری می‌شوند که تشخیص و درمان آن آسانتر است. در صورتی که عفونت دستگاه ادراری سریعاً درمان نشود، عفونت ممکن است به دستگاه بالایی منتقل شود.بسیار مهم است که هرچه سریعتر عفونت دستگاه ادراری درمان شود. علائم عفونت ادراری درمان نشده ممکن است به مرور شدیدتر شود. اگر مشکوک هستید که عفونت دستگاه ادراری دارید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون یا ادرار می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات در طولانی مدت نجات دهد.

پیلوگرام داخل وریدی نیز یک روش دیگر برای تشخیص عفونت دستگاه ادراری است. در این روش ابتدا یک ماده حاجب (‌ماده‌ای که در اشعه ایکس قابل رویت باشد) در یکی از وریدها تزریق می‌شود. این ماده در دستگاه ادراری حرکت می‌کند و توسط اشعه ایکس از آن عکس گرفته می‌شود.

سیستوسکوپی یک روش دیگر برای تشخیص عفونت ادراری است؛ در این روش یک دوربین کوچک که از مجرای ادرار و مثانه شما وارد می‌شود، داخل مثانه را تصویر برداری می‌کند. در طول سیستوسکوپی، پزشک ممکن است یک قطعه کوچک از مثانه را برداشته و آن را آزمایش کند تا التهاب مثانه یا سرطان رد شود.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به بیماری مبتلا شوید، کارهای پیشگیرانه‌ای در خصوص سلامتی خود انجام دهید. در ادامه به ذکر راه‌هایی برای پیشگیری از عفونت ادراری پرداخته‌ایم که همه می‌توانند این اعمال را انجام دهند.

برخی اقدامات خاص ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری در زنان کمک کند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت ادراری در زنان یائسه، استفاده از استروژن موضعی را تجویز کند. اگر دکتر شما باور دارد که مقاربت جنسی عامل بازگشت عفونت‌های ادراری یا علائم آن مانند سوزش ادرار است، ممکن است مصرف آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه را بعد از مقاربت جنسی یا طولانی مدت توصیه کند.

بر اساس برخی از مطالعات، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه در افراد سن بالا سبب کاهش ریسک ابتلا به عفونت ادراری می‌شود.

مصرف مکمل‌های روزانه زغال اخته یا استفاده از پروبیوتیک‌های واژن مانند لاکتوباسیل ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کند. بعضی مطالعات توصیه می‌کند که استفاده از شیاف واژن پروبیوتیک می‌تواند باعث کاهش این مسئله و جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مکرر با تغییر باکتری‌های موجود در واژن شود.

این مطلب دارای اطلاعات غلط بود.

محتوای این مطلب چیزی نبود که دنبالش بودم

از نظر شما برای بهبود این مطلب استفاده خواهیم کرد

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

منابع

https://www.healthline.com/health/urinary-tract-infection-adult

آتیلا پیکرگلو هستم، چندسالی میشه در حوزه پزشکی و سلامت فعالیت دارم، همچنین در زمینه زبان انگلیسی هم مطالعات دارم و دکتر نیم رو با هدف ارتقای سلامت جامعه راه اندازی کردیم، امیدوارم بتونم بهترین کیفیت رو در زمینه سلامت و پزشکی به کاربران دکتر نیم ارائه بدم

نظر

وب‌سایت

عفونت باکتریایی و قارچی با عصاره رنیفیکس خوب میشه. یکم تلخه ولی عالیه

موقتا خوب میشه؟ یا دائمه؟

منکه هرروز دارم سرکه سیب با عسل و آبلیمو میخورم، پس چرا الان عفونت ادراری گرفتم؟؟ 🤔

با سلام خدمت کاربر گرامی دکتر نیم، اگر با استفاده از روش های بالا همچنان مشکل شما حل نشده است حتما به پزشک مراجعه کنید

سلام من دو روزه وقتی ادرار میکنم اولاش سوزش ندارم ولی انتهای ادرار کردنم سوزش داره هیچ خونی هم ندیدم درد پهلو هم ندارم میشه کمک کنید در ضمن دختر هستم و بیست سالمه.

با سلام خدمت کاربر گرامی خانوم سارا، مطلب بالا راهنمای جامعی برای مشکل شماس، اگر بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید

کمک منم شبا موقع خواب هی ادرارم میگیره بعد میام بیرون باز یه بار دیگه تکرار میشه بعد سوزشم دارم لطفا کمکم کنید

سلام، وقتتون بخیر. من هنگام ادرار کردن درد بدی دارم، و تعداد رفتن به دستشویی زیاد شده، آیا عفونت ادراری گرفته ام؟؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید، ممنون

برای جدیدترین مطالب سلامتی و پزشکی ایمیل خود را در کادر پایین وارد کنید

121a750b98

لیست مطالب :

در ویدیو زیر به معرفی، درمان و پیشگیری از عفونت ادراری خواهیم پرداخت.

معمولاً عفونت ادراری توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود اما در بعضی از موارد، این بیماری توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شود. همچنین در موارد نادر ویروس‌ها می‌توانند علت عفونت ادراری باشند. علائم عفونت ادراری می‌تواند بسیار سخت باشد؛ به همین دلیل ممکن است افراد زیادی به دنبال درمان عفونت ادراری باشند.

نسبت ابتلای زنان به مردان برای عفونت ادراری ۸ به ۱ است. یعنی به ازای هر ۸ زن، ۱ مرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

عفونت ادراری می‌تواند در هرکدام از دستگاه‌های ادراری شامل کلیه‌ها، مثانه، میزراه و میزنای ایجاد شود؛ البته در اغلب موارد عفونت دستگاه ادراری میزراه و مثانه را درگیر می‌کند و در موارد کمی، عفونت می‌تواند در میزنای و کلیه و دستگاه بالایی ایجاد شود. اگرچه عفونت دستگاه‌های بالایی ادراری بسیار نادرتر است اما علائم عفونت ادراری در این دستگاه‌ها شدید‌تر است.

در این مطلب از دکتر نیم به علائم عفونت ادراری، علت و روش‌های تشخیص و همچنین راه‌های درمان عفونت ادراری دسترسی خواهید داشت.

همانطور که گفته شد، علائم عفونت ادراری بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر بیماری فوق شده باشد. عفونت دستگاه پایینی ادراری که شایع‌ترین نوع این عفونت هستند در میزراه و مثانه ایجاد می‌شوند. از مهمترین علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی می‌توان به سوزش ادرار اشاره کرد.

موارد دیگری از علائم عفونت ادراری دستگاه پایینی در لیست بعدی آمده است:

نوع دیگری از عفونت ادراری که دستگاه بالایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد بسیار نادرتر است اما معمولاً علائم شدید‌تری دارد. علائم عفونت ادراری دستگاه بالایی که کلیه‌ها و میزنای را تحت تاثیر قرار می‌دهد عبارتند از:

علائم عفونت ادراری در مردان که دستگاه فوقانی را درگیر کرده می‌تواند شبیه به علائم عفونت ادراری زنان باشد. علائم عفونت ادراری در دستگاه پایینی مردان علاوه بر علائم رایج مشترک بین زنان و مردان، گاهی اوقات شامل درد مقعدی نیز می‌شود.

درد لگن از رایج‌ترین علائم عفونت ادراری زنانی است که بیماری در دستگاه پایینی را تجربه می‌کنند. همانطور که ذکر شد، علائم عفونت ادراری در دستگاه فوقانی زنان و مردان مشابه است.

علت عفونت ادراری می‌تواند بسیار مهم باشد؛ چرا که برای درمان عفونت ادراری، دانستن علت و منشاء آن الزامی است. درواقع هرچیزی که باعث تخلیه مثانه شود یا مجاری ادراری را تحریک کند می‌تواند علت عفونت ادراری باشد.

طول و محل قرار گیری میزراه ادرار در زنان ‌احتمال عفونت دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد. میزراه ادراری در زنان بسیار نزدیک به واژن و مقعد است؛ به همین دلیل باکتری‌هایی که به طور طبیعی ممکن است روی مقعد و واژن قرار داشته باشد می‌توانند سبب عفونت میزراه و بقیه مجرای ادرار شوند. به بیان ساده‌تر، میزراه زنان از مردان کوتاه‌تر است و باکتری‌ها برای ورود به مثانه فاصله کمتری را طی می‌کنند.

از جمله شایع‌ترین علل عفونت ادراری، فشار بر روی دستگاه ادراری زنان هنگام مقاربت جنسی ممکن است که سبب حرکت باکتری‌های اطراف مقعد به سمت مثانه شود. بیشتر خانم‌ها بعد از مقاربت جنسی باکتری‌هایی را در ادرار خود دارند؛ البته بدن از شر این باکتری‌ها بعد از ۲۴ ساعت خلاص می‌شود. باکتری های روده ممکن است داری خواصی باشند که به آنها اجازه می‌دهد به مثانه بچسبند.

اسپرم کش‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهند. در بعضی از خانم‌ها می توانند باعث سوزش پوست شوند. اسپرم کش‌ها احتمال ورود باکتری به مثانه را افزایش می‌دهند و به عنوان علت عفونت ادراری شناخته می‌شوند.

کاندوم‌های لاتکس غیر روغنی ممکن است اصطکاک را افزایش داده و باعث تحریک پوست مقعد زنان در هنگام مقاربت شود. این کاندوم‌ها ممکن است احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهند. شایان ذکر است این عامل می‌تواند به عنوان علت سوزش ادرار در زنان مورد بررسی قرار گیرد.

دیافراگم‌ها ممکن است به مجرای ادرار زنان فشار بیاورند و تخلیه ادرار را کاهش دهند و سبب بروز علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار شوند.

بعد از یائسگی، کاهش سطح استروژن باعث تغییر باکتری‌های طبیعی در واژن می‌شود که ممکن است احتمال ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را افزایش دهد.

در بعضی از مواقع ممکن است علت عفونت ادراری باکتری‌های قبلی باشند. اگرچه بعضی از عفونت‌های مکرر لزوماً از همان نوع باکتری نیستند اما ممکن است عفونت جدید به دنبال عفونت‌های قبلی ایجاد شود.

فاکتورها (عوامل) های زیادی وجود دارد که می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به عفونت دستگاه ادراری در افراد شود. عوامل خطر عفونت ادراری شامل:

ممکن است عفونت ادراری در بارداری رخ دهد. زنانی که هنگام حاملگی دچار علائم عفونت ادراری می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند. عفونت ادراری در بارداری می‌تواند سبب افزایش فشار خون و زایمان زودرس شود. عفونت ادراری در بارداری به احتمال زیاد در کلیه‌ها پخش می‌شود.

عوامل خطر عفونت ادراری در مردان اکثراً با زنان مشترک است. البته بزرگ شدن پروستات یکی از عوامل خطر مختص آقایان است.

عوامل خطر عفونت ادراری در زنان می‌تواند گسترده‌تر باشد. عواملی که قبلاً تصور می‌شد علت عفونت ادراری در زنان است، امروزه ثابت شده است که آنچنان مهم نیستند؛ مانند بهداشت ضعیف و حمام نکردن.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خشک کردن از پشت به جلو بعد از حمام باعث عفونت دستگاه ادراری نمی‌شود؛ همانطور که قبلاً اعتقاد داشتند این کار باعث ایجاد عفونت دستگاه ادراری می‌شود.

درمان‌های خانگی را می‌توان به عنوان درمان کمکی در کنار داروهایی که دکتر به شما داده است برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کرد. درواقع به غیر از دارو برای عفونت ادراری، روش‌های خانگی و گیاهی نیز جهت درمان عفونت ادراری وجود دارد. درمان گیاهی عفونت ادراری ممکن است به بدن برای خلاص شدن سریعتر آن از عفونت کمک کند.

سرکه سیب منبع غنی از آنزیم‌ها، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مفید است که می‌تواند باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری شده‌اند را از بین ببرد و یا جلوی رشدآن‌ها را بگیرد. کسانی که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستند می‌توانند از سرکه سیب به‌عنوانیک آنتی‌بیوتیک طبیعی برای درمان عفونت ادراری استفاده کنند.

آمله غنی از ویتامین C است که می‌تواند مانع رشد باکتری‌ها شود و به عنوان یک روش عالی جهت درمان گیاهی عفونت ادراری مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیبات معینی مانند پروانتوسایانیدین موجود در زغال اخته باعث جلوگیری از برخورد باکتری‌ها به دیواره مجرای ادرار و ایجاد عفونت دستگاه اداری می‌شود. باید توجه شود کسانی که درگذشته به سنگ کلیه مبتلا بوده‌اند از خوردن آب زغال اخته اجتناب کنند.

آب زغال اخته یا کرن بری برای درمان خانگی عفونت ادراری هنگامی که تازه ایجاد شده، کارساز نیست. در آب زغال اخته یا کرن بری یک ماده شیمیایی وجود دارد که از چسبیدن نوع خاصی از باکتری به آستر مثانه که از علل عفونت ادراری است، جلوگیری می‌کند. کرن بری معمولاً برای پیشگیری از عفونت ادراری موثرتر است.

جوش شیرین، سبب تعادل پایه اسیدی و خلاص شدن شما از درد می‌شود؛ همچنین با خنثی کردن ادرار اسیدی سبب کمک به درمان عفونت ادراری می‌شود. برای رفع این بیماری می‌توانید از دستورالعمل ساده زیر پیروی کنید:

از روغن درخت چای می‌توان برای درمان گیاهی عفونت ادراری استفاده کرد؛ زیرا روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند، کمک می‌کند.

بلوبری دارای خواص مهارکننده باکتری است که می‌تواند به درمان خانگی عفونت ادراری کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته آبی برای سیستم ایمنی مناسب هستند و از رشد باکتری‌هایی که سبب عفونت دستگاه ادراری می‌شوند جلوگیری می‌کنند.

آناناس حاوی آنزیم‌هایی به نام برو ملین است که به علت خواص ضدالتهابی می‌تواند به درمان گیاهی عفونت ادراری کمک کند. همراه با آناناس نیز آنتی‌بیوتیک نیزمصرف کنید تا از شر عفونت دستگاه ادراری خلاص شوید.

استفاده منظم از فشرده‌های آب گرم سبب کاهش فشار مثانه می‌شود و درد ناشی از عفونت را تسکین می‌دهد. کمپرس داغ با می‌توان با کاهش التهاب و جلوگیری از رشد باکتری برای درمان عفونت اداری استفاده شود.

هنگامی‌که از عفونت دستگاه ادراری رنج می‌برید، مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. با نوشیدن آب، بیشتر ادرار می‌کنید و این عمل به درمان عفونت ادراری شما کمک خواهد کرد.

همچنین ادرار شما رقیق‌تر می‌شود و باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوندسریع‌تر از بدن شما خارج می‌شوند. همراه با آب، می‌توانید آب‌میوه و سبزی‌ها بخورید تا برای بدن خود ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز برای مبارزه با عفونت فراهم کنید.

درمان عفونت ادراری بستگی به علت آن دارد. دکتر با استفاده از نتایج آزمایش می‌تواند به شما بگوید کدام اندام علت عفونت ادراری است.

در اکثر موارد باکتری علت عفونت ادراری است و عفونت‌های ادراری ایجاد شده توسط باکتری‌ها را می‌توان با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

در بعضی از موارد، ویروس‌ها یا قارچ‌ها علت عفونت ادراری هستند. عفونت دستگاه ادراری ویروسی توسط داروهایی به نام ضد ویروس درمان می‌شود. ضد ویروس سیدوفوویر به عنوان یک دارو برای عفونت ادراری ویروسی استفاده می‌شود. همچنین ضد قارچ‌ها به عنوان دارو برای عفونت ادراری قارچی استفاده می‌شوند.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری معمولاً بستگی به این دارد که کدام بخش از دستگاه ادراری درگیر است؛ همچنین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری حتماً باید با نسخه پزشک مصرف شود. اگر دستگاه پایینی ادراری دچار عفونت شده باشد، برای درمان عفونت ادراری از آنتی بیوتیک‌های دهانی استفاده می‌شود. در لیست زیر نام چند مورد از این نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری آورده شده است:

برای عفونت دستگاه بالایی ادراری آنتی بیوتیک از طریق تزریق وریدی (‌تزریق سرم یا دارو به داخل سیاهرگ) انجام می‌شود. در این حالت‌ آنتی بیوتیک‌ها به طور مستقیم درون سیاهرگ‌های شما ریخته می‌شود. چند مورد از نوع وریدی آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در لیست زیر آورده شده است:

گاهی اوقات باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می‌شوند. نتایج حاصل شده از آزمایش کشت ادراری به دکتر کمک می‌کند تا آنتی بیوتیکی را برای درمان انتخاب کند، که بهترین عملکرد را علیه باکتری که باعث عفونت شده را انتخاب کند.

اگر علائم عفونت ادراری مانند سوزش ادرار یا… دارید، برای تشخیص سریع به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما علائم را بررسی می‌کند و معاینات جسمی انجام می‌دهد، تا نوع مشکل را تشخیص دهد.

برای بررسی میکروب‌ها آزمایش ادرار از شما گرفته خواهد شد. نمونه ادراری که پزشک از شما می‌گیرد باید یک نمونه تمیز باشد. این یعنی نمونه ادرار باید از وسط جریان ادرار شما جمع آوری شود نه ابتدای ادرار کردن یا انتهای آن. این کار سبب جلوگیری از جمع آوری باکتری‌ها یا مخمرها از پوست می‌شود. دکتر به شما توضیح می‌دهد که چگونه یک نمونه تمیز بگیرید.

هنگام آزمایش نمونه، پزشک به دنبال تعداد زیادی گلبول سفید در ادرار شما خواهد بود. این می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد. پزشک شما همچنین آزمایش کشت ادرار را انجام می‌دهد تا بتواند وجود باکتری یا قارچ را آزمایش کند. کشت ادرار به شناسایی علت عفونت ادراری کمک می‌کند. همچنین به دکتر کمک می‌کند که یک راه مناسب برای درمان عفونت ادراری پیدا کند.

پزشک شما برای تشخیص عفونت دستگاه بالایی ادراری نیاز دارد تا آزمایش شمارش کامل خون (CBC) و کشت خون را علاوه بر آزمایش ادرار از شما بگیرد. از طریق‌ آزمایش کشت خون می‌تواند اطمینان حاصل کند که عفونت شما به جریان خون سرایت نکرده است.

اگر عفونت ادراری مکرر دارید، دکتر ممکن است هرگونه ناهنجاری یا انسداد دستگاه ادراری را بررسی کند. سونوگرافی که در آن وسیله ای به نام مبدل به بالای شکم شما منتقل می‌شود می‌تواند تصویری از اندام‌های دستگاه ادراری شما بر روی مانیتور نشان دهد و تشخیص را ساده‌تر کند.

یکی از مهمترین بحث‌ها در این بیماری، تشخیص و درمان سریع آن است. مخصوصاً عفونت ادراری در کودکان باید به سرعت درمان شود و کودک تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد. درمان عفونت ادراری نباید به تاخیر بیفتد؛ چرا که احتمال تشدید علائم عفونت ادراری بسیار بالا رفته و سطح بیماری وخیم‌تر می‌شود.

معمولاً افراد، دچار عفونت دستگاه پایینی ادراری می‌شوند که تشخیص و درمان آن آسانتر است. در صورتی که عفونت دستگاه ادراری سریعاً درمان نشود، عفونت ممکن است به دستگاه بالایی منتقل شود.بسیار مهم است که هرچه سریعتر عفونت دستگاه ادراری درمان شود. علائم عفونت ادراری درمان نشده ممکن است به مرور شدیدتر شود. اگر مشکوک هستید که عفونت دستگاه ادراری دارید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. آزمایش خون یا ادرار می‌تواند شما را از بسیاری از مشکلات در طولانی مدت نجات دهد.

پیلوگرام داخل وریدی نیز یک روش دیگر برای تشخیص عفونت دستگاه ادراری است. در این روش ابتدا یک ماده حاجب (‌ماده‌ای که در اشعه ایکس قابل رویت باشد) در یکی از وریدها تزریق می‌شود. این ماده در دستگاه ادراری حرکت می‌کند و توسط اشعه ایکس از آن عکس گرفته می‌شود.

سیستوسکوپی یک روش دیگر برای تشخیص عفونت ادراری است؛ در این روش یک دوربین کوچک که از مجرای ادرار و مثانه شما وارد می‌شود، داخل مثانه را تصویر برداری می‌کند. در طول سیستوسکوپی، پزشک ممکن است یک قطعه کوچک از مثانه را برداشته و آن را آزمایش کند تا التهاب مثانه یا سرطان رد شود.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به بیماری مبتلا شوید، کارهای پیشگیرانه‌ای در خصوص سلامتی خود انجام دهید. در ادامه به ذکر راه‌هایی برای پیشگیری از عفونت ادراری پرداخته‌ایم که همه می‌توانند این اعمال را انجام دهند.

برخی اقدامات خاص ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری در زنان کمک کند. پزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت ادراری در زنان یائسه، استفاده از استروژن موضعی را تجویز کند. اگر دکتر شما باور دارد که مقاربت جنسی عامل بازگشت عفونت‌های ادراری یا علائم آن مانند سوزش ادرار است، ممکن است مصرف آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه را بعد از مقاربت جنسی یا طولانی مدت توصیه کند.

بر اساس برخی از مطالعات، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌های پیشگیرانه در افراد سن بالا سبب کاهش ریسک ابتلا به عفونت ادراری می‌شود.

مصرف مکمل‌های روزانه زغال اخته یا استفاده از پروبیوتیک‌های واژن مانند لاکتوباسیل ممکن است به جلوگیری از عفونت ادراری کمک کند. بعضی مطالعات توصیه می‌کند که استفاده از شیاف واژن پروبیوتیک می‌تواند باعث کاهش این مسئله و جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری مکرر با تغییر باکتری‌های موجود در واژن شود.

این مطلب دارای اطلاعات غلط بود.

محتوای این مطلب چیزی نبود که دنبالش بودم

از نظر شما برای بهبود این مطلب استفاده خواهیم کرد

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

منابع

https://www.healthline.com/health/urinary-tract-infection-adult

آتیلا پیکرگلو هستم، چندسالی میشه در حوزه پزشکی و سلامت فعالیت دارم، همچنین در زمینه زبان انگلیسی هم مطالعات دارم و دکتر نیم رو با هدف ارتقای سلامت جامعه راه اندازی کردیم، امیدوارم بتونم بهترین کیفیت رو در زمینه سلامت و پزشکی به کاربران دکتر نیم ارائه بدم

نظر

وب‌سایت

عفونت باکتریایی و قارچی با عصاره رنیفیکس خوب میشه. یکم تلخه ولی عالیه

موقتا خوب میشه؟ یا دائمه؟

منکه هرروز دارم سرکه سیب با عسل و آبلیمو میخورم، پس چرا الان عفونت ادراری گرفتم؟؟ 🤔

با سلام خدمت کاربر گرامی دکتر نیم، اگر با استفاده از روش های بالا همچنان مشکل شما حل نشده است حتما به پزشک مراجعه کنید

سلام من دو روزه وقتی ادرار میکنم اولاش سوزش ندارم ولی انتهای ادرار کردنم سوزش داره هیچ خونی هم ندیدم درد پهلو هم ندارم میشه کمک کنید در ضمن دختر هستم و بیست سالمه.

با سلام خدمت کاربر گرامی خانوم سارا، مطلب بالا راهنمای جامعی برای مشکل شماس، اگر بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه کنید

کمک منم شبا موقع خواب هی ادرارم میگیره بعد میام بیرون باز یه بار دیگه تکرار میشه بعد سوزشم دارم لطفا کمکم کنید

سلام، وقتتون بخیر. من هنگام ادرار کردن درد بدی دارم، و تعداد رفتن به دستشویی زیاد شده، آیا عفونت ادراری گرفته ام؟؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید، ممنون

برای جدیدترین مطالب سلامتی و پزشکی ایمیل خود را در کادر پایین وارد کنید

در زمان بارداری احتمال ابتلای افراد به عفونت ادراری از همیشه بیشتر خواهد بود. عفونت ادراری در حاملگی مشکلاتی را برای جنین و مادر به وجود می آورد که تشخیص به موقع آن ضروری می باشد ؛ این بخش از نمناک نکاتی مهمی را در بر دارد که شما را برای اقدام صحیح در این شرایط آشنا می سازد.

یکی از خانم ها که در دوران بارداری عفونت ادراری را تجربه کرده است می گوید:در اواسط دوران بارداری پزشکم به من اطلاع داد که عفونت دستگاه ادراری دارم.و باید با آنتی بیوتیک ها درمان می شدم ؛ غافلگیر شدم جواب آزمایش عفونتی ام مثبت بوده است.

هیچ نشانه ای نداشتم، و فکر نمی کردم عفونت داشته باشم و پزشکم آن را براساس تست ادرار روتین من متوجه شد.بعد از 4 مرتبه بارداری، فکر کردم که آن ها شوخی می کنند اما این طور نبود من دچار UTI یعنی عفونت ادراری در دوران بارداری شده بودم.

ا UTI زمانی اتفاق می افتد که باکتری ای از خارج بدن وارد مجرای پیشاب ادراری زن می شود (اساسا مجرای ادرار) و باعث عفونت می شود ؛ زنان بیشتر از مردان دچار عفونت ادراری می شوند.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

کالبد شناسی زن باعث می شود که باکتری ها از واژن یا مناطق مقعدی وارد شوند و به دستگاه ادراری بروند، چون همه آن ها به هم نزدیک هستند. عفونت ادراری معمولا توسط باکتری از پوست، واژن، یا مقعد وارد مجرای پیشاب است و به سمت بالا حرکت می کند.

انواع مختلفی از عفونت ادراری وجود دارد: 

عفونت مجاری ادرار و یا مثانه:

اغلب باکتری ها در مثانه توقف می کنند و تکثیر می شوند و باعث التهاب و ایجاد علایم آشنای عفونت مثانه می شوند. التهاب مجاری ادرار در میان زنانی که فعالیت جنسی زیادی دارند، بین سنین 20-50 سال رایج است. 

باکتری ها همچنین می توانند از مثانه تان عبور کنند و یک یا هر دو کلیه را آلوده کنند. عفونت کلیه شایع ترین بیماری پزشکی در دوران بارداری است. عفونت می تواند به جریان خون سرایت کند و برای شما تهدید کننده زندگی شود.

عفونت کلیه ممکن است عواقب جدی برای نوزادتان داشته باشد. این کار باعث افزایش ریسک کار زایمان زودرس و داشتن نوزاد با وزن کم می شود و با افزایش خطر مرگ و میر جنین یا بدنیا آمدن نوزاد مرده ارتباط دارد.

داشتن باکتری در مجاری ادراری ممکن است که هیچ نشانه ای نداشته باشد. این با نام باکتری های بدون نشانه شناخته می شود.زمانی که باردار نیستید، این وضعیت به طور کلی باعث بروز مشکل نمی شود و اغلب به تنهایی خودش از بین می برد.

با این حال در دوران بارداری، باکتری های بدون نشانه به طور معنی داری خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می دهد و همراه با زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد است. این یکی از دلایلی است که ادرار شما به طور معمول در دوران بارداری مورد آزمایش قرار می گیرد.

اگر در دوران بارداری دچار عفونت دستگاه ادرار شده باشم، چه اتفاقی می افتد؟

باکتری های بدون نشانه با زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد مرتبط است، و اگر درمان نشود، شانس شما برای پیشرفت عفونت به کلیه تا 40 درصد بالا می رود با این حال، با درمان کافی، ریسک شما به طور چشمگیری کاهش می یابد، تا بین 1-4 درصد.

برای مشخص کردن اینکه که آیا باکتری در مجرای ادرار شما وجود دارد یا خیر، پزشک در اولین دیدار قبل از زایمان ادرارتان را می گیرد و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد. اگر این کشت اولیه جواب منفی داشته باشد، شانس شما برای عفونت ادرار در بارداری کم است.

سپتیسمی:

ابتدا عفونت کلیه می تواند به سپتیسمی تبدیل شود. سپتیسمی واکنش بدن شما به یک عفونت جدی است؛ اغلب به آن “مسمومیت خونی” گفته می شود و باعث تب و درد شدید می شود و می تواند به شدت به شما ضربه بزند.

التهاب ممکن است به اندازه ای شدید شود که جریان خون به اندام های شما و یا به جنینتان را قطع کند که می تواند برای هر دوی شما مهلک باشد.سپتیسمی تنها می توانند با آنتی بیوتیک های موثر درمان شوند. 

عفونت های مجاری ادراری ریسک زایمان زودرس را افزایش می دهد، که منجر به نوزاد رشد نکرده و عدم توانایی در نفس کشیدن بدون کمک شود.

همانند عفونت های باکتریایی دیگر، UTI می تواند در هنگام زایمان به کودک شما سرایت کند ؛ این می تواند باعث عفونت های جدی شود و به چشم، بینی و یا دهان کودک شما برسد و برای زندگی او تهدید کننده است.

اگر در زمان زایمانتان باور دارید که عفونت ادراری دارید، باید با پزشک خود درباره ریسک ها و راه های جایگزین صحبت کنید، تا از عفونی کردن کودکتان خودداری کنید. شما بدن خود را می شناسید، پس مطمئن شوید که پزشک آن را به عنوان نشانه نرمال حاملگی رد نکند.

عفونت ادراری در دوران بارداری شایع است. به این دلیل که جنین رو به رشد می تواند مثانه و دستگاه ادراری را فشار دهد. این کار باکتری ها را گرفتار می کند یا باعث ترشحاتی می شود ؛ همچنین تغییرات فیزیکی نیز وجود دارد و تا هفته ششم بارداری، تقریباً همه زنان باردار تورم مجرای ادرار را تجربه می کنند، زمانی که مجرای پیشابشان گسترش می یابد و تا زمان زایمان ادامه می یابد. 

مجرای ادرار بزرگ شده، همراه با افزایش حجم مثانه و کاهش میزان مثانه، همه اینها باعث می شود که ادرار بیشتر در مجرای پیشاب بماند. این اتفاق به باکتری ها اجازه رشد می دهد.برای بدتر شدن اوضاع، ادرار یک زن باردار بیشتر متمرکز و غلیظ می شود.

هم چنین انواع خاصی از هورمون ها و قند در آن وجود دارد.این می تواند رشد باکتری ها را بیشتر کند و توانایی بدن شما برای مبارزه با باکتری های “بد” را کاهش دهد.

نشانه ها و علائم بیماری عفونت ادرار، عبارتند از:

بین 2-10 درصد زنان باردار عفونت ادرار را تجربه می کنند ؛ حتی نگران کننده تر، مجاری ادراریشان اغلب در دوران بارداری مکرر مبتلا می شوند.زنانی که مبتلا به عفونت ادراری بوده اند، در دوران بارداری بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. در مورد زنانی که چندین فرزند دارند نیز همین گونه است.

هر گونه عفونتی در دوران بارداری می تواند برای شما و نوزادتان به شدت خطرناک باشد. به این دلیل که عفونت خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد ؛ یکی از بیماران که این مورد را تجربه کرده است می گوید:

“من به سختی متوجه شدم که عفونت درمان نشده در دوران بارداری می تواند بعد از زایمان شما، ضررهای زیادی را به بار آورد.بعد از اینکه اولین دخترم را به دنیا آوردم، 24 ساعت بعد از زایمان به خانه برگشتم و با تب نزدیک به 105 فارنهایت (41 c) بیدار شدم.

من به بیمارستان با بیماری عفونی تشخیص داده نشده به نام UTI برگشتم، حالتی به نام پیلونفریت ؛ این می تواند یک بیماری مهلک برای مادر و کودک باشد. این بیماری به کلیه هایم سرایت کرده بود و در نتیجه کلیه هایم از آسیب دائمی اش رنج بردند.”

عفونت دستگاه ادراری اغلب به تنهایی خوب می شود. علی رغم دفاع های طبیعی بدن، قارچ ها، باکتری ها، و ویروس ها خود را به دستگاه ادراری می رسانند و در مثانه، مجرای پیشاب و مجرای ادرار ثبیت می شوند.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

آنتی بیوتیک ها به عنوان اولین خط درمانی تجویز می شوند، اما باید به شدت در طول دوران بارداری از آن ها اجتناب شود. چنانچه در این بخش از نمناک گفته ایم بهترین گزینه برای نحوه درمان در دوران بارداری درمان بدون آنتی بیوتیک هاست، و باید تا جای ممکن از درمان های خانگی طبیعی و بی خطر استفاده کرد.

1. مصرف مایعات را افزایش دهید:

نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات در تمام روز بهترین راه برای بیرون راندن باکتری ها از سیستم بدن است.برای هیدراته نگه داشتن بدن، شما باید بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید تا باکتری ها از سیستم بدنتان خارج شود و در نتیجه احتمال عفونت را کاهش می دهد.

2. ادرار کردن مکرر:

در دوران بارداری، شما باید ادرار کنید تا باکتری ها در مثانه تان رشد نکند. اگر کسی ادرار نکند، باکتری ها می توانند در مجاری ادراری تکثیر شوند و منجر به عفونت شوند.

3. بدنتان را تمیز و خشک نگه دارید:

شما باید سعی کنید لباس های گشاد و شل بپوشید تا به هوا اجازه عبور دهد و به خشک نگه داشتن مجرای پیشاب کمک کند. شما باید بعد از هر بار دستشویی خود را خشک کنید تا مطمئن شوید که باکتری ها وارد مجرای پیشاب نمی شوند.

4. نباید اجازه دهید اسپرم به بدنتان وارد شود:

شما باید از کاندوم در رابطه تان استفاده کنید. شیوع بیماری عفونت ادراری در میان زنانی که به طور جنسی فعال هستند و از کاندوم استفاده نمی کنند، بیشتر است.

5. پروبیوتیک:

پروبیوتیک از پوشش بدن انسان که به عنوان یک دفاع برای بدن است، حمایت می کند. غذاهایی مخمری مثل کیمچی، ماست پروبیوتیکی و پنیر خام از غذاهای شامل پروبیوتیک است. خوردن غذاهای تخمیر شده، باکتری های بدن را بدون ایجاد هر گونه بیماری، ترمیم می کند.

6. سیر:

سیر خام که به تازه خرد شده ، حاوی انواع زیادی از خواص ضد میکروبی است. خاصیت ضد قارچی سیر می تواند باعث عفونت های قارچی شود.

7. ویتامین C:

ویتامین C شانس رشد ایکولای را کاهش می دهد. سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و ادرار را اسیدی می کند. میزان سلامت زنان را بهبود می دهد و اگر درمان ویتامین C به مدت سه ماه صورت گیرد، عفونت های ادراری را نیز کاهش می یابد.

8. روغن میخک:

روغن میخک برای فعالیت ضد میکروبی، ضد ویروسی و ضد قارچی شناخته می شود. خاصیت ضد التهابی روغن میخک یک مزیت دیگرش است. با این حال، ممکن است برخی واکنش های معکوس نسبت به بدن وجود داشته باشد، بنابراین لطفا آن ها را تحت نظارت ارائه کننده خدمات بهداشتی خود مصرف کنید.

9. روغن پرتقال:

روغن اساسی پرتقال را می توان با موفقیت به عنوان درمان برای عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار داد. مانع رشد ای کولای می شود. این باکتری ای است که در عفونت ادراری دیده می شود. باید بعد از مشورت با ارائه کننده خدمات بهداشت به بیمار داده شود.

عفونت ادراری عموماً از باکتری ناشی می شود که وارد دستگاه ادراری می شود و باعث درد و ناراحتی می شود. ماهیت مکرر این بیماری به خطر گسترش مقاومت دارویی می افزاید. آن ها عوارض جانبی نامطلوبی دارند، بنابراین فرد باید درمان های خانگی را امتحان کند.

 

یکی از مشکلات رایجی که خیلی از افراد به آن دچار می شوند، عفونت ادراری (  UTI ) است. این عفونت در خانم ها ۱۰ برابر بیشتر از آقایان دیده می شود و تقریبا ۵۰٪ از خانمها حداقل یک بار در عمرشان این بیماری را تجربه می کنند. عفونت اداری دائما عود می کند و در صورت درمان نکردن بارها به آن دچار خواهید شد. چند نمونه از دلایل ابتلا به این عفونت شامل: بارداری، مقاربت، یائسگی، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی و… هستند. علائم این بیماری تب، درد شکم، تکرر ادرار و احساس سوزش هنگام دفع ادرار است.

ممکن است پزشکتان آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری شما تجویز کند، اما آیا می دانستید که درمان های خانگی و طبیعی وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها این عفونت را در خانه درمان کرده و از بروز دوباره آن جلوگیری کنید؟ قبل از معرفی درمان ها در دکتر چک بیایید کمی درباره این عفونت صحبت کنیم…

عفونت ادراری زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها، قارچ ها یا ویروس ها بخشی از دستگاه ادراری شما را آلوده کنند. زمانی که سیستم ایمنی بدنتان به هر دلیل ضعیف شده باشد و نتواند عوامل به وجود آورنده این عفونت را از بین ببرد، دستگاه ادراریتان همچنان آلوده شده و دچار عفونت می شود. به عفونت مجرای ادراری، التهاب مثانه یا «سیستیت» هم می گویند. در بعضی مواقع این عفونت می تواند تا جایی پیش برود که باعث عفونت کلیه ها شود.

عفونت مثانه (سیستیت) و عفونت کلیه با هم تفاوت دارند؛ عفونت کلیه بسیار جدی تر و خطرناک تر است و به راحتی عفونت مثانه درمان نمیشود. معمولا وقتی دچار عفونت کلیه شده باشید، تب را هم تجربه می کنید، اما عفونت مثانه معمولا علائمی شبیه به تب ندارد.

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

در این مقاله می خواهیم ۱۹ مورد از موثرترین داروهای خانگی برای درمان عفونت ادراری را به شما معرفی کنیم:

زغال اخته از خانواده توت است و آب میوه آن برای درمان UTI بسیار عالی است. این میوه حاوی «پروآنتوسیانیدین» است و مانع وارد شدن باکتری های اشریشیا کلی( E.coli) ( بیشتر در روده قرار دارد) به دیواره مجرای ادرار می شود. علاوه بر این ها این میوه دارای خواص آنتی بیوتیکی است و در مبارزه با عفونت ها به بدن شما کمک می کند.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری می توانید هر روز نیم لیوان آب زغال اخته بدون شکر را بنوشید. اگر در حال حاضر به این عفونت مبتلا هستید ،با مصرف ۴ لیوان آب زغال اخته در روز از کلیه هایتان محافظت کنید.

اگر طعم آب زغال اخته برایتان خیلی ترش است می توانید آن را با آب سیب و یا آب خالی رقیق کنید. یادتان باشد زمانی که عفونت ادراری دارید نوشیدن فراوان آب  ،کمک زیادی به درمانتان می کند.

سرکه سیب خاصیت بی‌شماری دارد و علاوه بر درمان بیماری ها از طریق خوراکی، می تواند از طریق موضعی هم بسیاری از مشکلات و بیماری های پوستی را درمان کند. سرکه سیب سرشار از آنزیم ها و مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم است و می تواند باکتری هایی را که در رشد عفونت تاثیر دارند، از بین ببرد. هم چنین، این سرکه حاوی اسید استیک است که باعث تقویت باکتری های مفید و نابود کردن باکتری‌های مضر می‌شود .

البته باید این نکته را در نظر بگیرید که سرکه سیب میزان اسید ادرار را بیشتر می کند و همین امر سبب سوزش ادرار شما می شود. اگر با مصرف سرکه سیب سوزش ادرار داشتید ،باید مصرف آن را متوقف کنید!

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

سرکه سیب را با آب لیمو، عسل و آب مخلوط کنید و سپس آن را بنوشید.

برای خلاص شدن از عفونت ادراری می توانید این نوشیدنی را ۲ بار در روز مصرف کنید.

جوش شیرین قلیایی است و در خنثی کردن اسید های ادرار کمک می کند. زمانی که از عفونت ادراری رنج می برید، کمتر کردن اسید ادرار به کاهش درد و سوزش شما کمک می کند.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

جوش شیرین را در لیوان آب ریخته و به خوبی هم بزنید. سپس آن را بنوشید.

می توانید هر زمان در طول روز ،کمی از این نوشیدنی را مصرف کنید.

سیر خاصیت ضد میکروبی قوی ای دارد و از گذشته تا کنون در درمان بیماری های عفونی استفاده می شود. وقتی سیر را درون مهبل (واژن) می گذارید، باکتری ها و یا قارچ هایی که باعث ایجاد عفونت ادراری می شوند ،از بین می روند.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

۱- سیرها را پوست بگیرید و آنها را درون یک گاز استریل قرار دهید و سر آن را محکم ببندید.

۲- گاز را درون واژن قرار داده و انتهای آن را بیرون واژن آویزان کنید تا بتوانید راحت آن را بیرون بیاورید. اجازه دهید ۲ تا ۳ ساعت درون واژن بماند و سپس آن را بردارید و واژن را کاملا شسته و خشک کنید.

برای از بین بردن عفونت ادراری می توانید این کار را ،دو یا سه بار در روز تکرار کنید. برای اثر بخشی بیشتر می توانید سه تا چهار روز این کار را تکرار کنید.

توجه: از آن جایی که سیر در بعضی افراد ممکن است باعث ایجاد التهاب و سوختگی شود! بهتر است قبل از استفاده از این درمان با پزشک خود مشورت کنید.

اگر می خواهید روده های سالمی داشته باشید، باید ماست را در کنار حداقل یکی از وعده های غذایی روزانه تان میل کنید. ماست حاوی پروبیوتیک است و علاوه بر از بین بردن باکتری های مضر، تعداد باکتری های مفید روده را افزایش می دهد. هم‌چنین یکی از بهترین مکمل ها برای جذب بهتر آنتی بیوتیک است و می تواند در درمان عفونت ها موثر باشد.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

بعد از هر وعده غذایی یک کاسه ماست میل کنید.

سعی کنید ماست را همیشه در برنامه غذاییتان قرار دهید ؛چرا که این ماده غذایی برای سلامتی تان مفید است.

تركیبات موجود در در این گیاه مانند ترکیبات موجود در زغال اخته عمل می کنند. این گیاه حاوی« بربرین» است و با کمک آن مانع از چسبیدن باکتری ها به دیواره های مجرای ادراری می شود و مانع عفونت ادرار و باعث درمان آن می‌شود.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

روش مصرف:

می توانید از داروخانه کپسول بدون نسخه یا عصاره مایع آن را بخرید و طبق دستور مصرفی که روی راهنما نوشته شده، آن را مصرف کنید. معمولا روی راهنما نوشته شده روزانه ۱ الی ۲ کپسول مصرف شود.

می توانید مصرف این مکمل گیاهی را تا زمانی که عفونت از بین نرفته است، ادامه دهید.

در پژوهش هایی که در سال های اخیر صورت گرفت ،مشخص شد که روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی زیادی است و می توان به جای استفاده آنتی بیوتیک های مختلف از این روغن بهره برد. این روغن توانایی مبارزه با باکتری هایی مانند اشریشیا کلی، ﻣﺎﯾﮑﻮﺑﺎﮐﺘﺮﯾﻮم اوﯾﻮم (باکتری های عفونت زایی که مانند قارچ ،در یک ناحیه رشد می‌کنند)، هموفیلوس آنفلوآنزا، استرپتوکوک پیوژنز (عامل اصلی بیماری های عفونی مانند گلودرد چرکی، قانقاریا و غیره) و استرپتوکوک پنومونیه (عامل اصلی بیماری های عفونی مانند سینه پهلو، سینوزیت و …) را دارد. اشریشیا کلی یکی از اصلی ترین باکتری‌هایی است که باعث بیماری عفونت ادراری می شود.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

روغن درخت چای را در آب گرم بریزید و برای چند دقیقه درون وان بنشینید.

برای درمان عفونت ادراری این کار را ۲ بار در روز انجام دهید.

اووآ اورسی گیاه خوش عطری است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و در درمان و جلوگیری از عفونت ادراری بسیار موثر است.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

۱- برگهای خشک شده اووآ اورسی را یک شب تا صبح درون کمی آب بگذارید تا خیس شوند.

۲- هنگام دم کردن چای برگ این گیاه را درون قوری ریخته و هر روز همراه چای خود بنوشید.

برای درمان عفونت ادراری می توانید این چای را ۲ الی ۳ بار در روز میل کنید.

ویتامین C برای درمان عفونت ادراری بسیار عالی است. غذاها و میوه هایی مانند پرتقال، انواع توت ها، سبزیجات برگ دار و فلفل دلمه ای باعث اسیدی شدن ادرار شده و  به از بین بردن باکتری های مجاری ادراری کمک می کنند. اگر به هر دلیلی نمی توانید غذاهای حاوی ویتامین C مصرف کنید، می توانید از مکمل های این ویتامین استفاده کنید.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

برای جلوگیری و درمان عفونت ادراری می توانید در طول روز یکی از مواد غذایی را که حاوی ویتامین C است مصرف کنید.

می توانید هر روز یکی از انواع مرکبات (پرتغال، نارنگی، لیمو، گریپ فروت و…) را میل کنید. همان طور که می دانید مرکبات خاصیت اسیدی دارند. اسیدی شدن ادرار تا حدودی در درمان عفونت ادراری موثر است؛ اما اگر ادرارتان بیش از حد اسیدی شود ،باعث افزایش درد وسوزش در هنگام دفع ادرار می شود.

چای سبز حاوی مقادیر زیادی کاتچین است. این ماده در از بین بردن باکتری اشریشیا کلی بسیار موثر می‌باشد. نوشیدن روزانه یک فنجان چای سبز باعث پیشگیری و از بین بردن عفونت ادراری می شود.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

آب جوش و چای سبز کیسه ای را درون یک قوری ریخته ، هر صبح و عصر کمی از آن را میل کنید.

برای درمان عفونت می توانید ۲ بار در روز این چای را میل کنید.

درون برگ ها و ساقه جعفری مقدار زیادی فلاونوئید قرار دارد. فلاونوئید از التهاب و عفونت جلوگیری می کند و به همین دلیل برای درمان عفونت ادراری مفید است. از طرف دیگر ،وقتی چای جعفری را مصرف می کنید، ادرارتان بیشتر می شود و باکتری های عفونت زا با سرعت بیشتری از بدن دفع می شوند.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

۱- جعفری را خرد کنید و آن را درون قوری آب جوش مخلوط کنید.

۲- بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. سپس دمکرده را از صافی رد کرده و آن را بنوشید.

برای درمان عفونت ادراری روزی ۲ بار این چای را میل کنید.

نوشیدن روزانه آب لیمو به جز از بین بردن هر نوع عفونت ، باعث دفع قارچ ها و باکتری های خطرناک نیز می شود. آب لیمو حاوی آنتی اکسیدان است و باعث خروج همه رادیکال های آزاد مضر از بدن می‌شود.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

۱- آب لیمو را در آب گرم مخلوط کرده و آن را هر روز صبح ناشتا (با معده خالی) بنوشید.

تا زمان بهبود عفونت ادراری ،می توانید هر روز این روش درمانی را تکرار کنید.

روغن نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری، ضد قارچ، ضد ویروسی و ضد پتروز است و در از بین بردن باکتری هایی که عامل اصلی بیماری عفونت ادراری هستند ،تاثیرگذار است. می توانید با مصرف روزانه این روغن  از ابتلا به عفونت ادراری جلوگیری کنید.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

روزانه ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری این روغن را میل کنید.

تا زمانی که بهبودی کامل ،می توانید روغن نارگیل را مصرف کنید.

مصرف آناناس هم‌زمان با مصرف آنتی بیوتیک ها ( تجویز پزشک) می‌تواند سرعت درمانتان را بیشتر کند. در میوه آناناس آنزیمی وجود دارد که اثر درمانی آنتی بیوتیک ها را قوی تر کرده و راحت تر عفونت را از بین می برد.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

برای جلوگیری و درمان عفونت ادراری می توانید هر روز یک کاسه آناناس تازه یا آب میوه آن را میل کنید.

آب برای زنده بودن و حیات بدن لازم است اما خیلی از افراد نمی دانند که مصرف آن در درمان خیلی از بیماری ها مخصوصا عفونت ادراری ضروری است. در طول روز آب کافی مصرف کنید تا باکتری‌های عفونت زا از طریق ادرار تان دفع شوند.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

برای حذف عفونت از بدن بهتر است روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. برای اینکه در طول آبرسانی، مواد معدنی بدنتان از بین نرود می توانید نمک دریایی را به آب اضافه کنید تا جایگزین مواد معدنی از دست رفته باشد. برای این کار بعد از نوشیدن ۳ استکان آب، نصف قاشق چاخوری نمک دریایی را به استکان بعدی اضافه کرده و آن را بنوشید.

در بلوبری ترکیبی به نام پروانتوسیانیدین وجود دارد که باعث از بین بردن باکتری اشریشیا کلی می شود و عفونت ادراری را از بین می‌برد. از آنجا که این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است حتی در مواقعی که بیماری خاصی ندارید، می توانید در طول روز آن را مصرف کنید تا از این طریق، از ابتلا به بیماری های زیادی جلوگیری کنید.

برای این درمان خانگی به مواد زیر نیاز دارید:

روش مصرف:

۱- می توانید آب میوه بلوبری را روی غلات صبحانه خود بریزید و یا میوه آن را در طول روز به عنوان میان وعده ، مصرف کنید.

۲- همچنین می توانید آب میوه خالص آن را میل کنید.

تا زمانی که عفونت ادراری بهبود نیافته می توانید این میوه را مصرف کنید.

مکمل غذایی« D-mannose» در درمان عفونت ادراری به اندازه آنتی بیوتیک ها موثر بوده و عوارض جانبی ندارد. قند موجود در D-mannose به باکتری های اشریشیا کلی می چسبد و از طریق ادرار آن ها را دفع می کند. علاوه بر این این مکمل غذایی، پروتئینی به نام «Tamm-Horsfall »را در بدن فعال می کند که نقش اساسی در دفاع بدن در برابر عفونت ادراری دارد.

در علم پزشکی از نقره برای درمان عفونت استفاده می شود. نقره یونی تثبیت شده ، به صورت خوراکی است  و باعث از بین بردن باکتری های دستگاه ادراری  می شود. قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

روزانه ۲ الی ۴ قاشق غذاخوری از این دارو را تا زمان درمان کامل عفونت، مصرف کنید.

هومیوپاتی یک نوع روش درمانی است که در آن با وارد کردن ویروس ها یا باکتری های مشابه بیماری تا دستگاه ایمنی تان را بر علیه بیماری‌ها تحریک کنند. در  این روش برای درمان عفونت ادراری معمولا از ۲ دسته دارو استفاده می شود:

عفونت ادراری به دلیل ورود باکتری های روده و مقعد به مجرای ادراری ایجاد می شود. باکتری اشریشیا کلی یکی از باکتری های عفونت زایی است که در دستگاه گوارش وجود دارد. از طرف دیگر بعضی از میکروب ها مانند: کلامیدیا و مایکوپلاسما نیز وجود دارند که از راه تماس جنسی از فرد بیمار به دیگران منتقل شده و می توانند در فرد میزبان باعث ایجاد عفونت دستگاه ادراری شوند.

هر ساله در کشور بیشتر از هشت میلیون زن به عفونت ادراری مبتلا می شوند. بعضی از زنان حداقل یک بار در سال و برخی دیگر هر ۴ یا ۵ سال یکبار این عفونت را تجربه می‌کنند.

عفونت ادراری علائم زیادی دارد. چند نمونه از این علائم عبارتند از :

اگر در ادرارتان خون مشاهده کردید، هر چه سریع تر با پزشک خود تماس بگیرید. این عفونت می تواند مثانه، مجرای ادراری، حالب و کلیه‌ها را در بر بگیرد.

علائم و نشانه های عفونت مثانه مانند عفونت ادراری است؛ چرا که مثانه یکی از اعضای دستگاه اداری می‌باشد.

قند غذای اصلی میکروب های عفونت زا است. بنابراین برای درمان سریع تر بهتر است قند و شیرینی را تا حد ممکن از رژیم غذاییتان حذف کنید. غذاهای زیر سرشار از قند هستند :

چند نمونه از دلایل ابتلای خانم ها به عفونت اداری به شرح زیر است:

زمانی که عفونت از مجاری ادراری به سمت کلیه برود، می تواند کلیه ها را نیز عفونی کند. به عفونت کلیوی« پیلونفریت» می گویند. اگر عفونت ادراری را درمان نکنید، پس از مدتی کلیه ها را در بر می‌گیرد. یکی از علائم رایج عفونت کلیه، تب و درد در ناحیه کمر است.

زنان با مصرف آنتی بیوتیک بین ۳ تا ۵ روز و مردان بین ۷ تا ۱۴ روز به طور کامل درمان می شوند. استفاده از داروهای خانگی و مصرف آب به مقدار لازم به درمان این عفونت کمک می کند. اگر بنا به هر دلیلی این عفونت را درمان نکنید ؛عواقب دردناکی در پی خواهد داشت! بهتر است هر چه سریع تر درمان آن را شروع کنید تا راحت تر و با هزینه کمتر از شر آن خلاص شوید.

پوشیدن لباس زیر و شلوارهای تنگ باعث می شود رطوبت دستگاه تناسلی شما به راحتی از بین نرود و همین محیط مناسبی برای رشد باکتری ها به وجود بیاید. از این رو ،پزشکان توصیه می کنند که شلوارهای گشاد و لباس زیر پنبه ای بپوشید، مخصوصا اگر عفونت ادراری دارید. بهتر است در زمانی که مبتلا به عفونت ادراری هستید، هر روز لباس زیرتان را عوض کرده و آن را در آب جوش انداخته و سپس بشویید.

بله می تواند! اکثر نوشیدنی های گازدار حاوی قند، کافئین یا شیرین کننده های مصنوعی هستند و همه این مواد دستگاه ادراری و مثانه را تحریک کرده و با انقباض آن باعث ایجاد عفونت می شوند.

هر چند داروهایی که معرفی کردیم برای درمان عفونت ادراری بسیار موثر هستند؛ اما نباید فراموش کنید که اگر بعد از ۲ روز پس از استفاده علائمی مانند تکرر ادرار، درد و سوزش و ادرار کف دار را مشاهده کردید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید! چرا که در این صورت عفونت ممکن است به کلیه ها و اعضای دیگر بدنتان سرایت کرده و درمان را سخت تر کند!

توجه:

اگر پزشکتان توصیه می کند که از آنتی بیوتیک استفاده کنید، از او بخواهید که آنتی بیوتیک های دستگاه ادراری مانند نیتروفورانتوئین یا اسید نالیدیکسیک را تجویز کند. این داروها بر باکتری های روده تأثیر خاصی نمی گذارند و باعث رشد بیش از حد مخمر نمی شوند.

آیا برای درمان عفونت ادراری از درمان خاصی استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیاتتان را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…

مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

 

منبع

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

اقدام شما برای بارداری ممکن است کمی طولانی‌تر از آنچه فکر می‌کردید شده باشد و هنوز به نتیجه نرسیده باشید. یکی از راه‌های افزایش شانس بارداری و بچه…

در صورت داشتن مشکل باروری، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. در بیشتر موارد مشکلات باروری با اقدامات پزشکی به موقع برطرف خواهد شد. پزشک…

رباط‌های بدن شما در دوران بارداری به طور طبیعی نرم‌تر و کشیده خواهد شد تا بدنتان برای زایمان آماده شود. این اتفاق باعث تحت فشار قرار گرفتن مفاصل…

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

بدن شما پس از زایمان در دوران بهبود است و امکان دارد در مقابل عفونت‌های خاصی آسیب‌پذیرتر باشد. در واقع، برخی از عفونت‌ها در حین زایمان به وجود می…

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

پدر و مادرها معمولاً نمی‌دانند باید انتظار چه چیزی را در پوشک کودکشان داشته باشند. مدفوع نوزاد رنگ‌ها و غلظت‌های متفاوتی دارد که حتی پدر و مادرهای…

چشم‌های کودکتان از همان روزی که متولد می‌شود با فراهم کردن امکان دریافت اطلاعات دربارهٔ‌ جهان اطراف که در ابتدا ‌کم است و بعد بسیار بیشتر خواهد شد،…

جنجال‌های دوران کودکی در واقع فرصت‌های مهمی است تا مدیریت احساسات قوی و آرام کردن خود را از سنی پایین، یعنی وقتی هوش هیجانی کودک به صورت جهشی…

تمام کودکان سرما می‌خورند. بچه‌ها هر ساله بین پنج تا هشت بار سرما می‌خورد و شاید هم بیشتر! اگرچه شما نمی‌توانید فرزندتان را به طور کامل از تمام…

کشیدگی رباط، کشیدگی ماهیچه‌ای یا عضلانی چیست؟ اگر کودک شما ناگهان هنگام راه رفتن شروع به لنگیدن کرد، آیا ممکن است جایی از بدنش دچار کشیدگی رباط یا…

کودکان بسیار با یکدیگر متفاوتند. به عنوان مثال، برخی از آنها راه رفتن را از ۹ ماهگی شروع می‌کنند و برخی تا ۱۷ ماهگی‌شان هنوز راه نمی‌روند. به همین…

با شنیدن عبارت عفونت مجاری ادرار، ممکن است به عفونت مثانه و علائم همراه آن مانند نیاز مکرر و ضروری برای ادرار کردن و احساس سوزش هنگام ادرار فکر کنید، ولی این تمام ماجرا نیست. در این مطلب با نشانه‌ها، راه‌های پیشگیری و درمان عفونت‌های مجاری ادرار آشنا خواهید شد.

عفونت مجاری ادرار ممکن است در هر یک از بخش‌های مجاری ادرار ایجاد شود. مجاری ادرار شامل کلیه‌هاست که ادرار در آنها ساخته می‌شود و مسیرهایی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کند و از آنجا به مجاری دفع ادرار که ادرار را از مثانه به محل دفع آن هدایت می‌کند. به‌طورکلی عفونت‌های مجاری ادرار توسط باکتری‌هایی به وجود می‌آید که از طریق پوست، واژن یا مقعد شما وارد مجاری ادرار می‌شود. چند نوع شایع عفونت ادراری وجود دارد:

عفونت مثانه: بیشتر مواقع، باکتری‌ها در مثانه متوقف و در همان محل تکثیر می‌شوند که باعث التهاب و ایجاد علائم عفونت مثانه خواهد شد. التهاب مثانه یا سیستیت در خانم‌های ۲۰ تا ۵۰ سال که رابطۀ جنسی دارند نسبتاً شایع است.

عفونت کلیه: باکتری‌ها ممکن است از مثانه به سمت یک یا هر دو کلیه حرکت کنند. عفونت کلیه یا پیلونفریت؛ Pyelonephritis، شایع‌ترین عارضۀ جدی پزشکی در دوران بارداری است. این عفونت می‌تواند به جریان خون گسترش یابد و زندگی شخص را تهدید کند. همچنین عفونت کلیه ممکن است عواقب جدی برای کودک داشته باشد. این عارضه خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم‌وزن را افزایش می‌دهد و همچنین ممکن است باعث مرگ جنین یا تولد نوزاد مرده شود.

عفونت بدون علامت: این امکان وجود دارد که باکتری‌ها در مجاری ادرار وجود داشته باشند، اما هیچ نشانه‌ای از وجود آنها بروز نکند. این وضعیت به نام باکتریوری بدون علامت شناخته می‌شود. تا زمانی که فرد باردار نباشد، این شرایط مشکلی را ایجاد نمی‌کند و معمولاً خودبه‌خود از بین می‌رود. با این حال باکتریوری بدون علامتی که معالجه نشود، در دوران بارداری خطر ابتلا به عفونت کلیه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و با زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد همراه است. این امر یکی از دلایلی است که به علت آن در دوران باردای باید به شکل منظم آزمایش ادرار انجام شود.

علائم عفونت مثانه یا سیستیت در زنان متفاوت است، اما علائم شایع و رایج آن عبارت است از:

همچنین ممکن است که ادرار بدبو یا کدر به نظر برسد یا در آن خون مشاهده شود. ممکن است تب با درجۀ پایین ایجاد شود، اما بیشتر وقت‌ها دمای بدن طبیعی باقی خواهد ماند. از آنجا که نیاز مکرر به دفع ادرار در دوران بارداری مشکل شایعی است، تشخیص عفونت مثانه ممکن است کمی سخت باشد، به خصوص اگر سایر علائم خفیف باشد. اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار عفونت شده باشید با پزشک خود تماس بگیرید تا نسبت به درخواست آزمایش ادرار اقدام کند.

اگر هر گونه علائم مربوط به عفونت کلیه مشاهده شود، بلافاصله نیاز به دریافت مراقبت‌های پزشکی وجود دارد. این علائم اغلب به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود که عبارتند از:

همچنین ممکن است در ادرار، خون یا چرک مشاهده شود و برخی علائم عفونت مثانه نیز وجود داشته باشد.

عفونت بدون علامت، احتمال تولد کودک نارس و کم‌وزن را افزایش می‌دهد. اگر این عفونت درمان نشود، احتمال ابتلا به عفونت کلیه در بارداری تا میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. با این حال پس از درمان مناسب، این خطر به طور چشمگیری کاهش می‌یاید. پزشک در اولین معاینۀ بارداری برای بررسی هر نوع عفونت و باکتری در مجاری ادرار، صرف نظر از این که آیا نشانۀ عفونت وجود دارد یا خیر، آزمایش ادرار کامل شامل کشت ادرار تجویز خواهد کرد. اگر نتیجۀ کشت ادرار منفی باشد، احتمال این که فرد در دورۀ بارداری دچار عفونت ادراری شود نیز کم خواهد بود. اگر نتیجۀ کشت ادرار مثبت باشد، درمان با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی بی‌خطر برای دورۀ بارداری انجام خواهد شد.

انتظار می‌رود مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها طی یک دورۀ کامل و معمولاً بعد از یک هفته عفونت را برطرف کند. پس از دورۀ درمان برای اطمینان از برطرف شدن عفونت، آزمایش دوباره انجام می‌شود. اگر عفونت برطرف نشده باشد، درمان با استفاده از یک آنتی‌بیوتیک دیگر تکرار خواهد شد. تکرار آزمایش کشت ادرار باید در فواصل منظم در طول دوران بارداری انجام شود تا این اطمینان حاصل شود که فرد دچار عفونت دیگری نشده باشد. اگر عفونت تکرار شود، فرد مجدداً تحت درمان قرار می‌گیرد و به احتمال زیاد در تمام دورۀ بارداری یک دُز کم از آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از بروز مجدد عفونت دریافت خواهد کرد.

اگر مادر باردار در دوران بارداری دچار عفونت کلیه شود، ممکن است لازم باشد در بیمارستان بستری شود و آنتی‌بیوتیک وریدی دریافت کند. در این مدت مادر و جنین به دقت تحت مراقبت پزشکی قرار می‌گیرند. دمای بدن، فشار خون، نبض، تنفس، توانایی تولید ادرار، ضربان قلب کودک و هر نشانه‌ای از زایمان زودرس برخی از مواردی است که در این مدت تحت نظارت قرار می‌گیرد. طول زمان بستری برای عفونت کلیه، با توجه به وضعیت فرد متفاوت است. اگر پس از یک ارزیابی اولیه بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت مشخص شود که عفونت خفیف وجود دارد و پاسخ بدن فرد به درمان خوب بوده ‌است و نگرانی بابت زایمان زودرس نیز وجود نداشته باشد، ممکن است پزشک اجازه دهد فرد از بیمارستان مرخص و ادامۀ درمان توسط آنتی‌بیوتیک خوراکی انجام شود. از سوی دیگر اگر بیمار دچار عفونت شدید باشد، نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای درمان و نظارت بیشتر وجود خواهد داشت و تنها بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از این که درجۀ حرارت بدن به حالت طبیعی برسد و هیچ علائمی از عفونت مشاهده نشود، امکان ترخیص از بیمارستان وجود خواهد داشت. پس از تکمیل درمان ممکن است پزشک برای پیشگیری از عفونت دیگر، یک دورۀ آنتی‌بیوتیک با دز کم تجویز کند.

بارداری ریسک ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهد. دلیل این امر مقدار زیاد هورمون پروژسترون است که باعث کاهش قدرت ماهیچه‌های میزنای می‌شود که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کند و این منجر به گشاد شدن آنها و در نتیجه کاهش جریان ادرار خواهد شد. به علاوه با بزرگ شدن رحم به میزنای‌ها فشار وارد می‌شود و عبور ادرار از آنها با سرعت و راحتی همیشگی صورت نمی‌گیرد. ماهیچه‌های مثانه نیز در دوران بارداری قدرت خود را از دست می‌دهند. در این حالت، تخلیۀ کامل مثانه مشکل‌تر و مثانه مستعد ابتلا به ریفلاکس می‌شود که در این شرایط مقداری ادرار به میزنای‌ها برمی‌گردد و به سمت کلیه‌ها می‌رود. نتیجۀ چنین تغییراتی این است که زمان بیشتری طول می‌کشد تا ادرار در طول مجاری ادرار حرکت کند، بنابراین باکتری‌ها دیرتر از بدن خارج می‌شوند و زمان بیشتری برای تکثیر در مجاری ادرار پیدا می‌کنند و همچنین در اثر این تغییرات راحت‌تر به سمت کلیه حرکت خواهند کرد. علاوه بر این، ادرار در دوران بارداری خاصیت اسیدی کمتری دارد و از طرفی احتمال بیشتری وجود دارد که حاوی گلوکز باشد که هر دو مورد، فضا را برای رشد باکتری‌ها مساعدتر می‌کند.

اقدامات زیر می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های مجاری ادرار مؤثر باشد:

در اولین جلسات معاینۀ بارداری پزشک معمولاً درخواست انجام یک آزمایش ادرار کامل و کشت ادرار را خواهد داد. برخی پزشکان در هر جلسه معاینه یا هر سه ماه…

آزمایش خون یک آزمایش معمول و روتین است که توسط پزشک شما به عنوان بخشی از مراقبت‌‌های دوران بارداری درخواست داده می‌شود. آزمایش‌های خون در دوران…

غربالگری دیابت بین هفته‌های ۲۴ و ۲۸ بارداری انجام می‌شود. آزمایش غربالگری گلوکز که آزمایش چالش گلوکز یا gct نیز نامیده می‌شود، به منظور بررسی دیابت…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

عفونت ادراری، یکی از عوارض دوران بارداری است که می‌تواند برای زنان باردار مشکلاتی را به وجود آورد…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب در صورت استفاده آنلاین) بلامانع است. کليۀ حقوق اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

درمان خانگی عفونت ادراری بسیار موثر تر از خوردن آنتی بیوتیک ها می باشد. زیرا در طی سال ها استفاده از آنتی بیوتیک ها، باکتری های عامل عفونت ادراری مقاوم شده اند و بهترین راه حل استفاده از درمان های خانگی می باشد.

عفونت ادراری یکی از شایعترین عفونت های باکتریایی بالینی در زنان است که تقریبا هر زن در طول عمر خود یک بار آن را تجربه می کند. البته این عفونت در مردان نیز اتفاق می افتد اما بسیار کمتر از زنان است. از آنجا که معروف ترین راه درمان عفونت ادراری، مصرف آنتی بیوتیک های مختلف بود است، باکتری ها به مرور زمان به این آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند و تقریبا اثر خود را از دست داده اند. به همین دلیل است که درمان خانگی عفونت ادراری بسیار مهم است و برای از بین بردن آن در حال حاضر، بهترین روش استفاده از درمان های طبیعی و خانگی است.

برخی از بهترین داروهای خانگی برای درمان عفونت ادراری عبارتند از: نوشیدن مقدار زیادی مایعات، تمیز کردن و خشک نگه داشتن دستگاه تناسلی و مصرف خوراکی هایی مانند کرنبری، پروبیوتیک ها و ویتامین C. در ادامه با گومگ همراه باشید تا ۸ درمان خانگی عفونت ادراری را بیاموزید.

 

 

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

نوشیدن آب و مایعات دیگر در طول روز باعث می شود تا باکتری های عامل عفونت ادراری در بدن شما از بین بروند. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ در مرکز پزشکی جنوب غرب کانادا انجام شد، کاهش مصرف آب و مایعات عامل مهمی در ایجاد عفونت ادراری می باشدباشد. سعی کنید همیشه آب بدنتان را تامین کنید.

نوشیدن حداقل یک لیوان آب در هر وعده غذایی و میان وعده ها می تواند به از بین بردن باکتری های عامل عفونت کمک بسیاری بکند.

 

ادرار مکرر باعث می شود که باکتری های موجود در مثانه اجازه رشد و تکثیر پیدا نکرده و از طریق مجاری ادراری خارج شوند. بسیار مهم است که بعد از رابطه جنسی، ادرار کنید تا باکتری هایی که ممکن است وارد مجرای ادراری شوند را از بین ببرید. مطالعات نشان داده اند که نگه داشتن ادرار برای مدت زمان طولانی اجازه می دهد که باکتری ها در داخل دستگاه ادراری تکثیر شوند و در نتیجه یک عفونت ادراری را به وجود بیاورند.

 

بیشتر بخوانید:

 

زنان همیشه باید واژن را از جلو به عقب شستشو دهند تا به باکتری ها اجازه ورود به مجرای ادرار را ندهند. بسیار مهم است که همیشه از لباس زیر های کمی شل و آزاد استفاده کنند تا به هوا اجازه عبور داده و ناحیه تناسلی را کاملا خشک نگه دارد. همچنین استفاده از شلوار جین یا شلوارهایی که جنسی مانند نایلون دارند، می تواند مشکل ساز باشد زیرا رطوبت می تواند وارد شود اما خروجش امکان پذیر نیست و به باکتری ها اجازه رشد می دهد.

 

استفاده از اسپرم کش (ماده ای برای کشتن اسپرم ها و جلوگیری از بارداری استفاده می شود) را متوقف کنید زیرا باعث رشد باکتری ها می شود. به جای استفاده از اسپرم کش ها می توانید از کاندوم های حاوی لوبریکانت استفاده کنید. یک مطالعه که در سال ۱۹۹۶ در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده، نشان می دهد که در میان زنان جوانی که فعالیت جنسی دارند، میزان ابتلا به عفونت ادراری بالا است و اکثر افراد در گزارش خود به استفاده از اسپرم کش ها در آخرین رابطه جنسی اشاره کرده اند.

 

با توجه به افزایش مقاومت باکتریای ها، یکی از امیدوار کننده ترین درمان های خانگی عفونت ادراری، پروبیوتیک ها هستند. تحقیقات منتشر شده در مجله اورولوژی هند می گوید که باکتری فلورا برای جلوگیری از رشد بیش از حد میکروارگانیسم ها که منجر به بیماری می شود، حیاتی است. استفاده از آنتی بیوتیک ها باکتری فلورا را از بین می برد و باکتری های بیماری زا در سطوح داخلی و خارجی بدن رشد می کنند.

پروبیوتیک ها از فلور طبیعی بدن پشتیبانی می کنند. این باکتری ها به عنوان یک خط دفاعی کار می کنند و به باکتری های بیماری زا اجازه رشد نمی دهند. خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک ها کمک می کند تا فلور طبیعی بدن را بازگردانید و مثانه را با باکتری های مفید بازسازی کنید.

 

برخی مطالعات پراکنده به خاصیت آب میوه کرنبری برای درمان خانگی عفونت ادراری اشاره می کنند اما در حال حاضر تحقیق دقیق تری بر روی این خاصیت انجام نشده است و نمی توان با قطعیت در مورد آن سخن گفت.

 

آلیسین یکی از ترکیباتی است که از در سیر خام تازه خرد شده وجود دارد و می تواند بسیاری از باکتری ها را از بین ببرد. همچنین سیر دارای خاصیت ضد قارچی می باشد که برای درمان بیماری های قارچی نیز بسیار مفید است.

 

شواهد نشان می دهد که افزایش مصرف ویتامین C می تواند از عفونت ادراری جلوگیری و آن را درمان کند.به نظر میرسد ویتامین C با افزایش اسیدیته ادرار باعث کشته شدن باکتری های درون مجرای ادرار و مثانه می شود.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ بر روی زنان باردار انجام شد، تایید شد که مصرف ۱۰۰ میلی گرم ویتامین C برای درمان عفونت ادراری بسیار مناسب است. میوه ها و سبزیجات زیادی وجود دارند که غنی از ویتامین C می باشند که می توانید از آن ها به صورت روزانه استفاده نمایید. برای نمونه خوردن یک عدد فلفل قرمز یا پرتقال یا گریپ فروت یا کیوی حاوی مقدار توصیه شده ویتامین C برای درمان این بیماری هستند.

کپی بخش یا کل هرکدام از مطالب گومگ تنها با درج لینک مستقیم (فالو) به همان مطلب امکان پذیر می باشد.



مطالب پر بازدید

متاسفانه در زمان بارداری احتمال ابتلای افراد به عفونت ادراری از همیشه بیشتر خواهد بود که در این زمینه با متخصص اورولوژِی صحبت کرده ایم با ما همراه باشید.

یک اورولوژیست با هشدار اینکه هر فردی می‌تواند به عفونت ادراری مبتلا شود ولی بروز آن در خانم‌ها به‌خصوص خانم‌های باردار بسیار شایع‌تر است، گفت: «در خانم‌های باردار هورمون‌ها باعث تغییراتی در سیستم ادراری می‌شوند که فرد را مستعد ابتلا به عفونت ادراری می‌کند. هورمون پروژسترون باعث اتساع حالب‌ها می‌شود و عضلات حالب را شل می‌کند و این سبب کندی تخلیه ادرار به وسیله حالب‌ها می‌شود و علاوه بر آن، بزرگ شدن رحم، به حالب‌ها فشار می‌آورد و تخلیه ادرار را بیشتر با مشکل مواجه می‌کند، درنتیجه خانم باردار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ادراری است.»

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد اظهار داشت: «از سوی دیگر با توجه به اینکه ادرار خانم‌های باردار کمتر اسیدی و حاوی قند زیادتری است، هر دو عوامل مذبور باعث افزایش استعداد به عفونت ادراری می‌شوند. در ضمن رحم بزرگ شده به مثانه نیز فشار وارد و از خالی شدن کامل آن جلوگیری می‌کند و هر موقع ادرار در مثانه باقی بماند، باکتری‌ها در آن تکثیر پیدا کرده و باعث عفونت ادراری می‌شوند.»

وی در ادامه با بیان اینکه عفونت ادراری در سیستم ادراری را به دو گروه تقسیم می‌کنند، گفت: «عفونت دستگاه ادراری به عفونت دستگاه ادراری تحتانی (مجرای ادرار و مثانه) و عفونت دستگاه ادراری فوقانی (حالب‌ها و کلیه‌ها) تقسیم‌بندی می‌شود. عفونت دستگاه ادراری تحتانی خطرناک نیست ولی اگر درمان نشود عفونت به طرف بالا سرایت می‌کند و باعث عفونت دستگاه ادراری فوقانی می‌شود که خطرناک است.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «خانم‌های بارداری که دچار عفونت دستگاه ادراری تحتانی هستند، به علت ادرار باقیمانده اگر درمان نشوند، عفونت به طرف بالا و سمت کلیه‌ها می‌رود و آن‌ها را درگیر می‌کند بنابراین هر نوع عفونت ادراری در خانم‌ها باید درمان شود تا از گسترش آن به طرف کلیه‌ها جلوگیری شود.»

رییس انجمن کلینیک سلامت خانواده با اشاره به اینکه عفونت کلیه‌ها نیازمند بستری در بیمارستان است، گفت: «تکرر ادرار و احساس نیاز فوری به ادرار، مشکل در ادرار، احساس سوزش، درد در قسمت تحتانی شکم و کمر، ادرار کدر و بدبو را از علائم عفونت ادراری هستند. وقتی هم که عفونت کلیه‌ها را گرفتار کند خانم باردار باید در بیمارستان بستری شود. از علائم عفونت کلیه می‌توان به تب و لرز و تعریق، درد و حساسیت پهلو و تهوع و استفراغ اشاره کرد.»

صفری‌نژاد در پایان افزود: «اگر خانمی قبل از بارداری دارای مشکلی است که باعث عفونت ادراری مکرر در وی می‌شود مثل برگشت ادراری، باید قبل از بارداری مشکل مذبور را برطرف کند و حداقل 6 ماه از آخرین عفونت ادراری وی گذشته باشد و سپس باردار شود.»



منبع: سلامانه

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی
درمان عفونت ادراری در بارداری به روش خانگی
0

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *