خواص کنجد بو داده سیاه

دوره مقدماتی php
خواص کنجد بو داده سیاه
خواص کنجد بو داده سیاه

دانه کنجد یکی از بهترین انواع دانه های روغنی خوراکی غنی از پروتئین و از سالم ترین مواد غذایی جهان است که به رنگ سفید، قهوه ای و سیاه در طبیعت یافت می شود.

دانه کنجد حاوی بالاترین مقدار روغن در بین دانه های روغنی است. هزاران سال است که در طب سنتی از دانه کنجد برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی، دیابت و آرتروز استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دانه کنجد برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

دانه های کنجد یکی از بهترین منابع غذایی سرشار از فیبر هستند. مقادیر بالای فیبر موجود در دانه های کنجد به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، برخی از سرطان ها، چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن دانه های کنجد به طور منظم می تواند باعث کاهش چربی خون بالا (کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون) شود.

خواص کنجد بو داده سیاه

دوره مقدماتی php

همچنین دانه های کنجد شامل دو ترکیب گیاهی (لیگنان و فیتواسترول) هستند که ممکن است به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهند.

یک تحقیق بر روی 38 فرد مبتلا به چربی خون بالا نشان داده که مصرف روزانه 5 قاشق غذا خوری (40 گرم) دانه کنجد به مدت 2 ماه باعث کاهش 10 درصدی کلسترول بد خون (LDL) و کاهش 8 درصدی تری گلیسیرید بالای خون می شود.

دانه های کنجد حاوی مقادیر بالای آمینو اسید ها هستند و به عنوان یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران، افراد وگن و خام گیاهخواران شناخته می شوند.

مقادیر بالای منیزیم موجود در دانه های کنجد به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد.

علاوه بر این مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و لیگنان های موجود در دانه کنجد از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد.

دانه های کنجد به صورت خام و بو داده حاوی مقادیر بالای کلسیم، منیزیم، منگنز و روی هستند که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهند.

مطالعات نشان می دهد که روغن کنجد و دانه های کنجد به دلیل مقادیر بالای سسامین موجود در آن ها دارای خواص ضد التهاب طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

دانه های کنجد منبع خوبی از ویتامین های گروه ب (ویتامین B1، ویتامین B3 و ویتامین B6) است که برای عملکرد سلولی مناسب و متابولیسم بدن ضروری هستند.

مقادیر بالای آهن، مس و ویتامین B موجود در دانه کنجد به افزایش تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز خون کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان کم خونی می شوند.

دانه های کنجد کربوهیدرات کمی دارند در حالیکه سرشار از پروتئین و چربی بوده و می توانند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کنند.

علاوه بر این، مقادیر بالای پینورسینول موجود در دانه های کنجد با مهار فعالیت آنزیم مالتاز (آنزیمی که دی ساکارید مالتوز را به گلوکز تجزیه می کند) باعث کاهش قند خون می شود.

دانه کنجد حاوی مقادیر بالای انواع آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو که عامل بیماری های قلبی، سرطان و دیابت است را کاهش می دهد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در دانه کنجد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند.

دانه کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهاب قوی که دارد، می تواند غضروف ها را از آسیب محافظت کرده و خطر ابتلا به آرتروز (استئو آرتریت) را کاهش دهد.

در یک مطالعه 2 ماهه بر روی افراد مبتلا به آرتروز زانو مشخص شد که مصرف روزانه 5 قاشق غذا خوری (40 گرم) پودر دانه کنجد، درد زانو را تا 63 درصد کاهش می دهد.

دانه های کنجد منبع خوبی از سلنیوم هستند که نقش مهمی در ساخت هورمون های تیروئید دارد.

علاوه بر این، دانه های کنجد منبع خوبی از آهن، مس، روی و ویتامین B6 هستند که از تولید هورمون های تیروئید حمایت کرده و باعث سلامت آن می شود.

دانه های کنجد حاوی فیتواستروژن ها، ترکیبات گیاهی مشابه هورمون استروژن هستند که به کاهش علائم یائسگی مانند گر گرفتگی کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش می دهد.

دانه کنجد به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای ترکیب فیتیک اسید موجود در دانه کنجد به کاهش تومور های کولورکتال کمک می کند.

تیامین (ویتامین B1) موجود در دانه کنجد دارای خواص آرام بخش طبیعی است که به درمان خستگی و افسردگی کمک می کند.

تریپتوفان موجود در دانه کنجد با افزایش تولید سروتونین به بهبود خلق و خو کمک کرده و برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی مفید می باشد.

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه کنجد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

همچنین مطالعات نشان داده که برخی ترکیبات موجود در دانه کنجد سیاه به افزایش چربی سوزی بدن کمک کرده و باعث کاهش چربی شکم می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در دانه کنجد به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

خواص کنجد بو داده سیاه

دانه های کنجد سرشار از مواد مغذی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و برای افزایش رشد آن ها مفید می باشد.

در طب آیورودا از دانه های کنجد برای افزایش انرژی بدن، افزایش باروری و درمان معده درد استفاده می شود.

در طب سنتی چینی از دانه های کنجد سیاه برای درمان کم خونی، یبوست، کمر درد، افسردگی و بهبود عملکرد کلیه و کبد استفاده می کنند.

دانه کنجد در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که به صورت شوک آنافیلاکسی بروز می کند.

طبیعت و مزاج دانه کنجد گرم و تر می باشد. دانه کنجد سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین ب 1، ویتامین ب 2، نیاسین، ویتامین B6، فولات، ویتامین E، پتاسیم، کلسیم، روی، آهن، مس، سلنیوم، منگنز، منیزیم، فسفر، پروتیئن و فیبر است.

کنجد گیاهی بسیار مقاوم در برابر خشکسالی می باشد. بزرگترین تولید کننده دانه های کنجد در جهان میانمار است، در حالی که هند، ژاپن و چین بزرگترین صادر کننده های این محصول هستند.

دانه کنجد را به صورت خام (کنجد سیاه) و بو داده (کنجد قهوه ای – طلایی) برای تهیه انواع سس سالاد، ارده، حلوا ارده و حلوا شکری به کار می برند.

دانه کنجد را برای تهیه و تزیین انواع نان، کیک، کلوچه و کوکی، شیرینی، کراکر، ماست، سالاد، هوموس (حمص)، بابا گانوش، خوراک سیب زمینی، خوراک سبزیجات، بستنی، معجون و اسموتی استفاده می کنند.

از دانه های کنجد برای تهیه روغن کنجد استفاده می شود.

منابع : healthline – stylecraze – draxe

  • مدل گلدان برای گل مصنوعی
  • فال حافظ

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    کنجد یکی از پرمصرف ترین و خوشمزه ترین دانه های روغنی خوراکی است که به صورت خام و بو داده (برشته شده) برای تهیه انواع غذا به ویژه در کشور های آسیایی استفاده می شود.

    کنجد خام (کنجد سیاه) را بیشتر برای تهیه انواع دسر، سوپ و دلمه استفاده می کنند در حالی که کنجد بو داده (کنجد قهوه ای – طلایی) برای تزیین انواع دسر و شیرینی و تهیه غذا های سرخ شده استفاده می شود.

    در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید کنجد بو داده برای سلامتی بدن، طرز تهیه و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

    دو روش برای تهیه کنجد برشته شده وجود دارد؛ روش اول اینکه کنجد را در فر بو بدهیم و روش دوم اینکه کنجد را در تابه و بر روی اجاق گاز برشته کنیم.

    کنجد خام سفید – 1/2 فنجان

    خواص کنجد بو داده سیاه

    1. دانه های کنجد خام را در یک آبکش بریزید و با آب سرد خوب بشویید تا گرد و خاک آن ها شسته شده و تمیز شوند.

    پس از شستشو، کنجد ها را کنار بگذارید تا همه ی آب آن ها گرفته شود.

    2. فر را بر روی دمای 180 درجه سانتیگراد (350 درجه فارنهایت) تنظیم کنید.

    3. بر روی سینی فر یک کاغذ شیرینی پزی بگذارید و کنجد ها را بر روی آن پهن کنید. سپس سینی را در فر بگذارید تا کنجد ها برشته شوند.

    4. هر 5 دقیقه سینی را از فر خارج کنید، کنجد ها را تکان دهید تا جای آن ها عوض شود و دوباره در فر بگذارید. (حداکثر دانه های کنجد را به مدت 12 تا 15 دقیقه در فر برشته کنید.)

    5. هنگامی که دانه های کنجد به رنگ قهوه ای طلایی در آمدند از فر خارج کنید.

    6. کنجد بو داده آماده است.

    1. دانه های کنجد خام را در یک آبکش بریزید و با آب سرد خوب بشویید تا گرد و خاک آن ها شسته شده و تمیز شوند.

    پس از شستشو، کنجد ها را کنار بگذارید تا همه ی آب آن ها گرفته شود.

    2. یک تابه ی خشک و تمیز را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید.

    3. دانه های کنجد شسته شده را به آن اضافه کنید و با یک قاشق چوبی مدام هم بزنید تا حرارت به همه ی آن ها برسد و برشته شوند. (دانه های کنجد را حداکثر 10 دقیقه بر روی اجاق گاز برشته کنید.)

    4. هنگامی که دانه های کنجد به رنگ قهو ه ای طلایی درآمدند، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود.

    5. کنجد بو داده آماده است.

    کنجد بو داده را می توانید در یک ظرف شیشه ای ریخته و در جای خشک و خنک و دمای اتاق نگهداری کنید.

    کنجد بو داده را برای تهیه سالاد و سس سالاد، خوراک گیاهی سبزیجات، ارده، حلوا ارده، هوموس و تزیین انواع دسر، نان و غذا استفاده می کنند.

    مقادیر بالای منیزیم موجود در کنجد بو داده به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

    مقادیر بالای فیتو استرول های موجود در کنجد بو داده برای کاهش کلسترول خون بالا مفید می باشند.

    مقادیر بالای پروتئین و منیزیم موجود در دانه های کنجد بو داده به کاهش قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

    مقادیر بالای فیبر موجود در کنجد بو داده به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید است.

    روی موجود در کنجد بو داده به سلامت پوست و مو کمک می کند.

    منبع : thespruceeats

    فال حافظ

    خواص کنجد بو داده سیاه

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

    مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

    شيراز – ايرنا – متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز بر لزوم مصرف كنجد به صورت سياه و پوست كنده نشده تاكيد كرد و بيان داشت : كنجد منبع غني از پروتئين است و ارزش غذايي بالايي دارد. هر قاشق غذاخوري كنجد تأمين كننده 14 درصد از نياز روزانه به كلسيم بدن است و مصرف 50 گرم از كنجد، 25 درصد از نياز روزانه به اسيد فوليك را بر طرف مي‌كند.

    زنجان – ایرنا – استاندار زنجان گفت: شماری از فرهنگیان با وجود اینکه…

    مشهد- ایرنا- تعطیلی‌های پی در پی سالن‌های سینما در سال گذشته و خراب…

    مشهد- ایرنا- استان خراسان رضوی از نظر تعداد بیماران کرونایی بستری…

    آستارا – ایرنا – فرماندار آستارا از برنامه‌ریزی برای ساخت جاده ترانزیتی…

    خواص کنجد بو داده سیاه

    چابهار- ایرنا- معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی…

    قم-ایرنا- ستاد پیشگیری از بحران قم روز سه‌شنبه با حضور مسئولان در…

    تبریز- ایرنا – فرمانده انتظامی شهرستان تبریز جزئیات فرار تعدادی از…

    کرمانشاه- ایرنا- استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه خطر فراگیری دوباره…

    مشهد- ایرنا- فعالان صنعت گردشگری خراسان رضوی روز سه‌شنبه در نشست کمیسیون…

    بجنورد – ایرنا – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از مجموع…

    نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

    کنجد قدیمی‌ترین چاشنی است که بشر می‌شناسد و جزء مغزهاست و معطر است. کنجد، مزه تردی به بسیاری از غذاهای آسیایی و خاورمیانه می‌دهد.خواص کنجد فقط به آشپزی محدود نمی‌شود بلکه این چاشنی مغذی، برای بدن نیز خوب است. دانه کنجد، دارای ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و یکی از سالم‌ترین غذاهای دنیا به‌شمارمی‌آید.

    – احتمالا دانه کنجد یکی از نخستین دانه‌های روغنی شناخته‌شده برای بشر است.

    – گیاه کنجد، یک گیاه گل‌دار متعلق به خانواده پدالیاسه است. این دانه، بیشترین میزان روغن را درمیان دانه‌ها دارد و طعم آجیلی آن، درصورت بوداده‌شدن برای چنددقیقه و با حرارت پایین، بیشترمی‌شود.

    – این را می‌توان به‌صورت خام یا خشک‌شده یا حتی به صورت تنقلات برشته مصرف‌کرد. از کنجد، در بسیاری از غذاها استفاده‌می‌شود.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    – کنجد خشک برشته را با روغن زیتون، چرخ‌کرده و خمیری به رنگ قهوه‌ای روشن به‌نام ارده درست‌می‌کنند که یک دیپ معروف در خاورمیانه است. در اروپا، از دانه کنجد برای ساخت کره گیاهی (مارگارین) استفاده‌می‌شود.

    – بسته به نوع خاک، انواع مختلفی کنجد وجوددارد مانند سفید، سیاه و قهوه‌ای.

    – کنجد سفید، آهن بیشتری نسبت به نوع سیاه آن دارد و اکثرا به‌عنوان روغن در غذاها مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

    – کنجد سیاه، خوش‌طعم‌تر است و نسبت به کنجد سفید یا قهوه‌ای، بوی قوی‌تری دارد و ترجیحا در داروسازی به‌کارمی‌رود. این دانه، نسبت به کنجد سفید، ۶۰% کلسیم بیشتری دارد.

    – کنجد سفید، بدون پوست است اما کنجد سیاه و قهوه‌ای با پوست هستند.

    مطلب مرتبط: خواص روغن کنجد: ۳۵ فایده روغن کنجد برای مو ، پوست و سلامتی

    علاوه بر مصارف آشپزی، کنجد، خواص تغذیه‌ای، پیشگیری‌کننده و درمانی نیز دارد که آن را برای طب سنتی، قابل‌استفاده کرده است. روغن کنجد، منبعی سرشار از فیتونوترینت‌هایی مانند اسیدهای چرب امگا۳، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدفنولیک، ویتامین‌ها و فیبر رژیمی است. بنابراین این دانه فواید بسیاری دارد. خواص کنجد برای سلامتی در پایین آمده است:

    کنجد، منبع خوبی از پروتئین رژیمی است و اسیدهای آمینه باکیفیت، ۲۰% این دانه را تشکیل‌می‌دهند. بنابراین، کنجد برای قرارگرفتن در رژیم گیاهی با پروتئین بالا، عالی است. فقط باید دانه‌های کنجد را روی سالادها، سبزیجات و نودل‌های خود بپاشید.

    کنجد، دارای منیزیم و دیگر مواد مغذی است که با دیابت مبارزه‌می‌کنند. استفاده از روغن کنجد به‌عنوان تنها روغن خوراکی، در کاهش فشارخون و گلوکز پلاسما در افراد دیابتی حساس، موثر است.

    کنجد، مخصوصا نوع سیاه آن، سرشار از آهن است. بنابراین، به افرادی که دچار کم‌خونی و ضعف هستند، بسیار توصیه‌می‌شود.

    – روغن کنجد از ضایعه قلبی‌عروقی جلوگیری‌می‌کند و بنابراین برای سلامت قلب مفید است.

    – کنجد دارای ترکیب آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی به‌نام سسامول است که خواص ضد آتروژنیک دارد و بنابراین سلامت قلبی‌عروقی را افزایش‌می‌دهد.

    – کنجد، اسید چرب تک‌غیراشباع- اسید اولئیک- فراوانی دارد که به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن کمک‌می‌کند. این ویژگی از خطر بیماری عروق کرونر و سکته جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد، حاوی منیزیم است که خواص ضدسرطانی دارد. کنجد، دارای ترکیبی ضدسرطانی به‌نام فیتات است. ثابت‌شده است که کنجد، در کاهش خطر تومورهای کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) موثر بوده و بنابراین از سرطان کولورکتال جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد، به‌دلیل سرشار بودن از فیبر، باعث سلامت دستگاه گوارش و روده بزرگ می‌شود. مقدار بالای فیبر، به عملکرد آرام روده کمک‌کرده و درنتیجه دفع را آسان‌کرده و یبوست را کاهش‌می‌دهد.

    کنجد حاوی مس است، یعنی ماده‌ای معدنی که برای سیستم آنزیم آنتی‌اکسیدان حیاتی است و درد و ورم مربوط به آرتریت را کاهش‌می‌دهد. همچنین، این ماده معدنی، رگ‌های خونی، استخوان‌ها و مفاصل را قوی‌می‌کند.

    منیزیم موجود در کنجد، با جلوگیری از اسپاسم‌های مسیر جریان هوا، از آسم و دیگر اختلالات تنفسی جلوگیری‌می‌کند.

    سسامول موجود در و روغن کنجد، از آسیب‌دیدن DNA توسط رادیوتراپی جلوگیری‌می‌کند. همچنین، این ماده، از واردشدن آسیب به روده‌ها و طحال جلوگیری‌می‌کند.

    کنجد حاوی روی است که تراکم و سلامت استخوان را تقویت‌می‌کند. کمبود این ماده معدنی می‌تواند باعث پوکی استخوان در لگن و ستون فقرات شود. کنجد، منبعی عالی از کلسیم است که ماده معدنی حیاتی برای سلامت استخوان‌هاست.

    دانه و روغن کنجد ازطریق رفع پلاک دندانی و سفیدکردن دندان به تقویت سلامت دهان و دندان کمک‌می‌کند. چرخاندن روغن کنجد در دهان، می‌تواند مقدار جهش‌های استرپتوکوکوس را در دندان و بزاق دهان کاهش‌داده و سلامت کلی آن را افزایش‌دهد.

    کنجد، به کبد کمک‌می‌کند تا اثرات مضر الکل و دیگر مواد مسموم‌کننده در بدن را تجزیه‌کند.

    – کنجد، حاوی مواد مغذی متعددی است که خواص کاهش استرس دارند.

    – ماده معدنی مانند منیزیم و کلسیم، با تنظیم عملکرد ماهیچه- مانند انقباض و انبساط- مانند ضد اسپاسم عمل‌می‌کند.

    – تیامین (ویتامین B۱) دارای اثر آرامبخش است که به عملکرد درست اعصاب کمک‌می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی، نوسان خلق‌وخو و افسردگی شود.

    – تریپتوفان، یک اسیدآمینه ضروری است که در تولید سروتنین نقش‌داردو سروتنین یک پیام‌رسان عصبی است که درد را کاهش‌داده و الگوی خواب و خلق‌وخو را کاهش‌می‌دهد. ناکافی‌بودن تولید و انتقال سروتونین در مغز می‌تواند باعث اضطراب و افسردگی ‌شود.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    – کنجد سیاه برای پایین‌آوردن سطح کلسترول مفید است. این دانه، دارای دو ماده به نام‌های سسامین و سسامولین است که به گروهی از فیبرها به‌نام لیگنان‌ها تعلق‌دارند. لیگنان‌ها اثر کاهنده کلسترول دارند زیرا سرشار از فیبر رژیمی هستند.

    – کنجد سیاه، حاوی ترکیبات گیاهی به‌نام فیتو استرول است که ساختاری شبیه به ساختار کلسترول دارد. مصرف این دانه، نه‌تنها سطح کلسترول خون را پایین‌می‌آورد، بلکه خطر پیشرفت برخی از سرطان‌ها را نیز کاهش‌می‌دهد.

    – دانه کنجد، بالاترین میزان فیتو استرول را درمیان دانه‌ها و مغزها دارد.

    – با استناد به داروسازی سنتی چینی، ارتباطی قوی میان دستگاه‌های داخلی و بخش‌های خارجی بدن مانند چشم‌ها و کبد وجوددارد.

    – کبد، خون را ذخیره‌می‌کند و چون شاخه‌ای از کانال‌های کبد به چشم‌ها می‌رود، کبد می‌تواند خون را به چشم‌ها فرستاده و از عملکرد آنها پشتیبانی‌کند.

    – کنجد سیاه، برای کبد مفید است زیرا خون کبد را افزایش‌داده و بدین‌طریق، چشم‌ها را تغذیه‌می‌کند. تاثیرات درمانی این کنجد به درمان تاری دید و خشکی و خستگی چشم کمک‌می‌کنند.

    کنجد سیاه، انرژی را افزایش‌داده، مغز را تغذیه و فرآیند پیری را کندمی‌کند. مصرف منظم کنجد سیاه می‌تواند به کاهش علائم کمردرد، مفاصل دردناک، سفتی و ضعف مفاصل کمک‌کند.

    امروزه، پرفشاری خون، مشکل سلامتی شایعی میان زنان و مردان در گروه‌های سنی مختلف است. مطالعات نشان‌داده‌اند که استفاده از روغن کنجد می‌تواند پرفشاری خون را کاهش‌دهد. منیزیم موجود در این روغن به کاهش فشارخون کمک‌می‌کند.

    طیف گسترده مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این روغن، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی‌تان کمک‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی کنجد، در مبارزه با عناصر سرطان‌زا، به بدن کمک‌می‌کنند. فیتات موجود در کنجد، به‌ داشتن خواص ضدسرطانی معروف است.

    استفاده موضعی یا خوراکی از روغن کنجد سیاه می‌تواند به کاهش دردها و شرایط ناشی از التهاب کمک‌کند. مقدار زیاد مس این روغن به فرد کمک‌می‌کند تا با التهاب ناشی از شرایط تاثیرگذار بر مفاصل، مبارزه‌کند.

  • مدل چادر مجلسی شیک جدید
  • کنجد، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است و خواص ضدباکتری و ضدویروسی دارد. روغن کنجد، سرشار از امگا۳، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، ویتامین‌های B و E است که در محصولات زیبایی به‌کاررفته‌اند. بیایید ببینیم کنجد چه فوایدی برای پوست دارد.

    روغن کنجد، یک عامل ضدالتهاب طبیعی است و خواص درمانی عالی دارد. خواص ضدباکتری آن به خلاصی از پاتوژن‌های پوست مانند استفایلوکوکوس و استرپتوکوکوس و قارچ پوستی مانند قارچ پای ورزشکاران کمک‌می‌کند. روغن کنجد ترکیب‌شده با آب گرم می‌تواند عفونت‌های مخمر واژینال را کنترل‌کند.

    اگر روغن کنجد پس از مواجهه با باد یا آفتاب استفاده‌شود، می‌تواند برنزگی ناشی از آفتاب را درمان‌کند. این روغن، از آسیب اشعه‌های مضر فرابنفش به پوست جلوگیری‌‌کرده و درنتیجه مانع از بروز چین‌وچروک و تجمع رنگدانه می‌شود. استفاده منظم از روغن کنجد، خطر سرطان پوست را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش‌داده و دربرابر اثرات کلر استخرهای آبی، از بدن محافظت‌می‌کند.

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن کنجد به سم‌زدایی پوست شما کمک‌می‌کند. زمانی‌ که این روغن بر پوست گذاشته‌شود، مولکول‌های این روغن، سموم حل‌شدنی در روغن که با آب گرم و صابون شسته‌می‌شوند را جذب‌می‌کنند.

    – نصف فنجان روغن کنجد را با نصف فنجان سرکه سیب و یک‌‌چهارم فنجان آب ترکیب‌کنید.

    – این کار را باید هرشب، بعد از آب‌زدن به صورت انجام داد.

    شما باید روغن کنجد را در رژیم زیبایی‌تان بگنجانید.

    پوست نوزاد، مخصوصا قسمت‌هایی که با پوشک پوشیده‌می‌شوند، معمولا به‌دلیل اسیدیته مواد دفعی، دچار جوش می‌شود. روغن کنجد، دربرابر این جوش‌ها، از پوست نوزاد محافظت‌می‌کند. گذاشتن روغن کنجد بر بینی و گوش‌ها، مانع پاتوژن‌های پوست می‌شود. این روغن با خشکی پوست نیز مبارزه‌می‌کند.

    – روغن کنجد می‌تواند پوست‌تان را درخشان‌کند. این روغن، با نرم‌کردن پوست، انعطاف‌پذیری آن را حفظ‌کرده و بریدگی‌ها، خراش‌ها و زخم‌های ساده را درمان‌می‌کند.

    – روغن کنجد به سفت‌کردن پوست صورت، مخصوصا نواحی اطراف بینی کمک‌می‌کند و بزرگ‌شدن منافذ پوست را کنترل‌می‌کند.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    – این روغن، بیرون‌زدگی‌ها (مانند جوش) را کنترل‌کرده و سمومی که به سطح پوست و منافذ رسیده‌اند را خنثی‌می‌کند.

    – می‌توانید برای درخشش پوست صورت از آن استفاده‌کنید.

    – صورت‌تان را با روغن کنجد ماساژداده و قبل از شستن با آب گرم، صورت را با برنج یا پودر بیسان (آرد نخود هندی) اسکراب‌کنید.

    – در آخر، برای بستن منافذ پوست، به صورت‌تان آب سرد بزنید.

    اگر دچار ترک یا درد پا هستید، می‌توانید هرشب قبل از خواب، روغن کنجد را بر پاها زده و جوراب پنبه‌ای پاکنید. برای داشتن پوستی نرم و انعطاف‌پذیر در پا، باید این کار را چندروز انجام‌داد.

    کنجد، سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و معدنی است که برای حفظ سلامت پوست سر و موها حیاتی هستند. درست مانند پوست، روغن کنجد، اثرات مفیدی بر پوست سرتان داشته و با مشکلات متعدد پوست سر مبارزه‌می‌کند. خواص کنجد برای مو در پایین آمده است:

    کنجد حاوی اسیدهای چرب مانند امگا۳، امگا۶ و امگا۹ است که رشد مو را افزایش‌می‌دهند. روغن کنجد، با تغذیه، نرم‌کردن و سلامت پوست سر، رشد مو را تحریک‌می‌کند. با ماساژ منظم با روغن کنجد گرم، این روغن به پوست سرتان نفوذکرده و درنتیجه، گردش خون را افزایش‌می‌دهد. این روغن مانند یک ویتامین مایع است که ریشه‌ها و ساقه مو را تغذیه‌می‌کند.

    کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است که برای سلامت پوست سر مفیدند. ماساژ پوست سر با روغن کنجد، با خشکی، پوسته‌پوسته‌شدن و منافذ بسته که عامل نازکی و ریزش مو هستند، مبارزه‌می‌کند. همچنین، خواص ضدقارچی، ضدباکتری و ضدالتهابی این روغن به درمان عفونت‌های پوست سر و شوره کمک‌کرده و تحریک‌پذیری پوست سر را کاهش‌می‌دهد.

    روغن کنجد، با محافظت از مو دربرابر اثرات آسیب‌رسان اشعه فرابنفش آفتاب و آلودگی، مانند ضدآفتابی طبیعی برای موها عمل‌می‌کند.

    روغن کنجد، برای موهای خشک، آسیب‌دیده، موخوره یا موهایی که تحت‌تاثیر شیمی‌درمانی بوده‌اند، مانند یک نرم‌کننده عمیق عمل‌می‌کند. این روغن، رطوبت ازدست‌رفته را برگردانده و ساقه مو را تقویت‌می‌کند و باعث‌می‌شود موی خشک و آسیب‌دیده، جلا، حجم، انعطاف‌پذیری و نرمی خود را بازیابد.

    روغن کنجد، به داشتن خواص تیره‌کننده مو معروف است و همین ویژگی، آن را برای افرادی که به سفیدی موی زودرس دچارند، مفید می‌کند. این روغن می‌تواند با روغن‌های حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام به‌کاررود تا حداکثر فایده را داشته‌باشد.

    نتایج یک مطالعه نشان داده‌اند، دانه‌های کنجد سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی از قبیل سسامین، سسامولین، و سسامول هستند که می‌توانند با اثرات پیری در بدن مبارزه کنند. هم‌چنین، این ماده‌ی غذایی می‌تواند به رفع ظواهر و نشانه‌های پیری زودرس، از جمله سفید شدن موها، کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنجد از آسیب سلولی پیشگیری و با عوامل سفید شدن موها نیز مبارزه می‌کنند.

    جهت تامین مواد مغذی مورد نیاز برای موهای‌مان باید مواد غذایی مفید و پرخاصیت مصرف کنیم. مصرف مرتب کنجد سیاه بهترین مواد معدنی و ویتامین‌ها را برای بدن‌تان فراهم می‌کنند، از جمله مس، منگنز، کلسیم، منیزیوم، آهن، روی (زینک)، فسفر، ویتامین B1، آمینو اسیدها، سلنیوم، و آنتی‌اکسیدان‌ها.

    مصرف مرتب دانه‌های کنجد می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت دستگاه گردش خون کمک کند. این دانه‌های شگفت‌انگیز می‌توانند گردش خون را در بدن افزایش دهند. همان‌طور که می‌دانید، خون باعث تغذیه‌ی مو می‌شود. بهبود گردش خون در بدن به معنی بهبود تغذیه‌ی موهای‌تان نیز هست. بهبود گردش خون نه فقط برای سلامتی و زیبایی موها، بلکه برای پوست کف سر نیز مفید است.

    یکی از شگفت‌انگیزترین خواص دانه‌های کنجد توانایی آن برای حفظ رنگ طبیعی موی انسان است. مصرف کنجد باعث بهبود فعالیت ملانوسیت، و در نتیجه، تولید ملانین می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که به حفظ رنگ طبیعی موها کمک می‌کند.

    آسیب دیدن موها ممکن است به سفید شدن زودرس آن‌ها منجر شود. در این صورت، باید موهای‌تان را از داخل تغذیه کنید. نه تنها باید با مصرف مواد غذایی سالم و مغذی به تغذیه موهای‌تان کمک کنید، بلکه هم‌چنین باید آن را از خارج نیز تغذیه کنید، مثلا از ماسک استفاده کنید.

    می‌توانید با استفاده از دانه‌های کنجد و ترکیب آن‌ها با سایر مواد مغذی برای موهای‌تان یک ماسک موی خانگی تهیه کنید. این ماسک می‌تواند رطوبت طبیعی مو را حفظ کند و از بروز آسیب به آن‌ها پیشگیری کند.

    اساسا، راه‌های مختلفی برای بهره‌مندی از فواید دانه‌های کنجد سیاه برای رفع سفیدی مو وجود دارند. در ادامه، به برخی توصیه‌ها در این خصوص اشاره می‌کنیم:

    نخستین روش مصرف خوراکی مرتب دانه‌های کنجد است. امروزه، دانه‌های کنجد به صورت آماده و بسته‌بندی شده به طور گسترده در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شوند. با وجود این، خودتان نیز می‌توانید این دانه‌ها را برای خوردن آماده کنید. دانه‌های خام کنجد را به مدت چند ساعت در آب بخیسانید، و سپس، داخل اجاق بو بدهید. با این روش، دانه‌های کنجد به آرامی خشک می‌شوند و مواد مغذی داخل آن‌ها از بین نمی‌روند.

    دانه‌های خشک شده‌ی کنجد را معمولا می‌توانید با هر یک از انواع مختلف مواد غذایی نوش جان کنید. برای مثال، می‌توانید کنجد را روی سالاد، غذاهای سرخ شده، یا مواد غذایی دیگر بریزید. هم‌چنین، می‌توانید یک مشت کنجد را داخل یک بسته بریزید و به عنوان تنقلات نوش جان کنید. دانه‌های بو داده‌ی کنجد، درست مانند سایر دانه‌های بو داده، نظیر تخمه آفتابگردان، بسیار خوشمزه هستند. کنجد سیاه جزء مواد غذایی اصلی در برخی از مناطق جهان به شمار می‌رود. در کشور هندوستان، مردم با استفاده از دانه‌های کنجد سیاه سوپ، آب‌نبات، و دسر درست می‌کنند.

    یکی دیگر از راه‌های بهره‌مندی از خواص دانه‌های کنجد برای رفع سفیدی مو، استفاده از روغن کنجد است. همه‌ی ما از فواید روغن کنجد برای مو، پوست و سلامتی آگاه هستیم. استخراج روغن از دانه‌های کنجد به شما امکان می‌دهد از این روغن برای درمان سفیدی مو به صورت موضعی استفاده کنید. می‌توانید روغن کنجد را با ماست ترکیب کنید؛ احتمالا از فواید ماست برای سلامتی و زیبایی آگاه هستید. برای پیشگیری از سفید شدن مو باید این ترکیب را به عنوان یک ماسک موی خانگی مرتبا استفاده کنید.

    همه انواع کنجد، مغذی هستند. این دانه‌ها حدود ۴۰% ات ۶۰% روغن دارند. کنجد، منبع بزرگی از مواد معدنی مانند مس و منگنز است. کنجد، حاوی منیزیم، کلسیم، فسفر، آهن، سلنیوم، ویتامین B۱ و روی و سرشار از فیبر رژیمی و چربی‌های تک‌غیراشباع نیز است. ارزش تغذیه‌ای کنجد در پایین آمده‌ است.

     

     

     

     

     

     

    کالری در دانه کنجد: هر ۳۱ گرم دانه کنجد خام و خشک، حدود ۱۶۳ کالری، ۱۴.۱۱ گرم چربی، شامل ۱.۹۶ گرم چربی اشباع دارد. از طرف‌دیگر، کنجد بوداده، ۱۶۰ کالری و ۱۳.۶۱ چربی شامل ۱.۰۹ گرم چربی اشباع دارد. دانه کنجد خام و بوداده، کلسترول ندارند.

    پروتئین: دانه کنجد، منبع گیاهی عالی از پروتئین است. هر ۳۱ گرم کنجد خام و خشک‌شده، ۵.۰۳ گرم پروتئین دارد، درحالی‌که دانه کنجد بوداده، ۴.۸۱ گرم پروتئین دارد. به‌هرحال، فرد نمی‌تواند برای دریافت پروتئین، فقط به کنجد روی‌بیاورد زیرا مقدار واقعی پروتئین گرفته‌شده از کنجد، بسیار اندک است.

    ویتامین‌ها: هردونوع خام و بوداده کنجد، عاری از ویتامین‌های A، C، D، E یا K هستند. ۳۱ گرم کنجد خام یا بوداده دارای ۰.۲۲ میلی‌گرم تیامین یعنی برابر با ۱۹% ارزش روزانه و ۰.۰۷ میلی‌گرم ریبوفلاوین برابر با ۶% نیاز روزانه بزرگسالان را داراست.

    مواد معدنی: ۳۱ گرم کنجد خام، ۲۹۱ میلی‌گرم کلسیم، ۴.۱۱۳ میلی‌گرم آهن و ۹.۷۷ میلی‌گرم سلنیوم دارد و ۲۹.۱% درصد ارزش روزانه کلسیم و ۱۸% ارزش روزانه سلنیوم را تامین‌می‌کند. همچنین، به‌ترتیب ۲۳% و بیشتر از ۵۰% نیاز روزانه زنان و مردان بزرگسال را تامین‌می‌کند. کنجد بوداده، درمقایسه با نوع خام آن، مواد معدنی کمتری دارد.

    امیدواریم با خواص کنجد و نحوه استفاده از آن آشنا شده‌باشید. کنجد سرشار از مواد مغذی ضروری است. آن‌ را امتحان‌کرده و به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید تا فوایدش را ببینید. می‌توانید استفاده از روغن کنجد برای آشپزی را نیز امتحان‌کنید. تعجبی ندارد که ضرب‌المثل معروف- شگفتی‌های بزرگ در بسته‌های کوچکند- به ذهن‌مان بیاید. خوش‌اندام و سالم بمانید!

    منبع: stylecraze

     

    برچسب ها stylecrazeخواص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاخواص کنجددانه کنجدفایده کنجدمژگان گورانکنجد

    سلام مطالب بسیار جامع و مفید بود سپاسگزارم

    سلام بسیار کامل و مفید مطرح کردید سپاسگزارم

    سلام ، خسته نیاشید ، مطالب سایت تان بسیار مفید و در موضوعات مختلف خیلی جامع است ، در صورت امکان ، حالت نسخه چاپی را برای مطالب فعال کنید تا بیشتر استفاده کنیم

    آخرش ما نفهمیدیم کنجد سفید آهن بیشتری داره یا کنجد سیاه??????

    سلام و وقت به خیر
    هر دو حاوی آهن هستند.

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دیدگاه

    وب‌ سایت

    خانه > فواید،علائم،خواص > خواص کنجد سياه بوداده

    تاریخ مصرف کنجد:متجاوز از پنج هزار سال است که انسان به خواص معجزه آسای کنجد پی برده است. پهلوانان قدیم آن را برای زیاد کردن زور می خوردند و امروز هم در بین قهرمانان ترکیه قابل توجه است و دارای ارزش زیادی  است.هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قایلند و آن را زیادکننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیر می کنند و بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد است.خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود.حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است. روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است.شیر کوبیده آن و گیاههای دیگر را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و سودا را از بین می برد. آب برگ کنجد برای تقویت مو و بلند شدن آن تاثیر نیکوی دارد و برای این کار بایستی آب آن را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید.میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده کنجد در دنیا است. هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد. ترکیبات شیمیاییکنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F1، E، D، B و لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود 50 درصد است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون  را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد.برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید. بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند. این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود. این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دامها به کار می برند. بخصوص این تفاله ازنظر داشتن مواد پروتئینی، غذای خوبی برای گاوهای شیرده است.اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام FIRST COLD PRESSED معروف است، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند. خواص مفید کنجد برای سلامتی بدنازنظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است. کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود. خواص مفید کنجد به شرح زیر است:1- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.2- برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید.3- کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.4- نرم کننده معده و روده است.5- کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده است، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.6- برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.7- ارده نرم کننده معده و روده هاست.8- کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.9- کنجد ضد رماتیسم است.10- برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.11- دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.12- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.13- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.14- از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.15- کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند. ویتامین F  چیست؟ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامینها در پوست می شود. کنجد، تقویت کننده موهرچند نانواییها امروزه با پاشیدن چند دانه کنجد مشتریان خود را با عنوان نان کنجدی فریب می دهند، اما اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.متخصصان تغذیه می گویند روغن کنجد علاوه بر تقویت موها، برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه هم مفید است. همچنین سوزش ادرار را برطرف می کند.دمکرده برگ کنجد هم اسهال خونی را درمان می کند و خوردن این دانه گیاهی برای رماتیسم، فشار خون بالا و ناراحتی کیسه صفرا مفید است.در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می کردند و با افزودن مغز بادام پوست کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل می کردند.ارده کنجد به همراه خرما غذایی مقوی برای رشد کودکان و همچنین کارگران یدی است. این دانه های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می کند و نرم کننده معده و رودههاست.خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی انگشتان است دیده نمی شود.به علاوه مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می کند و از نازک شدن موها جلوگیری می کند و مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد.حتما می دانید که کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می هراسند.امروزه از روغن کنجد بخصوص کنجد سیاه در تهیه انواع فراودههای آرایشی و بهداشتی خصوصا محصولاتی که برای رفع انواع خشکیها تجویز می شوند استفاده می شود.معمولا در ترکیب انواع کرمها و ماسکها و شامپوهای ترمیمی از این روغن استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود. در آخر شما را با ماسکی که با روغن کنجد تهیه می شود و برای تقویت موهای خشک و آسیب پذیر توصیه می شود آشنا می کنیم.قبل از هر چیز باید بگوییم که شما می توانید از این ماسک بسته به موهایتان هفته ای یک تا دو بار بعد از شستشوی آنها در حمام استفاده کنید. مواردی که در تهیه این ماسک استفاده می شوند شامل:روغن کنجد دو قاشق غذاخوریزرده تخم مرغ یک عددشیر دو قاشق مرباخوریآرد جوانه گندم دو قاشق غذاخوریابتدا مواد را کاملا مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک را بر تمام مو بخصوص پوست سر قرار داده و کاملا با دو دست ماساژ دهید. هر قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسانتر نفوذ می کنند.سپس با گذشت ۱۰ دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی کنید. در ضمن اگر می خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید باید آن را در داخل ظرف شیشهای خشک و دربدار و دور از هرگونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره کنید.همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصان مهم تلقی شود. نکاتی جالب از کنجد:مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.روغن کنجد برای جلای مو بسیار مفید و بهترین روغنهاست. روستاییانی که  هنوز روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا 80 سالگی تقریبا جوان هستند. برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده و مصرف آن را در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا معروف است ودر فرانسه معمول است. تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و ترکیبی از آن است.در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده بود یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع کرد و به این موضوع پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است و دارای پانزده نوع مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. لسیتین این گیاه حتی از باقلای هندی بیشتر است.لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. تقویت قوه حافظه بشر احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده است و مغز انسان بیش از سایر حیوانات ازاین ماده دارد و سر موفقیت بشر و پیشرفت آن در عالم تمدن مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده تخم مرغ و گیاههایی مانند: باقلای چینی، ماش، قره ماش، خرفه و کنجد وجود دارد.در امتحانات تشریحی ثابت شده که بیماران فکری در اعصابشان مقدار لسیتین پایین آمده است و در نتیجه خوردن اکسیر لسیتین یه سرعت معالجه می شوند، کلیمیها کنجد زیاد می خورند و زیاد زیرک هستند. کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کورم، مس، نیکل، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است. اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن ویتامینهای زیاد آنست مخصوصا ویتامینهای ب و ویتامینهای ف که فراوان دارد. برتر از همه داروهاغذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد کنجد است که تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا یک غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان متمدن است. دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.قوت، جوانی، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد. طعم گوارای آن مورد توجه شکم پرستان است و به خوبی آسانی برای انسان در هر سنی که باشد قابل هضم است. کنجد برای زن، مرد، بزرگ و کوچک برای ادامه حیات و طول عمر مفید است، اثر آن در تعویض سلولهای کهنه بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان، سل، کم خونی بی نظیر است. در زندگانی جدید که فکر بشر بیش از سایر اعضای بدن او به کار می رود کنجد از نان واجبتر است. نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی به گزارش نبض ما، دکتر موسی صالحی، دکترای تغذیه از کانادا در گفتگو با روزنامه نسل فردا، راجع به روغن کنجد به مطالب زیر اشاره کرد.دانه کنجد ازجمله دانه های روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است. ۷۵ درصد دانه کنجد را چربی و پروتئین و کلسیم و ۲۵ درصد آن را مواد معدنی، کربوهیدرات ها (قند) و فیبر تشکیل می دهند.دانه کنجد همچنین دارای انواع ویتامین، منیزیم، روی، مس و فسفر است. استفاده از کنجد به کاهش خطر سکته قلبی، پیشگیری از سرطان و درمان یبوست کمک می کند؛ همچنین برای افزایش توان جنسی در مردان مؤثر است.گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند.امروزه مشخص شده که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.به دلیل تأثیر روی بر چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از «روی» را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند. کنجد فوق العاده غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد.هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده چهارده درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم است. مصرف ۵۰ گرم از کنجد، ۲۵درصد از نیاز روزانه به اسیدفولیک را برطرف می کند.دانه کنجد منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است؛ همچنین مصرف آن برای افرادی که مبتلابه کم خونی و فقر آهن هستند می تواند مفید باشد.جایگزین کردن کنجد و بیسکویت های کنجدی به عنوان میان وعده ها بسیار مهم و مصرف ۳۰ گرم از این دانه بسیار مفید است. مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد معادل یک واحد چربی است و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.کنجد نه تنها موجب افزایش چربی خون نمی شود، بلکه کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد؛ همچنین مصرف آن در افرادی که دچار دردهای شدید دوران عادت ماهیانه هستند، سبب کاهش التهاب و شدت انقباض های رحمی می شود. کنجد در بهبود ترشح هورمون های جنسی در زنان یائسه نقشی مؤثر دارد.بررسی ها نشان داده اند مصرف این دانه در بهبود روند بیماری پارکینسون نیز تأثیرگذار است و به رشد سلول های عصبی مرکزی در نوزادان نیز کمک می کند و باعث افزایش قدرت بینایی می شود؛ به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف آن را به خانم های باردار و شیرده توصیه می کنند.اما با تعریف غلط و زیانباری که مردم از رنگ سفید و سیاه دارند، دانه کنجد را اگر سفید نکنند برای استفاده در دسترس خانواده قرار نمی دهند. دانه کنجد طبیعی و سیاه علاوه بر آنکه ۵۴ ماده مغذی دارد، خوشمزه تر است.کنجد سفید، بسیاری از مواد مغذی را ندارد و سر سفره ایرانی اگر کنجد باشد، دانه کنجد سفید است که ازنظر مواد مغذی بسیار ضعیف تر از کنجد سیاه است.اما داستان اینجا ختم نمی شود. متأسفانه ایرانی گندم را باید سفید کند. برنج را باید سفید کند. دانه کنجد را باید سفید کند؛ ولی سفیدی همیشه او را راضی نمی کند؛ زیرا در کنجد سفید هنوز مقداری ویتامین باقی مانده است.باید باقی مانده ویتامین ازبین برود تا غذا با ذائقه ایرانی مناسب درآید. دانه کنجد سفید باید سرخ شود. بوداده شود. حرارت ببیند و سرخ شود. این کنجد بوداده بازهم مقدار زیادی از ویتامین ها را ازدست می دهد؛ اما کنجد با سفیدشدن و بوداده و سرخ شدن هنوز مقداری مواد مغذی، به خصوص املاح و اسیدهای آمینه را دارد.

    متجاوز از پنج هزار سال است که انسان به خواص معجزه آسای کنجد پی برده است. پهلوانان قدیم آن را برای زیاد کردن زور می خوردند و امروز هم در بین قهرمانان ترکیه قابل توجه است و دارای ارزش زیادی  است.هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قایلند و آن را زیادکننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیر می کنند و بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد است.خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود.حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است. روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است.شیر کوبیده آن و گیاههای دیگر را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و سودا را از بین می برد. آب برگ کنجد برای تقویت مو و بلند شدن آن تاثیر نیکوی دارد و برای این کار بایستی آب آن را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید.میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده کنجد در دنیا است. هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد. ترکیبات شیمیاییکنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F1، E، D، B و لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود 50 درصد است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون  را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد.برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید. بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند. این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود. این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دامها به کار می برند. بخصوص این تفاله ازنظر داشتن مواد پروتئینی، غذای خوبی برای گاوهای شیرده است.اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام FIRST COLD PRESSED معروف است، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند. خواص مفید کنجد برای سلامتی بدنازنظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است. کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود. خواص مفید کنجد به شرح زیر است:1- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.2- برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید.3- کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.4- نرم کننده معده و روده است.5- کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده است، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.6- برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.7- ارده نرم کننده معده و روده هاست.8- کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.9- کنجد ضد رماتیسم است.10- برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.11- دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.12- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.13- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.14- از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.15- کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند. ویتامین F  چیست؟ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامینها در پوست می شود. کنجد، تقویت کننده موهرچند نانواییها امروزه با پاشیدن چند دانه کنجد مشتریان خود را با عنوان نان کنجدی فریب می دهند، اما اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.متخصصان تغذیه می گویند روغن کنجد علاوه بر تقویت موها، برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه هم مفید است. همچنین سوزش ادرار را برطرف می کند.دمکرده برگ کنجد هم اسهال خونی را درمان می کند و خوردن این دانه گیاهی برای رماتیسم، فشار خون بالا و ناراحتی کیسه صفرا مفید است.در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می کردند و با افزودن مغز بادام پوست کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل می کردند.ارده کنجد به همراه خرما غذایی مقوی برای رشد کودکان و همچنین کارگران یدی است. این دانه های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می کند و نرم کننده معده و رودههاست.خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی انگشتان است دیده نمی شود.به علاوه مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می کند و از نازک شدن موها جلوگیری می کند و مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد.حتما می دانید که کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می هراسند.امروزه از روغن کنجد بخصوص کنجد سیاه در تهیه انواع فراودههای آرایشی و بهداشتی خصوصا محصولاتی که برای رفع انواع خشکیها تجویز می شوند استفاده می شود.معمولا در ترکیب انواع کرمها و ماسکها و شامپوهای ترمیمی از این روغن استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود. در آخر شما را با ماسکی که با روغن کنجد تهیه می شود و برای تقویت موهای خشک و آسیب پذیر توصیه می شود آشنا می کنیم.قبل از هر چیز باید بگوییم که شما می توانید از این ماسک بسته به موهایتان هفته ای یک تا دو بار بعد از شستشوی آنها در حمام استفاده کنید. مواردی که در تهیه این ماسک استفاده می شوند شامل:روغن کنجد دو قاشق غذاخوریزرده تخم مرغ یک عددشیر دو قاشق مرباخوریآرد جوانه گندم دو قاشق غذاخوریابتدا مواد را کاملا مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک را بر تمام مو بخصوص پوست سر قرار داده و کاملا با دو دست ماساژ دهید. هر قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسانتر نفوذ می کنند.سپس با گذشت ۱۰ دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی کنید. در ضمن اگر می خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید باید آن را در داخل ظرف شیشهای خشک و دربدار و دور از هرگونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره کنید.همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصان مهم تلقی شود. نکاتی جالب از کنجد:مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.روغن کنجد برای جلای مو بسیار مفید و بهترین روغنهاست. روستاییانی که  هنوز روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا 80 سالگی تقریبا جوان هستند. برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده و مصرف آن را در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا معروف است ودر فرانسه معمول است. تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و ترکیبی از آن است.در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده بود یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع کرد و به این موضوع پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است و دارای پانزده نوع مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. لسیتین این گیاه حتی از باقلای هندی بیشتر است.لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. تقویت قوه حافظه بشر احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده است و مغز انسان بیش از سایر حیوانات ازاین ماده دارد و سر موفقیت بشر و پیشرفت آن در عالم تمدن مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده تخم مرغ و گیاههایی مانند: باقلای چینی، ماش، قره ماش، خرفه و کنجد وجود دارد.در امتحانات تشریحی ثابت شده که بیماران فکری در اعصابشان مقدار لسیتین پایین آمده است و در نتیجه خوردن اکسیر لسیتین یه سرعت معالجه می شوند، کلیمیها کنجد زیاد می خورند و زیاد زیرک هستند. کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کورم، مس، نیکل، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است. اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن ویتامینهای زیاد آنست مخصوصا ویتامینهای ب و ویتامینهای ف که فراوان دارد. برتر از همه داروهاغذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد کنجد است که تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا یک غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان متمدن است. دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.قوت، جوانی، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد. طعم گوارای آن مورد توجه شکم پرستان است و به خوبی آسانی برای انسان در هر سنی که باشد قابل هضم است. کنجد برای زن، مرد، بزرگ و کوچک برای ادامه حیات و طول عمر مفید است، اثر آن در تعویض سلولهای کهنه بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان، سل، کم خونی بی نظیر است. در زندگانی جدید که فکر بشر بیش از سایر اعضای بدن او به کار می رود کنجد از نان واجبتر است. نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی به گزارش نبض ما، دکتر موسی صالحی، دکترای تغذیه از کانادا در گفتگو با روزنامه نسل فردا، راجع به روغن کنجد به مطالب زیر اشاره کرد.دانه کنجد ازجمله دانه های روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است. ۷۵ درصد دانه کنجد را چربی و پروتئین و کلسیم و ۲۵ درصد آن را مواد معدنی، کربوهیدرات ها (قند) و فیبر تشکیل می دهند.دانه کنجد همچنین دارای انواع ویتامین، منیزیم، روی، مس و فسفر است. استفاده از کنجد به کاهش خطر سکته قلبی، پیشگیری از سرطان و درمان یبوست کمک می کند؛ همچنین برای افزایش توان جنسی در مردان مؤثر است.گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند.امروزه مشخص شده که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.به دلیل تأثیر روی بر چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از «روی» را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند. کنجد فوق العاده غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد.هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده چهارده درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم است. مصرف ۵۰ گرم از کنجد، ۲۵درصد از نیاز روزانه به اسیدفولیک را برطرف می کند.دانه کنجد منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است؛ همچنین مصرف آن برای افرادی که مبتلابه کم خونی و فقر آهن هستند می تواند مفید باشد.جایگزین کردن کنجد و بیسکویت های کنجدی به عنوان میان وعده ها بسیار مهم و مصرف ۳۰ گرم از این دانه بسیار مفید است. مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد معادل یک واحد چربی است و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.کنجد نه تنها موجب افزایش چربی خون نمی شود، بلکه کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد؛ همچنین مصرف آن در افرادی که دچار دردهای شدید دوران عادت ماهیانه هستند، سبب کاهش التهاب و شدت انقباض های رحمی می شود. کنجد در بهبود ترشح هورمون های جنسی در زنان یائسه نقشی مؤثر دارد.بررسی ها نشان داده اند مصرف این دانه در بهبود روند بیماری پارکینسون نیز تأثیرگذار است و به رشد سلول های عصبی مرکزی در نوزادان نیز کمک می کند و باعث افزایش قدرت بینایی می شود؛ به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف آن را به خانم های باردار و شیرده توصیه می کنند.اما با تعریف غلط و زیانباری که مردم از رنگ سفید و سیاه دارند، دانه کنجد را اگر سفید نکنند برای استفاده در دسترس خانواده قرار نمی دهند. دانه کنجد طبیعی و سیاه علاوه بر آنکه ۵۴ ماده مغذی دارد، خوشمزه تر است.کنجد سفید، بسیاری از مواد مغذی را ندارد و سر سفره ایرانی اگر کنجد باشد، دانه کنجد سفید است که ازنظر مواد مغذی بسیار ضعیف تر از کنجد سیاه است.اما داستان اینجا ختم نمی شود. متأسفانه ایرانی گندم را باید سفید کند. برنج را باید سفید کند. دانه کنجد را باید سفید کند؛ ولی سفیدی همیشه او را راضی نمی کند؛ زیرا در کنجد سفید هنوز مقداری ویتامین باقی مانده است.باید باقی مانده ویتامین ازبین برود تا غذا با ذائقه ایرانی مناسب درآید. دانه کنجد سفید باید سرخ شود. بوداده شود. حرارت ببیند و سرخ شود. این کنجد بوداده بازهم مقدار زیادی از ویتامین ها را ازدست می دهد؛ اما کنجد با سفیدشدن و بوداده و سرخ شدن هنوز مقداری مواد مغذی، به خصوص املاح و اسیدهای آمینه را دارد.

    هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قایلند و آن را زیادکننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیر می کنند و بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد است.خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود.حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است. روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است.شیر کوبیده آن و گیاههای دیگر را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و سودا را از بین می برد. آب برگ کنجد برای تقویت مو و بلند شدن آن تاثیر نیکوی دارد و برای این کار بایستی آب آن را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید.میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده کنجد در دنیا است. هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد. ترکیبات شیمیاییکنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F1، E، D، B و لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود 50 درصد است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون  را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد.برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید. بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند. این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود. این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دامها به کار می برند. بخصوص این تفاله ازنظر داشتن مواد پروتئینی، غذای خوبی برای گاوهای شیرده است.اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام FIRST COLD PRESSED معروف است، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند. خواص مفید کنجد برای سلامتی بدنازنظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است. کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود. خواص مفید کنجد به شرح زیر است:1- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.2- برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید.3- کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.4- نرم کننده معده و روده است.5- کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده است، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.6- برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.7- ارده نرم کننده معده و روده هاست.8- کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.9- کنجد ضد رماتیسم است.10- برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.11- دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.12- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.13- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.14- از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.15- کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند. ویتامین F  چیست؟ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامینها در پوست می شود. کنجد، تقویت کننده موهرچند نانواییها امروزه با پاشیدن چند دانه کنجد مشتریان خود را با عنوان نان کنجدی فریب می دهند، اما اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.متخصصان تغذیه می گویند روغن کنجد علاوه بر تقویت موها، برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه هم مفید است. همچنین سوزش ادرار را برطرف می کند.دمکرده برگ کنجد هم اسهال خونی را درمان می کند و خوردن این دانه گیاهی برای رماتیسم، فشار خون بالا و ناراحتی کیسه صفرا مفید است.در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می کردند و با افزودن مغز بادام پوست کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل می کردند.ارده کنجد به همراه خرما غذایی مقوی برای رشد کودکان و همچنین کارگران یدی است. این دانه های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می کند و نرم کننده معده و رودههاست.خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی انگشتان است دیده نمی شود.به علاوه مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می کند و از نازک شدن موها جلوگیری می کند و مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد.حتما می دانید که کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می هراسند.امروزه از روغن کنجد بخصوص کنجد سیاه در تهیه انواع فراودههای آرایشی و بهداشتی خصوصا محصولاتی که برای رفع انواع خشکیها تجویز می شوند استفاده می شود.معمولا در ترکیب انواع کرمها و ماسکها و شامپوهای ترمیمی از این روغن استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود. در آخر شما را با ماسکی که با روغن کنجد تهیه می شود و برای تقویت موهای خشک و آسیب پذیر توصیه می شود آشنا می کنیم.قبل از هر چیز باید بگوییم که شما می توانید از این ماسک بسته به موهایتان هفته ای یک تا دو بار بعد از شستشوی آنها در حمام استفاده کنید. مواردی که در تهیه این ماسک استفاده می شوند شامل:روغن کنجد دو قاشق غذاخوریزرده تخم مرغ یک عددشیر دو قاشق مرباخوریآرد جوانه گندم دو قاشق غذاخوریابتدا مواد را کاملا مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک را بر تمام مو بخصوص پوست سر قرار داده و کاملا با دو دست ماساژ دهید. هر قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسانتر نفوذ می کنند.سپس با گذشت ۱۰ دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی کنید. در ضمن اگر می خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید باید آن را در داخل ظرف شیشهای خشک و دربدار و دور از هرگونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره کنید.همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصان مهم تلقی شود. نکاتی جالب از کنجد:مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.روغن کنجد برای جلای مو بسیار مفید و بهترین روغنهاست. روستاییانی که  هنوز روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا 80 سالگی تقریبا جوان هستند. برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده و مصرف آن را در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا معروف است ودر فرانسه معمول است. تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و ترکیبی از آن است.در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده بود یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع کرد و به این موضوع پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است و دارای پانزده نوع مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. لسیتین این گیاه حتی از باقلای هندی بیشتر است.لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. تقویت قوه حافظه بشر احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده است و مغز انسان بیش از سایر حیوانات ازاین ماده دارد و سر موفقیت بشر و پیشرفت آن در عالم تمدن مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده تخم مرغ و گیاههایی مانند: باقلای چینی، ماش، قره ماش، خرفه و کنجد وجود دارد.در امتحانات تشریحی ثابت شده که بیماران فکری در اعصابشان مقدار لسیتین پایین آمده است و در نتیجه خوردن اکسیر لسیتین یه سرعت معالجه می شوند، کلیمیها کنجد زیاد می خورند و زیاد زیرک هستند. کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کورم، مس، نیکل، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است. اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن ویتامینهای زیاد آنست مخصوصا ویتامینهای ب و ویتامینهای ف که فراوان دارد. برتر از همه داروهاغذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد کنجد است که تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا یک غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان متمدن است. دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.قوت، جوانی، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد. طعم گوارای آن مورد توجه شکم پرستان است و به خوبی آسانی برای انسان در هر سنی که باشد قابل هضم است. کنجد برای زن، مرد، بزرگ و کوچک برای ادامه حیات و طول عمر مفید است، اثر آن در تعویض سلولهای کهنه بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان، سل، کم خونی بی نظیر است. در زندگانی جدید که فکر بشر بیش از سایر اعضای بدن او به کار می رود کنجد از نان واجبتر است. نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی به گزارش نبض ما، دکتر موسی صالحی، دکترای تغذیه از کانادا در گفتگو با روزنامه نسل فردا، راجع به روغن کنجد به مطالب زیر اشاره کرد.دانه کنجد ازجمله دانه های روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است. ۷۵ درصد دانه کنجد را چربی و پروتئین و کلسیم و ۲۵ درصد آن را مواد معدنی، کربوهیدرات ها (قند) و فیبر تشکیل می دهند.دانه کنجد همچنین دارای انواع ویتامین، منیزیم، روی، مس و فسفر است. استفاده از کنجد به کاهش خطر سکته قلبی، پیشگیری از سرطان و درمان یبوست کمک می کند؛ همچنین برای افزایش توان جنسی در مردان مؤثر است.گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند.امروزه مشخص شده که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.به دلیل تأثیر روی بر چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از «روی» را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند. کنجد فوق العاده غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد.هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده چهارده درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم است. مصرف ۵۰ گرم از کنجد، ۲۵درصد از نیاز روزانه به اسیدفولیک را برطرف می کند.دانه کنجد منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است؛ همچنین مصرف آن برای افرادی که مبتلابه کم خونی و فقر آهن هستند می تواند مفید باشد.جایگزین کردن کنجد و بیسکویت های کنجدی به عنوان میان وعده ها بسیار مهم و مصرف ۳۰ گرم از این دانه بسیار مفید است. مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد معادل یک واحد چربی است و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.کنجد نه تنها موجب افزایش چربی خون نمی شود، بلکه کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد؛ همچنین مصرف آن در افرادی که دچار دردهای شدید دوران عادت ماهیانه هستند، سبب کاهش التهاب و شدت انقباض های رحمی می شود. کنجد در بهبود ترشح هورمون های جنسی در زنان یائسه نقشی مؤثر دارد.بررسی ها نشان داده اند مصرف این دانه در بهبود روند بیماری پارکینسون نیز تأثیرگذار است و به رشد سلول های عصبی مرکزی در نوزادان نیز کمک می کند و باعث افزایش قدرت بینایی می شود؛ به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف آن را به خانم های باردار و شیرده توصیه می کنند.اما با تعریف غلط و زیانباری که مردم از رنگ سفید و سیاه دارند، دانه کنجد را اگر سفید نکنند برای استفاده در دسترس خانواده قرار نمی دهند. دانه کنجد طبیعی و سیاه علاوه بر آنکه ۵۴ ماده مغذی دارد، خوشمزه تر است.کنجد سفید، بسیاری از مواد مغذی را ندارد و سر سفره ایرانی اگر کنجد باشد، دانه کنجد سفید است که ازنظر مواد مغذی بسیار ضعیف تر از کنجد سیاه است.اما داستان اینجا ختم نمی شود. متأسفانه ایرانی گندم را باید سفید کند. برنج را باید سفید کند. دانه کنجد را باید سفید کند؛ ولی سفیدی همیشه او را راضی نمی کند؛ زیرا در کنجد سفید هنوز مقداری ویتامین باقی مانده است.باید باقی مانده ویتامین ازبین برود تا غذا با ذائقه ایرانی مناسب درآید. دانه کنجد سفید باید سرخ شود. بوداده شود. حرارت ببیند و سرخ شود. این کنجد بوداده بازهم مقدار زیادی از ویتامین ها را ازدست می دهد؛ اما کنجد با سفیدشدن و بوداده و سرخ شدن هنوز مقداری مواد مغذی، به خصوص املاح و اسیدهای آمینه را دارد.

    خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود.حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است. روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است.شیر کوبیده آن و گیاههای دیگر را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و سودا را از بین می برد. آب برگ کنجد برای تقویت مو و بلند شدن آن تاثیر نیکوی دارد و برای این کار بایستی آب آن را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید.میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده کنجد در دنیا است. هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد. ترکیبات شیمیاییکنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F1، E، D، B و لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود 50 درصد است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود، زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون  را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد.برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب بیاید. بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند. این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود. این روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دامها به کار می برند. بخصوص این تفاله ازنظر داشتن مواد پروتئینی، غذای خوبی برای گاوهای شیرده است.اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که به نام FIRST COLD PRESSED معروف است، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد خواص خود را از دست می دهند. خواص مفید کنجد برای سلامتی بدنازنظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است. کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود. خواص مفید کنجد به شرح زیر است:1- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.2- برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید.3- کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.4- نرم کننده معده و روده است.5- کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده است، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.6- برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.7- ارده نرم کننده معده و روده هاست.8- کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.9- کنجد ضد رماتیسم است.10- برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.11- دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.12- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.13- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.14- از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.15- کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند. ویتامین F  چیست؟ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامینها در پوست می شود. کنجد، تقویت کننده موهرچند نانواییها امروزه با پاشیدن چند دانه کنجد مشتریان خود را با عنوان نان کنجدی فریب می دهند، اما اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.متخصصان تغذیه می گویند روغن کنجد علاوه بر تقویت موها، برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک و زخم ریه هم مفید است. همچنین سوزش ادرار را برطرف می کند.دمکرده برگ کنجد هم اسهال خونی را درمان می کند و خوردن این دانه گیاهی برای رماتیسم، فشار خون بالا و ناراحتی کیسه صفرا مفید است.در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می کردند و با افزودن مغز بادام پوست کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل می کردند.ارده کنجد به همراه خرما غذایی مقوی برای رشد کودکان و همچنین کارگران یدی است. این دانه های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می کند و نرم کننده معده و رودههاست.خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی انگشتان است دیده نمی شود.به علاوه مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می کند و از نازک شدن موها جلوگیری می کند و مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد.حتما می دانید که کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می هراسند.امروزه از روغن کنجد بخصوص کنجد سیاه در تهیه انواع فراودههای آرایشی و بهداشتی خصوصا محصولاتی که برای رفع انواع خشکیها تجویز می شوند استفاده می شود.معمولا در ترکیب انواع کرمها و ماسکها و شامپوهای ترمیمی از این روغن استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود. در آخر شما را با ماسکی که با روغن کنجد تهیه می شود و برای تقویت موهای خشک و آسیب پذیر توصیه می شود آشنا می کنیم.قبل از هر چیز باید بگوییم که شما می توانید از این ماسک بسته به موهایتان هفته ای یک تا دو بار بعد از شستشوی آنها در حمام استفاده کنید. مواردی که در تهیه این ماسک استفاده می شوند شامل:روغن کنجد دو قاشق غذاخوریزرده تخم مرغ یک عددشیر دو قاشق مرباخوریآرد جوانه گندم دو قاشق غذاخوریابتدا مواد را کاملا مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک را بر تمام مو بخصوص پوست سر قرار داده و کاملا با دو دست ماساژ دهید. هر قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسانتر نفوذ می کنند.سپس با گذشت ۱۰ دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی کنید. در ضمن اگر می خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید باید آن را در داخل ظرف شیشهای خشک و دربدار و دور از هرگونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره کنید.همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصان مهم تلقی شود. نکاتی جالب از کنجد:مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.روغن کنجد برای جلای مو بسیار مفید و بهترین روغنهاست. روستاییانی که  هنوز روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا 80 سالگی تقریبا جوان هستند. برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده و مصرف آن را در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا معروف است ودر فرانسه معمول است. تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و ترکیبی از آن است.در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده بود یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع کرد و به این موضوع پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است و دارای پانزده نوع مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. لسیتین این گیاه حتی از باقلای هندی بیشتر است.لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. تقویت قوه حافظه بشر احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده است و مغز انسان بیش از سایر حیوانات ازاین ماده دارد و سر موفقیت بشر و پیشرفت آن در عالم تمدن مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده تخم مرغ و گیاههایی مانند: باقلای چینی، ماش، قره ماش، خرفه و کنجد وجود دارد.در امتحانات تشریحی ثابت شده که بیماران فکری در اعصابشان مقدار لسیتین پایین آمده است و در نتیجه خوردن اکسیر لسیتین یه سرعت معالجه می شوند، کلیمیها کنجد زیاد می خورند و زیاد زیرک هستند. کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کورم، مس، نیکل، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است. اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن ویتامینهای زیاد آنست مخصوصا ویتامینهای ب و ویتامینهای ف که فراوان دارد. برتر از همه داروهاغذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد کنجد است که تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا یک غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان متمدن است. دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.قوت، جوانی، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد. طعم گوارای آن مورد توجه شکم پرستان است و به خوبی آسانی برای انسان در هر سنی که باشد قابل هضم است. کنجد برای زن، مرد، بزرگ و کوچک برای ادامه حیات و طول عمر مفید است، اثر آن در تعویض سلولهای کهنه بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان، سل، کم خونی بی نظیر است. در زندگانی جدید که فکر بشر بیش از سایر اعضای بدن او به کار می رود کنجد از نان واجبتر است. نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی به گزارش نبض ما، دکتر موسی صالحی، دکترای تغذیه از کانادا در گفتگو با روزنامه نسل فردا، راجع به روغن کنجد به مطالب زیر اشاره کرد.دانه کنجد ازجمله دانه های روغنی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است. ۷۵ درصد دانه کنجد را چربی و پروتئین و کلسیم و ۲۵ درصد آن را مواد معدنی، کربوهیدرات ها (قند) و فیبر تشکیل می دهند.دانه کنجد همچنین دارای انواع ویتامین، منیزیم، روی، مس و فسفر است. استفاده از کنجد به کاهش خطر سکته قلبی، پیشگیری از سرطان و درمان یبوست کمک می کند؛ همچنین برای افزایش توان جنسی در مردان مؤثر است.گرچه تصور بر این است که پوکی استخوان اغلب گریبان گیر زنان سالمند می شود، اما حقیقت این است که مردان سالمند نیز در معرض پوکی استخوان قرار دارند.امروزه مشخص شده که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.به دلیل تأثیر روی بر چگالی املاح معدنی استخوان، به مردان سالمند توصیه می شود غذاهای غنی از «روی» را به طور مرتب در برنامه های غذایی خود بگنجانند. کنجد فوق العاده غنی از پروتئین است و ارزش غذایی بالایی دارد.هر قاشق غذاخوری کنجد تأمین کننده چهارده درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم است. مصرف ۵۰ گرم از کنجد، ۲۵درصد از نیاز روزانه به اسیدفولیک را برطرف می کند.دانه کنجد منبع آهن گیاهی است که برای رفع خستگی مفید است؛ همچنین مصرف آن برای افرادی که مبتلابه کم خونی و فقر آهن هستند می تواند مفید باشد.جایگزین کردن کنجد و بیسکویت های کنجدی به عنوان میان وعده ها بسیار مهم و مصرف ۳۰ گرم از این دانه بسیار مفید است. مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد معادل یک واحد چربی است و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.کنجد نه تنها موجب افزایش چربی خون نمی شود، بلکه کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد؛ همچنین مصرف آن در افرادی که دچار دردهای شدید دوران عادت ماهیانه هستند، سبب کاهش التهاب و شدت انقباض های رحمی می شود. کنجد در بهبود ترشح هورمون های جنسی در زنان یائسه نقشی مؤثر دارد.بررسی ها نشان داده اند مصرف این دانه در بهبود روند بیماری پارکینسون نیز تأثیرگذار است و به رشد سلول های عصبی مرکزی در نوزادان نیز کمک می کند و باعث افزایش قدرت بینایی می شود؛ به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف آن را به خانم های باردار و شیرده توصیه می کنند.اما با تعریف غلط و زیانباری که مردم از رنگ سفید و سیاه دارند، دانه کنجد را اگر سفید نکنند برای استفاده در دسترس خانواده قرار نمی دهند. دانه کنجد طبیعی و سیاه علاوه بر آنکه ۵۴ ماده مغذی دارد، خوشمزه تر است.کنجد سفید، بسیاری از مواد مغذی را ندارد و سر سفره ایرانی اگر کنجد باشد، دانه کنجد سفید است که ازنظر مواد مغذی بسیار ضعیف تر از کنجد سیاه است.اما داستان اینجا ختم نمی شود. متأسفانه ایرانی گندم را باید سفید کند. برنج را باید سفید کند. دانه کنجد را باید سفید کند؛ ولی سفیدی همیشه او را راضی نمی کند؛ زیرا در کنجد سفید هنوز مقداری ویتامین باقی مانده است.باید باقی مانده ویتامین ازبین برود تا غذا با ذائقه ایرانی مناسب درآید. دانه کنجد سفید باید سرخ شود. بوداده شود. حرارت ببیند و سرخ شود. این کنجد بوداده بازهم مقدار زیادی از ویتامین ها را ازدست می دهد؛ اما کنجد با سفیدشدن و بوداده و سرخ شدن هنوز مقداری مواد مغذی، به خصوص املاح و اسیدهای آمینه را دارد.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است. روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است.

    یوتاب گلچینی از بهترین ها

    برچسب های مرتبط

    مزاج کنجد، گرم و تر است. دانه كنجد به علت وجود چشمگیر موادی از جمله آهن، منگنز، منیزیم، مس و كلسیم، از محصولات بسیار با ارزش و حاوی املاح ضروری است. همچنین میزان ویتامین B۱ و E آن قابل توجه است. دانه كنجد به علت وجود لیگان ها، از جمله ماده ای به نام سزامین، كه به طور منحصر به فرد در آن وجود دارد، دارای خاصیت آنتی اكسیدانی و ضد سرطانی قوی و روغن آن که به سختی تند می شود، یكی از روغن های گیاهی است كه بالاترین اثرات آنتی اكسیدانی را دارد. همچنین روغن كنجد به دلیل وجود فیتواسترول ها دارای خاصیت كاهش كلسترول خون می باشد.

    کنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F۱، E، D، B و لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود ۵۰ درصد است. روغن کنجد مرکب از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.
    ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامینها در پوست می شود. مصرف یک قاشق غذاخوری کنجد معادل یک واحد چربی است و ۴۵ کیلوکالری انرژی دارد.

    با توجه به اینكه در بیشتر موارد كنجد به صورت پوست كنده یا بو داده (حرارت دیده) مصرف می شود، لذا تركیبات دو شكل خام و حرارت دیده كه با هم متفاوت می باشد، در زیر شرح داده شده است.
    هر ۱۰۰ گرم كنجد بو داده بدون پوست حاوی مواد زیر است:
    انرژی ۵۶۷ كیلو كالری
    چربی ۴۸ گرم
    كربوهیدرت ها ۲۶ گرم
    پروتئین ۱۷ گرم
    فیبر غذایی ۱۶/۹ گرم
    قندها ۰/۵ گرم
    فسفر ۷۷۴ میلی گرم
    پتاسیم ۴۰۶ میلی گرم
    منیزیم ۳۴۶ میلی گرم
    كلسیم ۱۳۱ میلی گرم
    سدیم ۳۹ میلی گرم
    آهن ۷/۸ میلی گرم
    رطوبت ۵ گرم

    خواص کنجد بو داده سیاه

    هر۱۰۰ گرم كنجد پوست كنده خام حاوی مواد زیر می باشد:
    انرژی ۶۳۰ كیلو كالری
    كربوهیدرات ۱۱/۷ گرم
    چربی ۶۱/۲ گرم
    پروتئین ۲۰/۵ گرم
    فیبر غذایی ۱۱/۶ گرم
    قندها ۰/۵ گرم
    كلیسم ۹۷۵ میلی گرم
    فسفر ۶۶۷ میلی گرم
    پتاسیم ۳۷۰ میلی گرم
    منیزیم ۳۴۵ میلی گرم
    سدیم ۴۷ میلی گرم
    آهن ۱۴/۵ میلی گرم
    رطوبت ۳/۷۵ گرم

    هر دو نوع بالا حاوی اسیدهای آمینه مختلف از جمله تریپتوفان، ترئونین، ایزولوسین، لوسین، متیونین، سیستین، فنیل آلانین، والیین، آرژی نین، هیستیدین، آلانین، آسپارتیك اسید، گلوتامیك اسید،گلی سین، پرولین و سرین می باشند. مهم ترین اسیدهای چرب روغن كنجد عبارتند از: اولئیك، لینولئیك، پالمیتیك، استئاریك و آراشیدیك.

    کاهش دردهای آرتریت روماتوئید
    کنجد سرشار از مس است و مس به دلیل حضور در بسیاری از سیستم های آنزیمی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، نقش مهمی در کاهش درد و رفع التهاب در بیماری های آرتریت روماتوئید دارد.
    علاوه بر آن مس در فعالیت نوعی آنزیم موثر است که برای اتصال کلاژن و الاستین مورد نیاز است. کلاژن و الاستین در ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاع رگ های خونی، استخوان ها و مفاصل مهم هستند.

    پیشگیری از سرطان روده
    كنجد، منبع غنی اسیدهای آمینه بوده و رشد تومورها را متوقف می كند.
    همچنین از سلول های روده در مقابل مواد شیمیایی سرطان زا محافظت می نماید.

    پیشگیری از حملات و سردردهای میگرنی
    حجم بالای منیزیم در کنجد به کاهش اسپاسم راه های هوایی در بیماری آسم و پیشگیری از اسپاسم نوعی از عروق خونی که در پیدایش حملات میگرن نقش دارند، کمک کرده و وجود کلسیم در کنجد نیز از سردردهای میگرنی جلوگیری می کند.

    تقویت حافظه
    كساني كه زياد مطالعه مي‎كنند، هميشه مقداري كنجد بوداده همراه داشته باشند كه هرچند گاهي يك قاشق كنجد ميل كنند. تقریبا ۲۸ درصد مغز انسان را ليسيتين تشكيل مي‎دهد و همين ماده باعث پيشرفت بشر شد. كنجد سرشار از لسینین است و در نتيجه كساني كه كارهاي فكري زياد دارند باید كنجد را در برنامه غذايي خوش قرار دهند.
    براي كساني كه مي‎خواهند حافظه آن‎ها تقويت شود، ۴۰ روز هر روز صبح يك قاشق غذاخوري كنجد ميل كنند.
    كنجد و سياه‎دانه صبح ناشتا باعث تقويت مغز و رفع فراموشي مي‎شود، حدود ۴۰ گرم سياه‎دانه و ۲۰۰ گرم كنجد را با كمي نبات آسياب كرده، صبح‎ها یک قاشق ميل شود.

    حفظ سلامت استخوان ها
    کنجد به دلیل دارا بودن حجم بالای روی و تاثیر فلز روی در چگالی املاح معدنی استخوان، به عنوان غذایی مناسب برای سالمندان یا کسانی که مبتلا به پوکی استخوان هستند، توصیه می شود. کسانی که شیر دوست ندارند می‌توانند از کنجد برای تامین کلسیم، روی و آهن خود که از مواد معدنی مهم به شمار می‌آید، استفاده کنند.
    در مطالعه ای که بر روی ۳۹۶ مرد در گسترده ی سنی ۴۵ تا ۹۹ سال انجام شد، مشخص شد که بین دریافت کم روی و کمبود املاح معدنی در بدن، با بروز پوکی استخوان در ناحیه ی لگن و ستون فقرات ارتباط واضحی وجود دارد.
    همچنین کنجد منبعی عالی برای کلسیم است. کلسیم از وجود توده های استخوانی که در یائسگی و یا همراه با بیماری های خاصی مانند آرتریت روماتوئید مشاهده می شود، کاسته و در حفظ سلامت استخوانها، نقش به سزایی دارد.

    کاهش کلسترول خون
    فیتواسترول ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می شوند و ساختمان شیمیایی مشابهی با کلسترول دارند. با دریافت میزان مناسبی از فیتواسترول ها، میزان کلسترول خون کاهش می یابد، سطج ایمنی بدن تقویت می شود و خطر بروز سرطان های خاص کاهش می یابد.
    امروزه به دلیل خواص مهم فیتواسترول ها، اقدام به استخراج آن ها از دانه های سویا، ذرت و گیاهان دیگر می کنند و آن را به عنوان افزودنی در تهیه غذاهای فرآوری شده به کار می برند.
    در گزارش هایی که در مورد میزان فیتواسترول گیاهان ارائه شده است، معلوم می شود که کنجد، از غنی ترین مواد غذایی از نظر فیتواسترول هاست. در هر ۱۰۰ گرم از کنجد ۴۰۰ تا ۴۱۳ میلی گرم فیتواسترول وجود دارد.

    کاهش فشار خون
    کنجد منبع خوبی از منیزیم است. وجود منیزیم به کاهش فشار خون بالا منجر می شود. فشار خون بالا از عوامل موثر حمله های قلبی، سکته ها و بیماری های قلبی در افراد دیابتی است.

    پیشگیری از کم خونی و افسردگی ناشی از آن
    کنجد منبع خوب کلسیم است. کمبود کلسیم برابر کم خونی می باشد و همچنین عدم جذب ویتامین ب را به همراه دارد و کمبود ویتامین ب موجب اضطراب می شود.

    تقویت پوست، مو و ناخن
    وجود مقادیر بالای روی در کنجد، آکنه را کمتر می کند، از نازک شدن موها جلوگیری می کند، مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین استفاده کرد. اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.

    خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی انگشتان است دیده نمی شود.
    مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.

    کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد)، به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای خشکشان می هراسند.

    مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.
    براي درمان جرب( نوعی بیماری انگلی خارش دار)، تخم ريواس را با روغن كنجد مخلوط كرده به محل بمالند.

    دیگر خواص و فواید کنجد عبارتند از:
    در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می کردند و با افزودن مغز بادام پوست کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل می کردند.
    کنجد به رفع مسمومیت كبد و كلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن كمك می كند.
    كنجد در درمان بی خوابی موثر بوده، به ایجاد خواب طبیعی در زنانی که از عوارض یائسگی رنج می برند کمک می کند.
    خواص ضد قارچ و ضد باكتری از دیگر تأثیرات آن است.
    برگ های كنجد سرشار از مواد لعابی هستند. دم کرده برگ کنحد برای درمان اسهال خونی و وبا به كار برده می شود.
    كنجد تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا یك غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان است كه دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.
    باعث افزایش ذخیره ی ویتامین E در بدن می شود.
    کنجد برای کسانی که کشتی گیر و یا وزنه بردار هستند غذایی بسیار مفید و مناسب است.
    كساني كه داراي چربي بالا هستند از روغن كنجد استفاده كنند.
    اگر هزارپا در گوش كسي رفت چند قطره روغن كنجد در گوش بچكانيد.
    براي نرم شدن محل تورم كنجد را له كنيد با يك عدد تخم‎مرغ مخلوط نماييد در محل تورم و سفتي بدن قرار دهيد.
    كساني كه مي‎خواهند چاق شوند از كنجد استفاده كنند.
    كنجد براي تقويت نيروي جنسي نافع است و به این منظور باید ارده (كنجد خردشده)، عسل، هويج خرد شده همراه نان ميل شود.
    كساني كه سرطان دارند از كنجد استفاده كنند.
    كنجد براي افراد كم خون غذاي مناسبي است.
    خوردن كنجد باعث نرم شدن روده‎ها و رفع يبوست مي‎گردد. براي درمان يبوست صبح يك قاشق كنجد بو نداده (خام) بخورند.
    كساني كه سوزش معده دارند كنجد را با نبات كوبيده ميل كنند.
    براي قطع خون بواسير، ۵ گرم دانه كنجد و ۵ گرم مغز گردو هر روز به مدت ۱۴ روز ميل شود.
    براي بازشدن عادت ماهيانه مقداري كنجد را با نخود آب پز نموده آب آن را ميل كنيد.
    براي دمل داخل گوش روزي چندبار با روغن كنجد آن را چرب كنيد چون زود سر باز مي‎كند.
    كساني كه تصلب شرائين دارند از كنجد و روغن آن استفاده كنند.
    افراد سوداوي مزاج روزي يك قاشق كنجد بخورند.
    کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.
    کنجد ضد رماتیسم است.
    برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.
    روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

    دانه های كنجد دارای ماده آلرژی زایی است كه در افراد بسیار معدودی (۵ تا ۱۳ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر) ایجاد حساسیت می كند.
    مصرف زياد كنجد خارش پوستي ايجاد مي‎كند.
    كساني كه فشارخون دارند كنجد كمتر بخورند.
    زيادخوردن كنجد باعث بدبويي دهان مي‎شود.
    کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست. كنجد ديرهضم است. زياده روي در مصرف آن باعث سوءهاضمه مي‎شود و معده را خسته مي‎كند. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند.
    برخی از منابع نیز مصرف کنجد را با افزایش خطر سقط جنین مرتبط دانسته اند.
    مصرف کنجد برای دارندگان گروه های خونی B و AB مضر می باشد و برای دارندگان گروه های خونی O و A بلامانع می باشد.

    نحوه نگهداری از کنجد و مشتقات آن
    ارده و روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌اند که اگر در معرض هوای گرم و نور قرار بگیرند، چربی‌هایشان اکسید شده و روغن به اصطلاح فاسد می‌شود. بنابراین کنجد و فرآورده‌های تهیه‌شده از آن باید در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری ‌شود.
    اگر مي‌خواهيد مقدار زيادي از كنجد خام را به مدتي بيش از يك سال نگهداري كنيد بايد آن‌را در داخل ظرف شيشه‌اي خشك و درب‌دار و دور از هر گونه رطوبت و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ذخيره نماييد.

    خواص ارده
    ارده به‌عنوان یکی از فرآورده‌های به‌دست آمده از کنجد به صورت سنتی به‌عنوان صبحانه در ایران همراه نان و مواد شیرین مثل عسل و شیره انواع میوه‌ها از جمله خرما و انگور یا مربا مصرف می‌شود.
    ارده، مایعی روغنی است که از دانه کنجد پوست‌گیری و آسیاب شده به دست می‌آید و در واقع کنجد کوبیده است که در روغن خود غوطه‌ور شده در کل، ۷/۲۴ درصد ارده را پروتئین، ۵۹ درصد چربی، ۳/۲ درصد فیبر و ۳ درصد را موادمعدنی تشکیل می‌دهد.

    ارده کنجد به همراه خرما، غذایی مقوی برای رشد کودکان است. این دانه های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می کند و نرم کننده معده و روده هاست.
    مصرف هرازگاه ارده به‌عنوان صبحانه‌ به‌خصوص برای کودکان ایرادی ندارد اما افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت باید در مصرف آن احتیاط کنند. ارده سرشار از چربی است و کالری بالایی دارد. بنابراین باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید. ارده در مقایسه با روغن کنجد فواید بیشتری دارد زیرا در روغن کنجد تنها چربی و ویتامین‌های محلول در آن وجود دارد در حالی که در ارده دیگر مواد مغذی موجود در کنجد نیز حفظ می‌شود.

    کنجد با نام علمی”Sesamun indicum” از قدیمی ترین چاشنی های شناخته شده ای است که قدمت آن به ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد. نام Sesame از كلمه لاتین Sesamum گرفته شده و این لغت خود با تغییرات زیادی از آشوری ها و از كلمه Shaman shammi به معنی گیاه روغنی (Plant oil) درست شده است.

    کنجد گیاهی است یكساله به ارتفاع حداكثر تا یك متر كه قسمت های بالای ساقه آن پوشیده از كرك است، ولی قسمت های پایینی كرك ندارد. برگ ها بیضی بلند و نوك تیز، به طول ۱۴ سانتی متر می باشند كه به صورت متقابل روی ساقه قرار می گیرند (ممكن است برگ های قسمت پایین گیاه كمی پهن تر باشند و به صورت متفاوت قرار گیرند). گل ها به صورت تكی در كنار برگ های قسمت بالای ساقه ظاهر می شوند. رنگ گل ها زرد است، ولی ممكن است به رنگ های سفید، گلی و قرمز نیز دیده شوند.

    این گل ها به میوه كپسول تبدیل می شوند كه حاوی تعداد زیادی دانه كوچك، بیضی و تقریباً مسطح است. رنگ دانه ها بر حسب واریته ها و نواحی مختلف متفاوت بوده و ممكن است به صورت قهوه ای كمرنگ یا تیره، سفید، سیاه و یا دو رنگ باشند. قسمت مورد استفاده كنجد، دانه ها هستند كه مقدار زیادی از آنها به مصرف روغن كشی می رسد.

    نام كنجد در خاورمیانه متفاوت بوده و به نظر می رسد از لغت فارسی آن، یعنی Kunjid كنجد ریشه گرفته است. به عنوان مثال، نام روسی آن كه Kunzhut كون زوت می باشد، از فارسی مشتق شده است.

    درباره كنجد در اقوام و ملل جهان افسانه ها، باورها و اعتقادات مختلفی وجود دارد كه همه آنها درباره اهمیت این گیاه و دانه و روغن آن است. مثلاً در افسانه های آشوری چنین بیان شده است كه وقتی خداوند مخلوقات خود را آفرید، آنها از شراب دانه كنجد نوشیدند و یا هندوها معتقدند كه دانه كنجد سمبل جلوگیری از مرگ و میر و روغن آن از مواد خوش یمن و مبارك است.

    بر حسب مدارك تاریخی، زنان بابلی باستان از مخلوط كنجد و عسل به شكل حلوا برای جوانی و زیبایی بیشتر و سربازان رومی برای قوی بودن و انرژی بیشتر استفاده می كردند.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    در تامیل حداقل یك بار در هفته (روزهای چهارشنبه یا یكشنبه برای مردان و روزهای جمعه برای زنان) خود را با روغن كنجد چرب می كنند و ماساژ می دهند و این كار در مراسم یوگا در آنجا مرسوم است. استادان یوگا در تامیل توصیه می كنند كه برای كاهش حرارت بدن، به خصوص در نواحی استوایی و مرطوب، دست كم هفته ای یك بار از ماساژ روغن كنجد استفاده شود.

    كنجد بومی هندوستان است و حداقل ۲۲۵۰ سال قبل از میلاد در آنجا كشت می شده است. همچنین مطالعات باستان شناسی نشان می دهد كه كشت این گیاه بعد از هندوستان در ناحیه مكران پاكستان معمول بوده است.
    هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قایل هستند و آن را زیاد کننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیرات می کنند و بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد است.

    خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود و حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است.

    روغن کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول است. كنجد در نقاط مختلف ایران، از جمله نواحی شمالی، شیراز و كرمان كشت می گردد.

    در حال حاضر چین بزرگترین تولید کننده کنجد در دنیا است. هندوستان و حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

    روستاییانی که روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا ۸۰ سالگی تقریبا جوان هستند.
    برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده و مصرف آن را در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا معروف است و در فرانسه معمول است. تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و ترکیبی از آن است.

    در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه پی برده بود، یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع کرد و به این موضوع پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است.
    کنجد دارای پانزده نوع مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. لسیتین این گیاه حتی از باقلای هندی بیشتر است.

    لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. تقویت قوه حافظه بشر احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده است.
    مغز انسان بیش از سایر حیوانات از این ماده دارد و راز موفقیت بشر و پیشرفت آن در عالم تمدن را مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده تخم مرغ و گیاهانی مانند: باقلای چینی، ماش، قره ماش، خرفه و کنجد وجود دارد.

    کلیه حقوق مادی ومعنوی مطالب متعلق به وب سایت یوتاب دات کام می باشد و کپی برداری از آن ممنوع است!

    صفحه اصلی » مقالات 🔥 » پزشکی و سلامت 🔥 » خوراکی ها و گیاهان » کنجد: خواص، مضرات و طبع / کنجد و کنجد سیاه به انگلیسی / ارده و روغن کنجد برای مو

    کنجد و کنجد سیاه از دانه های روغنی پرخاصیت است که مانند هر خوراکی دیگر مضراتی هم دارد.

    ارده کنجد، کره کنجد و روغن کنجد هم جزو فراورده های پرخاصیت کنجد هستند.

    از خواص کنجد می توان به فایده آن برای پوست و درمان چین و چروک اشاره کرد.

    کنجد برای کاهش اضطراب، استحکام استخوان ها، پیشگیری از دیابت و سرطان، کاهش کلسترول و بهبود هضم و گوارش مفید است.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    کنجد, خواص کنجد, مضرات کنجد, طبع کنجد, کنجد سیاه, کنجد به انگلیسی, ارده کنجد, خواص کنجد برای مو, خواص کره کنجد, روغن کنجد, کنجد سیاه به انگلیسی

    از جمله عوارض کنجد می توان به کالری بالای آن اشاره کرد که می تواند باعث افزایش وزن شود.

    همچنین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در صورت مصرف بیش از حد و مداوم آن می تواند وجود داشته باشد.

    در ادامه این مقاله از نایریکا به خواص و مضرات کنجد، طبع کنجد، خواص کنجد سیاه، کنجد و کنجد سیاه به انگلیسی، خواص ارده کنجد و روغن کنجد، خواص کنجد برای مو و خواص کره کنجد می پردازیم.

    با ما همراه باشید.

    برای دسترسی سریع به محتوای مطلب از لینکهای زیر استفاده کنید:

    از ویژگی های برتر دانه کنجد می توان به این مورد اشاره کرد که از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند.

    بدین صورت که روغن موجود در دانه های کنجد از آسیب اشعه ماورا بنفش پیش گیری می کند.

    هم چنین محتوای بالای روی در کنجد در تولید کلاژن نیز کمک شایانی می کند.

    کلاژن نیز موجب ایجاد الاستیسیته و ترمیم بافت های آسیب دیده می شود.

    با مصرف منظم روغن کنجد از سرطان پوست پیش گیری کنید.

    خواص کنجد

    طبق مطالعات انجام یافته یک مشت دانه کنجد بیش تر از یک لیوان شیر، دارای کلسیم است.

    هم چنین وجود روی در این دانه ها چگالی مواد معدنی استخوان ها را افزایش می دهد.

    وجود منیزیم و کلسیم به عنوان دو ماده معدنی در کنجد باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

    هم چنین علاوه بر این ها ویتامین های تیامین و تریپتوفان در کنجد نقش آرامش بخش کننده را دارند و در تولید سروتونین بسیار موثر هستند.

    لازم به ذکر است که سروتونین می تواند در کاهش درد، بهبود خلق و خواب نیز مفید باشد.

    از خواص کنجد که بسیار با ارزش و مهم نیز تلقی می شود، وجود ترکیبات ضد سرطانی مانند اسید فیتیک، منیزیم و فیتوسترول ها در آن است.

    فیتوسترول در دانه های کنجد بیش تر از سایر آجیل ها است.

    پروتئین بیست درصد از دانه کنجد را در بر می گیرد و می تواند یک منبع خوب برای تامین پروتئین لازم بدن باشد.

    استفاده از روغن کنجد در پیش گیری از دیابت تاثیر به سزایی دارد.

    به طوری که روغن کنجد می تواند گلوکز پلاسما را که در دیابت خیلی حساس بهبود ببخشد.

    هم چنین علاوه بر ای دانه کنجد توانایی کاهش فشار خون را نیز دارد.

    بر اساس مطالعات صورت گرفته در این زمینه دانه های کنجد این توانایی را دارند که فشار خون را در افراد دیابتی پایین بیاورند.

    منیزیم موجود در این دانه ها نقش کلیدی در کاهش فشار خون دارد.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    نکته: دانه های کنجد سفید بیش تر مورد استفاده قرار می گیرند و این در حالی است که دانه های کنجد سیاه دارای مواد مغذی بیش تری هستند.

    دانه های کنجد با دارا بودن فیتوسترول توانایی این را دارند که تولید کلسترول را مسدود کنند و موجب کاهش سطح کلسترول خون در بدن شوند.

    هم چنین ذکر این نکته نیز لازم است که دانه های کنجد سیاه دارای فیتوسترال بالاتری هستند.

    فیبر های موجود در این دانه ها در روند هضم و گوارش غذا بسیار مفید هستند.

    روغن کنجد با پیش گیری کردن از ضایعات آترواسکلروتیک توسط آنتی اکسیدان و هم چنین ضد تورم شناخته شده به عنوان سسامول موجب افزایش سلامتی قلب می شود.

    از دیگر خواص کنجد می توان به سرشار از آهن بودن آن اشاره کرد.

    به همین خاطر اشخاصی که دچار بیماری کم خونی و ضعف هستند مصرف دانه های کنجد پیشنهاد می شود.

    مس موجود در دانه های کنجد باعث پیش گیری از آرتریت می شود و درد های ناشی از آن را تسکین می دهد.

    علاوه بر این ها کنجد استخوان ها ، رگ های خونی و مفاصل را تقویت می کند.

    با مصرف دانه های کنجد می توان از آسیب هایی که ممکن است الکل به کبد بزند، کاست.

  • پروفایل پسر داشتن یعنی
  • کنجد خواص درمانی چشمگیری دارد.

    منبع غنی اسید آمینه کنجد رشد تومورها را متوقف می کند و به رفع مسمومیت کبد و کلیه ها و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

    کنجد در درمان بی خوابی موثر بوده، خاصیت ضد ورم مفاصل و رماتیسم و همجنین خاصیت ضدسرطان دارد.

    خواص ضد قارچ و ضد باکتری از دیگر تأثیرات آن است.

    روغن کنجد در جلوگیری از فساد دندان کاربرد دارد.

    همچنین در درمان التهاب و تورم لثه مفید است.

    برگ های کنجد سرشار از مواد لعابی هستند که در گذشته با دیگر گیاهان برای درمان اسهال خونی و وبا به کار برده می شدند.

    آرد کنجد سرشار از اسید آمینه است و ۳ برابر شیر کلسیم دارد.

    آرد کنجد یا کنجد به خوبی در سالادها، خوراک های مرغ یا گوشت و سبزیجات پخته شده به کار رفته و همچنین در معطر ساختن پنیر، سالادهای تخم مرغ، سس هایی که اساس آن کره یا نان معطر هست کاربرد دارد.

    کنجد معدن مواد معدنی قابل جذب است و دارای ؛ منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کروم، مس، نیکل، سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن ویتامین های زیاد آن است بویژه ویتامین های ب و ویتامین های ف که فراوان دارد.

    کنجد تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست.

    لذا یک غذای قیمتی و پر ارزش برای انسان است که دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد .

    کنجد قوت ، جوانی ، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد.

    اثر آن در تعویض سلول های کهنه ی بدن بسیار سریع است و در تسهیل تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان ، سل ، کم خونی بی نظیر است .

    این دانه‌های سبک، دارای کالری و چربی اشباع بالایی هستند.

    ۱۰۰ گرم دانه کنجد که فقط یک مشت دانه سالم یا پودر آن است، ۵۹۰ کالری دارد.

    همین مقدار کنجد، ۸ گرم چربی اشباع دارد که حدود ۴۰ درصد مصرف مجاز روزانه را تشکیل‌می‌دهد.

    بنابراین، گنجاندن دانه کنجد در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش وزن ناسالم شود.

    مصرف منظم کنجد در مقادیر زیاد می‌تواند به روده بزرگ آسیب‌ برساند.

    محققان دریافتند که خوردن ۱۵ نانوگرم کنجد در روز می‌تواند باعث التهاب روده بزرگ شود که به بیماری‌های کشنده‌ای مانند سرطان روده بزرگ می‌انجامد.

    این یکی از خطرناک‌ترین مضرات کنجد است زیرا می‌تواند باعث مرگ شود.

    مضرات کنجد

    کنجد می‌تواند با ایجاد دیورتیکولیت، بر سلامت روده بزرگ تاثیربگذارد.

    این یک مشکل خاص پزشکی است که باعث ایجاد کیسه‌‌های دردناکی در دیواره داخلی روده بزرگ می‌شود.

    این باعث انقباض، درد شکمی، یبوست و غیره می‌شود.

    بنابراین، مصرف کنجد خود را منظم کنید تا نیازی به جراحی نباشد.

    حساسیت، یکی دیگر از مضرات مصرف کنجد است.

    اگر به کنجد حساسیت داشته‌باشید، چه با مصرف دانه کنجد کامل چه روغن آن، احتمال زیادی دارد که به حساسیت‌های مختلف دچار شوید (مانند مشکلات گوارشی، التهاب چشم، آبریزش بینی، آسم و غیره).

    بنابراین، در چنین موقعیتی، از مصرف کنجد خودداری‌کنید.

    یک آلرژی شدید است که به‌دلیل مصرف کنجد به‌وجود می‌آید.

    تمام بدن تحث تاثیر این واکنش حساسیتی شدید و سریع قرارمی‌گیرد.

    این باعث خس‌خس، افت فشار خون، گرفتگی سینه و غیره می‌شود و گلو و مجاری تنفسی فرد را مسدود می‌کند.

    درنتیجه، شخص دچار خفگی می‌شود که ممکن است به مرگ بینجامد.

    خوب، این خیلی مشکل شایعی نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن بیش از حد کنجد، دچار عفونت آپاندیس شوند.

    گاهی وقت‌ها، ممکن است چند عدد از دانه‌های کنجد، به عضوی بچسبند که ممکن است باعث عفونت‌های خفیف تا شدید شود.

    به گفته دانشمندان، کنجد دارای خواص ملین است.

    به این معنا که مصرف بیش از مقدار مجاز روزانه کنجد می‌تواند باعث شل‌شدن مدفوع و گاهی اوقات اسهال شود.

    بنابراین، هنگامی که کنجد را در رژیم غذایی خود دارید، آن را در مقدار مناسب مصرف‌کنید.

    کنجد می‌تواند بر پوست نیز تاثیربگذارد.

    اگر مقدار زیادی کنجد را در غذا استفاده‌کنید یا محصولاتی که حاوی روغن کنجد هستند بخورید، ممکن است به دانه‌های پوستی همراه با خارش و قرمزی دچارشوید.

    خیلی از ما برای سلامت موهای‌مان از کنجد سیاه استفاده‌ می‌کنیم.

    اما استفاده بیش‌ازحد از این دانه می‌تواند نتایج معکوسی داشته‌ باشد.

    این می‌تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که پوست سر را چرب و فولیکول‌های مو را خشک‌ می‌کند.

    درنتیجه، سرعت ریزش مو، به میزان زیادی افزایش‌می‌یابد.

    این ممکن است باعث طاسی کامل شود.

    گفته‌می‌شود خوردن کنجد در سه ماهه اول بارداری، برای سلامتی مضر است.

    گاهی وقت‌ها باعث سقط جنین می‌شود.

    طبع کنجد گرم و تر است

    طبع کنجد

    تفاوت کنجد سیاه و سفید در نژاد آنهاست.

    کنجد سیاه رگ تلخی بسیار کمی دارد.

    دانه های کنجد سیاه یکی از قدیمی ترین ادویه های شناخته شده برای بشر است.

    بیشتر ارزش آنها به دلیل روغن آن هاست.

    درسته که این ها دانه های بسیار کوچکی هستند اما بدون شک دانه های بسیار قوی هستند که برای سلامتی استفاده می شوند و خواص ضد پیری نیز دارند.

    می توانید این دانه های ضد پیری را در وعده صبحانه ، همراه برنج، نودل و یا هر وعده غذایی دیگر مصرف کنید.

    کنجد سیاه

    حتی می توانید آن را با ماست بخورید و یا به صورت له شده با سایر مغزها مصرف نمایید.

    در ژاپن همه ی دانه ها را در اسنک و آبمیوه های مخلوط استفاده می کنند.

    حتی می توانید دانه های کنجد را در سوشی نیز بیابید.

    دانه کنجد سیاه در کره بسیار محبوب هستند و از آن در کیک و گوشت و سبزیجات استفاده می کنند.

    سرآشپزها در رستوران دانه های کنجد سیاه را با روغن کتان برای سرخ کردن بهتر استفاده می کنند.

    کنجد سیاه در آفریقا تحت عنوان سیم سیم شناخته می شود و در غذاهای متفاوتی مانند ماهی دودی و خرچنگ دریایی مصرف می کنند.

    دانه و روغن کنجد سیاه در هند نیز مصرف بالایی دارد.

    این دانه ها را با شکر زرد مصرف می کنند.

    بر اساس نظریه دکتر دوتا متخصص تغذیه، دانه های کنجد سیاه به خاطر روغنی که دارد منبع خوبی برای تامین انرژی هستند.

    این دانه ها حاوی چربی های مفید مانند امگا ۶ و حاوی فیبر ، آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر هستند.

    چینی ها معتقدند که مواد مغذی موجود در دانه های کنجد سیاه می تواند پیری را به تعویق بیاندازد و خاصیت ضد پیری دارند.

    مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه هاروارد انجام شد و نتایج آن نشان داد که دانه های کنجد سیاه سرشار از ویتامین ب و آهن است

    و بیشتر مردم می دانند که ویتامین ب و آهن باعث عقب افتادن سفیدی مو ، کاهش ریزش مو می شوند که اینها همه با هم پیری را عقب می اندازد.

    بر اساس نظریه ی دکتر رونالد دفینو در مرکز سرطان در بیمارستان هوستون ، دانه های کنجد سیاه از کبد در برابر خطرهای احتمالی از طرف رادیکال های آزاد در بدن محافظت می کند.

    همچنین این دانه ها سرشار از فیبر ، لیگنان و فیتوسترول است که از بروز سرطان روده جلوگیری می کند.

    آمول گوش از بیمارستان کلکته می گوید که دانه های کنجد سیاه به دلیل فیبر بالا و اسیدهای چرب اشباع نشده شان برای رفع یبوست مناسب هستند.

    روغن موجود در این دانه ها می تواند روده هایتان را روان کند و فیبر موجود در آن حرکات مواد غذایی را در شکم راحت تر می کند.

    این دانه ها همچنین به پاکسازی کرم های روده ای کمک می کند و عمل هضم را راحت تر می کند.

    با کوبیدن این دانه ها و یا له کردن شان می توانید آن ها را در شب مصرف کنید و با این کار عمل هضم را در بدن خود راحت تر کنید.

    دانه های کنجد سیاه سرشار از منیزیم هستند که از بروز فشار خون مزمن جلوگیری می کنند.

    چربی های اشباع نشده در ترکیبات روغن کنجد می تواند میزان فشار خون را تحت کنترل داشته باشند.

    بر اساس دکتر شارما در کلینیک دهلی، استئوپروسیس حالتی شکنندگی در استخوان هاست که احتمال شکستگی را افزایش می دهد.

    حجم استخوان معمولا بعد از سن ۳۵ سالگی کاهش میابد و این مورد در زنان سریع تر از مردان اتفاق میفتد.

    دانه های کنجد سیاه سرشار از کلسیم و زینک است که استخوان هایتان را محکم تر می کند.

    کنجد به انگلیسی : Sesame

    کنجد به انگلیسی

    ارده، به کنجد خمیر شده گفته می شود.

    برای تهیه ارده، ابتدا دانه های کنجد را پس از جمع آوری، خیس می کنند تا پوسته سیاه یا قهوه ای رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود.

    سپس دانه های سفید رنگ و پوست کنده کنجد را با آسیاب له می کنند و خمیر نسبتا شلی به دست می آورند که به این خمیر، ارده کنجد می گویند

    ارده کنجد

    طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای اصلاح طبع افراد سرد مزاج بسیار مفید است.

    خاصیت اصلی ارده کنجد، انرژی زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شوند.

    از فواید ارده کنجد، کاهش کلسترول بد خون است.

    ارده منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم بدن است.

    به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه شان هم می شود.

    مصرف ارده برای رفع بیماری های رحم توصیه می شود.

    ارده نرم کننده سفتی ها و ورم های سفت داخلی است و دمل ها را نیز نرم می کند.

    از فواید ارده کنجد استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها می باشد.

    در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بسیار موثر است.

    مصرف میزان متناسب و متعادلی از ارده در طول هفته و ماه به افزایش سطح چربی خوب خون یا همان HDL کمک می کند.

    آنتی اکسیدان های فراوان موجود در دانه کنجد و فراورده های آن مانند ارده، می توانند عاملی برای پیشگیری از سرطان در بدن محسوب شوند.

    کنجد، سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و معدنی است که برای حفظ سلامت پوست سر و موها حیاتی هستند.

    درست مانند پوست، روغن کنجد، اثرات مفیدی بر پوست سرتان داشته و با مشکلات متعدد پوست سر مبارزه‌ می‌کند.

    خواص کنجد برای مو

    کنجد حاوی اسیدهای چرب مانند امگا ۳، امگا۶ و امگا۹ است که رشد مو را افزایش‌می‌دهند.

    روغن کنجد، با تغذیه، نرم‌کردن و سلامت پوست سر، رشد مو را تحریک‌می‌کند.

    با ماساژ منظم با روغن کنجد گرم، این روغن به پوست سرتان نفوذکرده و درنتیجه، گردش خون را افزایش‌می‌دهد.

    این روغن مانند یک ویتامین مایع است که ریشه‌ها و ساقه مو را تغذیه‌ می‌کند.

    کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است که برای سلامت پوست سر مفیدند.

    ماساژ پوست سر با روغن کنجد، با خشکی، پوسته‌پوسته‌شدن و منافذ بسته که عامل نازکی و ریزش مو هستند، مبارزه‌ می‌کند.

    همچنین، خواص ضدقارچی، ضدباکتری و ضدالتهابی این روغن به درمان عفونت‌های پوست سر و شوره سر کمک‌کرده و تحریک‌پذیری پوست سر را کاهش‌می‌دهد.

    روغن کنجد، با محافظت از مو دربرابر اثرات آسیب‌رسان اشعه فرابنفش آفتاب و آلودگی، مانند ضدآفتابی طبیعی برای موها عمل‌می‌کند.

    روغن کنجد، برای موهای خشک، آسیب‌دیده، موخوره یا موهایی که تحت‌تاثیر شیمی‌درمانی بوده‌اند، مانند یک نرم‌کننده عمیق عمل‌می‌کند.

    این روغن، رطوبت ازدست‌رفته را برگردانده و ساقه مو را تقویت‌می‌کند و باعث‌می‌شود موی خشک و آسیب‌دیده، جلا، حجم، انعطاف‌پذیری و نرمی خود را بازیابد.

    روغن کنجد، به داشتن خواص تیره‌کننده مو معروف است و همین ویژگی، آن را برای افرادی که به سفیدی موی زودرس دچارند، مفید می‌کند.

    این روغن می‌تواند با روغن‌های حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام به‌ کار رود تا حداکثر فایده را داشته‌ باشد.

    دکتر “رضا اعتصامی” متخصص تغذیه با بیان اینکه از نظر طب قدیم، کنجد بسیار مغذی و جزو مواد غذایی گرم محسوب می شود، گفت:کره این گیاه، غذای خوبی برای رشد کودکان است.

    خواص کره کنجد

    کره کنجد شبیه ارده می باشد و بسیار مقوی است.

    برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین برود

    سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آن که سبک است روی آب بیاید که آنرا می گیرند.

    بعد دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و خمیر می کنند.

    این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود.

    این روغن را روغن سرد فشار اول می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی بدست می آید که به نام روغن گرم یا فشار دوم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد را ندارد.

    روغن کنجد

    در کارخانه‌ها دانه کنجد را بوجاری می‌کنند (یعنی اجسام خارجی را از آن جدا می‌کنند) پوست‌گیری به ۲روش خشک و مرطوب انجام می‌شود.

    در پوست‌گیری مرطوب، کنجد در حوض‌های آب خیسانده می‌شود و بعد از مدتی به آن استراحت می‌دهند تا رطوبت در سطح پوست یکنواخت شود.

    بعد کنجدها را وارد دستگاه پوست‌کنی می‌کنند و سپس آن را در حوض‌های آب نمک می‌ریزند.

    در این مرحله باز هم مقداری از پوسته‌های باقیمانده ته‌نشین می‌شود و کنجد روی آب می‌آید.

    سپس کنجدهای بدون پوسته را جمع‌آوری می‌کنند، می‌شویند و نمک و پوسته‌های اضافی را می‌گیرند.

    در مرحله بعد، کنجدها را سانتریفیوژ می‌کنند تا آب اضافی‌شان خارج شود.

    در نهایت کنجد را در دستگاهی بو می‌دهند و برای عمل آسیاب کردن ارسال می‌کنند.

    در دستگاه آسیاب، کنجدهای بو داده شده، له می‌شوند و به شکل ارده درمی‌آیند.

    کنجد حدود ۵۰ درصد روغن دارد به همین دلیل خمیر به دست آمده از آن بسیار روان است.

    رنگ ارده معمولا کرم متمایل به زرد است البته ارده‌هایی که از کنجدهای سیاه و قهوه‌ای تهیه می‌شوند، رنگ تیره‌تری دارند و طعمشان هم متفاوت است.

    برای استخراج روغن از دانه‌های کنجد می‌توان دانه‌ها را بدون پوست‌گیری تحت فرایند قرار داد؛

    در این صورت از کنجاله (باقیمانده کنجد) می‌توان برای مصرف دام استفاده کرد

    اما اگر بخواهیم از فراورده‌های جانبی روغن کنجد در تهیه خوراک انسان استفاده کنیم، برای جداسازی فیبر غیرقابل هضم و اسیداگزالیک باید پوست را از دانه جدا کرد.

    در روش‌های صنعتی، با کمک پرس (معمولا پرس مارپیچ) یا استفاده همزمان از پرس و حلال، روغن از دانه کنجد جدا می‌شود.

    این روغن معمولا نیازی به تصفیه، رنگبری و بوگیری ندارد

    اما اگر بخواهیم دانه‌ها را دوباره و برای بار دوم و سوم روغن‌کشی کنیم، باید عمل پالایش روی آنها انجام شود.

    در روش استخراج با پرس و حلال پس از قرار دادن دانه‌ها در معرض بخار، در دستگاه پرس بخش زیادی از روغن را جدا می‌کنند و در مرحله نهایی از حلال برای جداسازی باقیمانده روغن استفاده می‌شود.

    در کل، روغن کنجد حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی نظیر سزامول و سزامولین است که خاصیت ضدسرطانی دارند و به همین دلیل، این روغن یکی از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی محسوب می‌شود.

    بیشتر ما می دانیم که چربی ها انواع مختلفی دارند.

    برخی خوب و برخی بد هستند و برای سلامت ضرر دارند.

    روغن کنجد سرشار است از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده و چربی های غیر اشباع و همچنین میزان چربی های اشباع شده اش نیز پایین است.

    چربی های غیر اشباع و چربی های دارای حلقه های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید هستند و کمک می کنند کلسترول تحت کنترل در بیاید.

    از سوی دیگر چربی های اشباع و چربی های ترانس التهاب و کلسترول کلی را تقویت می کنند که برای قلب بد است.

    یک چهارم فنجان روغن کنجد حاوی حدود ۶٫۷۵ گرم چربی غیر اشباع، ۷٫۸۴ گرم چربی دارای حلقه های اشباع نشده و ۲٫۵۰ گرم چربی اشباع شده است.

    بعضی از ما قبل از خواب روتین خاصی داریم.

    دندان هایمان را مسواک می زنیم، صورتمان را می شوییم، به پوست صورتمان کرم می زنیم، اما یک چیز آرامش بخش مانند ماساژ پا چه؟

    ماساژ دادن خود یکی از قسمت های اساسی برنامه درمانی آیورودا است و همچنین روغن کند برای پوست نیز مفید است.

    مالیدن یک قاشق چای خوری روغن کنجد یا بیشتر به کف پا قبل از خواب کمک می کند می کند شب خواب راحت تری داشته باشید.

    به خاطر داشته باشید بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید.

    اجداد ما برای داشتن دندان هایی سالم و رفع بوی بد دهان مسواک نداشتند، بنابراین مدت ها پیش آنها از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند

    ( در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون میریزید ).

    حقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کاهش دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند.

    مواد مغذی روغن کنجد مانند دانه کنجد نیست چون روغن از بخش جدا شده دانه اصلی درست می شود.

    اما یکی از مواد معدنی که در روغن باقی می ماند زینک است.

    بیشتر زمانی به یاد زینک می افتیم که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شده باشیم چون می تواند مدت زمان یا شدت علائم بیماری را کاهش دهد.

    اما زینک در بدن برای ساخت کلاژن نیز استفاده می شود و به پوستمان انعطاف بیشتری می بخشد.

    زینک حتی می تواند به تراکم استخوانتان نیز کمک کند.

    همه ما ممکن است گاهی دچار یبوست شویم.

    نوشیدن مقدار زیادی آب و اضافه کردن فیبر به برنامه غذایی به روان کردن روده ها کمک می کند اما گاهی در مصرف فیبر غفلت می کنیم و یا دارویی می خوریم که باعث یبوستمان می شود.

    یکی دیگر از مزایای روغن کنجد این است که کمک می کند همه چیز دوباره به حرکت دربیاید.

    استفاده یک یا دو قاشق غذا خوری روغن کنجد کمک می کند روده ها چرب شوند و شدت یبوست کاهش بیابد.

    بیشتر ما بطری های نیمه پری از محصولات مراقبت از مو داریم که به خاطر تاثیر نداشتن رهایشان کرده ایم.

    روغن کنجد حاوی ویتامین B، ویتامین E، منیزیم، کلسیم و فسفر است – مواد مغذی ضروری که موها و پوست کف سر را تغذیه می کنند.

    این بار به جای قفسه شامپوهای داخل حمام به سراغ روغن کنجدی که در آشپزخانه دارید بروید.

    مقداری روغن زیتون را به ریشه موها و کف سر ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند.

    صبح روز بعد با آب گرم و شامپو شستشو بدهید.

    کنجد سیاه به انگلیسی

    رادیکال های آزاد باعث آسیب رسیدن به DNA، سلول ها و پروتئین بدن ما می شوند.

    این نوع آسیب می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون و سرطان شود.

    مواد خاصی مانند الکل، دود تنباکو، آفت کش ها، آلودگی هوا و غذاهایی که می خوریم باعث تولید رادیکال های آزاد می شوند.

    مهم است که برنامه غذایی سرشار از آنتی اکسیدان استفاده کنیم تا با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه کنیم و استرس اکسیداتیو را کاهش دهیم.

    حتی تحقیقات جدید نشان داده آنتی اکسیدان ها به مقابله با آرتروز، پیشرفت سرطان، آسیب های عصبی و التهاب کمک می کنند.

    روغن نارگیل و یا روغن اکسترا ویرجین زیتون هم برای پخت و پز مناسب است اما می توانید روغن کنجد را هم که می تواند حرارت بالا را تحمل کند نیز به این جمع اضافه کنید.

    روغن سوخته به جز بد بو کردن آشپزخانه و خراب کردن غذا برای سلامتمان هم مناسب نیست.

    نقطه دود کردن روغن حرارتی است که در آن روغن شروع به شکستن می کند و شروع به آزاد کردن رادیکال های آزاد و بو می کنند.

    یکی از چیزهای خوبی که در مورد روغن کنجد وجود دارد این است که نقطه دودش حدود ۴۰۰ درجه فارنهایت است.

    بنابراین بدون اینکه غذا را دچار مشکل خاصی کند می تواند در پخت و پز مورد استفاده قرار بگیرد.

    روغن کنجد جدای فواید و ویژگی مقاوم بودن در برابر سوختن به عنوان طعم دهنده ای عالی نیز در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد.

    روغن کنجد طعمی آجیلی دارد و در غذاهای چینی و کره ای و همچنین هندی زیاد استفاده می شود.

    روغن کنجد را می توانید به دو شکل روغن کنجد بو داده و روغن کنجد معمولی پیدا کنید.

    روغن کنجد بو داده را از دانه های بو داده کنجد درست می کنند و تیره رنگ تر است و برای افزودن طعم آجیلی و دودی غذاها به کار می رود.

    روغن کنجد معمولی را هم با استفاده از دانه های کنجد غیر بو داده تولید می کنند.

    در درجه اول برای پخت و پز استفاده می شود.

    هر دوی این روغن ها را باید در یخچال نگهداری کرد تا از فاسد شدنشان جلوگیری شود، مخصوصا اگر مرتب استفاده شان نمی کنید.

    تنها با مقدار کمی روغن کنجد می توانید تاثیر گسترده ای روی غذا بگذارید.

    روغن کنجد قدرت طعم دهندگی و بوی قوی دارد.

    اگر از روغن کنجد برای پخت و پز استفاده نمی کنید، شرط می بندم الان کنجکاو شده اید که این روغن را به کار بگیرید.

    استفاده از روغن کنجد به عنوان یک چاشنی بسیار رواج دارد و در صورت تهیه آن لازم نیست نگران این باشید که حالا چطور استفاده اش کنید می توانید آن را در بیشتر غذاهای همیشگی مورد استفاده قرار دهید.

    کافیست چند دستور پخت که در آنها از روغن کنجد استفاده شده را مورد بررسی قرار دهید تا مقدراش نیز دستتان بیاید.

    کنجد سیاه به انگلیسی : Black sesame

    فال حافظ آنلاین : فال حافظ روزانه نایریکا (انواع فال و طالع بینی)

    فال روزانه : فال روزانه نایریکا / طالع بینی روزانه (انواع فال و طالع بینی)

    دعای روز دوشنبه / ذکر روز دوشنبه 🔥 / زیارت روز دوشنبه / دعای امروز / ذکر امروز

    پروازهای داخلی و خارجی / لغو پرواز / آخرین اخبار: بازگشت ایرانیان مقیم قطر به کشور

    شهرکرد: مکانهای دیدنی و جاذبه های گردشگری شهرکرد

    دعای نور 🔥 دعای نور برای حاجت / دعای نور اللهم یا نور النور

    امتحانات پایان سال تحصیلی / تاریخ امتحانات نهایی / امتحانات دبیرستانی‌ ها

    مترو و اتوبوس: آخرین اخبار خطوط مترو و اتوبوسرانی / سه شهر حاشیه تهران صاحب مترو می‌شوند

    فراموشی: انواع، علت، درمان طب سنتی / حواس پرتی، فراموشی کوتاه مدت و ناگهانی

    کلومیفن: زمان مصرف، عوارض، دوقلوزایی، دخترزایی / کلومیفن در بدنسازی، بارداری

    تعبیر خواب عروسی: عروسی خودم و دیگران / عروس شدن زن و مرد متاهل

    بادام هندی: خواص، مضرات، طبع، کالری / بادام هندی برای کبد چرب و بارداری

    لیمو ترش: خواص، مضرات / لیمو ترش برای پوست، کبد، لاغری، کودکان، بارداری

    نارسایی کبد: علائم و درمان نارسایی کبد و بیماری کبد / درمان کبد خراب

    کیک شربتی : طرز تهیه کیک شربتی + کیک باقلوا + نکات ریز

    تخم گشنیز: خواص و مضرات تخم گشنیز / طبع تخم گشنیز

    کرفس: خواص، مضرات، طبع / کرفس برای لاغری / خواص آب کرفس ناشتا و طرز تهیه

    جعفری: مضرات و خواص برای کبد و یبوست / خواص عرق جعفری برای پوست، کم خونی

    دیفن هیدرامین: شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای کودکان و نوزادان و در بارداری

    گلودرد: علت و درمان فوری / درمان سریع گلو درد چرکی و ویروسی با سیر و زردچوبه

    شاه کلید استجابت دعا / روش اجابت سریع دعا / استجابت دعا

    روح الله زم / آخرین اخبار و وضعیت: اتهام، محاکمه، دادگاه و حکم روح الله زم

    تعطیلی مدارس و دانشگاه ها / بازگشایی مدارس و دانشگاه ها / اخبار آموزش و پرورش

    حسین فریدون / آخرین اخبار: گزارش مجلس درباره تخلفات تحصیلی حسین فریدون

    سهام عدالت ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ : اخبار سهام عدالت و واریز سود و آزادسازی سهام عدالت

    وضعیت جاده ها : آخرین اخبار وضعیت ترافیک و آب و هوای جاده ها و راههای کشور

    خال: انواع خال، خارش، برداشتن و درمان خال / خال سرطانی / خال دیسپلاستیک

    تعبیر خواب لباس عروس : پوشیدن لباس سفید / عروس شدن دختر مجرد و زن متاهل

    تعبیر خواب قتل و کشتن / تعبیر خواب قصد کشتن من، کشتار دسته جمعی، کشتن دشمن

    تعبیر خواب سفر: سفر رفتن دیگران / تعبیر مسافرت رفتن با خانواده / سفر با مرده

    تاریخ مصرف کنجد:

    متجاوز از پنج هزار سال است که انسان به خواص معجزه آسای کنجد پی برده
    است. پهلوانان قدیم آن را برای زیاد کردن زور می خوردند و امروز هم در بین
    قهرمانان ترکیه قابل توجه است و دارای ارزش زیادی  است.

    هندیها بیش از سایر اقوام برای این گیاه خاصیت و اثرات معجزه آسا قایلند
    و آن را زیادکننده قدرت و عامل طول عمر می شناسند و روی این اصل آن را در
    تشریفات مذهبی زیاد می خورند و همانطور که ما ایرانیان خرما و انجیر خیرات
    می کنیم آنها کنجد و شیرینهایی که با کنجد درست کرده اند خیر می کنند و
    بدون تردید علت طول عمر در بین مرتاضین و بعضی از دهاتیهای هندی خوردن کنجد
    است.

    خوردن این گیاه از قدیم در ایران معمول بوده است، نانوایان مغز آن را روی نان می پاشیدند و آن کاری است که الان هم باید معمول شود.

    حلواسازان آن را به کار می بردند که متاسفانه امروز ترک شده است. روغن
    کنجد دیر فاسد می شود و سابقا خوردن آن بسیار معمول بوده و هنوز هم معمول
    است.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    شیر کوبیده آن و گیاههای دیگر را جهت رفع سوزش معده مفید می دانستند و
    معتقد بودند ترشی معده را کم می کند و سودا را از بین می برد. آب برگ کنجد
    برای تقویت مو و بلند شدن آن تاثیر نیکوی دارد و برای این کار بایستی آب آن
    را با کوبیدن یا فشار گرفت و به سر مالید.

    میوه این گیاه به صورت کپسول و محتوی دانه های کوچک و مسطح و بیضوی است
    که دانه کنجد نامیده می شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.

    وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته
    است. در حال حاضر چین بزرگترین تولیدکننده کنجد در دنیا است. هندوستان و
    حبشه از نظر تولید، بعد از چین قرار دارند. در ایران نیز مقداری کنجد تولید
    می شود که بیشتر آن به مصرف تهیه روغن و حلوا ارده می رسد.

     

    ترکیبات شیمیاییکنجد دارای پروتئین، ویتامینهای F1، E، D، B و
    لسیتین (LECITHIN) است. مقدار روغن آن در حدود 50 درصد است. روغن کنجد مرکب
    از حدود ۷۰ درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولئیک اسید، اولئیک اسید
    و مقداری اسیدهای چرب اشباع شده مانند اسید پالمتیک و آراشیدیک اسید است.

    روغن کنجد یکی از روغنهای اشباع نشده و مفید برای بدن است که در آمریکای
    شمالی و کانادا به مقدار زیاد مصرف می شود، زیرا این روغن نه تنها کلسترول
    خون  را افزایش نمی دهد، بلکه آن را کاهش نیز می دهد.

    برای تهیه روغن کنجد معمولا دانه ها را می شویند تا رنگ روی آن از بین
    برود. سپس دانه ها را آسیاب کرده و در آب می ریزند تا پوست آنها روی آب
    بیاید. بعد از گرفتن پوست، دانه ها را خشک کرده و در آب جوش می ریزند و
    خمیر می کنند. این خمیر را تحت فشار قرار داده تا روغن آن جدا شود. این
    روغن را روغن سرد می نامند و از تفاله باقیمانده تحت اثر فشار و گرما روغنی
    بدست می آید که به نام روغن گرم معروف است که البته ارزش غذایی روغن سرد
    را ندارد.

    تفاله باقیمانده از این مرحله را معمولا برای علوفه دامها به کار می
    برند. بخصوص این تفاله ازنظر داشتن مواد پروتئینی، غذای خوبی برای گاوهای
    شیرده است.

    اگر می خواهید از روغن کنجد استفاده کنید دقت کنید که روغن سرد باشد که
    به نام ”FIRST COLD PRESSED” معروف است، زیرا در اثر حرارت دادن، روغن کنجد
    خواص خود را از دست می دهند.

     

    خواص مفید کنجد برای سلامتی بدن

    ازنظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است. کنجد بسیار مغذی است و در اکثر
    کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود. خواص مفید کنجد به شرح زیر
    است:

    1- برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.

    2- برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار
    نصف وزن کنجد، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر
    کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید.

    3- کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد.

    4- نرم کننده معده و روده است.

    5- کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده است، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.

    6- برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر می شود.

    7- ارده نرم کننده معده و روده هاست.

    8- کنجد فشار خون بالا را کاهش می دهد.

    9- کنجد ضد رماتیسم است.

    10- برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

    11- دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.

    12- روغن کنجد برای رفع تنگی نفس، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.

    13- روغن کنجد سوزش ادرار را رفع می کند.

    خواص کنجد بو داده سیاه

    14- از روغن کنجد به جای روغن زیتون در سالاد استفاده کنید.

    15- کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم
    آن سنگین است. این گونه اشخاص باید آن را با عسل و سرکه بخورند.

     

    ویتامین F  چیست؟ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل
    لایه هایی در پوست می شود که از سلولهای پوستی محافظت و از خشکی و خرابی
    پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامینها در پوست می شود.

     

    کنجد، تقویت کننده مو

    هرچند نانواییها امروزه با پاشیدن چند دانه کنجد مشتریان خود را با
    عنوان نان کنجدی فریب می دهند، اما اگر خوردن کنجد را در برنامه غذایی خود
    قرار دهید، موهایی پرپشت و مقاوم خواهید داشت.

    متخصصان تغذیه می گویند روغن کنجد علاوه بر تقویت موها، برای رفع تنگی
    نفس، سرفه خشک و زخم ریه هم مفید است. همچنین سوزش ادرار را برطرف می کند.

    دمکرده برگ کنجد هم اسهال خونی را درمان می کند و خوردن این دانه گیاهی برای رماتیسم، فشار خون بالا و ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

    در طب سنتی برای رفع قولنج، کنجد را آسیاب و با سرکه مخلوط می کردند و
    با افزودن مغز بادام پوست کنده هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری میل می
    کردند.

  • ایا در زمان پریودی امکان باردار شدن است
  • ارده کنجد به همراه خرما غذایی مقوی برای رشد کودکان و همچنین کارگران
    یدی است. این دانه های ریز سفید و سیاه، قوای جنسی را تقویت می کند و نرم
    کننده معده و رودههاست.

    خوردن یک قاشق غذاخوری کنجد موجب تامین ۱۴ درصد از نیاز کلسیم خانمها
    شده و اگر آنها عادت به بلند کردن ناخنهایشان داشته باشند با مصرف کنجد
    ناخنهایشان محکمتر شده و ترک و شکنندگی بر روی این عضو که جزیی از زیبایی
    انگشتان است دیده نمی شود.

    به علاوه مصرف دو قاشق غذاخوری آن رساندن پنج میلیگرم روی را به بدن بخصوص پوست و مو و ناخنها آسان می کند.

    شاید بدانید که کمبود روی چه اثراتی بر زیبایی دارد آکنه را کمتر می کند
    و از نازک شدن موها جلوگیری می کند و مانع ریزش موها بخصوص در خانمها می
    شود و در ضمن به دلیل توام شدن این ماده مغذی با ویتامین E این اثرات صد
    چندان شده و می توان از خواص ضدچروک و سفیدکنندگی (ضدلک) این ویتامین
    استفاده کرد.

    حتما می دانید که کنجد چربی بسیاری دارد اما این چربی از نوع گیاهی و
    چند باندی است. این روغن دارای اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان پوست
    به عنوان یک جز اصلی محسوب می شوند و در صورتی که کمبودی از این مواد مغذی
    ایجاد نشود پوست کاملا یکنواخت و نرم و لطیف به نظر می رسد و جالب است
    بدانید که وجود همین چربیهاست که اگر با یک منبع پروتئینی دریافت شود (کنجد
    به همراه چربی پروتئین قابل توجهی دارد) به ترمیم موهای آسیب دیده پرداخته
    و از خشکی بیش از حد این عضو نیز جلوگیری میکند و موجب راحتی افرادی می
    شود که سالهاست از خشکی مو رنج برده و همواره از شانه زدن و رنگ کردن موهای
    خشکشان می هراسند.

    امروزه از روغن کنجد بخصوص کنجد سیاه در تهیه انواع فراودههای آرایشی و
    بهداشتی خصوصا محصولاتی که برای رفع انواع خشکیها تجویز می شوند استفاده می
    شود.

    معمولا در ترکیب انواع کرمها و ماسکها و شامپوهای ترمیمی از این روغن
    استفاده شده تا خاصیت درمانی آنها چند برابر شود. در آخر شما را با ماسکی
    که با روغن کنجد تهیه می شود و برای تقویت موهای خشک و آسیب پذیر توصیه می
    شود آشنا می کنیم.

    قبل از هر چیز باید بگوییم که شما می توانید از این ماسک بسته به
    موهایتان هفته ای یک تا دو بار بعد از شستشوی آنها در حمام استفاده کنید.

     

    مواردی که در تهیه این ماسک استفاده می شوند شامل:

    خواص کنجد بو داده سیاه

    روغن کنجد دو قاشق غذاخوری

    زرده تخم مرغ یک عدد

    شیر دو قاشق مرباخوری

    آرد جوانه گندم دو قاشق غذاخوری

    ابتدا مواد را کاملا مخلوط کرده و بعد از شستشوی موها در حمام این ماسک
    را بر تمام مو بخصوص پوست سر قرار داده و کاملا با دو دست ماساژ دهید. هر
    قدر ماساژ بیشتر باشد مواد آسانتر نفوذ می کنند.

    سپس با گذشت ۱۰ دقیقه آنها را با آب ولرم آبکشی کنید. در ضمن اگر می
    خواهید مقدار زیادی از کنجد خام را به مدتی بیش از یک سال نگهداری کنید
    باید آن را در داخل ظرف شیشهای خشک و دربدار و دور از هرگونه رطوبت و قرار
    گرفتن در معرض نور خورشید ذخیره کنید.

    همیشه به خاطر داشته باشید که در تکرار هر توصیه و عادتی زیاده روی نکنید حتی اگر این توصیه از سوی متخصصان مهم تلقی شود.

     

    نکاتی جالب از کنجد:

    مخلوط کردن برگ کنجد با حنا جهت مشکی کردن مو نیز نتایج نیکو دارد و نیز جوشانده برگ آن برای دراز شدن و مشکی شدن مو نافع است.

    روغن کنجد برای جلای مو بسیار مفید و بهترین روغنهاست. روستاییانی که 
    هنوز روغن کنجد می خورند عمر زیادتری می کنند و تا 80 سالگی تقریبا جوان
    هستند. برای اولین بار چند دانشمند فرانسوی در ترکیه به خواص معجزه آسای
    این گیاه پی برده و مصرف آن را در اروپا معمول کردند و امروز غذاهای
    اختصاصی از آن می سازند و می فروشند و اکنون ترکیبی از آن به نام تامینا
    معروف است ودر فرانسه معمول است. تامینا لغتی است ترکی به معنی کنجد و
    ترکیبی از آن است.

    در سال ۱۹۲۴ یک دانشمند آمریکایی که درهند به خواص معجزه آسای این گیاه
    پی برده بود یک سلسله امتحانات علمی را درباره آن شروع کرد و به این موضوع
    پی برد که این گیاه دارای مواد سفیده ای و چربی است و از همه مهمتر اینکه
    مواد سفیده ای این گیاه به طور خام نیز قابل هضم است و دارای پانزده نوع
    مواد سفیده ای است و برای کسانی که نمی خواهند گوشت بخورند خوردن آن تقریبا
    واجب است و می توان آن را گوشت گیاهی نامید. لسیتین این گیاه حتی از
    باقلای هندی بیشتر است.

    لسیتین چربی فسفر داری است که وجود آن برای نسوج و اعصاب نهایت لزوم را
    دارد و مغز و غدد انسان احتیاج زیادی به آن دارد. تقویت قوه حافظه بشر
    احتیاج زیادی به این ماده دارد و تقریبا ۲۸ درصد مغز از لسیتین ساخته شده
    است و مغز انسان بیش از سایر حیوانات ازاین ماده دارد و سر موفقیت بشر و
    پیشرفت آن در عالم تمدن مرهون همین لسیتین است که در گوشت و زرده تخم مرغ و
    گیاههایی مانند: باقلای چینی، ماش، قره ماش، خرفه و کنجد وجود دارد.

    در امتحانات تشریحی ثابت شده که بیماران فکری در اعصابشان مقدار لسیتین
    پایین آمده است و در نتیجه خوردن اکسیر لسیتین یه سرعت معالجه می شوند،
    کلیمیها کنجد زیاد می خورند و زیاد زیرک هستند. کنجد معدن مواد معدنی قابل
    جذب است و دارای منیزیم، کلسیم، آهن، سیلیس، آلومینیوم، کورم، مس، نیکل،
    سدیم و چندین فلز و شبه فلز دیگر است. اثر کنجد بیشتر در اثر داشتن
    ویتامینهای زیاد آنست مخصوصا ویتامینهای ب و ویتامینهای ف که فراوان دارد.

     

    برتر از همه داروهاغذایی که بر هر دارویی ترجیح دارد کنجد است که
    تقریبا بیشتر مواد مورد ساختمان بدن را داراست. لذا یک غذای قیمتی و پر
    ارزش برای انسان متمدن است. دارای خواص گوشت است ولی ضرر آن را ندارد.

    قوت، جوانی، تعادل زندگانی و صحت را به انسان می بخشد. طعم گوارای آن
    مورد توجه شکم پرستان است و به خوبی آسانی برای انسان در هر سنی که باشد
    قابل هضم است. کنجد برای زن، مرد، بزرگ و کوچک برای ادامه حیات و طول عمر
    مفید است، اثر آن در تعویض سلولهای کهنه بدن بسیار سریع است و در تسهیل
    تفکر عمل آن قابل تحسین است و در رفع آلامی مانند: سرطان، سل، کم خونی بی
    نظیر است. در زندگانی جدید که فکر بشر بیش از سایر اعضای بدن او به کار می
    رود کنجد از نان واجبتر است.

    خواص کنجد بو داده سیاه
    خواص کنجد بو داده سیاه
    0

    دوره مقدماتی php

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *