دانه هاي ريز گياهي براي درمان سرفه هاي مزمن

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

درمان سرفه با عسل یکی از بهترین روش هایی می باشد که قرن هاست برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده میشود. در این مقاله روش ساده برای درمان سرفه با عسل را بیان می کنیم. سرفه،  یکی از رفتارهای معمولی بدن برای رفع هرگونه گرفتگی و تحریک در گلو یا مجراهای هوای بالایی است و  بیشتر بدلیل عفونت های ویروسی و باکتریایی در سیستم تنفسی، استرس، گرد و غبار، گرده ی گلها، استعمال دخانیات، حساسیت های محیطی و تحریکات دیگر ایجاد میشود.

سرفه خشک و سرفه ی مخاطی دو نوع سرفه ای هستند که مردم را تحت تاثیر قرار میدهند. خارش یا سوزش از روی زخم در گلو، سردرد، درد سینه، گرفتگی تنفسی و برخی علائمی هستند که هنگام سرفه بروز میدهند.

بجای استفاده از داروهای آزاد داروخانه یا شربت سرفه، روش های درمان طبیعی را امتحان کنید که به طور موثر و بدون عوارض جانبی سرفه ی شما را تسکین میدهند. بنابراین، در این مقاله ما همه چیز را درباره ی چگونگی عملکرد عسل در درمان سرفه می آموزیم.

بیایید شروع کنیم

در اینجا به یک سری از خواص عسل اشاره خواهیم کرد که به شما در تسکین سرفه کمک میکنند.

عسل خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دارد که به پاکسازی باکتری ها، یا هرگونه آلودگی که منجر به سرفه میشود کمک میکند.

دوره مقدماتی php

خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که به دفاع از بدن در برابر عفونت کمک میکند.

بخاطر گرانروی و چسبندگی اش  مانند یک لایه ی محافظ عمل کرده که در پوشاندن و تسکین غشاء مخاطی کمک میکند.

خواص ضد التهاب و آرام بخشی دارد که گلوی ضخمی و تحریک شده توسط سرفه را تسکین میبخشد.

با مواد مغذی لازم بدن و آنزیم هایی که به توانبخشی سیستم ایمنی و رفع سرفه کمک زیادی میکنند غنی شده است.

به عنوان یک فرونشان طبیعی برای سرفه عمل میکند که شما را از سرفه و علائم آن راحت میکند.

 

اینجا چندی از بهترین روش های استفاده از عسل برای تسکین سرفه را برای شما آورده ایم. از آنها برای رهایی از سرفه استفاده کنید.

عسل  گلوی تحریک شده را تسکین داده و غشای مخاطی را برای صاف کردن سرفه میپوشاند.

به مقدار یک قاشق غذاخوری عسل خام را، تا بار روزانه مصرف کرده تا زمانی که به سرفه غلبه کنید.

برای درمان سرفه شبانه، شب ها قبل از خواب یکبار مصرف کنید تا هم از سرفه و هم از آشفته شدن خوابتان راحت شوید.

برای درمان سرفه کودکان، به آنها یک قاشق چایخوری یا غذاخوری عسل خام بدهید.

فلفل سیاه به تمیز کردن مخاط و یا گرفتگی های سینه کمک میکند همچنین تمام آلودگی هایی که راه ریه ها را بسته اند از بین برده و به سرفه پایان میدهد.

قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه ساییده شده را با قاشق غذاخوری عسل خام در یک لیوان مخلوط کنید. آن را با حدودا – گرم آب جوش پر کنید و بهم بزنید تا زمانی که عسل و دانه های فلفل به خوبی در آب حل شوند.

دقیقه آن را کنار بگذارید و پس از یک بار دیگر هم زدن بنوشید.

 

به خوردن این نوشیدنی، یک یا دو بار در روز ادامه دهید تا زمانی که از مخاط آلوده و درنتیجه سرفه راحت شوید.

 

توجه:

همچنین میتوانید فلفل ق و پودر زنجبیل به میزان یک چهارم قاشق چایخوری از هرکدام، سرکه سیب و عسل هرکدام به میزان یک قاشق غذاخوری و دو قاشق غذاخوری آب را باهم مخلوط کنید. خوب به هم بزنید و این شربت را روزانه سه بار مصرف کنید.

یا میتوانید یک چهارم قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده، خوب بهم بزنید و روزی – بار مصرف کنید.

لیمو دارای اسید سیتریک و ویتامین C میباشد که ایمنی بدن را قدرت بخشیده و با عفونت ها مقابله میکند. این ترکیب در درمان سرفه شما و عوارض آن بسیار موثر است.

دو قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را با یک قاشق غذاخوری عسل خام در کاسه ای کوچک مخلوط کنید. خوب بهم زده و میل کنید.

برای تاثیر بیشتر، کمی فلفل ق و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به این مخلوط آبلیمو-عسل اضافه کنید.

به مصرف این مخلوط بصورت چند بار در روز ادامه دهید.

 

توجه:

 

یا میتوانید دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل، سه قاشق غذاخوری آبلیموی تازه و یک چهارم پیمانه (حدود پنجاه گرم) عسل خام را در تابه بریزید. آن را حرارت دهید تا روغن نارگیل آب شود، سپس از روی حرارت بردارید. در ظرف در دار آن را نگهداری کنید و هربار برای رفع سرفه لازم داشتید یک قاشق غذاخوری از آن را بصورت گرم مصرف کنید.

 

همچنین میتوانید آب نصف یک لیمو را با یک قاشق چایخوری عسل در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. خوب بهم زده و برای از بین بردن سرفه بنوشید.

یا حتی، تنها  با مخلوط کردن آبلیمو با عسل خالص و خوردن آن این مشکل تنفسی را حل کنید.

 

سیر دارای آنزیم هایی است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و سرفه شما را آرام میبخشند. خواص ضد میکروبی و دفع آلودگی دارد که از ایجاد عفونت در بالای سیستم تنفسی جلوگیری میکند.

سه حبه سیر ریز شده و یک قاشق چایخوری پونه کوهی را به یک فنجان آبجوش اضافه کنید. خوب بهم زده و به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید و سپس از روی حرارت بردارید.

آن را صاف کنید و بگذارید چند دقیقه خنک شود، سپس یک قاشق غذاخوری عسل خام به آن اضافه کنید.

روزانه دو بار مصرف کنید تا کاملا سرفه ی شما بهبود یابد.

توجه:

یا میتوانید به سادگی یک حبه سیر را له کرده و سه قطره روغن زیتون و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید و دو بار در روز مصرف کنید.

ضمنا، پیاز هم به خوبی سرفه را درمان میکند، فقط کافی است مقدار یک و نیم قاشق چایخوری آب تازه پیاز را با یک قاشق چای خوری عسل خام اضافه کنید. خوب بهم بزنید و این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.

 

خواص ضد التهاب و دفع کننده ی آلودگی شیرین بیان، مخاط آلوده را شل و درنتیجه مجرای تنفسی را برای حل مشکل باز میکند.

یک قاشق غذاخوری از هرکدام ریشه شیرین بیان، زنجبیل تازه خرد شده، میوه ی گل رز، بابونه، مریم گلی و دارچین را به همراه دو پیمانه آب در ماهیتابه بریزید.

آن ها را بجوشانید  و از روی حرارت بردارید. بگذارید تا بیست دقیقه خیس بخورند.

صافشان کنید و با اضافه کردن یک پیمانه عسل خالص در تابه ای دیگر بهم بزنید.

دوباره روی حرارت گذاشته و خوب بهم بزنید تا به درجه ی فارنهایت (تقریبا  درجه سانتی گراد) برسد سپس از روی حرارت بردارید.

این مخلوط را در قالب های کوچک مناسب آبنبات بریزید و بگذارید سرد شود.

سپس از قالب ها خارج کرده و در پودر گیاه شِکَربَرگ بیندازید.

آن ها را در ظرف دربسته دور از معرض هوا نگهداری کنید و هرگاه از سرفه یا گرفتگی رنج میبرید استفاده کنید.

شما میتوانید به کودکان (بالای دو سال) برای درمان سرفه عسل بدهید. به آنها برای رفع سرفه ی شبانه و خواب آسوده تر، قبل از خواب مقدار نیم یا یک قاشق چایخوری عسل بدهید.

میتوانید از عسل گون، عسل کتیرا ، عسل مرکبات، عسل گشنیز، عسل آویشن، یا هر نوع عسلی که در رفع مشکل به شما کمک کند استفاده کنید. برای کودکان عسل مرکبات جایگزین مناسبی است.

اگر شما از تب، خس خس سینه، سرفه های شدید یا در حال وخیم شدن، نشانه های سرماخوردگی یا آنفولانزا رنج میبرید با پزشک خود برای تشخیص و درمان صحیح مشورت کنید.

میتوانید از اسپری یا قطره های بینی هم استفاده کنید که محلول هایی نمک دار در محفظه ای قوری مانند هستند به همراه یک دستگاه بخور برای مرطوب نگاه داشتن هوا و همچنین سرپا نگهداشتن سر شما جهت راحت شدن از سختی های ناشی از سرفه در هنگام خواب.

همچنین میتوانید قبل از نوشیدن، یک قاشق چای خوری عسل را به یک فنجان چای گیاهی اضافه کنید.

اگر به شهد یا گرده ی گل حساسیت دارید پس از استفاده از عسل برای درمان هرگونه مشکلی خودداری کنید.

مقدار زیادی آب و مایعات سالم دیگر (اساسا مایعات گرم) مثل آب جوشیده‌ گرم شده، جوشانده های گیاهی، قهوه، سوپ و مصرف کنید تا سرفه و گرفتگی را از بین ببرید.

دوشهای بخار و آب داغ، یا کمپرس های گرم، یا بخورهای گیاهی را برای نرم کردن مخاط آلوده و در نتیجه پاکسازی سرماخوردگی و سرفه امتحان کنید.

از تمام خوراکی هایی که سرفه ی شما را تحریک میکنند (مثل خوراکی های خشک) بپرهیزید.

مخلوطی از یک قاشق چایخوری از عسل و سرکه بهمراه مقدار کمی کره تهیه کنید، آن را به طور منظم دو بار در روز مصرف کنید تا سرفه شما درمان شود.

در حال حاضر این همه چیزی است که درباره درمان سرفه با عسل وجود دارد.

آیا شما روش های دیگری برای درمان سرفه با عسل میشناسید؟ در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممنون مفید بود مطلبتون

مجموعه آهوتا با 8 سال سابقه زنبورداری به ارائه معتبرترین آموزش های عسل درمانی میپردازد و با توجه به نیاز مردم به خرید عسل طبیعی اقدام به فروش عسل طبیعی بصورت مستقیم از زنبوردار و بدون واسطه می نماید . اگر به دنبال عسل طبیعی هستید ، فروشگاه آهوتا با فروش عسل و ارسال رایگان سفارشات بالای 2 کیلو و ضمانت اصالت ، میتواند بهترین عسل را به شما برساند. اهداف اصلی ما : 1- آگاهی عموم نسبت به فواید عسل طبیعی 2- آموزش عسل درمانی بصورت رایگان 3- فروش عسل طبیعی بدون واسطه

تلفن تماس: 0152555501 سامانه پیام کوتاه : 5000666255501 : info [at] ahoota.com ارتباط با مدیر در تلگرام : bazareasal_admin دفتر مرکزی : خراسان شمالی ، شیروان-بلوار فجر- خیابان 22 بهمن – مجموعه آهوتا برای مراجعه حضوری حتماً هماهنگ شود .



هنوز هم افراد بسیاری هستند که ترجیح می‌دهند هنگام بیماری، به جای استفاده از داروهای شیمیایی، از گیاهان دارویی و درمان‌های سنتی استفاده کنند. خاصیت دارویی بسیاری از گیاهان از گذشته‌های دور در همه‌جای جهان، از جمله ایران شناخته‌شده است. در این مطلب به تعدادی از رایج‌ترین و موثرترین درمان‌های گیاهی سرفه اشاره خواهیم کرد.


شاید به‌دانه از شناخته‌شده‌ترین درمان‌های سرفه باشد. میوه به، دانه‌های لعاب‌داری دارد که نرم‌کننده سینه و خلط‌آور هستند. به همین دلیل در تسکین سرفه موثرند.

دانه‌های به را کمی در آب خیس می‌کنند و بعد از اینکه لعاب آن خارج شد، آن را می‌خورند. به علاوه می‌توان دانه به را روی زبان قرار داد و لعاب آن را به مدت چند دقیقه مکید، اما باید به خاطر داشت که دانه به را نباید جوید!

جوشانده به‌دانه نیز در مواردی استفاده می‌شود. برای تهیه آن کمی دانه به را در آب جوش می‌ریزند و می‌جوشانند تا به صورت ژله‌ای دربیاید و سپس می‌توان آن را برای درمان سرفه مصرف کرد.

 

برگ‌های این گیاه، آثار خوبی در تسکین سرفه دارند. از این برگ‌ها می‌توان جوشانده یا دم‌کرده تهیه کرد که هر دوی آن‌ها باعث نرم شدن خلط و کمک به دفع آن می‌شوند. برای تهیه جوشانده، 3 قاشق برگ خشک پرسیاوشان را داخل 1 لیتر آب‌جوش بریزید و اجازه دهید مدتی بجوشد. سپس آن را صاف کنید و مایع به دست آمده را بنوشید. برای تهیه دم‌کرده، مقداری برگ خشک را داخل 1 لیتر آب‌جوش بریزید و اجازه دهید بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف و میل کنید.

ترکیب نشاسته با آب‌جوش از قدیم برای تسکین سرفه‌های خشک به کار می‌رفت

و اثربخشی خوبی دارد. این ترکیب نرم‌کننده سینه نیز است


آویشن از گیاهان پرمصرف در درمان سرفه است. برای استفاده از آن چند گرم پودر خشک‌شده گیاه را داخل یک لیوان آب‌جوش بریزید و 20 دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف و میل کنید. علاوه بر دم‌کرده، جوشانده این گیاه نیز در درمان آسم و سرفه موثر است. از آویشن، فرآورده‌های دارویی مختلفی ساخته شده که سازمان نظارت بر امور داروی وزارت بهداشت هم آن‌ها را تأیید کرده است. از آن جمله می‌توان شربت‌های توسیان، تیمیان، تیمکس، تیم‌آربا، برونکوباریج و برونکوتیدی را نام برد.

 

این گیاه جزو گیاهان لعاب‌دار است که با نرم کردن مجاری تنفسی و آثار خلط‌آوری، باعث رفع سرفه می‌شود. گل‌ختمی را نیز می‌توان به صورت دم‌کرده مصرف کرد. برای این منظور مقداری از گیاه را داخل آب‌جوش بریزید و 10 دقیقه دم کنید. عده‌ای معتقدند اگر این دم‌کرده همراه عسل مصرف شود، اثربخشی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

 

دانه‌های این گیاه، لعاب‌دار است و باعث نرم کردن سینه و برطرف شدن سرفه می‌شود. دانه‌های آن را در آب خیس و لعاب آن را استفاده می‌کنند.


استفاده از شلغم در تسکین سرفه‌های خلط‌آور بسیار مرسوم است. می‌توان شلغم پخته را به تنهایی یا مخلوط با سوپ استفاده کرد.

 

نوشیدن دم‌کرده گل بابونه باعث بهبود سرفه می‌شود. گاهی هم آن را همراه عسل مصرف می‌کنند.

 

سیر، گیاه بسیار موثر و مفیدی برای مبارزه با عفونت‌های تنفسی و سرفه‌های شدید است. می‌توان سیر را به صورت خام یا پخته مصرف کرد. کپسول‌های سیر نیز در بازار وجود دارند.

 

چای زنجبیل، ضدالتهاب قوی است که باعث کاهش درد گلو و سرفه می‌شود. در کشور چین، زنجبیل را همراه عسل و پیازچه می‌جوشانند و آن را معجزه‌ای در درمان سرفه می‌دانند.

آویشن از گیاهان پرمصرف در درمان سرفه است. برای استفاده از آن چند گرم

پودر خشک‌شده گیاه را داخل یک لیوان آب‌جوش بریزید و 20 دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف و میل کنید. علاوه بر دم‌کرده، جوشانده این گیاه نیز در درمان آسم

و سرفه موثر است


این گیاه آثار خلط‌آور و ضدسرفه مناسبی دارد.

 

ترکیب نشاسته با آب‌جوش از قدیم برای تسکین سرفه‌های خشک به کار می‌رفت و اثربخشی خوبی دارد. این ترکیب نرم‌کننده سینه نیز است.


جوشانده دارچین پودر نشده نیز باعث تسکین سرفه می‌شود.

 

علاوه بر موارد ذکر شده، در منابع اطلاعاتی، به آثار ضدسرفه گیاهان دیگری نیز اشاره شده است. از آن جمله می‌توان قدومه، نعناع، ثعلب، عناب و شیرین‌بیان را نام برد.

 

معمولاً اگر ریشه گیاه استفاده شود، باید مدت بیشتری بجوشد یا دم بکشد. دانه، مدت کمی کمتر و برگ از همه کمتر به زمان نیاز دارد تا عصاره‌اش خارج شود. از این مایعات می‌توان روزی 3-2 بار استفاده کرد، اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد گیاهان دارویی هم می‌تواند باعث ایجاد عوارضی ناخوشایند شود.

 

بسیاری از متخصصان آثار درمانی عسل را تأیید می‌کنند. مصرف یک قاشق عسل داخل آب‌جوش، چای یا شیر می‌تواند تسکین بسیار خوبی برای سرفه باشد. گاهی توصیه می‌شود به مخلوط عسل و آب‌جوش (یا چای) آب لیموترش تازه نیز اضافه شود. استفاده از آن به خصوص برای کودکان بسیار مناسب است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قیمت انجیر در شیراز x بخوانید...