درمان حساسيت پوستي و کهير

دوره مقدماتی php
درمان حساسيت پوستي و کهير
درمان حساسيت پوستي و کهير

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کهیر نوعی عارضه‌ی پوستی است که نتیجه‌ی حساسیت بدن به ماده‌ای حساسیت‌زا (آلرژن) است. کهیر پاسخی به آزادسازی هیستامین توسط بدن است؛ هیستامین زمانی آزاد می‌شود که فرد به غذا، دارو یا سایر عوامل حساسیت‌زا واکنش نشان بدهد. هیستامین می‌تواند واکنش بدن به عفونت، استرس، آفتاب سوختگی و تغییرات دمایی نیز باشد. کهیر به‌صورت دانه‌های ریز یا بخشی وسیع‌تر در پوست دیده شده و باعث خارش پوست، تورم و قرمزی آن می‌شود. معمولا کهیر، بدون درمان پس از چند ساعت از بین می‌رود، ولی گاهی اوقات ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند و موجب ناراحتی فرد شود. اگر به دنبال درمان کهیر در خانه هستید، تا انتهای این مقاله با «چطور» همراه باشید.

درمان حساسيت پوستي و کهير

دوره مقدماتی php

کهیر می‌تواند در هر فردی مشاهده شود. حدود ۲۰درصد افراد آن را در زندگی تجربه کرده‌اند. در طول واکنش حساسیت، برخی از سلول‌های پوست مانند ماست‌سل‌ها که محتوی هیستامین و سایر انتقال‌دهنده‌های شیمیایی مانند سیتوکین‌‌ها هستند، تحریک شده و این مواد را آزاد می‌سازند. این پدیده باعث تراوش مواد از عروق خونی شده و خارش و تورم در پوست ایجاد می‌کند که از نشانه‌های کهیر است.

اولین گام در درمان کهیر، شناختن عوامل ایجاد حساسیت پوستی است. اگر متوجه شدید چه عاملی موجب بروز کهیر در شما شده است، آن را از اطراف خود دور کنید. بعضی گیاهان، گزش حشرات، لباس پشمی، گربه یا سگ از عوامل رایج ایجاد حساسیت هستند. از این عوامل یا دیگر عوامل حساسیت‌زا دوری کنید.

شاید برای شناختن عامل حساسیت‌زا مجبور شوید مانند یک کارآگاه به جستجو بپردازید. برخی غذاها، داروها، ترکیبات شیمیایی مانند استون، ترکیبات پلیمری مانند لاتکس، ویروس، قارچ، عفونت باکتریایی، موی حیوانات و برخی عوامل محیطی مانند عوامل استرس زا، دما و آفتاب سوختگی سایر عواملی‌اند که می‌توانند باعث بروز حساسیت در فرد شوند.

برخی عوامل محیطی مانند گرده‌ها می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند. اگر شما به گرده‌ها حساسیت دارید، در صبح‌ها و غروب بیرون نروید، زیرا میزان گرده‌های معلق در هوا در بالاترین سطح خود قرار دارد. در این زمان‌ها پنجره‌‌ها را ببندید. لباس‌های خود را بیرون از خانه خشک نکنید. وقتی از بیرون می‌آیید، لباس خود را فوراً عوض کرده و لباس بیرون خود را بشویید. همچنین از محرک‌های احتمالی موجود در هوا دوری کنید. حشره‌کش‌ها، دود تنباکو، عطرها و رنگ‌ها از موادی هستند که می‌توانند باعث بروز حساسیت شوند.

با توجه به اینکه تحریک پوستی مهم‌ترین نشانه‌ی کهیر است، می‌توانید با درمان پوستی علائم کهیر را کاهش دهید. یک حوله‌ی نخی تمیز بردارید و در آب سرد بخیسانید. سپس آب اضافی را با فشار دادن حوله از آن خارج کنید و به مدت ده دقیقه آن را روی پوست‌تان قرار بدهید. پس از این زمان دوباره همین مراحل را تکرار کنید تا مجددا حوله با آب خنک شود. با این کار پوست‌تان خنک می‌شود و علائم کهیر کاهش می‌یابد. از آب بسیار سرد برای خیس کردن حوله استفاده نکنید، زیرا این کار ممکن است باعث تشدید علائم کهیر شود.

از جمله خواص جو دوسر این است که یکی از بهترین درمان‌های کهیر است. یک فنجان جو دوسر را آسیاب کنید. وان حمام را با آب پر کنید و جو را در آن بریزید. در آب بروید و مدتی در آن بمانید. آب مورد استفاده‌تان نباید داغ یا خیلی سرد باشد، زیرا می‌تواند باعث تشدید کهیر شود. برای افزایش تأثیر این روش، به آب ۴ فنجان شیر هم اضافه کنید.

آنزم «بروملین» موجود در آناناس به کاهش علائم کهیر کمک شایانی می‌کند. تعدادی آناناس تازه یا کنسروی را خرد کرده و داخل پارچه‌ی نخی نازکی قرار دهید. پارچه را جمع کنید و روی محل حساسیت قرار دهید. زمانی که به پارچه و آناناس نیازی نداشتید، آن را برای مصرف مجدد در داخل یخچال نگهداری کنید. پس از ۲۴ ساعت آناناس‌ها را عوض کنید. همچنین می‌توانید آناناس را بدون پارچه و به طور مستقیم روی پوست‌تان قرار دهید.

بروملین به‌صورت کپسول نیز یافت می‌شود. می‌توانید از آن هم برای درمان کهیر استفاده کنید.

یکی از فواید جوش شیرین تسکین کهیر است. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین برداشته و کم‌کم به آن آب اضافه کنید تا ترکیبی غلیظ حاصل شود. سپس آن را روی محل حساسیت بمالید. در نهایت پوست‌تان را با آب سرد بشویید. این کار را با کرم تارتار (پتاسیم بی تارتارات) نیز می‌توانید انجام دهید.

هر نوع سرکه‌ای را که می‌خواهید، انتخاب کنید. یک قاشق چای‌خوری سرکه را در یک قاشق غذاخوری آب حل کنید. با پارچه‌ی نخی یا دستمال ترکیب را روی کهیر خود بمالید. با این کار احساس ناراحتی کهیر تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

گزنه به واسطه‌ی خواص آنتی‌هیستامینی خود از دیرباز برای درمان کهیر استفاده می‌شود. یک قاشق چای‌خوری گزنه‌ی خشک را با یک فنجان آب داغ مخلوط کنید. آن‌ را کنار بگذارید تا کمی خنک شود، سپس یک حوله‌ یا پارچه‌ی نخی بردارید و با این محلول خیس کنید. سپس حوله را فشار دهید تا مقدار اضافی مایعات خارج شود. حوله را روی محل حساسیت قرار دهید. می‌توانید این کار را هر چند باری که نیاز بود، تکرار کنید.

لوسیون کالامین ترکیبی از اکسید و کربنات روی است. این لوسیون برای کاهش علائم کهیر بسیار مؤثر است. پس از استفاده از این لوسیون روی پوست، آن را با آب سرد بشویید.

بسیاری از گیاهان و فرآورده‌های گیاهی خاصیت ضدحساسیت دارند. «روتین» یک فلاوونوئید طبیعی است که در مرکبات و گندم سیاه یافت می‌شود. این ماده از طریق کاهش نشت مواد از عروق خونی، علائم حساسیت را کاهش می‌دهد.

کوئرستین در کاهش حساسیت و خارش مؤثر است. کوئرستین یک ترکیب فلاوونوئیدی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. سیب، مرکبات، پیاز، مریم‌گلی، انگور، جعفری و گیلاس منابع سرشار از کوئرستین هستند که باید نقش پررنگ‌تری در رژیم غذایی‌تان داشته باشند. همچنین مصرف چای و روغن زیتون نیز برای دریافت کوئرستین مؤثر است. تأثیر کوئرستین در جلوگیری از آزادسازی هیستامین نسبت به بسیاری از داروها بیشتر بوده و در نتیجه نقش مهمی در درمان کهیر دارد.

با اینکه ارتباط دقیق آرامش و کهیر مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد استرس احتمال بروز کهیر را در فرد افزایش می‌دهد. با آرامش و استراحت، از استرس خود بکاهید. بخشی از زمان‌تان را در روز به استراحت و ایجاد آرامش اختصاص دهید. پیاده‌روی، کتاب‌خوانی، باغبانی و مدیتیشن از فعالیت‌هایی هستند که به درمان استرس کمک می‌کنند.

تنفس عمیق در کاهش استرس بسیار مؤثر است. به پشت دراز بکشید. یک بالش زیر زانو و سرتان بگذارید تا احساس راحتی بیشتری بکنید. دست‌های خود را روی شکم و زیر قفسه‌ی سینه‌تان قرار دهید. یک نفس طولانی و آهسته بکشید تا شکم‌تان منبسط شود. مانند یک نوزاد از دیافراگم خود نفس بکشید. نفس کشیدن از دیافراگم کمک می‌کند تا هوای بیشتری به ریه‌تان وارد کنید.

گفتن عبارات و جملات مثبت راهی مناسب برای کاهش استرس و ایجاد روحیه‌ی بهتر در شماست. این عبارات را با زمان حال به کار ببرید و هر از گاهی آنها را تکرار کنید. نمونه‌های از این عبارات مثبت عبارتند از: من می‌توانم هر کاری را انجام دهم. من فرد موفقی هستم. من سالم هستم. من هر روز بهتر می‌شوم. این عبارات را در جایی یادداشت کنید که جلوی چشم‌تان باشد و هر روز آنها را تکرار کنید.

علائم کهیر می‌تواند از چند دقیقه تا مدت‌های طولانی قابل مشاهده باشند. این علائم می‌توانند حتی تا سال‌ها نیز ادامه داشته باشند. کهیر می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود. کهیر معمولا با خارش، تورم و قرمز شدن پوست همراه است.

تشخیص کهیر به سادگی و با معاینه‌ی سطح پوست امکان‌پذیر است. اگر نمی‌توانید عاملی را که باعث حساسیت‌تان می‌شود بیابید، از پزشک خود کمک بخواهید تا با آزمون‌هایی عامل حساسیت‌تان را پیدا کند.

اگر این روش‌ها برای شناسایی عامل حساسیت تأثیری نداشت، شاید آزمون‌های خونی یا بافت‌برداری از پوست برای بررسی بیشتر مفید باشد.

در موارد خفیف و ملایم کهیر آنتی‌هیستامین‌ها برای درمان کهیر مؤثرند. آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای رایج برای درمان کهیر عبارتند از:

در موارد نادری کهیر باعث خارش گلو می‌شود و شرایط خاصی را به وجود می‌آورد که بیمار به دریافت اپی‌نفرین نیاز پیدا می‌کند. اپی‌نفرین به صورت اپیپن در برخی افراد استفاده می‌شود تا از بروز آنافیلاکسی جلوگیری شود. آنافیلاکسی نوعی واکنش حساسیت است که ممکن است با یا بدون کهیر بروز کند. علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

درمان حساسيت پوستي و کهير

با سلام پوست من در اثر الرژی غذایی دچار حرارت شدید بدن ودچار اگزما و کهیر میشود چه راهی برای درمان وجود دارد

با سلام پوست من در اثر الرژی غذایی دچار حرارت شدید بدن ودچار اگزما و کهیر میشود چه راهی برای درمان وجود دارد

عالی بود. خودم از اونایی ام که همیشه تو کیفم باید سیتریزین داشته باشم!

ممنون از نظرتون. امیدوارم این راهها مفید باشند براتون. داروهایی از این دست از جمله سیتریزین عوارض جانبی به همراه دارن.

خواص خوراکی ها

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

ژل رویال چیست؛ خواص آن برای لاغری، جوان ماندن و سلامتی

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؛ ۹ خوراکی سالم برای کنترل چربی خون

نوشیدنی کامبوجا و ۸ خاصیت اثبات شده آن برای سلامتی

آخرین مطالب

کتاب قصه های امیرعلی؛ روایتی طنز از اتفاقات جامعه امروز نوشته امیر علی نبویان

فیستول مقعدی چیست؛ علت، علائم و درمان فیستول مقعدی

دفتر خاطرات استرس، ابزاری برای شناسایی عوامل استرس‌زا

فواید دوش آب سرد؛ ۷ خاصیت باورنکردنی آن بر جسم و روح شما

خواص روغن هسته انار؛ ۹ خاصیت درمانی یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C

ترین های جهان

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های ترسناک دنیا که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

کهیر (به انگلیسی : urticaria یا Hives) یک بیماری پوستی و نوعی واکنش آلرژیک حاد یا مزمن است که به شکل تاول و دانه های گرد و سرخ ورم کرده با خارش شدید بر روی پوست صورت و بدن ایجاد می شود و با خارش همراه است.

کهیر در کودکان و دوران بارداری هم دیده شود. بد نیست بدانید که کهیر به دلیل وجود یک آلرژن در بدن و تجمع هیستامین زیر پوست ایجاد می شود و در زنان رایج تر می باشد.

ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل به بررسی علل کهیر زدن و روش های دارویی و گیاهی برای درمان کهیر و خارش پوستی پرداخته ایم.

بهترین درمان کهیر شناسایی عامل ایجاد کننده و اجتناب از تماس با این عوامل می باشد.

آنتی هیستامین هایی از جمله ستیریزین و فکسوفنادین اولین دارو هایی هستند که برای درمان کهیر حاد تجویز می شوند.

درمان حساسيت پوستي و کهير

برای درمان کهیر مزمن حتما باید از آنتی بیوتیک ها، پماد موضعی کالامین و همچنین آمپول امالیزوماب یا اپی نفرین (آدرنالین) استفاده شود. (با مشورت و تجویز پزشک)

لباس نقش مهمی در درمان کهیر ایفا می کند؛ لباس های راحت و گشاد بپوشید و سعی کنید بیشتر از لباس های نخی استفاده کنید.

دوش آب سرد عروق خونی پوست را کاهش داده و به درمان خارش ناشی از کهیر کمک می کند. پیشنهاد می کنیم تا زمانی کهیر به خوبی درمان نشده هر روز دوش آب سرد بگیرید.

اگر قطعات یخ را بر روی پوست صورت و بدن بمالید، مانع از آزاد شدن هیستامین در خون شده و در نتیجه به درمان سریع کهیر کمک می کند.

یک پیشنهاد دیگر اینکه شیر را در فریزر بگذارید تا یخ بزند و از آن برای درمان کهیر استفاده کنید، شیر به کاهش خارش کهیر کمک می کند.

برای جلوگیری از انتشاز عفونت ناشی از خارش کهیر بهتر است در خانه از دستکش های نخی استفاده کنید.

ویتامین C باعث کاهش اثرات هیستامین بر روی پوست می شود و به درمان کهیر و خارش کمک می کند، پیشنهاد می کنیم که روزی دو بار لیمو ترش تازه و پوست لیمو ترش را بر روی پوست بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

سرکه سیب حاوی مخمر و باکتری هایی است که از انسداد رگ های خونی جلوگیری کرده و برای درمان سریع کهیر و خارش مفید می باشد.

مقداری سرکه سیب را با یک پد پنبه ای بر روی پوست بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی بوده که به درمان خارش و قرمزی پوست کمک می کند.

جوش شیرین یکی از بهترین مواد برای درمان بیماری های پوستی و از جمله کهیر محسوب می شود، مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و بر روی پوست صورت و بدن بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

آلوئه ورا یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان کهیر و خارش می باشد. روزی دو بار ژل را از برگ های آلوئه ورا جدا کنید و مستقیم بر روی پوست بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

خواص ضد باکتریایی روغن تایلندی برای پیشگیری و درمان عفونت ناشی از خارش کهیر مفید می باشد. روغن تایلندی نوعی روغن مایع است که از گیاه انگورک تولید می شود دارای خواص ضد عفونی کننده بوده و برای کاهش درد و خارش مفید می باشد.

روغن درخت چای به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد به درمان کهیر، خارش و التهاب پوست کمک می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در نعناع احساس خارش را کاهش داده و برای درمان کهیر مفید هستند.

در یک فنجان آب جوش دو قاشق چای خوری برگ نعناع تازه بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، این محلول را از صافی رد کنید و روزی 3 تا 4 بار بر روی پوست بمالید.

سبزی ریحان یک آنتی هیستامین طبیعی است و برای درمان سریع کهیر و خارش مفید می باشد.

یک قاشق چای خوری برگ های ریحان خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید، بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد، این محلول را از صافی رد کنید و روزی 3 بار بر روی پوست بمالید.

چای سبز حاوی مقادیر بالای کاتچین است که به کاهش حساسیت پوست کمک می کند، پیشنهاد می کنیم که برای درمان سریع تر کهیر روزی دو فنجان چای سبز بنوشید.

چای شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی بوده و به درمان التهاب پوست و خارش ناشی از کهیر کمک می کند. پیشنهاد می کنیم که روزی یک فنجان چای شیرین بیان بنوشید.

توجه : افراد مبتلا به دیابت که از دارو برای کاهش قند خون استفاده می کنند، بهتر است چای شیرین بیان استفاده نکنند.

زنجبیل یک آنتی هیستامین طبیعی است که به کاهش التهاب کمک کرده و برای درمان کهیر و خارش استفاده می شود.

شما می توانید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید یا زنجبیل در آبمیوه ها و آب سبزیجات تازه استفاده کنید.

چای بابونه دارای خواص ضد التهابی و آرام بخش بوده که برای درمان کهیر و خارش استفاده می شود، پیشنهاد می شود که برای درمان کهیر روزی 3 تا 5 فنجان دمنوش یا چای بابونه بنوشید.

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی بوده و به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی شناخته می شود که می تواند به درمان کهیر و خارش کمک کند. یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر بریزید، خوب هم بزنید و روزی دو بار بنوشید.

هنوز علت دقیق کهیر زدن مشخص نشده اما برخی مواد و شرایط هستند که می توانند باعث ایجاد کهیر شوند؛

ظاهر شدن دانه های گرد و سرخ ورم کرده بر روی پوست صورت، دست ها، پا ها و انگشتان دست و پا، این دانه ها در کمتر از 24 ساعت ناپدید می شوند اما اگر تا چند روز بر روی پوست صورت و بدن باقی بمانند می توانند باعث شوک آنافیلاکسی شوند.

شوک آنافیلاکسی با علائمی مانند تهوع و استفراغ، تورم زبان، لب و گلو، ضربان بالای قلب، ضعف و سرگیجه، اضطراب ناگهانی و در نتیجه مرگ مشخص می شود.

کهیر حاد در واقع شایع ترین نوع کهیر است که درمان آن کمتر از 6 هفته طول می کشد و معمولا بر روی پوست صورت و گردن و انگشتان دست و پا ظاهر می شود.

کهیر مزمن، کهیری است که بیش از 6 هفته طول می کشد و فقط 1 نفر از هر 1000 نفر را درگیر می کند. تشخیص علت این نوع کهیر بسیار مشکل است و هیچ آزمایش تشخیصی اختصاصی برای این نوع کهیر وجود ندارد.

احتمال دارد که بیماری هایی مانند مشکلات تیروئیدی و لوپوس یا واکنش های سیستم ایمنی، این نوع کهیر را تشدید کند.

در برخی افراد نور خورشید، سرما، گرما، آب، تعریق و فشار موضعی بر روی بدن هم می تواند باعث ایجاد کهیر شود.

آزمایش ادرار یکی از راه های تشخیص ماده ای است که باعث ایجاد کهیر در بدن بیمار شده است.

کلینیک های آلرژی، خون و پوست بیمار را آزمایش می کنند تا معلوم شود که آیا به مواد خاصی حساسیت یا آلرژی دارد یا نه.

آزمایش های عملکرد کبدی

درمان حساسيت پوستي و کهير

بررسی عواملی که ممکن است، کهیر را تشدید کنند مانند : الکل، مصرف کافئین و استرس

در ادامه بخوانید : درمان بیماری پوستی روزاسه

منابع : medicalnewstoday – homeremedyhacks

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.




خانه

موبایل

 

 

درمان حساسيت پوستي و کهير

 

كهیر چيست؟کَهیر (به انگلیسی: urticaria) واکنش آلرژیک حاد یا مزمن است كه معمولاً بر اثر واکنش بدن در برابر مواد هیستامینی یا ترکیباتی نزدیک به هیستامین پدید می‌آید.عارضه پوستی كهير، به صورت دانه‌های کوچک صورتی‌رنگ یا به شکل برجستگی‌های وسیعتر و گاهی به صورت تاول تظاهر كرده و با خارش شدید همراه است.

كهير بيماريي گذرا و كوتاه مدت است. هر ضایعه كهیر بعد از چند دقیقه تا چند ساعت بدون باقی گذاشتن اثر از بین می رود و سپس ضایعات جدید در محل های قبلی یا محل های جدید به وجود می آید. اندازه ضایعات كهیر از كوچكی یك عدس تا بزرگی یك بشقاب متغیر است. ممكن است ضایعات به هم پیوسته باشد و نواحی وسیعی از پوست را بپوشاند. معمولاً خارش شدید وجود دارد، ولی ممكن است سوزش یا به ندرت درد نیز وجود داشته باشد.

كهیر به طور كلی بسیار شایع است و حدود 20 – 10 درصد افراد حداقل یك بار در طول عمر مبتلا به كهیر می شوند. كهیر به طور معمول ظرف چند روز تا چند هفته بهبود می یابد، ولی در مواردی هم ممكن است سال ها و حتی دهه ها به طول انجامد و مرتباً حملات آن تكرار شود.چنانچه كهیر در نواحی خاصی مثل پلك ها و لب ها بروز كند، سبب تورم می شود كه ممكن است باعث نگرانی بیمار شود، ولی این تورم ظرف 12 تا 24 ساعت برطرف می شود. ولی اگر بیمار دچار مشكل تنفسی یا بلع شود، باید به طور اورژانس تحت درمان قرار گیرد.

 

علت كهیرتراوش مایع پلاسمای خون از درون رگ‌ها به فضای میان‌بافتی در پوست باعث کهیر زدن می‌شود . یک عامل شیمیایی که هیستامین نامیده می‌شود از یاخته‌های ویژه‌ای در پوست بنام ماست‌سل‌ها که در پیرامون رگ‌ها قرار دارند ترشح می‌شود و باعث گشاد شدن رگ‌ها و باز شدن فضاهای میان‌یاخته‌ای در آن‌ها و به‌دنبال آن خروج مایع از درون رگ‌ها می‌شود

موادی از قبیل آجیل، شکلات، ماهی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، توت فرنگی، شیر و افزودنی‌های غذایی و میوه‌های تازه به‌ویژه مرکبات و داروهایی از قبیل پادزیست‌ها (آنتی‌بیوتیک‌ها) مانند پنی‌سیلین، مسکن‌ها مثل آسپیرین، کدئین، ایندومتاسین، خواب‌آورها، ویتامین‌ها و تقریباً هر نوع دارویی می‌تواند ایجاد کهیر کند. مصرف مداوم آسپیرین می‌تواند ایجاد کهیر مزمن بکند.

حلزون، ماهی، آجیل، تخم مرغ و شیر از شایعترین حساسیت‌زاها هستند که خوردن آن‌ها می‌تواند باعث پدید آمدن کهیر بشود.مصرف برخي از داروها نيز مي تواند سبب بروز كهير شود. برخی از این داروها عبارت اند از: آنتی بیوتیك ها، مسكن ها، آرام بخش ها و خواب آورها، مكمل های غذایی، آنتی اسیدها. ویتامین ها و قطره های چشمی و ملیّن ها و شیاف ها نیز ایجاد كهیر می كنند.

در صورت ابتلا به كهیر، باید تمامی داروهای مصرف شده، حتی در هفته های اخیر را به پزشك اطلاع داد تا در تعیین علت، راهنما باشد.

بعضی از عفونت ها از قبیل سرماخوردگی و عفونت های گلو در كودكان می توانند سبب بروز كهیر شوند، ولی برخی عفونت های مزمن و گاه عفونت هایی به شكل سینوزیت یا برخی آبسه ها نیز به عنوان علت ایجاد كهیر مهم هستند.

برخی از عوامل فیزیكی مثل نور خورشید، سرما، فشار، ارتعاشات شدید، تعریق، ورزش و تماس با آب می تواند در بعضی افراد سبب بروز كهیر شود.در كهیر ناشی از آفتاب، ضایعات در محل هایی كه در معرض تابش آفتاب هستند بروز می كنند و ظرف چند ساعت برطرف می شوند.كهیرهای ناشی از سرما در عضوی كه در معرض سرما بوده پیدا می شود.تعریق در افراد جوان باعث كهیرهای كوچك خارش دار می شود كه معمولاً به دنبال ورزش یا اضطراب بروز می کند و ظرف 15 – 10 دقیقه برطرف می گردد. گاه در بعضی افراد، خارانیدن شدید پوست یا تحت فشار قرار گرفتن آن باعث بروز كهیر می شود. تماس با آب صرف نظر از این كه سرد یا گرم باشد، از علل دیگر كهیرهای فیزیكی هستند.

 

انواع كهيركهير به دو نوع حاد و مزمن طبقه بندي مي شود.

كهیر حادكهیرهایی كه كمتر از 6 هفته از ایجاد آنها می گذرد، تحت عنوان «كهیر حاد» طبقه بندی می شوند. در این نوع كهیر علت معمولاً تشخیص داده می شود. شایع ترین علل كهیر حاد غذاها، داروها و عفونت ها هستند. نیش حشرات نیز می تواند سبب بروز كهیر شود.

 

كهیر مزمنكهیرهایی كه بیش از 6 هفته از بروز آنها می گذرد، «كهیر مزمن» نامیده می شوند. تعیین علت این نوع كهیر، اغلب بسیار مشكل است و در تعداد كمی از بیماران می توان علت را تشخیص داد. پزشك برای تعیین علت كهیر، باید سؤالات زیادی از بیمار بپرسد و معاینات متعددی را انجام دهد، ولی با وجود بررسی های زیاد در بیش از دو سوم این بیماران نمی توان علت كهیر را پیدا كرد.

 

درمان كهیربهترین درمان كهیر، تعیین علت و حذف آن است. شخصي كه دچار كهير شده قبل از هر چيز بايد از خوراكي هاي و مواد ايجاد كننده حساسيت خودداري كند تا بدن تقويت شود و آنتي كور لازم را بسازد و ديگر بدن عكس العملي نشان ندهد.اما این امر بخصوص در كهیر مزمن اغلب میسر نیست، ولی در مواردی كه عللی از قبیل عفونت، غذا، دارو یا عوامل فیزیكی عامل كهیر باشند، با حذف آن عامل كهیر نیز درمان می شود.در بسیاری از موارد پس از معاینات كامل بیمار، لازم است كه آزمایش های تكمیلی انجام شود تا در صورت امكان علت كهیر تعیین شود، كه البته همیشه این توفیق حاصل نمی شود.

چنانچه علت پیدا شود، درمان طبعاً باعث حذف كهیر خواهد شد. ولی در مواردی كه علت پیدا نشود، كهیر به طور علامتی درمان می شود كه داروهای آنتی هیستامین در رأس درمان های كهیر هستند. آنتی هیستامین ها در صورتی از بروز كهیر جلوگیری می كنند كه به طور منظم مصرف شوند و مصرف آنها صرفاً در زمان پیدایش كهیر تأثیر خیلی زیادی ندارد.البته در مورد مصرف آنتی هیستامین ها، عوارض آنها (از قبیل ایجاد حالت خواب آلودگی) را باید در نظر داشت و در افراد سالخورده كه دچار احتباس ادراری هستند یا بعضی داروهای آرام بخش مصرف می كنند، باید مصرف آنها با احتیاط صورت گیرد.

همچنین در زمان حاملگی، بسیاری از داروها ازجمله آنتی هیستامین ها دارای عوارضی هستند كه باید مورد توجه باشند.از تداخل اثر داروها نیز نباید غافل بود و بیماران بایستی داروهای دیگری را كه به علل دیگر مصرف می نمایند، به پزشك یادآوری كنند، چون داروها هم به عنوان عامل كهیر و هم به عنوان تأثیر متقابل روی داروهای آنتی هیستامین مهم هستند.

گهگاه در كهیرهای مقاوم، پزشك ممكن است چند نوع آنتی هیستامین را باهم یا به طور متناوب تجویز كند. در موارد حاد و شدید، به ویژه مواردی كه مشكل تنفسی بروز نماید، مراجعه به اورژانس و تجویز «اپی نفرین» یا «كورتیكواستروئید» تزریقی با صلاحدید پزشك معالج، صورت می گیرد.

 

الف-موضعي (به صورت ضماد،پماد،شستشو دهنده )1-شستشوي بدن با ماست و سدر وشاهتره.2-دود كردن اسفند حساسيت را از بين مي برد.3-ماليدن آب كلم پيچ يا برگ آن بر روي پوست.4-قرار دادن مخلوط مغز موز با سركه و آبليمو(چند بار در شبانه روز).5-ماليدن له شدن تره يا آب آن بر پوست.6-له شده پخته شلغم روي پوست.7-له شده سير روي جوشها

تذكر: اين مورد با احتياط كامل اجرا شود چون ممكن است مقدار زياد سير باعث تاول شود.مي توانيد از خاكستر سير استفاده كنيد چون داروي جوش ها مي باشد.8-ماليدن شاهتره روي پوست9-له شده پنيرك و گزنه.

اين روشها كهير را تسكين مي دهد وبه طور موقت و در مواقع اضطراري مفيد هستند.

 

ب-خوراكي1-خوردن آب انگور در درمان كهير اثري قطعي و بسيار خوب دارد.(مي توانيد 100گرم از آن را در مقداري آب ريخته و هر سه ساعت يك بار ميل كنيد)

2-آب نارنج،آب ليمو،آب غوره، هر كدام 100 گرم مخلوط كرده ميل كنيد،كهير ها ظاهر شده و به مرور و به طور كامل از بين مي روند.

3-كاهو،گشنيز،چغندر(لبو)،برگ چغندر،ماست،آب ليمو،شاه تره،خرفه،خيار،هندوانه،لعاب اسفرزه،خاكشير،بسيار مفيد هستند.

4-براي دفع سموم معده و روده و صاف نمودن خون از آشهاي ساده و ترش استفاده كنيد مانند:تمر هندي،آب شاهتره يا عرق آن ،آب نارنج ،آبغوره، آبليمو ،گشنيز، برگ چغندر.

 

5-خوردن اين غذاها و خوراكيها هم توصيه مي شود:ماست(با كمي نعنا)،خيار(با كمي نمك)،هندوانه(با كمي شكر)،خاكشير،قُدّومِه شيرازي(دانه ريز قرمز)،خرفه،شاه تره،عرق كاسني، كاهو، آلبالو، عناب، گيلاس، آب زرشك، آب ترب، گل گاوزبان.

منبع:tebyan.net


بیشتر بخوانید تا سالم بمانید

درمان حساسيت پوستي و کهير

خمیر دندان ژله ایی + تخفیف

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

کامل یک خانه مدرن + تصاویر-*-

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

 

 

درمان حساسيت پوستي و کهير

 

کهیر نشان دهنده نوعی حساسیت به ماده‌ای خاص می‌باشد. گاهی شما به ماده‌ای حساسیت دارید که حتی اگر با مقدار کمی از آن مواجه شوید، کهیر در شما بروز می‌کند.

کهیر تورم قرمز رنگ پوست است که توأم با خارش است. هر ضایعه کهیر بعد از چند دقیقه تا چند ساعت بدون باقی گذاشتن اثر از بین می‌رود و سپس ضایعات جدید در محل‌های قبلی یا محل‌های جدید به وجود می‌آید. اندازه ضایعات کهیر از کوچکی یک عدس تا بزرگی یک بشقاب متغیر است. ممکن است ضایعات به هم پیوسته باشد و نواحی وسیعی از پوست را بپوشاند. معمولاً خارش شدید وجود دارد، ولی ممکن است سوزش یا به ندرت درد نیز وجود داشته باشد.

 

علت کهیر، خروج پلاسمای خون از مویرگ‌های کوچک خونی سطح پوست است که در اثر واسطه‌های شیمیایی، به خصوص هیستامین رخ می‌دهد.

 

روش های زیر به شما کمک می‌کنند تا کهیر را درمان کنید:

 

1- اگر بعد از خوردن یک ماده غذایی، کهیر در شما پیدا شد، دیگر آن را نخورید. مثلا اگر شما مقداری توت فرنگی مصرف کردید و دچار کهیر شدید، باید از خوردن توت فرنگی اجتناب کنید. توت فرنگی حاوی موادی است که می‌تواند سبب ایجاد حساسیت پوستی به شکل کهیر شود .

 

لذا قبل از خوردن موادغذایی حساسیت‌زا از عدم حساسیت خودتان به آن‌ها مطمئن شوید، موادی مانند: گوجه‌فرنگی، بادمجان، بادام زمینی و انواع ادویه‌ها .حدود نیم ساعت پس از صرف این گونه غذاها، کهیر ظاهر می‌شود.

 

اگر کهیر قسمت زیادی از بدن شما را فراگرفته است، حمام جو دوسر مفید است

 

2- بعضی افراد نسبت به پوشیدن لباس‌های تنگ حساسیت دارند و کهیر می‌زنند. این گونه افراد باید از پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و محکم بستن کمربند اجتناب کنند.

 

3- کهیر را نخارانید، زیرا خاراندن سبب بدتر شدن کهیر می‌شود. اگر خاراندن را در ساعاتی انجام می‌دهید که خواب هستید (یعنی غیرارادی) دستکش بپوشید و بعد بخوابید. می‌توانید نقاطی را که کهیر زده است، با پارچه تمیزی ببندید تا آن را نخارانید.

 

4- کمپرس سرد و مرطوب روی کهیر بگذارید. می‌توانید از شیر سرد استفاده کنید و نقاط کهیر زده را حدود 10 تا 15 دقیقه با پارچه آغشته به شیر سرد ببندید. همچنین می‌توانید مقداری یخ در پارچه‌ای تمیز قرارداده و آن را روی کهیر قرار دهید.

 

5- اگر کهیر قسمت زیادی از بدن شما را فراگرفته است، حمام جو دوسر مفید است. برای این کار باید 2 لیوان جوی دو سر پرک شده را در یک وان یا لگن پر از آب گرم بریزید و با دستتان آن را مخلوط کنید. 20 دقیقه در این آب قرار بگیرید تا خارش پوست برطرف شود.

 

6- از ژل آلوئه‌ورا برای تسکین و کاهش درد استفاده کنید .این ژل را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

 

7- ویتامین C مصرف کنید تا به سیستم ایمنی خود برای غلبه بر این مشکل کمک کرده باشید.

 

8- علت ایجاد کهیر را بررسی کنید، آیا دارویی بوده؟ یا ماده غذایی خاصی؟ یا ماده شوینده‌ای؟ یا عطر؟ یا نیش حشرات؟ پس از کشف علت کهیر، از آن دوری کنید.

 

* هشدار

 

اگر به توصیه های بالا عمل کردید، ولی کهیر بهتر نشد، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با تجویز داروهای لازم، کهیر را در شما کاهش دهد یا درمان کند.

منبع: تبیان


رازهای زیبایی

خمیر دندان ژله ایی + تخفیف

درمان حساسيت پوستي و کهير

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

جدیدترین جواهرات زنانه و مردانه-*-

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

کامل یک خانه مدرن + تصاویر-*-

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

درمان حساسيت پوستي و کهير
درمان حساسيت پوستي و کهير
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *