خواص ماهي اوزن برون

دوره مقدماتی php
خواص ماهي اوزن برون
خواص ماهي اوزن برون

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

کباب ماهی اوزون برون

دوره مقدماتی php

اوزون ‌برون یکی از ماهیان خاویاری دریای خزر است که به خاطر تولید خاویار ارزش اقتصادی بالایی دارد . ازون برون تنها ماهی فیله ای شمال می باشد و گوشت آن برای کباب کردن بی نظیر است . مواد لازم ( برای 5 – 6 نفر ) گوشت ماهی اوزون برون ………………………………. 1 کیلوگرم پیاز متوسط ………………………………………………….. 1 عدد روغن زیتون ………………………………….. 4 قاشق غذاخوری لیمو ترش تازه ی شیرازی ………………………………… 4 عدد زعفران ………………………………….. نصف قاشق چای خوری نمک …………………………………………………… به مقدار لازم طرز تهیه گوشت ماهی را بشویید و به قطعات 3 × 6 سانتی متری خرد کرده ، در صافی بریزید تا آب آن کشیده شود ، بعد خلال پیاز را به ماهی اضافه کرده ، آب لیمو ترش تازه ، روغن زیتون ، زعفران و نمک را به آن بیفزایید و خوب مخلوط کنید . سپس آن ها را در یک ظرف درب بسته بریزید و به مدت 1 تا 2 ساعت در یخچال بگذارید ، در آخر ، گوشت ماهی را به سیخ های مخصوص 1 سانتی متری زده ، روی منقل قرار دهید تا کباب شود و نوش جان کنید . کباب اوزون برون غذای بسیار لذیذ و خوش مزه ای است .




خانه

موبایل

 

 

خواص ماهي اوزن برون

 

مواد لازم :

 

 

طرز تهيه :

 

ابتدا پوست ماهي را بکنيد و گوشت آن را يک تکه از استخوان جدا کنيد (فيله کنيد). سپس گوشت را به قطعات 25 يا 30 گرمي برش بزنيد.

در ظرفي آب پياز ، آب ليمو، نمک، فلفل و زعفران دم کرده را مخلوط کنيد و قطعات برش خوردة ماهي را داخل اين مواد قرار دهيد و بگذاريد يک ساعت در يخچال با روکش نايلوني استراحت کند تا به خوبي طعم دار شود.

پس از گذشت اين مدت روغن را نيز به ساير مواد اضافه کنيد ، قطعات گوشت ماهي را نيز پشت و رو کنيد . و يک ساعت ديگر مواد را در يخچال قرار دهيد .

پس از استراحت دوم يک در ميان قطعات ماهي و يک تکه از فلفل دلمه اي را به سيخ بکشيد و روي منقل (ترجيحاً منقل کبابي) کباب کنيد.

سپس تکه هاي ماهي را از سيخ بيرون بياوريد و آن را در ظرف مخصوص سرو بچينيد و با برش هايي از فلفل دلمه اي رنگي ، ليموترش و جعفري تزيين و سرو کنيد.

 

نوش جان!

 

 

 

 

1-هنگام خواباندن ماهي در مواد مزه دار کننده، بهتر است 2تا 3 مرتبه آن را زير و روکنيد تا طعم سس يکسان به تمام قسمت هاي ماهي برسد.

 

 

2-هنگام کباب کردن مي توان مقداري از سس را با قلمو روي تکه هاي گوشت ماهي و فلفل زد تا ضمن پخت روي مواد نسوزد.

 

 

3-هنگام پخت مواظب باشيد تا کباب ها خيلي خشک نشود و آنها را کمي آبدار برداريد.

 

 

4-به دليل لطيف بودن گوشت ماهي از خواباندن گوشت به مدت طولاني در مواد طعم دهنده اسيدي خودداري کنيد تا بتوانيد از مواد مغذي غذا نيز بهره بيشتري ببريد. زيرا مواد اسيدي باعث از بين رفتن خواص غذايي گوشت ماهي مي شود.


لذت آشپزی با بیتوته

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب-*-

خواص ماهي اوزن برون

شماره موبایلتان را نام خودتان بگذارید 0912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد .



کسانی که مقلد مراجعی مانند حضرت امام (ره) هستند، در صورتی که شک  داشته باشند که ماهی خاویار فلس دارد یا نه، می توانند برای خوردن استفاده کنند. و اگر مقلد مراجعی هستند که خوردن آن را جایز نمی دانند، برای مصارف غیر خوردن خرید و فروش آن اشکال ندارد. بنابراین، هر کس در این مسئله باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل نماید.


 

جواب روشن به پرسش فوق نیازمند آگاهی به مطالب زیر است:


 

خواص ماهي اوزن برون

1-   در توضیح المسائل مراجع[1] که حاوی فتوای دوازده نفر از مراجع عظام تقلید است. آمده است؛ اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون از آب جان دهد، پاک، و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد، پاک است. ولی خوردن آن حرام است و ماهی بی فلس را اگر چه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است.


 

2-      پولک ریز و درشت روی پوست ماهی که – بدون چشم مسلح، مثل ذره بین – دیده شود،را فلس می گویند.


 

3-   فلس دار بودن به این است که الف: فلس در اصل خلقت ماهی باشد و لو همیشه نباشد. ب: در طرف سر ماهی یا دم ماهی باشد و لو زیاد باشد یا کم باشد. کوچک باشد یا درشت باشد، سفت باشد یا سست باشد، به گونه ای که در دام بریزد یا در اثر ساییدن ماهی به جایی ریخته شود، در همه این موارد ماهی، فلس دار نام دارد.


 

4-      راه تشخیص آن این است که آدم خودش بداند، و یا دو نفر شاهد عادل،یا متخصصی(اهل فن)، شهادت دهد که ماهی فلس دارد.


 

5- در صورتی که ماهی ازون برون، هیچ گونه فلس[2]، نداشته باشد، برای مداوا کردن، مریض به شرط آن که پزشک حاذق بگوید: تنها راه علاج و مداوای بیماری خوردن آن است، در آن صورت حلال می شود.(که در این صورت از باب اضطرار حلال می شود).


 

6- ماهی ازون برون، غیر از این که، اگر حلال باشد، غذای آدمی است، می تواند به صورت پودر در آید و غذای ماهیان حلال گوشت و یا حیوانات حلال گوشت دیگر باشد.


 

7- صرف حرام بودن آن مانعی برای خرید و فروش و یا صید آن نمی تواند باشد؛ چرا که حرام بودن خوردن چیزی یک مسئله است وخرید و فروش آن مسئله ای دیگر است.چه بسا چیزی خوردن و یا آشامیدن آن حرام باشد،ولی خرید و فروش آن اشکال نداشته باشد،مانند خون که خوردن آن حرام است ،ولی خرید و فروش آن اشکال ندارد؛ زیرا که منفعت یک چیز تنها در خوردن و آشامیدن نیست، بلکه یک چیز مانند خون می تواند فواید بسیاری غیر از خوردن و آشامیدن داشته باشد. بنابر این، خرید و فروش فقط منحصر برای خوردن نیست.


 

8- لازم به ذکر است که از حضرت امام خمینی(ره) در باره ی خوردن ماهی خاویار(ازون برون) استفتا شد، ایشان فرمودند: اگر از ماهی های باشد که دارای فلس است، یا مشتبه است در این که فلس دارد یا نه، خوردنش حلال است، و الاّ خوردنش جایز نیست. [3]


 

نتیجه این که کسانی که مقلد مراجعی مانند حضرت امام (ره) هستند، در صورتی که فلس نداشتن ماهی خاویار برایشان اثبات نشده باشد، می توانند برای خوردن استفاده کنند. و اگر مقلد مراجعی هستند که خوردن آن را جایز نمی دانند، می توانند برای مصارف غیر خوردن از آن استفاده کنند. بنابراین، هر کس در این مسئله باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل نماید.


 

[1] توضیح المسائل مراجع، ج2، ص590، مسئله ی2516: چاپ انتشارات جامعه ی مدرسین و هم چنین در استفتائات قسمت خوردنی ها و آشامیدنی ها و صید ماهی رجوع شود.

[2] گر چه در برنامه ای از تلویزیون، عده ای که در پرورش ماهی ازون برون بودند گفتند: که در طرف سر ماهی ازون برون، وقتی بچه است، فلس دیده شده است.


[3] امام خمینی،استفتائات، ج2 ، ص504.


 

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنید.


حاضرین در سایت :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.


Copyright 2018 – All Rights Reserved

 


یکی از بهترین ماهی هایی که در دریای خزر به وفور یافت می شود، ماهی اوزون برون است که در ردیف ماهی های خاویار  و پرارزش ایرانی محسوب می شود. این ماهی به دلیل تولید خاویار ارزش زیادی دارد و یکی از منابع ارزی کشور است. اوزون برون یک واژه ترکی و به معنای دماغ دراز است. پوزه این ماهی کشیده است و به همین دلیل با این نام خوانده می شود. دریای خزر به عنوان بزرگترین زیستگاه ماهی ازون برون است. به طوری که در سواحل جنوبی دریای خزر زندگی می کند. البته این ماهی در دریای سیاه هم وجود دارد. 
این ماهی در زبان محلی دراکول و سورگاوزون نیز خوانده می شود. در زبان انگلیسی هم با نام های South caspian،  stelute sturgeon، star sturgeon، stellate storgeonنامیده می شود. نام علمی اوزون برون AcIpeNser Stwllotus Stellotus است.

خاویار اوزون برون دارای بدنی کشیده و دراز است. پوزه ماهی نیز باریک و کشیده است. روی لب پایینی و سر ماهی نیز بریدگی به چشم می خورد. این ماهی دارای سیبیلک های کوتاه است. قسمت پهلو و پشت این نوع ماهی، به رنگ سیاه و قسمت شکم ماهی نیز رنگ روشن است. 

طول بدنش حداقل 123 سانتی متر و حداکثر به 241 سانتی متر می رسد. این ماهی دارای 5 ردیف استخوان است و در پشت ماهی نیز 9 تا 16 استخوان وجود دارد. یکی دیگر از مشخصات ماهی اوزون برون وجود 9 تا 14 استخوان در ناحیه شکم است. روی بدن ماهی نیز ستاره های روشن دیده می شود.

خواص ماهي اوزن برون

ویژگی های اوزون برون خزر عبارت است از:
خاویار اوزون برون مهاجر است و اغلب در رودخانه های گرم زندگی می کند. زیستگاه ماهی دارای بستر ماسه ای، شنی و رسی است که می توانند به راحتی در آن حرکت کنند. این ماهی خانه خود را در 50 تا 300 متری عمق دریا می سازد. دمای آب نیز باید بین 4 تا 27 درجه باشد.
اوزون برون خزر از نرم تنان تغذیه می کند. غذای این ماهی بیشتر از 400 سانتی متر طول دارد. سگ ماهی و گاو ماهی غذای این ماهی است که گاهی طول آنها به 800 سانتی متر می رسد.

اوزون برون خزر تا یک و نیم متر رشد می کند و در 12 سالگی نیز به بلوغ می رسد که در این سن می تواند تخم ریزی کند. این ماهی هر سال دو بار برای تولید مثل آماده می شود. زمان تخم ریزی این ماهی در دو ماه پایانی فصل بهار است و در دمای بین 12 تا 14 درجه تخم ریزی می کند. در هر بار تخم ریزی، اوزون برون ایرانی می تواند بین 15 تا 333 هزار تخم تولید کند. تمامی فرآیند تولید مثل این ماهی در رودخانه انجام می شود. 

اوزون برون دریایی به صورت دسته جمعی مهاجرت می کند که ابتدا وارد رودخانه می شوند. از جمله رودخانه های ایران که محل زیست این نوع ماهی است می توان به رودخانه بابل رود، سرخ رود، کورا، گریان رود و تجن اشاره کرد. اوزون برون دریایی در اوایل شهریور تا پاییز به آب های گرم می رود و در فصل بهار از فروردین تا خرداد نیز به مناطق سردسیر مهاجرت می کند. 

اوزون برون تازه به دلیل تولید خاویار ارزش اقتصادی زیادی دارد. همچنین گوشت اوزون برون تازه دارای ارزش غذایی است. در صنعت تولید چسب نیز از کیشه شنای این ماهی استفاده می شود. 600 درصد از خاویار کشور توسط این ماهی تولید می شود. در حال حاضر تدابیر زیادی برای حفاظت از ماهی اوزون برون صورت گرفته است. زیرا صید بیش از حد، ساخت و ساز  سد، تخریب رودخانه، آلودگی رودخانه ها و … موجب کاهش میزان این ماهی شده است.

در ایران تلاش زیادی شده است تا این ماهی به صورت پرورشی تولید شود که برای اولین بار تخم اوزون برون از ماهی های پرورشی بدست آمده است. اوزون برون ایرانی با طول 122 سانتیمتر می تواند تا 10700 گرم خاویار تولید کند. در حال حاضر  در کشور، اوزون برون به صورت پرورشی تولید و نگهداری می شود و تلاش شده تا عمده خاویار از این نوع ماهی تهیه شود. در این صورت اوزون برون ایرانی که در رودخانه زیست می کند، با انقراض مواجه نمی شود.

همانطور که گفتیم ماهی اوزون برون دارای ارزش غذایی بالایی است. به طوری که دارای 17،8 درصد پروتئین، 9،5 درصد چربی و 71،7 درصد رطوبت است. نوع اوزون برون پرورشی دارای 21 درصد پروتئین، 1،4 درصد چربی و 76،88 درصد رطوبت است. تخم اوزون برون دارای ارزش غذایی زیادی است و از نظر اقتصادی هم برای کشور اهمیت زیادی دارد.طبق تحقیقات انجام شده میزان پروتئین گوشت اوزون برون پرورشی نسبت به اوزون برون دریایی بیشتر است و میزان چربی آن کم تر می باشد. طرز تهیه اوزون برون متفاوت است و هرکس طبق تجربه می تواند یک غذای فوق العاده از اوزون برون تهیه کند. طرز تهیه اوزون برون را می توان با در نظر گرفتن علایق نسبت به ترش یا شیرین بودن آن انجام داد.

این ماهی در حال انقراض است و همین امر دولت را برای تصمیم گیری جدی در این مورد وا داشته است. دریای خزر بیش از 93 درصد خاویار جهان را تامین می کند که بهره برداری بیش از حد نیز به نسل ماهی های خاویار آسیب جدی وارد کرده است. 

گوشت اوزون برون تازه اغلب به صورت کبابی مصرف می شود که نسبت به سایر ماهی های خاویار قیمت مناسب تری دارد. با  این وجود نباید به نسل این ماهی بی توجهی کرد. بلکه میزان صید آن باید متناسب با میزان تولید مثل باشد. به طوری که پس از چند سال شاهد کاهش تولید این ماهی نباشیم. از جمله مواردی که کشور باید به آن توجه کند، جلوگیری از صیدهای غیرمجاز اوزون برون ایرانی، جلوگیری از ورود آلاینده ها به دریا و رودخانه ها می باشد. نوع دیگری از آن اوزون برون پرورشی است و جهت بالا بردن ساختار تولید مثل در ماهیان خاویاری امکان تکثیر مصنوعی اوزون برون پرورشی به صورت پروژه انجام شد و نتایجی از آن حاصل شد.

 



ماهیان خاویاری که استورژن نامیده می شوند و به خانواده تاس ماهیان تعلق دارند، از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که از قدمتی چند صد میلیون ساله که به عصر ژوراسیک باز می گردد، برخوردارند و از این رو ماهیان خاویار را فسیل های زنده جهان می نامند. اما ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است، می باشد.
بطور کلی، جمعا 27 گونه و زیر گونه از ماهیان خاویاری یا استورژنها در منابع آبی طبیعی نیمکره شمالی زمین زندگی می کنند که 5 گونه از آنها بومی دریای خزر هستند. جمعیت این ماهیان طی قرون و با گذشت زمان رو به کاهش رفته و در برخی از منابع طبیعی، بنا به دلایل مختلف مانند آلودگی، صید بی رویه، نقصان ورودی آب، مسدود شدن راه ورود ماهی به مناطق تخم ریزی به دلیل احداث پل ها، سدها، آب بند ها و غیره نسل آنها منقرض شده است. جای تاسف است که این ماهی ارزشمند که بقای خود را میلیونها سال حفظ کرده ، به دلیل سوء مدیریت های بشر امروز و البته پاره ای پدیده های طبیعی خارج از کنترل بشر، رو به نابودی میرود.
گونه های ماهیان خاویاری دریای خزر عبارتند از:

 

ماهیان خاویاری دریای خزر از دسته ماهیانی هستند که اصطلاحا کوچ رو نامیده می شوند. این گروه از ماهیان دوران بلوغ خود را در دریا سپری می کنند و پس از بلوغ ، جهت تخم ریزی به همان رودخانه ای که در آن متولد شده اند، کوچ می کنند. به دلیل کاهش آب رودخانه ها، آلودگی آنها با فاضلاب های شهری و سموم کشاورزی، بسته شدن مسیر حرکت ماهی به بالادست رودخانه به دلیل احداث سد، پل و غیره ، مکان های مناسب تخم ریزی عملا از دسترس ماهی به دور مانده و امکان مهاجرت از آنها گرفته شده است. لذا، نسل ماهی، در صورت عدم مداخله بخش های بازسازی ذخایر و واحد های تحقیقاتی رو به انقراض خواهد.
با کاهش جمعیت ماهی در منابع آبی طبیعی جهان و بویژه دریای خزر که بزرگترین منبع طبیعی ماهیان خاویاری جهان محسوب می شود، کنوانسیون بین المللی نظارت بر تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض که به اختصار سایتس نامیده می شود و مقر آن در کشور سوئیس است، این ماهیان را در فهرست جانداران در معرض آن معرفی کرد و مطابق قوانین این کنوانسیون که اکثریت ممالک جهان در آن عضویت دارند، تجارت کالا ها و مصنوعات حاصل از این جانداران را از سال 1998 تحت قوانین خاص و نظارت خود قرار داد.
با تداوم روند کاهشی جمعیت ماهیان خاویاری ، این کنوانسیون در نهایت در سال 2010 تجارت این ماهیان و محصولات بدست آمده از آنها بویژه خاویار را بطور کلی ممنوع اعلام کرد.
با کاهش تولید طبیعی خاویار، احداث مزارع پرورش ماهیان خاویاری و تولید خاویار بطریق مصنوعی مورد توجه تجار و دست اندرکاران این محصول قرار گرفت و این گونه موسسات از اوایل دهه 1990 در گوشه و کنار جهان تاسیس شده و محصول خاویار آنها بتدریج به بازار عرضه شد. با ممنوعیت عرضه خاویار طبیعی به بازار جهانی، محصول مزارع پرورشی بازار خاویار را کاملا در اختیار خود گرفت و در حال حاضر هیچ مقدار خاویار طبیعی مطابق قوانین سایتس در سطح جهان قابل داد و ستد و عرضه نمی باشد.
در کشور ما هم مزارع پرورش ماهیان خاویاری از دو دهه پیش در بخش های مختلف کشور راه اندازی شد و خاویار حاصل از آنها چند سالی است که راهی بازارهای داخلی و خارجی شده است. خاویار طبیعی کشور نیز همانند خاویار دریایی آن ، بنا به دلایل مختلف، از کیفیت مناسبی برخوردار است و خاویار بلوگای پرورشی ایران اکنون جایگاه ویژه ای در بازار خاویار اروپا بخود اختصاص داده است.
مزارع تولید خاویار پرورشی در ایران تولید خود را عمدتا روی خاویار بلوگا متمرکز کرده و این ماهی ارزشمند، بخش بزرگی از ظرفیت مزارع پرورشی را بخود اختصاص داده است. در کنار این گونه از خاویار، مقداری نیز خاویار آسترای قره برون و سوروگا نیز در مزارع تولید می شود که در مقایسه با بلوگا، از لحاظ مقداری، در جایگاه های پایین تری قرار دارند.
نوع دیگری از خاویار که در مزارع پرورشی تولید می شود خاویار بری است که تولید اصلی مزارع پرورشی کشورهای اروپایی بوده و بومی دریای خزر نمی باشد، اما مقادیری از بچه ماهیان آن توسط سازمان شیلات تولید و دراختیار مزارع پرورشی قرار داده شده است. خاویار این گونه ماهی که از لحاظ سایز کوچک تر از سایر انواع خاویار می باشد، در یک دوره حدود چهار ساله بدست می آید، لذا برای مزارع پرورشی ایرانی که برای تولید خاویار بلوگا یک دوره حدودا ده ساله را باید به انتظار بنشینند، فرصتی برای کسب درآمد در نیمه چرخه تولید ایجاد می کند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به فروشگاه دریا سرا میباشد

خواص ماهي اوزن برون

طراحی و برنامه نویسی وبـــ پــنــدار

خواص ماهي اوزن برون
خواص ماهي اوزن برون
9

دوره مقدماتی php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *