درمان زخم دهان زبان

دوره مقدماتی php
درمان زخم دهان زبان
درمان زخم دهان زبان

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

آفت دهان مشکلی است که ممکن است منشأ ارثی داشته باشد یا توسط یک عامل محیطی مشترک مثل یک نوع ماده‌ی غذایی خاص و آلرژی‌زا بروز کند. شاید خیلی‌ از ما این موضوع را ندانیم، اما متأسفانه زنان در طول عمرشان بیشتر از مردان دچار آفت دهان می‌شوند. چه خوش‌مان بیاید یا نه آفت دهانی، عارضه‌ای است که هر فردی در هر سنی ممکن است به آن دچار شود و بسیار آزاردهنده خواهد بود.

درمان زخم دهان زبان

دوره مقدماتی php

آیا می‌دانید دقیقا چه عاملی باعث بروز آفت دهان می‌شود یا چه درمانی می‌تواند برای آن مفید باشد؟ شاید جواب این سؤال‌ها را ندانید. راهکارهایی وجود دارد که اگر دچار آفت دهانی شدید، از آنها در جهت بهبود سریع‌تر این نوع زخم‌ها استفاده کنید. راه‌های متعددی برای درمان آفت دهان وجود دارد که در ادامه‌ی این نوشته به آنها خواهیم پرداخت.

آفت دهانی در‌واقع زخمی سطحی، کوچک و خوش‌خیم است که معمولا در بافت نرم داخل دهان یا لب‌ها، زیر زبان و روی غشاء لثه‌ ایجاد می‌شود. آفت دهان را زخم آفتی هم می‌گویند. اغلب اندازه‌ی این نوع زخم از یک سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند.

آفت دهان معمولا زخمی گرد یا بیضی شکل، سفید یا زرد‌رنگ است که دورتادور آن قرمز شده باشد. ممکن است مدت کوتاهی پیش از آنکه دچار آفت دهانی شوید، محیط دهان‌تان دچار سوزش یا خارش شود. از طرفی، باید بدانید که آفت دهانی برخلاف تاول‌هایی که در اثر تب شدید در دهان ایجاد می‌شود یا زخم‌های با منشاء سرماخوردگی مثل تبخال، هرگز خارج از دهان ایجاد نشده و به هیچ‌وجه مسری نیستند. با این‌حال، این نوع زخم می‌تواند بسیار دردناک باشد یا بسوزد؛ به‌ویژه هنگام غذاخوردن یا صحبت‌کردن.

به‌طور کلی سندرم آفت دهان ممکن است علائم رایجی مانند موارد زیر را نیز داشته باشد:

علت دقیق به‌وجود‌آمدن آفت دهان، هنوز به‌درستی شناخته نشده است، اما آنچه مشخص است این است که عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز آفت دهان شود. گازگرفتن ناگهانی لب یا گونه از داخل، حساسیت غذایی (غذاهای تند، اسیدی یا حاوی گلوتن)، تمیزکردن بیش‌از‌حد معمول دندان‌ها، آسیب هنگام درمان‌های دهان و دندان، استفاده از خمیردندان‌ یا دهان‌شویه‌های دارای لوریل سولفات سدیم، استرس، تغییرات هورمونی یا وجود باکتری موسوم به «هلی‌کوباکتر پیلوری» (همان باکتری که عامل زخم‌های پپتیک است)، همه‌ی اینها می‌توانند باعث ایجاد آفت دهانی شوند. از طرفی اعتقاد بر این است که کمبود ویتامین‌های گروه B، روی، فولات (اسیدفولیک) و آهن می‌توانند به ایجاد و پیشرفت آفت دهان کمک کند.

همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد، اغلب آفت‌های دهانی بسیار کوچک هستند و معمولا خودبه‌خود در عرض یک یا دو هفته برطرف می‌شوند، اما حتی آفت‌های دهانی بسیار کوچک هم معمولا هفت تا ده روز طول می‌کشد تا از بین بروند و دردشان در تمام این مدت فرد مبتلا را آزار خواهد داد.

خوشبختانه روش‌های طبیعی زیادی برای کاهش درد آفت دهان و بهبود سریع‌تر آن وجود دارد. ما سعی می‌کنیم این روش‌های درمانی طبیعی و خانگی را به شما معرفی کنیم:

وقتی دچار آفت دهان می‌شوید، مکیدن مکعب‌های کوچک یخ باعث تسکین و کاهش سوزش و التهاب زخم می‌شود. سردی یخ، جریان خون‌رسانی به آفت دهان را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه درد و تورم آفت هم کمتر می‌شود.

غذاهای سفت و خشک (مثل نان تست یا ته‌دیگ‌های سفت) که ممکن است دهان‌تان را زخم کند، غذاهای تند و تحریک‌کننده و موادغذایی اسیدی (مثل آب‌پرتقال) که التهاب را بیشتر می‌کند، نخورید. مصرف هرکدام از این نوع مواد‌غذایی می‌تواند باعث شود آفت دهانی دردناکی را تجربه کنید.

بر‌اساس مطالعات انجام شده، مصرف مکمل زیرزبانی ویتامین B۱۲، حتی در افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه نیستند، مانع از بازگشت مجدد آفت دهانی می‌شود. مقدار ۱۰۰۰میکروگرم (۱میلی‌گرم) ویتامین B۱۲ که دوبار در روز به مدت ۶ماه مصرف شود، مفید بوده است.

از طرفی، مصرف مکمل‌های گروه ویتامین B؛ ۳۰۰میلی‌گرم ویتامین B۱؛ ۲۰میلی‌گرم ویتامین B۲؛ ۱۵۰میلی‌گرم ویتامین B۶ نیز به‌خصوص در افرادی که با کمبود ویتامین (B۱) مواجه هستند، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ زیرا کمبود این ویتامین با خطر افزایش ابتلا به آفت دهان مرتبط است.

در‌صورت تشخیص کمبود آهن در رژیم‌غذایی فرد، مصرف این مکمل‌ها با نظر پزشک، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مصرف ماست پروبیوتیک با کیفیت، برای آفت‌ دهان بسیار مفید است. پروبیوتیک مانند یک صافی عمل می‌کند و فقط به باکتری‌های مناسب اجازه‌ی حضور در دهان می‌دهد. این‌کار باعث آرام‌ترشدن زخم و بهبود آفت دهان می‌شود. از‌طرفی، نرمی و خنکی ماست به کمتر‌شدن درد ناشی از آفت کمک می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دچار آفت دهان بوده و روزی ۴بار از دهانشویه‌ی شیرین‌بیان استفاده کرده‌اند، درد کمتری را تجربه می‌کنند. تقریبا بین ۵۰ تا ۷۵ درصد این افراد همان روز اول علائم بهبودی را مشاهده کرده‌اند و طی سه روز بعد تقریبا بهیود کامل یافته‌اند. برای تهیه‌ی این دهانشویه، نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی شیرین‌بیان را با ۱/۴ فنجان آب گرم مخلوط کرده و ۴ مرتبه در روز دهان‌تان را با این دهانشویه بشویید. خوردن یک تا دو عدد قرص شیرین‌بیان ۲۰۰ میلی‌گرمی در روز، به کاهش درد کمک می‌کند. از چای کیسه‌ای شیرین‌بیان که در بازار موجود است، استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای شیرین‌بیان را ۱۰ دقیقه روی آفت دهان قرار دهید، حتما نتیجه‌ی مثبتی خواهید گرفت.

سرکه‌ی سیب و آب گرم را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن آفت دهان بهره‌مند شوید. سرکه‌ی سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد. این دهانشویه‌ی کاملا دردسترس، به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند برای آفت دهان بسیار پرکاربرد باشد.

نگران نباشید هر چند نام آب اکسیژنه و به‌کاربردن آن در محیط دهان ممکن است، شما را بترساند، اما اگر آب‌اکسیژنه و آب را با هم مخلوط کنید و با یک گوش‌پاک‌کن این محلول را روی آفت دهان بمالید، بسیار مفید است. اگر ۱/۴فنجان آب‌اکسیژنه، ۱/۴فنجان آب، ۱قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید، محلولی که به‌دست می‌آید یک دهانشویه‌ی قوی‌تر برای بهبود آفت دهان خواهد بود. دقت کنید که تا یک‌ ساعت بعد از استفاده از این محلول برای آنکه جواب بهتری بگیرید و همچنین مشکلی هم نداشته باشید، چیزی نخورید و ننوشید.

یکی از بهترین گیاهانی که می‌توانید برای تسکین درد آفت دهان از آن استفاده کنید، چای سیاه است. پس اگر دچار آفت دهان شدید، چای کیسه‌ای را مستقیم روی آفت دهان قرار دهید تا دردتان آرام شود. می‌توانید چای سرد‌شده را نیز به‌عنوان دهانشویه غرغره کنید. «تانن» موجود در چای تأثیر مثبتی برای التیام آفت دهان دارد.

با توجه به مواردی که درباره‌ی علل بروز آفت دهان پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ اگر جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید زیاد دچار آفت دهان می‌شوید و دلیلش این است که بدن شما نمی‌تواند گلوتن را تحمل کند، بهتر از پزشک‌تان بخواهید برای شما تست بیماری سلیاک تجویز کند تا منشأ واقعی مشکل شما مشخص شود. اگر واقعا با گلوتن مشکل داشته باشید مصرف مواد غذایی فاقد گلوتن می‌تواند سیستم دفاعی بدن‌تان در برابر بروز آفت دهان را تقویت کند.

کمبود روی می‌تواند با آفت‌ دهان مرتبط باشد. بنابراین مصرف مکمل روی می‌تواند مشکل را حل کند. اما باید یادتان باشد؛ مصرف طولانی‌مدت قرص زینک باید حتما تحت نظر پزشک باشد.

آزمایشات اولیه‌ی انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد: مصرف روزانه‌ی مکمل‌های حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم روی، تعداد دفعات آفت‌زدن را از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد. افراد مورد آزمایش قرار گرفته که دارای کمبود روی بودند، با انجام این تست پیشرفت قابل توجهی در بهبود آفت دهان تجربه کردند. مصرف یک مکمل روی خوب و با کیفیت یک یا دو بار در روز یکی از آسان‌ترین راه‌های کمک به بهبود آفت دهان محسوب می‌شود.

سعی کنید خمیردندان‌ها و دهانشویه‌های حاوی «سدیم لاریل سولفات» را به‌طور کامل کنار بگذارید. این نوع مواد به ایجاد و تکرار آفت دهان کمک می‌کند. در همین زمینه مطالعه‌ای در کشور نروژ انجام شده که نشان می‌دهد: «سدیم لاریل سولفات» اثراتی برلایه‌های اساسی غشاء داخلی دهان دارد که موجب شیوع مجدد آفت دهان در فرد مبتلا می‌شود.

از آنجا که جوش‌شیرین ماده‌ای قلیایی است، اسیدهایی را که باعث ایجاد درد و سوزش در هنگام آفت دهان می‌شوند، خنثی می‌کند. از طرفی،جوش‌شیرین با از بین‌بردن باکتری‌ها، موجب بهبود سریع‌تر آفت دهان می‌شود.

یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در نصف لیوان آب گرم حل کنید و دهان‌تان را با این محلول بشویید.

از آنجایی‌که ماده‌ی ژله‌ای درون برگ‌های آلوورا، به تسکین درد و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، به‌عنوان گیاه کمک‌های اولیه شناخته می‌شود. با یک گوش‌پاک‌کن آفت دهان و محیط اطراف آن را خشک کنید، سپس برگ آلوورا را برش داده و ژل آلوورا را مستقیما روی آفت دهان بگذارید و هر چندبار که لازم است این کار را تکرار کنید.

مقدار کمی از این مایع شیری رنگ، ملین و آنتی‌اسید را بردارید و دهان‌تان را با آن بشویید، آن وقت می‌بیند که چگونه خواص آنتی‌اکسیدانی منگنز، اسیدهایی را که دلیل سوزش آفت دهان هستند، خنثی می‌کند. حتی می‌توانید این ماده را مستقیم توسط یک گوش‌پاک‌کن ۳تا ۴ بار در روز روی آفت دهان بمالید. ترکیب دیگری که حتی می‌تواند تأثیر بیشتری هم داشته باشد، مخلوط یک قاشق چای‌خوری شیرمنیزیم و ماده‌ی ضدآلرژی «دیفن هیدرامین» است.

مریم‌گلی گیاهی است که ویروس و باکتری‌ها را می‌کشد و التهاب را کم می‌کند. دو قاشق چای‌خوری مریم‌گلیِ خشک را در یک فنجان آب‌جوش خیس کنید و بگذارید سرد شود. از این محلول می‌توانید به‌عنوان دهانشویه ۲تا ۳ بار در روز استفاده کنید. حواس‌تان باشد حتما محلول به خوبی آفت دهان را شستشو دهد.

استفاده از قرص‌ها‌یی جویدنی مثل «پپتو‌بیسمول» (بیسموت ساب سیترات Pepto-Bismol)، «تامس» (Tums) و «رولایدز» (Rolaids) چه زمانی که جویده شود و چه زمانی که روی آفت قرار می‌گیرد، تازمانی‌که کاملا حل شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد. درد و سوزش آفت دهان ناشی از اسیدها و آنزیم‌های گوارشی است که روی بافت دهان تأثیر می‌گذارد، پس استفاده از این قرص‌ها‌ی آنتی اسیدی مؤثر است، البته باید توجه داشته باشید که میزان مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک باشد.

این محلول ساده و در‌دسترس که بسیار پرکاربرد است، برای بهبود آفت دهان هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد. ۳۰ ثانیه شستشوی دهان با محلول آب نمک با بالابردن غلظت کلرید سدیم و جمع‌کردن آب غشاء اطراف آفت دهان به بهبود آبسه‌ها و زخم‌های بازی مثل آفت دهان کمک می‌کند.

یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع داخل آن را روی آفت دهان بگذارید. روغن حاوی ویتامین E مثل یک پوشش روی زخم را می‌پوشاند و مانع از عفونت آن می‌شود و این به روند بهبود و درمان سریع‌تر آفت دهانی کمک می‌کند.

درمان زخم دهان زبان

دانشمندان معتقدند که به‌عنوان مثال «لسیین» که یک اسید‌آمینه است، برای درمان آفت دهان مورد نیاز است. یعنی اگر روزانه ۳ بار و هر بار ۵۰۰ میلی‌گرم «لسیین» مصرف کنید، دردتان بهبود می‌یابد و صد البته مصرف این ماده باید با تجویز پزشک باشد. ازسویی دیگر، ویتامین C هم یکی از آن مکمل‌هایی است که ممکن است در ترمیم غشاء مخاطی دهان مؤثر باشد. چون مصرف مواد خوراکی و مخصوصا میوه‌های حاوی این ویتامین، در بسیاری افراد آفت دهان را بهبود می‌دهد، بهتر است از مکمل این ویتامین استفاده کرد. پس با مشاوره‌ی پزشک، ۳بار در روز ۱۰۰۰میلی‌گرم مکمل ویتامین C مصرف کنید.

یادتان باشد درصورتی‌که آفت دهان شما با علائم بالینی مثل تب، اسهال، سردرد یا بثورات پوستی همراه بود یا حس کردید زخم‌های ناشی از آفت غیرمعمولی و بزرگ هستند و بیشتر از دو هفته طول کشیده و به‌طور کامل خوب نشده است یا زیاد دچار آفت دهان می‌شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تکرار دفعات آفت دهان به‌خصوص اگر قبل از به‌وجودآمدن آن دچار مشکل یا التهاب در دهان شوید، ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که ممکن است خطرناک باشد. می‌توانید از دندانپزشک‌تان هم کمک بگیرید تا شاید اگر دندانی در دهان‌تان شکسته یا تیز است و دهان‌تان را زخم می‌کند آن‌ را معالجه کند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشنامه و فیلمنامه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

با سلام خدمت دوستان عزیز به نظر بنده بهترین درمان افت دهان کشیدن عنبر نسار ( اولاغ ماده ) است چون خودم تجربه کردم بعد از چند سال سرو کله زدن با این بیماری خودم کشف کردم و درمان شدم و یک روزه هم جواب گرفتم عنبر نسار را به سیگار پرکنید و یکی دو بار بکشید تمام آفت های دهان شما برطرف می شود. انشا ا..

سلام
من بیشتر از ۳ هفته س زیر زبونم آفت زده
تقریبا نصف موارد بالا رو امتحان کردم اما بی فایده بوده
چیکار کنم؟
توروخدا راهنمایی کنید

سلام
سپاس از همراهی شما
معمولا باید از این راه کارها جواب مناسب رو بگیرید اما نکته مهم اینه که باید از خوردن مواد تحریک کننده مثل فلفل یا ادویه
هم اجتناب کنید از طرفی چون آفت دهان با ضعف سیستم ایمنی بدن ارتباط داره بهتره خودتون رو تقویت کنین تا مقاومت بدنتون بالا بره. در نهایت بهتره به پزشک مراجعه کنید چون درمان مناسب با تشخیص درست سریع تر جواب میده

به عنوان کسی که عمری با آفت دهان درگیر بودم باید بگم یکی از رایج ترین دلایل آفت که در این مقاله هم اشاره ای بهش نشده مشکلات گوارشی هست. خوردن غذاهای خشک، چرب، دیر هضم و پرخوری از عوامل به وجود آمدن آفت هست و با رفع این مشکلات، آفت هم ظرف مدت ۴۸ ساعت برطرف می شود.

آفت در واقع نوعی نشانه و زنگ خطر هست. یکی دیگر از نشانه های یبوست و مشکلات گوارشی، لایه سفید رنگ روی سطح زبان هست.

سلام
ممنونم از حسن توجه و انتقال تجربه تون. در مقاله به مشکلات روده اشاره شده که معمولا مرتبط با نوع تغذیه است و روده قسمتی از سیستم گوارشی است. از طرفی با توجه به درمان هایی مثل استفاده از آنتی اسیدها یا انواع ویتامین و شیر منیزیم مشخص است که آفت با مشکلات گوارشی مرتبط است.

خواص خوراکی ها

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

۱۳ آنتی بیوتیک طبیعی که بدن شما را در مقابل باکتری‌ها مقاوم می‌سازد

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

۵ نوع چای لاغری برای چربی سوزی و لاغری شکم

آخرین مطالب

ارز رمزپایه یا ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مدیریت مالی چیست و چه جایگاهی در کسب‌وکارها دارد؟

رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT و ۴ مهارتی که در آن یاد می‌گیرید

طراحی بنر حرفه‌ای با کادرنو؛ بنر تبلیغاتی خود را آنلاین سفارش دهید

ایمپلنت دندان چیست؛ فواید و مراحل ایمپلنت دندان

ترین های جهان


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

گاز گرفتن تصادفی زبان و بریدگی یک مشکلاتی است که در بعضی مواقع رخ میدهد و طبیعی میباشد . جلوگیری از خونریزی و درمان زخم روی زبان با درمان زخم های دیگر مقداری متفاوت است که در این مقاله به شرح کامل آن میپردازیم .

دستان خود را بشورید . قبل از دست زدن به داخل دهان خود حتما دست خود را بشورید زیرا اینکار از ورود میکروب به دهان با زخم باز و آلوده شدن جلوگیری میکند .

ویروس های مقاوم حتی باعث آلوده شدن زخم در حال خونریزی نیز میشوند .

درمان زخم دهان زبان

روی ضخم فشار بیاورید . زبان سریعا بعد از گاز گرفتن خونریزی میکند که به دلیل داشتن رگ های خونی زیاد داخل آن میباشد . مقداری فشار روی قسمت آسیب دیده بیاورید تا خونریزی را کاهش دهد و خون لخته شود . سعی کنید سریعا اینکار را بعد از گاز گرفتن زبان انجام دهید .

اگر نوک زبان آسیب دیده است زبان را به مدت ۵ ثانیه یا بیشتر به سقف دهان چسبانده و مقداری فشار بی آورید .

اگر آسیب دیدگی در دسترس است قطعه ای یخ داخل پارچه بگذارید و روی آن قرار دهید .

زخم را بررسی کنید . با یک آینه زخم را چک کنید اگر زخم سطحی بود میتوانید آن را در خانه درمان کنید اما اگر زخم عمقی بود یا خونریزی شدید داشت نیازمند مراجعه به پزشک هستید .

علت های دیگر زخم زبان را چک کنید . علت اصلی زخم شدن زبان گاز گرفتن اتفاقی آن میباشد اما ممکن است به دلیل مشکلات دندانی نیز باشد . دندان های خود را چک کنید و در صورت شل بودن یا خونریزی لثه به همراه داشتن درد در هنگام بالا و پایین کردن فک به دندان پزشک خود مراجعه کنید .

از کمپرس سرد استفاده کنید . زبان بعد از زخم شدن متورم خواهد شد که باعث میشود به راحتی دوباره گاز گرفته شود . مقداری یخ داخل پارچه بگذارید و به مدت ۱ دقیقه روی زخم بگذارید . در چند روز آینده نیز میتوانید روزی یکبار اینکار را انجام دهید .

اگه کودک دچار این مشکل شده است استفاده از مقداری لواشک یخ زده مناسب تر میباشد .

اگر درد دارید از ایبوپروفن استفاده کنید . داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن باعث کاهش درد و تورم زبان میشوند .

دهان خود را با دهانشویه بشورید . اگر دهانشویه دارید دهان خود را با آن بشورید تا از ایجاد عفونت پیشگیری شود . استفاده از دهان شویه مخصوصا اگر در هنگام غذا خوردن دهان خود را گاز گرفتید مهم میباشد . اگر بعد از شستشو باز هم خون می آمد یکبار دیگر با دهان شویه دهان را بشورید .

دهان را با آب نمک شستشو دهید . ۱ قاشق غذاخوری ( ۵ گرم ) نمک را در ۱ استکان ( ۲۵۰ میلی لیتر) آب گرم حل کنید . به مدت ۱۵ الی ۲۰ ثانیه داخل دهان بچرخانید . تا خوب شدن زخم روزی ۳ بار میتوانید از این روش استفاده کنید . اگر سریعا بعد از غذا انجام شود تاثیر بیشتری دارد .

نمک به از بین بردن باکتری های داخل دهان کمک میکند که باعث جلوگیری از عفونت و بهبودی سریعتر خواهد شد .

از آب اکسیژنه کمک بگیرید . مقدار مساوی از آب و آب اکسیژنه ( ۳%) را با یکدیگر مخلوط کنید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ ثانیه داخل دهان بچرخانید . روزانه میتوانید تا ۴ بار اینکار را تکرار نمایید .

آب اکسیژنه یک ضد عفونی کننده قوی میباشد که به کنترل کردن باکتری های روی زخم کمک میکند . همچنین با خواص پاک کنندگی خود به بند آوردن خون کمک میکند .

از شربت منیزیم هیدروکسید و دیفن هیدرامین استفاده کنید . به مقدار مساوی از آنها را مخلوط کرده و روزی ۲ بار به مدت ۱ دقیقه در دهان بچرخانید .

منیزیم هیدروکسید باعث کنترل سطح اسید دهان و کمک به درمان سریعتر میشود . آنتی هیستامین موجود نیز باعث کاهش التهاب میشود . بعضی از افراد از این ترکیب به عنوان معجزه دهان شویه یاد میکنند .

از دهان شویه استفاده کنید . هر نوع دهانشویه ای میتواند مفید باشد . مقدار مناسب از  دهانشویه را داخل دهان به مدت ۱۵ الی ۳۰ ثانیه بچرخانید . اینکار باعث کمک به جلوگیری از عفونت و کاهش زمان بهبودی می شود .

به استفاده از کمپرس سرد ادامه دهید . مقداری یخ داخل پلاستیک قرار داده و روی زبان بگذارید تا درد آن آرام شود . نوشیدن مایعات سرد نیز باعث بهبود خواهد شد . البته آبمیوه های اسیدی ننوشید .

ژل آلوئه ورا استفاده کنید . نهایتا ۳ بار در روز بعد از شستن دهان و قبل از خواب استفاده کنید . آلوئه ورا باعث افزایش جریان خون و بهبود سریعتر میشود همچنین با باکتری های مضر مبارزه میکند . میتوانید ژل آلوئه ورا را روی گاز استریل ریخته و روی زبان قرار دهید .

از ژل دهان استفاده کنید . ژل بی حس کننده و ضد عفونی کننده دهان در داروخانه ها موجود میباشد . مقداری از آن را روی پنبه زده و روی زخم بزنید . ۲ تا ۴ بار در روز میتوانید از آن استفاده کنید .

جوش شیرین برای شما مفید است . یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در آب حل کنید . یک تکه پنبه را به مخلوط آغشته کنید و روی محل زخم برنید تا اسید و باکتری کاهش یابد . همچنین در کاهش تورم و درد نیز موثر است .

عسل مصرف کنید . مقداری عسل روی محل زخم گذاشته و آرام آرام بگذارید تا آب شود . عسل روی زبان را میپوشاند و باعث جلوگیری از تجمع باکتری های مضر میشود .

درمان زخم دهان زبان

مصرف زردچوبه نیز بر روی زبان مفید میباشد . زردچوبه یک آنتی باکتریال میباشد .

از شربت منیزیم هیدروکسید استفاده کنید . یک گوله پنبه را به شربت آغشته کرده و روی محل زخم بگذارید . روزانه ۳ تا ۴ بار اینکار را انجام دهید . برای تاثیر بیشتر بعد از شستشو دهان اینکار را انجام دهید .

مشکلات دندانی خود را درمان کنید . باید سالی ۲ بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کرد . بسیاری از مشکلات دندان باعث زخم شدن زبان به صورت متوالی می شود . بعضی از مشکلاتی که زخم زبان را ایجاد میکنند عبارتند از :

یک راستا نبودن دندان ها

تیز شدن دندان

زیاد بودن جرم ها و تیز شدن قسمتی از دندان

مشکلات دندان مصنوعی

ارتودنسی نامناسب

اگر صرع دارید از لوازم اصلی ( جهت گذاشتن بین دندان ها ) استفاده کنید و از گذاشتن هر جسمی بین دندان ها در هنگام حملات صرع خودداری کنید .

مهر ۳, ۱۳۹۷ در ۷:۰۰ ب.ظ

خیلی عالی بود مرسی دمتون گرم هربار میخواستم بقیه مطلب رو نخونم و باعجله همیشگیم رد شم نشد باز برمیگشتم و این اولین بار و اولین متن بود که ترمز مو کشید???

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

یبوست یک بیماری شایع است که با تغییر رژیم غذایی ، سبک زندگی و ورزش قابل‌درمان است . البته …

آب تصفیه نشده حاوی باکتری ، میکروب ، انگل ، جلبک ، ویروس و …

زگیل !! حتی اسم آن نیز احساس بدی به انسان می‌دهد زگیل‌ها می‌توانند دلهره‌آور …

گرفتن نسخه پشتیبان از ایمیل گوگل یا همان جی میل را فراموش نکنید . …

جوش‌های سرسفید نوع خفیف آکنه هستند که ظاهری کوچک با سری سفید دارند . …

بیشتر افراد ترشی گل کلم را اشتباه درست میکنند و بدون در نظر گرفتن …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند:
ehow و
wikihow میباشد ،
بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

در مورد عفونت کامپیلوباکتر چه می دانید؟ آیا این بیماری عفونی همان مسمومیت غذایی است؟ این بیماری توسط ویروس ها ایجاد می شود یا توسط باکتری ها؟ نحوه درمان این نوع عفونت چگونه است و آیا با روش های خانگی هم قابل درمان است؟ در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام، می خواهیم به بررسی عفونت کامپیلوباکتر بپردازیم. با ما همراه باشید تا اقدامات پیشگیری از آن را فرا بگیرید. حقایق کلیدی در مورد عفونت کامپیلوباکتر کامپیلوباکتر یکی از 4 علت اصلی بیماری های …

لوسیدوم گانودرما (Ganoderma lucidum) که به عنوان قارچ ری شی شناخته می شود قارچی تلخ است که هزاران سال است در طب سنتی چینی برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. کلاه و ساقه گانودرما حاوی ماده ای به نام بتا-گلوکان است که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. آیا با خواص دارویی و مزایای سلامتی این قارچ آشنایی دارید؟ در این مقاله از بخش داروهای گیاهی و طب سنتی دکتر سلام می خواهیم در مورد و مزایای این قارچ …

پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس، یک بیماری رایج و شایع پوستی است که بر نوجوانان و بزرگسالان تاثیر می گذارد. پوست مرغی شدن بدن سبب بروز برآمدگی های کوچک، سفت و قهوه ای مایل به قرمز یا قرمز در اطراف فولیکول های مو بر روی سینه ها، ران ها، باسن و گونه ها می شود. پوست مرغی شدن بدن ظاهری مانند گوشت خوک یا پوست مرغ ایجاد می کند. این بیماری ممکن است در بیماران مبتلا به پوست خشک و درماتیت آتوپیک ظاهر …

در مورد رژیم کراس فیت چه می دانید؟ تمرینات انجام شده در باشگاه های ورزشی کراس فیت شدید و سریع است. این تمرینات به شکل روزانه تغییر می کنند و شامل مواردی مثل ژیمناستیک، وزنه برداری و تمریناتی برای قلب و عروق (مثلا دویدن و غواصی) می شوند. برای بهترین عملکرد، نیاز است تا انرژی کافی را داشته باشید. در واقع تغذیه به عنوان پایه و مبنای تمرینات کراس فیت می باشد و برای بهبود عملکرد بسیار مفید است. در ادامه این مقاله از بخش …

بازی درمانی یک نوع مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای ارزیابی، جلوگیری یا درمان چالش های روانی و اجتماعی استفاده می کند. گرچه بازی درمانی می تواند برای بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار گیرد، اما بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد که این درمان، فقط سرگرم شدن با اسباب بازی ها است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که بازی تراپی در درمان بسیاری از مشکلات سلامت روان و اختلالات رفتاری موثر است. با این …

درمان زخم دهان زبان

در مورد فلفل سفید چه می دانید؟ آیا در مورد خواص و مزایای آن برای سلامتی چیزی شنیده اید؟ فلفل سیاه تقریبا در تمام آشپزخانه های سراسر دنیا …

به غدد گردنی توده گردن نیز می گویند، این توده ها می توانند بزرگ و قابل مشاهده یا بسیار کوچک باشند. بیشتر توده های گردن خطرناک نیستند. بسیاری …

در مورد امیر تتلو چقدر می دانید؟ چرا این فرد انقدر حاشیه دارد و هر چند وقت یکبار رفتارهایی از او سر می زند که نه تنها روانشناسان …

در مورد عفونت کامپیلوباکتر چه می دانید؟ آیا این بیماری عفونی همان مسمومیت غذایی است؟ این بیماری توسط ویروس ها ایجاد می شود یا توسط باکتری ها؟ نحوه …

این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که نیازهای روزمره خود را از طریق اینترنت پیگیری و برطرف نکند. با توجه به حساسیت بحث درمان این حوزه در …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

در مورد عفونت کامپیلوباکتر چه می دانید؟ آیا این بیماری عفونی همان مسمومیت غذایی است؟ این بیماری توسط ویروس ها ایجاد می شود یا توسط باکتری ها؟ نحوه درمان این نوع عفونت چگونه است و آیا با روش های خانگی هم قابل درمان است؟ در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام، می خواهیم به بررسی عفونت کامپیلوباکتر بپردازیم. با ما همراه باشید تا اقدامات پیشگیری از آن را فرا بگیرید. حقایق کلیدی در مورد عفونت کامپیلوباکتر کامپیلوباکتر یکی از 4 علت اصلی بیماری های …

لوسیدوم گانودرما (Ganoderma lucidum) که به عنوان قارچ ری شی شناخته می شود قارچی تلخ است که هزاران سال است در طب سنتی چینی برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. کلاه و ساقه گانودرما حاوی ماده ای به نام بتا-گلوکان است که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. آیا با خواص دارویی و مزایای سلامتی این قارچ آشنایی دارید؟ در این مقاله از بخش داروهای گیاهی و طب سنتی دکتر سلام می خواهیم در مورد و مزایای این قارچ …

پوست مرغی شدن بدن یا کراتوزیس پیلاریس، یک بیماری رایج و شایع پوستی است که بر نوجوانان و بزرگسالان تاثیر می گذارد. پوست مرغی شدن بدن سبب بروز برآمدگی های کوچک، سفت و قهوه ای مایل به قرمز یا قرمز در اطراف فولیکول های مو بر روی سینه ها، ران ها، باسن و گونه ها می شود. پوست مرغی شدن بدن ظاهری مانند گوشت خوک یا پوست مرغ ایجاد می کند. این بیماری ممکن است در بیماران مبتلا به پوست خشک و درماتیت آتوپیک ظاهر …

در مورد رژیم کراس فیت چه می دانید؟ تمرینات انجام شده در باشگاه های ورزشی کراس فیت شدید و سریع است. این تمرینات به شکل روزانه تغییر می کنند و شامل مواردی مثل ژیمناستیک، وزنه برداری و تمریناتی برای قلب و عروق (مثلا دویدن و غواصی) می شوند. برای بهترین عملکرد، نیاز است تا انرژی کافی را داشته باشید. در واقع تغذیه به عنوان پایه و مبنای تمرینات کراس فیت می باشد و برای بهبود عملکرد بسیار مفید است. در ادامه این مقاله از بخش …

بازی درمانی یک نوع مشاوره یا روان درمانی است که از بازی برای ارزیابی، جلوگیری یا درمان چالش های روانی و اجتماعی استفاده می کند. گرچه بازی درمانی می تواند برای بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار گیرد، اما بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد که این درمان، فقط سرگرم شدن با اسباب بازی ها است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که بازی تراپی در درمان بسیاری از مشکلات سلامت روان و اختلالات رفتاری موثر است. با این …

درمان زخم دهان زبان

در مورد فلفل سفید چه می دانید؟ آیا در مورد خواص و مزایای آن برای سلامتی چیزی شنیده اید؟ فلفل سیاه تقریبا در تمام آشپزخانه های سراسر دنیا …

به غدد گردنی توده گردن نیز می گویند، این توده ها می توانند بزرگ و قابل مشاهده یا بسیار کوچک باشند. بیشتر توده های گردن خطرناک نیستند. بسیاری …

در مورد امیر تتلو چقدر می دانید؟ چرا این فرد انقدر حاشیه دارد و هر چند وقت یکبار رفتارهایی از او سر می زند که نه تنها روانشناسان …

در مورد عفونت کامپیلوباکتر چه می دانید؟ آیا این بیماری عفونی همان مسمومیت غذایی است؟ این بیماری توسط ویروس ها ایجاد می شود یا توسط باکتری ها؟ نحوه …

این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که نیازهای روزمره خود را از طریق اینترنت پیگیری و برطرف نکند. با توجه به حساسیت بحث درمان این حوزه در …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

درمان زخم دهان زبان

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

آکاایران : دهان و زبان جزء مهمترین اعضای بدن می باشد و همه ی ما به اهمیت فراوان این دو عضو از بدن واقف هستیم ، به علت اینکه صحبت کردن ، غذا خوردن و آشامیدن از کارهای روزانه هر شخص می باشد زیبایی و سلامت این اعضا بسیار مهم است به طوری که اگر شما حتی دندانتان کمی کج باشد زیبایی صورت به هم می ریزد ، در این مقاله از سایت سلامت آکاایران می خواهیم به طور مفصل درباره بیماری های دهان و زخم های زبان و اهمیت فراوان آنان با شما صحبت کنیم .

بیماری های استوماتوگناتیک یا بیماری های دهان، بیماری هایی است که مربوط به دهان و فک است. دهان، از ارگان های مهم با عملکردهای متفاوت است. همچنین با سرعت زیادی گرفتار بیماری های دهانی می شود.

انجمن دندانپزشکان آمریکا، این رشته را با نام «آسیب شناسی دهان و فک و صورت» می شناسند و در توصیف می گویند:«ترکیب دندانپزشکی و آسیب شناسی است که در ارتباط با طبیعت، شناسایی و مدیریت بیماری هایی که روی دهان و فک و صورت تأثیر می گذارند، است. علمی که در جستجوی علت ها، پروسه و تأثیر آن بیماری هاست.»

سازمان بهداشت جهانی از واژهٔ «بیماری های مربوط به غدد بزاقی، فک و پوسیدگی دندان» استفاده می کند.

آبسه دندان:

آبسه دندان چرک هایی است که در ریشه دندان جمع شده و باعث عفونی شدن آن می شود و ممکن است در صورت درمان نشدن به موقع می تواند به تدریج به فضاهای عمقی مانند فضاهای اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز راه پیدا کند و موجب انسداد راه های تنفسی، درگیری مغز و مننژیت (التهاب پرده مغز) و درگیری خون و حتی مرگ شوند.

درد شدید دندان در هنگام آبسه را می توان چنین توضیح داد: ورود میکروب ها به مغز دندان (پالپ دندان) باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان در یک محفظه بسته واقع شده، باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع می شود.

آفت دهان ، زخم زبان :

به نقل از آکاایران : آفْت یک بیماری شایع در دهان است که ضایعات دردناک نکروتیک در مخاط دهان، زبان و لثه به بار می آورد. علت آن ناشناخته است ولی ممکن است خودایمنی باشد. دوره آن حدود یک هفته است و اغلب پس از آن بدون درمان هم بهبود می یابد. درمان آن اغلب علامتی است و برای رفع آن بیشتر از دهانشویه یا قطره استفاده می شود.

اتیولوژی آفت عود کننده دهانی، دقیقاً مشخص نیست اما مواردی به عنوان علل زمینه ساز برای آن معرفی شده اند؛ مانند زمینه ارثی، استرس، اختلالات ایمونولوژیک، عوامل هورمونی، کمبودهای تغذیه ای و نقایص خونی، سیگار و حساسیتهای غذایی.

معمولا سرطان های دهان در ابتدا به صورت زخم ظاهر می شوند. : 

علت های شایع ایجاد زخم ها در دهان چیست؟

شایع ترین علت زخم های دهانی، صدمه های فیزیکی است. گاز گرفتن گونه یا زبان و لب در هنگام غذا خوردن، تیزی یک دندان، ضربه ناشی از مسواک زدن محکم و یا دندان های مصنوعی که در دهان لق می خورند، می توانند بافت دهان را زخم کنند. این “زخم ها به زخم های ناشی از ضربه” معروف اند. عوامل دیگری نیز ممکن است در دهان زخم ایجاد کنند مثلا سوختگی ناشی از غذای داغ، زخم های ناشی از برفک های دهانی، تبخال های دهانی (داخل دهان)، عکس العمل به بعضی داروها مثل داروهای شیمی درمانی، سیفیلیس، ایدز ، دیابت و سرطان. اما اگر در دهان خود زخم های زیادی دارید که مرتبا خوب می شوند و دوباره عود می کنند، به “آفت” فکر کنید.

علت های شایع ایجاد زخم ها در دهان چیست؟
شایع ترین علت زخم های دهانی، صدمه های فیزیکی است. به سادگی، گاز گرفتن گونه یا زبان و لب هنگام غذا خوردن، تیزی یک دندان، ضربه ناشی از مسواک زدن محکم یا دندان های مصنوعی که در دهان لق می خورند، می توانند بافت دهان را زخم کنند. این زخم ها به زخم های ناشی از ضربه معروفند. عوامل دیگری نیز ممکن است در دهان زخم ایجاد کنند مثلاً سوختگی ناشی از غذای داغ، زخم های ناشی از برفک های دهانی، تبخال های دهانی (داخل دهان)، عکس العمل به بعضی داروها مثل داروهای شیمی درمانی، سیفیلیس، ایدز، دیابت یا سرطان اما اگر در دهان خود زخم های زیادی دارید که مرتباً خوب می شوند و دوباره عود می کنند، به «آفت» فکر کنید.

بسیاری از گیاهان در درمان زخم های دهان کمک کننده می باشند. آن ها عبارتند از:

زبان آماس :

زبان آماس (التهاب زبان) یا گلوسیت عبارت است از التهاب حاد یا مزمن زبان در اثر دلایل گوناگون که گاهی مسری است. این بیماری سرطانی نمی باشد.
زبان متورم با رنگ قرمز روشن، زخم متورم با رنگ قرمز روشن، مویی شکل شدن زبان، گاهی همراه با سطحی سیاه و قرمز شدن نوک و گوشه های زبان از نشانه های این بیماری است.

دلایل

درمان زخم دهان زبان

کمبود ویتامین های ب در اثر پلاگر، کم خونی کمبود ویتامین ب۱۲ یا کم خونی کمبود آهن واکنش های مضر نسبت به داروها

بیماری دهان

بوی دهان:

بوی دهان می تواند به نوع غذا، عدم مسواک زدن، خشکی دهان، سیگار، سینوزیت، بیماری های گوارش فوقانی و یا غیره مربوط باشد. بوی بد در دهان به صورت طولانی می تواند هم چنین ناشی از بیماری لثه باشد. استفاده از نخ دندان و مسواک به صورت دو با سه بار در روز اجباری است و می تواند بیماری لثه و بوی دهان شما را کنترل نماید. در صورت ابتلا به این بیماری حتماً به دندانپزشک خود مراجعه نمائید.

بیماری دهان

درد فک یا مشکلات مفصلی:

خیلی از عوامل می توانند سبب این بیماری گردند، بنابراین تشخیص این موارد با دندانپزشک است. علل آن می تواند ناشی از سینوزیت، درد دندان ،التهاب مفصل، ضربه و صدمه، دندان قروچه، التهاب لثه،روکش نامناسب و ….. باشد.دندانپزشک شما با معاینات و بررسی دقیق و استفاده از X ray، علت بیماری شما را معلوم می نماید.

بیماریهای شایع دهان

پرزهای سیاه بر روی زبان:
این وضعیت بدون درد زمانی اتفاق می افتد که برجستگی های کوچک بر روی زبان ایجاد می شود که در نتیجه رشد باکتری ها بر روی زبان است که باعث می شود پرزهای روی زبان سیاه رنگ شود .

در اثر مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ممکن است این وضعیت ایجاد شود .برای درمان می توانید روی زبان را مسواک بزنید .در بخی مواقع هم ممکن است به دارو نیاز باشد.

بیماریهای شایع دهان

پوسیدگی

پوسیدگی های دندانی بطور مستقیم با شیوه زندگی، عادتهای غذایی، میزان مراقبتهای بهداشتی از دهان و دندان، وجود فلوراید در آب و خمیر دندان و … بستگی دارد. توارث نیز نقش مهمی را در مستعد بودن دندان به پوسیدگی ایفا می کند.

انواع پوسیدگی:

بیماریهای شایع دهان

لوکوپلاکی:
لوکوپلاکی یک ضایعهٔ سفید رنگ است که مخاط دهان را درگیر می کند و با کشش از بین نمی رود و معمولاً در کناره های زبان بصورت خطوط سفید دیده می شود.

اگر این تکه ها برای مدت طولانی وجود داشت و یا تغییرات دیگری را در دهان خود احساس کردید برای معاینه شدن می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

ژنژیویت یا التهاب لثه:

ژنژیویت یا التهاب لثه به حالتی گفته می شود کهپلاک های دندانی در خط لثه تجمع پیدا می کند و باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می شود که گاهی خونریزی هم پیدا می کند.

اگر این پلاک ها را هر روز با مسواک یا نخ دندان پاک نکنید به مرور سفت تر شده و ماده ای غیرقابل برداشت به نام جرم (رسوب دندانی) ایجاد می کند. در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری مزمن خواهد شد.

با تحریک مزمن باکتریایی، نسج لثه به تدریج از دندان ها جدا می شود و حفره هایی ایجاد می شود که در آنجا چرک تجمع پیدا می کند. با گسترش پلاک و جرم و تداوم تحریک بافت لثه، فرایند کنده شدن لثه ها از دندان هایتان بیش از پیش ادامه پیدا می کند. به این حالت پریودونتیت یا پیوره می گویند.

بیماری دهان

فلوئوروزیس دندانی:

فلوئوروزیس دندانی تغییر رنگ شدید دندان در اثر فلوئور اضافی موجود در آبآشامیدنی هنگام تشکیل دندان است.

فلوراید عنصری مفید برای ساختار دندانی است وهمان طور که می دانید در برخی مناطق که کمبود آن در آب آشامیدنی وجود دارد افزودن آن به آب باعث تقویت دندان ها در مقابل پوسیدگی می گرددولی در برخی مناطق فلوراید موجود در آب بیش از اندازه است وبه همین خاطر دندان ها دچار فلوئوروزیس می گردند.فلوراید اضافی موجود درآب آشامیدنی هنگام تشکیل مینای دندان در کودکان بر روی سلول های مینا ساز تأثیر گذارده و مرحله معدنی شدن مینا را دچار اختلال می کند به گونه ای که بافت زیر سطحی مینا دچار تخلخل می شود

بیماری دهان

پیوره :

پیوره  یا پیرادندان آماس یا بیماری بافت های اطراف دندان، این بیماری عفونتی است در ناحیه لثه ها و سایر نسوج نگه دارنده دندان. از پای دندان ها خونابه می آید و دهان بد بو و عفونی می شود. شیوع پیوره که نوع جدی تری از بیماری لثه است با افزایش سن بیشتر می شود. نزدیک به ۵۰ درصد بالغین بالای ۴۵ سال به نوعی به این بیماری مبتلا هستند.

در تعریف علمی، پیوره التهاب بافت های پیرادندانی است که منجر به ویرانش رباط های پیرادندانی  و استخوان آرکی در ناحیه مبتلا، می شود.

بیماری دهان

جرم دندان:

جرم دندان که گاه منشاء آهکی دارد، در واقع پلاکی است که سخت شده است. اگر جرم در خط لثه ایجاد شود می تواند آن را دچار بیماری کند.جرم دندان زمینه را برای ایجاد پلاکهای دندانی تسهیل می کند. علاوه بر اینکه جرم دندان بر زیبای ظاهری شخص لطمه می زند، به علت ساختار متخلخلش مستعد جذب مواد رنگی از سیگار، قهوه، چای و … است. برخلاف پلاک که بی رنگ است، جرم دندان، کاملا قابل تشخیص است. علامت مشخصه آن وجود لکهای زرد یا قهوه ای بر روی دندان و لثه می باشد.

زخم های زبان

بیماری لثه:

بیماری لثه با ورم و آماس لثه شروع می شود که بیماری در این مرحله به راحتی قابل درمان است. علائم ورم و التهاب، حساسیت و خونریزی هنگام مسواک زدن می باشد. ممکن است مراحل پیشرفته بیماری لثه به از دست دادن دندانها بیانجامد. سلامتی لثه ها بر سلامتی عمومی بدن تاثیرگذار است. مطالعات و بررسیهای اخیر وجود رابطه میان بیماری لثه و بیماریهای دیگر مانند: دیابت قندی، بیماری قلبی و زایمان زودرس را نمایان ساخته اند.

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

عفونت لوزه و دونه های سفید در بارداری , رابطه مشکلات تنفسی با بیماریهای دهان , ارتباط بوی دهان با بیماری های خطرناک , علت احساس سوزش در زیر دندان مصنوعی , برخی نشانه های مشکلات دهان و دندان , علت باد کردن شدید پوست پس از خراش , علائم بیماری تبخال ورم لوزه سفیدک , خونریزی دندان و لثه شخص روزه دار , چکارکنیم زخم نوک انگشت خوب شود , آفت دهان کودکان باعث تب میشود , تحقیق درمورد برجستگی های زبان , درمان زخم زبان در انفولانزا , جوش سر زبان بدلیل دندان درد , عفونت در کناره های سقف دهان , انواع بیماریهای دهان ودندان , لک های سفید در انتهای زبان , دانه های بزرگ انتهای زبان , تحقیق درباره آفت های زبان , حالات طبیعی زبان و مشکلات , تحقیق درمورد آفت های زبان , زخم شدن دهان با نخ دندان , ایا افت دهان چرک می کند؟ , قرمزی و ترک برداشتن زبان , مکیدن زبان در بزرگسالان , زیر زبان یک حالت اب دار , آف داخل دهان نشانه چیست , دمنوش مناسب التهاب دهان , علت پوسته شدن داخل دهان , درمان عفونت دیواره دهان , چرا روی زبان دونه میزند , درمان زخم زبان و دهان , علت خون آمدن روی زبان , زخم پرده بین لثه و لب , بیماری های دهان دندان , خشک کننده زخمهای مزمن , رگ های سفید روی زبان , علت زخم شدن سقف دهان , جوش های دهانی کودکان , لکه قرمز دهان با درد , درمان عفونت های دهان , بیماریهای دهان و لثه , بیماری دهان و دندان , دلایل زخمی شدن زبان , آبسه دهان ترشی انار , زخم شدن زبان اناناس , پوسته شدن داخل دهان , زخم‌های دهانی بازده , متورم شدن اطراف زخم , درمان زخم لب و دهان , دهانشویه و ترک زبان , درمان زخم سقف دهان , بریدگی های رو زبان , تحقیق افت های زبان , درمان زبان زخم شده , درمان جوش زدن زبان , درمان زخم دور زبان , نحوه درمان زخم لب , چاره زخم سقف دهان , دانه دار شدن زبان , دانه زدن روی زبان , بیماریهای داخل لپ , زاج برای آفت دهان , سیاه شدن زیر زبان , درمان زخم روی لثه , رفع ترک روی زبان , علت زخم شدن دهان , علت جوش نوک زبان , آفت روی لثه ایدز , جوش زدن سقف دهان , زدن آفت ته زبان , آفت سر سبز زبان , درمان افت زیتون , چربی زرد ته حلق , جوش بر روی زبان , بیماری های زبان , سوختگی نوک زبان , خون ریزی زبان؟ , بیماریهای زبان , درمان زخم زبان , سفیدی دور دهان , انواع زخم دهان , بیماریهای دهان , درمان زبان درد , درمان زخم دهان , نصف کردن زبان , درمان زخم لثه , چرک های دهانی , زخم سفید دهان , ضد عفونی زبان , جوش داخل دهان , افات های زبان , پی پی در دهان , برفک دهان قند , بیماری های فک , سفیدی روی زخم , دلیل زخم دهان , درمان آفت گلو , تاول زدن زبان , دونه روی زبون , زبان های بزرگ , زبان عضو بدنچ , آفت های دهانی , جوش روی زبان , زخم زیر زبان , آفت روی زبان , زخم شدن زبان , درد سقف دهان , آفت های زبان , زخم روی زبان , عکس زخم دهان , آفت های دهان , جوش زیر زبان , علت زخم دهان , زخم شدن دهان , جوش نوک زبان , زخمهای دهانی , دانه در دهان , لکه روی زبون , افت روی زبان , زبان در دهان , زخم روی لوزه , افت های زبان , جوشهای زبان , آفت ته زبان , زخم شدن لثه , زخمهای دهان , جوش کف زبان , بیماری زبان , جوش داخل لب , آفتهای زبان , ابسه دهان , جوش زبانی , آبسه زبان , گرمی دهان , رخم دهان , جوش زبان

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

درمان زخم دهان زبان
درمان زخم دهان زبان
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *