خواص ماهي قزل آلا براي کودکان

دوره مقدماتی php
خواص ماهي قزل آلا براي کودکان
خواص ماهي قزل آلا براي کودکان

خوردن ماهی به طور منظم و کنترل شده می تواند به بدن کودک شما برای مقابله با اختلالات و بیماری های مختلف کمک کند. در مقاله زیر برخی از حقایق در مورد ماهی و فواید روغن ماهی برای کودکان بیان شده است. این فواید عبارتند از:

1. اسیدهای چرب امگا 3 و سایر اسیدهای چرب موجود در ماهی ها برای کودک:
چربی بدن انسان اسیدی به نام امگا تولید نمی کند، اما در صورت افزودن انواع ماهی ها به رژیم غذایی فرزند خود، این چربی های سالم به بدن او تزریق خواهد شد. این چربی ها کمک بزرگی به رشد و توسعه مغز و چشم های کودک شما می کنند.
2. تامین پروتئین های مورد نیاز بدن کودکان با استفاده از ماهی ها:
پروتئین ها برای کودکان در حال رشد بسیار مهم و حیاتی هستند و به ساختار عضلات و تقویت آن ها کمک شایانی می کنند.
3. ویتامین های A و D موجود در ماهی و روغن ماهی برای کودک ضروری است:
ماهی ها حاوی مقادیر بسیار خوبی از ویتامین A هستند که برای پوست و چشم کودکان بسیار مفید است. در حالی که ویتامین D موجود در ماهی ها هم به جذب کلسیم بیشتر برای رشد استخوان های فرزند شما کمک فراوانی خواهد کرد.
4. ماهی ها سرشار از مواد معدنی هستند:
به غیر از پروتئین ها و ویتامین، سلنیوم موجود در ماهی ها می تواند به پیشگیری از بیماری سرطان در فرزند شما کمک شایانی بکند. ید از جمله مواد معدنی دیگر موجود در ماهی است که در بهبود سوخت و ساز بدن، بسیار مفید می باشد و همچنین، روی موجود در آن، سیستم ایمنی بدن کودک شما را تقویت خواهد کرد.
5. مصرف ماهی به کودکان کمک می کند تا از ابتلا به آسم در امان باشند:
اعتقاد بر این است کودکانی که بیشتر ماهی های پرچرب و روغنی می خورند، شانس کمتری در ابتلا به آسم دارند.
6. مصرف ماهی ها و روغن ماهی برای کودکان مبتلا به اختلال پیش فعالی:
کودکان مبتلا به ADHD (اختلال بیش فعالی و نقص توجه) امگا 3 کمتری در بدن خود دارند. آن ها برای افزایش تمرکز و بهبود حافظه خود باید ماهی بیشتری در وعده های غذایی روزانه خود مصرف کنند.
7. کاهش خطر ابتلا به سرطان در کودکان با مصرف ماهی ها و روغن ماهی:
اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به سرطان را به میزان بسیاری کاهش می دهند. نتایج تحقیقات دانشمندان اثبات می کند که برخی سرطان ها مانند سرطان دهان و حفره های آن کمتر در کودکانی که ماهی مصرف می-کنند رخ می دهد.
8. درمان افسردگی کودکان با مصرف ماهی و روغن ماهی :
باز هم، افسردگی نشانه ای از پایین بودن سطح اسیدهای چرب در مغز می باشد. کودکانی که به طور منظم ماهی مصرف کنند، شانس بسیار کمی در مبتلا شدن به افسردگی بالینی دارند.


چه مواد غذایی را به کودک زیر یک سال نباید داد؟
به‌طور کلی تا یک سالگی مصرف ماهی، عسل، پنیر، سفیده تخم‌مرغ، شکلات، بادام‌زمینی، میگو، نمک و ادویه‌جات، تُرشی‌ها، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی، خربزه، کیوی، انواع توت، نخود و لپه و اسفناج توصیه نمی‌شود.

همه ماهیان دارای میزان کمی جیوه می‌باشند. وجود مقدار کم جیوه برای اغلب افراد بی‌ضرر می‌باشد، ولی برخی از ماهیان دارای مقدار جیوه بالائی بوده و می‌توانند به جنین ویا نوزاد آسیب برسانند. بنابراین مادران باردار و همچنین مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند باید در مقدار و نوع ماهی که می‌خورند دقت کنند. طبق نظر FDA، زنان باردار و کودکان خردسال زیر ۶ سال نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند و باید از ماهیانی استفاده کنند که دارای جیوه کمی می‌باشند.

خواص ماهي قزل آلا براي کودکان

دوره مقدماتی php

کدام ماهی‌ها بیشترین جیوه را دارند؟
ماهیهای بزرگ دارای میزان جیوه بیشتری می‌باشند، چرا که این ماهیان دارای طول عمر زیادی بوده و این سبب ازدیاد جیوه در بدن آن‌ها می‌شود. آن‌ها در طول زندگی زمان بیشتری برای تولید جیوه در سطوح بالاتری را دارند.

در زیر مقدار سطوح عمومی جیوه در انواع ماهیان متداول و همچنین میزان مصرف ماهی توسط انسان آورده می‌شود.

ماهیانی که کمترین میزان جیوه را دارند عبارتند از: آنچوی – گربه ماهی – صدف – خرچنگ – شاه میگو – شاه ماهی – کفال – ماهی آزاد – ساردین – کلیکا – میگو – ماهی مرکب – ماکرل – قزل آلا – ماهی سفید.

خوردن ۲تا ۳ وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه می‌شود (زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از ۱۲ انس (۳۵۰ گرم) در ۲ وعده در هفته بخورند)

ماهیانی که دارای جیوه متوسطی می‌باشند عبارتند از: ماهی باس – کپور – کاد – لابستر – ماهی ماهی – اسناپر – ماهی تون (تُن). خوردن ۶ وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه می‌شود. (زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.)

ماهیانی که بیشترین جیوه را دارند عبارتند از: مارلین – کوسه ماهی – اره ماهی – نوعی ماهی تون با عنوان Ahi. همه افراد در تمام سنین باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید …

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

خواص ماهي قزل آلا براي کودکان

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

روغن ماهی قزل آلا برای تقویت حافظهبه گزارش آکاایران محققان دریافتند مصرف امگا 3 ، عملکرد مغز را افزایش داده و از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

ماهی ها از آن دسته موجوداتی می باشند که دارای چربی زیاد (پرچرب) در بدن خود بوده و این مخلوق خداوند سرشار از امگا 3 یکی از اصلی ترین ویتامین های مورد نیاز بدن انسان می باشد. محققان دریافتند که امگا 3 با میزان بالا در خون انسان باعث تقویت ذهن انسان می شود و همانند ماده سروتونین در بدن انسان عمل می کند که به نوعی این ماده شیمیایی تقویت کننده مغز بوده و احتمال مبتلا شدن افرادی که حداقل هفته ای یکبار در وعده غذایی خود ماهی جای دارد به بیماری آلزایمر را کم می کند. بنا به تحقیقاتی که پیرامون ماهی قزل آلا و امگا 3 موجود در روغن این ماهی انجام شده است این ویتامین تاثیر مثبتی در یادگیری و عملکرد حافظه انسان می گذارد ، با سایت سلامت آکاایران همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درمورد روغن ماهی در اختیارتان بگذاریم.  

روغن کبد ماهی
روغن ماهی

روغن ماهی

به نقل از آکاایران، مصرف ماهی بویژه روغن ماهی قزل آلا به رژیم غذایی فردی به دلیل داشتن روغن ماهی مطلوب می تواند به طور موثری حافظه فرد را تا 15 درصد بهبود دهد و از بروز بیماری زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کند.اسیدهای چرب امگا 3 که در غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، خال مخالی، ساردین،میگو و صدفهای دریایی، یافت می شود، ماده موثر در افزایش عملکرد مغز است.محققان طی تحقیقی بر گروهی از شرکت کننده ها با ارزیابی میزان عملکرد حافظه آنها نسبت به پیش و بعد از درمان دریافتند،  مصرف ماهی و یا مکملهای آن سبب رشد قابل توجهی در عملکرد و افزایش سرعت در عملکرد حافظه می شود.

ویتامین امگا 3
ویتامین امگا3

ویتامین امگا3

مطالعات بر روی 9 هزار مادر و کودک هایشان نشان داده است، مادرانی که امگا 3 کمتری دریافت کرده اند، فرزندانشان از ضریب هوشی پایین تری برخوردارند.

محققان می افزایند، ضریب هوشی این کودکان 6 مرتبه از حالت عادی کمتر است. به علاوه، این کودکان در فعالیت های اجتماعی خود (مانند دوست یابی) ناتوان تر هستند و با اختلالات رفتاری در بزرگسالی روبه رو خواهند بود. آن ها در ادامه می افزایند، 60 درصد از مغز را چربی ها تشکیل می دهند که 30 درصد از آن اسیدهای چرب ضروری و اسید چرب امگا است که اغلب از طریق امگا 3 ای که مادر در دوران بارداری مصرف می کند، به نوزاد می رسد. به این دلیل مصرف روغن ماهی به صورت ماهی هایی که روغن بالاتری دارند، در دوران بارداری توصیه می شود. حتی در مطالعه ای دیگر دیده شده است که می توان با دادن مکمل روغن ماهی به بچه های دبستانی تا حدودی در رفتارهای بد آن ها تغییراتی ایجاد کرد.

افسردگی و اضطراب:به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن ماهی، از آن برای درمان بیماری های روانی و اختلالات عصبی همچون افسردگی، غم، اضطراب، بی قراری و استرس استفاده می شود. پژوهشگران دانشگاه کلیولند ایالت اوهایو، در تحقیقاتی با عنوان «روغن ماهی و اختلال دو قطبی» به این نتیجه رسیدند که این روغن در درمان اختلالات دوقطبی بسیار مؤثر است؛ به همین دلیل در مناطقی که ماهی در رژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد، ابتلا و بروز افسردگی کمتر دیده می شود.

ویتامین امگا3

 کمبود ویتامین امگا 3 در بدن:

محققان به این نتیجه دست یافته اند که کمبود امگا 3 در بچه ها و حتی در دانش آموزان بزرگ تر 10(تا 16ساله) نیز موجب بروز مشکلات رفتاری می شود که با دریافت روغن ماهی می توان به میزان قابل توجهی از مشکلات روحی، رفتاری و اجتماعی آن ها کاست.

مغز ما دارای 60 درصد چربی است که بیشتر آن  چربیDHA  یاAA ( آراشیدونیک اسید ) است.AA به مقدار زیاد در لبنیات مثل کره و خامه وجود دارد، اماDHA فقط در انواع ماهی وجود دارد و در منابع گیاهی مثل دانه کتان وجود ندارد.

خواص ماهي قزل آلا براي کودکان

برای تهیه روغن ماهی یا روغن کبد ماهی سعی کنید مارک های معتبر آنها را خریداری کنید. در ضمن شکل مایع این دو ماده بهتر از کپسول آنهاست.

در تابستان و بهار که شدت و مدت تابش نور خورشید کافی است، بدن به مقدار لازم  ویتامینD  مورد نیاز خود را می سازد. همانطور که می دانید  ویتامینD  بر اثر تابش نور خورشید بر پوست بدن، ساخته می شود. ولی در زمستان و پاییز که مدت و شدت تابش آفتاب کمتر است، نیاز به دریافت مکمل ویتامینD داریم. روغن کبد ماهی یکی از مهم ترین و غنی ترین منابع ویتامینD است.

بنابراین فرق روغن ماهی و روغن کبد ماهی در این است که روغن کبد ماهی علاوه بر اسیدهای چرب اُمگا-3 ( DHA) ، منبع خوبی از ویتامین های A  و D نیز می باشد.

توصیه می کنم روغن ماهی را از ابتدای بهار تا آخر تابستان مصرف کنید و از ابتدای پاییز تا آخر زمستان روغن کبد ماهی را دریافت کنید. ولی کسانی که در مناطق آب و هوایی گرم ( آفتابی ) هستند، می توانند در تمام سال فقط روغن ماهی مصرف کنند و نیازی به مصرف روغن کبد ماهی ندارند.

 

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

ماهی و روغن ماهی برای کودکان مفید هستند , خواص ماهی قزل الا , روغن‬ ‫ماهی , ماهی رروغن , ماهی روغن

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

شما باید آگاهی کامل در مورد اینکه چه نوع ماهی را بخورید و به چه میزان از آن بخورید داشته باشید.


چرا ماهی می‌خوریم؟

ماهی یک منبع پروتئین است. ماهی حاوی چربیهای مفیدی است که موجب کاهش کلسترول شما شده و به سلامتی شما کمک می‌کند. ماهی همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که ضمن اینکه می‌تواند موجب سلامت قلب شما شود، همزمان می‌تواند موجب تغییرات خلق و خوی شما نیز بشود. ثابت شده است که ماهی یک رژیم غذائی بسیار مهم افرادی است که زندگی طولانی داشته‌اند.


مشکلات مصرف ماهی

همه ماهیان دارای میزان کمی جیوه می‌باشند. وجود مقدار کم جیوه برای اغلب افراد بی‌ضرر می‌باشد، ولی برخی از ماهیان دارای مقدار جیوه بالائی بوده و می‌توانند به جنین ویا نوزاد آسیب برسانند. بنابراین مادران باردار و همچنین مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند باید در مقدار و نوع ماهی که می‌خورند دقت کنند. طبق نظر FDA، زنان باردار و کودکان خردسال زیر ۶ سال نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنند و باید از ماهیانی استفاده کنند که دارای جیوه کمی می‌باشند.

خواص ماهي قزل آلا براي کودکان


کدام ماهی‌ها بیشترین جیوه را دارند؟

ماهیهای بزرگ دارای میزان جیوه بیشتری می‌باشند، چرا که این ماهیان دارای طول عمر زیادی بوده و این سبب ازدیاد جیوه در بدن آن‌ها می‌شود. آن‌ها در طول زندگی زمان بیشتری برای تولید جیوه در سطوح بالاتری را دارند.

در زیر مقدار سطوح عمومی جیوه در انواع ماهیان متداول و همچنین میزان مصرف ماهی توسط انسان آورده می‌شود.

ماهیانی که کمترین میزان جیوه را دارند عبارتند از: آنچوی – گربه ماهی – صدف – خرچنگ – شاه میگو – شاه ماهی – کفال – ماهی آزاد – ساردین – کلیکا – میگو – ماهی مرکب – ماکرل – تیلاپیا – قزل آلا – ماهی سفید. خوردن ۲تا ۳ وعده در هفته از این ماهیان (آبزیان) توصیه می‌شود (زنان باردار و کودکان خردسال نباید بیش از ۱۲ انس (۳۵۰ گرم) در ۲ وعده در هفته بخورند)

ماهیانی که دارای جیوه متوسطی می‌باشند عبارتند از: ماهی باس – کپور – کاد – لابستر – ماهی ماهی – اسناپر – ماهی تون (تُن). خوردن ۶ وعده یا کمتر در هر ماه از این آبزیان توصیه می‌شود. (زنان باردار و کودکان خردسال باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.)

ماهیانی که بیشترین جیوه را دارند عبارتند از: مارلین – کوسه ماهی – اره ماهی – نوعی ماهی تون با عنوان Ahi. همه افراد در تمام سنین باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند. (مهندس منیری، اکولوژیست/پایگاه خبری سلامت نیوز)

منابع:
Food and Drug Adminstration – FDA
National Resource Ddefes council
Center for Disease Control

ارسال نظر

یکشنبه 7 اردیبهشت 1393 15:20

چهارشنبه 5 آذر 1393 06:34

پنج شنبه 27 آذر 1393 08:43

سه شنبه 7 بهمن 1393 09:58

دوشنبه 31 فروردین 1394 12:47

دوشنبه 4 خرداد 1394 15:16

شنبه 17 مرداد 1394 08:10

ضمیمه این هفته

خواص ماهي قزل آلا براي کودکان
خواص ماهي قزل آلا براي کودکان
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *