درمان ام اس با عسل

دوره مقدماتی php
درمان ام اس با عسل
درمان ام اس با عسل

مولتیپل اسکلروزیس که با نام MS شناخه می‌شود یک بیماری خود ایمینی است که بر سیستم عصبی مرکزی مغز – نغاع تأثیر می‌گذارد, برای درمان ام اس با دکتر نیم همراه باشید.

در این بیماری میلین که سبب افزایش سرعت در پیام‌های عصبی می‌شود به مرور زمان از بین می‌رود.

بیماری‌ام اس معمولاً در افراد بینی 20 تا 40 سال تشخیص داده می‌شود ولی افراد در هر رده سنی ممکن است به این بیماری دچار شوند، همچنین زنان بیش‌تر از مردان در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

عواملی هستند که خطر ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از: سابقه خانوادگی، عفونت‌های ویروسی، کمبود ویتامین D, سیگار کشیدن و برخی از بیماری‌های خود ایمنی مانند تیروئید، دیابت نوع 1 و بیماری التهابی روده

علائم متعدد ام از هر فرد به فرد دیگر متفاوت می‌باشد با این حال یک سری اعلائم وجود دارد مانند: بی حسی یا احساس سوزش در اندام‌ها، خستگی، اسپاسم عضلانی، دید تار، سرگیجه، مشکل کنتر روده و مثانه، عفونت‌های دستگاه ادراری، گفتار نادرست، عدم تمرکز و مشکلات تعادل می‌باشد.درمان ام اس با عسل

توجه: برای تشخیص درست بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید و از روش‌های درمان بیماری‌ ام اس که برای شما ذکر می‌کنیم به عنوان درمان کمکی بهره بگیرید.

دوره مقدماتی php

 

 

لیست مطالب :

سرکه سیب برای سلامت شما مفید است و به درمان ام اس کمک می‌کند زیرا محتوای آن کمک می‌کند که ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری از غذا جذب شود، همچنین به بدن کمک می‌کند که عفونت‌ها را کنترل کند و سالم بماند.

زنجبیل همچنین می‌تواند به درمان بیماری‌ ام اس و بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

زنجبیل نقش مهمی در حفاظت از استرس اکسیداتیو مغزی و بیماری‌های عصبی دارد، این به این معنی است که معرف منظم زنجبیل حتی ممکن است از ام اس جلو گیری کند.

بابونه یکی دیگر از داروهای محبوب برای درمان بیماری‌ ام اس می‌باشد زیرا دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و خواص تقویت ایمنی می‌باشد.

انگور فرنگی هندی برای درمان ام اس مفید است زیرا غنی از مواد مغذی ارزشمند است که شامل مقدار زیادی ویتامین C، عامل ضد التهابی و آنتی اکسیدان قوی است که به سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

زردچوبه یک ادویه معمولی با خواص عصبی و ضد التهابی است که می‌تواند با کاهش علائم به درمان ام اس و سایر بیماری های خود ایمنی کمک کند .

در سال 2011 در جمله اینترنشیونال ایمونوفارموکولوژی منتشر کرد، ترکیب کورکومین در زدچوبه می‌تواند به درمان بیماری‌ ام اس کمک کند.

گیلاس زمستانی یکی از گیاهان محوب برای درمان ms است، این گیاه موجب تحریک مغز و تقویت قدرت ایمنی می‌شود، علاوه بر این به کاهش علائم درد، خستگی، استرس و اضطراب نیز کمک می‌کند.

توجه: حتماً قبل از مصرف این گیاه با پزشک مشرورت کنید.

 

 

درخت کهن دار برای درمان ام اس و علائم آن مؤثر است و می‌تواند خستگی، درد عضلانی و مشکلات شناختی را بهبود بخشد.

توجه: بهتر از قبل مصرف ممکل جینکو برای درمان ام اس با پزشک خود مشورت کنید تا با سایر داروهای شما تداخل نداشته باشد.

یک نوع اسید چرب امگا 3 با نام DHA (اسید داکوساگزنئوئیک) به بهبود جریان خون، فعالیت عضلانی و عملکرد مغز کمک می‌کند، علاوه براین به حفاظت از سیستم عصلب مرکزی کمک می‌کند، بنابراین برای درمان ms مفید است.

سطح مناسب ویتامین D در بدن می‌توانید به درمان بیماری‌ ام اس و جلوگیری از آن کمک کند، کمبود ویتامین D سبب شروع ام اس می‌شود.

علاوه بر این، بدن به ویتامین D برای جذب کلسیم و مبارزه با پوکی استخوان که یک عارضه رایج ام اس است نیاز دارد.

ورزش منظم سبب کاهش استرس، آرامش بیشتر، افزایش انرژی، تعادل و انعطالف پزیری می‌شود، علاوه بر این ورزش با تقویت عضلات به درمان ام اس کمک می‌کند.

هنوز روش قطعی برای درمان ام اس وجود ندارد

داشتن انگیزه و امید به درمان ام اس کمک می‌کند

از رفتن به حمام داغ و خوردن چیزهای بسیار گرم خود دارید کنید

میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید

زهر زنبود عسل برای درمان ام اس نیز مفید است، قبل از این کار تست کنید که حساسیت نداشته باشید

یک چهارم فنجان آب نارگیل را با یک فنجان آب مخلوط کنید تا مشکل عفونت مثانه رفع شود

طب سوزنی، طب فشاری و ماساژ درمانی به کاهش درد و ایجاد آرامش کمک می‌کند

 

Comment

وبسایت

درمان ام اس با عسل

تاریخ انتشار: | بازدید:

شهرستان نجف آباد – بلوار شریعتی – مقابل ثامن الائمه

تلفن سفارش: 42740500-031

تماس ضروری: 09109257222

درمان ام اس با عسل

در صورتی که در ورود به سایت از طریق نام کاربری و کلمه عبور خود مشکلی دارید، با کلید میانبر shift + ctrl + delete کوکی های مرورگر خود را پاک کنید و مجدداً سعی کنید.

در صورتی که برای پاک کردن کوکی ها به توضیحات بیشتری نیاز دارید به این صفحه مراجعه کنيد.

رمز عبور به شماره موبایل ثبت شده شما ارسال ميشود.

اگر مشکلی در ارسال رمز عبور وجود دارد لطفا از طریق تماس باما اطلاع دهید. سپاسگزاریم.

بیماری ام اس بیماری قرن حاضر است که اکثرا از غذای آلوده و آب و هوای آلوده و بی توجهی به غذا های سنتی قدیم و ندانستن مزاج غذا ها و طبع غذا ها و مصرف بی رویه از آنها باعث گرفتار کردن اشخاص شده است . و از نظر علم پزشکی مدرن علت آن شخص نیست و درمانی نیز برای آن ندارند ولی در جهان هستی هیچ معلولی بدون علت نیست ، بعضی از پزشکان عزیز این بیماری را انقلاب بدن بر علیه خودش و برخی نیز از آن ویروس یاد کرده اند و می گویند ویروس است در صورتی که اگر این بیماری ویروسی باشد باید سایر انسان ها نیز به آن آلوده شوند اصلا جای سوال است اگر این بیماری درمان ندارد چرا اینتر فرون انجام می دهند یا کورتن تراپی می کنند و هزینه ای می گیرندعلت ام اس این بیماری مخصوص سیستم اعصاب مرکزی است و مغز و نخاع درگیر این مسئله می باشند و ایجاد لکه های سفیدی یا پلاک های متعددی در سیستم مغز است . که این پلاک ها  قلافهای سلول های مغز را سفت می کنند و باعث می شوند که جریان های الکترو شیمیایی عصبی مختل شود ، و چون همه دستور ها از مغز صادر می شوند این فرمان به اعضاء و ماهیچه ها و بافت ها ی بدن نمی رسد و فرد از ناحیه های مختلف دچار مشکل می شود .

با توجه به اینکه تمام سیستم بدن از مغز فرمان می گیرد با دچار شدن این سیستم به این بیماری شخص دچار مشکل حادی می شود .

و اگر شخصی عصبی شود  این شخص پس از مدتی به این بیماری دچار می گردد و یا  از زیادی غذا های سردی بخش این مشکل را برای بیماران عزیز بوجود می آورد و اگر در غذا ها دقت شود و در رفتار ها دقت شود دیگر دچار این معضلات نخواهید شد و اگر خدای ناکرده  دچار اینگونه بیماری ها شوند حالت هایی را در بدن ایجاد خواهد کرد :

یخ زدگی قسمتی از بدن بعضی اوقات جریان الکتریسیته در بدن احساس می شود یعنی احساس می شود که بعضی مواقع بدن را برق می گیرد و یا بدن آن را احساس می کند یا خواب رفتن دست و پا و قسمتی از بدن یا دو بینی و از دست دادن تعادل و … بعضی مواقع پا ها و دست ها بی اختیار می شوند و عدم تعادل را دارا می باشند و خواب زیاد و عصبی شدن و هماهنگ نبودن بدن با مستقیم مغز خواب زیاد  و سستی بدن ، اسپاسم ماهیچه ای و هنگام سخن گفتن تمرکز ندارد و هماهنگ نیست . دفع بیش از حد ادرار نسبت به زمان سالم بودن و علاقه به لبنیات . عدم تکمیل هوای سرد و گرم و از دست دادن بینائی ، کم شدن میل جنسی ، افسردگی ، نداشتن تعادل و ..

متاسفانه پزشکان می گویند  ام اس درمان ندارد . حال سوال پیش می آید اگر درمان ندلرد چرا اینتر فرون تراپی کردند مگر این بیماری ویروسی است؟ مگر نه اینکه اسیدوز این بیمار بالا رفته و نورون ها ی مغز را مختل کرده است . حال اسیدوز را با غذا می شود پائین آورد یا نه ؟ درمان ام اس با عسل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر غذا هی مثل : ماهی و ماست اسیدوز را پائین نمی آورد شما غذایی به بیمار بدهید تا اسیدوز را پائین آورد ، پزشکانی که تصمیم می گیرند و می گویند غذا هیچ گونه تاثیری بر روی این بیماری ندارد باید آن دنیا جواب بدهند و معنی این کار چیست ؟

بنده فکر می کنم و ثابت می کنم که غذا همان داروی انسان است پس چنین نتیجه می گیریم برای اینگونه بیماری ها مواد غذایی انرژی زا مصرف کنیم و غذا هایی مثل سوسیس ، کالباس ، گوشت گاو ، رب ، سس ، چیپس ، پفک ، ماکارونی و شیرینی جات قنادی ، چای ، ماست ، دوغ ، ماهی غیر از کوسه ماهی که گرم است و مرباجاتی که قند یا شکر دارند ، آش رشته ، شکلات کاکائو ، اما چه باید خورد؟

روزی 6 الی 8 لیوان آب نیم ساعت قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا حالا آب چه نقشی در بدن دارد آب باعث می شود سلولها درداخل بدن براحتی و روان جا به جا کند و مواد اکسیژن را به اعضای بدن برساند و باعث متابولیسم سوخت و ساز و دفع مواد زائد می شود . واگر در آب که می نوشند مقداری لیمو ترش تازه اضافه کنند بهتر است . و برای فعال کردن  دستگاه گوارش در صورت مشکل داشتن می توانند از بذر هایی نظیر : قدومه شیرازی ، خاکشیر و بارهنگ جوشیده استفاده کنید .

اگر مواقعی ضعف داشتید از بادام درختی خام و انجیر به مقدار 1 الی 2 عدد می توانید استفاده کنید . و با یک رژیم مناسب انرژی زا می توانند از این بیماری نجات پیدا کنند . و اسیدوز را پائین آورده و اجازه ندهند اسیدوز بالا  برود . در ضمن عزیزان  ام اس نباید عصبانی شوند به هیچ وجه با هر کاری ملایمت و به آرامی برخورد کنند و از غذا های سردی جدا پرهیز نمایند و این رژیم که گفته می شود کاملا درمان ام اس خواهد بود زیرا از نظر مواد ها و پروتئین ها و ویتامین ها و الکترولید ها و کربو هیدرات ها و لیپید ها کاملا غنی بوده و نیاز بدن را که قبلا از نظر کمبود دچار مشکل شده بوده را مرتفع می نماید .

از گرسنه ماندن و پر خوری پرهیز شود . و غذا ها را در حد تعادل خورده و کاملا با تمعنینه مصرف نمایند .

صبح یک لیوان آب گرم با 2 قاشق مربا خوری قدومه شیرازی بعد از لعاب دادن بصورت جرعه جرعه میل کنید . این نوشیدنی برای افرادی که از تعادل بدن رنج می برند و یا تعادل بدن را نمی توانند حفظ کنند بسیار خوب است و اگر از یبو ست مزاج رنج می برند با خاکشیر جوشیده صبح ها و با بارهنگ همه را مخلوط کرده به اندازه 4 قاشق و مواد ترکیبی را در یخچال نگهداری نمایند  و 2 قاشق غذا خوری به همرا آب و عسل صبح ناشتا میل کنند . صبح ها مربا جات خام و قبل از آن یک لیوان شیر بادام . طرز تهیه آنها به این صورت است : 50 گرم مغز بادام خام درختی را داخل آب جوش ریخته و بعد از 2 دقیقه زیر آب سرد بگیرید تا پوست آنها به راحتی کنده شود و سپس خشک کرده و آسیاب کنید و در داخل مخلوط کن ریخته و 3 قاشق غذا خوری عسل  به آن اضافه کنید و با 4 لیوان آب خنک در مخلوط کن به مدت 5 دقیقه مخلوط کنید و شیر تازه ای بدست می آید که قابل استفاده شده است و میل کنید

 طرز تهیه مرباجات خام : 1 عدد میوه فصل را رنده ریز کرده و یک قاشق به آن عسل بزنید و یک قاشق غذا خوری از چهار مغز مثل : گردو ، بادام ، فندوق ، پسته به آن اضافه کنید یا مقداری هل آسیاب شده را با نان میل کنید یعنی 4/1 سنگک و هر روز یک نوع میوه را می توانید درست کنید و میل کنید .

و ساعت 10 صبح یا 5 عصر یک لیوان در صورت ضعف آب شربت عسل + یک قاشق مربا خوری آب زعفران میل شود و نصف لیمو ترش می توانید استفاده کنید . ناهار آبگوشت مخصوص + زیتون پرورده

 

 

مواد لازم : ماهیچه گوسفند + یک عدد کلم که از وسط نصف کرده اید ، نخود یک پیمانه ، گندم با پوست 2/1 پیمانه ، زعفران 1 گرم ، پیاز متوسط یک گرم ، هل ، دارچین ، زنجبیل از هر سه یک قاشق مربا خوری ، نمک ، زرد چوبه و فلفل به مقدار لازم

طرزتهیه : اول گوشت را شسته و بگذارید بجوشد و کف آن را بگیرید و مقداری از ادویه را اضافه کنید و نمک را نیم ساعت قبل از پختن کامل  غذا به آن اضافه نمائید و حبوبات که قبلا خیس کرده اید را اضافه کنید و بگذارید کاملا پخته شود و حرارت را کم کرده و به آرامی بگذارید بجوشد و جا بیفتد و بقیه مواد را نیز اضافه کنید و بگذارید کاملا با حرارت ملایم پخته شود و پس از پخته شدن میل کنید

طرز تهیه زیتون پرورده : زیتون شکسته شده یک کیلو گرم ، مغز گردو 250 گرم چرخ شده سیر 5 حبه رنده شده ، پیاز متوسط رنده شده و آب لیمو ترش تازه به همراه 5 عدد گلپر سائیده شده یک قاشق مربا خوری ، روغن زیتون 5 قاشق غذا خوری

طرز تهیه : ابتدا زیتون را اگر تلخ است مرتب آبگیری کنید و آب آنرا عوظ کنید و هسته آن را جدا کنید و ریز خورد نمائید در یک ظرف چینی یا پیرکس ریخته و سیر رنده شده و پیاز رنده شده و گردو آسیاب شده و گلپر آسیاب شده و آب لیمو ترش و روغن زیتون را ریخته و مخلوط کنید و انار را دان کنید و به آن اضافه نمائید و به مدت یک ساعت در یخچال نگهداری نمائید تا کاملا طعم آن عوض شود و هر بار استفاده از یک پیمانه کوچک مناسب است .

 

ناهار : گوشت تازه گوسفندی را کباب کرده و با رو غن زیتون و لیمو ترش تازه و سبزیجات معطر میل کنید ناهار  هفته ای دو بار سالاد مخصوص کاهو و مقداری هویج به همراه کشمش شسته شده  +  سیب رنده شده یک عدد به همراه پوست و دانه آن + 10 عدد مغز بادام خام آسیاب شده به همراه 1 حبه سیر ، پیاز 1 عدد متوسط رنده شده و 2 قاشق جوانه گندم ، ساقه کرفس 1 عدد خورد شده و جعفری خورد شده یک استکان + انواع کلم یک لیوان خورد شده یک قاشق غذا خوری کنجد خام + یک قاشق مربا خوری پونه کوهی سبزیجات معطر 10 عدد همه را با هم در یک دیس چینی مخلوط کرده و ظهر میل کنید البته بدون نان و کاملا بجوید و سیستم گوارشی را بهبود بخشیده و جلوگیری از مصرف چای می نماید .

کباب کوسه ماهی : چون بیماران مبتلا به ام اس نباید از گوشت سفید استفاده کنند . البته بجز کوسه ماهی

اول کوسه ماهی را به قطعات ریز خرد کنید به اندازه جوجه کباب . و آن را چندین بار بشورید تا کف آن از بین برود و آن را در ظرف پیرکسی ریخته و یک پیاز را خلال کرده و 4 عدد لیموترش را آب گرفته و همراه دو قاشق غذا خوری روغن زیتون را به همراه نمک و مقداری زعفران به آن اضافه کنید و همه را + ماهی مخلوط کنید و هم بزنید و در یخچال بگذارید تا ادویه جات به خورد ماهی برود بعد قطعات گوشت را به سیخ بزنید و کباب کنید و پس از آن میل کنید .

بهتر است با شوید پلو و زیره در ناهار هفته ای دو مرتبه و آش جو با مقداری کشک و چهار مغز و پونه و روغن زیتون میل شود .

 

گندم با پوست 1 پیمانه  ، جو پوست کنده 2/1 پیمانه ، لوبیا چیتی 2/1 پیمانه ، سیر 5 حبه ، پونه کوهی 1 قاشق مربا خوری ، فلفل ، دارچین ، ریز ، جوز هندی 1 قاشق مربا خوری

سبزی آش نیم کیلو ، کشک سائیده شده 2/1 پیمانه ، 4 مغز 2 قاشق غذا خوری و 2/1 پیمانه روغن زیتون درمان ام اس با عسل

طرز تهیه : حبوبات را شب خیس کرده و صبح بار بگذارید و ادویه جات را با پیاز خورد شده  به آن اضافه کنید ، ابتدا نیاز به نمک نیست

تا زود پخته شود 30 دقیقه به پایان پختن نمک را اضافه کنید و سبزی را نیز همان موقع اضافه کنید .

 

سیر را رنده کرده را به غذا اضافه کنید و زیر غذا را کم کنید و بگذارید با حرارت ملایم پخته شود . و لعاب دهد در این موقع کشک سائیده شده و یک قاشق پونه کوهی و یک حبه سیر به آن اضافه کرده و مخلوط کنید .بعد از آماده شدن با روغن زیتون و چهار مغز و کشک می توانید در ظرف خود کشیده و میل کنید.

بعد از خوردن غذا 1 قاشق عسل میل شود .

شام : شام را 3 الی 4 ساعت قبل از خواب میل کنید . ارده + عسل + پودر 4 مغز

طرز تهیه : ارده 5 قاشق غذا خوری ، عسل 1 قاشق غذا خوری ، 4 مغز 2 قاشق غذا خوری و یک قاشق چای خوری هل سائیده شود و نان به اندازه یک کف دست .

دوباره شام : 4 مغز 30 گرم + یک عدد سیب درختی و یک قاشق کنجد خام

شام از یک لیوان شیر 4 مغز + یک قاشق آب زعفران ، 6 قاشق کنجد با پوست + یک قاشق کشمش شسته شده و یک عدد سیب درختی

شام : 40 گرم 4 مغز + 3 قاشق مغز تخمه آفتابگردان خام + یک قاشق عسل همه را آسیاب کرده و با عسل مخلوط کنید و هل سبز سائیده شده یک قاشق چای خوری

شام : موز درشت 1 عدد ، پودر نارگیل یک قاشق غذا خوری + یک قاشق مربا خوری عسل + یک عدد سیب با پوست و هسته اش همه را مخلوط کرده و میل کنید و خوب جویده شود

شام : حلیم

مواد لازم : جوانه گندم 200 گرم + مغز گردو 50 گرم + ارده 3 قاشق غذا خوری ، دارچین یک قاشق مربا خوری + عسل یک قاشق غذا خوری + آب زعفران یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه : جوانه گندم ، مغز گردو و ارده را مخلوط و بعد از آسیاب با چرخ گوشت چرخ کرده و در دیس پهن کنید و بقیه مواد را روی آن ریخته  و میل کنید

سعی شود با این حلیم نان میل نشود .

خوراکیهای بین وعده ها : میوه های شیرین و رسیده ، مغز بادام خام شیرین ، شربت عسل با لیمو ترش + یک قاشق آب زعفران ، پسته و شیر چهار مغز را نیز می توانید استفاده کنید .

وسعی کنید پر خوری ننمائید درضمن در آب ولرم شنا کردن خوب است . اگر رعایت نمائید بهبود خواهید کرد .

 

 

 

 

 

 

مواد لازم برای بیماران ام اسی که بسیار مفید هستند .

ریشه ژین سینگ (جینگ سینگ ) زعفران ، دارچین ، هل سبز ، زنجبیل ، جوز هندی ، کاکوتی پونه کوهی ، گل لاوانه ، ملیس ، آویشن شیرازی ، فرنجی مشک ، گل محمدی ، تخم گشنیز ، در صورت یبوست برگ سنا  با گل پنیرک ، گل ختمی سفید ، بادام هندی خام ، آرد جوانه گندم ، خود جوانه گندم ، چهار مغز ، پودر نارگیل ، کنجد خام ،عسل و خرما ، کشمش ، چلغوز ، زیره سیاه ، زنیان ، برگه به لیمو ، سالبیا ( مریم گلی ) ، دم کرده به ، روغن زیتون ، روغن کنجد مصرف شود و با روغن های تربانتر سقز + بادام شیرین و تلخ ، کرچک

بنفشه ، کندر ، مصطکی  بدن را مالش دهید . عزیزانی که ام اس دارند با دچار شدن به این بیماری با این غذا ها خوب می شوند .

معجون جوانه گندم

بادام ، پسته ، گردو ، فندوق ، نارگیل ، کنجد با پوست ، بادام هندی ، از هرکدام 100 گرم ، هل سائیده شده 5 مثقال ، دارچین 5 مثقال ، زنجبیل 3 مثقال ، زعفران یک مثقال ، آرد جوانه گندم 200 گرم ، خرما یک کیلو گرم ، عسل 250 گرم ، روغن زیتون 4 قاشق غذا خوری

 

                           

ام اس سنتر در اردیبهشت ۱۳۸۸ توسط مبتلایان به ام اس و با اهداف: انتشار اخبار ام اس، اصلاح نگرش جامعه نسبت به بیماری ام اس، ایجاد روحیه و انگیزه به مبتلایان تاسیس شد. از فعالیت های مهم ام اس سنتر میتوان به برگزاری بیش از ۴۰ دیدار، برگزاری بیش از ۲۰ سفر، تاسیس گروه کوهنوردی متشکل از مبتلایان و اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه کوهنوردی و شرکت در برنامه های صدا و سیما اشاره کرد. لازم به ذکر است ام اس سنتر به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نمی‌باشد و به صورت مستقل فعالیت می‌نماید.

بیماری MS یا multiple sclerosis یکی از شایعترین اختلالات سیستم عصبی است. چگونگی پیشرفت بیماری در مبتلایان غیر قابل پیش بینی است. عواملی که در بروز یا تشدید بیماری موثرند به این صورت گزارش شده است: مسمومیت با فلزات سنگین، رژیم های غذایی پرچرب، سطح پایین اسیدهای چرب ضروری، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک، آلرژی غذایی، عفونتهای دوران کودکی، قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن و سایر سموم زیست محیطی، قرصهای ضد بارداری، استعداد ژنتیکی و آب و هوا و موقعیت جغرافیایی.

درمان مرسوم در بیماری MS شامل داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، تعدیل کننده سیستم ایمنی و داروهای ضد التهابی مانند استروئید. همچنین داروهای ضد اسپاسم و آنتی کولینوژیک (برای رهایی از درد عضلانی و گرفتگی عضلات)، شل کننده عضلات، ضد افسردگی و مسکن می باشد. قطعا مصرف چنین داروهایی همراه با متوتروکسات و سیکلوفسفامید که باعث سرکوب سیستم ایمنی می شوند عوارض جانبی شدیدی به همراه دارند.

   

 

 

درمان ام اس با عسل

بر اساس مطالعات انجام شده در آزمایشگاهی در دانشگاه Gifu ژاپن، ژل رویال به وسیله تمایز سلولهای عصبی جدید از سلولهای بنیادی می تواند به بازسازی غلاف میلین کمک کند. اخیرا دانشمندان پی بردند که ژل رویال تمایز انواع سلولهای مغزی را از سلولهای عصبی بنیادی افزایش می دهد. این در حالی است که اسید چرب غیر اشباع 10HDA که ژل رویال غنی ترین منبع آن می­باشد، موجب افزایش تولید نورونها و کاهش آستروسیتها در سلول های بنیادی عصبی می­گردد. ژل رویال همچنین نقش تغذیه کننده سلولهای عصبی و محافظت نورونی در هیپوکامپ مغز را دارد. بنابراین به بهبود و جلوگیری از بیماریهای مرتبط با اعصاب همچون آلزایمر، پارکینسون و ام اس کمک شایانی میکند.

 

 

یکی از عوامل بروز بیماری MS نقص در سیستم ایمنی به منظور مقابله با ویروسهای عامل این بیماری، همچنین خود ایمنی می باشد که سیستم ایمنی سلولهای خودی را بیگانه تشخیص داده و به تخریب غلاف میلین می پردازد. در بیماری MS تعدیل فعالیت سیستم ایمنی به جلوگیری از تخریب غلاف میلین در سیستم عصبی کمک می کند. در این بیماری یا اختلال عصبی غلاف میلین اطراف بافت عصبی تخریب می شود. نواحی از بدن که بیشتر درگیر این بیماری می شوند شامل نواحی در نزدیکی سیستم بطنی مغز، اعصاب بینایی و ماده سفید کنترل کننده هماهنگی عضلات در مخچه می باشد. ویروس 6 هرپس انسانی ممکن است در توسعه این بیماری نقش داشته باشد. برخی اعتقاد دارند عامل بروز MS ویروس Sendai می باشد. سیستم ایمنی بدن به کمک اینترفرون و پروستاگلاندین A-1 به همراه سایر پروستاگلاندین ها مانع تکثیر ویروس در بدن می شوند. به نظر می رسد در بیماران مبتلا به MS نقصی در سیستم ایمنی وجود داشته باشد که باعث می شود بدن قادر به مهار ویروس نباشد.

ژل رویال به بدن برای تقویت سیستم ایمنی کمک می­کند. همچنین موجب افزایش مبارزه بدن با باکتریها و تسریع بهبودی زخمها می­شود که دلیل آن حضور ترکیب منحصر به فردی بنام royalisin در ژل رویال است. ژل رویال سرشار از اسیدهای چرب می باشد. مهمترین نوع اسیدهای چرب موجود در ژل رویال هیدروکسی اسیدها هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری هستند.

ژل رویال از لحاظ هیدروکسی اسید منحصر به فردی که 10HDA نامیده می­شود بسیار غنی است. 10HDA جزء فعال ژل رویال را تشکیل می­دهد. این ترکیب به ارتقاء سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می­کند.

ژل رویال همچنین سرشار از گلوبولین می­باشد. وجود گلوبولین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. به غیر از ژل رویال منبع غذایی دیگری که به اندازه ژل رویال سرشار از گلوبولین باشد وجود ندارد. بنابراین ژل رویال به عنوان ترکیبی طبیعی سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. ویتامینهای C و B5 همراه با روی و اسیدهای چرب ضروری به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

  

 

ژل رویال غنی از ویتامینهای گروه B می باشد. ويتامين هاي B کمپلکس به تنهايـي يکـي از مهـم ترين گروه هاي مـواد مغـذي در سلامت اعصاب هستند. همچنین منبعی غنی تر از ژل رویال برای ویتامین B5 یا پنتوتنیک اسید وجود ندارد. این ویتامین برای تحریک تولید ایمنوگلوبولین و ارتقاء سیستم ایمنی بدن ضروری است. همچنین ژل رویال از لحاظ ویتامین B6 و B12 که در روند بهبودی بیماران مبتلا به ام اس موثر است، غنی می باشد. به نظر می رسد کمبود ویتامین B12 با میزان ابتلا به MS مرتبط باشد. طی تحقیقی که در مجله انجمن پزشکی امریکا (23 اکتبر 1991) منتشر شد در 10 مورد مطالعه ابتلا به ام اس کمبود ویتامین B12 مشاهده شد. تنها دو نفر از آنها به کم خونی مبتلا بودند اما کمبود B12 در سایر بیماران غیر قابل توضیح بود. اين ويتامين وظيفه اش نگهـداري و محافظت از غلاف ميلين است. غلاف ميلين در برگيرنده سلولهـاي عصبـي است. بديهـي است کــه کمبود ويتامين B12 باعث تخريب ايـن غلاف مي شـود. اگر کمبود جدي باشد تخريب مغز روي مي دهد و بــه دنبال آن علائـم بيماري ام.اس مشاهـده خواهـد شـد. آزمايشات نشان داده است کـه اگرچـه ميـزان ويتاميـن B12 در خـون بيمـاران ام. اس ممکن است طبيعي باشد ولي در مايـع مغزي و نخاعـي آنها کم است.

 

 

ژل رویال غنی ترین منبع استیل کولین می­باشد که یک انتقال دهنده پیام عصبی در سیستم عصبی مرکزی و محیطی می باشد. در هر گرم ژل رویال یک میلی گرم استیل کولین وجو دارد. این ترکیب به عنوان یک انتقال دهنده عصبی تعیین کننده سرعت پردازش مغز و حافظه می­باشد و به بهبود حافظه کمک می­کند.

 

 

ژل رویال به عنوان یک ترکیب آنتی اکسیدانی سرشار از فلاوونوئیدها می­باشد که با واکنشهای التهابی در بدن مقابله می­کند و از بروز بسیاری از بیماریهای با ریشه التهابی جلوگیری می­کند. ژل رویال دارای خاصیت ضد درد و ضد التهابی می باشد. مکانیسم ضد درد ژل رویال از طریق مهار تولید سیتوکین های التهابی در بدن همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی برای مقابله با رادیکالهای آزاد است که به بافت، چربیها و غشاء سلول آسیب می رسانند.

  

 

ویتامین D در روند بهبودی بیماری MS مفید است. میزان بروز MS در بین مردم مناطقی که در ارتفاعات بالاتر زندگی می کنند کمتر است زیرا شدت نور ماوراء بنفش که موجب افزایش سنتز ویتامین D3 می شود، در ارتفاعات بیشتر می باشد. ویتامین D3 در جلوگیری و بهبود این بیماری تاثیرگذار است. طی آزمایشی محققان به این نتیجه رسیدند که ویتامین D3 در فرم هورمونی بطور کامل از بیماری خود ایمنی آنسفالومیلیت در موش که بسیار شبیه MS در انسان است، جلوگیری کرد. ژل رویال سرشار از آلبومین می باشد. این ترکیب به کلسیم موجود در بدن باند می شود و آنرا به بافت استخوان منتقل می کند و بدین طریق جذب کلسیم را در روده افزایش می دهد و به تامین کلسیم مورد نیاز بیماران مبتلا به MS کمک می کند.

لینولئیک اسید یک اسید چرب غیر اشباع است که به بهبود بیماری MS کمک می کند. فاکتور مهم دیگر اینوزیتول می باشد که در توسعه میلین در اوایل کودکی تاثیر گذار است. کنترل وزن در این بیماران به دلیل ضعف عضلانی بسیار مهم است.

رژیم غذایی غنی از Ca، Mg و دیگر مواد معدنی به منظور اصلاح نواقص غشاء سلول لازم است.

 در 30 درصد از بیماران بعد از یک دوره دو ساله درمانهای طبیعی ممکن است در روند بیماری ثبات ایجاد شود و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود. به این بیماران توصیه می شود رژیم گیاهخواری را امتحان کنند (گیاهانی با میزان استرول بالا مانند ریشه شیرین بیان، برگ تمشک قرمز، جینسینگ و …).

محصولات گوشتی، لبنی و گوشت گاو بهتر است از رژیم غذایی این بیماران حذف شوند. شواهدی وجود دارد دال بر اینکه میزان ابتلا به ام اس در مناطقی که مصرف گوشت گاو در آنها بالاست؛ بیشتر است. میزان ابتلا به ام اس در اسکیموها بسیار کمتر از بقیه مردم است. شاید یکی از دلایل آن دسترسی نداشتن به گوشت گاو و فرآورده های لبنی باشد.

مطلوبترین رژیم غذایی، رژیمی کاملا گیاهی و کم پروتئین بدون شیر، گوشت، تخم مرغ و پنیر می باشد.

رژیم غذایی کم چربی آزمایش شده توسط دکتر روی سوانک از دانشکده پزشکی دانشگاه اورگان، بهبودی قابل توجهی را در بیماران نشان داد. این بهبودی شامل کاهش میزان حملات سالانه از میانگین 1/1 به 0/1 و کاهش سرعت پیشرفت بیماری بود.

این بیماران باید بسیار مراقب استفاده از غذاهای تاریخ گذشته یا فاسد باشند زیرا اسیدهای چرب تغییر یافته موجود در این غذاها اثرات بسیار مخربی بر روی غلاف میلین دارند.

اغلب عفونتهای ویروسی، جراحی، حاملگی و هیجانهای عاطفی در افزایش فیبرین خون و کاهش کیفیت جریان خون و در نتیجه شروع و عود بیماری MS موثرند. بنابراین ورزش و مصرف خوراکیهایی که مانع لخته شدن خون می گردند و در کاهش غلظت خون موثرند توصیه می شود.

  

شیراز – چهارراه مشیر – مجتمع شمس العماره – 

طبقه اول – واحد 1

مسولین ارسال و پی گیری سفارشات 

تهران، خیابان پیروزی، ابتدای خیابان پنجم نیروی هوایی، ساختمان پزشکان قائم، طبقه 4، واحد 10درمان ام اس با عسل

سرکار خانم دکتر مداحی فرد

نمایندگی کرمانکرمان- خیابان شریعتی بعداز چهار راه ولی عصر (باغ ملی)نرسیده به سه راه عباس صباحی. طبقه فوقانی الکتریکی جنوب شرق جناب آقای نوری 

تبریز 

عامل فروش شرکت

شهرک باغمیشه-جنب مهد کودک سحر

جناب آقای کعبه ای

گلشهر – داماهی – شهرک آسمان پرواز 17- 

سرکار خانم بیرانوند

 عامل فروش شیراز:

سی متری سینماسعدی. نبش کوچه 5، فروشگاه گیاهان دارویی ساقه سبز

خانم دکتر قربانی 07132363493

  

عسل‌هایی که در منطقه تولید می‌شوند به کاهش عوارض حساسیت در افرادیکه حساسیت‌های فصلی دارندکمک می‌کند، زیرا این عسل حاوی همان گرده‌هایی است که در افرادتولید حساسیت می‌کند و وجوداین مواددر عسل موجب تحریک تولیدimmune booster در بدن فرد حساس می‌گردد. بهترین حالت را در زمان مصرف یک قاشق چایخوری به صورت روزانه وبرای چند ماه می‌توان مشاهده کرد. 

درمان ام اس با عسل

– اسیدیته: میزان PH در عسل به طور طبیعی بین 3.2 تا 4.5 است این میزان اسیدیته قدرت رشد بسیاری از باکتری ها را که مسئول عفونت در زخم ها هستند از آنها می‌گیرد.

– اثرات اسموتیک: عسل به عنوان یک قند اشباع با مخلوطی از حدود84 درصد فروکتوز و گلوکز است که در این غلظت بالا و تعداد بسیار معدودی ملکول آب که می‌تواند در اختیار میکروبها قرار گیرد محیط بسیار نا مناسبی را برای رشدانها بوجود می‌آورد.

گلوکز+آب +اکسیژن=گلوکونیک اسید+پراکسید

زمانیکه عسل برای زخمها به عنوان پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد با آب سطح زخم رقیق شده و تولید پراکسید می‌نماید و در نتیجه آزاد شدن به آرامی پراکسید به عنوان یک ضد میکروب عمل می‌کند و برخلاف محلول 3 درصد پزشکی این آزاد شدن تدریجی پراکسید هیچگونه صدمه‌ای به بافتهای اطراف زخم وارد نمی‌کند.

– مطالعات نشان داده‌اند که ازدیاد سلولهای لنفوسیت B و T در کشتهای آزمایشگاهی توسط عسل با غلظت1/0 درصد تحریک شده است . همچنین این اثر در مورد فاگوسیتوزها هم مشاهده گردیده است.

عسل با غلظت 1 در صددر کشتهای از سلولهای منوسیت در ازمایشگاه موجب تحریک تولید سیتوکیناز( یک فاکتور نکروز تومورTNF )،آلفا انتروکولین1 و 6 که موجب تحریک پاسخ‌های ایمنی به عفونت می‌گردد ،شده است . بعلاوه گلوکز موجوددر عسل و PH  آن می‌تواند به عمل انهدام میکروبها توسط ماکروفاژها کمک کند.

–     به منظور بررسی مواد آلی با خواص ضد میکروبی (بغیر از پراکسید هیدروژن ) در کشور مالزی دو نوع عسل محلی انتخاب شدند و چند حلال آلی برای استخراج این مواد استفاده شد. در این بررسی از چهار سوش باکتریایی رایج در عفونتهای بیمارستانی شامل :

(E.coli-S.auteus-Methicillin resistant staphyloccus-Methicillin Sensitive staphylococcus aureus).

برای نشان دادن خواص ضد میکروبی مواد استخراج شده استفاده شد. محیط‌های کشت میکروبی به دو صورت ( مایع و جامد ) انتخاب گردید.

مواد آلی شناسایی شده از دسته فلاونوئیدها و فنولیک اسیدها بودند از انواع آن می‌توان به بنزوئیک اسید، گالیک اسید ،کافئیک اسید ،فرولیک اسید وسینامیک اسید اشاره کرد. این مواد در میزان های متفاوت در انواع عسل دیده می‌شود.

نتایج این بررسی نشان داد مواد آلی استخراج شده از نوعی عسل به نامGelam بر روی تمامی سوش‌های میکروبی انتخاب شده موثر است.

دلایل خواص ضد میکروبی عسل:

الف- خاصیت اسمزی:

خاصیت ضد میکروبی عسل اولین بار در سال1892توسطVan Ketel تشخیص داده شد که خاصیت ضد میکروبی عسل تماماً به علت فشار اسمزی بالای آن است. عسل محلول اشباع یا فوق اشباع از قندها بوده و شامل 84% از مخلوط فروکتوز و گلوکز است. میزان آب معمولا 21-15% وزنی است.تاثیر متقابل مولکولهای قند با مولکولهای آب باعث می‌شود تعداد بسیار کمی از مولکولهای آب در دسترس میکروارگانیسم‌ها باشد.این آب آزاد تحت عنوان فعالیت آبی اندازه‌گیری می‌شود که برای عسل معادل 62/0- 562/0 است.اگرچه تعدادی از مخمرها در عسل‌هایی با فعالیت آبی بالا قادر به رشد هستند ولی فعالیت آبی اکثر عسل‌ها به حد کافی پائین بوده و مانع از رشد میکروارگانیسمها می‌شود.

در صورتیکه میزان آب موجود در عسل کمتر از 1/17 % باشد هیچ تخمیری در عسل اتفاق نمی‌افتد.بسته به میزان رقتی که از عسل تهیه شود از رشد میکروارگانیسمهای متفاوتی با توجه به فعالیت آبی بهینه رشدشان جلوگیری می‌شود.

2-اسیدیته:

عسل ماده‌ای اسیدی است وبا3/2-4/5 = pH مانع رشد بسیاری از باکتریهای بیماریزا می‌گردد.pH اپتیمم رشد این گونه‌ها بین 7.4-7.2 است. حداقل pH برای رشدتعدادی از گونه‌های مولد عفونت عبارتند از:اشرشیاکلی:4.3,سالمونلا:4,سودوموناس آئروژنز:4.4,استرپتوکوکوس پیوژنز:4.5 .بنابراین در عسل رقیق نشده,اسیدیته یک فاکتور بسیار مهم ضد باکتریائی محسوب ولی در صورت رقیق سازی عسل بویژه توسط مایعات بدن که خاصیت بافری دارندpH بالا رفته و اسیدیته عسل یک بازدارنده موثر در برابر بسیاری از گونه‌های باکتریائی نخواهد بود.

3-پروکسید هیدروژن:

یک عامل ضد میکروبی شناخته شده ,که به دلیل ایجاد التهاب و آسیبها به بافتها از مقبولیت آن به عنوان عامل ضد باکتریایی و تمیز کننده کاسته شده است. غلظت هیدروژن پروکسید تولیدی در عسل رقیق شده حدود 1میلی مول  درلیتر بوده که1000 مرتبه کمتر از محلول 3 درصد است که به طور معمول به عنوان Antiseptic استفاده می‌شده است. هیدروژن پراکسید با غلظت 5/0-2/0 میلی مول بر لیتر از رشد اشرشیاکلی جلوگیری می‌کند . بدون اینکه به سلولهای فیبر وبلاست پوست انسان آسیب برساند. عامل عمده خاصیت ضدمیکروبی عسل هیدروژن پراکسید می‌باشد که به طریقه آنزیمی در عسل تولید می‌شود. آنزیم گلوکز اکسیداز از غده Hypopharyngeal زنبور عسل به داخل شهد ترشح می‌شود و به تبدیل شدن شهد به عسل کمک می‌کند. هیدروژن پراکسید و اسیدیته با واکنش زیر تولید می‌شوند:

Glucose + H2o + o2 ® glnconic acid +H2o2   

هیدروژن پراکسید تولیدی فقط در طی رسیدن عسل به عنوان یک عامل استریل کننده خواهد بود. عسل full-strength فقط دارای مقدار بسیار جزئی هیدروژن پراکسید است چرا که این ماده (هیدروژن پراکسید) در حضور یونهای فلزی و اسید آسکوربیک موجود در عسل ناپایدار است و به آب و اکسیژن تجزیه می‌شود. در عسل عملا آنزیم غیر فعال است و فقط با رقیق شدن عسل باعث افزایش هیدروزن پراکسید می‌شود چرا که در اسیدیته طبیعی عسل آنزیم قادر به فعالیت نمی‌باشد.

4-عوامل شیمایی گیاهی:

مشاهده فعالیت ضد باکتریایی و یک سری عسل‌های فاقد هیدروژن پراکسید محققین را متوجه عوامل ضد باکتریایی دیگر نمود. حرارت دادن عسل باعث نابودی گلوکز اکسیداز و کاهش فعالیت ضد باکتریایی در مقابل برخی گونه‌ها می‌شود در مقابل یکسری دیگر از گونه‌های باکتریایی همچنان فعال باقی می‌مانند. همچنین دلیل عمده دیگر برای حضور ترکیبات ضد باکتریایی غیر پراکسیدی در عسل از آنجا حاصل شد که با افزودن کاتالاز عسل را عاری از هیدروژن پراکسید نمودند و مجددا مشاهده نمودند که عسل تا حدودی واجد خاصیت ضد باکتریایی است. محققین ترکیبات ذیل را به عنوان عوامل شیمایی گیاهی ضدباکتریایی عسل معرفی نموده‌اند:

عسل و ترمیم زخم:

از زمان مصریان باستان عسل برای درمان زخمها استفاده می‌شده است و بنظر می‌رسد که باکتری‌ها هنوز توان مقابله با مواد ضد میکروب آن را پیدا نکرده‌اند.استفاده از عسل به عنوان مرهم در درمان سوختگی ها نیز از دیربار رایج بوده و در طب سنتی به آن اشاره شده است.عسل به واسطه داشتن آنزیم کالاتاز ترمیم پوست را سرعت بخشیده و از شدت درد کاسته و از تاول زدن پوست جلوگیری می‌نماید. حتی روسها در جنگ جهانی دوم بر روی زخمها عسل می‌گذاشتند. در رابطه با التهاب، ترک و شقاق می‌توان بصورت ماساژ آرام موضع از عسل استفاده نمود همچنین برای درمان و کاهش التهاب در زخمهای پوستی، کهیر،اگزما و جوشها می‌توان از مالیدن عسل و تکرار آن به مدت 7 تا 12 روز استفاده کرد. همچنین تحقیقاتی که بر روی موشهای صحرایی انجام گرفت مشخص کرد که زخم گروهی که با عسل معالجه شده بودند بسیار سریعتر از گروه دیگر بهبود یافت.

همچنین عسلی که حاوی دانه گرده باشد در درمان بیماری تب یونجه موثر است. بنا به تحقیقات انجام شده در مورد بیماری قانقاریا نیز مشاهده شد که در بیمارانی که از پانسمان عسل استفاده کرده بودند روند بهبودی بیماری بسیار سریعتر از بیماران دیگر بود. همچنین بنا بر مطالعات انجام شده در سال1965 مشاهده شد که داروی روزانه 25 گرم گرده و مخلوط با عسل باعث بهبود بیماری‌های کبد در گارگران رومانیایی گردید.

عسل همچنین باعث افزایش هموگلوبین خون شده و در درمان شب ادراری اطفال بسیار مفید می‌باشد و بدلیل جذب مستقیم آن یک منبع انرژی آماده برای کودک است . همچنین عمل زایمان را آسان و باعث افزایش شیر مادر شده و نوزاد قوی متولد می‌شود این ماده در درمان عفونتهای بعد از عمل نیز به کار رفته است.ضماد عسل و دارچین نیز روی بیماری آرتروز، ریزش مو وحساسیت های پوستی و بصورت مایع رقیقی جهت نوشیدن برای درمان سوء هاضمه،سرفه ،عفونتهای مثانه و کاهش وزن مفید است.همچنین در طب سنتی از عسل به عنوان معجونی در تقویت اعصاب، رفع بیخوابی، رفع لکنت زبان، تقویت کبد و کیسه صفرا، درمان یبوست، رفع ناتوانی‌های جنسی، رفع تصلب شرائین وزیبایی پوست نام برده شده است. امروزه همچنین می‌توان عسل‌های دارودار تهیه کرد به این صورت که بر حسب خواص دارویی مورد نظر می‌توان نمکهای معدنی و داروهای خاصی را با شربت شکر مخلوط کرد و به عنوان مکمل غذایی در اختیار زنبورهای عسل قرار داد.در این صورت عسل‌هایی با خواص دارویی خاص و مورد نظر به دست می‌آید. البته تولید این نوع عسل‌ها باید با اطلاع اداره نظارت بر دارو و غذا باشد.همچنین به این طریق می‌توان عسلهایی با طعم میوه و سبزی و یا عسل‌های غنی شده با ویتامین تولید و عرضه نمود.

چگونگی اثر بخشی عسل در مقابله با عفونت‌ها :

عسل روی باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک از جمله ابر میکروبی بنام MRSA نیز موثر است و بر خلاف بیشتر آنتی بیوتیک‌ها به نحو چشمگیری باعث پیشرفت بهبود زخم‌ها می‌شود. اغلب افراد عقیده دارند که اسیدی بودن تنها سلاح عسل در برابر باکتری هاست اما مطالعات نشان داده‌اند عسل‌ها سلاحی سری دارند که حتی اگر رقیق شوند آنها را برای میکروبها مرگبار می‌سازد و آن پراکسید هیدرژن است. این ماده زمانی در بیمارستان ها به عنوان ضد عفونی کننده مصرف می‌شد.  از تجزیه این ماده رادیکالهای آزاد تشکیل می‌شوند که باکتریها را از بین می‌برند. چون این واکنش خیلی سریع رخ می‌دهد پراکسید هیدرژن را باید در غلظت‌های بالا بر زخم ها استعمال کرد و این ماده در این غلظت‌ها بافت سالم نیز آسیب می‌رساند. در عسل پراکسید هیدرژن به کمک آنزیم گلوکز اکسیداز تولید می‌شود اما میزان آن هزار بار کمتر از مقداری است که در گذشته روی زخمها استعمال می‌شد. در نتیجه گذاشتن عسل روی زخم ضمن جلوگیری از تهاجم و تخریب میکروب ها با آسیب بافتی همراه نیست و همینطور که پراکسید هیدرژن تصفیه می‌شود گلوکز اکسیداز با تسهیل ساختن آن از گلوکز پیوسته آن را جایگزین می‌کند و جالب اینکه وقتی عسل رقیق می‌شود فعالیت این آنزیم افزایش می‌یابد. به همین علت حتی وقتی عسل 17 تا 14 برابر رقیق می‌شود می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند و زمانیکه عسل روی زخمها قرار می‌گیرد و در اثر تراوش پلاسما از زخم رقیق شده و در مبارزه میکروبها پرتوان تر می‌شود. یکی دیگر از خصوصیات جالب، تقویت بهبود یافتن زخم هاست . عسل محیط ویژه‌ای می‌آفریند که برای رشد بافت مناسب بوده و در عین حال با میکروبها نیز مبارزه می‌کند. به علاوه رطوبت عسل از درد و و تخریب سلولها حین تعویض پانسمان‌های خشک شده جلوگیری می‌نماید. عسل بخشی از توان ترمیمی خود را مدیون پراکسید هیدروژن است . این ماده رشد رگهای خونی را تحریک می‌کند که این رگها با هدایت اکسیژن ، مواد غذایی و سلولهای فیبرو پلاست که بافت پیوندی جدیدی را می‌سازند سلولهای پوششی را تحریک کرده و زخمها را می‌بندند.

به هر حال تمام عسل ها از خواصی که شمرده شد به یک اندازه بهره مند نیستند.شهد بعضی گلها به مقدار زیادی کالاتاز دارد.این آنزیم پر اکسید هیدروژن را تخریب می‌کند.بعضی شهدها نیز گلوکز اسید را به گرما و نور حساس می‌کنند.با وجود این توان ضد میکروبی بعضی عسلها حتی با جوشاندن آنها از بین نمی‌رود.از این رو به نظر میرسد عسل علاوه برموادی که تا کنون شناخته شده است، مواد ضد میکروب دیگری نیز دارد که به دما مقاوم‌اند.به هر حال برای استفاده از این ماده به عنوان دارو باید با متخصصان نیز مشورت کرد چرا که گاهی دانه‌های گرده موجود در عسل طبیعی خود میتوانند باعث عفونت یا حساسیت شوند.خوشبختانه گرده‌ها را می‌توان با پرتو گاما از بین برد بدون آنکه به خواص دارویی عسل آسیب برسد.نکته مهمی که باید توجه داشت این است که به کودکان زیر یک سال نباید عسل داد چرا که عسل گاهی به عنوان یک منبع ذخیره‌ای برای اسپورهای Clostridium botulinum عمل می‌کند که می‌تواند باعث به وجود آمدن حساسیت و گاهی مسمومیت در کودکان شود. البته زنبور عسل محصولات مفید دیگری از قبیل موم، بره موم،دانه گرده،رویال ژله و زهر نیز دارد که هر کدام به نوبه خود ازخواص دارویی شگفت انگیزی برخوردارند. به عنوان مثال گرده دارای مواد ضد باکتریایی و هورمون‌های جنسی است که در برخی کشورها از آن داروهایی به شکل قرص و کپسول ساخته شده و به بازار عرضه می‌گردند.بره موم نیز خاصیت ضد باکتریایی داشته و از آن برای التیام زخم‌ها و در گذشته به عنوان داروی ضد عفونی کننده در جراحی استفاده می‌شده است. ژله رویال یا شاه انگبین نیز شامل انواع ویتامینها و مواد معدنی است که باعث تنظیم متابولیسم بدن شده و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌نماید و از آن به عنوان تقویت کننده ودرمانهای هورمونی نیز استفاده می‌شود.این ماده در پایین آوردن کلسترول خون،ورم مفاصل و درمان کم خونی نیز بسیار موثر است.همچنین تحقیقات انجام گرفته حاکی از اثرات درمانی موثر زهر زنبور عسل دردرمان بیماریهایی نظیر روماتیسم مفصلی وms می‌باشد.

درمان انواع زخمها توسط عسل

درصد بالای قند و مواد معدنی و خاصیت آنتی باکتریالی عسل خصوصاً بر روی میکرب استافیلوکوکوس اورئوس که علت معمول زخمهای بهبود نیافته است، این ماده را برای تهیه مرهم برای زخمها ارزشمند و ایده آل می‌سازد .

از عسل به منظور التیام انواع زخم‌ها از جمله خراشیدگیها، بریدگیها، سوختگیها، قانقاریا، زخم بستر، زخم دیابتی، زخم واریسی، زخم زانوئی وریدی و همچنین قرمز شدن و پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پای ورزشکاران به علت مصرف دائمی کفشهای ورزشی ، استفاده می‌شود و برای اینکار ابتدا زخم با آب نمک رقیق شستشو شده و سپس عسل را مستقیماً روی زخم مالیده و توسط باند استریل پوشانده می‌شود. اگر سوختگی و بریدگی جزئی باشد از طریق گستردن عسل روی باند استریل و سپس قراردادن آن روی زخم استفاده میگردد .با اینکه ویسکوزیته عسل بسیار زیاد است و در دمای اتاق حالت نیمه مایع دارد اما در دمای بدن روان می‌شود و اگر رقیق شود سیالیت آن بیشتر می‌شود و رقیق کردن عسل تا 10 برابر کاملاً رشد باکتریهای عفونت زای زخم را متوقف می‌کند .

مکانیسم عمل به این نحو است که عسل استفاده شده روی زخم با مایع خروجی از بافت صدمه دیده رقیق می‌شود و توسط فعالیت آنزیماتیک گلوکز اکسیداز وارد شده به عسل بوسیله زنبور ، به آهستگی پراکسیدهیدروژن را از زخم خارج می‌کند و اولین عامل ضد میکرب و آنتی‌سپتیک همین پراکسیدهیدروژن تولید شده است که تجزیه شده و با ایجاد رادیکالهای بسیار فعال خاصیتی مشابه با داروهای ضد میکرب تولید می‌کند یعنی با میکربها واکنش داده و آنها را از بین می‌برد.کاربرد  مستقیم پراکسیدهیدروژن مطلوب نیست زیرا باعث التهاب و آسیب بافت می‌شود اما لازم به ذکر است که مقدار پراکسیدهیدروژن تولید شده توسط عسل آنقدر نیست که به بافت و سلولهای فیبروبلاست پوست آسیب برساند .درمان ام اس با عسل

امکان دارد عسل حاوی اسپورهای زنده میکرب کلوستریدیوم بوتولینوم باشد بنابراین مصرف خوراکی آن برای کودکان در سن کمتر از یکسال به علت وجود خطر ابتلاء به بوتولیسم ممنوع می‌باشد اما برای درمان خراشیدگی و سوختگی سنین مذکور نیز تأیید شده است .

استریل کردن عسل با تیمار حرارتی و فیلتراسیون غیر ممکن است و بهترین روش سترون سازی آن تابش دهی با اشعه گاما است تا اسپورهای کلوستریدیوم بوتولینوم کشته شوند بدون اینکه خاصیت ضد باکتریائی عسل از دست برود .

در تأیید آنچه بیان شد دلایل استفاده از عسل در درمان زخمها و سوختگیها به شرح زیر ارائه میشود:

1- ممانعت از ایجاد عفونت به علت خواص باکتریواستاتیکی و آنتی باکتریائی.

2- ایجاد مانعی ویسکوز در مقابل باکتریها و متابولیسم آنها برای کاهش هچوم به زخم و در نهایت جلوگیری از عفونت .

3-کمک به فرآیند التیام با گسترش تشکیل بافت پوششی مخاطی به علت آنزیمهای موجود در عسل و تحریک رشد سلولها در اثر کیفیت غذائی فوق العاده عسل، زیرا حاوی مقادیر زیاد قند با قابلیت جذب سریع می‌باشد .

4- جذب مایع سرم زخم به علت خاصیت اسمزی زیاد عسل و کاهش تورژسانس سلولی و تورم .

5- کاهش درد و سوزش و بعلاوه توقف سریع التهاب زخم .

6- رفع بوی مشمئزکننده زخم، زیرا باکتریهای عفونت زا ترجیح می‌دهند به جای مصرف اسیدهای آمینه سرم و سلولهای مرده و تولید آمونیاک و ترکیبات آمینه و سولفور که مسبب بوی نامطبوع هستند از گلوکز عسل استفاده نموده و اسید لاکتیک تولید کنند و چون تولید آمونیاک کم می‌شود از ایجاد بوی ناخوشایند، خراشیدگی و سوزش زخم کاسته می‌شود .

7- تولید اکسیژن توسط بافت را افزایش میدهد و باعث افزایش جریان خون و لنف میشود .

8- با نگهداشتن رطوبت در زخم و ممانعت از دله بستن زخم، موجب کاهش جای سوختگی می‌شود .

9- به عنوان یک مانع محافظ هم از چسبیدن پوشش به زخم جلوگیری می‌کند و هم آسیب به بافت موقع تعویض پوشش را کم می‌کند .

10- افزایش اسیدیته ایجاد شده توسط عسل هم به تحریک التیام زخم کمک می‌کند و هم در عمل ضد باکتریائی ماکروفاژها شرکت می‌کند .

     به نظر می‌رسد به جای اینکه بلافاصله محل سوختگی با آبی که ممکن است آلوده باشد و موجب عفونی شدن شدید بافت صدمه دیده فراهم کند شسته شود ، بهتر است از مالیدن عسل روی محل سوختگی استفاده شود .

مروری بر استفاده از عسل در درمان زخمهای جلدی

مقدمه:

اپی‌تراپی یا زنبوردرمانی عبارتست از استفاده از فرآورده‌های مختلف زنبور عسل(زهر زنبور، گرده، عسل، ژله رویال و بره موم) در درمان بیماریها. عسل یکی از مهمترین ترکیباتی است که از زمانهای قدیم در درمان زخم مورد استفاده قرا گرفته است.

از دهه 90 میلادی در پی انتشار گزارشاتی در مورد موثر بودن درمان با عسل توجه محققین نسبت به استفاده از این درمان باستانی زخم بیشتر شده است. گزارشهایی دال بر تسریع بهبودی زخم، کاهش سریع التهاب، تورم و درد، کم شدن بوی بد زخم، کمک به دفع بافت نکروتیک، تسریع گرانولاسیون و اپیتلیا لیزاسیون و نهایتا” بهبودی تسریع شده با کمترین اسکاردر درمان زخمها با عسل وجود دارد.

دو خصوصیت مهم عسل یکی دسترسی به آن در تمام جوامع و دوم مقاومت آنتی بیوتیکی است که هر روز بیش از قبل گریبا ن پزشکان را در درمان عفونتها همچون زخم می‌گیرد.

 شواهد زیادی وجود دارد که بیانگر ارتباط بین غلظت زیاد شکر در عسل با خاصیت ضدمیکروبی آن هستند، طوریکه با حبس مولکولهای آب، از دسترسی میکروارگانیسمها به آب ممانعت می‌کنند اما رقیق شدن عسل بوسیله اگزودا باعث کاهش اسمولاریته آن می‌شود، بنابراین اسمولاریته عسل عامل مهمی در خاصیت مذکور نمی‌باشد .اسیدیته عسل نیز بعنوان عامل ضد میکروبی آن در نظر گرفته شده، اگرچه این میزان اسیدیته(5/4-2/3) می‌تواند از رشد اغلب باکتریها ممانعت کند، اما بنظر نمی‌رسد که با این خاصیت عسل رابطه ای داشته باشد. دو عامل مهم یعنی پراکسید هیدروژن (از زنبور عسل) و ترکیبات شیمیایی (از منابع گیاهی) بعنوان عوامل اصلی در خاصیت آنتی باکتریال عسل مطرح می‌باشند.

گزارشات زیادی در منابع پزشکی مبنی بر موثر بودن عسل در درمان زخمها، سوختگیها وجود دارد: بعنوان یک سد محافظتی از عفونت زخم جلوگیری می‌کند، التهاب، تورم و درد بسرعت کاهش می‌یابد بافت نکروتیک و گانگرنه بسرعت توسط بافت گرانوله جایگزین می‌شود و اپیتلیالیزاسیون سریعا پیش می‌رود بنابراین نیاز به دبریدمان جراحی کم می‌شود. عسل برخلاف سایر مواد آنتی سپتیک به بافت صدمه‌ای نمی‌زند و رشد بافت جدید را برای ترمیم زخم سرعت می‌بخشد. باعث افزایش جریان خون و تسریع جریان لنف می‌شود.بوی بد زخم را کاهش می‌دهد و موجب کاهش درد سوختگی می‌شود. علاوه بر موارد مذکور استفاده از عسل و دسترسی به آن آسان بوده و به بافت گرانوله آسیب نمی‌رساند.

نکات مهم در استفاده از عسل برای درمان زخم

قبل از استفاده از عسل باید زخم تمیز شود. آبسه ها باز، چرک آنها تخلیه و بافت نکروتیک آنها برداشته شود. عسل بر روی زخم گسترده شود و روی آن بوسیله یک پوشش خشک مانند گاز استریل پوشانده شود. پانسمان روزانه یا یک روز در میان عوض شود.

 در گزارشات موجود میزان عسل مورد استفاده متفاوت بوده طوریکه در مواردی از 30- 15 میلی لیتر عسل استفاده شده است. در یک گزارش استفاده از یک لایه نازک عسل نتیجه نسبتا” ضعیفی داشته است. در دو مقاله بیان شده که استفاده از عسل همراه با ماده لیپیدی(روغن کرچک و وازلین20) نتیجه رضایت بخشی داشته است.

بحث و نتیجه گیری

آنچه از بررسی و مقایسه نتایج حاصل از تحقیقات ذکر شده بدست می‌آید حاکی از آن است که عسل می‌تواند در درمان زخمهای جلدی نقش موثری داشته باشد. بیشتر تحقیقات انسانی انجام شده بر روی بیمارانی بوده است که تحت درمانهای مرسوم بمدت طولانی قرار گرفته و نتیجه مناسب بدست نیامده است. علت آن می‌تواند ملاحظات اخلاقی باشد که در درمان زخم باید ابتدا درمانهای رایج انجام گیرد.

نتایج بدست آمده از تحقیقات انجام شده بر روی عسل در درمان زخمها جالب توجه است: در اکثریت موارد بیماران به درمان با عسل پاسخ مناسبی داده‌اند. سرعت استریل شدن زخمها نیز قابل ملاحظه می‌باشد: دربیشتر موارد زخمها ظرف یک هفته از شروع درمان استریل شده‌اند. نکته مهم دیگر تسریع در بهبودی زخم است.این موضوع که عسل با اعمال اثر آنتی بیوتیکی موجب استریل شدن زخم می‌شود و همزمان فاقد اثر مهاری بر ترمیم زخم است- وحتی موجب تسریع آن نیز میشود-برای یک داروی موثر بر زخم یک ویژگی آرمانی محسوب می‌گردد.نبود عوارض یافته دیگری است که به استفاده از عسل مقبولیت بیشتری می‌دهد.

در مورد هزینه درمان استفاده از عسل مقرون به صرفه می‌باشد: در مطالعاتی که ضمن مقایسه اثر درمانی، هزینه درمان را نیز مقایسه کرده‌اند نتایجی بدست آمده است که حاکی از کمتر بودن هزینه درمان با عسل در مقایسه با سایر درمانهاست. برای مثال70 دلار جهت استفاده از آنتی بیوتیک در  برابر 2 دلارجهت درمان باعسل و در  درمقایسه با8 دلاردرمان با عسل(24) Duodermدر مطالعه دیگری40 دلار

این کاهش هزینه عمدتا بعلت عدم مصرف آنتی بیوتیک، کاهش مدت بستری و کاهش نیاز به دبریدمان جراحی بوده است.

آیا در زخمهایی که جدیدا ایجاد شده‌اند نیز می‌توان از عسل استفاده کرد؟ اگرچه شواهد بدست آمده از مطالعات بیشتر به مواردی پرداخته که بمدت طولانی تحت درمان با درمانهای مرسوم بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد که این یافته بیشتر بعلت نوع نمونه گیری محققین بوده است تا محدودیت نوع درمان. در مطالعاتی که در زخم‌های تازه ایجاد شده عسل بعنوان درمان موضعی مورد استفاده قرار گرفته است، موثرتر بودن درمان با عسل در مقایسه با درمانهای معمول ثابت شده است.

در مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات،استفاده سیستمیک از عسل نتایج بمراتب بهتری در مقایسه با استفاده موضعی نشان داده است، به طوری که استفاده داخل صفاقی حتی از مصرف خوراکی نتیجه درمانی بهتری داشته است و هر دو نسبت به درمان موضعی نتیجه مناسبتری داشته‌اند.بررسی تاثیر عسل بصورت تجویز سیستمیک یکی از فیلدهایی است که نیازمند مطالعات بیشتر جهت کسب نتایج دقیق تراست.

چگونگی اثر بخشی عسل در مقابله با عفونت ها 

بشر هزاران سال است که از مخلوط بزاق زنبور و شهد گل که عسل نام دارد، به عنوان دارویی برای درمان زخم ها استفاده می‌ کند . آزمایش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام گرفته، نشان داده‌اند که عسل در درمان عفونتهای برجای مانده از عمل سزارین و سوختگیهای از آنتی بیوتیکهای مرسوم کارآمدتر عمل می‌کند. این ماده شیرین با طیف وسیعی از میکروبهای خطرناک از جمله  Helicobacter , Salmonella , E.coli   به خوبی مبارزه می‌کند عسل روی باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، از جمله «ابر میکروبی» به نام MRSA ، نیز موثر است و بر خلاف بیشتر آنتی بیوتیک‌ها به نحو چشمگیری باعث پیشرفت بهبودی زخم‌ها می‌شود. هنوز به درستی نمی‌دانیم عسل چگونه این آثار را بر جای می‌گذارد اما محققان اعتقاد دارند توان بهبود زخم‌ها و مقابله با میکروب‌های مقاوم به آنتی بیوتیک‌ که در این ماده بی‌نظیر وجود دارد، ممکن است روزی عسل را از نوعی درمان جایگزین به یک شیوه درمانی اساسی در پزشکی تبدیل کند. رمز و راز این توانایی‌ها را باید در شیوه تهیه عسل جست و جو کرد.  زنبورهای کارگر طی بهار و تابستان شهد جمع آوری می‌کنند، هنگامی که به کندو باز می‌گردند، آن‌ را از معده به دهان می‌آورند و در دهان دستیاران خود می‌گذارند. آنها شهد را به درون حفره های شانه خالی می کنند و با بال‌هایشان آن قدر آن را باد می‌زنند که بیشتر آب موجود در شهد تبخیر شود. در همین زمان، بزاق سرشار از آنزیم‌ زنبورها، ساکاروز را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می‌کند که به آب باقیمانده در شهد پیوند می‌شوند . به این ترتیب، بیابانی بر جای می‌ماند که باکتری‌ها نمی‌توانند در آن زنده بمانند. البته ، حین رسیدن عسل فرصت زیادی برای تهاجم عوامل بیماریزا وجود دارد. اما آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز این فرصت را از آنها می‌گیرد. این آنزیم با تبدیل کردن گلوکز به اسید گلوکونیک، فرآورده تلاش زنبورها را اسیدی و آن را برای بیشتر باکتری ها نامطلوب می‌سازد .

اغلب افراد عقیده دارند که اسیدی بودن، تنها سلاح عسل در برابر باکتری‌هاست. اما مطالعات نشان داده اند تقریبا همه عسل ها سلاحی سری دارند که حتی اگر رقیق شوند، آنها را برای میکروب‌ها مرگبار می‌سازد: پراکسید هیدروژن. این ماده زمانی در بیمارستان‌ها به عنوان ضدعفونی کننده مصرف می‌شد. از تجزیه این ماده رادیکال های آزاد تشکیل می‌شوند که باکتریها را از بین می‌برند. چون این واکنشها خیلی سریع رخ می‌دهد، پراکسید هیدروژن را باید در غلظتهای بالا بر زخم‌ها استعمال کرد. البته ، این ماده در این غلظتها به بافت سالم آسیب می‌رساند. در عسل، پراکسید هیدروژن به کمک آنزیم گلوکز اکسیداز تولید می‌شود. اما میزان آن هزار بار کمتر از مقداری است که در گذشته روی زخمها استعمال می‌شد. در نتیجه، گذاشتن عسل روی زخمها، ضمن جلوگیری از تهاجم و تخریب میکروب‌ها ، با آسیب بافتی همراه نیست. علاوه بر این، همین طور که پراکسید هیدروژن تجزیه می‌شود ، گلوکز اکسیداز با تسهیل ساختن آن از گلوکز، پیوسته آن را جایگزین می‌کند. جالبتر این که، به دلایل ناشناخته وقتی عسل رقیق می‌شود، فعالیت این آنزیم افزایش می‌یابد. به همین خاطر، عسل حتی وقتی 7 تا 14 برابر رقیق شود، می‌تواند از رشد باکتریهایی مانند MRSA جلوگیری کند. خلاصه، زمانی که عسل روی زخم قرار می‌گیرد و در اثر تراوش پلاسما از زخم رقیق می‌شود، در مبارزه با میکروبها پرتوانتر شود .

یکی دیگر از خصوصیات جالب عسل که آن را از داروهای ضد باکتری مرسوم مجزا می‌سازد، تقویت بهبود یافتن زخم هاست. داروها ی ضد باکتری علاوه بر نابودی باکتری‌ها به سلول‌های انسان نیز آسیب می‌رسانند. از طرف دیگر، آنها فقط با مهار کردن رشد میکروب‌ها به بهبودی زخم‌ها کمک می‌کنند. اما عسل به طور مستقیم در بهبودی زخم‌ها دخالت می‌کند. عسل محیط ویژه‌ای را می‌آفریند که برای رشد بافت مناسب است و در عین حال با میکروب‌ها نیز مبارزه می‌کند. به علاوه، رطوبت عسل از درد وتخریب سلولها حین تعویض پانسمانهای خشک شده جلوگیری می‌کند.

عسل دست کم بخشی از توان ترمیمی خود را مدیون پراکسید هیدروژن است. این ماده، رشد رگ‌های خونی را تحریک می‌‌کند. این رگها اکسیژن، مواد غذایی و سلول‌هایی به نام فیبروپلاست (که بافت پیوندی جدیدی را می‌سازند) را به موضع زخم هدایت می‌کنند. به علاوه، ترکیب ناشناختهای دسته‌ای از سلول‌های ایمنی به نام منوسیت رافعال می‌کند. این سلولها عامل رشدی را آزاد می‌کنند که سلول‌های پوششی را تحریک می‌کنند تا تقسیم شوند و زخم را ببندند. منوسیت‌ها به نوع دیگری از سلول‌های ایمنی به نام ماکروفاژ نیز تبدیل می‌‌شوند. این سلولها، میکروبها و سلولهای مرده را می‌بلعند و آنها را هضم می‌کنند .

به هر حال، همه عسلها از خواصی که برشمرده شد به یک اندازه بهره‌مند نیستند. شهد بعضی گل‌ها مقدار زیادی کاتالاز دارد. این آنزیم پراکسید هیدروژن را تخریب می‌کند. بعضی شهدها، گلوکز اکسید از را به گرما و نور حساس می‌کنند. با وجود این، توان ضد میکروبی بعضی عسل‌ها حتی با جوشاندن آنها از بین نمی‌رود. از این رو، به نظر می‌رسد، عسل علاوه بر مولکولهایی که تاکنون شناخته شده است، مواد ضد میکروب دیگری دارد که به دما مقاومند.

از زمان مصریان باستان، عسل برای درمان زخم‌ استفاده می‌شده است و به نظر می‌رسد که باکتری‌ها هنوز توان مقابله با مواد ضد میکروب آن را پیدا نکرده‌اند. از این رو، تلاش برای شناخت کامل‌تر این ماده ، ما را در مقابله به ابر باکترها که به آنتی بیوتیک‌های مرسوم مقاوم شده‌اند، یاری خواهد رساند. به هر حال، این ماده دارویی را همانند سایر داروها باید با مشورت متخصصان استفاده کرد. زیرا دانه‌های گرده موجود در عسل طبیعی می‌توانند خود باعث عفونت شوند. خوشبختانه، گرده‌ها را با پرتو گاما می‌توان از بین برد، بدون آن که به خواص دارویی عسل آسیبی برسد. امید است با تلاش‌های محققان راه برای یک شیوه درمانی جدید یعنی «عسل درمانی» هموار شود.

 برگرفته از :http://www.apitherapy-ms.blogfa.com

توصیه «من و تو»: به جای بچه‌دار شدن، حیوان نگه دارید +تصاویر

کم فروشی یعنی این +عکس

کار جادوگر سخت شد/ پرداخت جریمه و اعاده حیثیت در ۹۰

عکس/ تشییع نمادین پیکر امام حسن(ع) در قم

عکس/ عریض‌ترین خیابان دنیا

درمان ام اس با عسل

این عصاره‌ کبدتان را تمیز می‌کند

محسن هاشمی چند رای کم آورد؟

نسبت این روایت با بازیگران زن و سلبریتی‌ها

جزئیات تیراندازی پلیس در تهرانپارس

عکس/ کدام شهر خوزستان شبیه ونیز شد؟

کم فروشی یعنی این +عکس

نسبت این روایت با بازیگران زن و سلبریتی‌ها

این دروغ را قبول نکنید

توصیه «من و تو»: به جای بچه‌دار شدن، حیوان نگه دارید +تصاویر

عکس/ مواجهه جالب یک محیط‌بان با آهو

درمان ام اس با عسل
درمان ام اس با عسل
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *