درمان دردهاي عصبي پا

دوره مقدماتی php
درمان دردهاي عصبي پا
درمان دردهاي عصبي پا

درمان دردهاي عصبي پا

دوره مقدماتی php

اینها نمونه هایی از دردهای عصبی هستند که اغلب افراد با آن مواجه شده اند.دردهای عصبی، دردهای تیزی هستند که در مسیر یکی از عصب های شما ایجاد می شوند. علت آنها ممکن است آسیب یا تحریک عصی باشد اما در بسیاری از موارد علت آنها نامعلوم است. درد ممکن است دارای زمینه ای از احساس سوزش باشد که دردی بی امان با آن همراهی می کند.

این درد به صورت حملات چند لحظه ای یا چند دقیقه ای ظاهر می شود و ممکن است چند روز یا چند هفته تکرار شود. در خلال یک مرحله حاد از این اختلال، ممکن است نسبت به هر نوع تماس یا درد نسبتاً ملایم، واکنش و حساسیت افراطی از خود نشان دهید.ممکن است حتی حواسی که در حالت معمول دردناک نیستند در شما ایجاد درد کنند.

در حقیقت بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی درد و علائم فیزیکی دیگری نیز تجربه می کنند که بعضی از آنها عبارتند از:1- سردردها: سردرد در بین افراد مبتلا به افسردگی بسیار رایج است. اگر اخیرا مبتلا به سردردهای میگرنی شده اید ممکن است با بروز افسردگی بدتر هم شود.2- کمر درد: کمر درد نیز با ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیم دارد و میزان درد و ناراحتی را افزایش می دهد.3- درد ماهیچه ای و مفاصل: افسردگی باعث تشدید بعضی از دردهای مزمن مثل درد ماهیچه ها و مفاصل می شود.4- درد قفسه سینه: پر واضح است که در هنگام ابتلا به درد قفسه سینه سریعا باید به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است از علائم اولیه حملات قلبی باشد.اما درد قفسه سینه با افسردگی نیز مرتبط است.5- مشکلات گوارشی: احساس تهوع و استفراغ و یا ابتلا به اسهال و یبوست نیز می تواند از اثرات افسردگی باشد.6- خستگی: در حالت افسردگی دیگر مهم نیست که چه قدر استراحت کرده اید زیراهمچنان احساس خستگی و کسالت دارید و حتی بلند شدن از بستر در هنگام صبح سخت و غیر ممکن خواهد بود.7- اختلالات خواب:بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی خواب راحتی ندارند. ممکن است صبح خیلی زود بیدار شوند و یا شب هنگام به راحتی نخوابند و در عوض بعضی دیگر از افراد افسرده به طور غیر نرمال و بیش از حد بخوابند.8- تغییر وزن و اشتها: بعضی از افراد مبتلا به افسردگی اشتهای خود را از دست می دهند و متعاقب آن دچار کاهش وزن می شوند. بعضی دیگر ممکن است به غذاهای خاصی مثل کربوهیدرات ها علاقه شدید پیدا کرده و در نتیجه دچار افسردگی شوند.9- سرگیجه و منگیبسیاری از افراد مبتلا به افسردگی با توجه به این علائم اقدامی برای درمان نمی کنند و زیرا اغلب نمی دانند که ریشه این علائم ناشی از چه اختلالی است . حتی پزشکان نیز با دیدن چنین علائمی ممکن است تشخیص صحیحی ندهند. افسردگی معمولا تغییرات اساسی در عملکرد بدن ایجاد می کند. برای مثال فعالیت دستگاه گوارش را کاهش داده و همین امر منجر به بروز مشکلات گوارشی می شود. افسردگی همچنین باعث برهم خوردن تعادل مواد شیمیایی مغز می گردد. موادی که نقش موثری در کیفیت بروز احساسات ما بازی می کند. بنابر این بسیاری از متخصصان معتقدند که چیزی که افراد افسرده با عنوان درد تجربه می کنند متفاوت از سایرین است.

درمان علائم فیزیکی

در بعضی موارد درمان افسردگی علائم فیزیکی را نیز برطرف می کند. اما لازم است که در مورد این علائم حتما با پزشک صحبت کنید. هیچ گاه فکر نکنید که چنین علائمی به خودی خود برطرف می شود. زیرا ممکن است به روش درمانی خاصی نیاز باشد.برای مثال اگر دچار بی خوابی هستید با تجویز داروهای ضد اضطراب این مشکل برطرف خواهد شد. بعضی از داروها مثل سیمبالتاCymbalta و افکسورEffexor باعث کاهش درد های مزمن می شود.

برخی از دردهای عصبی ممکن است توسط ویروس عامل بیماری زونا، یا عفونت تبخال ایجاد شوند. دردعصبی زونا می تواند فرد را از کار و زندگی بیندازد. این بیماری به طور معمول باعث درد سوزشی ثابتی می شود که شدیدتر و واضح تر از دردهای ناشی از فرو رفتن اشیای نوک تیز در بدن است. تماس یا حرکت ناحیه درگیر، حتی حرکتی مثل عطسه کردن می تواند به حمله جدید ازدرد منجر گردد. دردعصبی ممکن است تا هفته ها، ماه ها یا گاهی سال ها بعد از برطرف شدن تمامی علایم و نشانه های ویروس ادامه یابد. مشخصه درد عصب سه قلو شایع ترین نوع درد عصبی، درد شدید، تیز و شبیه برق گرفتگی در یک طرف صورت است که اغلب با صحبت کردن، جویدن یا مسواک زدن دندان ها تحریک می شود.

نوعی درد عصبی موسوم به درد عصب زبانی، حلقی هم وجود دارد که مشخصه آن حملات راجعه ای از درد شدید درناحیه پشت حلق، لوزه ها، گوش میانی و قاعده زبان است. این حملات ممکن است با حرکاتی مثل حرف زدن یا بلع غذا تشدید شوند. درد عصب زبانی، حلقی در مواردی فوق العاده زجر آور است. درد عصب پس سری باعث درد در ناحیه پشت سر می شود که معمولاً پشت گوش ها به داخل پوست سر تیر می کشد. درد عصب بین دنده ای هم در لابه لای دنده ها حس می شود.

دردهای عصبی معمولاً پس از ۴۰ سالگی آغاز و اغلب در سالمندان روی می دهد. تشخیص دردهای عصبی به طور کلی مبتنی بر علایم و نشانه های شما و رد کردن سایر اختلالاتی که ممکن است علایم و نشانه های مشابهی ایجاد کنند ، می باشد.افراد مبتلا به درد عصب به طرق مختلف این گونه دردها را احساس میکنند. برای برخی، درد مانند فرو بردن یک چاقو در بدن در نیمه های شب است. برای دیگران، نشانه ها می توانند سوزن سوزن شدن مزمن، سوزش، یا سوزاندن آنها در تمام طول روز احساس شود.درد عصب کنترل نشده می تواند سخت باشد اما با درمان، اغلب می تواند به اندازه کافی کنترل شود.

درک درد عصب

درد به عنوان یک هشدار است. وقتی که دست خود را خیلی نزدیک به اجاق گازمیکنید، یک سیگنال درد به مغز اعصاب را تحریک میکند وباعث میشودتا شما دست خود را بکشید والا خودتان را میسوزانید. اما اگر شما آسیب عصبی داشته باشید به این معنی است که سیستم در حال حاضر کار نمی کند. اعصاب آسیب دیده ممکن است سیگنال های نادرستی را ارسال کند و شما احساس درد واقعی که اغلب بدون علت است بکنید. اعصاب آسیب دیده ممکن است در شما احساس درد کند.

برخی با موقعیت بدن و یا فعالیت خاصی به وجود می آیند مانند: در صف ایستادن و یا راه رفتن ،که ممکن است دردناک شود. آسیب های عصبی نیز ممکن است بدن شما را بیش از حد حساس کند. برخی از افراد ممکن است درد را در رختخواب هم تجربه کنند.

از دست دادن احساس

آسیب عصبی ممکن است از دست دادن حس یا بی حسی در انگشتان را باعث شود و یا ساخت آن را یخت ترو انجام کارهایی که نیاز است با دست ها انجام گردد را سخت میکند. بافندگی، تایپ کردن، و گره زدن کفش را ممکن است دشوار کند. بسیاری از افراد مبتلا به آسیب عصبی می گویند که احساس لمس کردن رااحساس نمیکنند انگار که آنها همیشه دستکش در دست داشته باشند!

از دست دادن تعادل

علاوه بر بی حسی ، آسیب عصبی می تواند منجر به ضعف عضلانی نیز شود. این دو اثر، ممکن است آن را برای حفظ تعادل سخت تر هم بکند که می تواند منجر به افتادن شود. دستگاه های کمکی مانند: عصا یا واکر ممکن است کمک کند. درمان فیزیکی و شغلی نیز می تواند کمک کند.

صدماتی که نامحسوس هستند

آسیب عصبی ممکن است علاوه بر درد موجب خواب رفتگی و گزگز اندام شود. مانند آنهایی که در پا و دست معمولا در اعصاب در فاصله دورتری از مغز و طناب نخاعی آغاز می شود و سپس درد و کرختی به پاها و بازوها منتقل می شود و ممکن است حرکت به بالا داشته باشد.با این حال، اگر شما برای درمان وضعیت پزشکی و باعث آسیب عصبی، شما ممکن است قادر به متوقف کردن آسیب و حتی معکوس کردن آن باشید.

ارزیابی درد

در بسیاری از موارد، درد های عصبی می تواند کنترل شود. شروع با گرفتن یک ارزیابی در مطب دکتر است پس آماده به سئوالات پاسخ دهید.چه مدت شما تا به حال درد داشتید؟ چه احساسی داشتید؟ چگونه شما آن را تحت تاثیر قرار؟ پاسخ کمک خواهد کرد که پزشک شما بفهمد چه چیزی باعث درد می شود و چگونه آنرا درمان کند.

شرایطی که باعث درد عصب می شود

در بسیاری از شرایط – مانند دیابت، زونا و سرطان – ممکن است جراحت و درد عصب شود. برخی از افراد دچار درد عصبی بدون هیچ دلیل شناخته شده است.

درمان اولیه برای درد عصب

ضد مسکن ممکن است به عنوان اولین درمان توسط دکتر به شما توصیه شود. مانند ایبوپروفن – – ضد دردها، مانند استامینوفن این ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز باشد. گزینه های دیگر عبارتند از: ضد درد کرم، پماد، روغن، ژل، یا اسپری هایی که بر روی پوست استفاده می شود

از دست دادن حس

درمان دردهاي عصبي پا

آسیب اعصاب باعث از دست دادن حس یا بی حسی انگشتان می شود. لذا بافندگی، تایپ کردن و گره زدن کفش ها ممکن است سخت باشد.بسیاری از افراد مبتلا به آسیب عصبی می گویند که موقع لمس اجسام هیچ حسی ندارند، درست مثل اینکه دستکش پوشیده باشند.

درد اعصاب و خوابیدن

اغلب درد اعصاب در شب بدتر می شود. لمس کردن ملحفه یا پتو و یا فشار بدن در اثر دراز کشیدن ممکن است غیرقابل تحمل باشد.اگر شما به علت درد عصب نمی توانید راحت بخوابید، به پزشک مراجعه کنید.اصلاح عادات زندگی و یا مصرف دارو می تواند به شما کمک کند.

عدم تعادل بدن

علاوه بر کاهش حس، آسیب اعصاب ممکن است باعث ضعف عضلات شود.کاهش حس و ضعف عضلات باعث می شوند که تعادل خود را از دست بدهید و زمین بخورید.دستگاه های کمکی مانند: عصا یا واکر، می توانند به شما کمک کنند. فیزیوتراپی هم می تواند مفید باشد.

برسسی پا در بیماری دیابت

متوجه زخم نشدن

آسیب عصبی فقط باعث ایجاد درد نمی شود. بلکه ممکن است باعث جلوگیری از احساس درد هم شود.

افرادی که دچار آسیب عصبی می شوند، ممکن است بدون اینکه بفهمند، خود را مجروح کنند؛ مثلا بیماران دیابتی که دچار آسیب اعصاب (نوروپاتی) می شوند، ممکن است متوجه وجود زخم در پاهای خود نشوند. لذا پزشک توصیه می کند که هر از چند گاهی بدن خود را به دقت معاینه کنند، مخصوصا پاها را.

درمان های جایگزین یا تکمیلی ممکن است کمک کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است درد های عصبی را تسکین دهد. در برخی موارد، درد عصبی است و یا ناشی از کمبود ویتامین است. استفاده از مکمل های – تحت مراقبت های پزشک خود را در – می تواند به شما کمک کند.

به دست گرفتن کنترل سلامتی خود

وزن ایده آل و بدن سالم، و بهبود رژیم غذایی خود و ورزش منظم و بیوفیدبک و نوروفیدبک به شما در کاهش درد کمک می کند.

اگر آسیب اعصاب درمان نشود، موجب بدتر شدن درد خواهد شد.معمولا درد در اعصاب دورتر از مغز و نخاع شروع می شود، مانند: اعصابی که در دست ها و پاها قرار دارند. سپس بازوها و تنه می رود.

پاسخ های دقیق و صحیح شما، به پزشک کمک می کند تا علت درد و نحوه درمان آن را دریابد.

شرایطی که باعث درد عصبی می شوندبیماری های دیابت، زونا و سرطان ممکن است باعث درد اعصاب شوند.برخی افراد هم، بدون علت خاصی دچار درد اعصاب می شوند.شناخت علت درد مهم است، زیرا وقتی علت را بیابید، تسکین درد و توقف پیشرفت آن به سهولت انجام می گیرد.

داروها برای درد عصبی

مسکن ها، اولین درمان این دردها می باشند. این داروها شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی می باشند، مثل ایبوپروفن و یا استامینوفن.دیگر داروها شامل پمادها، روغن ها، ژل ها و یا اسپری های ضد درد هستند که روی پوست به صورت موضعی استفاده می شوند.داروهای مورد استفاده برای افسردگی و صرع نیز توسط پزشک برای تسکین دردهای عصبی تجویز می شوند.

سایر درمان ها برای درد عصب

طب سوزنی باعث تسکین درد عصبی می شود.در برخی مواقع، درد عصبی در اثر کمبود ویتامین B12 رخ می دهد. لذا اگر پزشک صلاح بداند، مکمل ها نیز برای تسکین این دردها تجویز می شود.

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

 

© تمامی حقوق این سایت برای مجله اینترنتی دلگرم محفوظ است / هر گونه کپی جزئی و کلی از مطالب دلگرم تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.


اخبار:   

 

آیا می­دانید وقوع و شدت حملات میگرن با استفاده از دوره­ های  درمانی بیوفیدبک  بطور محسوسی کاهش می­یابد ؟

 

درمان های مبتنی بر شواهد قطعی اثر بخشی (طبق پزشکی مبتنی بر شواهد)درمان دردهاي عصبي پا

نوروفیدبک: کودکان بیش فعال ، افزایش تمرکز و توجه و تقویت ذهن و هوش

بیوفیدبک:سردرد (میگرن و سردرد تنشی)،درد مزمن،اضطراب،بی اختیاری ادراری

چگونه درد عصب رااحساس می کنید

افراد مبتلا به درد عصب به طرق مختلف این گونه دردها را احساس میکنند. برای برخی، درد مانند فرو بردن یک چاقو در بدن در نیمه های شب است. برای دیگران، نشانه ها می توانند سوزن سوزن شدن مزمن، سوزش، یا سوزاندن آنها در تمام طول روز احساس شود. درد عصب کنترل نشده می تواند سخت باشد اما با درمان، اغلب می تواند به اندازه کافی کنترل شود. درک درد عصب

درد به عنوان یک هشدار است. وقتی که دست خود را خیلی نزدیک به اجاق گازمیکنید، یک سیگنال درد به مغز اعصاب را تحریک میکند وباعث میشودتا شما دست خود را بکشید  والا خودتان را میسوزانید. اما اگر شما آسیب عصبی داشته باشید به این معنی است که سیستم در حال حاضر کار نمی کند. اعصاب آسیب دیده ممکن است سیگنال های نادرستی را ارسال کند و شما احساس درد واقعی که اغلب بدون علت است بکنید. اعصاب آسیب دیده ممکن است در شما احساس درد کند.

درد عصب چگونه بوجود می آید؟

برخی با موقعیت بدن و یا فعالیت خاصی  به وجود می آیند مانند: در صف ایستادن و یا راه رفتن ،که ممکن است دردناک شود. آسیب های عصبی نیز ممکن است بدن شما را بیش از حد حساس کند. برخی از افراد ممکن است درد را در رختخواب هم تجربه کنند. از دست دادن احساس

آسیب عصبی ممکن است از دست دادن حس یا بی حسی در انگشتان را باعث شود و یا ساخت آن را یخت ترو انجام کارهایی که نیاز است با دست ها انجام گردد را سخت میکند. بافندگی، تایپ کردن، و گره زدن کفش را ممکن است دشوار کند. بسیاری از افراد مبتلا به آسیب عصبی می گویند که احساس  لمس کردن رااحساس نمیکنند انگار که آنها همیشه دستکش در دست داشته باشند! از دست دادن تعادل

علاوه بر بی حسی ، آسیب عصبی می تواند منجر به ضعف عضلانی نیز شود. این دو اثر، ممکن است آن را برای حفظ تعادل سخت تر هم بکند  که می تواند منجر به افتادن شود. دستگاه های کمکی مانند: عصا یا واکر ممکن است کمک کند. درمان فیزیکی و شغلی نیز می تواند کمک کند. صدماتی که نامحسوس هستند

آسیب عصبی ممکن است علاوه بر درد موجب خواب رفتگی و گزگز اندام شود. مانند آنهایی که در پا و دست معمولا در اعصاب در فاصله دورتری از مغز و طناب نخاعی آغاز می شود و سپس درد و کرختی به پاها و بازوها منتقل می شود و ممکن است حرکت به بالا داشته باشد.

با این حال، اگر شما برای درمان وضعیت پزشکی و باعث آسیب عصبی، شما ممکن است قادر به متوقف کردن آسیب و حتی معکوس کردن آن باشید. ارزیابی درد

در بسیاری از موارد، درد های عصبی می تواند کنترل شود. شروع با گرفتن یک ارزیابی در مطب دکتر است پس آماده به سئوالات پاسخ دهید.

چه مدت شما تا به حال درد داشتید؟ چه احساسی داشتید؟ چگونه شما آن را تحت تاثیر قرار؟ پاسخ کمک خواهد کرد که پزشک شما بفهمد چه چیزی باعث درد می شود و چگونه آنرا درمان کند. شرایطی که باعث درد عصب می شود

در بسیاری از شرایط – مانند دیابت، زونا و سرطان – ممکن است جراحت و درد عصب شود. برخی از افراد دچار درد عصبی بدون هیچ دلیل شناخته شده است.

درمان اولیه برای درد عصب ضد مسکن ممکن است به عنوان اولین درمان توسط دکتر به شما توصیه  شود. مانند ایبوپروفن – – ضد دردها، مانند استامینوفن این ممکن است شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز باشد. گزینه های دیگر عبارتند از: ضد درد کرم، پماد، روغن، ژل، یا اسپری هایی که بر روی پوست استفاده می شود

درمان های طبیعی برای درد عصبی

درمان های جایگزین یا تکمیلی ممکن است کمک کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی ممکن است درد های عصبی را تسکین دهد. در برخی موارد، درد عصبی است و یا ناشی از کمبود ویتامین است. استفاده از مکمل های – تحت مراقبت های پزشک خود را در – می تواند به شما کمک کند. به دست گرفتن کنترل سلامتی خود

وزن ایده آل و بدن سالم، و بهبود رژیم غذایی خود و ورزش منظم و بیوفیدبک و نوروفیدبک به شما در کاهش درد کمک می کند.

 

مترجم :  مریم عبداللهی (روانشناس)

دپارتمان تحقیقات مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

انتشار مقاله با ذکر نام نویسنده و مترجم و سایت منبع(مرکز نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا) آزاد است.

انتشار مقاله در اینترنت یا در مجلات بدون ذکر نویسنده و مترجم پیگرد قانونی دارد.درمان دردهاي عصبي پا

منبع اصلی مقاله : پایگاه اطلاعات علمی پزشکی وب مد

 

خواننده گرامی : برای تهیه هر یک از این مقالات جهت ارتقا سلامتی شما هم میهنان عزیز ، زمان و انرژی و هزینه بسیار زیادی صرف می شود، پس در حق ما لطف نموده و کپی رایت را رعایت کنید و  به ما در ادامه فعالیتمان امید و انگیزه بدهید . با سپاس از خوانندگان محترم و با امید به روزهای بهتر

مرکز تخصصی نوروفیدبک و بیوفیدبک آلومینا

 

 

 

بررسی اثرات نوروفیدبک بر فیبرومیالژیا

دریک ارزیابی تصادفی ،بالینی ،دو سو کور، اثر نوروفیدبک بر روی بیماران مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا بررسی شد.در این بررسی 18 بیمار تحت درمان با نوروفیدبک به مدت 4 هفته وطی 20 جلسه انجام شد و18 بیمار دیگر که گروه شاهد بودند تحت درمان با سیتالوپرام به مقدار 10 میلی گرم در روز به مدت 8 هفته قرار گرفتند .

مقیاس آنالوگ بصری،درد وخستگی،افسردگی بک ومقیاس اضطراب و پرسشنامه فرم کوتاه به عنوان متغیرهای وابسته در ابتدا به کار گرفته شد ودر مدت های 2،4،8،16و24 هفته مورد استفاده قرار گرفتند ومتوسط دامنه ریتم الکتروآنسفالوگرام(آلفا،دلتا،تتا،بتا1 ،اس ام آر،2بتا)وتتا برروی اس ام آر اندازه گیری شد.

تمام اندازه گیری ها پس از درمان پیشرفت های قابل توجهی را در هر 2 گروه نشان دادند اما روش درمان با نوروفیدبک فواید بیشتری را نسبت به دارودرمانی داشت.

در بررسی های بعدی نشان داد که درمان واثربخشی آن بدون هیچ تغییری باقی مانده است.این داده ها از نوروفیدبک به عنوان یک درمان برای درد،علائم روانی واختلال در کیفیت زندگی مربوط به فیبرومیالژیا حمایت میکند.

نام ترکیب شیمیایی:

سیتالوپرام (مهارکننده جذب سروتونین)

استفاده از مطلب فوق با ذکر منبع بلامانع است.

تهیه و ترجمه تحریریه مرکز مشاوره و نوروفیدبک آلومینا

www.irmind.com

 

 

موضوع:نوروفیدبک

کلمات کلیدی: سیتالوپرام،فیبرومیالژیا،نوروفیدبک،درمان درد،داروی درد

Neurofeedback intervention in fibromyalgia syndrome; a randomized, controlled, rater blind clinical trial. – Kayiran S – Appl Psychophysiol Biofeedback – 01-DEC-2010; 35(4): 293-302 (MEDLINE® is the source for the citation and abstract of this record )


Valid XHTML and CSS.

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ExtGState>/Font>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 612 792] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x=ٮxo.q/hWOL)%E-8’_9db-H0o7xռ]7_6yˮygFVv̴B6oůn?֜~]>~7o?aO޼_/^}/^w/~?¨Wә7uygFMu+5W/9#Yg?7+Z1t¶NUwϟǯB*$^ĝki:Z)

دردهای عصبی، دردهای تیزی هستند که در مسیر یکی از عصب های شما ایجاد می شوند. علت آنها ممکن است آسیب یا تحریک عصی باشد اما در بسیاری از موارد علت آنها نامعلوم است.

درد ممکن است دارای زمینه ای از احساس سوزش باشد که دردی بی امان با آن همراهی می کند. این درد به صورت حملات چند لحظه ای یا چند دقیقه ای ظاهر می شود و ممکن است چند روز یا چند هفته تکرار شود. در خلال یک مرحله حاد از این اختلال، ممکن است نسبت به هر نوع تماس یا درد نسبتاً ملایم، واکنش و حساسیت افراطی از خود نشان دهید.ممکن است حتی حواسی که در حالت معمول دردناک نیستند در شما ایجاد درد کنند.
برخی از دردهای عصبی ممکن است توسط ویروس عامل بیماری زونا، یا عفونت تبخال ایجاد شوند. دردعصبی زونا می تواند فرد را از کار و زندگی بیندازد. این بیماری به طور معمول باعث درد سوزشی ثابتی می شود که شدیدتر و واضح تر از دردهای ناشی از فرو رفتن اشیای نوک تیز در بدن است. تماس یا حرکت ناحیه درگیر، حتی حرکتی مثل عطسه کردن می تواند به حمله جدید ازدرد منجر گردد. دردعصبی ممکن است تا هفته ها، ماه ها یا گاهی سال ها بعد از برطرف شدن تمامی علایم و نشانه های ویروس ادامه یابد. مشخصه درد عصب سه قلو شایع ترین نوع درد عصبی، درد شدید، تیز و شبیه برق گرفتگی در یک طرف صورت است که اغلب با صحبت کردن، جویدن یا مسواک زدن دندان ها تحریک می شود. نوعی درد عصبی موسوم به درد عصب زبانی، حلقی هم وجود دارد که مشخصه آن حملات راجعه ای از درد شدید درناحیه پشت حلق، لوزه ها، گوش میانی و قاعده زبان است. این حملات ممکن است با حرکاتی مثل حرف زدن یا بلع غذا تشدید شوند. درد عصب زبانی، حلقی در مواردی فوق العاده زجر آور است. درد عصب پس سری باعث درد در ناحیه پشت سر می شود که معمولاً پشت گوش ها به داخل پوست سر تیر می کشد. درد عصب بین دنده ای هم در لابه لای دنده ها حس می شود.
دردهای عصبی معمولاً پس از ۴۰ سالگی آغاز و اغلب در سالمندان روی می دهد. تشخیص دردهای عصبی به طور کلی مبتنی بر علایم و نشانه های شما و رد کردن سایر اختلالاتی که ممکن است علایم و نشانه های مشابهی ایجاد کنند ، می باشد.
دردهای عصبی چقدر جدی هستند؟
اگر چه ممکن است درد، شما را از کار و زندگی عاجز کند اما هیچ خطری جان شما را تهدید نمی کند. حملات درد در فواصل متغیری روی می دهند اما هر چه مسن تر می شوید فاصله بین حملات هم کوتاه تر می گردد.
برای درمان دردهای عصبی، خط اول درمان معمولاً مشتمل بر داروهایی است که علایم و نشانه ها را تسکین می دهند. نوع دارویی که پزشک برای شما تجویز می کند بستگی به نوع درد عصبی و شدت علایم و نشانه های آن دارد. در صورت موثر نبودن داروها، اقدامات دیگری از جمله جراحی ممکن است در دستور کار قرار گیرد.
استفاده از داروهای ضد درد در رفع دردهای عصبی موثر است. به طور مثال استفاده از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن و بروفن می تواند به رفع نشانه های خفیف بیماری کمک کنند. برای رفع دردهای شدیدتر پزشک خانواده تان ضد درد قوی تری تجویزخواهد کرد. فراموش نکنید در صورت مصرف طولانی مدت یا زیادتر از مقدار داروهای ضد دردقوی ممکن است دچار تهوع، درد یا خون ریزی معده و زخم های گورشی شوید بنابراین توجه کنید که مقادیر زیاد این ترکیبات می تواند مشکلاتی برایتان فراهم کند. داروهای ضد افسردگی نیز با دخالت در فرایندهای شیمیایی مغز که باعث احساس درد می شوند قادر به تسکین دردهای خفیف تا متوسط هستند. این داروها درد را از بین نمی برند ولی تحمل آن را آسان تر می سازند.دقت کنید که استفاده از داروهای ضد افسردگی نیزدارای برخی اثرات جانبی است. این عوارض شامل سرگیجه، خشکی دهان، تهوع، ضعف عضلانی، یبوست و افزایش وزن است. برای کمک به کاهش این نشانه ها، پزشک تان احتمالاً درمان را با مقادیر کم دارو آغاز می کند و به تدریج بر مقدار آن می افزاید.
بلوک عصب
اگر مصرف دارو نتواند کاهش درد عصبی را در پی داشته باشد پزشکان از بلوک عصب استفاده می کنند. در این حالت می توان مقداری از یک ماده بی حس کننده موضعی را به منظور بی حس کردن و رفع درد برای یک مدت محدود، در ناحیه مورد نظر تزریق کرد. یک رویکرد طولانی مدت می تواند مشتمل بر بلوک عصب درگیر، با مصرف داروهای خوراکی موسوم به «عصب کش» باشد.این داروها بافت عصبی را در منطقه درگیر تخریب کرده و به رفع درد کمک می کنند.


 

درمان دردهاي عصبي پا
درمان دردهاي عصبي پا
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *