خواص و مضرات هويج پخته

دوره مقدماتی php

خواص دارویی و گیاهی :

هویج این سبزی محبوب و پر فایده، سالهای سال است که در تمام نقاط دنیا کشت می شود و مانند امروز از آن آب هویج نمی گرفتند. در سالیان دور، هویج دارای ریشه ای کوچک به رنگ بنفش یا زرد بود که عطر و طعمی تلخ داشت و با هویج امروزی کاملا متفاوت بود. هویج بنفش، قرمز، زرد و سفید، همگی قبل از هویج نارنجی و محبوب امروزی کشت شده و مصرف می شد.

این نوع هویج ها توسط صاحبان صنایع هلندی در قرن شانزدهم و هفدهم در سراسر جهان توسعه و گسترش پیدا کردند. هویجی که برای اولین بار در آسیا رشد یافت به رنگ نارنجی بود. رفته رفته مصرف هویج افزایش پیدا کرده و در بسیاری موارد هم به عنوان داروی دردهای مختلف، استفاده می شد.

هویج حاوی آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان می تواند تا میزان زیادی فرد را در مقابل سرطان محافظت کند. ویتامین A موجود در هویج در تقویت بینایی افراد نقش زیادی دارد. خوشبختانه، هویج در تمام طول سال در دسترس است و با اینکه این میوه در دو فصل از فصل های سال کشت می شود اما  به راحتی می توان آن را تهیه کرده و مصرف کرد.

شواهد نشان می دهد که مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی  آنتی اکسیدان، مانند هویج می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و عروقی مفید باشد. هویج، غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است.

هویج از دسته سبزیجات متنوع به شمار رفته و آن را می توان به شکل تازه، یخ زده، کنسرو شده، ترشی، بخارپز، برشته، پخته و همینطور در انواع سوپ های خوشمزه  مصرف کرد و از خواص معجزه آسای آن بهره برد.

شما می توانید هویج را در کیسه های فریزر قرارداده و آن را برای مدت طولانی تری نگه دارید. البته بهتر است قبل از ذخیره سازی، تمام ریشه ها از هویج حذف شده و بسته بندی کنید. هویج قبل از مصرف باید پوست کنده و شسته شوند.

اضافه کردن هویج به غذای کودکان علاوه بر شکل ظاهری زیبا و اشتها آور برای کودکان، خواص زیادی هم دارد. هویج خام و بخار شده دارای بیشترین ارزش غذایی هستند.

دوره مقدماتی php

فواید هویج عبارت اند از: کاهش کلسترول ، کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی ، پیشگیری از سرطان های خاص، بهبود بینایی و کاهش علائم پیری زودرس. علاوه بر این، هویج بر بهبود و زیبایی پوست، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم، محافظت و سلامت قلب و عروق، سم زدایی بدن و افزایش سلامتی دهان، بسیار موثر است.

هویج از طبیعت گرم برخوردار بوده و  از جمله سبزیجات ریشه داری است که فواید بسیار زیادی دارد. این سبزی خوش رنگ و مفید دارای انواع ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای بدن است. افراد با طبع سرد می توانند هویج بیشتری در مواد غذایی مصرفی خود قرار دهند. هویج هم به صورت خام و هم پخته سرشار از ویتامین ها و خواص حیاتی برای بدن است.

یبوست یکی از مشکلات ناخوشایند مربوط به سیستم گوارشی است و می تواند باعث ناراحتی و مشکلات زیادی شود. رفع یبوست با گیاهان، سبزی ها و میوه ها بسیار تاثیر گذار است.

فراوانی فیبر در هویج ، حجم مدفوع را افزایش داده و باعث عبور صحیح مواد زائد از طریق دستگاه گوارش می شود. مصرف هویج برای افرادی که از مشکل یبوست رنج می برند، بسیار مفید است.

افرادی که به یبوست دچار هستند می توانند روزانه آب هویج مصرف کنند. هویج حاوی روغن های خاصی است که روی غشای مخاطی معده و روده اثر گذاشته و همین موضوع کمک می کند تا عمل هضم غذا بهتر صورت گرفته و روده  بهتر کار کند.

هویج دارای فیبر بالا، بتا کاروتن و آنتی اکسیدان است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. آب هویج می تواند مدفوع را نرم تر و حجیم تر کند. این ماده مغذی به پاک کردن کولون کمک کرده و سرعت حرکت مدفوع را افزایش می دهد.

شاید به نوشیدن آب هویج علاقه زیادی نداشته باشید اما باید گفت که زمانی که آب هویج به روده و کولون شما می رسد، باعث حذف لایه های سمی و مواد ناخالص از آن ناحیه شده و می تواند در حرکت روده به عنوان یک ملین اثر بخش ، عمل کند.


چند میان وعده برای آخر شب


6 غذا برای جلوگیری از علائم کولیت اولسراتیو


آیا توستر ضرر دارد؟


مواد غذایی صفر کالری را بشناسید

به طور کلی آب میوه دادن به کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود؛ زیرا دراین سن معده کودکان حساس است و ممکن است دادن آبمیوه زیاد به کودکان باعث بروز اسهال شود.

توصیه می شود مصرف آب میوه برای کودکان ، بالای نه ماهگی باشد. آب هویج برای کودک بسیار مفید است و شما می توانید  یک روز در میان به میزان مناسبی به کودک بدهید.

توصیه می شود هر روز ناشتا یک لیوان آب هویج مصرف کنید. هویج، حاوی ویتامین آ و بتاکاروتن است که باعث تقویت سیستم ایمنی و قلب شده و در دفع میکرب ها سودمند است.

مصرف زیاد هویج پخته ممکن است چاق کننده باشد؛ البته افرادی که به دنبال اضافه وزن هستند می توانند هر روز همراه صبحانه یک لیوان آب هویج مصرف کنند.

مصرف هویج می تواند سیستم گوارش شما را تقویت کند و روند هضم را بهبود بخشد. محتوای ویتامین A به کبد شما کمک می کند تا سموم مضر بدن را از بین برده و تجمع چربی و صفرا در کبد را کاهش دهد.

آب هویج بدن شما را سم زدایی کرده و از کبد شما محافظت می کند. هویج همچنین باعث تقویت معده و کولون و محافظت آنها در برابر بیماری های کشنده ای مانند سرطان کولورکتال می شود.

با مصرف روزانه هویج، صورتی زیبا و پوستی شفاف خواهید داشت. این سبزی مغذی، سلامت پوست شما را تضمین می کند. هویج با ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها ترکیب شده و باعث طراوت و شادابی پوست می شود. برای نتیجه بهتر می توانید آب هویج را با کمی عسل مخلوط کرده و میل کنید.

چاقی یک مسئله جدی در زندگی امروزی است و باید از همان ابتدا کنترل شود. برای کنترل وزن، شما باید ورزش کنید و برخی میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود داشته باشید. هویج یکی از این سبزی های موثر در کاهش وزن است زیرا هویج دارای فیبر بالایی بوده و بنابراین نوعی احساس سیری به شما می دهد.

همچنین، هویج بسیار کم کالری است و چربی اضافه  ذخیره نمی شود. بنابراین، اگر شما مصمم به  کاهش وزن هستید، هویج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند برای انسان سمی باشد. مصرف بالای هویج ممکن است سبب تغییر رنگ جزئی در رنگ پوست شود، اما این تغییر رنگ برای سلامتی مضر نیست. البته بعید است که  مصرف بیش از حد ویتامین آ موجود در هویج به طور مستقیم از رژیم غذایی باشد. این میزان بالا می تواند با مصرف مکمل ها ایجاد شود.

افرادی که از ویتامین A برای آکنه یا دیگر بیماری ها ، استفاده می کنند، نباید مقدار زیادی هویج بخورند، زیرا ممکن است به هیپرتونیتامینوز A (ذخیره سازی غیر طبیعی ویتامین ها که منجر به علائم سمی می شود) منجر شود. به طور کلی برای شروع مصرف مکمل ها و داروها همراه با مواد غذایی باید در مورد تغییرات احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع: www.medicalnewstoday.com

پاسخ: مصرف زیاد هر ماده غذایی بیش از حد مضر است. هویج حاوی بتا کاروتن است که به ویتامین آ تبدیل میشود و ویتامین آ محلول در چربی است و در بدن ذخیره می شود و میزان زیاد آن مسمومیت ایجاد میکند. در ضمن یک لیوان آب هویج از ۴-۵ عدد هویج درست شده که حاوی قند زیادی هست و برای افراد دیابتی اصلا مجاز نیست. مصرف بیش از حد آب میوه هم میتواند چاق کننده باشد.


آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب سایر سبزی ها یا میوه های حاوی ویتامین A ، رنگ زرد در پوست ایجاد می نماید. برخی از افراد تصور می کنند که مصرف این مواد موجب اختلالات کبدی، مسمومیت و بروز یرقان در شخص می شود. این تصور صحیح نیست و مصرف منابع گیاهی ویتامین A به طور معمول هیچ گونه عارضه ای در کبد ایجاد نمی کند و مسمومیت ایجاد نمی کند و رنگ زرد حاصله، ارتباطی با یرقان ندارد، بلکه این زردی در پوست به علت تجمع کاروتن (که زرد رنگ است) می باشد. در این حالت، مخاط پوست زرد نمی شود، در حالی که در یرقان رنگ زرد مخاط ها علامت مشخصی است.

خوب است بدانید که یک لیوان آب هویج (۲۴۰سی سی)، بیش از ۸ برابر نیاز روزانه ی افراد به ویتامین A را تامین می‏کند.

ویتامین A برای رشد اندام‏ها به‏ خصوص استخوان‏ها لازم و ضروری است. همچنین برای حفظ قدرت بینایی خیلی مهم است.

اینکه از قدیم گفته می‏شد خوردن هویج باعث می‏شود بهتر ببینید، صحیح است، زیرا کمبود ویتامین A باعث بروز مشکلات بینایی مثل شب کوری می‏شود.

 

اسفناج نیز دارای مقدار زیادی ویتامین A است. مخلوط آب هویج و آب اسفناج، نوشیدنی را به وجود می‏آورد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است.

 

ویتامین A همچنین برای ماداران باردار و جنین خیلی مهم است. (البته خانم‏های باردار درمورد مصرف آب هویج باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا دریافت اضافی ویتامین A ممکن است باعث بروز ناهنجاری های جنینی شود.)

 

هر چند که ویتامین A برای حفظ سلامت بدن خیلی ضروری است، ولی باید در حد متعادل مصرف شود، زیرا مصرف مقادیر زیاد ویتامین A باعث مسمومیت کبدی و سایر مشکلات سلامتی می‏شود.

 

آب هویج، برای رفع یبوست خوب است. آب هویج و عصاره آن را با هم مخلوط کنید و درون ۱ لیوان بریزید. سپس، یک قطره روغن زیتون در لیوان بریزید و با مقداری عسل مخلوط کنید. ۸۰ میلی لیتر از مخلوط حاصل را در صبح و شب بنوشید.

هویج دارای ۸۷% آب ، ۱/۵ مواد ازته ، ۰/۰۲ % چربی ، ۸% مواد گلوسیدی ، حدود ۱/۵% سلولز و مقدری ماده رنگی کاروتن (ویتامین A ) و دیاستازهای مختلف و ویتامین های A,B,C,D,E می باشد .

 

هویج بخشی از روده!دل درد، بیرون‌روی، حالت تهوع و غیره. زمانی که روده‌ها توانایی ندارد که به درستی آب را جذب خود کند بیرون روی اتفاق می‌افتد (یکی از مشکلات خطر ساز روده). یکی از کارهای موثر برای برطرف شدن این مشکل استفاده از هویج است. این ماده‌ی غذایی لبریز  از فیبر است و فیبر پکتین موجود در آن آب را جذب می‌کند و به این گونه از شدت اسهال کاسته می‌شود.

هویج= چشم سالم!
کم شدن قدرت بینایی، ریزش اشک چشم‌ها، مشکلات دید و غیره. با گذر زمان چشم‌ها ضعیف‌تر شده و گاهی واگیر بیماری‌های داخلی می‌شوند. می شود این را به راحتی گفت که هویج دوست سلامت چشم‌هاست. این سبزی نارنجی حاوی لوتئین همان آنتی‌اکسیدان بسیاری قوی می‌باشد که می تواند از شبکیه‌ی چشم‌ها مراقبت کرده و از مشکل دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری پیشگیری می‌کند. برای برطرف کردن دوربینی و آب مروارید در مردان موثر است

هویج برای به تاخیر انداختن پیری پوست
جوانی و شادابی پوست ناشدنی نیست. این ماده‌ی غذایی نه فقط برای اعضای داخلی بدن موثر است بلکه برای بهبود وضعیت پوستمان نیز موثر است. برای این که لبریز از بتاکاروتن یا همان مقدمه ساز ویتامین A می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان از پیری سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند. اگر در برنامه‌ی غذایی‌تان به طور مدام هویج مصرف کنید کار بزرگی در راه  سلامت و شادابی پوستتان خواهید کرد.

سلامت چشم و مو و ناخن

مواد مغذی که در این گیاه خوشمزه وجود دارد با سم زدایی که انجام می دهد می تواند باعث سلامت پوست و مو و ناخن شود و ساخت سلول های جدید در بدن را بهبود دهد.

هویج مانع قدرتمندی برای آفتاب سوختگی
هویج پر خاصیت ترین ماده‌ی غذایی برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی است. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید به «اپیدرم» آسیب‌ زده و گاهی التهاب ایجاد می‌کند که معروف ترین این التهاب ها  آفتاب سوختگی است. بتاکاروتن موجود در هویج از پوست محافظت کرده و باعث تقویت آن می‌شود. در واقع این آنتی اکسیدان از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش محافظت می‌کند. مصرف آب هویج باعث آماده سازی پوست برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شود.

هویج راهی برای جلوگیری از کم خونی
مصرف هویج برای رفع کم‌خونی جزئی مفید است. هویج خواصی دارد که با کم‌خونی جزئی مقابله می‌کند به خاطر اینکه به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.

هویج دوست خانم‌های یائسه
گرگرفتگی، چاقی، پوکی استخوان و در دوره‌ی یائسگی این قبیل مشکلات یکی پس از دیگری خود را نمایان می کند. اما با مصرف هویج می‌توان این علائم را به تاخیر انداخت. به خاطر اینکه هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به بدن کمک می‌کنند تا با اکسایش سلول‌ها و پیری بدن مقابله کنند.

بتاکاروتن

بتاکاروتن یا همان پیش‌ساز ویتامین A یکی از آن آنتی‌اکسیدانی‌های قوی محسوب می‌شود که سلول‌های بدن را از گزند رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های آسیب‌رسان و مسئول پیری سلول‌های بدن) در امان می‌دارد. خوشـــبختانه هویج تا دلتان بخواهد بتاکاروتن دارد. فیبرهای محلول در آب موجود در این نارنجی‌پوش، مانع از پیشروی ترکیبات سمی‌در بدن شده و دفع آنها را آسان می‌کند. بهتر است بدانید هویج برای پیشگیری از بیماری‌ قلبی عروقی، سرطان‌ها و همچنین برای حفظ سلامت پوست فوق‌العاده است.

مقابله با پیری چشم

بتاکاروتن موجود در هویج، خدمت بزرگی به سلول‌های شبکیه‌ چشم می‌کند. این آنتی‌اکسیدان قوی، ضامن قدرت دید بالای شبانه است. علاوه بر این بتاکاروتن به پیشگیری از ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری کمک می‌کند.

در بیماری دژنراسیون ماکولای چشم، بخش کوچکی از شبکیه‌ چشم آسیب می‌بیند و باعث از بین رفتن تدریجی بینایی مرکزی می‌شود. به عقیده‌ متخصصان مصرف سه یا چهار مرتبه هویج در طول هفته برای تامین نیازهای چشم کافی است. البته اگر بدنتان دچار کمبود این آنتی‌اکسیدان باشد لازم است که مصرفتان را افزایش دهید. در نتیجه لازم است که روزانه و به مدت دو تا سه هفته یک عدد هویج میل کنید.

رفع یبوست

هویج حاوی تمام عناصر مورد نیاز برای بازگرداندن نیرو و انرژی به بچه‌هایی است که دچار اسهال بوده‌اند. این سبزی خوشمزه و پرخاصیت سرشار از مواد معدنی و قندهاست و تأثیر ضدالتهابی روی مخاط روده‌ای دارد.

در نهایت اینکه باید بدانید فیبر پکتین موجود در هویج آب موجود در روده را جذب کرده و به این ترتیب به بیرون‌روی کودکان پایان می‌دهد.البته باید بدانید که همین فیبر محلول در آب برای مقابله با یبوست نیز موثر است زیرا اینکه باعث نرم شدن مدفوع شده و دفع آن را راحت می‌کند. باید بدانید که فیبرها نقش روان‌کننده و نرم‌کننده موثری دارند و باعث دفع راحت می‌شوند.

پیشگیری از سرطان

از سال‌ها پیش اثر محافظتی بتاکاروتن در برابر تومورها شناخته شده است. از این گذشته وجود فیبرهای محلول در آب باعث توقف فعالیت ترکیباتی مانند مشتقات نیترات‌های دریافتی از مواد غذایی می‌شود. متأسفانه این ترکیبات موجب بروز سرطان‌های مختلف می‌شود. مصرف دو تا چهار وعده هویج در هفته برای کاهش 40 درصدی خطر ابتلا به سرطان ریه موثر است. توجه داشته باشید که مصرف هویج همچنین برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه و سینه در خانم‌ها نیز موثر است.

هویج بخورید تا سکته نکنید

مصرف منظم هویج باعث کاهش 60 درصدی حملات قلبی عروقی می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این سبزی با کاهش اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، از جداره‌ عروق خونی محافظت کرده و آنها را از آسیب دور می‌سازد. فیبرهای محلول در آب هویج نیز به نوبه‌ خود باعث کاهش ورود قند و افزایش کلسترول خون می‌شود. حتماً می‌دانید که بالا رفتن چربی خون باعث مسدود شدن عروق و خدای نکرده سکته می‌شود.

هویج مناسب برای دیابتی‌ها

جذب قند توسط فیبرهای محلول در آب باعث کنترل افزایش ناگهانی قند خون در دیابت ها می‌شود. البته توصیه می‌شود که این افراد از هویج خام استفاده کنند چون شاخص گلیسمی‌هویج پخته بالاتر از هویج خام است.

تمیزی پوست

آب هویج کبد را از شر رادیکال‌های آزاد خلاص می‌کند و باعث احیای سلول‌های آن می‌شود. زمانی که کبد تمیزتر و سالم‌تر باشد، توکسین‌های تجمع یافته در پوست نیز کمتر می‌شود. در نتیجه پوست با طراوت‌تر و شاداب‌تر می‌گردد. می‌توانید علاوه بر مصرف آب هویج، از آن به عنوان لوسیون نیز استفاده کنید.

استفاده‌ موضعی از آب هویج مانند یک ضدالتهاب طبیعی اثر می‌کند و باعث تسکین خارش و التهاب پوست می‌شود. هویج با احیای سلول‌های پوستی موجب التیام زخم‌های جزئی می‌شود. همچنین می‌توانید با هویج پخته ماسک تهیه کرده و روی پوستتان بگذارید. این ماسک با از بین بردن سلول‌های مرده‌ سطحی و آب‌رسانی به پوست باعث خوش آب و رنگ شدن پوست می‌شود.

رفع لکه‌های پوستی

روغن گیاهی تهیه‌شده از هویج خواص بیشتری از آب هویج دارد. این روغن باعث تحریک جریان خون می‌شود و به این ترتیب باعث احیای اپیدرم پوست می‌شود. می‌توانید مقداری از این روغن را در روغن شاهدانه رقیق کرده و به پوستتان بزنید. این ترکیب باعث پوشاندن و کاهش لکه‌های قهوه‌ای روی پوست می‌شود.

آیا می‌دانید؟
در ابتدا، در مشرق زمین هویج به رنگ‌های بلوطی، قرمز، بنفش یا زرد و در غرب به صورت سفید وجود داشت. در قرن هفدهم میلادی بود که در هلند گونه‌های قرمز و سفید را ترکیب کرده و هویج‌های کنونی نارنجی رنگ را کشت کردند. البته گونه‌های بلوطی و قرمز رنگ هویج دو برابر بتاکاروتن بیشتری از انواع دیگر هویج‌ها دارند.

هویج پخته یا خام؟

هویج خام حاوی ویتامین C و مواد معدنی زیادی است. در عوض بتاکاروتن و قندهای موجود در هویج پخته زودتر از هویج خام جذب بدن می‌شود.

چند نکته

غذاها و محصولات غذایی تهیه‌شده از هویج پخته‌شده باید تا 24 ساعت مصرف شوند؛ بدان سبب که نیترات‌های موجود در این سبزی در روند پخته شدن به ترکیبات سمی‌تبدیل می‌شود.
استفاده از روغن گیاهی هویج برای خانم‌های باردار، شیرده، کودکان و همچنین خانم‌هایی که سرطان سینه دارند توصیه نمی‌شود.

اگر به کرفس، رازیانه یا زیره حساسیت دارید بهتر است در مصرف هویج نیز احتیاط کنید.

 

مضرات هویج 

علی رغم خواص زیاد گیاه هویج، نباید در مصرف آنزیاده روی کرد دیده شده آنهائیکه هویج زیاد مصرف می کنند رنگ پوست و چشم آنها زرد می شود که البته خطری ندارد چون اگر چند روز هویج مصرف نکنند دوباره پوست و چشم به رنگ طبیعی خود برمی گردند .

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لونگان x بخوانید...