خواص چاي سبز از نظر طب سنتي

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :



دوره مقدماتی php

خواص چای سبز در طب سنتیپژوهشگران همچنین از این مطالعات دریافتند فواید چای سبز ظاهرا برای زنان بیشتر بود. زنانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشیدند

نحوه استفاده : به صورت دم کرده مصرف میگرددخواص : چای سبز خطر مرگ قلبی را کاهش می‌دهد چای سبز خطر مرگ در اثر بیماری قلبی را بیش از بیست و پنج درصد کاهش می‌دهد.از فواید بسیار چای سبز صحبت های زیادی می شود و حتی چای را بهترین نوشیدنی پس از آب می دانند . چای محتوی میزان کمی از رنگدانه ها ، مثل کافئین و … است .چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی به دست می آیند. تفاوت در این است که برای تهیه چای سبز برگها را بخار داده ، گرد می کنند و سپس آنرا خشک می نمایند . ولی برای تهیه چای سیاه برگها ، خشک شده ، تخمیر شده،در برخی اوقات مواد و رنگهای شیمیائی به آن اضافه میگردد و برشته می شود یعنی فرآیند بیشتری به روی چای صورت می گیرد.هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه هایی می باشند که اثر کاهش ابتلا به سرطان های مختلف در آنها دیده شده است . زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد ، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است . با اینحال چای بدون کافئین هم وجود دارد .

ترکیب شیمیایی برگ چایمواد متشکله برگ چای عبارتند از مواد سلولزی ، مواد صمغی ، دکسترین ، پکتین ، مواد چربی ، مواد مومی ، نشاسته ، قند ، اسید گالیک ، اسید اگزالیک ، کورستین ، مواد پروتئینی ، الیاف ، مواد معدنی ، تانن ، کافئین یا تئین ، ترکیبات معطر و بالاخره دیاستاز.مصرف دم‌کردهٔ چای باعث تسریع حرکات تنفسی، سرعت در گردش خون، رفع خواب‌آلودگی، احساس تجدید نیرو، تقویت نیروی فکری، گوارش بهتر غذا و تعریق می‌شود از اینرو چای را هنگام خستگی، ضعف عصبی، میگرن، بیماری‌های قلبی و آسم می‌توان تجویز نمود.در پژوهشهای امروزه مشخص شده چای ممکن است در کاهش خطر برخی بیماریهای مزمن عمده مثل سکته، حمله قلبی و بعضی سرطانها مفید باشد،نوشیدن چای می‌تواند از پوسیدگی دندانها جلوگیری کند؛ اینها اخبار بسیار خوبی برای مردم تمام دنیاست چون چای پس از آب پر مصرفترین نوشیدنی در دنیاست .مصرف چای تأمین کننده رنگدانه هایی است که شما به طریق دیگر دریافت نمی کنید، پس با مصرف متعادل این نوشیدنی مفید زمینه های سلامتی را درخود فراهم آورید .صرفنظر از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان است و هرساله سه میلیارد کیلوگرم چای در جهان تولید می‌شود. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در حدود 80 درصد مردم ژاپن چای سبز می‌نوشند به طوری که بیش از نیمی از آنها روزانه سه فنجان یا بیشتر از آن مصرف می کنند.پژوهشگران همچنین از این مطالعات دریافتند فواید چای سبز ظاهرا برای زنان بیشتر بود. زنانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشیدند در مقایسه با کسانی که یک فنجان یا کمتر مصرف می کردند 31 درصد کمتر باخطر مرگ در اثر بیماری قلبی روبرو بودند.چای سبز طول عمر را می‌افزایدنتایج یک بررسی جدید در ژاپن نشان می‌دهد که اگر به طور مرتب چای سبز بنوشید، احتمال مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی- عروقی 25 درصد کاهش‌ پیدا می‌کند.تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده نشان داد که افرادی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می‌نوشیدند نسبت به افرادی که چای سبز نمی‌نوشیدند، 16 درصد کمتر در معرض مرگ به هر علت بودند. هنگامی که مرگ به علت بیماری قلبی در نظر گرفته می‌شد، نوشیدن چای سبز 26 درصد خطر مرگ را کاهش می‌داد، اما در مورد مرگ ناشی از سرطان نوشیدن چای سبز تاثیری نداشت.منبع : کتب طب سنتی

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید


فواید و خواص چای سبز در طب سنتی , طبع چایی سبز چیست , چای سبز و طب سنتی , طبع چای سیاه , طبع چای سبز , چای طب سنتی




خانه

موبایل

در چای سیاه ماده ای به نام تئین وجود دارد که موجب افزایش ضربان قلب می شود

  

در طب سنتی مانند طب جدید تعادل در مصرف مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. مانند خیلی از مواد غذایی، اگر چای سیاه را به درستی مصرف نکنیم مشکلات فراوانی را برای بخش های مختلف بدن به وجود خواهد آورد.نوشیدن چای چه موقع خطرناک است؟مصرف هرگونه مواد خوراکی اگر به اندازه کافی و معقول باشد نه تنها خطری برای بدن ندارد بلکه مفید نیز است اما چنانچه همین ماده خوراکی بیشتر از حد معمول و نادرست مصرف شود، مضرات بسیاری برای بدن در پی دارد، چای سیاه نیز از این قاعده مستثنی نیست و مصرف بیش از حد آن آسیب های فراوانی به بدن وارد می کند.اولین نقطه در بدن که مورد آسیب مصرف بیش از حد چای قرار می گیرد، مینای دندان است که به عنوان یکی از عوامل مهم در تیره شدن و پوسیدگی دندان به شمار می رود.در چای سیاه ماده ای به نام تئین وجود دارد که موجب افزایش ضربان قلب می شود و مصرف بیش از حد آن برای افرادی که ضربان قلب آنها بیشتر از 80 است، توصیه نمی شود. به دلیل وجود همین ماده در چای و در صورت مصرف بیش از حد، موجب تهییج اعصاب و بروز عصبانیت شده و در برخی خانم‌ها موجب بروز اضطراب می شود.از آنجا که چای سیاه حاوی مقادیر زیادی کافئین و تئین می باشد به افراد مبتلا به زخم معده توصیه می شود که مصرف آن را کاهش دهند و یا حداقل 3 ساعت بعد از غذا چای بنوشند.

چه زمانی نوشیده شود؟این مسئله مهم است که چای در چه ساعتی از روز مصرف شود و توصیه بر این است که به علت خالی بودن معده، افراد یک ساعت قبل از غذا از نوشیدن چای پرهیز کنند.بلافاصله بعد از غذا نیز نباید چای مصرف شود؛ چرا که مصرف چای بلافاصله پس از غذا به کاهش جذب اسید فولیک، آهن و کلسیم در بدن منجر شده و به مرور مشکلاتی همچون پوکی استخوان در افراد را به دنبال خواهد داشت.البته مصرف کم چای سیاه در طول روز به عملکرد بهتر کلیه و آرامش اعصاب کمک می کند و ما ایرانی ها باید یاد بگیریم که هر ماده ای را به مقدار کم و به میزان تعیین شده مصرف کنیم.

 

مصرف کم چای سیاه در طول روز به عملکرد بهتر کلیه و آرامش اعصاب کمک می کند

  چرا با خوردن برخی از انواع چای، ترش می‌کنیم؟چای می‌تواند هم ریفلاکس معده به مری را تشدید کند و هم در جلوگیری از ریفلاکس مؤثر باشد؛ اما چگونه ممکن است این نوشیدنی هر دو اثر متضادی را ایجاد کند؟چای مرغوب، تقویت کننده معده و محکم کننده دهانه آن است و اگر به آن مواد آروماتیک (عطردهنده) افزوده نشود و دیردم، دبش، گس و قدری تلخ‌مزه باشد، دهانه معده را محکم کرده، از طریق افزایش تونوسیته عضلات صاف اسفنکتر تحتانی مری، جلوی ریفلاکس را می گیرد.اگر جنس چای از همین چای‌های معطر و زود دم متداولی باشد که اغلب طعم گس و تلخ ندارند، برعکس، نوشیدن آن می تواند موجب شل شدن دهانه معده و بروز ریفلاکس شود. بنابراین، افرادی که با مصرف چای، اصطلاحاً ترش می کنند، باید بدانند چایی که مصرف می‌کنند احتمالاً از چای های اسانس دار نامرغوب است و به دلیل رنگ دهی سریع، دم کشیدن آن کوتاه است.

گیاه چایمدت دم کشیدن چای در عملکرد دارویی آن مؤثر است. چای بهاره گیلان، چای سبز و حتی چای سفید هم اگر به اندازه کافی دم نکشند ترکیبات تانن آنها آزاد نمی شود و لذا نمی تواند کمکی به تقویت معده و دهانه آن بکند.

چای را با این ها بخوریدافزودن برخی گیاهان معطر به چای، بخصوص گل محمدی تازه و خوشبو، می تواند موجب تقویت و تشدید اثرات مفید چای شود و در کاهش ریفلاکس و ترش کردن مفید باشد.

افراد با این مزاج نباید چای بنوشندمزاج ها اساس و پایه طب را تشکیل می دهند و به قول ابن سینا کسی که طبایع و مزاج ها را بلد نباشد، پزشک نیست انسان ها به دلیل طبایعی که دارند متمایز از یکدیگر بوده و دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی می باشند که در برخورد و رفتار با آنها و نیز در درمان بیماری ها طبع ویژه هر کس باید مدنظر قرار گیرد. یکی از این طبع ها، افراد با مزاج صفراوی هستند که نباید چای بخورند.در مقابل به افراد گرم مزاج که طبع گرمی دارند نیز توصیه می شود که از نوشیدن چای داغ بپرهیزند. مصرف نوشیدنی های بسیار داغ مثل چای، قهوه و نسکافه صفرای آنها را درگیر می کند و حتی در مواقعی حالات روحی آنها را تحت تأثیر قرار داده و خشم را در این افراد بیشتر می کند.برای ناراحتی‌های اعصاب و لرزش دست‌ها توصیه می شود که چای بسیار کم نوشیده شود.

منبع:tebyan.net


به‌گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس؛ این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

حسین رضایی‌زاده، متخصص طب سنتی متولد سال 1356 در شهر آبادان است. وی فارغ التحصیل رشته پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است، همچنین تحصیلات دکترای تخصصی خود را در زمینه طب سنتی با موفقیت در این دانشگاه پشت سر گذاشته است. رضایی‌زاده اکنون به عنوان رییس و عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال فعالیت است. وی برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان مهمان این قسمت از برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس بود، در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

ح. ایمانی از یزد: آیا می‌توان با مراجعه به عطاری ها و تجویز فروشنده اقدام به تهیه دارو و درمان کرد؟

اصولا عطاری‌ها فقط یک واحد صنفی و  محلی برای فروش گیاهان دارویی هستند، به گونه‌ای که داروهای گیاهی مجوز دار نیز قابل عرضه در عطاری‌ها نیستند و متاسفانه در حال حاضر این داروها در این مکان به فروش می‌رسند. در عطاری ها به هیچ وجه بنا نیست که بیماری افراد تشخیص داده شود، نسخه داده شود یا دارویی برای درمان فرد تجویز شود. عطاری محلی برای عرضه داروها است. البته عطارهایی هستند که با توجه به تجربه‌ای که کسب کرده‌اند مجرب باشند، اما تعداد این عطارها بسیار کم است لذا توصیه می‌شود مردم باید برای درمان و تشخیص بیماری به پزشکان طب سنتی مراجعه کنند.

ف. اکبری از بروجرد: مزاج افراد چاق یا لاغر چگونه است؟ برای لاغری با طب سنتی باید چه کرد؟

نگاه طب سنتی به مزاج افراد به دو گونه تقسیم می‌شود، به این صورت که با توجه به اقتضای مزاجی یک فرد لاغر یا چاق بودن وی تشخیص داده می‌شود.

طب سنتی مزاج افراد چاق را رطوبی می‌داند که با توجه به این موضوع آن‌ها استعداد لاغری کمتری دارند. و بلعکس افرادی که مزاج خشک دارند، (گرم و خشک یا سرد و خشک) افراد لاغر اندام هستند که این افراد اصولا استعداد چاق شدن را ندارند و افزایش وزن پیدا نمی‌کنند مگر با تغییرات وزن در طول زمان. این نگاه به ما کمک می‌کند که با توجه به مزاج فرد سرعت بیشتری در کاهش یا افزایش وزن بیماران داشته باشیم. 

ر.منصوری از اصفهان: آیا با داروهایی که در ماهواره و اینترنت تبلیغ می‌شود می‌توان در مدت کوتاهی چاق یا لاغر شد؟

داروهایی که در تبلیغات رنگین ماهواره‌ها مدعی لاغر یا چاق کردن فرد در یک زمان کوتاه هستند می‌توانند عوارض خطرناکی داشته باشند، و قطعا هیچ دارویی وجود ندارد که وزن را در مدت کوتاه کاهش دهد و عارضه نداشته باشد. معمولا عرضه کنندگان این داروها بیش از اینکه به سلامت افراد توجه کنند به منافع اقتصادی خود توجه بیشتری دارند. لذا توصیه می‌کنم برای کاهش یا افزایش وزن حتما با مراجعه به پزشک یک بررسی همه جانبه از نظر متابولیسم بدن، غدد و سایر عوامل انجام دهند.

ک. کریمی از اهواز: آیا استفاده از دمنوش‌ها تاثیری در کاهش وزن افراد دارد؟

تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده از دمنوش برای کاهش وزن موثر است اما این موضوع به این معنا نیست که صرفا فقط با مصرف دمنوش لاغر شویم، بلکه برای کاهش وزن علاوه بر ورزش کردن اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب از عامل بسیار مهم است، و توصیه می‌شود استفاده از دمنوش ها نیز با توصیه پزشک صورت گیرد لذا استفاده از برخی از این دمنوش‌ها نیز مضر است.

از معروف ترین دمنوش هایی که برای لاغری استفاده می‌شود می‌توان از چای سبز نام برد که دارای شواهد علمی است. همچنین دارچین و آویشن نیز دارای خواصی برای کاهش وزن افراد هستند. عمدتا گیاهانی که از طب سنتی گرم و خشک هستند برای کاهش وزن مفید هستند و داروهای گیاهی که مسهل هستند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

ع. محمدی از تهران: آیا استفاده از برگ سنا برای لاغری مفید است؟

برگ سنا و گیاهان که مسهل هستند به هیچ وجه برای کاهش وزن توصیه نمی‌شود و متاسفانه برخی بدون داشتن اطلاعات کافی برای لاغر شدن از این گیاه دارویی استفاده می‌کنند. بسیاری از دمنوش‌های ترکیبی که در بازار موجود است دارای برگ سنا هستند و با توجه به اینکه سنا مسهلی قوی است، مصرف بی رویه آن در طول زمان ممکن است باعث تنبلی روده بزرگ شود، که از آن زمان روده در برابر هر درمانی مقاوم می‌شود. متاسفانه در برخی از مواقع از این گیاه با نام انگلیسی کاسیا در سطح بازار به فروش می‌رسد.

س. اسماعیلی از اصفهان: آیا نوشیدن مداوم چای مضر است؟

طب سنتی معتقد است که اعتدال در مصرف هر ماده غذایی مفید ضرری برای بدن ندارد و مصرف بی رویه هر ماده غذایی باعث آسیب به بدن می‌شود.

در خصوص مصرف چای نیز باید گفت که مصرف چای از نظر طب سنتی هیچ مشکلی ندارد بلکه افراط در مصرف چای به دلیل اینکه حاوی آنتی اکسیدان است می‌تواند باعث عادت کردن بدن به این ماده و تعدیل منفی شود لذا توصیه می‌شود در مصرف چای اعتدال رعایت شود.

عمدتا چای موجود در بازار یا رنگ طبیعی ندارد یا حاوی اسانس های غیر طبیعی است، و همین موضوع باعث از بین رفتن خواص چای می‌شود، از نشانه های طبیعی بودن چای می‌توان به دیر دم بودن و کم بودن رنگ و بوی آن اشاره کرد.

ح. مبشری از مشهد: در خصوص خواص چای سبز توضیح دهید؟

چای سبز دارای خاصیت چربی سوزی، رفع کننده خستگی و حاوی آنتی اکسیدان است، چای سبز نسبت به چای ق موجود در سطح بازار از افزودنی‌های کمتری برخوردار است، و توصیه می‌شود در مصرف چای سبز نیز اعتدال رعایت شود.

 

انتهای پیام/ 

1-  بوته چای جزو معدود گياهانی است که به دليل وجود سموم فراوان در بافت آن، در طبيعت هيچ آفت جدی به جز انسان ندارد! مزارع اين گياه نياز به سمپاشی ندارند و هيچ چرنده، پرنده، حشره و … به آن نزديک نمی شود. اگر در بين علوفه چهارپايان (هر نوع که باشند) حتی کمی برگ چای باشد، حيوان به محض جويدن آنها را از دهانش بيرون می ريزد!

2- در بسياری از مناطق کشاورزی، براي آن که احشام و ساير حيوانات به مزارع و کشتزارهای مختلف نزديک نشده و زراعت را خراب نکنند، اطراف آنها را بوته چای می کارند. حيوانات با مشاهده بوته چای به مزرعه نزديک نمی شوند!

 

3-   اولين وارد کننده تخم اين گياه به ايران در اوايل دوره قاجار انگليسی ها بودند که با همکاری عناصر خودفروخته اي در دربار قاجار، کشت اين گياه و نوشيدن دم کرده آن را در ايران رواج دادند. عکس العمل علماء و حکماي سليم النفس آن دوران در برابر اين حرکت پليد استعماري شديد بود. در يکی از نامه هایی که به دربار قاجار نوشته شده است آمده: «چرا می خواهيد گياهی را در ايران رواج دهيد که حتی الاغ ها از نزديک شدن به مزارع آن خودداری می کنند! چای مولد سودا در بدن و سودا مقدمه سرطان است!». واقعيت آن است که حکمای ايران زمين از چند هزار سال قبل با اين گياه آشنایی داشته و به خوبی می دانستند که اين گياه ارزش غذایی نداشته، بلکه مصرف غير دارویی آن مضر است.

4-   موادی که در اصطلاح علم شيمی ساختار مولکولی حلقوی دارند (مواد آروماتيک) سرطان زا هستند. «پلی فنول» يکی از مواد آروماتيک است که چای هم اين ماده را دارد. فنول چيست؟ فنول يک ماده دارای ترکيبات حلقوی است که بر روی پوست، کبد و سيستم گوارش اثرات نامطلوبی می گذارد. جالب اينجاست که قريب به اتفاق مواد معطر شيميایی که در کارخانجات به چاي اضافه می کنند هم جزء مواد آروماتيک و سرطان زا هستند! (گل بود به سبزه هم آراسته شد!!)

5-   مصرف چای (خصوصاً پس از غذا که سال هاست عادت بسياری از ايرانيان شده است) جلوي جذب آهن معدنی موجود در غذاها توسط بدن را می گيرد که در نتيجه منجر به بروز بيماری کم خونی مزمن در مصرف کنندگان می شود. چای دارای ترکيباتی به ‌نام تانن است که مزه‌ تلخ چای را ايجاد مي کند. تانن‌ها با آهن، ايجاد رسوب مي‌ نمايند و اين رسوب به دليل درشتی ملکول و سنگينی، غير قابل جذب توسط بدن است. لذا در صورتی که غذای مصرفی دارای آهن بوده و بلافاصله بعد از آن چای مصرف شود، از جذب آهن آن جلوگيری می کند. فراموش نکنيد که عارضه کم خونی خود باعث ده ها بيماری ديگر در بدن می شود.

6-   همان گونه که گفته شد چای دارای ماده اي است به نام تانن. اين ماده بسيار مدر است و به همين خاطر مايعات بدن را دفع کرده و پلاسما غليط می شود. آنزيم ها در پلاسمای غليظ نمی تواننند فعاليت کنند و به همين خاطر مواد زاید در بدن انبار شده و موجب بيماری های گوناگون مي شود. ضمناً تانن موجب فعاليت بيش از حد سلول های اپيتليال کليه شده و کليه را به مرور از کار می اندازد!

7-   گياه چای داراي ماده ای است به نام اگزاليک اسيد، که مسموم کننده بوده و اختلالات متابوليسمي ايجاد می کند. اين ماده در کليه رسوب کرده و سنگ های کليوی اگزاليک را موجب می شود.

8-    مصرف زياد چای دندان ها را لك دار و سياه می كند.

–    چاي ترشح اسيد معده را تحريک مي كند و همچنين به دليل ماهيت اسيدی خود، در بروز زخم معده مؤثر است.

10-  در هر فنجان چاي بين 60 تا 75 ميلی گرم «کافئين» وجود دارد که LDL خون را افزايش مي دهد و عاملی می شود برای انفارکتوس های قلبی و مغزی، ولی البته آرام بخش است و در دراز مدت اعتياد ايجاد می کند!

11-  به دليل وجود مقدار زيادی از ماده کافئين در چای، براى عده اى باعث تحريك اعصاب و يا تپش قلب می شود. همچنين نوشيدن چاى پررنگ براى خانم ها احتمال ابتلا به سرطان سينه را افزايش مى دهد.

12- ماده آرام بخش ديگری در چای وجود دارد به نام «تئين» که محرک سيستم اعصاب سمپاتيک است و موجب افزايش ترشح آدرنالين می شود. تئين موجب کاهش مقدار منيزيم داخل سلول ها می شود. منيزيم ماده ای است که در سلول قرار دارد تا با انواع سرطان ها مبارزه کند و با نوشيدن چای اين ماده مفيد از بدن خارج می شود.

13- به نظر شما چرا اغلب افراد چای خور جدی، هنگامی که تصميم به ترک چای می گيرند با علایمی مشابه با علایم معتادان مواد مخدر در هنگام ترک مواد مذکور (همچون سردرد، بی خوابی، بی حوصلگی، آشفتگی روحی و …) مواجه می شوند؟! آيا اين موضوع که ادعا شده است سال هاست توليد کنندگان چای در کشورهای خارجی براي حفظ مشتريان خود به چای مواد افزودنی مضر و اعتيادآوری اضافه می کنند قابل اعتنا نيست؟

14- چند نفر معتاد به مواد مخدر را می شناسيد که سيگاری نباشند؟ و چند نفر سيگاری را می شناسيد که چای خورهای قهاری نباشند؟! چای به دليل مواد افيونی طبيعی که در خود داشته و مواد شيميایی که در فرآيند توليد توسط بسياری از توليدکنندگان به آن اضافه می شود، مقدمه ای براي آمادگی بدن جهت پذيرش انواع اعتيادها به مواد مضر ديگر است.

15- اگر دقت کنيد قريب به اتفاق مواد سمی در طبيعت دارای طعم تلخ می باشند. شايد پروردگار مهربان با اين گونه خلقت خواسته است به موجودات هشدار دهد که چه موادی خوراکی نيستند و بايد از آنها پرهيز کنند. چاي يکی از تلخ ترين گياهان موجود در طبيعت است که البته با روش های مختلف سعی در کاهش اين تلخی و صد البته عادت دادن ذایقه مردم به آن دارند.

16- همه اين ها که گفته شد برای چای سبز که خشک شده سريع برگ سبز چای می باشد صادق است. چای سياه که دم کرده مضرتری از چای سبز است با انبار کردن برگ سبز چای در مکان های گرم، پوسيده شدن و تخمير اين برگ ها، تغيير رنگ آنها به قهوه ای و سياه (مشابه عملی که باغبانان در وسط باغ با بر روی هم تلنبار کردن برگهای درختان انجام می دهند تا پوسيده شده و تبديل به کود گردند)، سپس خشک کردن اين برگهای پوسيده بدست می آيد!

17- بدتر از چای سبز و چای سياه، چای هاي جديد طعم داری هستند که دارای اسانس های شيميایی مختلف بوده و تمامی مضرات دو نوع چای قبلی را دارند بعلاوه مضرات مواد شيميایی عطری و طعم دهنده های مصنوعی! (هرچه خوبان همه دارند تو يک جا داری!!)

18- يکی از موارد مرسوم در جامعه ما (خصوصا در مراسم، جشن ها، سمينارها و …) مصرف بسياری از نوشيدنی ها در ليوان های يک بار مصرف پلاستيکی است. اين ظروف به خصوص در مجاورت با نوشيدنی های داغ به سرعت مواد فوق العاده سمی و خطرناک نفتی را آزاد می کنند. برای امتحان می توانيد در يکی از اين ليوان ها چای داغ بريزيد و چند دقيقه ای کنار بگذاريد تا سرد شود. خواهيد ديد که پرده ای از مواد نفتی روی آن می بندد!

1- در انواع چای هاي بسته ای (معروف به eafix يا Lipton)، ضايعات/ته مانده های چای که قابل ارایه به شکل عادي نيستند در بسته های کاغذی که براي جلوگيری از وارفتن آنها در آب جوش، پروسه های شيميایی مختلفی روی آنها انجام شده و آغشته به انواع مواد مضر هستند قرار می گيرند. پاره ای از مواد شيميایی موجود در کاغذ مذکور در آب جوش حل شده و وارد بدن مصرف کننده می شوند!

20- ميدانيم که انصافاً دين اسلام کامل ترين دين است و حتي در مورد جزیی ترين موارد زندگي شخصی و اجتماعی دهها و صدها حديث و روايت در کتب ديني ما نقل شده است. حال با فرض اين که ادعاهای بوقهای تبليغاتی تبليغ کننده مصرف چای صحيح باشد و مصرف اين گياه باعث آن همه منافع ادعایی آنها باشد، آيا به نظر شما عجيب نيست با وجود آن که گياه چای از پنج هزار سال قبل شناخته شده بوده است حتي يک مورد هم از معصومين و بزرگان دينی درباره خواص چای و توصيه به مصرف آن مطلبی در هيچ کتاب معتبری به ما نرسيده است؟! برعکس، همان گونه در بالا هم اشاره شد، علما و حکماي هوشيار ما اولين اقشاری بودند که در مورد چای به کشور عکس العمل منفی نشان داده و به مخالفت برخاستند.

21- ابو علي سينا (نابغه طب اسلامي) در طب سنتی از چای به عنوان ماده پست غذایی نام می برد و از آن فقط برای مصارف درمانی در شرايط خاص استفاده می كرده است.

22-ممکن است عليرغم خواندن موارد فوق به دليل تبليغات زيادی که در قالب مقالات و اخبار مختلف شبه علمی به خورد جامعه داده می شود، هنوز باور نکرده باشيد که مصرف اين نوشيدنی همه جا تا اين حد مضر است. بسياري می پرسند که اگر واقعاً چای مضر است پس چرا اين قدر در رسانه ها از آن تعريف شده و در همه جا مصرف می شود؟ پاسخ آن است که اولاً ما نفي نمی کنيم که چای فوايد اندکی نيز دارد، اما این فواید قابل مقايسه با مضرات فراوان آن نيستند. مانند شراب و قمار که خداوند متعال  در قرآن کريم در مورد آنها می فرمايد: «از تو در مورد شراب و قمار می پرسند، بگو در آنها منافعی هست، اما ضررهای آنها بسيار بيشتر است». ثانياً فراموش نکنيد که تجارت چای گردش مالی ميلياردی در سراسر جهان دارد. به نظر شما مافياها و کارتل های تجاری بزرگی که از اين راه منافع و سود سرشاری می برند به اين راحتي اجازه می دهند که حقايق برای مردم آشکار شوند؟! فراموش نکنيد که در اوايل قرن بيستم شرکت های سازنده سيگار و دخانيات به پاره ای از دانشمندان بی وجدان مخفيانه پول می دادند تا مقالات به ظاهر علمی در رد خطرات دخانيات و حتی طرح فوايد استفاده از آن نوشته و در مجلات معروف علمی آن زمان چاپ کنند. اسناد اين تبانی های بزرگ و کثيف در اواخر قرن بيستم منتشر شد، يعنی زمانی که همه ذينفعان ماجرا مرده بودند و مضرات بلای خانمانسوز دخانيات بر همه آشکار شده بود! دور از واقعیت نیست که گفته شود مشابه چنين اتفاقاتی در زمانه ما هم برای چای، موبايل، نوشابه، سوسيس، کالباس و ساير موارد مشابه رخ می دهد و اين ما هستيم که بايد عقلمان را قاضی کرده و سلامتی خود و اطرافيانمان را فدای مطامع مادی عده ای از خدا بی خبر نکنيم.

23- بعضي می پرسند اگر مصرف چای اين قدر مضر است چرا خداوند آن را آفريده است؟! پاسخ ساده است: خداوند حکيم هيچ موجودی را در عالم بدون دليل و حکمت خلق نکرده است، اما اين به معنی آن نيست که هرچه آفريده شده خوردنی و دارای ارزش غذایی است!! بوته چای يکي از بهترين گياهانی است که می تواند هوا را از انواع آلودگی ها پاک کرده و حجم زيادی اکسيژن توليد کند. دليل آن که هوای مزارع چای بسيار مطبوع است نيز همين واقعيت می باشد. در حقيقت بشر امروز اگر عاقلانه فکر کند بايد به جای خوردن برگهای چای، بوته آن را به عنوان يک تصفيه کننده عالی هوا در سرتاسر معابر شهرها بکارد. شايد يک دليل ديگر برای آن که مصرف خوراکی چای مضر است همين باشد که اين گياه سموم موجود در هوا را به خود جذب می کند! همچنين به دليل اين که گياه چای اسيدی است، ماده ضد عفوني کننده خوبی می باشد. لذا براي شستشوی چشم های عفونی و لثه های عفونی مفيد است. در طب سنتی برای درمان چشم عفونی شده نوزادان در عوض انواع و اقسام داروهای شيميایی و آنتی بيوتيک های دارای اثرات مضر جانبی فراوان، با استفاده از آب جوشانده چای چشم نوزاد را طی چند نوبت شستشو می دهند.

24-اگر می پرسيد که چه بايد کرد، عرض می کنم: اولاً اطلاع رساني وسيع در بين همه آنها که دوستشان داريم. ثانياً رواج ده ها دم کرده طبيعی خوش طعم، مفيد و باصرفه که جانشينان بسيار مطلوبی براي چای مضر هستند در سطح جامعه (براي شروع از خانه خود و نزديکانتان شروع کنيد). به عنوان مثال می توانيد به تناوب از جوشانده بادرنج بويه (گياه مورد علاقه زنبور عسل که جوشانده آن مورد استفاده حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السلام نيز بوده است)، دم کرده برگ گياه به ليمو (گياهی با برگ های شبيه نعنا، با شربت به ليمو اشتباه نکنيد)، دم کرده ميوه نسترن، دم کرده گل گاوزبان، دم کرده بابونه، جوشانده تخم گشنيز (به صورت آسيا شده)، دم کرده پونه، دم کرده زنجبيل، دم کرده زيرفون، دم کرده برگ تيول و … ده ها جوشانده و دم کرده طبيعی و مفيد ديگر که به تفصیل در بخش مقالات درج شده است، استفاده کنيد.

مجید تجملیان

حسناوی این نظر را ارسال کرده


شنبه, 1 بهمن 132

خدیجه
این نظر را ارسال کرده


چهارشنبه, 25 دی 132

اشرفی این نظر را ارسال کرده


سه شنبه, 10 دی 132

باربد این نظر را ارسال کرده


دوشنبه, 25 آذر 132

حبیب این نظر را ارسال کرده


دوشنبه, 18 آذر 132

امیرجسین این نظر را ارسال کرده


پنجشنبه, 14 آذر 132

حسن این نظر را ارسال کرده


سه شنبه, 12 آذر 132

ghadir این نظر را ارسال کرده


شنبه, 02 آذر 132

یوسف مجیدیان این نظر را ارسال کرده


سه شنبه, 21 آبان 132

عباس این نظر را ارسال کرده


چهارشنبه, 15 آبان 132

لیلا این نظر را ارسال کرده


شنبه, 27 مهر 132

سجاد از تربت حيدريه
این نظر را ارسال کرده


دوشنبه, 15 مهر 132

حمیده این نظر را ارسال کرده


شنبه, 06 مهر 132

فرید این نظر را ارسال کرده


سه شنبه, 26 شهریور 132

احسان این نظر را ارسال کرده


پنجشنبه, 31 مرداد 132

رحمان این نظر را ارسال کرده


يكشنبه, 27 مرداد 132

نفس این نظر را ارسال کرده


پنجشنبه, 24 مرداد 132

بهار این نظر را ارسال کرده


پنجشنبه, 24 مرداد 132

علی این نظر را ارسال کرده


پنجشنبه, 17 مرداد 132

لیلا
این نظر را ارسال کرده


چهارشنبه, 16 مرداد 132

دکتر حسین روازاده

دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 5820

به زودی امکان پذیرش تبلیغات فراهم میگردد.

نام :

:

نظر شما :

خواص چای سبز در طب سنتی

 

 

نحوه استفاده : به صورت دم کرده مصرف میگرددخواص : چای سبز خطر مرگ قلبی را كاهش می‌دهد چای سبز خطر مرگ در اثر بیماری قلبی را بیش از بیست و پنج درصد كاهش می‌دهد.از فواید بسیار چای سبز صحبت های زیادی می شود و حتی چای را بهترین نوشیدنی پس از آب می دانند . چای محتوی میزان کمی از رنگدانه ها ، مثل کافئین و … است .چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی به دست می آیند. تفاوت در این است که برای تهیه چای سبز برگها را بخار داده ، گرد می کنند و سپس آنرا خشک می نمایند . ولی برای تهیه چای سیاه برگها ، خشک شده ، تخمیر شده،در برخی اوقات مواد و رنگهای شیمیائی به آن اضافه میگردد و برشته می شود یعنی فرآیند بیشتری به روی چای صورت می گیرد.هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه هایی می باشند که اثر کاهش ابتلا به سرطان های مختلف در آنها دیده شده است . زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد ، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است . با اینحال چای بدون کافئین هم وجود دارد .

 

 

 : محمد يزدانيان

 : محمد يزدانيان

                            

 




















دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *