خواص ماهي کيلکا در بارداري

دوره مقدماتی php
خواص ماهي کيلکا در بارداري
خواص ماهي کيلکا در بارداري

ارزش تغذیه‌ای ماهی کیلکا

کیلکا یکی از انواع ماهی‌های شمال است، 7 تا 10 گرم وزن دارد و طول آن از 10 سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. این ماهی دارای انواع مختلفی چون کیلکای چشم‌ درشت و معمولی است و ارزش تغذیه‌ای آن مانند ماهی‌های بزرگ و در بعضی موارد از گوشت و مرغ بیشتر است.

کیلکا نوعی ماهی کم‌چرب است که 73 تا 75 درصد وزن آن را آب و عمده‌ترین قسمت بافت آن را پروتئین تشکیل می‌دهد. کیفیت پروتئین این ماهی با توجه به اسید آمینه ضروری آن برابر با گوشت قرمز ولی سریع‌تر از آن هضم می‌شود و تا 96 درصد قابلیت جذب دارد. چربی گوشت این ماهی براساس گونه و در فصول مختلف سال متغیر است و اغلب 2‌/‌8 درصد وزن ماهی را تشکیل می‌دهد. چربی کیلکا سهل‌الهضم و از نوع غیر اشباع و حاوی امگا – 3 است. در گوشت این ماهی، مقادیر زیادی ویتامین‌های محلول در آب نظیر ویتامین B12 یافت می‌شود و از نظر ویتامین‌های A و D غنی است. به دلیل آن که قسمت اعظم بافت ماهی را آب تشکیل می‌دهد، در مقایسه با ماهی‌های پرچرب کم‌کالری بوده و مصرف آبپزان آن در رژیم‌های لاغری توصیه می‌شود. ید کیلکا زیاد و به دلیل آن که اغلب به همراه پوست و استخوان مصرف می‌شود، منبع سرشار از کلسیم بوده و مصرف مرتب آن برای خانم‌های باردار و افرادی که دوران یائسگی و بلوغ را سپری می‌کنند و نیاز به کلسیم بیشتری دارند، مناسب است.

ارزش تغذیه‌ای ماهی ساردین

این ماهی که در مناطق شمالی و جنوبی کشور پرورش می‌یابد، از گروه ماهی‌های پرچرب بوده ولی چربی آن غیراشباع و از نوع امگا-3 است. برخلاف ماهی‌های کم‌چرب که امگا-3 آنها در جگرشان ذخیره شده، این چربی مفید در بافت گوشت ساردین اندوخته شده و قابل دسترس‌تر است. مصرف این ماهی به دلیل چربی‌های قابل جذب برای کودکان و نوجوانان اهمیت فراوانی دارد و برای تکامل سیستم عصبی و سلامت مغز و اعصاب لازم است و مصرف مرتب آن برای مبتلایان به افسردگی بسیار مفید بوده و با تاثیر در عملکرد داروهای ضد افسردگی باعث افزایش اثر دارو و بهبود سریع می‌شود. از سوی دیگر، چربی مفید ساردین از لخته شدن و چسبیدن پلاکت‌های خونی حاوی کلسترول به سطح داخلی عروق جلوگیری می‌کند و به دلیل کاهش التهاب در بیماری‌هایی چون آرتریت روماتوئید نقش کلیدی دارد. ارزش تغذیه ای این ماهی در برخی موارد بیشتر از ماهی‌های بزرگ جثه است و مانند ماهی کیلکا به دلیل آن که به همراه استخوان مصرف می‌شود، غنی از کلسیم و فسفر است. ساردین به جهت پرچرب بودن کالری بالایی دارد و میزان ویتامین‌های محلول در چربی آن مانند

خواص ماهي کيلکا در بارداري

دوره مقدماتی php

توصیه‌ها:‌

1 ـ سطح جیوه و دیگر سموم شیمیایی موجود در گوشت ماهی‌های ریز جثه بخصوص کیلکا پایین‌تر از ماهی‌های بزرگ جثه است. بنابراین بچه‌های زیر 12 سال و خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی برای مصرف بیشتر ماهی و جذب کمتر جیوه بهتر است هفته‌ای 2 وعده از این ماهی به صورت پخته میل کرده و از مصرف ماهی‌های بزرگ و شکاری خودداری کنند.

2 ـ کیلکا و ساردین به دلیل آن که همراه با استخوان مصرف می‌شوند، فسفر، کلسیم، ید و آهن قابل جذبی دارند و برای افرادی که زمینه ابتلا به پوکی استخوان دارند و شیر هم مصرف نمی‌کنند، گزینه مناسبی است.

3 ـ مصرف زیاد و روزانه برخی ماهی ها برای مبتلایان به نقرس و اسیداوریک بالا توصیه نمی‌شود.

4 ـ این نوع ماهی‌ها را همراه با پلو یا نان گندم می‌خورند. بهتر است آن را با آبلیمو و نارنج میل کنید تا آهن آن بهتر جذب شود. مصرف جعفری نیز به همراه این ماهی به هضم بهتر آن کمک می‌کند.

5 ـ استفاده از ماست یا دوغ به همراه این ماهی به دلیل طبع سرد موجب افت فشار خون، سرگیجه و سردرد می‌شود.

6 ـ در صنعت کنسرو کیلکا و ساردین در انواع آب‌پز، سس‌دار و روغن‌دار تهیه می‌شود. انواع آب‌پز آن مناسب، ولی به دلیل نمک زیاد به کار رفته در آن، بهتر است این ماهی به صورت تازه خریداری و به طرز مطلوبی پخته شود.

فاخره بهبهانی ‌/‌ جام‌جم


 

   تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه جام جم می باشد. هرگونه
استفاده غیرقانونی از مطالب سایت پیگرد قانونی خواهد داشت .


 


بارداری
3,950 بازدید

در دوران بارداری مصرف غذاهای مفید بسیار تاکید شده اما این در حالی است که مصرف بیش از اندازه ماهی و یا مصرف بعضی ماهی های خاص مضرر شناخته شده . در دوران بارداری چه مقدار ماهی و از چه نوعی باید مصرف کرد ؟ ماهی های مضرر کدامند ؟ با ما همراه باشید.

 

 

خواص ماهي کيلکا در بارداري

غذاهای دریایی از جمله ماهی می‌توانند منابع عالی پروتئین، آهن و روی در برنامه غذایی روزانه باشند که همگی جز مواد مغذی ضروری برای رشد نرمال جنین در رحم شما هستند. همچنین اسیدهای چرب امگا سه موجود در ماهی از جمله دی اچ ای می‌تواند به رشد بهتر مغز جنین کمک کند.

اما بعضی از انواع غذاهای دریایی از جمله کوسه ماهی و اره ماهی و ماهی خال مخالی که جزو ماهی‌های بزرگ و شکارچی محسوب می‌شوند، جیوه زیادی دارند. اگرچه میزان جیوه موجود در غذاهای دریایی برای اغلب بزرگسالان مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما اگر قصد بارداری دارید یا در حال حاضر باردار هستید باید در مصرف این مواد غذایی احتیاط کنید. اگر به طور مرتب از ماهی‌هایی استفاده می‌کنید که جیوه بالایی دارند، این عنصر در خون شما افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند روی سیستم عصبی جنین و رشد مغزی او تاثیر منفی داشته باشد.

 

در بارداری چقدر ماهی یا غذای دریایی بخوریم؟

بر اساس توصیه انجمن غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۵، خانم‌های بارداری باید حداقل ۲۶۰-۳۲۰ گرم غذای دریایی با جیوه پایین در طول هفته مصرف کنند و این یعنی ۲ تا ۳ واحد در هفته.

 

مصرف کدام ماهی‌ها در بارداری مجاز است؟

اگر باردار هستید سعی کنید ماهی‌ها و غذاهای دریایی متنوعی را که سطح جیوه‌شان پایین بوده و اسید چرب امگا سه زیادی دارند در برنامه غذایی خود بگنجانید. این غذاهای دریایی شامل سالمون، کیلکای آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی سفید، قزل آلا، تیلاپیا، کفال، کیلکا، شاه میگو، میگو و… است. اگرچه بهتر است مصرف ماهی تن سفید به ۱۷۰ گرم در هفته محدود شود.

 

نکات مهم در مصرف غذاهای دریایی در بارداری

از مصرف ماهی‌های بزرگ و شکارچی خودداری کنید. برای کاهش دریافت جیوه از کوسه ماهی، ماهی خال مخالی و اره ماهی استفاده کنید.

سطح جیوه ماهی کپور و کاد و انواع ماهی تن در حد متوسط است و بهتر است در بارداری محدود شود.

از خوردن ماهی خام در بارداری خودداری کنید. برای جلوگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌های مضر به بدن‌تان از خوردن مواد غذایی حاوی ماهی خام یا نیم پز مانند سوشی پرهیز کنید و ماهی دودی نخورید.

 

بهترین ماهی برای زنان باردار

 

اگر ماهی رودخانه‌ای یا دریاچه‌ای می‌خورید، بهتر است میزان مصرف‌تان را در حدود ۲ واحد در هفته نگه دارید و زیاده‌روی نکنید.

 

ماهی را پیش از مصرف خوب بپزید. برای این کار باید بخش داخلی بدن ماهی تا دمای ۶۳ درجه سانتی گراد گرم شود. ماهی زمانی خوب پخته است که بافت آن تا حدی از هم باز شود. میگو را تا حدی حرارت دهید که گوشت آن حالت مات پیدا کند.

 

چه می‌شود اگر ماهی با جیوه بالا مصرف شود؟

مصرف یک تا دو واحد ماهی یا غذای دریایی آلوده به جیوه در بارداری اشکالی ندارد و مشکلی برای شما یا جنین‌تان ایجاد نمی‌کند اما مصرف مرتب آن در بارداری روی رشد مغزی جنین اثر منفی دارد.

 

 خوردن ماهی جیوه دار در دوران بارداری و آسیب به مغز جنین

ممکن است شنیده باشید که انواعی از ماهی ها حاوی آلاینده هایی مانند جیوه هستند، خوردن ماهی در دوران بارداری اگر دارنده جیوه در دوزهای بالا باشد، می تواند به تکامل مغز جنین و سیستم عصبی جنین آسیب برساند. اکثر کارشناسان معتقدند که خوردن ماهی در دوران بارداری مفید است اما باید نوع کم خطری انتخاب شود، اما کشف اینکه کدام یک امنیت بیشتری دارد و چه مقدار باید خورد، کار سختی است.

 

خوردن چه مقدار ماهی جیوه دار در دوران بارداری مضر است؟

کارشناسان در حال بررسی دقیق این هستند که چه مقدار از جیوه مضر است، اما اکثر آنها موافق این ایده هستند که زنان باردار و خردسالان، باید از مصرف ماهی هایی که حاوی مقدار زیاد جیوه هستند، اجتناب کنند و مصرف دیگر ماهی ها را نیز کمتر کنند ولی هیچ گاه نباید آن را از رژیم غذایی خود به صورت کامل حذف نکنند.

 

کدام ماهی ها جیوه بیشتری دارند؟

زمانی که جیوه با آب حل می شود، باکتری ها، آن را به یک شکل دیگر از جیوه تبدیل می کنند (متیل)، ماهی ها این ماده را از آبی که در آن شنا می کنند و نیز از غذایی که می خورند جذب می کنند، این ماده به طور محکم به پروتئین موجود در عضلات ماهی متصل شده و حتی بعد از پخت ماهی نیز در بدن ماهی باقی خواهد ماند و خوردن این ماهی ها در دوران بارداری کمتر توصیه می شود.

 

تقریبا تمام ماهی ها و صدف ها حاوی مقداری جیوه هستند، پس لازم است برای خوردن ماهی در دوران بارداری حساسیت به خرج دهید، مقدار خیلی بیشتری جیوه در بدن ماهی های درنده عظیم الجثه وجود دارد، دلیلش این است که این ماهی ها، ماهی های دیگر را می خورند یعنی ماهی هایی که خودشان حاوی جیوه جذب شده هستند و چون ماهی های بزرگتر و غول پیکر، تعداد بیشتری ماهی می خورند، عمر طولانی تری نسبت به ماهی های کوچکتر دارند بنابراین زمان بیشتری برای ساخت جیوه در بدن، دارد.

 

خواص ماهي کيلکا در بارداري

خوردن ماهی جیوه دار در دوران بارداری، چه عواقبی دارد؟

بدن شما به سادگی جیوه متیل ماهی را جذب می کند، خطر اصلی در دوران بارداری این است که، این ماده از جفت عبور می کند. مطالعات نشان داده که غلظت بالای متیل جیوه در دوران بارداری می تواند موجب مختل شدن رشد مغز و سیستم عصبی جنین شود، این نتایج و تاثیرات ممکن است شدید و یا خفیف باشد. طبق گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست، مهارت های شناختی (مانند حافظه و توجه)، زبان، مهارت های حرکتی و دیداری تحت تاثیر این ماده قرار دارند، پس در خوردن ماهی در دوران بارداری بسیار دقت کنید. زنان باردار، یا کسانی که خواهان اقدام برای بارداری هستند، خردسالان و کودکان، در معرض سطوح بالاتری از جیوه می باشند.

 

چرا خوردن ماهی در دوران بارداری را نباید به طور کامل قطع کرد؟

خوردن ماهی در دوران بارداری یک انتخاب غذایی بسیار مغذی است خصوصا در دوران بارداری، اکثر کارشناسان موافقند که مزایای خوردن ماهی معمولا بیشتر از خطرات آن است.

مقدار کمی از جیوه اصلا مضر و خطرناک نیست، چارلز سانتر استاد سم شناسی تغذیه و کارشناس آلاینده های موجود در ماهی، اشاره می کند که اگر زن باردار به منظور جلوگیری از مواجهه با جیوه مصرف ماهی را قطع کند، نوزاد او ممکن است که مواد مغذی سالمی که ماهی دارد را از دست بدهد.

 

تکامل مغز و بینایی کودک شما، اکثرا مربوط به اسیدهای چرب سالم موجود در ماهی است، پس خوردن ماهی در دوران بارداری لازم است. در یک مطالعه بزرگ و طولانی مدت در دانمارک، نشان میدهد،کودکانی که مادرانشان مقدار ماهی بیشتری در طول دوران بارداری خورده اند (به طور متوسط ۳۹۶ گرم در هفته)، نسبت به آنهایی که مادرانشان مقدار ماهی کمتری مصرف کرده بودند، در ۶ ماهگی و ۱۸ ماهگی از نظر مهارت های شناختی و حرکتی وضعیت بهتری داشتند و آنهایی که مادرانشان ماهی کمتری مصرف کرده بودند، کمترین نمرات رشد را کسب کردند. برخی مطالعات نیز نشان داده اند که خوردن ماهی در دوران بارداری ممکن است از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد جلوگیری کند.

 

مصرف ماهی قزل آلا در دوران بارداری

منبع: ninisite.com – نی نی بان – بیتوته

 

برچسب هابارداری‌ ماهی جیوه دار ماهی در بارداری

خواب جنین در شکم مادر | چطور جنین را از خواب بیدار کنیم؟به این مطلب …

چگونه خودم را دوست داشته باشم

بیوگرافی

عکس پروفایل محرم

عکس پروفایل اربعین

رنگ مو با دکلره و بدون دکلره

علائم بارداری

علائم بارداری پسر

عکس پروفایل

لباس شب

علایم ایدز در روزهای اول

مدل پالتو

بلیط هواپیما

علت ابجاد درد سینه در دوران بارداری چیست؟ چگونه می توان در این دوران، از سینه های خود مراقبت کنید؟ قبل از لذت بردن از لحظات شیرین مادر شدن و لذت بردن از اولین نفس کودک خود، قطعا برخی از درد های شیرین در شما وجود دارد، به عنوان یک مادر ممکن است مجبور به تحمل آنها شوید. این اطمینان  وجود دارد که بدانید این تنها شما نیستید که در حال تجربه این موارد هستید، اما هر خانمی که کودکی را در رحم  خود تغذیه …

بلوغ در پسران چه نشانه هایی دارد؟ در زندگی هر پسری دورانی خواهد رسید که کم کم او را به یک مرد تبدیل می ‌کند. این دوره بسیار پیچیده است و معمولاً پسران در این زمان دچار سردرگمی، اضطراب یا خجالت زدگی می ‌شوند. عمده ی این احساسات به خاطر میزان سریع تغییراتی است که آن ها مشاهده می ‌کنند. معمولاً نوجوانان در این دوره حساس تمایلی به گفتگو یا مشورت با والدین خود ندارند. این والدین هستند که باید در کنار فرزندشان بمانند و …

سندروم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) وضعیتی است که تعداد زیادی از مردم جهان را به خود دچار کرده است. تاکنون محققین و پزشکان، مطالعات و بررسی های کافی در ارتباط با این سندروم انجام نداده اند. مبتلایان به این وضعیت احساس می ‌کنند که از آن ها حمایت نمی ‌شود و باید به تنهایی با درد خود زندگی کنند. اگر به این سندروم دچار شده اید باید بدانید که راه هایی برای مقابله با این وضعیت وجود دارد که تمامی آن ها در این …

رژیم لیموناد یا رژیم لیمو که به اسم استاد پاکسازی یا رژیم غذایی شربت افرا نیز شناخته می شود، باعث کاهش وزن سریع در حدود دو هفته می شود. این رژیم غذایی سموم مضر را از بدن شما خارج می کند. رژیم لیمو یک برنامه ساده سم زدایی 16 روزه می باشد. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی فواید و عوارض رژیم لیموناد پرداخته و تاثیرات آن را بر زیبایی پوست و تناسب اندام بررسی خواهیم کرد. همچنین برنامه هفتگی این …

در سراسر جهان بیش از 10000 نفر مبتلا به التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت هستند. بسته به شدت بیماری، پانکراتیت می تواند حاد یا مزمن باشد. به منظور تسریع بهبود و جلوگیری از عوارضی مانند میزان قند خون غیرطبیعی، مشکلات کلیوی و عود مجدد التهاب لوزالمعده حاد، باید رژیم غذایی مناسب با این بیماری را رعایت کنید. این مقاله از بخش تغذیه و بیماری های دکتر سلام را به منظور کسب اطلاعاتی مانند اینکه بدانید چه غذایی بخورید و از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنید …

خواص ماهي کيلکا در بارداري

بیماری لایم از بیماری هایی است که میان کودکان در همه سنین رایج است. این بیماری معمولا فصلی است و با گزش کنه یا ساس حادتر می شود. …

علت ابجاد درد سینه در دوران بارداری چیست؟ چگونه می توان در این دوران، از سینه های خود مراقبت کنید؟ قبل از لذت بردن از لحظات شیرین مادر …

بلوغ در پسران چه نشانه هایی دارد؟ در زندگی هر پسری دورانی خواهد رسید که کم کم او را به یک مرد تبدیل می ‌کند. این دوره بسیار …

در مورد علائم بیماری در پرندگان خانگی چقدر اطلاعات دارید؟ وجود علائم بیماری در پرندگان گاهی اوقات به عنوان “سندرم بیماری مرغ” نامیده می شود. این به این …

سندروم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) وضعیتی است که تعداد زیادی از مردم جهان را به خود دچار کرده است. تاکنون محققین و پزشکان، مطالعات و بررسی های …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

مشاهده شرایط

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به پارسه‌گرد بوده و حق استفاده تجاری از مطالب سایت فقط با اجازه پارسه‌گرد امکان‌پذیر است.

– بلیط هواپیما خارجی

* مقدار جیوه در چه ماهی هایی بالاست؟

* جیوه در همه جا پراکنده است

* چگونه جیوه وارد بدن ماهی می شود؟

* چه مقدار جیوه در ماهی مجاز است؟

* خطرات تجمع بیش از اندازه جیوه در بدن

خواص ماهي کيلکا در بارداري

* چه ماهی ای را بخوریم؟

* با همه این ها، ماهی مفید است

 

ولی گاهی اوقات مطالبی در رابطه با وجود جیوه در ماهی‌ها و خطر مسمومیت با آن می‌خوانیم و می‌شنویم. امروز می خواهیم اطلاعاتی هر چند مختصر در این خصوص به دوستداران «ماهی» ارائه دهیم.

طعم کوسه‌ماهی و شمشیرماهی مخصوصا هنگامی که کبابی شوند، بی‌نظیر است؛ اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این ماهی‌ها و تعدادی از ماهی‌های بزرگ دیگر که طول عمر بیشتری دارند، ممکن است حاوی متیل جیوه بیشتر از مقادیر حد مجاز (ppm1)  باشند که همین مساله باعث دلسردی طرفداران این‌دسته از ماهی‌ها می‌شود.

البته متخصصان، مصرف کم و به ندرت (حداکثر یک بار در هفته) این دسته از ماهی‌ها را در غالب یک رژیم غذایی متعادل بی خطر می دانند.

 

ماهی‌هایی که حاوی مقادیر بالایی جیوه هستند، عبارتند از: کوسه‌ماهی، مارلین، اره‌ماهی، نیزه‌ماهی، ماهی‌های درخشان، ماهی روغنی اروپای شمالی، و ماهی نارنجی دریایی.

تقریباً در تمام ماهی‌ها مقدار بسیار کمی جیوه وجود دارد، ولی برای بیشتر افراد جامعه، در رابطه با مصرف ماهی و دریافت جیوه، مشکلی وجود ندارد.

جیوه به طور طبیعی در محیط وجود دارد. بر طبق آمار FDA (اداره غذا و دارو) سالانه به‌ طور طبیعی تقریبا6000- 2700 تن جیوه از سطح زمین و اقیانوس‌ها به اتمسفر آزاد می‌شود. علاوه بر آن، در نتیجه فعالیت‌های انسان و اساساً ضایعات خانگی و صنعتی و به‌خصوص سوخت‌های فسیلی مانند ذغال سنگ، در سال حدود 3000- 2000 تن دیگر جیوه به اتمسفر اضافه می‌شود.

مقدار بسیار کمی از جیوه در آب حل شده و تحت تأثیر باکتری‌ها تغییر شیمیایی می‌یابد و به متیل جیوه که شکل سمی‌تر جیوه است، تبدیل می‌شود. متیل جیوه معمولا پس از ورود به معده، به آسانی جذب و به آهستگی دفع می‌گردد.

متیل جیوه هنگام عبور آب از آبشش‌های ماهی و تغذیه ماهی از ارگانیسم‌های آبزی و پلانکتون‌ها، جذب بدن ماهی می‌شود. ماهی‌های بزرگ تر که خود از ماهی‌های کوچک تر تغذیه می‌کنند، دارای مقادیر بالاتری از متیل جیوه می‌باشند.

متیل جیوه در بدن ماهی، اتصالات محکم را با عضلات و سایر بافت‌ها تشکیل می‌دهد. فرآیند پخت ماهی تأثیر چندانی در کاهش مقدار متیل جیوه ندارد.

تقریباً تمام ماهی‌ها، حاوی مقادیر ناچیزی از متیل جیوه می‌باشند که البته در بعضی گونه‌ها مقدار آن بیشتر است. مقدار جیوه در مناطقی که آلودگی‌های صنعتی جیوه (مانند پسآب‌های کارخانه‌های پتروشیمی) دارند، افزایش چشم‌گیری می‌یابد.

مقدار متیل جیوه در اکثر ماهی‌ها، حدود کمتر از ppm 0/05 – 0/01 است. تنها گونه‌های محدودی از ماهی ها مقدار ppm1 متیل جیوه دارند که بنا به توصیه FDA مصرف آنها برای انسان مضر است. علاوه بر کوسه‌ماهی و شمشیرماهی، گونه‌های به‌خصوصی از ماهی تن که برای تهیه استیک استفاده می‌شوند، مقادیر بیش از ppm1 متیل جیوه دارند.

طبق توصیه FDA ، حداکثر مقدار مجاز متیل جیوه در ماهی ها ppm1 است و این مقدار بسیار کمتر از میزانی است که بتواند در انسان ایجاد بیماری کند.

بهترین شاخص برای ارزیابی میزان متیل جیوه، بررسی غلظت جیوه در مو و خون است. در افراد سالم، محدوده طبیعی جیوه حدود ppm 0/008 در خون و ppm 2 در مو می‌باشد. کمترین مقدار جیوه در بزرگسالان که باعث بروز علائم ناشی از مسمومیت می‌شود، مقادیر ppb 2000 یعنی ppm2 در خون و مو است.

تجمع بیش از اندازه جیوه در بدن در سیستم عصبی اختلال ایجاد می‌کند و نهایتاً منجر به بی‌حسی و خارش انگشتان دست، پا و لب‌ها می‌شود. همچنین سبب می‌شود تا کودکان دیرتر از موعد مقرر، شروع به صحبت کردن و راه رفتن کنند. از دیگر عوارض آن می‌توان به دردهای مفصلی و ماهیچه‌ای و افزایش خطر حملات قلبی اشاره کرد.

در طول دوران جنینی، جنین به علت رشد سریع سیستم عصبی در برابر اثرات سمی مقادیر بالای متیل جیوه آسیب‌پذیرتر است. متیل جیوه به راحتی از جفت عبور می‌کند و غلظت جیوه در گلبول‌های قرمز خون جنین 30 درصد بیشتر از مقدار خون مادر است. متیل جیوه تأثیرات مخربی بر رشد جنین دارد که 5 تا 10 برابر تأثیرات مخرب آن بر انسان بالغ است.

پژوهشگران دانشگاه ‌هاروارد توصیه می‌کنند، زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند و نیز مادران شیرده باید از مصرف گورماهی، کوسه‌ماهی و شمشیرماهی خودداری کنند تا میزان دریافت جیوه در آنها به حداقل برسد، اما باید در هفته حدود 360 گرم از سایر انواع ماهی را مصرف کنند.

هر چند مصرف یک یا دو وعده ماهی در هفته، کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت انسان می‌کند، اما باید از انواع ماهی‌هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند خودداری کرد.

در مورد مصرف ماهی‌های متداول مانند ماهی آزاد و میگو که مقدار متیل جیوه کمتر از ppm 0/2 می‌باشد، نگرانی وجود ندارد.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که خودتان به ماهی‌گیری علاقه دارید، سعی کنید حتی‌الامکان در آب‌های آلوده ماهی‌گیری نکنید.

گونه‌هایی از ماهی که به سبب غریزه از کف نهرها تغذیه می‌کنند- مانند گربه‌ ماهی- آلاینده‌های بیشتری را وارد شکم خود می‌کنند.

ارائه اطلاعات در این زمینه نبایستی موجب دوری مردم از این ماده غذایی ارزشمند شود، بلکه هدف، آگاه کردن مردم در زمینه انتخاب صحیح انواع ماهی و مصرف درست آن است.

به طور کلی در تمامی موجودات زنده، آلودگی‌ها از طرق مختلف نفوذ و تجمع پیدا می‌کنند. این موضوع مختص آبزیان و حتی حیوانات نیست و در مورد گیاهان هم صدق می‌کند.

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد میزان فلزات سنگین در بافت موجوداتی که در نواحی اطراف صنایع خاصی نظیر کارخانجات تولید باتری و یا کاغذسازی‌ها حضور دارند، بیشتر است. از یک سو مساله قرار گرفتن آبزیان در معرض مواد مطرح است و از سوی دیگر حد و میزان مجاز این مواد.

با توجه به موارد مذکور و بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر خطر وجود فلزات سنگین، آبزیان کشور ما را تهدید نمی‌کند و یا حداقل در بررسی‌های انجام شده تا کنون، این موضوع به اثبات نرسیده است. ولی در همین‌جا از مسئولان زحمتکش سازمان شیلات خواستاریم تا بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام دهند و در صورت وجود آب‌های آلوده به متیل جیوه، محل آن مناطق را به اطلاع هموطنان برسانند تا ماهی‌گیری و صید در آنجا صورت نگیرد.

سارا نجاتی نمین- کارشناس ارشد تغذیه

زیر نظر دکتر سعید حسینی- متخصص تغذیه

انواع ماهی های خوراکی ما

چرا ماهی؟

دو بار در هفته ماهی بخورید

ماهی گران، مغذی تر است؟

خواص ماهي کيلکا در بارداري

آزاد یا پرورشی؛ ماهی بخورید

فرق ماهی تازه با ماهی مانده و فاسد

چرا باید ماهی بخوریم؟

فواید غذاهای دریایی بیش از خطرات آنها

فواید روغن ماهی

فواید تغذیه‌ای ماهی کیلکا

راه كارهایی جهت ترویج مصرف ماهی و…

خواص ماهی و امگا 3 موجود در آن

 

خواص ماهي کيلکا در بارداري
خواص ماهي کيلکا در بارداري
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *