خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

دوره مقدماتی php
خوردن دمنوش پنیرک در بارداری
خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

پنیرک یک گیاه پرخاصیت است که مردم از گل و برگ آن برای تهیه دارو استفاده می کنند.

پنیرک در بیشتر خاک ها، از مناطق ساحلی گرفته تا زیستگاه های طبیعی کوهستانی، با بیش ترین تنظیمات مناسب برای این گیاه مقاوم، یافت می شود.

برگ ها، گل ها، غلاف دانه، ریشه ها.

برگ ها در بهار؛ گل ها در اواخر بهار؛ غلاف دانه در اوایل تابستان.

ریشه ها می توانند هر زمان که به اندازه کافی برای خود بوته گیاه بزرگ باشند، برداشت شوند.

خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

دوره مقدماتی php

ویتامین های A، B، C، E؛ انولین؛ لعاب، فنول، فلاونوئیدها، اسیدهای چرب ضروری؛ فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، سلنیوم، پتاسیم.

همانند بسیاری از گیاهان خوراکی، پنیرک نیز سابقه ای طولانی در کاربردهای دارویی دارد.

پنیرک به دلیل محتوای لعابی بالای آن، گیاهان تسکین دهنده و آرامش بخش را به ویژه برای التهاب، یا برای مجاری ادراری، گوارشی یا تنفسی، به کار برده می شود.

زنان باردار یا مادران تازه ممکن است دوست داشته باشند بدانند که برگ های پنیرک می توانند مقادیر مفیدی از آهن را فراهم کنند، همچنین روی و بیشتر ویتامین ها.

بنا بر گزارش ها، همه خانواده پنیرک ها به جز پنیرک پنبه، خوراکی هستند.

با میزان موکیلاژ زیاد، برگ ها می توانند به عنوان پادزهر اضطراری برای سوزش و یا تحریکاتی که ممکن است ناشی از مصرف اتفاقی گیاهان تند و زننده باشد.

آشپزهای خلاق می توانند پنیرک را با اسفناج در بسیاری از غذاها از جمله سوپ و سالاد وارد کنند.

من حتی برگ های پنیرک بزرگ را برای یک ثانیه در روغن داغ سرخ می کنم تا “پاپدام” درست شود.

هم چنین پنیرک می تواند سوپ را کمی لعاب دار و سفت کند.

پنیرک به عنوان مهم ترین گیاه در جامعه وجود دارد.

هر بهار پنیرک در حومه های شهر جمع می شوند.

در زمان های قدیم، پنیرک یک محصول قحطی و یک غذای سنتی بود که هر ساله در روز استقلال درست می کردند.

در زمانی که غذای مصری / خاورمیانه ای به نام مولوخیل تهیه می شود، پنیرک معمولی را می توان جانشین خانواده کورچروس الیتوریوس آکا ‘پنیرک جوت’ کرد.

در چین، ریشه های پنیرک یک جز اصلی و عام هستند و در سوپ استفاده می شوند.

غلاف دانه را می توان با سفیده تخم مرغ جایگزین کرد، در صورتی که بخواهد مرنگ پنیرک درست کند. غلاف دانه پوست کنده شده را با استفاده از غلاف دانه 3 قسمت آب و 1 قسمت از آن بجوشانید تا مایع به نصف کاهش یابد.

برای هر نصف لیوان مایع، یک عدد سفیده تخم مرغ، یک قاشق چایخوری فلفل، کمی وانیل و شکر اضافه کنید، بعد آن را انقدر هم بزنید تا حالت کف و فوم شود، درست مثل مرنگ.

مزایای پنیرک

برگ ها و غنچه های گل پنیرک شامل مخاط، تانن، فلاونوئیدها، روغن گیاهی، ویتامین C و مواد دیگر هستند.

آنتوسیانین گلیکوزید مالوین که یک ماده شیمیایی طبیعی است، تنها در گل ها یافت می شود.

مالوا سیلوستریس به طور سنتی به عنوان یک درمان گیاهی برای آسم، برونشیت، سرفه، عفونت های گلو و آمفیزم استفاده می شود.

هم چنین برای درمان زخم یا التهاب غشا مخاطی در دهان، گلو، معده و روده ها استفاده می شود.

استفاده دیگر از این گیاه در داروهای گیاهی سنتی شامل درمان سنگ صفرا، سنگ کلیه، التهاب کلیه، سردرد، یبوست، دندان درد و بی خوابی است.

 

خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

به علت داشتن عوامل قابض، باکتریایی و خواص ضد التهابی اش، این گیاه می تواند به صورت موضعی به عنوان یک درمان گیاهی برای زخم ها، کورک ها، جوش ها، نیش حشرات، خارش پوست، اگزما، آکنه و تورم مفید باشد.

پنیرک های معمول، کاربردهای سلامتی مشابه زیادی با مارشملو دارد.

پنیرک معمول یک گیاه محبوب برای درمان بیماری های تنفسی است و به آن کمک می کند، چون خواص درمانی دارد که می تواند به مشکلات مخاط دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. این گیاه حاوی مقدار زیادی از مواد مخاطی است که بافت ملتهب را با یک لایه محافظ پوشش می دهد.

چای تهیه شده از برگ ها یا گل های این گیاه می تواند برای درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا به کار رود. گل ها و برگ ها باید قبل از استفاده، به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس بخورند.

برای حفظ خواص پزشکی این گیاه، نباید جوشانده شوند. امروزه، گل ها و عصاره خشک شده در بسیاری از مخلوط های چای تجاری و داروهای ضد درمانی مورد استفاده قرار می گیرند که برای تسکین سرفه در نظر گرفته شده است.

 

گفته می شود که چای از این گیاه به مادران شیرده کمک می کند تا شیر بیشتری تولید کنند. مالوا سیلوستریس نیز از آن به عنوان یک منبع غذا استفاده می کند.

دانه های آن شبیه به فندق های جوان هستند و می توانند در سالاد سبز همراه با برگ ها و گل ها قرار بگیرند. استفاده از پنیرک در آشپزخانه عمدتاً فراموش شده است، اما قطعاً سزاوار بازگشت مجدد است.

دمنوش گل پنیرک دارای ویتامین وB وC فراوان می باشد ، مقوی رحم و ادرار آور است و برای درمان بیماری های کلیه ومثانه مانند سوزش مجاری ادراری و عفونت مثانه بسیارمفید و موثر است.

دمنوش پنیرک برای درمان یرقان و سلامت کبد و پاک کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار مفید است.

  • کیک تولد مینیون با خامه
  • دمنوش گل های پنیرک برای رفع زکام و تورم دهان و گلو بسیار موثر است و به علت داشتن موسیلاژ، از داروهای مفید برای درمان سرفه است ، همچنین دمنوش ساقه و برگ آن ، موجب برطرف شدن گرفتگی صدا می شود.

    دمنوش پنیرک سبب درمان دلپیچه می شود و ضد اسهال است . این دمنوش برای رفع تورم های روده ای و معده ای و یبوست به دلیل خواص ملینی آن مفید است . این دمنوش خلط آوربوده و استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام موجب رفع ناراحتی های بواسیر ، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و … می شود.

    دمنوش پنیرک خاصیت نرم کنندگی پوست بدن را دارد و برای درمان جوش بسیار موثر است ، می توان این دمنوش را به صورت لو سیون برای نرم کردن پوست بدن به کار برد.

     

    تهیه چای:

    در یک قوری 2 گرم گل پنیرک و یک لیوان آب سرد می ریزیم و اجازه می دهیم تا 5 دقیقه بجوشد ، سپس در حالیکه این چای در حال جوش است روی آن یک لیوان آب می ریزیم و بعد از یک ربع آن را صاف می کنیم و این چای مفید را می نوشیم.

    1- گل پنیرک، موسیلاژ و آنتوسیانین فراوان دارد که موجب بند آمدن سرفه و رفع گرفتگی صدا می شود.

    2- پس از صاف کردن دم کرده، برای استخراج تمام موسیلاژ گل را فشار دهید و سپس تفاله را دور بریزید.

    3- هنگام تهیه ی فرآورده، بیش از 5 دقیقه آن را نجوشانید، زیرا موجب هیدرولیز موسیلاژ می شود و محصول را کم اثر می کند.

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    4- مصرف این گیاه برای درمان کم خونی، مفید است.

    ضد درد، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، قابض، ملین، ادرار آور، خلط آور و مقوی رحم.

    ب:برگ پنیرک

    برگ پنیرک دارای 8 درصد موسیلاژ و مقداری تانن و فلاونوئید است که پس از هیدرولیز، قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید تولید می کند.

    یک لیوان آب سرد ریخته را روی 5 گرم برگ پنیرک بریزید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید و یا روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و درب آن را بپوشانیم تا دم بکشد ، سپس بعد از 15 دقیقه آن را صاف می کنیم. اگر می خواهید محلول های سرد برگ پنیرک را مصرف کنید ، قبل از مصرف، آن را کمی گرم کنید. برای هر بار مصرف این دمنوش ، یک قاشق عسل به آن بیفزایید تا اثر آن قوی ترشود. روزی سه تا چهار بار این دمنوش را مصرف کنید.

    درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو، درمان تورم های روده ای – معدی

    از ترکیب برگ پنیرک با گیاهان دیگر برای کاهش عوارض سرماخوردگی به خصوص سرفه، استفاده می کنند.

    پنیرک برای سوزش دهان و گلو، سرفه خشک و برونشیت مورد استفاده قرار می گیرد و هم چنین برای مشکلات شکم و مثانه استفاده می شود.برای درمان زخم، برخی افراد پنیرک را در یک لباس مرطوب گرم قرار می دهند و آن را مستقیماً به پوستشان می مالند و یا آن را به آب وان حمام اضافه کنید.در غذاها، پنیرک به عنوان یک عامل رنگ آمیزی به کار می رود. گل پنیرک حاوی مخاط است که از گلو و دهان محافظت می کند و آنها را تسکین می دهد.

    مدارک تایید شده برای:

    _برونشیت.

    _ناراحتی شکمی.

    _مشکلات مثانه ای.

    _اسهال.

    _تحریک دهان و گلو.

    _سرفه خشک.

    _زخم ، املیدن روی پوست یا ریختن در وان حمام .

    شرایط دیگر:

    شواهد بیشتری برای ارزیابی اثربخشی پنیرک برای این کاربردها مورد نیاز است.

    دوزهای ایمن:

    برای تعیین مقدار مناسب این گیاه، باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

    برخی گیاه شناسان این دوز مصرفی را توصیه می کنند:مصرف 5 گرم گیاه ریز شده، خشک شده یا تازه، روزانه و یا دم کرده.

    این گیاه سمی نیست و هیچ گزارشی از عوارض جانبی و یا تداخل با دیگر داروها برایش وجود ندارد.

    این شامل هم گل ها و هم برگ ها می شود.

    با این حال، دوزهای زیادش می توانند به عنوان ملین مورد استفاده قرار گیرند و موجب اسهال می شوند.

    در برخی از مقالات زنان باردار یا شیرده توصیه می شود که از این گیاه اجتناب کنند، اما هیچ مطالعه ای وجود ندارد که تایید کند که آیا این گیاه ایمن است یا نباید در دوران بارداری استفاده شود.

    اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد پنیرک وجود دارد تا بدانیم استفاده از آن بی خطر است یا خیر.

    بارداری و شیردهی:اطلاعات کافی در مورد استفاده از پنیرک در دوران بارداری و شیردهی وجود دارد ؛ در مورد استفاده از آن در حد امن پیش بروید و زیاده روی نکنید.

    گیاه پنیرک را به خوبی با مواد شوینده مخصوص سبزیجات ، چندین مرتبه می شوئیم تا کاملا تمیز شود سپس آن را خرد می کنیم و با کمی آب می پزیم . سپس پیاز داغ و سیر داغ می کنیم و کمی زرد چوبه و فلفل به آن می افزاییم و چند تخم مرغ به آن می افزاییم ، سپس این مخلوط را به پنیرک پخته شده اضافه می کنیم و 5 دقیقه درب ظرف را می بندیم تا این مواد طعم دار شوند.این غذای خوشمزه را همراه ماست میل بفرمایید.

     

    خانم های باردار اگر مراقب تغذیه خود نباشند ممکن است به راحتی سقط جنین را تجربه کنند خیلی از گیاهان و میوه ها جنین را ازبین می برند.

    به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ دوران بارداری یکی از زمان هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی مصرف کرد، زیرا برخی از این گیاهان موجب سقط جنین و از دست دادن جنین می شوند. برای زن آبستن افراط در کلیه خوراکی ها ممنوع است و نباید هیچ غذایی را خارج از اندازه بخورد. همچنین مصرف بیش از حد برخی از گیاهان در این دوران خطر سقط جنین را در پی دارد در حالی که اگر این گیاهان در مقدار کم مصرف شوند ، موجب به خطر افتادن سلامتی آنها و جنینشان نمی شوند.

    گیاهانی که باعث سقط جنین می شوند به دو دسته تقسیم می شوند دسته ای از آنها سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرند و دسته دوم گیاهانی که چندان مصرفی ندارند و شاید حتی نام آنها هم به گوشتان نخورده باشد.

    گیاهان خطرناک در دوره بارداری

    به عبارت دیگر اگرچه به خاطر این که ترکیبات مۆثر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی رقیق تر و در نتیجه اثرات جانبی آن ها کمتر است اما همچنان باید در استفاده از داروهای گیاهی با احتیاط عمل کرد. این که فکر کنید همه داروهای گیاهی بی خطرند کاملا اشتباه است.

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    استفاده از داروهای گیاهی در برخی موارد از جمله زمان بارداری می توانند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

     دارچین

    دارچین یکی از محبوب ترین ادویه ها در سراسر جهان است که اگر دارچین بصورت خام در مقادیر بسیار زیاد استفاده شود میتواند باعث سقط جنین میشود. مصرف دارچین سبب منقبض شدن ماهیچه های رحم می شود و سرانجام انقباض رحم به سقط جنین منجرمی گردد.

     جعفری

    جعفری از سبزی های پر مصرفی است که اگر به مقدار کم خورده شود برای خانم باردار مشکل ایجاد نمی کند . ویتامین سی موجود در جعفری سطح استروژن را بالا میبرد و جریان خون ورودی به اندام های تولید مثل را کاهش میدهد. روغن آلی فراری موجود در جعفری منجر به نازک شدن دیواره رحم میشود و دهانه رحم را نرم کرده و موجب اسپاسم (گرفتگی) رحم میگردد.

     پونه

    سرماخوردگی به درمانهای گیاهی از جمله استفاده از پونه روی می آورند در حالی که استفاده از آن در مقدار زیاد به شدت سقط آور است و می تواند به عنوان یک سم قدرتمند عمل کند و لذا باید با دقت فراوان مصرف شود. پونه شامل ماده ای به نام پولگان است که موجب خونریزی و انقباض رحم میشود و مصرف زیاد آن به سقط جنین می انجامد.

    آناناس

    مصرف آناناس در مقادیر کم نمیتواند سبب سقط جنین در بارداری شود اما مصرف آناناس به مقدار خوردن یک کاسه آناناس تازه پس از بارداری به علت بالا بودن ویتامین سی و بروملاین در آن میتواند برای زنان باردار خطرناک باشد و باعث سقط جنین گردد.

    مصرف آناناس در مقادیر بالا در سه ماهه اول بارداری دهانه رحم را نرم کرده و باعث خونریزی و در نهایت سقط جنین میشود. آناناس سبز تر و یا نارس تر دارای آنزیم پروتئولیتیک بیشتری است که نقش مهمی در شکستن پروتئینی دارد که جنین در مراحل ابتدایی بارداری از این پروتئین تشکیل شده است.

     کوهوش

    مصرف دو نوع کوهوش آبی و کوهوش سیاه باهم به علت دارا بودن دارای موادی به نام اکسایتوسین و کولوساپونین میتواند باعث انقباض رحم شود.

    پاپایا

    پاپایای کال و نرسیده حاوی آنزیم هایی مانند پاپائین است که این آنزیم ها به عنوان پروستاگلاندین و اکسی توسین عمل می کنند که در واقع منجر به زایمان زودرس و سقط جنین می شود. این میوه می تواند باعث اختلالاتی در جنین شود.

    این ماده بسیار خطر است و مصرف پاپایا منجر به انقباضات رحم و در نتیجه سقط جنین می شود. پاپاین موجود در پاپایا خام سبب افزایش میزان تولید استروژن و مانع تولید پروژسترون میشود که رشد آندومتر را تحریک میکند.

    سطح پایین پروژسترون ادامه بارداری را مختل می کند و در نهایت منجر به سقط میشود.پاپایا خام حاوی مقادیر بالایی از لاتکس میباشد که منجر به آزاد سازی پروستاگلاندین ها و اکسیتوسین شده و در نهایت به انقباض دیواره های رحم ختم میشود. هرگونه مصرف پاپایا در مراحل اولیه بارداری باعث سقط جنین میشود.

    ریشه آنجلیکا

    استفاده از ریشه آنجلیکا در دوز بالا میتواند منجر به سقط جنین شود.

    روغن گل مغربی

    روغن گل مغربی یکی از محبوب ترین روغن ها در رایحه درمانی است که خواص آرامبخش دارد و بدن را تسکین میدهد. از روغن گل مغربی همچنین برای ریلکس کردن ماهیچه های رحم و آماده شدن جهت زایمان نیز استفاده می شود. استفاده از روغن گل مغربی در اطراف رحم باعث سقط جنین ناگهانی میشود.

    زعفران

    مصرف زعفران در ماه های اول بارداری برای خانم های باردار بسیار خطرناک است ومصرف 2 -1 گرم از ان سبب سقط جنین می شود؛ بنابر این اگر در مصرف زعفران تعادل را رعایت کنید و کمتر از مقدار ذکرشده از ان مصرف کنید، منجر به سقط جنین نخواهد شد.

    زرشک

    زرشک از گیاهانی است که دارای آلکالوئیدها و همچنین ترکیبات فنلی از قبیل آنتوسیانین هاستو وجود این ترکیبات در آن سبب انقباضات عضلانی صاف رحم شده و هر گیاهی که شانس انقباض عضلات مختلف بدن را افزایش دهد می تواند سقط جنین را هم تحریک کند.

    گلپر

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    گلپر درمان کننده بیماری های گوارشی به خصوص نفخ و هضم کننده غذا و تقویت کننده معده است. در دوران بارداری به خصوص 3 ماهه اول مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز باعث سقط جنین می شود. اما مصرف مقدار کم این گیاه به سقط جنین منجر نمی شود.

    تخم شوید

    تخم شوید خواص فراوانی دارد و می تواند باعث کاهش چربی بدن و لاغری شود و ضد نفخ است. اما مصرف تخم شوید در بارداری به علت تحریک تولید هورمون های مؤثر در سیکل قاعدگی و افزایش انقباضات رحمی از خطرات سقط جنین در ماه اول بارداری محسوب می شود.

    گل پامچال

    برخی از خانم ها از روغن گل پامچال بدلیل خواص ضد عفونی کننده در دهانه رحم استفاده میکنند و بعضی هم آن را به صورت خوراکی مصرف میکنند. در صورتی که مصرف آن در دوران بارداری خطر سقط جنین را به همراه دارد.

    چای بابونه

    استفاده از چای بابونه خواص زیادی برای سلامتی دارد اما مادران باردار باید از خوردن چای بابونه در دوران بارداری خودداری کنند زیرا نوشیدن چند فنجان چای بابونه که حداقل 4 دقیقه دم کشیده باشد، با خطر سقط جنین همراه خواهد بود.

    سنبل ختایی

    سنبل ختایی گیاهی دارویی است که استفاده بیش از حد ازآن منجر به تحریک قاعدگی ،شل کردن عضلات و کمک به افزایش انقباضات رحم می شود و باعث سقط جنین در ماه اول بارداری می گردد.مصرف سنبل ختایی در افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند و یا ان هایی که قبل از مصرف نیز خون ریزی های شدید داشته اند، خطر سقط جنین را دوچندان میکند.

    کرفس

  • درمان خانگی لکه بینی در اوایل بارداری
  • استفاده از کرفس در سه ماهه نخست بارداری ممنوع است و خوردن خورش کرفس یا سالادی که حاوی کرفس باشد منجر به سقط جنین می شود. این ممنوعیت استفاده از کرفس باید در تمام دوران بارداری رعایت شود زیرا کرفس می تواند روی سیستم عصبی جنین آنها اثرات سوء بگذارد و باعث ناراحتی های عصبی مخصوصا حملات شبه صرع بعد از تولد نوزاد شود.

    گل بنفشه و گل ختمی

    مصرف گل بنفشه و گل ختمی موجب سقط جنین می شود. ختمی باز کننده انتهای عروق رحم و سقط کننده است و زنان باردار نباید از این گیاه و گل بنفشه استفاده کنند.

    غوره، آب غوره، بابونه

    این مواد قاعده آور هستند و باعث سقط جنین می ‎شوند و مصرفشان برای زنان باردار مفید نیست.

    آویشن

    آویشن دارای طبیعتی گرم و خشک است که از آن به عنوان ادویه برای طعم دار کردن انواع غذاها و بعضی خوراک هااستفاده می کنند. آویشن سقط کننده جنین در مادران باردار محسوب می شود بنابراین زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند.

    آلوئه ورا

    آلوئه ورا خواص زیادی برای زیبایی زنان دارد ، زیرا دارای مواد طبیعی است که به مراقبت و تقویت انواع پوست کمک کند و اثرات زیادی در کاهش چین و چروک و وزن دارد. اما زنان باردار نباید غذا های فرآوری شده ،با آلوئه ورا مصرف کنند و یا آب آلوئه ورا را بنوشند ،زیرا ممکن است خون ریزی لگن را ایجاد کند و حتی باعث سقط جنین شوند.

    88492747

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    88830950

    info@bornanews.ir

    تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

    تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

    خواص پنیرک / پنیرک و عفونت زنان / پنیرک در طب سنتی / خواص و فواید برگ پنیرک / جوشانده پنیرک / مضرات پنیرک / فواید پنیرک / پنیرک چیست / ضرر های پنیرک

    خواص پنیرک

    پنیرک از گیاهان خزنده و از تیره پنیرکیان است. در کتب سنتی گیاه پنیرک را به سه نوع تقسیم‌بندی کرده‌اند: بستانی، بری و صغیر بری که نوع اصلی آن است. برگ گیاه پنیرک گرد و دایره مانند بوده، بیمزه و کمی خشن است، خصوصا پشت برگ آن و گلهای آن کوچک و سرخ مایل به بنفش هستند. پنیرک گیاهی پایا، علفی، یک تا چند ساله است که ارتفاع آن تا 60 سانتی‌متر هم می‌رسد. این گیاه به صورت خودرو در بسیاری از نقاط می‌روید و برای استفاده دارویی نیز کاشته می‌شود. محل رویش گیاه پنیرک در ایران نواحی البرز، اطراف تهران، شمال ایران در آذربایجان و آستارا، نواحی مرکزی ایران در دامغان، سمنان و اصفهان و برخی نقاط جنوب ایران است. قسمتهای مورد استفاده گیاه برگ، ریشه و گل این گیاه است که پس از خشک کردن دور از رطوبت و نور مستقیم و در ظروف سربسته غیر پلاستیکی نگهداری می‌شود. این گیاه دارای ویتامین A، B و C بوده، گلهای پیرک بیش از 10 درصد موسیلاژ دارند. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای دارویی و خواص پنیرک با ما همراه باشید.

    پنیرک و عفونت زنان
    عفونت دستگاه تناسلی زنان، بیماری است که اکثر زنان در طول زندگی خود دست کم چند بار آن را تجربه می‌کنند. این عفونت‌ها در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر است؛ از علائم ابتلا به عفونت افزایش ترشحات واژن و تغییر رنگ و بوی این ترشحات است، همچنین، التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش نیز از مهمترین علائم عفونت در زنان می‌باشد. مهمترین اثرات گزارش شده گیاه پنیرک در طب سنتی به ویژه گل آن، درمان ناراحتی‌های رحم و رفع عفونت دستگاه تناسلی است، استفاده از پنیرک برای زنان مقوی رحم می‌باشد، همچنین گیاه پنیرک برای رفع عفونت‌های دستگاه ادراری نیز بسیار موثر است. دمنوش گل پنیرک ادرار آور بوده، برای رفع عفونت و سوزش ادرار مفید است.

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    پنیرک در طب سنتی

    از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می ‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌ کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب ‌گزیدگی مفید است، دم کرده ی ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌ سازد.

    در درمان التهاب ‌های تنفسی و جوش ‌های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری ‌های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضدسرفه و مرهم سینه است.

    برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل و یا کورک قرار گیرد باعث می ‌شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

    جوشانده ی آن برای عفونت ‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌ های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌ های تنبلی هستند، توصیه می ‌شود.

    در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می‌ شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

    برای رفع جوش‌های صورت نیز می ‌توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی‌ های محل جوش را تسکین می ‌دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی‌ ها موثر است.

    در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم‌ کننده و خنک‌ کننده استفاده می‌ شود، ۳۰۰ گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می‌ جوشانند و به عنوان مسکن می‌ خورند.

    استعمال جوشانده آن به صورت کمپرس گرم و حمام، در رفع ناراحتی‌ های بواسیر، بعضی تومورها، ورم پلک چشم و غیره بین مردم معمول است.

    از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می ‌آید که اثر نرم‌ کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می ‌بخشد.

    برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب ‌زدگی، جوشانده ۵۰۰ گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می ‌مالند.

    برای رفع سردردهای یک طرفه شدید، دل پیچه، ورم لوزه‌ها، درد گلو و آنژین اثر مفید دارد.

    ترکیبات مهم

     برگ حاوی حدود 8 درصد موسیلاژ می باشد که پس از هیدرولیز، تولید قندهای آرابینوز، گلوکز، رامنوز، گالاکتوز و اسید گالاکتورونیک اسید می کند. هم چنین حاوی مقدار تانن و فلاونوئید است.

     طریقه و مقدار مصرف

     بر روی 5 گرم برگ، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه می جوشانیم و یا بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن می ریزیم و بهتر است درب آن را بپوشانیم؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف می کنیم. البته بهتر است محلول های سرد آن را، قبل از مصرف، کمی گرم کنیم. در صورتی که با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن بیفزاییم، اثر آن قوی تر می شود. این میزان مصرف را می توان روزی سه تا چهار بار تکرار کرد.

     جوشانده ی آن برای عفونت های مثانه، اسهال خونی و سرفه های شدید موثر و مفید است، دم کرده ی آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده های تنبلی هستند، توصیه می شود.

     در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.

     برای رفع جوش های صورت نیز می توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی های محل جوش را تسکین می دهد و به صورت کمپرس یا لوسیون در درمان سوختگی ها موثر است.

    مضرات پنیرک

    استفاده از گیاه پنیرک برای زنان در دوران بارداری ممنوع است، همچنین زیاده‌روی در مصرف پنیرک باعث بهم ریختن معده‌های ضعیف می‌شود.

    – افرادی که سابقه آلرژی به گیاهان دارویی دارند باید در مصرف پنیرک احتیاط نمایند.
    – بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که بدنشان به تغییرات قند خون حساسیت نشان می دهد، باید با توجه بیشتری این گیاه را مصرف نمایند، زیرا ممکن است سبب کاهش قند خون گردد.

    تمامی حقوق برای ساعت24 محفوظ استسئو سایت توسط لینک 1

    صفحه اصلی » پنیرک در بارداری

    پنیرک چیست / خواص پنیرک / مضرات پنیرک پنیرک : گیاه و دمنوش آن پرخاصیت است. با توجه به خاصیت ضد التهابی این گیاه، پنیرک می تواند برای درمان زخم و یا التهابات معده و روده و گلو موثر …

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    : نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    فال PMC 🔥 فال پی ام سی روزانه نایریکا

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    جریان تحریف به دنبال کتمان قدرت گرفتن ایران در عرصه‌های گوناگون است

    اعضای هیئت رئیسه فراکسیون طب سنتی انتخاب شدند

    جهانگیری:‌ ثبات و امنیت لبنان برای همه کشورهای منطقه مهم است

    خبرنگاران می توانند با پرسشگری و مطالبه گری زمینه ساز توسعه و پیشرفت شوند

    طیبی: مطمئن هستم با بنفیکا قهرمانی های زیادی کسب می کنم

    چرا فیفا جواب فدراسیون فوتبال را نمی‌دهد؟

    پیام تبریک رییس اورژانس کشور به مناسبت روز خبرنگار

    پلیس فتا مرجع هماهنگ کننده امنیت سایبری کسب و کارها

    حذف ویدیوی ترامپ در فیس بوک و توییتر

    پلیس فتا مرجع هماهنگ کننده امنیت سایبری کسب و کارها

    آمریکا برای تهیه واکسن “کووید-۱۹” یک میلیارد دلار دیگر هزینه کرد

    ویدئو / از گام روسیه در تولید واکسن کرونا تا طراحی هواپیمای مافوق صوت

    ودیعه مسکن: جزئیات / آخرین اخبار ودیعه مسکن / ثبت نام / مبلغ و شرایط ودیعه مسکن

    مالکی: آمریکا هرگز نمی‌تواند مورد اعتماد ملت ایران باشد

    وحیدی: آموزش مجازی دانش‌آموزان تابع استاندارد مشخصی باشد

    آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی دو طرح مالیات بر خانه‌های خالی و قیر رایگان در دستور کار

    آصفری: باید از امیدواری بی ثمر به کشورهای اروپایی دست کشید

    هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به کوه دماوند تعرض و دخل‌وتصرف داشته باشد

    اراده ایران گسترش روابط باافغانستان است/ ایران همواره درکنار ملت ودولت افغانستان حضور داشته است

    عربشاهی: پرسپولیس باید در خط حمله و دفاع چپ تقویت شود/ موفقیت در آسیا دور از دسترس نیست

    پاشازاده: این فوتبالی است که شاهین باید بازی کند/ با اسم من بازی کردند

    فعالیت اورژانس بانوان در سه پایگاه در تهران

    توضیح پلیس درباره علت ترافیک نیمه‌سنگین آزادراه کرج – قزوین

    سیم‌کارت‌های گم‌شده در معرض بیشترین سوءاستفاده‌ها

    تولید نرم‌افزار نظارت تصویری هوشمند توسط محققان دانشگاهی

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    آیا امکان حیات در زیر سطح مریخ وجود دارد؟

    اتمام ۲۰امین روز قمری ماه‌نورد چین در نیمه پنهان ماه


    از شایعترین مشکلات زنان، عفونت دستگاه تناسلی است، بین مصرف گیاه پنیرک و عفونت زنان، ارتباط وجود داشته، استفاده از آن برای رفع عفونت مفید است.

    پنیرک گیاهی است علفی، به ارتفاع 10 تا 60 سانتی متر و پایا. به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط جهان می‌روید و برای استفاده از خواص دارویی در برخی مناطق نیز کشت می‌گردد. نام‌های دیگر این گیاه خبازی و خطمی معطر بوده، قسمت مورد استفاده گیاه پنیرک، برگ و گل آن می‌باشد. خواص درمانی گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل پنیرک به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین‌ها، کاملتر می‌باشد، همچنین برای استفاده از خواص کامل این گیاه، می‌توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد. مهمترین خواص پنیرک در طب سنتی، خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن است، به طوریکه استفاده از این گیاه برای درمان انواع عفونت‌ها مانند عفونت دستگاه ادراری و عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان رایج بوده، سایر خواص آن عبارتند از: پنیرک ضد سرفه و مرهم سینه است، خاصیت مسهلی و نرم کنندگی دارد، دم کرده آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند توصیه می‌شود و جوشانده آن نیز برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مفید و مؤثر است. همچنین استفاده از برگ و ریشه آن به شکل ضماد بر روی دمل و کورک باعث شده، فوراً سر باز کند. در ادامه این مطلب با رابطه بین استفاده از گیاه پنیرک و عفونت زنان بیشتر آشنا شوبد.

     

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

     

    عفونت دستگاه تناسلی زنان، بیماری است که اکثر زنان در طول زندگی خود دست کم چند بار آن را تجربه می‌کنند. این عفونت‌ها در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر است؛ از علائم ابتلا به عفونت افزایش ترشحات واژن و تغییر رنگ و بوی این ترشحات است، همچنین، التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش نیز از مهمترین علائم عفونت در زنان می‌باشد. مهمترین اثرات گزارش شده گیاه پنیرک در طب سنتی به ویژه گل آن، درمان ناراحتی‌های رحم و رفع عفونت دستگاه تناسلی است، استفاده از پنیرک برای زنان مقوی رحم می‌باشد، همچنین گیاه پنیرک برای رفع عفونت‌های دستگاه ادراری نیز بسیار موثر است. دمنوش گل پنیرک ادرار آور بوده، برای رفع عفونت و سوزش ادرار مفید است.

     

     

    برای از بین بردن انواع عفونت، 40‌ گرم گیاه پنیرک را به‌همراه یک لیتر آب جوش به مدت 10‌دقیقه دم کرده، یک فنجان از این دمکرده را روزی سه‌بار بنوشید تا عفونت‌های ادراری، برونشیت و عفونت‌های سرخک و مخملک از‌بین بروند.

    مخلوط گل پنیرک به همراه گلسرخ، بابونه، گل ختمی و بنفشه برای رفع عفونت دستگاه تناسلی زنان بسیار موثر است.

    دمنوش پونه، پنیرک، و شستشوی با سرکه نیز از درمان‌های خانگی برای رفع عفونت زنان است.

    بر روی 5 گرم برگ پنیرک، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه جوشانده شود، همچنین میتوان بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخت و درب آن را بست؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف کرده و استفاده شود، همچنین می‌توان با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن اضافه نمود که اثر آن قویتر میشود. از این ترکیب روزی 3 تا 4 مرتبه استفاده شود.

    نشستن در جوشانده برگ پنیرک برای رفع سختی‌های رحم و نیز نرم کردن آنها و نرم کردن ورم‌های مقعد مفید است.

     

     

    استفاده از گیاه پنیرک برای زنان در دوران بارداری ممنوع است، همچنین زیاده‌روی در مصرف پنیرک باعث بهم ریختن معده‌های ضعیف می‌شود.

     

     


    از شایعترین مشکلات زنان، عفونت دستگاه تناسلی است، بین مصرف گیاه پنیرک و عفونت زنان، ارتباط وجود داشته، استفاده از آن برای رفع عفونت مفید است.

    پنیرک گیاهی است علفی، به ارتفاع 10 تا 60 سانتی متر و پایا. به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط جهان می‌روید و برای استفاده از خواص دارویی در برخی مناطق نیز کشت می‌گردد. نام‌های دیگر این گیاه خبازی و خطمی معطر بوده، قسمت مورد استفاده گیاه پنیرک، برگ و گل آن می‌باشد. خواص درمانی گل و برگ پنیرک، نزدیک به هم است؛ ولی اثرات گل پنیرک به دلیل داشتن آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین‌ها، کاملتر می‌باشد، همچنین برای استفاده از خواص کامل این گیاه، می‌توان مخلوطی از گل و برگ آن را مورد استفاده قرار داد. مهمترین خواص پنیرک در طب سنتی، خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن است، به طوریکه استفاده از این گیاه برای درمان انواع عفونت‌ها مانند عفونت دستگاه ادراری و عفونت‌های دستگاه تناسلی زنان رایج بوده، سایر خواص آن عبارتند از: پنیرک ضد سرفه و مرهم سینه است، خاصیت مسهلی و نرم کنندگی دارد، دم کرده آن برای کسانی که دچار یبوست و دارای معده و روده‌های تنبلی هستند توصیه می‌شود و جوشانده آن نیز برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مفید و مؤثر است. همچنین استفاده از برگ و ریشه آن به شکل ضماد بر روی دمل و کورک باعث شده، فوراً سر باز کند. در ادامه این مطلب با رابطه بین استفاده از گیاه پنیرک و عفونت زنان بیشتر آشنا شوبد.

     

     

    عفونت دستگاه تناسلی زنان، بیماری است که اکثر زنان در طول زندگی خود دست کم چند بار آن را تجربه می‌کنند. این عفونت‌ها در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر است؛ از علائم ابتلا به عفونت افزایش ترشحات واژن و تغییر رنگ و بوی این ترشحات است، همچنین، التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش نیز از مهمترین علائم عفونت در زنان می‌باشد. مهمترین اثرات گزارش شده گیاه پنیرک در طب سنتی به ویژه گل آن، درمان ناراحتی‌های رحم و رفع عفونت دستگاه تناسلی است، استفاده از پنیرک برای زنان مقوی رحم می‌باشد، همچنین گیاه پنیرک برای رفع عفونت‌های دستگاه ادراری نیز بسیار موثر است. دمنوش گل پنیرک ادرار آور بوده، برای رفع عفونت و سوزش ادرار مفید است.

     

     

    برای از بین بردن انواع عفونت، 40‌ گرم گیاه پنیرک را به‌همراه یک لیتر آب جوش به مدت 10‌دقیقه دم کرده، یک فنجان از این دمکرده را روزی سه‌بار بنوشید تا عفونت‌های ادراری، برونشیت و عفونت‌های سرخک و مخملک از‌بین بروند.

    مخلوط گل پنیرک به همراه گلسرخ، بابونه، گل ختمی و بنفشه برای رفع عفونت دستگاه تناسلی زنان بسیار موثر است.

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    دمنوش پونه، پنیرک، و شستشوی با سرکه نیز از درمان‌های خانگی برای رفع عفونت زنان است.

    بر روی 5 گرم برگ پنیرک، یک لیوان آب سرد ریخته مدت حدود 5 دقیقه جوشانده شود، همچنین میتوان بر روی همین مقدار برگ، یک لیوان آب در حال جوشیدن ریخت و درب آن را بست؛ آن گاه پس از 15 دقیقه صاف کرده و استفاده شود، همچنین می‌توان با هر بار مصرف، یک قاشق عسل به آن اضافه نمود که اثر آن قویتر میشود. از این ترکیب روزی 3 تا 4 مرتبه استفاده شود.

    نشستن در جوشانده برگ پنیرک برای رفع سختی‌های رحم و نیز نرم کردن آنها و نرم کردن ورم‌های مقعد مفید است.

     

     

    استفاده از گیاه پنیرک برای زنان در دوران بارداری ممنوع است، همچنین زیاده‌روی در مصرف پنیرک باعث بهم ریختن معده‌های ضعیف می‌شود.

     

     

    منبع: ستاره

    16

  • عکس تسلیت مادربزرگم
  • خواهرم شش ماهه از ناحیه شکم وتحتانی دچار شکم درد وقولنج یبوست هست شش ماهه تو دکتر رسیدیم مرا راهنمایی کنین ۰۹۱۴۲۹۳۷۱۵۸

    باسلام.ازدم کرده برگ سنا و گل محمدی استفاده کنید.میتونید از عطاری تهیه کنید.

    آیا پنیرک فیبروم داخل رحم را هم از بین میبرد؟

    ایا پنیرک فیبروم داخل رحم ازبین میبرد


    دَم‌نوش[۱] نوعی نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است. روش تهیه به این صورت است که ابتدا گیاه را که به طرز صحیحی خرد شده در آب جوش می‌ریزند، سپس آن را به مدت ۵–۳ دقیقه در یک ظرف در بستهٔ شیشه‌ای یا چینی می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و سپس مایع را از کاغذ صافی یا الک با شبکهٔ ریز عبور می‌دهند.

    در ایران در سال‌های اخیر دم‌نوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال و مصرف برخی خانوارها قرار گرفته‌است. این استقبال دلایل مختلفی دارد. برخی برای نفع درمانی از این دم‌نوش‌ها استفاده می‌کنند. تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه، آن را مصرف می‌کنند و بعضی هم به خاطر اینکه دم‌نوش را یک نوشیدنی شیک می‌دانند، برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

    تاریخچهٔ دم‌نوش را نمی‌توان از تاریخچهٔ گیاهان دارویی جدا کرد. اگرچه گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کم‌تری ایجاد می‌کنند، اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف دم‌نوش‌ها نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد. برای نمونه مصرف گل گاوزبان ایرانی به‌تنهایی در افرادی که فشار خون بالا دارند، می‌تواند به‌شدت مخاطره‌انگیز باشد. مادران باردار یا شیرده تنها پس از مشاوره با پزشک، مجاز به مصرف دم‌نوش‌ها هستند. در دم‌نوش‌های ترکیبی معمولاً چند گیاه جهت یک رسیدن یک منظور و هدف با هم ترکیب می‌شوند، برای مثال گروهی از دم‌نوش‌های ترکیبی انرژی‌زا هستند و بعضی دیگر کم‌کنندهٔ فشارخون و گروهی دیگر آرام‌بخش هستند که برخلاف انرژی‌زاها که ضربان قلب و انرژی را افزایش می‌دهند، به آرامش و تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.

    دم‌نوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، به صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.[۲] بیشتر دم‌نوش‌ها فاقد کافئین هستند.[۳]

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    به نوشیدنی ساخته شده از گیاهان دارویی و ادویه‌جات دم‌نوش گفته می‌شود.[۴]

    چای نوعی نوشیدنی است که از برگ گیاهی به نام کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. مانند چای سیاه یا چای سبز اما دم‌نوش یا چای گیاهی از برگ، گل، پوست درخت (مانند دارچین)، میوه، ریشه یا دانهٔ گیاهانی بخصوصی به غیر از کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود.[۵]

    در دم‌نوش گیاه را کمی کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت چند دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می‌دهند و بعد صاف می‌کنند. نوشیدنی حاصل از گل گاوزبان، گل ختمی، به لیمو، سنبل الطیب نوعی دمنوش گیاهی است. در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند، جوشانده‌ای بدست می‌آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دم‌نوش است، چرا که حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می‌شود.
    بسیاری از گیاهان باید به صورت دم کرده‌استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود، خاصیت آن تغییر می‌کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می‌شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود.[۶]

    عرقیات گیاهی، از تقطیر اسانس ریشه، پوست یا گلبرگ گیاهان طبی در آب حاصل می‌شود، نظیر گلاب و عرق نعناع.[۷]

    از اجزای مختلف گیاه در تهیه چای استفاده می‌شود: برای نمونه:

    برگ: ریواس، گل شاه پسند، نعناعگل: اسطوخودوس، گل رز، گل بابونهدانه: رازیانه و هل
    پوست: دارچین و درخت بیدریشه: کاسنی، زنجبیل و زردچوبهمیوه: سیب، هلو، زغال اخته و غیره در تهیه دم‌نوش بکار برده می‌شود.[۵]

    دم‌نوش هر گیاه و میوه رنگی خاص به خود دارد. باید توجه داشت که در برخی موارد کشیدن خط تفکیکی بین رنگ‌های زرد و نارنجی یا قهوه‌ای کم رنگ مشکل است و با گذشت زمان رنگ چای تغییر کرده و پررنگ‌تر خواهد شد. رنگ دم‌نوش را می‌توان به رنگ‌های زیر تفکیک کرد:
    چای قرمز: نمونه چای ترش، رز، میوه گل رز
    چای زرد: بادیان رومی، یونجه، سنبل ختایی (انجلیکا)
    چای نارنجی: سرخارگل، آقطی سیاه، گلرنگ
    چای قهوه‌ای: دارچین، فرنجمشک، ماته (نوع سیاه)
    چای آبی: پنیرک، اسطوخودوس (لاوندا)، گل گندم (رنگ آبی چای فقط مدتی دوام دارد و اگر زمان زیادی از افزودن آبجوش بگذرد چای تغییر رنگ خواهد داد)[۸]

    دم‌نوش‌ها را می‌توان بر اساس خواص درمانی طبقه‌بندی کرد. برخی از خواص درمانی دم‌نوش‌ها عبارتند از:

    فرنجمشک[۹]

    دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن داروهای گیاهی است.[۱۶] تاریخچهٔ دم‌نوش را نمی‌توان از تاریخچهٔ گیاهان دارویی جدا کرد.[۱۷]

    مصرف بیش از حد گیاهان دارویی موجب بروز عوارضی در بدن می‌شود و این تصور که گیاهان دارویی بدون عوارض است، تصور غلطی است.[۱۸]
    اگرچه گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می‌کنند اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد. به‌ویژه در مورد کودکان و سالمندان مصرف این گیاهان باید با احتیاط بیشتری همراه باشد. از این‌رو در کشورهای پیشرفته نظارت دقیقی بر تولید و توزیع این گیاهان صورت می‌گیرد. برای مثال سازمان غذا و دارو آمریکا (معروف به اف‌دی‌اِی FDA) همان شروط مربوط به داروهای شیمیایی را برای گیاهان دارویی نیز در نظر می‌گیرد. در زیر به برخی از این اصول در مورد تهیه، نگه‌داری و مصرف این گیاهان اشاره شده‌است:

    در کشور ژاپن برای بسته‌بندی دم‌نوش‌ها شرایط زیر مقرر شده‌است: ذکر کشور محل کشت یا برداشت گیاه، ذکر نام علمی گیاه، ذکر قسمت مورد استفادهٔ گیاه از قبیل: گل، برگ، ریشه و غیره و ذکر تاریخ انقضای مصرف.[۲۱]

    مادران باردار یا شیرده تنها پس از مشاوره با پزشک، مجاز به مصرف دمنوش هستند.[۱۹] در هنگام بارداری، بسیاری از گیاهان مورد استفاده در دم‌نوش می‌تواند مضر باشد. حتی ممکن است در اوایل حاملگی، احتمال سقط یا وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد. برخی از این دم‌نوش‌ها مضر عبارتند از: یونجه، توت مار، افدرا، چای ترش، کاوا، علف لیمو، ریشه شیرین بیان، مریم گلی، برگ گزنه، گل ساعتی، بابونه رومی، رزماری، ساسافراس، نخلک اره‌ای و بومادران معمولی[۲۲] همچنین نوشیدن چای زعفران، چای دارچین، چای جوز هندی، چای زردچوبه، سنبل خطایی، پنجه گربه، مامیران بزرگ، پای خر، هماور، سنای اسکندریه، دکمه طلایی، پنج انگشت، چریش، گل شاه‌پسند، چای زرشک، بابونه گاوی، بابونه آلمانی، شنبلیله، چای پونه، درمنه، مر حجازی، انجدان رومی، افسنتین، تمشک قرمز (برگ تمشک قرمز فقط در چند ماه اول ممنوع است. در ماه‌های آخر به سهولت زایمان کمک می‌کند)[۲۳] و چای یاسمین در هنگام حاملگی مجاز نیست.[۲۴]

    جهت ازدیاد شیر مادر بعد از زایمان، رازیانه (معروف‌ترین داروی طبیعی به منظور افزایش شیر مادر به‌شمار می‌رود)، زیره، قاصدک، برگ تمشک قرمز، خار مریم، شنبلیله، شوید و بادیان رومی توصیه می‌شود.[۲۵]

    مصرف داروهای گیاهی به اعتقاد پزشکان، عوارض نهفته‌ای دارد که برای مردم مشخص نیست و به همین دلیل، مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند که مصرف این داروها روند بهبودی را سریع‌تر می‌کند. در همین حال برخی از بیماران نیز با مصرف داروهای گیاهی در دوران بیماری، درمان اصلی را به تعویق می‌اندازند. برخی گیاهان دارویی بسیار قوی یا سمی هستند و می‌توانند باعث از کارافتادگی کبد و حتی مرگ مصرف‌کننده شوند.[۲۶] برای نمونه تداخل دارویی برخی از گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی ممکن است باعث افزایش خون‌ریزی شود. داروهای ضدانعقاد از قبیل: آسپرین یا وارفارین، از تشکیل لخته خون در داخل عروق جلوگیری می‌کند و بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. هنگامی که این داروها با گیاهان دارویی و مکمل‌ها ترکیب شوند، می‌توانند اثر ضدانعقادی را تشدید کرده و باعث افزایش خون‌ریزی شوند. برخی از دمنوش‌ها که با آسپرین و وارفارین تداخل ایجاد می‌کنند، عبارتند از: آلوئه‌ورا، بابونه، مریم گلی، گل مینا، سیر، زنجبیل، جینکو، جینسینگ و نخلک اره‌ای. بنابراین هنگام استفاده از آسپرین و وارفارین و دیگر ضد انعقادها لازم است با پزشک در مورد مصرف دمنوش مشورت شود.[۲۷]

    در آمریکا مصرف گیاهان دارویی در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته‌است. محبوبترین دم‌نوش‌ها در آمریکا به ترتیب عبارتند از: بابونه آلمانی (کامومیل)، سنای اسکندریه، زنجبیل، سر خار گل، قاصدک، کاوا، شیرین بیان، نارون قرمز، ریحان مقدس و شنبلیله[۲۸]

    بر اساس تحقیقی که از طرف دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد شایعترین گیاهان دارویی خریداری شده از عطاری‌ها در شهر تهران در سال ۱۳۸۷ انجام شده‌است، شایعترین گیاهان خریداری شده از عطاران که به صورت دمنوش نیز بکار می‌روند عبارتند از: گل گاوزبان ایرانی، سنبل الطیب، بنفشه، کاسنی، شاه تره، آویشن، پنیرک، گل ختمی، دارچین و زنجبیل.[۲۹]

    مواد شیمیایی گیاهی[یادداشت ۱] که قابل حل در آب هستند و در دم‌نوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:[۳۳]

    روش تهیه دم‌نوش به این صورت است که ابتدا روی گیاه که به طرز صحیحی خرد شده آب جوش می‌ریزند، سپس آن را به مدت ۵–۳ دقیقه (در صورت استفاده از برگ یا گل)[۳۵] در یکی ظرف در بستهٔ شیشه‌ای یا چینی می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و سپس مایع را از کاغذ صافی یا الک با شبکهٔ ریز عبور می‌دهند.[۳۶] در صورتی که از قسمت‌های سفت گیاه مانند ریشه یا میوه برای دمنوش استفاده شود، توصیه می‌شود که پس از خرد شدنِ ریشه یا میوه، حدود ۷ دقیقه در درون ظرف سربسته باقی بماند.[۳۷]

    دمنوش را می‌توان به صورت چای گیاهی کیسه‌ای، گیاه یا میوه خشک شده، گیاه تازه یا چای سرد (با یخ) درست کرد. طرز تهیه دم نوش چای سرد مانند نوع بدون یخ دمنوش است با این تفاوت که مقدار آبجوشی که بر روی گیاه ریخته می‌شود یک سوم تا یک چهارم میزان بدون یخ است و محلول غلیظ‌تر است. بعد از ریختن آب جوش، محلول چند بار بهم زده شده و در ظرفی دردار مدتی به حال خود رها گذاشته می‌شود. هنگامی که مایع حرارت خود را از دست داد مایع از داخل ظرف در بسته به درون یک لیوان حاوی یخ ریخته می‌شود.[۳۸] در صورت استفاده از گیاه تازه چای زیباتر به نظر می‌آید اما از نظر داشتن خواص دارویی گیاه خشک شده به مراتب خواص بیشتری نسبت به گیاه تازه دارد.[۳۹]

    وسایلی که استفاده از آن برای تهیهٔ دمنوش معمول است، عبارتند از:

    کنگر فرنگی دارای اثر مدر، صفرا آور، پائین‌آورنده کلسترول خون و پائین‌آورندهٔ چربی خون بوده و در درمان علامتی برخی از بیماری‌های کبدی و اختلالات گوارشی (نظیر سوء هاضمه و تهوع) یا به منظور کاستن چربی و کلسترول خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن در اختلالات کبدی نظیر یبوست‌های ناشی از عدم دفع صفرا، وجود صفرا در خون، ورم روده، پیدایش تخمیرات و مسمومیت‌های ناشی از عدم دفع مواد از روده، قولنج‌های کبدی، سنگ‌های صفراوی استفاده به عمل می‌آید. در بیماری‌هایی نظیر آنژین، گریپ و تب‌های گرمسیری موجب دفع سموم از بدن بیمار از راه ادرار و بهبود بیماری می‌شود. کنگر فرنگی در رفع ورم حاد و مزمن کلیه و مسمومیت‌های ناشی از عدم دفع ادرار، خارش اطفال و غیره اثرات رضایتبخش دارد همچنین به عنوان مقوی معده، کم‌کنندهٔ قند خون و در دفع سنگ کلیه و مثانه کاربرد دارد.[۱۰۲]

    در دم‌نوش‌های ترکیبی معمولاً چند گیاه جهت یک رسیدن یک منظور و هدف با هم ترکیب می‌شوند، برای مثال گروهی از دم‌نوش‌های ترکیبی انرژی‌زا هستند و بعضی دیگر کم‌کنندهٔ فشارخون و گروهی دیگر آرام‌بخش هستند که برخلاف انرژی‌زاها که ضربان قلب و انرژی را افزایش می‌دهند به آرامش و تنش‌زدایی از بدن کمک می‌کنند.[۱۶۱]

    برخی از گیاهان دارویی از قدیم با هم مخلوط می‌شدند. این مخلوط می‌تواند اثرات تقویت‌کننده داشته باشد ضمن اینکه مخلوط کردن، سبب می‌شود برخی عوارض جانبی نیز کم یا حذف شود اما مخلوط کردن خودسرانه و بدون مطالعه، ممکن است باعث تداخل گیاهان دارویی شده و عوارض جانبی این گیاهان را افزوده یا حتی مخلوط کردن آن‌ها سبب از بین رفتن برخی خواص یا ایجاد یک سمیت جزئی یا شدید شود.[۱۶۲] نمونهٔ اثرات تقویت‌کننده دو گیاه دارویی مخلوط بابونه آلمانی و گل ساعتی است. بابونه آلمانی ضد التهاب، مسکن، معرق و آرامبخش است همچنین گل ساعتی خواص آرامبخشی دارد. ترکیب این دو خواص آرامبخشی را افزایش داده در بهبود بی خوابی مؤثر است. نمونهٔ دیگر چای ترش حاوی اسید سیتریک بوده میوه گل رز مقادیر زیادی ویتامین ث دارد ترکیب این دو در دمنوش باعث تسریع و جذب بهتر ویتامین ث توسط عمل اسید سیتریک خواهد شد.[۱۶۳]

    شرکت حسابداری

    ماه عسل

    سیکس پک

    خوردن کرفس نیز در خانم‎های باردار باعث ناراحتی‎های عصبی در کودکانشان می‎شود.

    خطر سقط جنین

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری

    یکی از داروهای گیاهی که بیشتر مادران به آن روی می‎آورند، داروهای ملین است (مانند ختمی، بنفشه، پنیرک) که برای کاهش عوارض ناشی از یبوست مورد استفاده قرار می‎گیرد، در حالی‎که این داروها خطر سقط جنین را افزایش می‎دهند.

    مصرف کافئین نیز در زنان باردار خطر سقط جنین را افزایش می‎دهد.

    زرشک و زعفران نیز در ماه‎های اول بارداری ممکن است باعث زایمان زودرس شود و جان کودک را به خطر بیاندازد.

    گلپر یک گیاه تقویت کننده معده است. مصرف بیش از اندازه آن در سه ماهه اول بارداری باعث سقط جنین می‎شود. مصرف داروهای نفخ آور و قاعده آور در این دوران مناسب نیست.

    ناراحتی‎های عصبی در نوزادان

    جعفری به دلیل خاصیت مدربودن (ادرار آور) برای خانم‎های باردار توصیه نمی‎شود. خوردن کرفس نیز در خانم‎های باردار باعث ناراحتی‎های عصبی در کودکانشان می‎شود.

    گل گاوزبان به دلیل داشتن آلکالوئید (نوعی ماده مسکن است که بر روی سیستم عصبی تاثیر می‎گذارد) روی زنان باردار و کودکان اثر منفی می‎گذارد.

    رزماری در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‎شود، زیرا باعث حمله‎های تشنج می‎شود.

    آلوئه‎ورا خاصیت ملینی قوی دارد و باعث تحریک شدید روده و فشار بر رحم شده و خطر سقط جنین را در پی دارد.

     

     

     

    پایگاه خبری افکارخبر توسط سرورهای

    گروه نرم افزاری آسام

    میزبانی می شود.

    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری
    خوردن دمنوش پنیرک در بارداری
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *