درمان سوزش ادرار در كودكان دختر

دوره مقدماتی php
درمان سوزش ادرار در كودكان دختر
درمان سوزش ادرار در كودكان دختر


عفونت ادراری در کودکان یک بیماری بسیار مهم و شایع است، به طوری که 3 تا 5 درصد دختران و یک درصد پسران عفونت ادراری را تجربه می‌کنند.




درمان سوزش ادرار در كودكان دختر


دوره مقدماتی php


دکتر زهرا پورنصیری، فوق تخصص کلیه کودکان در این‌باره می‌گوید:

عفونت ادراری یک بیماری مهم و شایع میان کودکان است که به علت وارد شدن میکروب به مجاری ادرار ایجاد می‌شود. چنانچه عفونت فقط مثانه را درگیر کند «سیستیت» و اگر کلیه را درگیر کند «پیلونفریت» نامیده می‌‌شود.

این بیماری می‌تواند باعث تخریب قسمتی از کلیه شده، یا باعث فشار خون بالا و نارسایی کلیه گردد، از این رو اهمیت زیادی دارد.

میکروب‌های ایجادکننده عفونت اکثرا میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش هستند. البته ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند موجب بروز عفونت ادراری شوند.

7 درصد کودکان کوچک‌تر از دو سال که تب می‌کنند، به علت عفونت ادراری است.

 

عوامل مستعدکننده بیماری

عفونت ادراری در پسران زیر یک سال و دختران زیر چهار سال شایع‌تر است.

ختنه نشدن پسران نیز عامل مستعدکننده دیگری است، به طوری که پسرانی که ختنه نشده باشند 4 تا 8 برابر پسرانی که ختنه شده‌اند، دچار عفونت ادراری می‌شوند.

جنسیت نیز در مورد این بیماری مهم است؛ به گونه‌ای که عفونت ادراری میان دختران، حداقل 2 تا 4 برابر پسران است.

نژاد از دیگر عوامل مستعدکننده است، به طوری که عفونت ادراری در سفیدپوستان شایع‌تر از سیاه‌پوستان است.


عوامل ژنتیکی نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود، چون اقوام درجه یک کودکانی که سابقه عفونت ادراری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری هستند.


عصبی بودن مثانه به این معنی که کارکرد مثانه با اختلال روبه‌رو شود، نگه داشتن زیاد ادرار، یبوست و برگشت ادرار از مثانه به حالب (میزنای) نیز از جمله مواردی هستند که کودک را مستعد ابتلا به عفونت ادراری خواهند کرد.

علاوه بر این موارد، سوندگذاری طولانی‌مدت مثانه و هر گونه ناهنجاری سیستم ادراری مانند مثانه عصبی و دریچه خلفی مجرا نیز در ابتلا به عفونت ادراری مهم هستند.

علائم بیماری

علامت عفونت ادراری در سنین مختلف متفاوت است. در سنین نوزادی و زیر یک ماه، بیماری با علائمی به صورت تب یا کم شدن حرارت بدن، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تحریک‌پذیری، شلی، اسهال، کم شدن حجم ادرار، زردی و از بین رفتن واکنش‌های نوزادی خودش را نشان می‌دهد.

در سنین بالاتر این مشکل با نشانه‌هایی مانند تب، بوی بد ادرار، سوزش، تکرر و بی‌اختیاری ادرار، ایجاد شب‌ادراری، درد پهلوها و درد در ناحیه زیر شکم، قطع و وصل شدن جریان ادرار و بی‌قراری حین ادرار کردن در کودکان همراه است.


همه والدین باید هر از چند گاهی، جریان ادراری کودک خود را بررسی کنند؛ به خصوص کودکانی که پوشک می‌شوند.

همچنین اگر کودکی بیش از 2 تا 3 روز تب بی‌دلیل داشته باشد، انجام آزمایش ادرار توصیه می‌شود.

 

اولین و مهم‌ترین گام در تشخیص عفونت ادراری، گرفتن نمونه ادراری به صورت استریل است. البته اگر نمونه در شرایط استریل گرفته نشود یا اگر در رساندن نمونه به آزمایشگاه بیش از یک ساعت تاخیر وجود داشته باشد، به اشتباه کشت مثبت شده و تشخیص عفونت ادراری داده می‌شود (یعنی با این که کودک عفونت ادراری ندارد، ولی آزمایش عفونت را نشان می دهد).


اقدامات مهم برای کودک بیمار


یکی از اقدامات مهمی که برای کودک مبتلا به عفونت ادراری انجام می‌شود، سونوگرافی کلیه است که در آن انسداد، برگشت ادراری و اختلالات ساختاری مثانه و کلیه مشخص خواهد شد.

در اکثر کودکان مبتلا به عفونت ادراری، عکسبرداری از مثانه نیز لازم می‌شود.

علاوه بر این اقدامات در برخی موارد اسکن کلیه هم لازم بوده و باید انجام شود.


 

درمان سوزش ادرار در كودكان دختر

درمان عفونت ادراری

بر اساس این‌که عفونت ادراری، مثانه یا کلیه را درگیر کرده باشد، درمان با آنتی‌بیوتیک خوراکی یا تزریقی به مدت 7 تا 14 روز توصیه می‌شود.

البته با درمان آنتی‌بیوتیکی مناسب، تب و سایر علائم بعد از 2 یا 3 روز بهبود واضح می‌یابند.

 

 

پیشگیری از عفونت ادراری

همواره پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین باید از بروز عفونت ادراری هم پیشگیری کنیم.

مصرف زیاد آب و تخلیه مثانه هر دو تا حداکثر هر سه ساعت یک بار، درمان یبوست، شستشوی دستگاه تناسلی از جلو به عقب، استفاده از لباس‌های زیر نخی و گشاد و شستشو و تعویض مکرر آنها، عدم نشستن در وان یا لگن، درمان کرمک در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب در آنهایی که برگشت ادراری یا انسداد یا مثانه عصبی دارند می‌تواند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند.


 

تمشک کوهی (تصویر کناری) از جمله میوه‌هایی است که برای پیشگیری از عفونت ادراری توصیه می‌شود. همچنین استفاده از پروبیوتیک‌ها که به صورت پودر یا قرص، یا ماست و دوغ حاوی پروبیوتیک و فرآورده‌های لبنی نیز وجود دارد توصیه می‌شود.

 

60 تا 80 درصد دخترانی که به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، طی 18 ماه پس از آن مجددا مبتلا خواهند شد.

در صورت عودهای مکرر عفونت کلیه و عدم درمان به موقع، احتمال ایجاد فشارخون و نارسایی کلیه وجود دارد. در حالی که درمان به موقع و سریع عفونت ادراری از بروز این عواقب تا حد زیادی پیشگیری خواهد کرد.

بخش سلامت تبیان






خانه

موبایل

یکی از علل عفونت ادراری در کودکان نقص تکاملی دستگاه ادراری شان است

 

درمان سوزش ادرار در كودكان دختر

عفونت ادراری با وجود این که از بیماری هایی است که ممکن است شیوع آن در کودکان چندان زیاد نباشد، اما عواقبی که می تواند در پی داشته باشد، آنقدر مهم است که هر پدر یا مادری باید برای سالم ماندن فرزندش و دور ماندن او از این آسیب ها و عواقب، این بیماری را بشناسد.متخصصان اطفال همیشه به والدین هشدار می‌دهند که بروز تب در فرزندانشان را جدی بگیرند و دلیل آن را ریشه‌یابی کنند، چراکه تب‌های غیرقابل توجیه که علت مشخصی برای آن پیدا نمی‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از ابتلای کودک به عفونت ادراری باشد. عفونت ادراری از آن دست بیماری‌های قابل کنترل و درمان است که اگر بموقع شناسایی نشود، می‌تواند کودک را به نارسایی کلیه دچار کند.  عفونت ادراری با وجود این که از بیماری هایی است که ممکن است شیوع آن در کودکان چندان زیاد نباشد، اما عواقبی که می تواند در پی داشته باشد، آنقدر مهم است که هر پدر یا مادری باید برای سالم ماندن فرزندش و دور ماندن او از این آسیب ها و عواقب، این بیماری را بشناسد. وقتی عفونت ادراری در بچه ها رخ می دهد، ممکن است خودش نشانه وجود یک اختلال مهم تر در دستگاه ادراری کودک باشد. نقص تکاملی دستگاه ادراری و عفونت ادراریمتاسفانه بی توجهی نسبت به نشانه های عفونت ادراری و درمان نشدن این بیماری می تواند عوارض سنگین و جبران ناپذیری از جمله از دست رفتن کلیه ها را به دنبال داشته باشد.  دلایل ابتلا به عفونت های ادراری در نوزادان و کودکان باید به طور جدی بررسی شود و عفونت های مکرر ادراری را همیشه نباید به سرماخوردگی یا دیگر بیماری هایی که بسادگی درمان می شود نسبت داد، زیرا در موارد زیادی مشاهده شده که اهمال در درمان عفونت های ادراری سبب از دست رفتن کلیه ها، دیالیزی شدن کودک و نیاز وی به کلیه پیوندی شده است.

 

پس وقتی کودک با علائم مشکوک به عفونت ادراری مراجعه می کند باید تحت آزمایش ادرار قرار گیرد و اگر جواب آزمایش عفونت را نشان بدهد، درمان آنتی بیوتیکی برایش آغاز بشود. البته در صورت وجود نقص های تکاملی در دستگاه ادراری، درمان های جدی تری باید صورت بگیرد. نقص تکاملی دستگاه ادراری عامل بیش از 30 درصد عفونت های ادراری در کودکان است. یعنی منشأ 30 تا 40 درصد عفونت های ادراری در کودکان مربوط به نقص تکاملی دستگاه ادراری از بدو تولد است که بی توجهی نسبت به آن به تکرار عفونت های ادراری و از دست رفتن کلیه ها منجر می شود.  نقص تکاملی دستگاه ادراری شامل تنگی لگن یا انسداد راه خروج ادرار از مثانه می شود که می تواند باعث ابتلا به عفونت ادراری شود. یکی دیگر از علل عفونت ادراری هم جمع شدن میکروب ها در اطراف مجرای ادراری است که بویژه در پسرهای ختنه نشده بیشتر اتفاق می افتد. همچنین یکی از علل مهم عفونت ادراری، برگشت ادرار یا ریفلاکس است. برگشت ادراری به معنای آن است که ادرار از مثانه به سمت بالا بر می گردد. این بیماری بسیار مهم است، زیرا ممکن است باعث تخریب و از کار افتادن کلیه ها شود.  

برگشت ادرار یا ریفلاکس یکی از علل مهم عفونت ادراری در کودکان است

 

کودکان در معرض عفونت ادراریاصولا عفونت ادراری یکی از بیماری های شایع در میان کودکان است که شیوع آن در دخترها به علت ساختار خاص سیستم ادراری و تناسلی شان بیش از پسران است، اما شیوع عفونت ادراری در پسرها قبل از یک سالگی بیشتر است و البته تا قبل از شش ماهگی در پسرهای ختنه نشده ده برابر بیش از پسرهای ختنه شده است.به این دلیل متخصصان اطفال انجام ختنه را تا قبل از یک سالگی و حتی در ماه اول تولد، به عنوان یکی از عواملی که به جلوگیری از عفونت ادراری کمک می کند، توصیه می کنند.ولی در سنین بالاتر و بخصوص دوران مدرسه و در سنین بلوغ عفونت ادراری در دخترها بیشتر شیوع دارد. علائم عفونت ادراری در کودکانعفونت ادراری همیشه با نشانه همراه نیست و تنها از طریق آزمایش ادرار قابل تشخیص است، اما در کودکان زیر دو سال می تواند با علائمی چون تب، بی قراری، بوی بد ادرار، درد شکم، بی حالی و خوب شیر نخوردن و وزن نگرفتن همراه باشد. در کودکان بالای دو سال علائم سوزش ادرار، تکرر ادرار، درد پهلو، تهوع و استفراغ و حتی اسهال نیز به این موارد اضافه می شود، اما از علائم اصلی عفونت ادراری می تواند تب های بدون علت باشد.

البته اختلال در ادرار کردن هم موجب عفونت ادراری در کودکان می شود؛ یعنی بچه هایی که ادرارشان را زیاد از حد نگه می دارند، بیشتر در معرض خطر عفونت ادراری هستند. به همین دلیل تعویض مرتب و و به موقع پوشک کودکان زیر سه سال و دادن آموزش به بچه ها در مورد عادات صحیح دستشویی رفتن و رعایت بهداشت از راه های موثر در پیشگیری از عفونت ادراری محسوب می شود.پس کودکان باید یاد بگیرند که ادرارشان را برای مدت طولانی نگه ندارند. همچنین تغذیه سالم، مصرف مایعات، میوه ها و سبزی ها به کاهش بروز یبوست و سلامت دستگاه ادراری کودک کمک می کند.منبع: جام جم

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

 

درمان سوزش ادرار در كودكان دختر

عفونت ادراري در كودكان يك بيماري بسيار مهم و شايع است؛ به طوري كه 3 تا 5 درصد دختران و 1 درصد پسران عفونت ادراري را تجربه مي‌كنند.

 

دكتر زهرا پورنصيري فوق تخصص كليه كودكان در اين‌باره به «جام‌جم» مي‌گويد: «عفونت ادراري يك بيماري مهم و شايع ميان كودكان است كه به علت وارد شدن ميكروب به مجاري ادرار ايجاد مي‌شود. چنانچه عفونت فقط مثانه را درگير كند «سيستيت» و اگر كليه را درگير كند «پيلونفريت» ناميده مي‌‌شود. اين بيماري مي‌تواند باعث تخريب قسمتي از كليه شده يا ايجاد فشار خون و نارسايي كليه نمايد و از اين رو اهميت زيادي دارد.»

 

وي مي‌افزايد: «ميكروب‌هاي ايجادكننده عفونت اكثرا ميكروب‌هاي موجود در دستگاه گوارش هستند. البته ويروس‌ها و قارچ‌ها نيز مي‌توانند موجب بروز عفونت ادراري شوند. 7 درصد كودكان كوچك‌تر از 2 سال كه تب مي‌كنند به علت عفونت ادراري است.»

 

عوامل مستعدكننده بيماري

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به عوامل مستعدكننده خطر اشاره كرده و مي‌گويد: «عفونت ادراري در پسران زير يك سال و دختران زير 4 سال شايع‌تر است. ختنه نشدن پسران نيز عامل مستعدكننده ديگري است؛ به طوري كه پسراني كه ختنه نشده باشند 4 تا 8 برابر پسراني كه ختنه شده‌اند، دچار عفونت ادراري مي‌شوند. جنسيت نيز در مورد اين بيماري مهم است؛ به گونه‌اي كه عفونت ادراري ميان دختران حداقل 2 تا 4 برابر پسران است.»

 

وي مي‌افزايد: «نژاد از ديگر عوامل مستعدكننده است به طوري كه عفونت ادراري در سفيدپوستان شايع‌تر از سياه‌پوستان است. عوامل ژنتيكي نيز از جمله مواردي است كه بايد به آن توجه شود چون منسوبين درجه يك كودكاني كه سابقه عفونت ادراري دارند بيشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراري هستند.»

 

دكتر پورنصيري ادامه مي‌دهد: «عصبي بودن مثانه به اين معني كه كاركرد مثانه با اختلال روبه‌رو شود، نگه داشتن زياد ادرار، يبوست و برگشت ادرار از مثانه به حالب كه در 50 درصد كودكاني كه عفونت ادراري مي‌كنند وجود دارد نيز از جمله مواردي هستند كه كودك را مستعد ابتلا به عفونت ادراري خواهند كرد. علاوه بر اين موارد سوندگذاري طولاني‌مدت مثانه و هرگونه ناهنجاري سيستم ادراري مانند مثانه عصبي و دريچه خلفي مجرا نيز مهم هستند.»

 

علائم بيماري

دكتر پورنصيري با اشاره به اين مورد كه علامت عفونت ادراري در سنين مختلف متفاوت است توضيح مي‌دهد: «در سنين نوزادي و زير يك ماه، بيماري با علائمي به صورت تب يا كم شدن حرارت بدن، بي‌حالي، بي‌اشتهايي، تحريك‌پذيري، شلي، اسهال، كم شدن حجم ادرار، زردي و از بين رفتن واكنش‌هاي نوزادي خودش را نشان مي‌دهد. در سنين بالاتر اين مشكل با نشانه‌هايي مانند تب، بوي بد ادرار، سوزش، تكرر و بي‌اختياري ادرار، ايجاد شب‌ادراري، درد پهلوها و درد در ناحيه زير شكم، قطع و وصل شدن جريان ادرار و بي‌قراري حين ادرار كردن در شيرخواران همراه است.»

 

اين پزشك متخصص توصيه مي‌كند: «همه والدين بايد هر از چند گاهي جريان ادراري كودك خود را بررسي كنند؛ به خصوص كودكاني كه پوشك مي‌شوند. همچنين اگر كودكي بيش از 2 تا 3 روز تب بي‌دليل داشته باشد، انجام آزمايش ادرار توصيه مي‌شود.»

 

دكتر پورنصيري در مورد بررسي آزمايشگاهي اين مشكل مي‌گويد: «اولين و مهم‌ترين گام در تشخيص عفونت ادراري گرفتن نمونه ادراري به صورت استريل است. البته اگر نمونه در شرايط استريل گرفته نشود يا اگر در رساندن نمونه به آزمايشگاه بيش از يك ساعت تاخير وجود داشته باشد، به اشتباه كشت مثبت شده و تشخيص عفونت ادراري داده مي‌شود.»

اقدامات مهم براي كودك مبتلا

اين عضو هيات علمي دانشگاه يادآور مي‌شود: «يكي از اقدامات مهمي كه براي كودك مبتلا به عفونت ادراري انجام مي‌شود، سونوگرافي كليه است كه در آن انسداد، برگشت ادراري و اختلالات ساختاري مثانه و كليه مشخص خواهد شد. در اكثر كودكان مبتلا به عفونت ادراري عكسبرداري از مثانه نيز لازم مي‌شود. علاوه بر اين اقدامات در برخي موارد اسكن كليه هم لازم بوده و بايد انجام شود.»

 

درمان عفونت ادراري

دكتر پورنصيري در مورد درمان عفونت ادراري توضيح مي‌دهد: «بر اساس اين‌كه عفونت ادراري مثانه يا كليه را درگير كرده باشد، درمان با آنتي‌بيوتيك خوراكي يا تزريقي به مدت 7 تا 14 روز توصيه مي‌شود. البته با درمان آنتي‌بيوتيكي مناسب، تب و ساير علائم بعد از 2 يا 3 روز بهبود واضح مي‌يابد.»

پيشگيري از عفونت ادراري

همواره پيشگيري بهتر از درمان است. بنابراين بايد از بروز عفونت ادراري هم پيشگيري كنيم.

 

دكتر پورنصيري در مورد شيوه‌هايي براي جلوگيري از بروز بيماري مي‌گويد: «مصرف زياد آب و تخليه مثانه هر دو تا حداكثر هر 3 ساعت يك بار، درمان يبوست، شستشوي دستگاه تناسلي از جلو به عقب، استفاده از لباس‌هاي زير نخي و گشاد و شستشو و تعويض مكرر آنها، عدم نشستن در وان يا لگن، درمان كرمك در صورت وجود، ختنه و استفاده از آنتي‌بيوتيك مناسب در آنهايي كه برگشت ادراري يا انسداد يا مثانه عصبي دارند مي‌تواند به پيشگيري از عفونت ادراري كمك كند.»درمان سوزش ادرار در كودكان دختر

 

وي مي‌افزايد: «تمشك كوهي از جمله ميوه‌هايي است كه براي پيشگيري از عفونت ادراري توصيه مي‌شود. همچنين استفاده از پروبيوتيك‌ها كه به صورت پودر يا قرص، يا ماست و دوغ حاوي پروبيوتيك و فرآورده‌هاي لبني نيز وجود دارد توصيه مي‌شود.»

 

دكتر پورنصيري يادآور مي‌شود: «60 تا 80 درصد دختراني كه به عفونت ادراري مبتلا مي‌شوند، طي 18 ماه پس از آن مجددا مبتلا خواهند شد. در صورت عودهاي مكرر عفونت كليه و عدم درمان به موقع، احتمال ايجاد فشارخون و نارسايي كليه وجود دارد. در حالي كه درمان به موقع و سريع عفونت ادراري از بروز اين عواقب تا حد زيادي پيشگيري خواهد كرد.»

 

منبع:jamejamonline.ir


برای داشتن بچه های سالم تر بخوانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

درمان سوزش ادرار در كودكان دختر
درمان سوزش ادرار در كودكان دختر
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *