خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

دوره مقدماتی php
خواص گیاه خرفه برای پوست صورت
خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ يکي از گياهان درماني که به ويژه نقش موثري در درمان بيماري ها و التهاب‌ها، به ويژه بيماري هاي پوستي دارند گياه خرفه است.

گفتني است، اين گياه داراي ساقه هاي گسترده بر روي زمين و برگ‌هاي گوشتي است و اغلب به صورت وحشي مي‌رويد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهند اين گياه داراي خواصي مانند تب بري، ضد ورم، تسکين دهنده، خنک کننده و سرشاز از ويتامين c و املاح معدني است. همين طور براي درمان زخم معده نيز مي توان به کار رود.

براي مصرف اين گياه بهتر است افراد با پزشک متخصص مشورت نمايند زيرا مصرف خودسرانه گياهان و داروهاي گياهي هم مي‌تواند منجر به عوارض شود و در عين حال براي استفاده از آن مي‌بايست جنبه اعتدال را رعايت نمود و قبل از مصرف خوب ششتشو داد.  

نحوه استفاده : مانند سایر سبزیجان خواص خوراک دارد اما سبزی حضرت فاطمه بوده است.شیوه های درمانی هم دارد که در ذیل به آن اشاره خواهد شد :

خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

دوره مقدماتی php

 

خواص : قطع كننده خونریزی و چرك میباشد، گیاهی است یك ساله كه وحشی آن خزنده، با ساقه های خوابیده كمی قرمز و با برگهای دایره ای گوشتی كه دور گلهای كوچك زرد رنگ آن ظاهر می شوند. نوع پرورشی آن با برگهای ضخیم گوشتی سرخ رنگ كه بلندی آن 40 ـ 10 سانتی متر است، برگهای آن گوشتی كلفت با كركهای كوتاه، تخم آن سیاه كوچك. وحشی آن معمولا ً‌در مناطق معتدله دنیا همه جا و در نواحی سایه دار مرطوب در مزارع و بوستانها و حاشیه دریاچه ها می روید.

 

در ایران معمولاً كاشته می شود، ولی به طور وحشی نیز در مناطق شمالی ایران در اطراف رشت، لاهیجان، اطراف تهران، تفرش، اراك و سایر نواحی می روید. تكثیر آن از طریق كاشت بذر آن صورت می گیرد و بذر آن را به طور مستقیم در مزرعه اصلی در ماه های اردیبهشت تا تیرماه می كارند. خاك مزرعه باید غنی باشد و چون احتیاج به آب زیاد دارد آبیاری آن باید مرتباً صورت گیرد.

خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حكمای طب سنتی خیلی سرد و تر و دارای نیروی قابضه است و مدر است و معتقدند كه برگ و ساقه آن مسكن صفرا است و آن را قمع می كند و حرارت خون و كبد و معده را تسكین می دهد و برای تسكین حدت تبهای گرم و صفراوی و تسكین عطش و كنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت و رفع سردرد های گرم مفید است و خونریزی از هر عضوی را قطع می كند و همچنین در مواردی كه چرك از سینه آید قطع می كند و برای خرد كردن سنگ مثانه و ازدیاد ترشح بول مفید است، یعنی مدر است و برای سرفه و سوزش مجرای ادرار و مثانه و روده ها و بواسیر و همچنین تسكین حرارت رحم و سوزش و درد آن مفید است.

تخم آن ضد كرم كدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماریهای كبد و بیماریهای كمی ویتامین c بسیار مفید است، البته كمتر از شاهی. زیرا در خرفه تا حد 25 گرم در 100 گرم برگ ویتامینc دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسكوروی تجویز می شود.

مقدار خوراك از آب برگ ساقه آن 40 گرم كه با 8 گرم نبات یا شكر مخلوط كرده و خورده می شود.

اگر آن را پخته و با كمی پیاز و روغن سرخ كرده و بخورند برای قطع اسهال صفراوی و تقویت روده ها و تبهای گرم بسیار نافع است به خصوص در فصل های گرم سال و برای اشخاص گرم مزاج.

اگر برگ و ساقه آن را مانند سالاد و با سركه بخورند برای درد كلیه بسیار نافع است.جویدن برگ آن به مقدار كم، كندی دندان را رفع می كند(كه از خوردنمیوه ترش و یا علت دیگری ایجاد شده باشد)و زیاد جویدن آن كندی دندان ایجاد می كند.

 

از عصاره آن برای التهابهای گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب استفاده می شود.

ضماد برگ و ساقه آن با روغن گل سرخ برای تسكین سردردهای گرم و ورمهای گرم نافع است و با آرد جو برای جرب نافع است.ضماد برگ و ساقه آن به تنهایی برای تسكین حرارت اعضا و سوختگی آتش مفید است و اگر بر معده و كبد گذارند برای تسكین حرارت آنها مفید است و اگر با حنا تهیه شود و بر كف دست و پا گذارده شود برای حرارت و پیسی های دست و پا در صورت تكرار مفید خواهد بود.

ضماد ریشه آن برای زگیل قوی تر از ضماد گیاه است. اشتها را كاهش می دهد و اسراف در خوردن آن نور چشم را نقصان می دهد. این قبیل افراد سرد مزاج اگر بخواهند بخورند باید با نعناع و كرفس باشد، مقدار خوراك از آب آن تا 100 گرم است.

خاصیت تخم خرفه مانند آب خرفه است و گرد برگ و ساقه خشك آن برای زخمهای دهان اطفال و زخمهای نظایر آن نافع است و گرد آن برای طحال و معده اشخاص سرد مزاج مضر است.

اگر بیست گرم برگ خشك آن را كوبیده با شكر و جلپ بخورند برای تبها و سرفه های گرم بسیار نافع است، مقدار خوراك گرد آن تا 20 گرم است. مشابه آن در اكثر موارد فوق اسفرزه است.

در مورد خواص خرفه در مدارك فنی منتشره در مغرب زمین چنین آمده است:

 

خرفه در چین و هندوچین مصارف دارویی وسیعی دارد. از خرفه به عنوان خنك كننده، نرم كننده، جبران كننده كمی ویتامینC و نیروبخش، التیام دهنده زخم و محلل ورم استفاده می شود.

در مدارك زیادی خرفه به عنوان مدر معرفی شده است، ولی بررسی های دقیق تر حكما نشان می دهد كه:

1 ـ در مورد اشخاص سالم و اشخاصی كه كلیه نرمال دارند، اثر مدر دارد.

2ـ در مورد اشخاص با كلیه های ناراحت نیز در مواردی تا حدودی مدر است از جمله در مورد نفری تیس (یا ورم كلیه) و پی لی تیس (ورم كالیس كلیه) تا حدودی مدر است.

در ده مدرك از مدارك طب سنتی معتبر آمده است كه مصرف خرفه برای معالجه خونی نافع است.

چی یو معتقد است كه خرفه برای سه نوع اسهال خونی كه در اثر باكتری ایجاد شده مفید است ولی در مورد اسهال خونی آمیبی یا آموبیك دیسانتری بی اثر است.

الیو معتقد است كه مصرف جوشانده خرفه كه كاملاً‌خوب پخته شده و آب آن گرفته شده باشد برای معالجه اسهال خونی باسیلی یا باسیلری دیسانتری بدون هیچ عوارض جانبی مفید است.

خواص دیگر استعمال داخلی خرفه:

خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

برای اسهال مفید است به عنوان ضد كرم برای معالجه اوكسیوریس یا كرمهای سفید مفید است و مسهل ملایم است برای بچه ها مسهل است تصفیه كننده خون است، تب بر و ضد سم است.

در استعمال خارجی:

شیره گیاه یا له شده گیاه برای تحلیل ورم و تومور و التیام زخمهای شدید سوختگی، بواسیر بیماریهای پوستی، تحلیل آبسه، گزیدگی نیش حشرات، عقرب گزیدگی مفید است.

در موارد نیش حشرات و جانوران مصرف داخلی آن هم مؤثر است ولی البته در مورد زنان حامله نباید مصرف شود.

تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است كه در خرفه ماده شیمیایی بسیار جالب به نام اسید چرب امگا 3 وجود دارد. این همان چربی معروفی است كه در روغن ماهی یافت می شود و عامل مؤثری برای كاهش كلسترول و فشار خون است و از این نظر كه این گیاه را در ردیف گیاهان ارزشمند ضد سرطان و ضد فشار خون قرار می دهد و به علاوه دارای مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین c است كه آن هم از ضد اكسید كننده ها است و ضد عوامل سرطان زا است.

خواص خرفه از نظر احادیث :

بر روی زمین سبزی خوردنی شریفتر از آن نیست و سبزی خوردنی حضرت فاطمه (ع) است و عقل را زیاد میکند

منبع : کتب شیعه و اسلامی

خرفه، به عنوان یک گیاه بومی در ایران شناخته می‌شود که سابقه کشت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد، به طوری که در مناطق جنوبی کشور به عنوان یک سبزی، مورد کشت قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، خرفه یا پرپهن (پرپین) با نام علمی Portulaca oleracea از خانواده Oleracea گیاهی است علفی، یک‌ساله با ساق‌های گوشت دار، برگ‌های ضخیم و متقابلِ آبدار و سبز با ساقه‌های قرمز و گل‌های زرد یا سفید کوچک و تخم‌های سیاه ریز که خواص دارویی دارند.

این گیاه در اغلب نقاط کره زمین می‌روید و امروزه هم به صورت خودرو و هم به صورت کشت شده در اغلب کشورها وجود دارد.

خرفه، به عنوان یک گیاه بومی در ایران شناخته می‌شود که سابقه کشت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، به طوری که در مناطق جنوبی کشور به عنوان یک سبزی، مورد کشت قرار می‌گیرد و از تخم آن در تزئین انواع شیرینی استفاده می‌شود.

خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

در ادامه به برخی از خواص متنوع و خارق‌العاده این گیاه باارزش اشاره خواهیم نمود:
 

در بررسی‌های علمی صورت گرفته اثر هیپوگلایسمیک پلی ساکاریدهای موجود در خرفه به اثبات رسیده است.

همچنین یافته‌های حاصل از مطالعات مختلف نشان داده‌اند مصرف دانه خرفه در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در مقایسه با متفورمین (داروی اصلی کنترل کننده قند خون در افراد دیابتی) منجر به کاهش معنی داری در گلوکز ناشتای پلاسما و سطح سرمی انسولین می‌شود.

اثر کاهنده قند خون خرفه شاید به علت تأثیر آن بر ترشح انسولین از طریق بستن کانال‌های K+/ATP و تأثیر بر دپولاریزاسیون غشا و ورود کلسیم باشد.

به علاوه مصرف دانه خرفه به طور معنی داری سطح پپتید-۱ شبه گلوکاگون (۱-GLP) را در افراد دیابتی نوع ۲ افزایش می‌دهد. پپتید-۱ شبه گلوکاگون پپتیدی است که از سلول‌های L روده ترشح می‌شود و دارای عملکردهای فیزیولوژیکی متعددی مانند تقویت عملکرد سلول‌های بتا پانکراس، تنظیم ترشح انسولین و ممانعت از رهایی گلوکاگون می‌باشد.

بنابراین اثرات مفید خرفه بر انسولین شاید از طریق تأثیر بر پپتید-۱ شبه گلوکاگون نیز توجیه شود.

خرفه دارای اسیدهای چرب غیراشباع باارزش غذایی بالا از جمله اولئیک اسید، لینولئیک اسید و لینولنیک اسید می‌باشد که همگی تنها یک پیوند دوگانه در ساختمان خود دارند و این ترکیبات از جمله مواد آنتی‌اکسیدانی قوی می‌باشند و حتی برای تکمیل تغذیه بسیاری از گونه‌های جانوری، از جمله انسان، ضروری به شمار می‌روند و به آن‌ها اسیدهای چرب ضروری از لحاظ تغذیه‌ای گفته می‌شود.

این مواد به گونه‌ای هماهنگ، مهار بروز آنزیم‌های اصلی گلیکولیز (فرآیند تجزیه گلوکز به منظور تأمین انرژی بدن) و لیپوژنز (فرآیند سنتز چربی) را تنظیم می‌کنند، بنابراین کاهش میزان لیپیدهای سرم از جمله کلسترول، تری گلیسرید و افزایش HDL بدین‌وسیله قابل توجیه می‌باشد.

علاوه بر این، مطالعات بر روی گیاه خرفه نشان می‌دهند که این گیاه حاوی انواع آلکالوئیدهای فنولیک می‌باشد.

آلکالوئیدها از جمله موادی هستند که می‌توانند سنتز کلسترول را از طریق مهار مهم‌ترین آنزیم مسیر سنتز کلسترول یعنی هیدروکسی متیل کوآنزیم A ردوکتاز کاهش دهند.
 

اسیدهای چرب ضروری موجود در خرفه همانند لینولنیک اسید در بدن متابولیزه شده و به ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) تبدیل می‌شود که در نهایت به پروستاسایکلین تبدیل می‌شوند.

پروستاسایکلین از ایجاد لخته در عروق جلوگیری و باعث انبساط عروق می‌شود.

این اسیدهای چرب از تولید ترومبوکسان A۲ که منقبض کننده عروق و جمع کننده پلاکت‌ها هست نیز جلوگیری می‌کنند.
 

از مواردی که مدت‌هاست مورد توجه محققین قرارگرفته، استفاده از گیاه خرفه در محصولات آرایشی و بهداشتی است.

خرفه به دلیل داشتن مقادیر فراوان بتاکاروتن باعث زیبایی پوست می‌شود و به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، اسید آسکوربیک، مس و منگنز تولید کلاژن را تحریک می‌کند و با کاهش تولید چین و چروک در پوست به عنوان گیاه ضد پیری در فرآورده‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققین نشان داده‌اند ترپنوئیدهای موجود در خرفه دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی نئوپلاستیک است و در درمان سوختگی و بیماری‌های پوست از جمله اگزما و آکنه کاربرد دارد.

علاوه بر مطالب مذکور اشعه اولتراویوله نور خورشید توسط پوست جذب و ترکیبات خطرناکی به نام رادیکال‌های آزاد در آن ایجاد می‌شود. این ترکیبات معمولاً عامل ایجاد سرطان، افت کیفیت و پیری زودرس پوست هستند.
گیاه خرفه به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان گوناگون و بسیار مفید نظیر ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، گلوتاتیون، بتالائین‌ها، کوئرستین و … می‌تواند در خنثی‌سازی و کاهش تولید این رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها و در نهایت زیبایی و سلامت پوس نقش اساسی را ایفا نماید.
 

متخصصان طب سنتی عنوان می‌دارند مصرف خرفه خشکی، گرمی و حرارت بدن را فرومی‌نشاند و باعث برطرف شدن و از بین رفتن دردهایی می‌شود که ناشی از حرارت و گرمی در بدن است، بنابراین در ماه پرفیض رمضان، مصرف این گیاه به خصوص در وعده سحری می‌تواند در رفع تشنگی بدن کمک شایانی بنماید.
 

عصاره آبی ساقه و برگ خرفه سبب شل شدن عضلات اسکلتی شده که با اثر داروهای کاهنده اضطراب مانند کلردیازپوکساید، دیازپام و وانترولن سدیم قابل مقایسه می‌باشد، به طوری که حتی اثر شل کنندگی خرفه به صورت داخل صفاقی مؤثرتر از داروهای فوق گزارش شده است. خرفه احتمالاً انتقال غشایی کلسیم را مهار کرده و یا مانع از آزادسازی کلسیم از ذخایر داخل سلولی از جمله شبکه سارکوپلاسمیک می‌شود.

همچنین اثرات ضداضطرابی این عصاره می‌تواند از طریق تأثیر بر سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و یا به علت شل شدن عضلات (در پی یون پتاسیم) باشد؛ زیرا که این گیاه منبعی غنی از یون پتاسیم است؛ همچنین محققین اشاره داشته‌اند مکانیسم ضداضطرابی خرفه، ناشی از عملکرد سینرژیک ترکیبات فتوشیمیایی، به خصوص فلاوونوئیدهای موجود در این گیاه است.

فلاوونوئیدها به نوبه خود به محل اتصال بنزودیازپینی گیرنده GABAA متصل و اثراتی شبیه ترکیبات ضداضطرابی از خود بروز می‌دهند.

منبع: زندگی آنلاین

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

خرفه یک علف بی‌خاصیت نیست! درباره خواص گیاه خرفه چه می‌دانید؟ سبزی خرفه با فیبر فراوانی که دارد، بسیاری از بیماری ها از جمله یبوست را برطرف می‌کند. دمنوش و چای گیاهی خرفه با آنتی اکسیدان هایش مثل چای سبز دشمن سرطان است؛ دل‌تان می‌خواهد درباره این گیاه و فواید آن بیشتر بدانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.

خرفه یک گیاه علفی، گوشتی و آبدار ( شبیه اسفناج ) است که در نواحی مدیترانه‌ای کشت می‌شود. این گیاه در اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا مصرف زیادی دارد؛ البته برعکس طعم و ظاهر عجیبش، از برگ و ساقه گرفته تا ریشه و دانه این گیاه خوردنی است؛ از این گیاه در آشپزی و پخت غذا های مختلف هم استفاده می‌شود؛ تا به حال سبزی و ترشی خرفه را امتحان کرده‌اید؟ در ادامه درباره خواص گیاه خرفه بیشتر صحبت می‌کنیم، با ما همراه باشید.

همانطور که گفتیم، برگ ها، ریشه، تخم و دانه خرفه و حتی عرق و عصاره آن فواید زیادی برای بدن دارد؛ تخم و دانه خرفه خون را تصفیه می‌کند، التهاب دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد و ضد تشنگی و سرفه های خشک است. تخم این گیاه ضد کرم است و بیماری های کبد را درمان می‌کند.

خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

سبزی خرفه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان های طبیعی است و گردش خون را بهبود می‌بخشد؛ استفاده از این گیاه در چای و دمنوش یا غذا ها و چاشنی های مختلف شما را لاغر می‌کند. سبزی خرفه مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳، فیبر، ویتامین های گروه A ،B، C، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، کلسیم و مس دارد؛ با ما همراه باشید تا درباره خواص گیاه خرفه بیشتر بدانید.

امگا ۳ موجود در گیاه خرفه ریسک بیماری های قلبی – عروقی و تصلب شرائین را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با مصرف این گیاه دیگر نگران سکته قلبی نباشید. درواقع مس و آهن موجود در این گیاه، گلبول های قرمز خون را تحریک و با کم خونی مبارزه می‌کنند.

همانطور که گفتیم، گیاه خرفه سرشار از مواد مغذی و فیبر است و همین مسئله باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شود؛ به این ترتیب، این گیاه حجم زیادی از معده را پر می‌کند و جلوی اضافه وزن را می‌گیرد. برای این منظور، فقط کافی است که دمنوش گیاهی با خرفه خشک را امتحان کنید.

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف مقدار زیاد از اسید چرب امگا ۳ در رژیم غذایی کودکان، علائم اختلال رشد مثل اوتیسم و بیش فعالی را کاهش می‌دهد،  اگر کودک بیش فعال دارید، در رژیم غذایی از این گیاه استفاده کنید.

در طب سنتی چینی، از گیاه خرفه برای درمان اسهال خونی، خونریزی دستگاه گوارش و حتی بواسیر استفاده می‌شده است. ترکیبات مغذی و ارگانیک موجود در گیاه خرفه مثل دوپامین، مالیک اسید، سیتریک اسید، آلانین و گلوکز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند.

زیبایی خود را از گیاه خرفه بخواهید. خرفه بسیاری از مشکلات پوستی را درمان می‌کند، برگ های این گیاه ویتامین A زیادی دارند که می‌تواند به عنوان یک داروی طبیعی ضد التهاب، تمام لک ها، جوش و آکنه های پوست صورت را بر طرف کند.

روغن دانه خرفه یا تخم گیاه خرفه با خواص آنتی اکسیدانی اش مثل چای سبز می‌تواند با رادیکال های آزاد بدن مبارزه و رشد سلول های سرطانی را مهار کند. شما می‌توانید علاوه بر چای و دمنوش خرفه از روغن آن به صورت استعمال خارجی هم استفاده کنید.

چشم های تیز بین می‌خواهید؟ خرفه بخورید. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در این گیاه باعث سلامت چشم و تقویت بینایی می‌شود، وجود این دو ماده مغذی دشمن آب مروارید چشم است.

اگر مشکل پوکی استخوان دارید، در کنار شیر می‌توانید از گیاه خرفه استفاده کنید. کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز موجود در این گیاه باعث التیام استخوان ها می‌شود و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

خرفه گیاه ضد التهاب است که با آسم و سرماخوردگی مبارزه می‌کند؛ اگر مشکل سرفه و گلودرد دارید، از این چای و دمنوش گیاهی استفاده کنید.

ویتامین B2 موجود در گیاه و سبزی خرفه مانند یک مسکن شیمیایی قوی سردرد های میگرنی را درمان می‌کند. مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف خوراکی هایی با ویتامین B2‌ می‌تواند علائم میگرن را کاهش دهد.

گیاه خرفه سرشار از مس است که همین مسئله نقش مهمی در عملکرد صحیح غده تیروئید دارد البته مصرف مس زیاد هم می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد؛ بنابراین بهتر است سطح مس موجود در خون تعادل داشته باشد تا کم کاری یا پر کاری غده تیروئید هم متعادل شود.

مخلوط گیاه و سبزی خرفه با آب، شکر و عسل یک دمنوش طبیعی و خانگی می‌سازد که می‌تواند درد ناشی از آپاندیس را کم کند.

هپاتیت و انواع مختلف آن یک بیماری وحشتناک است که البته با طب سنتی و مصرف دارو های گیاهی قابل کنترل و درمان است؛ اگر مشکل هپاتیت یا بیماری های عفونی مختلف دارید، فقط کافی است که یک بار چای یا دمنوش گیاهی خرفه را امتحان کنید.

خرفه مشکل فشار خون را برطرف می‌کند. اگر فشار خون شما بالا است، سبزی یا جوشانده برگ های خرفه را امتحان کنید.

گیاه خرفه تشنگی بیماران دیابتی را برطرف و قند خون آنها را تنظیم می‌کند. اگر مشکل دیابت دارید، بهتر است از این گیاه در رژیم غذایی خود و انواع سوپ و سالاد های خانگی استفاده کنید البته با مصرف دانه و تخم خرفه هم می‌توانید شیرینی رژیمی و خانگی تهیه کنید.

آیا گیاه خرفه برای بارداری مفید است؟ گیاه گوشتی خرفه برای خانم های باردار خطرناک است؛ چون این گیاه قاعده آور است و لخته های خونی را بر طرف می‌کند؛ درنتیجه ممکن است باعث سقط جنین شود.

نظر شما درباره این گیاه و خواص بی‌نظیر آن چیست؟ اصلا تا به حال سبزی یا گیاه خرفه را مصرف کرده‌اید؟ نوستالژی شما از این گیاه چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


۸ دی، ۱۳۹۸ در ۶:۰۲ ب٫ظ


خیلی عالی


پاسخ

خواص گیاه خرفه برای پوست صورت


۸ دی، ۱۳۹۸ در ۴:۳۷ ب٫ظ


چقدر خوب که برای آسم وسرماخوردگی و میگرن مفید است


پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

  • عکس شهر های افغانستان
  • بسیار مهم است بدانید که افراد مختلف به‌ویژه کهنسالان با از دست دادن آب بدن، احساس تشنگی نخ…

    کاهش آگهی‌های تکراری نزد بنگاه‌ها و موتورهای جست‌و‌جوی ملکی نشان می‌دهد بسیاری از فروشنده‌های بازار ملک این روزها قصدشان برای فروش در اولین زمان ممکن جدی نیست و بیشتر در صدد به دست آوردن مظنه قیمتی هستند.

    به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ درست است که سبک زندگی افراد به‌گونه‌ای شده که آنها را هر روز بیشتر از روز قبل از طبیعت دور می‌کند اما کیست که نخواهد زیبایی طبیعی صورتش را با گیاهانی که در طبیعت موجود است، حفظ کند.

    یکی از گیاهانی که می‌توانید برای به دست آوردن زیبایی طبیعی روی آن حساب کنید، «سدر» است؛ سدر از آن گیاهانی است که تقریباً همه قسمت‌های آن در زیبایی و سلامت بدن شما می‌تواند مورد استفاده قرار ‌گیرد.

    وقتی بدانید که سدر پوست را خنک می‌کند و موها را حالت می‌دهد و کلی فواید دیگر برای پوست و مو دارد دیگر آسان از کنار این گیاه نمی‌گذرید البته اگر قرار باشد از سدر برای زیبایی‌تان استفاده کنید، باید کاربرد آن را در موارد مختلف و قسمت‌های متعدد بدانید.

    در ادامه دکتر علیرضا عباسیان؛ متخصص طب سنتی درباره خواص این گیاه جادویی و کاربرد آن در زیبایی توضیح می‌دهد.

    برخورداری از پوستی کشیده‌ با کمک سدر

    خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

    سدر یکی از گیاهانی است که در طب سنتی به آن قابض می‌گویند، همین خاصیت سدر باعث فشردگی و تقویت اعضا می‌شود و در اصل اعضا را از سستی و شلی درمی‌آورد؛ نام دیگر سدر «کنار» است که گیاهی خوشبو و دارای مزاج سرد و خشک است؛ میوه‌ این گیاه هم به‌شکل سنجد است و در مناطق جنوبی ایران موجود است، واقعیت این است که اغلب اجزای سدر خاصیت دارویی دارد، میوه، برگ، شکوفه و حتی ریشه سدر قابل استفاده است.

    سدر مرهمی بر زخم‌های قدیمی

    برای بهبود جای زخم هم می‌توان از سدر استفاده کرد البته اگر جای زخم اسکار گذاشته و عمیق باشد، نمی‌توان چندان امید داشت که سدر کاری بکند اما اگر زخم سطحی باشد می‌توان پودر آن را با آب مخلوط کرد و روی زخم مالید و بعد از چند دقیقه بشویید؛ یادتان باشد دفعات زیادی باید این کار را انجام دهید.

    درمان عرق‌سوزشدن با شکوفه سدر

    میوه سدر قبل از میوه شدن شکوفه‌ای می‌دهد که ضماد آن را می‌توان برای رفع عرق‌سوز شدن پا در حمام استفاده کرد؛ روش استفاده از آن به این ترتیب است که شکوفه را خشک کرده و بعد آسیاب می‌کنند و پودر آن را با مقداری آب مخلوط می‌کنند.

    اگر بخواهید پوست را هم همراه با عرق‌سوز درمان و تقویت کنید، بهتر است سه قاشق پودر شکوفه، دو لیوان آب و دو قاشق سرکه را با هم مخلوط کرده و در حمام روی نقاط عرق‌سوز شده قرار دهید و بگذارید این ترکیب 15 تا 20 دقیقه روی نقاط عرق‌سوزشده باقی بماند؛ این کار اگر دو بار در روز انجام شود بعد از دو تا سه روز عرق‌سوزی برطرف می‌شود.

    لایه‌برداری‌ با برگ سدر

    برگ سدر در ترکیبات آرایشی و شامپوها زیاد استفاده می‌شود؛ از این برگ ضمادی تهیه می‌شود که اگر بدن را با آن بشویند، به ترمیم زخم‌ها و پاکسازی پوست کمک می‌کند؛ استفاده از سدر در افرادی که پوستی چرب دارند، راحت‌تر است.

    اگر بخواهید سدر اثر معمولی داشته باشد با آب و اگر بخواهید اثرش تقویت شود با کمی سرکه و آب مخلوط کنید و خوب که به هم خورد، روی پوست بمالید و بگذارید خشک شود بعد با دست به‌صورت دورانی آن را ماساژ دهید و به‌اصطلاح اسکراب کنید، در واقع با این کار شما پوست را می‌سایید؛ این حرکت کمک می‌کند لایه‌برداری خوبی انجام شود و علاوه بر این پوست تمیز شود.

    روش برخورداری از پوستی نرم و شفاف با استفاده از سدر و روغن بادام تلخ

    از خواص زیبایی این گیاه این است که باعث نیکویی رنگ رخسار می‌شود؛ در صورتی که مشکل پوست شما، کدری آن است و می‌خواهید پوستی شفاف داشته باشید، بهتر است سدر را با روغن بادام تلخ مخلوط کرده یا با ماست ترکیب و تازه به تازه استفاده کنید.

    از آنجا که روغن بادام تلخ، چرب است مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌کند و می‌تواند یکی دو ساعت روی پوست بماند؛ برای این کار سدر را بجوشانید و آبش را با هم‌وزن خودش روغن بادام تلخ مخلوط کرده و روی شعله آهسته هم بزنید تا آبش بخار شود و عصاره سدر در بادام تلخ بماند؛ این کار را می‌توان با روغن زیتون هم انجام داد چون روغن بادام تلخ کمی گران است؛ در نهایت روی روغن زیتون کمی روغن بادام تلخ بریزید و بگذارید روی پوست باشد، این مخلوط هرچه بیشتر روی پوست بماند اثرش بیشتر است.

    جلوگیری از ریزش مو با سدر

    سدر مقوی مو است و موها را تقویت می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند اما برای ریزش مو باید مو را طبقه‌بندی کرد؛ افرادی که منافذ گشادی در پوست سرشان دارند و قطر موهای‌شان زیاد است، از آنجا که گیاه سدر حالت قابض دارد، برای این تیپ ریزش‌ها ایده‌آل است.

    اما افرادی که پوست خشک دارند و منافذ موهای‌شان تنگ است، معمولاً موهای نازکی دارند؛ این افراد نباید از سدر استفاده کنند و به‌جای آن ترکیباتی که عصاره گرم دارند مانند سیر، فلفل یا عصاره بادام استفاده کنند، در این حالت منافذ پوست باز می‌شود و موها می‌توانند از این منافذ بیرون بیایند.

    درمان لاغری با استفاده از ریشه سدر

    اگر خیلی لاغر هستید و می‌خواهید کمی چاق شوید بهتر است روی ریشه سدر حساب کنید؛ ریشه گیاه سدر را با آب بجوشانید تا به‌رنگ قرمز دربیاید بعد آن را نوش‌جان کنید؛ این معجون باعث چاقی می‌شود و برای افرادی که لاغر هستند و می‌خواهند چاق شوند، استفاده می‌شود.

    درمان شوره سر با صمغ سدر

    شوره سر یکی از مشکلاتی است که علل بسیاری می‌تواند داشته باشد اما یکی از درمان‌هایی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، سدر است؛ گیاه سدر صمغی دارد که می‌توان آن را در آب حل و روی سر استفاده کرد؛ این ترکیب در افرادی که شوره سر دارند اثری معجزه‌آسا دارد.

    همچنین قسمت‌های مختلف سدر می‌تواند در زیبایی صورت مؤثر باشد؛ میوه سدر هم از این قاعده مستثنی نیست البته میوه سدر با وجود آنکه برای دستگاه گوارش مفید است، می‌تواند نفاخ هم باشد اما همین میوه ترش در کسانی که جوش‌های صورت دارند یا پوست صورت‌شان چرب است اما بدن خشکی دارند، می‌تواند مؤثر باشد.

    میوه سدر مقداری نفاخ است و ممکن است برای حافظه هم ضرر داشته باشد بنابراین افرادی که سابقه تشنج یا فلج دارند قبل از استفاده از این میوه باید با پزشک مشورت کنند؛ بد نیست بدانید که مصلح سدر، سکنجبین است و اگر سدر همراه با سکنجبین خورده شود، می‌تواند ضررهایش را کم کند.

    انتهای پیام/*

    احتمالاً تا به حال درباره ی خواص گیاهان و میوه ها از منظر طب اسلامی و سنتی مطالب بسیاری شنیده اید؛ مثلاً اینکه انجیر دوای سرفه و انگور مولد خون و تصفیه کننده آن است، بادام حافظه را تقویت می کند یا دارچین خوشبوکننده دهان است اما شاید به نظرتان کمی عجیب بیاید که در ایران از دیرباز تاکنون گیاه خودرویی به نام «خرفه» وجود دارد که دارای خواص بی شماری است و در طب قدیم از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده. اگر تا به حال نام گیاه «خرفه» به گوشتان نخورده، برای یک بار هم که شده از آن در پخت غذاهایی مانند آش آبغوره و خورشت سبزی استفاده کنید. این سبزی که در شهرهای جنوبی دارای طرفداران زیادی است، در طب اسلامی کاربردهای فراوانی دارد؛ به طوری که در کتاب «مکارم الاسلام» به نقل از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: «بر شما باد خوردن خرفه. اگر امت من می دانستند چه خواصی در خرفه هست، بیماران خود را با آن معالجه می کردند و برای تهیه اش حاضر می شدند هم وزن آن طلا بدهند.»1- تقویت کننده ی سیستم دفاعی بدندرباره ی سبزی خرفه روایت های زیادی وجود دارد. از جمله این احادیث می توان به روایتی که از امام صادق علیه السلام در کتاب «وافی» آمده اشاره کرد؛ «هیچ سبزی ای روی زمین وجود ندارد که نافع تر از خرفه باشد و آن سبزی حضرت فاطمه علیها السلام است.» البته این فقط طب اسلامی نیست که بر خواص خرفه تأکید می کند. جالب است بدانید تحقیقات امروزی نیز نشان می دهند که این سبزی پر خاصیت برای بدن مفید است چرا که منبعی غنی از آنتی اکسیدان به شمار می رود و حاوی اسیدهای چربی مثل امگا3 و مواد معدنی ای مثل پتاسیم، کلسیم، روی، منیزیم، ‌کاروتن و ویتامین های C و E است. امگا 3 اسپاسم های قلبی را کنترل می کند و احتمال ابتلا به هر نوع سرطانی را در بدن کاهش می دهد. درواقع بدن برای برقراری تعادل فشار خون یا پیشگیری از لخته شدن خون به امگا 3 نیاز دارد.

    خرفه خاصیت ضدالتهابی دارد و اگر آن را به طور مرتب مصرف کنید، به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کرده اید، کمتر دچار اضافه وزن خواهید شد و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی و آلزایمر کمتر متوجه تان خواهد بود. یک تحقیق دیگر نشان می دهد که برگ های گیاه خرفه حاوی ترکیباتی است که به تولید ویتامین A در بدن کمک کرده و به دلیل داشتن برخی آنزیم ها، انرژی کافی برای فعالیت سلول ها را فراهم می کند.2- باهوش می شویدسبزی خرفه علاوه بر خواص دارویی فراوانی که دارد برای افزایش هوش نیز مفید است. مصداق این مطلب را می توان در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در کتاب «وسائل الشیعه» پیدا کرد که آن حضرت می فرمایند: «خرفه عقل را زیاد می کند. بر شما باد مصرف خرفه که اگر چیزی عقل را زیاد کند همانا خرفه است.» اما این گیاه را چگونه می توان مصرف کرد؟ این گیاه را می توانید به صورت جوشانده استفاده کنید. ریختن برگ های خرفه در بعضی از مواد غذایی طعم جدیدی به آن غذا می دهد. به عنوان مثال می توانید چند برگ آن را به صورت تازه، در ماست یا سالاد بریزید و میل کنید. همچنین با این گیاه می توانید بورانی، خورشت سبزی و املت درست کنید یا دو قاشق غذاخوری از ساقه آن را کوبیده و با یک قاشق چایخوری شکر یا نبات مخلوط کرده و بخورید.خرفه برای افراد گرم مزاج داروی بسیار مفیدی است و تشنگی و عطش را برطرف می کند. جوشانده حاصل از مخلوط خرفه با کاهو یا گل گاوزبان اثر مفیدی در رفع تشنگی و احساس گرما دارد. حتی می توانید از این گیاه برای درمان سرفه های مزمن، بی خوابی و خونریزی های لثه کمک بگیرید. برخی از طبیبان در قدیم بر این عقیده بودند که نوشیدن لعاب دانه خرفه برای صفرا مفید است. فراموش نکنید که در صورت ابتلا به بیماری ای خاص قبل از استفاده از این گیاه با پزشک مشورت کنید یا در صورت بارداری از آن استفاده نکنید. همچنین اگر دچار سوختگی های خفیف شده اید، می توانید برگ خرفه را له کرده و شیره ی آن را روی محل سوختگی بمالید.3- ضدعفونی کننده قویخرفه از منظر طب سنتی طبیعتی سرد و تر دارد و دارای نیروی قابضه است. همچنین از آنجا که حاوی مقادیر فراوانی ویتامین C است، به عنوان ضدعفونی کننده بدن، تب را کاهش می دهد. خرفه ادرارآوری قوی است و تصفیه کننده خون به شمار می رود. اگر به حساسیت پوستی یا خارش مبتلا هستید یا از غلظت خون و بالا بودن چربی خون رنج می برید، از خوردن خرفه غافل نشوید. این سبزی را می توانید پخته و از آن ضماد درست کنید و روی پوست ملتهب و مبتلا به خارش بمالید یا آن را بپزید و با ماست میل کنید. این وعده ی غذایی برای کاهش فشار خون مفید است. این گیاه بندآورنده خونریزی بوده و عصاره ی ساقه و برگ آن برای درمان بیماری های کبدی مفید است. برای افرادی که به سردردهای میگرنی مبتلا هستند، ضماد تهیه شده از برگ های گیاه خرفه و قراردادن آن روی پیشانی مفید است. بذر این سبزی هم بدون خاصیت نیست. از دانه خرفه که معمولاً در شیرینی پزی و تزئین نان برنجی استفاده می شود، برای درمان انگل و تقویت سیستم ایمنی و انرژی بخشی استفاده می کنند. البته از آنجا که این سبزی طبیعتی بسیار سرد دارد. افراد سردمزاج بهتر است آن را با نعنا و کرفس بخورند.4-فواید خرفه برای پوستدر کتاب «مفاتیح الصحه فی الطب النبی»آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روی یک ریگزار بسیار گرم راه رفته بودند و پای مبارکشان تاول زده بود. ایشان روی خرفه راه رفتند و پایشان خوب شد، ‌سپس فرمودند چه سبزی بابرکتی است. کارشناسان طب سنتی معتقدند ضماد ریشه خرفه برای از بین بردن زگیل های پوستی مفید است. برای تهیه ی ضماد خرفه کافی است ریشه ی این گیاه را در سرکه بجوشانید و روی موضع مورد نظر بمالید. از دانه ی خرفه برای درمان تحریکات جلدی و اگزما استفاده می شود و خاصیت نرم کنندگی دارد و به دلیل سرشار بودن از ویتامین C و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم و پتاسیم برای پوست مفید است.5-نسخه های شفابخشبرگ های گیاه خرفه به دلیل اینکه سرشار از اسیدچرب امگا3، کربوهیدرات، ویتامین E و پروتئین است ماده ی غذایی مفیدی برای همه افراد به حساب می آید اما در میان بیمارانی که محدودیت رژیم غذایی دارند، این سبزی برای دیابتی ها مفیدتر از افراد دیگر است. علاوه بر این خرفه حاوی ترکیبات ضدپیری نیز هست و در کنار صیفی جات و سبزیجاتی مانند گل کلم، کلم بروکلی، سیب زمینی و میوه هایی نظیر هلو، پرتقال، گریپ فروت و آووکادو برای پیشگیری از ابتلا به پیری زودرس مفید است. با مصرف خرفه و قراردادن این سبزی در رژیم غذایی تان می توانید تا حدود زیادی خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهید. جالب است بدانید در برگ های این سبزی نسبت ماده ی معدنی کلسیم به منیزیم یک به یک است. یعنی به ازای وجود یک واحد کلسیم، به همین میزان منیزیم وجود دارد. وجود چنین نسبتی بدین معناست که تأثیر کلسیم و میزان جذب آن به حداکثر می رسد. در صورتی که این سبزی را خام و در تهیه سالاد استفاده کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. همچنین برگ های گیاه خرفه حاوی ترکیبات ضدآسم است و برای افرادی که در مناطق آلوده زندگی می کنند یا مستعد ابتلا به آسم هستند یک ماده ی خوراکی مفید به حساب می آید. دم نوش خرفه در کنار چای های گیاهی مانند رازیانه بر سلامتی سیستم تنفسی تأثیر بهتری می گذارد. برخی تحقیقات دیگر نشان می دهند که این سبزی مفید برای بیماران مبتلا به افسردگی نیز مفید است. از آنجا که خرفه حاوی منیزیم، پتاسیم، ‌لیتیوم و فولیک اسید است اثرات ضدافسردگی دارد و به نوعی نشاط بخش طبیعی به حساب می آید. از دیگر فواید سبزی خرفه می توان به وجود اسیدهای چربی مانند لینولنیک اسید اشاره کرد که به رشد سلول های استخوانی کمک می کند. همچنین خرفه به دلیل داشتن ویتامین C و برخی ترکیبات مفید دیگر برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مفید است. مصرف یک فنجان از برگ های خام این گیاه، 90 میلی گرم از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین می کند.6-چگونه خرفه بکاریم؟با توجه به اینکه خوردن سبزی خرفه چندان در میان مردم عرف نیست بنابراین نمی توان به راحتی این سبزی را از نزدیک ترین میوه فروشی تهیه کرد. البته در بازارچه های قدیمی مانند تجریش این سبزی فراوان است. با این حال می توانید این سبزی را به راحتی از طریق کشت بذر در باغچه منزلتان بکارید و به عنوان یک سبزی خوش طعم در کنار وعده های غذایی میل کرده یا در پخت و پر از آن استفاده کنید. اما چگونه این سبزی را در باغچه خانه بکاریم؟ خرفه از آن دسته گیاهان خودرو با قابلیت کاشت آسان است که می توانید بذر آن را تهیه کنید و در باغچه منزلتان بکارید. بذرها را در عمق سه سانتیمتری خاک بکارید و گلدان ها را در معرض نور غیرمستقیم آفتاب قرار دهید. آبیاری گیاه باید به صورت مرتب انجام شود. برای زهکشی بهتر خاک می توانید در کف گلدان دو یا سه سوراخ ایجاد کنید و آن را روی یک ظرف پلاستیکی قرار دهید.7-یک غذای خوشمزه با خرفهاز غذاهایی که برای پیشگیری از بیماری های التهابی و استخوانی فایده دارد خرفه با کشک است. برای تهیه این خوراک به 500 گرم کشک، 100 گرم گردو، نیم کیلو خرفه، ‌سه قاشق چایخوری نعناخشک، ‌چهار لیوان آب و یک پیاز کوچک نیاز دارید. کف تابه را با روغن چرب کنید و پیاز را در آن تفت دهید. سبزی(خرفه) را پاک کنید و ساقه های آن را بشویید. سبزی ها را در روغن ریخته و با مقداری نمک و پیاز داغ به مدت 15 دقیقه روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید تا بپزد. کشک را هم بجوشانید و با نعناداغ به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا پنج دقیقه دیگر مواد جوش بخورد. خورشت را با کشک تزئین کنید و روی آن مقداری نعناداغ و گردو بریزید. این خورشت بسیار مقوی است و از ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی پیشگیری می کند، کلسترول خون را پایین می آورد و خطر ایجاد لخته خون را در افراد مستعد کاهش می دهد.

    اخطار:مطالب پزشکی تنها جنبه آموزشی و پیشگیرانه داشته و نباید جایگزین مراجعه به پزشک تلقی کرد.
    هدف از ثبت مطالب جنسی ایجاد روابطی صمیمانه بین زن و شوهر و استحکام کانون خانواده است.

    خرفه

    خرفه گیاهی است که در دسته بندی خرفه ئیان دسته بندی می شود و نوعی علف یک ساله است که گونه های فراوانی دارد و در مقابل خشکی بسیار مقاوم است. جالب است بدانید که بین ۴۰ تا ۱۰۰ گونه از این گیاه در سراسر زمین موجود می باشد.

    خرفه گیاه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص خرفه را برایتان جمع آوری کرده ایم. برای شناخت بیشتر مهم ترین خواص خرفه در ادامه با پارسی دی همراه باشید.

    خواص خرفه

    خواص گیاه خرفه برای پوست صورت

    خرفه به دلیل داشتن مواد معدنی متعدد می تواند یکی از گزینه های مناسب برای پیشگیری از ضعف استخوان ها باشد. در خرفه کلسیم ، منیزیم ، آهن و منگنز به وفوریافن می شود. این مواد برای تحکیم استخوان ها بسیار موثر است. اگر می خواهید از پوکی استخوان در امان باشید بهتر است از خرفه استفاده کنید.

    خرفه می تواند برای درمان مشکلات پوستی موثر باشد. از خرفه می توان به عنوان یک درمان موضعی استفاده نمود. چرا که دارای ویتامین آ می باشد.

    خرفه به دلیل داشتن کالری پایین برای کاهش وزن مناسب است ، چرا که سرشار از مواد مغذی و فیبر بوده و کسانی که می خواهند یک رژیم غذایی سالم داشته باشند بهتر است از خرفه استفاده کنند. چرا که به دلیل داشتن کالری کم برای رژیم غذایی مناسب است.

    خرفه سرشار از ویتامین آ می باشد و به همین جهت برای درمان التهابات ناشی از نیش زنبور و مار می توان از خرفه استفاده کرد.

    خرفه دارای آهن و مس می باشد که به گردش خون در بدن کمک می کند. شما می توانید با مصرف خرفه به راحتی تولید گلبول های قرمز را در بدن افزایش دهید. افزایش آهن و مس در بدن باعث می شود تا اکسیژن رسانی در بدن به درستی انجام شود.

    کسانی که از مشکلات گوارشی زیادی رنج می برند می توانند از خرفه در درمان مشکلات گوارشی خود استفاده کنند. در طب سنتی چینی از خرفه برای درمان بیماری های گوارشی مختلف مانند اسهال ، خونریزی ، بواسیر ، اسهال خونی و … استفاده می شود.

    بالا بودن اسیدهای چرب امگا سه در کودکان باعث می شود تا اختلالات مربوط به رشد آنها کنترل شود. چرا که تحقیقات این امر را تا حدودی ثابت کرده است. اگر شما هم می خواهید کودک خود را در مقابل اختلالات رشد در امان بدارید بهتر است از خرفه در رژیم غذایی استفاده کنید.

    کسانی که از مشکلات روده ای رنج می برند می توانند با مصرف خرفه به درمان مشکلات روده ای خود بپردازند. شما می توانید خرفه را درژیم غذایی خود قرار دهید.

    در خرفه ویتامین آ به مقدار کافی یافت می شود همین امر باعث می شود تا به سلامت چشم شما کمک کند. خرفه می تواند برای درمان بیماری های تباهی لکه ی زرد و آب مروارید بسیار موثر باشد.

    کسانی که از کمبود آهن در بدن رنج می برند همیشه دچار کم حالی هستند و رنگ پریده به نظر می رسند ، اگر می خواهید از بیماری کم خونی در امان باشید خره مصرف کنید.

    خرفه باعث می شود تا سلامت پوست شما تضمین شود ، چین و چروک صورت شما کاهش پیدا کند و لکه های پوستی ناپدید شود.

    برای درمان سرطان نیز می توان از خرفه استفاده نمود. سرطان یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان می باشد که خیلی از افراد را درگیر خود کرده است. برای پیشگیری از سرطان راه حل های مختلفی وجود دارد. خرفه به دلیل داشتن ویتامین های آ و سی می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.

    آنتی اکسیدان های موجود در خرفه با سرطان ریه و سرطان دهان مقابله می کند. خرفه دارای رنگ دانه بتالائین می باشد که باعث ایجاد رنگ های زرد و قرمز می شود. مواد ذکر شده باعث می شود تا از جهش رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری کرده و مانع از پیشرفت سرطان شود.

    خرفه به دلیل داشتت اسیدهای چرب امگا سه می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. روش های مختلفی برای بهبود قلب وجود دارد. اسیدهای چرب امگا سه باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. همچنین این عنصر باعث می شود تا تعادل کلسترول در بدن به شکل ویژه ای برقرار شود.

    کسانی که در طول رژیم خود از امگا سه استفاده می کنند خطر بیماری های قلبی عروقی را در خود کاهش می دهند. همچنین امگا سه باعث کاهش تصلب شرایین می شود. این امر باعث می شود تا از بروز بیماری های قلبی و سکته های مغزی پیشگیری شود.

    جالب است بدانید که خرفه دارای پتاسیم نیز می باشد که باعث می شود تا فشار خون شما کاهش پیدا کرده و قلب شما در آرامش به سر ببرد.

    مضرات خرفه

    خرفه به دلیل داشتن اگزالات ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود. پس شما اگر از سنگ کلیه رنج می برید بهتر است از مصرف زیاد خرفه خودداری کنید چرا که باعث تشدید سنگ در کلیه شما می شود.  اگر شما علاقه مند به مصرف خرفه هستید

    و از مشکلات کلیوی رنج می برید می توانید خرفه را با ماست میل کنید. ماست باعث می شود تا اگزالات موجود در خرفه را به شکل ویژه ای از بین ببرد. یک راه دیگر برای مصرف وجود دارد که شما می توانید خرفه را بجوشانید تا به شکل چشمگیری اگزالات موجود در آن نابود شود.

    همچنین ببینید

    خواص گیاه خرفه برای پوست صورت
    خواص گیاه خرفه برای پوست صورت
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *