خواص ماهي شيربت

دوره مقدماتی php
خواص ماهي شيربت
خواص ماهي شيربت

ماهی شیربت بدنی کشیده و بلند دارد، مانند لوله بلندی می ماند، این ماهی را اگر به شکم زمین بگذارید از بغل نمی افتد، ساقه دمی این ماهی باریک و کشیده است، فلسهای(پولک) درشت و طلایی رنگی دارد، رنگ زیر شکمش سفید با حاشیه خاکستری است، سرکوچکی دارد،دهانش شبیه نعل اسب و در پایین سر قرار دارد. یکجفت سبیلک کنار لبهایش آویزان است.

ماهی شیربت بسیار به محیط پیرامون خود حساس است، سروصدای بی مورد کنار آب، جابجایی زیاد قلابها در آب ، استفاده از تعداد چوب و چرخ زیاد و… عواملی هستند که باعث می شود شانس صید این ماهی کم شود.

این ماهی همیشه و در هر جلسه ماهیگیری به قلاب نمی افتد.صید ماهی شیربت احتیاج به صبرو حوصله و همچنین دقت در انتخاب طعمه و وسایلماهیگیری دارد.

ماهی شیربت در فصل بهار و تابستان خوب به قلاب می افتد و اوج صید این ماهی اواخر اردیبهشت تا اوایل مرداد ماه است.

همانطور که گفته شد این ماهی شکاری است و به همین دلیل در غروب هنگام و شب خیلی خوب به قلاب می افتد. وزن این ماهی به 20 کیلوگرم و طول بدنش به 150 سانتی متر می رسد.

خواص ماهي شيربت

دوره مقدماتی php

ماهی شیربت در آبهای تند و خروشان زندگی می کند و دلیل آن احتیاج به تنفس زیاد است.

این ماهی در حالت معمولی مسافتهای خیلی زیادی را می پیماید و سینه و شکم خود را روی سنگها و ماسه های کف آب می کشد.

ماهی شیربت در مواقع خطر از آب بیرون می پرد و جهش های بلندی دارد.

این ماهی در غرب و جنوب غربی ایران هواداران زیادی برای صید دارد.

ماهی های شیربت بالغ مسافت های خیلی زیادی را برای رسیدن به سرچشمه رودخانه برای تخمریزی طی می کنند، بین سنگهای کف آب مکان مناسبی برای تخمریزی این ماهی است.

ماهی شیربت در رودخانه گاماسیای کرمانشاه، رودخانه سیمره واقع در کرمانشاه و لرستان و ایلام، رودخانه و سد دز در خوزستان(اندیمشک)، رودخانه و سد کارون واقع در خوزستان،اهواز)،  رودخانه و سد کرخه واقع در خوزستان(اندیمشک)، و همچنین رودخانه الوند واقع در قصر شیرین و سرپل ذهاب(پل ذهاب یا همان پل زال واقع در اندیمشک) یافت می شود.

ماهی شیربت از خرچنگ کوچک، بچه ماهی ، قورباغه، کوچک تغذیه می کند.

طعمه های مورد استفاده برای شکار این ماهی رودۀ مرغ و دل مرغ ، بچه ماهی ، و خرچنگ کوچک و در بعضی مواقع خمیر هم مورد استفاده قرار می گیرد.

روده و دل مرغ به دلیل دارا بودن بوی خیلی زیاد ماهی شیربت را وسوسه می کند و بیشتر ماهی های شیربت سبک وزن با این طعمه صید شده اند.

بچه ماهی نیز غذای معمول پیربت است و اکثر ماهیگیران با استفاده از بچه ماهی به عنوان طعمه توانسته اند ماهی های شیربت سنگینی را صید کنند.

در شب، بچه ماهی بهترین طعمه است، هرچند زمانی که از بچه ماهی به عنوان طعمه استفاده می کنیم مارماهی زیاد به قلاب می زند و در آوردن قلاب از دهان مارماهی دشوار است. اما بهترین طعمه شناخته شده برای صید ماهی شیربت همینبچه ماهی است.

ماهی شیربت یک ماهی کفزی است و همیشه در کف آب در حال و شکار کردن است به همین دلیل باید از شیوه زیرآبی و انتظاری یا به عبارتی دیگر  از شیوه کف خواب استفاده کنیم.

باید سعی کنید که قلاب را دورتر از جایی که نشسته اید پرتاب کنید چون این ماهی خیلی به سروصدا حساس است.

ماهی شیربت زمانی که به طعمه نزدیک می شود روی طعمه با شکم می خوابد، سپس با احتیاط همه جا را زیر نظر می گیرد و بعد با به دهان گرفتن طعمه چنان حرکتی می کند که چوب و چرخ را درهم می کوبد و اگر چوب روی پایه استقرار خوبینداشته باشد چوب روی زمین افتاده و به سمت آب حرکت می کند.

همیشه باید در هنگام انتظار برای صید این ماهی مقدار کمی کلاچ چرخ را باز کنیم که با فشاری که از سوی ماهی وارد می شود نخ ما پاره نشود.

زمانی که این ماهی به قلاب می افتد روی آب می آید و پشتک می زند و سپس به زیر آب می رود زمانی که چوب و چرخ در دست ما است با کلاچ دادن به ماهی مانع از پاره شدن نخ و یا پاره شدن دهان ماهی شویم.

ماهی شیربت زمانی که به قلاب افتاده طول و عرض رودخانه را به طور مداوم طی می کند و تکان های شدیدی به چوب وارد می کند . باید مراقب باشیم ماهی شیربت خود را به درختان و ریشه ها و نیزارهای درون آب نرساند چون این مکانها باعث به هدر رفتن تمامی زحمات ما می شود.

اولین گام بعد از صید این ماهی حفظ خونسردی است، بعد باید آنقدر این ماهی را خسته کنیم که دیگر از حرکت بیفتد سپس آرام آرام با استفاده از تور مخصوص این ماهی را از آب بیرون می کشیم.

چوبهای اسپنینگ با بلندی 360 سانتیمتر بهترین چوب ها برای صید این ماهی هستند.

 

 منبع عکس ها از دوست عزیز آقا ابی

http://www.ebifisher.blogfa.com

 

ارادتمند شما میلاد فیشر 

سلام به نظر من مکان های عمومی رو باید معرفی کرد نه مکان های بکر

مکان های بکر باید بکر بمونه تا عبد

و از اینکه از عکس های وبلاگ ما استفاده کردید خشحالم رفیق

سلام میلاد در مورد سوالی که پرسیدی مکان ماهیگیری رو معرفی کنی یا نکنی. به نظر من تا زمانی که ماهی گیری تو ایران ضابطه ایی نداشته باشه با تور و دام که هیچی حتی با قلاب هم امکان از بین رفتن ماهی وجود داره چون هیچ جایگزینی برای ماهیهای کم شده وجود نداره مثل تو رودخانه ها فقط باید منتظر بود قزل الا اتفاقی از پرورش ماهی فرار کنه الان هم هرچی ماهی گرمابیه تو بعضی از دریاچه ها به خاطر تور کشی و صید بی رویه حتی قلاب هم ازبین رفته اگه خودتون پایبند ماهیگیری ورزشی هستید میتونید هرجایی که دلتون بخواد ماهیگیری کنید و حتی دوستان دیگه ولی اگه دوست دارید مکان هایی را که جنبه عمومی نداره معرفی کنید به دوستانی که مطمعن هستند خصوصی عنوان کنید.الان مثلا رودخانه کرج با وجود اینکه فصل صید مشخص داره و محیط بانی داره از اونجا محافظت میکنه خال قرمز های اونجا از بین رفته اند این نشون میده نه محافظت درستی میشه نه جایگزینی داره تخلف هم بیداد میکنه. منم یه زمانی دوست نداشتم جایی رو که بلدم مخفی کنم ولی الان به این نتیجه رسیدم این کار ممکنه وضع را از اینیکه هست بدتر کنه

اشاره ایی به روش فلای نکردی؟

من در مورد واکنش شیربت نسبت به طعمه پشه تا حالا چیزی نخواندم ولی فکر میکنم تکنیک فلای برای شیربت با کپور زیاد فرقی نداره بازم نمیدونم این ماهی از روی سطح هم تغذیه میکنه یا نه باید چند تا مقاله تو این زمینه خواند راستی اسم ماهی شیربت به انگلیسی چی میشه؟. من تو دایرت المعارفم نداشتم.

درود بر شما
مطالب دقیق و جالبی بود

با تشکر

تشکر از جنابعالی واسه اطلاعات مفیدتون[تایید]

03 آبان 1396

ماهی شیربت

نامهای علمی و عمومی:

نام علمی این ماهی Barbus Grypus می باشد و یكی از گونه های خانواده بزرگ كپور ماهیان Cyprinidae است. این ماهی را در زبان انگلیسی به Large Scaled Barb می شناسند. نامهایی كه در ایران بر روی این ماهی نهاده اند عبارتند از: شیربت، شیربد، سس ماهی یا ساس ماهی، رومی (البته در خوزستان كاربرد ندارد)، سرخه.

شببوت در عربی به معنای ریش یا سبیل بزرگ است.

این گونه بواسطه داشتن دو جفت سبیلك، قدرت، خارهای هموار در باله پشتی و كمتر از 44 پولك در امتداد خط آشكار طرفین ماهی قابل تشخیص می باشد.

ریخت شناسی:

بدن كشیده و نیمه استوانه ای و سر نسبتأ كوچك و ساقه دمی نسبتأ باریك از دیگر مشخصات این ماهی است. دهان ماهی در قسمت پایین سر و به شكل نعل اسب می باشد و لبهایی گوشتالو دارد. آخرین شعاع باله پشتی نرم و خار شكل با گوشه تیز است اما دندانه دار نیست. باربوسها (زردپرها) حدودأ در طول، شبیه به یكدیگر می باشند. باله پشتی دارای 12 شعاع، باله مخرجی دارای 8 شعاع، باله سینه ای 17-14 شعاع و باله شكمی 8 شعاع دارد. مجموع پره های آبشش ماهی 22-16 می باشد. در طرفین شكم پولكهایی وجود دارد. دندانهای حلقی این ماهی دارای فرمول 5،3،2-2،3،5 می باشد. بیشتر دندانهای جلویی كوچك و بی نوك و دندانهای پشتی قاشقی شكل با نوكهای قلاب دار هستند.

بطور معمول رنگ آنها بین گل سرخی كمرنگ تا نارنجی می باشد. پشت آنها به رنگ تیره زیتونی – قهوه ای تا مایل به سیاه – سبز است. پهلوها به رنگ زرد تا نقره ای و شكم نقره ای تا سفید می باشد. ممكن است خطی نامحسوس در میان دو پهلوی ماهی وجود داشته باشد. بالای پهلوی ماهی های بزرگ بطور معمول به رنگ نارنجی تیره است و پایین پهلوی ماهی، پولكها دوردار شده اند. باله های سینه ای، شكمی، مخرجی و نزدیك به دم به رنگ نارنجی براق می باشند.

باله های سینه ای و شكمی ممكن است تیره با سایه های مایل به قرمز یا قرمز – قهوه ای باشند و لبه مقدم باله شكمی به رنگ صورتی است. انتهای باله مخرجی ممكن است آبی – مشكی باشد. باله پشتی شفاف است. حاشیه چشم به رنگ زرد – سبز تا آهكی – سبز است. باله نزدیك به دم رنگ خاكستری دارد.

این گونه در اندازه و سایزهای متفاوت و بعضأ باور نكردنی صید شده است. بطور مثال در سوریه تا 150 سانتیمتر و به وزن 30 كیلوگرم نیز صید شده است. شخصی به نام آقای بانیستر در عراق در سال 1980 این ماهی را با طول 200 سانتیمتر و با وزن 100 كیلوگرم صید كرده است كه البته ممكن است با گونه های مشابه مانند ماهی سونگ اشتباه شده باشد ولی غیر ممكن نیست.

در نظر مردم لرستان این ماهی به وزنی بالغ بر 60 كیلوگرم نیز می رسد و در خوزستان تروفه های بالای 20 كیلوگرم به دفعات صید شده است. این ماهی در كانالها و آبگیرها معمولأ بیش از 3 كیلوگرم نمی شود.این ماهی در خارج از كشور در حوضه های آبریز رودخانه های دجله و فرات در كشور عراق و حوضه رودخانه ارونتس در كشور لبنان نیز یافت می شود. در ایران در حوضه های آبریز خلیج فارس و دشت خوزستان یافت می شوند. در حوضه آبریز خلیج فارس می توان به رودخانه های شور، شاهپور، زهره، دالكی، هله، دشت پلنگ، حسن لنگی و كل و دریاچه فامر (پریشان) و خوزستان به رودخانه كارون، سد گوتوند، سد دز، رودخانه سیمره، كرخه، سد شهید عباسپور اشاره كرد.

البته در رودخانه ها و سد هایی در دیگر نقاط كشور از جمله رودخانه شاهرود، سد تهم زنجان، دریاچه مارمیشو ارومیه، دریاچه سراب ملوسان نهاوند و سد اكباتان همدان نیز یافت می شوند.

شرایط مختلف را تحمل می كند. این ماهی بواسطه قدرت مثال زدنی اش در رودخانه های با دبی و جریان زیاد به راحتی زندگی می نماید. ماهی بالغ به سمت سرچشمه رودخانه حركت كرده و پس از تخم ریزی بی رمق به سمت زیستگاه اصلی باز می گردند. شاید به همین خاطر است كه در فصل بهار كه فصل تخم ریزی این ماهی است بومیان به مدخل رودها به دریاچه ها و سدها روی می آورند و صیدی آسان دارند. (البته این عمل ناجوانمردانه است)

آنها چون به اكسیژن بالایی نیازمندند، رودخانه ها را نسبت به دریاچه ها و مردابها ترجیح می دهند. آنها به راحتی دمای 9 تا 31 درجه سانتیگراد را به راحتی تحمل می نمایند. این ماهی را معمولأ در آبهای شیرین می توان یافت. (اكسیژن ppm7.5-7.6 ,شوری 1-1/5ppt مناسب است. PH مناسب محیط خنثی یا كمی قلیایی می باشد.)

ماده ها 17 سال و نرها 11 سال عمر می كنند (البته این سن نسبت به شرایط محیطی متغییر است) و ماهی با طول 45 تا 48 سانتیمتری در سن 4-5 سالگی بالغ می شود. نرها زودتر از ماده ها بالغ می شوند و از لحاظ تعداد بیش از ماده ها هستند. (نرها تقریبأ دو سوم ماده ها هستند)

ماهی روی بستر شنی وماسه ای تولید مثل می نماید, تخم ها درحفره های باریك وعمیق درون شن قرار می گیرند. تخم های ماهی بزرگ و قطری حدود 5/1 میلی متر دارند.

آنها معمولأ همه چیز خوار هستند. از جلبكها، خزه ها و قسمتهای بالایی گیاهان تغذیه می كنند. علاقه عجیبی به غلات دارند. آنها همچنین از میوه های رسیده فرو افتاده در آب نیز تغذیه می كنند. ممكن است از ماهیان كوچك نیز استفاده نمایند.

علت ابجاد درد سینه در دوران بارداری چیست؟ چگونه می توان در این دوران، از سینه های خود مراقبت کنید؟ قبل از لذت بردن از لحظات شیرین مادر شدن و لذت بردن از اولین نفس کودک خود، قطعا برخی از درد های شیرین در شما وجود دارد، به عنوان یک مادر ممکن است مجبور به تحمل آنها شوید. این اطمینان  وجود دارد که بدانید این تنها شما نیستید که در حال تجربه این موارد هستید، اما هر خانمی که کودکی را در رحم  خود تغذیه …

بلوغ در پسران چه نشانه هایی دارد؟ در زندگی هر پسری دورانی خواهد رسید که کم کم او را به یک مرد تبدیل می ‌کند. این دوره بسیار پیچیده است و معمولاً پسران در این زمان دچار سردرگمی، اضطراب یا خجالت زدگی می ‌شوند. عمده ی این احساسات به خاطر میزان سریع تغییراتی است که آن ها مشاهده می ‌کنند. معمولاً نوجوانان در این دوره حساس تمایلی به گفتگو یا مشورت با والدین خود ندارند. این والدین هستند که باید در کنار فرزندشان بمانند و …

سندروم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) وضعیتی است که تعداد زیادی از مردم جهان را به خود دچار کرده است. تاکنون محققین و پزشکان، مطالعات و بررسی های کافی در ارتباط با این سندروم انجام نداده اند. مبتلایان به این وضعیت احساس می ‌کنند که از آن ها حمایت نمی ‌شود و باید به تنهایی با درد خود زندگی کنند. اگر به این سندروم دچار شده اید باید بدانید که راه هایی برای مقابله با این وضعیت وجود دارد که تمامی آن ها در این …

رژیم لیموناد یا رژیم لیمو که به اسم استاد پاکسازی یا رژیم غذایی شربت افرا نیز شناخته می شود، باعث کاهش وزن سریع در حدود دو هفته می شود. این رژیم غذایی سموم مضر را از بدن شما خارج می کند. رژیم لیمو یک برنامه ساده سم زدایی 16 روزه می باشد. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی فواید و عوارض رژیم لیموناد پرداخته و تاثیرات آن را بر زیبایی پوست و تناسب اندام بررسی خواهیم کرد. همچنین برنامه هفتگی این …

در سراسر جهان بیش از 10000 نفر مبتلا به التهاب لوزالمعده یا پانکراتیت هستند. بسته به شدت بیماری، پانکراتیت می تواند حاد یا مزمن باشد. به منظور تسریع بهبود و جلوگیری از عوارضی مانند میزان قند خون غیرطبیعی، مشکلات کلیوی و عود مجدد التهاب لوزالمعده حاد، باید رژیم غذایی مناسب با این بیماری را رعایت کنید. این مقاله از بخش تغذیه و بیماری های دکتر سلام را به منظور کسب اطلاعاتی مانند اینکه بدانید چه غذایی بخورید و از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنید …

خواص ماهي شيربت

بیماری لایم از بیماری هایی است که میان کودکان در همه سنین رایج است. این بیماری معمولا فصلی است و با گزش کنه یا ساس حادتر می شود. …

علت ابجاد درد سینه در دوران بارداری چیست؟ چگونه می توان در این دوران، از سینه های خود مراقبت کنید؟ قبل از لذت بردن از لحظات شیرین مادر …

بلوغ در پسران چه نشانه هایی دارد؟ در زندگی هر پسری دورانی خواهد رسید که کم کم او را به یک مرد تبدیل می ‌کند. این دوره بسیار …

در مورد علائم بیماری در پرندگان خانگی چقدر اطلاعات دارید؟ وجود علائم بیماری در پرندگان گاهی اوقات به عنوان “سندرم بیماری مرغ” نامیده می شود. این به این …

سندروم درد منطقه ای پیچیده (CRPS) وضعیتی است که تعداد زیادی از مردم جهان را به خود دچار کرده است. تاکنون محققین و پزشکان، مطالعات و بررسی های …

در مورد مشکلات دوران بارداری چه می دانید؟ آیا زمانی که شاهد علائم و مشکلاتی در بارداری خود می شوید، حتما باید به پزشک …

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک …

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور …

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

شما باید آگاهی کامل در مورد اینکه چه نوع ماهی را بخورید و به چه میزان از آن بخورید داشته باشید.


چرا ماهی می‌خوریم؟

ماهی یک منبع پروتئین است. ماهی حاوی چربیهای مفیدی است که موجب کاهش کلسترول شما شده و به سلامتی شما کمک می‌کند. ماهی همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که ضمن اینکه می‌تواند موجب سلامت قلب شما شود، همزمان می‌تواند موجب تغییرات خلق و خوی شما نیز بشود. ثابت شده است که ماهی یک رژیم غذائی بسیار مهم افرادی است که زندگی طولانی داشته‌اند.


مشکلات مصرف ماهی

همه ماهیان دارای میزان کمی جیوه می‌باشند. وجود مقدار کم جیوه برای اغلب افراد بی‌ضرر می‌باشد، ولی برخی از ماهیان دارای مقدار جیوه بالائی بوده و می‌توانند به جنین ویا نوزاد آسیب برسانند. بنابراین مادران باردار و همچنین مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند باید در مقدار و نوع ماهی که می‌خورند دقت کنند. طبق نظر FDA، زنان باردار و کودکان خردسال زیر ۶ سال نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند و باید از ماهیانی استفاده کنند که دارای جیوه کمی می‌باشند.

خواص ماهي شيربت


کدام ماهی‌ها بیشترین جیوه را دارند؟

ماهیهای بزرگ دارای میزان جیوه بیشتری می‌باشند، چرا که این ماهیان دارای طول عمر زیادی بوده و این سبب ازدیاد جیوه در بدن آن‌ها می‌شود. آن‌ها در طول زندگی زمان بیشتری برای تولید جیوه در سطوح بالاتری را دارند.

در زیر مقدار سطوح عمومی جیوه در انواع ماهیان متداول و همچنین میزان مصرف ماهی توسط انسان آورده می‌شود.

ماهیانی که کمترین میزان جیوه را دارند عبارتند از: آنچوی – گربه ماهی – صدف – خرچنگ – شاه میگو – شاه ماهی – کفال – ماهی آزاد – ساردین – کلیکا – میگو – ماهی مرکب – ماکرل – تیلاپیا – قزل آلا – ماهی سفید. خوردن ۲تا ۳ وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه می‌شود (زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از ۱۲ انس (۳۵۰ گرم) در ۲ وعده در هفته بخورند)

ماهیانی که دارای جیوه متوسطی می‌باشند عبارتند از: ماهی باس – کپور – کاد – لابستر – ماهی ماهی – اسناپر – ماهی تون (تُن). خوردن ۶ وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه می‌شود. (زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.)

ماهیانی که بیشترین جیوه را دارند عبارتند از: مارلین – کوسه ماهی – اره ماهی – نوعی ماهی تون با عنوان Ahi. همه افراد در تمام سنین باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند. (مهندس منیری، اکولوژیست/پایگاه خبری سلامت نیوز)

منابع:
Food and Drug Adminstration – FDA
National Resource Ddefes council
Center for Disease Control

ارسال نظر

یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 15:20

چهارشنبه 5 آذر 1393 06:34

پنج شنبه 27 آذر 1393 08:43

سه شنبه 7 بهمن 1393 09:58

دوشنبه 31 فروردین 1394 12:47

دوشنبه 4 خرداد 1394 15:16

شنبه 17 مرداد 1394 08:10

ضمیمه این هفته

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

خواص ماهي شيربت
خواص ماهي شيربت
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *