خواص و مضرات ماهي تيلاپيا

دوره مقدماتی php
خواص و مضرات ماهي تيلاپيا
خواص و مضرات ماهي تيلاپيا

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ماهی تیلاپیا، نوعی ماهی به نسبت ارزان‌ و خوشمزه است و چهارمین غذای دریایی پرمصرف در ایالات‌متحده محسوب می‌شود. این ماهی دربین مردم طرفداران زیادی دارد؛ زیرا هم مقرون به‌صرفه است و هم طعم ماهی در آن چندان محسوس نیست. بااین‌حال براساس مطالعات علمی انجام شده، نگرانی‌هایی درزمینه‌ی محتوای چربی این ماهی وجود دارد. همچنین گزارش‌های به‌دست‌آمده درباره‌ی تیلا‌پیای پرورشی تردیدها را درمورد مصرف آن افزایش می‌دهد. درنتیجه بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که در مجموع، ماهی تیلاپیا برای سلامت انسان مضر است و نباید مصرف شود. در این مطلب تاریخچه، فواید و مضرات مصرف تیلاپیا را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.خواص و مضرات ماهي تيلاپيا

تیلاپیا متعلق به‌گونه‌ی خاصی از ماهی‌های آب‌های شیرین است و از اعضای خانواده «سیکلیدماهیان» (cichlid) به‌شمار می‌رود. باوجود اینکه گونه‌ی آزاد تیلاپیا، بومی کشورهای آفریقایی است، بااین‌حال درتمام مناطق دنیا شناخته شده است و درحال حاضر در ۱۳۵ کشور پرورش داده می‌شود.

دوره مقدماتی php

تیلا‌پیا یک ماهی پرورشی بسیار ایده‌آل است، زیرا به مراقبت زیاد نیاز ندارد، سریع رشد می‌کند و رژیم‌غذایی آن از سبزیجات ارزان‌قیمت تأمین می‌شود. همین ویژگی‌های تیلا‌پیا سبب شده است، این محصول غذایی کاملا مقرون‌به‌صرفه باشد، به‌طوری‌که می‌تواند به‌راحتی با سایر غذاهای دریایی رقابت کند.

فواید و مضرات ماهی تیلاپیا تاحدزیادی وابسته به محل پرورش آن است. چین بزرگترین پرورش‌دهنده‌ی ماهی تیلاپیا در دنیاست. این کشور سالانه ۱٫۶ میلیون تن ماهی تیلاپیا تولید می‌کند و بیشترین ماهی تیلاپیای واردشده به ایالات متحده از کشور چین تأمین می‌شود.

ماهی تیلاپیا منبع بسیار خوبی از پروتئین و مواد‌مغذی است. هر ۱۰۰ گرم تیلاپیا، حاوی ۲۶ گرم پروتئین است. این درحالی است که فقط ۱۲۸ کالری دارد.

این ماهی همچنین سرشار از ویتامین‌ها و موادمعدنی مانند نیاسین، ویتامین ب۱۲ (B12)، فسفر، سلنیوم و پتاسیم است.

هر ۱۰۰ گرم از ماهی تیلاپیا شامل مواد مغذی زیر است:

تیلاپیا منبع پروتئینی بدون چربی نیز محسوب می‌شود، چراکه در هروعده‌ی مصرفی فقط ۳ گرم چربی دارد که بسیار ناچیز است.

اما باوجود موادمغذی زیاد و چربی بسیارکم، چه‌چیزی سبب نگرانی ما از مصرف ماهی تیلاپیا می‌شود؟ واقعیت این است که ماهی تیلاپیا حاوی انواع چربی‌های زیان‌آور است.

ماهی به‌عنوان یکی از غذاهای سالم در دنیا شناخته شده است. یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که ماهی‌هایی مانند سالمون، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن و ساردین منابع غنی از چربی امگا۳ هستند. درواقع یک ماهی سالمون آزاد دارای ۲۵۰۰ میلی‌گرم چربی امگا۳ در هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی است.

امگا۳، چربی مفیدی است که سبب کاهش التهابات و پایین‌آمدن تری‌گلیسیرید (چربی خون) می‌شود. همچنین مصرف این نوع چربی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

متأسفانه ماهی تیلاپیا فقط حاوی ۲۴۰ میلی‌گرم چربی امگا۳ در هر وعده‌ی مصرفی است و این میزان حدود ده برابر کمتر از میزان موجود در ماهی سالمون است. اما این موضوع به‌تنهایی سبب نگرانی نمی‌شود؛ مشکل این‌جاست که امگا۶ موجود در تیلاپیا بسیار بیشتر از مقدار امگا۳ در آن است.

درمورد چربی امگا۶ و سالم‌بودن آن اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد امگا۶ کمتر از امگا۳ مفید باشد. حتی برخی افراد براین باورند که امگا۶ مضر است و مصرف بیش‌ازاندازه‌ی آن سبب افزایش التهاب در بدن می‌شود.

به‌طور معمول توصیه می‌شود که تاحدامکان، نسبت امگا۶ به امگا۳ در رژیم‌غذایی به نسبت یک‌به‌یک وجود داشته باشد. مصرف ماهی‌هایی با میزان امگا۳ بالا (مانند سالمون) کمک می‌کند تا این نسبت در رژیم‌غذایی رعایت شود، اما درمورد ماهی تیلاپیا با میزان امگا۶ بسیار بالا به‌این نتیجه دست نخواهیم یافت.

درحقیقت بسیاری از کارشناسان براین باورند: به‌منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های قلبی، باید از مصرف تیلاپیا پرهیز کرد.

ازآنجاکه تعداد متقاضیان ماهی تیلاپیا روند روبه رشد دارد، روش‌هایی برای پرورش آن ارائه می‌شود که هم مقرون به‌صرفه باشد و هم با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار گیرد.

بااین‌حال گزارش‌هایی درباره‌ی جزئیات روش‌های پرورش این ماهی (به‌ویژه در چین) ارائه شده است که نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

گزارشی از سازمان غذاوداروی ایالات متحده آمریکا (FDA) منتشر شده است که نشان می‌دهد: تیلاپیای پرورشی در چین از فضولات حیوانات اهلی تغذیه می‌کند.

اگرچه استفاده از این روش سبب می‌شود تیلاپیا به قیمت ارزان‌تر وارد بازار شود، اما خطر آلوده‌شدن آن نیز وجود دارد. باکتری‌هایی مانند سالمونلا که در فضولات حیوانی یافت می‌شوند، به‌راحتی می‌توانند آب و ماهی پرورش‌یافته در آن را آلوده کنند. مصرف ماهی آلوده نیز خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از مسمومیت غذایی را افزایش خواهد داد.

در این گزارش استفاده از فضولات حیوانی به‌عنوان غذا، به‌طور مستقیم به‌گونه‌ی خاصی از ماهی ارتباط داده نشده بود. بااین‌حال، ۷۳٪ از تیلاپیای وارداتی به ایالات متحده از چین وارد می‌شود که استفاده از این روش پرورش ماهی در آن متداول است.

مقاله‌ی دیگری از سازمان غذاوداروی ایالات متحده (FDA) گزارش داد: ۸۰۰ محموله از غذاهای دریایی وارد شده از چین به ایالات متحده در سال ۲۰۰۷-۲۰۱۲، برگشت داده شدند که ۱۸۷ مورد از آنها حاوی تیلاپیا بودند.

این مقاله خاطر نشان کرد که در این ماهی‌ها استانداردهای سلامت گوشت رعایت نشده بود، چرا که همه‌ی آنها به مواد شیمیایی مضر مانند پسماندهای داروهای دامپزشکی و افزودنی‌های غیرمجاز آلوده بودند. گزارش دیگری نیز مصرف ماهی‌های چینی آلوده به موادشیمیایی را عامل ابتلا به سرطان دانست.

بهتر است به‌جای تیلاپیای پرورشی، از نوع طبیعی آن استفاده کنید. البته تیلاپیای طبیعی به‌سادگی یافت نمی‌شود، بنابراین سعی کنید بهترین نوع آن را بخرید یا از ماهی‌های دیگر استفاده کنید.

به‌دلیل نگرانی‌های موجود درباره‌ی تیلاپیای پرورشی چینی، بهتر است از تیلاپیای پرورشی کشورهای دیگر استفاده کنید. بهترین مناطق پرورش ماهی تیلاپیا ایالات متحده، کانادا، هلند، اکوادور یا پرو هستند.

به‌جای تیلاپیا از ماهی‌هایی مانند سالمون، قزل‌آلا و شاه‌ماهی استفاده کنید که میزان امگا۳ خیلی بیشتری نسبت به تیلاپیا در هر وعده‌ی غذایی دارند. ازآنجاکه نوع طبیعی این ماهی‌ها راحت‌تر پیدا می‌شود، فاقد مواد شیمیایی مضری هستند که در تیلاپیای پرورشی وجود دارد.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تغذیه مناسب، بهترین روش برای درمان و پیشگیری از بیماری‌هاست

10000تومان

5000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

خواص و مضرات ماهي تيلاپيا

با این وصف اگه تیلاپیای ایران از چین وارد نشه مشکلی نداره . نگفتید چند درصد تیلاپیای ایران وارداتی هست؟

خواص خوراکی ها

۱۳ آنتی بیوتیک طبیعی که بدن شما را در مقابل باکتری‌ها مقاوم می‌سازد

۵ نوع چای لاغری برای چربی سوزی و لاغری شکم

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

آخرین مطالب

کیسه صفرا؛ ۱۰ مشکل شایع کیسه صفرا، علائم و درمان آنها

۱۲ غذای سالم سرشار از آنتی اکسیدان را بشناسید

راهنمای اخذ ویزای شینگن در ۹ مرحله و مدارک لازم برای اخذ ویزای اروپا

بهترین ویتامین ها برای مردان را بیشتر بشناسید

مراحل تمیز کردن کفش چرم، ورنی و جیر

ترین های جهان


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

تحقیقات جدید نشان داده که مصرف ماهی تیلاپیا ممکن است به قلب آسیب بزند.

مطالعات نشان داده است که این ماهی پرورشی میزان بالایی اسید چرب امگا 6 دارد. ماهی پرورشی پرطرفدار به نام تیلاپیلا یا تیلاپیا(Tilapia)، ممکن است به علت سطح پایین اسید چرب امگا 3 و میزان بالای اسید چرب امگا6 به قلب شما آسیب بزند. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که این ترکیب به ویژه برای بیمارانی که مشکلات قلبی، آرتروز، آسم و دیگر بیماری‌های مربوط به التهاب بیش از حد دارند، مضر است.

اگر شما جزء جمعیت آسیب‌پذیری چون بیماران قلبی هستید، لازم است که در مورد آنچه می‌خورید بسیار دقیق باشید. منظور از آنچه می‌خورید، شامل همه چیز است. ولی وقتی نوبت به ماهی می‌رسد، مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای قلب خود انجام دهید، این است که نوع مناسب ماهی را مصرف کنید و یا از روغن ماهی رژیمی استفاده نمایید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند شما با خوردن نوع نامناسب ماهی به خود آسیب می‌زنید و تیلاپیلا نیز در گروه ماهی‌های نامناسب قرار دارد.

البته ممکن است این برای همه مشکل‌ساز نباشد. یعنی خوردن تیلاپیلا بیش از خوردن همبرگر برای افراد عادی مشکل ایجاد نمی‌کند.

سخنگوی انجمن رژیم درمانی آمریکا در مورد توزیع‌کنندگان گفت: این صنعت باید راه‌های پرورش ماهی را اصلاح نماید. ایده کلی پرورش ماهی خوب است، ولی در این صنعت برای تغذیه ماهی از غذاهای ارزان استفاده می‌شود تا قیمت ماهی پایین نگه داشته شود و این مسئله تاثیر بدی روی کیفیت تغذیه‌ای ماهی می‌گذارد.خواص و مضرات ماهي تيلاپيا

محققان مصرف دو وعده ماهی در هفته را توصیه می‌کنند که بهتر است از ماهی‌های چرب از قبیل سالمون استفاده شود. اولین دلیل آن افزایش اسیدهای چرب امگا 3 است.

اما هیچ کس به تاثیرات تغذیه‌ای ماهی پرورشی که به طور انفجاری افزایش می‌یابد توجهی نکرده است (ماهی‌های پرورشی 2/9 درصد افزایش سالانه دارند اما ماهی‌های دریایی 4/1 درصد در سال افزایش می‌یابند.) به ویژه تیلاپیلای ارزان‌قیمت از نظر محبوبیت، رشد روزافزون دارد.

در این مطالعه از کروماتوگرافی گازی برای تجزیه و تحلیل اسیدهای چرب 30 نوع ماهی پرورشی و دریایی پر مصرف استفاده شد. قزل‌آلای پرورشی و سالمون دریای آتلانتیک میزان مناسبی از اسید چرب امگا3 در مقابل اسید چرب امگا6 داشت. در مقابل تیلاپیلای پرورشی نسبت ناسالمی از این اسیدهای چرب داشت.

محققان مصرف ماهی دریایی را توصیه می‌کنند. سالمون وحشی و حتی کنسرو سالمون وحشی، میزان بالایی امگا3 دارد و منبع عالی پروتئین است.

بهتر است بر ماهی‌های سرد آبی از قبیل سالمون، قزل‌آلای رنگین‌کمانی، ساردین، تون و ماهی کولی که همگی اسیدهای چرب سالم دارند تاکید شود.

/ همشهری

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

همانگونه که کاری را برای کسی که دوستش دارید انجام می دهید ، برای خودتان هم کاری انجام دهید!




خانه

موبایل

ماهی دوست دارید؟ آیا از طعم دل‌پذیر غذاهای دریایی لذت می‌برید؟ پس حتماً باید تیلاپیا را امتحان کنید.

 

خواص و مضرات ماهي تيلاپيا

ماهی تیلاپیا مانند بسیاری از ماهی‌های دیگر سلنیوم زیادی دارد

مناسب برای استخوان‌ها

ماهی تیلاپیا دارای مواد معدنی مانند فسفر است که برای سلامت انسان به آن نیاز دارد

ماهی تیلاپیا برای استخوان‌ها خوب است. این ماهی دارای مواد معدنی ای مانند فسفر است که برای سلامت انسان به آن نیاز دارد. نه تنها این ماده استخوان‌ها را قوی می‌کند بلکه برای رشد بدن نیز مناسب است. فسفر برای نگهداری از استخوان‌ها و ناخن‌ها لازم است و از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان

ماهی تیلاپیا آنتی اکسیدان های فراوانی دارد که با سرطان مبارزه کرده و بیماری‌ قلبی را درمان می‌کند

مانند بسیاری از ماهی‌های دیگر تیلاپیا نیز سلنیوم زیادی دارد. این ماهی آنتی اکسیدان هایی فراوانی دارد که با سرطان مبارزه کرده و بیماری‌های قلبی شما را درمان می‌کند. سلنیوم نه تنها فعالیت رادیکال‌های بدن را کم می‌کند بلکه احتمال استرس اکسیداتیو ( عدم تعادل در تولید رادیکال‌های آزاد و سیستم دفاع آنتی اکسیدانی ) را نیز کاهش می‌دهد. همچنین سلنیوم از جهش سلول‌های سالم تر و تبدیل به سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.مفید برای مغز

ماهی تیلاپیا قدرت مغز را زیاد می‌کند بلکه عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد

تیلاپیا دارای پتاسیم و اسیدهای امگا 3 زیادی است که نه تنها قدرت مغز را زیاد می‌کند بلکه عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد. پتاسیم در بدن به افزایش جریان اکسیژن به سمت مغز کمک کرده و برای تعادل مایعات در بدن مفید است. پتاسیم مواد مغذی را وارد سیستم مغز کرده و باعث می‌شود مغز بتواند یا وضوح و نظم بیشتری فکر کند.مناسب برای قلب

ماهی تیلاپیا آنتی اکسیدان های فراوانی دارد که با سرطان مبارزه کرده و بیماری‌ قلبی را درمان می‌کند

یکی از فواید دیگر تیلاپیا مراقبت آن از قلب است. این ماهی اسیدهای چرب امگا3 زیادی دارد که کارکرد دستگاه قلب و عروق را بهتر می‌کند. امگا 3 به شما کمک می‌کند فشارخون مناسبی داشته و از حملات قلبی، سکته و تصلب شریان‌های قلبی جلوگیری می‌کند.جلوگیری از پیری

ماهی تیلاپیا دارای سلنیوم است که به ظاهر شما زیبایی می بخشد

اگر نگران بروز نشانه‌های پیری در خود هستید باید تیلاپیا مصرف کنید. این ماهی آنتی اکسیدان و ویتامین C و E دارد که برای پوست خوب هستند. این ویتامین‌ها رنگ پوست را بهتر کرده و باعث می‌شوند پوستتان براق‌تر و زیباتر به نظر برسد. به علاوه تیلاپیا دارای سلنیوم است که به ظاهر شما زیبایی بخشیده و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کند.کاهش وزن

ماهی تیلاپیا کالری کم و پتاسیم زیادی دارد

مانند ماهی‌های دیگر تیلاپیا نیز کالری کم و پتاسیم زیادی دارد. این ماهی راهی عالی برای کاهش کالری دریافتی است. همچنین مواد غذایی لازم برای بدن را تأمین می‌کند تا بدن بتواند کارکرد درستی داشته باشد.برای بیماران تیروئید

ماهی تیلاپیا نقش مهمی در تنظیم غده‌ی تیروئید و بهبود عملکرد هورمون‌ها ایفا می‌کند

تیلاپیا سلنیوم زیادی دارد که نقش مهمی در تنظیم غده‌ی تیروئید و بهبود عملکرد هورمون‌ها ایفا می‌کند. کارکرد منظم غده‌ی تیروئید شما را مطمئن می‌سازد که سوخت و ساز بدن بهتر شده است.افزایش ایمنی بدن

یکی از خواص ماهی تیلاپیا تقویت سیستم ایمنی بدن است

آخرین مزیت ماهی تیلاپیا تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ماهی فعالیت گلبول های سفید را بهبود بخشیده و از بدن در مقابل مواد مضر و دشمن‌های خارجی مراقبت می‌کند.

 

منبع : wiki.5040.ir

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .

در سلامت ۳ خرداد ۱۳۹۵ ۰ 2,244 بازدید

بالاخره ماهی تیلاپیا Tilapia بخوریم یا نخوریم؟ / آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی عوارض مصرف ماهی تیلاپیا

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: در راستای اصلاح نژاد و ممانعت از هم‌خونی ماهیان، طرح واردات چهار گونه از ماهیان گرم‌آبی از کشور چین در دستور کار قرار گرفت.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: شرکت سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان با همکاری مؤسسه تحقیقات علوم شیلات کار واردات ماهیان گرم‌آبی از کشور چین را عملیاتی کرد و در حال حاضر طی دو مرحله واردات انجام شده است. اصلاح نژاد باعث می‌شود که عملکرد در استخرهای پروشی جبران شود.خواص و مضرات ماهي تيلاپيا

برخی گمان می‌کنند محیط‌زیست به‌‌دلیل ناسالم بودن گوشت ماهی تیلاپیا، مخالف پرورش آن در آب‌های داخلی است؛ در صورتی که دلیل مخالفت محیط‌زیست، مسائل زیست‌محیطی است، نه مشکلات تغذیه‌ای. ماهی تیلاپیا، نوعی ماهی غیربومی است که اگر بدون حساب و کتاب و بی‌برنامه‌ریزی برای پرورش در آب‌های داخلی رها شود، می‌تواند گونه‌های بومی را نابود و زمینه از بین رفتن ماهی‌های داخلی‌ را فراهم کند. به ‌همین دلیل محیط‌زیست اصرار دارد قبل از پرورش داخلی تیلاپیا در سطح وسیع، تمام زوایای زیست‌محیطی آن ارزیابی شود. معمولا مصرف ۲ وعده ماهی در هفته توصیه می‌شود. اگر خانواده‌ای بخواهند به این توصیه عمل کنند و حدود ۸ وعده ماهی در طول ماه بخورند، می‌توانند یکی دو وعده از این ۸ وعده را تیلاپیا مصرف کنند. با این حال و از آنجا که شعار «تعادل، تنوع و تناسب»، همواره در علم تغذیه وجود دارد، در مورد ماهی‌ها هم ما باید این تعادل و تنوع را حفظ کنیم و انواع مختلفی از آنها را خریداری و مصرف کنیم

کارشناس حوزه آبزیان گفت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مصرف زیاد ماهی تیلاپیا باعث آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی می‌شود و رشد بی رویه واردات این ماهی به کشورمان در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی، مصرف آن منع شده است.

بهنام بقاپور دریایی، مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان پشت‌شهر بندرعباس و کارشناس حوزه آبزیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم با انتقاد از واردات بی‌رویه انواع ماهی‌های خارجی به ویژه یک نوع ماهی چینی به نام «تیلاپیا» به ایران، اظهار داشت: ماهی تیلاپیا در چین به عنوان یک پروژه تولیدی در حجم عظیم و با قیمتی ارزان برای صادرات در مزارع به راه افتاد که دارای محیط های پرورش بسیار آلوده‌ای هستند در واقع از کود و پساب حیوانی مزارع به عنوان غذای این ماهی استفاده می‌شود؛ رشد سریع و غذای بی‌کیفیت و ارزان ماهی تیلاپیا آن را به محصولی با صرفه و سودآور برای کشور چین تبدیل کرده است.

وی با اشاره به این‌که تنها جنس نر این ماهی خوراکی است، افزود: پرورش دهندگان برای رشد بهتر و سریع‌تر این ماهی، از هورمون و آنتی‌بیوتیک‌های زیادی در محیط پرورش آن استفاده می‌کنند که بالطبع جذب گوشت این ماهی می‌شود. براساس گزارش‌های مجامع علمی و تحقیقاتی در دنیا که در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب زیادی داشته است، این ماهی نسبت به دیگر ماهی‌ها دارای امگا ۳ بسیار کم‌تری بوده و در عوض امگا ۶ بالایی دارد که برای سلامتی بسیار مضر است.

وی تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته مصرف زیاد این ماهی باعث آلزایمر، التهاب روده و مشکلات قلبی می‌شود و رشد بی رویه واردات این ماهی به کشورمان در حالی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی، مصرف آن منع شده است.

بقا‌پور دریایی با اشاره به این‌که براساس آخرین اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، ایران با تولیـد سالانه ۶۹۲ هزار تن انواع آبزیان، رتبه دوم جهان را در آبزی پروری داشته است، گفت: با وجود این حجم تولید که قطعا درپی آن صدها فرصت شغلی ایجاد شده است، معلوم نیست چرا از واردات این ماهی مضر به کشورمان در حالی که در کشورهای مختلف دنیا مصرف آن منع شده، جلوگیری نمی شود.

وی در خصوص برخی تلاش‌ها برای پرورش این ماهی در کشورمان و هشدار کارشناسان محیط زیست نسبت به خطرات آن گفت: با توجه به اینکه رشد این ماهی سریع بوده و از هرچیزی نیز تغذیه می‌کند، پرورش آن در آب‌های داخلی موجب از بین رفتن آبزیان دیگر و تغییرات اکوسیستمی خواهد شد.

این کارشناس و فعال حوزه آبزیان اضافه کرد: این ماهی هم اکنون به رغم مخالفت‌های کارشناسان محیط زیست ایران، توسط برخی سازمان‌ها و نهادها وارد ایران شده و در حال کشت و پرورش است.

چه ماهی‌هایی را جایگزین کنیم؟

در شرایط فعلی کشور ما که سرانه مصرف ماهی پایین است و ذائقه بسیاری از خانواده‌ها با غذاهای دریایی همخوانی ندارد، ورود ماهی تیلاپیا اتفاق خوبی به حساب می‌آید. بااینکه ماهی تنها منبع ید به‌حساب می‌آید بسیاری از خانواده‌ها بر اساس آیین‌های سنتی به‌جز شب یلدا و شب عید، گوشت ماهی را در برنامه غذایی‌شان نمی‌گنجانند و خودشان را درگیر بوی عجیب و تیغ‌های آزاردهنده‌اش نمی‌کنند اما با وجود سهولت مصرف این نوع ماهی، دکتر رحمانی، متخصص تغذیه توصیه می‌کند که این ماهی را به‌طور مداوم مصرف نکنید و در گروه غذایی دریایی‌تان تنوع و گوناگونی به‌وجود بیاورید و خانم‌های باردار، شیرده و کودکان از مصرف زیاد این ماهی خودداری کنند.

میزان مصرف ماهی یک فرد بالغ به‌طور متوسط یک یا دو بار در هفته است و این دفعات را میان ماهی‌های مختلف مثل ماهی قزل‌آلا، سفید، سالمون و تن تقسیم کنید. در مصرف ماهی تیلاپیا احتیاط لازم به خرج دهید چراکه مصرف بیش از اندازه امگا ۶ باعث بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های التهابی مثل آرتریت، آسم و آلرژی، بیماری‌های خودایمنی مثل لوپوس می‌شود. این بیماری‌ها طیف گسترده‌ای دارند و باید در مصرف این نوع از اسید چرب جانب احتیاط را در نظر بگیرید.

اصل تنوع را فراموش نکنید

متخصصان تغذیه می‌گویند ماهی سالمون، کولی، ساردین، قزل‌آلای رنگین کمانی و تن دارای امگا ۳ بیشتری نسبت به تیلاپیاهستند، در برنامه غذایی خود بهره ببرید. آنها هیچ یک از ماهی‌ها را  حذف نمی‌کنند اما نسبت به میزان مصرف هشدارهای لازم را ارائه می‌کنند.

هرماهی کنسروی تن نیست

از آنجایی که ماهی نسبت به سایر جانشینان گوشت قرمز، پروتئین زودهضمی دارد و چربی‌های ضروری آن برای بدن مفید است، بهتر است مواردی را برای درست انتخاب کردن در نظر بگیرید. توصیه متخصصان تغذیه این است که ترجیحا ماهی را به صورت تازه مصرف کنید، اما اگر سراغ کنسروها رفتید، دور این غلط مصطلح را خط بکشید که هر ماهی کنسروی، ماهی تن است. این روزها انواع ماهی‌ها مثل سالمون، تن و حتی تیلاپیا در کنسرو‌ها بسته‌بندی می‌شوند.

با ماهی ویتامین C  مصرف کنید

ماهی‌هایی که چرب هستند، باید به‌صورت تازه میل شوند و ترجیحا آنها را به مدت طولانی در فریزر نگهداری نکنید، علاوه بر اینکه ماهی‌های چرب نسبت به حرارت و نحوه پخت‌وپز حساس هستند.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از روش بخارپز یا کبابی برای صرف این ماده پروتئینی استفاده کنید، ضمن آنکه مصرف مواد غذایی حاوی آهن‌همراه ویتامین C می‌تواند به جذب آن کمک فراوانی کند. برای این منظور می‌توانید به همراه ماهی کمی آبلیمو یا آب نارنج مصرف کنید تا آهن آن به‌طور کامل جذب بدن‌تان شود.

درخوراک‌تان تعادل ایجاد کنید

ماهی تیلاپیا هم مثل ماهی‌های دیگر طبع سرد دارد، پس بهتر است در انتخاب مواد غذایی که همراه آن میل می‌کنید دقت داشته باشید. متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که با استفاده از ادویه‌هایی مثل زیره، دارچین و زنجبیل که طبع گرم دارند ماهی را مزه‌دار کنید و به این وسیله یک تعادل طبیعی به‌وجود آورید.

۴ آبان ۱۳۹۷

۱۴ مهر ۱۳۹۷

۲۴ شهریور ۱۳۹۷

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

دیدگاهdocument.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “d2a129fd7ba4ed4e6b082f808fc4bb63” );document.getElementById(“19c0905b27”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام *

ایمیل *

وب سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

© Copyright 2018, All Rights Reserved. | Powered by saten

علت ابجاد درد سینه در دوران بارداری چیست؟ چگونه می توان در این دوران، از سینه های خود مراقبت کنید؟ قبل از لذت بردن از لحظات شیرین مادر شدن و لذت بردن از اولین نفس کودک خود، قطعا برخی از درد های شیرین در شما وجود دارد، به عنوان یک مادر ممکن است مجبور به تحمل آنها شوید. این اطمینان  وجود دارد که بدانید این تنها شما نیستید که در حال تجربه این موارد هستید، اما هر خانمی که کودکی را در رحم  خود تغذیه …

بلوغ در پسران چه نشانه هایی دارد؟ در زندگی هر پسری دورانی خواهد رسید که کم کم او را به یک مرد تبدیل می ‌کند. این دوره بسیار پیچیده است و معمولاً پسران در این زمان دچار سردرگمی، اضطراب یا خجالت زدگی می ‌شوند. عمده ی این احساسات به خاطر میزان سریع تغییراتی است که آن ها مشاهده می ‌کنند. معمولاً نوجوانان در این دوره حساس تمایلی به گفتگو یا مشورت با والدین خود ندارند. این والدین هستند که باید در کنار فرزندشان بمانند و …

سندروم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) وضعیتی است که تعداد زیادی از مردم جهان را به خود دچار کرده است. تاکنون محققین و پزشکان، مطالعات و بررسی های کافی در ارتباط با این سندروم انجام نداده اند. مبتلایان به این وضعیت احساس می ‌کنند که از آن ها حمایت نمی ‌شود و باید به تنهایی با درد خود زندگی کنند. اگر به این سندروم دچار شده اید باید بدانید که راه هایی برای مقابله با این وضعیت وجود دارد که تمامی آن ها در این …

رژیم لیموناد یا رژیم لیمو که به اسم استاد پاکسازی یا رژیم غذایی شربت افرا نیز شناخته می شود، باعث کاهش وزن سریع در حدود دو هفته می شود. این رژیم غذایی سموم مضر را از بدن شما خارج می کند. رژیم لیمو یک برنامه ساده سم زدایی 16 روزه می باشد. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی فواید و عوارض رژیم لیموناد پرداخته و تاثیرات آن را بر زیبایی پوست و تناسب اندام بررسی خواهیم کرد. همچنین برنامه هفتگی این …

در سراسر جهان بیش از 10000 نفر مبتلا به التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت هستند. بسته به شدت بیماری، پانکراتیت می تواند حاد یا مزمن باشد. به منظور تسریع بهبود و جلوگیری از عوارضی مانند میزان قند خون غیرطبیعی، مشکلات کلیوی و عود مجدد التهاب لوزالمعده حاد، باید رژیم غذایی مناسب با این بیماری را رعایت کنید. این مقاله از بخش تغذیه و بیماری های دکتر سلام را به منظور کسب اطلاعاتی مانند اینکه بدانید چه غذایی بخورید و از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنید …خواص و مضرات ماهي تيلاپيا

بیماری لایم از بیماری هایی است که میان کودکان در همه سنین رایج است. این بیماری معمولا فصلی است و با گزش کنه یا ساس حادتر می شود. …

علت ابجاد درد سینه در دوران بارداری چیست؟ چگونه می توان در این دوران، از سینه های خود مراقبت کنید؟ قبل از لذت بردن از لحظات شیرین مادر …

بلوغ در پسران چه نشانه هایی دارد؟ در زندگی هر پسری دورانی خواهد رسید که کم کم او را به یک مرد تبدیل می ‌کند. این دوره بسیار …

در مورد علائم بیماری در پرندگان خانگی چقدر اطلاعات دارید؟ وجود علائم بیماری در پرندگان گاهی اوقات به عنوان “سندرم بیماری مرغ” نامیده می شود. این به این …

سندروم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) وضعیتی است که تعداد زیادی از مردم جهان را به خود دچار کرده است. تاکنون محققین و پزشکان، مطالعات و بررسی های …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

خواص و مضرات ماهي تيلاپيا
خواص و مضرات ماهي تيلاپيا
10

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *