درمان ريزش مو با قرص اسپيرونولاکتون

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

 

 

 

 

ما بسیار خوشحال هستیم از این که در زمانیزندگی می کنیم که انواع درمانهای دارویی و جراحی برای ریزش مو وجود دارد و می توانیم به طور کامل ریزش مو را درمان کنیم. داروهای مختلفی برای درمان انواع ریزش مو تجویز می شوند بعضی از آنها به منظور برطرف کردن علت زمینه ای ریزش بوده و به طور غیر مستقیم باعث طبیعی شدن ریزش مو می شوند بنابراین نکته مهم در درمان این بیماری قبل از تجویز دارو تشخیص دقیق علت ریزش مو بوده و با توجه به نوع و علت بیماری برنامه درمان افراد متفاوت می باشد.

 

دوره مقدماتی php

 

 

منطقی ترین کار در درمان این بیماری مشاوره با یک متخصص پوست و مو می باشد. پزشک متخصص با بررسی تاریخچه پزشکی بیمار ، معاینه سر و انجام بعضی از آزمایشهای خونی برای بررسی وضعیت هورمونها وتشخیص بیماریهای داخلی که باعث ریزش غیر طبیعی مو می شوند می تواند علت دقیق ریزش مو را تشخیص دهد. اگر علت ریزش مو بیماریهای داخلی مثل دیابت، تیروئید، تخمدان پلی کیستیک، بیماریهای اتوایمیون ،کم خونی و… باشد کنترل دقیق بیماری می تواند ریزش مو را کنترل کند.رایج ترین علت ریزش مو در مردا ن اندروژنتیک می باشد .

 

درمان تایید شده ریزش موی آندروژنتیک درمان دارویی ریزش موی آندروژنتیک در مردان 2 درصد یا 5 درصد محلول موضعی مینوکسیدیل 1 میلی گرمی قرص فیناستراید قرص دوتاستراید 5/. میلی گرمی درمان دارویی ریزش موی آندروژنی و ژنتیکی در زنان مینوکسیدیل (اسپیرونولاکتون – سیپروترون استات – فلوتامید) آنتی آندروژن درمانهای دارویی در صورتی که در اوایل شروع ریزش موتجویز شوند در اغلب موارد به خوبی می توانند ریزش مورا کنترل کنند و از بین رفتن کامل فولیکولها جلوگیری کنند.

 

در صورتی که فولیکولها در اثر پدیده مینیاتوری شدن کامل از بین رفته باشند این درمانها باعث رشد موهای نازک و کرک مانندی شده و در صورتی که درمان قطع شود موهای درآمده میریزند بنا براین در این حالت بهترین درمان دائمی و طبیعی برای پر کردن مناطق بدون مو جراحی پیوند مو می باشد. درمان جراحی برای مردان و زنان جراحی پیوند مو یک تضمین بالایی داشته و در صورتی که جراح و تیم مربوطه مهارت و تجربه کافی داشته باشند 0 تا 100 درصد موهای کاشته شده رشد خواهند کرد.ودر مقایسه با مینوکسیدیل و فیناستراید بهتر و کامل تر می تواند پوشش خوبی در نواحی بدون مو ایجاد کند و اثر آن همیشگی است

 

 

 

مینوکسیدیل

 

. مینوکسیدیل یک داروی متسع کننده قوی عروق می باشد و در موارد فشار خون شدید به صورت خوراکی تجویز می شود. مینوکسیدیل تنها دارویی است که به صورت موضعی باعث رشد مو می شود و به فرم محلولهای 2 درصد و 5 درصد موجود می باشد.در بیشتر از 30 درصد افرادی که از این محلول استفاده می کنند به خوبی موهای کرکی را به موهای ضخیم تبدیل می کند و در کمتر از 10 درصد میتواند باعث پر شدن کامل یک سر طاس شود. در صورتی که از محلول 5 درصد استفاده شود کمی فواید و اثرات آن افزایش می یابد. معمولا بعد از 6 ماه استفاده اثرات آن نمایان میشود.

 

چه افرادی به این دارو بهتر جواب می دهند؟ مردانی که در اوایل شروع ریزش مو هستند ، مردانی که حداکثر منطقه طاسی آنها کمتر از 10 سانتی مترمربع باشد و کسانی که قبل از مصرف دارو تراکم موهایشان حداقل 20 تا ر مو در هر سانتی متر مربع بوده. مینوکسیدیل در زنان هم اثرات خوبی داشته و در 60 درصد از زنان استفاده کننده باعث توقف ریزش مو و رشد مجدد موها شده. در صورتی که درمان متوقف شود بعد از 3 ماه به مرحله قبل از شروع درمان بر می گردد وموهای درآمده می ریزند. افراد بایستی به این نکته توجه داشته باشند که برای حفظ موهای در آمده روزانه دو بار به طور همیشگی محلول را استفاده کنند.مینوکسیدیل موضعی معمولا عوارضی نداشته و در موارد خیلی نادر حساسیتهای پوستی مشاهده شده که مصرف دارو بایستی قطع شود

 

 

 

فیناستراید

 

فیناستراید یک داروی آزا- استروئیدی ساختگی و با قدرت زیاد است که به صورت آنتاگونیست غیررقابتی به صورت برگشت ناپذیر باعث مهار آنزیم 5 – آلفا ردوکتازنوع 2 می شود. این آنزیم هورمون مردانه تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون تبدیل می کند و در پوست سر به میزان زیادی وجود دارد. نیمه عمر پلاسمایی این دارو 8 ساعت میباشد و اثرات بیولوژیکی آن برای زمانی طولانی تر به جا می ماند. در اوایل سال 10 فیناستراید برای درمان هیپرتروفی پروستات با دوز 5 میلیگرم روزانه تایید شد.

 

به دنبال مصرف این دارو مردان متوجه شدند ریزش موهایشان کاهش یافته و حتی رویش موی جدید هم مشاهده کردند. بعد از تحقیقات زیاد مشخص شد این دارو با دوز 1 میلی گرم در روز هم می تواند اثرات مثبت در ریزش مو داشته باشد. امریکا به عنوان داروی موثر بر ریزش موی مردانه با نام پروپشیا تایید شد FDA این دارو در سال 18 از طرف انجمن پروپشیا اولین قرص تایید شده علمی در ریزش موی مردانه به خصوص در نواحی ورتکس(وسط سر)و قدامی میانی سرمی باشد.. این دارو به فرم قرص های 1 میلیگرمی برای ریزش مو روزانه استفاده می شودومیزان هورمون دی هیدروتستوسترون سر را تا 64 درصد و سرم را تا 68 درصد کاهش می دهد. بعد از 12 ماه مصرف این قرص موهای کامل و ضخیم سر افزایش یافته و موهای نازک کاهش می یابد.

 

 

 

فیناستراید به خوبی می تواند باعث متوقف شدن پدیده مینیاتوری شودو رشد مجدد موها شروع می گردد. رایج ترین عوارض پروپشیا عوارض جنسی: از دست دادن میل جنسی در 2درصد مردان،اشکال در نعوظ در 3/1 درصدو کاهش مقدار مایع منی. وقتی فرد با این عوارض مواجه می شود در صورت قطع مصرف داروعوارض ایجاد شده از بین میروند.علاوه بر اینها در تعدادی از مردان بزرگی وحساسیت زیاد سینه مشاهده شده.در صورت مواجه شدن با درد یا ترشح و یا لمس توده در سینه سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.زنان حامله و حتی مستعد برای حاملگی نبایستی از این دارو استفاده کنند.

 

پروپشیا توسط یک لایه محافظ پوشیده شده و این پوشش از تماس دست با ماده فعال دارو جلوگیری می کند. چه مدت بعد از مصرف اثرات فیناستراید نمایان میشود؟ قرص را هر روز میل کنیدو در عرض 4 تا 6 ماه اثرات آن ظاهر می شود.معمولا بعد از 24 ماه ماکزیموم اثر در موها ایجاد می شود. اگر بعد از 12 ماه هیج گونه تاثیری در موهایتان مشاهده نکردید ادامه مصرف آن بی حاصل می باشد.در طی 12 ماه بعد از قطع دارو موهای درآمده ریزش می یابند و اثر فیناستراید تا زمانی است که مصرف می شود.بدون تجویز پزشک مصرف نشود.

 

 

 

برایتان مکانی آرام را برگزیده‌ایم و پلی میان خود و شما شده‌ایـم تا در کلینیـک تخصـصی ما زیبایی و جوانی را تجربه کنید. کلینیک پوست و پیوند موی طبیعی بیمارستان گاندی با بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری دنیا و متخصصین مجرب آماده ارائه کلیه خدمات زیبایی شامل پیوند موی طبیعی، کاشت مو، کاشت ابرو و مژه، تزریق ژل، لیپوماتیک، لیزر موهای زائد، مزوتراپی، تزریق فیلر و تزریق بوتاکس به شما عزیزان می‌باشد. 

دکتر محسن پیروزهاشمی موسس کلینیک پوست و پیوند موی طبیعی بیمارستان گاندی از سال ١٣٨٢ در زمینه زیبایی و کاشت مو و…. فعالیت می‌کنند. ایشان عضو انجمن جهانی (ISHRS)، انجمن اروپایی (ESHRS) و انجمن آسیایی (AAHRS) پیوند موی طبیعی می‌باشند. همچنین ایشان دارای بورد پیوند موی طبیعی از کشور امریکا (ABHRS) به‌عنوان بالاترین مدرک معتبر در زمینه پیوند موی طبیعی می‌باشند.

 

وقتی نوبت به درمان‌های دارویی برای آلوپسی آندروژنیک می‌رسد، زنان در موقعیت بدی قرار می‌گیرند. باوجوداینکه بسیاری از داروها تا حدی قطعاً برای زنان مناسب هستند اما پزشکان در تجویز آن‌ها تردید دارند. به‌علاوه، شرکت‌های داروسازی توجه زیادی به آزمایش تأثیر داروها بر جلوگیری و درمان الگوی زنانه طاسی نمی‌کنند.

پزشکان تمایلی به تجویز درمان‌های سیستمیک (قرص‌ها و اشکال دیگر درمان که کل سیستم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند) ندارند زیرا ممکن است در سطوح آندروژن بدن اختلال ایجاد کنند. پزشک ابتدا می‌خواهد مشخص کند که ریزش مو ناشی از مازاد آندروژن (نام دیگری برای هورمون‌های مردانه) در سیستم است یا نه یا اینکه مشخص کند که حساسیت به واکنش شدید نسبت به دوزهای عادی آندروژن وجود دارد یا نه. بنابراین، پزشکان معمولاً درمان‌های موضعی را که مستقیماً روی پوست سر مالیده می‌شوند، انتخاب می‌کنند.

آغاز درمان بلافاصله پس از شروع ریزش مو بهترین نتایج را خواهد داشت زیرا طولانی شدن عارضه آلوپسی آندروژنیک ممکن است بسیاری از فولیکول‌های مو را از بین ببرد. استفاده از ضد آندروژن‌ها پس از گذشت مدتی طولانی از ریزش مو از آسیب بیشتر به فولیکول‌ها جلوگیری می‌کند و محرک رشد مو از فولیکول‌هایی است که هنوز چندان آسیب ندیده‌اند. متوقف کردن درمان منجر به ریزش مجدد مو می‌شود، البته اگر آندروژن‌ها به طریق دیگری کنترل نشوند. در کنار مصرف داروهای ضد آندروژن بهتر است سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی را هم حفظ کنید.

در ادامه به درمان‌های ریزش مو در زنان اشاره خواهیم کرد. در حال حاضر فقط یک درمان تأییدشده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای الگوی زنانه طاسی وجود دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا درمان‌های دیگر را برای این مورد خاص تأیید نکرده است اما این درمان‌ها برای مصارف دیگر برای ریزش مو تأیید شده‌اند.

تأثیرگذاری این روش‌ها و عامل‌ها در افراد متفاوت است اما بسیاری از زنان دریافته‌اند که استفاده از این درمان‌ها تأثیر مثبتی در موها و عزت‌نفسشان داشته است. مثل همیشه، درمان‌ها زمانی تأثیرگذاری بیشتری دارند که علت اصلی ریزش مو را هدف قرار دهند و محرک رشد مو باشند.

ماینوکسیدیل ابتدا به‌صورت قرص و به‌منظور درمان فشارخون بالا استفاده می‌شد. پس از مدتی مشخص شد که رشد موهای بیمارانی که با ماینوکسیدیل درمان می‌شوند افزایش پیدا کرده است. تحقیقات بعدی نشان دادند که استعمال مستقیم محلول ماینوکسیدیل روی پوست سر محرک رشد مو هم هست.

مقدار ماینوکسیدیل موضعی که از طریق پوست وارد جریان خون می‌شود معمولاً در حدی نیست که عوارض جانبی داخلی داشته باشد.

به نظر می‌رسد که نسخه عمومی ماینوکسیدیل که با نام تجاری روگین عرضه می‌شود برای زنانی که دچار آلوپسی آندروژنیک منتشر هستند نسبت به مردان تأثیرگذارتر است. برچسب محصولات توصیه می‌کند که زنان فقط از محصولاتی که 2% ماینوکسیدیل دارند استفاده کنند نه 5% زیرا سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از غلظت‌های بیش از 2% را برای زنان تأیید نکرده است.

بسیاری از متخصصان پوست برای زنانی که دچار آلوپسی آندروژنیک هستند ماینوکسیدیل 5% تجویز می‌کنند اما به شرطی که مدام تحت نظر باشند. آزمایش‌های بالینی کوچک نشان داده‌اند که محلول 5% ماینوکسیدیل برای حفظ و رشد مجدد موها در زنانی که دچار آلوپسی آندروژنیک هستند مؤثرتر است.

نتایج تحقیقات بالینی که بیشتر روی زنان سفیدپوست 18 تا 45 ساله دچار ریزش موی خفیف و متوسط انجام شده نشان می‌دهد که با استفاده از ماینوکسیدیل به مدت هشت ماه، موهای 1% مصرف‌کنندگان رشد مجدد نسبتاً خوبی داشت و موهای 40% از آن‌ها کمی رشد داشت. در بین کسانی که در همان مدت محلول بدون ماینوکسیدیل فعال (دارونما) استفاده کردند، 7% رشد موی متوسط و 33% رشد موی کم را گزارش کردند.

اسپیرونولاکتون با نام تجاری آلداکتون، در طبقه داروهایی قرار دارد که به آن دیورکتیک‌های نگه‌دارنده پتاسیم (یا قرص‌های آب) می‌گویند. اسپیرونولاکتون معمولاً برای کاهش آب بدن بدون از دست رفتن پتاسیم استفاده می‌شود. این دارو برای درمان کمبود پتاسیم، فشارخون بالا، تورم و اختلالی هورمونی به نام هایپرآلدوسترونیسم هم به کار می‌رود.

اسپیرونوکلاتون به دو روش آندروژن را مهار می‌کند. روش اول: سرعت تولید آندروژن را در تخمدان‌ها و غدد آدرنال کاهش می‌دهد. روش دوم: با جلوگیری از پیوند دی‌هیدروتستسترون (DH ) به دریافت‌کننده آندروژنی خود تا حدی مانع از عمل کردن آندروژن­ها می‌شود.

سایمتیدین با نام تجاری تاگامت، در طبقه مهارکننده‌های هیستامین قرار دارد که عمدتاً برای درمان زخم معده مصرف می‌شود. عملکرد مهارکنندگی هیستامین از تولید اسید اضافی توسط معده جلوگیری می‌کند و به بدن فرصت بهبود زخم را می‌دهد. سایمتیدین تأثیر ضد آندروژن نسبتاً قوی دارد و نشان داده که می‌تواند مانع از پیوند دی‌هیدروتستسترون با نواحی گیرنده فولیکول شود.

سایمتیدین برای درمان رشد موهای اضافی در صورت زنان (هیرسوتیسم) استفاده شده است و نتایج امیدبخشی در تحقیقات روی زنان دچار آلوپسی آندروژنیک داشته است. برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید دورهای بالای سایمتیدین مصرف شود پس مردان نباید برای درمان ریزش مو از آن استفاده کنند زیرا تأثیرات زنانگی ازجمله عوارض جانبی نامطلوب جنسی دارد.

سایپروترون استات برای کاهش میل جنسی افراطی در مردان و درمان تجاوز جنسی به کار می‌رود. همچنین برای هیرسوتیسم شدید در زنان بارور و آلوپسی آندروژنیک در زنان به‌کاربرده می‌شود. سایپروترون استات با جلوگیری از پیوند دی‌هیدروتستسترون با گیرنده‌های آن، تأثیر می‌گذارد.

سایپروترون استات به دلیل احتمال مسمومیت و عوارض جانبی بلندمدت، یکی از آخرین راه‌حل‌ها برای درمان الگوی زنانه طاسی است. مثل هر دارویی ممکن است عوارض بیشتری ازآنچه روی بسته‌بندی نوشته‌شده داشته باشد. اگر متوجه عوارض جانبی غیرعادی یا بسیار آزاردهنده شدید، با پزشک تماس بگیرید.

قرص‌ها و کرم‌های استروژن و پروژسترون درمان مؤثری برای آلوپسی آندروژنیک برای زنان یائسه یا زنانی است که به دلایلی دیگر دچار کمبود استروژن و/یا پروژسترون هستند.

به دلیل اینکه قرص‌های ضدبارداری، تولید آندروژن توسط تخمدان را کاهش می‌دهند، می‌توان از آن‌ها برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید که چه برای پیشگیری از بارداری چه برای الگوی طاسی زنانه از آن استفاده می‌کنید باید هشدارها را جدی بگیرید. مثلاً، افراد سیگاری 35 سال به بالا که این قرص را مصرف می‌کنند درخطر جدی لخته شدن خون و عوارض جدی دیگر هستند.

سابقه پزشکی و سبک زندگی خود را دقیقاً برای پزشک تشریح کنید. قرص‌های ضدبارداری با فرمول‌های هورمونی مختلف عرضه می‌شوند و پزشک می‌تواند تشخیص دهد که کدام‌یک از آن‌ها مناسب نیاز شماست و تا زمانی که فرمول مناسب برای جسم و روح شما را پیدا نکند، به تغییر قرص‌ها ادامه خواهد داد.

فقط قرص‌های ضدبارداری با شاخص آندروژن پایین باید برای درمان ریزش مو استفاده شوند.  قرص‌های ضدبارداری با شاخص آندروژن بالا ممکن است منجر به ریزش مو شود (یا محرک آن می‌شود یا زمانی که عامل دیگری منجر به آن شد، آن را تسهیل می‌کند).

کتوکونازول درمان موضعی تجویزی است که در حال حاضر برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. این دارو تولید تستسترون و آندروژن­های دیگر را که در غده آدرنال و اعضای تولیدمثل (در زنان، تخمک‌ها) تولید می‌شود، محدود می‌کند.

این تأثیرات ضد آندروژنیک به درمان ریزش مو کمک می‌کنند. شامپوی نیزورال حاوی 2% کتوکونازول است و فقط برای درمان عوارض پوست سر به کار می‌رود اما همراه درمان‌های دیگر برای درمان آلوپسی آندروژنیک هم استفاده می‌شود. کتوکونازول 1% را می‌توان بدون نسخه تهیه کرد اما تأثیر آن به‌اندازه کتوکونازول 2% نیست.

داروی فیناستراید، آنزیم 5-آلفا ریدوکتاز را در فولیکول مو مهار می‌کند، درنتیجه تولید دی‌هیدروتستسترون تخریب‌کننده فولیکول را مهار می‌کند. دی‌هیدروتستسترون، فولیکول‌های مو را کوچک می‌کند و ادامه حیات را برای موهای سالم دشوار می‌کند.

فیناستراید ابتدا با نام تجاری پروسکار برای درمان غده پروستات بازاریابی شد. این دارو با قرص‌های 5 میلی‌گرمی عرضه شد. در سال 18، فرمول 1 میلی‌گرمی آن با نام تجاری پروپسیا وارد بازار شد، دارویی برای ریزش موی مردان که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تأیید کرده بود.

عملکرد آن برای اکثر مردان جهت رشد مجدد آن بسیار خوب است و تأثیر خوبی بر روی زنان دارد اما زنان باردار نباید از آن استفاده کنند. همچنین، زنان نباید در طول مصرف این دارو، باردار شوند زیرا خطر نواقص مادرزادی در نوزادان مذکر وجود دارد. کمتر از 2% مردان در طول مصرف فیناستراید دچار عوارض جانبی جنسی زودگذر ازجمله بروز مشکلاتی در میل جنسی و نعوظ می‌شوند. اما این عوارض جانبی در زنان بروز پیدا نمی‌کند.

این قرص‌های ضدبارداری با نام تجاری دیان 35 و دیان 50 فروخته می‌شوند و در اروپا برای آلوپسی آندروژنیک در زنان تجویز می‌شوند. در حال حاضر هیچ‌یک از این دو فرمول ضدبارداری در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود.

این دارو، ترکیبی از سیپروترون  استرادیول، نوعی استروژن، است. دیان 35 و دیان 50 هر دو حاوی 2 میلی‌گرم سیپروترون هستند. دیان 35 حاوی 0.035 میلی‌گرم استرادیول و دیان 50 حاوی 0.050 میلی‌گرم استرادیول است.

هر دو برخی از تأثیرات هورمون‌های مردانه را که معمولاً در بدن زنان وجود دارند، مهار می‌کنند. باوجوداینکه این دارو، ریزش موی بیشتر را متوقف می‌کند و محرک رشد مجدد مو در بازه زمانی یک‌ساله است اما برای تأثیرگذاری باید مستمراً آن را مصرف نمود.

عوارض جانبی محتمل این دارو عبارت است از: حساس شدن پستان‌ها، سردرد و کاهش میل جنسی.

 

بوتاکس یکی از درمان‌های تزریقی ی است که چین و چروک‌های صورت را با شل کردن ماهیچه‌هایی که موجب آن شده‌اند، برطرف می‌کند. بوتاکس حاوی فرمول رقیق شده‌ای از سم بوتولیسم است که باعث تضعیف کنترل‌شده و فلج عضلات می شود. در نتیجه پوست روی ماهیچه شل می‌شود و چین و چروک‌ها برطرف می‌شوند.

پیوند ابرو و مژه روشی بی‌خطر است و می‌تواند نتایج طبیعی را برای کسانی که موی ابرو و مژه خود را از دست داده‌اند یا اثر زخمی در ناحیه ابرو دارند بوجود آورد. این ترمیم, درمانی موثر برای ریزش جزئی و کلی موی ابرو و مژه می‌باشد.

در روش کاشت موی بلند که بطور اختصاصی در کلینیک پوست و پیوند موی طبیعی کلینیک گاندی و توسط دکتر محسن پیروزهاشمی انجام می‌پذیرد موهای بلند برداشت شده از ناحیه پشت سر در ابعاد ٢ تا ٨ سانتی متربه صورت بلند در ناحیه مورد نیاز پیوند می‌گردد.

در این روش کاشت مو واحدهای مو به صورت تك تك برداشته شده و در ناحيه طاسی پيوند مي‌گردد. در این روش کاشت مو برش جراحی در ناحیه پشت سر ايجاد نميگردد. بنابراین احتمال ایجاد جوشگاه به‌صورت خطی وجود ندارد. همچنین این روش کاشت مو در کسانی که پوست سر سفت و غیر قابل انعطاف دارند قابل استفاده می‌باشد.

دراین روش کاشت مو یک باریکه نوار پوستی از ناحیه بانک مو برداشته شده و به قسمت جلو یا عقب سر کاشته می‌شود. در این روش نیاز به کوتاه کردن موهای پشت سر قبل از عمل نمی‌باشد و حتی امکان کاشت موهای بلند نیز وجود دارد. همچنین بالغ بر ٩ % موهای برداشت شده در این روش به صورت سالم پیوند زده می‌شود.

در این روش کاشت مو با ترکیب دو روش FI و FU به طور همزمان در يك جلسه تعداد زیادی گرافت حدود گرافت (بالغ بر ١ تار مو) پیوند می‌گردد. کاشت موی ترکیبی در افرادی که میخواهند در يك جلسه پیوند کامل انجام دهند و طاسی وسیع دارند قابل انجام می‌باشد.

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نقش انجیر خشک در لاغری x بخوانید...