درمان خانگي اسهال بزرگسال

دوره مقدماتی php
درمان خانگي اسهال بزرگسال
درمان خانگي اسهال بزرگسال

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

اسهال یکی از شایع‌ترین اختلالات گوارشی است که هر فردی در طول عمر خود به آن مبتلا شده و اغلب در تابستان شیوع بیشتری دارد. اسهال علل مختلفی دارد و می‌تواند خفیف یا حاد باشد و در برخی مواقع کشنده. کهنسالان و کودکانی که دچار این اختلال گوارشی می‌شوند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. در ادامه‌ی این مقاله راهکارهایی برای درمان اسهال به شما ارائه می دهیم. با ما همراه باشید.درمان خانگي اسهال بزرگسال

همه‌ی ما در طول زندگی‌مان، حتما دچار اسهال شده‌ایم که علائم شایعی مثل مدفوع آبکی، دل‌پیچه و نفخ شکم دارد. اسهال اغلب راهی است که بدن با اختلالات دستگاه گوارشی برخورد می‌کند. اسهال حاد بیش از ۲ هفته طول می‌کشد و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

دوره مقدماتی php

اسهال عفونی در کودکان شایع‌تر است و معمولا عامل ویروسی دارد. همچنین اسهال مسافرتی نیز شایع است، مخصوصا زمانی که مسافری به مناطق توسعه‌نیافته با آب‌های آلوده می‌رود. باکتری‌ها نیز اغلب در غذاهایی که به‌ شکل صحیح نگهداری نمی‌شوند یا در غذاهای پخته‌شده، علت شایع مسمومیت‌ غذایی است.

در ادامه برخی از مؤثرترین راه‌ها را برای کنترل اسهال بیان می‌کنیم:

زمانی که اسهال می‌شوید، هیدراتاسیون یکی از مهم‌ترین روش‌هاست. کم شدن آب بدن در اثر اسهال می‌تواند در خردسالان و افراد مسن کشنده باشد. نوزادانی که دچار اسهال شده‌اند، باید به خوردن شیر مادر یا شیر خشک ادامه دهند. برای درمان اسهال کودکان، محلول‌های هیدراسیونی که می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد، مانند شربت Pedialyte می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند. مقدار کمی از محلول‌های هیدراسیونی باید به‌طور مکرر مصرف شود. این فرمول‌ها می‌تواند در تهیه‌ی آب‌نبات‌ها نیز به‌کار گرفته شود.

مطالعات نشان داده‌اند که برای بزرگسالان دارای علائم خفیف اسهال، نوشیدنی‌های ورزشی و محلول‌های هیدراسیون (که بدون نسخه هم می‌توان تهیه کرد) به یک اندازه مؤثر است. شیر، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های گازدار یا کافئین‌دار نباید مصرف شود چون علائم و وضعیت بیمار را بدتر می‌کند.

پروبیوتیک‌ها منابع «باکتری‌های خوب» هستند که در روده‌ها فعالیت می‌کنند تا شرایط سالمی را برای روده‌ها و دستگاه گوارش ایجاد کنند. آنها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در برخی از غذاها وجود دارند، مثل:

پروبیوتیک‌ها همچنین به شکل پودر و قرص نیز عرضه می‌شوند.

وجود باکتری‌های خوبی که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند، برای عملکرد طبیعی دستگاه گوارش ضروری است. این باکتری‌ها نقش مهمی در حفاظت از روده در برابر عفونت‌ها بازی می‌کنند. زمانی که سیستم گوارشی شما توسط آنتی‌بیوتیک‌ها تغییر کرده یا توسط باکتری‌های ناسالم و ویروس‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد، شما دچار اسهال می‌شوید. پروبیوتیک‌ها می‌توانند با بازگردانی تعادل باکتری‌ها در روده، به بهبودی شما کمک کنند.

ساکارومیسس بولاردی، پروبیوتیک مخمر است؛ این ماده باکتری نیست اما مثل باکتری‌ها عمل می‌کند. ساکارومیسس بولاردی می‌تواند در بهبود اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر باشد. همچنین می‌تواند در درمان اسهال مسافرتی نیز کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد ساکارومیسس بولاردی به روده در مقابله با عوامل بیماری‌زای ناخواسته و جذب مواد مغذی به‌طور صحیح کمک می‌کند. از آنجایی که این ماده مخمر است، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید در استفاده از آن بیشتر احتیاط کنند.

البته ذکر این نکته ضروری است که در موارد اسهال حاد، دریافت مراقبت‌های پزشکی مناسب بسیار اهمیت دارد. قبل از استفاده از پروبیوتیک‌ها برای درمان اسهال، ابتدا با پزشک خود حتما مشورت کنید.

اگر علائم اسهال حاد ندارید، می‌توانید با مشورت و نظارت پزشک خود چند دارو مصرف کنید که بدون نسخه می‌توان خرید که به درمان خانگی اسهال کمک می‌کند. در ادامه فهرستی از داروهایی را ارائه می‌کنیم که می‌توان بدون نسخه‌ی پزشک برای درمان اسهال تهیه کرد:

این داروها فقط می‌توانند باعث کاهش علائم دردناک اسهال شوند نه این که علت اصلی را درمان کنند. کسانی که مبتلا به اسهال مزمن هستند، نباید بدون مشورت و نظر پزشک این داروها را مصرف کنند. منظور از اسهال مزمن، اسهالی است که بیش از ۱۴ روز طول بکشد. این نوع اسهال می‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

اگر کودک شما دچار اسهال شد، باید بیشتر احتیاط کنید. کم شدن آب بدن ناشی از اسهال می‌تواند خطر زیادی به همراه داشته باشد و کودکان به‌سرعت به آن مبتلا می‌شوند. کم آبی شدید بدن می‌تواند زندگی انسان را تهدید کند. داروهای بدون نسخه‌ای که اینجا معرفی کردیم، برای درمان اسهال کودکان توصیه نمی‌شود، پس بهتر است در این موارد با پزشک خود مشورت کنید. کودکان زیر ۳ ماه را که دچار اسهال شده‌اند، باید فورا نزد پزشک برد.

اگر اسهال شما خونی باشد، و بیش از ۷ روز علائمی مثل تب، دل‌پیچه‌ی شدید یا اسهالی که روزبه‌روز بدتر می‌شود، داشته باشید باید حتما تحت مداوا قرار بگیرید.

شاید گفتن اینکه هنگام ابتلا به اسهال غذا بخورید، کمی عجیب به‌نظر برسد ولی خوردن برخی غذاهای خاص می‌تواند به کاهش علائم اسهال کمک کند و باعث می‌شود در اثر نخوردن غذا حال‌تان بدتر نشود. غذاهایی که فیبر کمتری دارند، می‌توانند به سفت‌تر کردن مدفوع کمک کنند:

غذاهای دیگری که معمولا در زمان اسهال مفید است عبارتند از:

غذاهای سرخ‌شده و چرب برای کسانی که دچار اسهال شده‌اند، مضر است. همچنین نباید غذاهایی را که فیبر زیاد دارند مصرف کنید، مانند سبوس و میوه‌ها و سبزیجاتی که باعث افزایش نفخ می‌شوند. اینجا غذاهایی را معرفی می‌کنیم که باید در مواقع ابتلا به اسهال از خوردن آنها اجتناب کرد:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

سلام و عرض ادب
آخه این چه عکسی است ؟ بابا این دور از حیا و عفت است ، بزرگواری کنید و رعایت کنید ، شاید ی دختر جوان بخواد این متن رو بخونه ، زشت است که چشمش به این عکس بیافتد و شاید خلاف شرع هم باشد ، خواهشا این عکس را برداریددرمان خانگي اسهال بزرگسال

سلام
عکس موردنظر شما حذف شد.

سپاس … سپاس … سپاس …

لطفاً عکس مورد نظر را برگردانید. برای چی حذفش کردید!!؟

خواص خوراکی ها

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

نوشیدنی کامبوجا و ۸ خاصیت اثبات شده آن برای سلامتی

آخرین مطالب

کتاب قصه های امیرعلی؛ روایتی طنز از اتفاقات جامعه امروز نوشته امیر علی نبویان

فیستول مقعدی چیست؛ علت، علائم و درمان فیستول مقعدی

دفتر خاطرات استرس، ابزاری برای شناسایی عوامل استرس‌زا

فواید دوش آب سرد؛ ۷ خاصیت باورنکردنی آن بر جسم و روح شما

خواص روغن هسته انار؛ ۹ خاصیت درمانی یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C

ترین های جهان

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های ترسناک دنیا که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

دلایل بروز اسهالموارد بد اسهال، می تواند در اثر تعدادی از منابع ایجاد شود که عبارتند از:سرماخوردگیآنتی بیوتیک‌هامسمومیت غذایییک عفونت ویروسیآب آلودهانواع خاصی از عمل جراحیتعدادی از بیماری‌های دستگاه گوارش

مواد غذایی مناسب برای درمان اسهال

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

هنگامی که به اسهال مبتلا شده اید، مصرف برخی مواد غذایی ممکن است شرایط شما را وخیم‌تر کنند. مواد غذایی که موجب اسهال می شوند به طور معمول حاوی مقدار زیادی از مواد تشکیل دهنده مصنوعی، چربی ها، ادویه ها یا محرک هایی مانند کافئین هستند و همچنین غذاهایی که دارای قند و چربی بالا هستند، اسهال را تشدید می‌کنند.

برخی از غذاهایی که در صورت ابتلا به اسهال باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید در ادامه اشاره می‌شود:درمان خانگي اسهال بزرگسال

درمان دارویی

در موارد خفيف‌ مي‌توان‌ از داروهايي‌ مثل‌ لوپراميد و پپتوبيسمول‌ استفاده‌ كرد. امكان‌ دارد ساير داروهاي‌ ضداسهال‌ تجويز شوند. در صورت‌ شناسايي‌ يك‌ انگل‌ يا باكتري‌ به‌ خصوص‌ به‌ عنوان‌ علت‌ اسهال‌، امكان‌ دارد آنتي‌بيوتيك‌ تجويز شود.

در موارد زیر باید درمان خانگی را متوقف کرد و سریعاً به پزشک مراجعه کرد:

همان طور که اشاره شد اگرچه تغییر در رژیم غذایی اولین قدم در درمان اسهال است اما به منظور تسریع در روند بهبودی داروهای مختلفی به منظور درمان اسهال تولید شده‌اند که در ادامه به صورت اجمالی به برخی از این داروها اشاره می‌شود.

لوپرامید

قرص لوپرامید (Loperamide) یکی از داروهای ضد اسهال است که در صورت مصرف ممکن است عوارضی مثل سرگیجه، خواب‌آلودگی و تهوع به دنبال داشته باشد. توجه داشته باشید که این دارو برای اسهال‌های ناشی از عفونت توصیه نمی‌شود زیرا دفع میکروب‌ها را از روده به تأخیر می‌اندازد.

دیفنوکسیلات

قرص دیفنوکسیلات (Diphenoxylate) دارویی برای درمان اسهال و بیماری‌های التهاب روده می‌باشد. تاری دید یا خشکی پوست از عوارض دیفنوکسیلات است. این دارو با کاهش دادن حرکات روده زمان عبور غذا از روده‌ها و جذب آب اضافی را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب کاهش میزان اسهال می‌شود. توجه داشته باشید که دیفنوکسیلات دارویی است برای رفع علایم اسهال و به هیچ وجه علت زمینه‌ای اسهال را درمان نمی‌کند. مصرف طولانی مدت دارو ممكن است موجب بروز تحمل و استفاده مقادیر زیاد آن موجب وابستگی به دارو شود.

بیسموت ساب سیترات

قرص بیسموت ساب سیترات (Bismuth Subcitrate) برای مشکلات گوارشی نظیر عفونت یا زخم معده مصرف می‌شود.استفراغ از عوارض قرص بیسموت ساب سیترات است.این دارو برای درمان زخم معده و روده و نیز اسهال مسافرتی استفاده می‌شوند. مقدار مصرف این دارو برای هر بیمار باید طبق نظر پزشک تعیین گردد اما به طور کلی برای بزرگسالان دو قرص دو بار در روز و یا یک قرص چهار بار در روز مصرف می‌شود.

 

اسهال در بارداری

دلایل ایجاد اسهال که با بارداری در ارتباط هستند، شامل موارد زیر می‌باشند:

داشتن دوره‌های اسهال در ابتدای حاملگی، کاملاً نرمال و بسیار شایع است. با نزدیک شدن به زایمان، بدن شما پروستاگلاندین ترشح می‌کند که هورمونی است که به نرم شدن و آماده شدن رحم کمک می‌کند. پروستاگلاندین همچنین باعث تحریک مدفوع و تکرر آن شده و می‌تواند به اسهال منجر شود. ابتلا به اسهال در سه ماهه‌ی سوم بارداری به این معنی نیست که خیلی به زایمان نزدیک هستید، این یکی از چندین علامت آماده شدن بدن شما برای زایمان است.

این نوع از اسهال، یک پاسخ فیزیولوژیکی طبیعی بدن بوده و به شما یا کودک شما آسیب نمی‌زند. با این وجود، درمان آن در سریع‌ترین زمان ممکن، مهم است و ایجاد تغییر در رژیم غذایی دوران بارداری می‌تواند به تسکین اسهال کمک کند.

 

اسهال در کودکان

اسهال یکی از بیماری‌های شایع دوران شیرخواری و کودکی است. کودکان بین سنین یک تا سه سال ممکن است به اسهال نوپایان یا اسهال کودکان دچار شوند.

متخصصین اطفال در رابطه با علت‌های معمول اسهال در نوزادان و کودکان دلایل زیر را برشمرده‌اند:

طرز تهیه محلول ORS خانگی

 

اگر فکر می‌کنید کودک شما دچار اسهال شده است، برخی از کار‌های کلیدی را می‌توانید انجام دهید:• مصرف آب میوه‌ها را محدود کنید به ویژه آب میوه‌هایی که حاوی فروکتوز یا سوربیتول بالا هستند مانند، آب سیب و گلابی. آب انگور زرد گزینه‌ای خوب است. • مقدار چربی را در رژیم غذایی افزایش دهید. (با این حال در این باره با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید).• مقدار فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهید. (توجه: این توصیه می‌تواند کمی گیج کننده باشد، زیرا در زمان‌هایی که کودک دچار یبوست می‌شود، رژیم‌های غذایی با فیبر بالا توصیه می‌شود. فیبر می‌تواند به درمان انواع اختلالات دستگاه گوارش کمک به سزایی کند).

 

پیشگیری از اسهالاگرچه پیشگیری سخت است اما چندراه برای کاهش دادن موارد اسهال در کودکان وجود دارد:رعایت بهداشت دست به‌ویژه پس از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از غذا خوردن.تمیز نگه‌داشتن سطوح حمام برای پیشگیری از سرایت میکروب‌های عفونت زا.شستن میوه و سبزی‌ها قبل از مصرف.شستن سطوح آشپزخانه و وسایل آشپزی پس از تماس پیدا کردن با گوشت خام به‌ویژه مرغ.قرار دادن گوشت در یخچال به محض خرید. پخت گوشت تا زمانی که دیگر صورتی نیست. پس از پخت، قرار دادن غذای باقی‌مانده در یخچال.دقت در خرید مواد غذایی از فروشندگان دستفروش.نشستن ظروف حیوانات خانگی در ظرفشویی مخصوص خانواده.

 

چند نکته که باید به آن‌ها توجه کرددر صورتی که فرد دچار اسهال مشکلاتی دارد که استفاده از مایعات را برایش محدود شده، پیش از شروع مصرف زیاد مایعات حتما باید با پزشک مشورت کند.کودکان، زنان باردار و سالمندان مبتلا به اسهال باید بسیار مراقب باشد.شیرخوارانی که شیر خشک می‌خورند باید با مشورت پزشک از شیر خشک مناسب‌تری استفاده کنند، اما در مورد شیرخوارانی که شیر مادر می‌خورد، هیچ تفاوتی ندارد و نباید شیر مادر قطع شود.کم شدن آب بدن ناشی از اسهال می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از دادن هر دارو باید با یک پزشک مشورت شود.بدون تجویز پزشک نباید بیش از دو روز خوددرمانی کرد و داروی ضد اسهال خورد. مصرف بیش از اندازه‌ این داروها مشکل‌ساز شده و باعث یبوست می‌شود. در صورت داشتن تب یا اثر خون در مدفوع باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

 اسهال خونی

اسهال خونی اختلال روده‌های بزرگ است که توسط میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا ایجاد می‌شود. در این بیماری میل دائم برای دفع مدفوع وجود دارد. در اسهال خونی، اسهال شدید وجد ندارد، اما غالبا بلغم و خون به همراه مقدار کمی مدفوع وجود دارد. زمانی که اسهال خونی ایجاد می‌شود، زخم‌های درون روده بزرگ، باعث تحریک دائمی روده می‌گردند.

در اسهال خونی قبل از نیاز به تخلیه مدفوع، دل پیچه و درد در ناحیه شکم ایجاد می‌گردد. مقدار کمی مدفوع و تکه‌های زخم به عنوان بلغم و خون خارج می‌شود. علت اسهال خونی و شدت آن بسته به نوع و شدت بیماری می‌تواند حاد یا مزمن باشد. در موارد حاد خروج مدفوع به سختی و همراه با دفع مقدار زیادی بلغم انجام می‌گیرد. همچنین زمانی که علت اسهال خونی، میکروب‌ها باشند با تب شدید همراه خواهد بود.

در صورت ابتلا به اسهال خونی بهتر است به پزشک مراجعه کنید، اما می‌توانید برای تسکین دل‌پیچه و جلوگیری از تشدید وضع از برخی راهکار‌های درمان خانگی استفاده کنید:

اسهال یک واکنش طبیعی به کم شدن آب بدن، عفونت یا سمومی است که باید از سیستم گوارش بیرون رانده شوند. به عنوان مثال انواع خاصی از باکتری، انگل ها، آلرژی غذایی یا سایر میکروب ها. و حالا درباره درمان خانگی اسهال، علت و علایم در نوزادان, کودکان و بزرگسالان بخوانید.

اسهال نوعی ناراحتی یا عفونت دستگاه گوارش است. که سبب خروج مکرر و بیش از اندازه از روده ها به شکل مدفوع غیر طبیعی رقیق و درد شکم می شود. اگر شما اخیرا اسهال داشته اید، اولین سوالی که دوست دارید بپرسید این است که” چطور اسهال را سریعا متوقف کنم؟ “

اگر دچار هر کدام از علایم شرح داده شده در بالا هستید، ممکن است دچار اسهال حاد شده باشید. اسهال حاد، یک تا دو هفته طول می کشد و به طور موقت شما را بیمار می کند. یا ممکن است دچار اسهال مزمن شده باشید که تا چندین هفته ادامه داشته باشد. اگر در عرض 24 ساعت 3 بار یا بیشتر مدفوع رقیق داشتید یعنی اسهال هستید. شاید باور نکنید ولی اسهال حال یکی از بهترین مکانیسم های دفاعی بدن شما در مقابل عفونت یا ویروس است. اگر چه بودن در وضعیت اسهال ناراحت کننده و ناخوشایند است، اسهال کمک می کند که به سرعت مواد مضر از دستگاه گوارش خارج شوند، قبل از این که فرصت پیدا کنند عوارض و مشکلات بیشتری برای بدن بوجود بیاورند.

*تفاوت درد مزمن با درد حاد چیست؟ حاد یعنی اینكه مسئله ای مهم شده به اوج رسیده باید فورأ به آن رسیدگی شود و مزمن یعنی مسئله ای كم كم رخنه كرده و كهنه شده و درمان آن بسیار مشكله.

از سوی دیگر علایم اسهال مزمن کمی متفاوت است. این علایم بسته به رژیم غذایی و سایر عوامل سبک زندگی می آیند و می روند. که شامل وضعیت سیستم ایمنی بدن شما و سطح استرسی که با آن روبرو هستید می شود. تحقیقات نشان می دهد که 3 درصد افرادی که به کشورهای درحال توسعه سفر می کنند، به اسهال مزمن مبتلا می شوند. اسهال حال معمولا بدون دارو یا مداخله جدی درمان می شود. و اسهال مزمن مشکلات بیشتری بوجود می آورد. این امر می تواند باعث کمبود آببدن و کمبود مواد مغذی بدن شود. خبر خوب این است که شما می توانید اقدامات مختلفی برای درمان هر دو نوع اسهال انجام دهید. در زیر می توانید اقداماتی که منجر به سفت شدن مدفوع، آبرسانی مجدد به بدن و غلبه بر علایم اسهال می شود را بیاموزید:درمان خانگي اسهال بزرگسال

 

اسهال یک واکنش طبیعی به کم شدن آب بدن، عفونت یا سمومی است که باید از سیستم گوارش بیرون رانده شوند. به عنوان مثال انواع خاصی از باکتری، انگل ها، آلرژی غذایی یا سایر میکروب ها. یکی از خطرات مرتبط با اسهال این است که اگر از قبل بیمار باشید سبب کم آب شدن بیشتر بدنتان می شود. علتش هم این است که با اسهال، بدن، بیش از حد آب و مواد معدنی از جمله الکترولیت هایی مانند سدیم را از دست می دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اختلال آب و الکترولیت در بدن و علل و علائم آن

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه طور می‌توان علائم هشدار دهندۀ کم آب شدن بدن را تشخیص داد؟

 کلید یادگیری برای متوقف کردن سریع علایم اسهال پس از شروع شدن، و همچنین پیشگیری از بازگشت آن در آینده به علل اساسی ایجاد کننده این بیماری بستگی دارد. اسهال می تواند به دلایل مختلف از جمله، کم شدن آب بدن، بیماری یا مسمومیت غذایی ایجاد شود.کودکان، نوزادان، بزرگسالان و سالخوردگان ممکن است به دلایل مختلفی درگیر اسهال شوند. این علل شامل:

باشد.

 

– عفونت باکتریایی که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود یا از سطوح آلوده منتقل شود.

– آلرژی غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در لبنیات ). کارشناسان معتقدند که عدم تحمل لاکتوز یکی از دلایل شایع ایجاد اسهال در کودکان و بزرگسالان است به ویژه هنگامی که اسهال مزمن باشد. چالش موجود در مورد عدم تحمل لاکتوز اینجاست که ممکن است تا سال های سال خود را نشان ندهد یا به دلیل تغییرات هورمونی مانند حاملگی بروز کند.

– مصرف آب آلوده که می تواند شامل انگل ها، باکتری ها و غیره باشد.

– مسمومیت غذایی به علت خوردن غذای آلوده به انواع میکروب های مضر.

– از دست دادن آب بدن که دلیل آن به اندازه کافی آب ننوشید یا از دست دادن آب بیش از حد به علت استفراغ، بیماری یا سایر عوامل.

– هضم ضعیف مواد غذایی توسط بدن و مشکلات مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر IBS، بیماری التهابی روده IBD یا بیماری های خود ایمنی مانند کرون.

– مصرف بیش از حد مایعات در مدت زمان کوتاه.

– خوردن بیش از حد میوه های نرسیده یا زیادی رسیده.

– خوردن بیش از حد غذاهای پرچرب که هضمشان مشکل است.

– مصرف بیش از حد کافئین یا الکل که می تواند منجر به کم شدن آب بدن و سوءهاضمه شود.

– استرس و اضطراب احساسی

– به علت عوارض جانبی مصرف برخی از داروها به ویژه آنتی اسیدها (داروهای کاهش دهنده اسید معده). کارشناسان معتقدند که آنتی اسیدها شایع ترین علت اسهال مربوط به مصرف داروها هستند زیرا حاوی منیزیم هستند که باعث آبکی شدن مدفوع می شود. اگر این داروها را برای کنترل علایم رفلاکس اسید معده استفاده می کنید بهترین کار این است که عوامل ایجاد سوءهاضمه را کنار بگذارید ولی اگر مجبور به مصرف این داروها هستید سعی کنید آن هایی که منیزیم کمی دارند یا فاقد منیزیم هستند را استفاده کنید.

– مکمل ها و داروهای دیگر از جمله آنتی بیوتیک ها، کینیدین quinidine ، لاکتالوز lactulose و کلشیسین colchicines هم می توانند سبب ایجاد اسهال شوند. مصرف بیش از حد ویتامین C و منیزیم در مکمل ها هم می تواند همین علایم را ایجاد کند.

 

– روتاویروس Rotavirus، که شایع ترین علت اسهال در کودکان 2 ساله و کوچکتر است.

– آلرژی غذایی، از جمله حساسیت به شیر ( عدم تحمل لاکتوز ) و دیگر آلرژی زاهای رایج مانند بادام زمینی، تخم مرغ و غیره باشد.

– واکنش به فرمول شیر خشک مصرفی یا گاهی اوقات به شیر مادر در صورتی که چیزی مصرف کرده باشد که هضمش سخت است.

– مصرف کم مایعات یا مصرف بیش از حد ( مانند آبمیوه )

– عفونت باکتریایی، از جمله لمس سطوح کثیف، اسباب بازی ها یا افراد دیگر و سپس بردن دست به دهان. نوزادان در مراکز مراقبتی روزانه در معرض خطر بالایی از انتقال باکتری هستند که می تواند عفونت های روده ای ایجاد کرده و منجر به اسهال شود.

– مصرف آنتی بیوتیک ها، که می تواند باعث تغییر در سیستم گوارش به علت کشتن باکتری های سالم شود.

به یاد داشته باشید که کودکان و نوزادان حرکات روده ای نرم تری نسبت به بزرگسالان دارند. مدفوع آن ها ممکن است در زمان های مختلف، رنگ های مختلفی داشته باشد و حرکات روده (کار کردن شکم) آن ها ممکن است بیش از یک بار در روز باشد به خصوص در نوزادان، اما جایی برای نگرانی نیست. کودکان مبتلا به اسهال ممکن است دچار تب شوند، پر سر و صدا شوند، یا اشتهایشان را از دست بدهند. 

اگر اسهال کودک شما بیش از چند روز طول کشید، به خصوص اگر علایم کم شدن آب بدن را در او مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

مگر این که علایم اسهال را بیشتر از یک تا دو هفته داشته باشید، به خصوص اگر مطمئن نیستید که دلیل اسهال شما چیست، و با درمان های توصیف شده هیچ نشانه بهبودی مشاهده نمی کنید معمولا نیازی به دیدن پزشک نیست. اگر تصمیم گرفتید نظر یک حرفه ای را بدانید، پزشکتان احتمالا یکی از درمان های زیر را برای اسهال در نظر می گیرد:

این داروها می توانند به سرعت به علائم اسهال خاتمه دهند اما این امر لزوما همیشه خوب نیست. چون اسهال یکی از مکانیسم های طبیعی بدن شما برای بیرون راندن سموم یا میکروب هایی است که به سیستم گوارشتان راه پیدا کرده اند و اگر جلوی تخلیه آن ها را بگیرید ممکن است باعث باقی ماندن باکتری های مضر برای زمان بیشتر در بدنتان شود. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان در حال حاضر توصیه می کنند در صورتی که می توانید، بدون مصرف دارو عوارض اسهال را تحمل کنید، البته تا زمانی که خطری متوجه تان نباشد و سعی کنید به طور طبیعی با آن مقابله نمایید.

اگر از علایم اسهال مزمن رنج می برید، پزشکتان به شما توصیه می کند با پیروی از یک رژیم غذایی محدود خوراکی هایی که دستگاه گوارش شما برای هضمشان دچار مشکل می شود را از رژیم غذایی تان حذف نمایید. به این معنی که از غذاهایی خاص از قبیل محصولات لبنی برای یک مدت زمان معین اجتناب کنید تا ببینید آیا علایم بیماری بهبود پیدا می کند یا خیر. به محض افزودن یک غذای مشکوک به رژیم غذاییتان می توانید در صورت بازگشت علایم آن را ردیابی کنید و تصمیم بگیرید کدام خوراکی برایتان مفید است و کدام یک مضر.درمان خانگي اسهال بزرگسال

 

در اینجا تعدادی از بهترین غذاهایی که می تواند علایم اسهال را متوقف کند را به شما معرفی می کنیم:

بیشتر غذاهایی که مصرف می کنید، دستگاه گوارشتان برای هضم بیشتر غذاها باید سخت تر کار کند. زمانی که اسهال دارید اشتهای زیادی به مصرف غذا ندارید پس سعی کنید مقدار کمتر و در وعده های کوچک تر غذا بخورید.

با غذاهای ملایم مانند غلات کامل ساده، سیب، موز و برنج چند روز اول را بگذرانید. هضم این غذاها برای دستگاه گوارش ساده است و می تواند مقداری فیبر برای اضافه کردن به حجم مدفوع به بدنتان برساند.

این روغن می تواند مدت زمان اسهال را کاهش دهد.

اینها آب، فیبر و الکترولیت بدن را تامین می کنند. سعی کنید با میوه ها، اسموتی یا سوربت (نوعی دسر شبیه بستنی یا یخ در بهشت) درست کنید و با بخار پز کردن سبزیجات هضمشان را راحت تر کنید. حواستان به علایم باشد تا مطمئن شوید که بدتر نمی شوند، با این حال، مراقب باشید چون بعضی افراد به مصرف قند طبیعی بیش از حد واکنش نشان می دهند.

بعضی افراد متوجه شدند که اضافه کردن مقدار کمی عسل و ریشه زنجبیل به چای های گیاهی، معده را تسکین داده و تحریکات آن را کاهش می دهد.

 

لبنیات فرآوری شده سخت هضم می شود و اسهال را بدتر می کند. با این حال لبنیات تخمیر شده خام محلی مانند ماست و کفیر سرشار از پروبیوتیک هستند که می توانند عملکرد روده را تقویت کنند.

همان طور که در بالا ذکر شد، اسهال می تواند در اثر آلرژی غذایی به گلوتن، آجیل، صدف یا لبنیات ایجاد شود.

چربی بیش از حد می تواند معده حساس را ناراحت کند و اسهال را بدتر نماید. این لیست شامل محصولات بسته بندی شده با روغن گیاهی تصفیه شده، فست فودها ، غذاهای پنیری، گوشت های فرآوری شده یا غذاهای سرخ شده می باشد.

باکتری ها عاشق خوردن قند هستند، و شکر باعث کاهش سیستم ایمنی بدن و عملکرد گوارشی در بسیاری از موارد می شود.

کافئین می تواند عضلات دستگاه گوارش را تحریک کند، حرکات روده را افزایش دهد و گرفتگی را بیشتر کند.

به صورت بلقوه، غذاهایی که کربوهیدرات های FODMAP*  دارند، علایم اسهال شما را بدتر می کنند. واکنش بدن اشخاص متفاوت به این مواد غذایی با هم متفاوت است ولی مشکل ساز ترین خوراکی های این گروه می تواند شامل: گلابی، جو دوسر، لوبیا/حبوبات، گندم، ذرت، سویا، سیبزمینی و هر نوع سبوس باشد.

*کربوهیدرات های FODMAP:کربوهیدرات های زنجیره کوتاهی هستند که در روده کوچک جذب می شوند.

 

هنگامی که مقدار زیادی آب به همراه  مدفوع از دست می دهید، نوشیدن آب به اندازه کافی ضروری است تا از بدتر شدن علایم کم آبی در زمان اسهال پیشگیری کنید، سعی کنید هر ساعت 400 میلی لیتر مایعات مصرف کنید. همچنین می توانید این مایعات را از طریق مصرف عصاره گوشت و استخوان که به صورت خانگی تهیه شده باشد دریافت کنید که بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را هم تامین کند ( مثل آمینو اسیدها و الکترولیت ها ). چای های گیاهی از جمله زنجبیل، نعنا، پوست جو، شیرین بیان/رازیانه یا چای انار ( بدون کافئین ) هم می تواند باعث تسکین معده شود.

گرچه راه حل خوبی برای همه نیست ولی نوشیدن آب نارگیل ( یک منبع طبیعی الکترولیت) ،آب سبزیجات تازه یا مکیدن میوه های یخ زده تازه هم می تواند راهی مناسب برای بدست آوردن آب و مواد مغذی برای سیستم بدنتان باشد. با این حال آب میوه بیش از حد استفاده نکنید یا پشت سر هم مایعات زیادی ننوشید اگر که متوجه شدید باعث بدتر شدن اسهالتان شده است. شما می توانید با توجه به رنگ ادرار و همچنین میزان تشنه بودن تان می توانید میزان آبی که از دست داده اید را تشخیص دهید.آنقدر بنوشید تا تشنگی تان برطرف شود و رنگ ادرار شما زرد روشن شود (رنگ ادرار زرد روشن یعنی بدن شما کم آب نیست).

 

در هنگام اسهال از ورزش بیش از حد و فعالیت بدنی شدید اجتناب کنید.احتمالا شما احساس ضعف و بی حالی دارید و احتمالا به دلیل علایمی که داشتید، شب گذشته هم خوب نخوابیده اید.با داشتن خواب کافی (8 ساعت) بدن خود را ریکاوری (بازسازی) کنید. سعی کنید استرس را از خود دور کنید تا مغزتان برای بهبودی تان بهترین فرمان ها را بدهد.

 

مکمل های خاص می توانند به بهبود کلی روده و سلامت گوارشی کمک کنند، به شما اجازه می دهند تا مواد غذایی و مواد مغذی را که به راحتی مصرف می کنید، پردازش کنید و باعث آرامش بخشیدن به معده می شوند. توصیه میکنم برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

پروبیوتیک ها به مبارزه با عفونت کمک می کنند و با استفاده از باکتری های سالم به بازسازی روده کمک می کنند. پروبیوتیک ها در قالب مکمل و همچنین در غذاهای کشت شده / تخمیر شده موجود است مانند ماست یا پنیر پروبیوتیک.

این آنزیم ها به جذب مواد مغذی کمک می کنند.

گلوتامین یک اسید آمینه است که به دستگاه گوارش کمک می کند، مخصوصا برای افراد مبتلا به اسهال مزمن.

آلوئه ورا پوشش داخلی سیستم گوارش را التیام می بخشد و به راحتی تجزیه می شود.

فیبر محلول در دانه ها به سفت و حجیم شدن مدفوع کمک می کند و دفعات اسهال را کاهش می دهد.

 

مطالعات نشان داده اند که روغن اسانس نعناع می تواند التهاب روده را کاهش دهد و دستگاه گوارش را تسکین دهد، و داشتن مدفوع شل را کاهش می دهد. مطالعات همچنین نشان دادند که روغن نعنا حاوی عناصر فعالی مانند منتول menthol یا مونوترین monoterpine که که به خاطر بلوکه کردن کانال های کلسیم در عضلات صاف روده خاصیت ضد اسپاسمی دارد و به همین دلیل جلوی گرفتگی، بیرون روی مکرر و درد را می گیرد.

یک بررسی روی 12 مطالعه کنترل شده با دارونما نشان داد که در 8 مورد اثرات مثبت قابل توجهی بین گروه مصرف کننده دارونما با گره مصرف کننده روغن نعنا وجود داشته است. مطالعاتی خاص نشان داده اند که استفاده از روغن نعنا در کاهش درد شکمی اسهال افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بوده اند که اغلب به دلیل چندین عامل ایجاد می شود و به سختی قابل درمان است، تاثیر بیشتری داشته است. در یک مطالعه کنترل شده با گروه دارونما و انتخاب تصادفی که در آن 74 بیمار با IBS حضور داشته اند. بعد از 6 هفته استفاده از روغن نعنا 3 بار در روز، درد شکمی و کیفیت زندگی به صورت قابل توجهی در مقایسه با گروه دارونما بهبود داشته است.

 

 

نوزادان بیشتر در خطر کم آبی بدن که در نتیجه اسهال اتفاق می افتد هستند. به علاوه، نوزادان به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن شان هنوز کامل نشده و یا قوی نیست، بیشتر از بزرگسالان به اسهال مبتلا می شوند. برآورد شده است که 3 درصد نوزادان به پروتئین موجود در لبنیات آلرژی دارند.این شامل:لبنیات موجود در غذاهاو خوراکی ها و شیر مادری که خودش لبنیات مصرف می کند می شود.

مصرف داروهای ضد اسهال که برای بزرگسالان تجویز می شود برای نوزادان و کودکان مناسب نیست.در عوض درمان های ذیل به شما پیشنهاد می شود:

– نسبت به حالت معمول به نوزاد/کودک مایعات بیشتری بدهید.سعی کنید بیشتر از شیر مادر یا یک بطری بیش از معمول آب استفاده کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که نوشیدنی های شیرین مانند آب قند یا شربت های شیرین می تواند علائم اسهال را بدتر کند، بنابراین از آن ها اجتناب کنید.

– اکثر پزشکان متخصص اطفال در حال حاضر توصیه می کنند که در هنگام اسهال سعی کنید به نوزادان/کودک یک منبع الکترولیت دهید، بویژه برای جبران سدیم از دست رفته.

– به آنها غذاهای پروبیوتیک بدهید. غذاهای کشت شده یا تخمیر شده مانند کفیر، ماست، سبزیجاتی که مصنوعی پرورش داده شده اند مانند ترشی ها cultured veggies یا مکمل ها و حتی قطره های خوراکی، حاوی پروبیوتیک ها هستند. آنها به بازگرداندن باکتری های سالم در دستگاه گوارش کمک می کنند و می توانند برای کاهش بسیاری از انواع ناراحتی های گوارشی مفید باشند.

– اگر کودک شما دچار تحریک و سوزش و بثورات پوستی ناشی از تعویض زود به زود پوشک شده است، برای تمیز کردن نوزاد بجای دستمال مرطوب و مقدار زیادی صابون از لیف حوله ای و آب گرم استفاده کنید.و سپس نوزاد را خشک کنید.سپس از پماد یا یک مرطوب کننده برای محافظت از پوست نوزاد مانند وازلین یا زینک اکسید(پماد ضد سوختگی) استفاده کنید.

– اسهال باید در عرض 1-3 روز از بین برود. اگر بعد از 3 روز همچنان ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید. باید سایر مسائل بهداشتی را بررسی کرده و مطمئن شوید که دچار عفونت روده یا مخمری نشده باشد.

 

معمولا بهتر است که درمان اسهال حاد را تا چند روز خودتان انجام دهید، مراقب بهبود علایمی که در بالا توضیح داده شد باشید تا رفع شود. با این حال اگر اسهال ایجاد شده در نوزادان یا کودکان، افراد مسن یا اشخاصی که کمبود وزن دارند و از مشکلات مربوط به سلامتی رنج می برند، بیش از چند روز پشت سر هم طول کشید یا کسی که علائم جدی دیگری مانند موارد زیر داشت به پزشکتان مراجعه نمایید:

به نشانه های کم آبی توجه داشته باشید و آب بیشتری نوشیدن و الکترولیت بیشتری مصرف نمایید. اگر دچار سرگیجه، ضعف یا گیجی شدید برای جلوگیری از عوارض با پزشکتان مشورت نمایید.

 

– اسهال یک مشکل شایع است که زمانی رخ می دهد که مدفوع بسیار شل، مکرر و آبکی است. اسهال ممکن است حاد ( کوتاه مدت ) یا مزمن باشد و 2 – 3 هفته طول بکشد.

– اسهال به علت آلرژی غذایی، عفونت یا ویروس، کم آبی بدن، استرس و داروهای خاصی ایجاد مشود.

– شما می توانید با نوشیدن مایعات به اندازه کافی، مصرف غذاهای ملایم و مغذی که هضم آسانی دارند، استراحت کافی، استفاده از یک رژیم غذایی محدود که جلوی بازگشت علایم را بگیرد و استفاده از روغن نعنا، علایم اسهال را بهبود دهید.

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2018 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

اسهال و درمان آن

درمان خانگي اسهال بزرگسال

 

اسهال بیشتر در فصل گرما رخ میدهد. برای درمان اسهال این مقاله را کامل مطالعه نمایید تا سریعا درمان شوید.

 

افزایش غیر طبیعی دفعات اجابت مزاج که معمولا با تغییر در قوام و حجم مدفوع همراه است، اسهال نامیده می‌شود که می‌تواند به دو صورت حاد یا مزمن بروز کند.

اسهال زمانی روی می‌دهد که:

 

 حجم مدفوع زیاد،

قوام مدفوع نرم و آبکی و

تعداد دفع مدفوع از 3 نوبت در شبانه‌روز تجاوز کند.

 

هر کدام از 3 شرط فوق نباشد، نمی‌توان از اصطلاح اسهال استفاده کرد، مثل بچه‌ای که فردا امتحان دارد و به دلیل استرس تعداد نوبت‌های اجابت مزاجش بیشتر می‌شود، اما حجم کلی مدفوع تغییری نمی‌کند. یا اگر مقدار زیادی مواد غذایی مصرف ‌کنیم حجم مدفوع بالا می‌رود، اما قوام آن تغییری نمی‌کند. پس هیچ‌کدام از این موارد اسهال نیست.هر چند بسیاری از این حالت‌ها تحت عنوان اسهال کاذب، نیاز به بررسی دارند.

 

سایت تالاب: اسهال می‌تواند در اثر ابتلا به عفونت های میکروبی، بیماری ها (نظیر التهاب‌های روده‌ای و ایدز)، ناسازگاری های غذایی، حساسیت به الکل یا مسمومیت ها بروز نماید.

اصولا اسهال خفیفی که با سایر علائم (تب، دفع خون و …) همراه نباشد، خودبخود بهبود می‌یابد، اما در صورتی که حالت آزاردهنده‌ای به خود بگیرد، می‌توان از فرآورده‌های ضد اسهال بهره گرفت. این فرآورده‌ها نیز تنها در درمان شرایط موقت و گذرا توصیه می‌شوند.

 

در صورتی که اسهال بیش از دو روز به طول بیانجامد، یا با تب بالا و از دست دادن پنج درصد کل آب بدن یا دفع خون همراه شود، هرگز خوددرمانی نکنید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

ممکن است اسهال باعث از دست دادن مقدار زیادی از آب و املاح بدن شود. در این شرایط، دهان خشک شده و چشم ها گود می‌افتند. ضعف، کاهش میزان دفع ادرار و سرگیجه نیز از علائم دیگر اسهال هستند. بنابراین جایگزینی آب از دست رفته برای افراد مبتلا به اسهال، خصوصا در اطفال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این گونه موارد می‌توان با نوشیدن انواع مایعات و یا استفاده از محلول های خوراکی نظیر ORS (او آر اس)، آب و املاح از دست رفته در بیماری اسهال را جبران کرد.

 

 

در صورت عدم دسترسی به پودر بسته بندی شده ORS ، می‌توان از دستور زیر برای تهیه آن برای درمان اسهال استفاده کرد:

 

-دو قاشق مرباخوری شکر
-یک قاشق چایخوری نمک
-نصف قاشق چایخوری جوش شیرین
-چهار لیوان آب جوشیده سرد شده و یا آب میوه

 

تمامی مواد بالا را با هم مخلوط کرده و در پارچ بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود، به خصوص برای بچه ها حتما خنک کنید تا بتواند آن را بخورد.

 

چه موقع برای درمان اسهال به پزشک مراجعه کنیم؟

 

1) اگر اسهال شما همراه با احساس تشنگی، خشکی زبان و چروکیدگی پوست شما باشد.

 

2) اگر با گذشت 48 ساعت، هیچ‌گونه بهبودی در حال شما رخ نداده است.

 

درمان خانگي اسهال بزرگسال

3) اگر اطرافیان شما هم به اسهالی مشابه شما دچار شده‌اند.

 

4) اگر درجه حرارت بدن شما به 38/5 درجه یا بالاتر رسیده یا مدفوع شما به شدت خونی شده است.

 

5) اگر کودک شما دچار اسهال شده است. فراموش نکنید که اسهال ویروسی به ظاهر ساده، هنوز هم شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان شهری و روستایی است. خردسالان به سرعت حجم آب بدن خود را از دست می‌دهند.

 

6) اگر شما بالای 50 سال سن دارید و اسهال شما همراه با دردهای شدید شکمی است. به خصوص اگر به تازگی از سی‌سی‌یو یا آی‌سی‌یو مرخص شده‌اید.

 

7) اگر در حال مصرف کورتون یا سایر داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی هستید و دچار اسهال شده‌اید.

 


روش های غیردارویی برای درمان اسهال

اسهال و استفراغ در اکثر موارد خود به خود بهبود می ‌یابند. اما لازم است همزمان با این بیماری، آب و املاح از دست رفته ی بدن جبران شود. خوردن مایعات، بهترین روش جایگزینی آب از دست رفته بدن است.

بنابراین لازم است فرد در حد تحمل و در فواصل معین از مایعات استفاده کند.در مجموع بهترین اقدام در مورد اسهال و استفراغ، جبران املاح از دست رفته ی بدن است.

 

سایت تالاب: ضمنا در مورد شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، به هیچ عنوان نباید شیر مادر را قطع نمود، اما برای کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، طبق تجویز پزشک نوع مناسب‌تری از شیرخشک توصیه می‌شود.

 

روش های دیگر عبارتند از : استراحت، رژیم غذایی مناسب (مصرف مایعات، غذاهای کم حجم، ولی مقوی و پرهیز از مصرف سبزیجات و میوه‌جات خام) و خودداری از مصرف مواد ملین مثل آلو.

 

 

10 ماده غذایی مناسب برای درمان اسهال

1- دم کرده یونجه اسهال را درمان می کند. اما مصرف زیاد یونجه توصیه نمی شود، زیرا باعث ایجاد نفخ می شود.

 

2- علف هفت بند، برای درمان اسهال خونی، بواسیر و اسهال مفید است.

 

3- در طب سنتی هند موز کال، یبوست زا است و در درمان اسهال ساده و اسهال خونی مفید است و در بهبود زخم های روده کاربرد دارد. شیره گل های موز برای درمان اسهال خونی معجزه می کند.

 

4- چای ریحان برای رفع بی اشتهایی، درمان اسهال، نفخ و زخم معده به کار می رود.

 

5- گشنیز گاهی اوقات به عنوان یک ملین برای درمان یبوست و گاهی برای درمان اسهال استفاده می شود.

 

6- خرما در درمان اسهال و اختلالات روده ای نقش دارد.

 

7- ماست برای درمان اسهال کودکان مفید است. متخصصان در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها، مصرف ماست را توصیه می کنند، زیرا اغلب آنتی بیوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش و اختلال در کار آن و بروز اسهال می شوند.

 

8- گل های خشک شده انبه، برای درمان اسهال، اسهال خونی مزمن و برخی مشکلات مثانه مفید است. مغز هسته انبه، ضد اسهال است.

 

9- مصرف ازگیل خام موجب تقویت بدن می‌شود و برای درمان اسهال مفید است.

 

10- سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان به کار برد. بدین منظور سیب را باید رنده کرد و خورد.

 

==========

تکناز
سلامت نیوز
سیمرغ
ایسنا
سایت worldfood

درمان خانگي اسهال بزرگسال
درمان خانگي اسهال بزرگسال
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *