خواص پونه کوهي براي عفونت

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

درمان عفونت زنان با گیاه پونه گرداوری شد

 

گیاه پونه یکی از گیاهان بسیار خوشبو و خوش رنگ می باشد که معمولا به عنوان سبزیجات هم در سبد غذایی ما جای خواهد گرفت. پونه اثرات بسیار متنوع و مفیدی با خود به همراه دارد که یکی از این اثرات از بین بردن عفونت زنان می باشد. منظور از عفونت زنان ، عفونت های رایج از نوع واژینال یا عفونت های خارجی باکتریایی و یا قارچی می باشد که معمولا با بوی نامطبوعی همراه خواهد بود. در صورت عدم درمان عفونت زنان این عفونت ها ممکن است تا رحم هم پیشروی کنند و شرایط بسیار وخیم تری برای بیماری های دیگر ایجاد نمایند.

حضور قارچ ها و بیماری های باکتریایی در هر جایی با ویژگی ها و علامتی خاص مشاهده می شود ، اما در اکثر موارد خارش های بسیار شدید در ناحیه ی تناسلی و همچنین استشمام بوی نامطبوع از این قسمت از بدن ، بیانگر حضور عوامل میکروبی بوده  و برای پیشگیری از عفونت های دیگر نوعی اورژانس محسوب می شود.پونه راه حلی بسیار مفید برای از بین بردن عوامل میکروبی از این ناحیه خواهد بود.

برخی از افراد به دلیل گیاه بودن پونه ، نحوه ی استفاده از آن را نمی دانند و در نتیجه ترجیح می دهند که استفاده از این گیاه مفید را کنار بگذارند. اما ما در این مطلب به شما توصیه خواهیم کرد که حتی مصرف روزانه یک لیوان از دمنوش پونه علاوه بر کمک به رفع علائم عفونت زنان ، به قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن شما و از بین بردن مواد آنتی اکسیدان در بدن نیز کمک خواهد کرد. پس هیچگاه از مصرف پونه غافل نشوید و همواره در یک گلدان کوچک کنار پنجره ی آشپزخانه به پرورش آن بپردازید. این کار به سلامت شما و خانوادتان کمک شایانی خواهد کرد.

 

دوره مقدماتی php

خواص پونه کوهی چیست –

پونه کوهی و نعناع هر دو از خانواده نعناعیان و از نظر مواد مغذی بسیار مشابه است. پونه کوهی گیاهی است با برگ‌هایی به رنگ سبز تیره که پوشیده از کرک است. درحالی‌که نعناع چنین کرک هایی ندارد.در مکزیک و اروپا از پونه کوهی به عنوان یک افزودنی فوق‌العاده در کنار آویشن در تهیه بسیاری از غذاها استفاده می‌شود.پونه کوهی از چندین ماده مغذی از جمله تیمول و اسید رزمارینیک تشکیل شده است، که عملکرد این آنتی اکسیدان های قوی در بدن ترمیم و بهبود سلول های آسیب دیده  است.
بعضی از متخصصان معتقدند که  پونه کوهی سدیم کمتری از نعناع دارد.پتاسیم پونه کوهی حدود سه برابر، کلسیم آن برابر ومنیزیم  آن برابر نعناع است.
تحقیقات نشان می‌دهد برای پیشگیری و کنترل فشارخون لازم است افراد رژیم غذایی داشته باشند که دارای پتاسیم، منیزیم و کلسیم بیشتری باشد و از سدیم کمتری تشکیل شده باشد. توازن این چهار ماده معدنی در کنترل فشارخون بسیار موثر است.

خواص چای پونه کوهی
برگ پونه کوهی حاوی بیش از ترکیب مختلف دارویی شامل آنتی اکسیدان است که عملکرد آن محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد است.همچنین خواص ضد عفونی کننده دارد و در تسکین و التیام دردهای گلو، مشکلات سینوس و عفونت ها نقش مهمی دارد.مطالعات اخیر نشان می دهد که عصاره پونه کوهی در بهبود سرطان موثر است.
به گزارش ایران  اکونومیست ، مجله بین المللی محصولات غذایی طی مطالعاتی اعلام کرد، نوشیدن چای پونه کوهی دارای نتایج آنتی اکسیدانی است و سطح کلسترول را کاهش می دهد.چای پونه کوهی یک معجون کاملاً طبیعی است که با تقویت سیستم ایمنی در حفظ سلامت بدن بسیار خوب عمل می کند.

 موارد کاربرد چای پونه کوهی
سرماخوردگی و سرفه، استرپتوکوکوس گلو، گرفتگی بینی، سر درد، تورم غدد، آنفلوآنزا، عفونت گوش و سینوس، سوء هاضمه، سوزش معده، درد قاعدگی، مشکلات ادراری، یبوست، انگل، خستگی، کمر درد.

تهیه چای پونه کوهی با برگ تازه
مواد لازم : فنجان آب و یک و نیم قاشق غذا خوری برگ تازه پونه کوهی
طرز تهیه :آب را بجوشانید و برگ ها را ریز ریز کنید و داخل یک فنجان بریزید سپس آب را روی برگ ها بریزید و بگذارید به مدت – دقیقه بماند، بعد بنوشید.

تهیه چای پونه کوهی با برگ خشک شده
مواد لازم : فنجان آب و یک قاشق غذا خوری پونه کوهی خشک شده
طرز تهیه : آب را جوشانده و پونه خشک را داخل یک فنجان بریزید سپس به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، بعد بنوشید.

عوارض جانبی و احتیاط درمصرف پونه کوهی
خوردن پونه کوهی می تواند سبب ناراحتی معده در برخی افراد شود علاوه بر این، کسانی که به گیاهان متعلق به خانواده نعناع مانند ریحان، سنبل، نعناع و مریم گلی حساسیت دارند باید مراقب باشند چرا که ممکن است با مصرف پونه دچار واکنش آلرژیک شوند.

دوران بارداری و شیردهی
پونه کوهی خوراکی در مقادیر دارویی در دوران بارداری نباید مصرف شود  زیرا خطر سقط جنین با مصرف پونه کوهی وجود دارد. همچنین مصرف آن در دوران شیردهی نیز توصیه نمی شود.

پونه کوهی برای ناراحتی های دستگاه تنفسی مانند ( سرفه، آسم، کروپ و برونشیت ) استفاده می شود همچنین برای اختلالات مانند سوزش سر دل و نفخ استفاده می شود سایر کاربردها شامل درمان اسپاسم قاعدگی، روماتیسم مفصلی، اختلالات دستگاه ادراری از جمله عفونت های دستگاه ادراری ( UI )، سردرد و ناراحتی های قلبی می باشد.

روغن پونه کوهی خوراکی در بیماریهای ( انگل روده ای، آلرژی، درد سینوس، ورم مفاصل، سرماخوردگی و آنفلوانزا، آنفلوانزای خوکی، گوش درد و خستگی استفاده می شود و استفاده بر روی پوست برای بیماری های پوستی از جمله ( آکنه، پای ورزشکاران، پوست چرب، شوره سر، زخم های شانکر، زگیل، عفونت قارچی، روزاسه و پسوریازیس ) استفاده شود و همچنین برای نیش حشرات و عنکبوت، بیماری لثه، دندان درد، درد عضلانی و رگهای واریسی استفاده می شود روغن پونه کوهی به صورت موضعی به عنوان دافع حشرات استفاده می شود.
در مواد غذایی و نوشیدنی ها، پونه کوهی به عنوان یک ادویه مربوط به آشپزی و یک ماده نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شود.
شاخ و برگ گیاهان برای درمان اختلالات دستگاه تنفسی، اختلالات دستگاه گوارش ( GI )، اسپاسم های قاعدگی و اختلالات دستگاه ادراری استفاده می شود.
شاخ و برگ گیاهان به صورت موضعی برای کمک به درمان تعدادی از بیماری های پوستی مانند آکنه و شوره سر استفاده می شود.

شامل: فیبر، آهن، منگنز، ویتامین E، آهن، کلسیم، اسیدهای چرب امگا و تیپتوفان است.

یک منبع غنی از ویتامین K است که در رشد استخوان، حفظ تراکم استخوان و تولید پروتئین هایی برای لخته شدن خون موثر است.
آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی – پونه حاوی غلظت بسیار بالایی از آنتی اکسیدان ( بیشتر از میلی مول در گرم ) است.
آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های بدن در برابر اثر رادیکال های آزاد و بهبود توانایی برای مبارزه با عفونت، کمک می کند.

خواص ضد باکتری پونه کوهی –  در تعدادی از مطالعات، فعالیت ضد میکروبی پونه کوهی نشان داده شده است گروهی از محققان پرتغالی نشان دادند که مرزنجوش اسانس رازیانه در برابر گونه از پاتوژن های غذایی لیستریا مونوسیتوژن مؤثر بود.

روغن پونه کوهی خاصیت ضد میکروبی قوی دارد زیرا حاوی یک ترکیب ضروری به نام کاروکل است.

گروهی از محققان انگلیسی و هندی گزارش دادند که اسانس پونه کوهی هیمالیا دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که حتی می تواند سبب کشتنMRSA  بیمارستانی شود.

خواص ضد التهابی – یک عنصر فعال در پونه  به نام بتا کاریوفلین شناخته شده که ممکن است در برابر اختلالاتی مانند پوکی استخوان و تصلب شرایین موثر باشد.

حفاظت در برابر سرطان – دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پونه کوهی ممکن است به کاهش و یا جلوگیری از پیشرفت کانسر در بیماران مبتلا به سرطان سینه کمک کند.

دربیماری ها مانند ( سرد، درد های عضلانی، آکنه، شوره سر، برونشیت، دندان درد، نفخ، سردرد، ناراحتی های قلبی، آلرژی، انگل های روده ای، گوش درد، خستگی، دفع حشرات و اسپاسم های قاعدگی ) استفاده می شود.

مقدار مصرف مجاز پونه کوهی
برای درمان انگل های روده ای میلی گرم از روغن پونه کوهی سه بار در روز به مدت هفته مصرف شود.

عوارض جانبی و احتیاطات
خوردن پونه کوهی می تواند سبب ناراحتی معده در برخی افراد شود علاوه بر این، کسانی که به گیاهان متعلق به خانواده نعناع مانند ریحان، سنبل، نعناع و مریم گلی حساسیت دارند باید مراقب باشند چرا که آنها نیز ممکن است به پونه واکنش های آلرژیک داشته باشند.
بارداری و شیردهی: پونه کوهی خوراکی در مقادیر دارویی در دوران بارداری نباید مصرف شود  زیرا خطر سقط جنین با مصرف پونه کوهی وجود دارد.

پونه گیاه یا عرق یا دمنوش ان و خاصیت ذاتی آن برمبنای طب سنتی

خواص عرق پونه کوهی

عرق پونه کوهی درمان کننده رفلاکس معده

عرق پونه کوهی درمان کننده اسید بالای معده

عرق پونه کوهی قابض است

عرق پونه کوهی ضد برونشیت است

عرق پونه کوهی درمان کننده سرفه های مزمن و خشک

عرق پونه کوهی ضد سرماخوردگی است

عرق پونه کوهی ضد عفونت روده های اسهالی است

عرق پونه کوهی دارای طبیعت گرم و خشک است

 مقدار مصرف عرق پونه کوهی :

عرق پونه کوهی جهت درمان رفلاکس یک فنجان بعد از غذا همراه کمی گلاب میل شود

عرق پونه کوهی جهت درمان سیاه سرفه یا سرفه های خشک و سرماخوردگی یک فنجان را با عسل شیرین کرده و سه وعده میل شود

در افراد گرم مزاج بهتر است عرق پونه کوهی را با عرق گشنیز مخلوط و میل کنند

خواص عرق پونه کوهی

پونه شناسی از منظر دیگران 

پونه ( دارای مزاجی گرم و خشک )

خوردن پونه یا دم کرده آن و یا عرق پونه ، ضد نفخ ، ضد دل بهم خوردگی و دافع گازهای رحم و معده می باشد .

شیاف دم کرده پونه در مهبل ، خارج کننده جنین مرده و مشیمیه می باشد .

 مضرات پونه :

خوردن پونه به شکل سبزی آن مضر روده ها است و باید آنرا با کتیرا خورد .

روغن فرار و مقادیر زیاد آنها به علت ایجاد آلرژی در موقع حاملگی و شیردهی نباید مصرف شود پونه؛ ضد عفونی کننده

پونه، گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که از قدیم‌الایام برای معطرکردن انواع غذاها و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  از این گیاه برای دور کردن حشرات و حیوانات موذی استفاده می‌شد، حتی در تاریخچه انجمن سلطنتی لندن پیشنهاد شده است از پونه برای کشتن مار زنگی استفاده شود.

اسانس این گیاه طعم تلخی دارد که پس از آن احساس خنک‌کننده‌ای به‌وجود می‌آورد که از آن برای معطر کردن صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود. در گذشته از پونه برای تصفیه آب نیز استفاده می‌شد. دم‌کرده پونه طعم خوشایندی دارد.

برای تهیه آن پنج قاشق برگ پونه را در ظرفی که حاوی چهار فنجان آب جوشیده است به مدت ده دقیقه دم کنید. پونه طبع گرم و خشک دارد و از خواص معروف پونه حالت تقویت‌کنندگی معده، اثرات بادشکنی و خلط‌آوری آن است. از عصاره گیاه پونه ـ که دارای اثرات ضد اسپاسمی است ـ پمادهایی ساخته شده که برای درمان گرفتگی عضلانی و دردهای روماتیسمی مفید است.

جوشانده کامل این گیاه برای تومورهای رحمی، فیبروز رحم و زخم‌های غیرقابل التیام رحم، استفاده می‌شود.

عصاره ریشه گیاه پونه، همراه با سرکه برای درمان تومور نیز توصیه می‌شود.

در گذشته گیاه پونه را در اتاق‌های بیماران در حال نقاهت قرار می‌دادند تا باعث تسریع در بهبود آنان شود. از طرفی مردم قدیم معتقد بودند گذاشتن گل‌های پونه اطراف سر بیماران باعث برطرف‌شدن سرگیجه و سردرد می‌شود.

برای پونه اثرات ضدعفونی‌کنندگی، بادشکنی، معرقی، قاعده‌آوری و محرکی نیز ذکر شده که ‌علاوه بر برطرف کردن مشکلات گوارشی برای هضم غذا، برای برطرف کردن سکسکه نیز مفید است. همچنین از پونه در تسکین درد گلو، زکام، پایین آوردن تب و بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود.

  عوارض جانبی

یکی از عوارض شایع گیاه پونه که در اثر مصرف اسانس (عصاره روغنی) به‌وجود می‌آید سقط جنین است.

 از عوارض دیگر آن توهم، گیجی، اسپاسم‌های کزازی، تشنج و کماست.

پونه، گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که از قدیم‌الایام برای معطرکردن انواع غذاها و درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد داشته است.

از این گیاه برای دور کردن حشرات و حیوانات موذی استفاده می‌شد، حتی در تاریخچه انجمن سلطنتی لندن پیشنهاد شده است از پونه برای کشتن مار زنگی استفاده شود.

اسانس این گیاه طعم تلخی دارد که پس از آن احساس خنک‌کننده‌ای به‌وجود می‌آورد که از آن برای معطر کردن صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده می‌شود. در گذشته از پونه برای تصفیه آب نیز استفاده می‌شد. دم‌کرده پونه طعم خوشایندی دارد. برای تهیه آن پنج قاشق برگ پونه را در ظرفی که حاوی چهار فنجان آب جوشیده است به مدت ده دقیقه دم کنید.

پونه طبع گرم و خشک دارد و از خواص معروف پونه حالت تقویت‌کنندگی معده، اثرات بادشکنی و خلط‌آوری آن است. از عصاره گیاه پونه ـ که دارای اثرات ضد اسپاسمی است ـ پمادهایی ساخته شده که برای درمان گرفتگی عضلانی و دردهای روماتیسمی مفید است.

جوشانده کامل این گیاه برای تومورهای رحمی، فیبروز رحم و زخم‌های غیرقابل التیام رحم، استفاده می‌شود. عصاره ریشه گیاه پونه، همراه با سرکه برای درمان تومور نیز توصیه می‌شود.

در گذشته گیاه پونه را در اتاق‌های بیماران در حال نقاهت قرار می‌دادند تا باعث تسریع در بهبود آنان شود. از طرفی مردم قدیم معتقد بودند گذاشتن گلهای پونه اطراف سر بیماران باعث برطرف‌شدن سرگیجه و سردرد می‌شود. برای پونه اثرات ضدعفونی‌کنندگی، بادشکنی، معرقی، قاعده‌آوری و محرکی نیز ذکر شده که ‌علاوه بر برطرف کردن مشکلات گوارشی برای هضم غذا، برای برطرف کردن سکسکه نیز مفید است. همچنین از پونه در تسکین درد گلو، زکام، پایین آوردن تب و بی‌خوابی نیز استفاده می‌شود.

عوارض جانبی

یکی از عوارض شایع گیاه پونه که در اثر مصرف اسانس (عصاره روغنی) به‌وجود می‌آید سقط جنین است. از عوارض دیگر آن توهم، گیجی، اسپاسم‌های کزازی، تشنج و کماست. 

 

پونه ها

در فارسى به من پونه ، پودنه ، پودینه ، و پودنگ گویند. معرب من فودنج است . اعراب به من حبق گویند.

بیابانى – کوهى و نهرى دارم . من داراى انواع و اقسام بوده و به اسامى پونا، نحانحه ، حبق الماء، نحاع و حبق التمساح ، نجام ، نعنع الماء کوهینه ، جلنجوجه ، صعترالفرس ، سعتر فارسى ، خلیه ، راقوته و پودنه دلتى ، ظفیره و ظفیرا معروف مى باشم .

خانواده ما همه خلطآور و ملین معده بوده و از سوزش آن جلوگیرى مى کنند. همگى مسکن سکسکه و قى مى باشیم . بادشکن و ضد استسقاء شناخته شده ، جهت یرقان و اخراج مشیمه تجویز شده ایم (مشیمه پرده اطراف جنین است ) ما را جهت باز شدن ادرار و بند آمدن اسهال تجویز کرده اند، زیاده روى در خوردن ما براى زنان آبستن خوب نیست . زیرا سبب سقط جنین مى شود. شستشو با آب جوشانده ى من خارش رحم را برطرف مى کند و سختى آن را از بین مى برد.

مالیدن سوخته من به دندان لثه را محکم مى کند، بوییدن سر شاخه هاى ما مقوى قلب و نیروبخش است زیاده روى در خوردن من براى معده خوب نیست .

 پونه نهرى (گل پونه )

فارسى من پونه نهرى است . به من ضومران – حبق الماء – حبق التمساح نیز گفته اند، پادزهر مسمومیت غذایى و ضد زهر قارچهاى سمى هستم . چکاندن آب من در گوش سنگینى آن را بر طرف مى کند و آنرا ضدعفونى مى کند. جوشانده ى من جهت داءالفیل و جذام تجویز شده است و عصاره من با عسل پیشاب آور است ، عرق را زیاد مى کنم ، با سکنجبین و رب انار از قى جلوگیرى مى کنم . سکسکه را تسکین مى دهم .

خوردن من با عسل و نمک جهت کرم کدو نافع است ، حمول برگ من جهت جلوگیرى از خونریزى مفید است . ولى براى زنان آبستن خوب نیست ، زیرا باعث سقط جنین است ، ضماد خشک من بر محل نیش ‍ حشرات مفید است ، و مالیدن آن بر مواضعى که کرم گذاشته باشند نافع مى باشد.

 

پونه

پونه از خانواده نعناع است وبرای هضم غذا مفید می باشد جویدن نعناع و پونه برای بر طرف کردن سکسکه مفید است و ضد تشنج و آرام کننده اعصاب است به درمان اسهال و بیماری های روده ای کمک می کند همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین A , B , است.

خواص درمانی : پونه کوهی از بهترین گیاهان تقویت کننده بشمار می رود مصرف پونه کوهی کار روده ها را منظم می کند درد معده و بی اشتهایی را تسکین می دهد

و برای ناراحتی های کبدی بسیار موثر است دم کرده پونه برای اسهال اسهال خونی و اسهال های باسیلی و همچنین ناراحتی های عصبی اختلالات گوارشی مفید و موثر است دم کرده پونه تقویت کننده خوبی است اگر گاهی پس از صورف غذا در معده احساس سنگینی نمودید و یا غذا را ترش کردید و یا به کلی ناراحت شدید می توانید از این دم کرده استفاده کنید.

 

برچسب زده شده با :پونه کوهی تهوع چای پونه روده روماتیسم سبزی پونه سبزیجات سکسکه کبد گوارش گیاهان نفخ

 

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان x بخوانید...