درمان خانگي درد سياتيک کمر

دوره مقدماتی php
درمان خانگي درد سياتيک کمر
درمان خانگي درد سياتيک کمر

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

این درد معمولا از قسمت پایین کمر شروع و به پشت ران رسیده و در نهایت به کل پا می رسد. این درد همراه با علائمی نظیر احساس سوزش و مومور شدن پا، درد شدید پا در حالت ایستاده و نشسته، و بی حسی و ضعف در کل پا و انگشتان است. درمان خانگی سیاتیک

سیاتیک معمولا به علت فتق و یا تضعیف دیسک اتفاق می افتد. همچنین سیاتیک ممکن است به علت آسیب و عفونت ستون فقرات، بیماری های تخریب کننده ی دیسک، بارداری، تنگی کانال نخاعی و … روی دهد.

گرچه درمان های مرسوم زیادی برای سیاتیک است، اما این نوع درمان ها صرفا برای مدت زمانی معلوم درد را تخفیف می دهند. علاوه بر این تزریق استروئید عوارض جانبی زیادی دارد. درمان خانگی سیاتیک

شما می توانید درمان خانگی سیاتیک را امتحان کنید. علاوه بر این در بیشتر موارد پس از ۶ هفته بیماری درمان می شود.

درمان خانگي درد سياتيک کمر

دوره مقدماتی php

استفاده از کمپرس سرد و گرم برای کاهش درد و تورم سیاتیک مفید است. گرما، گرفتگی عضلات را آرام می کند، که ممکن است این عضلات عصب سیاتیک را تحت فشار گذاشته و ایجاد درد کند.

شما همچنین می توانید درجه دما را تغییر داده و با کمپرس داغ شروع کرده و در نهایت کمپرس سرد کنید. برای کمپرس داغ از حرارت رطوبت دار مثل داغ کردن حوله با بخار استفاده کنید که اثر بخش تر باشد.

– یک کیسه آب گرم و یا یخ را بر روی ناحیه مورد نظر بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.

– این کار را هر چند ساعت یک بار انجام دهید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

– درصورت داشتن مشکلات قلبی از کمپرس سرد استفاده نکنید.

زرد چوبه یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای درمان سیاتیک به دلیل خاصیت ضد التهابیی که زرد چوبه دارد مفید است. به علت وجود کورکومین (curcumin) در زرد چوبه تورم و درد کاهش می یابد. درمان خانگی سیاتیک

۱ قاشق چایخوری زرد چوبه را به یک لیوان شیر اضافه کرده و همچنین می توانید چوب دارچین هم به آن اضافه کنید. حال می توانید با استفاده از عسل آن را شیرین کنید. این نوشیدنی را روزی یک الی دو بار بنوشید تا به نتیجه مثبت برسید. درمان خانگی سیاتیک

روش دوم این است که به جای نوشیدنی از قرص مکمل آن استفاده کنید. این مکمل دارای دوز ۲۵۰ میلی گرمی الی ۵۰۰ میلی گرم است که روزانه ۳ بار به مدت چند هفته از این قرص مکمل استفاده کنید. توجه کنید که:

ماساژ تراپی می تواند درد سیاتیک را بهبود داده،  به خصوص زمانی که مشکل به علت اسپاسم عضلانی باشد. علاوه بر این ماساژ برای بهبود تنش و گرفتگی عضلات، تسریع گردش خون، افزایش دامنه ی حرکات بسیار مفید است. درمان خانگی سیاتیک

محل آسیب دیده را با روغن گل راعی ۲ الی ۳ بار در روز ماساژ داده تا بهتر شوید. روغن گل راعی خاصیت ضد التهابی داشته که درد و تورم سیاتیک را درمان می کند.

روش دیگر این است که ۳ قاشق غذاخوری پودر جوز هندی و یک فنجان روغن کنجد را ترکیب کرده و حرارت می دهیم. سپس زمانی که از حرارت آن کم شد، ناحیه ی مورد نظر را با آن ماساژ می دهیم. درمان خانگی سیاتیک

شما همچنین می توانید در ناحیه سیاتیک (نقاط فشاری) با توجه به شکل زیر ماساژ بدهید. چون دردی که در ناحیه ی پایین کمر، پشت و ران شما وجود دارد معمولا همراه با نقاط فشاری (trigger point) در عضلات کمر و پشت است. درمان خانگی سیاتیک

در زمانی که دچار درد سیاتیک شده اید، بایستی سطح فعالیت خود را حفظ کنید و ورزش را قطع نکنید. بعد از یک الی دو روز شروع درد سیاتیک، شما می توانید برنامه ی ورزشی منظم برای تقویت عضلات شکمی و کمر را شروع کنید. با تقویت عضلات مرکزی بهبودی شما سریعتر اتفاق می افتد.

کشیدن زانو به طرف قفسه سینه برای کاهش تحریک عصب سیاتیک و بهبود انعطاف پذیری فیله کمر بسیار مفید است.

۴-۱- به پشت بر روی یک تشک دراز بکشید.

۴-۲- با ثابت نگه داشتن بالا تنه زانو را به طرف قفسه سینه جمع کنید و نگه دارید.

۴-۳- با کنترل کردن تنفس پا را به حالت اولیه دراز کنید.

۴-۴-  ۳ الی ۵ مرتبه این کار را برای هر دو پا تمرین کنید.

۴-۵-  در نهایت به جای تمرین دادن تک تک، هر دو پا را بصورت جفتی جمع کنید.

تمرینات نرمشی مختلفی برای تسکین سیاتیک وجود دارد که بعضا بهتر است این تمرینات توسط فرد متخصص انجام شود. این تمرینات عبارتند از:

حرکات کششی برای درمان سفت شدن شانه ها

علل و درمان اسپاسم عضلانی چیست؟

چند ورزش مفید برای درمان صافی کف پا در کودکان

نرمش هایی برای مچ و انگشتان دست

ریشه سنبل الطیب آرام بخش و تسکین دهنده ی درد های عصبی است. این گیاه مخصوصا برای بهبود دردهای سیاتیک که به علت اسپاسم عضلانی است مفید و کارآمد است. درمان خانگی سیاتیک

این گیاه حاوی روغن های فرار بوده که برای آرام کردن گرفتگی عضلات مفید است. این گیاه همچنین به عنوان دارویی گیاهی خواب آور محسوب می شود.

قرص ۱۵۰ گرم ریشه ی سنبل الطیب را در ۳ وعده غذایی روزانه به مدت چند هفته میل کنید. همچنین شما می توانید ۱ قاشق چایخوری از ریشه خشک شده سنبل الطیب را را در یک فنجان آب داغ ریخته و پس از ۱۰ دقیقه، دمنوش سنبل الطیب آماده سرو است. از این دمنوش گیاهی چند هفته میل کنید.

پوست درخت بید سفید را همچنین به عنوان تسکین دهنده ی درد های بلند مدت به کار می برند. این گیاه حاوی گلیکوزیدهای فنلی با سالیسیان است و فواید ضد التهابی و ضد درد دارد. درمان خانگی سیاتیک

از قرص ۱۲۰ یا ۲۴۰ گرمی پوست درخت بید سفید سالیسیان روزانه به مدت چند هفته مصرف کنید. درمان خانگی سیاتیک

پمادی که بوسیله ی دانه ی شنبلیله تهیه شود با توجه به خواص ضد التهابی آن برای درد سیاتیک مفید است.

⦁ یک مشت دانه ی شنبلیله را آسیاب کنید.

⦁ پودر به دست آمده را با شیر کافی مخلوط کرده و بجوشانید تا خمیری شود.

⦁ همانند پماد بر روی محلی که درد دارید استفاده کنید.

درمان خانگي درد سياتيک کمر

⦁ قبل از شست و شو چند ساعت پماد را بر روی پوست خود نگه دارید.

⦁ از این پماد روزانه استفاده کنید تا دردتان تسکین یابد.

طب سوزنی یکی دیگر از درمان های طبیعی برای رهایی از درد سیاتیک است که عضلات را آرام کرده و به بدن شما کمک می کند تا بهبود یابد.

یکی دیگر از نظریه ها این است که بوسیله ی نقاط مشخص در طب سوزنی، سیستم عصبی مرکزی تحریک می شود بطوریکه این تحریک باعث آزاد شدن مواد شیمیایی می شود و درنتیجه ی تاثیر مواد شیمیایی درد شما کاهش یافته و حس بهبودی پیدا خواهید کرد.

مطالعی که در سال ۲۰۰۹ در مجله ی طب پزشکی سنتی چینی چاب شده بود،تایید کرد که طب سوزنی گرم که با سوزن های حرارت دیده بکار می رود، باعث کاهش درد سیاتیک می شود. در حقیقت ۱۷ نفر از ۳۰ شرکت کننده در این تحقیق که دچار درد سیاتیک بودند پس از درمان با طب سوزنی بهبود یافتند.

توجه داشته باشید که همیشه طب سوزنی توسط فردی تعلیم دیده و با تجربه انجام می شود. درمان خانگی سیاتیک

درمان ستون فقرات با ماساژ روشی طبیعی است که به مرور زمان برای دردهای گردن و کمر شناخته شده تر و عام شده است. درمان ستون فقرات با ماساژ شامل تکنیک های مختلفی است که همراه با فشار های سریع و لحظه ای است که تسکین دهنده ی اعصاب تحریک شده ای است که به علت تورم و دیگر علائم سیاتیک دردناک شده است.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله ی درمان دارویی و فیزیولوژیکی (Manipulative and Physiological Therapeutics) چاپ شده است به این نتیجه رسید که درمان دردهای ستون فقرات با ماساژ در ۶۰ درصد شرکت کنندگانی که از درد سیاتیک رنج می برده اند، مفید واقع شده در حالیکه در روش های درمانی که همراه با جراحی هستند هم ۶۰ درصد بیماران بهبود پیدا کرده اند. درمان خانگی سیاتیک

برای درمان مناسب با توجه به علت درد سیاتیک بایستی به پزشک مراجعه کرده تا بهترین روش ماساژ درمانی را برای ستون فقرات شما برگزیند.

– حرکت ناگهانی انجام ندهید.

– وضعیت نشستن مناسب را برگزینید تا فشار بر روی قسمت پایین کمر کاهش یابد.

– بر روی تشک مناسب بخوابید که خیلی نرم و خیلی سفت نباشد.

– ورزش منظم داشته باشید ولی از ورزش های فشرده و سنگین پرهیز کنید.

– از استعمال دخانیات پرهیز کنید چون باعث تخریب دیسک های کمر می شود.

– مکمل های ویتامین C، کلسیم و منیزیم را با توجه به تجویز پزشک مصرف کنید.

– در نهایت برای درمان درد سیاتیک بهتر است ابتدا از روش های طبیعی تحت نظر پزشک بهره برد و تنها درصورت عدم بهبودی درمان های دارویی و جراحی پیشنهاد می شود.

بهترین درمان کمر درد از زبان دکتر آفتابی پزشک ارتوپد فیفا:

درمان کمر درد

ترجمه: محمد مهدی مغازه ای

منبع: top10homeremedies

سلامباید ام ار ای کمر انجام بدن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد؛ همچنین لطفاً درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلاممطلب کامل جامع و کاربردی .. مختصر و مفید

خیلی متشکرم

خداوند عمری پر برکت نصیبتان نماید،همیشه بهترینها را در مسیر زندگیتان برای استفاده مفیدتان در اختیارتان قرار بدهد،الهی به امید خودت

بسیار سودمند سپاس

از راهنمایی و آموزش ممنونم

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

سزارین یا طبیعی ؟ عمل زایمان خانم های باردار+فیلم

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

درمان شگفت انگیز زانو درد

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

ریتم نامنظم قلبی یا آریتمی چیست؟

رفع سریع دندان درد به روش خانگی

اینگونه پیر نخواهید شد

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

 

کلینیک درد مهرگان – درمان کمر درد و درد زانو

برای درمان سیاتیک ابتدا باید مشخص کنیم هنگامی که میگوییم سیاتیک منظورمان دقیقا چیست؟ سیاتیک که در بین عموم افراد به رگ سیاتیک نیز معروف است در واقع رگ نیست و یک عصب است.

رگ ها یا عروق وظیفه جابجایی خون را در بدن بر عهده دارند ولی عصب ها وظیفه انتقال دستورات حرکتی از مغز یا نخاع به اندامها و یا گزارش انواع حس ها مثل درد،گرما،و… به مغز یا نخاع را دارند.

پس سیاتیک در واقع یک عصب است، این عصب از نخاع جدا شده و از پشت باسن وارد اندام تحتانی شده و تا کف پاها امتداد می یابد. هر شخص دو عصب سیاتیک دارد یکی سمت راست و دیگری سمت چپ.

درمان خانگي درد سياتيک کمر

اگر به هر علتی این عصب در ناحیه ای که از ستون مهره ها خارج می شود تحت فشار قرار بگیرد(شایعترین علت آن بیرون زدگی دیسک بین مهره ای است) شخص این فشار را به صورت درد و علایم حسی(گز گزز،سرد یا داغ شدن و …) یا علایم حرکتی مثل ناتوانی و سنگینی در طول مسیر حرکت این عصب حس خواهد کرد.

ذکر این نکته ضروری است که دقت شود تنها عصبی که از ناحیه بین مهره ها خارج می شود سیاتیک نیست و اعصاب دیگری نیز هستند ولی از آنجایی که سیاتیک مهمترین آنهاست اینطور در بین مردم جا افتاده است که هر نوع کمردردی با انتشار به پا را تحت عنوان سیاتیک ذکر می کنند.

درد سیاتیک به‌صورت مکرر بوده و معمولاً دریکی از پاها احساس می‌شود که در برخی افراد تحمل‌ ناپذیر است. آنچه باعث بدتر شدن این مسئله می‌گردد، بسیاری از بیماران نمی‌دانند درد چگونه پیشرفت کرده و چگونه باید از بازگشت آن جلوگیری کرد. علاوه بر این تشخیص بین سیاتیک و ورم مفاصل باعث دشوارتر شدن تشخیص می‌ شود.

اما اگر این علائم را ندارید می توانید از درمان خانگی سیاتیک کمک بگیرید.

از آنجا که برخی افراد برای درمان ناگزیر به عمل جراحی و مصرف داروهای مختلف می‌شوند اما مطالعات نشان می‌دهد روش‌های دیگر مانند ماساژ ستون فقرات نیز مناسب‌ است.

دیگر روش‌های درمانی طبیعی مانند طب سوزنی، یوگا و ماساژ در مقایسه با عمل جراحی و مصرف داروهای مختلف مؤثرتر بوده و فواید آن در درمان و تخفیف درد ثابت‌ شده است.

از مهم‌ترین مزایا این روش‌ های طبیعی این است که باعث کاهش استرس، تقویت سیستم دفاعی بدن و آسیب کمتر می‌ شوند.

روش‌های درمانی خاص بستگی به عامل درد دارد. لذا مراجعه به پزشک برای تشخیص بسیار ضروری است. برخی از پزشکان برای تخفیف دردهای شدید برای بیمار برخی داروها را تجویز می‌کنند اما انجام بعضی حرکات ورزشی و فیزیوتراپی به میزان چشمگیری باعث تخفیف درد سیاتیک می‌شود.

روش‌های طبیعی درمانی عبارت‌اند از:

نشستن‌ های طولانی‌ مدت چه در محل کار و چه در منزل موجب فشار به ستون فقرات و آسیب به آن می‌شود. انجام برخی حرکات ایزومتریک و کششی در طول روز موجب تسکین درد در ناحیه کمر و پاها می‌شود. در صورت بازگشت علائم و تشدید آن انجام بعضی حرکات کششی در منزل بدون نیاز به پزشک دردهای این ناحیه را تسکین می‌دهد. از این‌ رو توصیه می‌شود مدت‌زمان نشستن‌ها و ایستادن های طولانی‌مدت را کاهش داده تا فشار به ستون فقرات کاسته شود.

بسیاری از افراد با استفاده از بالشتک‌های حرارتی به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه هر دو یا سه ساعت یک‌بار موجب تسکین دردهای سیاتیک می‌شوند. این بالشتک‌ ها قیمت چندان بالایی ندارد و در همه‌ جا قابل‌ استفاده است.

دوش آب گرم نیز از آنجا که موجب رفع گرفتگی عضلات می‌شود نیز توصیه می‌شود؛ اما اگر به دنبال گزینه مناسب‌ تری هستید استفاده از بالشتک‌های حرارتی همچنان مقرون‌ به‌ صرفه بوده و پیشنهاد می‌شود.

در مقابل افرادی هستند که برخلاف بقیه با گذاشتن پک یخ روی ناحیه درد باعث تخفیف درد می‌شوند.

۵ الی ۱۰ درصد از افرادی که مبتلابه کمردرد هستند ممکن است دردهای ناشی از سیاتیک را تجربه کنند. افزایش سن، قد، استرس، استعمال دخانیات، نشستن‌های طولانی‌ مدت و اضافه ‌وزن نیز از دیگر عواملی هستند که ممکن است موجب درد در ناحیه کمر و پشت شوند.

بسیاری از این عوامل باعث التهاب و افزایش درد می‌شوند. ورزش، خواب کافی، عدم مصرف دخانیات و داشتن رژیم غذایی مناسب از التهاب جلوگیری کرده و موجب بهبود می‌شود.

انجام برخی حرکات موجب تشدید دردهای سیاتیک می‌شود. نشستن، برخاستن و چرخش ناگهانی ازجمله مواردی هستند که می‌توان نام برد. در مقابل نیز انجام برخی حرکات کششی و یوگا باعث تخفیف درد و درمان سیاتیک می‌گردد. همچنین بر اساس مطالعات گوناگون در این زمینه یوگا یکی از مطمئن‌ ترین و بی‌ خطر ترین روش‌های مؤثر برای بهبود دردهای سیاتیک است.

شاید نام طب سوزن را بسیاری از ما شنیده باشیم اما طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی در واقع نوعی روش درمانی سنتی چینی است که با استفاده از سوزن‌ های بسیار کوچک و بدون درد انجام می‌شود. این روش مورد تائید سازمان غذا و دارو آمریکا است و مطالعات بسیاری در مورد مزایا آن تاکنون انجام‌شده است و در تخفیف دردهای کمر به‌ خصوص سیاتیک بسیار مؤثر است.

ماساژ درمانی نیز همانند طب سوزنی یکی از روش‌ های بدون عمل جراحی است که موجب تخفیف درد به‌ خصوص دردهای کمر و پشت می‌شود. این روش همچنین باعث باز شدن گرفتگی عضلات و بافت‌ها، گردش خون و ترشح هورمون اندورفین می‌شود. هورمون اندورفین در کاستن درد نقش بسیار مؤثری دارد.

آسیب‌ دیدگی دیسک ستون فقرات به چند دسته تقسیم می‌شود که برخی از آن‌ها موجب درد بیشتری می‌شوند. شکستگی و بیرون‌ زدگی این صفحات نیز به‌ مراتب موجب درد بیشتری می‌گردند. برای پزشک دانستن نوع آسیب برای تجویز مناسب بسیار حائز اهمیت است. سیاتیک می‌تواند از طریق کایروپراکتیک تشخیص داده شود. تصویربرداری توسط اشعه ایکس و MRI نیز برای تشخیص آسیب نخاعی به کار می‌رود. پس از تشخیص کایروپراکتور از طریق اعمال خاصی صفحات خارج‌ شده و شکسته را جا می‌ اندازد.

توجه کنید که در درمان خانگی سیاتیک پرهیز غذایی یا توصیه به غذا یا مواد خاصی نمیشود چون بی تاثیر است و فقط استراحت است که بسیار موثر میباشد. فقط اگر دچار اضطراب شده اید میتوانید از دمنوش های آرامبخش مانند گل گاوزبان یا بابونه برای آرامبخشی استفاده کنید چون استرس و عصبانیت باعث اسپاسم علایم شده و وضعیت را بدتر میکند.

اگر بعد از چند روز درمان خانگی سیاتبک موثر نبود حتما مراجعه کنید. توصیه می شود حتی اگر درمان موثر بود نیز مراجعه و بررسی شوید تا اگر مشکل جدی وجود دارد از عود آن جلوگیری شود.

نکته آخر اینکه حتما قبل ار انجام اين كارها با پزشک خود مشورت کنید زیرا ماساژها يا ورزش های سرخود ممکن است بدتر آسيب زننده باشد.

در کلینیک درد مفتخریم تا خدمات تخصصی و فوق تخصصی زیر را ارائه دهیم:

– درمان آرتروز زانو
– درمان دردهای شانه
– درمان اختلالات ستون فقرات
– درمان کلیه دردهای عضلانی و اسکلتی
– درمان دردهای لگن
– درمان دردهای گردن و کمر
– درمان تنگی کانال نخاعی
– تعویض مفصل زانو و لگن با جراحی
– درمان کلیه مشکلات ارتوپدی
– درمان تنگی کانال مچ دست
– اوزون درمانی
– نوار عصب و عضله
– انجام کلیه روش های تشخیصی جهت مشکلات عصبی و عضلانی

مطلب قبلی

تشخیص علت گردن درد و بهترین راه های درمان آن

مطلب بعدی

تشخیص دقیق دیسک گردن و بهترین راه های درمان آن

هرآنچه درباره کمر درد باید بدانیم [علل، پیشگیری، درمان]

انواع شیوه های درمان کمردرد بدون جراحی

مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک

بهترین روش خوابیدن برای رفع کمردرد

درمان خانگي درد سياتيک کمر

مطالب اخیر

درد های عضلانی اسکلتی چیست و چه علائمی دارند؟


راهکارهای ساده درمان کمردرد در خانه

شاید بورسیت ساب آکرومیال عامل درد کتف و شانه شماست!

عمل بسته يا عمل ليزري ديسك كمر يا گردن چيست؟

شکستگی مهره های کمر با تزریق سیمان از طریق سوزن

تزریق ژل هیالورونیک اسید در درمان آرتروز زانو

دانستنیهای کوتاه کلینیک درد

درد های عضلانی اسکلتی چیست و چه علائمی دارند؟


راهکارهای ساده درمان کمردرد در خانه

شاید بورسیت ساب آکرومیال عامل درد کتف و شانه شماست!

عمل بسته يا عمل ليزري ديسك كمر يا گردن چيست؟

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.




خانه

موبایل

درد عصب سیاتیک در افراد تفاوت است و به شرایطی که باعث وقوع آن شده بستگی دارد

 

درمان خانگي درد سياتيک کمر

دردی تیر کشنده و آزاردهنده مهمان نواحی پایین و پشت بدن‌‌تان شده است که مسیری از نشیمنگاه تا روی ساق پا، زانو، لگن و ران را در‌بر‌می‌گیرد و پشت زانو و بعضی مواقع پشت ساق و مچ آن پا هم احساس می‌شود .

 

معمولا این دردهای سیاتیکی از ملایم شروع می‌شود و کم‌کم به دردهای مزمن‌تر و سخت‌تر تبدیل می‌شود. حتی ممکن است این نوع دردهای شایع در پا و ساق با احساس کرختی و سوزش و نیز ضعف یا افت حرکتی همراه باشد که در چنین مواردی باید مورد توجه پزشکی قرار بگیرد. جالب آن که مردان به دلیل داشتن فعالیت‌های فیزیکی و بدنی زیاد بیش از زنان نیز مبتلا به دردهای سیاتیکی می‌شوند.

 

اگر در حین خواندن این مطالب متوجه شدید چنین دردهایی را هر چند به طور خفیف در پاها و پشت خود احساس می‌کنید حتما مطلب ما را بخوانید؛ چرا که بیشتر دردهای سیاتیکی بدون نیاز به جراحی با خود مراقبتی و حرکات صحیح روزمره زندگی قابل پیشگیری و حتی درمان هستند.

 

بیرون زدگی دیسک کمر یا بلند کردن اجسام سنگین، چرخش ناگهانی در ناحیه کمر منجر به بروز دردهای سیاتیکی کمر می‌شوند. از سوی دیگر، نشستن طولانی روی صندلی نامناسب، تنگی کانال کمر در سالمندی، آرتروز ستون فقرات وعدم مراقبت در وضعیت صحیح نشستن و بلند شدن نیز می‌تواند به دردهای سیاتیکی منجر شود. توجه داشته باشید عمده‌ترین علت درد و داغ شدن کف پا و کمر، نشستن است و این به خاطر فشاری است که وزن بدن به دیسک وارد می‌کند و فعالیت‌هایی مانند خم شدن و تابیدن، درد در ناحیه پایین کمر را شدیدتر می‌کند درحالی که دراز کشیدن باعث تسکین درد می‌شود. به همین دلیل، دویدن وراه رفتن برای شخصی که چنین وضعیتی دارد بهتراز نشستن یا ایستادن‌های طولانی‌مدت است.

 

درد‌های سیاتیکی متفاوت است

دردهای سیاتیکی از کمر شروع و به پاها انتشار می‌یابد و با درد، گز گز و خواب رفتگی، درد و ضعف عضلات و ساق پا همراه بوده و از درد کمر معمولی متفاوت است‌. دردهای وخیم سیاتیکی کمر و پا به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و معمولا بعد از چند روز و چند هفته بهبود می‌یابد. البته این عوارض با علائم درد کف پا نیز متفاوت است. دردهای سیاتیکی کمر اگر به طور مزمن ادامه یابد ضعف عضلات کمر را نیز ایجاد می‌کند .

 

شایع‌ترین علت درد سیاتیک در سنین جوانی و میانسالی، فشارهای ناگهانی و وضعیت‌های نامناسب کار کردن و فعالیت‌های روزمره زندگی است که به بیرون‌زدگی دیسک کمر منجر می‌شود. این بیرون‌زدگی دیسک کمر، حالت نرم و تازه دارد که به عصب فشار می‌آورد و درد ایجاد می‌کند.

 

در سنین بالا و بزرگسالی نیز تنگی کانال کمر یا آرتروز ستون فقرات به اضافه آرتروز سوراخ بین مهره‌های کمر است که باعث تنگی فضا و تحت فشار قرار گرفتن عصب و درنتیجه درد می‌شود.

 

 دردهای سیاتیکی از ملایم شروع می‌شود و به دردهای مزمن‌تر و سخت‌تر تبدیل می‌شود

 

چه موقع به درد سیاتیکی شک کنید‌؟

درد عصب سیاتیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به شرایطی که باعث وقوع آن شده بستگی دارد. در این موارد به دردهای سیاتیکی شک و به پزشک مراجعه کنید.

اگر بعد از یک آسیب یا تصادف شدید، احساس درد در ناحیه کمر و پاها دارید.

درد ناگهانی و شدیدی را در پایین کمر یا پای خود احساس می‌کنید که این درد با بی‌حسی یا ضعف عضلانی در همان پا همراه است.

قادر به کنترل مثانه و روده‌های خود نیستید.

التیام درد سیاتیک، آب درمانی تا اصلاح سبک زندگی

 

بی‌شک در ایستگاه اول درمان دردهای سیاتیکی استراحت، مصرف داروی مناسب، بهره‌گیری از روش‌های طب فیزیکی و تزریق درون عضلات برای رفع دردهای سیاتیکی بسیار کمک‌کننده است‌. اما اگر درد سیاتیکی شدید بوده یا بیمار دچار بیرون زدگی دیسک کمر یا ضعف عضلات کمری شده باشد یا کنترل ادرار و مدفوع را از دست داده باید تحت جراحی قرار گیرد .

 

مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از دردهای سیاتیکی، تقویت عضلات شکم و کمر از طریق ورزش، اصلاح الگوی نشستن و قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های مختلف و خودداری از بلند کردن اجسام سنگین و واردآوردن فشار زیاد به کمر است.راه رفتن در استخر و آب درمانی از روش‌های پیشگیری از دردهای کمری و سیاتیکی محسوب می‌شود ولی اصلی‌ترین راه درمان محسوب نمی‌شود. به خاطر داشته باشید هنگام حمله‌های حاد سیاتیک عصبی نباید ورزش کرد، اما در مرحله مزمن ماساژ و تمرین‌های ورزشی کمک‌کننده است.

 

ورزش‌های کاهنده درد سیاتیکی

روش‌های مختلفی در روند درمان بیماران مبتلا به دردهای سیاتیکی می‌تواند موثر واقع شود؛ اعم از دارو درمانی، فیزیوتواپی، ورزش، استخر و آب درمانی که برای کاهش درد بیماران مبتلا بسیار موثر است.

 

بی‌شک بیماران در مرحله حاد باید استراحت کنند، ولی بعد از چند روز استراحت و کاهش دردهای شدید، ورزش‌های تقویت عضلات کمر، ران، پا و ساق و ورزش‌های رفع انحراف کمر در کاهش درد بیماران بسیار موثر است‌. ناگفته نماند پیاده روی ملایم در سطح صاف و حرکت در آب در کاهش دردهای سیاتیکی بسیار موثر است .

 

کاهش درد سیاتیک در هفت حرکت

درمان خانگي درد سياتيک کمر

حرکت اول

در وضعیت خوابیده به پشت قرار بگیرید و با کمک دست‌ها، پاها را به بدن نزدیک و یک کشش مناسب را در عضلات بازکننده ستون فقرات کمری ایجاد کنید. تمرین را سه مرتبه و هر مرتبه ده ثانیه حفظ کنید.

 

 

حرکت دوم

به صورت طاقباز دراز بکشید و پای راست را داخل سینه بیاورید و با دو دست پشت ران (پایین‌تر از زانو) را بگیرید و ده ثانیه مکث کنید. سپس تمرین را با پای دیگر تکرار کنید. تمرین را برای هر پا سه مرتبه انجام دهید.

 

 

حرکت سوم

بنشینید و یک پا را از روی پای دیگر عبور دهید. زانو را به سمت شانه مخالف بکشید و اندکی بالاتنه را به همان جهت بچرخانید. سپس برای سمت دیگر بدن هم این تمرین را تکرار کنید. تمرین را چهار مرتبه و هر مرتبه 15 ثانیه حفظ کنید.

 

 

حرکت چهارم

در وضعیت خوابیده به پشت یک چرخش خلفی در لگن ایجاد و سعی کنید تا کمرتان را به زمین بچسبانید. تمرین را دو تا شش مرتبه در روز انجام دهید و هر مرتبه شش تا 10 ثانیه در این وضعیت بمانید.

 

 

حرکت پنجم

با زانوهای خمیده به پشت بخوابید و یک پا را با زانوی خمیده بالا بیاورید و نگه دارید. تمرین را با پای دیگر هم تکرار کنید. تمرین را پنج نوبت و هر نوبت ده مرتبه انجام دهید.

 

حرکت ششم

به صورت طاقباز بخوابید. دست‌ها را روی سینه بگذارید. زانوها را 45 درجه خم و به آرامی سر و شانه‌ها را از زمین جدا کنید. هشت ثانیه در این وضعیت بمانید.

 

 

حرکت هفتم

مشابه تصویر بخوابید و زانوها را 45درجه خم کنید. به آرامی کف پاها را حدود پنج سانتی‌متر از زمین جدا و وضعیت را به مدت شش ثانیه حفظ کنید. تمرین را سه مرتبه تکرار کنید.

 

 

منبع:salamatnews.com

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

هرگونه فشار بر روی این عصب می‌تواند باعث ایجاد درد در تمام طول عصب شود (یعنی مسیری که از کمر شروع می‌شود و از پشت پا پایین می‌آید و تا پاشنه و کف پا می‌رسد). سیاتیک بیشتر در سنین 50–30 سالگی بوجود میآید و علت عمده آن پاره شدن دیسک بین مهره ای است. بدنبال وارد شدن فشار بیش از حد به ستون مهره، قسمت حلقوی محیطی دیسک (آنولوس فیبروزوس) پاره شده و قسمت مرکزی (نوکلئوس پولپوزوس) از بین شکاف پارگی به بیرون راه پیدا می‌کند. این قسمت بیرون زده را هرنی یا فتق می‌گویند.

برای ارسال نظر لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

درمان خانگي درد سياتيک کمر
درمان خانگي درد سياتيک کمر
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *